PDA

View Full Version : اربح المال ... لكن بالحلال

Pages : [1] 2

قسوم سعدي
03-20-2013, 22:15
السلام عليكم اتيتكم اليوم بموصوع هام جدا في اقتصاد المسلم .... تفضلوا اقرأوا :
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:

فإن المضاربة عقد من العقود التي أباحها الشرع لحاجة الناس إليها، وشرط لصحتها شروطا إذا توفرت فهي صحيحة، وإذا تخلفت أو تخلف بعضها كانت باطلة، ولبيان هذه الشروط راجع الفتوى رقم: 5480.

أما المضاربة في البورصة العالمية فإن كانت تتم بالطرق المشروعة فلا حرج فيها، وإن كانت تتم بالطرق المحرمة – كما هو الغالب - كالاقتراض الربوي، وبيع آجل بآجل، وبيع ما لم يقبض، أو شراء ما لا يقدر على تسلمه، أو بيع ما لا يقدر على تسليمه، أو الرهان على المؤشر فلا تجوز.

جاء في قرار صادر عن المجمع الفقهي التابع لمنظمة المؤتمر الإسلامي بيان الطرق المباحة والطرق المحرمة للتعامل فيها: يتم التعامل بالسلع في الأسواق المنظمة بإحدى أربع طرق هي التالية:

الطريقة الأولى: أن يتضمن العقد حق تسلم المبيع وتسلم الثمن في الحال مع وجود السلع أو إيصالات ممثلة لها في ملك البائع وقبضه، وهذا العقد جائز شرعاً بشروط البيع المعروفة.

الطريقة الثانية: أن يتضمن العقد حق تسلم المبيع وتسلم الثمن في الحال مع إمكانهما بضمان هيئة السوق. وهذا العقد جائز شرعاً بشروط البيع المعروفة.

الطريقة الثالثة: أن يكون العقد على تسليم سلعة موصوفة في الذمة في موعد آجل ودفع الثمن عند التسليم وأن يتضمن شرطاً يقتضي أن ينتهي فعلاً بالتسليم والتسلم، وهذا العقد غير جائز لتأجيل البدلين، ويمكن أن يعدل ليستوفي شروط السلم المعروفة، فإذا استوفى شروط السلم جاز. وكذلك لا يجوز بيع السلعة المشتراة سلماً قبل قبضها.

الطريقة الرابعة: أن يكون العقد على تسليم سلعة موصوفة في الذمة في موعد آجل ودفع الثمن عند التسليم دون أن يتضمن العقد شرطاً يقتضي أن ينتهي بالتسليم والتسلم الفعليين، بل يمكن تصفيته بعقد معاكس، وهذا هو النوع الأكثر شيوعاً في أسواق السلع، وهذا العقد غير جائز أصلاً

2- التعامل بالعملات: يتم التعامل بالعملات في الأسواق المنظمة بإحدى الطرق الأربع المذكورة في التعامل بالسلع، ولا يجوز شراء العملات وبيعها بالطريقتين الثالثة والرابعة.

أما الطريقتان الأولى والثانية فيجوز فيهما شراء العملات وبيعها بشرط استيفاء شروط الصرف المعروفة.

3-التعامل بالمؤشر: المؤشر هو رقم حسابي يحسب بطريقة إحصائية خاصة يقصد منه معرفة حجم التغير في سوق معينة، وتجري عليه مبايعات في بعض الأسواق المالية، ولا يجوز بيع وشراء المؤشر لأنه مقامرة بحتة وهو بيع شيء خيالي لا يمكن وجوده. انتهى.

وبناء على هذا فإن كنت تباشر العمل في الفرع الذي يستثمر في البورصة، وكان التعامل يتم وفق الطرق المحرمة فعملك عمل محرم لما فيه من الإعانة على الإثم، وقد قال تعالى: وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ {المائدة:2}

والراتب الذي تحصل عليه حرام، فيجب عليك التوبة من العمل فيها، وصرف ما بقي لديك من المال المكتسب عن طريقه في وجوه البر كالإنفاق على الفقراء والمساكين.

وأما إن كان التعامل يتم وفق الطرق الجائزة أو كنت تعمل في فرع آخر من فروع هذه الشركة لا يمارس نشاطا محرما، فإن عملك جائز، وما تحصل عليه من راتب حلال.

elmondal
03-20-2013, 23:00
شكرا مع انى توهت في الموضوع بس بشكرك على طرح وجهة نظرك ووجهة نظر من تثق به

booody
03-20-2013, 23:08
السلام عليكم ورحمة الله
خير وسيلة ولكن الحلال في بركة في الرزق

haitham
03-20-2013, 23:11
والله ياخى الكريم انا مافهمتش اى حاجه يعنى باللبلدى الفوركس ده حلال ولا حرام عشان لو حرام نسيبه لان انا سالت ناس كتير وقالو انه حلال وان المشكله الوحيده هيا فى الحصول على فايده من تبييت الصفقات ودى مبتحصلش فى الحساب الاسلامى

lovemoon
03-20-2013, 23:15
الحلال ربنا بيبارك فيه و الحرام بيدفع تمنه في الأخر و يا وليه اللي ياكل من الحرام
ربنا يحمينا يارب و يغنينا بالحلال

rebaoui
03-21-2013, 01:05
السلام عليكم
اخي العزيز هذا الموضوع غاية في الاهمية و لذا من الواجب عليك ان توضح ما ترموا اليه
وتعطينا مرجعك في هذه الفتوى و ما المقصود بالكلام هل عملنا حرام او حلال
دممممتم في رعاية الله

Amr92
03-21-2013, 04:07
يريت تنزل بمرجعك في هذه الفتوي للاستفادة لان الاقاويل بتتضارب حول
كون الفوركس حلال او حرام
اللهم اغننا بحلالك عن حرامك

---------- Post added at 01:07 AM ---------- Previous post was at 01:01 AM ----------

يريت تنزل بمرجعك في هذه الفتوي للاستفادة لان الاقاويل بتتضارب حول
كون الفوركس حلال او حرام

juliano
03-21-2013, 04:22
موضوع الحلال والحرام فى الفوركس واضح جدا وهى تجارة العملات جائزة وتجارة المعادن حرام
الحساب الاسلامى جائز والحساب العادى الموجود بة فوائد التبييت حرام

fitouri
03-21-2013, 05:03
والله ياخى الكريم انا مافهمتش اى حاجه إنت زدت عقتها مش فهمتنا والموظوع وضح وياريت ما نفتي فى أي شي ما نفهم فيه

sasa_hero92
03-21-2013, 05:05
بشكرك جدا على موضوعك يا اخى
الواحد بيسعى دايما للحلال ولو حاجة فيها شبهه بنبعد عنها

ahawhban2
03-21-2013, 05:33
بسم الله الرحمن الرحيم
و الله الربح الاسلامى موضوع فيه الكثير من الكلام
و الاهم من ذلك هو فتاوى التى تبيح و اخرى تحرم
الله المستعان

taoufik bajjou
03-22-2013, 00:55
السلامعليكم خي لغلي شكرا ك على الموضوع المميز و مشكور أيضا على توضيح الطرق الغير محرمة فمعظم الأعضاء آطمئنت قلوبهم الآن

verdi verdi
03-22-2013, 14:32
السلام عليكم
موضوع محترم لكن كل مضارب له طريقته الخاصة في التجارة في الفوركس و لا يمكن ان نصنف الاشخاص انهم ادا لم يلتزموا يالطريقة 1 و 2 يعني ارباحهم مشكوك فيها.

naseem72
03-22-2013, 15:14
شكرا لك اخي على المعلومة والنصائح مع اني شوي دخت بيها
والله يقدم لنا ولكم ما فيه الخير

koko75
03-22-2013, 15:33
نحاول ان نبحث عن انفسنا العوائق لقد اثبتت معظم الفتاوى ان التداول حلال وعلى الرغم من هذا يظهر البعض للعبث بنا من خلال فتوى غير مدروسه وملمه بحاجه المجتمع بالتحريم ولكن المسلم الصادق مع نفسه ودينه يستفتى قلبه

midouknight
03-22-2013, 16:34
ربنا يرزقنا بالالحلال أخي ويبارك
لنا في مالنا وينير لنا طريق الخير

Omaryat1
03-22-2013, 17:09
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا لك أخي على طرحك للفتوى و لكن نتمنى ذكر مصدرها

maged mohamed
03-22-2013, 17:22
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا على المحهود المبذول وجعلة الله فى ميزان حسناتك ان شاء الله

ALI-ROSTOM
03-22-2013, 18:07
فتوى جيدة و مفهومة و لكل واحد خياراته و نواياه
فالكل رزقه الله تعالى بعقل راجح فقط يجب تطوير بعض أفكاره عن طريق الملاحظة و التجربةو التعلم

Haidar Ahmed
03-22-2013, 18:11
السلام عليكم
الكسب من خلال تجاره الفوركس حلال
لكن هناك بعض الفتاوي لها رأي أخر
بخصوص الفوائد .

شيماء الشناوي
03-22-2013, 18:37
السلام عليكم اتيتكم اليوم بموصوع هام جدا في اقتصاد المسلم .... تفضلوا اقرأوا :

فإن المضاربة عقد من العقود التي أباحها الشرع لحاجة الناس إليها، وشرط لصحتها شروطا إذا توفرت فهي صحيحة، وإذا تخلفت أو تخلف بعضها كانت باطلة، ولبيان هذه الشروط راجع الفتوى رقم: 5480.

أما المضاربة في البورصة العالمية فإن كانت تتم بالطرق المشروعة فلا حرج فيها، وإن كانت تتم بالطرق المحرمة – كما هو الغالب - كالاقتراض الربوي، وبيع آجل بآجل، وبيع ما لم يقبض، أو شراء ما لا يقدر على تسلمه، أو بيع ما لا يقدر على تسليمه، أو الرهان على المؤشر فلا تجوز.

جاء في قرار صادر عن المجمع الفقهي التابع لمنظمة المؤتمر الإسلامي بيان الطرق المباحة والطرق المحرمة للتعامل فيها: يتم التعامل بالسلع في الأسواق المنظمة بإحدى أربع طرق هي التالية:

الطريقة الأولى: أن يتضمن العقد حق تسلم المبيع وتسلم الثمن في الحال مع وجود السلع أو إيصالات ممثلة لها في ملك البائع وقبضه، وهذا العقد جائز شرعاً بشروط البيع المعروفة.

الطريقة الثانية: أن يتضمن العقد حق تسلم المبيع وتسلم الثمن في الحال مع إمكانهما بضمان هيئة السوق. وهذا العقد جائز شرعاً بشروط البيع المعروفة.

الطريقة الثالثة: أن يكون العقد على تسليم سلعة موصوفة في الذمة في موعد آجل ودفع الثمن عند التسليم وأن يتضمن شرطاً يقتضي أن ينتهي فعلاً بالتسليم والتسلم، وهذا العقد غير جائز لتأجيل البدلين، ويمكن أن يعدل ليستوفي شروط السلم المعروفة، فإذا استوفى شروط السلم جاز. وكذلك لا يجوز بيع السلعة المشتراة سلماً قبل قبضها.

الطريقة الرابعة: أن يكون العقد على تسليم سلعة موصوفة في الذمة في موعد آجل ودفع الثمن عند التسليم دون أن يتضمن العقد شرطاً يقتضي أن ينتهي بالتسليم والتسلم الفعليين، بل يمكن تصفيته بعقد معاكس، وهذا هو النوع الأكثر شيوعاً في أسواق السلع، وهذا العقد غير جائز أصلاً

2- التعامل بالعملات: يتم التعامل بالعملات في الأسواق المنظمة بإحدى الطرق الأربع المذكورة في التعامل بالسلع، ولا يجوز شراء العملات وبيعها بالطريقتين الثالثة والرابعة.

أما الطريقتان الأولى والثانية فيجوز فيهما شراء العملات وبيعها بشرط استيفاء شروط الصرف المعروفة.

3-التعامل بالمؤشر: المؤشر هو رقم حسابي يحسب بطريقة إحصائية خاصة يقصد منه معرفة حجم التغير في سوق معينة، وتجري عليه مبايعات في بعض الأسواق المالية، ولا يجوز بيع وشراء المؤشر لأنه مقامرة بحتة وهو بيع شيء خيالي لا يمكن وجوده. انتهى.

وبناء على هذا فإن كنت تباشر العمل في الفرع الذي يستثمر في البورصة، وكان التعامل يتم وفق الطرق المحرمة فعملك عمل محرم لما فيه من الإعانة على الإثم، وقد قال تعالى: وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ {المائدة:2}

والراتب الذي تحصل عليه حرام، فيجب عليك التوبة من العمل فيها، وصرف ما بقي لديك من المال المكتسب عن طريقه في وجوه البر كالإنفاق على الفقراء والمساكين.

وأما إن كان التعامل يتم وفق الطرق الجائزة أو كنت تعمل في فرع آخر من فروع هذه الشركة لا يمارس نشاطا محرما، فإن عملك جائز، وما تحصل عليه من راتب حلال.

فى النهايه الحلال بين والحرام بين اه ف نقط معينه محرمه بس دي مش بتكون موجوده ف الحسابات الاسلاميه زى فايدة التبييت وكده
فى النهايه استفت قلبك على الامور المشتبهه وبالتوفيق والربح الحلال للجميع

sort222
03-22-2013, 18:42
بارك الله فيك اخي على الموضوع الرائع
دولار واحد حلال احسن من 100 دولار حرام

GHOST_07
03-22-2013, 19:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا أخي الكريم على رأيك في الفوراكس
بالتوفيق

bidaaa
03-22-2013, 19:38
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
جزاك اللة كل خير فهذا موضع جيد واعتقد انة كان يقلق الكثير من الاعضاء
شكرا

Wael Moharram
03-31-2013, 02:38
اكيد طبعا اى حاجه حلال ربنا بيبارك فيها للواحد ومفيش احلى
من الحلال وربنا يرزقنا

mohamedfor
03-31-2013, 02:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ان شاء الله حلال

واتمنى التوفيق لباقى الاعضاء

sherymoon7
03-31-2013, 03:52
السلام عليكم ورحمة الله
لابد من ربح المال باحلال لتقتمع به وترثى عنه لان الحرام لا يدوم

saad forex
03-31-2013, 04:05
انا مفهمتش اى حاجه يعنى ايه ياريت التبسيط ومع الوضع فى الاعتبار ان حسابى اسلامى
ومفتكرش ان فيه حساب اسلامى بيه شبهه حرام ارجو التوضيح بشىء من البساطه

fte2020
03-31-2013, 18:45
السلام عليكم
الف شكر اخي على المجهود المبدول
نورت المنتدى بالمعلومات المفيدة
جزاك الله خيرا

maxerdark
03-31-2013, 22:49
فعلا يا غالى الواحد لازم يحقق اللى هو عايزه بجد والله يا باشا وبجد مش عارف اعمل ايه وننتظر مزيدك يا اخى الكريم وربنا يوفقنا

bondaa
04-02-2013, 20:40
حقيقى الواحد زهق من كل شوية فتوى ويحللو ويحرمو مبقتش عارفة فهسبها على الله

شيماء المصرية
04-02-2013, 20:42
السلام عليكم
مشكور يا اخي علي هذا الموضوع وبارك الله فيك وبالتوفيق ان شاء الله للجميع

tazi larbi
04-02-2013, 20:53
السلام عليكم يا اخي لقد تعدينا هده المرحلة هي ان الفوركس حلال ام حرام فقد تمك الافتاء بدلك ولكي نبتعد عن اي شبهات افتح حساب اسلامي وهدا متوفر عند انيستا اي بدون فوائد تبيت والله الموفق

djebril
04-02-2013, 21:08
السلام عليكم
شكرا جزيلا على المعلومات دي
كمنت لبي و اكيد دا حيشجع العديد من المتداوليل العرب على الاستثمار

ayman.shosha
04-02-2013, 21:52
طيب حضرتك شايف ايه يعنى
ايه هى رؤيتك للمتاجره بالسوق
هل هى حلال ام حرام
وما هو الضرر الواقع على المتاجر او شركة الوساطه عندما اتاجر بالبونص مثلا
فهو لا يعتبر قرض
كما انه لا يشكل خسارة لشركة الوساطه ايضا!!!!!

شهرزاد1
04-03-2013, 02:40
بارك الله فيك وجزالك الله خيرا علـى المـوضوع الجمـيل والطـرح الممـيز
أفـدتنا بمـعلومات قـيمة ومفيدة جـزاك الله خـيرا لك التقدير والاحترام

assemhassan
04-03-2013, 02:42
الموضوع عاوز تبسيط اكتر ولو كان شرح فديو يبقى جزاك الله خير

amira
04-03-2013, 03:10
انا مش فاهمه حاجه
ولا فهمت من الموضوع ايه اللى مقصود
يعنى الفوركس حلال ولا لا

ess_ess
04-03-2013, 12:36
الواضح من موضوعك اخى الفاضل ان العمل هذا حلال ان شاء الله وربنا يغنينا بحلاله عن حرامه

ناديه
04-03-2013, 13:50
السلام عليكم
ما ينفع اي شخص يقو فتاوة كل واحد عارف ازاي يحصل علي الفتوه اللي عايزها
وياريت تبقي تكبر الخط شويه بعد كده

shm
04-03-2013, 15:16
ياريت يا اخواني الكرام تفيدونا في هذه المسائلة الحساسة لان الاراء فيها متضاربه جدا وانا قرأت قبل ذلك فتاوي كثيرة تحلل واخرى تحرم فيا ريت يا اخوتا تفيدونا وربنا يجزيكم الخير ويارب ارزقنا الرزق الحلال الطيب يا ارحم الراحمين وجنبنا الحرام يا رب العالمين ... اللهم آمين

omaima
04-03-2013, 15:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
معلوماتك بجد مفيدة جدا وربنا يجعله ف ميزان حسناتك
مع اطيب تمنياتي بالتوفيق لاعضاء المنتدى

ramyw
04-03-2013, 18:08
موضـع متميز جدا
لكـن لا أتفق مع اى حرف من هذا المقال ابدا !!

BiBo
04-11-2013, 12:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اهلا صديقي هو كل واحد يبغى انو يربح ماله من حلاله
وياكل الحلال يا صديقي العزيز
تقبل مروري تحياتي لك

dodovedo
04-11-2013, 13:37
ممنوع نقل المواضيع اخى
الكريم حتى لاتتعرف للايقاف

medo144
04-11-2013, 18:44
اخى الكريم يوجد الكثير من الفتاوى التى تحليل المتاجره على العملات
اما المتاجرة على المعادن فيوجد اجماع فقهى على تحريمها

rafikwood
04-13-2013, 20:09
الحلال والحرام فى الفوركس واضح جدا
الواحد بيسعى دايما للحلال الحساب الاسلامى جائز

dodovedo
04-13-2013, 22:16
اى مواضيع منقوله سيتم ايقاف صاحبها بدون انذار ممنوع نقل المواضيع
تقبل احترامى

hebkar
04-13-2013, 22:25
الف الف شكر للموضوع الرائع
بالفعل الحمد لله يجب تحرى الدقه للمال الحلال
موضوعك ابهرنى مع انى ضعت فى بعض جوانبه

latraaa
04-13-2013, 22:25
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم، أتمنى أن نصل إلى تعريف الفوركس الحقيقي، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

abdelkarim1996
04-13-2013, 22:26
السلام عليكم
جزاك الله خير على الموضوع
و المعلومات القيمة التي بداخله وحظ
سعيد

ABCD1234
04-24-2013, 11:10
طبعا اخي الكريم كلنا نتحري الحلال في رزقنا
والفوركس ان شاء الله مجال حالا طالما نبتعد عن تجارة المعادن والفوائد الربويه

shaimaa abdalla
04-24-2013, 11:59
الضوابط اللازمة لمشروعية الاستثمار في البورصة

تاريخ الفتوى : السبت 16 ربيع الآخر 1432 / 22-3-2011

عندنا في مصر مشروع لدعم البورصة بغرض إنقاذ الاقتصاد المصري، وعلى كل من أراد أن يساهم فيه أن يدفع قدرا من المال ولا يسترده إلا بعد سنة على الأقل وسيسترده بالأرباح، فهل تجوز المساهمة في مثل هذا المشروع؟.

فقد سبق الجواب عن حكم المشاركة في ذلك المشروع في الفتوى رقم: 150127، ونبهنا فيها أنه لا يجوز للقائمين على ذلك المشروع وإن حسنت نياتهم ونبل قصدهم أن يستثمروا أموال الناس في أسهم الشركات المحرمة والبنوك الربوية وغيرها مما لا يجوز الاشتراك فيه وشراء أسهمه، وعلى المساهمين أن يشترطوا ذلك عند دفع أموالهم، وأما تحديد أمد استثمار تلك الأموال بسنة ونحوها فلا بأس به، وإذا حصلت أرباح وزعت حسب الاتفاق بين صاحب المال والقائمين على استثماره وإن حصلت خسارة دون تعد، أو تفريط كانت من رأس المال ولا يضمن القائمون على المشروع أموال المساهمين فيه، لأنهم مأتمنون، فالمقصود أن يدخل المساهم مع المستثمر في المال، أو العامل فيه في عقد مضاربة شرعي حتى يطيب له الربح.
والله أعلم.

انس بن تن
06-29-2013, 06:03
ارجو ان تاءتي لنا بفتوه صحيحه 100%
ياريت يا اخي ومشكور جدا يا اخي ع موضوعك هذا اللهم اغنننا بالحلال بالتوووووفيق للجميع

mohamed61172
06-29-2013, 14:58
شكرا لتوضيح الامور ولكني لا احب ان اتدخل في امور
الحلال والحرام وذلك لكي لا اتحمل وزر اي احد

chokeir
06-29-2013, 15:05
نعم أحترم وجهة نضرك فلابد من الكسب الحلال و تجنب الحرام قدر المستطاع أشكرك على هدا الموضوع الجميل و شكرا

wolfanas2013
06-29-2013, 16:23
السلام عليكم
نخن مسلمون و نريد دا ئما دايما للحلال

---------- Post added at 01:23 PM ---------- Previous post was at 01:22 PM ----------

السلام عليكم
بشكرك جدا على موضوعك يا اخى العزيز نخن مسلمون و نريد دا ئما دايما للحلال
تقبل مروري :accute:

ali mohammed
06-29-2013, 21:23
السلام عليكم
شكرا اخي الكريم هذا الموضوع الهام جدا وشكرا علي توضيح بعض النقاط المهمة المحللة والمحرمة
لان كان هناك شك في البداية حول الفوركش اذا كان حلال او حرام
بالتوفيق

mai66
06-29-2013, 23:34
شكرا ليك اكيد نحب نعمل ف مجال حلال
والفوركس ان شاء الله حلال لو اتلزمنا بقواعده

thabt
07-12-2013, 18:24
السلام عليكم شكرا لك على الموضوع البالغ الاهمية
اخي انا ايضا سالت وقيل ليانه حلال ولكن بعض الطرق فيه حرام كلافائدة عندما تقوم بتبيت صفقة لك وشكرا

chloukhi
07-12-2013, 18:30
السلام عليكم و الله واكبر
موضوع جميل اخي بتستحق الشكر عليه .الله يجعله في ميزان حسناتك

منور
07-12-2013, 19:45
اللهم ارزقنا الحلال ولو كان قليلا وبارك لنا فيه الحمد يوجد حسابات اسلامية ناخذ من المال الحلال

issam3488
07-12-2013, 19:55
شكرا على هدا الموضوع الجميل والرائع
أرجو أن يستفيد منه المشتركين في المنتدى

mebenabdellah
07-12-2013, 19:56
السلام عليكم ورحمة الله
اخي العزيز هذا الموضوع غاية في الاهمية أشكرك موضوع الحلال والحرام فى الفوركس واضح جدا الحساب الاسلامى جائز والحساب العادى الموجود بة فوائد التبييت حرام

doaa sary
07-25-2013, 04:38
حسابتنا اسلاميه
اما الفوركس فا موضوع حلال وحراام كتير
سمعنااه
لاكن انا سئلت شيخ وقال البورصه والعملات حلال

hicham07
07-25-2013, 12:14
شكرا لك اخي على التدكير
فعلا ان النفس امارة بالسوء لكن الانسا المؤمين يعرف جيدا كيف يروضها
و الامر بصيط بالقران الكريم لهدا ارى ان كول من يقرا القران هو محصن من الدغول في هده المعاصي

shoshostar1
07-25-2013, 12:37
موضوع ان الفوركس حلال ولا حرام ده اتقال اكتر من مرة
وفيه موضوع لسه شايفاه من شويه من الشيخ حسان بيقول انه مش حرام
بشكرك على موضوعك .والله اعلم بالصح

lol
07-25-2013, 17:07
انا لحد دلوقتى خايف من الخساره بجد ومش عارف امشى على انهى استراتجيه
يا ريت تدلنى على المؤشرات اللى هستخدمها فى الاستراتجيه بتعتى

waleedhafez
07-25-2013, 17:09
شكرا على تلك المعلومات الرائعه التى افدتنا بها جعلها الله فى ميزان حسناتك
والحمد لله فتاوى كثيرة بتقول ان تجارة الفوركس مش حرام شرعا

devlerin
07-25-2013, 17:14
السلام عليكم
لك جزيل الشكر اخي على التوضيحات
كثر المغريات في زمننا هذا و على الجميع الانتباه و تفادي الحرام

يزيد
07-25-2013, 17:23
السلام عليكم
شكرا لك يا اخي على هذا الموضوع الرائع و جزاك الله خيرا و جعله ان شاء الله في ميزان حسناتك

yof01
07-25-2013, 18:07
وعليكم السلام، لو كان ممكن توضح لي طريقة التعامل الثالثة والرابعة لأنه إستعصى علي فهمها

moabe
07-25-2013, 18:25
شكر اخى على حرصك على الحصول على المال الحلال وحبك لأخوانك على الحلال

zikoforex
07-25-2013, 18:26
السلام عليكم ورحمة الله...
شكرا يا اخوتي على ما تقدموه لنا
من معلومات مفيدة وقيمة كثيرا

مازن كساب
07-25-2013, 18:31
الموضوع جيد وان كان غير واضح بشكل صحيح وفى بعض الردود تحدث البعض عن النظام الاسلامى في حفظ المال فما هو وكيف اصل اليه ارجو الافادة وكيفيه ربط حساب الفوركس به وشكرا

محمد السيد محمد
07-25-2013, 19:02
بارك الله فيك يا أخ قسم شعدي وأكثر من امثالك
هكذا يكون المسلم حريص على الكسب واستثمار كا جزء من حياته ، ولكن مع مراعاة الحلال
فليس العبرة بكثرة المال ولكن العبرة بالبركة فيه التي يكون مصدرها تقوى الله عز وجل

عادل مصطفى محمد
07-25-2013, 19:13
السلام عليكم اخى الكريم انما الاعمال بالنيات وانشاء الله يكون هذا العمل حلال وربنا يجعله فى ميزان حسناتنا

faicalo
07-25-2013, 19:19
السلام عليكم
أخي الغالي
الله يبارك فيك ويرزقنا كلنا المال الحلال وا لله بصراحة ما فهمت شي من الفتوى !
ولكن ربي يبعد علينا المال إلي فيه شبهة

zikoforex
07-25-2013, 19:22
السلام عليكم ورحمة الله...
شكرا يا اخي الفاضل على ماقدمته
لنا وجزاك الله خيرا على ماقمت به من اجلنا

forex4
07-27-2013, 07:27
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع وهذا التفصيل
وانا ارى بان المعاملات المالية من المعاملات المستحدثة
وقد اختلف فيها العلماء واختلاف العلماء رحمة بالامة

latraaa
07-27-2013, 12:33
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته، و أتمنى أن نكون في الطريق الصحيح إن شاء الله، و نحن نتحرى الحلال بإدن الله، اتمنى أن نوفيق و يوفقنا الله جميعا لما يحبه و يرضاه، بالتوفيق إن شاء الله

soooonor
07-27-2013, 12:49
موضوع حضرتك مهم جدا لكل العاملين فى الفوركس و الذين يشغلهم بشدة السؤال حول ما اذا كان الفوركس حلال ام حرام ؟؟

ولكن لتبسيط الامور اتفقت الاراء جميعا على ان الحسابات الاسلامية فى شركات الوساطة توفر تعاملا مناسبا و حلالا لكل المسلمين العاملين فى هذا المجال

mohamed merzeban
07-27-2013, 13:25
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
مشكووور اخى الفاضل على الموضوع القيم والمعلومات المتميزة والمفيدة جداا وارجو ان يكون الجميع قد استفاد ايضاا

gamal20
07-27-2013, 16:17
كلنا اخى الكريم دخلنا الفوركس بعد ما قران اكثر من
فتوى تجيز التداول فيه ولن يقبل اى منا الحرام
على نفسه

Eng_Amr
07-27-2013, 16:28
السلام عليكم ورحمة الله
الواحد بيسعى دايما للحلال ولو حاجة فيها شبهه بنبعد عنها خالص عشان مش مستاهله
عموما شكرا على موضوعك

l'optimiste
07-27-2013, 16:31
يا اخي انا لم افهم موضوعك جيدا
و الفوركس حلال لانك تتعب و تتعلم و تكسب راس مال بالبونص بعد وقت و جهد

shawa99
09-07-2013, 15:10
اهم شيء يكون الربح بالحلال لان الحرام يذهب هو و اهله
و الحلال يدوم و اهله الله يبعدنا عن الحرام ...

abugoad
09-07-2013, 15:28
شكراً على المعلومة الرائعة والجميلة

forex_lionz
09-07-2013, 15:42
اعتقد ان فتح حسابى اسلامى من الشركة يبعدنا عن الشك
بين الحلال والحرام وبعيد عن الفوائد

mohamedelkkammash
09-07-2013, 15:49
اخي الكريم يجب منك توضيح الذي تقول لتصل المعلومة للجميع فهل الفيروكس حلال او حرام؟؟؟ فيجب عليك توضيح الامر بسرعة لكي لا تتسبب بالمساكل لبعض الناس فيوجد من هو معتمد علي الربح من الفيروكس مثلي ولا يوجد دخل اخر له لو تكرمة اخي العزيز في توضيح الموضوع و شكرآآ

anwer
09-13-2013, 16:00
السلام عليكم
أخي الكريم شكراً على هذه إذاحات لقد افادتنا كثيراً بمعلومتك قيمة

barcaloni3333
09-13-2013, 17:53
فعلا أخي ضروري من رؤية هل الشركة التي ستعمل معها ستلتزم بهذه الأمور و أن لا تكون فوائد أم لا

Elcapitano
09-13-2013, 18:39
السلام عليكم ,
أخي الفاضل , بالنسبة لوجهة نظري أرى أنه لا حرج في المضاربة في سوق الفوركس , على أن نفتح حسابات إسلامية بدون فوائد .

afaf123
09-13-2013, 19:17
كثيير تعبنه من كثره المواضيع بالخصوص ده موضوع يقول حلات وموضوع يقول حرام مش عارفيين خلاص الحلال او حرم
ياريت حد يجاوب بصدق وشكرا

b---m
09-13-2013, 19:28
بص يا اخى انت توهتنى فى الموضوع ولكن الى فهمتو انك بتتكلم عن الحرام والحلل فى الفوركس فانا انصحك ان تسئل دار الافتاء فى بلدك او اى شيخ ذو علم وشكر

mazen2508
09-13-2013, 20:01
اخى الفاضل تحياتى
تجارة العملات باصوره التى تتم فى الفوركس كل الفتاوى التى صدرة عن علماء اجلاء بشأنها تفيد انها حلال طالما استبع منها فوائد التبيت

yacrao
09-13-2013, 20:47
اعتقد ان في الموضوع الفوركس حلال والحمد لله
الذي فتح على عباده ابوابا كثيرة للرزق في كل المجالات

fadhel
09-13-2013, 21:34
والله ياخى الكريم انا مافهمتش اى حاجه يعنى باللبلدى الفوركس ده حلال ولا حرام عشان لو حرام نسيبه لان انا سالت ناس كتير وقالو انه حلال وان المشكله الوحيده هيا فى الحصول على فايده من تبييت الصفقات

samirb
09-13-2013, 21:39
شكرا لك يا أخي و طبعا ما بندخلش اي مشروع
الا بعد التثبت من حله او تحريمه بارك الله فيك

iamis0000
09-14-2013, 00:13
شكرا جدا اخى الكريم فى تقديم هذه المعلومة التى وضحت كيفية التداول بالطريقة
الصحيحة والربح الموثوق منه انة بالاحلال طبعا

zezocrazy
09-14-2013, 00:14
فعلا أخي ضروري من رؤية هل الشركة التي ستعمل معها ستلتزم بهذه الأمور و أن لا تكون فوائد أم لا

mahmoud ahmed hassan
09-14-2013, 01:10
اكيد نسعى للحلال دائما

doola2020
09-22-2013, 17:25
يا أخي الفاضل الحلال بين والحرام بين وبينهم أمور مشتبهات فأنت من يقرر في الأول والآخر إن كان حلالا أم حراما

amindo
09-22-2013, 17:50
على مااظن ان تجارة المعادن حرام والله اعلم مشكور على التفسير واتمنى لك التوفيق

samieh
09-22-2013, 18:21
السلام عليكم يعنى يا اخى ما لمقصود من موضوع دة يعنى تجارة الفوركس
حرام ولا ايه انت كاتب كلام كتير نرجوا ادراج الخلاصة حرام ولا حلال

أنور
09-22-2013, 18:32
انا عن نفسي اتقدم لك اخي الفاضل بكل التقدير والشكر والعرفان لطرحك هذا الموضوع الهام وهو الحلال والحرام
الكل هنا يريد ان يربح وتتضاعف امواله ولكن بطريقه شرعيه يرضي الله عنعا ورسوله

iamis
09-22-2013, 19:54
جزاك الله كل خير لوجة نظرك وطرحك لرائيك لهذه النقطة الهامو
بالنسبة للموضوع دة وشكرا

rsfbg2010
09-22-2013, 21:50
السلام عليكم جميعا
المتاجره على العملات حلال ولا يوجد مايمنعها
واكيد ان الواحد بيبعد عن اى شى فيه شبهه

Walaa Mohamed
09-23-2013, 00:00
انا اعف ان المتاجره بالهامش ال هو الفوايد حرام
اما الحساب الاسلامي اعتقد اه جائز والله اعلم

iamis
09-23-2013, 00:11
شكرا جدا لتقديمك للمعلومة المهمة دى كتير مننا متخوف من التجارة فى البورصة عشان هذه لنقطة الحساسة وشكرا

mohamedmajdoubi
09-26-2013, 01:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا لك أخي على الموضوع الرائع
شرحك للموضوع واضح و مفيد

اسسلام
09-26-2013, 01:26
انا مافهمتش اى حاجه يعنى باللبلدى الفوركس ده حلال ولا حرام عشان لو حرام نسيبه لان انا سالت ناس كتير وقالو انه حلال وان المشكله الوحيده هيا فى الحصول على فايده من تبييت الصفقات ودى مبتحصلش فى الحساب الاسلامى بالتوفيق للجميع

amindo
09-26-2013, 01:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
التجارة في الفوركس حلال بطبيعة الحال ولا يمكن ان نشكك في ذالك ولاكن يجب تجنب المتاجرة على المعادن وشكرا على الطرح

aminox
09-26-2013, 01:55
بالطبع يا اخي فالمهم هو الحلال والمضاربة او المتاجرة بالعملات الاجنبية هي تجارة شرعية في الدين الاسلامي
لذلك يا اخي فكل الارباح التي تحققها ونحققها من هذا السوق هي حلال طيب وهي رزق من الله سبحانه وتعالى

forex pip
09-26-2013, 01:56
:bravo:مشكور اخي الكريم علي موضوعك ولكن الكسب من خلال تجاره الفوركس حلال
لكن هناك بعض الفتاوي لها رأي أخر وتقبل مروري وبالتوفيق:ok::bravo:

iamis
09-26-2013, 01:58
شكرا جدا اخى الكريم على هذه المعلومة المهمة الخاصة بالارباح لرائس المال واستفدت منها جدا

ahmedhawash
09-26-2013, 02:15
طيب فين توضيح ان الفوركس وما يتم فيه من تعاملاتا حرام ام حلال

ياريت حاجه تكون قاطعه لو فى حاجه زى كده اكيد هسيبه وربنا يغنينا بالحلال

nour7
09-26-2013, 02:45
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع ممتاز لطمأنة الناس ما تكسب حلال ام حرام
وشكرن جزيلان واتمن توفيق لجميع المتاجرين

mohamedmajdoubi
09-28-2013, 18:56
شكرا لك أخي على الموضوع الرائع
فمثل هده المواضيع تعتبر مواضيع جد مهمة لكل مبتدئ يصبو لتعلم هدا الميدان

moha1466
09-28-2013, 19:23
السلام عليكم ورحمة الله
ألف شكر على التوضيح، فعلا الموضوع معقد. هل يمكن مدنا بفتاوى لو سمحت

coucou2009
09-28-2013, 19:32
الكثير من المسلمين لا يفقهوم شيئا في فقه المعاملات
كل التركيز على فقه العبادات و هناك اهمال و عدم اهتمام بفقه المعاملات
الموضوع معقد نوعا ما
لذلك نرجو المزيد من التوضيح

harimeche
09-28-2013, 19:36
السلام علكم ورحمة الله

يجب على المرأ أن يتحلى بالصبر

وعليه بالإيمـــــــــان لكي لا يدخل تفي أشياء

حرام

ahmedabogad
09-28-2013, 19:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.شكرا لك
علي الافادة الكبيرة يا اخي الفاضل واتمني
لك ان تواصل افادتك لجميع اعضاء المنتدي الاعزاء

ahmedmhmed
09-28-2013, 20:10
موضوع رائع جدا اللهم ابعدنا عن الحرام
لكن يا اخي نحن هنا نتاجر في العملات بس مع انها ممكن تتاجر في السلع بس لكن كما نحن المسلمون نعرف ان تشتري وتبيع سلعة ليست في يدك فهي حرام والله تعالى اعلى واعلم

mohazifa
09-28-2013, 20:21
مشكورر يا غالي على هده المعلومات القيمة واصل ولاتفاصل شكرا على مرورك الحلال طيب

heroo252
09-28-2013, 20:24
اعتقد ان بالنسبة للطريقة التانية المزكورة
يبقى المتاجرة بتاعتنا فى العملات حلال ان شاء الله

perfect_signals
09-28-2013, 20:39
حتى الفتوى محتاجة واحد ضليغ فى اللغة علشان يشرحلنا
ليه دار الافتاء مبيخرجش فتوى صريحة بان الفوركس حلال ولا حرام

مصطفى حمدان
09-28-2013, 20:54
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع الرائع ونرجو من الله عزوجل ان يجعله فى ميزان حسناتك والله الموفق للجميع

ايمان السيد
09-28-2013, 20:57
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا.......................مشكووووره جدا على هذه التوصيات الرائعه

helbwer
09-28-2013, 21:24
السلام عليكم
كل من ربح فى البوركس اللة يبارك
لة فية والعلم عند اللة ومن يتق اللة يجعل لة مخرجا

أميمة
09-29-2013, 02:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع رائع
جدا واتمنى حظا مربحا وموفقا للجميع بارك الله فيك

aaa
10-04-2013, 06:09
هذا شرح وافى وجميل جدا ويكون المستفيد الاكبر هو الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس
وننتظر منك ان تقوم بنشر المزيد من المواضيع الجميلة والمفيدة

semo elgouhary
10-04-2013, 09:54
شكرا لك اخى على هزا الموضوع بس بصراحه انا كده توهت
المفروض وان الكل عارفه ان تجاره العملات خلال ولكن تجاره المعادن حرام
مش عارفه بقى بجد انا بدات اتوه

ashrafshawky
10-04-2013, 09:56
اخى الكريم لك كل الشكر على هذا الموضوع ولكنى لم اعرف رايك انت الشخصى ياريت تقولينا

Abo Hamdy
10-04-2013, 10:06
طبعا انا كنت بقول انه حرام بس لما فكرت بعقلي وقلبي
لقيته حلال وعلى حسب قلبي وفتاوي الشيوخ والعلماء حددت

abokenzy
10-04-2013, 15:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا شايف ان الموضوع كبير وطويل وتتوه فيه ياريت يكون اسهل من كده
ومشكور جدا علي الجهد المبذول

abugoad
10-04-2013, 19:17
في البداية بدأت يتداول الذهب كان أمراً رائعاً بحق ولاكن عندما عرفت أنة محرم تركتة للأبد اذ أني ادخل أهذا السوق دون الاهتمام أصلاً بالعملات وإنما بالذهب فقط

taki007
10-04-2013, 21:55
لم أفهم الكثير لكن شكرا لك و أنا أعلم أن الفوركس حلال و قد إطلعت على عدة فتاوى
لشيوخ من لجنة الإفتاء من الكويت و السعودية و قد تم بموجبها تحليل الفوركس و تحريم الفوائد الربوية فيه
ولهذا توفر الأن شركات الوساطة حسابات إسلامية خالية من الفوائد الربوية و لولا هذا الحل
لما إستطاع اي أحد ممن يخاف الله المتاجرة في الفوركس

hasback
10-04-2013, 22:07
شرا اخي الكريم على الموضوع ولكن المنتدى عج بثل هذه المواضيع ,واقول لك خلاص الكل فهم ان المتاجرة حلال في البورصة مالم يدخل فيها ربا فلا حاجة ان نزيد ونعيد في الكلام كل يوم او يومين ,فاعادة الكلام كثيرا يصيب الناس بالملل

login
10-04-2013, 22:17
بص اعتقد ان الحساب الاسلامى فى فركس مش حرام لان الحسابات الاخر
بتعتمد على فوائد التبيييت بس انا كنت عاوزه اسال عن شركات الوساطه هل هى حلال ولا حرام

rani77
10-04-2013, 22:18
اخواني الاعزاء
احترم رايكم فقط اطوني سبب واحد ليش المتاجرة بالذهب حرام
يا اخوان انا دارس ماجستير مالية وعملت كمدير استثمارات 10 سنوات
العملات تحوي فوائد احيانا
الذهب لا
فلماذا المتاجرة بالذهب حرام على هيك خلينا نحكي لاصحابنا محلات الذهب والفضة باغلاق محلاتهم يا عمي والله انا مستغرب من ذلك
يقول لك مرابحة اسلامية وهي لا تفرق عن الفائدة بشيء اللهم مسميات واحكيها من واقع تجربة وممارسة ومسؤول عن كلامي امام الله والناس
الناس وصلت القمر ونحن نركز في امور غريبة .... الله واعلم يا ري سامحني اذا اني مخطيء وشكرا سامحونا

mounirmahdjoub
10-04-2013, 22:20
على العموم هذا اجتهاد من الاخ لكن دعونا نكون صريحين بعض الشيء
الحلال بين والحرام بين اسهل حاجة على النات الكوبي كولي
لذالك اي واحد ينشر مثل هذ الموضوع فهو مسؤول امام الله

egy26
11-02-2013, 01:49
جزاك الله كل خير على هذا الشرح الوافى والجميل وانا كمبتداء فى مجال الفوركس استفدت كثيرا
من هذا الموضوع المفيد وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع المفيدة

nabile
11-07-2013, 13:35
والله ياخى الكريم انا مافهمتش اى حاجه يعنى باللبلدى الفوركس ده حلال ولا حرام عشان لو حرام نسيبه لان انا سالت ناس كتير وقالو انه حلال وان المشكله الوحيده هيا فى الحصول على فايده من تبييت الصفقات ودى مبتحصلش فى الحساب الاسلامى.

A.H.M.E.D
11-07-2013, 13:45
اهم شئ في العمل في هذا السوق هو ان تدخل السوق للعمل وليس للمقامره
والتعلم الجيد وفتح الحساب الاسلامي من اجل تحقيق ارباح حلال ان شاء الله

rikif
11-07-2013, 13:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور كثير يا اخي الكريم جزاك الله كل خير واتمنى لك وللجميع
التوفيق ومع السلامة وفي امان الله مع السلامة

zakamessi
11-07-2013, 13:48
الســـــــــلام عـلـيـــكـم ورحــمـــة الله وبــــركـــــاتـــــــــه تعـــــــالى ....
أمــــــــا بــعــــــد ........
شكرا لك أخي على المعلومات بترك الله فيك أخي

maachou abdo
11-07-2013, 15:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك على هذا الشرح المبسط وفي غاية الروعة و الاهمية ... وسلام تقبل مروري

younesboughnim
11-07-2013, 19:02
شكرا أخي الكريم على رأيك في الفوراكس
بالتوفيق

maha elsayed
11-07-2013, 19:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتهانا هحفظ الموضوع لان عن جد مهم
جدا وحيوى ولازم ندرس الموضوع

latraaa
11-07-2013, 20:42
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و وعلى المعلومات التي قدمتهان و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إ نشاء الله، و يعملوا بها، بالتفويق لك و للجميع إ نشاء الله

mansar
11-13-2013, 00:27
السلام عليكممم ورحمةة اللله وشكرااا يا اخيييي
وشكرااا كتيرااااا يا اخي الكريمممم وشكراااا
ومعي لسلامةي ا اخي الكرسيممممممممم

Mostafa Haval
11-13-2013, 00:30
السـلام علـيكم ورحـمة الله وبـركاته

الحمدلله انه يوجد حسابات اسلامية لكنا الان لا نعرف شيء عن الفوركس

تحـيـاتي لـكم ... بـالتـوفـيـق

chennana
11-13-2013, 00:39
بسم الله الرحماًن الرحيم
وصلاة وسلام على محمد وألي محمد أجمعين
يعني بصراحة موضوعك دوخني يا اخي ولم افهم حلال ام حراام و شكرااااااا

NISOG
11-16-2013, 02:38
شكرا لك على هذه المعلومة الجيده والمفيدة وجعلها الله في ميزان حسناتك أن شاء الله

abugoad
11-16-2013, 13:07
والصلاة والسلام على رسول الله موضوع رائع اخي الكريم نعم فهناك بعض الشركات تتيح متاجرة المعادن وبعض شركات الاسهم وهذا امرٌ محرم ابضاً

nabile
11-16-2013, 13:25
السلام عليكم ورحمة الله
خير وسيلة ولكن الحلال في بركة في الرزق.
شكرا.

glucklichsz
11-17-2013, 02:05
والله ياخى الكريم انا مافهمتش اى حاجه.
الواحد بيسعى دايما للحلال ولو حاجة فيها شبهه بنبعد عنها

منى الجندى
11-25-2013, 18:28
خلاصة الموضوع ان تجارة العملات اى تجارة تكون حلال بشرط التسليم وعدم الاطاله بالسداد
او يكون هناك فوائد والمحرم منها ما توجر به شيئين غير بعضهما مثل تجارة السله والنفط وغيرهم

salimned
11-26-2013, 01:25
السلام عليكم
طبعا اخي لا يوجد احسن من الكسب الحلال
لانه يؤمن لك راحة نفسية طبعا و محاولة عدم التجارة
على سلع مشبوهة و ان شاء الله سيقوى رزق من بيعمل بجد و لا يفكر في الغش
موفق اخي.

WASEM DALLOUL
11-26-2013, 15:34
السلام عليكم
طبعا ياأخي الكريم المفروض على الشخص قبل ان يبدأ بأي عمل ان يتأكد بأنه حلال وانه شرعي ايضا وهذا افضل لدنياه وآخرته
وشكرا

نور المعرفه
11-26-2013, 15:46
السلام عليكم : يعني بالبلدي الفصيح يا إنت عاوز تقول إنه في مشكلة في الفوركس : طيب ما تخليك واضح عشان الناس تفهم وما تخفش ،وبعدين هو مش فيه الحساب الإسلامي عشان الحلال والحرام ومعظمنا بيختروه ، طيب إيه المشكلة .

mahmoud_26
11-29-2013, 22:55
السلام عليكم احب اشكرك يا اخى على هذا الموضوع وانا فى غاية السعادة بالتفاعل الواضح من قبل
الاعضاء فى هذا المنتدى واتمنى ان يستفيد الجميع من هذه المواضيع المفيدة

bsmarwen
11-29-2013, 23:20
السلام عليكم
اخي العزيز هذا الموضوع غاية في الاهمية و لذا من الواجب عليك ان توضح ما ترموا اليه
دممممتم في رعاية الله

xdorex
11-30-2013, 02:36
موضوع رائع الصراحه ومهم جدا وان شاء الله كل الارباح التي نجنيها من سوق الفوركس تكون حلال بفضل الله
بارك الله فيك على الطرح وافادة الاعضاء جزاك الله كل الخير

mohamaher
11-30-2013, 02:58
مشكور على موضوعك الرائع والمتميز
واشكرك على شرحه المبسط وتوضيح اربح المال ... لكن بالحلال
وان شاء الله اكون من المستفيدين
جزاك الله خيرا

محمد أبو بكر
11-30-2013, 15:25
السلام عليكم و رحمته و بركاته
الكل هنا يريد ان يربح وتتضاعف امواله
ولكن بطريقه شرعيه يرضي الله عنعا ورسوله
فمن يعرف معلومات يفيدنا بيها .. و بالتوفيق للجميع

choroukguid
11-30-2013, 23:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزيل الشكر اخي على هدا الموضوع
وعلى الانتباه والوعي لاكل الحلال فلاحلاوة للفوركس الا بطعم الحلال

tarek ben mansour t
11-30-2013, 23:30
السلام عليكم و رحمته و بركاته
الكل هنا يريد ان يربح وتتضاعف امواله
ولكن بطريقه شرعيه يرضي الله عنعا ورسوله
فمن يعرف معلومات يفيدنا بيها .. و بالتوفيق للجميع

heroo252
11-30-2013, 23:46
فعل فىشروط عشان تكون المعاملة حلال زى القبض فى المجلس ودة متاح فى العملات بس
وزى انك تتاجر فى ما يمكن تملكة مش تتاجر فى نفط او سلع وطبعا انك تتاجر بدون عمولا تبييت

زهرة 124
12-01-2013, 17:18
كلنا بنصر علي ان يكون الرزق حلال بدون ادني شك فيه ولا ريبة
والمعظم عمل حسابه اسلامي لمنع اي تعامل ربوي واي فوائد
شكرا جزيلا علي الموضوع وما به من معلومات طويلة ومعقدة بعض الشيء
بالتوفيق

haitham
12-01-2013, 19:44
جزاك الله خيرا اخى الكريم على ماقمت بتقديمه فى هذا الموضوع ولكنك للاسف لم تربط موضوع بالفوركس ولم تطبق ماقلت على مايتم من طرق حديثه فى تعاملات البيع والشراء مثل استخدام الانترنت لاجراء الصفقات

الورد الجورى
12-01-2013, 21:44
أولاً شكررررا كثيرراً على هذا الموضوع الجميل الذى طرحتة إلينى أسأل الله ان يجعلة فى ميزان حسناتك بس انا برضوا مش فاهمة هو الفوركس حلال ولا حرام ياريت ترجع تفهمنا اكثر ولك الاجر انا افكر فى هذا الشأن بس ما وصلتش لشئ وهذا الموضوع أتى فى وقتى واكرر شكرى

ilyes chaieb
12-01-2013, 21:48
السلام عليكم و رحمة الله
تجااارة الفوركس مع الحسابات الاسلامية الخالية من الفوئد الربوية

و البعيدة عن تجااارة المعااادن هي شرعااا حلال

تقبل مرورى

mostafa adnan
12-02-2013, 01:18
شكرا لك اخي الكريم على هذا الشرح الملئ بالمعلومات المهمة
وجزاك الله كل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اسراء اسماعيل
12-04-2013, 11:15
ياريت فعلا نحدد بالظبط هوه حلال ولا حرام عشان نحدد موقفنا لان الموضوع ده يفرق مع نااااااااااااس كتير وشكرا وتقبل مروري

forex pop
12-04-2013, 14:39
.المسلم حريص على الكسب واستثمار كا جزء من حياته ، ولكن مع مراعاة الحلال.
فليس العبرة بكثرة المال ولكن العبرة بالبركة فيه التي يكون مصدرها تقوى الله ..

anamoody
12-07-2013, 23:21
اخى العزيز وفقك الله فى فعل الخير و شكرا على التوضيح وشرح كيف ان اربح مال بالحلال
انتظر منك المزيد ولا تحرمنى الجديد وربنا يجعله فى ميزان حسناتك
تقبل مرورى

adhibi
12-08-2013, 17:08
تم تفعيل المرحلة الاولى و الثانية بنجاح دون اي اتصال من انستا
عادي ياصديقي
لكن اريد الاتصال بتقني فوركس الناطق اللغة العربية و لم اجد حل

reus
12-08-2013, 18:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
ياريت الكل يربح وشكرا على المجهود الرائع يا مان وتقبل مرورى
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

انس بن تن
12-08-2013, 18:16
المفروض اننا منفتيش ف الحلال والحرام
دي اشياء ليها ناسها يتكلمو فيها اما عن الرزق الحلال فربنا يرزقنا من حيث لا نحتسب رزقا حلال

reus
12-08-2013, 18:24
شكرا على المعلومات القيمه وجزاك الله الخير كله وتقبل مرورى
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

بشير حمدان
12-08-2013, 18:30
السلام عليكم
لابد ان يتحرى الانسان جيدا عن مصدر دخله من حيث الحلال والحرام كى يكون مطمئن من اين يطعم ابنائه جزاك الله خير الجزاء

MFO100
12-08-2013, 18:41
بارك الله لك اخى الكريم على المعلومات المفيده التى قد استفدت منها كثيرا فى الحقيقه واسأل الله عز وجل ان يجنبنا الفتن ما ظهر منها وما بطن واسأل الله ان يبارك لنا فيما رزق

osamamamoon
12-13-2013, 02:36
انا مافهمتش اى حاجه يعنى باللبلدى الفوركس ده حلال ولا حرام عشان لو حرام نسيبه لان انا سالت ناس كتير وقالو انه حلال وان المشكله الوحيده هيا فى الحصول على فايده من تبييت الصفقات ودى مبتحصلش

انس بن تن
12-13-2013, 07:08
السلام عليكم
تقبل مروري
اخي ان شاء الله رزقنا كلو يبقا حلال واللهم اغننا بالحلال
واشكرك جدا ع الموضوع اللي انا شخصيا تهت فيه

Moro_Mezo
12-13-2013, 10:12
يكون المسلم حريص على الكسب واستثمار كا جزء من حياته ، ولكن مع مراعاة الحلال
فليس العبرة بكثرة المال ولكن العبرة بالبركة فيه التي يكون مصدرها تقوى الله عز وجل

nabile26
12-13-2013, 10:16
بسم الله الرحمن الرحيم
شكراللايضاح والتحليل الدقيق المدقق.
اللهم اكسبنا الحلال.
شكرا.

nidal1407
12-13-2013, 10:52
[بارك الله فيك على الموضوع القيم والمميز

وفي انتظار جديدك الأروع والمميز

لك مني أجمل التحيات

وكل التوفيق لك يا رب

---------- Post added at 07:52 AM ---------- Previous post was at 07:51 AM ----------

أإسـ عٍ ـد الله أإأوٍقـآتَكُـم بكُـل خَ ـيرٍ

دآإئمـاَ تَـبهَـرٍوٍنآآ بَمَ ـوٍآضيعكـ

أإلتي تَفُـوٍح مِنهآ عَ ـطرٍ أإلآبدآع وٍأإلـتَمـيُزٍ

لك الشكر من كل قلبي

---------- Post added at 07:52 AM ---------- Previous post was at 07:52 AM ----------

يعطيك الف الف عافيه

موضوع رااائع

وجهود أروع

ننتظر مزيدكم

بشوووق

Asmaa_sema
12-13-2013, 12:44
فعلا الربح الحلال يكون له مذاق خاص جدا وطبعا ربنا بيبارك لنا فية وبيوفقنا لذا انا ابتعد عن اى شئ مشبوة
فى الفوركس زى المتاجرة فى حساب غير اسلامى او العمل فى السلع

waelmma
12-13-2013, 13:21
:p:tie::ok: معلومات هامة يااخى وبارك الله فيك ومنتظرين منك المزيد انشاء الله
وبالتوفيق انشاء الله

علاوي حسن
12-13-2013, 14:27
السلام عليكم هذا الموضوع مهم جدا لانه يدخل الانسان في شك كبير وذلك لكثرة الاراء في تجارة الفوركس ولكن احب ان اضيف ان في احد التعليمات الخاصة بالشركة تقول انك تريد حساب اسلامي بدون فوائد واعتقد ان الكثير من الاعضاء وافقوا على هذا الشرط وذلك لكسر حاجز الشك بالنسبة لمسائل الحلال والحرام في التعامل مع هذه الامور.

الفهلوى
12-13-2013, 15:03
اخى العزيز المعلومات رائعه جدا ومفيده جدا ولقد استفدت كثيرا وجزاك الله كل خير وجعله الله فى ميزان حسناتك والسلام عليكم ورحمت الله وبركاته

zyzo
12-13-2013, 15:18
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل شكرا جزيلا لك على هذا
الموضوع الرائع اتمنى ان يستفيد منه
جميع الاعضاء بارك الله فيك
وفي هذا المجهود
و بالله التوفيق للجميع

DrAbeer
12-13-2013, 20:19
الــسلآآمـ علــيكمـ ورحمــة اللهـ وبــركآآتهـ .. الله يرزقنا الحلال ياااارب دائما ويبعدنا عن الحرام ...
...... بالتوفيق لنا ولكم ياااااااارب

anamoody
12-13-2013, 20:38
مشكور اخى الكريم على الجهد الرائع والعظيم لشرح كيفية ربح المال بالحلال
قد استفدت كثير من الموضوع والتعليقات المفيدة جدا
تقبل مرورى

latraaa
12-13-2013, 20:43
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على النصيحة القيمة و التي سوف اضعها تاجا على رأسي إن شاء الله، أتمنى من الإخوة الكرام أن يتحلوا بالحلال إ نشاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشءا الله

fatilahcen
12-13-2013, 22:08
معلومات جد مهمة شرفك الله اخي الفاضل وجعلك من الناجحين
المتفوقين في هذا المجال الرائع
مجال الفوركسسسسسس

chaabi noureddine
12-18-2013, 16:48
انا مافهمتش اى حاجه يعنى باللبلدى الفوركس ده حلال ولا حرام عشان لو حرام نسيبه لان انا سالت ناس كتير وقالو انه حلال وان المشكله الوحيده هيا فى الحصول على فايده من تبييت الصفقات ودى مبتحصلش فى الحساب الاسلامى

ahmed elssaidy
12-18-2013, 23:24
شكرا لك اخي الكريم على هذا الشرح الممتاز
والمفيد لي وللاعضاء وفي انتظار المزيد من المواضيع
انشاء الله جزاك الله خير بالتوفيق للجميع

رزق ديريه
12-19-2013, 00:10
الموضوع طويل وانا تلخبطط فيه و تهت ...
اولا شكرا جزيلاً على الموضوع ...لكن الخلاصة ؟ تجارة العملات الفوركس ..حلال ام حرام ..؟ لم استطع استخلاص الامر حتى الان !!؟

و الله يباركلنا بالحلال و يهدينه اليه

ashrafko
12-19-2013, 00:13
اعتقد اخى ان الفوركس حلال طالما انك تقوم بالتداول بة على اساس العلم وليس على اساس المضاربة والاعتماد على الحظ وان يكون الحساب اسلامى

fatma abdelhay
12-19-2013, 01:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صلى وسلم على سيدنا محمد
اخى قلنا بنسعى عشان نكسب ولكن بالحلال والمال الحرام لاطعم له ولا قيمه له
اللهم اغننا بحلالك عن حرامك يارب العالمين

chaabi noureddine
12-22-2013, 14:35
انا مافهمتش اى حاجه يعنى باللبلدى الفوركس ده حلال ولا حرام عشان لو حرام نسيبه لان انا سالت ناس كتير وقالو انه حلال وان المشكله الوحيده هيا فى الحصول على فايده من تبييت الصفقات ودى مبتحصلش فى الحساب الاسلامى

millions
12-23-2013, 18:40

east26
12-29-2013, 00:19
فى البداية احب اشكرك يا اخى على هذا الموضوع وانا فى غاية السعادة بالتفاعل الواضح من قبل
الاعضاء فى هذا المنتدى واتمنى ان يستفيد الجميع من هذه المواضيع المفيدة

juve4ever
12-29-2013, 23:40
بـــسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم ورحمة الله مشكور اخي الكريم على الموضوع
انا اعف ان المتاجره بالهامش ال هو الفوايد حرام اما الحساب الاسلامي اعتقد اه جائز والله اعلم ضروري من رؤية هل الشركة التي ستعمل معها ستلتزم بهذه الأمور و أن لا تكون فوائد أم لا

forexbroker
12-29-2013, 23:46
السلام عليكم
تشكر أخي على هذا الموضوع الرائع فالحلال بين و الحرام بين
و الفوركس حلال محلل يكفي أن تفتح حساب إسلامي لتمنع الربا.

Ali Mahmoud
12-29-2013, 23:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ....

انا اعف ان المتاجره بالهامش ال هو الفوايد حرام
اما الحساب الاسلامي اعتقد اه جائز والله اعلم

waelmma
01-13-2014, 19:19
:)):p:tie: شكرا لك يااخى على مجهودك الذى بذلته فى
جمع هذه المعلومات القيمة والمهمة وجزاك الله خيرا

meneerforchon
01-14-2014, 10:44
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم الاخوة المشاركين
موضوع مفيد ومهم يستحق المتابعة
بارك الله فيكموفي المنتدى

waelmma
01-16-2014, 23:54
:o:)):( شكرا لك اخى الكريم على هذه المعلومات الهامة
واللى مبذول فيها جهد عالى جدا وشكرا لك مرة ثانية

3omda El-Nopy
01-25-2014, 04:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته,
من اهم الاشياء فى الفوركس هو التعلم الجيد وفتح الحساب الاسلامي من اجل تحقيق ارباح.
تقبل مرورى ومشكور جدا على الموضوع الرائع

sara ali
01-25-2014, 11:18
الحلال والحرام فى الفوركس واضح جدا وهى تجارة العملات جائزة وتجارة المعادن حرام
الحساب الاسلامى جائز والحساب العادى الموجود بة فوائد التبييت

Kais Daboul
01-26-2014, 05:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
وضحلنا أخي
شكرا أخي و بارك الله لك

waelmma
01-26-2014, 15:06
:p:(:ok: شكرا لك اخى الكريم على هذا الموضوع ومنتظرين منك
المزيد ان شاء الله وجزاك الله خيرا اخى الكريم

zamalkkawy
01-29-2014, 13:41

forexman55555
03-05-2014, 15:24
يكثر التحدث الان فى كيف يكون الربح من الفوركس حلال برغم انى ارى ان الامر
سهل جدا , هناك محرمات قليلة جدا فى الفوركس و تجنبها سهل جدا

mghorab90
03-05-2014, 15:45
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
نحاول ان نبحث عن انفسنا العوائق لقد اثبتت معظم الفتاوى ان التداول حلال وعلى الرغم من هذا يظهر البعض للعبث بنا من خلال فتوى غير مدروسه وملمه بحاجه المجتمع بالتحريم ولكن المسلم الصادق مع نفسه ودينه يستفتى قلبه

caf
03-11-2014, 03:37
شرح مميز واكثر من رائع وانت قمت بشرح الموضوع بطريقة مبسطة
مما يتيح للاشخاص المبتدئين فهم الموضوع بسهولة

seif1987tt
03-11-2014, 06:47
شكرا على طرح نظرة ديننا عن الموضوع لانك فتحت عيوننا على مواضيع ما كنا نعرفها
و على فكرة اراء العلماء في الموضوع متقاربة جدا شكرا للتوضيح

sendrela
03-11-2014, 07:51
والله يا اخى موضوع حرمانيه الفوركس من عدمه منتشر كثير ولكن لا ندرى ايهم على صواب

واتمنى ان يكون هناك احد الاشخاص الذين لديهم درايه بالفوركس ليسأل شيخ عن الحساب الاسلامى

وهل يوجد فيه حرمانيه ام لا ..اتمنى من الله ان لا يكون فى حرمانيه به .حتى لانقع فى الحرام

تحيتى

salimned
03-11-2014, 18:28
السلام عليكم
طبعا اخي يجب علينا ان نربح الحلال و لا ناخد
ما هو حرام لانه لا ينفعنا ابدا لدلك تجارة الاسهم يجب
تجنبها و العمل على العملات فقط و فق ما هو جائز لنا
موفق اخي.

loubnaettaki
03-13-2014, 17:27
موضوع الحلال والحرام فى الفوركس واضح جدا وهى تجارة العملات جائزة وتجارة المعادن حرام
الحساب الاسلامى جائز والحساب العادى الموجود بة فوائد التبييت حرام

romyolove51
03-13-2014, 17:33
دممممتم في رعاية الله

xmohamedx
03-17-2014, 07:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك اخى على هذه الجمل فى الرد على المواضيع واعنى جميع المشاركين حقا مشاركات فعالة ويجب ان ننتبه لها لنمتلك المزيد من المعرفة وتقبلوا تحياتى
...

rami007
03-20-2014, 06:41
السلام عليكم
انا مفهمتش اى حاجه يعنى ايه ياريت التبسيط
ومع الوضع فى الاعتبار ان حسابى اسلامى
ومفتكرش ان فيه حساب اسلامى بيه شبهه
حرام ارجو التوضيح بشىء من البساطه
سلام تحياتي
بالتوفيق

lema
03-20-2014, 06:51
فعلا اهم شئ ان نربح اموال حلال لان الحرام لا يمكن ابدا ان يدوم فترة طويلة لذا لابد ان يكون لدينا
الوازع فى اختيار الحلال والابتعاد عن كل ما هو حرام

zisimo
03-21-2014, 00:15
شكرا أخي الكريم و الفاضل على هذا الموضوع الرائع حول كيفية ربح المال بطريقة الحلال
وأتمنى لك التوفيق في باقي أعمالك انشاء الله

zamalkkawy
03-21-2014, 02:50
هذا الموضوع غاية في الاهمية و لذا من الواجب عليك ان توضح ما ترموا اليه

AMLAK
03-21-2014, 03:33
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان الكثير من المسلمين
لا يفقهوم شيئا في فقه المعاملات كل التركيز على فقه العبادات و هناك اهمال و عدم اهتمام بفقه المعاملات الموضوع
معقد نوعا ما لذلك نرجو المزيد من التوضيح تحياتي للجميع

besnisse
03-24-2014, 04:15
مشكور اخي الكريم كثيرا على الموضوع
اللهم ارزقنا رزقا حلالا طيبا مباركا و باعد بيننا و بين كل مال حرام لا يغنينا عن نار جهنم
بالتوفيق و شكرا مجددا .

laurent1979
03-24-2014, 04:24
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم
جاء في قرار صادر عن المجمع الفقهي التابع لمنظمة المؤتمر الإسلامي بيان الطرق المباحة والطرق المحرمة للتعامل فيها

ahmad lord
03-24-2014, 04:28
اعتقد ان اللي انا فهمته ده اللي احنا ماشيين عليه كلنا الشروط مافيهاش حاجه احنا بنرتبها محرمه بس في بعض النقط انا مفهمتهاش ولن مشكور علي الموضوع

نور المعرفه
04-18-2014, 15:05
مؤخر أص إكتشفت أنه لا يجوز إمتلاك شهادات الاسهم التي تعطي أرباحا ً شهرية وذلك لإن تلك الأرباح نوع من أنواع الربا ، والذي يجوز هـو تبادل السهم بما يعادلة من مال ، بارك الله فيكم .

INTHENAMEOFALLA
04-18-2014, 15:10
كيف تتحدث عن التجارة الحديثة بهذه الطريقة اين اجد التاجر الذى اعطيه العقد او يعطينى المال ان الدين الاسلامى يا اخى الفاضل دين يسر لا عسر وكل وقت بتعاملاته ونظامه لكن الاساس معرفة الانسان باساسيات دينه والحلال بين والحرام بين

a7med84
04-20-2014, 02:14
شكرا لك اخى الكريم على الموضوعوالفوركس مجال هو الوحيد

اللى انا اقتنعت به من بين كل المجالات على النت اللى انا لا اقتنع بها الا الفوركس فهو مجال شيق جدا

haffoudhi
04-20-2014, 18:28
مادام شيوخ الافتاء احلوا التداول في الاوراق الماليه وحرموا المعادن يبقى واضح وجلي الامر ولا لبس فيه الحلال بين والحرام بين والعهدة على من افتى'

mgw
04-21-2014, 10:09
الواحد دايما بيدور على الحلال لو النهارده دنيا
متنساش ان بكره اخرى يا اخى يارب اغنينا بالحلا

ahmedibrahim258259
04-21-2014, 11:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذه المعلومة الرائعة وهي الربح بالحلال جزاك الله خير
تقبل مروري

ابو جعفر الطيار
04-21-2014, 15:18
بارك الله فيك اخي العزيز على التذكير
اللهم اغننا بحلالك عن حرامك يا ارحم الراحمين
اللهم لا تدخل في جيوبنا فلسا حراما اللهم امين

naceurbens
04-21-2014, 18:22
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور اخى الفاضل على التوضيح
و بارك الله فيكم

doaa sary
04-21-2014, 18:28
والله كتر الموضوع عن الكلام ده اللى شايفو حرام يسيبو ويريحنا بلاش يششتتنا معاه
ويخلينا خايفين انا سئلت حد موثوق وقالى مش حرام البورصه فا بلاش تحللو وتحرمو

karam22
04-21-2014, 18:37
في المقال جائي اربع طرق الاولي والثانية قيل انها حلال
والتالتة والرابعة حرام
الاولي والثانية تشترط اخذ المبلغ في الحال بعد اتمام الصفقة او بضمان الشركة الوسيطة في السوق واعتقد ان هذا هو الذي يتم في بيع وشراء وفتح واغلاق اي صفقة والله اعلم

alaeddine
05-24-2014, 16:38
موضوع الحلال والحرام فى الفوركس واضح جدا
وهى تجارة العملات جائزة وتجارة المعادن حرام
الحساب الاسلامى جائز والحساب العادى الموجود
بة فوائد التبييت حرام
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله.

siimo
05-24-2014, 17:15
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته تشكر على هدا الموضوع الجميل
الدي اريد ان اقوله ان الحلال بين والحرام بين
وبالتوفيق للجميع

haffoudhi
05-24-2014, 19:21
والله ياخى الكريم انا مافهمتش اى حاجه إنت زدت عقتها مش فهمتنا والموظوع وضح وياريت ما نفتي فى أي شي ما نفهم فيه وكمل جميلك وقول لنا حلال والا حرام وخلاص من غير وجع دماغ

Moha New
05-24-2014, 21:29
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذا الموضوع وشرح الترند
فى انتظارالمزيد من المعلومات المفيدة

abo heba
05-24-2014, 22:28
عليكم السلام
الف شكر على الفتوى ولقد رايت العديد من الفتاوى واراء الخبراء منهم الدكاتره والمهندسين وكله يقول ان التداول وفق النظام الاسلامى
حلال باذن الله ويارب يكون هكذا وحسب ما ارتاح له اننى اتداول وفق النظام الاسلامى

الربح من الفوركس
05-24-2014, 22:29
اخى الحبيب اعتقد انة من الافضل ان تقوم بفتح حساب اسلامى خالى من الفوائد والربح الحلال وبالتوفيق للجميع والربح الكبير