PDA

View Full Version : الخسارة الاساسية تاتى من استعمال الاستوب لوز ؟؟؟

3laabasha
05-19-2016, 05:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

طبعا كل الناس مستغربه ازاى حد يقول عن الاستوب لوز مش كويسة
بس انا بقول الى بيستخدم الاستوب لوز ده مش بيوقف خسايره بالعكس دا بيزيد خسايره اكتر واكتر
كمثال ..
انا فتحت صفقة شراء مع الترند وحددت استوب لوز عند 50 نقطة او 100 نقطة .؟
الميل عكس فى اتجاه البيع والصفقة قلبت خساير معايا وفضل السعر يهبط لحد ما نزل للاستوب عند ال 100 نقطة وهووووب قفلت الصفقة خساارة 100 نقطة :tie::tie::tie:

صدمة

طيب انا بقه معملتش كده
انا فتحت صفقة شراء وعايز احدد استوب لوز هعمل ايه طبعا انا مش هعمل استوب لوز لالالا
انا هفتح صفقة عكسية (الهيدينج) عند ال100 نقطة يعنى هاجى عند 100 نقطة هبوط وهعمل صفقة بيع بنفس حجم النقطة للصفقة الاولى
طيب السعر عمل نفس الحركة بتاعت الصفقة الى فوق ونزل تحت 100 نقطة هيقفل الصفقة بتاعتى طبعا لالالا امال هيعمل ايه هيفتح صفقة البيع الى بقت ماشية مع الترند وهيفضل معاها صفقة البيع كسبانه وصفقة الشراء خسرانه بس كل خسارتك هتكون نفس ال100 نقطة بس هتسب الصفقة ماشية براحتها وتتابعها لحد ما تلاقى اشارة انعكاس قوية جدا جدا .؟؟

هنا بقه هتقفل صفقة البيع الكسبانه وتفتح صفقة شراء بنقطة اقل او متفتحش حسب حريتك وحسب تنوقعك وتسيب الصفقة الخسرانه تقلل من خسائرها لحااااد ما توصل تانى لاشارة انعكاس فى الوقتا ده ممكن تقفل الصفقة الخسرانه دى وهتكون فاديت الخسارة الكبيرة بخسارة صغيره جدا جدا لانك كسبت من الصفقة العكسية او ممكن تعيد نفس الكره وتفتح صفقة تانية ماشية مع الترند

المقصد من الكلام ده ايه

انت عملت استوب لوز والسعر قرب منه وهتتقفل الصفقة

انت كده كده خسران خسران
صح

يبقى تعمل هيدينج افضل ليك ومش هتزيد خسارتك اكتر من 3 نقاط الاسبريد بس 70% هتخليك تعوض الخسارة
جرب الاستراتيجية دى على على حساب تجريبى وصدقنى هتفيدك جامد

المشكلة هنا بس بتكون فى شركة الوساطة هل هى تدعم طريقة الهيدينج ام لا
..
بالتوفيق للجميع :bravo::bravo::bravo:

zndo910
05-19-2016, 06:21
السلام عليكم
اشكرك اخى الكريم على هذه الموضوع الرائع و المفيد و الشرح البسيط و المميز بارك الله فيك واتمنى لك الكثير من الموضوعات المفيدة لنا وللجميع
وبالله التوفيق

mourada
05-19-2016, 11:30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الفاضل على طرحك لهذا الموضوع القيم حول سلبيات الستوب لوز و انا لا استعمله افضل الهيدج لاخرج من الخسارة

Ghost18
06-09-2016, 16:13
شكرا لك أخي الكريم وأتمنى أن تتواصل لهذا
المنتدى الحبيب لما هو قيم ونافع .. ان شاء
الله نستفيد بما قدمت من معلومات وجزاك الله
عنا كل خير ..