PDA

View Full Version : سؤال عن الفوركس هل يعتبر عمل حر ام لا

Medisslam
06-10-2016, 21:56
بسم الله الرحمان الرحيم اخواني السلام عليكم
رمضان كريم جميعا
اولا اخواني انا مبتدئ وهذه اول مرة بالمنتدى والفوركس عموما
اخواني كثيرا ما حاولت البحث عن طريقة للعمل عن طريق الانترنت مثل ما يحدث على مواقع العمل الحر كفريلانس
لكن دون جدوى
فسؤالي اخواني هو
هل يمكن اعتبار الفوركس عمل حر على الانترنت
وهل يمكن الحصول على دخل شهري محترم وشكرا

بالتوفيق للجميع

bechirbenchagra
09-05-2016, 00:12
قد سن عدد من علماء الدين بعض القواعد والشروط التي تحلل للمرء المسلم التداول والمتاجرة بأمواله في سوق الفوركس، منها أن يكون التسليم والتسلم عن طريق اليد، أن يحضر كلا من البائع والمشتري أثناء حدوث تبادل العملات بعضها ببعض، أن يتم البيع بشكل عاجل وفورى، تسجيل العملات في حسابي البائع والمشتري في وقت إبرام الصفقة، وبالتالي ألا يكون هناك أرباح ربوية ناتجة عن هذا التبادل، لذلك يجب على المسلم إتباع تلك القواعد حتى تخلو متاجرته واستثماره من الشبهات.

csebai12
09-05-2016, 01:30
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
نعم اخي يمكن اعتبار الفوركس على انه عمل خر و هو من اكثرها ربخا شرط ان تتعلم جيدا و تكتس الخبرة

algendy
09-05-2016, 02:38
الفوركس ان شاء الله يكون باب رزق لكل الناس العاطلين و انا و انت منهم يا أخى فقط تعلم الفوركس بجديه و لا تشعر بالاحباط لو حدثت لك الخسائر فى طريقك نحو اتقان التداول فيه و اتمنى ان يكون مصدر دخل يغنيك ان شاء الله

freetrade
09-05-2016, 03:39
لو عاوز تحصل علي دخل شهري مناسب لازم يكون حسابك علي الاقل 5000 دولار ويمكنك شهريا انك تعمل من 150 ل 250 دولار لو عندك استراتيجية قوية

zizoo99
09-05-2016, 09:39
اخى العزيز
يمكنك طبعا العمل الحر باستخدام الفوركس و عمل دخل محترم جدا من خلاله و لكن خذ نى النصيحه حتى تصبح متاجر محترف و تصنع ارباح بالفوركس فالمشوار طويل جدا ولا بد لك من التعليم و الممارسه الجادة لمده قد تصل الى سنوات حسب استيعابك و جديتك بالموضوع

aymanebiyad
09-05-2016, 10:36
الفوركس عمل حر لكنه يعتبر العمل الاكتر صغطا في العالم لكن مع العزيمة و الاصرار و الفشل و الاحباط تصبح اكتر قوة لا تنسى رحلة ألف ميل تبدأ بخطوة واحدة

Hammad1971
09-05-2016, 11:05
السؤال: ما حكم تجارة العملة بالانترنت (FOREX)، وكذا حكم تحويل الأموال الكترونياً؟
الإجابة: الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعد:
فنرجو من الأخ الكريم أن يبين لنا طبيعة عمل (FOREX) ليمكننا الحكم عليه، وإن كنا سنذكر قواعد عامة للتجارة في العملة عن طريق الانترنت وغيره:
فلا حرج في بيع وشراء العملات الأجنبية من البورصات العالمية إذا خلت من المحاذير الشرعية الموقعة في الربا أو الغرر والجهالة أو التغرير أو الخداع، فما دام القبض يتم في وقت إجراء المعاملات وهو ما يعبر عنه في كتب الفقه بالقبض في المجلس وليس هناك نسيئة فلا حرج في ذلك.

azizi bilel
09-05-2016, 12:29
يمكنك طبعا العمل الحر باستخدام الفوركس و
عمل دخل محترم جدا من خلاله و لكن خذ نى النصيحه حتى تصبح متاجر
محترف و تصنع ارباح بالفوركس فالمشوار طويل جدا ولا بد لك من التعليم
تحيااااااااااتي
تحيه طيبه وبعد على الاخوه الاعضاء الكارم

doaa sary
09-05-2016, 20:41
ممكن تعتمد على مالك مثلا ساعتها معتقدش حرام انت بتحط مال حقيقى وبتشتغل ف العملات بتشترى وتبيع ونسبة الشركة الاسبريد لانها بتساعدك ف دخول السوق ومكسبك وخسرتك مع نفسك وليك

ebn masr
09-05-2016, 20:46
الفوركس طبعا من وجها نظرى حلال ليه? لانه قائم على عملك وفكرك انت وخبراتك واستراتيجيتك وليس الحظ

mrmoode
09-05-2016, 20:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل كثرت الاسئلة بخصوص ها الموضوع نرجو ان ياتي لنا احد بالحكم لكي نتاكد من الحكم و شكرا
مع تمنياتي للجميع بالتوفيق

mohamed shabana 26
09-05-2016, 21:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وجهة نظري اخى الكريم ولكن لست مسئول عنها
ان طالما لايوجد نسبة ثابته سواء ربح او خساره فهو ليس محرم
شكرا ًبالتوفيق

شبه منحرف
09-05-2016, 23:38
بالفعل اخى الفوركس هو عمل حر جدا لايحتاج سوى رأس مال معقول للدخول فيه ولايحتاج الى عماله وخلافه من المعوقات التى قد تعوق اى مشروع اخر ويتمتع سوق الفوركس بمرونه عاليه جدا وبه مزايا كثيره

Adnan Mustafa
09-05-2016, 23:42
السلام عليكم ورحمة الله
تكرر هذا السؤال كثير فى الايام الماضية ولاكان لا يعتبر الفوركيس حرام الا فى حالة واحدة وهى انة الشخص يدخل ويعتدم على الحظ فى دخول فى التجارة او الدخول العشوائى فافى تلك الحالة يعتبر مثل القيمار فيكون حرام

bechirbenchagra
09-06-2016, 00:25
قد سن عدد من علماء الدين بعض القواعد والشروط التي تحلل للمرء المسلم التداول والمتاجرة بأمواله في سوق الفوركس، منها أن يكون التسليم والتسلم عن طريق اليد، أن يحضر كلا من البائع والمشتري أثناء حدوث تبادل العملات بعضها ببعض، أن يتم البيع بشكل عاجل وفورى، تسجيل العملات في حسابي البائع والمشتري في وقت إبرام الصفقة، وبالتالي ألا يكون هناك أرباح ربوية ناتجة عن هذا التبادل، لذلك يجب على المسلم إتباع تلك القواعد حتى تخلو متاجرته واستثماره من الشبهات.

latraaa
09-06-2016, 14:12
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، و أقول لك انه قد تم تقديم الكثير من المواضيع التي تتحدث عن الفوركس و عن مسألة الحلال و الحرام و لكن للأسف لا يوجد موضوع جامع و فاصل في الأمر، أتمنى ان يكون في المستقبل

bechirbenchagra
09-07-2016, 16:51

basma.seif
09-08-2016, 19:10
مرحبا
رأينا من بداية معرفتي بمجال الفوركس و من قبل الفوركس لما كنت بتاجر بالاسهم رأيت اقاويل و اراء متضاربة عكس بعض و لكني اقتنعت بأنها مش حرام مثلها مثل تجارة سلع يوم ترتفع السلعة و عندما يوجد تشبع بالسوق سعرها ينخفض مثل العملات بالظبط تجارة ليس حرام

Foreexx
09-08-2016, 19:39
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
أخي الفآضل لا حرج في بيع وشراء العملات الأجنبية من البورصات العالمية إذا خلت من المحاذير الشرعية

Samirghatas
10-25-2016, 21:45
السلام عليكم اكيد اخى الكريم الفوركس عمل حر وانت مدير نفسك ولا احد لة حكم
عليك لكن هذا العمل يتطلب الجهد والطموح وعدم دخول العواطف فى حياتك بالتوفيق

ahmadhamad
10-28-2016, 13:51
اخي الكثير هناك الكثير من الفتاوى التي تجيد العمل بالفوركس باستخدام الحساب الاسلامي ويمكنك الاعتماد على الفوركس كمصدر دخل رئيسي
وبالتوفيق لك وللجميع

mourada
10-28-2016, 14:46
اخي الكريم اكيد يمكنك ان تعتبر الفوركس عمل و مهنة و ان لم تعتبره هكذا فلن تعطي له الوقت الكافي و بالتالي لن تربح فيه و اتمنى لك التوفيق

bahoma310
11-06-2016, 16:28
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته انا بالنسبة لي اعتبره حلال لانه علم و ليس حظ فهو تحليل و دراسة السوق و اخبار فلا اعتقد انه حرام

bahija
11-06-2016, 16:30
طبعا بامكانك اعتبار الفوركس عمل حر دون شروط
فكثير من الأعضاء لهم وظائفهم لكنهم يعتمدون على الفوركس كمصدر دخل فرعي او ثانوي
و هناك الكثيرين أيضا يعتمدون عليه بشكل اساسي

maryam1
01-04-2017, 22:56
نشكر هذا المنتدى و طاقم الادارة على اتاحة هذه الفرصة العظيمة لنا والتي يمككنا من خلالها تحقيق بعض الارباح التي تساعد على المعيشة , فالبعض اشترك في منتدى الفوركس كدوام جزئي و الاخر كدوام كلي
بالتوفيق للجميع بإذن الله

mahmod22
01-04-2017, 23:33
السلام عليكم اخي
اولا مش هتلاقي حد مفتي هنا علشان يجاوبك ابحث عن اجابت سؤالك في الاماكن المختصه

---------- Post added at 12:33 AM ---------- Previous post was at 12:29 AM ----------

السلام عليكم اخي
استفتي قلبلك وحاول البحث عن اجابتك في المواقع المختصه لان بعض المشايخقالو لا مانع فيه

fares2alex
01-05-2017, 00:14
طبعا اخي الغالي احنا ممكن نعتبر الفوركس عمل حر على الانترنت ومن الممكن ايضا ان نوفر منه لنا

دخل اضافي شهريا محترم ولكي نستمر على هذا النهج الناجح ان نتخذ الحذر لكي نتجنب الخساير

sinaa
01-09-2017, 20:57
اخى العزيز
يمكنك طبعا العمل الحر باستخدام الفوركس و عمل دخل محترم جدا من خلاله و لكن خذ نى النصيحه حتى تصبح متاجر محترف و تصنع ارباح بالفوركس فالمشوار طويل جدا ولا بد لك من التعليم و الممارسه الجادة لمده قد تصل الى سنوات حسب استيعابك و جديتك بالموضوع

عبد الرحيم رافا
01-10-2017, 20:14
السلام عليكم و رحمة الله
اخي بالنسبة للحلال و الحرام يمكن ان تسأل عالم دين لكي يفيدك اكثر ولا اعتقد ان هناك احد يقدر ينحمل وزرك

عبد الرحيم رافا
01-13-2017, 23:59
السلام عليكم و رحمة الله
الفوركس اخي كيف يمكن ان يكون حرام و هو تتم فيه عمليات البيع و الشراء بالتحليل وليس بالقمار او المراهنة

big.pharaoh
01-14-2017, 00:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اختلف العلمائ يا صديقي في تحليل او تحريم سوق الفوركس لكن اختلاف العلماء فيه رحمه. واهم حاجه يكون حسابك اسلامي

ebn masr
01-15-2017, 11:01
لو اعتمد العمل فى سوق الفوركس على الحظ والمقامرات يبقا اكيد وبدون مقدمات او كلام فهو حرام حرام انما لو اجتهاد وتعب وعمل فعلى يبقا حلال

123Hasnaa123
01-15-2017, 11:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته :)):yahoo:
الفوركس في ناس حللته وناس حرمته لكن الاجمالي بين كل الناس قالوا ان حلال لكن بشروط معينه طبقها وخليك ماشي فالسليم يا اخي :))
بالتوفيق

creatorman1978
01-15-2017, 12:11
هناك بعض الاخوة والمشايخ يحرمون الفوركس والتداول فى العملات عن جهل ... وذلك لانهم فى الغالب يجهلون طبيعة العمل فى التداول واتمنى لا احد يستمع لهم

amine33
01-15-2017, 15:05
وجهة نظري اخى الكريم ولكن لست مسئول عنها
ان طالما لايوجد نسبة ثابته سواء ربح او خساره فهو ليس محرم
شكرا ًبالتوفيق

zakariacr07
01-26-2017, 00:45
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

الفوركس عبارة عن بيع و شراء العملة و إغتنام الفرص للربح و هذا لا أظن أنه حرام و الله أعلم

a7medsedik
01-26-2017, 00:56
الفوركس وتجارة العملات هو عمل حر حيث تتم المعاملات وقتيا ولا يحدث فيها ربا ومن يربح يحصل علي ارباحه بمجرد اغلاق الصفقة

Mahmoud hesham
01-26-2017, 01:10
السلام عليكم اخى الفاضل
انا من رائيي ان هناك أرباح ربوية ناتجة عن هذا التبادل، لذلك يجب على المسلم إتباع تلك القواعد حتى تخلو متاجرته واستثماره من الشبهات
...................تقبل مرورى

hoos
02-03-2017, 17:27
اكيدي ينفع يبقي عمل حر اما بالنسبة لموضوع مرتب محترم فده بيعتمد علي راس المال اللي
انت داخل بيه في الاول يعني لو كبير وعملت ادارة راس مال كويس هتكسب حلو

Rafik nouri
02-03-2017, 17:39
بارك الله فيك أخي على هذا الموضوع القيم الذي أفادني كثيرا صراحة بعد جهلي في هذا الموضوع واصل حفظك الله ورعاك والله المستعان

zaheralwan
02-03-2017, 17:41
اخي يمكنك اعتباره عملا حرا فهو ليس وظيفة تقدمت لها وكل شخص ممكن يدخل في سوق الفوركس والتدوال في العملات الاجنبية.

muhammad ismail
02-03-2017, 17:47
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انا بردو كنت بدور لمدة كبيرة على طرق الربح منالانترنت لحد ما وصلت لشركه الفوركس سجلت فى الفوركس والمنتدى ورطت الحسابين
ببعض ودلوقتى بجمع البونص وان شاء الله هبدا التداول وتحقيق الارباح

tolin
02-03-2017, 18:17
الفوركس يعتبر من الاعمال الحرة بس عبر الانترنت وممكن يدخلنا دخل ثابت بس لازم نصبر عليه لحد مايكون عندنا خبرة

skylol
02-03-2017, 18:18

اخي الغالي يعتبر سوق الفوركس عمل حر على الانترنت وايضا الربح يكون كبير في حال كان راس المال كبير بالتوفيق للجميع

lbebulk
02-08-2017, 14:08
لما أولا أن تضع فى موضوعك ان الفوركس حرام وأنت لم تدخل المال ابدا
وأنت مبتدأ كيف تصنفه على أنه حرام
أنه ليس له علاقة بالحرام أبدا أنه عبارة عن عمل أنت تعمل وسوف تكسب أو تخسر وهو عبارة عن تجارة لا أكثر ولا أقل

Mr Fathy
02-08-2017, 14:10
بسم الله الرحمن الرحيم اعتقد ايوا يا زعيم لان انت بتشتغل براحتك فى اى وقت تحبه وكمان بتشتغل باموالك انت فهو عمل حر اكيد

aboeluosr
02-08-2017, 14:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة طبعا اخى هو عمل حر فانت تعمل بنفسك ولنفسك بدون مدير او صاحب عمل يتحكم بك
كما يمكنك اعتبارة مصدر دخل اضافى ان لم يكن اساسى تقبل تحياتى

ahmedm
02-08-2017, 15:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم طبعا الفوركس ليس حراما ومطلقا وليس حلالا مطلقا هناك شروط ان توفرت في الفوركس اصبح حلالا مثل ان يكون حسابك اسلاميا بلا (سواب) ولا تداول في المعادن مثل الذهب

LAMIA1976
02-08-2017, 15:56
بسم الله الرحمن الرحيم لا يمكنك الاعتماد كليا على عملك في الفوركس و اخده كمصدر رئيسي لدخلك بل افضل ان يكون عمل ايضافي و كي تحقق ربح شهري محترم لابد من الاجتهاد و ايجاد وقت كافي لتحليل الاخبار و تكون مرتبط كليا مع ما يتعلق به

wwwfox12348
02-08-2017, 16:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بص اخي الكريم ان الفوركس عمل حر بالتاكيد ولكن يفضل تحديد وقت معين للتداول ووقت للراحه وهذا لان العامل النفسي يؤثر لذا انا اعتبر الفوركس عمل حر وشكرا

tamermosa
02-08-2017, 16:13
اولا و لله الحمد لا يوجد اجماع على انها حرام و الأراء تتضارب و في اراء بحلالها
و لكن تم تحريم فوائد التبييت لانها فوائد ربوية و لله الحمد تم الغائها في الحسابات الاسلامية

hamadasalama
02-08-2017, 18:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك اخي الكريم علي الموضوع وانا قلت ان العلماء اختلفو فهناك من افتي انه حلال والبعض الاخر افتي انه حرام ولكن انت من له القرار فاذا كنت حاسس انه حلال كمل واذا احساسك انه حرام ابتعد عنه

rix215
02-08-2017, 19:33
بسم الله الرحمن الرحيم
انا اعتبر الفوركس حلال وذلك بحسب البحث الذي قمت به
وانا اعتبر بان التقابض متوفر افترتضيا في الفوركس (عمل في الشبكة الافتراضية)
بالتوفيق للجميع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله و الحمد لله
اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد

alonsoo
02-14-2017, 09:44
بصراحة اخى الفاضل ان شاء الله من الممكن ذلك لكن لكى تقوم بذلك لابد من الاجتهاد فى التعلم جيدا طرق الربح من السوق جيدا

Sofien
02-14-2017, 10:11
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، اعتبر الفوركس من أكثر الأعمال التي لدي علم بوجودها

حريةً على بقية الأعمال لا رؤساء ولا موظفون أنت فقط وفي الوقت التي تحدده أنت

mid0killer
02-14-2017, 13:02
والله ي غالي الفوركس عمل جيد جدا لاي شخص يريد حياه افضل ولكن بالنسبه للحلال او الحرام فهناك فتاوي تقول بانه حلال ولكن بشروط

latraaa
02-14-2017, 14:14
و الله يا اخي الكيرم الكثير من الفتاوى قد تم تقديمها في هدا الشأن و الكثري منها حلل و الكثير منها حرم و عليه لا يمكننا أن نقول أنه حرام كما لا يمكننا أن نقول عنه أنه حلال مئة بالمئة و إنما هو مجال له محادسيسره

hoodhood700
02-14-2017, 16:20
السؤال: ما حكم تجارة العملة بالانترنت (FOREX)، وكذا حكم تحويل الأموال الكترونياً؟
الإجابة: الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعد:
فنرجو من الأخ الكريم أن يبين لنا طبيعة عمل (FOREX) ليمكننا الحكم عليه، وإن كنا سنذكر قواعد عامة للتجارة في العملة عن طريق الانترنت وغيره:
فلا حرج في بيع وشراء العملات الأجنبية من البورصات العالمية إذا خلت من المحاذير الشرعية الموقعة في الربا أو الغرر والجهالة أو التغرير أو الخداع، فما دام القبض يتم في وقت إجراء المعاملات وهو ما يعبر عنه في كتب الفقه بالقبض في المجلس وليس هناك نسيئة فلا حرج في ذلك.
شكرا جزيلا لك اخي على هذا المجهود وهذا الاقتباس ولكنك حبذا لو ذكرت لنا لاالمصدر حتى تطمئن قلوبنا وضمائرنا وجزاك اله عنا كل خير ان شاء الله وبالتوفيق للجميع...

Manoush
02-14-2017, 16:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.... نعم ممكن تعتبره مصدر دخل فى حاله زياده البونص وزياده راس المال حتى تتمكن من جنى الارباح كثير

zaki00
02-17-2017, 23:27
تعلم الفوركس بجديه و لا تشعر بالاحباط لو حدثت لك الخسائر فى طريقك نحو اتقان التداول فيه و اتمنى ان يكون مصدر دخل يغنيك

WASEM DALLOUL
02-17-2017, 23:29
السلام عليكم
يمكنك ذلك يا اخي الكريم ولكن بعد ان تتعلم الفوركس بشكل جيد وان تكسب الخبرات الجيده والكبيرة
وبالتوفيق للجميع

Mohamed hasab
02-17-2017, 23:30
هناك بعض العلما من قال انه حرام والبعض الاخر قالى انه حلال
من الافضل ان تستفتى قلبك لتعرف الحلال من الحرام
ولكن كل العلماء اجمعو على ان تداول المعادن حرام والله اعلم

tolin
02-18-2017, 01:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....يمكن اعتبار الفوركس عمل حر على الانترنت ويمكننا ان نحقق منه دخل محترم كل شهر

hamadasalama
02-18-2017, 02:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته احنا بنجتهد وبنفتح حساب اسلامي وربنا فتح لينا باب رزق نعتقد ونتمني انه يكون حلال وانشاء الله نستطيع التداول ونحقق ارباح في القريب العاجل ......................

freetrade
02-18-2017, 02:01
اللي اكيد وثابت ولا خلاف عليه هو التداول علي المعادن وعلي البضائع وردت فيه فتوي صريحة اجمع عليها كل العلماء انه لا يجوز التداول عليهم علي منصة التداول فتجنبهم اخي

nour3iny
02-18-2017, 02:10
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
الفوركس بالطبع عمل حر ولتستطيع ان تجعل منه دخل شهرى يلزمك الكثير من الوقت والخبره حتى تصل الى ذلك

ابوعلى
02-18-2017, 02:19
السلام عليكم ورحمه اللع اخى الكريم اكيد الفوركس عمل حر كبير فيه فلوس بس محتاج تركيز وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

ahmedmahmoud2017
02-18-2017, 02:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لا اخي على الاطلاق دار الافتاء المصرية والسعودية افتو بحلاله الا تداول الدهب حرام

zakariacr07
02-20-2017, 19:09
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أخي العنوان يقول شئ و الموضوع شئ أخر المهم يمكنك تحقيق دخل من الفوركس لكن يعتمد ذلك على الخبرة و رأس المال

Rozeta
02-20-2017, 23:55
والله اخي كثير اتكلم في الموضوع دا ولكن لم اقدر افيدك باي حل هو حلال او حرام لان لايوجد دليل علي حرمانيته

adamarwan
02-21-2017, 00:02
هدا السؤال اخى الغالى
لبد من ان تتمكن من ان تطرح على اهل العلم الدين
ممكن ان يقنعوك بالاجبات عنه وان تترعف على كل الاحكام
فى هدا الامر
وحظ موفق

Mo7a
02-27-2017, 06:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اخي ان شاء الله الفوريكس من افضل طرق الدخل على الانترنت ولكنه ليس بالسهوله المتخيله لدى البعض ساتاجر واربح الموضوع محتاج دراسة وفهم وتدريب طويل لتحقيق الارباح
وبالتوفيق للجميع

Abu_Yassin
03-05-2017, 22:23
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الكريم بك فى المنتدى والفوركس هو العمل الاكثر مصداقية على النت وتقدر تدخل منه ربح جيدا بس ده بيتوقف على قدرتك على تعلم الفوركس وعلى صبرك على السوق حتى تكتسب الخبرات وبالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام

mido elshabrawy
03-05-2017, 22:54
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
يتوقف ذلك علي حسب خبرتك و مدي تمكنك من التداول
فان كنت لا تعي ماذا تفعل او كيف تتداول فهذا يعد مقامره
اما ان كنت تدرس و تعلم جيدا ما تفعله فهذا يعد عمل
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

emin14
03-05-2017, 23:26
الفوركس ان شاء الله يكون باب رزق لكل الناس العاطلين و انا و انت منهم يا أخى فقط تعلم الفوركس بجديه و لا تشعر بالاحباط لو حدثت لك الخسائر فى طريقك نحو اتقان التداول فيه و اتمنى ان يكون مصدر دخل يغنيك ان شاء الله

mirinda
03-09-2017, 02:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
نعم اخى طبعا يمكن اعتبار الفوركس عمل حر لانك لا قيود عليك انت مدير نفسك وتعمل اي عدد من الساعات تريدها وتختار طريقتك واسلوبك وتضع الخطه لنفسك فاكيد هذا عمل حر

waelmma
03-09-2017, 08:17
:)):(:o تمام اخى الفاضل يعتبر العمل فى الفوركس مصدر
للدخل لكن يجب ان تتعلم جيدا قبل الدخول فى اى صفقة وربنا يوفقك اخى

ahmed megahed
03-09-2017, 08:20
نعم اخي ان شاء تحقق دخل جيد منه لكن يجب عليك مثل اي عمل اخر لابد من اكتساب خبرة فيه حتى تستطيع الحصول على ما تريد

جمال صادق
03-09-2017, 09:12
اخى لا اعتقد ان هناك ما يحرم العمل فى سوق الفوركس على الاطلاق للكثير من الاسباب و للها اننا لا نقم بظلم احد عن د الربح او العكس فى حالة الخسارة

mrramy
03-09-2017, 09:20
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد التحيه العلماء اختلفوا فى مشروعيته على الحلال والحرام ولكن التداول على الذهب والفضه حرام شرعا اخى

Zinou0008
03-09-2017, 11:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اخي ان شاء الله الفوريكس من افضل طرق الدخل على الانترنت ولكنه ليس بالسهوله المتخيله لدى البعض ساتاجر واربح الموضوع محتاج دراسة وفهم وتدريب طويل لتحقيق الارباح
وبالتوفيق للجميع

محمدفؤاد
03-09-2017, 11:09
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخى الغالى عمل دخل محترم جدا من خلاله و لكن خذ نى النصيحه حتى تصبح متاجر
محترف و تصنع ارباح بالفوركس فالمشوار طويل جدا ولا بد لك من التعليم

مروه عصر
03-09-2017, 11:44
السلام عليكم
هناك اراء كثيره بين تحريم الفوركس وبين عدم تحريم ولكن الاهم اننا عند فتح الحساب نختار حساب اسلامى خالى من الفوائد الربويه على التبين الصفقات

midobols
03-09-2017, 11:56
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد

ayman samy
03-09-2017, 12:28
بسم الله بالتأكيد اخي الكريم في حالة احترافك للفوركس يمكنك الاعتماد علي الدخل من الفوركس ولكي تصل الي هذه المرحله لابد من المرور بخطوات عديده بخصوص السؤال ان الفوركس حلال ولا حرام لا أعتقد ان هذا هو المكان المناسب لطرحه وللعلم شركة انستا توفر فتح حساب اسلامي

YOUNESS EL-BAKKIOUI
03-09-2017, 13:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. العمل في الفوركس هو حلال اذا يخل من الفؤاد الربوية أصبحت شركات الفوركس تقدم خدمات الحسابات الإسلامية و الله اعلم

zunebha
03-09-2017, 13:14
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
الفوركس يعتبر عن تحارة عملات وانا براي اعتقد انها تجارة
حرة تعتمد على الظروف الشخصية اي انها غير مقيدة .
شكرا جزيلا وبالتوفيق.

mrramy
03-18-2017, 18:47
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد التحيه اخى الفاضل نعم هو يعتبر عمل حر ليس علييه رقابه من السوق او من غيره اتمنى اكون افدتك اخى الكريم

akkouche salah
03-18-2017, 18:51
السلام عليكم
الفوركس زي ما يقولو إخوتنا في مصر هو فاتح بيوت وعيل
إيه نعم يمكن أ يصبح عمل حر و يصبح دخل إضافي فقط وليس أساسي

أنس أبوعودة
03-18-2017, 19:00
اخي الكريم انا متلك اخي جديد على المنتدى وبتمنالك التوفيق والنجاح طبعا انا ما بقدر افتي اخي الله اعلم اخي ولكن حسب الاخوة انو بتم البيع والشراء في الحال فهدا حلال والله أعلم وبارك الله فيك والله يعطيك وتقبل مروري
وشكراً

Lante
03-24-2017, 13:53
نعم اخي يمكن اعتبار الفوركس على انه عمل خر و هو من اكثرها ربخا شرط ان تتعلم جيدا و تكتس الخبرة

baker31
04-11-2017, 17:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكور اخى الكريم على طرحك لهذا الموضوع المتميز ونتمنى طرح المزيد من المواضيع المفيدة للمبتدئين
تقبل مرورى و بالتوفيق ان شاء الله

aboeluosr
04-11-2017, 17:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة سؤال هذا اخى الاجابة علية تتونقف على مدى استيعابك وفهذا المجال فان
كنت تريد ان تعتبرة عمل اضافى او عمل حر لك اعطية حتىة يعطيك وركز علية واعرف كل ما يخص بة

KARIM2017
04-11-2017, 17:15
تحيه طيبه وبعد
من الممكن اخي العزيز اعتبار الفوركس على انه عمل حر و هو من اكثرها ربحا شرط ان تتعلم جيدا و تكتسب الخبرة المناسبه

rayzigar
04-11-2017, 17:23
الفوركس يا اخي عمل حر جدا والواحد في الفوركس هو يعتبر المدير الشخصي لنفسه اي لا احد مسؤول عن حسابه غيره هو طبعا
بالتالي الامر فيه ايجابيات كثيرة اهمها انم متاجر بحسابك ولا احد متحكم فيه وانت الامر الناهي وانت المسؤول عن ارباحك او خساراتك

kalimiro0
04-20-2017, 21:52
انا بردو كنت بدور لمدة كبيرة على طرق الربح منالانترنت لحد ما وصلت لشركه الفوركس سجلت فى الفوركس والمنتدى ورطت الحسابين
ببعض ودلوقتى بجمع البونص وان شاء الله هبدا التداول وتحقيق الارباح

magic777
04-20-2017, 22:27
هو طبعا اخي لا يمكن اعتبار مجال الفوركس ده زي وظيفه عاديه لانه تجاره والتجاره اكيد عمل حر الا لو انت بالفعل
هتشتغل محلل مثلا وكده

beshoy adel
04-20-2017, 22:39
السلام وعليكم ورحمه الله وبركاته ... شكرا لك علي الموضوع الاكثر من رائع ودائما في تالق وتقبل مروري المتواضع واحترامي لك

big.pharaoh
04-20-2017, 22:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اكيد الفوركس عمل حر ولكن الاهم ان يكون عندك الخبره الكافيه عشان تقدر تعتبر الفوركس انه عملك الاساسي

ebn masr
04-20-2017, 23:04
لو كان الفوركس فى الاضل والاساس قاذم على المقامرات والحظ واللعب فبالتاكيد من الواجب والضرورى انه يكون حرام لتلك الاسباب

elmister
04-22-2017, 10:36
السلام عليكم ورحمة الله
حبيبي الغالي تقيل تحياتي
اعتقد ان دا مش المكان المناسب لسؤال حضرتك
ممكن تعرض السؤال دا علي المتخصصين من اهل العلم
والمعرفه الشرعيه
ممكن تستفيد اكتر وتلاقي
رد لسؤالك
تقبل مروري وشكرا

Hamza El36
04-22-2017, 18:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
يمكن الإعتماد عليه كعمل حر...
لكني لا يمكنني الجزم بإمكانية أن يكون له دخل شهري ثابت, فهذا الأمر يحتاجلرأس مال كبير...
والله أعلى وأعلم
مع متمنياتي للجميع بالربح والنجاح بإذن الله.
وتقبل مروري...
تحياتي.

m7med
04-22-2017, 21:26
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انا عن نفسي اخي الكريم اعتقد بانه حلال و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

michael1
04-22-2017, 22:06
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اخواتى فى المنتدى انا اعتقد ان الفوركس مثل التجارة
الحرة لا يوجد فيها ما يمنع انها حرام
وهذا هو رايى الشخصى فقط

elmister
04-25-2017, 19:24
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الحبيب تقبل تحياتي اعتقد انك طرحت هذا السؤال في مكان غير مناسب انصحك بطرح هذا السؤال علي اهل العلم والمتخصصين في العلوم الاسلاميه .... تقبل مروري وشكرا

ahmadfool
04-25-2017, 19:24
بالتالي الامر فيه ايجابيات كثيرة اهمها انم متاجر بحسابك ولا احد متحكم فيه وانت الامر الناهي وانت المسؤول عن ارباحك او خساراتك

elmister
04-29-2017, 10:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الحبيب تحيه طيبه وبعد اعتقد انك لو طرحت هذا الموضوع علي مجموعه من العلماء يكون افضل بكتير وهتستفيد اكتر ان شاء الله يا اخي .. تقبل تحياتي وشكرا

شبه منحرف
04-29-2017, 11:08
رمضان كريم اخي وبالنسبة للفوركس حلال ام حرام فأنا اراه حلال تماما وليس به اى شيئ محرم وبالتوفيق اخى الكريم وتكون متداول محترف في سوق الفوركس

el7agga
04-30-2017, 18:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته والله يا اخي لقد اختلف العلماء في هذا الامر وحيرونا معهمولكني اري انه سوق حلال باذن الله لانها تجاره فعليه بين العملات.........

fayadansakr
04-30-2017, 18:57
السلام عليكم و رحمه الله تعالي و بركاته اخي الكريم
صديقي الناحيه الشرعيه فيها اختلاف في ارائ العلماء ابحث فيها و انظر ماذا تري

zouga91
05-07-2017, 20:11
بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم وتبيع وتشتري عملة مقابل اخرى هذا كل مافي الامر ولاتفعل شي خارج عن الدين او محرم اذا كنت تظنه مشكوك فيه من افضل الابتعاد عنه بكل هدوء جون خلق مبررات

tolin
05-07-2017, 23:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....يمكن اعتبار الفوركس عمل حر على الانترنت ويمكننا ان نحقق منه دخل شهرى محترم ولكن لابد من التعلم واكتساب الخبرة اولا

ابوفؤاد
05-08-2017, 00:00
لا شك ان الفوركس عمل حر و لكن هناك منخ ما هو حلال و ما هو حرام مثل الذهب و المعادن و العقود المستقبليه اما ما هو حلال فالتعامل مع العملات بيعا و شراءا وفق حدود الشرع و الله اعلم

M0hsenalawady
05-08-2017, 00:20
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
اخي العزيز بالنسبة لموضوع الحلال والحرام في الفوركس فالكثير من العلماء والدعاة اقروا بحرمة التداول في الذهب والفضة والسلع عموما واحلوا مشروعية تداول العملات الأجنبية

forexaly5
05-08-2017, 00:23
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته
أي عمل هو حلال فقط إلتزم بالشريعة الإسلامية هنالك أخي العزيز حساب الإسلامي إعتمد عليه و سوف تتجب إنشاء الله كل حرام بالتوفيق للجميع

number1
05-08-2017, 00:48
بالنسبه لموضوع عن الفوركس حلال ام حرام في هذا موضوع الفتوى والفتوى يجب ان ترجع الى الشيوخ وهي كذلك حلال او حرام سوق الفوركس الاعضاء في هذا المنتدى اعتقد اني في شيوخ كثيره حللت ومفيش وحرمته والله ورسوله اعلى واعلم

AMR ELSISY
05-08-2017, 01:17
اود أن تلفت انتباهك الى امر فى غايه الاهميه ماذا لو كنت عاطل ولا يوجد امامك الا هذا المجال هل ستسال نفسك هذا السؤال مجددا ام ستقوم بالعمل عليه مباشره

azzedine
05-08-2017, 01:24
السلام عليكم رحمة الله تعالى و بركته

اشكرك على المشاركة اخي الكريم طبعا انت وشطارتك في التجارة لا تعمل معى احد لا يطلب منك احد ان تفعل شيء كل شيء بحريتك فط يجب ان تدرس جيدا

Khalid123
05-08-2017, 01:51
نعم اخي العلماء شرعو بالمتجاره بالعملات
والفوركس هو افضل عمل بشرط تعلمه واتقانه
شكرا لك علي المشاركه
تقبل مروري

shr
05-08-2017, 01:55
لحد الان لم اجد فتوى مثبته من قبل جهه مختصه تفيد ان الفوركس حلال ام حرام
(ممكن يكون في بس لسا انا ما وجدتهاش)بس بما انو في حساب اسلامي فالشركه كمان ممكن تتداول عليه والله اعلم

ahmedmahmoud2017
05-08-2017, 02:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الغوركس تجارة مكسب وخسارة ببساطه مثل اي تجارة اخري ولكن لا تتعامل مع المعادن لانها يجب يدا بيد

abutalia
05-08-2017, 14:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي المحترم ولا طبعا الفوركس لا يعتبر عمل حرام من وجهة نظري الشخصيه وممكن تسال فيها احد العلماء هو يعطيك فتوي ولكن لازم تفهمه كويس السوق

Raed_ahmed
05-09-2017, 01:57
اخي الفاضل و العزيز لا يمكن ان نقول عن الفوركس انه عمل حر بل نستطيع ان نقول انه تجارة حرة فهذا المعنى ينطبق عليه اكثر و اكثر و بالتأكيد تستطيع ان تضمن لك مربح شهري من الفوركس شرط ان تلتزم بكل القواعد و الشروط و التوفيق دائما من عند رب العالمين

asmaamagdy2
05-09-2017, 02:00
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
لا يا اخى حلال لانك تختار ان يكون الحساب اسلامى منذ البداية ولا يكون به ربا او حساب بفوايد

latraaa
05-09-2017, 11:05
و الله يا اخي الكريم لا أدي ما الفائدة من الموضوع الدي تقدمت به أخي الركيم و الجواب أن من يقرره و هل هناك جواب آخر غير أنه عمل حر أخي الكريم و هو نوع من أنواع التجارة و عليه أخي الركي مأتمنى أن تقدم لنا مواضيع في المستوى إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع

hassan elshafaay
05-09-2017, 12:08
السلام عليك ماخي العزيز هو بالنسبه للحرام والحلال اري ان اغلبيه الشيوخ اجمعو انه حلال ولكن تجاره المعادن فيها حرمانيه .. تقبل تحياتي يا عزيزي

fouadar
05-09-2017, 12:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
نعم اخي فمن مزايا الفوركس انك تتداول وانت جالس في منزلك بدون ادنى مجهود بدني
تقبل مروري جزاك الله خير

yousee
05-09-2017, 13:02
أخي هدا السأل أدا أردت أن تعرف جوابه لا تطرحه في المنتدى حاول أن تبحت بنفسك لأن هنا في المنتدى لن تجد أحد يجاوبك بالطريقة التي تريد

MONNAS
05-09-2017, 13:27
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته
اخواني كثيرا ما حاولت البحث عن طريقة للعمل عن طريق الانترنت مثل ما يحدث على مواقع العمل الحر كفريلانس
لكن دون جدوى

colonel
05-09-2017, 14:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفوركس لا يعتبر حرام اطلاقا
الا فى حالة التبييت وعمولة التبييت فينصح بفتح حساب اسلامى معى انستا فوركس لتفادى العمولة الحرام
تقبل مرورى

abutalia
05-09-2017, 15:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا يا محترم الفوركس لا يعتبر عمل حرام بالعكس تماما فانا من وجهة نظري الشخصيه ولا تاذ بها الا بسؤال مفتي انه حلال طالما بتتاجر في العملات فقط وبحساب اسلامي

btareq
05-09-2017, 15:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس
لتداول فى الفوركس عموما خطر جدا و لكن التداول على الاخبار هو
اكثر خطورة بكتير جدا بس مربح لذلك احب اقول لكل شخص لازم تكون حذر جدا
تقبل مروري جزاك الله خير

ibrahimsoft
05-09-2017, 17:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته تحياتي اخي الكريم لك جزيل الشكر علي هذا المجهود الرائع و المفيد جدا لاخوتنا الكرام ، هو حلال اخي طالما حسابك اسلامي و لا يحتسب الفوائد ، نحن سوف ننتظر منك كل جديد بإذن الله ، لك مني اطيب التمنيات بالنجاح و التوفيق بإذن الله تعالي .. تقبل مروري اخي الفاضل ..

capoeira
05-09-2017, 18:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان الفوركس لا يمكن اعتباره عمل يحقق دخل شهرى منتظم لأنك بهذا
الشكل تضع نفسك تحت ضغط نفسى هائل لان السوق لا تكون أوقاته دائما على ما يرام فمن الممكن ان
تربح فى وقت ما وتسخر فى وقت اخر لذلك من الافضل ان تترك مال التداول عبارة عن دخل جانبى

Mohamed Alsaeed
05-14-2017, 20:51
تقبل مرورى

elmister
06-06-2017, 19:33
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الكريم كل الشكر والتقدير لحضرتك وبعد يجب عليك يا اخي ان تقوم بطرح هذا الموضوع علي مجموعه من اهل العلوم الشرعيه

migoo
06-07-2017, 13:43
هو سلاح ذو حدين
لما تبقى رئيس نفسك مش هتضطر تنزل فى زحمة المواصلات بدرى عشان متتاخرش ورئيسك فى الشغل
يطلع عينك لما توصل متاخر

ومش هتلاقى حد يقولك انت بتعمل ايه هنا روح شوف شغلك يا بيه
ولا هتلاقى حد يقولك انت فاشل يا فاشل يا فاشل يا فاشل يا فاشل يا فاشل

طيب المصيبه ايه بقى

الكسل يا حبيبى الكسل
تيجى تقوم من النوم ياه انا تعبان اوى وكده كده هى صفقة اللى هفتحها انهاردة وهتاكلنى عيش لغاية اخر الاسبوع
وتيجى لما تقوم من النوم يبقى الفرصة ضاعت
يا فاشل

KARIM2017
06-07-2017, 14:50
تحيه طيبه وبعد
من الذي اسمعه ان التداول علي الذهب حرام
ولكن يااخي الفاضل الافضل لك ان تسال اهل الخبره

zakija
07-11-2017, 23:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك أخي الكريم على هذا الموضوع الرائع والجميل والمفيد لجميع أعضاء منتدى فوركس العرب
بارك الله فيك وجزك الله خيرا

snnaky
08-14-2018, 00:43
مرحبا اخونا الكريم واسمحلى اسألك سؤال سوف تعرف منة ان كان سؤالك صح ام خطأ
اولا هل عندما تشعر بالتعب فى اى مكان فى جسدك تذهب لدكتور ام تذهب الى القاضى ؟
هل عندما تشعر بالتعب فى العين مثلا لا قدر الله تذهب الى دكتور العظام ام الى دكتور الرمد ام الى الباطنة
ما اقصدة ان سؤالك ليس هنا يتم الأجابة عنة حتى ولو افتوك بالحق لأن مكانة فى منتدى او دار فتوى وليس هنا لذا رجاء تعلم اين تضع مرادك

فوركساوي جامد
08-14-2018, 01:47
السلام عليكم اخي
هذا سؤال دائما ما يسأله كل من يدخل في مجال الفوركس .. ويظل يبحث له عن اجابة حتى يطمأن قلبه
ولاكن انا اقول لك ان الفوركس يمكن ان يكون حلالا ويمكن ان يكون حرام .. يكون حرام اذا ما تعلمت اصول التداول الصحيحة وبدأت تتداول وكأنك تؤامر وليس تتداول ..
اما اذا تعلمت جيدا وبدأت تأخذ الفوركس كأنة شغل وفيه ربح وخسارة عندها سيكون حلالا .. والله اعلم

migoo
08-14-2018, 02:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم
مش عارف والله كثرة الفتاوي حلو هذا الموضوع
ممكن ترجع لشيخ كبير او مفقتي يفيدك اكتر
بالتوفيق لجميع الاعضاء

riadhweb
08-14-2018, 08:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.
اخي الكريم فعلا الفوركس عمل حر يمكن المتاجرة من خلاله و تحقيق الارباح و دخل شهري محترم.
فقط عليك التعلم و فهم شروط المنتدى .
بالتوفيق للجميع.