PDA

View Full Version : فى لحظة مراجعة للنفس

Pages : [1] 2 3

khaledforex
07-24-2012, 18:48
هل قررت فجأة وانت تراجع خسائرك ان تتعلم الفوركس من جديد؟
يعنى تقوم بفرمتة عقلك بكل مافيه من معلومات جمعتها على مدار سنوات تختص بالفوركس لاعتقادك انك تعلمت الفوركس من وجهة نظر خاطئة او عن اعتفاد معين وتريد الان ان تتعلم من اول وجديد مرة اخرى
ينتابنى هذا القرار فماذا عنك؟

madman
07-24-2012, 19:12
لحد دلوقتى بالرغم انى بخسر بس لا لسه ماندمتشى على حاجه ومرجعتشى من الاول مكمل للاخر ويعنى طول مانا بكمل اكيد بتعلم مش شرط انى اقف مكانى واستنى اتعلم من جديد

zeyadkabeel
07-24-2012, 19:23
نعم قررت وهذا ما افعله خاليا
واكتشفت ان ده كان لازم عان فى حاجات كتير وقعت منى

elzeel
07-24-2012, 19:27
بصراحه الفوركس تقيل ومحتاج وقت كبير للتعلم
والمتابعه والتعلم بطريقه صحيحه جدا عشان تتداول بشكل صحيح

---------- Post added at 04:27 PM ---------- Previous post was at 04:27 PM ----------

عزبز 18
07-24-2012, 19:30
نعم كلامك صحيح يا غالي في بعض الاحيان ينتابنا شعور اننا مازلنا لم نحترف الفوركس حقا اي مازلنا مبتدئين و يجب علينا التعلم جديا حتي نواجه هدا السوق و نتحداه بارباح كبيرة انشاء الله حظ موفق لك و للجميع

mahmoud1
07-24-2012, 19:32
الخسارة ورادة فى اى مجال مش معنى انه الواحد خسر معانها انه ماشى غلط السوق كبير وزى مافى مكسب اكيد فية خسارة بس الواحد لما بيتعرض لخسارة بيحاول انه يوشف اية الاسباب ويحاول يعمل ملاحظات على الخطاء الى وقع فية مش بيرجع يتعلم من اول وجديد

king
07-24-2012, 19:32
لا اخى عندما يكون هناك خساره من الافضل ان تعرف سبب الخطاء واكيد الخطاء نابع عن تسرع فى اتخاذ قرار ما او تسرع فى الحكم على اتجاه ما ويمكن ان يكون عندك معلومات غزيره ولكن هناك علامه او رمز معين فى مؤشر من المؤشرات الفنيه او شمعدان لا تعرف اتجاهه الصحيح وعن طريق المعرفه الاكبر بكل ما فاتك وادى الى الخساره سوف يحافظ على ربحك بعد ذالك

fx-man
07-24-2012, 19:39
انا كنت حسيت بالشعور دا من حوالى سنتين ومن وقتها وانا اتعملت الفوركس مرة تانية وبطريقة مختلفة والحمد لله مستويا اتحسن وبقيت بقدر اعمل ربح اكبر .لو حسيت فعلا بالشعور دا وان مستواك ما بيتحسنش وبتكرر خسايرك كتير يبقى لازم تبحث وتفكر بطريقة جديدة عشان تتعلم الفوركس صح . .

pimo
07-24-2012, 19:41
هو صحيح انك تعلمت الفوركس واخطات في عدة امور لم تتعلمها علي المنطق الصحيح وهذا ليس انك تعلمت كل شيء خطا هذا غير معقول ولكي تصحح هذه الامور يجب علينا اعادت النظر فيها مجددا

havic
07-24-2012, 19:43
طبعا يا اخي على اي متداول ان يقوم بمراجعة نفسه بعد كل خسارة
ويحاول معرفة الخسارة و يصلحه و يتجنبه في المستقبل

apolo
07-24-2012, 19:46
يعنى تقوم بفرمتة عقلك بكل مافيه من معلومات جمعتها على مدار سنوات تختص بالفوركس لاعتقادك انك تعلمت الفوركس من وجهة نظر خاطئة او عن اعتفاد معين وتريد الان ان تتعلم من اول وجديد مرة اخرى

يحدث ذلك عندما تتوالى الخسائر فتحس في نفسك أنك لازم تتعلم من جديد أو أنك

لابد من تدعيم اساسك الهش .. فالقاعدة السليمة لا ينقصها الا استراتيجة بسيطة لبدأ جني الأارباح

khaledforex
07-24-2012, 19:48
انا كنت حسيت بالشعور دا من حوالى سنتين ومن وقتها وانا اتعملت الفوركس مرة تانية وبطريقة مختلفة والحمد لله مستويا اتحسن وبقيت بقدر اعمل ربح اكبر .لو حسيت فعلا بالشعور دا وان مستواك ما بيتحسنش وبتكرر خسايرك كتير يبقى لازم تبحث وتفكر بطريقة جديدة عشان تتعلم الفوركس صح . .كويس انى الاقى شخص قد مر بنفس التجربة بل وتعلم الفوركس من جديد
اشكرك اخى فأنت مثال ذكى ونادر استطعت ان تفهم اوجه القصور وعالجته فورا ونفذت ماوجدته فى صالك وصالح تجارتك
برافو عليك

bullot
07-24-2012, 19:54
لا اعتقد ان فيه قواعد خاطئة في هدا المجال غر بعض المواقع التي تسعى الى تحفرة المتاجر في الاخبار

salah.bmw
07-24-2012, 21:29
بصراحة لما بتكون صفقاتي ناجحة ما بفكر هيك
بس لما بيلف النحس حوليي اكيد بفكر بهل الطريقة وبقول لازم اتعلم عنجديد

forex4ever
07-24-2012, 21:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي خالد في البداية اسمح لي ان اقول لك اني اريد ان رزقني الله بولد هسميه خالد :)
ثم اما بعد....
مع اني اعترف بأن لك وجهة نظر فيما تقول ولكن اسمح لي ياغالي ان اختلف معك في وجهة النظر هذه
وجهة نظري اننا قد نفكر فعلا ان نتعلم صح ولكن ماسوف نتعلمه صدقني هو هو لن يتغير
الحكمة والذكاء ان تحفظ فقط ولكن التطبيق شيء والدروس النظرية شيء اخر
يعني باختصار
لن تتعلم من جديد صحيح سوف تبدا من جديد ولكن سوف تبدا تطبق جيدا ماتعلمته وما استوعبته من كل العلوم التي تخص الفوركس

mido
07-24-2012, 21:56
اخي الكريم
لحد دلوقتى بالرغم انى بخسر بس لا لسه ماندمتشى على حاجه
تقبل مروري ولك فائق حترامي

y4x
07-24-2012, 22:02
ابتدأ من جديد معقول

وانسا اللى اتعلمتة

اظن صعب شويةممكن ابحث عن جديد

او شئ متعلمتهوش واتعلم من اخطاء

hesham1046
07-24-2012, 22:04
انت ممكن تفكر اية سبب خسارتك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الطمع او دخول فى رافعة مالية 1:1000 مثلا والسعر يعكس معاك وتخسر فلوسك كلها صدقنى سبب الخسارة هى الرافعة المالية

marem2007
07-24-2012, 22:06
يجب ان نقوم بمراجعة الاخطاء وليس ان نقوم
بفرمتة العقل والتعلم من جديد
ممكن نعالج العيوب

nemo emo
07-25-2012, 02:04
العيب مش فى معلوماتك القديمة و متقدرش انك تفرمت المعلومات اللى عندك عشان هى مش غلط بس يمكن بتحتاج لمعلومات اكتر عشان تكملها

hadeer hamdy
07-25-2012, 02:04
اعتقد ان اللى حصله كده ممكن يكون شايف
ان سبب الخسارة غلطه منه ولازم يتعلم منها

osama shaban
07-25-2012, 02:06
بيحصل معايا بس مش بالظبط كده
كل مره بخسر فيها بحلل اسباب خسارتي عشان اتعلم المره القادمه ومكررش الاخطاء تاني

sabry
07-25-2012, 02:10
صحيح كل خسارة اقع فيها بتكون تنبية انة يوجد الكثير لم اتعلمة جيدا او على الاقل لم اطبق ماتعلمتة
وهذا يجعلنى لااتوقف عن قراءة المواضيع القديمة والجديدة اما ان امسح او اقوم بفرمتت كل ما تعلمتة فهذا غير مجدى فى شئ هل تطلب منى ان ابداءمن الصفر
باالطبع لا

gemmy
07-25-2012, 02:13
طبعا على اى متاجر مراجعة نفسه على الاقل اسبوعيا و يشوف هو مقصر فى ايه و ايه محتاج يحسن نفسه فيه
و اعتقد ان الواحد مهما بلغ من علم و خبرة مازال امامه المزيد

i5land_man
07-25-2012, 02:13
ممكن نعالج العيوب

طبعا معالجة العيوب لا تستلزم ابدا تغيير كل منهج التفكير
حتي لا يكلف هذا تراجع للمتاجر لمسافة كبيرة
ولكن المتاجر الواعي هو اللي يقدر يضع يده علي نقاط الضعف ويحاول يعالجها

subzero
07-25-2012, 02:27
انا لسة مبتدىء
ولكن هذة القرارات تكون جيدة فى بعض الاوقات

sabre
07-25-2012, 02:29
احيانا مرت عليا هذة اللحظات واكتشف ان السر
فى البساطه وكلما تكون بسيط مع الشارت يتجاوب معاك

zizo_a_86
07-25-2012, 02:37
ليس ان تخسر هو ان تتعلم الفوركس من جديد كن الموضوع محتاج شوية خبرة اكتر

KOGI
07-25-2012, 02:59
اخي الكريم
لحد دلوقتى بالرغم انى بخسر
بس لا لسه ماندمتشى على حاجه ومرجعتشى من الاول مكمل للاخر
تقبل مروري ولك فائق احترامي

derfcase
07-25-2012, 04:22
ما المقصود اخي الكريم
khaledforex
تحديدا - من تعلم الفوركس من جديد ؟
اذا كان بخصوص تعلم اساسيات و اليات التداول - فانا بالفعل قد تعلمتها
اما اذا بتقصد تعلم استراتيجيات جديدة و اكتساب خبرات جديدة - فحتما انا اوافقك الراي

morx123
07-25-2012, 04:24
لا اعتقد ان يكون بهذا الشكل
الاصح ان تقوم بإعداة تصحيح المعلومات الموجوده لديك

hussaina2008
07-25-2012, 04:28
اخي الكريم انا تعلمت وتعلمت فاذا خسرت كثير صحيح انقهرر ويضيق مزاجيي بس لا افكر بان اتعلم هذا المجال مجال الفوريكس من جديد لاني المفروض اتعلم من اخطاي مو اروح افضي عقلي المفروض انبه على الخطا واعلم لمذا وقعت فيه علشان المره القادمة لا اقع فيه تقبل مرور ي اخي الكريم .. وشكرا

Hazem.ELsady
07-25-2012, 04:32
انا لسه مبتدأ فى الفوركس ..بس انا داخل سخن وهتحدى الجميع ..سوف اجتهد لاربح ما يمكن ربحه لان طموحى كبير وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله
مع تحياتى وتقديرى لكل المنافسين

mohy
07-25-2012, 04:48
نعمم قررت ولانى ظهر لى خسائر كتير
ولا كن لى ارباح فى نفس الوق

شكرا لك على موضوعك الارئع اخى الغالى

heropero
07-25-2012, 05:22
بالنسبة للموضوع دة انا شايف ان الانسان حتى لو وجد ان فاته حاجات كتير ما يقفش يكمل تجارته وتداوله عادى جدا زى ما هوا وزى ما بيتقال يكمل تعليمه
يعنى بيتاجر ويتعلم اللى فاته وحتى لما يتعلم ايه المشكلة انه دايما يقرا ويفكر نفسه ويراجع اللى اتعلمه ودرسه وقراه علشان ما يعديش منه حاجة ولازم نفتكر اننا مهما اتعلمنا لسه فييييه كتيير جدا
ياريت دايما ندور على المزيد ثم المزيد ثم المزيد العلم ليس له اخر والفوركس ليس له اخر وكل يوم فى جديد وفيه استراتيجيات وفيه اكسبرتات وحاجات كتييير لازم نفضل متابعين ونتعلم ونراجع دايما

kero
07-25-2012, 05:37
بالتاكيد لا يااخى
مفيش حاجة اسمها اتعلمت فوركس غلط واضيع مجهود سنين وابدا من الاول
الحكاية بسيطة اشوف الاخطاء الا وقعت فيها فين وادرسها كويس واتعلم منها واتجنبها فى المستقبل

زيزو
07-25-2012, 06:11
المضارب الناجح الذي يستفيد من اخطاءه اول باول
ويتعلم الاسباب علشان يقدر يبعد عنها ويحقق الارباح

Meerak
07-25-2012, 06:14
ينتابنى هذا الشعور كل يوم ولكن للاسف
ليس لدى الجرأة الكافية لاتخاذ هذا القرار

tictok
07-25-2012, 11:00
الأنسان طالما هو حي فاكيد ينقصه علم فلا نهاية للعلم في اي مجال ولا مشكلة أن يقرر أي فرد انه سوف يزيد من علمه خصوصاً لو في مجال يعمل به
والفوركس ليس بالبساطة أو مجال سهل بالعكس انا أرى أنه صعب ويحتاج مجهود كبير وتعلم وخبرة ولا نهاية لكل ذلك

aboualy
07-25-2012, 11:03
نعم كلامك صحيح يا غالي في بعض الاحيان ينتابنا شعور اننا مازلنا لم نحترف الفوركس حقا اي مازلنا مبتدئين

اعتقد ان الشعور باننا مازلنا مبتدئين دى شعور جيد ويجب ان نستغله فى ان نحوله الى رغبة فى الاستمرار فى التعلم وكذلك فى ان نقضى على التهور والاستعجالة فاذا اقتنعنا اننا مازلنا مبتدئين فيجب علينا ان نلتزم بعدم المخاطرة

2x1
07-25-2012, 11:06
اعتقد ان اي انسان لابد من اعادة ترتيب اوراقة اذا حس انة نتيجة تعبة صفر فلا بد من التراجع والتفكير الجيد كيف ستعالج هذة الاخطاء

kanzsea
07-25-2012, 11:14
انا كل ما بخسر بحاول اشوف اية اسباب الخسارة واتعلم منها بشوف ان كانت الاستراتجية هى السبب ام عدم الالتزام بنقاط دخولها
وادينا بنتعلم

revenge
07-25-2012, 11:50
انا فكرت اسيب الفوركس خالص بسبب الخساير اللي دايما بتكون بسبب الاخبار

dodovedo
07-25-2012, 11:59
اخى الكريم
انا عملتها كتير
وراجعت كل الدروس اللى اتعلمتها مره تانيه
وكل مره بتعلم حاجه جديده
تقبل احترامى

amrmorasamir
07-25-2012, 12:00
لا بصراحه انا لما براجع حساباتى وخسائرى بحاول اتعلم من خساراتى فقط لكن عمرى ماحولت اتعلم الفوركس من جديد خالص

derfcase
07-25-2012, 12:13

اولا هارد لك اخي الكريم
revenge
بخصوص الخساير
ثانيا اعتقد ان حل مشكلتك بسيط جدا اخي الكريم - و هو ان لا تتداول اطلاقا في اوقات الاخبار في هذه الفترة - الي حين اكتساب الخبرة اللازمة و التي تؤهلك
للتداول في هذه الاوقات

alkatom
07-25-2012, 12:16
صعب جدا أن تقرر محو سنين من الخبرة والتمرس في هذا السوق والعودة إلى نقطة البداية لأن الفوركس مجال متوسع على الدوام ولا يقف عند أي أفاق معينة
والفوركس هو علم بالدرجة الأولى يعتمد على التجارب الفعلية المتراكمة
هذه وجهة نظري والله ولي التوفيق

mohamed saad
07-25-2012, 12:25
شيء صعب جدا ان تتعلم لسنوات الفوركس ثم تأتي في لحظة وتريد فرمته كل ما فات وان تتعلم من جديد فحرام ضياع هذا الوقت هدر ولكن المعقول والواجب ان تقوم بكتابة الاخطاء التي وقعت بها في ورقة وتحدد على اساسها الاشياء التي تراجعها او تحتاج لاعادة نظر فيها وبالتالي تصحح كل شيء ولكن ليس من المعقول ان يلقي احد بمجهود سنوات لفشله او لحصوله على نتائج غير متوقعة

Mohamed90
07-25-2012, 13:39
السلام عليكم اخي صعب تحدف ذكريات او حوادث في ماضيك الا بالابتعاد عن اي شئ يذكر او له علاقة بذكرياتك
اخي لطلما انت جالس الا جانب الفوركس لن تنسى اي شئ متعلق به و تحياتي

Aker001
07-25-2012, 13:41
سوف اجتهد لاربح ما يمكن ربحه
لان طموحى كبير وربنا يوفقنا
جميعا ان شاء الله

ahmed
07-25-2012, 13:41
مش المسأله انك تبداء من جديد لان طبعا اكيد عندك كميه معلومات على حسب مدة دراستك
انت ممكن تطور فى اللى اتعلمته وتبحث بشكل اوسع واشمل

hunlion
07-25-2012, 13:42

لقد قررت هذا بالفعل و قد بدأت في تغيير الإستراتيجية التي أعمل عليها بعد أن لاحظت أنها لم تعد تؤتي أكلها في السوق
و أنا الآن أجرب إستراتيجيات أخرى لعلي أجد ضالتي
تحياتي

egypt2012
07-25-2012, 13:45
لا طبعا و ليه الغى حاجات ممكن تفدنى انت ممكن تزود على المعلومات اللى عندك و تجتهد اكتر فى التعليم و التطبيق و اكيد هتوصل الى طرق و افكار جديدة و مربحة

assidi saber
07-25-2012, 13:45
بالصراحه اخي الفوركس يحتج الى جهد كبير من قبل المتاجر و كذلك هو يحتج الى فهم كل قواعد الفوركس

compaq0
07-25-2012, 14:41
لم اقرر فرمتت عقلى و عمل تستيب جديد و لكن اضافه لبعض المعلومات و تعلم مجالات و استراتيجيات جديده و لكن لماذا امحو المعلومات الاساسيه فى الفوركس

resala11111
07-25-2012, 14:56
صعب انى الواحد يبداء من التعليم
من البداية مرة أخرى ولكن
ممكن ان يتغير بعض الافكار
التى تتعلق بالخسارة وبالتوفيق لكم

faissel
07-25-2012, 15:20
نعم كلامك صحيح يا غالي
لكن يجب ان نقوم بمراجعة الاخطاء وليس ان نقوم

husamart
07-25-2012, 15:36
صعب الرجوع الى الخف
تصحح المسار
جدد معلوماتك
اعد قراءة ما قرأت من اجل التأكد
حاول دوما تتأكد من صحة المعلومة من عدة اماكن

ehab
07-25-2012, 15:42
لا نفكرتش فى الموضوع ده خالص لانى باختصار لسة جديد مبتداء
وبنتعلم فبالفعل انا جاى متفرمت جاهز وتقبل مرورى

ahmadsalaymeh
07-25-2012, 15:42
انتا لازم تبدا بداية صحيحة في هاذا المجال من حيث التعلم من المنتديات المشهورة التي تعلم منها المحترفين من قبلك
لتجنب عدم الوصول الى ههذه النقطة بعد مجهود سنوات طويلة

mohamed1happy
07-25-2012, 15:43
مفيش حاجة اسمها اني اتعلم فوركس من جديد لكن انا ممكن ان
أزيد من تعلمي واتعلم اشياء جديدة حتي اصبح تاجر ناجح

willy
07-25-2012, 15:47
والله انا تعلمت من خسائري ووضعت لها الاسباب ووضعتها في اجندة لتخطيها في المستقبل كي لااخسر مرة اخرى اما الحديث عن فرمطة عقلك فبالعكس يجب ان تحتفظ بهذه المعلومات لتكون مرجعا لك حتى لوكانت خاطئة

maklad94
07-25-2012, 15:49
اكيد اى متداول بتيجى عليه اللحظة دى بس اللى يفرق بين متاجر والتانى هو هل هياخد قرار فعلا ويغير حاجه من طريقة تعليمه فى الاول ولا هيفضل ماشى فى نفس الطريق انا عن نفسى حصلت معايا وكانت حاجه صعبة بس الحمد لله رجعت بعدها للمكاسب من تانى .

theboy2226
07-25-2012, 16:32
هو بالرغم اني خسرت كتير يعني تقدر تقول اكتر مما كسبت تقريبا لكن انا عارف كل صفقة خسرتها ليه
بس اكيد لو لقيت الخسارة بتتكرر لازم حقف و اراجع معلوماتي و استراتيجيتي مش حفضل مكمل علي خسارة

sky44
07-25-2012, 16:36
السلام عليكم . في الحقيقة اخي ليس هناك ما يجب ان نندم عليه حاليا لاننا مازلنا في طور التعلم و جمع المعلومات اما في يخص مراجعة النفس يجب ان نستفيد من الاخطاء التي ارتكبناها سابقا حتى لا نكررها في المستقبل

badri
07-25-2012, 16:40
هذا قرار إتخذته منذ وقت طويل جدا لأني علمة أن ما تعلمته عن الفوروكس خاطيء كليا فأخذة دروس من جديد و الحمد لله

ashraf el-araby
07-25-2012, 17:07
اعتقد اخى ان سبب هذا هو التسرع فى الدخول للمتاجرة الحقيقية فى الفوركس قبل التعلم والتدريب الجيد على الحساب الديمو

sara123
07-25-2012, 17:13
لا طبعا استحالة اعمل كدة يعني اتعب نفسي واعيد سنوات خبرة وتعب وبذل جهد علشان اتعلم تاني حتى لو نسيت حاجة مش معقول اكون نسيت كل الي اتعلمته انا لو حسيت اني بقيت ضعيفة في حاجة معينة هحاول اعيد النظر في الحاجة دي يعني هحاول اعرف عنها اكتر واركز عليها يعني مش هبدأ من الاول اكيد بعد ما وصلت لمرحلة المتاجرة الفعلية .

bilalo200
07-25-2012, 17:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لا يمكنك من مسح كل شيئ ولاكن يمكنك تعلم امورا اخرا تنفعك في تداولك اليومي

abdellatef
07-25-2012, 17:46
اخي خالد في البداية اسمح لي ان اقول لك اني اريد ان رزقني الله بولد هسميه خالد
ثم اما بعد....
مع اني اعترف بأن لك وجهة نظر فيما تقول ولكن اسمح لي ياغالي ان اختلف معك في وجهة النظر هذه
وجهة نظري اننا قد نفكر فعلا ان نتعلم صح ولكن ماسوف نتعلمه صدقني هو هو لن يتغير
الحكمة والذكاء ان تحفظ فقط ولكن التطبيق شيء والدروس النظرية شيء اخر
يعني باختصار
لن تتعلم من جديد صحيح سوف تبدا من جديد ولكن سوف تبدا تطبق جيدا ماتعلمته وما استوعبته من كل العلوم التي تخص الفوركس

magic777
07-25-2012, 17:52
لا مش للدرجه اني اضيع كل العلم اللي اتعلمته في السابق هنا لاممكن بعد ما اخسر
اعرف اني لسه فيه حاجه مش مضبوطه واشوف ايه ناقصني اتعلمه وممكن اجرب تعلم تحليل جديد او علم جديد متعلق بالفوركس

delpi
07-25-2012, 18:04
يوجد الكثير لم اتعلمة جيدا او على الاقل لم اطبق ماتعلمتة
وهذا يجعلنى لااتوقف عن قراءة المواضيع القديمة والجديدة اما ان امسح او اقوم بفرمتت كل ما تعلمتة فهذا غير مجدى فى شئ

mohamed hamdy
07-25-2012, 18:06
انا عن نفسي مبتدا لذلك لا ععتقد ان هذه المرحلة مرت علي لاني مازلت
في البداية لذلك اعتقد اني مازلت اتعلم كل يوم

zahran
07-25-2012, 18:08
بصراحه هيه فكره كويسه جدا اما الانسان يلاقى نفسه غلطان وبيراجع نفسه انه يتخذ قرار انه ميعرفش اى حاجه عن الفوركس ويحاول يتعلم الموضوع من جديد من الصفر زى ما بيقولوا
بس دا صعب جدا تحقيقه طبعا لان الواحد مننا اما بيعرف غلط لالمفروض بيصلح الغلط مش بيمسح الغلط ويتعلم الصح على طول

maro04
07-25-2012, 18:15
أخي لحد الأن خسرت لعديد من صفقات ولكن مازلت أتاجر في فوركس ولم أندم

قط انني دخلت حدة لمجال لان التاجر الحقيقي لابد أن يخسر

msh3egy
07-25-2012, 18:30
صحيح كل خسارة اقع فيها بتكون تنبية انة يوجد الكثير لم اتعلمة جيدا او على الاقل لم اطبق ماتعلمتة
وهذا يجعلنى لااتوقف عن قراءة المواضيع القديمة والجديدة اما ان امسح او اقوم بفرمتت كل ما تعلمتة فهذا غير مجدى فى شئ هل تطلب منى ان ابداءمن الصفر
باالطبع لا

deadlyfox
07-25-2012, 18:47
بصراحه لا مافكرتش انى ممكن اعمل كده لانى لغايه دلوقتى الخائ الحمد لله مازلت بسيطه وان شاء الله تفضل على كده وتقل كمان
لكن لا قدر الله لو حصل غلط منى فى التحليل لازم انى احدد غلطى واحاول ماكررش الغلط ده تانى

Noah
07-25-2012, 19:07
والله جميل ان يتم مراجعة النفس بعد كل صفقة خاسةر حتى يتمكن املتاجر من معرفة النقاط التى بها قد يخسر الكثير من امواله ومن الممكن ان يتجنب الخسارة فيما بعد ولا يحصل على اى نسبة من الخسارة

hanona
07-25-2012, 19:17
بالرغم من اني بخسر الا انني مقررتش لحد دلوقتي اني اتراجع ابدا ولكني بتعلم وبكتسب خبرة وبتعلم من اخطائي
لان اكتر حاجة تخليك تنجح هية الخبرة والاخطاء

mohamed yossef
07-25-2012, 23:35
لن يحدث انى ساقوم بفرمتة الفوركس من عقلى ولكنى ساراجع نفسى عن الاخطاء التى ارتكبتها فى التداول

فليس كل ما اعرفه عن السوق خاطىء ولكن يوجد به ما هو جيد يمكن الاضافة عليه

وبالتالى ساقوم بالاضافة عليه

BRUFEN
07-26-2012, 00:18
هذا هو الصحيح اخي الكريم فعندما نجد انفسنا أخطائنا اكثر مما نصيب فهذه مشكلة لابد ان تجعلنا نعود للوراء ونبدا من جديد حتى نصل لحل هذه الاخطاء ونقتلعها من جذورها
فانا أحد المبتدئين وحصل معي بان اكون متسرع باحد الدروس او قد تكون بعض الدروس المهمه طريقة طرحها لم أستوعبه واتركه او قد تكون نقص معلومات
هنا لابد ان نعود بادراجنا للوراء لنجد ضالتنا فعندما تتكرر اخطائنا بهذا الشكر المتكرر الإصلاح الوحيد هو العوده للبداية

aboushnb
07-26-2012, 20:30
صحيح انك تعلمت الفوركس
واخطات في عدة امور لم تتعلمها

sharkawy
07-26-2012, 20:33
بيحتاج الجميع الي وقفه مع النفس كل فتره حتي يري بشكل واضح علي اي طريق يسير

طريق الخساره او المكسب فلو وجد نفسه علي طريق الخساره راجع نفسه وعرف اسباب الخساره حتي لا تكرر

zizo_a_86
07-26-2012, 20:41
انا لم اصل الى هذا التفكير حتى الان لكن ارى عندك حق فى ان لو الخسائر تعددت ان لازم الواحد يعيد دراسته من جديد

power8
07-26-2012, 20:45
مراجعة النفس مهمة بعد كل خسارة ، لان مراجعة النفس تجعلنا نصلح من اخطائنا
ونحاول ان لا نقع في نفس الغلط المرة القادمة

Mahmoudnashaat
07-26-2012, 20:52
طبعا حصل معايا كده وأخدت قرار ان ابدأ اتعلم من جديد

وفعلا مستوايا اتحسن جدا ومازلت اتعلم

pimo
07-26-2012, 20:55

ممكن نعالج العيوب

التعلم من الاخطا احسن بكثير من الفرمط الكلية لكل ما تعلمته في الفوركس لان التعلم من الخسارة هي في حد ذاتها خبرة وتجربة تكتسبها من تعلمك من اخطائك

tictok
07-30-2012, 11:36
مجال الفوركس علم وعمل والعلم والعمل لا نهاية لهم حتى لو انت تشعر بأنك ناجح ولا مشاكل بالنسبة لك لابد من زيادة العلم والخبرة
لان العالم كل يوم في حال ويتغيير بأستمرار ولابد من مواكبة التطور المستمر

aid alkholi
07-30-2012, 16:22
لا اعتقد انه يوجد شخص خسر امواله فى الفوركس ولم يفكر فى فرمته عقله والبدء من جيدد
ولكن المهم ان لايبدأ من نس النقطه التىبدأ منها اول مره لانه هكذا سيتعلم نفس ما تعمله اول مره يجب عليه ان يبحث عن معلم اخر

realyone
07-30-2012, 16:26

عن نفسي اتعلم الفوركس باستمرار سواء خسرت او ربحت,فلا اتوقف عن تطوير نفسي لأني اعرف ان سوق الفوركس متغير ومتطور ويحتاج الى التغيير والتطوير باستمرار

safiforex
07-30-2012, 16:33
عن نفسي اتعلم الفوركس باستمرار سواء خسرت او ربحت,فلا اتوقف عن تطوير نفسي لأني اعرف ان سوق الفوركس متغير ومتطور ويحتاج الى التغيير والتطوير باستمرار
و هذا هو المهم اخي الكريم ان يعمل الواحد على تطوير نفسه و تطوير اداءه في الفوركس و تطوير حتى طريقة عمله
فان كان داءما في هذا النمط فاكيد سيصل يوما الى درجة الاحترافية

mohamed eldamnhorey
07-30-2012, 16:35
لا اعتقد انه يوجد شخص خسر امواله فى الفوركس ولم يفكر فى فرمته عقله والبدء من جيدد
ولكن المهم ان لايبدأ من نس النقطه التىبدأ منها اول مره لانه هكذا سيتعلم نفس ما تعمله اول مره يجب عليه ان يبحث عن معلم اخر

اكيد ياغالى لازم يطور من نفسه ولازم يتعلم من جديد - ولازم يغير من طريقة عمله

kingman
07-30-2012, 17:28

هو اكيد فى تنوع فى التعامل مع هذه التجارب فالعاقل اكيد واللى تفكيره منطقى هو اللى هيعمل وقفه مع نفسه ليقف على الأسباب الحقيقة وراء خسارته وتجربته السيئة ومحاولة الأستفادة منها ليتجنبها فى المستقبل

spectra4
08-05-2012, 21:34
ايوة طبع لابد على الفرد مراجعة نفسة اولا باول
وان يميل الى التجديد والتجريب كل ماهو حديث

ahmedyousef33
08-05-2012, 21:39
اكيد ولابد ان كل منا ان يراجع حسابته ونفسه فى كل امورة سواء كانت شخصية او تتعلق بامور التجارة حتى يتجنب الاخطاء

White Knight
08-05-2012, 21:40
اكيد عند حدوث الخسائر المستمرة يجب مراجعة نفسى والتعلم من جديد
ومعرفة اسباب الخسائر

kingman
08-05-2012, 22:24
اكيد عند حدوث الخسائر المستمرة يجب مراجعة نفسى والتعلم من جديد ومعرفة اسباب الخسائر ومن تجاربنا فى هذا السوق ان الواحد يحتاج ان يكون دائما مركز فيه جدا وان يلتزم طول الوقت بعوامل النجاح والبعد عن اسباب الخسائر التى عزم ان يلتزم بها فسبب معظم تجاربنا السيئة تكون ناتجة عن عدم الألتزام وتكرار الخسائر بنفس الأسباب

hichemdz
08-06-2012, 14:55
نعم اخي الكريم
احيانا يبدو لي وكأنني لم اتعلم اي شيء يذكر . يجب دائما مراجعة النماذج وتعلم اشياء جديدة .

ahmed
08-06-2012, 14:58
لم اقرر فرمته كل المعلومات واعادة تعلمها بالطبع ولكننى الان قررت
ان اعيد ترتيب كل هذة المعلومات وتنظيمها بشكل صحيح للاستفادة القصوى مما املك من معلوات وخبرات

magic777
08-06-2012, 17:56
هو اكيد فى تنوع فى التعامل مع هذه التجارب فالعاقل اكيد واللى تفكيره منطقى هو اللى هيعمل وقفه مع نفسه ليقف على الأسباب الحقيقة وراء خسارته وتجربته السيئة ومحاولة الأستفادة منها ليتجنبها فى المستقبل

طبعا خاصه لو لاحظ انه بيخسر اكتر من مره وعلى فترات قصيره طبعا لازم هنا يعمل استوب لمتاجرته ويدرس سبب الخسائر
دي ويشوف هل من تحليله ام هناك عامل اخر ادى الى هذه الخسائر ويلاقي حل عملي ليها الاول قبل متابعه المتاجره مره اخرى

ROTARY28
08-06-2012, 18:00
السلام عليكم
لقد راجعت نفسي وقررت عشرات المرات البدا بالتعلم من جديد
وحتى الان لم افقد الامل

safiforex
08-06-2012, 18:01
لم اقرر فرمته كل المعلومات واعادة تعلمها بالطبع ولكننى الان قررت
ان اعيد ترتيب كل هذة المعلومات وتنظيمها بشكل صحيح للاستفادة القصوى مما املك من معلوات وخبرات

انت ذكرت شيء مهم للغاية اخي الكريم فاعادة ترتيب الامور و اعادة ترتيب المعولمات و المعطيات فهي كذلك بتكون لها نتاءج جيدة
لانه اكيد كل واحد فينا له معلومات عن الفوركس و لكن يجب فلترتها جيدا و نعمل لها تنظيم جيد فاكيد ستكون لنا نظرة اخرى عن النجاح في الفوركس

kingman
08-06-2012, 18:20
نعم اخي الكريم
احيانا يبدو لي وكأنني لم اتعلم اي شيء يذكر . يجب دائما مراجعة النماذج وتعلم اشياء جديدة .

هو السوق بحوره واسعة واكيد المهم فيما نتعلمه اننا نستطيع الاستفادة منه عمليا فى المتاجرة وللأسف يوجد كثيرا مما نتعلمه لانستطيع الأستفادة منه عمليا ومثل هذا ينسى بسرعة

safari42
08-06-2012, 18:27
انا بالفعل فعلت ما قلت وبحاول افرمط عقلي كله لاني في الاول
كنت داخل السوق كذا من غير تعليم انما الان توقفت وبدات من
المكان الي كان من المفروض ابدا منه من الاول

tamid0
08-06-2012, 18:37
السلام عليكم و رحمة الله
انا بتعلم طول الوقت بصراحة لحد ما حاسس ان دماغي هتنفجر
شكرررررررررررررررررررررا يا غالي

hend
08-10-2012, 14:51
اكيد ممكن يحصل الكلام ده وتحاول تنسى كل الى حصل معاك وتروح مفرمت
مخك من تانى وتتعلم من جديد وتحاول تنسى خسرتك فى الفورس السايقة

mokhtar26
08-12-2012, 02:29
السلام عليكم
الانسان العاقل و خاصة الانسان المسلم له اوقات دورية يراجع فيها نفسه
و يراجع مسار حياته و نفس الشيء للفوركس فمرة بقد مدة ما و خاصة ان لم تسر الامور جيدا نراجع انفسنا
حتى نصلح من حالنا

simo patrik 9
08-12-2012, 02:32
السلام عليكم جميعا و رحمت الله و بركاته
مراجعة النفس مهمة كثيراااااااااا و شكراااااااااااا

بسمة الحياه
08-12-2012, 14:22
اخي الكريم كيف تريد ان تبني فكرا جديدا هذه غريب فنحن دوما ننطلق من حيث توقف من سبقونا
فلماذا أعيد برمجة عقلي للصفر و قد حشوته بمعلومات كثيرة و ربما يكمن الخلل الاكبر في انني لم أستطع استعمال معلوماتي بشكل صحيح فقط
هذا رأيي و الله اعلم

yassoo011
08-12-2012, 14:32
انا افكر في هذا حاليا ان اتعلم الفوركس او دراسته من جديد
واتعلم التحليل والتحكم في النفس وعدم الطمع وتقبل الخسائر وان لا اكون متاجر يومي

Gravity
08-12-2012, 14:35
اذا رأيت نفسي اخسر مرارا وتكرارا
اكيد راح اعمل هذا الشي

Mohamed90
08-12-2012, 15:27
السلام عليكم طبعا اخي العزيز هذه اللحظة ضرورية للمراجعة انفسنا
و وضع تقيم للطريقنا و مسرتنا الفوركسية للوقوف على الانجارات و الاشياء التي نعجز عن انجزها و محاولة من جديد

gullever
08-12-2012, 15:27
عند دخولي للمنتدي قمت بحذف عدد كبير من الملفات الفوركسيه التي كانت بعقلي لكن ليس كلها و الأن اسعي لإكتساب مزيد من المعاومات و بصراحه المنتدي فيه الكثير من المعلومات المفيده

Spiderhoof
08-16-2012, 00:26
الخسارة ورادة فى اى مجال مش معنى انه الواحد خسر معانها انه ماشى غلط السوق كبير
وزى مافى مكسب اكيد فية خسارة بس الواحد لما بيتعرض لخسارة بيحاول انه يوشف اية الاسباب
ويحاول يعمل ملاحظات على الخطاء الى وقع فية مش بيرجع يتعلم من اول وجديد

amrx3
08-16-2012, 04:19
لحد دلوقتى بالرغم انى بخسر بس لا لسه ماندمتشى على حاجه ومرجعتشى من الاول مكمل للاخر ويعنى طول مانا بكمل اكيد بتعلم مش شرط انى اقف مكانى واستنى اتعلم من جديد

yousef Elhadad
08-16-2012, 04:28
اخى اكلما انتا تخسر اكثر تستفيد اكثر وتأتى الخبرات اكثر فلا تتواهم بأنك خطأ فى تعلمه لا بل اخطأ لتعلم نفسك بنفسك وهذا من اهم مفاتيح النجاح بهذا المجال فالخسارة يمكن ان يلحقها مكسب كبيير لا تعلم عنه شىء

amrx3
08-16-2012, 04:29

Ama0200
08-16-2012, 04:33
انا و لله الحمد تعلمت الفوركس من الالف بس مو للياء باقي علي القليل

و اتمنى اوفق إلى ان احترف الفوركس و يكون الفوركس
هي لعبتي المفضله

Mohib_El_Hikma
08-16-2012, 04:58
نعم قررت ان اعيد تفكير يفي فتح حساب ديمو كي اتعلم منه على شكل متربص ميداني مع الاخذ بكورسات تعليمية وتثقيفة للفوركس قصد فهمه جيدا على طبيعته اي يكون نظري وتطبيقي ميداني حتى وان كان تجريبي

face book
08-16-2012, 11:58
هي نقطه جميله جدا خصوصا انك بتتعلم من اخطائك اللي انت عملتها في الماضي
والاستفاده منها في الوقت الحالي

rafat
08-16-2012, 12:01
نعم واكثر شئ ممكن انك تتعلم منه هي الخسائر
لانك لاتريد ان تترك الفوركس دون تعويض خسائرك

islam96
08-23-2012, 05:40
أنا ما فكرت بذلك
لا زلت جديد
لكن لو حققت خساير كتير
أنا سأتعلم من جديد وكأني لا أعلم شيئاً عن الفوركس
فكرة جميلة وحتفيد كتير

shahd
08-23-2012, 08:18
بالتاكيد عن الخساره اكثر من مره فالافضل الابتعاد قليلا عن الحساب الحققى والتدريب على الحساب التجريبى

silver
08-23-2012, 08:43
بصراحة عملت هذا الشيء

وهو افضل شيء عملته في الفوركس لانك سوف تكتشف اهم اخطائك في المتاجرة

بالتوفيق لنا ولكم

egypt25
08-25-2012, 04:26
هو مافبش حاجه اسمها انك اتعلمت فوركس غلط وهتفرمت دماغك كلها
انت بيكون فيه اخطاء انت بتكررها بإستمرار
وهى دى اللى تحاول تغيرها او تقضى عليها

Dola
08-25-2012, 04:51
والله مبدئيا ان التكرار بيعلم الشطار والنسان
هيفضل يتعلم لحد لما يموت

vamoscapitos
08-25-2012, 04:59
لا لن افعل هذا لانه لا استطيع تضييع السنين التي قضيتها

على الاقل ساصحح معلوماتي لكن ليس الى حد الفرمتة هههه

noureen
08-25-2012, 05:17
لم امر بهذا من قبل فاى شخص لما يخسر عليه محاسبه نفسه و الوقوف عن عند هذا الخطاء و عدم تكراره مره اخرى اما انك تمحى كل المعلومات اللى انت حصلت عليها دا مستحيل لان كل معلومه مهما كانت صغيره بتفيدك مهما كانت غلط بردوا هتفيدك

eslam92
08-25-2012, 06:00
اعتقد انه لا يوجد فكر خاطئ فى الفوركس وانما تطبيق خاطئ لمعلومات صحيحة وهذا شئ عادة ما يحدث
ولكن العبرة فى ان تستفيد من خسائرك اكثر من الاستفادة من صنع الارباح

elghoul2014
08-25-2012, 06:52
على اي متداول ان يقوم بمراجعة نفسه بعد كل خسارة
ويحاول معرفة الخسارة ليزداد خبره منها اولا وليحطاط منها مستقبلا

hesham itch
08-28-2012, 11:53
اعتقد ان الاخطاء التى يقوم بها المتاجر على مدار مشاركته وعمله بالفوركس ما هى الا اختصار
لخبراته ومعرفته بالفوركس وهى التى تتيح له ان يكون قادرا فيما بعد على تحقيق الارباح

mido303037
08-28-2012, 22:40
ايوة هو الواحد لما يخسر بالفوركس لازم يقعد يراجع نفسة حتى يتعلم
ويصحح من اخطائة وبدون تعلم ما تقدر تكسب

eletrebi
08-28-2012, 23:12
انا اعت شهرين اتعلم لدرجة ان الامور معايا بدات تدخل فى بعضها الى حد ما
فقولت ابدا من البداية من تانى واهوة هرجع وعندى خبرة وهفهم اسرع من الاول
بس قولت لا اكمل ولما اجيب اخرى
ابدا تاااااااااااااااااااانى من الاول مش مشكلة
مهو دا مستقبلى بردة

Yasmina
08-28-2012, 23:14
اكيد اخي انا اقوم بهدا كل نهاية الاسبوع ، أقوم بتحليل صفقاتي الخاسره
لكي اعرف سبب الخساره ، و اتفاداه في المرة القادمة

zasd
08-29-2012, 03:18
اكيد طبعا

انا فى البدايه فتحت حساب ب 10 دولار
وبعد كده بقيت اعمل صفقات وانا مش عارف بعمل ايه
ولقيت مكاسب بالسنتات
وبعد كده خساره للحساب كله

ثم بعد ذلك بدأت اتعلم الفوركس من جديد
وفتحت حساب تجريبى
وان شاء الله قريبا هفتح حساب اخر حقيقى

amrhabib2002
08-29-2012, 03:30
في الاول فكرت في ذلك لكن لم استطع و ايضا شعرت علي الملل و بدات اتعلم اكثر علي الحساب التجريبي و الحمد لله تحسنت الاوضاع
وتقبل مروري اخي الكريم

marem2007
08-29-2012, 03:33
الفكرة مش انك اتعلمت خطا الفكرة انك بطبق خطا
او انك مش عارف تفه الشارت الي قدامك

kmkm
08-29-2012, 08:47
في بعض الأحيان كانت تجيء لي هذه الفكرة و ذلك عندما كنت أخسر العديد من النقاط لكن عندما أعوض ما خسرته أنسى هذه الفكرة تماما

qorrow
08-29-2012, 09:31
مراجعة النفس في الفوركس
أمر مطلوب طبعا
و لكن لا يوجد داعي لإعادة التعلم من البداية
فيكفي أن نراجع ما قمنا به من أخطاء في الصفقة لتجنبها في المستقبل .. أخي الكريم

forexawy59
08-29-2012, 09:51
انا بحاول دايما انى اجدد معلوماتى لان الفوركس عالم متجدد وليس متجمد وبحاول انى كل فتره
افهم اكتر فى السوق وفى حركاته وبشوف خطط واستراتجيات اكتر عشان تناسب راس مالى كل فتره معينه

kashif
08-29-2012, 10:05

العيب مش فى معلوماتك القديمة و متقدرش انك تفرمت المعلومات اللى عندك عشان هى مش غلط بس يمكن بتحتاج لمعلومات اكتر عشان تكملها

mhb2012
08-29-2012, 12:12
هو صحيح انك تعلمت الفوركس واخطات في عدة امور لم تتعلمها علي المنطق الصحيح وهذا ليس انك تعلمت كل شيء خطا هذا غير معقول
لكن حاول مره تانيه وتالته حتى توصل للربح الاكيد

fersinho
08-29-2012, 12:24
ههه الحمد الله ما أحس بهذا الشعور و أنا مرتاح الضمير تجاه تعلمي للفوركس و هذا العمل يتطلب الكثير من التعلم و التدرب لأنه
حقيقة بحر و كلما أعتقدت أنك أخذت منه معلومات تجد نفسك لم تأخذ شيئا و لا زلت في بداية الطريق
سأبقى بالتعلم حتى لو وصلت إلى مستوى الإحتراف

amr beni ata
08-29-2012, 13:13
لا يمكن ان نسميها مراجه للنفس
بل ان يتعلم الشخص من اخطائه
و يعرف السبب لذلك كي لا يكررها

anazoft
08-29-2012, 13:22
سوال جميل
حصلت ممعي اكتر من مرة في بدايتي
كنت كل مرة اخسر رصيد اعود للتعلم و سرعان ما ياخدني الطمع و اعود للتداول
و هدا امر طبيعي

mero
08-31-2012, 22:34
نعم احيانا يحدث ذلك ويجب مراجعه النفس دائما ومعرفه سبب الاخطاء والخساره وتتعلم منها وتحسب هل حققت ارباح ام لا وهل العمل فى الفوركس مجدى ام لا

All 4 You
09-01-2012, 01:34
طبعا أخي على أي متداول أن يقوم بمراجعة نفسه بعد كل خسارة
ويحاول معرفة مصدر الخسارة لكي يصلحه و يبتعد عنه في الصفقات القادمة

ibrahimhabony
09-01-2012, 01:44
انا لسة جديد يعنى فى اول المشوار احيانا بحس انى قادر على المتاجرة الان
واحيانا اشعر انى فى اول الطريق ولم اتعلم اى شىء

eslam2665
09-01-2012, 05:59
لا يمكن فرمتت ما تعلمته لان سوف يكون فيه شئ مفيد ولو كان قليلا
ولكن يمكن تعلم اكثر مفيد لكي يذهب بالقديم الذى ليس له قيمة

Looser
09-01-2012, 12:03
ينبغي أن تعلموا أن الأمر علم لا بد من تعلمه والسهر على ذلك والتعب تماما كما تفعلون مع دراستكم أما كيف ؟ فبداية الطريق في غاية اليسر فهذا المنتدى الكريم يزودك بكثير من الكتب والندوات والورشات والاستيراتيجيات والأهم من ذلك هو التفاعل التام والسرعة في إجابة استفساراتكم وإعطاء الأمثلة الحية عليها

yassoo011
09-01-2012, 13:28
فعلا يجب اتخاذ الفوركس كعلم مثل اي مجال دراسة
ليؤخذ مأخذ الجد وبجانب هذ التعلم التعلم كيفية التحكم في النفس
والممارسة على حسابات تجريبية

mastar_soft
09-01-2012, 16:10
بالفعل اخى الكريم هذا الشعور يتابع الشخص خصوصا فى حاله تحقيق الخساره يرجع فى البحث
وزياده معلوماته من جديد لبدايه جديده قويه
اما اذا بدء وعمل الحظ معاه شغله اعتقد مش هيفكر الا لما يقع مره او اثنين

العوامى
09-01-2012, 16:18

بالتأكيد كان يحدث معى هذا بعد كل خسارة او مرجنه حساب
حيث كنت اعود للبحث والاجتهاد والتدريب الى ان اعثر على استراتيجية اقوم بتجربتها والحمد لله وفقت

abokarma
09-01-2012, 18:16
اكيد على اى متداول ان يقوم بمراجعة نفسه بعد كل صفقه ليس فقط الخاسرة ولكن ايضا الصفقه الرابحه هل هى مرضية بالنسبة لك ام لا هل كان من الممكن تحقيق مكسب اكبر منها وهكذا واعتد انه فى حالة مراجعة النفس فى الخسارة لا يجب ان يتم التنازل او فرمطة كل ما تم تعلمه فهذا مستحيل ولكن من الممكن ان يتم زياده الاطلاع عن الفوركس لايجاد اسباب الاخفاق فى هذه الصفقه

Ramyrooma
09-01-2012, 18:17
بسم الله السلام عليكم ورحمت الله وبرقاته وبعد طبعا اي متاجر في اي مجال لو في عنده خساره لازم والبد ان يحتاج قعده مع نفسى ليتراجع عن الاخطاء ويفكر جيدا في الاسباب التي ايدت للخساره و يحاول ان يعلجها او لا يكررها ويجب عليها ان يشوف استراتيجيه جديد لعد تعرد للخساره او الوقوف عن العمل

Thepatriot
09-01-2012, 18:30

سلام اخي
انا لم اندفع في تجارة الفوركس لاني اعرف ما فيها من مخاطر ولم انفق عليها الا قليل اوي
وتركت التداول للخبراء واشتركت في خدمة الفوركس كوبي من انستا
وانتظر حتي اتعلم جيدا
لذلك لم اتعرض لهذه المشكلة واضطر للبديء من الاول ومراجعة النفس

syed
09-01-2012, 18:38
اولا هارد لك اخي الكريم
revenge
بخصوص الخساير
ثانيا اعتقد ان حل مشكلتك بسيط جدا اخي الكريم - و هو ان لا تتداول اطلاقا في اوقات الاخبار في هذه الفترة - الي حين اكتساب الخبرة اللازمة و التي تؤهلك
للتداول في هذه الاوقات

ThE.pRoF
09-01-2012, 18:40
ايوه قررت كده كتير لكن مقررتش أفرمت اللي اتعلمته قبل كده بالعكس قررت اعتمد عليه في اني اكمل باقي مشوار التعلم
و أقوي الأساسيات اللي اتعلمتها قبل كده و أراجع عليها

panda
09-01-2012, 20:06
والله المفروض اننا بنفضل نتعلم على طول

دا لحد ما ربنا يكرمنا ونكون محترفين وبردو هنفضل نتعلم

lala
09-01-2012, 21:08
ان ارى ان كل شىء فى الحياه او اى عمل قابل للمكسب او الخساره فالخساره ليس معناها استسلام بل من الضروى على
الشخص ان يراجع حساباته وان يتعلم من اخطائه الى وصلته للخساره واكيد لو قام بدراسه اخطائه جيد هيوصل للربح المناسب بعد ذلك

elking
09-01-2012, 21:39
الخسارة ان لم تحدث فى الفوركس يكون هناك شئ عجيب لانه تجارة وبالتاكيد لابد وان تكون به مكسب وخسارة وبالتالى يجب ان لا نتوقف عند الخسارة
وان نبحث عنا لاسباب ونعالجها

bony2
09-02-2012, 00:47

الواحد كل فترة لازم يشوف ايه الجديد و خبرات الناس التانية علشان يطور نفسه و ميفضلش واقف عن حد معين فى التجارة
علشان تطور من مهارتك و تعمل ارباح اكبر

ahmedKUM
09-02-2012, 01:36
لم اجرب الشعور بعد :d

ولكن ان شاء الله خير دايما

لكل عربي يا رب العالمين امين

yasefsami3
09-02-2012, 01:50
نعم كلامك صحيح يا غالي في بعض الاحيان ينتابنا شعور اننا مازلنا لم نحترف الفوركس حقا اي مازلنا مبتدئين و يجب علينا التعلم جديا حتي نواجه هدا السوق و نتحداه بارباح كبيرة انشاء الله حظ موفق لك و للجميع

mido303037
09-02-2012, 02:16
ايوة عادى وفى ناس كتير جدا ابتعمل كدا لما تلاقى نفسها خسرانة
بتقوم تدور على الجديد وحلول لوقف هذة الخساير

ahmedKUM
09-02-2012, 03:16
مشكووووووور علي كل حال

يا عزيزي اللسؤال جميل وفكرته

حلووووووووووووووووووه

herouse1
09-02-2012, 05:52
ممكن ان ينتابنى هذا الشهور ولكن ليس لكل المعلومات
بالفعل قد نحتاج الى معلومات جديده لكى نسطيع مواكبه العمل ولكن لا يجب التخلى عن الخبرات السابقه

soomoon
09-02-2012, 14:42
السلام عليكم
صراحة يا اخى انا لسة مبتدئ ولسة ناوى اتعلم بإذن الله
ولو دة حصل معايا يبقى اكيد هاصلح الاخطاء مش هافرمت حاجة

MAGDY
09-03-2012, 01:27
يعنى حضرتك تقصد ، إن الخطأ لم يتم اكتشافه إلا بعد عدة سنوات !!!؟
سنوات ؟؟؟
عموماً : لابد إنى أعيد حساباتى وأشوف إن كان المجال ده يناسبنى ولا لأ
بس حكاية سنوات دى ، فترة كبيرة أوى
ممكن خلال شهور أكتشف وأعرف نفسى
وبناءً عليه ، أكمل فى الطريق أو أختار طريق غيره
ولا إيه ؟؟؟
تحياتى

kool11
09-03-2012, 04:43
التعلم في الفوركس مثل أي علم آخر دائما هناك ماينقص
ودائما هناك الجديد عليك المتابعة
وعدم الأكتفاء بما تعرفة حتى لو كنت تحقق أرباح كبيرة

otakon
09-03-2012, 04:46
لا مستحيل اللي تعلمته صح لكن المشكله الفوركس علم غير صحيح وليس مبني على قواعد وتحليلات اذا طبقتها قد تنجح 100%وانما نسب معينه
عشان كذا الفوركس بالخبره والعلم والقاعده تقول (صفقات الربح اكثر من صفقات الخساره انت متداول ناجح) يعني هو فيه خساره لازم

sahar
09-03-2012, 04:48
كلامك ممتاز بس اعتقد اذا اتعلمت اخطاءك واتبعت مصيرك للنهايه هيبقي افضل اصلي معتقدتش انك بعد تعلمك للفوركس تعتقد انك
تعلمته من وجه نظر خاطئة ، اعتقد انك تتعلم من اول وجديد الاخطاء الانت وقعت فيها فقطوغلط الرجوع للبداية
هذا وجه نظري وبالتوفيق

2x1
09-03-2012, 04:49
اعتقد كل واحد فينا لما بيخسر بيحس انة كل اللي اتعلمة لسة ناقصة كتير جدا عشان يكون وصل لنتيجة مرضية وطول مالواحد عايش لازم يتعلم ويراجع نفسة ويشوف اخطاءة

eslam2665
09-03-2012, 09:25
انا اعتقد ان ليس كل ما تعلمته خطأ ولكن يمكن ما تعلمته فسرته بطريقة خطأ وهى في وجهة نظرى صواب
الفوركس له قواعد متميزة من اتبعها حقق ما يريد ولازم اخذ الحذر وعدم الاندفاع

mai5522
09-03-2012, 10:48
اكيد يا اخى اوقات تيجيلى هذا الشعور بس المشكلة ان الفوركس يحتاج وقت كبير جدا
للتعلم والخبرة الجيدة او يمكن ان تكون طريقة افضل وهى انى اتعلم حاجة جديدة
او انى اضيف فوق اللى عندى

dalia
09-03-2012, 11:57
قرار سليم جدا
بالنسبالى قمت بيها بس مش بالشكل اللى بتوصفه
كنت بعدت فتره عن السوق ورجعت مره تانيه فقررت اعمل ريفريش لكل المعلومات فى دماغى
وانا بشوف الدروس من جديد بلاقى اسلوب تانى لتناول نفس الامور اللى اتعلمتها قبل كدا
واكيد دا مفيد جدا

ayaa
09-03-2012, 12:03
انا مازلت جديده اي لاافقه شيئ فيه
ولاكن احاول ان اقرا وافهم عنه الكثير

khaled ibrahem
09-03-2012, 12:18
الفوركس مكسب وخسارة والخسارة ليس معناها ان المتاجر فاشل فاكبر المتاجرين على مستوى العالم يتعرض للخسارة وبشكل يومي في بعض الاحيان وقد يمر عليهم اشهر لا يرون فيها المكسب ولكن هذا لا يمنع ان يظل المتاجر يتعلم الفوركس طوال حياته

ahmedgalal
09-15-2012, 01:32
انا عن نفسى لحد دلوقتى بالرغم انى بخسر
بس لا لسه ماندمتشى على حاجه
ومرجعتشى من الاول مكمل للاخر
وبالتوفيق للجميع فى السوق

egypt25
09-15-2012, 16:53
لا هو انت مش هتفرمت دماغك خالص لان مش كل اللى اتعلمته غلط
هى بتبقى العادات والاخطاء اللى عندك عيب منك انت لانك بتكررها والحل هو
انك تقعد تراجع صفقاتك وتقولى هنا خسرت عشان كذا وتقرر انك ماتعملوش تانى

amr beni ata
09-16-2012, 11:37
هذا الحكي لا بد منه
الواحد لما بيتعرض لخسارة بيحاول انه
يشوف اية الاسباب ويحاول يعمل ملاحظات
على الخطاء الى وقع فية مش بيرجع يتعلم من اول وجدي

suhao
09-16-2012, 11:40
دائما بتحاسب نفسك
وبينك وبين نفسك بتوعدها انك ماتكررش الخساره وتكون اكتر حرص
ويجب ان يتم ذلك دائما محاسبه النفس

ziko
09-16-2012, 11:53
نعم وذلك للاستفاه من اخطائى السابقه وعدم الوقوع بها فى المستقبل لذلك اخى لابد من اداره راس المال بطريقه سليمه وعدم الاعتماد على الاخريين والالتزام كل الالتزام باستراتجيتك الخاصه والتطبيق السليم لها

almjhol
09-16-2012, 11:54
انا بالفعل فعلت ما قلت وبحاول افرمط عقلي كله لاني في الاول
كنت داخل السوق كذا من غير تعليم انما الان توقفت وبدات من
المكان الي كان من المفروض ابدا منه من الاول

forex_9
09-16-2012, 11:55
لا اعتقد انه من الصعب جدا جدا عند تعلم شئ والاستمرار فيه فترة من الزمن العودة وتعلمه من جديد ولكن فى مثل هذا الوضع والخسارة الكبيرة ساتوقف لبعض الوقت ولكن ليس للتعلم من جديد ولكن لمعرفة اسباب الخسارة الحقيقية حتى اتلافى هذه الاسباب فى الصفقات التالية وقد اعود الى الحساب التجريبى لبعض الوقت

HOUSAMMI
09-16-2012, 12:26
بسم الله

دى مجرد ازمة نفسية نتيجة خسارة كبيرة اتعرضت ليها كلنا بنحسب بيها بس بتبقى مشكلة

لو انت كررت الخسارة اكتر من مرة ،،، عشان كد ة ،، لو قررت الخسارة مش لازم تعيد الى انت درسته حاول تعرف ليه بس خسرت الصفقة

ممكن الوقت غلط ممكن الاستوب كان صغير ممكن االتاك كان كبير ،،، ممكن غلط فى التحيليل ماتخليش اليأس يتسرب الى نفسك

maro50
09-16-2012, 12:34
من المؤكد ان عند الخسارة يحتاج التاجر الى اعادة النظر والعودة الى القراءة والتدرب مرة اخرى لمعرفه اسباب الخسارة لديه كما يرغب التاجر الذى يهدف الى التميز الى ان يقوم بمعرفه ما يجد على السوق من استراتيجيات ناجحه

djilani
09-16-2012, 12:38
أخي لم أفكر بهذا التفكير من قبل
أنصحك عدم فعل هذا وأعرف أخطائك وحاول تصححها بس

YASER83
09-16-2012, 14:23
السلام عليكم
هذا ما فعلته قبل سنة بعد خسارتي لنصف حسابي الاخير
حيث ابتعدت عن التداول فلترة لكي ابدا التعلم بشكل صحيح وممنهج

ali1
09-16-2012, 14:30
السلام عليكم . نعم كلامك صحيح يا غالي في بعض الاحيان ينتابنا شعور اننا مازلنا لم
نحترف الفوركس حقا اي مازلنا مبتدئين و يجب علينا التعلم جديا حتي نواجه هدا السوق
و نتحداه بارباح كبيرة انشاء الله حظ موفق لك .وبالموفقية للجميع . والسلام عليكم

sahbi20011
09-16-2012, 14:42
انا كل ما بخسر بحاول اشوف اية اسباب الخسارة واتعلم منها بشوف
ان كانت الاستراتجية هى السبب ام عدم الالتزام بنقاط دخولها

nemo19
09-16-2012, 15:16
احيانا مرت عليا هذة اللحظات واكتشف ان السر
فى البساطه وكلما تكون بسيط مع الشارت يتجاوب معاك

suhao
09-16-2012, 15:18
الواحد ممكن يمر بمرحله ند دمبس سرعان ماهالموضوع يتغير عندو
المهم انو الواحد يتعم سبب هالخساره ماذا ومايرجعش يكررها

Didi
09-16-2012, 15:21
نعم اسركك راي اخي ومن مفرود مراجعة نفسي و شكرا

eng2012
09-16-2012, 15:28
اعتقد ان تلك الوقفه لابد وان نقفها دائما مع النفس حتى نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله
لان متابعه النفس دائما تجعلنا نكتف الاخطاء التى نقع بها سريعا

forex_8
09-16-2012, 15:28
هل من المنطق ان اعيد تعلم شئ اعرفه بالطبع لا واعتقد ان ذلك يمثل ضياع للوقت والجهد ولكنى اعتقد ان فى حالة تحقيق خسائر متتالية وكبيرة من الافضل التوقف عن المتاجرة لبعض الوقت ومراجعة الطريقة المتبعة فى المتاجرة وكذلك الاستراتيجية ومن ثم العودة بخطط جديدة واسلوب مختلف ومجرب

zedan92
09-16-2012, 15:29
ان التداول في اسواق الفوركس عالي المخاطر والمتداول في احيان كثير يتعرض لخسائر كبير ولكن باتباع اداره ماليه جيد وصارمه تكون الخساره في حدود المعقول ومن الممكن تعويضها في صفقات اخرى والشعور بندم هو يترك المتداول يراجع اخطاءه لللاستفاده منها

Zala
09-16-2012, 15:46
لماذا يا اخى ابدأ من البدايه مادمت انا كل مشاكلى تعتمد على اخطاء بسيطه يمكننى ان احاول حلها
انا يمكننى ان ابدأ فى دراسه الفوركس من البدايه عندما اجد اننى لم اتعلم الفوركس بطريقه صحيحه او اننى قد تسرعت فى التداول و لم اأخذ وقت كاف فى التعلم

abdellatif2013
09-17-2012, 01:23
يا غالي في بعض الاحيان ينتابنا شعور اننا مازلنا لم نحترف الفوركس حقا اي مازلنا مبتدئين و يجب علينا التعلم جديا حتي نواجه هدا السوق و نتحداه بارباح كبيرة انشاء الله حظ موفق...:)

ahmedamz
09-17-2012, 01:30
مش شرط لانى اخسر يجب ان اتعلم من جديد انا ممكن اعرف فقط اسباب الخسائر واحظرها
بعد كدا واتجنب اى شئ سلبى

wowdd
09-17-2012, 02:57
السلام عليكم ورحمة الله
بيجلى احيانا فى عقلى انى اعمل كدا بس بكتشف ان الى اتعلمته صح لكن التطبيق هو الى غلط وما نعيب فى الفوركس والعيب فينا وما للفوركس عيب الى سونا

hali880
09-17-2012, 02:59
نعم ولافى نفس الوقت . نعم لاننى قررت ان أبدأ التعلم من جديد و لكنى لم أفرمت كل ما عرفته لانه أضاف خبرة جديدة لذلك كان قرار البدء من البداية سهلا لان الكثير لدى عنه خلفية جيدة و كانت أخطائى فى اشياء محددة تعمقت فبها ليس أكثر.

ayman.shosha
09-17-2012, 03:03
ليس من العيب اخى العزيز
ان يراجع الانسان نفسه اكثر من مرة
واحترام قيمة المجال الذى تتعامل معه هو امر مطلوب
ولا عيب ان يبدى الانسان رغبته الدائمة فى التعلم

dina
09-17-2012, 03:07
ممكن اراجع نفسى لكن مش لدرجة انى افرمت عقلى وابدا من جديد
لان هخسر وقت كبير انا ممكن اشوف ايه خطأى واتعلم منه وكمان اتعلم اللى ناقصنى لكن مش من اول وجديد

m.o.b
09-17-2012, 03:09
نعم قررت وهذا ما افعله خاليا
واكتشفت ان ده كان لازم عان فى حاجات كتير وقعت منى
وموفق ان شاء الله

sala7
09-17-2012, 03:12
لحد الساعةو رغم الخسائر لم افكر في هدا الموضوع لكن كول يومنكتشف اشيء جيددة و نستفيد اكتر
هكدا نكتسب تجرب و مع مورور الوقت لبد ان نكتسب تجربة لبد ان تنفعنا في الوصول الى هدفنا

mansourito
09-17-2012, 03:13
لي يخليك تفكر في هذه الطريقى هو كثرة الخسائر ولو تعرض لهذا الموقف انصحك بالابتعاد عن هذا المجال

zakaria1987
09-17-2012, 03:15

أنا في كل مرة أقوم بمراجعة حساباتي و أعيد النظر فيها و أحللها من جديد
من أجل إيجاد مكمن الخلل فيها و تصحيحها و هذه المحاسبة هي طريق نجاح كل
متداول يريد البقاء طويلا في هذا المجال و تحقيق أرباح مهمة

mrhero
09-21-2012, 20:41
لحد دلوقتى بالرغم انى بخسر بس لا لسه ماندمتشى على حاجه ومرجعتشى من الاول مكمل
للاخر ويعنى طول مانا بكمل اكيد بتعلم مش شرط انى اقف مكانى واستنى اتعلم من جديد

4ex
09-21-2012, 21:03
طبعا على اى متاجر مراجعة نفسه على الاقل اسبوعيا و يشوف هو مقصر فى ايه و ايه محتاج يحسن نفسه فيه

كونان
09-21-2012, 21:44
طبعا على اى متاجر مراجعة نفسه على الاقل اسبوعيا
و يشوف هو مقصر فى ايه و ايه محتاج يحسن نفسه فيه

keko
09-21-2012, 22:30
لا طبعا مش معنى ان احقق خسائرفى الفوركس يبقى كل المعلومات الىانا حصلت عليها فى هذا المجال خاطئه بل يجب عليا
ان اقوم بالدراسه اكتر والبحث فى مجال الفوركس فمهما كانت خبرتك فكل يوم فى الفوركس به الجديد ويحتاج الى التعلم باستمرار

smail
09-22-2012, 03:40

mohamed alalfy
09-22-2012, 13:03
السلام عليكم
نعم فيجب على كل شخص
فى هذا السوق
ان يكون دائما على صله
بكل ما هو جديد فى هذا السوق
وشكر الله سعيكم

benb
09-22-2012, 13:20
اكيد اخي كل واحد منا يحاول مراجعة نفسه و اكتشاف الاخطاء
و اصلاحها بعد الخسارة لكن هذا لا يبرر انه يعاود البدء من جديد
فقط تصحيح المفاهيم الخاطئة

mohamed eldamnhorey
09-22-2012, 13:45
والله انا براجع نفسى يومياً

وبحاول انى ما اكرر الاخطاء اللى بقع فيها علشان اتفادى الخسائر واقدر اواصل مع السوق

forexfun
10-04-2012, 11:04
مراجعة النفس مهمة ، لاصلاح الاخطاء و تفاديها
و لرسم خطة جديدة تكون اكثر عقلانية و مدروسة

mohamed2010
10-04-2012, 11:34
بصراحة انا ارى من وجهة نظرى ان كلما تعلمت فى
الفوركس كلما ازدت خبرة وفهم فى الفوركس

xtomorrow
10-04-2012, 12:54
فعلا اخي الكريم انا ايضا كنت خسرت اموال كثيرة حقيقة مما جعلني اعيد النظر فيما تعلمته مسبقا
الخطا اني كنت اعتمد فقط على المؤشرات اما حاليا فامزج كل اساليب التحليل الفني والاساسي والنفسي

sharif4
10-04-2012, 12:56
يعنى تقوم بفرمتة عقلك بكل مافيه من معلومات جمعتها على مدار سنوات تختص بالفوركس لاعتقادك انك تعلمت الفوركس من وجهة نظر خاطئة او عن اعتفاد معين وتريد الان ان تتعلم من اول وجديد مرة اخرىوبقيت بقدر اعمل ربح اكبر .لو حسيت فعلا بالشعور دا وان مستواك ما بيتحسنش وبتكرر خسايرك كتير يبقى لازم تبحث وتفكر بطريقة جديدة عشان تتعلم الفوركس صح . .

issssou
10-11-2012, 02:55
السلام عليكم

بالتوفيق لك

بسطو
10-11-2012, 02:57
فعلا دا شعور بيحصل بس مش ينفع ارجع اعيد من الاول
بالعكس المفروض ازود من معلوماتى واكتسب خبرة اكتر وزياده واتعلم انا خسرت ليه وافكر كويس

mostafa ahmed
10-18-2012, 05:54
انا اعتقد انى تعلمت الكثيير ولا افكر فى البداية من اول وجديد ولكنى ينقصنى
كثيير من المعلومات التى لا اعلمها حتى الان ولكنى اسعى الى تعلم المزيد وان شاء الله نصل للنهاية

amgad boles
10-18-2012, 06:18
كنت بعمل كدة فى الاول لكنى ادركت انى المفروض اعمل العكس
يعنى المفروض انى احاول التعلم اكثر و ليس فرمتة الدماغ

baskota2
10-18-2012, 06:33
لا انا اتعلمت كويس واكتسبت خبره بس في كل مره بخسر بتعلم من خسارتي اني مكررهاش تاني وبكده بكون استفدت خبره اكبر وبوصل لهدفي اللي انا حددته

miss_jpy
10-18-2012, 10:07

فى بعض الاوقات كنت اشعر بالياس مع تكارا الخسارة وارى ان مااخذت من خبرة ليس صحيح وانما عالم الفوركس كبير ويحتاج لدراسة اكثر لاخذ الخبرة المطلوبة التى تمكننى من النجاح ولكننى لا اعتقد انه يمكننى قول وداعا للفوركس لان الفوركس ممتعة والمغامرة فيها شيقة بصرف النظر عن الربح الذى تحققه الفوركس الا انها تعد هواية يفضلها الكثير من المتداولين ومن هنا اعتقد اننى لن اترك الفوركس نهائيا

asmaa omar
10-18-2012, 12:01
من الممكن حدوث ذلك ولكن من الافضل ان تراجع اخطائك
وتكتبها وتتمرن من جديد على حساب تجريبى مع تلافى الاخطاء

beka
10-18-2012, 12:19
والله دي فكره جيده جدا انك تراجع نفسك من اول وجديد وتحصل علي المزيد من المعرفه والخبره لكن ممكن افرمط دماغي من الاخطاء وليس كل ما تعلمته او حصلت عليه من خبره

ebram
10-18-2012, 12:23
لقد قمت بذالك بالفعل وبدات فالتعامل مع الفوركس من جديد بحساب جديد وبنظام جديد والله الموفق

mahammed galal
10-18-2012, 13:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا اعتقد عكس ذلك باننى يجب ان اضيف الى معلوماتى معلومات جديده واحاول ان اغير المعلومات الخاطئه بالتعلم من مصادر اخرى

mohamedemara
10-18-2012, 13:49
اعتقد ان مراجعه النفس تجعلنا نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله
لاننا نستطيع ان نتعلم جيدا من الاخطاء

amiraamira
10-18-2012, 13:50
على كل واحد ان يهتم بالجانب التعلمي للفوركس من البداية و ليس بعد الدخول في متاجرة ثم يرجع لمرحلة التعليم
لاني ارى ان هذا صصعب او ممكن يكون مستحيل لان اغلب الاشخاص بمجرد دخولهم في تداول حقيقي لا يستطعون تركه و الرجوع من جديدي للبحث و المعرفة
هذا حسب راي فقط

majdquran
10-18-2012, 13:52

يصراحة صعب لانوا بعد فترة ببتحول طريقك متاجرتك الى روتين وعادة صعب التخلص منها ...
الطبع غلب التطبع زي ما بقولوها ..

mahmoud012
10-18-2012, 13:56
السلام عليكم يجب مراجعه الشخص
نفسه بعد كل خساره ليكتشف الاخطاء التي وقع فيها ويحاول تفاديها للمره المقبله

kazim
10-18-2012, 14:00

تنبية انة يوجد الكثير لم اتعلمة جيدا او على الاقل لم اطبق ماتعلمتة مافى مكسب اكيد فية خسارة بس الواحد لما بيتعرض لخسارة بيحاول انه يوشف اية الاسباب ويحاول يعمل ملاحظات على الخطاء الى وقع فية مش بيرجع يتعلم من اول وجديد

mohamed ezzat
10-18-2012, 14:19
حاليا خبرتى لم تتجاوز السنة لذا لم امر بهذة المرحلة
ولكن فى ةخبراتى الأخرى حدث ذلك أكثر من مرة
وبالفعل ابدأ بالدراسة من جديد كانى اول مرة

fikofiko85
10-18-2012, 14:34
احيانا بعد عده صفقات خاسره اشعر بخيبه الامل و اشعر انى فى حاجه لتعلم الفوركس من جديد ولا عيب فى ذلك

abdelaal
10-18-2012, 15:06
صعب جدا انك تتنازل عن شئ أنت أتعلمته علي مدار سنين
ومش منطقي أن كل اللي أتعلمته يكون غلط
الصح انك تتعلم ولو جالك معلومة غلط حاول أنك تصححها

nada
10-18-2012, 15:09
بصراحة عملت هذا الشيء

وهو افضل شيء عملته في الفوركس لانك سوف تكتشف اهم اخطائك في المتاجرة

waleed elhadary
10-18-2012, 15:38
السلام عليكم انا شايف انك ممكن تطور من نفسك اما ما تعلمته من قبل فهذا يفيد و لا يضر
فالذى قادك للخساره من ذى قبل يجب التعلم منه و تصحيحه

CoRLeoN300
10-18-2012, 15:55
بسم الله الرحمن الرحيم
لم أخسر بعد يا أخي و أتمنى من الله أن يبعد عنا الخسارة
تحياتي

youyou08
10-18-2012, 16:09
السلام عليكم اخواني
في الحقيقة اخي ليس هناك ما يجب ان نندم عليه حاليا
لاننا مازلنا في طور التعلم و جمع المعلومات اما في يخص مراجعة النفس يجب
ان نستفيد من الاخطاء التي ارتكبناها سابقا حتى لا نكررها في المستقبل
تحياتي

علاء
10-18-2012, 16:12
نعم لابد من التعلم من جديد وذلك للتسهيل استخدام الفوركس
وجنى الارباح بطريقه علميه
وحتى اعرف طريق النجاح فلابد من التعلم

mohamedmmk
10-18-2012, 17:32
طبعا حبيبى كل واحد فينا لازم يراجع نفسه لو عمل اخطاء كثيره قضت بخساره
الاكونت بتاعه اكتر من مره حينها لازم وقفه و البدا بالتعلم الجادى فقط

said@77
10-18-2012, 18:38
اعتقد ان اللى حصله كده ممكن يكون شايف
ان سبب الخسارة غلطه منه ولازم يتعلم منها .

forex.masr
10-18-2012, 19:17
لا طبعا يعنى كل اللى اتعلمته هيروح بلاش اه انا ممكن اعدل على تفكيرى انما
بقى مش هبدا من الاول وشكرا يا باشا على الموضوع الرائع

yazeed
10-18-2012, 19:19
السلام عليكم
يمكنك ان تنسى كل شئ لان يمكن ان تكون استفدتها من الفوركس بالتجربة العملية تكسبك معلومات افضل و التي سوف تساعدك في التداول و الخسارة لا تعتبر النهاية بل تعلم من خطائك و حاول تعويض خسارتك

Shawky Farag
10-18-2012, 19:20
عزيزي
تحياتي
أنا لست معك في موضوع الفرمته دي
وأي معلومات قرأتها وخزنتها في الذاكرة
لابد أن تنفعك في عالم الفوركس
ولكن المطلوب هو القراءة والدراسة الدائمة لزيادة هذه المعلومات
تحياتي

nrgslawi
10-18-2012, 22:42
نعم عندما اتعرض للخسارة اقوم باعادة اختبار الصفقات لاجد ان عقلي كان متوقف لحظة التداول لاني لم افكر في الخسارة

hard currency
10-18-2012, 22:50
اعتقد ان البدايه الجيده وترسيخ القواعد الهامه للفوركس فى بدايه التعلم اهم جدا من التعجل للتجاره والدخول فيها لكسب المال ولابد من التعلم والمعرفه كل يوم لكى تستطيع ان تكون على خط سير السوق والتقدم الذى يحدث فيه
بالتوفيق للجميع