PDA

View Full Version : لكسب المال في الفوركس،

doaa sary
06-11-2016, 01:36
لكسب المال في الفوركس،

يستطيع المتداول شراء عملة ما بسعر معين بهدف بيعها لاحقا بسعر أعلى (أي يقوم بما يسمى long position) محققًا بذلك ربحا يساوي الفرق بين السعر الذي دفعه مقابل زوج العملات والسعر الذي يتلقاه من بيع الزوج. الطريقة الثانية لكسب المال تتمثل فيما يسمى short position، أي بيع زوج عملات وفقا لسعر السوق الراهن على أمل شرائه من جديد لاحقا بسعر أرخص. هاتان العمليتان تمنحا سوق الفوركس الإثارة الشديدة، فالجميع يستطيع جني الربح من السوق بغض النظر إن كانت في حالة صعود أو هبوط. وبقدر ما كان المتداول قادرا على التكهن بالاتجاه الذي يسير فيه السوق، يمكنه أن يهيّئ نفسه للاستفادة من اتجاهات السوق.

kaaris
10-27-2016, 00:39
جزاك الله كل خير اخي العزيز علي لكسب المال في الفوركس الغالي الذي تقدمه لنا لنستفيد من خبرتك
في هذا المجال ونتمني لسيادتكم التقدم ولجميع اعضاء المنتدي
شكراا..

ebn masr
11-08-2016, 10:23
الشرح اللى انت شرحته دة النقصود بيه هو التداول على فترات زمنية طويلة او فترات زمتية قصبرة حسب المتداوا مايحب ويقرر انه ينداول باى الطريقتين

mariamrz
11-17-2016, 12:14
شكرا ليكى اختى ع التوضيح بس احب اوضح حاجه انا لما بتوقع ان عمله تنهار او تزيد قوتها ده بيكون مبنى ع اخبار
ومبنى ع استراتيجيه ومبنى ع متابعة اقتصاد الدوله دى مش بيكون عشوائى
دى حاجه حاجه تانيه ماذا لو توقعت ان العمله تنهار وبعتها وحصل خبر خلاها ازادت قوه اكيد وقتها هخسر الضعف
انا بفضل البعد عن التوقع

adamarwan
11-17-2016, 18:55
نعم اخى فى العديد من الطرق التى بها تتمكن من ان تتواجد
فى هدا المجال لدى لبد من ان تحتراى الامور التىممكنا ن تعلم
وحظ موفق

rashford
11-17-2016, 21:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
كسب المال من هذا السوق ليس بالأمر الهني و يتطلب الكثير من الوقت للتعلم و كسب الخبرة من خلال التداول في الحسابات التجريبية يا أخي .

snnaky
11-18-2016, 00:01
معلش اختنا الكريمة تفتكرى ان دة محتوى يستاهل اننا نعملة موضوع ؟
اصل فى النهاية اى معلومة لازم قبل ما نعتقد ان الكلام فيها مفيد نشوف هل هى معلومة بديهية ام انها معلومة تخفى على البعض
طبيعى يا اختنا ان اى حد بيشترى بيبيع اعلىعشان يكسب واى حد عاوز يبيع ويكسب لازم يشترى اللى باعة بأقل من السعر اللى باع بية يعنى معلومات بديهية لا تستحق عمل موضوع وتضييع وقت

mayar2
11-18-2016, 14:13
الفوركس هو تجارة الاموال اي بيع عملة مقابل عملة من دون الخروج الى تلك العملة اي من مكانك الخاص و ذلك با الكلام الذي انت تتكلم فيه شرائها باقل سعر و بيعها فيما بعد حيت يرتفع السعر او العكس

sob81
11-18-2016, 15:47
لكسب المال من الفوركس يجب معرفة كل شئعن الفوركس ومعرفة الطريقة الجيدة التى تحقق الربح واختيار
الازواج المناسبة فى التتداول

islammowafy
11-22-2016, 12:37
لاسئله في الصفقات وانت ماتزال مبتدئ خذ التعليم مرحله تلو
الاخرى حتى تستفيد اكثر مش تنط من اليمين لليسار وهكذا الاحض
في الفتره الاخيره اعضاء جدد يهتمون بالصفقات قبل ان يعرفو الاساسيات
واسف على كلامي القاسي ولكن الرجاء ان تجتهدو في التعلم بعقلانيه ليس
فقط في الربح وحسب اي الصفقات فقط و التسرع انا مثلكم مازلت مبتدئ ومازلت اتعلم
وبالله التوفيق للجميع