PDA

View Full Version : عايز تكسب

doaa sary
06-09-2016, 15:59
عايز تكسب

بسم الله الرحمن الرحيم

لو عايز تكسب

كثير منا يشتكى من الخسارة و كثير هزمه الفوركس بالقاضية و اخرجه من حلبة السباق نهائيا و اخرون لازال الفوركس يهزهم و يكابرون و يستمرون فى الخسارة و البعض يحقق مكاسب هزيلة و الباقى القليل هو من يربح من الفوركس..

و لكن عشان نكسب من الفوركس لازم نعمل زى ما اللى بيكسبوا عشان نكسب زيهم..

1- هذا السوق محرقة اموال فوق ما تتخيلون فبسهولة جدا تخسر كل اموالك قبل ان يرتد لك طرفك فادارتك لراس المال هى استمرارك فى السوق قبل ان يخرجك السوق..
2-السوق ليس عدوك و لا يريدك ان تخسر فقط هو يمشى بطريق معين يجب ان تكتشفه بنفسك..
3- العلم هو سلاحك فى هذا السوق و لا يجوز ابدا ان تدخل هذه المحرقة اعتمادا على توصيات او اكسبيرتات او مؤشرات ,فقط الورش و مواضيع التوصيات لتوكد لك وجهة نظرك او تقيك شر الخسارة..
4-تواجدك الدائم امام صفقاتك هو اول سبب خسارتك لانك ستغلق الصفقة على ادنى مكسب و تتركها على اكبر خسارة.
5- الديمو اهم خطوة لدخولك السوق
6-السوق اقوى منك فلا تظن انك عندما تكسب 5 او 6 صفقات متتالية ان السوق اصبح خادمك او عبدك المطيع لان هذا غير صحيح بالمرة.
7- اعلم انك اول ما تزيد كمية عقودك عن الحد الذى تتعامل به دائما فانت خاسر خاسر فى النهاية لا محالة.
8-عقودك الكثيرة دليل على ضعفك الفنى فالمضارب الرابح لا يضارب كثيرا خلال اليوم.
9- ادمان ان تكون لديك عقود مفتوحة سيجعل طريقا سهلا و مفروشا للمارجن كول.
10- نحن العرب لا نتعلم من اخطاء غيرنا و لا نسمع و نعى الا ما يرضينا و لكن ما لا يرضينا و لا كاننه رايناه فتعلم من اخطاء غيرك و لا تكررها.
11- السوق معادلة سهلة جدا فالتزامك بادارة راس مالك هو حل المعادلة..
12- لاحظوا اننى لم اتكلم مطلقا على تحليل فنى فلا يهم قدرتك و قوتك على التحليل و لكن الاساس كله فى راس المال و ادارت

Ramy Heshmat
06-09-2016, 16:21
الفوركس يمكن ان يجعلك غنيا في ايام قليله و لكن بشرط عدم الطمع و الحكمة في ادارة راس المال .. و البحث عن وسطاء الفوركس الجيدين ...... وعليك الاستفادة من اخطائك و متابعة الاخبار الاقتصاديه و تحليلها و الاستفادة من خبرات المحترفين

FOREX7
06-09-2016, 17:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و الشيق

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

kaaris
10-24-2016, 19:37
شكرا لك اخي على الموضوع عايز تكسب الرائع
وان شاء الله سوف اعتمد على بعض من افكار الاعضاء في المستقبل
بالتوفيق للجميع

bahoma310
11-08-2016, 13:47
بالنسبة الي لا ديموا و لا اي شيئ لو عايز تكسب تعلم كيف يفكر صناع السوق و اصحاب المحافظ الكبرا و لبنوك التي تتاجر معك و دالك اعن طريق مشاهدة تحليلاتهم و العرض و طلب مهم ايضا