PDA

View Full Version : إفرض نفسك إنك دكتور في الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

marcos
07-25-2012, 01:21
إفرض نفسك أنك دكتور في الفوركس
لازم أنك تعطي دروس
كيف ومن أين ستبدأ
ما هو أول درس تلقيه
رتب لنا ترتيب الدروس اللي لازم نتعلمها وما هو أهمها
ماهي نصايحك

sabry
07-25-2012, 01:26
الموضوع ليس ببساطة هذة الاسئلة
دى اسئلة الاجابة عليها تحتاج الى مجلداتلكن نصيحتى الى اى مبتداء فى هذا العالم قبل فتح حساب حقيقى تذكر ان نسبة الخاسرين فى هذا السوق فوق 90% فلا تستسهل الامور
ولا يغرك المكسب فى البداية

marcos
07-25-2012, 01:33
دى اسئلة الاجابة عليها تحتاج الى مجلداتلكن نصيحتى الى اى مبتداء فى هذا العالم قبل فتح حساب حقيقى تذكر ان نسبة الخاسرين فى هذا السوق فوق 90% فلا تستسهل الامور

كلام في الصميم ومشكور على النصيحة يا غالي
نسبة الخاسرين هي أحد أسباب فتح هذا الموضوع

os-x
07-25-2012, 01:33
بالنسبة لاول موضوع ساقوم به هو تعريف صغير للفوركس تم بعد دلك درس او درسين او اكثر تتعلق بادارة راس المال فالكل يعرف اهميتها اي هي ما تميز بين التاجر الناجح
ووالتاجر الفاشل ثم بعد ذلك ابدا في الدروس الاخرى

forex4ever
07-25-2012, 01:37
لازم أنك تعطي دروس
كيف ومن أين ستبدأ
ما هو أول درس تلقيه
ماهي نصايحك

يااه اخي تحتاج فعلا الى مواضيع ومواضيع فوق موضوعك
للاسف الموضوع ليس بالسهل ويجب ان تبدا خطوة خطوة وان كنت تسال عن الخطوة الاولى كل عضو سيخبرك بشيء مختلف منهم سيقول تدرب على حساب تجريبي وانت على سبيل المثال لا تعرف ماهو الحساب التجريبي
ومنهم من سيقول لك اقرا في المنتدى وابحث عن دروس للمبتدئين
ومنهم من سينسى اصلا انك مبتدئ ويقول لك يجب عليك ان تلتزم بالاستوب لوز وانت لاتعرف ماهو وفي ماذا يتم استخدامه
اما انا فساقول لك
اقرا :) في البداية فقط كتب الفوركس للمبتدئين
واعتقد انك لن تجد هنا دكتور يستطيع ان يحدد لك خطوات تعليم الفوركس
لانه ببساطة شديدة ان يكون متداول ناجح لا يعني بالضرورة ان يكون دكتور يستطيع ان يقدم الدروس والشروح وينظم خطوات التعليم خطوة خطوة
هذه مهارة اخرى
تقبل ودي وتقديري

mohamed Omar
07-25-2012, 01:58
اول حاجة اصلا اعلمهم الصبر والطمع يقل ما جمع قبل ما اعلمهم الفوركس نفسه اكيد
وبعد كده الدروس للمبتدأين كتير جدا

ma90do
07-25-2012, 02:01
اخي يوجد مدارس او كتب علي النت كثيرا ابحث من اجل التعلم عليك بناء القاعده المعرفيه لديه باساسيات الفوريكس ثم قم ببذل الجهد من اجل البحث عن المعلومات
بس انت دور مثلا علي كتب تعليم الفوريكس من البدايه حتي الاحتراف
او دور علي كتب باللغه الاجنبيه هم يبسطون المعلومه بسهوله

gemmy
07-25-2012, 02:03
فعلا لو اتكلمنا فى الموضوع ده الشرح يطول بس انا من رايى ان الواحد لو عرف مصدر كويس للتعلم من اليداية هيوفر على نفسه وقت كتير
اهم حاجة الواحد يكتشف هو هيرتاح فى ايه مثلا هيستفاد اكمتر من فيديوهات شرح او من قراية كتب و مقالات

sabre
07-25-2012, 02:20
اولا تعرف ما هو الفوركس وكيف يعمل سوق الفوركس والفتاوى الشرعيه
للتعامل فى سوق الفوركس وبعد كدة شرح للتحليل الفنى وكيفيه قراءة الشارت وشرح البرنامج وكيفيه التعامل معاة

lesa
07-25-2012, 02:23
اعتقد ان اول درس يكون ما هو الفوركس تعريفة واسسة .. بعد ذلك الدرس الثانى يكون مصطلحات الفوركس وبعدها يمكن شرح الكثير

زيزو
07-25-2012, 05:26
اهم واول درس
البعد عن الطمع والرضا بالقليل هي سمات المضارب الناجح

derfcase
07-25-2012, 07:12
سابدا اخي الكريم
marcos
بتعليم المتداول اولا اليات السوق و كيفية استخدامها بداية من المنصة و المؤشرات الخ
ثم ننتقل الي تعلم التحليل الفني اولا - ثم التحليل الاساسي
و اخيرا ننتهي بفتح حساب تجريبي مدة 3 اشهر علي الاقل - ثم نبدا بالتداول علي الحساب الحقيقي

HOUSAMMI
07-25-2012, 12:06
بسم الله

اول الدروس

فكرةعامة عن الفوركس

وبعدين اوقات العمل

وبعدين شرح تركيب الازواج

نقط الدعم والمقاومة

والترند

بعض المؤشرات

اوامر السوق

بس انت فى غنى عن هدا

اقرء كتاب وخلاص للمبتدئين فى الفوركس

deadlyfox
07-25-2012, 13:31

هو ده الكلام المظبوط ما فيش حاجه كده ده حوار كبير
لكن ممكن نقول اول حاجه ازاى المتاجر يحافظ على راس ماله

morx123
07-25-2012, 13:34
اعتقد انه لازم تركز على المبتدئين وتشوف ماهي احتياجتهم
وتكون متابع لمواضيعك وترد على استفسارتهم اول باول

revenge
07-25-2012, 13:37
مش بالسهوله دي
اي حد مهما كان محترف اكيد في حاجات ميعرفهاش

kingman
07-25-2012, 13:52
اعتقد ان اول شئ سوف ابدأ بيه قبل البدء فى الأساسيات هو اىى ابدا بألقاء نظرة على هذا السوق ومخاطره وتجارب البعض فيه من التجار بالناجحة والتجارب السيئة لأشد انتباه المتعلمين ويجعلوهم يعرفون على ماهم مقدمين من خلال السابقين لهم

sky44
07-25-2012, 13:58
السلام عليكم . اذا ما كنت دكتورا و اردت ان اعطي دروسا للمبتدئين فأول شيء سأقوم به هو ان اوضح لهم ماهو الفوركس واين تتجلى مزاياه و عيوبه و بعد ذالك سوف ابدا بالقاء الدروس حسب طريقتي و هي اولا كيفية التعامل مع منصة الميتاتريدر تم بعد دالك سأعلمهم التحليل الفني و الاخباري و بعد ذلك اقدم لهم بعض النصائح المفيدة

ahmed
07-25-2012, 14:00
اول درس الالتزام بما تتعلم وادارة راس المال
الثانى التركيز فى التعلم فى اتجاة واحد
الثالث الصبر على المكسب مثل الخسارة

Aker001
07-25-2012, 14:01
اول درس يكون تعريفة واسسه
بعد ذلك الدرس الثانى يكون مصطلحات الفوركس
وبعدها يمكن شرح الكثير

Mohamed90
07-25-2012, 14:26
السلام عليكم اخي الفوركس مجال صعب توهاما لانه يتعلق بشئ مهم في الحياة المادية
و هو المال و اي وحد يخطأ يدف الثمن غاليا و نقدا لهذا انصح بعدم التسرع و اخد نظرة واسعة قبل اتخاد اي قرار
و لا يلزم ان نترك الخسارة تاثر علينا لانه بدون خسارة لن يولد شخص ناجح

aboualy
07-25-2012, 14:28
اول درس ان شاء الله لازم يكون عن تعريف الخاطر وادارة راس المال
الدرس الثانى علاقة اسعار العملات بالحالة الاقتصادية للدولة
الثالث الترند والدعم والمقاومة

alkatom
07-25-2012, 14:32
أول دروسي و أهمها كيفية تقبل الخسارة .... قبل كل شيئ يجب أن يتذوق الشخص الخسارة قبل الربح
لأنه إن تذوق الربح في البداية فلن يعرف قيمته و النتيجة خسارة ربحه بسهولة

resala11111
07-25-2012, 14:36
فعلا انا لو دكتور هفكر كتير ابداء
منين لانى الفوركس له عدة اشياء
وله اسرار كتيرة واعتقد اهم حاجة التعليم الاسياسات
ثم فتح حساب ديمو قم الحقيقى بالتوفيق

BiG MoNeY
07-25-2012, 14:37
اخي شكرا لك وان شاء اله راح نرى داكاترة في المنتدى هنا ويقدمون لنا عروضو ودروس تعليمية ليفيدونا في هدا المجال اخي الكريم راح اجيب على سؤالك بس انا لا اعرف كيف اقنع الناس بفكرتي المهم ان كنت دكتور فراح اساعد الناس المبتدأ بدروس تعليمية ابتداءا من الاساسيات في الفوركس تم تعلم التداول على الميتاتريدر لانه مهم تم تعليم التحليل و من بعده ندرة على الشموع اليبانية والفيبوناتشي وفي الاخير طريقة تطبيق كل الدروس والبداية في التداول

ahmadsalaymeh
07-25-2012, 14:40
يا اخي يوجد الكثير من الكتب الخاصة بالمبتداين
والتي تعطي الدروس بشكل مرتب متبوع بامثلة
ويوجد فيديوهات للمشاهدة ايضا
وشكرا

kingman
07-25-2012, 15:27
اول درس ان شاء الله لازم يكون عن تعريف الخاطر وادارة راس المال
هو طبعا لازم الواحد هيبدأ بالأساسيات وبالتدريج حتى تكون العملية التعليمية ناجحة وطبعا لازم يكون المبتدا فى مجال جديد واعى على ماهو مقبل لأننا كما نعرف ان الكثيرين بيدخلوا المجال واول شئ فى ذهنهم انهم هيحققوا الملايين بسرعة

faissel
07-25-2012, 15:38
الموضوع ليس بسيطا هكدا لكن اول درس سيكون عن البورصة بصفة عامة
و نشرح اساسياته و من بعد ندخل الفوركس

assidi saber
07-25-2012, 15:45
الموضوع الاول الذي سوف اقوم بتدريسه لاعضاء هو تعريف الفوركس و كذلك كيفة تعامل معه و كذلك مع منصه التدوال الخاصة به

mohamed1happy
07-25-2012, 15:47
اذا اصبحت دكتور في الفوركس اولا سوف أبدأ بشرح ماهية الفوركس والسوق والمصطلحات المختلفة
ثم سأشرح ادارة رأس المال واهميتها بعد كده انواع الشموع واهميتها ثم الفيبوناتشي والموفينج وهكذا

Abdulbari Alhakami
07-25-2012, 16:06
اول درس حط في بالك انك ممكن تفقد اعصابك لذلك كن اكثر صبراً امام الازمات

khaledforex
07-25-2012, 16:09
لازم أنك تعطي دروس
كيف ومن أين ستبدأ
ما هو أول درس تلقيه
ماهي نصايحك

بصفتى دكتور اولا وقبل ان اعلمهم يعنى اية فوركس ويعنى اية برنامج تداول
واحكى لهم عن المؤشرات والخطوط والترندات
لازم اقوم بعملية تأهيل نفسى وعصبى وذهنى لأمهد لهم تلقى هذا العلم الرهيب
يعنى لازم اعمل زى الدكتور ابراهيم الفقى الله يرحمه

Single phase
07-25-2012, 16:25
هو شئ مستحيل دلوقت اني ابقى دكتور فوركس ده انا لسه مبتدا
لكن أكيد اول درس هيكون على معنى الفوركس ومميزاته
والنصايح بقى مع الدروس

maklad94
07-25-2012, 16:28
لا اعتقد ان فيه حد يوصل للمرتبة دى انه يبقى دكتور فوركس ولو حصل ووجدنا انه تم عمل التخصص ده فى كليات التجارة او غيرها برضو الدكتور ده او الشخص ده هيبقى لازال فى طور التعلم مهما وصل بيه العلم فى الفوركس فهو مازال لا يعرف كل شىء وفوق كل ذى عليم .

theboy2226
07-25-2012, 16:35
اول درس قبل التعريفات و المصطلحات و الاستراتيجيات و قراءة الشارت و المؤشرات و الكلام ده حيكون درس نفسي
لازم اعرف كل مبتدئ ان الموضوع مش سهل و مش حيبقي مليونير في اسبوع زي ما هو فاهم و اعرفه خطورة الطمع و التردد في الفوركس

husamart
07-25-2012, 16:42
يجب ان تقرأ عن الفوركس جيدا قبل الدخول فيه
ومتباعة الكتب والمنتديات

ثم الذهاب للمنصة والتعامل مع الحساب الديمو
وتعلم انواع المؤشرات ثم الشموع

وتبدأ الخبرات تتوالى

kanzsea
07-25-2012, 16:48
حبتدى اتعلم الفوركس من اى منتدى المنتديات بيكون فيها اقسام خاصة للمبتديئن بتعلم كل حاجة عن التداول وممكن اقرى كتب اواى شرح على اليوتيوب

magic777
07-25-2012, 16:53
اهم حاجه هنا انك تعرف يعني ايه فوركس ومقدمه لتاريخه وبعدكده تعرف الاساسيات وانواع التحاليل
بصفه عامه وبعد كده تمسك كل تحليل فيهم تدرس ادواته كويس كل واحده على حده
وبعدين تتعلم تختار الادوات اللي انت مرتاح في التعامل معاها وتشتغل بيها

ehab
07-25-2012, 17:06
طبعا الموضوع مش بالبساطة دى مش اى حد يعرف يشرح حاجة حسب الدماغ الى بتشرح والدماغ الى بيتشرح ليها طبعا والموضوع اصلا الفوركس مش سهل ده يحتاج تعب كتير عشان الواحد يحقق فية مكسب من الاخر لو تعبت هتلاقى نتيجة لتعبك

mido
07-25-2012, 17:21
اخي الكريم
للاسف الموضوع ليس بالسهل ويجب ان تبدا خطوة خطوة وان كنت تسال عن الخطوة الاولى كل عضو سيخبرك بشيء مختلف
ولكن في البداية اقرا في كتب الفوركس للمبتدئين
تقبل مروري ولك فائق احترامي

ashraf el-araby
07-25-2012, 17:26
اكيد هيكون اول درس هو تعريفة وكمان اساسيات الفوركس مع التدريب على الحساب التجريبى

mido
07-25-2012, 17:29
اخي الكريم
اخي يوجد مدارس او كتب علي النت كثيرا ابحث من اجل التعلم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

abdellatef
07-25-2012, 17:30
اهم واول درس

hossam eldeen mohamed
07-25-2012, 17:37
السلام عليكم
انا اول درس هحطه هي مقدمة عامة عن الفوركس
وبعد كدة هبدا اشرح برنامج الميتاتريدر بالتفصيل

realyone
07-25-2012, 17:37
لازم أنك تعطي دروس
كيف ومن أين ستبدأ
ما هو أول درس تلقيه
ماهي نصايحك

الفوركس لايحتاج الى دكتور يحاضر لك,بالممارسه المستمره وبالأجتهاد ومثابره سوف تكون دكتور نفسك ولن تحتاج الى اي محاضرات من خبير او دكتور مع احترامي لهم

hanona
07-25-2012, 17:38
اولا هيكون نبذة عن تاريخ الفوركس والحاجات الي من خلالها ناس كتير قدرت تحقق اهدافها وتاني حاجة تعليمهم كيفية التجارة في الحساب الديمو
وافهمهم كل حاجة في واهمية الستوب لوز والتيك بروفيت وكيفية ادارة رأس المال والابتعاد عن الطمع لانه غالبا ما يؤدي الي الخسارة

power8
07-25-2012, 17:49
بالنسبة لي اذا كنت معلم في الفوركس ، اول درس سوف يكون عن تنقية مخ المتداول من الطمع و المشاعر السلبية وجعله مؤهلا ليبدأ بداية سليمة بدون ضغوطات

bilalo200
07-25-2012, 18:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
يجب البدئ بتعلم الفوركس من الصفر ويوجد الكتير من المواضيع التي تشرحه

KOGI
07-26-2012, 00:56
اول حاجة هدرسها للطلاب هو ماهو الفوركس واشرحلهم ماهية سوق العمل وتداول الاوراق المالية
وبعدين هبدا فى التحليل الفنى طبعا وهياخد فترة شوية واخيرا بقا التحليل الاساسى

abdelaal
07-26-2012, 01:09
اول محاضرة هتكون بعيد جدا عن مضمون الفوركس كتداول طبعا اول نقطة لازم تشرح فيها المخاطر الكبيرة للفوركس والتأثير النفسي علي التداول بمعني تهيأة المتداول النفسية للتعامل مع الفوركس وبعدين نبتدي في الشرح للأساسيات العملات واسمأها وكيفية البيع والشراء وتحديد الرئيسية منها وهكذا

SlaiteR
07-26-2012, 01:18
لازم أنك تعطي دروس
كيف ومن أين ستبدأ
ما هو أول درس تلقيه
ماهي نصايحك

اخي

من اهم الاشياء التي تخسر المتداولين

هو الطمع

وتجد بعض الاعضاء يترقبوا البونص

لكي يتاجروا له

وسرعان ما تسمع صوت المارجن

لا حول ولا قوة الال بالله

Mahmoudnashaat
07-26-2012, 01:42
السؤال ده اجابته كبيره جدا

بس انا شايف ان اصعب درس ممكن اوصله لحد هو يعنى ايه الفوركس

لانه غالبا بيجيله انطباع انه نصب او حرام

ولازم اقنعه بالعكس

mage
07-26-2012, 01:49
دكتور مرة واحدة فى الفوركس طيب قول تمرجى الاول او ممرض هههههههههههه بص يا باشا اول شئ سوف اعلم المتاجرين كيفية عمل هذا السوق وما هو محتوى سوق الفوركس من افكار وما شابه ومن ثم نعمل على تعليم التحليل الفنى

محمد فرغلى
07-26-2012, 02:10
اهم حاجة هركز عليها عدم الطمع
وادارة راس المال الصحيحة
واستخدام الاستراتيجية الجيدة

willy
07-30-2012, 06:44
الدرس الاول :تعريف ماهو الفوركس ونبذة تاريخية عن البورصة والفوركس الدرس الثاني : ماهي العملات التي يتم تداولها في الفوركس ومسمياتها الدرس الثالث :تعريف التجارة بنظام الهامش المتاح والمستخدمالدرس الرابع :تعريف التشارت والمؤشرات الفنية الدرس الخامس:ماهو التحليل الفني والتعرف على ادوات التحليل الفني من دعوم ومقاومات والفيبونانشي

elzeel
07-30-2012, 06:50
اولا تعريفه بحلوه وخطورته ثانيا التعليم الجيد لكل مفاهيمه ثالثا شرح كيفيه التعامل معه رابعا متابعه كل من اعطى لهم دروس للوصول لنتائج افضل ان شاء الله

nrgslawi
07-30-2012, 06:55
اول 2 دوروس ستكون بالتربية النفسية يعني لازم اهيء المتاجرين للدخول الى هذا السوق

elkorashe
07-30-2012, 07:23
الصبر والتانى والتعلم والقراءة كثيرا والقناعة هم مفاتيح النجاح فى هذا المجال
يجب على اى مبتدئ ان بتبع كل هذا لكى ينجح

sahbi20011
07-30-2012, 07:30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
والله أخي بالنسبة للدروس ما أعتقد أني سأنفع الناس لم أتخيل يوما أصبح فيه أستاد و أعلم الناس
بصراحة لأني لا أملك موهبة التعليم أستطيع فهم كل شيء منعلق بالفوركس لاكن ليست لدي القدرة علي تبليغ المعلومة

hossam hossam
07-30-2012, 07:35
اولا في البدايه مامعني الفوركس سوق اقوم بي شرحه ثم الهامش المتاح والهامش المستخدم
اقوم بي شرحهم وعخلي اخر حاجه في الشرح التحليل الاساسي

mannon
07-30-2012, 13:40
اولا في البدايه مامعني الفوركس سوق اقوم بي شرحه ثم الهامش المتاح والهامش المستخدم
اقوم بي شرحهم وعخلي اخر حاجه في الشرح التحليل الاساسي

فعلا دة كلام منطقى واعتقد ان اى شخص محتاج يعرف عن الفوركس مضووع الرافعة المالية والعمل بالهامش لان الفوركس اكثر شئ بيميزة موضوع الرافعة المالية دة
وكمان اشرح الاستوب

ameer
07-30-2012, 13:42
هذا يتطلب وقت كثير وسنوات من العمل حتى تصل الى هذا المستوى
تقبل مروري اخي الكريم

DZforex
07-30-2012, 13:56
نعم انا لو اصبحت دكتور في الفوريكس رح اقدم دروس مجانية تبدا من تعليم الفوريكس من الصفر

الى الاحتراف ان شاء الله

وهذا الحال مع بعض الاخوة اعرفهم

ايه الجديد
07-30-2012, 18:07
اول الدروس هى فن الخسارة والتعلم منه وكيف تتفادية
ويترتب علي
- فن ادارة راس المال
- البعد عن الطمع والخوف اثناء التداول

zahran
07-30-2012, 18:09
اول درس القيه فى الفوركس كلمه وهى

الطمع قل ما جمع .. والصبر مفتاح الفرج .. ان الله ر يضيع اجر من احسن عملا

بتلك الكلمات ابدا حديثتى عن الفوركس طالما انا دكتور بقى

Shady Moustafa
07-30-2012, 18:16
اهم حاجه فى الفوركس هو التعريف بالفوركس وازاى بيتم تداول وبادل الاموال بين المتاجرين حول العالم وبعدين حنتقل لشرح الميتا تريدر وبعدين الاستراتيجيات والمؤشرات الاساسيه واشكال الشموع وبعدين الباقى على اللى بيدرس هو اللى يبحث ويستزيد

hesham itch
07-30-2012, 19:21
اعتقد ان فعلا يمكن الاستفادة من خبرات البعض فى مجال الفوركس لاعطاء كورسات
للمتاجرين بالفوركس لكى يمنح العديد من المتاجرين تلك القدرة على النجاح

Noah
07-30-2012, 19:49
دكتور فى الفوركس والله يا اخى جميل اوى هذه الافكار اعتقد اننى فى حالة انى دكتور فى الفوركس سوف اقدم الدعم الكامل للكثير من العاملين فىا لفوركس والتابعين لى فىا لشرح

mannon
07-31-2012, 03:44
اعتقد ان فعلا يمكن الاستفادة من خبرات البعض فى مجال الفوركس لاعطاء كورسات
للمتاجرين بالفوركس لكى يمنح العديد من المتاجرين تلك القدرة على النجاح

طبعا لو الاشخاص دى اجتمعت معا وعملوه ورشة عمل هيكون شئ عظيم جدا واكيد فى النهاية الكل هيستفيد لان اكيد كل متادول منا يملك مجموعة من المعلومات والخبرات يقدر يفيد بيها اخواتة من الاعضاء

silver
07-31-2012, 03:46
سوف ابدا مباشرة في الاساسيات والاغراء

بمعنى اغراء المال وكيف بالامكان ان تربح مبلغ كبير من الفوركس

لان الاغراء يشكل غريزة للاستمرار لدى الطالب

fx-man
07-31-2012, 03:51
اول حاجة هتكلم عنها باختصار هو تاريخ الفوركس ومعنى الفوركس بعد كدا هتكلم عن الاساسيات فى السوق زى مثلا الية البيع الشرا فى الفوركس ومعنى العقود والازواج الرئيسية وغيره
بعد كدا هتكلم عن الاساسيات فى التحليل الفنى وكمان الاساسيات فى التحليل الاساسى .

ahmed fakhry
07-31-2012, 03:55
بالتاكيد دة شئ صعب لكن لازم اكون متاكد انى قد الثقة اللى هتخلينى دكتور فى الفوركس واعلم ناس اصغر منى فى المعرفة بالفوركس لانى ساعتها هتحمل خسارتهم ومكسبهم ودى شئ صعب انك تتحمل خسارة شخص بسببك

forexawy
07-31-2012, 03:57
بالنسبة لاول موضوع ساقوم به هو تعريف صغير للفوركس
تم بعد دلك درس او درسين او اكثر تتعلق بادارة راس المال

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 04:06
مظنش انى هبقى بسرعة كده ^_^
بس اول درس طبيعى انى هشرح فيه الفوركس ومميزاته وعيوبه بكل صراحة
وانه مش مغارة على بابا زى ما ناس كتير معتقده كده يعنى
مش مجال بسيط اوى ومش بالفهلوة والحاجات دى !

mannon
07-31-2012, 04:18
وبعد كده الدروس للمبتدأين كتير جدا

فعلا دى افضل نصيحة وافضل درس هتقدمة لاى شخص مبدئ فى الفوركس الانة لو قدر فى بدايتة انة يتخلص من الطمع ويبعد عن الخسائر هيقدر بكل سهولة يحقق ارباح بعد كدة واعتقد ان فعلا دة اهم درس ممكن المتداول يتعلمة

marcos
08-03-2012, 22:47
أعتقد أن أهم شيء وسر أسرار الفوركس هو تعلم الدخول الصحيح في وقته المناسب الإحساس بالشارت والسوق عندما يريد الإنقلاب فمثلا البارحة تصورو إثر حديث دراجي دخلت بيع ووصل الربح في حسابي 6 أضعاف الحساب

hamzah krishan
08-03-2012, 22:58
لو انا دكتور رح اعطي المنهاج بطريقة الورشة الكل بيناقش والكل رح يعمل والكل رح يشارك والكل رح يتحفز ويتعلم طالما يوجد هناك تفاعل بيني وبين الطلابة

sjc
08-03-2012, 23:02
يجب عليك اول شيء هو قرائة اساسيات الفوركس
ومن ثم متابعة الفيديوهات على المواقع وعلى موقع اليوتيوب
ومن بعدها التدرب على الحسابات التجريبية لمدة كافية
ومن ثم تكوين راس مال وبدا المتاجرة على الحسابات الحقيقية
ومن ثم العمل على تكبير راس المال والابتعاد عن المخاطرة

osama00971
08-04-2012, 15:55
اكيدهيكون تعريف الفوركس
بطريقة تجذب المستمع اليه

mahmoud1
08-04-2012, 15:58
هو الالتزام والالتزام هو التزام بطريقة العمل وتنظيم جيد ووضع هدف لازم يكون فى ادارة راس مال ويكون فى التزام باستراتجية العمل والبعد عن الطمع والصبر

light
08-04-2012, 16:11
بالنسبة لي اول درس يمكن ان يكون نفسيا بالدرجة الاولى حيث يجب ان تنقي مخ المتداول المبتدأ من الطمع والمخاطرة وفكرة الربح السريع ، بعذ ذلك يمكن ان اعلم مصطلحات الفوركس و بعض انواع التحليل

omar kapo
08-04-2012, 16:19
هبدء بانه ليس بالصعب اووووي ولكنه ف البداية شيق ولكن بالمخاطرة والطعم فانت ف دمار
هبدء بعدها بالادارة راس المال ثم الباقي من التحليل والفيبونتشي
و كد يعني بس اهم شي الطمع يخرجك ف اقل وقت من السوق

BRUFEN
08-04-2012, 17:48
ليس هكذا تؤكل الكتف اخي الكريم فانا مازلت مبتدا والكثيرين الذين معنا فكيف لنا ونحن مبتدئين نعتقد بأننا نستطيع ان نفهم او نعرف كيف سيكون بداية او طريقة دكتور في الفوركس ويريد ان يطرح
دروس للمبتدئين مهو إذا كنا نستطيع ان نعلم كيف يبدأ دكتور في الفوركس وكيف يعلم وكيف يدرس وكأننا أصبحنا دكاترة مثله فلماذا لا نربح كما يربح ونعلم وندرس كما يعلم ويدرس فليس كل ما يتمناه المرأ
يدركه لدكتور او الأستاذ طريقته الخاصة وخطته الخاص في طرح الدروس وتختلف من شخص لشخص ىخر فلن نستطيع ان نحكم بمجرد أنني أريد كذا وكذا او لو كنت مكانه لكنت فعلت كذا وكذا
فليست هذه طريقة صحيحه من وجهت نظري

mohamedlee
08-04-2012, 17:51
اظن ان لا احد يستطيع فهم اى شىء الا بعد فهم الاساسيات والمبادىء جيدا
لذلك يجب معرفة المصطلحات وكل شىء كبير وصغير فى الفوريكس ولا تترك اى جزء صغير غير هام الا وتحاول ان تفهمة وتراجعة باستمرار
وباذن الله هاتبقى دكتور فى الفوريكس

kingman
08-04-2012, 19:00
اظن ان لا احد يستطيع فهم اى شىء الا بعد فهم الاساسيات والمبادىء جيدا لذلك يجب معرفة المصطلحات وكل شىء كبير وصغير فى الفوريكس ولا تترك اى جزء صغير غير هام الا وتحاول ان تفهمة وتراجعة باستمرار وباذن الله هاتبقى دكتور فى الفوريكس وطبيعى ان الواحد فى اى مجال لازم يتعرف على ادوات هذا السوق اساسياته واكيد اذا لم يكن يعرف اسم كل حاجة فمش هيقدر يتعامل ولايفهم بالمقصود عند الشرح والتعلم فالمصطلحات هى اللغة التى نتعامل بها مع السوق

aggg
08-04-2012, 19:08
بما انى مبتدأ ايضا رغم علمى الجيد بالتحليل الفنى لسابق عملى بالبورصات
اعتقد ان اهم ما تحتاجة اولا تعلم مباديء التجارة وهى الصبر والمثابرة والعلم والطموح والاهم تحديد اهداف زمنية
ثم تعلم المصطلحات الخاصة بتجارة الفوركس والتعريفات الخاصة باللوت + العقد + الرافعة المالية وما الى ذلك من تعرفات هامة ثم تعلم التحليل الفنى فأنت فى فى حرب لا تمتلف فيها اسلحة بالضرورة انت خاسر

pimo
08-04-2012, 19:21
اذا كنت تريد ان تتعلم الفوركس انصحك بالتعرف علي مبدء التجارة في هذا السوق وهذا بقراءة الكتب الخاص للمبتدئين في الفوركس اي مدخل الي علم الفوركس ثم بعد ذلك تستطيع الانتقال الي مرحلة التدرب علي حساب ديمو و التعلم من الفيديو لتطبيق ما تعلمته

elhoot777
08-04-2012, 19:25
اول درس هو ان هذا السوق ليس بالسوق السهل ابداا
ثانى درس هو ان تتعلم وتتعلم وتظل تتعلم وتتعمق فى التعليم فى هذا السوق
الدرس الثالث هو ان تحفظ جميع ما سبق عن ظهر قلب

farid7adid
08-04-2012, 19:26
اول شيء سأتكلم علية هو ما هو الفوركس و لية احنا بندرسة

بعد كدة اقول اية حدود المكسب في هذا السوق

واتكلم علي ادارة راس المال و هي اهم شيء في هذا السوق

noureen
08-04-2012, 19:29
الاول هيبدء طبعا من اين بدء الفوركس و اهميته
اختلافه عن البورصه بعد كدا شرح الميتاتريد بعد كدا كيفيفه ضبط النفس
و التخلص من الطمع و اداره راس المال
و بعد كدا ادخل فى التحليلالات و كيفيفه التحليل

salah.bmw
08-05-2012, 03:11
اهم شغلة رح اوصي فيها هي عدم الطمع عدم الطمع عدم الطمع 3 مرات
واحترام راس المال والتدرب على الحساب التجريبي لفترة لا تقل عن 6 شهور مع مراعاة الحساب وعدم الاستهتار به واعتباره اموال حقيقية

alaoui11
08-05-2012, 03:14
اول درس سيكون حول برنامج التداول
حقيقة ان عرفت اسرار برنامج التداول ستعرف نصف الفوركس و بالتالي هو الاهم في الفوركس كما تعلم اخي العزيز

MrDeloma
08-05-2012, 04:01
اهم شيء تعلم الإلتزام ، بالقوااعد و إدارة رأس المال الجيده
ثانيا تعلم القناعة ، و الدخول و الخروج في الوقت الناسب
و دائما إرضى بالقليل يعطيك الله الكثير

nemo emo
08-05-2012, 08:06
انا شايفة ان اهم حاجة لازم اى تاجر يبدا بيها انه يجمع معلومات عن الفوركس و عن المصطلحات الاساسية
اسماء العملات السبريد الستوب لوس و غيرها و تبنى استراتيجية معينة و التدرب على حساب الديمو ثم فتح حساب حقيقى

elking
08-05-2012, 08:24
فعلا العلاج لكل الذين يحققوا خسائر هو الابتعاد عن الطمع والتوتر والتسرع والمخاطرة وان نتحلى بالصبر

magic777
08-05-2012, 20:39
اهم شغلة رح اوصي فيها هي عدم الطمع عدم الطمع عدم الطمع 3 مرات
واحترام راس المال والتدرب على الحساب التجريبي لفترة لا تقل عن 6 شهور مع مراعاة الحساب وعدم الاستهتار به واعتباره اموال حقيقية

ده اهم درس من وجهه نظري لازم المتاجر يفهمه ويتعلمه كويس وكمان يعالج نفسه منه باستمرار
ويراقب كمان نفسه اذا كثلا فكر مره انه يطمع يذكر نفسه على طول بالخسائر اللي عملها بسبب الطمع ده
واكيد هتلاقيه تراجع عن قراره ده على طول

marcos
08-08-2012, 03:50
اهم شيء تعلم الإلتزام ، بالقوااعد و إدارة رأس المال الجيده
ثانيا تعلم القناعة ، و الدخول و الخروج في الوقت الناسب
و دائما إرضى بالقليل يعطيك الله الكثير

نعم القناعة كنز لا يفنى
الله يعافيك أخوي

ahmedyousef33
08-08-2012, 03:59
لن ابخل بنصائحى على الاعضاء الجدد وتعليمهم كل ما يلزمهم للمتاجرة وكسب ربح ثابت

simo patrik 9
08-08-2012, 04:06
السلام عليكم و رحمت الله تعالى و بركاته
هدا يمكن ان يكون كل واحد منا هكدا لكن بشرط واحد هو الاستمرار

dollyabdallah
08-08-2012, 04:19
الموضوع الاول الذي سوف اقوم بتدريسه لاعضاء هو تعريف الفوركس و كذلك كيفة تعامل معه و كذلك مع منصه التدوال الخاصة به

companero
08-08-2012, 04:24
طبعا بعد شرح ما هو الفوركس و شرح تقنيات التحليل من تحليل فني و أساسي ....الخ تبقى أهم نصيحة و التي تعلمتها بالطريقة الصعبة هي الادارة المالية الصارمة لراس المال , تحديد أهدافك من أي صفقة سواء نسبة الربح أو نسبة الخسارة التي تستطيع تحملها بدون أن تؤثر عليك لاحقا

Marado9
08-08-2012, 05:40
س1 اساسيات الفوركس
س2 مصطلاحات الفوركس
س3
الاستراتجي الي انة حتتبعها

don abdelah
08-08-2012, 06:01
ساقدم المسعدة لكل من يحتج من مساعد ان كنت قدرا عليها اواحول وعلي الاقل فد بدلت مجهوذا

محمد فرغلى
08-08-2012, 06:12
اكيد هيكون اول درس عن مبادىء الفوركس وقواعده
اللى يجب المتداول يمشى عليها والامور اللى لازم يتجنبها فى بداية الامر

nada
08-08-2012, 06:23

نعم اضيف صوتى الى صوتك واحب ان اوضح ان هذه النسبة الكبير يربحون
لاكن النقاط الخسارة متفوقة على المكسب
لذلك لبدا من التعلم جيدا قبل الدخول افى الفوركس

gamal
08-08-2012, 06:43
ان تقوم بوضع الدروس المفيدة لنا وخاصة للمبتدئين
وان تقوم بتعريف الفوركس وتعريفة واسسة

MohamedAdel
08-08-2012, 09:32
بالنسبة لاول موضوع ساقوم به هو تعريف صغير للفوركس تم بعد دلك درس او درسين او اكثر تتعلق بادارة راس المال فالكل يعرف اهميتها اي هي ما تميز بين التاجر الناجح

dent
08-08-2012, 13:52
لو ساعطى كورس فى الفوركس هبدا بالتعرف وكيف نشا واليات العمل
به كمن تحلليل فنى وتحليل اساسى ورقمى وكل شىء طبعا

hend
08-08-2012, 14:45
اكيد زى ماتعلمت هبداء اعلم الناس يعنى اكيد هبداء اللاساسيات .
زى فرش البيت كدا مثلا تبداء بالاساسى بعدين الكماليات

saidyousef
08-08-2012, 14:47
أول دروسي و أهمها كيفية تقبل الخسارة .... قبل كل شيئ يجب أن يتذوق الشخص الخسارة قبل الربح
لأنه إن تذوق الربح في البداية فلن يعرف قيمته و النتيجة خسارة ربحه بسهولة

kingman
08-08-2012, 16:41
نعم اضيف صوتى الى صوتك واحب ان اوضح ان هذه النسبة الكبير يربحون
لاكن النقاط الخسارة متفوقة على المكسب
لذلك لبدا من التعلم جيدا قبل الدخول افى الفوركس
والمشكلة ان الغلبية ممكن يكسب صفقات كثيرة لكن تكفى صفقة واحدة ان تسبب له خسارة كبيرة واكيد ده سبب خلل فى الألتزام بادارة راس المال ومبادئ المتاجرة الناجحة

marcos
08-11-2012, 00:39
ساقدم المسعدة لكل من يحتج من مساعد ان كنت قدرا عليها اواحول وعلي الاقل فد بدلت مجهوذا

شكرا على روح التعاون العالية

ahmed rabee
08-11-2012, 02:34
ربنا ينولنا ونبقي دكاتره فوركس

الموضوع مش سهل انك تفهم حد فوركس لان دي مسؤليه وحمل كبير جدا

اعتقد يعني من وجهه نظري الضعيفه ان ترتيب الدروس كالتالي :

- مقدمه عامه عن الفوركس وماهو وطريقه عمله
- الترندات والدعوم والمقاومات
- الشموع اليابنيه وتعريفاتها واشكالها
- المؤشرات بمختلف انواعها موفينجات وستوكاستيك والماكد ... الخ والفيبوناتشي
- القنوات السعريه
- ادراه راس المال
- بعض الاستراتيجيات الهامه والسهله علي المبتدئين

اعتقد كدا يكون 100 100 والباقي بقي تداول وخبرة مكتسبه ويعتمد علي الشخص نفسه

webtech
08-11-2012, 02:40
اهم شيء اخي الفاضل هو معرفة كيفية ادارة راس المال و المهم من هذا كله هو اتباع بعض الاستراتيجيات المربحة و المجربة من طرف خبراء فوركس الذين يتاوجدون و الحمد لله بكثرة معنا في هذا المنتدى و اهم الامور هو الابتعاد عن الخوف و الطمع اللذان يزيدان من احتمال خسارة كل شيء

mohamed farag
08-11-2012, 02:41
عندك حق يا اخي شكرا ع كلامك الجامد جدا دا وان شاء الله يكون دكتور فوركس ان شاء الله

نجم الفوركس الساطع
08-11-2012, 02:43
اول درس هو الصبر و توقع الافضل و الايجابي لان هدا يزيد من حماس المتداول معنويا و بالتالي تزيد الثقة في النفس
و الدرس التلي هو شبح الطمع بعد ذلك ندخل في تفاصيل الفوركس

meroo
08-11-2012, 03:17
فى الحقيقة على الرغم اننى لا احب كلمة افرض لان كده بحط نفسى ف مكان مش مكانى او بفرض شىء مش حاصل
لكن عموما يااخى اولا تبدا تعرف ايه هو سوق الفوركس وكيف نشا وكيف يعمل هذا السوق
ثانيا تبدا تعرف الاشياء الا موجود ف الميتاتريدر وكيفية تنفيذ الاوامر والعملات الريئسيةوالاثنوية ..ثالثا تبدا تعرف وتدرس انواع التحيلل باكملها
وبعدين تبدا بالتطبيق على حساب تجريبى فترة كافية

MedoMix
08-11-2012, 03:24
دكتور الفوريكس او طبيب الفوريكس يعالج الانسان من الضغوط والتوتر والقدره علي الضبت النفسي وعامل الطمع
اما الدكتور التربوي يعمل علي تهيئه المتعلم لبيئه الفوريكس يعطيه مقدمه جيده عن الفوريكس وما هوا وماهي الازواج وماهو الاسبريد
ثم ينتقل الي الخطوات يقوم بشرح التحليل الفني وتضويحه جيدا لانه هوا ركيزه الفوريكس

nourhan ali
08-11-2012, 03:28
اول حاجة هديهم اساسيات النجاح فى الفوركس
بعدين ابدا باساسيات تعلم الفوركس
ثم شرح التحليل الفنى ثم برنامج التداول
ثم التحليل الاخبارى
او ممكن على حسب استيعابهم يحدد اللى قدامك يبدا بايه

sunlight
08-11-2012, 03:28
اعتقد ان اول الدروس التى سأبدأ بها معنى الصبر لاننا لن نستمر فى اى مشوار بدون صبر فالتعلم يحتاج للصبر وزياده المهارات تحتاج لصبر لذلك انه درس مهم ثم انتقل للتركيز فأنه مهم لانه بدون التركيز سوف تخطأ وسوف تكرر الاخطاء لذلك اعتبر انه درس مهم

khoroto
08-11-2012, 03:49
لازم أنك تعطي دروس
كيف ومن أين ستبدأ
ما هو أول درس تلقيه
ماهي نصايحك

شوف اخي ادهب الى يتوب ستجد دورة بالترتيب لدكتور اسامة انا بدات منها وبدات افهم قليلا في السوق

andyy
08-11-2012, 04:41
سوف ايدء بتعريف الفوركس و لماذا تتغير الاسعار و اوجه الاتفاق و الاختلاف بين الفوركس و التجارات الاخرى ثم سوف ادخل فى بعض المصطلحات الهامة التى سوف تواجه المبتدء فى الفوركس و اعطاءه امثلة من الحياة للتبسيط ثم اعطاء درسين عن ادارة راس المال الجيده و ادارة المخاطر

tamid0
08-11-2012, 04:53

السلام عليكم و رحمة الله
بارك الله فيك يا اخي
كلامك كله صح فعلا
و اهم حاجة
التدرب على الديمو و البعد عن الطمع و التسرع
عند فتح الحساب الحقيقي

mokhtar26
08-12-2012, 02:34
السلام عليكم
اذا اصبحت دكتور في الفوركس ساعلم كل الناس القابلة للتعلم و التي عندها استعداد فطري
فمن يجحد العلم اثم و هدفنا ان نرى اولاد امتنا العربية و الاسلامية دائما في القمة

Spiderhoof
08-14-2012, 01:51
يوجد مدارس او كتب
علي النت كثيرا ابحث من اجل التعلم عليك بناء القاعده المعرفيه لديه باساسيات الفوريكس
ثم قم ببذل الجهد من اجل البحث عن المعلومات
بس انت دور مثلا علي كتب تعليم الفوريكس من البدايه حتي الاحتراف
او دور علي كتب باللغه الاجنبيه هم يبسطون المعلومه بسهوله

benjaminabdo
08-14-2012, 01:54
سوف ابدا بتعريف كلمة فوركس و اتكلم عن اهم الاستراتيجيات و ادرس المنصة
تقبل راييي
السلام عليك

marwa
08-14-2012, 14:16
السلام عليكم اول درس ان شاء الله لازم يكون عن تعريف الخاطر وادارة راس المال
الدرس الثانى علاقة اسعار العملات بالحالة الاقتصادية للدولة والله الموفق والمستعان

themaxprofit1
08-14-2012, 14:53
دا سؤال كويس جدا بس نصحتى الى اى مبتدء زى كدا لازم يتداول على الحساب التجريببى اكتر من شهرين ولازم يربح ويخسر ويقرء كتير ويتعرض لكل شئ فى مجال الفوركس فى الحساب التجريبى

علاء بدران
08-14-2012, 15:03
اول محاضرة ستكون عن التحلى ب الصبر وعدم ارهاق الاعصاب
والتحلى ب الهدوء حتى نستيطع الحليلى الاساسى والفنى ثم ندخل فى مواضيع الفوركس الا
ساسية والمهمة

mokaforex
08-18-2012, 01:11
ايام قلائل منذ بداية معرفتى بالفوركس
الفوركس ما هو الا بحر مهما تعلمته فانت لا تعرف نهاية له
هذا هو اعتقادى
سأبدأ بالاساسيات و المصطلحات المستخدمة فى التعامل

tifanytomato
08-18-2012, 01:18
الفوركس بيتقسم لكذا مرحلة فالاول لازم تعرف يعنى اية فوركس بيعمل ازاى الرافعة المالية ماهى عيوبها مساوئها التداول والشارت وانواع الشموع والموشرات الازاوج وتعريفتها فية مدارس كتير على النت مرتبة الدنيا كويس اوى لو كتبت مدرسة الفوركس بس فى جوجل حتلاقى الدنيا وضحت

bassma_kamel
08-18-2012, 01:43
الاول هفهم طلابى يعنى ايه فوركس واهميه واهم ازواج العملات اللى فيه بعد كده هبدا بشرح بعض المصطلحات المهمه زى الرافع الماليه والستوب لوس والتيك بروفيت والمارجين بعد كده ابدا اعلمهم على الحساب الديمو وبعد كده ابدا اخليهم يدخلو للمتاجره على حساب حقيقى

osama.star012
08-18-2012, 01:51
سوف ابدأ بيتعريف الفوركس وما اهميته فى الاسواق العالميه وتاريخه ثم ابدأ فى شرح الميتاتريدر وكيفية التامل معها وبعد شرح الميتا تريدر كويس اقوم بشرح الاستراتيجيات الجيده والمقاومات وغيرها على الميتاتريدر نفسه وبالتالى التعليم سيكون منه عملى اكثر من نظرى

pimo
08-18-2012, 01:56
لكي تصل الي الاحترافية في الفوركس هناك طريقان يجب عليك ان تمر بهما وهما الاول وهي التعلم الجيد لكل ما يتعلق بالتداول في سوق العملات ثم التدرب الجيد علي حساب ديمو لكي تكتسب استراتجيتك الخاص في التداول الطريق الثانية التي يجب المرور منها ايضا وهي طريق كسب راس مال جيد لتعتمد عليه في كسب مدخول شهري وهو امر مهم لترتاح ماديا وتتفرغ لتداول اكثر

elghoul2014
08-18-2012, 02:04
اعلمهم الصبروالبعد عن الطمع والتردد تم بعد دلك درس او درسين او اكثر تتعلق بادارة راس المال

daisy
08-18-2012, 02:42
سابدء بالمفاهيم الاساسيه للفوركس
ايه هو وايه الهدف منه
بعد كدا ازاى انفذ الهدف دا
والادوات المتاحه للوصول للهدف
منها بقى قراءة الرسم البيانى
وازاى اعرف اتجاه السوق من قرائتى ليه بمساعدة المؤشرات

salah-alhoot
08-18-2012, 03:07
لوكنت دكتور في الفوركس اول حاجة اعمله انك ايها المبتدء كيف تتحكم في نفسك وتترك الطمع وبعدها اشرح الميتاتريد ومناطق الدخول والخروج الامنة وبعدها الفريمات للمتاجرة واخرها الفرح في حال المكسب

saramoza
08-18-2012, 03:09
انا من رايى ان الواحد لو عرف مصدر كويس للتعلم من اليداية هيوفر على نفسه وقت كتير
اهم حاجة الواحد يكتشف هو هيرتاح فى ايه مثلا هيستفاد اكمتر من فيديوهات شرح او من قراية كتب و مقالات

yasefsami3
08-18-2012, 03:16
في البداية نشرح ان الفوركس مصدر دخل ثاني ولكن لزم تشوف اثبات انك بتسحب ارباح من حسابك

medhat
08-18-2012, 03:18
اعتقد ان اول درس يكون بعمل صفقه ليف لجذب انتباه الدارسين وبعد ان يشعرو الاهتمام
ابداء بعرض المسطلحات ودور واهميه الفوركس فى الاقتصاد العالمى وبعد ذالك طرق التداول

Mohib_El_Hikma
08-18-2012, 03:26
في رايي المتواضع اول درس في الوركس سيكون من اختصاص نفساني ويكون لقياس الاستعدادات الفطرية والسلوكيات المكتسبة في شخصية المقبل على الفوركس وبالتالي امكانية معالجة الاختلالات التي تكون عادة في اي مبتدئ كالتسرع والتشتت والطمع وحتى التهور ثم ياتي دور الدكتور المختص في الفوركس كي يعطيك دروسا بعد تحضير الشخصية

mohamed farag
08-18-2012, 03:30
هبد انو الفوركي دا حخاجه مهمه للبشر لازم الكل يتعلمو
و ان هبدا اتمكلم عن ان العرب قليلين اوي فيه عشان اكتر العرب فيه

egypt25
08-18-2012, 03:42
اول درس هعلمه هو الجانب النفسى
لان بالاخص للمبتدئين شهوة الفلوس بتكون عالية جدا
خصوصا لما تجرب تكسب

abdellatif2013
08-18-2012, 04:02
وبعد كده الدروس للمبتدأين كتير جد

sa3idsmp
08-18-2012, 04:05
مادام اني لست دكتورا في الفوركس فلا يمكنني ان اعطي دروس من هدا النوع
بس ممكن اساعد شخص على التعلم الاولي فقط

no1forex
08-18-2012, 05:39
السلام عليكم ورحمة الله

الدرس الاول يعنى ايه فوركس

الدرس التانى ادارة رائس المال

الدرس التالت كيفية اختيار شركات الوساطه
الدرس الربع الميتا تريد

الدرس الخامس الموفينجات وادتها

الدرس السادس النمازج السعريه الاستمراريه

الدرس السابع النامزك السعريه الانعكاسيه

الدرس التامن التحليل الفنى

الدرس التاسع التحليل الاخبارى والاقتصادى

والدرس الخير كيف تكون ناجح مع الفوركس وكلمة ختام للكورس واشارة النور الى البدايه

mssforex
08-18-2012, 09:46
انا عن نفسى بقول اهم درس فى الفوركس
ادارة رائس المال

والتحليل الفنى كامل

والتحليل الاساسى

sonic_eg
08-18-2012, 12:24
الميتا تريد والمؤشرات والتحليل الفنى والتحليل الاساسى الى جانب رائءس المال وحجات كتير اوى بس دول البداية

gogo galal
08-18-2012, 17:53
انا فى راى الشخصى ابداء ما هو الفوركس
مفاهيم اساسية ثم ادارة راس المال
ثم التحليل الفنى والتحليل الاساسى
والعامل النفسى وبالتوفيق للجميع

mowking
08-18-2012, 18:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تحيه طيبه و بعد
بما اني دكتور طبعا ...
بس بشري مش في الفوركس

احب اتفزلك ... بما انك فرضت

و اقولك .. من فات اديمه تاه ..
يعني اول حاجه هبداء بيهه في الفوركس .. هيه التاريخ ...
تاريخ الفوركس .. لغاية يومنا هذه ..
و بعض التعريفات .. منهه تعريف الاسم

بعد ما ناخد درس التاريخ ...
هيكون فيه مقدمه عن 3 - 4 حجات
منهه
التحليل الفني

التحليل الاساسي
التحليلات عموما

ادارة راس المال
و ده بيبقي فيه قسم شركات السمسره
و خصوصا الشركات الموثوقه

و كل جزئيه تشرح بصفه مستقله ...

و بعد كده ... اعمل مراجعه من فتره للتنيه .. نجمع فيهه الجزئيات المستقله

يعني مثلا

التحليل الفني ...
نبداء بالتاريخ بتاع التحليل الفني و النظريات .. و خصوصا نظريات داو

الي هيه ..
الاتجاه له 3 اطوار و كل طور 3 مراحل و هكذا ...
لغاية ما نوصل لموجات اليوت .. و نسب فيبو ناتشي .. و اخيرا ... جان و مربع التسعه

المؤشرات .. و الشموع دول يبقي مجموعة دروس مستقله .. كل درس على حده

نخش على التحليل الاساي و الاخبار .. و التاثير بتاع الاخبار .. و عموما تاثير الارقام المتوقعه و غير المنتوقع ... وهوه الاهم ...

و ما ننساش ادارة راس المال

يعني ممكن نكتب المنهج بالشكل ده

يوم الاثنين ... ادارة راس مال

يوم الثلاثاء تاريخ التحليل الفني
يوم الاربعاء
مؤشرات
يوم الخميس شموع
يوم الجمعه مراجعه على ما سبق

و ما ننساش ورشة عمل بعد الانتهاء من شرح كل جزء صغير ... و نستمر في ورشة العمل ...
كتير كتير كتير ..
ان شاء الله اذا في الامكان .. اعمل المشروع ده
و سبهه على الله
انا شخصيا امتلك منهج كامل عن المستوى الاول من التحليل الفني .. كنت عملتو قبل كده ... بس محتاج اخراج
و معنديش وقت للاخراج

اما يخلص ... ابقي اقدمو و ابقي قلي رايك ..
احلام اليوم .. يحققها المستقبل ...

amininho10
08-18-2012, 18:39

Eng PTC
08-18-2012, 19:47
بالأول راح اتكلم كلام عن سوق الفوريكس واوضح لهم ماهو الفوريكس

بعدها اشرح لهم منصة الميتاتريد وكيكفية اعطاء الاوامر وفائدة كل شيء في البرنامج مع التطبيق

وبعدها كل شيء يكون بسيط

يعطيك العافية

Mohamed Osman
08-18-2012, 20:23
اول حاجة نبذة مختصرة عن الفوركس وانى اجعله محبب للذين سوف يعملون به
ومن ثم دروس بسيطة وليس معقدة عن الفوركس مش لازم كل المعلومات الاول تحبب الناس فيه

face book
08-18-2012, 20:43
يعني ايه فوركس؟
اساسيات التداول نظري
كيفيه عمله
اوقات التداول
انواع العملات
وانواع التحليل المختلفه
واستراتيجيات

islam96
08-24-2012, 23:45
سأدرس طلابي أحد الكتب المشهورة في الفوركس
وليكن كتاب فوركس فور عرب مثلاً
سأشرح لهم كل درس لوحده واتاكد إنهم فهموا ثم سأنتقل إلى درس آخر

egypt25
09-16-2012, 16:38
موضوع جميل ومختلف
اولا .. اول درس هبدأ بيه هو النواحى النفسية للمضارب المبتدىء لان الموضوع ده من اهم المواضيع
لان الحالة النفسية هى الاساس وهى اللى بتخليك تعمل حاجات غريبة قدام الشارت

وثانى درس .. هو مشكلة تكرار الاخطاء بشكل متتالى ومستفز وانك ازاى تحاول تصلح من كده

m.o.b
09-16-2012, 16:40
والله اخى الكريم انا لسه جديد اهو ومبتدىء لسسه

يعنى انا الى محتاج لدكتور هههههههههههه

وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

almjhol
09-16-2012, 16:48
اكيد هيكون اول درس عن مبادىء الفوركس وقواعده
اللى يجب المتداول يمشى عليها والامور اللى لازم يتجنبها فى بداية الامر

face book
09-16-2012, 16:55
انا لو هدي دروس في الفوركس هشرح الاول يعني ايه فوركس نظري كيف يتم التعامل فيه ثم اتترك لانواع البنوك والتجار والاسعار كيف يتم تحريكها

ثم الي الانواع المختلفه من التحليل الفني وادوات المتاجره واصنع استراتيجيتك بنفسك

Mokka
09-16-2012, 16:56
لو افترضنا انى دكتور فى عالم الفوركس اول درس سأبدأ به هو تعليم التلميذ او الدارس انه عليه ان يبدأ بتعلم الصبر جيدا و عدم دخول مجال الفوركس لتحقيق الربح فقط بل عليه تقبل الخساره و المكسب و عدم الطمع و بعد ذلك نبدأ فى التجربه على حساب ديمو و تعليمه كيفيه التحليل جيدا و معرفه حاله السوق

xans
09-16-2012, 17:10
أنصح الجميع في بداية مشوارهم باتخاذ مدرس أو معلم في هيئة صديق حتى لعدم كبر التكلفة يفهمه مبادئ الفوركس وما فيها وكيف أن الربح ليس بسهولة
وبعد التعلم وقبل الممارسة يجب أن يتعلم التاجر درسًا ويستوعبه في نفسه.. فلا يستطيع آخرون تعليمه هذا الدرس.. وهو عدم الطمع, وأن السير وراء الإغراءات نهايته
خسارة عظيمة في التجارة وفي شخصه ونفسه

djilani
09-16-2012, 17:11
أول شيئ أقيس درجة ذكاء الطلبة
بعد ذلك أقارن رغبة وحب كل طالب لهذا المجال
وألى مش عاوز يتعلم ينادي ولي أمره ههههه
والذكي راح أعمله دورة خاصة وأعطيه كل ما أملك

xans
09-16-2012, 17:12
وبعد استيعاب البدايات يتوجب على الشخص دراسة المتغيرات الدورية وحركات السوق وحتى الأشياء التي تظهر غير متصلة بحسابه
فما يظهر عديم الفائدة أو تضييع وقت قد يغير مستقبل

4ex
09-16-2012, 18:18
الفوركس مجال صعب توهاما لانه يتعلق بشئ مهم في الحياة المادية و هو المال و اي وحد يخطأ يدف الثمن غاليا و نقدا لهذا انصح بعدم التسرع و اخد نظرة واسعة قبل اتخاد اي قرار
و لا يلزم ان نترك الخسارة تاثر علينا لانه بدون خسارة لن يولد شخص ناجح

abdoeg90
09-16-2012, 20:12
لازم أنك تعطي دروس
كيف ومن أين ستبدأ
ما هو أول درس تلقيه
ماهي نصايحك
السلام عليكم اخى الكريم
بالنسبه لى لو كنت ذلك لبدأت بتعريف الفوركس وماهى عيوبه ومميزاته
وماهى طرق التعامل معه
وفيما بعد كنت ساهتم بتطبيق هذه الطرق عمليا

dina
09-16-2012, 20:13
السلام عليكم
من رايي ان لا احد يستطيع ان يجيب على سؤالك لانه يحتاج لكثير من الوقت فى كتابة هذه الدروس
لكن باختصار عليك التعلم الجيد وان تعلم كل شيء خاص بالفوركس وان تبتعد عن الطمع والعاطفة وتحلل تحليل فنى وكلاسيكى جيد لكى تربح

fbi123
09-16-2012, 20:39
لازم أنك تعطي دروس
كيف ومن أين ستبدأ
ما هو أول درس تلقيه
ماهي نصايحك

السلام عليكم ورحمة الله

وبعد التحيه الطيبه وبما انى بتقولى تخيل انك تكون دكتور فى الفوركس
فا اول درس هو نفسية المضارب
والدرس التانى ادارة وفنون راس المال
والتالث التحليل الفنى
والخ
وتمنياتى للجميع التوفيق

elkhawaga
09-16-2012, 20:40

kingta
09-16-2012, 21:24
السلام عليكم أخي الفوركس شيئ صعب وليس بهده البساطة وأنا لازلت مبتدأ وصراحة لا أعلم من أين أبدأ وشكرا على الموضوع

apolo
09-16-2012, 21:39
حتى تصبح دكتورا في الفوركس فيجب عليك ان تلم بالمجال من جميع جوانبه والامر ياخذ وقتا طويلا وللاسف
احيانا نرى اشخاصا تقدم توصيات على انهم وصلوا لمرحلة من التعلم لكنهم يرتكبون اخطاء هواة لاسباب متعلقة بهم

MAGDY
09-16-2012, 21:42
لازم أنك تعطي دروس
كيف ومن أين ستبدأ
ما هو أول درس تلقيه
ماهي نصايحك

لا يامحترم .. دروس إيه اللى عايزنا نرتبها لك
انت رتب نفسك وشوف نفسك تقدر على المجال ده ولا لأ
ده شغل جاد ويلزمه منتهى الجدية والإلتزام والدقة .. يناسبك ؟؟؟
هو ده الدرس الاول والأخير .. اعرف نفسك أولاً
تحياتى

zedan92
09-16-2012, 22:06
لو كنت دكتور في الفوركس وسا عطي دروسافي الفوركس لا استطيع الا ان ابدا من اخطر ادوات الفوركس واهمها بل حجر الزاويه فيه وهي الاداره الماليه لراس المال ...
ان الالتزام بالاداره الماليه الصارمه والسليمه هي وحدها التي تمكنك من البقاء في هدا السوق ومن اهملها سيكون المارجن كول رفيقا له

lala
09-16-2012, 22:09
انا بالنسبه لى ارى انه يجب عليك فى البدايه عن تبحث عن الكتب التى تفيدك ثم مشاهده الفيديوهات ثم
بعد ذلك تبدا فى التطبيق على الحساب التجريبى الذى يساعدك على تطبيق كل ما فهمته من قراءاتك

oman1111
09-16-2012, 22:10
السلام عليكم
لازم تكون خبير في فوركس الاقتصاد وتحليل
وقت فتح صفقات او متي ادخل سوق ومتي يكون نشط

jamalsale
09-16-2012, 22:21
اضن ان اول شيئ هو معرفت الفوركس و تاريخه و كيفيت عمله
و بعدها شرح الميتاتريدر و و التحليل الفني و الاساسي سيمتل بقيت الدروس

ahmedamz
09-16-2012, 22:27
اول حاجة هعملها للمبتدئين انى هوصلهم ان الفوركس ليس بالشئ الذى تدخلة بعدة دولارات وتضغط على مفاتيح الكيبورد فتصبح مليونير
ليس هكذا وانما مطلوب منك ان تتعلم اساسياته وان تحترف وان تتعامل معه كمنافس لك

wacasat
09-16-2012, 23:44
لازم أنك تعطي دروس
كيف ومن أين ستبدأ
ما هو أول درس تلقيه
ماهي نصايحك

السلام عليكم ورحمة الله

لو انا دكتور بدر فوركس هقول للناس كلها
ادارة راس المال ادارة راس المال ادارة راس المال
دا اهم شئ
والتحليل الفنى طبعا
الى جانب النمازج السعريه
والشموع اليبانية
دول الى انا بعرفهم

mansourito
09-18-2012, 01:36
اول درس اعلمه هو عدم الطمع وبعدين اعلم الصبر يعني اعلم طباع قبل دروس التطبيقية

rafah
09-18-2012, 01:37
اعتقد البداية تكون
من خلال تعلم المبتدئ كيفية استغلال الموال
والتسجيل بالمنتديات المتخصصة بتحويل الاموال
وهكدا .......

maro50
09-18-2012, 03:45
فكرتى عن الفوركس انه عمل يحتاج الى العقل والحكمه والذكاء فكيف تدير التداول دون التمتع بالعقل السليم فالفوركس يحتاج الى القدرة على التركيز والقيام بالتحليل الاساسى والتقنى للسوق من اجل نجاح الصفقه ووضع الاستراتيجيه المناسبه

ahmedgalal
09-19-2012, 05:52
انا عن نفسى اول درس ان شاء الله
لازم يكون عن تعريف الخاطر وادارة راس المال
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

YASER83
09-20-2012, 15:47
السلام عليكم
بداية اتطلع على جدول الاقتصادية اليومية
ثم اقوم بوضع تحليلي الاساسي والفني للصفقة
واحدد الهدف والستوب
ثم ادخل في الصفقة على بركة الله
وابتعد عن الشارت كليا كي لا اتاثر بمجريات الاحداث التي تحدث مع الصفقة قبل وصولها للنقاط المحددة لها

loco
09-20-2012, 16:09
انا مبتدء فكرت ان دكتور في الفوركس مش ممكن استوعبها
مشكور على الموضوع الرائع وفقك الله

fnaan
09-20-2012, 16:14
يااخى لست اظن الامر سهلا فمن اين سابدأ قد تكون سهله لان هناك مبادىء اساسيه كتعريف الفوريكس وكيف تربح من الفوريكس وطريقة التدوال وشرح منصة التدوال ولكن المشكله فى طريقة الشرح نفسها فحتى الساده الذين قاموا بكتابة تلك الكتب بعض منهم قد وضح ان الامر استغرق منه الكثير مع العلم ان الكتب نفسها مهما وضحت تحتاج معها الى الاستفسار والسؤال مثل التحليل الفنى وغيره والاستراتيجيات وتطويرها

العوامى
09-20-2012, 16:20
انا سأبدأ اولا بتعريف الفوركس واساسياته واذكر المخاطرة الكبيرة فى التجارة بالعملات
ثم بعد ذلك ابدأ بشرح الميتاتريدر والاستراتيجيات والاهم من ذلك طريقة ادارة راس المال

faster4
09-20-2012, 16:36
اول درس يجب ان اقوم بتعريف الفوركس ومصطلحاته المهمة ، وبعد تعلم الاساسيات ساشر الميتاتراد ، وبعد ذلك اعلم بعض انواع التحليل والتطبيق في الديمو

ehap
09-20-2012, 16:41
اول درس سيكون حول برنامج التداول
حقيقة ان عرفت اسرار برنامج التداول ستعرف نصف الفوركس و بالتالي هو الاهم في الفوركس كما تعلم اخي العزيز

mamon
09-20-2012, 16:42
النسبة لاول موضوع ساقوم به هو تعريف صغير للفوركس تم بعد دلك درس او درسين او اكثر تتعلق بادارة راس المال فالكل يعرف اهميتها اي هي ما تميز بين التاجر الناجح

esraa
09-20-2012, 17:04
انا سأبدأ اولا بتعريف الفوركس واساسياته واذكر المخاطرة الكبيرة فى التجارة بالعملات
ثم بعد ذلك ابدأ بشرح الميتاتريدر والاستراتيجيات وبعد ذلك طريقة ادارة راس المال

keko
09-20-2012, 17:10
انا اولا بقالى كام شهر فى هذا المجال حتى لو قعدت كام سنه عمرى ما هعتبر نفسى على الاطلاق دكتور
فى الفوركس لانه امر صعب جدا ولا استطيع اناحد لك ما هى اول الدروس التى تستطيع ان تتبعها فكل متداول منا كاان له طريقته الخاصه فى دراسته للفوركس

kazim
09-20-2012, 17:18
لازم أنك تعطي دروس
كيف ومن أين ستبدأ
ما هو أول درس تلقيه
ماهي نصايحك

سبيل المثال لا تعرف ماهو الحساب التجريبي
ومنهم من سيقول لك اقرا في المنتدى وابحث عن دروس للمبتدئين
ومنهم من سينسى اصلا انك مبتدئ ويقول لك يجب عليك ان تلتزم بالاستوب لوز وانت لاتعرف ماهو وفي ماذا يتم استخدامه
اما انا فساقول لك
اقرا في البداية فقط كتب الفوركس للمبتدئين
واعتقد انك لن تجد هنا دكتور يستطيع ان يحدد لك خطوات تعليم الفوركس
لانه ببساطة شديدة ان يكون متداول ناجح لا يعني بالضرورة ان يكون دكتور يستطيع ان يقدم الدروس والشروح وينظم خطوات التعليم خطوة خطوة
هذه مهارة اخرى
تقبل ودي وتقديري تم بعد دلك درس او درسين او اكثر تتعلق بادارة راس المال فالكل يعرف اهميتها اي هي ما تميز بين التاجر الناجح

mohamed2010
09-20-2012, 17:27
اول درس ان تتعلم جيدا قبل البدء فى حساب
حقيقى من خلال الحسابات التجريبية واتعلم التحليل اتلفنى جيدا

sami
09-20-2012, 17:34
لو كنت خبير في الفوركس فأول درس سألقنه للمبتدئين في هذا المجال هو كيفية التخطيط الجيد الذي
يتضمن الإلتزام برأس المال لأنه أهم عامل في النجاح و سأقوم بتلقينهم درس كذلك عن الشموع اليابانية
لما لها من دور كبير في فهم حركة الشارت

hitmanben2
09-20-2012, 17:50
لازم أنك تعطي دروس
كيف ومن أين ستبدأ
ما هو أول درس تلقيه
ماهي نصايحك

1- أولا أول شيء أقوله للمبتدئين هو عليك التعلم و التعلم و هناك الكثير من المصادر لذلك فالمعرفة هو مفتاح الفوركس
2- جد استراتيجية تناسبك انت.
3- افتح حساب وهمي و تعامل معه على أساس أنه حساب حقيقي و تدرب فيه على الأقل 3 أشهر
4- عليه أهم شيء بالصبر و عدم الطمع و الخوف و عليك أن تتحكم في نفسك و أحاسيسك.

abdelmouman
09-20-2012, 17:55
انا اظن لني سابدا من ان القناعة كنز لا يفنى حديثي مع اي طالب
خصوصا في الفوركس اذا امكنك الدخول لتاخذا القليل من الريح فافعل كما استرتجية السكالبينج

eslam92
09-20-2012, 18:10
اعتقد اننى لا اعرف ترتيب دروسى التى ساقوم بشرحها بالتفصيل
ولكن اهم ما يبج ذكره هو ضرورة التعلم والتدرب جيدا قبل الدخول والتداول الحقيقى
وعدم التسرع فى التداول مهما كانت حركة السوق مضمونة فى هذا الوقت
تقبل مرورى

علاء بدران
09-20-2012, 18:16
لو كنت دكتورا ف الفوركس فسيكون أول درس عن موضوع الصبر
فالصبر مقدمة الأشياء فان لم تصبر فسيحل عليك اليأس واليأس يؤدى الى عدم التعلم مما يؤدى الى الفشل
ثم ابدا بموضوع آخر ألا وهو؛
انه يجب عليك ان تتعلم على الحساب التجريبى لأنها أموالا غير حقيقية
فان خسرت المال فقد ربحت الخبرة
وعليك التعلم من الأخطاء

moheb
09-20-2012, 18:22
السلام عليكم
طبعا اول حاجه
تعريف بسيط للفوركس يعني ما هو الفوركس
ثانيا تعريف بسيط لكيفيه التداول في الفوركس
ثالثا تمنياتي لهم بالتوفيق

azifek
09-23-2012, 00:31
هذا السؤال لا يجبيك عنه أي شخص إلا إذا كان دكتور فعلا
فأنا لست دكتورها و لا من المحترفين و لكن إن أصبحت يوما ما كذلك
فأنني أفضل أن أعمل الدروس إما على شكل كتاب إلكتروني أو على موقع خاص بي

maaado
09-23-2012, 01:16
اولا شرح مبسط عن طبيعة الفوركس
شرح كيفية عمل المنصة الميتاتريد
شرح المنحنيات و...............

mohamed alalfy
09-23-2012, 14:36
السلام عليكم
اول الدروس التى يمكن ان اعطيها
هى التعرف على سوق الفوركس
والثانى الطمع
والثالث التحليل الفنى
وشكر الله سعيكم

msm51130
09-23-2012, 14:41
كلام في الصميم ومشكور على النصيحة يا غالي

pota1999
09-23-2012, 19:54
لو انا دكتور يبقى انت اكيد مريض؟؟؟؟؟

بص يا سيدي اذا كنت مريض بالفوركس فده معناه انك بتخسر فيها ومش عايز تسيبها لانك مدمنها

اول حاجه اذ كنت عايز تستمر فى الفوركس وتكسب منها اهم درس هو القناعة

---------- Post added at 04:54 PM ---------- Previous post was at 04:40 PM ----------

لو انا دكتور يبقى انت اكيد مريض؟؟؟؟؟

بص يا سيدي اذا كنت مريض بالفوركس فده معناه انك بتخسر فيها ومش عايز تسيبها لانك مدمنها

اول حاجه اذ كنت عايز تستمر فى الفوركس وتكسب منها اهم درس فهو القناعة

smail
09-24-2012, 14:12

marcos
09-26-2012, 22:20
متشكر يا أساتذة نصائح رائعة والله

mahmoud1
09-26-2012, 22:31
أنصح الجميع في بداية مشوارهم باتخاذ مدرس أو معلم في هيئة صديق حتى لعدم كبر التكلفة يفهمه مبادئ الفوركس وما فيها وكيف أن الربح ليس بسهولة
وبعد التعلم وقبل الممارسة يجب أن يتعلم التاجر درسًا ويستوعبه في نفسه.. فلا يستطيع آخرون تعليمه هذا الدرس.. وهو عدم الطمع, وأن السير وراء الإغراءات نهايته
خسارة عظيمة في التجارة وفي شخصه ونفسه
الفوركس مش محتاج كلة دة والنت مليان مواد علمية كتير واى واحد يقدر يتعلم من خلال النت بس المهم انه يبدا من الاول ويتعلم كل شئ واهم شئ التحليل الفنى ومع كتر التجار هايخد خبرة اكتر بس لازم يكون الواحد بعد ما يتعلم يطبق اللى اتعلمة على حساب ديمو

yasser habola
09-26-2012, 22:32
انا لو دكتور فوركساوي اول ما اعلمة للطلبة هو اولا ما هو الفوركس بشكل كامل ثم اقوم بشرح اقتصاد الدول الخاصة بالعملة
وما مدي تأثيرها علي العملة ثم ابدا في شرح ادارة راس المال وطريقة عمل استراتيجية للتداول
ثم اقوم بالتجربة علي الديمو لتطبيقها

سيف الله
09-26-2012, 23:30
الأسؤلة مهمة جدا خاصة للمبتدئين

mohammed1991
09-27-2012, 00:51
السلام عليكم ورحمة اللع وبركاتة اخى الكريم
كيف استطيع ان افرض نفسى إنى دكتور في الفوركس رجاءااااااااا

magic777
09-27-2012, 02:19
الفوركس مش محتاج كلة دة والنت مليان مواد علمية كتير واى واحد يقدر يتعلم من خلال النت بس المهم انه يبدا من الاول ويتعلم كل شئ واهم شئ التحليل الفنى ومع كتر التجار هايخد خبرة اكتر بس لازم يكون الواحد بعد ما يتعلم يطبق اللى اتعلمة على حساب ديمو

تعلم الفوركس دلوقتي بأه اسهل بكتير عن زمان ومحتاج بس متاجرعاوز يتعلم بجدوعاوز يلتزم ويجتهد ليصل
لطريق المعرفه ولكن الكل هنا عاوز يختصر الطريق باي طريقه وعلشان كده الاغلبيه خاسرين

aelharoni
09-27-2012, 03:11
السلام عليكم
اول الدروس التى يمكن ان اعطيها
هى التعرف على سوق الفوركس
والثانى الطمع
والثالث التحليل الفنى
وشكر الله سعيكم

shahy
09-27-2012, 04:24
اول شىء تتعلم مفاهيم الفوركس ومصطلحاته وايضا تقوم بفتح حساب مع شركه وساطه وتتعلم عليه التداول وبعد ذلك تتعلم الدروس من خلال هذا المنتدى وتطبق على الحساب التجريبى ما تعلمته

Mohamed Ahmed Mohamed
09-27-2012, 05:12
السلام عليكم
انا عن نفسي هبدأ بمعلومات عامة عن الفوركس
وبعد كدا هاخد خطوات دراسة التحليل الافني والاساسي

khaledyosrie
09-27-2012, 05:17
انا من وجهه نظرى ان اقوم اولا بتعريف المجال الى اتعامل معاها فى الاساس وهو مجال الفوركس
وبعدين المميزات والعيوب والمخاطر وكل شىء يخص الفوركس

ام يوسف
09-27-2012, 05:31
اولا نعرف مصطلح الفوركس وبعدين مميزات الفوركس والمصطلحات الخاصة به وبعد كده فى مواضيع كتيريجب ان تشرح
مثل ازاى الشخص يكون قادر على المكسب ويحمى نفسه من الخسائر وكمان ازاى المتاجر يتحكم فى مشاعره او انفعالاته
وده جزا صغير للمبتداين

asmaa omar
09-27-2012, 06:46
الدروس التى يجب ان اعطيها هى عباره عن عده نصائح
اولا قم اولا اداره راس مال سليمه هذا هو الاساس

ثانيا وضع خطه عمل ممتازه
ثالثا : تاجر بما ترى وليس بما تعتقد

gigi
09-29-2012, 09:40
انا فى واجهه نظرى الشخصية فى هذا الموضوع ان
الفوركس مجال صعب توهاما
لانه يتعلق بشئ مهم في الحياة المادية
و هو المال و اي وحد يخطأ يدف الثمن غاليا و نقدا لهذا انصح
بعدم التسرع و اخد نظرة واسعة قبل اتخاد اي قرار
و لا يلزم ان نترك الخسارة تاثر علينا
لانه بدون خسارة لن يولد شخص ناجح

Hamdy Elhossiny
09-29-2012, 21:13
او لا التهيئه الشخصيه للفوركس والاساسيات والشروحات وكيفيه التعامل
ثم التخطيط ووضع الاستراتيجيات والتعلم منها وتجربتها

slex0
09-29-2012, 21:16

Mohammad bawaneh
09-29-2012, 21:22
جميله هذا الفكره دكتور في الفوركس لتعالج أخطائك بشكل مميز.

---------- Post added at 06:22 PM ---------- Previous post was at 06:19 PM ----------

ليست فكره سديده فهو أمر صعب أن تستطيع التحكم بالشارت بسبب تغيره.

magic777
09-30-2012, 01:01
او لا التهيئه الشخصيه للفوركس والاساسيات والشروحات وكيفيه التعامل
ثم التخطيط ووضع الاستراتيجيات والتعلم منها وتجربتها

لازم جميع خطواتنا في المجال ده تكون منظمه ونتبع القواعد في التعلم ونبدأ من البدايه عكس كل مجال اخر
اللي بيقولك ابدأ مما انتهى منه الاخرون هنا ابدأ من الصفر

Mido0o-style
09-30-2012, 01:24
أول درس اقوم بأعطائه هو تمهيد لانزع من عقول طلابى الاحلام التى ينونها عن التدبيل اليومى وما شابه فهذا و ان كان ممكنا نظريا و فى احيان نادرة عمليا الا انه خطر الى حد لا يمكن معه تقبل هذه الفكرة لا باموال انت تعرف انك ستحرقها.

magic777
09-30-2012, 03:08
أول درس اقوم بأعطائه هو تمهيد لانزع من عقول طلابى الاحلام التى ينونها عن التدبيل اليومى وما شابه فهذا و ان كان ممكنا نظريا و فى احيان نادرة عمليا الا انه خطر الى حد لا يمكن معه تقبل هذه الفكرة لا باموال انت تعرف انك ستحرقها.

فعلا اخي دي اهم خطوه تساعد بيها مبتدأ في المجال ده انك تطلع منه تأثير الاعلانات المبالغ فيها ده
وتعرفه حقيقه المجال وازاي يتخلص من الطمع

shaimaa1
09-30-2012, 03:38
يمكن البدايه من خلال قراءه النصائح وبعد ذلك نتعلم المصطلحات وتعريفها ونتعلم كيفيه التداول على حساب تجريبى

mohamed ramzy
10-06-2012, 18:04
اكيد مش انا الى هحدد ابدا باية وانتهى باية لانى مبتدا ولا استطيع التحديد
اكيد الى الخبراء هيلولى علية و الى هنفذة لانهم اكثر منى خبرة

kamola
10-06-2012, 18:53
فعلا لو اتكلمنا فى الموضوع ده الشرح يطول بس انا من رايى ان الواحد لو عرف مصدر كويس للتعلم من اليداية هيوفر على نفسه وقت كتير

aboubakeur_m12
10-06-2012, 18:58
اعتقد ان التعريف بسوق الفوركس تكون اول خطوة لتوضيح الرؤية عن المجال الذي يعملوا فيه ثم الشروع في شرح اساسيات الفوركس من ترند و دعوم و مقاومات ثم البدء في التطبيق و استخراج نقاط الفوة و الضعف عن حدا ثم الوصول الى استخراج النقاط .

issssou
10-08-2012, 05:32
السلام عليكم
اهم واول درس
بالتوفيق لك

yassin
10-08-2012, 06:04
يمكن تتبع القادم كخطة لتعلم الفوركس و يبقى رأي مبتدئ كذلك
تعريف الفوركس
أسسه
مفاهيمه
طريقة التداول و الأدوات التي تساعد على ذلك

علاء بدران
10-08-2012, 06:42
اول حاجة طبعا لازما ادرسها وهيا المقدمة ستكون عن الصبرلاان
الصبر هو مفتاح الكنوز والخيرات وهو باب لكل شى ثم بعد ذللك كيفية التعلم
على الديمو او الحساب التجريبى

---------- Post added at 03:42 AM ---------- Previous post was at 03:42 AM ----------

اول حاجة طبعا لازما ادرسها وهيا المقدمة ستكون عن الصبرلاان
الصبر هو مفتاح الكنوز والخيرات وهو باب لكل شى ثم بعد ذللك كيفية التعلم
على الديمو او الحساب التجريبى ثم كيفية تجنب الطمع

forex.fee
10-08-2012, 07:41
انا عن نفسى اول درس سالقنه للناس حب الغير وبجد دى اهم حاجه فى الفوركس
والتحكم فى النفس وتقبل مرورى اخى الكريم وسلام

derar
10-08-2012, 15:06
اول حاجه لازم تتعلم الفوركس من الصفر
وتعرف ايش يعني فوركس وتفهم كويس
الكلمات المهمة التي تحتاجها باستمرار والمصطلحات الانجليزية
اللي تلزمك

oudai
10-08-2012, 15:42
السلام عليكم
انا اتوقع انه لابد من القرائه وعرض الافلام التي تشرح
للتوضيح افضل

hotimah
10-08-2012, 15:45
من الناحية الفنية يمكن أن تكون خطيرة إذا إخوانه. لأنه هو الركيزة الأساسية التقنية أيضا. I غالبا ما تواجه الحركات الأساسية يتعارض مع التقنية والسوق. ذلك أفضل الجمع بين اثنين فقط.

ayman.shosha
10-08-2012, 15:47
اقراء اخى العزيز
اقراء جيدا
كتاب تعليم الفوركس
كتاب التحليل الفنى
تعلم التحليل الاساسى والاخبارى
ابحث فى الاستراتيجيات حتى تكون رؤية مستقلة خاصة بك

hard currency
10-08-2012, 15:52
انا قريت معلومه عجبتنى جدا لا تدخل تجاره وليس لديك الدافع للكسب بالفعل الاشخاص فى البدايه بيتمنو انهم يدخلو الفوركس ويكسبو اموال بسهوله ولكن الموضوع مش سهل كده الموضوع محتاج وقت طويل عشان يتعلم الاساسيات

hassan347
10-08-2012, 15:57
السلام عليكم ورحمه الله

والله يا اخى انا لسه مبتدئ عندى القليل جدا من المعلومات وبهذه المعلومات لا استطيع ان اعطى لاحد نصحيه ى الفوركس لانها بالطبع ستكون نصيحه من مبتدئ الى مبتدئ فهتعمل مشكله

لكنى اطمح بإذن الله ان اصبح جيد جدا فى الفوركس ووقتها استطيع ان اعطى لغيرى مما اعطانى الله من علم وانفع به الناس ومن يريد التعلم ان شاء الله

تحياتى لك

علاء بدران
10-08-2012, 17:31
لم اشعر باننى دكتور ولكن لو انا دكتو ساطرح على تلاميذى اهم ما يكون
ان يلتزمو بة وهو الصبر فالصبر هو مفتاح الكنوز ومقدمة الاشياء فبدونة سياتى الفشل

AYA MOHAMED
10-10-2012, 14:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز اول درس راح اعطهولهم انهم لازم يكون فيه صبر على الربح وانهم مش لازم يتوقعو المكسب قبل الخسارة وعدم الطمع

ProTrader
10-10-2012, 14:52
حسب خبرتي المتواضعه ، أنصحك أولا بالبدأ في التجربه
عن طريق الحساب التجريبي ، ثم تعلم التحليل ، حتى تحترف التحليل
بعد دلك تقوم بالعمل على حساب حقيقي لا يتجاوز 200 دولار

mohamedemara
10-10-2012, 15:00
اهم الاشياء التى لابد وان نركز عليها جيدا
هى متابعه الاخبار جيدا حتى نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله

ahmed_alsayed
10-10-2012, 15:03
انا ارى ان هناك جانبين للتعلم اولا الجانب النظرى ويجب ان تقوم بقراءة كتاب على الاقل ثانيا الجزء العملى وهو مشاهدة دروس فيديو بجانب فتح حساب تجريبى للتطبيق ما تعلمته

علاء بدران
10-11-2012, 05:00
اول درس هيكون عن الصبر الذى لاغنى عنة فهو مفتاح الكنوز والخيرات
وهيا مقدمة الاشياء

medo_boo00s
10-11-2012, 05:34
اخى العزيز لا اريد الاطالة عليك ولكن الحل الوحيد هو
ان تتعلم الفوركس من خلال الفديوهات وكتاب الفوركس للمبتدئين

mostafa ramy
10-17-2012, 04:00
لا انا دكتور بالوضع الى انا فية دة فى الفوركس هروح اتعالج عند دكتور تانى
لانى لن استطيع ان افيد نفسى قدر الاستفادة التى استفيد بها من الغير

mohamed amin
10-17-2012, 04:32
اعتقد ان الفوركس يجعل كل فرض فينا دكتور نفسه فكل خسارة
تحدث تبدا تعلم نفسك حتى تحظى بربح وفير وتحقق ارباح وهكذا

hora
10-17-2012, 05:19
اعتقد انا لو دكترو في الفوركس سوف انصحك اولا ان تقرأ نبذه مختصرة عن الفوركس
لكي تفهم سريعا ماذا سوف اتكلم عنه وثانيا نشرح كل مصطلحات الفوركس من التحليل الفني والاساسي
وكفيه فتح صفقة وايه الفرق بين العملات ووقت الاخبار ويارب الاقي حد يعلمني موفقين جميعا

good way
10-17-2012, 16:25
ساعطى كورس فى الفوركس
زى ماتعلمت هبداء اعلم الناس
وانشرة بأكثر من طريقة

lovemoon
10-17-2012, 16:28
لازم أنك تعطي دروس
كيف ومن أين ستبدأ
ما هو أول درس تلقيه
ماهي نصايحك

اول درس هتكون عن مبادئ التاجر
اللي من خلالها يقدر يحقق ناجح باهر باذن الله
1- الالتزام
2- الصبر
3- عدم الطمع
و بعدين ابدأ بنبذة سريعة عن تعريف البورصة و انواعها
و نيجي للشق التالت و هو التحليل الفني
مهم جدااا ازاي يرسم الترند ازاي يفهم المؤشرات

mdgazy
10-17-2012, 18:46
لو أنا دكتور و لازم أشرح ..
أول حاجة لازم أوضحها للدارسين إن الفوركس ده مش مخزن فلوس هنروح نجيب منه .. ده محتاج دراسة و جهد