PDA

View Full Version : كيفية تحقيق الربح من تجارة العملات

mazouna991
07-24-2012, 14:26
كيفية تحقيق الربح من تجارة العملات

ى نطاق واسع أن الأرباح النقد الاجنبى هو الهدف الرئيسي من إشراك الناس تجارة النقد الاجنبى. بعض الناس حتى تشغيل لتداول العملات الأجنبية من أجل حل مشاكلها المالية. التجار يتوقعون معظم العملات ربح عالية في السرعة العالية التي يشبه السحر بالفعل. نعم ، في الواقع في بعض الأحيان يمكن أن تكون مربحة لتداول العملات الأجنبية ، مثل قريبا ، ولكن معظم الوقت الذي يتطلب التخطيط الدقيق والصبر.

إذا كنت تستطيع جعل خطه ، والتحلي بالصبر ومتابعة تلك الخطة ، يمكنك الربح من تجارة النقد الاجنبى. انها بسيطة على هذا النحو. اتبع خطة التداول الخاصة بك ، تأكد من قراءة جميع المعلومات الضرورية ونلقي نظرة بحكمة ، وربما يمكنك أن تتوقع الربح من تجارة النقد الاجنبى.

كيفية تحقيق أرباح من تجارة النقد الاجنبى؟

تخطيط
وهناك خطة تداول الخير على تجارة النقد الاجنبى. بل هو الحس السليم. ولكنه هو الحق. لا شك أنك تعرف ما تفعلونه. البقاء على خطة التداول الخاصة بك واتبع الارشادات. أول خطة من أجل تحقيق ربح من تجارة النقد الاجنبى حسب تقرير ما عليك عملة التجارة. تأكد من القيام ببحث شامل. تجارة النقد الاجنبى هو الاقتران حول العملات. استنادا إلى البيانات ، يقوم 85 ? من تجارة النقد الاجنبى العالم على أربع عملات رئيسية ، اليورو / الدولار ، الدولار / ين jp، الجنيه الإسترليني / الدولار ، والدولار / فرنك سويسري. ويفترض أن هذه العملات الساخنة للحصول على أرباح محتملة عالية على تداول العملات الأجنبية ، ويتم تداول هذه العملات في جميع سعر عائم. يجب التمسك خطتك ، ولا يكون مقلاع المزاج ، منذ خطة كلما آخذة في التغير ، وعلى الأرجح سوف ينتهي بهم المطاف في أي ربح.

صبر
كن صبورا. تجارة النقد الاجنبى ليست تجارية السحر. انها ليست كذلك القمار. والتحليل الدقيق في السوق تسمح لك لتجنب سوء تقدير في السوق. لا داعي للذعر عندما يكون هناك اضطراب ، تأكد انك عقد على خطة التداول الخاصة بك. الربح من تجارة النقد الاجنبى هو مثل انتظار تسديدة من ركلة هدف طويل. من أجل أن تكون استفادت ، الرجاء التأكد من أن نتذكر أن المتاجرة في الفوركس هو تجارة تنتهي أبدا. انها اكثر من 24 ساعة من التداول. يجب أن يتم التعامل معها في جميع الصبر.

التجارة بحكمة
هناك رسما بيانيا من الإطار الزمني الذي يمكنك الاعتماد عليها عند الانتهاء من وضع خطة تجارية. قراءة الرسم البياني اليومي والرسم البياني الأسبوعي ، وتأكد من تسجيله في خطة التداول الخاصة بك. وينبغي أن خطة التداول الخاص بك تدفع دائما اهتماما خاصا تجاه المخططات التجارية والوضع التجاري الحالي. ربما ، ينبغي اتخاذ نظرة واسعة على الصورة الكبيرة من كل الجوانب التي قد تؤثر على التداول بعين الاعتبار بشكل جدي.

لذا ، وكيفية تحقيق ربح من تجارة النقد الاجنبى؟ دعونا العد ؛

1. تعيين هدفا سهلا على الرسم البياني اليومي في مثل 100 نقطة. النقطة هي أصغر على أساس معدل سعر معين.
2. تبقي على النظر إلى الرسم البياني اليومي لعدة أيام ، تعيين منطقتك لدعم "فشل" كإجراء وقائي قبل السقوط.
3. تعيين وقف هذا سوف تقودك إلى الربح ؛ التوقف التي تسمح لك للحفاظ على استمرار التداول في حين يتم تأمين الربح ولكن التداول على.

كل نوع من نوع تجارة النقد الاجنبى يتطلب الصبر. العديد من تجار الفوركس للمبتدئين مستوى تحصل عادة بنوبة ذعر عندما يذهب التداول البرية. عندما يعتبر الربح من تجارة النقد الاجنبى أن تكون كمية صغيرة ، يميل بعض التجار لإغلاق الصفقة بسهولة. وهذا هو الغالب التداول على المدى القصير.

وينبغي أن تكون مجهزة بنظام التداول الخاص بك مع إدارة المخاطر من أجل جعل لديك روح التجارية الكبيرة. يجب عليك اختيار ما إذا كنت حتى الحصول على الأرباح التجارية أو تتوقف فقط عندما يحتوي على كمية صغيرة من الربح.

من المفترض أن تستفيد من تجارة النقد الاجنبى يجب أن تكون متصلة خطة التداول. مرة أخرى ، انها ليست مجرد لعبة القمار ، انها لعبة استراتيجية. لا شك كنت مجهزة بالأدوات المناسبة. يجب أن يكون الصيغة الصحيحة للحصول على أرباح عالية من تجارة النقد الاجنبى.

وهناك طريقة آمنة للحصول على الربح التجاري من خلال تجنب السوق المتقلبة والبرية أو الهابط. السوق المتقلبة وعود كبيرة من المال ، والأرباح الكبيرة. بطريقة ما ، فإنه يحتاج إلى صبر كبير وينطوي على مخاطر كبيرة أيضا. ويمثل السوق الهابط أربعة العملات الرئيسية كما ذكرنا سابقا ، عادة. فإن المستثمرين وقتا كبيرا لديهم الشجاعة على تداول تلك العملات الساخنة في السوق المتقلبة.

وكان تداول العملات الأجنبية بالتجزئة مثلنا اختيار أفضل العملات الراكدة. نعم فإن ذلك سيكون سببا سوى كمية ضئيلة من الأرباح. ومع ذلك ، إذا كنا باستمرار الحصول على الربح ، وسنكون الحصول على أرباح كبيرة ، أليس كذلك؟

من أجل الحصول على أرباح من تجارة النقد الاجنبى ، وهناك نوعان من أنماط التداول ؛ الكشط والتداول البديل. ويتم ذلك عن طريق الكشط الشركات الضخمة مع كميات ضخمة من المال ليتم تداولها ، في حين يتم التداول في معظمها من قبل المستثمرين الافراد سوينغ مثلنا. ومع ذلك ، وكلاهما ليس في صالح السوق الهائج.

وينبغي إيلاء الأزمة السياسية والتدهور الاقتصادي وجوانب أخرى كثيرة الانتباه إلى متى ونحن على وشك الدخول أو إغلاق الصفقة في تجارة النقد الاجنبى. إذا أردنا شراء العملات الراكدة التي لا أجزاء من أربع عملات رئيسية في تجارة النقد الاجنبى ، يجب أن تكون على يقين من أن بلد المنشأ للعملات لديه حالة مواتية لمواصلة التنمية الاقتصادية. إذا كان هناك أزمة ، وسوف تؤثر على معدل العملات. ومع ذلك ، هذا هو وسيلة جيدة لتحقيق أرباح من تجارة النقد الاجنبى. يقدم السوق المتقلبة تقلب الدخل والعدوانية. ينبغي لنا أن تختار بحكمة.

ahmed
07-24-2012, 14:30
للاسف اخى لم استشف من كلامك اى خطه واضحه استطيع من خلالها تحقيق ارباح
بعكس ما جاء فى عنوان الموضوع برجاء اختيار العنوان بعنايه

sabre
07-24-2012, 14:33
تحقيق الربح من الخسارة ممكن يكون عن طريق الهيدج
ولاكن موضوع الهيدج دة بيكون صعب على كثير من المتاجرين لذلك انصح بالتدريب الجيد عليه ان شاء الله قبل
بدأ العمل الفعلى به على الحقيقى

ma90do
07-24-2012, 14:49
دي مقاله يا اخي عن قواعد الفوريكس وليس كاطريقه او استراتيجيه علي العموم تسلم ايدك وهذا ما اعجبني في الموضوع

كن صبورا. تجارة النقد الاجنبى ليست تجارية السحر

mazouna991
07-24-2012, 14:51
دي مقاله يا اخي عن قواعد الفوريكس وليس كاطريقه او استراتيجيه علي العموم تسلم ايدك وهذا ما اعجبني في الموضوع

شرا ليك اخي انا وجدت بعض المعلومات من عند البراء اردت نقلها
ضننت انها ستفيدكم
علينا بقراءة جميع المواضيع

marem2007
07-24-2012, 14:53
تحقيق المكسب اثناء الخسارة دة ممكن يكون من المضاعافات فهي
داءما بالخسارة واخر صفقة بتقلب بربح

mohamed 300
07-24-2012, 14:53
من المؤكد ان هذا الكلام من الممكن ان يكون مفيد كثيرا الى كثير من التجار ولكن يجب ان يكون هناك خطه واضحه حتى نتمكن ان نسير عليها

mazouna991
07-24-2012, 14:57
من المؤكد ان هذا الكلام من الممكن ان يكون مفيد كثيرا الى كثير من التجار ولكن يجب ان يكون هناك خطه واضحه حتى نتمكن ان نسير عليها

والله بحت عن خطط واضحة ولكني لم اجد
خصوصا واني لست محترفا في الجال
فقط اريد مشاركة اصدقتئي بما وجدت

nrgslawi
07-24-2012, 15:09
اخي تحقيق الربح من الفوركس شيء سهل فقط راس مال يكون في 200 دولار واكثر + عمل تحليل ودخول الى صفقات موثوقة والتوكل على الله

السيد الجبالي
07-24-2012, 15:09
والله انا شايف الطريق الوحيد للفلاح في هذا السوق .. هو الانصياع والاعترابف بوجود خسائر واي
التواء علي هذا اظن انه سيضر صاحبه ... ومن اهم شروط الاعتراف بالخساره هو وضع ستوب لوس

mazouna991
07-24-2012, 15:13
والله انا شايف الطريق الوحيد للفلاح في هذا السوق .. هو الانصياع والاعترابف بوجود خسائر واي
التواء علي هذا اظن انه سيضر صاحبه ... ومن اهم شروط الاعتراف بالخساره هو وضع ستوب لوس

نعم قبل ان تؤمن عليك الايمان بالخسارة وهده من اهم النقط
فالانسان ليس الة يمكنهالخطا
واحيانا تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن

زيزو
07-24-2012, 16:58
اهم اسرار الفوركس
هو الانضباط والالتزام
والبعد عن الطمع
والاستمرار في التعلم والبحث عن الجديد

magic777
07-24-2012, 17:08
نعم قبل ان تؤمن عليك الايمان بالخسارة وهده من اهم النقط
فالانسان ليس الة يمكنهالخطا
واحيانا تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن

طبعا تقبل الخساره هنا المفروض يكون الاساس اللي لازم يعرفه اي متاجر من البدايه ويعرف انه علشان يوصل لسكه النجاح
ان قدامه عقبات كتير وهتمر عليه خسائر كتير ويكون عارف ومتقبل ده ويستعد للتعلم من اي خساره تمر عليه

Mr.GooDMaN
07-24-2012, 17:13
هناك العديد من الطرق والاستراتيجيات التى يمكن من خلالها تحقيق الارباح من المتاجرة بالعملات
ولكن لكل متاجر طريقته الخاصة التى يبحث بها عن ارباحه التى تتوافق مع امكانياته

safari42
07-24-2012, 17:38
كل واحد له وجهة نظر لتحقيق الربح وانا اراها في راس مال جيد لا يقل عن 500دولار
وتطبيق استراتيجية ناجحة
وادارة راس المال بحدر لنفادي ضياعه
و تصيد الفرص قبل فوات اوانها
والدخول من مناطق جيدة
مشكور اخي على الموضوع

mrhoda
07-24-2012, 17:46
ده مقال كبير قوى حاول تختصر المقالات دى فى افكار بسيطة لان فيه كلمات كتيير مش مفهومة للاسف
واشكرك كثير على المقال

mazouna991
07-24-2012, 20:14
كل واحد له وجهة نظر لتحقيق الربح وانا اراها في راس مال جيد لا يقل عن 500دولار
وتطبيق استراتيجية ناجحة
وادارة راس المال بحدر لنفادي ضياعه
و تصيد الفرص قبل فوات اوانها
والدخول من مناطق جيدة
مشكور اخي على الموضوع

نعمراس مال 500دولار يعتبر جد من كل النواحي
اتباع استراجية جيدة
الالتزام بقواعدها وكدلك عدم الخوف من الخسائر
اما الفرص يجب استغلالها احسن استغلال

mido
07-24-2012, 22:10
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

majidkacm
07-24-2012, 22:14
اسف اخي لكني لم اسفد شيئا ، على ما يبدو ان المقال مترجم ترجمة حرفية ؛ لذا فقد اغلب معناه

wessam
07-25-2012, 01:38
شكرا لك اخى الكريم على هذا المجهود الرائع

khashaba
07-25-2012, 01:41
كلام كتييييييييييييييير
ارجو اختصاره
فى نقاط للاستفاده
وجزاكم الله خيرا

nemo emo
07-25-2012, 01:56
شكرا لك على المضووع القيم و ان شاء الله فى انتظار جديدك دائما لتفيدنا
وخاصة انى مبتدئة فى عالم الفوركس و احتاج الى كثير من المعلومات

pimo
07-25-2012, 02:10
تعبيرك ليس في محله ارجو منك ان تعيد اصلاح الموضوع لكي تتلام الكلمات فيما بينها ويستفيد الاعضاء هنا بمقالك وشكرا لك

eng2012
07-25-2012, 02:24
اعتقد ان هذه النقاط هامه جدا واذا استطعنا بالفعل الالتزام بها سوف نحقق الربح من تجاره العملات الاجنبيه بكل سهوله ودون الوقوع فى اى خساره ممكنه

KOGI
07-25-2012, 02:47
شكرا لك اخي الكريم علي هذا الشرح الجميل
وانشاء الله يستفيد منه كثير من الاعضاء المبتدئين
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Desperate
07-25-2012, 05:29

فعلا مفيش خطة واضحة بس المستفاد من الموضوع هى الاساسيات اللى تقدر تبنى بيها خطة لوحدك بحيث انك تامد الصبر والحكمة فى افعالك الفوركسية فى عين الاعتبار فى خطتك التى ستبنيها
وتضيف على ذلك الاساسيات التى نعرفها جميعا مثل الادارة والتركيز

mazouna991
07-25-2012, 15:02
فعلا مفيش خطة واضحة بس المستفاد من الموضوع هى الاساسيات اللى تقدر تبنى بيها خطة لوحدك بحيث انك تامد الصبر والحكمة فى افعالك الفوركسية فى عين الاعتبار فى خطتك التى ستبنيها

نعم انا ايضا بحثت وهدا ماوجدته اردت مشاركته معكم
نعم الاساسيات تتعتبر اهم شيء فهي تقودك الى الطريق الصحح
نعم الصبر والحكمة تجنبك ارتكاب اخطاء كثيرة وبالتالي تقليل الخسائر
وشكرا لك

ehab
07-25-2012, 16:29
يتهيالى محتاج هيدج وده صعب على اى مبتدئ انه يتعامل ابالهيدج
لانها طريقة صعبه جدا ومحتاجه محترف يتعامل بيها

faissel
07-25-2012, 17:02
ولكن المهم في هذه التجارة هي متابعة الأخبار والإشارات التي قد تؤثرفي ارتفاع أو انخفاض سعر العملات .
ويعتبر أهم ما يميز التجارة في تداول العملات للكثير من الناس , هو أنه مهما انخفض سعر العملة فإنه من المستحيل أن يصل سعره إلى الصفر ولن يتم الخسارة بشكل كبير مثل ما يمكن حدوثه في أنواع التجارات الأخرى .

asmoshaa2012
07-25-2012, 17:04
بالظبط يا اخى موضوع شامل ومفيد جدا وفى رائى اعتقد ان الفوركس مثل اى عمل اخر عندما نتعرض له فى البداية نحاول ان نتعلمه ونتعلم كل المعلومات الممكنة عن هذا العمل
ومن ثم نحاول ان نخطط ونضع اهداف لتحقيقها من هذا العمل
وبالمثل ذلك فى الفوركس يجب التخطيط وتنظيم الافكار والاهداف والاستراتيجيات لكى نصل الى النجاح

magic777
07-25-2012, 18:25
هو سهل جدا هنا انك تعرف الاساسيات دي وانك ايضا تفهمها كويس لكن مع التطبيق العملي ليها احيانا كتير
بننسى نلتزم بيها وهنا بقى بنخسر واللي بينجح بس هو اللي دايما ملتزم بالاساسيات دي

deadlyfox
07-25-2012, 19:00
اخى الكريم موضوع مهم جدا ومشكور عليه واهم النقاط التى تم ذكرها
تخطيط.صبر.التجارة بحكمه

morx123
07-25-2012, 19:01
الامر كله يعتمد على التحليل السليم
واخذ المعلومه الصحيحه من الاشخاص ذوي الخبره في هذا المجال

Noah
07-25-2012, 19:32
يمكنك ان تحقق الكثير من الارباح عن طريق العمل فى الفوركس ولكن عن كيفية تحقيق الارباح يجب ان يكون معك استراتيجية ناجحة ومن خلالها تحقق نسبة جيدة من الارباح وكثيرة بإذن الله

mohamed yossef
07-25-2012, 23:37
مشكور اخى الكريم على المقالة ولكن سيكون افضل لو كتبتها بيديك

لكى يستفيد الاعضاء

لانى ارى ان الجمل غير مظبوطة لان بدايتها تاتى فى منتصفها

مشكور على النقل

kanzsea
07-26-2012, 00:35
تحقيق المكسب من الخسارة ينفع لما الواحد يدخل اكتر من صفقة فى وقت واحد وفى نهاية اليوم يشوف الاجمالى من الصفقات الرابحة والخاسرة ويقفل على ربح

power8
07-26-2012, 00:39
الربح يتطلب مجهود والوقت ، لذا لا تضيع الوقت في المتاجرة العشوائية لان نتائجها محدودة وليست دائمة ، يجب تعلم كافة انواع التحليل وايجاد الذي يناسبك

Aker001
07-26-2012, 00:40
تحقيق الربح من الخسارة
ممكن يكون عن طريق الهيدج

Aker001
07-26-2012, 00:47
يعرفه اي متاجر من البدايه ويعرف انه علشان يوصل لسكه النجاح
ان قدامه عقبات كتير وهتمر عليه خسائر كتير ويكون عارف ومتقبل ده ويستعد للتعلم
من فشله الاول لكي يصل للنجاح

zizo_a_86
07-26-2012, 01:02
تحقيق الربح يمكن ان يكون عن طريق السكالبنج ودى بتكون فركة سريعة جدا لكن سهل اوى الوقوع تحت سيطرة الخسارة

mazouna991
07-26-2012, 13:12
يمكنك ان تحقق الكثير من الارباح عن طريق العمل فى الفوركس ولكن عن كيفية تحقيق الارباح يجب ان يكون معك استراتيجية ناجحة ومن خلالها تحقق نسبة جيدة من الارباح وكثيرة بإذن الله

معك حق في كل ما قلت
فتحقيق ربح جيد ومستمر يحتاج الى استتراجية جيدة وفعالة ونسبة الربح كبيرة
حتى تبتعد كليا عن الخسائروفقدان راس المال
وشكرالك على الرد الجميل

elking
07-26-2012, 13:24
كل واحد وليه رطيقته واستراتيجيته ال بيعرف يتعامل بيها مع سوق الفوركس بالتاكيد اعتقد ان الافضل تحليل فنى او اسكالبينج

Mohamed90
07-26-2012, 13:47
السلام عليكم اخي لتحقيق الربح يجب الاعتماد على طرق افضل و طرق جيد
واستراتيجية جيدة و لا نفع الطمع و التسرع و الادراة راس المال مهمة جدا للمحافظة على الربح

Aker001
07-26-2012, 13:48
ان شاء الله يستفيد منه كثير من الاعضاء المبتدئين

ma90do
07-26-2012, 13:59
يعرفه اي متاجر من البدايه ويعرف انه علشان يوصل لسكه النجاح
ان قدامه عقبات كتير وهتمر عليه خسائر كتير ويكون عارف ومتقبل ده ويستعد للتعلم
من فشله الاول لكي يصل للنجاح

فعلا يا اخي التعليم والتعلم من الاخطاء مع الممارسه والاستمراريه هذا يعتبر مفتاح السري للنجاح بدونهم لا يوجد نجاح كمل بذل الشخص مجهود في التعليم كلما كانت نجاحاته اكبر

Aker001
07-26-2012, 14:00
تحقيق الربح من الخسارة
ممكن يكون عن طريق الهيدج

khashaba
07-26-2012, 14:11
شكرا لك اخي الكريم
علي هذا الشرح الجميل
وانشاء الله يستفيد منه
كثير من الاعضاء المبتدئين
تقبل مروري ولك فائق احترامى

master_egypt
07-26-2012, 14:32
كل واحد ولة طريقتة واستراتيجيتة ف الشغل
واللى منها بيقدر يحقق ارباح كويسة
بس دة ميمنعش ان ف خسارة احيانا

hossam eldeen mohamed
07-26-2012, 14:55
الامر كله يعتمد على التحليل السليم
واخذ المعلومه الصحيحه من الاشخاص ذوي الخبره في هذا المجال

السلام عليكم
لكي تحقق الربح في تجارة العملات يجب عليك اتقان الاتي
التعلم + راس المال +الالتزام + الصبر
وبالتوفيق للجميع

imadm201
07-26-2012, 15:43
لكل من يريد الربح في الفوركس يجب ان يعمل بالقاعدة دقيقة ربح و اخري خسارة فاعمل في الرابحة
و استرح في الخاسرة بالتوفيق للجميع

zahran
07-26-2012, 15:46
تحقيق الربح فى تجاره العملات وفى الفوركس عموما هو امر سهل ولكنه يحتاج الى دراسه عده زوايا اولا قبل العمل فى هذا السوق المليئ ب المخاطر
يجبب علينا ان نسيطر على انفسنا وقت الخساره
يجب علينا عدم الطمع نهائى
يجب علينا الالتزام ب الخطه الجيده التى وضعناها لنا فى التجاره وعدم الخروج عنها ابدا

Single phase
07-26-2012, 15:56
هو المقال كويس لكن مفيهوش كيفية تحقيق الربح
انا شايف ان تحقيق الربح مش صعب
ربنا يكرم الجميع

khaledforex
07-26-2012, 15:57
ببساطة شديدة جدا اشترى عند الدعم
وبع عند المقاومة
اعتقد الكلاسيكى افضل نوع تحليلى ويتميز بثباته
وبساطته
وكلما كانت الطريقة بسيطة كلما كانت فعالة جدا

mohamed1happy
07-26-2012, 15:58
موضوع جميل جدا واكيد هيكون مفيد لمعظم المبتدأين
في تجارة الفوركس لكن لازم يكون متبع معاه خطة يمشي عليها

mido95
07-26-2012, 16:19
رغم يا اخى ان الموضوع مليئ بالنصائح المهمة لكل متاجر لكن هى فى الاول و الاخر كلام انشائى و لا يمكن تطبيقة على ارض الواقع بسهولة و اظن اننا اذا تكلمنا عن نواحى عملية فى الربح يكون احسن مثل الالتزام بالستوب لوس دائما و ادارة رأس المال و عدم المتاجرة عكس الترند و هكذا

safiforex
07-26-2012, 16:20
كل واحد ولة طريقتة واستراتيجيتة ف الشغل
واللى منها بيقدر يحقق ارباح كويسة
بس دة ميمنعش ان ف خسارة احيانا
نعم اخي الكريم فعلا هذا صحيح ، لانه فعلا كل متداول و له طريقة العمل و كل واحد له استراتيجية يعمل بها
و الاهعم ان المتداول ان يكون يربح من الفوركس فهذا هو الاهم ، و اما الخسارة فلابد منها

cash maker
07-26-2012, 16:29
الحقيقة انت شرحت نقاط مهمة للتدوال بطريقة صحيحة ورغم ان الموضوع يحتاج الى بعض التنسيق حتى يستفيد اخواننا بصورة واضحة الا انك ذكرت اهم الاساسيات الواجبة عند اتمام الصفقات فى سوق العملات

swingawy
07-26-2012, 16:44
الحل الوحيد هو ان تقوم بوضع نسبه العائد الى المخاطره اعلى من 1

magic777
07-26-2012, 17:38
نعم اخي الكريم فعلا هذا صحيح ، لانه فعلا كل متداول و له طريقة العمل و كل واحد له استراتيجية يعمل بها
و الاهعم ان المتداول ان يكون يربح من الفوركس فهذا هو الاهم ، و اما الخسارة فلابد منها

طبعا اخي المهم ان تكون المحصله النهائيه هنا ربح للمتاجر وتكون اكبر من متوسط الخساره علشان يقدر يقول انه
حقق ربح جيد من الفوركس ولو واظب على تحقيق متوسط الربح ده شهريا
كده يبقى متاجر ناجح جدا

MixMax
07-26-2012, 17:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على الوضوع الطيب صراحة لقد استفدت من هذا المنتدى بصفة عامة ومن اعضائه الذين يخطون باقلام حبرها حبر ذهبية بصفة خاصة
بارك الله فيك على الافادة الف شكر
تقبل تحياتي سلام

Aker001
07-26-2012, 17:39
لتحقيق الربح يجب الاعتماد على طرق افضل و طرق جيد
واستراتيجية جيدة و نبتعد على الطمع و التسرع
و ادراة راس المال مهمة جدا

zeyadkabeel
07-26-2012, 17:42
انا من راى يا اخى الكريم تحقيق الربح من تجارة العملات لا ياتى الا بالكميات الكبيرة لذلك توجد هناك حاجة اسمها قوة رافعة مالية تعطيك على كل دولار تدفعه انت 100 دولار او 200 دولار وتصل الى 1000 دولار وهى سر النجاح فى الفوركس

Forex Eyes
07-26-2012, 17:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تحقيق الرباح لا يحتاج لكلام كثير
دعني اعطيك طريقة حلة
مادا لو اشتغلت في منتدنا الغالي فوركس مصر
و عملت بونص حلو و اخترت متاجر جيد في الفوركس كوبي و اتستمرت معه
هكدا احسن و افضل

mazouna991
07-26-2012, 20:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تحقيق الرباح لا يحتاج لكلام كثير
دعني اعطيك طريقة حلة
مادا لو اشتغلت في منتدنا الغالي فوركس مصر
و عملت بونص حلو و اخترت متاجر جيد في الفوركس كوبي و اتستمرت معه
هكدا احسن و افضل
نعم شكرا على الافادة
لكن هل يضمنونالربح لي
ولما لا ابيع البونص ب 60 من قيمتهواضع الارباح في جيبي
حتى الان لماب فوركس كوبي يحقق اكثر من 50 بالمئة اسبوعيا

Ahmed Salama
07-26-2012, 21:51

السلام عليكم ورحمتة الله وبركاتة

طبعا التعلم والتدريب والممارسة الجيدة على الديمو لفترة مناسبة حتى تستطيع ان تكتسب خبرة ولاتنتقل الى الحقيقى الا بعد تقييم جيد انك اصبحت تمتلك قدرة وادارة جيدة لحسابك وطبعا اهم شئ على الحقيقى هو الألتزام وادارة راس المال وتنحية الجانب النفسى
هذا يعتبر كاستراتيجية للمبتدايين فى مجال الفوركس

mage
07-27-2012, 01:04
عن طريق استراتيجية ناجحة وعن طريق تطبيق ادارة المال جيدا يمكنك ان تحقق الارباح الجيدة وحتى لو كنت تعانى من الخسارة فى البداية من الممكن ان تصل الى الربح الكبير فى فترة قريبة بإذن الله ولا تقنت اطلاقا من العمل فى الفوركس

uventene
07-27-2012, 08:19
شكرا يا اخي علي هذه المعلومات الجيده والمفيده جدا لانك اوضحت اشياء كثير وجزاك الله خيرا علي الافاده

mannon
07-27-2012, 14:11
هو ما شاء الله نصائح كثييييرة وكلام كثيير
بس زي ما قلت يا برنس الواحد محتاج للإختصار على نظام نقاط عشان الواحد يستفيد

فعلا المتداول اعتقد انةبيحتاج بشدة الى نظام وحطة متاجرة متكاملة عشان يقدر يوصل للى هو عايزة واعتقد ان الفوركس خطير جدا لو اشتغلنا فية بدون نظام مش بس مش هنكسب لا ممكن كمان نخسر كل فلوسنا

awad
07-27-2012, 14:12
كل أنسان له قدره علي التحكم في المكاسب و الخسارات و أنا لا أعرف كيف يمكن أنك تكسب في هذه الاوقت إلا بالخبره و التداوم عليها

sharkawy
07-27-2012, 14:13
مقاله رائعه بها عديد من النصائح المهمه لكل المتداولين

شكرا جزيلا لك وبالتوفيق ان شاء الله للجميع

egypt2012
07-27-2012, 14:14
فى الحقيقة لم افهم من كلامك شىء واضح انك مترجمة م جوجل
على العموم تشكر على مجهودك
و لكن لتحقيق ربح يجب عليك اتباع استراتيجية جيدة

mohamed Omar
07-27-2012, 15:03
معلومات قيمة اخي
ياريت كان في استراتيجية حلوة ف نص كلامك بعد الكلام الجنرال
شكرا ليك

magic777
07-27-2012, 15:54
فعلا المتداول اعتقد انةبيحتاج بشدة الى نظام وحطة متاجرة متكاملة عشان يقدر يوصل للى هو عايزة واعتقد ان الفوركس خطير جدا لو اشتغلنا فية بدون نظام مش بس مش هنكسب لا ممكن كمان نخسر كل فلوسنا

طبعا حكايه العمل في مجال خطر زي الفوركس ده بدون اي نظام عمل ده في حد ذاته انتحار وتضييع لاموالنا برخص التراب كمان
كأنك بتقول للسوق تعالى خد فلوسي
اللي عاوز يحقق ربح في المجال ده يمشي على شروط وقواعد منظمه

islamselmy
07-27-2012, 15:58
انا قرات الموضوع لكنى كنت اعتقد ان الموضوع خطة تجلعنى اربح من تجارة العملات
هذة ارشادات فقط
لكنها جيدة و قد تفيد البعض

osama shaban
07-27-2012, 16:01
موضوع مفيد هناك طرق وقواعد يجب معرفتها لتحقيق الارباح
الاعتراف بوجود خسائر في السوق
تقليل المخاطره في العمليه الواحده
استراتجيه جيده في التحليل الفني

Aker001
07-28-2012, 23:19
اعتقد الكلاسيكى افضل نوع تحليلى ويتميز بثباته وبساطته
وكلما كانت الطريقة بسيطة كلما كانت فعالة اكثر بالنسبة لي

---------- Post added at 10:19 PM ---------- Previous post was at 10:17 PM ----------

الفوركس عموما هو امر سهل ولكنه يحتاج الى دراسه عده زوايا اولا قبل العمل فى هذا السوق المليئ ب المخاطر يجبب علينا ان نسيطر على انفسنا وقت الخساره يجب علينا عدم الطمع نهائى
و اذا عملنا على الهدف التعلم و التخلص من الاخطأ فالربح ياتي لوحده فقط الصبر و التعلم

Ahmed Ghanem
07-29-2012, 03:02
اخى الفاضل موضوعك طويل جداً بصراحة واجده معقد
ياريت مزيد من التنسيق +

ياريت لو تشرح ببساطة اكتر بعد اذنك :)

safiforex
07-29-2012, 05:27
ولاكن موضوع الهيدج دة بيكون صعب على كثير من المتاجرين لذلك انصح بالتدريب الجيد عليه ان شاء الله قبل
فعلا اخي الكريم فيمكن للواحدج انه عوض ان تتفاقم خسارته و يتمرجن ان يربح اكثر من خسارته
و احسن شيئ لهذا فهو الهيدج الا انه لازم له من حنكة و خبرة جيدة فيه لكي يعرف اين يفكه

uventene
07-29-2012, 05:42
الربح من تجاره العملات له استرتيجيه خاصه يتعامل بها المتاجر في سوق العملات مع متابعه الاخبار والسوق

elzeel
07-29-2012, 05:47
انتا موضوعك متعدد الجوانب ولكن العملات بشكل عام هى اكتر
الامور تداولا فى الفوركس على ما اعتقد

i5land_man
07-29-2012, 05:48
فعلا اخي الكريم فيمكن للواحدج انه عوض ان تتفاقم خسارته و يتمرجن ان يربح اكثر من خسارته
و احسن شيئ لهذا فهو الهيدج الا انه لازم له من حنكة و خبرة جيدة فيه لكي يعرف اين يفكه

الهيدج ده طريقة متاجرة تبان انها سهلة ولكنها امر بالغ التعقيد
ويحتاج من المتاجرين الكثير من التدرب والتمرس عشان يكون فيه براعة لفك الهيدج من مستويات قوية يربح منها وميضاعفش خسارته

derfcase
07-29-2012, 12:44

مضطر ان اتفق معك اخي الكريم
ahmed
بخاصة ان الموضوع معظمه يعتمد علي مصطلحات معروفة جدا لدي الكل - ولا يضيف اي جديد بخصوص طريقة او استراتيجية جديدة
لجلب نقاط رابحة من هذا السوق

dollyabdallah
07-29-2012, 12:46
تعبيرك ليس في محله ارجو منك ان تعيد اصلاح الموضوع لكي تتلام الكلمات فيما بينها ويستفيد الاعضاء هنا بمقالك وشكرا لك

spectra4
08-06-2012, 03:34
بصراحة معلومات مفيدة بس ياريت الايضاح لان كلانك
مفهوش هدف معين

hamzah krishan
08-06-2012, 03:38
في الاول والاخيرالتجارة تحتمل الربح والخسارة وتجارة العملات ليس العصا السحرية بل عليك بالصبر والتحليل والخبرة حتى تتمكن من الربح

jesy
08-06-2012, 04:49
اتفق معك المتداول الناجح يجب ان يكون متداول صبور قادر على التعليم ويملك الالتزام ويسعى لتنمية مهاراتة وقدراتة واكتساب خبرات جديدة فى مجال الفوركس

mage
08-06-2012, 06:40
ان تجارة العملات مثلها مثل اى تجارة فى العالم تحتاج الى المعرفة الكافية التى تتمكن من خلالها من تحقيق اعلى درجات الخبرة والتى تصل بها الى اقصى درجات النجاح فى مجالك الذى تعمل به ولكى تصل الى الخبرة والمعرفة فى الفوركس تحتاج الى التعلم الكثير

elking
08-06-2012, 06:56
اهم نقطة هى تحديد الهدف والتخطيط له
ثانيا يجب وضع ادارة راس مال جيدة تتناسب مع حجم الاموال
ويجب الاجتهاد والتوكل على الله

ahmedzaki_az
08-06-2012, 07:09
اعتقد اهم حاجة هي احترام ادارة راس المال
من غيرها الواحد يضيع بجد في الفوركس
لازم تحسب خسايرك قبل مكاسبك عشان تقدر تعمل حاجة

MohamedAdel
08-06-2012, 07:22

madman
08-06-2012, 13:53
والله تحقيق الربح فى اولا لوالاخر بيعتمد عليك ولازم تبقى عارف انت هدفك ايه وهتحقق الربح دا ازاى شكرا على التوبيك دا

magic777
08-06-2012, 19:16
الهيدج ده طريقة متاجرة تبان انها سهلة ولكنها امر بالغ التعقيد
ويحتاج من المتاجرين الكثير من التدرب والتمرس عشان يكون فيه براعة لفك الهيدج من مستويات قوية يربح منها وميضاعفش خسارته

وكمان الهيدج علشان تنجح بالعمل بيه لازم تكون عامل حسابه من الاول مع تحليلك وفتحك للصفقه الاصليه
مش تستنى لما السعر يعكس معاك كتير وتدخل هيدج فقط لمجرد وقف نزيف الخساره العائمه هنا مش هتستفيد حاجه الا بس تطويل وقت تحقق الخساره

safiforex
08-06-2012, 19:33
وكمان الهيدج علشان تنجح بالعمل بيه لازم تكون عامل حسابه من الاول مع تحليلك وفتحك للصفقه الاصليه
مش تستنى لما السعر يعكس معاك كتير وتدخل هيدج فقط لمجرد وقف نزيف الخساره العائمه هنا مش هتستفيد حاجه الا بس تطويل وقت تحقق الخساره

طبيعي ان من يعمل بالهيدج فهو سيكون على دراية كاملة به و بكيفية فك هذا الهيدج على ربح و بدون خاسؤر
و لكي يكون هذا جيدا فيجب ان يكون الواحد على دراية كاملة بالتحليل حتى يعرف نقط فك الهيدج

MohamedAdel
08-07-2012, 08:59
اخي تحقيق الربح من الفوركس شيء سهل فقط راس مال يكون في 200 دولار واكثر وحسب تركيزك

master_egypt
08-07-2012, 17:49
اخى لابد وان تتاكد ان التوفيق فى المقام الاول من عند الله ثم يليه تعبك ومجهودك ودراستك وخبرتك وقدرتك على العمل وتحليل السوق حتى تصل الى درجه محترف تتوقع سعر العمله المستقبلى وقتها يمكن تحقيق الربح ان شاء الله تعالى

abdallah elbaz
08-07-2012, 17:51
بص هو عمتا علشان نقدر نحقق النجاح وحتي لو كان فى حياتك الشخصيه
مش هتختلف كتير عن النجاح فى اي حاجه
زي الالتزام وانك تحط خطه تمشي عليها او استراتيجيه

nadir21
08-07-2012, 17:53
النقاط التي ذكرتها من صبر وتخطيط ..... تحقق الربح لكن مهما تكن صبورا ومخططا عليك ان تتابع اخبار السوق قبل فتح الصفقات وكل تلك النقاط اساسها رأس المال هو الذي يتركك تصبر وتخطط وتربح

ahmedyousef33
08-07-2012, 17:57
بصراحه ياصديقى انا لسه جديد فى هزا المجال وانا بحاول انى اتعلم التجارة لكى احقق اعلى نسبه من الارباح

Gravity
08-07-2012, 18:06
لم افهم شيئا اخي .. لا ارى استراتيجيات تنفعني ..
ياليت لو شرح اكثر عشان افهم الموضوع

dollyabdallah
08-07-2012, 18:29

Noah
08-07-2012, 18:29
عن طريق الاستثمار فى الفوركس بطريقة امنة وعن طريق التعلم والتطبيق على الشارت ويجب ان لا تبدا العمل بدون ان يكون لديك القدرة الكافية للبدا فى سوق الفوركس واتلى بها تحقق ما تريد من ارباح

jamalsale
08-07-2012, 19:02
نعم يا اخي موضوع رائع و مفيد يساعد في معرفت السوق
و الصبر و التحليل هما الاساس في السوق و وضع الستوب في المكان المناسب

سوما
08-07-2012, 19:07
شكرا كتير للمعلومات دى بس لزم يكون فى خطة مجددة فى هذا لمجال للمضى قدما انا افضل خطة بالنسبة ليا فى هذا السوق هو الصبر وعدم الاستسلم ولزم الجميع يعتمد على خطة محددة اسناء المضاربة حتى لا يكون مصيرة الفشل

mohamed2010
08-07-2012, 19:09
السلام عليكم الف شكر أخى على
هذا الدرس وعلى المجهود الرائع شكرا لك

themaxprofit1
08-07-2012, 19:20
اشكرك على توضيح بعض المعلومات ال انت اضفتها بس كان من الممكن ان تختصر عن كدا عشان دا كلام كتيرجدا

MrDeloma
08-07-2012, 19:28
صراحه أخي لم أفهم كلامك جيدا ، لكنني أضن أنك تتكلم على الربح و الخسارة
ممكن يكون دلك عن طريق الهيدج و فيه استراتيجيات كثيره تعطيك ربحا

ahmed rabee
08-07-2012, 19:41
مشكور يا اخي بارك الله فيم علي المقال الرائع

هو مقال جيد جدا ويعطي لنا وجهه نظر وخلفيه عامه عن متاجره الفوركس

وكيفيه الربح والاستمرار في هذا السوق الضخم

بالتوفيق للجميع ان شاء الله

sawyhamdy
08-07-2012, 20:01
السلام عليكم
هذا الموضوع جميل ليعلم الواحد كيف يتعامل مع الفوركس وكذلك يعطي الفرصة لمعرفة طرق التعامل وأخذ الخبرة
طبعا الأهم العمل على الديمو أولا فترة كويسة وكذلك الصبر وعمل إدارة رأس المال وهذا أهم أمر وعن نفسي انا اعمل صفقات بنسبة واحد الى الف من رأس المال
يعني لو كان معي 100 دولار اقسم المبلغ على 1000 يعني 10 سنت وهكذا وبالتالي لو حصل اي انعكاس لايؤثر على الحساب واصبر على الإنعكاس
ويجب طبعا اتباع استراجية معينة لمعرفة السوق

don abdelah
08-07-2012, 20:40
تحقيق الربح من الفوركس شيء سهل لكن مهما تكن صبورا ومخططا عليك ان تتابع اخبار السوق قبل فتح الصفقات

khoroto
08-07-2012, 20:50

ممكن اخي الكريم توضح اكتر طريق الهيدج لو ممكن

hend
08-10-2012, 17:53
تقدر تربح كثيرا من الفوركس بس لو عندك ادارة راس مال جيدة تقدر تاخد منها
ربح جيد وراس المال علية عامل كبير فلابد ان يكون مناسب لطموحاتك

silver
08-10-2012, 23:07
شكرا اخي الكريم على المووضع الرائع

وان شاء الله نستفيد منه

بالتوفيق لنا ولكم

hwida nada
08-10-2012, 23:08
انا شايفة هناك طريقة آمنة للحصول على الربح التجاري من خلال تجنب السوق المتقلبة والبرية أو الهابط. السوق المتقلبة وعود كبيرة من المال

youssofma
08-10-2012, 23:24
أخي أحسن طريقة للربح هي أولا القبول بالخسارة و التعلم منها و الاهم الصبر و الصبر ثم الصبر و عدم الطمع

sawyhamdy
08-20-2012, 13:01
السلام عليكم
كيف حالكم جميعا وكل عام وانتم بخير وعساكم كلكم بخير
بالنسبة للفوركس والمكسب منه يجب التعلم والصبر ولإدارة رأس المال جيدا واتباع استراجية معينة
واتقانها وعدم الإنحراف عنها
والله الموفق

zakidz48
08-20-2012, 13:15

بالتأكيد أنا معاك فدي
فبدوم إستراتيجية وخطة واضحة
فلن تجني سوى الخسارة

elmirmajid
08-20-2012, 13:22
السلام عليكم اخي على الرغم ان موضوعك طويل وراح تتعب الناس في قراءة لكن اخي في المرات الجاية حاول ان يكون موضوعك اكتر اختصار لانه راح يكون اكتر افادة بالتاكيد انش اء الله موفق

ROTARY28
08-25-2012, 12:25
السلام عليكم
والله كلامك رائع جدا
والخلاصة بالتعلم الجيد لأساليب التحليل الفني والاساسي والاخباري
وادارة راس المال الصارمة
وعدم خلط المشاعر بقرارات فتح الصفقات
كلها تؤدي الى ارباح طائلة باذن الله

hesham itch
08-25-2012, 12:27
من الرائع ان يوجد خطوات محددة لتحقيق الربح ولكن هناك بعض الخفايا و الاسرار التى
يعلمها المتاجر من واقع تجربته العملية فى السوق والخسائر التى تحدث له من وقت لاخر

mohamed elsayed ahmed
08-25-2012, 14:26
اعتقد ان هذه النقاط هامه جدا واذا استطعنا بالفعل الالتزام بها سوف نحقق الربح من تجاره العملات الاجنبيه بكل سهوله ودون الوقوع فى اى خساره ممكنه

aminewactop
08-29-2012, 21:59

ibrahimhabony
08-29-2012, 22:08
الشكر الجزيل لصاحب الموضوع على مجهودة الرائع
اتمنى التوفيق للحميع

madlove4
08-29-2012, 22:22
ممكن يكون كلامك صح بس لازم تكون عارف امتى تشترى وامتى تبيع وبذلك من الممكن ان لا يكون هناك اى خصاره

MAGDY
08-30-2012, 08:05
كما قال أساتذة وخبراء الفوركس .. يعنى مش كلامى أنا
شغل الفوركس يحتاج صدق تام مع النفس وشفافية
لكن التذاكى واللف والدوران وتفكر نفسك ناصح أوى
يبقى أبعد عن شغل الفوركس
فكروا شويتين رفيعين فى الكلمتين دول
تحياتى

mero
08-30-2012, 08:44
ان يكون لديك المقدرة على دراسة و تحليل اسعار العملات من خلال الرسومات البيانية التى توفر لقرائها صورة موضوعية عن اسعار العملات و التغيرات والتداول فى اسواق العملات تحتاج الى الشجاعه والمغامره وان يكون الشخص صبور ومنضبط

mhb2012
08-30-2012, 11:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيف حالكم شباب منتدئ فوركس العرب صراحه موضوع كبير وعريض وتستحق الشكر
على الموضوع الرائع

dentist
08-30-2012, 12:52
مشكور يا غالي علي مجهودك الرائع ده
بس العنوان ملوش اي علاقه بالموضوع

Looser
08-30-2012, 14:24
أصبح الآن الحديث عن تداول العملات بشكل كبير حيث أنه مشروع جيد لربح منزلي , منذ أن بدأ العديد من الأفراد كسب الأموال من خلال تداول العملات على الإنترنت و اخرون كانوا لا زالوا يبحثون عن معلومات بخصوص هذه التجارة والتداول عبر الإنترنت لزيادة فرص الربح مثلما ربح الآخرون

face book
08-30-2012, 15:14
جزاك الله خيرا علي المعلومات القيمه ديت وجعله في ميزان حسناتك

ولكن التدرب علي الديمو واثبات صحه هذا الكلام هو الفاصل ما بين المكسب والخساره

mastar_soft
08-30-2012, 16:49
الموضع بتاعك انا شايف ان العنوان غير المضمون
لكن انا شايف ان الواحد ممكن يكون ارباحه من خلال الاستراتيجية الخاصه به
يعنى اكون لنفسى استراتيجية واتقنها ومع الوقت هحقق ارباح ان شاء الله

sarim
08-30-2012, 16:50

ى نطاق واسع أن الأرباح النقد الاجنبى هو الهدف الرئيسي من إشراك الناس تجارة النقد الاجنبى. بعض الناس حتى تشغيل لتداول العملات الأجنبية من أجل حل مشاكلها المالية. التجار يتوقعون معظم العملات ربح عالية في السرعة العالية التي يشبه السحر بالفعل. نعم ، في الواقع في بعض الأحيان يمكن أن تكون مربحة لتداول العملات الأجنبية ، مثل قريبا ، ولكن معظم الوقت الذي يتطلب التخطيط الدقيق والصبر.

إذا كنت تستطيع جعل خطه ، والتحلي بالصبر ومتابعة تلك الخطة ، يمكنك الربح من تجارة النقد الاجنبى. انها بسيطة على هذا النحو. اتبع خطة التداول الخاصة بك ، تأكد من قراءة جميع المعلومات الضرورية ونلقي نظرة بحكمة ، وربما يمكنك أن تتوقع الربح من تجارة النقد الاجنبى.

تخطيط
وهناك خطة تداول الخير على تجارة النقد الاجنبى. بل هو الحس السليم. ولكنه هو الحق. لا شك أنك تعرف ما تفعلونه. البقاء على خطة التداول الخاصة بك واتبع الارشادات. أول خطة من أجل تحقيق ربح من تجارة النقد الاجنبى حسب تقرير ما عليك عملة التجارة. تأكد من القيام ببحث شامل. تجارة النقد الاجنبى هو الاقتران حول العملات. استنادا إلى البيانات ، يقوم 85 ? من تجارة النقد الاجنبى العالم على أربع عملات رئيسية ، اليورو / الدولار ، الدولار / ين jp، الجنيه الإسترليني / الدولار ، والدولار / فرنك سويسري. ويفترض أن هذه العملات الساخنة للحصول على أرباح محتملة عالية على تداول العملات الأجنبية ، ويتم تداول هذه العملات في جميع سعر عائم. يجب التمسك خطتك ، ولا يكون مقلاع المزاج ، منذ خطة كلما آخذة في التغير ، وعلى الأرجح سوف ينتهي بهم المطاف في أي ربح.

صبر
كن صبورا. تجارة النقد الاجنبى ليست تجارية السحر. انها ليست كذلك القمار. والتحليل الدقيق في السوق تسمح لك لتجنب سوء تقدير في السوق. لا داعي للذعر عندما يكون هناك اضطراب ، تأكد انك عقد على خطة التداول الخاصة بك. الربح من تجارة النقد الاجنبى هو مثل انتظار تسديدة من ركلة هدف طويل. من أجل أن تكون استفادت ، الرجاء التأكد من أن نتذكر أن المتاجرة في الفوركس هو تجارة تنتهي أبدا. انها اكثر من 24 ساعة من التداول. يجب أن يتم التعامل معها في جميع الصبر.

التجارة بحكمة
هناك رسما بيانيا من الإطار الزمني الذي يمكنك الاعتماد عليها عند الانتهاء من وضع خطة تجارية. قراءة الرسم البياني اليومي والرسم البياني الأسبوعي ، وتأكد من تسجيله في خطة التداول الخاصة بك. وينبغي أن خطة التداول الخاص بك تدفع دائما اهتماما خاصا تجاه المخططات التجارية والوضع التجاري الحالي. ربما ، ينبغي اتخاذ نظرة واسعة على الصورة الكبيرة من كل الجوانب التي قد تؤثر على التداول بعين الاعتبار بشكل جدي.

1. تعيين هدفا سهلا على الرسم البياني اليومي في مثل 100 نقطة. النقطة هي أصغر على أساس معدل سعر معين.
2. تبقي على النظر إلى الرسم البياني اليومي لعدة أيام ، تعيين منطقتك لدعم "فشل" كإجراء وقائي قبل السقوط.
3. تعيين وقف هذا سوف تقودك إلى الربح ؛ التوقف التي تسمح لك للحفاظ على استمرار التداول في حين يتم تأمين الربح ولكن التداول على.

كل نوع من نوع تجارة النقد الاجنبى يتطلب الصبر. العديد من تجار الفوركس للمبتدئين مستوى تحصل عادة بنوبة ذعر عندما يذهب التداول البرية. عندما يعتبر الربح من تجارة النقد الاجنبى أن تكون كمية صغيرة ، يميل بعض التجار لإغلاق الصفقة بسهولة. وهذا هو الغالب التداول على المدى القصير.

وينبغي أن تكون مجهزة بنظام التداول الخاص بك مع إدارة المخاطر من أجل جعل لديك روح التجارية الكبيرة. يجب عليك اختيار ما إذا كنت حتى الحصول على الأرباح التجارية أو تتوقف فقط عندما يحتوي على كمية صغيرة من الربح.

من المفترض أن تستفيد من تجارة النقد الاجنبى يجب أن تكون متصلة خطة التداول. مرة أخرى ، انها ليست مجرد لعبة القمار ، انها لعبة استراتيجية. لا شك كنت مجهزة بالأدوات المناسبة. يجب أن يكون الصيغة الصحيحة للحصول على أرباح عالية من تجارة النقد الاجنبى.

وهناك طريقة آمنة للحصول على الربح التجاري من خلال تجنب السوق المتقلبة والبرية أو الهابط. السوق المتقلبة وعود كبيرة من المال ، والأرباح الكبيرة. بطريقة ما ، فإنه يحتاج إلى صبر كبير وينطوي على مخاطر كبيرة أيضا. ويمثل السوق الهابط أربعة العملات الرئيسية كما ذكرنا سابقا ، عادة. فإن المستثمرين وقتا كبيرا لديهم الشجاعة على تداول تلك العملات الساخنة في السوق المتقلبة.

وكان تداول العملات الأجنبية بالتجزئة مثلنا اختيار أفضل العملات الراكدة. نعم فإن ذلك سيكون سببا سوى كمية ضئيلة من الأرباح. ومع ذلك ، إذا كنا باستمرار الحصول على الربح ، وسنكون الحصول على أرباح كبيرة ، أليس كذلك؟

من أجل الحصول على أرباح من تجارة النقد الاجنبى ، وهناك نوعان من أنماط التداول ؛ الكشط والتداول البديل. ويتم ذلك عن طريق الكشط الشركات الضخمة مع كميات ضخمة من المال ليتم تداولها ، في حين يتم التداول في معظمها من قبل المستثمرين الافراد سوينغ مثلنا. ومع ذلك ، وكلاهما ليس في صالح السوق الهائج.

وينبغي إيلاء الأزمة السياسية والتدهور الاقتصادي وجوانب أخرى كثيرة الانتباه إلى متى ونحن على وشك الدخول أو إغلاق الصفقة في تجارة النقد الاجنبى. إذا أردنا شراء العملات الراكدة التي لا أجزاء من أربع عملات رئيسية في تجارة النقد الاجنبى ، يجب أن تكون على يقين من أن بلد المنشأ للعملات لديه حالة مواتية لمواصلة التنمية الاقتصادية. إذا كان هناك أزمة ، وسوف تؤثر على معدل العملات. ومع ذلك ، هذا هو وسيلة جيدة لتحقيق أرباح من تجارة النقد الاجنبى. يقدم السوق المتقلبة تقلب الدخل والعدوانية. ينبغي لنا أن تختار بحكمة.

daisy
08-30-2012, 17:12
كلامك مظبوط وافضل لكل شخص قرا الموضوع انه يحس بالامر عملى بالتجربه
يعنى يبدا يتاجر ديمو ويلتزم بكل الكلام دا او ميلتزمش بيه
وبالتالى هيشوف الخساره او الربح بشكل عملى واسبابها ويتعلم اكتر

face book
08-30-2012, 18:35
جزاك الله خيرا اخي العزيز علي المعلومات القيمه وارجو ان تطبق هذا عملي امام الاخوه بورشه عمل

حتي لا يكون الكلام النظري لا طائل منه تقبل ودي واحترامي

YASER83
09-08-2012, 15:46
السلام عليكم
والله كلامك رائع جدا
والخلاصة بالتعلم الجيد لأساليب التحليل الفني والاساسي والاخباري
وادارة راس المال الصارمة
وعدم خلط المشاعر بقرارات فتح الصفقات
كلها تؤدي الى ارباح طائلة باذن الله

ilyes
09-09-2012, 13:22
السلام عليكم
الطريق الوحيد لدخول عالم الفوركس بقوة هو التعلم اولا واخيرا والدخول براس مال مقبول اكثر من 100 ثم بعد ذلك التجريب على حساب ديمو
وبعدها التوكل على الله والبداية في حساب حقيقي
موفق

panda
09-09-2012, 13:30
والله تحقيق الربح من الخسارة بيكون عن طريق الهيدج

ودا موضوع مش سهل

ويحتاج الى وقت لكى يتفهمه الفرد جيدا

mansourito
09-09-2012, 16:52
صراحة اخي للأسف لم أفهم شيئا في مقالك هذا لأنه غير مرتب بطريقة صحيحة تخلي الواحد ينجذب لها ويفهماا

m.o.b
09-09-2012, 17:06
اخي تحقيق الربح من الفوركس شيء سهل فقط راس مال يكون في 200 دولار واكثر + عمل تحليل ودخول الى صفقات موثوقة والتوكل على الله

فعلا انا شايف ان الكلام ده صحيح ميه الميه

ومعاه ف كل نقطه فيه

موفق ان شاء الله وتقبل مرورى

zubair
09-10-2012, 04:22
تحقيق الربح من الفوركس شيء سهل لكن مهما تكن صبورا ومخططا عليك ان تتابع اخبار السوق قبل فتح الصفقات

fathy1011
09-10-2012, 10:10

تخطيط

صبر

التجارة بحكمة

شكراً اخي للطرح هناك بعض المعلومات الجيده

بالتوفيق للجميع

تحياتي

Shawky Farag
09-10-2012, 10:56
:rules:
عزيزي
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
أفادك الله وجزاك بكل خير
فالمعلومات مفيدة ومبسطة وكافية
وأرجو أن يستفيد منها الأصدقاء جميعا
:happy:
ولك خالص تحياتي

ahmedamz
09-10-2012, 12:03
موضوعك جيد اخى العضو ومهم وفيه بعض النقط الجيدة واحب
ان اضيف ملخ لموضوعك وهو لكى تكون تاجر ناجع يجب عليك
ان تتعلم العلم الكافى للدخول الى السوق وان تتحلى ببعض لصبر وان
تتاجر على اساس استراتيجية ان من يحددها

ThE.pRoF
09-10-2012, 12:36
كلام جميل و مفيد جدا
و اعتقد ان اهم شيء علي الاقل بالنسبالي هو ادارة رأس المال الحكيمه اللي من خلالها بقلل الخسائر لأقصي درجه ممكنه مع تحديد ربح معقول
عشان لو خسرت لا قدر الله الخساره متأثرش فيا أو في راس مالي بصوره كبيره
و بكده اقدر استفاد من الخساره اكبر من اللي ممكن اخسره

djilani
09-10-2012, 12:37
تحقيق الربح في سوق الفوركس يعتمد على شيئين مهمين
التعلم ثم التعلم في هذا السوق الغدار
راس مال محترم كبداية لك في هذا السوق

bakerabukomsan
09-10-2012, 13:10
عليك اولا التوكل علي الله والثقه في النفس وتعلم الفوركس جيدا وطرق التداول والنقد الاجنبي وعمل دراسه جيده للسوق والبدء بمبلغ صغير مثلا 100 دولار والمتاجره في الصفقات المربحه والمضمونه

face book
09-10-2012, 14:08
جزاك الله خيرا علي معلوماتك القيمه بس عايز افكرك بحاجه ان النجاح سهل انه يتقال زي ما حضرتك ذكرت كده

ولكن انت طبقت اللي انت ذكرته ده؟؟؟ لو طبقته صحيح يبقي انت ان شاء الله من الناجحين وبقول طبقته وبكررها مره تانيه

bakerabukomsan
09-10-2012, 14:24
اخي عليك دراسهة سوق الفوركس والتداول ومعرفة العملات الجيده في الوضع الحالي مثل اليورو والولار وتوكل علي الله وكن في قمة الصبر والتفكير

bondokpower
09-11-2012, 05:12
انا اعتقد ان افضل شئ البحث عن ربح معتدل لانك معرض للخساره بنفس نسبة تعرضك للربح

Mohamed Ahmed Mohamed
09-11-2012, 07:31
السلام عليكم
انت ممكن ان تكسب من الخسارة عن طريق انك تعكس اتجاه الصفقة فان كانت بيع تجعلها شراء والعكس
ولكني شخصيا لا احب هذه الطريقة

تحياتي

hassan347
09-11-2012, 07:39
بسم الله الرحمن الرحيم

من الواضح اخى ان الموضوع من ترجمه جوجل والله اعلم لانى لم استطيع استخراج فكره معينه من الموضوع على حسب عنوانه

شكرا لك واتمنى كتابه عنوان يدل على محتوى الموضوع