PDA

View Full Version : متى يجب علينا الانتظار لتحقيق الربح؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

mido2224
05-20-2016, 20:55
إذا استمر السوق في موقف بطيئة وليس هناك أي تأثير الأخبار عالية ثم أننا لا يمكن أن تحقق الأرباح بسهولة. نحن أحيانا البقاء في فقدان والحفاظ على موقفنا لفترة طويلة عندما يبقى السوق في مثل هذه الحالة، ويجعل لنا مملة حول النقد الاجنبى. وذلك ما ينبغي أن نفعل؟ ....... وسوف ننتظر لتحقيق أرباح أو إغلاق الصفقات لدينا.

احمد عبد الباسط
05-24-2016, 17:55
من اهم عوامل الربح
ألصبر :
أهم عامل في الحياة هو الصبر ولكن ليس في الحياه فقط حتي في التداول , مفتاح كل شئ هو الصبر , قال تعالي في كتابه الحكيم "ان الله مع الصابرين " وقال الخضر عليه السلام الي نبي اللي موسي عليه السلام "انك لم تستطيع معي صبرا" لماذا اختار الصبر , لأن الصبر هو أساس العلم , لا يمكن لشخص أن يتعلم العلم في يوم وليلة ولكن العلم تراكمي , يتراكم علي مدار الأيام والشهور والسنين .

طور نفسك ومهارتك , ألدخول والخروج من أي عملية يتطلب صبر , تخيل انك اشتريت عملة ما ووضعت وقف الخسارة في مكان معين وبدا السعر في الهبوط حتي نقطه معينه قبل وقف الخساره وبدأ السعر في الصعود مره أخري اذا لم تصبر حتي يصعد السعر مره أخري فقد أغلقت العملية علي خساره في حين ان العملية قد تكون رابحه ولكن كل ما كان ينقصها هو الصبر
بالتوفيق اخى

never1
05-25-2016, 01:45
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

مصطفى حمدان
05-29-2016, 16:42
بصراحة انا ملاحظ ان مواضيع العضو ميدو كلها غير مفهومة يعنى لما اجى ارد على اى موضوع ليك انا برد على اساس راس الموضوع اللى هوا العنوان لانى مش بفهم اى شىء من اللى انت كاتبه اتمنى التغيير فى الكتابة

zaza0519
05-29-2016, 17:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

golden1985
05-29-2016, 18:41
السلام عليكم وحمة الله وبركاته
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر وشكرا لك تقبل مرورى..

ali gamal ali
05-29-2016, 18:50
قبل أن نحدد أفضل الأوقات للمتاجرة يجب أن نعرفك أن سوق تبادل العملات يعتمد على ثلاث جلسات للتبادل رئيسية وهي : جلسة طوكيو ، وجلسة لندن ، وجلسة نيويورك بالإضافة إلى جلسة سيدني .
جلسات × جلسات ...
تستطيع أن ترى أنه في وسط كل جلسة هناك فترة زمنية حيث بعض الجلسات مفتوحة مع بعضها في نفس الوقت .بشكل طبيعي هذه هي أكثر الأوقات زحمة وشدة في السوق بسبب فتح أكثر من سوق في وقت واحد .
أفضل أيام الأسبوع للمتاجرة في الفوركس

faycel12
05-29-2016, 18:56
السلام عليكم وحمة الله وبركاته، مشكور اخي على الشرح و نتمنى ان نراك في المزيد من المواضيع اني نستفيد من خبرتك
خالص التقدير و الإحترام.

عرآقي
05-31-2016, 07:13
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

haggui
05-31-2016, 07:15
السلام عليكم وحمة الله وبركاته، مشكور اخي على الشرح و نتمنى ان نراك في المزيد من المواضيع اني نستفيد من خبرتك
خالص التقدير و الإحترام بالتوفيق

aminetns
05-31-2016, 11:56
الانتظار واجب دائما بارك الله فيك شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لكم ان شاء الله ولجميع أعضاء المنتدى الكرام تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رومانى
05-31-2016, 12:11
عندك حق احيان كثيرة جدا انتظر بالساعات الى ان امل ولا امل فى اى ربح رغم كل المؤشرات والتوصيات والاستراتيجيات
تقول كما فعلت ولكن دون جدوى واترك الصفقة بعد رحلة من الملل لاجد نفسى قد خسرتها والحمد لله وعند الخسارة
تجرى وتسرع بشكل غريب .

aminetns
05-31-2016, 13:34
في جميع الاحوال بارك الله فيك شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لكم ان شاء الله ولجميع أعضاء المنتدى الكرام تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

bobo43
05-31-2016, 22:41
الســــلام علـــــيــــكم و رحمــة الله تعـــالى و بـــركـاته
لك مني أجمل تحية شكر و عرفان جزاء للمعلومات القيمة التي قدمتها لنا
مــــوضــــوع منسق وجميل مشكور

عرآقي
06-02-2016, 19:04
من اهم عوامل الربح
ألصبر :
أهم عامل في الحياة هو الصبر ولكن ليس في الحياه فقط حتي في التداول , مفتاح كل شئ هو الصبر , قال تعالي في كتابه الحكيم "ان الله مع الصابرين " وقال الخضر عليه السلام الي نبي اللي موسي عليه السلام "انك لم تستطيع معي صبرا" لماذا اختار الصبر , لأن الصبر هو أساس العلم , لا يمكن لشخص أن يتعلم العلم في يوم وليلة ولكن العلم تراكمي , يتراكم علي مدار الأيام والشهور والسنين .

طور نفسك ومهارتك , ألدخول والخروج من أي عملية يتطلب صبر , تخيل انك اشتريت عملة ما ووضعت وقف الخسارة في مكان معين وبدا السعر في الهبوط حتي نقطه معينه قبل وقف الخساره وبدأ السعر في الصعود مره أخري اذا لم تصبر حتي يصعد السعر مره أخري فقد أغلقت العملية علي خساره في حين ان العملية قد تكون رابحه ولكن كل ما كان ينقصها هو الصبر
بالتوفيق اخى

hosam1982
06-02-2016, 19:11
السلام عليكم
اخي الكريم المتداول المحترف لايقوم بفتح اي صفقة الا وهو يعرف ثلاثة امور هامه . اولا تحديد نقطة الدخول الافضل تحديد هدف الصفقة وتحديد وقف الخسارة ولايهمه الوقت الذي سيستغرقه السعر للوصول الى الهدف المحدد المهم انه يعرف ان الصفقة اما ان تحقق الربح المحدد او تضرب وقف الخسارة

latraaa
06-02-2016, 19:47
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الكرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و هي بالفعل قوية وقيمة إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك تحقق الكثير من النتائج الراقية المفيدة إ نشاء الله، بالتفويق لك

haggui
06-02-2016, 19:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته*

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

latraaa
06-02-2016, 20:11
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الثكري من الناتئج القيمة إ نشاء الله، مشكور أخي الكريم و بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

ssesko42
06-02-2016, 20:22
لازم تستنى الوقت الصحيح للدخول والمتاجرة وحاول متاجرش في الاوقات اللي فيها سيولة ولما تدخل الصفقة
لازم تحدد ليها استوب وهدف حسب تحليلك وتنتظر حتى تحقيق الاهداف هكذا السوق وكله بيتاجر بنفس الطريقة
واحيانا السيولة الزائدة والاخبار القوية بتكون خطر على حسابتنا

sife100
06-02-2016, 20:32
السلام عليكم
بصراحة انا ملاحظ ان مواضيع العضو ميدو كلها غير مفهومة يعنى لما اجى ارد على اى موضوع ليك انا برد
على اساس راس الموضوع اللى هوا العنوان لانى مش بفهم اى شىء من اللى انت كاتبه اتمنى التغيير فى
الكتابة
بالتوفيق

mohamed92
06-02-2016, 21:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم اخواني الانتظار سمة الحياة المملة دائما علينا الانتظار هذه هي الحياة
يجب ان تنظر اكثر وتصبر وجزاك الله كل خير

raedreda
06-02-2016, 21:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... شكرا اخى الكريم على هذا الطرح الشيق والاكثر من رائع والمفيد لكل اعضاء منتدانا المحترم

تقبل مرورى واحترامى

tenon
06-02-2016, 22:11
لازم تستنى الوقت الصحيح للدخول والمتاجرة وحاول متاجرش في الاوقات اللي فيها سيولة ولما تدخل الصفقة
لازم تحدد ليها استوب وهدف حسب تحليلك وتنتظر حتى تحقيق الاهداف هكذا السوق وكله بيتاجر بنفس الطريقة
لازم تعرف تختار صح اخي وهنا المتاجر الشاطر هنا الي يقدر يكون ملم بكل طرق التداول والاستراتيجيات والتحاليل في الفوركس علشان يقدر يحقق منها ربح كبير
ويكون افضل في المستقبل

موفينج افريج
06-02-2016, 22:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة
تقبل مروري اخي الكريم

golden1985
06-02-2016, 23:53
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر وشكرا لك تقبل مرورى..

tenon
06-03-2016, 00:05

ويقدر يجمع بين الاتنين مع عمل خطه ناجحه هنا بردو في حد ذاتها احد اهم الاسباب الي بتحقق النجاح للمتاجر وعلشان كده لازم المتاجر هنا يحاول يفهم المجال
كويس الاول علشان يعمل لنفسه خطه جيده

nasro benz
06-03-2016, 00:12
السلام اخي
انت تقصد ايام التذبذب نعن يجب ان ننتظر ان تكون السيولة كبيرة لكي نجني الكثير من النقاط لان التذبذب خطير
وفقك الله

saidimosta
06-03-2016, 00:26
اخي الكريم اخواني الانتظار سمة الحياة المملة دائما علينا الانتظار هذه هي الحياة
يجب ان تنظر اكثر وتصبر وجزاك الله كل خير
تحياتي

ahmedshrif1
06-03-2016, 00:42
إذا استمر السوق في موقف بطيئة وليس هناك أي تأثير الأخبار عالية ثم أننا لا يمكن أن تحقق الأرباح بسهولة. نحن أحيانا البقاء في فقدان والحفاظ على موقفنا لفترة طويلة عندما يبقى السوق في مثل هذه الحالة، ويجعل لنا مملة حول النقد الاجنبى. وذلك ما ينبغي أن نفعل؟ ....... وسوف ننتظر لتحقيق أرباح أو إغلاق الصفقات لدينا.
والله المستعان وربنا يكرم الجميع ان شاء الله ونحقق ربح كوويس مع بعض باذن الله تعالى

nader
06-03-2016, 02:52
لا افهم اخي لماذا لم تقم على الاقل بترجمة الموضوع بشكل جيد
وارى انه يتحدث عن الذبذبة فعندما تكون ذبذبة او ركود في السوق يصبح الفوركس مملا جدا
واذا كنت دخلت في صفقة حددت ربحها وخسارتها فابقى على موقفك حتى ترى ما يحدث في السوق
بالتوفيق

bakup28
06-03-2016, 02:56
طور نفسك ومهارتك .ألدخول والخروج من أي عملية يتطلب صبر
تخيل انك اشتريت عملة ما ووضعت وقف الخسارة في مكان معين وبدا السعر
في الهبوط حتي نقطه معينه قبل وقف الخساره وبدأ السعر في الصعود مره أخري اذا لم تصبر
حتي يصعد السعر مره أخري فقد أغلقت العملية علي خساره في حين ان العملية قد تكون رابحه
ولكن كل ما كان ينقصها هو الصبر

رشا محمد الهوارى
06-28-2016, 00:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
شكرا اخى الفاضل على هذه المعلومات القيمة لقد استفدت كثيرا من موضوعك ونتمنى المزيد من الموضوعات والمشاركات المميزة والقيمة تحياتى اخى الكريم
تقبل مرورى

khaled sayed
06-28-2016, 00:49
موضوع جميل لازم نصبر على الصفقات حتى تصل الي الهدف
عدم الصبر يؤدى الى ربح قليل
بالتوفيق لاعضاء المنتدى

Harmonic
06-28-2016, 01:14

Master Forex
06-28-2016, 01:18
لا يجب ان تعلق عصفقات الفوركس التي تبرمها فقط عند الاخبار القوية هذا امر ممل لاماذا لا تعتمد على التحليل الاخباري نفسه والاستراتيجية وتعمل الصفقات على المدى المتوسط او الطويبل وحدد اهدافك لك صفقة وتعامل مع اكثر من زوج في المنصة واكثر من صفقة

ahmedmetwali
06-28-2016, 01:18
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى

medben
06-28-2016, 01:26
الفوركس كيف ان الحياة صبر و مثابرة ، يعلمك من اجتهد وجد ، يعلمك كيف اتحكم في اعصابك ، مثله مثل الصيد ؛
الصياد الماهر هو من يصبر كثيرا :accute:

bedospeed
06-28-2016, 01:36
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أشكرك اخي الكريم على هذا الموضوع الجيد و المتميز الذي تم طرحه
نتمنى ان نرى مواضيع مشابه في القريب و شكرا
كل سنه وانتوا طيبين جميعا رمضان كريم

ahmedmetwali
06-28-2016, 01:55
بالتوفيق اخى

bodamj
06-28-2016, 02:06
الربح من الانترنت اخى الكريم سواء الفوركس او غيرة يجب ان تنتظر لان مفيش حاجه بتيجى بالساهل اخى وكل شىء يحتاج الى جهد وتعب لا شىء ياتى بالساهل والفوركس يحتاج الى صبر وعدم طمع

behindits
06-28-2016, 02:27
أعتقد يا أخى
أن مثل هذه المواقف حسب تحليلك للسوق
ولا يوجد حل سحرى لمثل هذه الحالات
ولكن حسب التحليل الفنى والتحليل الأخبارى

gostman2006
06-28-2016, 12:27
اعتقد ان الموضوع يحتاج الى الصبر بصورة كبيرة جدا مع المتابعة الدقيقة

متداول ممرجن
06-28-2016, 12:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخي على هدا الموضوع الرائع حول الانتضار لتحقيق الارباح
مزيدا من المواضيع المفيدة و بالتوفيق

Hassan Nor
06-28-2016, 12:58
السلام عليك ورحمه الله وبركاته أخي العزيز بعد التحية و السلام ان هذا لا يحدث في السوق بل في بعض العملات و البعض الاخري يعمل عادي

hs123
06-28-2016, 13:09
هلا
تعتبر طريقة التداول تعتبر من اهم سبل الارباح مع ادارة جيدة لراس المال ووجود الاستراتيجية المناسبة المجربة

شكرا

mostafagamil91
06-28-2016, 13:23
من اهم عوامل الربح فى سوق الفوركس هو الصبر على المكسب وسرعه اتخاذ القرار فى الخروج من الخسارة
فعند المكسب يجب دراسه السوق وحركه المؤشر ومعرفه الاخبار للمساعده على الخروج المناسب معا تحقيق اكبر عائد من الصفقه
وعند الخسارة يجب تحديد الاستوب لوز المناسب معا ادراة راس المال

nadin22
06-28-2016, 13:38
طبعا السوق بيمر باوقات بطيئه جدا لعدم وجود سيوله فى السوق
والنصيحه اللى اقدر اديها لاى متداول فى الوقت دا هو انه يبتعد عن السوق لحد مالسعر يتحرك كويس

algoddam
06-28-2016, 13:38
لا حل اذا كان السوق راكدا وقليل الحركة وعلينا ان ننتظر لانه لو لم ننتظر وتصرفنا في الصفقة فاننا
لا نستفيد ولا نضيف اي جديد اما اذا كانت الارباح مثلا مقبولة نجني الارباح وننتظر الى غاية حيوية السوق من جديد

MahmoudNofal
06-28-2016, 13:51
السلام عليكم و رحمة الله لذلك اخى فالصبر هو من العوامل الاساسية فى النجاح فى الفوركس و عشان كده لازم تستنى الفرص المناسبة

nonam
08-08-2016, 01:23
السلام عليكم ....من المهم جدا ان يكون الحساب من اهم الادوات اللي من المهم جدا ان يكون الحساب الحقيقي الاهم ومن المهم جدا ان يكون الادوات الفنية من اهم الادوات اللي من الممكن التعامل معاها
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

algendy
08-08-2016, 02:20
اذا اردت التداول فى السوق و رأيت الاسعار بدأت فى الحركه جانبيا بدون تغيير كبير فلا تفتح صفقات على هذا الزوج و ابحث عن زوج أخر تجد فيه نشاط و تحرك فى الاسعار لان تذبذب الاسعار هو ما يأتى بالارباح

ALsharifi
08-08-2016, 02:28
شكرا اخي لطرحك الموضوع فقد استفدت كثيرا من ردود الاعضاء المميزين
الحب لك ولاحترام يااخي وعزيزي

omar025
08-08-2016, 02:32
الربح من الفوركس يحتاج الكثير من العوامل اهمها تفعيل الحساب
واستخدام الادوات الفنية اللازمة لذالك .
والاهم من ذلك هو الصبر لحين الوقت المناسب
تحياتي

engamory93
08-08-2016, 02:53
السلام عليكم ورحمة الله ....
يجب عند الدخول الى سوق الفوركس انت نتوقع جميع الاحتمالات
التي من الممكن ان تواجهنا ويجب علينا ان نمتلك منهجية رابحة نقوم بتطبيقها
عند دخولنا الى سوق الفوركس لتحقيق الربح
شكرا لك على الكلام الرائع

---------- Post added at 03:47 AM ---------- Previous post was at 03:44 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
ليس فقط تفعيل الحساب هو المهم حيث من اهم
العوامل التي يجي ان يمتلكها من يدخل سوق الفوركس هو السيولة
التي تدخل بيها الى التجارة في الفوركس
شكرا ..

---------- Post added at 03:53 AM ---------- Previous post was at 03:47 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله ....
كلام رائع في مجال المعاملة في سوق الفوركس وبالاضافة الى كلامك
فأنه يجب ايضا عدم المداولة بشكل يومي في سوق الفوركس
لانه سوف يحدث فرق نسبي بين القيمة العليا والدنيا للبيع والشراء
وشكراااااا

titotroy
08-08-2016, 09:36
نعم أخي الكريم
الفوركس شيئ جميل للكسب و من أرايد أن يسكب الكثير منه عليه أن يتعلم أكثر و أكثر مع الوقت
و الخشص الذي لا يتعلم فيه لا أظن أن سيذهب بعيدا في هذا المجال

doaa sary
08-08-2016, 19:23
والله انا مبلاقيش فرصه خلاص مبدخلش
فى تمام بفتح صفقتى
وعادى بستنا لحد ما الصفقخ تقفل سواء هتاخد يوم يومين او اكتر

osama rajab
08-08-2016, 19:27
لم افهم ماذا تقصد ارجو التوضيح واعادة كتابة الموضوع مرة اخري

bakdz
08-08-2016, 21:27
أخي العزيز كماا علينا الانتاظار لكسب الأرباح أيضا يجب علينا التحمل للخسائر و المهم ان يدخل المنتداول بالستوب لوز و التيك البرةفيت المناسبين و كماا يجب عليه أن يحترمهما وتقبل مرووري .

ayoubfc
08-08-2016, 23:25
تستطيع أن ترى أنه في وسط كل جلسة هناك فترة زمنية حيث بعض الجلسات مفتوحة مع بعضها
في نفس الوقت .بشكل طبيعي هذه هي أكثر الأوقات زحمة وشدة في السوق بسبب فتح أكثر من
سوق في وقت واحد .

dellos
08-09-2016, 01:40
مرحبا اخي الغالي نعم معك حق بعض المرات بيكون سوق في خمول لندرت الاخبار وبطبع بدون اخبار ليس هناك سيولة
تحياتي لك

النقراشى
08-09-2016, 01:45
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
مرة أخرى واضخ أن حضرتك مترجم الفقرة ترجمة حرفية مافيش تناسق فى الموضوع
و لو حد فهم حاجة من الموضوع ياريت يفهمنى
رجاء إعادة تنسيق الموضوع ختى يتسنى لنا الرد عيك
تحياتى لك

mind333warrior
08-13-2016, 14:26
متى يجب علينا الانتظار لتحقيق الربح ؟
في الأصل يجب أن يكون المتداول صبور و قناص و ليس متتبع اشارات , الفرص على فريم الاربع ساعات تحتاج الى ساعات من الانتظار و لكن لا مانع متى كانت المؤشرات تجتمع على إشارة شراء أو بيع قوية

محمد صلاح
08-13-2016, 15:16
اكيد طبعا اخى العزيز الوقت اللى يكون السوق مافيهوش سيولة ان ان الحركة بطيئة اكيد بيبقى الشغل صعب والواحد لا يحبذ الدخول

mronei
08-13-2016, 17:25
أخي العزيز كماا علينا الانتاظار لكسب الأرباح أيضا يجب علينا التحمل للخسائر و المهم ان يدخل المنتداول بالستوب لوز و التيك البرةفيت المناسبين و كماا يجب عليه أن يحترمهما وتقبل مرووري .

بيكون في الغالب بعد خسائر ولكن على حسب حجم راس المال اخي لان اغلب المتاجريين بيعملوا على راس مال صغير وده الي بيخلي الاغلبيه تتاجر كتير في السوق علشان نصل لتحقيق
ربح مرضي اما لو كان راس المال كبير هيكون المجهود ااقل طبعا

ahmadinho100
08-18-2016, 16:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ضروري من الصبر يا اخي في سوق الفوركس و لاكن عل حسب الفريم الدي تشتغل عليه ادا كان فريم كبير فصفقات تدوم لايام يا اخي

ibr08
08-18-2016, 17:25
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع الذي حق استفدت منه
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض
..................في النهاية اتمني النجاح الي كل اعضاء المنتدي الحبيب

devloppman
08-18-2016, 17:30
لم أفهم شيئا من موضوعك هذا أظن أنك قمت بنقل نص انجليزي وقمت بترجمته في جوجل

والنتيجة واضحة موضوع غير مفهوم وسطران فقط

على العموم حاول كتابة مواضيع مفيدة بقلمك الخاص أفضل من النسخ

بالتوفيق

nizar hidouri
08-18-2016, 17:36
أعتقد يا أخى
أن مثل هذه المواقف حسب تحليلك للسوق
ولا يوجد حل سحرى لمثل هذه الحالات
ولكن حسب التحليل الفنى والتحليل الأخبارى

kymslye
08-21-2016, 14:57
يجب عدم التسرع او التشتت لانه ممكن بمجرد ان تدخل و تفتح احد البورصات ويحصل تدفق في العملة و يتحرك السعر لاكتر من 200 نقطة و يتمرجن حسابك لهدا اخي حاول دائما تحكم في راسمالك ونقط دخول سواء كان السوق بطيئ او سريع

mohamed_sakr
08-21-2016, 15:18
الفوركس محتاج علم و صبر و حزم
لو معاك ال3 حاجات دي حتكسب أكتر من الخسارة
إبعد عن الخوف و الطمع و إنت حتكسب في الفوركس

بروفسير العرب
08-21-2016, 15:53
يجب الانتظار على صفقاتك لتحقيق الربح فى حاله ان السوق يسير بحركه بطئه
ولا يوجد اخبار اما اذا كانت هناك اخبار فعليك الخروج من صفقتك لان ربما يعكس الخبر على صفقاتك

antr
08-21-2016, 17:57
عندما يكون دخول الصفقة بشكل صحيح وتكون فى نفس الوقت على الاتجاه المطلوب للسوق وفى اتجاه ربحك اخى الكريم

hamedibrahim
08-21-2016, 18:05
طول ما في صقه في نفسك وتحليلك وواضع استوب لوز علي قد مالك
اتركها ولو اسبوع طول ما هي ماشيه صح مع التحليل ومع اي ربح احجز ارباحك
وشكرا وتقبل مروري ودمتم علي خير وفي حفظ لله
تحيااااااااااتي

adamarwan
08-21-2016, 21:59
عندما اخى تتعلم لدى ما انت مطالب به هو ان تتعلم وان تتمكن من ان تتعلم السوق والامور التىف يه
لكى تتمكن من ان تفهم المجرى الدى فى هدا المجال
وان تاخد انت كدالك الفرص
وحظ موفق

fatiima
08-22-2016, 17:20
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل ان لم تتعلم لمدة لا تقل عن ثلاث سنوات فلا تنتظر الارباح لان السوق جد صعب و يحتاج الى معلومات كثيرة و جديدة دائما

Samirghatas
10-22-2016, 20:02
اخى الكريم لا تمل من بطئ السوق ولا تغلق الصفقة اذا كان التحليل صحيح اصبر
وان شاء الله سوف يتحرك السعر سريعا نحو الهدف عند اصدار اخبار بالتوفيق

mido elshabrawy
10-22-2016, 20:13
السلام عيكم ورحمه الله وبركاته
بالفعل اخي الكريم ان في حالات تحرك السوق بشكل عرضي يجب عليك الانتظار حتي يأخذ السوق اتجاه واضح امامك
و من ثم بمكن الدخول بيع او شراء حسب الاتاجه الذي سلكه السوق بصوره صحيحه و نسبه نجاح كبيره ان شاء الله
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

naimoxforex
10-22-2016, 20:45
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم بكل بساطة عندما تعمل ستوب لوز و تيك بروفيت خلاص لاداعي لنقاش ستنتضر السفقة اما ربحا ام خساراتا بدون نقاش
تقبل مروري

mourada
10-23-2016, 10:17
اخي الفاضل اما ارى انه يجب عليك ان تتبع استراتيجيتك و هي التي تحدد الهدف و تحدد هل يجب عليك الخروج من السوق او يجب عليك المزيد من الانتظار

waelmma
10-23-2016, 10:24
احيانا كثيرة بتكون السوق ساكنة يعنى ﻻحركة فوق او تحت
واﻻفضل هو وضع اوامر معلقة وجزاك الله خيرا اخى الكريم

mronei
10-23-2016, 11:29
انت وحظك احيانا انا بدخل صفقه اقفلها بعد شهر علشان ميه ولا متين نقطه اصلا السعر لا يتحرك ابدا اذا كنت داخل مع الاتجاه الصحيح
ويعكس بسرعه ويتحرك بسرعه اذا كنت عكس الاتجاه

zizoo99
10-23-2016, 12:00
اخى العزيز شكرا لك على مشاركتك الطيبة فالانتظار فى الازواج الغير متحركة صعب جدا و ممل جدا حيث ان الحركة تكون عرضيه و قد تستمر لاسبوع او اكتر فمن الجيد البحث فى ازواج اخرى للبحث عن فرص

MASTER TRADER
10-23-2016, 15:26
شكرا لك على الموضوع وعلى المثال القيم التى زودت به الاعضاء ،اتمنى ان نرك في القريب العاجل مع مواضيع اخرى مفيدة ،ان شاء الله تفيد الاخوة المبتديين ،بالتوفيق لك ولكل الاعضاء الكرام .

rahim123
10-23-2016, 15:29
الصبر مفتاح الفرج هده كلمة تليق جواب على سوالك يا غالي لانه انتضار على ربح ياتيك بربح اكبر تقبل مروري
وسلام عليكم ورحمة الله

latraaa
10-25-2016, 19:33
و الله يا اخي الكريم ارى ان الأمر ليس كما تعلم و إنما عليك بالعمل على التعلم لكي تصل إلى ما تريد و عليه أنصخك بالعمل على التعلم أولا و تكيون رأس مال كبير يمكنك من تحقيق الكثير إ نشاء الله، بالتوفيق لك

rahim123
10-25-2016, 19:35
TP SL هو محدد لصفقة و التزام يا غالي اهم عنصر فارجو ان تفهم فكرة تقبل مروري ارجو افادة
وسلام عليكم ورحمة الله و بركاته

tamermosa
10-25-2016, 19:49
طبعا الموضوع مفيد ، بس تبقى المشكلة الأهم في رأيي ، و هو ان ساعات استقرار السوق بتكون افضل من التذبذب السريع وقت الأخبار اللي ممكن يؤدى الى خسائر مهولة

فوريكسي
10-26-2016, 00:08
يجب علينا الانتظار في اوقات الترقب والتذبذب والاوقات الحرجة مثل هذه الايام شكرا جزيلا لك اخي الكريم على الموضوع اتمنى لك التوفيق تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

alasfarahmad
10-26-2016, 00:12
السلام عليكم ورحمة الله.
صديقنا الكريم من المعروف أن المتداول في عالم الفوركس لايستطيع أن يتحكم بحركة الأسعار، شأنه في ذلك شأن عالم الفلك، ولكن ففي مقدوره مراقبتها خطوة بخطوة، وتبعا لمستوى خبرته وكفاءته يستطيع الاستفادة من حركة الأسعار هبوطا أو صعودا، فإذا تمكن من هذه الاستفاده حقق الربح المطلوب، وإذا لم يتمكن عليه الانتظار إلى أن تأتي فرصة ثانية فقد يحقق فيها ماعجر عن تحقيقه في المرة ألأولى، مشكور على مساهمتك، ونمنى لك التوفيق.

sherouk88
10-27-2016, 07:28
مرحبا اخي تحياتي لكم مشكور اخي الكريم على هذه المعلوماتك المفيدة التي قدمتها لنا و نحن بالفعل ممتنين لك و لاهميتها و نتمنى لك التوفيق و النجاحواتمنى لك النجاح والتوفيق والربح الوفير لك ولكن لا تجاذف بكل راس المال ادخل فى كل صفقة 20% فى حالة الخسارة تربح فى الثفقة الثانية اتمني اني اكون فيدتك اخي بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

كاره المراقبين
10-27-2016, 07:29
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى

aber
10-27-2016, 07:56
تحياتي لكم لازم و من المفترض ان تكون ملم بالمفردات والمصطلحات الخاصه بالفوركس ومن السبريد واللوت والدعم والمقاومه وغيرها من تلك المصطلحاتالمهمةحتى تسنطيع الاستمرار تعلم يااخى اولا اتمني اني اكون فيدتك اخي

mghorab90
10-27-2016, 08:08
مرحبا اخي لا اعتقد ان الكثير يدخل في انستا عشان الخياراتالثنائيية الكثير يفضلواالفوركس بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

sa sa
10-27-2016, 08:09
السلام عليكم اخي الكريم شكرا اخى على طرحك هذه المعلومات القيمة ولكن اعتقد انهيجب ان يكون الشخص متمكن للوصول الى هذه الاستراتيجية بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

sasa11
10-27-2016, 16:11
السلام عليكم اخي الكريم شكرا اخى على طرحك هذه المعلومات القيمة ولكن اعتقد انهيجب ان يكون الشخص متمكن للوصول الى هذه الاستراتيجية بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

sob81
10-27-2016, 16:51
متي يجب علينا الانتظار لتحقيق الربح اخى يجب اولا التعلم ومعرفة كيفية التتداول والربح ياتي بعد ذلك بفتح صفقات جيدة
ومناسبة لك ومناسبة لحجم راس المال

mghorab90
10-28-2016, 00:57
كما تم اختبارها ، وقد أشار من قبل السوق الأقرب مثالية من المنافسة الكاملة ، على الرغم من التدخل في العملة من جانب البنوك المركزية .

tazi larbi
10-28-2016, 01:00
السلام عليكم لبد معرفه هذه الامور قبل فتح الصفقه يعني تعرف هل سيكون بيانات اخبار وهو ما يعرف بالتحليل الاساسي اتمنى لكم النجاح والله الموفق

sasa11
10-28-2016, 01:04
تحياتي لكم التداول باستعمال الشموع اليابانية مهم جدا واغلب المتداولين اصبحو يعتمدون عليه لاسباب عدة منها سهولة قراءة الرسمالبياني بالشموع اليابانية وكدالك امكانية الرسم والتحليل عليها وبالاضافة الى ان الشموع اليابانية متوفرة ببرنامج التداول الميتاتريدروختاما اود ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله وشكرا بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

كاره المراقبين
10-28-2016, 08:17
أهم عامل في الحياة هو الصبر ولكن ليس في الحياه فقط حتي في التداول , مفتاح كل شئ هو الصبر

bakup28
10-28-2016, 10:33
قبل أن نحدد أفضل الأوقات للمتاجرة يجب أن نعرفك
أن سوق تبادل العملات يعتمد على ثلاث جلسات للتبادل رئيسية وهي
جلسة طوكيو ، وجلسة لندن ، وجلسة نيويورك بالإضافة إلى جلسة سيدني

فوريكسي
10-28-2016, 14:38
الانتظارفي الاوقات الحرجة حيث تكون الاسواق غير واضحة شكرا جزيلا لك اخي الكريم على هذا الموضوع بالتوفيق لك اخي الكريم ان شاء الله ولجميع الاعضاء الكرام تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

tetouani
10-28-2016, 14:40
من اجمل المواضيع التي قاراتها في هذا المنتدى الجميل و جميلة هي هاته المشاركة
وجميل تواجدة و اجمل من ذالك مواضيعك الجميلة والاجمل ان تيقى دائما تمدنا بمثل هاته المشاركات الجميلة
و اجمل ما يمكن قوله هو وفقك الله

imaginesina
10-28-2016, 15:12
السلام عليكم

ليست كل اوقات اوقات تداول و ليس علينا الدخول عشوائيا و افضل اوقات بعد اخبار و محبذ بعد ساعة من تداول
و لكن بصفة عامة يجب ان يكون لدينا صبرا للحصول على فرص

sham
10-31-2016, 01:38
التحليل الأساسي هو عملية تحليل السوق التي يتم القيام بها فقط باستخدام الأحداث " الحقيقية " والبيانات الاقتصادية المرتبطة بالعملة التي يتم تداولها . التحليل الأساسي لا يستخدم فقط في الفوركس بل يعد جزءا من عمليات التخطيط والتنبؤ المالي .هناك عدد من المفاهيم تمثل الأجزاء الرئيسية لعملية التحليل الأساسي في الفوركس وهي كالتالي :أسعار الفائدة , البنوك المركزية , القرارات والاجتماعات , أية أخبار اقتصادية . التحليل الأساسي هو الطريقة الأكثر طبيعية في بناء التوقعات في سوق الفوركس

mh11090
10-31-2016, 02:23
مشكووووووووووووووووووووور اخي العزيز

mobd31
11-01-2016, 11:24

foufi
11-01-2016, 11:25
مشكور اخي العزيز

ahmedmca
11-01-2016, 11:27
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد أخي الفاضل ممكن تنتظر ما بعد الاخبار بربع ساعة اذا لم تلاحض تغير السعر فنستطيع القول ان الخبر غير مهم

bakup28
11-01-2016, 14:00
تستطيع أن ترى أنه في وسط كل جلسة هناك فترة زمنية حيث بعض الجلسات
مفتوحة مع بعضها في نفس الوقت .بشكل طبيعي هذه هي أكثر الأوقات
زحمة وشدة في السوق بسبب فتح أكثر من سوق في وقت واحد

ali gamal
11-01-2016, 14:04
طور نفسك ومهارتك , ألدخول والخروج من أي عملية يتطلب صبر * تخيل انك اشتريت عملة ما ووضعت وقف الخسارة في مكان معين وبدا السعر في الهبوط حتي نقطه معينه قبل وقف الخساره وبدأ السعر في الصعود

waelmma
11-01-2016, 18:08
:)):o:)) اخى الكريم اهم شىء الا تتسرع فى الدخول لمجرد الدخول فقط
لكن يجب انتظار الوقت المناسب للدخول فى الصفقة وان لم ياتى الوقت المناسب النهاردة يبقى بكرة

khalidtrader
11-01-2016, 18:45
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكورأخي الكريم على هذا الموضوع القيم والمليءبالمعلومات الرائعة،
و نتمنى ان نراك في المزيد من المواضيع اني نستفيد من خبرتك..
تحياتي

csebai12
11-01-2016, 18:51
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
حسب رائي الافضل ان يتم اغلاق الصفقات في نهاية كل يوم حتى لو كانت خاسرة هذه افضل استراتيجية بالنسبة للتداول اليومي السريع

zianitrader
11-01-2016, 18:51
السلام عليكم و لرحمة الله تعالى وبركاته, شكرا اخي على الموضوع, لكن اتمنى ان تراعي
الكتابة بشكل اكثر وضوحا تقبل مروري اخي الكريم

body2
11-01-2016, 19:01
متى يجب علينا الانتظار لتحقيق الربح؟
اولأ بالنسبة لأخبار بتكون الحركة سريعة نوع ما وخصوصا في الأخبار القوية لكان يوجد مخاطر مفيش حل امامك غير الصبر ثم الصبر

شبه منحرف
11-01-2016, 19:52
انا ارى اخى الكريم انك تضع الهدف الاستوب وتقفل الجهاز دون النظر الى الانتظار او بطء السوق ولاشئ من ذلك عليك الالتزام بوضع الهدف والاستوب وبعد ذلك التوفيق من عند الله قد تستمر الصفقه وقت طويل او ان تنتهى فى وقت كثير لايهمنا ذلك على الاطلاق اهم شئ هو الالتزام كما قلت لك

michael1
11-01-2016, 20:27
انا اعتقد ذلك ايضا يا صديقى العزيز
ان يجب علينا زى ما احنا بنستنى على الخسارة
يجب ان نصبر على الربح

morgan12
11-01-2016, 20:35
طالما أن الدخول من نقطة صحيحة وبعد تحليل للسوق ومعرفة تحركات الزوج الذي نتداول عليه يجب الانتظار لأن السوق سوف حتى لو كان بطىء ولا يتحرك فترة من الوقت فأن السعر لابد أن يتحرك المسألة مسألة وقت فقط . الفوركس يحتاج إلى صبر للوصول لأهدافك .

akram mohamed obaid
12-16-2016, 21:16
من مميزات المتداول الناجح ان يكون صبورا إلى درجه كبيرة وعلى المتداول الصبر على الأرباح أكثر من صبرة على الخسارة حتى لو كان السوق بطيئا لأن في بعض الأحيان لاتوجد تحركات سريعه لازواج العملات نتيجه لوجود أخبار مستقبلية مؤثرة

azden003
12-16-2016, 21:33

السلام عليكم شكرا على هذ المشاركة وعلى هذه الإطلالة
ونتمنى أن لاتحركما كم جديدك
ومن مساهمتك وعلى هذه تساؤلاتك ومواضيعك وإشكالاتك
المفيدة
وأنا من هذا المنبر أرى أن رأيك غير صحيح

samehsaeed13
12-16-2016, 22:58
بالفعل هى مقوله شهيره جدا ويعترف بها العديد من المتداولين وهى ان الترند صديق المتاجر
والمهم هو تحديد الاتجاه لتكون الصفقات جيده ولا تخسر
تحياتى لك
بارك الله فيك كلام جميل وموضوع شيق
اتمنى انك تتابع معانا بكل جديد ومشكور جدا
هدا المضع م المواضيع النادرة وانا اشكرك جزير الشكر
على هدا الوضوع تمنا ان يكون الجميع قد استفاد وتعلم وانشء الله مزيدا من التقدم ونجاح
لجميع والله المستعان والسلام عليكم رحمة الله بركاته

big.pharaoh
12-16-2016, 22:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... في الوقت اللي فيه تذبذب ده. يفضل انك تشتغل سكالبينج دا اسلم شيئ وتبتعد عن الصفقات طويله المدى مؤقتا

AHMED NOLE
12-16-2016, 23:14
وقت التعلم فى ااسوق كبير كلنا بنستعجل وبنرجع تاني نحاول نكمل التعلم فى السوق

عموما مهم جدا ان يكون هناك تعامل مع السوق وقت اكبر على الحساب لتجريبى والله المستعان

magic777
12-16-2016, 23:17
الانتظار الان اخي خاضع للسوق للاسف وفعلا مع التذبذب حتى لو انت اخترت صفقه جيده ومن نقاط قويه هتلاقي بردو ان فيه
انعكاسات وانتظار لفترات ايضا

best39
12-19-2016, 15:07
بصراحة انا ملاحظ ان مواضيع العضو ميدو كلها غير مفهومة يعنى لما اجى ارد على اى موضوع ليك انا برد على اساس راس الموضوع اللى هوا العنوان لانى مش بفهم اى شىء من اللى انت كاتبه اتمنى التغيير فى الكتابة..............

m7med09090
12-19-2016, 15:56
<<السلام عليكم و رحمة الله وبركاته>>
لازم تعرف تختار صح اخي وهنا المتاجر الشاطر هنا الي يقدر يكون ملم بكل طرق التداول والاستراتيجيات والتحاليل في الفوركس و اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية و اتمني من الله ان يرزقنا جميعا

skylol
02-26-2017, 00:53

اخي الغالي الربح يحتاج الى الصبر يعني لو استعجلت في الربح راح تخسر راس مالك وبالتوفيق للجميع

romioromio
02-26-2017, 15:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انت بتحلل يا اخي باي طريقه كانت ولابد من الانتظار اما لتحقيق هدفك او ضرب ستوب ولا تتردد طالما انك محلل بشكل سليم

forexguid
02-26-2017, 16:00
بعض الفترات في السنة تكون صالحة فقط لصفقات اسكالبينج وهي
فرص متوفرة دائما فلا تتسرع اخي الكريم على الربح ففرصة جيدة
خير من الف غير واضحة

Mr Fathy
02-26-2017, 16:07
بسم الله الرحمن الرحيم اصلى اكيد يا زعيم كل يوم وليه ظروفه يعنى الاسبوع اللى فات كله يعتبر العملات اتحركت تحرك بسيط جدا ولازم نصبر

y4x
02-26-2017, 21:16
السلام عليكم اخي الكريم من غير المال الحقيقي و المزيف و المشاعر و الخوف وكل ما يحدث عندما تتداول على حساب حقيقيالفرق هو الجدية في العمل على الحساب الحقيقي تكون جدي أكتر من أي وقت آخر اتمني اني اكون فيدتك اخي

abdeu2016
02-26-2017, 21:16
لسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض تقبل مروري

Romel0777
02-26-2017, 21:30
اخى العزيز ان جنى الارباح وقف الخسارة لا يتعلق بحالة السوق من حسث النشاط او الضعف فى الاساس وانما تحدد ذلك حسب تحليلك الفنى وعلى ذلك تقرر مكان جنى الارباح دون التقيد بوقت معين

ابوفؤاد
02-26-2017, 21:33
فى تلك الحال الافضل ان تتوقف عون التدوال و تذهب للمشوير المهم و الزيارات العائليه و الى ان يظهر السوق على حقيقته فان الامر يتطلب القليل من احترام السوق و اخذه هدنه

magic777
02-26-2017, 21:54
على حسب السوق اخي ومتوسط حركته وايضا نوع الصفقه الي انت دخلتها والهدف فين والزوج الي بتعمل عليه ووقت الدخول وكده
عوامل كتير تحدد ده طبعا

emin14
02-26-2017, 23:03
بصراحة انا ملاحظ ان مواضيع العضو ميدو كلها غير مفهومة يعنى لما اجى ارد على اى موضوع ليك انا برد على اساس راس الموضوع اللى هوا العنوان لانى مش بفهم اى شىء من اللى انت كاتبه اتمنى التغيير فى الكتابة

sherouk88
02-26-2017, 23:07
تحياتي لكم طيب تمام اوقات صدور الاخبار هي من تخسرنا او تسحق حساباتنا لكن كيف اعرفوقت صدور الخبر الحقيقي من يعلمنا كيف ؟ بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

ELTalYaniii
02-26-2017, 23:19
بسم الله الرحمن الرحيم
اهلا بك اخي الكريم وبكل اعضاء منتدانا الكرام
شكرا علي موضوعك اخي الكريم لقد افدتني الكثير شكرا

ahmedm
02-26-2017, 23:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاهم من ده كله انك تكون داخل باستراتيجية محددة وتكون عارف نقطة دخول جيدة ومحدد ستوب لوز وتيك بروفيتس عشان متتعبش اصعابك بمتابعة الصفقات تحياتي لك أخي الكريم وتقبل مروري

grow
02-26-2017, 23:47
اهم حاجه يا اخي اننا نصبر
وفعلا يا اخي وقت السوق لما يبقا مااشي ببطئ
وعندما يكون ليس هناك تاثير ع الاخبار
يجب علينا الانتظااار والتحلي بالصبر
تقبل مروري تحيااتي لك

y4x
02-27-2017, 02:27
يعمل الفوركس في نفس الطريق – وحتى أكثر من ذلك: مع النقد الأجنبي يمكنك التحكم في المبالغ المالية التي تصل إلى 500 مرة أكبر من استثمارك الأولي .النقد الاجنبى لديه مزايا إضافية أكثر من غيرها من أنواع الصكوك المالية . ويمكن للمستثمرين

sherouk88
02-27-2017, 02:37
من الخصائص الجذابه لسوق الفوركس السيولة: يستند السوق علي اموال طائلة غير محدودة تمكن من فتح واغلاق اي صفقة بالاسعار المحددة للعملات في تلك اللحظة. لدي الدرجة العالية من السيولة جاذبية هائلة لأي مستثمر إذ أنها تعطيه حرية فتح وإغلاق أي صفقة

menaa
02-27-2017, 11:03
السلام عليكم اخي الكريم من غير المال الحقيقي و المزيف و المشاعر و الخوف وكل ما يحدث عندما تتداول على حساب حقيقيالفرق هو الجدية في العمل على الحساب الحقيقي تكون جدي أكتر من أي وقت آخر اتمني اني اكون فيدتك اخي

---------- Post added 02-27-2017 at 08:03 AM ---------- Previous post was 02-26-2017 at 11:40 PM ----------

السلام عليكم اخي الكريم بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخي على هذا الموضوع الرائع وفي انتظار الكثير منك في اقرب وقتتقبل تحياتي اتمني اني اكون فيدتك اخي

nader6
02-27-2017, 11:06
السلام عليكم اخي الكريم مشكور على المبادرة الفريدة من نوعها ونحن الان بنتضار هذه التوصيات تحياتي اخي او تقبل مروري

y4x
02-27-2017, 11:06
تحياتي لكم فدين الإسلام، وعقيدة أهل السنة والجماعة، هي الإيمان بالله قولاً وعملاً وعقيدة، ويدخل في الإيمان ما بينه الرسول صلى الله عليه وسلم في حديث جبريل لما سأله عن الإيمان، والإسلام، والإحسان؛ فبين له أركان الإسلام، وأركان الإيمان الستة، والإحسان، وقال: (الإسلام أن تشهد أن لا إله إلا الله، وأن محمداً رسول الله، وتقيم الصلاة، وتؤتي الزكاة، وتصوم رمضان، وتحج البيت إن استطعت إليه سبيلاً، قال: وما الإيمان؟ قال: أن تؤمن بالله، وملائكته، وكتبه، ورسله، واليوم الآخر، وتؤمن بالقدر خيره وشره، قال: ما الإحسان؟ قال: أن تعبد الله كأنك تراه، فإن لم تكن تراه فإنه يراك) . بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

mghorab90
02-27-2017, 11:08
كما تقوم بعض الحكومات من الاقتصادات الناشئة التي لا تسمح بتبادل المنتجات المشتقة في البورصات الأجنبية بما لها ضوابط رأس المال . كما ان استخدام المشتقات ينمو في العديد من الاقتصادات الناشئة . وقد أنشأت مثل كوريا ، وجنوب أفريقيا ، والهند تبادل العملات الآجلة .

مروه عصر
02-27-2017, 13:33
السلام عليكم
من اهم عوامل النجاح بالفوركس التحلى بالصبر على تحقيق المكاسب وان نحاول ضبط النفس حتى نتمكن من مواكبه الظروف التى ممكن ان نتعرض لها من خلال العمل به ...

Abdiaziz
02-27-2017, 13:49

[CENTER][/QUOTE/]

أخى الكريم
شكرك لى هو دليل احترامك لذاتك قبل الجميع
لديك اسلوب راقي في التعامل وافكار رائعـه ومواضيع وردود مميزه
حروفك مليئة بِـ الصدق لا يكتبها إلا شخص متألق في سماء الإبداع
لا يسعني الا تقديم الشكر لك,, وان يبارك الله فيك
اشكرك ع اهتمامك وردودك المميـــزة

magic777
02-27-2017, 14:12
هو على حسب نوع صفقتك اخي والهدف الي انت حددته هل هو هدف قصير ياخد مده قصيره او هدف كبير ياخد مده
كبيره انت الي بتحدد وكمان حركه السوق بردو

y4x
02-27-2017, 14:40
يفضل الغالبيه المستثمرين التداول في سوق الفوركس وقد يرجع ذلك للكثير من الميزات التي قد نجدها في هذا السوق ولا نجدها في الأسواق الأخرى، لان فيه مميزات كثيره

sherouk88
02-27-2017, 14:49
سوق الفوركس مهم جدا لكل الناس. كل رجل يمكن الحصول على هذه السوق. كل يوم كنت احصائيات التداول وبعض الوقت الذي تستفيد هذه السوق وتغير حياتك.

monayaa
02-27-2017, 14:50
تحياتي لكم اخي الكريمالحساب الاسلامي بدون فوائد يا اخيبالتوفيق لك ولنا جميعا وبتمنالك صفقات رابحة انشالله تحياتي اخي او تقبل مروري

YOUNESS EL-BAKKIOUI
02-27-2017, 14:50
السلام الله عليكم و رحمة الله و بركاته. يجب عليك تحديد هامش الربح و هامش الخاسرة قبل الدخول الي التداول في البورصة حتى تكون مطمئن من جميع الجوانب

magic777
02-27-2017, 14:57
انت الي لازم تكون عارف ده وهنا لما تعمل على الديمو لفتره طويله هتقدر تحدد بالفعل ايه المده الي بتكون مطلوبه منك لكي تستطيع
الربح وده يعتمد عليك

monya0
02-27-2017, 14:59
مرحبا اخي اظن ان تجارة الذهب حرام واليك الحديث الشريفيقول البني صلى الله عليه وسلم ( الذهب بالذهب والفضة بالفضة والبر بالبر والشعير بالشعير والتمربالتمر والملح بالملح مثلا بمثل سواء يدا بيد ) صحيح مسلم كتاب المساقاة باب الصرف وبيع الذهب بالورق نقدا حديث رقم 1578 بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

ali gamal
02-27-2017, 15:00
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس
و نتمنى ان نراك في المزيد من المواضيع

faycel12
02-27-2017, 15:07
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته، أخي الكريم
نشكرك على الدعم الذي تقدمه لنا من خلال مواضيعك التي تخصنا نحن بها
فهي واضحة و متقنة الشرح و اتمنى و لا ريت ان نراك في مواضيع حصرية اخرى
خالص التقديم و الإحترام

Mohamed said abd alazez
02-27-2017, 15:16

Ayman Abdellatif
02-27-2017, 15:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
اعتقد اخى الفاضل انك ترجمت هذا الموضوع و لكن الترجمة جائت بشكل غير مفهوم على اى حال تفهمت منك انه عندما لا يكون هناك اخبار تكون حركة العملات بطيئة و يجب الانتظار لتحرك السوق لكى يمكن تحقيق الربح ... عموما مشكور اخى على المشاركة و لكن ارجو ان تكون الترجمة واضحة فيما بعد

y4x
02-27-2017, 15:36
كما تقوم بعض الحكومات من الاقتصادات الناشئة التي لا تسمح بتبادل المنتجات المشتقة في البورصات الأجنبية بما لها ضوابط رأس المال . كما ان استخدام المشتقات ينمو في العديد من الاقتصادات الناشئة . وقد أنشأت مثل كوريا ، وجنوب أفريقيا ، والهند تبادل العملات الآجلة .

sherouk88
02-27-2017, 15:46
سوق الفوركس ليس سوقاُ بألمعني الحرفي للكلمة، إذ أنه ليس لديه مركزاُ و ليس لديه مكانا معينا تمارس فيه المتاجرة. إن المتاجرة تمارس عن طريق الإتصال التلفوني و الإنترنت بالحاسوب في وقت واحد بين مئات البنوك حول العالم. مئات المليونات من الدولارات تباع و تشتري كل بضع ثوان، وهو من اكبر الاسواق ال

monya0
02-27-2017, 15:57
السلام عليكم اخي الكريم لو تعددت الستراتيجيات يتلخبط الشخص ويدوخ فيهم يبقى ذهنه وفكره حاير في اي ستراتيجيه هي الافضل والي تجيبله مكسب اكبرلذلك السير بطريقه وحده على الحلوة والمره افضل من تعدد الطرق---------- Post added at 03:57 AM ---------- Previous post was at 03:55 AM ----------لو تعددت الستراتيجيات يتلخبط الشخص ويدوخ فيهم يبقى ذهنه وفكره حاير في اي ستراتيجيه هي الافضل والي تجيبله مكسب اكبرلذلك السير بطريقه وحده على الحلوة والمره افضل من تعدد الطرق اتمني اني اكون فيدتك اخي

monayaa
02-27-2017, 16:02
السلام عليكم اخي الكريم اخى الكريمفعلا فانه يجب ان يكيوين التبدال للخبراتبين المتداولين لان هذا الالمر يكون فيه التعلمتقبل احتراماتيى بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

myaer
02-27-2017, 16:02
مرحبا اخي لو عاوز تنجح في سوق الفوركس لازم تتبادل معانا الخبراتواعتقد ان انت ممكن تقولنا لو انت نجحت في حاجه تقولنا عملتها ازاي واحنا كمان بحيث نفيد بعضونرجو التفاعل تحياتي اخي او تقبل مروري

zakariacr07
02-27-2017, 18:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

يجب علينا الإنتضار لتحقيق الربح عند دخولنا لصفقة و كل التحاليل تقول بأنها ستكون ناجحة يجب علينا الصبر لتحقيق الهدف و ليس التسرع و الخروج من الصفقة

y4x
02-27-2017, 20:57
تحياتي لكم انت ياسيدي الكريم تبالغ تضاعف مالك خلال سنة كاملة المروض خلال شهر واحد على الأكثر تحياتي اخي او تقبل مروري

monayaa
02-27-2017, 21:22
السلام عليكم اخي الكريم الصراحة لا أتاجر بالذهبلكن اعتقد انه لا يفرق كثيرا بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

sasa11
02-27-2017, 21:32
تحياتي لكم اخى الشموع اليابانية من اهم النقاط فى الفوركس للتحليل لحركة السعر ويجب على المتاجر معرفةما هى انواع الشموع اليابانية المستخدمة وبالتوفيق للجميع بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

aliali
02-27-2017, 21:32
السلام عليكم اخي الكريم شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدىونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاحهي افضل طريقة لتحليل الشارت وطبعا لغة شموع يابنية مهمة جدافي تحديد السعر القادم للعملة.......... بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

menaa
02-27-2017, 21:39
تحياتي لكم يجب انه كل شى يقدم النف للاخير حيث فى الفورسك اكدي سوف نتدالو المنعفةبالتى فى لفوركس اكد سف يكون فية خبرت مع الوق وكل تار اكيد سوف نجصل على الخبرة تحياتي اخي او تقبل مروري

aber
02-27-2017, 21:40
السلام عليكم اخي الكريم المحترف كان فى يوم من الايام مبتدئواعتقد ان اهم شئ هو ان يكون هناك الاستعداد للتعلم وبذل الجهد والتعب فى البحث والتعلم من اجل الوصول الى هدف انت عايزه بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

sherouk88
02-27-2017, 23:42
السلام عليكم اخي الكريم من الممكن ان يصبح المضارب غنياً ولكن ذلك يستلزم خبرة طويلة فى مجال الفوركس وعندما تكون غنياً فلا داعى للوظيفة واعتمد على المتاجرة فى الفوركس اتمني اني اكون فيدتك اخي

monayaa
02-27-2017, 23:43
تحياتي لكم اخى الفاضل تحليل رائع جدا وفعلا انا لاحظت ان الاسهم الاسيوية فى ارتفاع مستمرولكنى ارى ان التحليل سيفيد المتاجرين اكثر من المبتدئين له اتمني اني اكون فيدتك اخي

ayh
02-27-2017, 23:45
السلام عليكم اخي الكريم هده القواعد صحيحة في بعض الحالات و لا يمكن الاعتماد عليها في بعض الاحيان ايضاالمهم ان تكون لديك استراتيجية ناجهة و تعرف السوق جيدااا بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

monya0
02-27-2017, 23:47
مرحبا اخي بصراحة كنت ابحث واتعلم التداول بالخيارات الثنائية الا اني لم اعرف شرعيتها بعد لدى فضلت التخلي عنها الى حين تبيني للامر الشرعي بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

myaer
02-27-2017, 23:48
تحياتي لكم هي ابعد الاسعار التي وصلت لهاوالله ولي لتوفيق بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

forexguid
02-27-2017, 23:50
يا اخي المسار السعري له اتجاه و لما تحلل صح لابد ان تعرف اين سينجه
وبهذا حدد لصفقتك هدف ولا تقلق من بطئ الحركه فهو سيصلها لا محالة

mghorab90
02-27-2017, 23:52
مرحبا اخي ..اخي الكريمانا عضو جديد في الفوركس ولازلت في طور التعلم واكتساب الخبرات ولم اتاجر بعد حتى الاناتمنى من الاعضاء او المتخصصين والخبراء ان يشاركوك تجاربهم اخي الكريمفي انتظار المزيد من الموضوعاتتقبل تحياتى اخي لك وللجميعبالتوفيق بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

ahmed abdelmomen
02-28-2017, 00:03
لو السوق في حالة تذبذب كبيرة ومش واخد اتجاه محدد بيكون في الغالب بسبب عدم
وجود اخبار قوية تحرك السوق وبعديها بيكون في تحرك كبير في السوق في الغالب

sherouk88
02-28-2017, 00:32
تحياتي لكم نورت اخى الكريم المنتدىمشكور اخنا الكريم على هذه المعلوماتالرائعه جعلها فى ميزان اعمالكبالتوفيق لك وللجميعوتقبل مرورى بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

monayaa
02-28-2017, 00:33
تحياتي لكم كتاب جون ميرفي كتاب قيم وفيه متنفس من يود التعلم والتدرب في مجال التداول في الفوركس والبورصاتخاصة الوصايا لالعشرة التي في الكتاب وان جون ميرفي ينصح بشدة بالمؤشر الموفبنج لانه كان سببا في نجاحة في التداول تحياتي اخي او تقبل مروري

ayh
02-28-2017, 00:36
مرحبا اخي ممكن نتلا مع الاخطاء التي يقع فيها المبتدئين هي الاستعجال لانه ممكن مع التداول وجني الارباح اي انه ممكن متلا لكن جني الارباح في الفوركس منه متلا ليس أمرا سهلا مع كل اعتماده تحياتي اخي او تقبل مروري

monya0
02-28-2017, 00:37
السلام عليكم اخي الكريم اول خطوة مهمة جدا اخي وهي استخدام الحسابات التجريبية للتدريبلان التدريب سوف يعطي المبتديء القدرة علي فهم حركة السوقايضا يعلمه اخطاءه التي قد يقع فيها علي الحساب الحقيقيتقبل مروري اخي اتمني اني اكون فيدتك اخي

myaer
02-28-2017, 00:38
السلام عليكم اخي الكريم اخى الفاضل من الواضح من خلال كلامك انه مشكلتك الوحيدة فى الفوركس حاليا هى راس المال القليل وانك تريد زيادة راس مالك ولذلك فعليك بطريقتين الاولى ان تظل تقوم بالردود حتى يزيد البونص المحول لك شهريا او ان تضع كل ما يتوفر معك من مبلغ فى حسابكتحياتى اتمني اني اكون فيدتك اخي

mr.khalled
02-28-2017, 00:41
عليك وبالصبر اخى
لانه من عوامل النجاح
ولا تستعجل الربح الزايد
وادرس جيدا ومكن نفسك واكتسب خبرات

mghorab90
02-28-2017, 00:42
السلام عليكم اخي الكريم الرافعة المالية يمكن ان نعرفها على انها المبلغ المالى الكبير الذى يتم اعطائه لك لكى تفتخح الصفقات باحجام كبيرة جدا عن راس مالك ولكن فى كل الحالات يجب ان يكون لديك الخبرة والقدرة على التعامل مع الرافعة المالية تحياتي اخي او تقبل مروري

muhammad ismail
02-28-2017, 01:32
معك حق اخى الكريم لو السوق نايم او مفيهوش اخبار تفيدك توقف التداول فترة عشان متدخاش صفقه وتخسر معاك
فى الاخر الافضل انك تستنى لما السوق يتحرك تانى

hosam2020
02-28-2017, 01:34
ممكن تنتظر لحد ما تحقق بونص كبير شويه عشان تبدا تتاجر
بيه عشان كل ما تاجرت بفلوس اكبر يمكنك تحقيق ارباح اكبر
ممكن تبدا باول ١٠٠ دولار بعد شهر من المجهود فى المنتدى

y4x
02-28-2017, 01:50
السلام عليكم اخي الكريم ان الشئ الاساسى للنجاح فى هذاالسوقليس حجم المال الذى ستتاجر به بقدر ماهو التركيز على القيام بالعمل الدائم على دراسة السوق وفهم ميكانيكيات ورغبات المشاركين فيه وينتج عن ذلك تحسن متواصل لمستوى وطريقةعملك وتنظيم متاجرتك هذا لانه لم يحدث ان نجح شخص فى سوق العملات معتمدا على راس المال فقط !!!ولكن التنبؤ الصحيح بالاسعار يعتمد على دراسة دقيقة وعميقة وتحليل السوقوكما نعرف(هناك ثلاث اشكال تحليلية للسوق)اولها التحليل الاخبارىثانيها التحليل التقنىوثالثها التحليل النفسى للسوقويجب ان تاخد كل من الاشكال التحليلية للسوق وقتافالتحليل الاخبارى يمكن متابعته يوميافايمكن تعلم تحليل نتائج الاخبار والمؤشرات الاقتصادية فى جدول الاخبار اليومى لدينا ودراسة مستوى التضخم ومراقبة اسعار الفائدة وقررات البنوك المركزية والتغيرات فى مؤشرات الاسهم للبورصات والتغير فى اسواق النفط والمعادن وخاصة الذهب.والتحليل التقنى يمكن القيام به يوميايمكن ان نقوم بتحليلنا الشخصى لمخططات العملات وتحديد اتجاهات العملات لكى يمكننا اكتشاف اشارات الدخول وتحديد مستويات الخروج من السوق.اما التحليل النفسىفيجب عليك ان تكتشف شخصيتك التجارية وتحديد الوقت المناسب للتجارة ودراسة تحليل افكار التجارقبل اخذ القراربالدخول لفتح صفقة بالسوق .فعلينا ايضا ان نمتلك روتين يومى للقيام بهذه الاشكال التحليليةلكى يمكننا من امتلاك استراتيجية ادارة المال واستراتيجية مواجهة الازمات اتمني اني اكون فيدتك اخي

monya0
02-28-2017, 01:51
تحياتي لكم تعتبر الرافعة المالية هنا من اهم الادوات التى يقوم عليها تجارة الفوركسهي مفيدة لكل رؤس الموال فهي من تعطينا الظمان للتداول تحياتي اخي او تقبل مروري

mghorab90
02-28-2017, 01:52
السلام عليكم اخي الكريم هده القواعد صحيحة في بعض الحالات و لا يمكن الاعتماد عليها في بعض الاحيان ايضاالمهم ان تكون لديك استراتيجية ناجهة و تعرف السوق جيدااا بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

monayaa
02-28-2017, 01:54
تحياتي لكم اخي العزيزاليورو دولار والاسترليني دولار والين والفرنكبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله وبتمنالكم صفقات رابحة باذن الله تحياتي اخي او تقبل مروري

ayh
02-28-2017, 01:55
مرحبا اخي التحدي هو الحل لكن يجب الاستمرارية و عدم الفشل من اول خطوةاتمنى لكم كل التوفيق احباء اتمني اني اكون فيدتك اخي

menaa
02-28-2017, 01:55
السلام عليكم اخي الكريم وها ما يسمي الاستوب لوز المتحرك اي انه يتحرك مع تحرك السعر ولكن يضع بينه حد من النقاط انت من تحدده بينه وبين السعر حتي اذا تم ضربه من الممكن ان تقفل الصفقة علي ربح وليس خسارة اتمني اني اكون فيدتك اخي

ahmedmahmoud2017
02-28-2017, 02:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يجب عليك الانتاظر فى تحقيق الربح عقب الوصول الى مرحله جيدة من الخبره بالطبع

y4x
02-28-2017, 02:41
تحياتي لكم الفوركس يحتاج الى المعرفة وايضا يحتاج الى الثقة يجب ان التاجر يكون لديه قدر من اعلم والمعرفة فى الفوركس ل المعرفة هى اساس النجاح فى الفوركس وكذلك نحتاج الى ان التاجر يكون واثق من نفسه تحياتي اخي او تقبل مروري

monya0
02-28-2017, 02:41
السلام عليكم اخي الكريم صحيح الفوركس مجال واسع جدا وبيحتاج خبرة كبيرة وانك تبقى فاهم الية العمل بداخلة زاى عشلان تعرف تحقق ربح اكتر م ن الخسارة بالتوفيق للجميع اتمني اني اكون فيدتك اخي

mghorab90
02-28-2017, 02:43
مرحبا اخي شكرًا على الاستراتيجية الجميلة و المدروسة بشكل عبقري . تداول ناجح انشاء الله و سأجرب هذه الاستراتيجية على التجريبي و اذا أظهرت نجاحها فشكرا لك على هذه الاستراتيجية اتمني اني اكون فيدتك اخي

monayaa
02-28-2017, 02:44
مرحبا اخي اخي الفاضل نشكرك على مشاركة استراتيجية العمل الخاصة بك و سأقوم بتجربتها وإذ كانت رائعة اخي الفاضل فسأقوم لمشاركتها في موضوع مع ذكر اسمك و في النهاية أتمنى التوفيق لك و لجميع الاعضاء والزوار الكرام تحياتي اخي او تقبل مروري

ayh
02-28-2017, 02:45
تحياتي لكم شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدىونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاحهي افضل طريقة لتحليل الشارت وطبعا لغة شموع يابنية مهمة جدافي تحديد السعر القادم للعملة.......... اتمني اني اكون فيدتك اخي

menaa
02-28-2017, 02:46
السلام عليكم اخي الكريم كل الشكرالجزيل ليك على ماتقدمت به من معلومات هامة جدا على توقيتات السوق واتمنا منك المزيد من المعلومات وشكرا اتمني اني اكون فيدتك اخي

ahmedmahmoud2017
02-28-2017, 02:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته معلومه هامة جدا بالطبع يجب الصبر على الصفقات فى ظل الوصول الى الاهداف المحققه بالطبع

ابوعلى
02-28-2017, 05:29
السلام عليكم ورحمه اللله اخى الكريم انت اماتكونواث من تحليلك للصفقه وربنا يوفق الجميع ان شاء الله تقبل المرور

bakup28
02-28-2017, 07:21
تستطيع أن ترى أنه في وسط كل جلسة هناك فترة زمنية حيث بعض
الجلسات مفتوحة مع بعضها في نفس الوقت .بشكل طبيعي هذه هي أكثر
الأوقات زحمة وشدة في السوق بسبب فتح أكثر من سوق في وقت واحد

waelmma
02-28-2017, 07:22
:o:o:o اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انا لاانصح ابدا
بان تفتح اى صفقة فى حالة ثبات السوق ويجب الانتظار حتى يتحرك السوق حركة كبيرة

محمدفؤاد
02-28-2017, 08:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الغالى قبل أن نحدد أفضل الأوقات للمتاجرة يجب أن نعرفك أن سوق تبادل العملات
يعتمد على ثلاث جلسات للتبادل رئيسية وهي جلسة طوكيو ، وجلسة لندن ، وجلسة نيويورك بالإضافة إلى جلسة سيدني

magic777
02-28-2017, 13:16
لازم تعمل على اختصار الوقت بالتعلم والتدريب المستمر على الديمو اخي مفيش طريق تاني يقدر يخليك تختصر طريق التعلم الا
الاستمرار والتجارب الكتير ايضا

y4x
02-28-2017, 19:46
مرحبا اخي معلوماتك اخي الكريم قيمة ومفيدة للمبتدئين الجدداثراء الاخوان الجدد الذين يبحثون عن المعلومات الجديدة والمفيدةالتي تفيدهم مستقبلا عندما يفكرون الخوض في هذا المجال والربح منه فهناك الكثير من خاض هذا المجال وربحوهناك على الطرف الاخر من خسر في هذا المجال بسبب الطمع والجشع الذي كان يلاحقه الرضا بالربح في البدايةالبسيط يقي من الوقوع في الخسائر التي لاتحمد عقابهاعلى هذي الايضاحات القيمة والشذرات الجميلة اتمنى لك دوام التوفيق والنجاحوجزاءك الله كل خيرا على ماقدمت من نصح وارشاد طيبوفعلا هذا المجال اشبه بالمارد العملاق الذي يخطف الانظارشكرا لك اخي الادلاء بالنصائح القيمة وتوضيح الجديد لااخوانكفلك عظيم الشكر والتقدير تحياتي اخي او تقبل مروري

mghorab90
02-28-2017, 19:47
مرحبا اخي اخى الفاضل هناك الكثير من الشركات االصادقة والتى سوف تتعرف عليها من خلال الخبرةانا عن نفسى اخى الكريم كان بقالى فترة كبيرة متوجس من الدخول أو التعامل مع اى شركة فوركس حتى تعرفت على هذه الشركة وتعرفت على الانطمة التى بهاووجدت ان بالفعل هناك شركات تعمل بنظام جيد بعيداً عن النصب أو الاحتياليه الربح بالملايين لمن تسلح بالمعارف وفيه الخسارة المبين لمن قصده بدون سلاح ويضم الشركات القوية والفعالة والشركات النصابةوادا اردت ان تسلم فتعاقد مع شركة معروفة متل انستا وادا اردت ان تسبح وحدك حضي راسكبالتوفيق اتمني اني اكون فيدتك اخي

ayh
02-28-2017, 19:48
تحياتي لكم عتقد الكثير من المتداولين في فوركس بأنهم تمكنوا من حل "اللعبة الحسابية" في تداولات فوركس، و على الرغم من أن هذه العبارة من الممكن أن تكون صحيحة بالنسبة لنخبة قليلة منهم، فبالتأكيد لا يمكن تطبيق المقولة على الجميع. السبب في ذلك هو أن تداول فوركس، على عكس الرياضيات، لا يحتوي على حل مشترك أو طريقة مشتركة يتم إتباعها من قبل جميع المتداولين. تحياتي اخي او تقبل مروري

sherouk88
02-28-2017, 19:48
مرحبا اخي هى فكرة ليس بها توجيهات فنية لكن القليل من يعلمها فهناك من يتكلم عن الفيبوناتشى ولا يعلمهوانت اوضحت الموضوع وكيفية التداول باستخدام الترند والفيبوناتشى بشكل مبسط وسهل جدا مشكور بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

monayaa
02-28-2017, 19:55
تحياتي لكم بكل صراحة لا احب اي طريقة في موشرات لانها الموشرات ترسم نفسها مع السعر يغالي عشان كدا مش بحبها ولا اريد اضعها علي المنص للك من جزيل لشكر وبالتوفيق ............. بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

myaer
02-28-2017, 20:26
تحياتي لكم اخى الكريم كلنا هنا اخوه ولا اجد احد الاعضاء يقصر فى تقديم يد العون الى المحتاجين وما وجد احد طلب مساعده الا وجدت معظم الاعضاء يلبى طلبه ويرد على اسئلته .. اتمني اني اكون فيدتك اخي

nader6
02-28-2017, 20:30
السلام عليكم اخي الكريم انا شايف انو التحليل الفنى شياء كويس جدابجانب النظريات تحياتي اخي او تقبل مروري

Aasm
02-28-2017, 20:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
فى البداية يجب شكرك على هذا الموضع الفعال و المفيد للجميع و اتمنى ان تتناول كافة الامور العصيبة على الاعضاء الجدد و المبتدأين و شكرا

menaa
02-28-2017, 20:35
تحياتي لكم طبعا اكيد حسب الدماغ الى بتتاجر هيا وجهتها طالعه لفين وبتشوفالسوق ازاى عشان كدا ده يختلف من شخص لاخر بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

y4x
02-28-2017, 20:37
تحياتي لكم اخوتي واحبابي في الله لكم منيكل الشكر والتقدير علي ما قدمتم من معلومات في غايه الاهميه وان شاء الله الي الافضل احبابي تحياتي اخي او تقبل مروري

mghorab90
02-28-2017, 20:41
تحياتي لكم اذا اردت عمل موضوع ارجوا ان يكون للافاده بجانب البونص اخى فى اول سطر اشرت الى وجود اساليب فى الاعلى فاين هى تلك الاساليب اتمني اني اكون فيدتك اخي

ayh
السلام عليكم اخي الكريم الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب اخى الكريم واضح من كلامك فعلا ان الاستراتيجية جيدة ولكن ما المشكلة لو انك اخترت لون اخر تكتب به غير هذا اللون الذى لا استطيع ان اقرأه جيدا اتمني اني اكون فيدتك اخي

sherouk88
تحياتي لكم هي مفيدة لكل رؤس الموال فهي من تعطينا الظمان للتداولوبالله التوفيق تحياتي اخي او تقبل مروري

monayaa
02-28-2017, 20:49
السلام عليكم اخي الكريم اتفق معك اخي فالتداول وقت الاخبار فيه خطورة كبيرة على الحساب و لا يمكن التنبأ بحرك السعر في هذه الفترة حيث تعرف السوق تقلبات رهيبة يمكن ان تدهب برأس مالك في بضع ساعات لهذا حداري من هذه الفترة الحساسة . بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

عبد الرحيم رافا
02-28-2017, 20:57
السلام عليكم و رحمة الله
يجب عليك الانتظار سنتن اخي لكي تتمكن من عرفة حركة السوق و كيف يجب ان تتعامل مع في اصعب الاوقات

capoeira
02-28-2017, 21:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان أفضل وقت تنتظر فيه تحقيق الارباح هو عندما يكون السوق
يتحرك حركة عرضية اى لا يكون هناك اتجاه سواء صاعد او هابط

MohamedMoamen
02-28-2017, 21:06
الانتظار لتحقيق الربح يكون من خلال التحليل الفني فإذا قام المتداول بفتح صفقة
ووصل السعر إلى نقطة معينة يقوم بإغلاق الصفقة عندما يدل التحليل على أن السعر سينعكس

myaer
02-28-2017, 21:20
تحياتي لكم طبعا انت بيكون ربحك فى كلا الاتجاهين الصاعد والهابط والربح هو فرق البيع والشراءيعنى نجاحك متوقف على قدرتك على تحليل السوق بشكل ناجح اتمني اني اكون فيدتك اخي

ilyestoumi
02-28-2017, 21:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
......................
شكرا لك على هذا الطرح الجيد
المهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك
الى ان تنتهى من والحمد لله
خالص التقدير و الإحترام بالتوفيق

abdollahsiar
02-28-2017, 22:49
مشكور أخي علىالموضوع الجيد صراحة وقت الاخبار وقت المخاطر واصحاب الحسابات الصغيرة يعكس عليه السوق ويندم لا انصح ابدا
تقبل مروري أخي
وفقك الله

stethoscope
02-28-2017, 23:11
اتعلم الاول اعمل بونص واشتغل بية وانت ان شاء الاه تتاجر وتنجح الامر متوقف عليك اتعلم بسرعة وان تداول وتربح بسرعة فالربح متوقف على بدئك للتداول والنجاح فية بالتوفيق

بدر اشطيبي
02-28-2017, 23:31
الانتظار ايضامن الشروط التي يجب على المتداول ان يتحلى بها
و بالتالي يستطيع الاستفادة اكثر من السوق سواء بالصعود او الهبوط

sasa11
02-28-2017, 23:48
مرحبا اخي معلوماتك اخي الكريم قيمة ومفيدة للمبتدئين الجدداثراء الاخوان الجدد الذين يبحثون عن المعلومات الجديدة والمفيدةالتي تفيدهم مستقبلا عندما يفكرون الخوض في هذا المجال والربح منه فهناك الكثير من خاض هذا المجال وربحوهناك على الطرف الاخر من خسر في هذا المجال بسبب الطمع والجشع الذي كان يلاحقه الرضا بالربح في البدايةالبسيط يقي من الوقوع في الخسائر التي لاتحمد عقابهاعلى هذي الايضاحات القيمة والشذرات الجميلة اتمنى لك دوام التوفيق والنجاحوجزاءك الله كل خيرا على ماقدمت من نصح وارشاد طيبوفعلا هذا المجال اشبه بالمارد العملاق الذي يخطف الانظارشكرا لك اخي الادلاء بالنصائح القيمة وتوضيح الجديد لااخوانكفلك عظيم الشكر والتقدير تحياتي اخي او تقبل مروري

myaer
02-28-2017, 23:56
تحياتي لكم سلام الله عليكشكرا تسيلم على المعلومات القيمة التي اثمرت ,, حقا يجب ان نغرف من كل صحن المزيد من الخبرة لتزيد الحنكةو هكذا نستطيع التعامل مع المنصات بكل سهولة , ان شاء الله ,, تحياتي ليك يا غالي و شكرا , تحياتي اخي او تقبل مروري

y4x
03-01-2017, 00:02
السلام عليكم اخي الكريم التداول فى الفوركس عموما خطر جدا و لكن التداول على الاخبار هواكثر خطورة بكتير جدا بس مربح لذلك احب اقول لكل شخص لازم تكون حذر جدا تحياتي اخي او تقبل مروري

sherouk88
03-01-2017, 00:03
السلام عليكم اخي الكريم التداول فى الفوركس عموما خطر جدا و لكن التداول على الاخبار هواكثر خطورة بكتير جدا بس مربح لذلك احب اقول لكل شخص لازم تكون حذر جدا تحياتي اخي او تقبل مروري

mghorab90
03-01-2017, 00:05
السلام عليكم اخي الكريم بسم الله الرحمن الرحيمبارك الله فيك اخي على الموضوع النقاشي لترويج الفوركستقبل مروري الطيب اتمني اني اكون فيدتك اخي

khaledelkodia
03-01-2017, 00:08
التداول في الفوركس يحتاج الصبر علي الصفقة لو تحليلك مظبوط حدد اهداف وسيب الصفقة تحقق اهدافها براحتها
جزاك الله خيرا

mostafa elsawy
03-01-2017, 00:11
مشكور ايها الزميل الفاضل على تقديم لنا هذه النصائح الهامة التي تجنبنا الخسائر و تزود من فرص ارباحنا بإذن الله
تمنياتي لكم دوام النجاح و التوفيق

big.pharaoh
03-01-2017, 00:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... بص طلاما انك عارف الاتجاه كويس ومتأكد من تحليلك كويس جدا خليك على موقفك

monayaa
03-01-2017, 00:27
السلام عليكم اخي الكريم دخول سوق الفوركس لابذ وان يكون لما نجهز من الناحية المعرفية بالسوق والمالية والنفسية اي نكون جديينالاتزام في السوق واجب ولو غاب غاب معه كل شيء لان النفس طماعة ولازم السيطرة عليها بالالتزام تحياتي اخي او تقبل مروري

faycel12
03-01-2017, 00:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته، انت على حق اخي و موضوعك سيفيدنا نحن متداولو المنتدى حتكما لأن شرحك متقن و في متناول الجميع و تراعي فهم المبتدئ كذلك المحترف. ننتظرك في مواضيع شيقة اخرى انشاء الله و تقبلــــوا مروري

sasa11
03-01-2017, 00:40
تحياتي لكم اخوتي واحبابي في الله لكم منيكل الشكر والتقدير علي ما قدمتم من معلومات في غايه الاهميه وان شاء الله الي الافضل احبابي تحياتي اخي او تقبل مروري

Abu_Yassin
03-01-2017, 00:43
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة كما أشرت أخى الكريم الحالة النفسية للتاجر مثل الملل والتسرع عند ركود اتلسوق قد تؤدى ألى خسائر ولاكن هذا غير موجود بسوق الفوركس فالسوق دائما فى حالة نشاط ولا وجود للمل العوامل النفسية الاخرى ممكن تكون مؤثرة مثل الخوف والقلق والتسرع وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكرام

y4x
03-01-2017, 00:54
السلام عليكم اخي الكريم انا بعتمد على المستويات دي كنقاط قويه اضع عليها اهدافي واستوباتي وكمان بتساعدني في فلتره تحليلي الخاص للسعرفهي مستويات قويه والسعر بيحترمها جدا يكفي انها مستوحاه من الطبيعه نفسها تحياتي اخي او تقبل مروري

sherouk88
03-01-2017, 00:56
السلام عليكم اخي الكريم انا بعتمد على المستويات دي كنقاط قويه اضع عليها اهدافي واستوباتي وكمان بتساعدني في فلتره تحليلي الخاص للسعرفهي مستويات قويه والسعر بيحترمها جدا يكفي انها مستوحاه من الطبيعه نفسها تحياتي اخي او تقبل مروري

mghorab90
03-01-2017, 00:56
مرحبا اخي من اهم اساليب الخسارة التقنية اخي الكريمbaderمن وجهة نظري - هو التداول باستراتيجية معينة دون محاولة الالتزام باشاراتهااو القيام بتحليل معين لحركة السوق علي فريم ما - ثم اعطاء الاوامر او بعضها و التي تكون اماكن وضعها مخالفة لاشارات ذلك التحليل تحياتي اخي او تقبل مروري

HOPE2014
03-01-2017, 00:59
مساء الخير ان كانت هناك حيرو ولا نعرف الى اين سيتحرك السوق وهل تحركه جانبي نبقى على الحياد ولا ندخل لنبقى في الامان سلام

monayaa
03-01-2017, 01:18
تحياتي لكم والتطبيق المستمر علىعلى نقل خبراتك في هدا المجال لدويلأعظاء أنهناك الكثير من الكتب التى تشرح الكثير من الاشياءفى مجال الفوركس يجب ان تقراها وتتعلم منها وتخترع استراتجيه يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم الحاجة في الفوركس،كتاب أسرار الفوركس فهو يساعد أي أحد على البداية في الفوركس حسابات بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

Mahamad Mansy
03-01-2017, 01:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...... شكرا جزيلا على الشرح المميز ، انا جديد في عالم الفوركس ومثل هذه الشروحات تكسبنا الكثير من الخبرة ...

y4x
03-01-2017, 02:21
تحياتي لكم تاجر لو شايف نفسك تقدر بس متزيدش عن لوت 10سنت وهدف20مثلااختار فريم صغير يانص يا ساعه واشتغل اسكالبينج اتمني اني اكون فيدتك اخي