PDA

View Full Version : ممكن احد يساعدنى

Pages : [1] 2 3 4 5

wessam
07-24-2012, 23:28
اريد معرفه اسلوب الاستوب لووز و اسلوب الهيدج

mabrahim
07-24-2012, 23:35
نعم اخي دائما المبتدا
يلقى مشاكل كبير انني متلك ابحت عن عدد من الاجوب
ننتدر اهل الخبر

---------- Post added at 08:35 PM ---------- Previous post was at 08:34 PM ----------

نعم اخي دائما المبتدا
ننتدر اهل الخبر

morx123
07-24-2012, 23:36
انا الي اعرفه ان الاستوب لوز هو وقف خسارة اي صفقه فتحتها
اما الباقي ان شاء الله قريب اكون متمكن من الفوركس

abdelaal
07-24-2012, 23:43
عندما تفتح صفقة تتوقع لها هدف تذهب ايه وايضا تتوقع ارتداد للسعر اي سعر معين لو ارتد سعر العملة ايه فسوف يغير مسارة عند هذا السعر ينبغي ان يكون استوب للصفقة
أما عندما تفتح صفقة بدون استوب اي بهدف فقط وتتابعها وارتد السعر وتوقعت أن السعر سيذهب بعيدا عندها تفتح صفقة مضادة بمعني لوانت فاتح شراء تفتح بيع بنفس العقد أو بنصفة حسب راس مالك وتوقعك وهذا هو الهيدج
أتمني أن تكون أجابتي لك مفيدة

master_egypt
07-24-2012, 23:57
عندما تفتح صفقة تتوقع لها هدف تذهب ايه وايضا تتوقع ارتداد للسعر اي سعر معين لو ارتد سعر العملة ايه فسوف يغير مسارة عند هذا السعر ينبغي ان يكون استوب للصفقة
أما عندما تفتح صفقة بدون استوب اي بهدف فقط وتتابعها وارتد السعر وتوقعت أن السعر سيذهب بعيدا عندها تفتح صفقة مضادة بمعني لوانت فاتح شراء تفتح بيع بنفس العقد أو بنصفة حسب راس مالك وتوقعك وهذا هو الهيدج

دة يعتبر ابسط شرح وكمان وافى وان شاء الله يفيدك اوووى
ويفيد اى حد لسة مبتدء

kanzsea
07-25-2012, 00:12
الاستوب لوز من اهم الاشياء الضرورية فى المتاجرة لانة يحافظ على الحساب من تصفير الحساب

ام الهيدج فاسلو ب يتبعة المتاجرين لعدم اغلاق الصفقة على خسارة واخذ صفقة عكسية امل فى عودة السعر للصفقة الاساسية

mage
07-25-2012, 00:45
الاستوب لوز هو طريقة تعتمد عليها فى اختيار نقطة مهمة فى الشارت ومن خلال هذه النقطة يمكنك ان توقف الخسارة عند مستوى معين ولكن الهيدج هو عن طريق فتح صفقة معاكسة للصفقة الاولى التى فتحتها

sabre
07-25-2012, 02:43
الاستوب لوز هو مكان سعر معين انت تريد وقف خسارتك عندة فى حاله الخسارة
وبتضع الاستوب لوز حسب الاستراتيجيه ايلى انت شغال بيه وبيختلف من استراتيجيه لاخرى

salah.bmw
07-25-2012, 03:12
اخي الناشر الواضح انك مبتدأ
الستوب لوز هو بعد دخولك بصفقة شراء او بيع تحدد هدف الخسارة لديك
اما الهيدج هو عبارة عن دخولك بصفقة معاكسة لصفقتك الاولى وبهذه الحالة تخسر بصفقة وتربح باخرى اي ان حسابك شبه معلق مبدئيا

Single phase
07-25-2012, 03:14
الاستوب لوز هو انك تحدد نقطة توقف الخساره بعدها

اما الهيدج فمعرفوش الصراحه انا لسه جديد زيك

zizo_a_86
07-25-2012, 03:23
اعرف طريقة عمل الستوب لوز فقط وهو انك لازم يكون ليك وقف خسارة تحت نقطة الدخول باقل حاجة 10 بيب وازيد من ذلك تبقى مخاطرتك كبيرة ودا طبعا طبقا لحجم العقد

Aker001
07-25-2012, 03:24
الهيدج اسلو ب يتبعة المتاجرين لعدم اغلاق الصفقة
على خسارة واخذ صفقة عكسية امل
فى عودة السعر للصفقة الاساسية

insta friend
07-25-2012, 03:30
اولا انا انصحك بالستوب لوز لانه اكتر امانا في السوق هدا و انصحك ايضا انه يكون اصغر بكتير من الهدف حتى يسهل تعويضه بسهولة
اما عن الهدج فهو اقل امانا و اكتر خطورة و يحتاج الى خبرة كتيرة
بالتوفيق

blonur
07-25-2012, 03:34

يا أخي لا تبخل على نفسك كل ما أردت ستجده إنشاء الله في اليوتوب و المنتديات فقط قم بكتابته في غوغل

nrgslawi
07-25-2012, 04:04
اخي وقف الخسارة هي تحديد سعر عنده يتم اغلاق صفقاتك وتكون طبعا خاسرة

lesa
07-25-2012, 04:10
الاستوب لوس عبارة عن انك تقوم بتحديد نسبة معينة يتم توقف التداول فيها عند الوصول الى هذة النسبة فى حالة الخسارة وهى للمحافظة على الحساب اما الهيدج هو فتح صفقات عكسية اتعويض الخسائر

elkorashe
07-25-2012, 04:13
بص موضوع الاستوب لوز ده حاجة كويسة جدا لانك بيه بتحدد انت تقدر تخسر اد ايه من كل صفقة بتفتحها عشان لو السوق ارتد ومشى فى اتجاه معاكس للى انت متوقعه وده بتقدر تحدده وانت بتفتح اى صفقة او بعد ما تفتحها كمان
انما موضوع الهيدج ده انا مبحبهوش اساسا انت ازى تفتح صفقة عكس صفقة طيب انت المفرود انك محلل السوق على حاجة معينة عايز تفتح صفقة عشان لو خسرت يبقا الارباح تساوى الخسارة يبقا انت كدا عملت ايه

tictok
07-25-2012, 13:00
الأستوب لوس هو تحديد رقم معين في عكس اتجاه الصفقة لو حدث وأنعكس السوق وانت تحدده حسب رؤيتك وحجم راس مالك تغلق الصفقة اتوماتيك لو وصل لهذا الرقم اما الهيدج فهو فتح صفقتين عكس بعض واحدة شراء والأخرى بيع
ويلجأ اليها البعض في حالة انعكاس السوق على غير المتوقع لكي يحد من الخسارة ولكن الخروج منه صعب ويحتاج إلى خبرة كبيرة وتوفيق ايضاً للخروج بمكسب منه

Aker001
07-25-2012, 13:03
الاستوب لوز هو وقف خسارة اي صفقه فتحتها

deadlyfox
07-25-2012, 13:54
الاستوب لوز من اهم الاشياء الضرورية فى المتاجرة لانة يحافظ على الحساب من تصفير الحساب

ام الهيدج فاسلو ب يتبعة المتاجرين لعدم اغلاق الصفقة على خسارة واخذ صفقة عكسية امل فى عودة السعر للصفقة الاساسية

تمام كده هو ده بالظبط تعريف الاستوب لوز اداه تساعد المتاجر على الحفاظ على رأس ماله مع العلم ان كثير من المتاجرين لا يحبوها
والهيدج هو عدم اغلاق صفقه خاسرة تحسبا لاى شئ يحصل

egypt2012
07-25-2012, 14:03
الاستوب لوس هو اداة تجعلك تغلق الصفقة اتماتيكى على خسارة و لكن قليلة و انت بتكون محدد هذا
اما الهيدج هو انك تدخل صفقة مثلا شراء و بعده قليل ممكن تفتح صفقة اخرى معاكسة لتمسك الحساب من الخسارة

ahmed
07-25-2012, 14:07
الاستوب هو وضع حد للخسارة يا اخى فى الصفقه
اما الهيدج فهو فتح صفقه بيع وشراء على نفس العمله فى نفس الوقت

mohaned
07-25-2012, 14:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الستوب لوز هو امر وقف الخساره يعنى لو انت دخلت صفقه شراء لليورو مثلا واليورو نزل فانت تحدد خسارتك مثلا بخمسين نقطه
وبعدها تخرج من الصفقه
اما الهيدج تكون داخل شراء والسعر عكس فتدخل صفقه اخرى بيع
وانصحك بمزيد من الاطلاع ومشاهده بعض الكتب والفيديوهات التى تشرح بتعمق سوق الفوركس

sky44
07-25-2012, 14:13
السلام عليكم . الستوب لوز او وقف الخسارة هو امر متوفر في منصة التداول الميتاتريدر و يتيح لك تحديد عدد نقاط الخسارة قبل اغلاق الصفقة حتى تتجنب الخسائر الكبيرة . اما الهيدج فهو ان تفتح سفقة معاكسة للصفقة التي فتحتها من قبل و التي تكون خاسرة و لهذا تفتح صفقة معاكسة لها تكون رابحة

master_egypt
07-25-2012, 14:17
السلام عليكم . الستوب لوز او وقف الخسارة هو امر متوفر في منصة التداول الميتاتريدر و يتيح لك تحديد عدد نقاط الخسارة قبل اغلاق الصفقة حتى تتجنب الخسائر الكبيرة . اما الهيدج فهو ان تفتح سفقة معاكسة للصفقة التي فتحتها من قبل و التي تكون خاسرة و لهذا تفتح صفقة معاكسة لها تكون رابحة

دة شرح مبسط اووووووووى ووافى لاى حد يتعرف
ع الاستوب لوز من خلالة

compaq0
07-25-2012, 14:20
عند فتح الصفقه بتحدد مثلا الهدف بتاع الصفقه و ليكن 5 نقطه لاعلى فى حاله الشراء و تضع و هذا اختيارى طبعا استوب لوس مثلا 50 نقطه لاسفل اى تغلق الصفقه مع خساره 50 نقطه اما الهيدج فهو الدخول بصفقه معاكسه للصفقه الاولى مثلا انت داخل بيع و السعر ارتفع 100 نقطه فممكن تدخل صفقه شراء بنفس لوت البيع لتثبيت الخساره حتى نقطه ممكن منها فك الهيدج

Ahmed Salama
07-25-2012, 14:50
السلام عليكم ورحة الله وبركاتة
اخى العزيز الستوب لوز هو امر متوفر في منصة التداول الميتاتريدر و يتيح لك تحديد عدد نقاط الخسارة قبل اغلاق الصفقة حتى تتجنب الخسائر الكبيرة اما الهيدج فهو ان تفتح صفقة معاكسة للصفقة التي فتحتها من قبل و التي تكون خاسرة و لهذا تفتح صفقة معاكسة لها تكون رابحة
والسلام عليكم ورحة الله وبركاتة

resala11111
07-25-2012, 15:00
الاستوب لوز هى طريقة من طرق
المحترفين فى الفوركس من اجل انك توقف الخسارة
أما الهيدج انا مرة اسمع عنه

mohamed saad
07-25-2012, 15:35
اخي الكريم تحت امرك في اي مساعدة الفوركس فيه بعض المصطلحات زي التيك بروفت والاستوب لوز والتريلنج ستوب والتبريد والهيدج
الاتيك بروفيت عند دخولك صفقة بتحطة علشان تشوف انت عاوز تاخد كام نقطة من الصفقة دي 10 20 30 40 على حسب
الاستوب لوز بتحطه علشان تقول لو الصفقة عكست عليك انت اخرك تخسر كام 10 20 40 50 على حسب وانصحك متزودش عن 50
التريلنج ستوب علشان لو دخلت صفقة وعاوز تشوف اخرها في الربح فين بتضع التريلنج ستوب وبينقل الاستوب كل 10 او 15 20 نقطة زي ما انت تحب يعني تقوله مثلا كل 15 نقطة ربح حرك الاستوب بمقدار معين كدا
التبريد بنستخدمه لو صفقة عكست عليك بتفتح عقد كمان بحيث ان السعر يعود ليك لنقطة الدخول وبتالي تخرج من العقد الاول على نقطة دخولك والثاني بالربح ودا بنفتحه كل 50 نقطة انعكاس ومع ازواج الين كل 80 نقطة
الهدج لو عكست جامد ومعاك عقود تبريد مفتوحة والسعر عاكس بنفتحة بضعف عقود التبريد ويكون هدفه 20 نقطة بس وانصحك متستخدمش التبريد والهدج في البداية لانه مستوى عالي يحتاج تدريب قوي

ehab
07-25-2012, 16:34
الا ستوب لوز ...علي المفهومي ...هي ان تحدد وقف سعر السهم اذا نزل عنه مثل البيع بخساره

خوفا من النزول اكثر ...

مثال لو اشتريت سهم ب5
يكون هدفي 5.10
الا ستوب 4.90 مثلا
وهني الا ستوب تكون اني اكون عارفه انه لو نزل السعر عن هالنقطه بيكون زول اكثر
ونفس الوقت تعني ايضا حماية الارباح ....
كما زاد الهدف وفيه طلوع للسهم نغير مكان الا ستوب لوز حتي يحمي الربح الاول

maklad94
07-25-2012, 16:41
اسلوب الهيدج هو انك تدخل صفقة وعكسها يعنى تفتح مثلا صفقة شراء يورو دولار وفى نفس الوقت بيع يورو دولار وتقفل واحدة على ربح كويس والتانية تسيب خسارتها لما تبفى موجب او ليها طرق تانية تفكها بيها والاستوب لوس ده حماية ليك من الخساير عند نقطة معينة يقفلك صفقتك .

theboy2226
07-25-2012, 16:55
الاستوب لوس انك تحدد كام نقطة بعد نقطة الشراء او البيع لو الصفقه خاسرة لما يوصل لها السعر يقفل الصفقه اوتوماتيك و ده بيكون حسب انت مستعد تخسر قد ايه في الصفقة الواحده
الهيدج انك تفتح صفقة معاكسه للصفقة الحاليه بنفس اللوت عشان توقف الخسارة لكن دي محتاجة خبير يعرف امتي السوق حايعكس عشان يفك و يقفل واحدة من الصفقتين

magic777
07-25-2012, 17:04
اخي الاتنين يعتبروا من فنون التداول والمعنى العام ليهم سهل لكن التطبيق العملي محتاج مهاره عاليه منك
يعني مثلا الاستوب انك تحدد نقطه للخساره لو ضربها السعر تتقفل الصفقه بالخساره الحاليه
انما الهيدج ده فن ايقاف الخساره مؤقتا بفتح صفقه في الاتجاه المعاكس لصفقتك الاساسيه

mido
07-25-2012, 17:20
اخي الكريم
انا الي اعرفه ان الاستوب لوز
هو وقف خسارة اي صفقه فتحتها
تقبل مروري ولك فائق احترامي

زيزو
07-25-2012, 17:32
الاستوب لوز
هو امر وقف الخسارة
بيوضع علي حسب استراتيجيتك
اما الهيدج فهو فتح صفقة معاكسة لصفقتك المفتوحة
يعني لو فاتح صفقة بيع يبقي تفتح صفقة شراء

KOGI
07-26-2012, 01:02
الاستوب لوز اخى الكريم انك بعد ما تشخ الصفقة تحدد مستوى لوقف الخسارة بتاعتك وليكن 10 % من راس المال الخاص بيك
اما الهيدج هو انك تخش صفقة معاكسة لصفقتك الاولى يعنى لو صفقة خسرت التانية تكسب

Rami
07-26-2012, 01:04
الاستوب لووز هو ايقاف الخسارة
والهيدج عملية معاكسة للعملية الاخرى
بارك الله فى جهودكم الكريمة

zizo_a_86
07-26-2012, 01:27
الستوب لوز هو وقف للخسارة عند انعكاس السعر عليك اما الهيدج دا بتقوم بعمل صفقة جديدة عكس الخاسرة مع لوت اعلى

mage
07-26-2012, 01:27
يوجد خلاف كبير بين الاتنين حيث ان وقف الخسارة طريقة يتم تحديدها مسبقا فى الصفقة ومن خلالها ان وصل السعر الى هذه المرحلة من الممكن ولكن الهان يتم ايقاف الخسارة عند هذه النقطة ولكن الهيدج وسيلة جديدة للوصول الى الارباح

aboualy
07-26-2012, 01:30

الاستوب لوز بمنتهى البساط هو تحديد سعر معين اذا وصل اليه الزوج يتم اقفال الصفقة على خسارة يعنى اذا كنت داخل شراء فالاستوب يكون اقل من السعر الذى فتحت عليه الصفقة والعكس فى حالة البيع
اما الهيدج فهو يعنى انه فى حالة انك فاتح صفقة شراء مثلا ولكن السعر بدلا من ان يصعد هبط فعند مستوى معين تقوم بفتح صفقة معاكسة يعنى بيع

eng2012
07-26-2012, 01:36
الاستوب لوز هو انك تقوم بعمل وقف للخساره عند عدد من النقاط تقوم بتحديدها انت وعلى حسب الاستراتيجيه التى تقوم بها وايضا على حسب قربك من خط الدعم او المقاومه

master_egypt
07-26-2012, 01:37
ياريت فعلا تكون استفدت من الشرح الكتير دة
شرح وافى ومبسط وتقدر تفهم منة بجد اى حاجة مش فاهمها
وهنا هتلاقى الكل حوليك وبيساعدك

tictok
07-30-2012, 11:45
الأستوب لوس هو تحديد عدد محدد من النقاط لكي تخسرها لو انعكس السعر في اتجاه غير الهدف من الصفقة
والهيدج هو فتح صفقتين عكس بعض واحدة شراء والأخرى بيع بنفس اللوت

sa sa
07-30-2012, 12:23
صحيح اخي الكريم بارك الله فيك
الاستوب لوز هي وقف الخساره انك تضع حد للربح وايضا تضع حد للخساره وده ليه مميزات وعيوب في نفس الوقت

forexawy
07-31-2012, 19:08
عندما تفتح صفقة تتوقع لها هدف تذهب ايه
وايضا تتوقع ارتداد للسعر اي سعر معين لو ارتد سعر
العملة ايه فسوف يغير مسارة عند هذا السعر ينبغي ان يكون استوب للصفقة
أما عندما تفتح صفقة بدون استوب اي بهدف فقط

ايه الجديد
07-31-2012, 19:21
الاستوب لوز هو انك تتوقع مثال ان الصفقة ستجنى 20 نقطة تضع نقطة خسارة مثلا 10 نقاط فى حالة عكست الصفقة
الهيدج وهو عكس الاستوب لوز انك عند توقع الخسارة
مثلا انت فاتح صفقة بيع
تفتح امامهاصفقة شراء بنفس القيمة لمعادلة المكسب والخسارة

hend
08-13-2012, 16:02
الستوب لوز ده مهم جدا خصوصا فى الايام دى الى النت بيقطع فيها والكهربا وترجع من
هنا اهمية الاستوب لوز عشان كدا من اساسيات التجار ه فى الفوركس الاستوب لوز

مبفضلش الهيدج خالص لانه محتاج واحد محترف بس هي برضة طريقة جيدة
وليست بالسهلة بس ربحها كويس فى فن التعامل معها فى حالة اجادتها

osama00971
08-13-2012, 16:13
الستوب لوز هو وقف الخسارة
والهيدج هو فتح صفقتين متضادتين في نفس الوقت

themaxprofit1
08-13-2012, 16:20
ال انا عرفتة دلوقتى ان الاستوب لوز دا من اسمه كدا انها وقف الخسارة بتعتك فى المنتدى او مجال الفوركس

talal
08-13-2012, 16:31
الاستوب هو ان تجعل لك نقطة اا وصل اليها السعر اغلقت صفقتك عندها
على خسارة معينة
اما الهيدج فتظل الخسارة موجودة الى ان تتدخل انت وتحل الخسارة هذه وتغلقها
وهو غالبا يستخدم للحفاظ على راس المال من المارجن
وانا افضل الاستوب افضل من الهيدج

Tips™
08-13-2012, 16:35

شكرا على الاختصار الجميل ده والله افادنا جميعا و جزاك
الله خيرا و ان شاء الله يكون اخوتى استفادوا كمان
وبالتوفيق

dentist
08-13-2012, 16:45
باختصار كده الستوب لوز انك تحدد هدف في صفقتك وتعمل الستوب لوز عشان لو السعر ارتد
والهيدج انك تعمل صفقه عكسيه لو السعر ارتد وانت مكنتش عامل ستوب لوز

themaxprofit1
08-13-2012, 17:25
انا عارف اية هوة الستوب لوز دا عبارة انك تقدر توقف الخسارة بتعتك فى حد معين لاكن الهاديج دا انا مش عارفة او مسمعتش عنة قبل كدا

thehulk3
08-13-2012, 17:55
الستوب لوز أنت تضعه وهذا يعبر عن حجم الخسارة التي تريد وقف الصفقة عند الوصول إليها
يعني حجم الخسارة اللي انت مستعد تخسره

أما الهيدج فيجب أن تقرأ فيه جيدا
بس حقولك باختصار وهو فتح صفقات عكس المفتوحة لكي تثبت خسارتك

mohamed2010
08-13-2012, 18:02
الهيدج موضوع كبير وصعب للمبتدئين ومربح للمحترفين، لا انصح احد به لكن اشرحه للمعرفة وللطواريء .
الهيدج يعني فتح عمليتين متعاكستين واحدة شراء وواحدة بيع الهدف منها إما للربح أو للحماية، للربح بتفتح عقدين بس بشرط ما تكون خسران ولا كسبان يعني مع بعض في نفس الوقت وتسيب السوق يمشي لا حتكون خسران ولا كسبان لأنك لو كسبان في واحد ( 100 ) نقطة ستكون خسران ( 100 ) نقطة في الثاني.
دائما الفرق صفر لغاية ما تحس أن السوق تحدد ساعتها أمامك حلين:
- إما انك تقفل الربحان وتنتظر الخسران يقل وتقفل على خسارة بس يكون الفرق مكسب، فائدتها انها يا تحميك من الخسائر الكبيرة وفائدتها تخليك في أمان وتحميك من الحركة القوية والأخبار بس ما تفك الهيدج بدري تفكه بعد حركة اقل شيء ( 200 ) نقطة، تقفل واحد مكسب ( 200 ) نقطة ساعتها صعب السوق يطلع كمان لازم يرتد شوية لو حظك سيء يرتد ( 20 أو 30 ) نقطة لو ممتاز ( 50 ) نقطة ولو محظوظ ( 100 ) نقطة.
يعني الأولى ( 200+ ) والثانية ( 100- ) كسبان ( 100 ) نقطة.
200 – 100 = 100 نقطة.
لكن المصيبة لما تفتح الاثنين وتقفل الكسبان وبدل ما الخسران يقل يزيد خسارة بالأخر ستخسر بس ما بتخسر (200 ) ستخسر كأنك عملية جديدة لأنه حيث الأولى ( 200+ ) والثاني ( 230- ) خسران ( 30- ).

أو تكون للحماية من الإفلاس، فرضا فتحت عقد شراء ونزل السعر ( 60 ) نقطة خسران ( 60 ) نقطة وخايف ينزل كمان تروح تعمل هيدج عملية عكسية بس المشكلة أن في الأول كل ما يتحرك السعر الفرق ( 0 ) دائما يعني ما تفرق معاك لو تحرك 10 ألف نقطة لكن في الثاني دائما الفرق ثابت وهو ( 60- ) لأنك فاتح على خسارة وتفتح عند ما تبدأ تكسب في الجديد وتحس انه سيرجع لغاية ما تروح خسارة الأول لكن الخوف تقفل الجديد الربحان والقديم ما يرجع يزداد خسارة ستضطر تحط هيدج جديد بس على فرق ( 80- ) نقطة وهنا زادت

المشكلة ممكن توصل للانهيار أو التجمد للأبد وتأكلك الفوائد والعمولات. في ناس تعمل هيدج وتقفل بربح (20) وتعمل ثاني هيدج وتقفل بربح ( 20 ) تعيد نفس الحركة لمدة شهر مثلا لغاية ما يصير الربح الجيد يساوي الخسارة الكبيرة الأصلية ساعتها يقفلهم كلهم مع بعض

islam96
08-21-2012, 21:18
الستوب لوز نضعه لإيقاف الخسارة في صفقة مفتوحة عند وصول السعر لحد معين
أما الهيدج فهو ببساطة فتح صفقة معاكسة لصفقتك إذا كنت خسران بالأولى فبالتالي تربح بالتانية ، و الهيدج محتاج خبرة وهو صعب جداً

hossam hossam
08-21-2012, 22:51
الاستوب لوز هو اسلوب وقف الخساره عند عدد من النقاط المعين ولا تخسر اكثر من هذا
الهيدج اعتقد الدخول علي نفس الزوجين بي صفقه شراء وصفقه بيع يعني صفقتين عكس بعض

sami
08-21-2012, 22:57

الستوب لوز أو وقف الخسارة ممكن تستخدمه كالآتي إذا كنت فتحت صفقة شراء فحينها تضع الستوب أسفل
الدعم و في البيع أعلى المقاومة،الهيدج هو فتح صفقة عكسية أي أنك داخل شراء و بيع لنفس الزوج،و يتم
العمل بالهيدج غالبا لمحاصرة الخسارة

mturk2007
08-21-2012, 23:00
الاستوب لوز هو تحديد نقطة خسارة عندها تغلق الصفقة على خسارة 10 او 20 او اي عدد نقاط تحدده انت
ام الهيدج فهو الدخول في صفقة معاكسة

mamo10
08-21-2012, 23:35
السلام عليكم اخى الكريم

الستوب لوز اخى هو تحديد عدد من النقاط لقفل الصفقة عند الخسارة اما الهيدج فتح صفقة عكسية

silver
08-22-2012, 13:12
اجابوك اخي الكريم واوفوا في اجابتك

ولكن اعلم ان الوقف اففضل من الهيدج خصوصا ان كنت مبتدئا

بالتوفيق

hesham itch
08-25-2012, 17:45
اعتقد ان الاستوب لوز من اهم واسهل الاشياء المتعلقة بالفوركس ويمكن اى متاجر يتعلمها عن طريق
المحاولة ولو على الحساب التجريبى حتى يتقنها بشكل كبير ويبدء العمل بها على الحساب الحقيقى

aminewactop
08-25-2012, 20:12

sami
08-25-2012, 20:17
اجابوك اخي الكريم واوفوا في اجابتك

ولكن اعلم ان الوقف اففضل من الهيدج خصوصا ان كنت مبتدئا

بالتوفيق

الهيدج برأيي أفضل من الستوب لوز إذا عرف المتاجر كيف يستغله الإستغلال الصحيح و أسهل طريقة
لفك الهيدج هي عند مستوى قوي جدا يعتبر دعم أو مقاومة و من يحترف الهيدج لن يذوق أبدا طعم الخسارة
بإذن الله

ms602
08-25-2012, 20:46
مقال منقول حول الستوب لوز
هناك العديد من الطرق التى يستخدمها التجار لتحديد وقف خسارتهم سوف نذكرها

1- وقف الخسارة حسب النسبة المئوية :

فلنفترض أن شخصا ما لديه حساب ب 500 دولار مثلا , ويتاجر باستخدام طريقة كلاسيكية واستراتيجية ما تعتمد فى الدخول والخروج على الدعوم والمقاومات .

واذا كانت المتاجرة الصحيحة تعتمد على المخاطرة بنسبة 2 % فقط من رأس المال وليس 10 % (عشرة بالمائة تعنى أن عشرة ستوب لوز = خسارة الحساب أو معظمه)

فلنفترض أنه يتبع الأساليب الصحيحة ويتاجر فقط ب 2 % يعنى هذا أنه يخاطر ب 10 دولارات فقط كستوب لوز فى تلك الصفقة .

ولكنه هنا قام بالدخول ب اللوت = واحد دولار

إذن من أجل أن يحافظ على الخسارة تساوى 2 % فقط من رأس المال عليه أن يضع الستوب لوز فوق المقاومة الموضحة فقط ب ستة نقاط + 4 نقاط السبيريد الخاص بالزوج فى الاوقات العادية .

إذن ما المتوقع أنه سوف يحدث ؟؟؟

بالظبط كما توقعنا لقد ضرب الستوب بسهولة فهناك ازواج حركتها سريعة للغاية وفى معظم الأيام تكون حركته حوالى ما يفوق مائة نقطة .

والذى جعل الامر سيئا أنه أيا كان هدف المتاجر سواء أكان عشرين نقطة او حتى خمسين فقط تحقق بعد ذلك ..

نعم التاجر هنا خسر 2% فقط من رأس المال ولكن أما كان من الافضل له مثلا أن يدخل بلوت فقط 10 سنت ويجعل من الستوب لوز يصل ل 50 نقطة ويجنى خمسين أو مائة نقطة حتى على المدى الأبعد أفضل من الخسارة ؟؟

فكر من جديد وغير الأفكار القديمة بداخلك فانت فى سوق متلون ومتغير باستمرار فلا تصغى لكلام أنه لابد ان تكون وقف الخسارة ربع الهدف وماشابه .

المهم فى السوق كيفية وضع الستوب لوز فى مكان بعيد عن المكان الذى يمكن ضربه بسهولة , ومناسب للغاية بحيث لا يتعدى الخسارة فى مجمله 2 % من رأس المال.

ويجب عليك قدر الإمكان اختيار مكان وضع الستوب لوز بحيث يكون فى معظم الأحول وقدر المستطاع عند ضربه يشير هذا إلى أن الاتجاه نفسه قد تغير ..

وهذا ما ستتعلمه مع تعلمك ادوات التحليل الفنى واتقانها بالإضافة إلى استخدامك مؤشرات مساعدة بداية من الموفنجات مرورا بكل مؤشرات التشبع والتذبذب طبقا لطريقتك فى التداول

أخطاء شائعة عند وضع الستوب لوز :

1 - وضع الستوب لوز فى فى نطاق ضيق جدا بحيث أنها تضرب بسهولة.

فمثلا وضع ستوب قريب 10 نقاط أو عشرون بغرض عدم الخسارة بينما احتمال تذبذب السعر عند تلك النقطة والارتداد منها يكون عاليا .

2 - استخدام اللوت المحدد كأساس لدخول الصفقة

بمعنى أنك لديك حساب ب 500 دولار ولا تريد خسارة اكثر من 10 دولارات فى الصفقة الواحدة فتقوم بعمل ستوب لوز لا يزيد عن 10 دولارات فيكون بزوج مثل اليورو دولار سبيريده المعتاد نقطتين + 8 نقاط ستوب لوز وبالتالى ما سوف يحدث تلقائيا هو |أن الستوب لوز سوف يضرب بمنتهى السهولة .
الصواب هو كما وضحنا الدخول بلوت مناسب لمدى الستوب لوز المحدد أى تطويع اللوت على حسب نسبة المخاطرة والستوب لوز .

3 - وضع الستوب لوز بعيدا جدا

من الأخطاء الشائعة جدا فعلى الرغم من أننا نقول دوما أنه لابد من ألا تكون الستوب لوز قريبة جدا فكذلك من الخطأ أن تكون بعيدة للغاية فما الذى يفيدك من تمسكك بتجارة خاسرة على أمل أنها سوف ترتد بعدما قد خسرت 300 نقطة مثلا وألم يكن من الأفضل الخروج بخسارة طفيفة مبكرة والاستفادة من انعكاس السوق فى صفقة جديدة .

4 - وضع الستوب لوز على مستوى الدعم أو المقاومة والترند تماما

من الاخطاء الشائعة جدا والمنتشرة بكثرة وضع الستوب لوز عند مستوى الدعم او المقاومة وكما أنه خطأ شائع هو من أكثر الأشياء إثارة للعصبية والغضب فى سوق الفوركس فنجد أن السعر يصل لمستوى الستوب لوز تماما أو يتجاوزه ببضع نقاط قليلة ومن ثم يقوم بالإرتداد من ذلك المستوى المحدد بقوة واصلا لهدفك الأساسى ولكن بعد ان تم ضرب الستوب لوز بجدارة , بينما الصواب يكون الستوب لوز فى مكان معنى وصول السعر له أن الإتجاه سوف يتحول وأن المقاومة او الدعم قد تم كسرهم بجدارة .

فكر من جديد

Dola
08-25-2012, 20:52
والله من واقع خبرتي المحدوده ان الاستوب لوس
هو الحد الادني للخساره

mastar_soft
08-25-2012, 21:24

الاستوب لووز هى تحدد من خلالك وهى خاصه بوقف الصفقه عند حد معين لوقف الخساره الخاصه بالصفقة
اما بالنسبة للهيدج لا اعرف الكثير انه ان شاء الله الاعضاء هنا يفيدوك

أسكبيد
08-25-2012, 23:23
ببساطة الاستوب لوس يعني وقف الخسارة يعني لما تكون داخل صفقة بتحدد عدد نقاط الاستوب عن طريق المستويات الفنية الخاصة بالتحليل اللي انت هتدخل على اساسه
بعد كده هتحدد انت عاوز تخسر كام في الصفقة دي في حالة ضرب الاستوب وتقسم المبلغ اللي عاوز تخسره على عدد النقط
يعني لو عدد نقاط الاستوب 50 نقطة وانت مش عاوز تخسر اكتر من 5 دولار في الصفقة
يبقى تقسم 5 دولار على 50 نقطة يساوي 0.10 يعني قيمة النقطة هو 10 سنت
يبقى هتشوف ايه هو العقد اللي بيخلي النقطة ب 10 سنت هتلاقي انه عقد ميكرو يعني 1000 وحدة من العملة

الهيدج هو انك تدخل صفقة معاكسة للصفقة المفتوحة من أجل تثبيت الخسارة لحين وضوح الاتجاه او من اجل الاستفادة من حركة السعر في الاتجهاين
بس موضوع الهيدج محتاج خبرة واحتراف

ThE.pRoF
08-25-2012, 23:53
الاستوب لوز يعني بالعربي امر ايقاف خساره
بتحدد سعر معين لو الزوج وصله تقفل الصفقه علي خساره و تكتفي بكده
يعني لو انت داخل شراء مثلا بـسعر 1.20 و مش عايز تخسر اكتر من 10 نقط بتحدد امر ايقاف الخساره علي 1.10
أما الهيدج هو انك تفتح صفقتين لنفس الزوج يكونوا عكس بعض يعني واحده شراء و واحده بيع

Zala
09-08-2012, 00:34
الهيدج عباره عن صفقة معاكسة للصفقة الاساسية أي بيع و شراء في نفس الوقت يعني اذا كنت بايع تشتري و اذا كنت شاري تبيع و الهدف هو ايقاف الخسارة و المحافظة على الرصيد

الاستوب لوز بأه ان انت لما تدخل صفقه تحط قدامك السعر اللى انت عايز توصلو و تحط بردو ادنى سعر لو الصفقه وصلتلو توقف علشان متخسرش

m.o.b
09-08-2012, 03:00
لستوب لوز هو بعد دخولك بصفقة شراء او بيع تحدد هدف الخسارة لديك
اما الهيدج هو عبارة عن دخولك بصفقة معاكسة لصفقتك الاولى وبهذه الحالة تخسر بصفقة وتربح باخرى اي ان حسابك شبه معلق مبدئيا

الكلام صحيح ميه الميه كما قال الاخ ف رده

ويارب تكون استفدت وعرفت سؤالك

وموفق ان شاء الله

تقبل مرورى

كونان
09-20-2012, 20:11
ام الهيدج فاسلو ب يتبعة المتاجرين لعدم اغلاق الصفقة على خسارة
واخذ صفقة عكسية امل فى عودة السعر للصفقة الاساسية

noureen
09-20-2012, 20:33
الاستوب لوز هو انك من خلال تحليل مثلا بتقول ان لو السعر مشى فى الاتجاه دا يبقى هيكمل فيه عكس اتجاه العقد بتاعى طبعا و دا بتحطه عند فتح العقد او بعده زى ما تحب
اما الهيدج هو انك تتدخل بعقدين عكس بعض بحيث انك تكسب سواء السعر طلع او نزل

esraa
09-20-2012, 20:59
لاستوب لوز من اهم الاشياء الضرورية فى المتاجرة لانة يحافظ على الحساب من تصفير الحساب
ام الهيدج فاسلو ب يتبعة المتاجرين لعدم اغلاق الصفقة على خسارة

mahmoud1
09-20-2012, 21:06
الاستوب لووز هى تحدد من خلالك وهى خاصه بوقف الصفقه عند حد معين لوقف الخساره الخاصه بالصفقة
اما بالنسبة للهيدج لا اعرف الكثير انه ان شاء الله الاعضاء هنا يفيدوك

الاستوب لوز هو وضع امر وقف الخسارة المهم انك تقدر تضع الامر فى المكان الصحيح وبالنسبة للهديج هى الدخول بعقود عكس بعض على عملة واحدة مثلا اليور دولار تخش شراء وبيع علية

keko
09-20-2012, 21:45
هو بالنسبه للهيدج هو ان تفتح صفقه عكس الصفقه الاخرى وانا كمبتدا ابعد عنه لان هذا الامر يحتاج الى خبره
اما بالنسبه لااستوب لوس وهو امر وقف الخساره فانا احب التعامل به وهو ان اضع حدا للخساره او هدف للخساره لى فى الصفقه الى انا بتعامل فيها

ehap
09-20-2012, 21:53
الأستوب لوس هو تحديد عدد محدد من النقاط لكي تخسرها لو انعكس السعر في اتجاه غير الهدف من الصفقة
والهيدج هو فتح صفقتين عكس بعض واحدة شراء والأخرى بيع بنفس اللوت

yasser habola
09-20-2012, 23:40
السلام عليكم اخي الكريم

الاستوب لوز والهيدج بيعتمد عن طريق نوع الاستراتيجية التي تعمل بها وليس لها قاعدة معينة للستوب لوز

فطريقة المتاجرة هي التي تحدد لك ذلك

تحياتي

mansourito
09-21-2012, 00:55
ممكن حد يفيدك لكن انا ن نفسي لم افهم سؤالك ابدا

abdellatif2013
09-21-2012, 01:55
عندما تفتح صفقة بدون استوب اي بهدف فقط وتتابعها وارتد السعر وتوقعت أن السعر سيذهب بعيدا عندها تفتح صفقة مضادة بمعني لوانت فاتح شراء تفتح بيع بنفس العقد أو بنصفة حسب راس مالك وتوقعك وهذا هو الهيدج

smail
09-23-2012, 13:47
لها هدف تذهب ايه وايضا تتوقع ارتداد للسعر اي سعر معين لو ارتد سعر العملة ايه فسوف يغير مسارة عند هذا السعر ينبغي ان يكون استوب للصفقة
أما عندما تفتح صفقة بدون استوب اي بهدف فقط وتتابعها وارتد السعر وتوقعت أن السعر سيذهب بعيدا عندها تفتح صفقة مضادة بمعني لوانت فاتح شراء تفتح بيع بنفس العقد

amine laksar
09-23-2012, 13:53
انا الي اعرفه ان الاستوب لوز هو وقف خسارة اي صفقه فتحتها

eng2012
09-23-2012, 13:58
اعتقد ان ذلك يتم معرفته من خلال
التحليل الجيد للسوق لانه يختلف من صفقه الى اخرى

magic777
09-23-2012, 18:12
لها هدف تذهب ايه وايضا تتوقع ارتداد للسعر اي سعر معين لو ارتد سعر العملة ايه فسوف يغير مسارة عند هذا السعر ينبغي ان يكون استوب للصفقة
أما عندما تفتح صفقة بدون استوب اي بهدف فقط وتتابعها وارتد السعر وتوقعت أن السعر سيذهب بعيدا عندها تفتح صفقة مضادة بمعني لوانت فاتح شراء تفتح بيع بنفس العقد

دائما بالخره والممارسه الطويله هيا وحده اللي هتوصلك للمستوي الي تقدر بيها تحدد النقاط القويه
اللي ممكن صفقتك تعكس منها وايضا هتقدر تحدد لنفسك الاستوبات القويه اللي صعب يضربها السعر بسهوله

ahmedamz
09-23-2012, 18:19
الاتسوب لوس هو نقطة خروج من الصفقة تحددها انت للخروج عند نقطة معينة بخسائر معينة والهيدج هو عمل
صفقتين من نفس الزوج فى وقت واحد ولكن هذا الاسلوب يستخدمه المحترون على مستوى عال

omarbling
09-23-2012, 18:37
الاستوب لوز هو اسلوب وقف الخسارة الذي يمكننا من الحفاظ على حساباتنا اطول مدة ممكنة وهذه خاصية جميلة في الفوركس

naoual
09-23-2012, 18:42
الستوب لوز اخي بكل بساطة هو وقف الخسارة هو سعر معين تختاره حين دخولك للصفقة ستغلق الصفقة عنده بالسالب اي اذا وصل السعر اليه و لكن ضد الاتجاه
الذي ترى ان العملة تتجه اليه اما الهيدج فهو فتح صفقة معاكسة الاتجاه للصفقة التي فتحتها في الاول على امل تعويض الخسارة

misho
09-23-2012, 20:24
عليك اخى الكريم ان تشاهد فيديوهات يوتيوب كثيره عن تعلم الفوركس وهتلاقى مبتغاك عالمنتدى ان شاء الله
فيها حاجات مهمه جدا وهتفيدك ان شاء الله
بالتوفيق للجميع

HOUSAMMI
09-23-2012, 20:59
بسم الله

لما تعمل صفقة وتتوقع ان السعر يهعلى اعمل صفقة شراء

بس لو السعر هبط اكيد هتخسر عشان ماتخسرش كل فلوسك فيه حاجة اسمها استول لوس موجودة وانت بتعمل الصفقة خليها االق 30 نقطة مثلا او حسب تحليلك

mohamed alalfy
09-24-2012, 17:23
السلام عليكم
اسلوب الاستوب لوز
هو وضع حد معين لوقف الخساره
طلقائيا دون ان تعطىامر بذالك
امل الثانى فليس لى به علم
وشكر الله سعيكم

simo512
09-26-2012, 14:12
نعم اخي دائما المبتدا
ننتدر اهل الخبر

mostafa ramy
10-13-2012, 22:56
اسلوب الاستوب لوز هو تحديد عدد نقاطمعيين للخسارة اذا حققها تغلق الصفقة على تلك الخسارة
واعتقد ان استخدام الاستوب لوز هو مهم جدا فى اى استراتيجية اما عن الهيدج هو فتح صفقتين من
زوج واحد واحدة شراء والاخرى بيع من اجل تفادى الخسارة وانا لا اجد اى فائدة فى نظام الهيدج ولا احبذة
نهائيا

mohamed amin
10-13-2012, 23:54
اخى الكريم نظرا لانك من المبتدئين اعتقد ان افضل طريقة لتخطى هذه
المرحلة انم تسعى وتتعلم من الفديوهات التعليمية الموجودة على النت والمنتدى

نور
10-13-2012, 23:58
اعرف ان الستوب لوز للحد من الخساره وحمياة اموالك اثناء التداول
اما الهيدج نرجو الافاده من الاخوه اصحاب المعلومه .

ProTrader
10-14-2012, 00:05
اخي الستوب لوز هو انك تعمل حد للخساره ، أما الهيدج
فهو فتح صفقتان متعاكستان ، يعني صفقه بيع و صفقه شراء

zeyadkabeel
10-14-2012, 00:32
الاستوب لوس هو اداة تجعلك تغلق الصفقة اتماتيكى على خسارة و لكن قليلة و انت بتكون محدد هذا
اما الهيدج هو انك تدخل صفقة مثلا شراء و بعده قليل ممكن تفتح صفقة اخرى معاكسة لتمسك الحساب من الخسارة

mahmoud1
10-14-2012, 00:36
الهديج مش طريقة واحدة يعنى الهيدج طريقة زى ما قلت انه بعد ما تفتح صفقة وحصل خسارة وعايز تمسك الحساب بتخش عقد اخر عكس الثفقة اللى داخل فيها والطريقة التانية انك من البداية ممكن تفتح هيدج تخش شراء وبيع من نفس النقطة واللى بيشتغل بالهيدج طبعا لازم يكون لدية خبرة كافية لانه صعب التعامل مع الهيدج وخطر جدا

eletrebi
10-14-2012, 01:04
انا اعرف الاستوب لكن لا اعرف الهيدج
الاستوب لوس هو امر توقف الخسارة يعنى ان الصفقة جاءت فى غير توقعك وعكست عليك
فتضع حد للخسارة عن طريق الاستوب لوس

ahmed_alsayed
10-14-2012, 01:27
انا الى اعرفة الاستوب لوس وهو التحكم فى الربح والخسارة عند حد معين انت قمت بتحديده بحيث لا تخسر كل شىء فى النهاية

هبه جمال
10-14-2012, 01:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يااخى العزيز الهيدج هو عباره عن دخولك صفقه معينه وتدخل امامها بصفقه معاكسه للصفقه الاولى وفى هذا الوقت فانت سوف تقوم بمكسب صفقه وخساره الصفقه الاخرى اما الاستوب لوس فهو عباره عن ان تحدد لنفسك نقطه فى الخساره اذا وصلت لهذه النقطه فانك لاتقوم بتكمله الصفقه وتقوم بغلقها.

محمد رشاد
10-14-2012, 01:55
الاستوب لوز هو ايقاف التداول قبل الخساره
اما الباقى سامحنى لا اعرف عنه شى

MAGDY
10-14-2012, 01:57
لمعرفة كل ما يخص الأستوب لوز والهيدج
ولأى شئ يخص الفوركس
عليك دخول القسم الخاص بالمبتدئين ، بالمنتدى هنا
وستجد به كل ما تبحث عنه
تحياتى

tharwat
10-14-2012, 02:00
اخى الكريم نظرا لانك من المبتدئين اعتقد ان افضل طريقة لتخطى هذه
المرحلة انم تسعى وتتعلم من الفديوهات التعليمية الموجودة على النت والمنتدى

blackknight
10-14-2012, 02:07
الاستوب لوز بتحدده على اساس انعكاس السعر يعنى ممكن تخسر قد ايه لو السعر انعكس عليك مع مراعاة حجم راس مالك
وهذا يدخل ضمن ادارة راس المال بشكل سليم
اما الهيدج فهو فتح صفقتين على نفس زوج العملات ولكن فى اتجاهين مختلفين احدهما بيع والاخرى شراء وهناك بعض الشركات لا تسمح بذلك

mdgazy
10-14-2012, 02:44
الستوب لوز : نقطة تحددها لتقفل الصفقة عندها على خسارة حتى لا تزيد خسارتك إذا استمر السعر في هذا الاتجاه
الهيدج : دخول صفقة في عكس اتجاه صفقتك الأساسية للحفاظ على الحساب

majdquran
10-14-2012, 07:09

الستوب لوز : هو تحديد نقطة لغلق الصفقة عند نقطة محددة .
الهيدج : اخذ عملية عكسية وهذه الطريقة بحاجة الى الكثير من الخبرة والممارسة ومعرفة امتا تفك الهيدج

amgad boles
10-14-2012, 08:29
الاستوب لوز هى طريقة للمحافظة على المحفظة المالية بتاعتك بوضع مبلغ معين قابل للخسارة و لايمكن تخطية
اما الهيدج فهى قصة تانية خالص بتخص فتح الصفقة و عكسها

lionking
10-14-2012, 09:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم الاستوب تحسبها على اساس حسابك وعلى اساس الدعم والمقاومة
الهيدج هو فتح صفقة عكسية عندما يرتد عليك السعر وتخش ان الحساب يتمرجنوانت تكون عارف
ان السعر هيرجع تانى الى اتجاه

mohammed khalil
10-14-2012, 09:43
اهم شى انك تتعلم بجد وتفهم كويس لان ده هو الاساس وتفتح حساب تجريبى وربنا يوفقك بس لازم تصبر ده لازم لازم لازم

tharwat
10-14-2012, 10:10
اخى الكريم الاستوب تحسبها على اساس حسابك وعلى اساس الدعم والمقاومة
الهيدج هو فتح صفقة عكسية عندما يرتد عليك السعر وتخش ان الحساب يتمرجنوانت تكون عارف
ان السعر هيرجع تانى الى اتجاه

Mo0nLight
10-14-2012, 10:13
الستوب لوز هو عدد نقاط من بعدها تغلق الصفقة على خسارة انت تحددها و دى حاجة كويسة و مهمه استخدامها جدا للحماية من المارجن
و الهيدج هو انت تفتح صفقتين عكس بعض واحدا شرا والتانية بيع لكن ده سلاح ذو حدين ممكن يبقى قاتل لو مستخدمتوش صح و يخلى الخسائر تتراكم

mannon
10-14-2012, 15:07
الستوب لوز هو عدد نقاط من بعدها تغلق الصفقة على خسارة انت تحددها و دى حاجة كويسة و مهمه استخدامها جدا للحماية من المارجن
و الهيدج هو انت تفتح صفقتين عكس بعض واحدا شرا والتانية بيع لكن ده سلاح ذو حدين ممكن يبقى قاتل لو مستخدمتوش صح و يخلى الخسائر تتراكم

المفروض ان الاستوب يتعملة تحليل هو كمان يعنى منقولش مثلا 30 نقطة او 20 وخلاص نضع الاستوب فى مكان مناسب مثلا بعد مقاومة او دعم او مستوى فيبوناتشى قوى وهكذا

sarim
10-14-2012, 15:08

اي سعر معين لو ارتد سعر العملة ايه فسوف يغير مسارة عند هذا السعر ينبغي ان يكون استوب للصفقة

mohamed ezzat
10-14-2012, 16:33
بالنسبة للنقطة الاولى الاستوب لوز معناها وقف الخسارة ا تضع نقطة تغلق الصفقة عندها عند خسارة عدد معين من النقط
الهيدج هو اسلوب فتح الصفقة وعكسها
اى تقوم بفتح صفقة شراء وعكسها بيع وغالبا تستخدم لتدارك الخسارة الكبيرة لمن لا يحبذ غلق الصفقات

lahcen
10-14-2012, 17:18
الاستوب لوز هو وقف خسارة اي صفقه فتحتها
والله الموفق

ahmed mohamed
10-17-2012, 07:35
اسلوب الاستوب لوز هو نقطة محددة بتحددها لو السعر وصلها الصفقة تقفل على الخسارة دى
انما الهيدج هو فتح صفقتين من نفس النوع عكس بعض واحدة شراء والاخرى بيع

jamalsale
10-17-2012, 15:26
الستوب لوس هو وضع حد خسار محدد اد وصل اليه السعر تقفل الصفقة
و الهدج هو الدخول في نفس الزوج بنفس الوت في الاتجاه المعاكس لصفقة

النسر الأسود
10-17-2012, 15:49
اخي الاتنين يعتبروا من فنون التداول والمعنى العام ليهم سهل لكن التطبيق العملي محتاج مهاره عاليه منك
يعني مثلا الاستوب انك تحدد نقطه للخساره لو ضربها السعر تتقفل الصفقه بالخساره الحاليه
انما الهيدج ده فن ايقاف الخساره مؤقتا بفتح صفقه في الاتجاه المعاكس لصفقتك الاساسيه

moonli
10-17-2012, 16:27
الاستوب لوز هو انك تفتح صفقه واحده بيع او شراء وتحدد وقف خساره ليهم عند ارتداد السعر فى اتجاه معاكس للصفقه
اما الهيدج فهو فتح صفقتين اتنين عكس بعض واحده بيع وواحده شراء
وبعد مالاتنين واحده تخسر وواحده تكسب
ابدء اتخلى عن الخاسره بس فى نقاط معينه بتحتاج حد خبره فى السوق عشان يحددها

CoRLeoN300
10-17-2012, 18:54
بسم الله الرحمن الرحيم
الستوب لوز هو طريقة لتحديد كم نقطة لتوقيف الربح و تحديد نقطة نهاية الخسارة
تحياتي

kazim
10-17-2012, 18:56

الستوب لوز هو امر وقف الخساره يعنى لو انت دخلت صفقه شراء لليورو مثلا واليورو نزل فانت تحدد خسارتك مثلا بخمسين نقطه
وبعدها تخرج من الصفقه اي سعر معين لو ارتد سعر العملة ايه فسوف يغير مسارة عند هذا السعر ينبغي ان يكون استوب للصفقة
اما الهيدج تكون داخل شراء والسعر عكس فتدخل صفقه اخرى بيع

ptczalat
10-17-2012, 18:59
الستوب لوز هو حجم الخسارة الممكن تحمله او خصمه من رصيدك يعني انت الي
بتحدد حجم الستوب لوز انت تقدر تتحمل خسارة قد ايه وتقدر تقوم وتشتغل تاني
بعديها

said@77
10-17-2012, 19:35
اما الهيدج فهو فتح صفقه بيع وشراء على نفس العمله فى نفس الوقت .

derar
10-18-2012, 20:36
مساء الخير
اخي صديقي اسلوب الستوب
لوس يعني انك عند بدء الصفقة
عليك ان تحدد وقف الخسارة
لكي لا تتهور في خسارة كبيرة

علاء
10-20-2012, 14:46
08-27-2012, 10:40 pm
الاستوب لوز او وقف الخسارة هو امر لا يمكن الاستغناء عنه وهو ضرورى لحماية الحساب من الخسائر الكبيرة
اما طريقة وضع الاستوب فو يوضع بعد مقاومة او دعم قوى حسب الصفقة ويجب ان يكون بيعد عنه بعدد كافى من النقاط

طبعا الاستوب لوز له اساسيات وله قواعد وقوانين والا كان الاستوب لوز عامل مضاد للمتاجر

اولا لازم الاستوب لوز يكون اقل من الهدف

يعنى ما ينفعش انى اعمل استوب لوز 70 وهدف 50

صدقيني انفع
10-20-2012, 14:48
ننتدر اهل الخبر

vip1988
10-20-2012, 15:00
السلام عليكم
اولا شكرا اخي على هدا الموضوع الاكثر من رائع والاكثر من مفيد
واتمنا ان تعم الفائدا على الجميع والاستفاده من هده المواضيع القيمه التي يستفيد منها اي شخص في هدا المنتدى
تقبل مروري
مع تحياتي

noureddine nabil
10-20-2012, 15:50
كما قال أصدقائنا ستوب لوز هي عملية إيقاف خسارة
أما هيدج فهي فتح صفقين متعاكستين

hazem.hassan
10-20-2012, 15:51

hossam
10-20-2012, 15:56
الايتوب لوز يعني توقف الخساره وهو موجو د في المنصه اضغط اف 9
عندما تدخل لعمل اردر بيع او شراء موجود
جربه ديمو هتفهم كل شيء.

ahmedsaied
10-29-2012, 05:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لسه مبتدا واريد ايضا ان اعرف عن الاستوب لوز و الهيدج بس باستفاضه لو سمحتم ضرورى

شيرين
10-29-2012, 05:18

brakota
10-29-2012, 05:31
انا مش عرف انتو بتتكلمو على ايه
انا لسه عضو جديد

nermy
10-29-2012, 16:03
الاستوب لوز هو مفيد فى حمايه الحساب اما الهيدج تمنعه شركه مثل شركه انستا لانه يضر بقوانين الشركه

hassan asayed
11-17-2012, 10:04
اخى الكريم الاستوب لوز هو وضع حد معين للخسارة
وايضا للربح عند الوصول الى احد منهم تقوم
الصفقة بالاقفالى
اما الهيدج هو فتح صفقتين عكس بعض على مؤشر واحد
وربك يقدم الى فية الخير
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

jyem
11-30-2012, 15:59
السلام عليكم :
الاستوب لوز مهم جدا كمبتدأ
يستخدم لوقف الخسارة عند نقطة
معينة

mxmx
11-30-2012, 17:47
اخى حاول ان تتعلم جيدا وانت لسه
فى طريق البداية اسال اهل العلم وخد كلامك الصحح منهم فقط

duster
12-08-2012, 12:22
سلام عليكم الاستوب لوس هو ادااة تجعلك تغلق الصفقة اتماتيكى على خسارة و لكن قليلة و انت بتكون محدد هذا

hassan asayed
12-08-2012, 12:38
اخى الكريم الاستوب لوز انت تقوم بوضعة عند
النقطة الى بتريد توصل لية
سواء مكسب او خسارة

ana_masrya
12-08-2012, 12:43
الاستوب لوز هو وضع حد للخسارة بتحديد عدد من النقاط في احالة خسارة الصفقة يتم اغلاق الصفقة بعد هذه النقاط وانا لا افضل حد الخسارة ويمكن الصبر علي الصفقة حتى تحقق الربح واتباع اسلوب الهيدج مفيد في هذه الحالة حيث يتم عمل صفقتين معاكستين ويتم تحديد مقدار للربح في كلا الصفقتين وعدم تحديد وقف للخسارة وفي حالة الربح من احدي الصفقتين يتم عمل صفقة اخري في نفس اتجاه الربح الي ان يرتد السوق مره اخري ونحقق الربح من الصفقة الاولي

y4x
12-08-2012, 12:48
اهم حاجة الاستوب لوس انا خسرت كتير بسبب

انى مكنتش بعمل استوب لوس على اى صفقه فتحتها

نور مريم
12-08-2012, 13:50
الاستوب لوس هو تحديد نقطه الخساره وده مهم فى معظم الصفقات لكن الهيدج انك تفتح صفقه بيع وبعدها تفتح صفقه شراء حتى تقلل الخسارة فيه تجار بيستعملوه بلا من الاستوب لوس ودى معلوماتى لحد دلوقتى وفيه كمان حاجه اسمها التريلنج ودى استوب لوس متحرك لزياده المعلومات يستخدم مع الاستوب لوس ايضا

hossamzaki333
12-08-2012, 14:02

Mohamed Ramadan Helal
12-08-2012, 14:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الهيدج مسمعتش عنه قبل كده
لانى لسه متاجرتش مبتدىء

forex3
12-08-2012, 14:55
سأعطى لك مثال لتوضيح الستوب لوز وهو انك عندما تقرر الدخول في صفقة ستحدد النقطة التي ستدخل بها شاريأ أم بائعاً لعملة ما . وستحدد النقطة التي ستخرج عندها في حالة عاكسك السعر وعانيت الخسارة . إن المبلغ الذي يمكن أن تخسره في صفقة ما لابد أن لايزيد عن 5 % مثلا من مجمل حسابك الكلي

azifek
12-15-2012, 21:34
أخي الكريم
استوب لوز هو النقطة التي عندما يصل لها السعر تغلق الصفقة على خسارة
و الهيدج هو فتح صفقتين متعاكستين واحدة بيع و الأخرى شراء

latraaa
12-15-2012, 21:36
و الله يا أخي سؤالك بسيط، و الإجابة عنه تحتاج لكتابة أكثر، من فضلك يمكنك التوجه للقسم التعليمي و ستجد الجواب الوافي الكافي لسؤالك، فقط قم بالتفرج على الفيديوهات و قراءة الكتب

yacrao
12-15-2012, 21:44
اسلوب الستوب لوز اسلوب بسيط جدا وهو انك تضع حد معين للسعر لا يمكنان تواضل الصفقة
بعدة هذا من جهة من جهة اخرى اسلوب الهيدج والذي لا انصحك به بتاتا هو انك تضع الستوب لوز وتضع عنده
امر بفتح صفقة اخرى معاكسة

yaallah2
12-15-2012, 22:11
من خلال وجهه نظرى اعتقد ان الستوب لوز والهيدج طريقتين مختلفين فى التعامل مع التجاره والاستوب لوز من المهم تحديده عندما تكون متخوف من ارتداد السعر او لديك توقعات معينه لمسار الصفقه
وبالنسبه للهيدج هو انك لا تكون قد وضعت نقطه لوقف الخساره وتفتح صفقه معاكسه لتعويض ما تم خسارته بالتوفيق للجميع

ayman.shosha
12-15-2012, 22:17
بكل بساطة اخى العزيز

الاستوب لوز او وقف الخسارة
هو حد تضعه بنفسك لأعلى هبوط فى الصفقة اى انك لا تريد الخسارة اكثر من ذلك

اما الهيدج
هو انك دخلت صفقة شراء مثلا وحدث ارتداد للهبوط
وقتها كل ما عليك سوى دخول صفقة بيع
حينها ما يضيع من الاولى يذهب الى الثانية

nabilo
12-18-2012, 16:08
نعم اخي دائما المبتدا
ننتدر اهل الخبر

hard$currency
12-18-2012, 16:37
الاستوب لوز ان تقوم بتحديد نقطة معينة لوقف الخسارة لكى تضمن عدمك مرجنة الحساب اى تصفيره
اما الهيدج فهو فتح صفقة معاكسة للصفقة التى فتحتها بغرض انك تنقظ الصفقة الاولى من الخسارة عندما تتغير حركة السوق

raed3
12-18-2012, 21:06
الاستوب لوز هو انك تكون فاتح صفقة وتخسر فيها ويرتد السعر لدرجة الخسارة الكبيرة فانت المفروض بتكون محدد نقطة معينة يقف عندها الخسارة
ودى اسمها استوب لوز اما الهيدج عندما تفتح صفقة وما يكون هناك نقطة للاستوب لوز تفتح صفقة مرتدة لكى تعود الخسارة

محمد عويس
12-18-2012, 21:38
انا جديد فى الفوركس ولكن انا اعرف ماذا تعفل الاستوب لوز هى تعمل على تحديد اى وضع حد للخسارة حتى لاتفقد كل ما لديك من مال اثناء التداول عندما ينعكس السهم واما عن الهيدج فلم اعلم عنه شيئ لانى كما اخبرتك جديد فى الفوركس

youssef1025
12-18-2012, 21:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الستوب هو حد الخسارة و مجرد فتح الصفقة سيعطيك ستوب لوس تحدده إن أردت تحياتي,

birdgull
12-18-2012, 21:48
اسلوب الاستوب لووز هو حد للخسارة
اما اسلوب الهيدج هو انك تفتح صفقتين متضادتين بمعني انك تفتح صفقة بيع واصدها تفتح صفقة شراء
ارجو اني اكون قدرت اوضح ليك الفارق

moisaid
12-18-2012, 23:34

أهلا أخي الكريم
ان شاء الله تكون استفدت معنا
الستوب لوز هو صمام أمان حسابك يعني وقف الخسارة
الهديج هو فتح صفقتين عكسيتن
بالتوفيق و السداد

bogagi
12-19-2012, 00:11
أهلا أخي الكريم
ان شاء الله تكون استفدت معنا
الستوب لوز هو صمام أمان حسابك يعني وقف الخسارة
الهديج هو فتح صفقتين عكسيتن
بالتوفيق و السداد

yassoo011
12-19-2012, 13:45
الاستوب لوست وتحديد وقف الخسارة هو امر يرجع
على حسب هدف الصفقة يكون ستوب لوست والتاك بروفت

البرجيسي
12-19-2012, 13:48
بالنسبة لستوب لوز هو انك بتحدد الخسارة من البداية قبل الدخول في اي تداول يعني هتحدد للبرنامج ان مع النقطة 5 خسارة اعطي أمر خروج بذلك انت كده حددت نقطة الخروج اما الهيدج هو انك تدخل بتداول معاكس مع التداول نفسه يعني انت بتشتري مثلا يورو بدولار تقوم برده شاري دولار بيورو في نفس توقيت الصفقة

brahimbba
12-19-2012, 14:09
الاستوب لوز هو انك توقف الخسارة عند نقطة معينة لكي لاتخسر راس مالك كله

magdy2
12-21-2012, 15:01
السلام عليكم
الاستول لوز هو نظام يوقف لك الخسارة عند حد معين ولا تتضخم والبنسبة للهيدج هو عبارة عن دخولك بصفقة معاكسة لصفقتك الاولى وبهذه الحالة تخسر بصفقة واحدة فقط وتربح فى الصفقة المعاكسة لها وشكرا .

محمود شبايك
12-21-2012, 18:41
الاستوب لوز انت حضرتك بتعمله على اساس الدعوم
والمقاومات السابقة القوية ومش اى حاجة حتى لو كان الفرق كبير

asmoune
12-27-2012, 01:16
السلام عليكم
استوب لوز هو خاصية تسمح لك بتحديد نسبة الخسارة
التي تريد أو تسمح بها في كل صفقة ويفضل أن تكون 1 إلى 2% من الحساب

أما الهيذج فيستعمل في حالة صفقة متجهة نحو الخسارة وتعرف أن السعر لن ينعكس
بل سيستمر في الخسارة، تفتح صفقة ثانية عكس الأولى، وبالتالي ما تخسره من الصفقة الأولى تربحه في الصفقة الثانية

abdenbi
12-29-2012, 16:25
الستوب لوس هو الدخول في صفقة و الخروج منها في المكان الدي لا يمكن ان ترتد منه
و الهيدج هو دخول في صفقة معاكسة في نفس النقطة و انتضار مكان انعكاس السوق

saly
12-29-2012, 17:32
الاستوب لوز انك بتفتح صفقه واحده بيع او شراء على حسب تحليلك للشارت وبتحدد هدف للصفقه وبتحدد وقف خساره اللى هو الاستوب لوز
اما الهيدج بيكون صفقتين عكس بعض واحده بيع وواحده شراء
لكن الافضل فى التداول بالنسبالى هى الصفقه العاديه بهدف واستوب لان الهيدج مخاطرته عاليه

khamis
12-29-2012, 17:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الاستوب لوس هو اداة تجعلك تغلق الصفقة اتماتيكى على خسارة و لكن قليلة و انت بتكون محدد هذا

walid1
12-29-2012, 18:45
اهلا اخي الكريم و شكرا على الموضوع الجميل و بالنسبة لي فاعتقد ان الاستوب لوز سهل نوعا ما و يكفي ان تحدد الستوب لوز لكي تحدد الخسارة لا قدر الله

souzy
12-29-2012, 19:32
اللي اعرفه الصراحه ان الاستوب لوز هو اداه لوقف الخساره
اما الهيدج هو ان تفتح صفقتين في نفس الوقت واحده بيع والتانيه شراء علشان لو واحده خسرت التانيه تعوض خسارتها

ahmed lamour
12-29-2012, 20:53
السلام عليكم
استوب لوز هو خاصية تسمح لك بتحديد نسبة الخسارة

a.mahmoud
12-29-2012, 20:59
الاستوب لوز هو مستوي سعره تقوم بتحديده في حاله الوصول اليه يتم اغلاق الصفقه علي خساره قد حددتها انت مسبقا....اما الهيدج فهو الدخول بصفقتين متعاكستين من نفس المستوي السعري

forex star
12-29-2012, 22:04
الأستوب لوز دا احتياط احنا بناخده علشان وقف الخساره لا قدر الله لو حصلت
اما الهيدج هو الصفقه المعاكسه للصفقه الأولى لتعويض الخساره

nour7
12-29-2012, 22:12

الستوب لوز أخي الكريم نقصد به وقف االخسلرة أو الحد من الخسارة يفيد في حماية حسابنا من الافلاس
أما الهيدج فهو أسلوب من أساليب التداول ويعتمد علة الأوامر المعلقة

safi
12-29-2012, 22:27
السلام عليكم ..... الاستوب لوس هى اداه لحماية را س المال من الخسارة وهى الحد الذي يمكن تحمله من خسارة في رس المال ، اما الهيدج فهو عبارة عن فتح صفقة معاكسة لصفقتك الاولى وبهذه الحالة تخسر بصفقة وتربح باخرى

nori
12-29-2012, 22:31

donya_elkhir
12-29-2012, 22:44
اخى سوالك جميل جدا لان فى كتير مننا محتاجين نعرف كل شى عن الفوركس وفى مصطلحات كتير يجب ان نتعرف عليها وكيفيه التعامل معها

بالنسبه للاستوب لوز هو امر لوقف الخساره لما بتفتح صفقه بتوضع الاستوب لوز عند النقاط الى ممكن تخسرها
والهيدج ديه طريقه متاجره عباره عن فتح صفقتين عكس بعض

ezel
01-01-2013, 02:06
اخى سوالك جميل جدا لان فى كتير مننا محتاجين نعرف كل شى عن الفوركس وفى مصطلحات كتير يجب ان نتعرف عليها وكيفيه التعامل معها

بالنسبه للاستوب لوز هو امر لوقف الخساره لما بتفتح صفقه بتوضع الاستوب لوز عند النقاط الى ممكن تخسرها
والهيدج ديه طريقه متاجره عباره عن فتح صفقتين عكس بعض

صحيح واضيف على كلامك ان الستوب ممكن تعويضه بالهيدج
انما لا ننسى ان الهيدج لازمه اتقان لانه ممكن نجد صعوبة في فكه

rename
01-01-2013, 02:30
ستوب لوز يجعلك توقف الصفقة في النقطة التي تريد
بينما الهيدج هوفتح صفقتين متعاكستين

forex2013
01-12-2013, 14:21
اعتقد ان الاستوب لوز من اهم واسهل الاشياء المتعلقة بالفوركس ويمكن اى متاجر يتعلمها عن طريق
المحاولة ولو على الحساب التجريبى حتى يتقنها بشكل كبير ويبدء العمل بها على الحساب الحقيقى

ahamed ali
01-12-2013, 14:23
لستوب لوز هو امر وقف الخساره يعنى لو انت دخلت
صفقه شراء لليورو مثلا واليورو نزل فانت تحدد خسارتك مثلا بخمسين نقطه
وبعدها تخرج من الصفقه

Karem1
01-24-2013, 22:55
دول ياغالى محتاجين علم وخبره كبيره ولو قدرت فعلا تعملهم بطريقه كويسه يبقى انت كدا ضمنت ان شاء الله استخلاص
ربح بشكل مستمر حاول ترجع للكتب او للقسم التعليمى هنا فى المنتدى

sibo9
01-24-2013, 23:03
الاستوب لوز هو وسيلة تساعدك من وضع حد في حالة الخسارة.. وهو تحديد عدد من النقاط، عندما تخسر هذه النقاط.. ستقفل الصفقة تلقائيا
اما الهيدج لم اسمع به من قبل.. اذا كنت تقصد الهدف فهو مثل فكرة الاستوب لوس.. اخذ الربح عند نقاط معينة تحددها انت
تحياتي

LiNDa1
01-24-2013, 23:28
اهلا بيك ياغالي ستوب لوز هو لما تجي تفتح في صفقه تجد ايقاف الخسارة
هناك تحدد الستوب لوز

medo323
01-24-2013, 23:56
استوب لوز من اهم الاشياء الضرورية فى المتاجرة لانة يحافظ على الحساب من تصفير الحساب

اما الهيدج فهواسلو ب يتبعة المتاجرين لعدم اغلاق الصفقة على خسارة واخذ صفقة عكسية امل فى عودة السعر

spiderforex
01-25-2013, 00:03
حبيبي الغالي الاستوب لوز هو ليس أسلوب ولكن هو امر لوقف الخسارة عند نقطة معينة أي أن صفقة تغلق أتوماتيكيا على خسارة أما الهيدج فهو تفتح صفقة عكس صفقة موفق أخي

qq1234
01-25-2013, 00:29

اخى الكريم بالنسبة للاستوب لوز والبروفيت هى خاصيتين يهملهم بعض المتداولين ولكنهم من رايي مهمين جدا فى حالة انك انشغلت عن الصفقة يمكنها ان تغلق عند الربح(تيك بروفيت) او تغلق على اقل الخسائر(الاستوب لوز)

magic777
01-25-2013, 00:31
استوب لوز من اهم الاشياء الضرورية فى المتاجرة لانة يحافظ على الحساب من تصفير الحساب

اما الهيدج فهواسلو ب يتبعة المتاجرين لعدم اغلاق الصفقة على خسارة واخذ صفقة عكسية امل فى عودة السعر

هو الطرق دي سواء الاستوب او الهيدج جيده للمحافظ على الحساب وحمايته من ي حركات
مفاجئه ممكن تحصل في السوق في اي وقت بس المهم اتقان العمل بهم

birdgull1
01-25-2013, 00:48
استوب لوز هو انك تحدد نقطة توقف الخسارة عندها
ولكن الهيدج هو دخولك بصفقة أخرى معاكسة وبكده انت بتخسر بصفة وبتربح بالتانية

a5060
01-25-2013, 01:02
الاستوب هو عدد بالنقاط او خساره الدولار يمكنك ان تحددها لكل صفقه او للصفقات جميعا

صديق العمر
01-25-2013, 01:05
كيف حالك صديقى انا ارى ان التاجر عليه استخدام استوب لوز جيدا من خلال الدراسه العمليه
واستوب لوز يعنى انه توقف خسارة كل راس المال فى التداول فى صفقه

my work
01-25-2013, 01:21
السلام عليكم ورحمة الله طبعا يا اخى ستوب لوز مهم جدا
لازم انك تحدده عشان تقلل فرص الخسارة وتحافظ على راس مالك

easy_mezoo
01-25-2013, 03:44
الاستوب لوز هو تحديد نقطة فى حالة اذا خالفك التوقع تكون راض بالخسارة عندها
والهيدج هو فتح صفقتان عكس بعضهما واحدة شراء والاخرى بيع على نفس زوج العملات

egypt
01-25-2013, 05:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...... اخي يمكنك الاطلاع علي القسم التعليمي ، لا يكنك العمل مثلا لمجرد المعرفة ، الاستوب لوس يتم ضبطها اثناء الصفقة وهى المبلغ الذي يمكنه ان تخسره من راس مالك من خلال الصفقة ، تحياتى

حسن
01-25-2013, 06:03
يمكنك يا اخى وضع الاستوب على الدعوم
والمقومات وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا لما يحبة ويرضاة

Rony
01-28-2013, 01:44
شكلك مبتدئ اخى والموضوع مش بالسهوله انك ممكن تفهم فى رد وخلاص حاول تتتدرس الطريقه بشكل
صحيح وكبير علشان تعرف تستخدمهم فعلا بعد كدا بشكل كويس

may
01-28-2013, 07:33
الاستوب لوز مهم استخدامه للحفاظ على راس المل وهو امر يستخدم عن فتح صفقه

SiRa
01-28-2013, 07:44
الستوب لوز ياغالي هو انك تحدد نقطه تقف عنها الخسارة
اوا الهيدج هو فتح صفقتين بيع وشراء

kaka30
01-28-2013, 10:44

الاستوب هو اقصى خساره مسموح بها فى الصفقه وهذه القيمه انت تحددها
واترك لك البحث عن الهيدج
أتمنى التوفيق للجميع

kingamon
01-28-2013, 11:11
الهيدج باختصار بتفتح صفقتين عكس بعض بيع وشراء على عملة معينة لكن دا بيستخدم وقت التذبذب يعنى العملة تصعد تكسب فى الصعود وتغلق الصفقة والنزول تكسب وتغلق الصفقة

BeK
02-01-2013, 17:21
اوك تمام الإستوب لوز دا خيار كويس جدا هنا ومن خلاله بتقدر توقف اى صفقه عند حد معين
علشان متسبش باب الخساره مفتوح اما الهيدج للأسف مش عارف

salma saad
02-07-2013, 16:47
السلام عليكم
الاستوب لوز هو وقف الخسارة يعنى نقطة بتحددها حتىلا يتم تصفير حسابك اما الهيدج فهو عمل صفقة معاكسة لصفقتك

لؤلؤة
02-07-2013, 18:25
سلوب الهيدج هو انك تدخل صفقة وعكسها يعنى تفتح مثلا صفقة شراء يورو دولار وفى نفس الوقت بيع يورو دولار وتقفل واحدة على ربح كويس والتانية تسيب خسارتها لما تبفى موجب او ليها طرق تانية تفكها بيها والاستوب لوس ده حماية ليك من الخساير عند نقطة معينة يقفلك صفقتك .

nader
02-08-2013, 00:14
اسلوب الاستوب لوز اخي الكريم
هو ان تعمل صفقة مع امر وقف خسارة وهنا اغلب التجار يضعون تيك بروفيت مضاعف للاستوب لوز
بمعنى انك لو اردت ان تاخد من صفقتك 20 نقطة فامر وقف الخسارة يكون 10 نقاط
اما الهيدج
فهو ان تضع صفقتان الاولى بيع والثانية شراء
وهنا توجد استراتيجيات كثيرة
وليس لي الخبرة الكافية لافيدك بها
اذهب الى قسم الاستراتيجيات

FiFi
02-08-2013, 17:50
اهلا الستوب لوز وهو انك تحدد نقطه لي تقف عنتدها الخسارة
اما الهيدج وهو انك تسوي صفقتين متعاكستين وحده بيع والثانيه شراء

alwaleed
02-08-2013, 18:15
السلام عليكم
ممكن طبعا نساعدك علي الرحب والسعة
لا تدخل صفقات من غير تحليل

rooty
02-08-2013, 18:44
اسلوب الاستوب لوز هو ابسط اليات الحد من الخسائر واكثرها فاعلية وهو بكل بساطة اكثر الاشياء امان داخل السوق .
اسلوب الهيدج هو فتح عمليتين متعاكستين واحدة شراء وواحدة بيع الهدف منها اما الربح او الحماية .
هذا الى حد علمى والله الموفق .

سلمى احمد
02-09-2013, 17:05
الأستوب لوز دى خدمه انتى بتحدددى نقطه بتقفى عندها لو حصل خساره لا قدر الله
اما الهيدج فمش عرفاه اوى بس هو مشابه للأستوب لوز تقريبا بس افضل شويه

taoufik bajjou
02-10-2013, 18:24
السلام عليكم أخي الكريم الستوب لوز أخي هو أمر وقف الخسارة و يمكنك تعلم هده الأمور من الدورات عل اليوتوب أفضل لك أخي الكريم من أي شيء

نور الحياة
02-10-2013, 18:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ا لكثير بينصح بالستوب لوز لوقف نقطة الخسارة عند التاجر والهيدج هو سفقتين متعاكستين مع بعض واحدة بيع والتانية شراء

ramyrabie
02-10-2013, 18:46
لمعرفة كل ما يخص الأستوب لوز والهيدج
ولأى شئ يخص الفوركس
عليك دخول القسم الخاص بالمبتدئين ، بالمنتدى هنا
وستجد به كل ما تبحث عنه
تحياتى

sabirdaba
02-10-2013, 22:26
الاستوب لوز هو انك تحط أمر باغلاق الصفقة بشكل أوتوكاتيكي عند وصول الزوج لسعر معين والهيدج هو انك تفتح صفقة معاكسة لصفقة أخرى من أجل وقف الخسارة أتمنى اني أكون قدمت لي شرح ملخص لما طلبت

Bassemrko
02-10-2013, 22:47
ليس لدى خبرة ولكن على حد علمنى ان
الاستوب لوز يتسخدم للحد من الخسائر اما الهيدج للاسف لا اعرفة وبالتوفيق

ميوية حسن
02-10-2013, 22:50
تقبل مرورى اخى الكريم الاستوب لوز من اهم الاشياء الضرورية فى المتاجرة لانة يحافظ على الحساب من تصفير الحساب

ام الهيدج فاسلوب يتبعة المتاجرين لعدم اغلاق الصفقة على خسارة واخذ صفقة عكسية امل فى عودة السعر للصفقة الاساسية

ahamed ali
02-10-2013, 22:51
الاستوب لوس عبارة عن انك تقوم بتحديد نسبة معينة
يتم توقف التداول فيها عند الوصول الى هذة النسبة
فى حالة الخسارة وهى للمحافظة على الحساب
اما الهيدج هو فتح صفقات عكسية

di.na
02-10-2013, 23:16
اولا الهيدج هو فتح صفقتين معاكستين لبعضهما البعض وانا افضل هذا عن الاستوب لوز لانه يعوض اخسارة
اما الاستوب لوز فهو امر تضعه فى الصفقة لكى يتم غلق الصفقة اذا اخترق السعر ما قمت بتحديده مسبقا وهى مصدر امان للمبتدئين

kingmos4
02-10-2013, 23:30
اخى الكريم
بالنسبة للستوب لوز هو تحديد ارتداد السعر لحد معين
اما الهيدج فهو دخول الصفقة عكس اتجاه صفقة اخرى

egmagician
02-10-2013, 23:38
الاستوب لووز هوا اسلوب وقف الخسارة يعنى مثلا لو انت اشتريت بسعر 1.25456 ومتوقع انه يعلى وفجأه نزل ل 1.25403 فممكن تعمل استوب لوز عند 1.25390 للحد من الخسارة

و اسلوب الهيدج فهو انك تعمل صفقة معاكسة على امل انه يعلى وتعوض خسارتك

amrforex
02-10-2013, 23:44
الاستوب لوز هز تحديد قفل الصفقة في وقت معين اثناء الخسارة اما الهيدج و عكس الصفقة من شراء الي بيع مثلا اذ عكس السعر توقعاتك

mahammed galal
02-10-2013, 23:47
اخى الكريم ....... انا الي اعرفه ان الاستوب لوز هو وقف خسارة اي صفقه فتحتها

salma saad
02-10-2013, 23:50
الاستوب لوز هو وقف الخسارة يعنى انك تحددى نقطة تقف عندها الخسارة
اما الهيدج عمل صفقة معاكسه للصفقة الاولى

ahmed99971
02-11-2013, 01:17
بسم الله الرحمن الرحيم
الاستوب لوز معناه وقف الصفقه عند خساره معينه تحددها انت
اما الهيدج فهو غنح صفقتين عكس بعض في وقت واحد

spiderforex
02-14-2013, 02:48
الاستوب لوز هو وقف الخسارة يعنى انك تحددى نقطة تقف عندها الخسارة
اما الهيدج عمل صفقة معاكسه للصفقة الاولى

الله ينور يا أخت سلمى شرحك وافي وكافي لكن طبع من خلال طرح سؤال صاحب الموضوع يضهر انه جديد لانه قال أسلوب الاستوب لوز وهذا ليس أسلوب ولكن امر لوقف الخسارة عليه القراءة والبحث اكثر للاستفادة

merselmiz
02-14-2013, 02:50
بسم الله الرحمن الرحيم
الاستوب لوز معناه وقف الصفقه عند خساره معينه تحددها انت
اما الهيدج فهو غنح صفقتين عكس بعض في وقت واحد
سلام الله عليكم
الله ينور يمكن احسن تعريف يمكن ان يشر ح نفسه شكرا لافادة

yazed
02-14-2013, 04:16
الاستوب لوز هى نقطه بتحددها لوقف الخسارة عند هذه النقطة
اما الهيدج فهو الدخول بصفقه معاكسة للصفقه الاولى

zinamalqa
02-14-2013, 04:21
الهيدج هو فتح صفقتين معاكستين

مثلا فتح صفقة شراء اليورو دولار ثم فتح بيع اليورو دولار

والستوب هو امر غلق الصفقة في نقطة ما والتي تريد ان تغلق فيها الصفقة على الخسارة

mahammed galal
02-14-2013, 16:30
اخى الكريم ............. انا الي اعرفه ان الاستوب لوز هو وقف خسارة اي صفقه فتحتها

hossam eden
02-14-2013, 16:47
اعتقد ان الاستوب لوز انك بتحدد لنفسك امتى توقف الخسارة
اما الهيدج انك بتفتح صفقتين عكس بعض واحدة شراء والتانية بيع بتكب فى واحدة والتانية بتخسر فيها

mohamed4444
02-14-2013, 17:19
لابد من مساعدة بعضنا لبعض حتى عندما نريد ان نعرف معلومة قد تنجينا من الخسارة نستطيع الحصول عليها ونحقق المكسب الذى نريده

kingmos4
02-14-2013, 23:01
اخى الكريم
بالنسبة للاستول لوز فهو تحديد وقف الخسارة
اما بالنسبة للهيدج فهو الدخول عكس الصفقة المفتوحة

ABCD1234
02-20-2013, 16:02
الاستوب لوس هو نقطة خروج من الصفقة تحددها انت للخروج عند نقطة معينة بخسائر معينة والهيدج هو عمل
صفقتين من نفس الزوج فى وقت واحد ولكن احداهما بيع والاخري شراء ولكن هذا الاسلوب يستخدمه المحترفون فقط لانه غير ملائم لاغلب المضاربين

yazed
02-21-2013, 18:15
الستوب لوز ما هو الا وضع حد للخسارة و هو يتعمل على حسب الاستراتجية لان في استراتجيات هناك شروط لوضع الستوب او يعملها المتداول على مقاومات او دعوم او انه يعملها على قمم او قيعان و كل هذا على حسب طريقة المتداول اما الهديج عبارة عن فتح امر شراء وبيع على نفس العملة بس عشان تقدر تتعامل مع الهيدج لازم تكون محترف وعندك طريقة جيدة بالتعامل مه الهيدج لا ينصح بة التعامل مع الهيدج لو كان المتاجر مبتدى او ليس لدية خبرة كافية فى الفوركس

hanyfox
02-21-2013, 20:45
اسلوب الاستوب لوز هو نقطة محددة بتحددها
لو السعر وصلها الصفقة تقفل على الخسارة دى
انما الهيدج هو فتح صفقتين من نفس النوع عكس بعض واحدة شراء والاخرى بيع

ahmad elgenady
02-21-2013, 22:16
الاستوب لوز , هو امر توقف الخسارة s/l هتلاقية بالشكل دا على الميتاتريدر
اما الهيدج , هو فتح صفقتين على نفس العملة واحدة شراء وواحدة بيع

hamidi
02-21-2013, 22:17
السلام عليكم اخي الكريم جزاك الله خيرا على هذا الموضوع

prince of dark
02-21-2013, 22:22
والله يا اخىت الكريم هو امر ايقاف الخساره وبجد كمان يا اخى الكريم الهيدج هو فتح صفقتين عكس بعض يا باشا وتقبل مرورى اخى الكريم وبجد ربنا يوفقنا ان شاء الله وتسلم الايادى

Omaryat1
02-27-2013, 22:36
السلام عليكم و رحمة الله
أخي حسب ما أعلم الهيدج هو القيام بعدة صفقات عكسية أما الستوب لوز فهو ضروري لإيقاف الخسارة

winnerprofit2
02-27-2013, 22:48
انا عن نفسى كل اللى اعرفه عن الهيدج ان صفقتين عكس بعض وبجد مش عارف اكتر من كده وتقبل مرورى اخى الكريم

zieddhibi
02-27-2013, 22:51
السلام عليكم
الستوب لوز هو السعر الذي تحدده لإيقاف خسارتك
أما الهيدج فهو صفقة من نفس النوع واحدة بيع و الأخرى شراء
شكرآآآا

calatador
02-27-2013, 22:58
الهيدج هي صفة معاكسة
هدفها الحفاض على الخسارة او تقليلها

joker7diaa
02-27-2013, 22:59
الاستوب لوز هو امر وقف الخسارة يتم وضعه لكي تحمي حسابك من الخسائر الكبيرة او المرجن
اما الهيدج هي فتح صفقتين واحدة بيع واخرى شراء هلى نفس الزوج .. لكن طريقة الهيدج تحتاج منك الى خبرة

brahimo
02-27-2013, 23:09
السلام عليكم و مرحبا بكل الاعضاء
اضن ان الاخوة فيهم الخير
فكل ما شرحوه لك اخي العزيز في الكفاية

islammossad
02-27-2013, 23:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
الاستوب لوز هو ان الصفقه تقفل على سعر بعد لما تكون خسرت

brahimo
02-27-2013, 23:15
السلام عليكم و مرحبا بكل الاعضاء
شكرا لكل من رد على الموضوع ففي كل الردود هده افادات كثيرة

madani93
02-27-2013, 23:28
السلام عليكم

dragonx
02-27-2013, 23:37

الستوب لورز : هو معدل الخسارة الذي تحدده وهو الحد الاعظمي لتحملك الخسارة عندمال تصل له الصفقة يتم التوقف فورا

الهيدج : ان تفتح صفقتين بنفس العملة والزروج ولتداول بهم الوحدة شراء والاخرى بيع

mena2000
02-27-2013, 23:37
:)););)عندما تفتح صفقة تتوقع لها هدف تذهب ايه وايضا تتوقع ارتداد للسعر اي سعر معين لو ارتد سعر العملة ايه فسوف يغير مسارة عند هذا السعر ينبغي ان يكون استوب للصفقة

hossam elwazeer
02-28-2013, 01:34
اخى العزيز تعلم كيفية ادارة راس المال وانت ستعرف معنى المطلوب بحرفيه شديه
اتمنى لك التوفيق باذن الله ومزيد من الربح

Mahmoud02
02-28-2013, 01:40
ام الهيدج فاسلو ب يتبعة المتاجرين لعدم اغلاق الصفقة على خسارة واخذ صفقة عكسية امل فى عودة السعر للصفقة الاساسية :) :) :::) :):)

mostafaabdelgawad
02-28-2013, 02:13
اخي انا عن نفسي استعمل الستوب لوز دائما
الفكرة ان السعر لما تدخل بيع مثلا من نقطة معينة
تضع ستوب لوز او وقف الخسارة اعلى منها بعدد نقاط معين بحيث لو الصفقة عكست عليك تضرب ستوب وتخرج من الصفقة متتعلقش فيها

dragonx
03-01-2013, 02:41

الستوب لوز هو نظام ايقاف الخسارة وهو حد التحمل الاعظمي لك يعني خط احمر

الهيدج : هو نظام فتح صفقتين بنفس زوج العملة احدهما شراء والاخرى بيع