PDA

View Full Version : أريد أن أبدأ بالتعلم الأن ، ما الذي ينصح به الخبراء ؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

hadeer hamdy
07-25-2012, 00:50
الجواب :
1- إقرأ الكتب الإنجليزية فقط حتي تتعلم جيدا ما هو التحليل الفني ( أكرر : هل قلت الانجليزية ؟ ) نعم الانجليزية فقط مثل كتاب john murphy
2- اشترك مع احد مكاتب الوساطة و حمل البرنامج التجريبي الخاص بهم و افتح حسابا تجريبيا و انتقل الي الخطوة 3 الأن
3- اجلس أمام جهاز الكمبيوتر وافعل الأتي : افتح برنامج المتاجرة و شاهد ماذا يحدث لمدة ساعة واحدة00
اطبع كتاب جون ميرفي ان أمكن و ابدأ بدراسة المؤشرات واحدا تلو الأخر ( لا تترك مؤشر وتذب للذي يليه الا عندما تكون متأكدا تمام التأكد انك استوعبته جيدا )
استمر في دراسة تأثير المؤشرات علي سعر العملة لمدة لا تقل عن أسبوع
بعد انتهاء الأسبوع أحضر مفكرة فارغة وابدأ بتدوين ملاحظاتك عن التحليل الفني وعيوب ومميزات كل مؤشر

zizo_a_86
07-25-2012, 02:13
قراءة كتب تعلم الفوركس وحفظ بعض مصطلحاته والتركيز على التحليل الكلاسيكى كمبتدئ مثلى مع بعض الفيديوهات

derfcase
07-25-2012, 04:26
لا اعتقد انه شرطا التعلم باللغة الانجليزية
فلو توافرت امكانية نقل الكتب الانجليزية و ترجمتها الي العربية لربما كان هذا الامر ايسر
و بخاصة كتاب التحليل الفني الرائع لجون ميرفي

زيزو
07-25-2012, 05:22
نزل الفيدويهات من اليوتيوب
نزل الكتب الالكترونية
افتح حساب تجريبي
ابدا الممارسة العملية علي التجريبي
الالتزام والانضباط والبعد عن الطمه هما اسرار الفوركس

HOUSAMMI
07-25-2012, 12:55
نزل الكتب الالكترونية
افتح حساب تجريبي

بصراحة كلام احسن من الكنافة والقاطيف :bravo:

بس لازم تركز فى حاجة واحدة من دول الاول

بمعنى اقرى كتاب وحاول تطبق الى فيه فى حساب ديمو

يعنى ركز فى منهج الدراسة

kingman
07-25-2012, 17:10
فلو توافرت امكانية نقل الكتب الانجليزية و ترجمتها الي العربية لربما كان هذا الامر ايسر

هو اكيد اللغة الأنجليزية عامل مساعد جدا فى الأزدياد من العلم فى هذا السوق لأن طبعا معظم المصادر باللغة الأنجليزية لكن طبعا زى ماحضرتك تفضلت ليس اللغة هى العائق عن النجاح فى هذا السوق

waleed adel
07-27-2012, 19:48
ليس اللغة هى العائق عن النجاح فى هذا السوق
لوجود العديد من الموسوعات التعليميه باللغه العربيه

forexawy
07-29-2012, 22:46
نزل الكتب الالكترونية
افتح حساب تجريبي

alaoui11
07-29-2012, 22:48
أنصحك أخي العزيز بمطالعة الكتب
و مشاهدة مقاطع الفيديو من خلال موقع اليوتوب و اتمني لك كل التوفيق

apolo
07-29-2012, 23:11
اعتقدت انك تطلب المساعدة بموضوعك :)) بارك الله فيك على المعلومة اخي

madoxegy
07-29-2012, 23:47
نزل الكتب الالكترونية
افتح حساب تجريبي

kanzsea
07-30-2012, 00:09
لتعلم الفوركس ادخل اى منتدى متخصص فى الفوركس يوجد بيها اقسام خاصة للمبتدئين وممكن تقرء اى كتب عن الفوركس ومتابعة التحليلات والشروحات عن التداول

aminos
07-30-2012, 00:12
نزل الكتب الالكترونية
افتح حساب تجريبي

السلام عليكم
نعم يا أخي هو هذا الكلام
كلام موزون و سيستفيد كل من قرأه إن شاء الله

nrgslawi
07-30-2012, 00:24
اخي انصحك ان تذهب الى المنتدى التعليمي هناك عدة دروس او ان تذهل الى اليوتيوب

xtomorrow
07-30-2012, 00:24
لتعلم الفوركس ادخل اى منتدى متخصص فى الفوركس يوجد بيها اقسام خاصة للمبتدئين وممكن تقرء اى كتب عن الفوركس ومتابعة التحليلات والشروحات عن التداول
اكيد الفيديوهات والكتب كثيرة جدا في اي منتدى فوركس ومنها ما يخص الفئة المبتدئة من المتاجرين
واكيد لا تعمل اي متاجرة على حساب حقيقي الا بعد التدرب على الديمو واخد ما يلزم من التجربة

kingman
07-30-2012, 00:29
اعتقدت انك تطلب المساعدة بموضوعك :)) بارك الله فيك على المعلومة اخي
هى سماعدة للمبتدائين وفعلا الجدد فى هذا السوق ومن لايجيدون احد الأقارب والأصدقاء يسترشدون بيه بتبقى مشكلة كيف يبدا فى هذا السوق واكيد لازم نكون عونا لهم فى ارشادهم الى الطريق الصحيح للتعلم وربى يوف الجميع

asmoshaa2012
07-30-2012, 00:32
بالنسبة لشرط التعلم للكتب باللغة الانجليزية اعتقد ان هذا هو الافضل لان التعلم بالعربى ومن ثم الاعتماد على العربى فى التعامل مع الفوركس يؤثر كثيرا اما التعلم بالانجليزية ومن ثم ربط ذلك بالمقابل له فى العربى فسيجعل طريقتنا فى التعامل مع الفوركس مختلفة تماما عن الوضع الاول

ameer
07-30-2012, 00:33
اخي كمبتدا ابدئ بالحساب الديمو لفترة طويلة هذا كثير افضل الك كمبتدئ ان تبدا بحساب ديمو وعندما تخسر في الديمو فسر سبب خسارتك لماذا وعنده ستكون جاهزة الى التجار الحية

aboualy
07-30-2012, 00:37
اخى العزيز عليك بالبحث على الانترنت عن الكت التى تشرح الفوركس
وكذلك البحث على اليوتيوب عن الفديوهات التى بها شرح للفوركس وستجد الكثير منها
وبعد قراة الكت ومشاهدة الفديوهات قوم بفتح حساب تجريبى لتبداء بالممارسة عليه

zizo_a_86
07-30-2012, 00:43
جميل جدا...كلام رائع وانا اؤيد فكرة قراءة الكتب اضافة الى حفظ بع المصطلحات الهامة الخاصة بالتداول

zeyadkabeel
07-30-2012, 01:01
يا اخى الكريم اسهل لك ان تترجم الكتب الانجليزية الى كتب عربية افضل لك

pimo
07-30-2012, 01:42
اذا كنت تحسن الانجليزية فهذا سوف يساعدك كثيرا في تحصيل العلم والمعرفة لان يوجد الكثير من الكتب بالغة الانجليزية غير مترجم بالعربية ولكن اذا لم تكن تحسن اللغة الانجليزية هذا لا يمنعك في تعلم الفوركس وانت تعلم ان هناك كتب كثيرة مترجمة الي العربية بالاضافة الي المواقع والفديوهات والمنتديات العربية التي تعلم الفوركس سوف تجد ما تبحث عنه اذا اردت ان تتعلم لا تقلق بالنسبة الي هذا الامر

mannon
07-30-2012, 04:33
يا اخى الكريم اسهل لك ان تترجم الكتب الانجليزية الى كتب عربية افضل لك

والله ياخى انا ما اعرفش مستوى الاخ صاحب الموضوع فى الترجمة بس احب اقولك انك المفروض تعتمد على ترجمتك انت على قدر المستطاع لان الكتب الاحنبية افضل بكتير من المترجمة

KOGI
07-30-2012, 12:20
انا معاك فى كل اللى انت قلت هاخى الكريم بس طبعا موضوع اللغة الانجليزية ده مش صحيح
لان فى كتب عربية فى نفس قوة الكتب الانجليزية واكثر بساطة فى الشرح والتوضيح
ده غير ان ف كتب انجليزية كتير تم ترجمتها ممكن تقراها لو عاوز

mido
07-30-2012, 22:14
اخي الكريم
يجب عليك قراءة كتب تعلم الفوركس وحفظ بعض مصطلحاته والتركيز على التحليل الكلاسيكى
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Mamadof55
07-30-2012, 22:52
يجب ان تشاهد فيديوهات للفوركس و تدرسها جيدا و تقرا الكتب الالكترونيه ثم تبدا بحساب ديمو اولا...

mohamed hamdy
07-30-2012, 23:01
انا انصح عليك بالمواقع التعلم المختلفه منها اليوتيوب
وما عليه من فيديوهات مفيه وتجرب هذا في الديمو

salah.bmw
07-30-2012, 23:14
بارك الله بك اخي على هذه المعلومات
لكن رجاءا اتمنى ان يقدم لنا احد اخواننا العضاء كتاب جون مورفي

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 02:39
انا فكرتك عايزنا نساعدك
طلعت ما شاء الله شخص محترف :)
بس مش متفق معاك فى موضوع الانجليزية دا
هى الكتب الاجنبى كويسة بس فى كتب عربى باردو مش بطالة
:)

spectra4
08-05-2012, 13:16
عليك باستخدام الكتب وتصفح الانترنت
وكذلك ايضا استشارة من تعرفهم فى هذا المجال لكى ينقلوا لك خبراتهم

Mohamed90
08-05-2012, 14:15
السلام عليكم اخي العزيز يوجد كثير من المواد التعلمية في كثير من المواقع و منتديات و يمكنك الاستعانة بالكتب و بعد ذلك شاهد فيدوهات تطبيقية تفيدك كثير في فهم كثير من الامور و بتتوفيق اخي العزيز

Eng PTC
08-05-2012, 14:38
لا اعتقد ان اسبوع كافي
اعتقد ان اقصر فترة ممكت يجب ان تكون 3 شهور
الامر ليس بتلك البساطة
يجب ان يكون المبتدئ تحت تدريب قوي لمدة 3 شهور على حساب ديمو

magic777
08-05-2012, 15:28
بص اخي انت في البدايه خالص مش هتحتاج للكتب الاجنبيه دي لان عندك في الكتب العربيه والشروحات المنتشره في المنتديات الكفايه
واللي هتاخد بأيدك وتساعدك في تعلم المجال ده كويس بكل اساسياته كمان
وبعد كده تقدر تزود معلوماتك من الكتب الاجنبيه لو حبيت

silver
08-05-2012, 15:30
معك حق في ماقلت

وبالنسبة لكتاب جون ميرفي فهو متوفر باللغة العربية وهو من افضل الكتب

بالتوفيق

nourhan ali
08-05-2012, 15:31
كتب جون ميرفى كويسة جدا
وكمان بيكون مترجم للغة العربية وهناك العديد من المنتديات والكتب باللغة العربية
ابسط من الانجليزية بالنسبة لمبتدىء على ما اعتقد

kimokonolove
08-05-2012, 15:47
عليك بالبحث على الانترنت عن الكتب التى تشرح الفوركس وكذلك البحث على اليوتيوب عن الفديوهات التى بها شرح للفوركس وستجد الكثير منها وبعد قراة الكت ومشاهدة الفديوهات قوم بفتح حساب تجريبى لتبداء بالممارسة عليه

s.n
08-05-2012, 16:10
السلام عيكم
اقراء كتب افتح حساب تجربيي

osama shaban
08-05-2012, 16:14
قراءه الكتب والفيديوهات ومعرفه الفوركس عن طريق الانترنت وتجد منها المفيد
ثم فتح حساب تجريبي وتجربه الاستراتجيات

ahmed
08-05-2012, 16:16
بدايه معقوله لكل مبتداء فى عالم الفوركس ويمكنك قرائه كتاب جون ميرفى المشار
اليه فى اول الموضوع وكتب اخرى قيمه من خلال ذللك الرابط
اضغط هنا (http://forex-masr.com/showthread.php?1888-اهم-كتابين-فى-التحليل-الفنى-للمبتدأ-والمحترف-لا-غنى-عنهم)

mohammedtaka
08-05-2012, 16:17
انصحك بان تقرا كتب عن الفوركس وكيفية المتاجرة به
وانصحك ايضا ان تقرا عن شرح الميتاتريدر فهو برنامج مهم جدا لكل متداول

ahmed rabee
08-05-2012, 16:18
ادخل علي اليوتيوب ونزل كورس تعليم فوركس وتابعه كويس وافهمه وادرب معاه عملي علي حساب تجريبي

بعدين ابتدي طبق استراتيجيات علي الحساب التجريبي لفتره واختار استراتيجيه مناسبه ليك ولاهدافك

مش شرط يعني تقرا كتب بالانجلش وتسحل نفسك وهتلاقي الكلام كبير وتقيل وانت لسه مبتدئ

thehulk3
08-05-2012, 16:27
نصائح غالية جدا

وللأسف معاك حق في حتى الانجليزية فقط
للأسف هم من يتقنون عملهم وتكون كتبهم عبارة عن علم فعلا وليس كلاما بدائيا

للأسف

mohamed eldamnhorey
08-05-2012, 16:37
ادخل علي اليوتيوب ونزل كورس تعليم فوركس وتابعه كويس وافهمه وادرب معاه عملي علي حساب تجريبي

بعدين ابتدي طبق استراتيجيات علي الحساب التجريبي لفتره واختار استراتيجيه مناسبه ليك ولاهدافك

مش شرط يعني تقرا كتب بالانجلش وتسحل نفسك وهتلاقي الكلام كبير وتقيل وانت لسه مبتدئ

وياسلام لو حد عنده الانجلش قوى ويعرف يفهم الكتب والفيديوهات اللى بالانجلش

هيلاقى فيها معلومات خيال

بس محتاجه مخ قوى

light
08-05-2012, 16:40
بالتأكيد يا اخي افضل وسيلة للتعلم هي الكتب والفيديو ، بالاضافة الى تطبيق كل ما تعلمته في الديمولكي لا تنساه مع الوقت ، ويجب عليك المداومة على التعلم

hend
08-09-2012, 15:19
كلام كويس بس برضو محتاج تشوف فيديوهات كتير عشان تتعلم منها لانت الشئ
المرئى جيد جدا فى التعامل والتعلم مش زى النظرى بيبئا تقبل اوى كدا

sharkawy
08-09-2012, 15:23
يوجد علي النترنت يا اخي مئات الكتب والفيديوهات لتعلميه فابحث عمها وتعلم منها

ثم افتح حساب تجريبي في اي شركه وطبق ما تعلمته

khoroto
08-09-2012, 20:33
قراءة كتب تعلم الفوركس وحفظ بعض مصطلحاته والتركيز على التحليل الكلاسيكي
هناك فيديوهات كتيرة على التحليل الكلاسيكي

gemmy
08-09-2012, 20:38
فعلا معرفة اساسيات الفوركس ومصطلحاته من البداية شىء جيد لاى مبتدا وسيوفر عليه الكثير من الوقت والجهد مستقبلا
مهم برضو الممارسة والتدريب فترة من الوقت على حساب ديمو لاكتساب بعض الخبرات

ahmedalex
08-09-2012, 20:59
اتفق معك على هذا الكتاب انا اتعلم منه الكثير طبعا وادون ما الاحظه من كل مؤشر وما يدل على فهمى له
وايضا بجانب الكتب المنتشره والدروس المنتشره ايضا والفديوهات كلها تساعد الاشخاص حتى يكونوا تجار محترفين

islam96
08-16-2012, 18:05
بارك الله فيك على المعلومات المفيدة
أنا أفضل مشاهدة الفيديوهات التي تعلمك بطريقة عملية ولا تشعرك بالملل

aladdensima
08-17-2012, 02:32
هناك من لا يريد ارهاق نفسه بالتعلم ويكتفي باخذ التوصيات المدفوعه وهي وسيله لكن المتعه الاكبر في التعلم وتكون مدير نفسك ومتحملا المسئوليه كامله ولكن لا باس وانا اعتقد ان حساب تجريبي مع بعض الدروس ستفيد لدخول هذا العالم

sa3idsmp
08-17-2012, 02:49
منهجية رائعة لكن تحتاج الى الصبر و الصبر و الصبر
وكدللك التفرغ اكبر وقت ممكن للعملية

dentist
08-17-2012, 03:06
تمام انا معاكي جدا في كلامك عن تعلم الفوركس
وانا تقريبا اتعلمت بنفس الطريقه دي

hamzah krishan
08-17-2012, 03:11
اخي الكريم انصحك في العلم عن طريق الفيديوهات التى تعطيك الشرح بالصوت والصوره حتى تفهو وتسمع بنفس الوقت هذا من وجهة نظري

saramoza
08-17-2012, 04:00
السلام عليكم
انصحك اخى بالتعلم على الانترنت
ولو وقف عندك حاجة صعبة اسال الخبرة او المنتدى
نزل الكتب الالكترونية
افتح حساب تجريبي

webtech
08-17-2012, 07:50
اخي الفاضل احييك اولا لاختيارك الفوركس لتبدأ التداول فيه انصحك بفتح حساب تجريبي اولا و استعمل فيه ما ستجده من تعلمات و فيديوهات على الانترنت ثم اخي افتح حساب حقيقي و ابدأ بلوتات صغيرة و اياك و الطمع فتخسر كل ما ربحته

suhao
08-17-2012, 07:53
التعلم عن طريق الفيديوهات احسن شئ لانك تشاهد كل شئ وامثله حيه يعني الصوره بتوصل اكتر فهم ووضوح حاول تنزل الفيديوهات وابدا وبالتوفيق

Mohamed Diab
08-17-2012, 11:01
1- من الافضل انك تروح مركز تدريبى يعلمك البدايات او ابتدى ابحث عن المبادىء وتابع قسم المبتدئين
2- افتح حساب ديمو وابدأ فى تحدى نفسك
3-اعمل بونص وابتدى جرب بيه
4-ان شاء الله تودع وتسحب فلوس وتربح كتيييييييييير

osamaelnino
08-17-2012, 11:22
اولا قراءة كتب عن الفوركس
ثم البدء بحساب تجريبى و متابعة اداءك حتى يتحقق نسبة نجاح كبيرة

Mohamed90
08-17-2012, 12:19
السلام عليكم اخي العزيز بمكنك البدأ بالقسم التعلمي و فهم و اخد نظرة حول الفوركس
و بعد ذلك ابدا بتطبيق ما تعلمته نم الفوركس في التجربي و بتوفيق لك في مسيرتك الفوركسية

Yasmina
08-17-2012, 12:37
خطوات جيده ، لكن أنصح اي مبتدأ بفتح حساب تجريبي
و التعلم عليه ، حتى يتعلم المتاجرة على الحقيقي بنفس الطريقه

a4444g
08-17-2012, 12:51
نزل الكتب الالكترونية
افتح حساب تجريبي
يالاضافة الى الارادة والعزيمة القوية وعدم الخوف من الخسارة لتحقيق افضل النتائج

FX-Profit
08-17-2012, 13:49
مشكور على هده النصائح و فعلا راح تفيد المبتدئين
و أيضا على المبتدأ فتح حساب تجريبي حتى يتعلم المتاجرة
و ايضا عليه الالتزام بقواعد الفوركس ومعرفتها قبل بدأ المتاجرة في الفوركس:rules:

ahmedalex
08-17-2012, 13:58
تمام اخى الله ينور ولاكن ليس شرط قراءة الكتب باللغه الانجليزية علشان فى تجار كتير مش بيعرفوا اوى فى اللغه الاجليزية انا معك انه لازم يحفظ اسماء المؤشرات باللغه الانجليزية ولاكن الشرح يمكن ان يبسط على نفسه حتى يستوعب الكثير ويقدر على الاستمرار فى التعلم

Zogota
08-17-2012, 14:04
انا كنت فاكر ان دا سؤال مش نصائح

عموما في دروس كتير موجودة من الصفر الي الاحتراف يقدر اي حد عنده استعداد التعلم يستعين بها

Hasaneen
08-17-2012, 14:09
نصائح مفيده لكن الحساب التجريبي ايضا يساعد في التعلم
لدلك لازم ان نستخدم وسائل عديده حتى نتعلم بسرعه و نكتسب خبره جيده

Leonardo
08-17-2012, 14:44
توجيهات جيده أخي ، نتمنى ان يستفيد منها المبتدئين
كما اضيف ان الحستب التجريبي جيد للتعلم

eslam7663
08-17-2012, 14:45
انا مش خبير لكن انا افضل الفيديوهات والكتب

face book
08-17-2012, 14:47
اتعلم براحتك وخد وقتك ونزل كتاب جون ميرفي
هيفيدك كتييييييير جدا وهيعلمك الاساسيات صح

Mohamed Osman
08-18-2012, 21:02
المطابعة ف الكتب والبداية بالاسترايجية العادية مع الفيديوهات هم اكبر الوسائل التى تعلم وانا امشى على هذا النهج

salah-alhoot
08-19-2012, 01:58
اخي عليك اولا معرفة الفوركس ودرجة المخاطرة فية
ثم عليك معرفة تشغيل برنامج الميتاتريدر الخاص بالشركة التي تريد المتاجرة معها كما عليك اختيار شركة محترمة ولها سمعه كويسة

daisy
08-19-2012, 02:12
مش بالضروره التعلم بالانجليزى
ممكن ابدء اعرف الاساسيات وبعدها اشوف المصطلحات الشهيره وترجمتها

ROTARY28
08-24-2012, 12:21
السلام عليكم
لايضر التعلم من الكتب العربية
والتي هي اصلا كتب اجنبية مترجمة
ويجب التدرب على ماتعلمته على حساب ديمو
لكي تتاكد من فهمك الصحيح لما قراته وتعلمته
والانتقال الى الحقيقي بعد اكتساب علم وخبرة جيدة في هذا المجال

face book
08-24-2012, 15:40
قسم المبتدئين هتلاي فيه تعليم الفوركس من الالف للياء وكمان الكتب الموجوده
وخاصه كتاب جون ميرفي كتاب رائع جدا استخدمه وهيعلمك كل اساسيات السوق ومش هتحتاج حاجه براه

noureen
08-26-2012, 08:34
نعم معك حق تماما و لكن الان هناك العديد من الكتب المترجمه لذا لم تصبح اللغه عائق كبير فى هذا المجال و اهم حاجه هو التدريب العملى على حساب الديمو لان هو دا اللى بيخليك تمارس اللى اتعلمته عملى

Looser
08-26-2012, 11:17
اقرى كتاب وحاول تطبق الى فيه فى حساب ديمو

spider
08-26-2012, 12:04
حاول تشوف الفديوهات علي اليوتيوب وتطبق اللي اتعلمته في حساب تجرريبي وكده مش هتخسر حاجه وتقدر تتعلم فيها من الاخطاء

hmaidu2020
08-26-2012, 13:50
اولا لا يشترط تعلم اللغة الانجليزية بالشكل اللي تكون بالنسبة اليك كاللغة العربية ولكن يكتفي انك يكون مستواك جيد في الانجليزية خاصة وان الكتب التي تتحدث عن الفوركس باللغة العربية كثيرة ومفيدة وتستطيع ان تحصل علي فائدة عظيمة منها دون الحاجة الي تعلم اللغة الانجليزية اصلا ثم تري بعد ذلك الفيديوهات المجانية المنتشره علي الانترنت والتي تعلمك الفوركس وايضا باللغة العربية وهي كثيرة بعد ذلك تبدأ في البحث عن مركز تدريب خاص بالفوركس تبدأ معه من الأول خالص شرط ان يكون مركز بيعلم نظري وعملي وليس نظري فقط بعدها تستطيع ان تبدا انت بنفسك مع حساب تجريبي ومن ثم يمكنك البدء مع حساب حقيقي وعندها تكون علي كفاءة عالية للتعامل في الفوركس

aminewactop
08-27-2012, 15:21
أنصحك أخي العزيز بمطالعة الكتب
و مشاهدة مقاطع الفيديو من خلال موقع اليوتوب و اتمني لك كل التوفيق

hesham itch
08-29-2012, 12:14
اعتقد ان هناك بعض خطوات اساسية يجب ان تعمل عليها وتسير على اساسها بانتظام ودون خطأ وستجد كل تلك النقاط
فى بعض الفيديوهات التعليمية والتى يجب ان تعمل عليها لفترة طويلة لكى تكون قادرا على المتاجرة بشكل ناجح

MAGDY
08-29-2012, 12:21
عليك بالقراءة والإطلاع والتعلم السليم
أعرف المبادئ والأساسيات وكل مقومات الموضوع
ولا تنسى استخارة الله فى كل أمر
تحياتى

mhb2012
08-29-2012, 12:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيف حالكم شباب منتدئ فوركس العرب مثل ماقالو الاخوه عليك اولا البدء
في فتح حساب تجريبي تبدء به مشوارك

eng Adel
08-29-2012, 12:58
الجواب :
1* إقرأ الكتب الإنجليزية فقط حتي تتعلم جيدا ما هو التحليل الفني ( أكرر : هل قلت الانجليزية ؟ ) نعم الانجليزية فقط مثل كتاب john murphy
2* اشترك مع احد مكاتب الوساطة و حمل البرنامج التجريبي الخاص بهم و افتح حسابا تجريبيا و انتقل الي الخطوة 3 الأن
3* اجلس أمام جهاز الكمبيوتر وافعل الأتي : افتح برنامج المتاجرة و شاهد ماذا يحدث لمدة ساعة واحدة00
اطبع كتاب جون ميرفي ان أمكن و ابدأ بدراسة المؤشرات واحدا تلو الأخر ( لا تترك مؤشر وتذب للذي يليه الا عندما تكون متأكدا تمام التأكد انك استوعبته جيدا )
بعد انتهاء الأسبوع أحضر مفكرة فارغة وابدأ بتدوين ملاحظاتك عن التحليل الفني وعيوب ومميزات كل مؤشر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم بارك الله فيك على النقاط القيمة التي ذكرتها وهي نقاط مهمة لكل مبتدى دخل السوق حديثا واسمح لي ان اضيف ايضا بعض النقاط الى نقاطك , بما انك قرات كتاب التحليل الفني لجون ميرفي وبعد ان تفتح حساب تجريبي مع احدى الشركات الوسيطة ادرس نماذج السعر التي ذكرها جون ميرفي في كتابه والنقطة الثانية هي تفاعل المؤشرات التي درستها مع تلك النماذج السعرية التي تكونت على الشارت

kashif
08-29-2012, 13:03
الجواب :
1* إقرأ الكتب الإنجليزية فقط حتي تتعلم جيدا ما هو التحليل الفني ( أكرر : هل قلت الانجليزية ؟ ) نعم الانجليزية فقط مثل كتاب john murphy
2* اشترك مع احد مكاتب الوساطة و حمل البرنامج التجريبي الخاص بهم و افتح حسابا تجريبيا و انتقل الي الخطوة 3 الأن
3* اجلس أمام جهاز الكمبيوتر وافعل الأتي : افتح برنامج المتاجرة و شاهد ماذا يحدث لمدة ساعة واحدة00

هى سماعدة للمبتدائين وفعلا الجدد فى هذا السوق ومن لايجيدون احد الأقارب والأصدقاء يسترشدون بيه بتبقى مشكلة كيف يبدا فى هذا السوق واكيد لازم نكون عونا لهم فى ارشادهم الى الطريق الصحيح للتعلم وربى يوف الجميع

العوامى
08-29-2012, 13:05
الجواب :

ولكن التدريب العملى والخبرة عليهم عامل كبير ايضا
وهناك كتب باللغه العربية اكثر احترافية من الانجليزية ومبنية على اسس حديثة لتجارة الفوركس

yassoo011
08-29-2012, 14:27
انا اتفق معك ولكننا نحن العرب لا نجيد الانجليزية
فانه توجد كتب بالعربية جميلة جدا ومفيدة بجانب الفيديوهات والمنتديات

Mostafa Ragab
08-29-2012, 15:33
لابد من التعلم والقراءه الكثيره والدراسه الجيده للفوركس حتى تستطيع العمل به
ومعرفة كل اسراره وكسب الارباح الكثيره

mero
08-31-2012, 22:26
لاى مبتدىء يريد التعلم فيجب ان يبحث جيدا عن مصدر جيد وان يبدا التعلم بالقراءه اولا ثم التطبيق العملى بعد النظرى على حساب تجريبى

waleed adel
09-01-2012, 00:21
عليك اخى الكريم بمتابعه الفيديوهات التعليميه والمنتشره وموجوده على اليوتيوب
وقراءة الكتب التعليميه والتى تشرح مفاهيم الفوركس

shahd
09-01-2012, 00:52
ان تقوم بفتح حساب تجريبى مع شركه وساطه جيده مثل انستا ثم تقوم بعد ذلك بالتدريب على الحساب بعد القراءه فى الكتب والفيديوهات لتستطيع ان تتداول على الحساب التجريبى

YASER83
09-07-2012, 16:26
السلام عليكم
لايضر التعلم من الكتب العربية
والتي هي اصلا كتب اجنبية مترجمة
ويجب التدرب على ماتعلمته على حساب ديمو
لكي تتاكد من فهمك الصحيح لما قراته وتعلمته
والانتقال الى الحقيقي بعد اكتساب علم وخبرة جيدة في هذا المجال

djilani
09-07-2012, 16:29
شكرا أخي بس أنا لا أوافقك مما قلته ممكن تتعلم من كتب عربيية عادي
ممكن تتعلم بدون كتب أصلا المهم تعرف كيف تتعلم ومن أين تبدأ

mouwal555
09-07-2012, 17:28
اخي انسحك اولان بقرأت ماوظيع المتخصص في مجال الفركس و الممارس و اصبر لانه مفتاح لنجاه في هدا المجال

face book
09-07-2012, 17:32
هي قراء الكتب وحدها لا تكفي او معلوماتها لا تقدر ان تطبق بحزافيرها علي الشارت فمن المفروض

انك تستخلص الفكره من الكتاب وتدخلها في افكار اخي وتعمل لنفسك توليفه محترمه تتاجر بيها ساعتها الصوره هتوضح

abdellatif2013
09-07-2012, 19:00
مشاهدة مقاطع الفيديو من خلال موقع اليوتوب و اتمني لك كل التوف...:)

Zala
09-07-2012, 19:08
اتفرج على الفيديوهات ع اليوتيوب و خد كورسات ف الفوركس و اجمع معلوماتك من الكتب و ابدا ب حساب تجريبى علشان تكتسب الخبره منه

eslam2665
09-07-2012, 19:15
يجب على المبتدئين قرات الكتب الخاصة بالفوركس
ومشاهدة فديوهات خاصة بالتعليم من اليوتيوب

elking
09-07-2012, 19:33
اولا يجب على كل مبتدئ ان ياخذ كورس صغير فى الفوركس
وان يطور من اداؤه عن طريق الكتب والفيديوهات الخاصة بالفوركس

maddy
09-07-2012, 19:35
هناك دورات تدريب مجانية ومواقع تعلم الفوريكس بالمجان

ابحث عنها قد تفيدك

تحيااتي

dina
09-07-2012, 19:44
اخى الكريم
اتفق معك فى هذا فالتعليم باللغة الانجليزية يجنبك اضاعة وقت
وايضا الحساب التجريبى مهم جدا حتى نتجنب الخسائر فيما بعد
اشكرك كثيرا على هذا الموضوع الرائع

elsbrdiaa
09-07-2012, 19:50
هل معنى ذلك انى كمبتدء لا استطيع التعلم من كتب باللغه العربيه ؟؟؟؟

لانى اعتقد انها ستكون اسهل بالنسبه لمن لا يجيد اللغه

rashad22
09-07-2012, 19:51
ليس شرطا التعلم اللغة الانجليزية كلها انما ادا عرف بعض الكلمات تفيدك في المجال الذي تريده كان افضل اخي وشكرا

abdo-madrid
09-15-2012, 17:50
السلام عليكم بوااافقك بالطبع على هذااا التشبيه لاننا لا يمكننا القبض عليه ابدا
في كل مرة اقول الحمد لله توصلت الى الطريقة للكسب
لكن سرعان ما تخطا واضيع معها مرة اخرى
هذا السوق غدار

lala
09-15-2012, 22:31
هو فعلا كل الى انت ذكرته شىء جميل ورائع يساعدك على تعلم الفوركس عن طريق الكتب والانترنت بالبحث على جوجل
ومشاهده الفيديوهات ولكننى ارى ان اللغه الانجليزيه مش اساسى اوى انك تتقنها المهم بس تتعرف على المصطلحات الموجوده لانها كلها باللغه الانجليزيه

sky44
09-15-2012, 22:38
في رايي افضل وسيلة للتعلم هي مشاهدة الفيديوهات التعليمية و انا شخصيا قد وجدة سلسلة تعليمية في اليوتوب تعلم الفوركس من البداية الى الاحتراف و قد استفدت منها كثيرا و اريد الجميع ان يستفيد منها

ayman.shosha
09-15-2012, 22:44
اتفق معك اخى العزيز فيما تقول
ولكنى اختلف معك فى مسألة الكتب الانجليزية
فليس كل منا يجيد الانجليزية
مما يعنى ان الغير متعلم الانجليزية يجب الا يتعلم متاجرة الفوركس
وهو ظلم وتمييز بسبب اللغة

shery
09-16-2012, 03:03
البدايه تكون بالقراءه وبعد ذلك المشاهده وتطبيق ما قراته وتعلمته على حساب تجريبى تقوم بفتحه مع شركه وساطه جيده مثل انستا وتقوم بالممارسه والتدريب عليه لاكتساب الخبره قبل بدء العمل الحقيقى بعد ذلك حتى تحقق ارباح جيده

4ex
09-16-2012, 03:32
السلام عليكم اخي العزيز يوجد كثير من المواد التعلمية في كثير من المواقع و منتديات و يمكنك الاستعانة بالكتب و بعد ذلك شاهد فيدوهات تطبيقية تفيدك كثير في فهم كثير من الامور و بالتوفيق اخي العزيز

mohamedgo12
09-16-2012, 18:43
انا معاك فى كل اللى انت قلت هاخى الكريم بس طبعا موضوع اللغة الانجليزية ده مش صحيح
لان فى كتب عربية فى نفس قوة الكتب الانجليزية واكثر بساطة فى الشرح والتوضيح
ده غير ان ف كتب انجليزية كتير تم ترجمتها ممكن تقراها لو عاوز

bisouti
09-16-2012, 19:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
هو شرط التعلم من كتاب اللغه الانجليزيه!
لكن انا مانعرفش كثيرا اللغه الانجليزيه اعمل ايه

l3azzi
09-16-2012, 19:04
السلام علسكم و رحمة الله تعالى و بركاته لمادا قات الكتب الانجليزية فقط ولم تقل الكتي العربة
هل الكتي الانجليزية اكثر افادة من الكتب باللغة العربة المرجو الرد عل سءالي و شكرا

missan
09-16-2012, 20:23
السلام عليكم يا أخي
أنصحك أخي العزيز بمطالعة الكتب و مشاهدة الفيديوهات التي تفيدك في اكتساب المعرفة

walidr16
09-16-2012, 20:24
و الله الفوركس اذا كان هكذا فهو اذا صعب جدا يعني لازم تقرا الكتب
و الله امر صعب لاني لا اجيد الانجليزية كثيرا

syed
09-16-2012, 20:29
مشكور على هده النصائح و فعلا راح تفيد المبتدئين
و أيضا على المبتدأ فتح حساب تجريبي حتى يتعلم المتاجرة
و ايضا عليه الالتزام بقواعد الفوركس ومعرفتها قبل بدأ المتاجرة في الفوركس

fathy1011
09-16-2012, 20:47
الجواب :
1- إقرأ الكتب الإنجليزية فقط حتي تتعلم جيدا ما هو التحليل الفني ( أكرر : هل قلت الانجليزية ؟ ) نعم الانجليزية فقط مثل كتاب john murphy
2- اشترك مع احد مكاتب الوساطة و حمل البرنامج التجريبي الخاص بهم و افتح حسابا تجريبيا و انتقل الي الخطوة 3 الأن
3- اجلس أمام جهاز الكمبيوتر وافعل الأتي : افتح برنامج المتاجرة و شاهد ماذا يحدث لمدة ساعة واحدة00

فعلاً القراءه والمتابعه ومشاهدة الفيديو من اهم اسباب النجاح

ولكن لابد ان تتاجر علي الديمو فتره طويله حتي تعتاد علي المتاجره

تحياتي

elkhawaga
09-16-2012, 20:48
قراءة كتب تعلم الفوركس وحفظ بعض مصطلحاته والتركيز على التحليل الكلاسيكى كمبتدئ مثلى مع بعض الفيديوهات

zedan92
09-16-2012, 20:50
والله يا اخي ان التعلم في اسواق تداول العملات يبدا من معرفة المصطلحات التي سوف تعمل بيه وبعد دلك التلم علي استعمال منصة التداول ومعرفة خصائصها تم تعلم قراءة الشارت ومعرفة كيف تحدد تجاه العله ومناطق القويه للعمله وهي تعتبر دعم ومقاومه وممكن تستعين بالمنديات العربيه والتي بها مواضيع خاصه بالمبتدئين

mohamed amin
09-16-2012, 21:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو اعتقد اخى الكريم ان هناك الكثير من الزملاء
فى الفوركس من يضعون بعض الكتب والفيديووهات والاسءلة الجيدة للمبتدئين وشكرا

elghoul2014
09-16-2012, 21:09
مشاهدة مقاطع الفيديو من خلال موقع اليوتوب -افتح حساب تجريبي -عليك بالبحث على الانترنت عن الكت التى تشرح الفوركس -يجب عليك قراءة كتب تعلم الفوركس وحفظ بعض مصطلحاته والتركيز على التحليل

tectop
09-16-2012, 21:21
الجواب :

السلام عليك ورحمة الله
مبارك الطرح ان شاء الله
وبجد نصائح متميزه من انسان مبدع بس لى تعديل عليك
الكتب العربيه مستوها جيد والفديهوات العربيه العلم بقى بالعربى برده

face book
09-16-2012, 21:28
كتاب جون ميرفي هيغنيك عن كل اللي موجود في الورش لانه جايب الخلاصه اللي الكل بيحاول يعك فيها ومش هتحتاج حد يشرحهولك لانه شارح نفسه بالفعل ولو احتجت حاجه انا موجود ان شاء الله في خدمتك

amir
09-16-2012, 21:30
ليس من لاضرورى اتقان الانجليزيه
ويجب اكتساب الخبره بالتدريج

عبدالعزيز
09-16-2012, 21:40
يجب عليك ان تقرا عن الفوركس وتدخل مواقع يلا فوركس وتفتح حساب تجريبى لتكون محترفا فى الفوركس وشكرا

cheetoslover
09-16-2012, 23:10
او افضل من كل ده تعال معانا فى الدورة التى يقوم عليها خبراء فى عالم الفوركس كل جمعة للمبتدئين

naoual
09-16-2012, 23:13
تعلم الفوركس من الفيديوهات اولا ثم قم بتنزيل الكتب لان الفيديو يكون فيه الشرح مفهوم احسن من الكتاب

و زر بعض المنتديات الخاصة بالفوركس هناك يمكن لك ان تسال الناس الملمين بهذا المجال ليفيدونك

ahmedamz
09-16-2012, 23:14
ومن اهم النصائح هو ان تحدد هدفك فى الفوركس عمتا تحدد الى اين تريد ان تصل وان
تضع لنفسك خريطة فى صورة استراتيجية وان تبتعد عن الطمع

حسناء العرب
09-16-2012, 23:18
http://youtu.be/hPb29-AeHtk هده دورة فوركس للمبتدئين مثلي اتمنى الاستفادة للجميع

حوسام احمد
09-16-2012, 23:22
السلام عليكم ورحمه الله
سلمت الاياااااادى
تقبلوا مروووووورى

wacasat
09-17-2012, 00:35
الجواب :

السلام عليكم ورحمة الله
انا معاك فى كل هذه الاشياء لكن مثل ما قال احد الاعضاء الغه العربيه اصبحت اكثر من الاول
والان هناك كتب وفديوهات بالغه العربيه يعنى الموضوع بقى اسهل من الاول

aoneman3
09-17-2012, 00:38
السلام عليكم
اليك بعض النصائح
خليك هادى وراسى
اتعلم اكتر
واتدرب كتيير جدا
ماتخفش من حاجة وبلاش تطمع

mido_king20069
09-17-2012, 17:50
انا شايف لو لسه مبتدء تبتدي بقراء الكتب ثم تقوم بي فتح حساب تجريبي
يعني تفتح حساب تجريبي تتعلم عليه 6 شهور ثم تبدء المتاجره

kramziie444
09-17-2012, 18:15
نصيحتي المتواضعة هي قرائة كل ما يتعلق بالفوركس ابتذء من التحليلات الى ما دون ذلك حتي تتعلم الفوركس في يوم من الايام ان شاء الله

ahmedeg90
09-17-2012, 18:32
أريد أن أبدأ بالتعلم الأن ، ما الذي ينصح به الخبراء ؟

بالنسبه لى ايضا انا كمبتدىء ارى انه مش شرط تعلم اللغه الانجليزيه ومطالعه الكتب باللغه الانجليزيه
الكتب العربيه تكفى كثيرا
وايضا لا بد من مشاهدة الفيديوهات ومتابعة الدورات فيما بعد وتطبيقها عمليا

face book
09-17-2012, 18:38
عايز تتعلم صح وبدون مساعده من حد يبقي زي ما انت قولت جون ميرفي وكتابه هيغنيك عن كل الرغي اللي مالوش لازمه

ولكن لازم تطبق كل اللي قرأته في حساب تجريبي ولازم تقيم نفسك باستمرار هل الموضوع مجدي ام غير ذالك

ahmedgalal
09-19-2012, 06:33
أنا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع انه
يجب عليك قراءة كتب تعلم الفوركس
وحفظ بعض مصطلحاته والتركيز على التحليل الكلاسيكى
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

rafah
09-19-2012, 09:13
انا فكرتك عايزنا نساعدك
طلعت ما شاء الله شخص محترف

ezo
09-19-2012, 09:57
بالاضافه للكتب التي بها شرح وافي للمتاجره ايضا هناك المنتديات التي ايضا من الاهميه بمكان ان توضح الكثير والكثير

Dola
09-19-2012, 10:35
من وجهه نظري ان تبدا بقراءه كل ما يخص الفوركس من كتب و مقاطع فديو و الخ.... من هذا القبيل ولابد من تعلم لغه ولتكن
اللغه الداركه وهي الانجليزيه وحاول التقرب من اي شخص خبير في هذا المجال

face book
09-19-2012, 10:39
عايز تتعلم صح يبقي لازم تتعلم الاول الصبر وتمتلك العزيمه علشان تقدر تكمل ونفسك يكون كبيرفي السوق اما مصادر

التعليم فأنصحك زي ما انت نصحت نفسك بكتاب جون ميرفي هو كتاب متوافر بكثره علي صفحات الانترنت ولكن الكثير لا يهتم به

فوزى
09-19-2012, 11:05
انا فكرتك عايزنا نساعدك
طلعت ما شاء الله شخص محترف

elhoot777
09-19-2012, 11:12
اقرأ معظم الكتب الموجوده فى الفوركس علشان تاخد خلفيه كبيره قبل ما تبدأ وبعدين افتح الشارت
واتكل على الله وافتح حساب تجريبى وافضل ان تفتح حساب حقيقى بمبلغ بسبط لا يتجاوز المائه دولار لتتعلم عليه

فوزى
09-19-2012, 11:17
اتكل على الله وافتح حساب تجريبى وافضل ان تفتح حساب حقيقى بمبلغ بسبط لا يتجاوز المائه دولار لتتعلم عليه

osamaelnino
09-19-2012, 12:17
انصح باحترام هذا السوق و مخاطره و وضع خطة خاصة
و السير وفقها و التعديل عليها

ziko
09-19-2012, 14:24
قراءه الكتب الالكترونبه ومشاهده الفيديوهات والاهم من ذلك بعد التعلم الابتكارثم الابتكار

Spiderhoof
09-19-2012, 23:33
اقرأ الكتب المتخصصة في مجال الفوركس وابدأ بتطبيق نصائحها وابدأ بمداولة الفوركس بفتح صفقات خفيفة وقليلة حتي تستطيع تدريب نفسك علي العمل ولا تخاطر في باديء الامر ولكن ابدأ بالثقافة اولا ثم التدريب ثانيا ثم التطبيق الجيد اخيراا

mrhero
09-22-2012, 21:46
اخي كمبتدا ابدئ بالحساب الديمو لفترة طويلة هذا كثير افضل الك كمبتدئ ان تبدا بحساب
ديمو وعندما تخسر في الديمو فسر سبب خسارتك لماذا وعنده ستكون جاهزة الى التجار الحية

davithamada
09-22-2012, 21:57
اخي في الاول الحساب من اجل العمل و من بعد الفكرة ستكون الدورس توجد كثير و بالنسبة للغة لا مشكل توجد الترجمة و العديد او احد ما سيقوم بمساعدة

sohir
09-22-2012, 21:57
اذا كنت تحسن الانجليزية فهذا سوف يساعدك كثيرا في تحصيل العلم والمعرفة لان يوجد الكثير من الكتب بالغة الانجليزية غير مترجم بالعربية ولكن اذا لم تكن تحسن اللغة الانجليزية هذا لا يمنعك في تعلم الفوركس وانت تعلم ان هناك كتب كثيرة مترجمة الي العربية بالاضافة الي المواقع والفديوهات والمنتديات العربية التي تعلم الفوركس سوف تجد ما تبحث عنه اذا اردت ان تتعلم لا تقلق بالنسبة الي هذا الامر

faster4
09-22-2012, 22:09
بالتأكيد كتب الخبراء مهمة جدا ، لكن اضن ان على اي مبتدأ ان يبدأ بالمصطلحات العامة للفوركس حتى يتمكن من فهم كل ما يقال في الكتب

yasser habola
09-22-2012, 22:31
انا انصحك الاول بتحميل كتب وفيدوهات عن الفوركس بالعربي لانها حاتفيدك جدا
واهم حاجة متتسرعشي في فتح حساب ديمو الا لو تعلمت جيدا وبعدين افتح الحساب وابدا اختار نظام استراتيجية معينة واتقنها

وان شاء الله تتعلم وتكتسب الخبرات وتكون متداول ناجح

Didi
09-22-2012, 23:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
قم بتنزيلا الفيدويهات من اليوتيوب وفتح الحساب ب انيستا فوركس
وانصحك انا كذلك بقراة الكتب
و اتمني لك كل التوفيق

tarek22
09-23-2012, 19:17
التعلم فى الفوركس فعلا ليس لة حدود والى فعلا عايز يفضل ناجح فى السوق دة يحاول يذود نفسة بكل المعلومات ويتابع ويواكب كل تطور
لان السوف متغير بشكل فظيع والى ينفع دلوقتى ممكن جدا يخسر بعد كدة

smail
09-24-2012, 14:16

علاء بدران
09-24-2012, 14:18
انصح بتنزل يالفيديوهات وسماعها وفراءة بعد الكتب فى هذا المجال
وعليكى بالصبر اولا فالصبر مفتاح الكنوز

azifek
09-24-2012, 14:23
مشكور على النصائح المقدمة
فعلا الفوركس هو علم بحد ذاته يتطلب البحث عن الكثير من المعلومات و فهم المؤشرات و التحاليل

mohamed alalfy
09-30-2012, 18:24
السلام عليكم
لو كنت جاد فيجب عليك ان تتوجه الى
المنتدايات التعليمه المتخصصه فى تعليم الفوركس
فى الت تساعدك فى دراسه السوق جديدا
وشكر الله سعيكم

نور
09-30-2012, 18:56
البحث عن شركة وساطه عربيه لسهوله التواصل والتعامل معهم
التحدث الي خبير بالشركة والبدء في البرنامج التدريبي (الديمو ) لمدة 3 اشهر حتي تفهم الفوركس كليا

moshera
09-30-2012, 19:00
قوم بعمل حساب تجريبى لاخد الخبره وللتدريب وقياس مدى الفهم قراءة كتب عن الفوركس وجمع معلومات عنه معرفة مزايا الفوركس وتطبيق كل المعلومات على الحساب التجريبى لاكتشاف صحة الاستراتجيه ولكسب اكبر قدر من الخبره وللتدريب السليم وبجد الحساب التجريبى من اهم مميزات الفوركس للمبتدئين

rania hossam
09-30-2012, 19:00
هذه نصائح مهمة ومفيدة واحب ان اضيف ان عليك بفتح حساب تجريبي
قبل الحساب الحقيقي حتى تتعلم وتتدرب وتكتسب خبرة عن الفوركس

mohamed saad
09-30-2012, 19:04
يا اخي الكريم مش ضروري لكي تبدأ بالتعلم قراءة الكتب الاجنبية فالكثير لا يعرف الانجليزية وحتى لو استخدم مواقع الترجمة الشهيرة سيترجم خطأ بل ابدأ بالكتب العربية والفيديوهات حتى لا تتعقد وتيأس وعندما تصبح محترفا لا مانع من الاطلاع على الكتب الاجنبية

logly
10-09-2012, 08:43

abdulhadi
10-09-2012, 08:52
سلام عليكم
اخي الكريم افضل شي تبدا فيه هو اتقان اساسيات التحليل الفني والاساسي
وادارة راس المال لانها هي الاساس في التداول الناجح

forex.fee
10-09-2012, 09:27
عليك بالفيديوهات وبجد حاجه ممتعه وهتتعلم بسرعه اوى اوى اوى
وكمان مش هتزهق من القراءه وشكرا اخى وتقبل مرورى وسلامى لك

jamalsale
10-09-2012, 13:50
حتى تبدء بالتعلم يجب ان تبدء بالاساسيات تم تفتح حساب تجريبي
و تبدء بملاحضة و مراقبة السوق

ساره السيد
10-09-2012, 14:11
اشكرك على الموضوع المفيد وبالنسبه ليا انا مبتدأه فى القوركس وخطواتك دى اكيد هتفيدنى كتير عندما اقوم بفتح حساب سواء تجريبى او حقيقى .

mannon
10-10-2012, 08:59
حتى تبدء بالتعلم يجب ان تبدء بالاساسيات تم تفتح حساب تجريبي
و تبدء بملاحضة و مراقبة السوق

دة كلام سليم وعلى فكرة هو دة الطريق السليم لكل الى عايز يشتغل فى الفوركس ويربح او على الاقل لا يخسر لازم يمشى على نفس الخطوات وان شاء الله هيوصل لهدفة

masoodasif
10-10-2012, 11:43
زل الفيدويهات من اليوتيوب
نزل الكتب الالكترونية
افتح حساب تجريبي
الالتزام والان

bondokpower
10-10-2012, 12:29
بصراحه وبمنتهى الأمانه شكرا للشركه الرائعه والرائده إنستا فوركس فشركة إنستا فوركس طبقت شعار الفوركس فى متناول الجميع فهى تقدم لك الدعم الفنى وتقدم لك المنتديات المختلفه بالعربيه والانجليزيه وتوفر لك الدورات التدريبيه وتوفر لك أيضا رأس المال من خلال البونص شكرا لكى ايتها الشركه الرائده وشكرا لمنتدانا الحبيب

Nagwa
10-10-2012, 12:32
انصحك بقراءةالكتب للفوركس وان تعمل فى حساب الديمو لمدة حتى تكتسب الخبرة للعنل بحساب حقيقى

mohamedmmk
10-10-2012, 15:16
والله موضوع هايل و مفيد جدا للاعضاء المبتدأين جزاكي الله خير علي هذه المعلومات المفيده

---------- Post added at 12:15 PM ---------- Previous post was at 12:00 PM ----------

والله موضوع هايل و مفيد جدا للاعضاء المبتدأين جزاكي الله خير علي هذه المعلومات المفيده

---------- Post added at 12:16 PM ---------- Previous post was at 12:15 PM ----------

alaaavocato_2009
10-10-2012, 15:21
اعتقد ان البعد عن الطمع وقراة الكتب واكتساب الخبرات والتعلم من اخطاء الاخرين اهم من التعلم بالانجليزيه

prince0025
10-10-2012, 15:32

ahmedali
10-10-2012, 15:42
اعنقد ان اللغه ليست بعائق فهناك من لايعرف في اللغه الانجليزيه الا القليل فهناك كتب باللغه العربيه وفيديوهات واحسن شيئ هو الاشتراك في الدوره التعليميه التى ينظمها المنتدي

بسطو
10-10-2012, 15:52
الافضل اخد كورسات واقرا كتب واتابع اخبار العملات واتابع فديوهات تعليم

CoRLeoN300
10-10-2012, 16:44
بسم الله الرحمن الرحيم
يا أخي اقرأ كتب الفوركس و شاهد الفيديوهات في اليوتوب و قم بالتدريب على الديمو
تحياتي

m.mokhtar01
10-10-2012, 17:23
اعتقد انه مش شرط لغة الانجليزية و انا شايف انه في بعض الفيديوهات على اليو تيوب بتكون مسجلة لطرق و استراتيجيات تداول هتفيد كتير اوي المبتدئين لان زي ما بيقولم هي دي فيها الخلاصة

mahmoud1
10-10-2012, 17:26
اللغة الانجليزية مش شرط انك تكون متعلم للغة انجليزية عشان تعمل فى الفوركس والكتب الانجليزية برضو مش شرط فى كتب عربية كتير وفى كتب انجليزية مترجمه وفى فيديوهات يعنى اللى عايز يتعلم سهل انه يلقى اكتر من مصدر للتعلم المهم هو التطبيق والالتزام

derar
10-10-2012, 17:34
مرحبا
يعني لازم نقرا كتب انجليزية بس
طيب والعربية شو مالها
في كتب عربية رائعة وابدعت خصوصا في تعلم
اسايات الفوركس

jesy
10-10-2012, 17:40
لابد اولا من قراءة الكتب عن الفوركس وكيفية التاول ومشاهدة الفيديوهات الخاصة بهذا المجال ثم انشاء حساب ديمو لتكتسب الخبرة وكيفية التصرف والتدريب على التداول ثم اخيرا يمكنك فتح حساب حقيقى والتداول فيه

forex.fee
10-10-2012, 17:57
اخى الكريم افضل شئ هو الوقوه فى الخطا كذا مره وطبعا على الحساب التجريبى
واكيد الفيديوهات مهمه وتقبل مرورى وشكرا اخى الكريم

hwida nada
10-10-2012, 18:00
اذهب يا اخى لاساسيات الفوركس تعلم من بعض المواقع
تعلم من الفديوهات او من كتب الفوركس وتعلم من الشروحات اللتى هى بالمنتديات الموثوق فيها

mdgazy
10-10-2012, 19:05
لازم طبعا المبتدئ في الأول يقرأ كتب ( مفيش مشكلة لو بالعربي عادي ) عن المصطلحات و الأساسيات
وبعدين يفتح حساب ديمو ويتابع في منتدى مثلا و يكمل قراءة وتجربة على الحساب الديمو لحد ما يتعلم

merotourk
10-10-2012, 19:22
يجب القراء الجيدة للكتب فعلا ولكن لا يشترط الانجليزية او الانجليزية فقط اقرء باللغات التي
تعرفها ويفضل مشاهدة الكثير من الفيديوهات لتثبيت المعلومة لديك وطبعا المتاجرة والتدريب على الديمو اكونت فترة من الزمن

toto
10-26-2012, 06:35
انا عن نفسى انصحك عليك بالمواقع
التعلم المختلفه منها اليوتيوب
وما عليه من فيديوهات مفيه وتجرب هذا في الديمو
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

rooseyflower
10-26-2012, 07:46
انا برضو مبتداه زيك وبقرا فى كتب وبنزل فيديوها من الانترنت
نستنى اللى اكبر خبره يفيدونا هما عملوا ايه

asmaa omar
10-27-2012, 14:18
الصراحه انا مش فاهمه اى حاجه فى الموضوع فالعنوان
يدل على انك تحتاجى مساعده والمضمون يدل على انك فاهمه كل حاجه

abdulhadi
10-27-2012, 14:49
سلام عليكم
اخي الكريم انا انصحك بمتابعة الدروس الخاصة بالفوركس
والتعلم على حساب تجريبي قبل الحقيقي

firas
10-27-2012, 15:17
اذهب الى المنتديات العربية الخاصة بالفوركس وهي كثيرة يوجد بها دورات كاملة للتعلم
تعلم مصطلحات الفوركس وفتح حساب تجريبي لمدة ستة اشهر
وضع خطة للراس مال الذي تنوي دخول به

ebram
10-27-2012, 15:27
من اروع الكتب التي قراتها هو كتاب جون ميرفي يريت الكل يقراه بجد كتاب ممتع جدا وبيعلمك ازاي تتعامل في الفوركس

m0na
10-27-2012, 15:30
السلام عليكم
ليس القراءة فقط اخى العزيز
فعليك ايضا ان تتابع الفيديوهات التى تقوم المنتديات بنشرها او من اى موقع اخر
الفيديوهات التى تتعلم منها عملى وتطبيقى وارى ان هذه الفيديوهات ما هى الا تطبيق للكتب
بالاضافة الى النقاط التى ذكرتها لانها مهمه بالفعل

yazeed
10-27-2012, 15:31
السلام عليكم
يمكنك ان تتعلم من خلال المنتدى و يمكنك ان تتعلم من خلال الكتب و الفيديوهات المختصة في تعليم التداول في الفوركس

ماتريكس
10-27-2012, 15:35
أعتقد بأن تعلم تجارة الفوركس لا يلزمها بالضرورة تعلم كتب باللغة الانجليزية ، فهناك شروحات وافية لكل طرق التحليل الفني باللغة
العربية ، و يمكن ايجادها بسهولة في مواقع الفيديو مثل youtube و dailymotion و غيرهما كثير ، كما توجد منتديات تقوم
بمنح دورات تكوينية ممتازة في مجال تعلم تجارة العملات الفوركس ، لذا فمن لم يستطع اتقان اللغة الانجليزية و قراءة كتاب جون مورفي
يمكنه أن يتعلم بطرق أخرى عديدة.

latraaa
10-27-2012, 15:44
الشرط الأساسي هو الإنتباه و تعلم المهارات التي تساعد على التداول، و الفوركس لا يحتاج إلى إتقان اللغة الإنجليزية بمستويات عالية

hora
10-27-2012, 16:03
فلا عندك حق يا أخي بداية التعلم تكون بالقراءة وخاصة فعلا كتاب جون ميرف
ي وعلي فكره كتابه بالعربي موجود مش الانجليزى بس وفعلا تنزيل برنامج التجريبي
بتاع الشركة انستا حلو جدا والتدريب عليه سهل للغايه وفعلا معرفه المؤشرات مفيده جداوشكرا لك

eletrebi
10-27-2012, 16:05
الجواب :
بالاضافة الى زيادة تعلم المؤشرات , وزيادة المعلومات الاقتصادية ومتابعة اخبار العملات
وايضا ابحث عن ادارة راس مال جيدة ولو ربنا وفقك فى ربح اسحب نصو وسيب النص عشانه تقدر تزود راس مالك

kingptc
10-27-2012, 16:08
كنت اريد ان اجيبك
لكن لما قرأة الموضوع وجدتك تجيب
على كل التسؤلات
فعلا موضوع رائع بالنسبة للناس الي عاوز تبدئ وتيهية

rhanemyoussef
10-27-2012, 17:05
السلام عليكم و رحمته الله تعالى و بركاته
أخي لعزيز أن مبتدئ بس من وجهة نادر أن لكتب تأتي في لمرتبة الأولى و بعدين فيديو وتجارب على حساب دمه أي حاجة حتى تلاقي ستراتيجية ترتاح فيها

hokingg
10-27-2012, 17:23
السلام عليكم
مشكوور اخي الكريم hadeer hamdy على موصوع المفيد اتمنى لك لك التوفيق
تحياتي

magic777
10-27-2012, 17:30
فلا عندك حق يا أخي بداية التعلم تكون بالقراءة وخاصة فعلا كتاب جون ميرف
ي وعلي فكره كتابه بالعربي موجود مش الانجليزى بس وفعلا تنزيل برنامج التجريبي
بتاع الشركة انستا حلو جدا والتدريب عليه سهل للغايه وفعلا معرفه المؤشرات مفيده جداوشكرا لك

فيه كتاب افضل اسمه الفوركس للعرب وموجود بردو في مكتبه المنتدى هنا
انصح جميع المبتدأين بأنهم يتعلموا ويبدأوا منه ويفهموه كويس

ali alwan
11-11-2012, 02:13
السلام عليكم

أظن أن أفضل وأسهل طرق التعلم عية المداومة على التداول

لكن بما أن التداول يتم بالأموال في الحسابات الحقيقية
فعلى الراغب في التعلم فتح حساب تجريبي -ديمو- والتدرب عليه
ومحاولة استخلاص استراتيجية خاصة

kandyarab
11-12-2012, 21:13
سوف تتعلم ان شاء الله
بس لازم تتدرب كويس
التدرب هو اهم شيء

hassan asayed
11-13-2012, 21:19
اخى الكريم مش شرط اعمل الى انت بتقول علية دة عشان
اصبح مضارب ناجح فى الفوركس يعنى مش شرط الكتب
باللغة الانكليزية ممكن بالعربى عادى ومش شرط اقعد
امام الشارة بالساعات الموضوع ابسط من كدة
ممكن تتعلم بالفديوهات والتحليل الجيد
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

maged mohamed
11-15-2012, 23:26
وكمان لازم الواحد يتدرب كويس على الحساب التجريبى
لانه حقيقى مفيد و يساعد الواحد انه يكتسب الخبره للتعامل مع السوق الحقيقى

Forex4moon
11-22-2012, 23:15
شكرا اخي على النصح و لكن لا يجيد كل الشباب العربي الأنجلزية . فان امكن المرجوا مدنا بترجمات الى العربية لكتب هضا الكاتب.

up97
11-23-2012, 17:30
بالفعل التعلم وقرائة الكتب ومشاهدة الفيديوهات هي مراحل اولى للتعلم
لكن الخبرة و التجارب تأخدها من التطبيق في الديمو

face book
11-25-2012, 09:39
انا اري اي نجاح في الفوركس بيقي وراه كذا عامل مهم

العامل الاول في نظري هو العامل النفسي والذي من خلاله تستطيع ان ترود راس مالك حتي لو انت مش بتستخدم اي استراتيجيه

العامل الاخر هو عامل الابتكار في الطرق لان كل واحد وليه طريقته الخاصه انت ايضا يجب ان يكون لك طريقتك الخاصه

ANGEL_FROM_SKY
11-25-2012, 10:20
الجواب :

ههههههههههه وما هى النتيجه بعد كل ذلك بعد كل هذه الخطوات اعتقد الخساره للاسف .
كون حصيله من المعلومات النظريه ثم طبق ما توصلت له من معلومات من خلال الحساب التجريبى
ثم انظر ماذا تكون النتائج

abero
11-26-2012, 01:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخى الكريم شكرا لك على نصائحك الغالية وانا ايضا لى بعض النصائح الهامة التى يمكننى تقديمها للمتداول المبتدئ:
1-البعد عن الطمع والرضا بالمكسب القليل
2-لديك راس مال مناسب وكبير حتى لا يضيع سريعا
3-ان تعتمد على خطة او استراتيجية معين
4-عمل استوب لوز كلما احتاجت الصفقة لعمل ذلك حتى يتم الخروج من الصفقة باقل الخسائر
والله الموفق لنا جميعا

zs-zs
11-26-2012, 02:53

easy_mezoo
11-27-2012, 18:19
اعتقد ان عليك ان تفتح حساب ديمو فى البداية حتى تتمن من كيفية المتاجرة
وبعدين قوم بفتح حساب حقيقى

easy_mezoo
11-28-2012, 20:57
طبعا عليك بقراءة بعض الكتب ... ومشاهدة بعض الفديوهات لكى تستفيد اكثر

wizz
11-28-2012, 21:04
سلام عليكم لتعلم الفوركس ادخل اى منتدى متخصص فى الفوركس يوجد بيهاا اقسام خاصة للمبتدئين وممكن تقرء اى كتب عن الفوركس ومتابعة التحليلات والشروحات عن التداول

zasd
11-28-2012, 21:12
بدايه موفقه
ولكن ملاحظه
مش شرط اللغه الانجليزيه علشان ميبقاش نوع من التعقيد امامك
انت هتلاقى نفسك بتتعلمها واحده واحده
وبالتوفيق

abdenbi
11-28-2012, 21:41
لقد بصطت الامور اخي فالفوركس يحتاج الى مدة طويلة من التدرب
على الحساب التجريبي حتى تستطيع اتقانه

Bery Mahdy
11-28-2012, 22:19
كلام سليم عاوز تتعلم فوركس لازم تقرا كل حاجه خاصه بالفوركس ومشاهدة الفيديوهات وسؤال اهل الخبره
واستخدام حساب تجريبى
طريقه جيده اخى شكرا على مجهودك

jaky chan
11-29-2012, 02:30
السلام عليكم ورحمة الله
اشكرك اخى على هذا الموضوع
اولا يا اخى الكريم لابد من ان تكون واثق من نفسك
وان تقرا الكتب لانها مهمة جدا ولا فائدة كبيرة فى تعلمك للفوركس
وانصحك ايضا بمشاهدة فيديوهات لانها مهمة جدا جدا فى توصيل كل معلومة لك

mahdi
11-29-2012, 11:24
بالنسبة لشرط التعلم للكتب باللغة الانجليزية اعتقد ان هذا هو الافضل لان التعلم بالعربى اخي

حمو
11-29-2012, 16:30
اسف علي الاعتراض لا يكفي ان تتعلم من القراءة فقط
يجب الاستعانة بمدرب ولتدور حلقة نقاش وتكتسب منه الخبرة
الفوركس تعلمة يحتاج الي جهد في البداية

issa1988
11-29-2012, 16:33
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع
اولا انصحك بقرائت المواضيع الاساسيه في الفوركس ومحاولت تطبيقها على الحساب التجريبي
وشكرا

face book
11-29-2012, 16:54
اشكرك اخي الكريم علي معلوماتك القيمه ديت ولكن ما قيمه القراءه والتعليم من الكتب الكثيره ولا يوجد

لديك الفكره من استخراج طريقتك منها وتطبيقها علي العملي في برنامج التداول ؟ يجب الا تترك اطلاقا حسابك التجريبي

kingmos4
11-29-2012, 18:46
اخى الكريم ببساطة وبدون تعقيد
تريد ان تتعلم طبعا ابدء اولا بتحميل دورات الفديو بالصوت والصورة
والمنتدى غنى بالدورات المرئية فى القسم التعليمى ثم بعد مشاهدة الفديو اكتر من مرة
افتح حساب تجريبى وابدء طبق ماتعلمته نظرى على الواقع العملى وان شاء الله ستكون افضل

abd123
11-29-2012, 18:47
أخي الكريم
السلام عليكم ورحمه الله

شكرا لك اخى الكريم على المجهود الرائع
فى التلخيص لهدف الافاده للجميع

جزاك الله خيرا وجعله الله فى ميزان حنساتك

وبالتوفيق ان شاء الله

kazim
11-29-2012, 18:50
الجواب :

ن الكتب بالغة الانجليزية غير مترجم بالعربية ولكن اذا لم تكن تحسن اللغة الانجليزية هذا لا يمنعك في تعلم الفوركس وانت تعلم ان هناك كتب كثيرة مترجمة الي العربية بالاضافة الي المواقع والفديوهات والمنتديات العربية التي تعلم الفوركس سوف تجد ما تبحث عنه اذا اردت ان تتعلم لا تقلق بالنسبة الي هذا الامر

emara2013
11-29-2012, 18:51
اعتقد ان افضل الطرق للتعلم هى اننا نقوم بجمع اكبر قدر ممكن من الفيديوهات
حتى تستطيع ان تتعلم سريعا وتصل الى كل ما تريد من معلومات سريعا

said@77
11-30-2012, 14:36
نزل الكتب الالكترونية
افتح حساب تجريبي
الالتزام والانضباط والبعد عن الطمه هما اسرار الفوركس .

may
12-01-2012, 00:25
بالنسبه لبدايه التعلم يكون من خلال الكتب الموجوده على الانترنت ويكون من خلال بعض الدروس التعليميه الموجوده

محمود شبايك
12-01-2012, 00:52
باختصار انت هاتجيب دورات تتعلمها من المنتدى من هان فى القسم التعليمى
وبعدين تستنى شهرين تتعلم فيهم وتكون عملت بونص حلو ليك وهو 200 دولار

mxmx
12-01-2012, 03:20
اول نصيحة ان شايف انها هتكون كويسه ليك
ان تحاول ان تقعد فترة كيبرة فى التعلم فىالديمو

hassan asayed
12-01-2012, 12:26
اخى الكريم ليس شرط فى التعلم قراءة الكتوب الانجليزية
يمكنك التعلم بالعربية
اهم شىء انك تتعلم وتدرب على الديمو

m.sulyman5555
12-01-2012, 13:28
ينصحون بالتعلم الصح والتركيز وعدم الخوف والتسرع والرضا فى المكسب او الخسارة وعدم وجود الثقة الزائدة

yassoo011
12-01-2012, 13:30
لماذا الانجليزية فقط اخي فهنالك الكثير من الكتب التي تم تعريبها
ويمكننا قرائتها بسهولة لان الانجليزي صعب على بعض الناس

sarah
12-01-2012, 22:42
انا لست خبيرة ولكن معلوماتى ان تبدا بفتح حساب تجريبى
وتبدا فى العمل بمجال ردود ومشاركات الفوركس وغير ذلك مما ينصح به الخبراء

romy21
12-01-2012, 22:46
اول حاجه انصحك بيها بالاضافه الي كلام الزملاء الابتعاد عن الطمع وعدم التسرع والغبه في تحقيق ربح كبير في وقت سريع او انك تدخل تتجار علي حساب حقيقي وانت لسه مبتدأ هضيع كل البونص الي جمعهتا لازم تدرب تدريب كويس جدا علي الحساب التجريبي وتفضل تضرب فتره كافيه واجمع بونص وانت بتد
رب وشركه انستا فوركس نزل من عليها المنصه وراقب مذا يحدث

besho
12-01-2012, 22:54
الراجل بيدينا خطوات يا جماعه مش بيطلب مساعده
اشكرك على هذا النصايح واشكر كل العضاء
على التجاوب

hassan asayed
12-01-2012, 23:48
اخى الكريم عليك بمشاهدة الفديوهات وقراءة الكتب
والتدريب الجيد على الديمو وعدم التسرع وعدم الطمع

m&t
12-02-2012, 00:27
السلام عليكم
انا ايضا لا ارى انه منالمهم ان يقرأ الكتب باللغة الانجليزية
حتى لا يجد صعوبة فى ذلك او يشعر بالملل وارى انه يجب ان يشاهد الفيديوهات الموجوده
على اليوتيوب لانها مهما جدا فهى تطبيق للكتب التى يقرأها
وبالفعل يجب ان يتدرب على الحساب التجريبى ويتعلم كل شئ على هذا الحساب
شكرا لك اخى الفاضل على المعلومه

face book
12-02-2012, 14:21
انا انصحك اخي الحبيب بأول اختيار انت ذكرته وهو تنزيل كتاب جون ميرفي وتقرأه جيدا

وتطبق ما قرأته فورا علي الحساب الديمو وبعد ما تخلصه ابدا الشروع في عمل استراتيجيه خاصه بيك انت واختبرها علي الديمو

noureen
12-02-2012, 14:30
اعتقد انك فى البدايه تعلم من خلال الفيديوهات ثم الكتب بعد ذلك هذا اسهل لك
لانك لو اعتمدت الاول على الكتب ممكن تحس انها صعبه و كلامها كبير عليك

ايمان
12-02-2012, 14:31
ليس اللغة هى العائق عن النجاح فى هذا السوق
لوجود العديد من الموسوعات التعليميه باللغه العربيه

Em@N
12-12-2012, 17:03
القراءة مهمه والتطبيق مهم اكتر وهيزيدك خبره
يجب فتح حساب ديمو تجريبي سوف سيساعدك في اكتساب خبرة في الفوركس

forex3
12-12-2012, 17:18
بالفعل اوافقك الرأى ان تعلم الفوركس من اهم اساسيات الفوركس واهم شىء نحاول ان نقرأ الكتب الفوركس ونشاهد الفيديوهات عن الفوركس وان نتدرب كثيرا بأستخدام الحساب التجريبى

ana_masrya
12-12-2012, 17:32
سلام عليكم اخي الكريم
يا عزيزي هناك كتب وفديوهات بشرح العربي وسهلة للتعلم
خليك متابع ديما على متكسب الخبرة وسعتها دخل بحساب تجربي وجرب نفسك
وان شاء الله هيكون خير وربنا يوفقك ويوفق الجميع
وتحياتي

smsm75
12-12-2012, 21:04
لقد اعطيتنا نصائح جيده ولكن احب ان اضيف ان المشاعر تلعب دور هام في تجارة الفوركس لذلك فان التاجر الشاطر هو الذي يستطيع التحكم في مشاعره

maryam eldessoky
12-12-2012, 21:44
نعم قراءة الكتب ومشاهدة الفديوهات عن الفوركس والتعلم على الديمو وكسب الخبرة من التعلم ومعرفة الاخبار وكيفية التحليل ووضع خطة للتداول كل هذة يجب ان تتعلمها حت تنجح

Eslam Rashwan
12-12-2012, 21:49
ابدأ اولا بقراءة الكتب والمراجع للخبراء والمتخصصين فى ذاك المجال ثم ابد جرب التداول فى الديمو حتى تتعلم وتتفادى الاخطاء بعد ذلك ووفقنا الله جميها ان شاء الله يا اخى الكريم

البرجيسي
12-12-2012, 21:52
هناك العديد من المدرسين الكبار ممن قد تعرف كل خطوات الفوركس وقد تحترف من خلالهم وسيكون هذا مكلف بعض الشيء عامة اذا كنت تريد ان تنفق المال من اجل التعلم فابحث عن مدربين خبرة فأنهم من سيضعون قدمك علي الطريق الصحيح ونصيحة مني شاهد فديوهات اليوتيوب الخاصة بالفوركس في كل الاحوال انها حقيقة مفيدة للغاية

جهاد الاسلام
12-12-2012, 22:10
انا اتعلم بعض من الكتب العربية وبعض من المصطلحات واتابع المؤشرات والاخبار التحليلية والممارسة تزيد نوعا من الخبرة ويساعدك هذا على تعلم الفوركس فى اقل وقت ممكن ويكون التعامل معه سهلا ان شاء الله وبالتوفيق للجميع

mohadiane
12-12-2012, 22:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي عليك بقرائة الكتب والفيديووهات وإستعمال الديمو

Omaryat1
12-12-2012, 23:12
السلام عليكم
فعلا أخي فالكتب التعليمية خاصة الكتاب الذي وضعته الذي فيه العديد من المؤشرات و أيضا الفيديوهات التعليمية تجعلك تتعلم التحليل الفني جيدا

omar.winner
12-12-2012, 23:30
فى بدايتي اعتمدت على بعض الكتب وفعلا كانت مهمة للغاية واتت بالغرض , لذلك فأنا انصحك فعلا بالكتب المترجمة باللغة العربية لكى تتقن المتاجرة افضل