PDA

View Full Version : قصتى فى سوق المال

doaa sary
05-12-2016, 19:04
.الآخوة الكرام ،، حبيت احكيلكم عن تجربتي فى سوق الفوركس و الى كانت بدايتها منذ عام 2010 ولمدة 6 سنوات كاملة حتي الآن ،، ونتناقش مع بعض عن اهم واكبر الآسباب الى بتؤدي للخسارة وفقدان الحساب لاقدر الله المقال دة طويل شوية اتمنى انكم تقروه للأخر
البداية بتكون حساب ديمو ،، طبعا مخاطرة بدون حساب وبدون ادارة راس مال سليمة ينتج عنها ارباح خيالية و مكاسب وفيرة وتبدأ تحلم وتتخيل ان المكاسب دي كلها على حساب حقيقي ،، وان الآلف دولار وصلو ل 10 الاف دولار خلال كام يوم وان الموضوع سهل وبسيط
تبدأ تحلم انك هاتصبح مليونير وانك لازم تفتح حساب حقيقي وتستغل السوق الخيالي دة بأرباحة الخيالية وانك تبقي غبي لو فضلت شغال على الديمو و تضيع فى وقتك وجهدك ولازم تستغل دة فى حساب حقيقي فورا وتكسب مكاسب حقيقية ،، مش قادر تستحمل انك تكمل على الديمو ولا يوم واحد ولازم تفتح حساب فورا
تفتح حساب وتحط فيه اكبر مبلغ ممكن تودعه وتبدأ تفتح فى صفقات بدون مبرر وبدون استراتيجية واسباب دخول واضحة والموضوع يتحول للعبة قمار مش استثمار ،، ايه دة ؟؟ انا بخسر !!!
تصطدم بحاجة كبيرة اوووى اسمها العامل النفسي ،، حاجة مكانتش موجوده خالص فى الحساب الديمو ولا كنت عامل حسابها ،، الفلوس دي حقيقية مش مجرد ارقام لو خسرتها هاروح ف داهيه
مش مستوعب فكرة ان صفقة تعكس عليك ولو نقطة واحدة مش مستوعب انك تخسر ولا سنت لازم تكسب ،، ضغوط نفسية كبيرة وتبقي دايما متوتر وقلقان وعصبي وخايف من الخسارة
تدخل صفقة شراء بهدف و ستوب و بلوت كبير عاوز اكسب كتير وبسرعه ،، الصفقة تعكس عليك وتروح شايل الستوب فورا على امل ان السعر يرتد مش هقدر اخرج بخسارة ابدا ،، اعاند السوق واعزز الصفقة بصفقة تانية ،، السعر ينزل اكتر والخسارة بتزيد طب اعمل ايه ؟ اعاند تانى بصفقة تالته وابقي زي المجنون مش عارف اعمل ايه ادخل ادور ف المنتديات والمواقع على امل انى الاقي اى كلمة من اى حد تطمنني
الراجل دة بيقول ان السعر هايطلع انا كدة مطمن وهسيب الصفقات كلها بدون ستوب واكيد هايطلع ان شاء الله
بس فى غيره بيقول لا دة هاينزل ؟؟ لالا الراجل دة خبرته ضعيفة وبيقول اى كلام انا مش هصدقه
وتفضل رايح جاى على الشارت وحياتك اصبحت كابوس ،، هخسر الآلف دولار الى حيلتي والصفقة مسلبة بنص راس مالى بس مش هخرج اصلي مقدرش اخرج بخسارة ابدا انا لازم اخرج بكامل راس مالي !!!
والنتيجة اكيد كلكو مجربينها ومعروفة ،، المارجن كول و الفلوس كلها تطيررررر
العامل النفسي و عدم الآلتزام بأدارة راس مال سليمة والآستهتار بالستوب لوس لازم هيوصلك دايما للخسارة والمارجن كول
طبعا كتير منكم وانا واحد منكم مر بالتجربة الى كتبتها مرة واتنين وتلاته
لحد مافهمت ان السوق دة مش للي زينا ،، مش للى معاه مليمين عاوز بقدرة قادر يبقو ملايين ولو خسر المليمين دول هاتبقي كارثة بالنسباله وحياته هاتقف عليهم