PDA

View Full Version : رسم الترند

احمد عبد الباسط
06-08-2016, 02:45
رسم الترند
يا جدعان حاجه مهمه جدا جدا فى رسم الترندات طبعا تقريبا مفيش استراتجيه فى الدنيا مبنحتجش فيها الترند المشكله ان
95فى الميه من الناس بترسمه غلط يعنى بشوف الناس رسمه ترند على فريم4سعات مثلا مش بتاع4سعات بيبقى ترند فريم يومى طيب الزاى تعتمد على ترند مش بتاع الفريم اللى شغال عليه فهمنى الترند بيترسم على اخر قمتين او اخر قاعين يعنى لو شغال على4سعات تشوف اخر قمتين او اخر قعين ترسم عليهم الترند مش تشد اى خط ترند من اول الفريم لاخره ده بيبقى ترند لفريم اكبر من اللى انتا شغال عليه يعنى مينفعش تعتمد عليه تانى حاجه مش كل وقت تخش هتلاقى ترند واضح قدامك اوقات كتير جدا بيبقى مفيش ترند يترسم على الشرط الكلام ده عشان للاسف بشوف ناس كتير جدا جدا رسمه الترندات غلط وبتعتمد عليها لو اساس شغلك غلط هيبقى كل اللى جاى غلط

emad1995
06-08-2016, 14:58
السلام عليكم
رسم الترند
يا جدعان حاجه مهمه جدا جدا فى رسم الترندات طبعا تقريبا مفيش استراتجيه فى الدنيا مبنحتجش فيها الترند تقبل مروري

sob81
06-08-2016, 15:03
طريقة رسم الترند نشكرك اخى علىهذا التوضيح الصحيح فى طريقة رسم الترند بحيث يكون صحيح ويساعد المتاجرين
فى تحديد النقط التى يمكن الدخول عليها فى الصفقات

doaa sary
03-27-2017, 16:14
عندك حق انا نفسى اتعلم ارسمو صح بتفاجء بناس رسمينو بشكل غير اللى انا عملاة
اللى اعرفو انو بيترسم ع 3 ارتكازات او اكتر دعوم ومقاومات
مشكور ع المعلومات القيمة
وبالتوفيق للكل

abdallah.2017
03-27-2017, 16:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا اخى الكريم على تلك المعلومات وكيفيه عمل التﻻظرند ورسمة على المؤشرات وكيفيهه التعاامل معه فشكرل لك وبالتوفيق ..

alatn123
03-27-2017, 16:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
ريم الترند يكون على فريم كبير مثلا 4 ساعات و من الافضل ان يكون الترند له 3 نقاط دعم او اكثر
بالتوفيق يا غالي

eslam-gad
03-27-2017, 17:05
الاخوة الافاضل نشكركم علي مشاركتنا معلوماتكم المفيدة ونتمني المزيد لكي نتعلم من خبراتكم ولكم منى جزيل الشكر والله الموفق والمستعان

Mr Fathy
03-30-2017, 16:02
بسم الله الرحمن الرحيم هو طريقة رسم الترند يا زعيم بتختلف فعلا من واحد للتانى حسب ما اتعلم فى البداية انا عامة لسه برضه بفك الخط فيه يعنى

فوريكسي
03-30-2017, 19:31
الترند يرسم على القمم او القيعان شكرا جزيلا لك اخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاخوة الاعضاء تقبل تحياتي والسلام عليــــــكم ورحــــــــمة الله وبركاتـــــه

مروه عصر
03-31-2017, 02:52
السلام عليكم
لا استطيع ان افيدك بش عن هذا الموضوع لانى عضوه جديده بالمنتدى ولا املك من المعلومات ما يفيدنى بشئ عنه هذا الموضع..

amirak
04-19-2017, 14:55
شكرا لك على الموضوع الجميل و المفيد ♥
جزاك الله الف خير على كل ما تقدمه لهذا المنتدى ♥
ننتظر ابداعاتك الجميلة بفارغ الصبر

Mohamed Youssef
04-23-2017, 18:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لو رسمت ترند صح يبقى قطعت نصف المشوار
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
ربنا يوفقك فى التداول ان شاء الله

skylol
04-25-2017, 01:11

اخي الغالي الرسوم البيانية تحتاج الى تعلم لان رسم الدعوم والمقاومات والترندات يحتاج الى معرفة اتمنى التوفيق للجميع

tazi larbi
04-27-2017, 01:36
السلام عليكم اخي الترند يرسم فقط على الحواف يعنتي حافة ظل الشمعة وليكون جيد لبد ان يكون له من 3 الى اربع نقاط ارتكاز سواء في الهابط تكون 3 مقاومات الولى اكبر من الثانية ولالثانية اكبر من 3 وهكدا والعكس صحيح للصاعد اتمنى لكم النجاح والله الموفق

m7med
04-27-2017, 01:49
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
فعلا اخي الكريم رسم الترن. مهم جدا لتحديد الاتجاه و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

muhammad ismail
04-27-2017, 02:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انواع الترندات نوعين ترند صاعد وترند هابط الترند الصاعد بيتسرم على رؤووس الدعوم والرتند الهابط بيترسم دعلى رؤوس
المقاومات وكلما كثرت القمم او القيعان زادت مصداقيه الترند

alalbet
04-29-2017, 00:28
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع الرائع
وكما يقولون ماطار طيرا وارتفع الا وكما طار وقع
فم ناجية زمن الترند فلايوجد ولكن لابد له من العودة

mostafa ilsawi
04-29-2017, 02:08
باسم الله الرحمن الرحيم
الاه الكريم بعد السلام عليكم و رحمه الله و بركاته يرسم الترند بناء علي نقاط التماس ثلاث قيعان او اكثر او علي ثلاث قمم او اكثر و بناء عليه يمكن معرفه اتجاه السعر
تقبل تحياتي

alonsoo
05-06-2017, 12:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخى احمد على تفصيلك لموضوع طريقة رسم الترند الصحيحة لان فى ناس كتير فعلا بترسمه غلط

hamadasalama
05-12-2017, 00:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك يا محترم علي شرح رسم الترند بطريقه صحيحه وهو الاساس في السوق اذا حددت الترند بشكل سليم يهل بعد كده تدخل مع اي تصحيح

elmister
05-23-2017, 11:23
اخي الحبيب تحياتي وتقديري واحترامي لحضرتك وبعد احب ان اتقدم اليك بالشكر علي هذا الموضوع الجيد وهذه المعلومات المفيده جدا وانا استفدت منها كثيرا واتمني ان يستفيد منها الجميع ان شاء الله .. تقبل مروري وشكرا

mid0killer
05-23-2017, 15:57
رسم الترند من المواضيع المحببه الى قلبي والله انا اعشق رسم الترندات ولكن الموضوع يحتاج الى بعض الوقت وايضا الحتراف كي تستطيع رسم ترند صحيح بالاتجاه الصحيح وعلى الفريم الصحيح وبالتوفيق للجميع

cladiator2007
05-24-2017, 12:36
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته .
مشكور يا اخي على طرحك لهذه النقطة و الموضوع الهام . لقد استفدت كثيرا كما استفدت من تفاعل الاخوة الايجابي هنا .
اتمنى التوفيق للجميع . تقبلوا احترامي و مروري .
و السلام عليكم

sob81
05-24-2017, 12:54
رسم الترند يكون على الفريمات الكبيرة والارتكاز على ثلاث قمم او ثلاث قيعان حتى يكون الاتجاه صحيح ويمكن معرفة
الاتجاه العام للسوق من خلال الترند

alaa50
05-24-2017, 16:00
فى طبعا حاجه اسمها دمج الفريمات يعنى انا ممكن اشوف الترند على اليومى صاعد
وانزل لفريم 4 ساعات اشوف الصفقات المتلائمه مع الترند اليومى

عبد الرحيم رافا
05-24-2017, 16:38
السلام عليكم و رحمة الله
رسم الترند من الاشياء المهمة التي يجب ان نركز عليها ولا نهملها و هو يعتمد على قاعين او قمتين على اقل تقدير

nour3iny
05-24-2017, 16:44
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
جزاك الله خير فعلا لازم الترند يكون مرسوم بشكل صحيح وعلى اكثر من ارتكزين بما يناسب الفريم تقبل مرورى

mme.hanane
05-24-2017, 16:46
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
اشكرك على تقديم طريقة رسم الترند وتبسيطها لنا خاصة المبتدئين.
اتمنى ان يوفقنا الله في هذا العمل ان شاء الله

btareq
05-24-2017, 17:00
الترندات من اهم الاليات والادوات المتاحه والمستخدمه فى الفوركس وبيكون لها تاثير كبير
على كيفيه التنبؤ بحركه السوق بشكل جيد ولكن لابد فى البدايه التعلم بشكل جي جدا كيفيه رسم الترند سواء هابط
او صاعد بشكل جيد

Khalid123
05-24-2017, 19:19
الترند نواعن
ترند تقليدي ويتم رسمه بين القيعان اذا كان الاتجاه صاعد
وبين القمم اذا كان الاتجاه هابط
وعند كسر الترند فهناك احتمال لاعاده الاختبار وعكس الاتجاه

aym
05-24-2017, 23:42
رسم الترند من اهم الادوات التى يتم العمل عليها فى التتداول هو الترند\ ولكن يتم رسمة بطريقة صحيحة على الفريمات الكبيرة وايضا يجب ان يكون
مرتكز على ثلاث نقاط اساسية

capoeira
05-25-2017, 00:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهان الترند بكل بساطة يتم رسمه بواسطة توصيل القمم او القيعان
التى تكون منتتالية فوق بعضها وهى بذلك تمثل اتجاه صاعد او اتجاه هابط وهى تعتبر مستويات
دعم ومقاومة متحركة

ilyess
05-25-2017, 00:32
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على أشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه ومن تبعه بإحسان إلى يوم الدين،أما بعد

الاخوة الافاضل نشكركم علي مشاركتنا معلوماتكم المفيدة ونتمني المزيد لكي نتعلم من خبراتكم ولكم منى جزيل الشكر والله الموفق والمستعان

mayyye
05-25-2017, 00:47
شكرا لك يا سيدي على شرح كيفية رسم الترند بطريقة صحيحة للاستفادة منه في اخذ قرار البيع والشراء
بالتوفيق ان شاء الله

rayzigar
05-25-2017, 11:56
تماما يا اخي الكثير من التجار خاصة المبتدئين لا يرسمون الترند والارتكازات الفنية عموما بالشكل الدقيق والجد صحيح
لما ياتي المتاجر ليرسم في الغالب لا يدقق كثيرا ولا ينتبه الى انه فقط عشر نقاط ان كانت غير دقيقة تفرق كثيرا

emadomda
03-07-2018, 21:11
هو نموذج عاكس للاتجاه الصاعد، يتكون من ثلاثة شموع، الأولى تكون شمعة صاعدة كبيرة تليها شمعة ذات جسم صغير ثم تليها شمعة هابطة كبيرة قد تتجاوز حجم الشمعة الأولى أو لاتتجاوزها.

نظرية موجات اليوت Elliot Wave Theory
هي نظرية من نظريات التحليل الفني, ابتكرها رالف نيلسون اليوت وتنص على أن الأسعار تتحرك في خمسة موجات دافعة في الاتجاه الرئيسي للسعر وثلاثة موجات تصحيحية عكس الاتجاه الرئيسي.

معيار الذهب Gold Standard
هو نظام نقدي يتم من خلاله تحديد قيمة العملة بقيمة موازية من الذهب، مع السماح لحملة النقود باستبدالها بقيمتها الذهبية في أي وقت، وقد شاع استخدام هذا النظام في الفترة السابقة للحرب العالمية الأولى.

منصة التداول Trading Platform
هو برنامج توفره شركة الوساطة يتم عن طريقة تنفيذ أوامر البيع والشراء

مارك كارني Mark Carney
المحافظ الحالي لبنك انجلترا.

..
.

معدلات الفائدة Interest Rates
هي تكلفة اقتراض الأموال، أو ما يدفعه المقترض للمقرض في سبيل استغناء المقرض عن أمواله لفترة زمنية محددة.

مجموعة الثمانية Group of Eight - G-8
هي مجموعة تضم أكبر الدول الصناعية في العالم وهي: الولايات المتحدة الأميركية، اليابان، بريطانيا، فرنسا، ألمانيا، إيطاليا، كندا، وروسيا.

مجموعة السبعة Group of seven - G7
هم الدول السبع الصناعية الكبرى الولايات المتحدة ، ألمانيا ، اليابان ، فرنسا ، بريطانيا ، كندا ، ايطاليا.

ميزان المدفوعات Balance of payment - BOP
هو مقياس للتعاملات المالية وانتقالات الأموال التي تتم بين دولة وأخرى، ويكون الميزان التجاري إيجابي إذا كان حجم الأموال المتدفقة لداخل الدولة أكبر من تلك المتدفقة للخارج. ويكون سلبي إذا كان حجم الأموال المتدفقة للخارج أكبر من تلك المتدفقة للداخل. ... اﻗﺮاء اﻟﻤﺰﻳﺪ

معدل البطالة Unemployment Rate
هو مؤشر يقيس النسبة المئوية لمجموع العاطلين عن العمل الذين يبحثون عن وظائف في الدولة

مؤشر أسعار المستهلك Consumer

ehabbob
03-11-2018, 01:33
جزاك الله خيرا اخى العضو العزيز على هذا الطرح والمعلومات الطيبه واسال الله الربح لك وكل الاعضاء
والله ولى التوفيق