PDA

View Full Version : الخسارة جزء من اللعبة

احمد عبد الباسط
06-09-2016, 13:43
الخسارة جزء من اللعبة

علي كل شخص يود احتراف التداول بسوق الفوركس ايضا ان يتفهم ان هذا سوق مفتوح واسع متلاطم الامواج لا يعرف احد فيه المكسب المطلق ولا الخسارة المطلقة, هو سوق ينطبق عليه القاعدة الفيزيائية لالبرت اينشتاين النسبية فهو فعلا سوق نسبي, مكسبك هو في نفس الوقت خسارة لغيرك والعكس صحيح, واذا قدرت انك فعلت مائة عملية تداول فلن تفوز ب100% منها ابدا مهما بلغت خبرتك واحترافيتك فهو سوق صحيح يسير بقواعد وحسابات وعلم ولكن مفاجأته وبحر علمه ومعارفه واسعة جدا بحيث يعجز اي شخص مهما بلغت قدراته ان يحيط بالعلم كله, وهو سوق تجاري فيه المنطق الطبيعي للمكسب والخسارة, والتاجر الشاطر هو من يحقق الربح ويسيطر علي الخسارة ويقلل من تأثيرها ويحمي حسابه جيدا ويتقبل حالة السوق كما هي ويهيئ نفسه للتوائم مع السوق بأفضل شكل ممكن. وعليه فإن علي التاجر أن يتعامل مع الخسارة في الفوركس كجزء طبيعي من اللعبة ونتيجة واردة الحدوث في اي عملية تداول. اما اذا قمت بالتداول في سوق الفوركس بأسلوب غير منطقي وغير صحيح ومنافي لما ذكرناه اعلاه، فإنك لن تتمكن من وضع خسائرك في الاطار الصحيح الواضح ولن تستطيع ضبطها وحماية حسابك ، بل ومن الممكن أن تفزع نتيجة لذلك وتحسب حساباتك بشكل خاطئ فيزيد الطين بلة وتتفاقم المشكلة. واذكر هنا حكمة تعلمتها واراها تناسب المعني هنا جدا

nadin22
06-10-2016, 13:37
الخساره جزء من العمل فى سوق الفوركس يجب تقبله والتعامل معه
انت لست قادر على القضاء على الخساره نهائيا ولكنك تعمل على تقليلها فقط عن طريق تجنب اسبابها

الصبر
06-10-2016, 13:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الازواج تتاثر ببعضها هنا من العملات ان الاخبار تساعدهم وان يرتفعوا معا وهناك من الازواج
التى يكون الاخبار لها تاثير عليها منها من يرتفع ومنها من يهبط

emad1995
06-10-2016, 14:28
انت لست قادر على القضاء على الخساره نهائيا ولكنك تعمل على تقليلها فقط عن طريق تجنب اسبابها وشكرا تقبل مرورى

latraaahr
06-10-2016, 14:35
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراق يالقيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما اتمنى ان نراك تحقق الكثير من الناتئج الراقية

emad1995
06-10-2016, 16:21
الازواج تتاثر ببعضها هنا من العملات ان الاخبار تساعدهم وان يرتفعوا معا وهناك من الازواج
التى يكون الاخبار لها تاثير عليها منها من يرتفع ومنها من يهبط تقبل مروري...

رشا محمد الهوارى
06-10-2016, 16:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...
اكيد اخى الكريم الخسارة موجودة مع كل من يتداول فى الفوركس ولكن الاهم هو تقليل الخسارة وتجنب اسبابها
تقبل مرورى

yansane
06-10-2016, 16:23
انت لست قادر على القضاء على الخساره نهائيا ولكنك تعمل على تقليلها فقط عن طريق تجنب اسبابها وشكرا الازواج تتاثر ببعضها هنا من العملات ان الاخبار تساعدهم وان يرتفعوا معا وهناك من الازواج
تقبل مرورى

KHALIDOO7
06-14-2016, 19:49
===============
الف شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع و الجميل وفى
انتظار المزيد من التحليلات و المواضيع المتميزه بالتوفيق اخي
الكريم و فى تقدم دائما و ننتظر منك الكثير

doaa sary
03-21-2017, 14:00
عندك حق
الخسارة موجودة حتى اشهر الناس والناس اللى بقالها سنين وخبيرة
برضة بتخسر
بس فى فرق بين ناس بتخسر بتتمرجن
وناس الخسارة لا بتهزها وتخسر جزء بسيط من راس المال والصفقات المكسب اكبر من الخسارة

MomoNafai
03-21-2017, 15:49
كما للربح لنا حق فللخسارة علينا حق .الا انه المتاجرة المحترف هو من يعرف كيف يتاقلم مع خسارته و يعوضها ربح مع عدم التأتر بها

zouga91
03-21-2017, 15:56
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته نعم صديقي طبعا الخسارة جزء لا يجزء من التداول فهي تجارة مثل باقي تجارات لمن يجب ان تكون ارباح اكثر من الخساىر حتى المحترفين واصحاب اموال يخسرون فلا تتق فمن يقول لك انه لا توجد خسارة

freetrade
03-21-2017, 16:02
مبدا خاطر بما تستطيع وتتحمل خسارته دائما يعتبر مبدا اساسي في التداول علي العملات في سوق الفوركس لان ببساطة العمل بوقف الخسارة معناه انه كل صفقة تحتمل ان تغلق علي خسارة

ayman samy
03-21-2017, 16:07
بسم الله بالفعل اخي الكريم فالمخاطره جذء لايتجذء من تجارة الفوركس ولابد ان يكون هناك خاسر لكي يكون هناك من يستطيع تحقيق الارباح وهنا يظهر المتداول المحترف الذي يستطيع ان يجعل ارباحه تفوق الخسائر

fathi22
03-21-2017, 16:13
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل
مشكور على هذه النصائح الثمينة فالخسارة جزء من الربح في سوق الفوركس لانه سوق خطير ولا يمكن لاحد ان يتنبا دائما بحقيقة الاتجاه

abdallah.2017
03-21-2017, 16:15
الحياة ليست مكسب فقط وﻻكن يوجد ربح وخسارة وكذلك الفوركس وعلبنا تقبل اﻻمر مهما كان وكﻻهما ربح ان شاء الله بالمال او الخبرة .

جمال صادق
03-21-2017, 16:30
اعتقد ان اهنك الكثير من الفرص التى تكون من البداية الدخول فيها كان بالخطا و انة لابد من ان نعلمة عن ان الكثير من الاوقات المرعفوة يكون فيها استخدام مميز للعمل لاافتراضى فى السوق

mohamed shams
03-21-2017, 16:57
السلام عليكم اخى الكريم
طبعا التداول على الفوركس ليس مكاسب فقط
لازم توجد الخسائر بالطبع ولا تطمح ان لن تخسر ولكن المكسب ان تكون
المكاسب اكبر من الخسائر
بالتوفيق

ziedncir
03-21-2017, 16:57
السلام عليكم و رحمة الله و براكاته
اخي تطترقت الي موظوع هام لقد استفدت كثيرا و قد افدت الكثير ايظا جزاك الله خيرا
تقبل مروري

latraaa
03-21-2017, 19:23
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على اية حال الخسارة أخي الكيرم ليست بالعيب و إنما هي درس و لكنه قاس نوعا ما و عليه اقول لك و للجميع اخي الكريم أنه لابد من العمل على التعلم

Bassem Hassani
03-21-2017, 23:09
الخسارة جزء لا يتجزأ من التداول فى سوق العملات .. ومن اى مجال تجارى اخر .. فالمخاطرة تعريفها : هو اخذ خطوة قد ينتج عليها خسارة مال ووقت وجهد بدون اى نتيجة
وهنا تكمن اللعبة .. فاما تحقق اأهداف المخاطرة وتربح .. أو تخسر مثل البقية الذين يمثلون 95 فى المية من المتداولين .

tamermosa
03-21-2017, 23:16
بالفعل أخى الفاضل فالخسارة لابد من تقبلها فهي جزأ من قواعد اللعبة
و من لا يتقبل الخسارة فأكيد مكانه مش الفوركس

ahmed abdelmomen
03-21-2017, 23:41
فعلا الخسارة جزء اساسي من السوق يعني زي ما في مكسب في خسارة
وللاسف الخسارة اكبر بكتير من الربح وفي الغالب ده بيكون بسبب عدم التعلم وعدم وجود خبرة

Samira shabban
03-21-2017, 23:48
الحقيقه فعلا الخساره جزء من الفوركس
ولكن يجب علينا معرفه اسبابها للابتعاد عنها وتجاوزها وتقليلها .
من اهم اسبابها اللوت العلى والطمع والتسرع وفتح صفقات كثيره بدون تركيز ..

amanygamal
03-21-2017, 23:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الفاضل
نعم اني اوفقك الراي تماما فانك عندما تدخل عالم الفوركس يجب ان تتقبل تماما انك معرض للخساره في اي وقت وفي اي صفقه ومعرض للكسب ايضا في اي وقت

mostafa elsawy
03-21-2017, 23:54
باسم الله الرحمن الرحيم
الاخ الكريم رغم ان الخساره جزء من اللعبه و هذا كلام معلوم وادعي للتعلم الجيد و التدرب علي البرنامج التجريبي اولا وتعلم مختلف التحاليل الفنيه و القراءه الجيده للمؤشرات
مع تمنياتي بالتوفيق

michael1
03-21-2017, 23:56
السلام عليكم ورحمةالله وبركاته
اخواتى الكرام فى المنتدى انا ايضا اعتقد ان
الخسارة فى الفوركس هى جزء منه والا لم يكن هناك فوركس او تداول

muhammad ismail
03-22-2017, 00:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مفيش حد مبيخسرش فى الفوركس لازم الخسارة لان الفوركس عبارة ن تجارة ومش دايما تحليلك بيكون
صحيح لانها بتعتمد على توقع المستقبل ودى مش مضمونه بنسبه 100%

MohamedMoamen
03-22-2017, 00:08
الخسارة بالفعل هي جزء من سوق الفوركس يا أخي العزيز فهو سوق للتداول والمتاجرة
وبذلك فهو يتضمن كل من المكسب والخسارة وأهم شئ عند الخسارة هو التعلم من الأخطاء
ومحاولة تعويض هذه الخسارة

skylol
03-22-2017, 00:15

اخي الغالي الخسارة في سوق الفوركس طبيعية جدا والكل يخسر المبتدئ والخبير ايضا المهم التعلم من الخسارة وبالتوفيق للجميع

adamarwan
03-22-2017, 00:19
التعلم اخى الغالى ياتى من الخسارت
لدى لكى تتمكن من ان تفك رموز اللعبة
لبد من ان تخسر وان تفهم كل الامور التى ادت الى هدا الانتيجة
وحظ موفق

فهمى لاشين
03-22-2017, 10:39
نعم فضلك الله
لايمكن
لا يصح
لا يجب ان يتوقع متاجر ان يكون رابح دائما بل ان الافضل ان تبدأ وانت تعتبر الخسارة والمكسب
متساويان فى نسبة الحدوث وما عليك فقط هو الاجتهاد لتقليل الخسار والاجتهاد لتعظيم المكسب

latraaa
03-22-2017, 12:12
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأ يو على الطرح القيم و على المعلوماتالتي تقدمت بها وأنا اوافقك الرأي اخي الكيرم و اتمنى منك و من الجميع العمل على التعلم القيم و المفيد إن شاء الله، مشكرو أخي الكيرم و بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله، نراك في ماوضيع أخرى إن شاء الله

احمد فرحان منصور
03-22-2017, 12:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة صدقت استاذي عالم التداول مبني على الخسارة والربح ولا لايمكن لاي شركة في العالم تعمل بالتداول بالتواصل والاستمرار

mostafa1995
03-22-2017, 12:15
في فرق بين خسارة وخسارة
يعني انك تخسر كل حاجة
او تخسر اكس من المبلغ ................ ولازم تتعلم من غلطك دائما

sob81
03-22-2017, 12:29
الخسارة جزء من اللعبة اخى نحن فى سوق وليس لعبة ولذلك يجب على المتاجر ان يعرف كيفية التتداول ويحاول ان يقلل
الصفقات الخاسرة ويتعلم من الاسباب التىتؤدي الى الخسارة

khalidtrader
03-22-2017, 12:30
بسم الله الرحمن الرحيم
الســــلام عليكـــــم ورحـمــــــة الله تعالــى وبركاتـــه
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراق يالقيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منه جميع الأعضاء..

mahmoudwahba
03-22-2017, 12:31
السلام عليكم
ان شاء الله ما فيش اى خسارة بس الناس تشتغل بجد وبجهد اكبر ومع تعلم المزيد وشكرا ليك جدا انك تتكلم عن الموضوع الجميل دة
واتمنى تقبل مرورى اخى

katagoroumma
03-22-2017, 13:02
السلام عليكم
فعلا الخسارة جزء اساسي من السوق يعني
زي ما في مكسب في خسارة
وللاسف الخسارة اكبر بكتير من الربح وفي
الغالب ده بيكون بسبب عدم التعلم وعدم وجود خبرة
بالتوفيق للجميع
سلام

fouadar
03-22-2017, 13:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
شكرا اخي على الموضوع جزاك الله خيرا
تقبل مروري

smartawi
03-22-2017, 13:23
للاسف طبعا يا اخي لابذ من الخسارات في عالم الفوركس والا ما كان اي واحد منا يدير بحذر الحساب
الخسارات امر واقع وشر لابذ منه والاكيد ان التحديد الي امامنا اننا نقلل منها ونكثر من الارباح حتى نخرج شهريا بارباح صافية جيدة

جمال صادق
03-22-2017, 13:33
اعتقد انة لابد من ان يحدث كلا الامرين فى التداول و لابد من ان علم عن الكثير من الاسباب التى تؤدى الى الخسارة و تجنبها و الاحتراس منها

hosam2020
03-22-2017, 13:36
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اى تاجر فى مجال الفوركس لابد انه مر بالخساره
و لكن التاجر الشاطر هو اللى بيتعلم من خسارته

alatn123
03-22-2017, 16:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
كلام جميل , الخسارة جزء من اللعبة يجب القبول بها لان الفوركس سوق خطير و من تقبل الخسارة بصدر رحب و لم ييأس هو اكثر شخص سيحقق مكاسب بدون عناء في المستقبل
بالتوفيق يا غالي

capoeira
03-22-2017, 18:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان الخسارة امر لا مفر منه يجب ان يحدث للجميع سواء كان مبتدئ
او حتى خبير فى المجال لما يتمتع به السوق من مخاطر عالية تؤدى فى بعض الاحيان للخسائر

grow
03-22-2017, 19:01
نعم يا اخي كلام صحيح
الخسااره موجوده كتير ف سوق الفوركس
والجميع يقع فيها اهم حااجه ان المستثمر الناجح لازم يبقا عنده علم ان الاستفاده من الخساره
هي اللي بتخليه ينجح ف السوق

khaled212
03-22-2017, 19:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
الفوركس سوق مفتوح فيه الربح وفيه الخسارة وهذا شئ طبيعي .
وبالتوفيق للجميع ...........
تقبل مروري ...........

zeze2017
03-22-2017, 19:19
https://www.youtube.com/watch?v=6x_tAfc-KZw

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته --------------------------***************************استراتجية المضاعفات - اول استراتجية مضمونة 100% 2017 - صفقات لايف على حساب حقيقي

fayadansakr
03-22-2017, 19:22
عندك حق اخى الكريم
اولا الخسارة ممكنة فى اى مجال مهما كان ثانيا هذا المجال بالخصوص الكثير يدخله وفى خياله انه سيحقق ارباح طائلة ويقوده الطمع حتى يخسر كل ما يملك فى هذا السوق

Samira shabban
03-22-2017, 20:48
علينا الاعتراف جميعا بان الخساره هى فعلا جزء من الفوركس حتى المحترفين
بخسرون
ولكن نحن نتعلم من الخساره ونحاول نتجنبها ونعرف اسبابها لكى نستطيع تخطيها ...

ayouz
03-22-2017, 20:59
السلام عليكم اخي هو فعلا لدي الحق وكلامك صحيح الان اي متداول في العالم او في التاريخ نفسه لم يسبق لاي متداول ان وصل لارباح دائمة 100 بالمئو وانما الارباح دائما تفوق بكثير الخسارة

s@mou
03-22-2017, 21:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
الخسارة هدف مثلها مثل الربح، لذلك قبل ان تدخل في الصفقة لابد من ان تكون متاكد من ان وقف الخسارة لن يؤثر فيك او في راس مالك لانه هدف، بل يجب تقبله بصدر رحب.
تقبل مروري بالتوفيق والسلام.

ali gamal
03-22-2017, 23:31
السماح بالتداولات الخاسرة بالعمل

هناك طريقة بسيطة لتجنب هذا الأمر: دائماً إستخدم نقاط توقف خسائر قوية و لا تقم أبداً بتوسعتها.

grow
03-22-2017, 23:32
الخسااره موجوده بشكل كبير جدااا
اشهر الناس اوشهر المستثمررين الخسااره بتوجههم ف اي وقت
اهم حاجه نستفيد منها ونتعلم من اخطاءنا عشاان منكررهاش تاني
تقبل مروري تحيااتي لك بالتوووفيق

ماجدة اسحق سعد
03-22-2017, 23:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز بالطبع الفوركس لا يخلو من الخساره
وفي الحقيقه يمكن ان تكون الخسار اكبر بكثير من المكسب في بدايه الامر

nour3iny
03-23-2017, 00:04
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
الفوركس سوق متقلب ولا يوجد متداول واحد يربح بنسبه 100% من اجمالى الصفقات التى يقوم بها

mohamed shams
03-23-2017, 00:47
السلام عليكم اخى الكريم
بالطبع يجب ان تومن بتلك الشروط ان الخساره جزء كبير من اللعبه
ولا يمكنك الربح فقط لازم هتلاقى يوم وتخسر لا تقلق الربح اكثر من الخساره فهو ربح

baker31
04-10-2017, 22:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكور اخى الكريم على طرحك لهذا الموضوع المتميز ونتمنى طرح المزيد من المواضيع المفيدة للمبتدئين
تقبل مرورى و بالتوفيق ان شاء الله

Mohamed Alnagar
04-22-2017, 23:11
الخسااره موجوده بشكل كبير جدااا
اشهر الناس اوشهر المستثمررين الخسااره بتوجههم ف اي وقت
اهم حاجه نستفيد منها ونتعلم من اخطاءنا عشاان منكررهاش تاني
تقبل مروري تحيااتي لك بالتوووفيق

rayzigar
04-23-2017, 12:16
طبعا يا اخي لا يمكن المتاجرة في السوق الفوركسي من دون اي خسارات لانه السوق اصلا مبني على التوقع وهو متقلب جدا
انما الادارة الحكيمة للعقود والصفقات وعددها داخل اطارة الراس مال ممكن تجعلك تتحكم في سير نجاح الحساب

Lante
04-23-2017, 13:12
انت لست قادر على القضاء على الخساره نهائيا ولكنك تعمل على تقليلها فقط عن طريق تجنب اسبابها وشكرا الازواج تتاثر ببعضها هنا من العملات ان الاخبار تساعدهم وان يرتفعوا معا وهناك من الازواج

haitham salama
04-23-2017, 13:15
سوق الفوركي ليس للماكسب فقط، بل للخسائر آيضا ولابد حساب الخسارة قبل الدخول فى أى صفقة ، واالدخول فى عدة صفقات فى آن واحد مع مراعاة رأس المال لتعويض الخسارة على المكسب، ولازم نتعلم لماذا انخطأ ولماذا نخسر صفقات لكى لا نكررها مرة آخرى

sheka2017
04-23-2017, 13:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته أخى الفاضل الخسارة لابد أن تكون دائما على اساس اخطاء يقع فيها المتداول من ضمنها الرافعة المالية وحجم الوت المستخدم في الصفقات وعدم الصبر والطمع فى حجم الوت تقبلو مرورى وتحياتى لكم جميعا

sinaa
04-23-2017, 13:28
التى يكون الاخبار لها تاثير عليها منها من يرتفع ومنها من يهبط

Manoush
04-23-2017, 18:03
انت لست قادر على القضاء على الخساره نهائيا ولكنك تعمل على تقليلها فقط عن طريق تجنب اسبابها

Mohamed Youssef
04-23-2017, 18:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا
الخسارة كده كده هتتعرضلها بس اهم حاجة الحذر التام
نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

magic777
04-23-2017, 18:37
عموما لازم نتقبل موضوع اننا نخسر زي ما انا نكسب لان دي شروط السوق واي مجال بيكون متغير بيكون ده فعلا مش فيه
ثبات لكن مع الخبره بيكون فيه استقرار نوعا

zakariacr07
04-24-2017, 19:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

نعم أخي الكريم يجب تقبل الخسارة لأن الفوركس كما فيه ربح فيه خسارة ايضا

ebn masr
04-26-2017, 11:17
مفيش كلام التداول فى سوق الفوركس اللى هو العملات الاجنبية قائم على التعرض اوقاتا كثيرة للخسارة مفيش ارباح على طول ابدا

ابوفؤاد
04-26-2017, 11:34
لابد من الخساره لتعلم كيف لك ان تربح و ان ابر المحللين يتعاملون مع الشارت على انه خصم و انه لابد من اتعف عليه الضربات القليله و لكى تقوم بضربه الضربه القاشيه و لاتستنزف قوتك باول الجوله و هذا امرلابد منه

mohmd20113
04-26-2017, 11:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي الفاضل مشكور علي طرح الموضوع????
الجيد والمفيد???? واتمنى انك تنزل معلومات اكتر
*وشكرا**الاخوة الاعضاء الكرام *
*والسلام عليكم ورحمة الله*

alonsoo
04-26-2017, 12:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخى رغم انك اتحذفت من المنتدى الا ان كل مواضيعك ممتازة وشيقة بصراحة ربنا يوفقك ويكرمك

fouadar
04-26-2017, 13:59
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
في مجال الفوركس لا بد من ان تخسر فهدا طبيعي لكن المشكلة هي ان تعيد نفس الخطأ
تقبل مروري جزاك الله خير

ziadrapea
04-26-2017, 14:09
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
الخسارة موجودة مع كل من يتداول فى الفوركس ولكن الاهم هو تقليل الخسارة وتجنب اسبابها
تقبل مرورى
وشكرا

btareq
04-26-2017, 14:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس
الصبر مفتاح النجاح في عالم الفوركس فلابد ان تكون صبورا في التعلم
وصبورا في التطبيق والممارسة
تقبل مروري جزاك الله خير

mid0killer
04-26-2017, 14:19
ايوه طبعا الكلام دا كله عين العقل لو كل متداول حط فى راسه الكلامه دا كلنا هنحترم راس مالنا ومش هنغامر انا اعرف واحد خسر الف دولار فى يومين بس تخيل يعين بجد استهبال وبالتوفيق للجميع

ramisayed04
04-26-2017, 16:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الخسارة جزى من اللعبة ومن الاهم الاشياء التى يجب نتوقعها
الفوركس مكسب وخسارة المهم ان تكون خسارتك قلية و
تتعلم منها ولاتكون سبب توقفك عن التداول الفوركس
مشكور اخى الكريم على هذة الاضافة

waelmma
05-09-2017, 05:40
:(:(:( مفيش شك اخى الفاضل ان الخسارة بنتعلم منها واى مكسب بعد كدة بياتى
بعد التعلم واكتساب الخبرة من الخسارة السابقة:(:(:(

number1
05-09-2017, 09:14
طبعا الخساره جزء من الاشياء التي تحدث في سوق الفوركس وعلى جميع المستثمرين في سوق الفوريكس ان يعلموا بعيدا عن الصفقات احيانا ان تخسر ولكن يجب عليك ان تكون صفقاتك الناجة او الرابحه اكبر بكثير من الصفقات الخاسره حتى يكون مجمل اعماله في اخر الشهر هي الصفقات الرابعه ويزداد رصيد حسابك و تربح الكثير من الاموال

zunebha
05-09-2017, 10:11
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اخي الفاضل لكي نتحنب الحسارة يجب وضع ستوب لوز.
بارك الله فيك وجزاك الله كل خير بالتوفيق.

sob81
05-09-2017, 10:18
الخسارة من الممكن ان تحدث نتيجة التسرع وارتكطاب بعض الاخطاء فى التتداول ولذلك يجب على المتاجر معرفة كل شئ عن
الفوركس واختيار الاماكن الجيدة فى الدخول

haitham salama
05-09-2017, 10:26
يعتمد الربح على الفوركس على مقدار ما تكسبة من الصفقات الناجحة فى مقابل الصفقات الخاسرة ،
وفالخسارة جزء من الفوركس ولابد تقبلها، ولكن لكى يتم ذلك لابد من إدارة سيمة لرأس المال فى الفوركس

latraaa
05-09-2017, 10:28
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح أخي الكريم و ارى انه لابد من العمل على التعلم القيم و هدا الأمر معروف للجميع إن شاء الله لكي نصل إلى المستوى المطلوب إن شاء الله، و على اية حال أخي الكريم ارى انه لابد من التريث و العملعلى التعلم أخي الكريم

Raed_ahmed
05-09-2017, 10:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
نعم اخي الفاضل الخسارة جزء لا يتجزء من منظومة الفوركس العالمية و لكن هنا السؤال يطرح نفسه و بقوة انت قلت لعبة هل في الحقيقة الفوركس لعبة و كل هذه الاموال لعبة و الا تعبير مجازي منك
تقبل مروري اخي

nepester
05-09-2017, 10:35
السلام عليكم
حقا الفوركس لا يمكنك ان تكون تربح فقط
لدي مثل اومن به و هو العبرة بالخواتيم
مهما كانت خسائرك لكن في نهاية كل شهر ادا كنت قد خرجت برببح و لو طفيف من راس مالك المطروح فات في الطريق الصحيح
يجب ان نتقبل ان الخسارة جزء من اللعبة
بالتوفيق للجميع

hassan elshafaay
05-09-2017, 10:46
السلام عليكم اخي الكريم احييك ع موضوعك الاكثر من رائع واللي بيدي الواحد امل ان الخساره شي عادي لان لازم كل متاجر يخسر والال ميكنشس ده سوق فوركس

mr.khalled
05-09-2017, 10:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ....
مرحبا اخى الكريم ....
انا بالنسبه لى بدخل على صفقات متعددة ومتاكد ان ممكن صفقه تكون خاسره بس داخل على صفقات اخرى تعوض الخساره
تقبل مروري وبالتوفيق للجميع ان شاء الله.....

murad11
05-13-2017, 16:57
بالفعل أخى الفاضل فالخسارة لابد من تقبلها فهي جزأ من قواعد اللعبة و من لا يتقبل الخسارة فأكيد مكانه مش الفوركس

Samira shabban
05-13-2017, 20:45
لا نستطيع الانكار بان الخساره غير موجوده فى الفوركس بالعكس الخساه
موجوده فى اللفوركس وعدد الخاسرين اكبر من عدد الرابحين ولا يمكننا ابدا اللغاء الخساره
ولكن يمكن تقليلها الى اقصى حد ..

abutalia
05-15-2017, 16:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طبيعي جدا بما اننا في تجاره فالخساره جزء لا يتجزا من لعبه الفوركس والله يوفقنا ويكرمنا ونصير من الرابحين من هذا السوق الكبير ونسحب منه ارباحنا علي خير

Mazek
05-25-2017, 13:25
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.. بسم لله الرحمن الرحيم . اخي الفاضل معلومات جيدة و مفيدة لجميع اعضاء منتدنا الرائع.. لايوجد ربح دائما بدون خسارة .. الربح في الفوركس اذا كانت عدد صفقاتك الرابحة اكثر من الخاسرة هذا يسمي ربح في الفوركس.

ahmed housseini
07-12-2017, 09:15
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
لدى لكى تتمكن من ان تفك رموز اللعبة لبد من ان تخسر وان تفهم كل الامور التى ادت الى هدا الانتيجة
أرجو أن تتقبل مروري و بالتوفيق

Forex-eg
07-12-2017, 10:36
لابد من تقبل الخسارة مثل ما تقبل الربح ولكن النجاح في الفوركس يعتمد علي ان الربح يكون أكبر من الخسارة بحيث تكون النتيجة النهائية ربح حتي ولو جزء بسيط من رأس المال ولكنها نتيجة ايجابية

ahmed housseini
07-12-2017, 11:03
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
التعلم اخى الغالى ياتى من الخسارت لدى لكى تتمكن من ان تفك رموز اللعبة لبد من ان تخسر وان تفهم
أرجو أن تتقبل مروري و بالتوفيق

fouadar
07-12-2017, 13:35
تقبل مروري جزاك الله خيرا

elmasry96
07-12-2017, 13:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نعم الخسارة جزء من العمل في مجال الفوركس اوفي مجال التداول والذي لا يعرفه كثير من الناس مع انه من المعلومات البديهية التي يعلمها التجار هي ان الخسارة جزء من العمل في اي مجال وحتي وان كنت تعمل بدون راس المال فالخسارة ليست مالا فقط وانما ايضا مجهود ووقت واشياء اخري ايضا

fouadar
07-13-2017, 12:45
تقبل مروري جزاك الله خيرا

KARIM2017
07-13-2017, 13:54
تحيه طيبه وبعد
كل التحيات والتقدير علي مشاركتك الرائعه
التى تفيد كل الاعضاء الافاضل

adamo92
07-13-2017, 14:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته صباحكم سعيد لجميع الأعضاء
مشكور أخي الفاضل على هذا الموضوع المفيد لقد استفدت كثيرا
تقبلوا مروري نهاركم سعيد

KARIM2017
07-13-2017, 14:15
تحيه طيبه وبعد
الفوركس جزء من التجاره والتجاره
معرضه للمكسب والخساره تحياتي

yousee
07-13-2017, 15:21
أنا داءما أقوول لهم لا يجب أن تغضبو من الخسارة لأنها جزء من الفوركس وكلما خسرت كلما تكتسب معلوت جديدة لتتفدى الخسارة هدا هو الجيد في هدا السوق الدي ينبغي عليك أن تكون عارفه عن ضهر قلب

ahmedmahmoud2017
07-13-2017, 18:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالطبع من يعرف الطريق السليم للتداول بالاضفة الي الخسارة امر واقعي بالطبع لانه التجارة مكسب وخسارة

سليم الحمادي
07-13-2017, 19:34
السلام عليكم
شكرا جزيلا يا استاذي على هذه المعلومات والنصائح المهمة والقيمة والتي استفدت منها انا شخصيا واتمنى ان جميع اعضاء هذا المنتدى الطيب يستفيدون وتقبل شكري مرة
وكتب الله لك الاجر
تقبل مروري

mohamed gmnw
07-19-2017, 00:34
بالفعل يا اخي الكريم في هذا السوق المتقلب يصعب فيه تحديد الاهداف بدقة فهناك مكسب وايضا هناك خسارة ولتحقيق النجاح في هذا المجال عليناتحقيق اكبر قدر من المكاسب في حين تجنب اقل قدر من الخسارة

M.R
07-19-2017, 00:54
حتى تستطيع الاستمرار فى مجال الفوركس لابد ان تضع فى ذهنك انك ستخسر فى صفقة ما حتى لو كان تحليلك جيدا او إستراتيجيتك متاكدة من مصداقيتها فالفوركس خسارة اولا قبل الربح

M0hsenalawady
07-19-2017, 01:00
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
من المؤكد ان الخساره شىء صعب ولكن مقبول في مجال الفوركس ولكن اامهم الخروج من الخساره بهدوء ودراسة الاسباب جيدا والبعد عن العواطف

Mona Mohamed
07-19-2017, 01:05
اهلا بيك اخي العزيز وبكل اعضاء المنتدي الكرام واحب اشكرك علي طرح سؤالك واحب ارد علي سؤالك من وجهه نظري الخاصه فعلا الخساره جزء من اللعبه بس طبعا خساره عن خساره تفرق لان في خساره تعلمك اخطائك وفي خساره تخسرك كل شئ واتمني التوفيق لك وللجميع

Tasneem yehia
07-19-2017, 01:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخواني و اخواتي الكرام بالمنتدى كيف احوالكم
انا مبتدئه الموضوع الي اتاح ليا معرفة معلومات جديدة عليا و المناقشة الي اتاحت ليا التعلم جزاكم الله كل خير:):)
و اعتقد الشغل في الفورس مش اقضاء على الخسارة لكن الهدف التقليل منها بقدر الأمكان
وبالتوفيق للجميع في المنتدي ان شاء الله

omar2017
07-19-2017, 01:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالطبع من يدخل الى اللعبه يجب ان يتقبل المكسب والخسارة لمواصلة النجاح داخل الفوركس والاقتناع بكل رحب بالخسارة

Mahamme
07-19-2017, 02:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
الخسارة في الفوركس ورادة جداً لا محالة ولا مفر منها لان السوق دايماً مش مستقر لذلك يجب التعليم جيداً لكثرة الربح وقلة الخسارة

m7med
07-19-2017, 02:30
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
فعلا يا اخي الكريم الخسارة شئ محتوم في الفوركس فالكثير يخسر كل شئ و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

ahmedmahmoud2017
07-19-2017, 02:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته منيدخل الي اللعبه عليه ان يتعلم اللعب وانها تعتبر مكسب وخساره بالطبع تقبل تحياتي ومروري اخي الحبيب تقبل تحياتي

محمد حافظ 120
07-19-2017, 02:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل... اما بعد...اولا.. انا اشكرك اخي العزيز شكرا جزيلا على هذا الموضوع... ثانيا انا اتوافق معك تماما فجميع الخبراء يخسرو مهما زادت خبرتهم يجب ان يخسرو في يوم من الأيام... اتمني منك المزيد من المشاركات والمواضيع الهامه

ahmedmahmoud2017
07-19-2017, 02:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته من يدخل لعبه الفوركس يجب ان يعلم انها لعبه مكسب وخساره يجب البعد عن فكره مكسبدفقط وانما به خساره

Doaa hassan
07-19-2017, 02:53
السلام عليكم ورحمته الله وبركاته
هو اكيد ان الخسارة شى اكيد فى اى تجارة مش الفوركس بس لان لولا الخسارة ما هيبقى فى
نجاح لأنك بتتعلم من الخطأ ومترجحش تانى خالص للغلط

salijiji0
08-23-2018, 22:44
الخسارة جزء لا يتجزأ من التداول فى سوق العملات ومن اى مجال تجارى اخر فالمخاطرة هو اخذ خطوة قد ينتج عليها خسارة مال ووقت
وجهد بدون اى نتيجة وهنا تكمن اللعبة فاما تحقق أهداف المخاطرة وتربح أو تخسر مثل البقية الذين يمثلون 95 فى المية من المتداولين

ehabbob
04-21-2019, 10:19
بالفعل الخسارة جزء من الفوركس و بالتاكيد الكل يسعي لعدم الخسارة و بالاكثر لعدم تكرار الاخطاء و هذا سوف ياتي بالتدريج من صفقة لاخري و لكن في حالة الخسارة المتتالية يجب التوقف بشكل كامل لحين اعادة النظر في خطة العمل و تحديد اسباب الخسارة و الوقوف على السبب الحقيقي هل في الخطة ام في التصرفات اثناء التدوال و ان كان السبب في التصرفات الانفعالية فهذا السبب صعب تجاوزه لانه في التركيبة الشخصية للمتدوال

golgman
04-21-2019, 10:26
سوف الفوركس سوق كبير وواسع ومتشعب ويحتاج الى كسر قاعده انه صعب التعلم التى يتغنى بها الكثيرين ويتناشدون بها ولكن بقدر من الصبر وحكمه ومقدار مناسب من التعلم وحسن ادارة راس المال ومعرفه مقدار الرافعه الماليه المناسبه التى تقدمها الشركات وتفهم المخاطر وقتها تستطيع المتاجره وليس الخساره جزء من الفوركس فانت من تقوم بفتح الصفقه واغلاقها بناءا على بعض البيانات التى ترد اليك

A.mustafa
07-05-2019, 21:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ...
انت لست قادر على القضاء على الخساره نهائيا ولكنك تعمل على تقليلها فقط عن طريق تجنب اسبابها والازواج تتاثر ببعضها هنا من العملات ان الاخبار تساعدهم وان يرتفعوا معا وهناك من الازواج في اتجاه معاكس. بالتوفيق للجميع ...