PDA

View Full Version : سوق الفوركس

magdi abdelazim
06-11-2016, 15:39
سوق الفوركس مش سهل خالص و للأسف احنا كلنا كشباب بنحاول نسعى للكسب منه و تأمين دخل شهرى لمعيشه كريمه، انا ذاكرت التحليل الفنى و كل المؤشرات تقريباً و اعتقد عندى خبره كافيه الأن لقرأة اى شارت...

---------- Post added at 12:33 PM ---------- Previous post was at 12:33 PM ----------

و مع كل هذا اشعر بأن مازال هناك الكثير و الكثير من الاسرار فى هذا العالم التى لا اعلمها و الدليل ان بعد اكثر من سنتين فى السوق المحصله النهائيه بالنسبه ليا خساره..... اعتقد و الله اعلم ان الموضوع موهبه اكثر منه دراسه..

---------- Post added at 12:34 PM ---------- Previous post was at 12:33 PM ----------

ربنا بيدى ناس ميزات فى مجالات معينه علشان يميزها عن غيرهم،
و هما دول تقريباً الناس اللى قادرين يحققوا ربح من هذا السوق الكبييير
... ربنا يزيدهم و يوسع عليهم يارب ...

---------- Post added at 12:34 PM ---------- Previous post was at 12:34 PM ----------

بس للأسف الأغلبيه الاخرى و بالتحديد المتداولين اصحاب روؤس الأموال الصغيره دائماً خاسرون ، و ذلك بالرغم من انهم يدخلون صفقات صحيحه ، لاسباب كثيره منهم طبعاً الاعيب صناع السوق - الله ينتقم منهم- و تلاعب الشركات فى الاسبريد و حاجات تانيه كتيره لا يسع الوقت لذكرها

---------- Post added at 12:35 PM ---------- Previous post was at 12:34 PM ----------

و تكون المحصله النهائيه نزيف من الاموال اللى بالتالى بتولد يأس
و احباط لاخوتى الشباب اللى فعلا اتحمل فوق طاقته
و مازلوا بيحاولوا فقط علشان معيشه كريمه.

---------- Post added at 12:36 PM ---------- Previous post was at 12:35 PM ----------

النقطه التانيه اللى حابب اتكلم فيها.. هى التوصيات اللى بينزلها اخواتنا المحللين او القادرين على تنزيلها بحكم خبرتهم فى المجال، و انا كلى ثقه انهم جميعاً عايزين الخير للباقين و لكن للاسف بنلاقى برده الناس بتدخل بتخسر بالرغم من نجاح التوصيه نفسها

---------- Post added at 12:36 PM ---------- Previous post was at 12:36 PM ----------

و ده لسبب بسيط جداً ان صاحب التوصيه بينزلها و هو باصص لحاسبه هو و بالرغم من انهم جميعاً بينبهوا لمراعاة ادارة رأس المال الا ان الموضوع فى اغلب الاوقات بييجى بنتيجه سلبيه على المتداول صاحب رأس المال الصغير اللى اخد التوصيه

---------- Post added at 12:37 PM ---------- Previous post was at 12:36 PM ----------

على سبيل المثال بنلاقى مثلا واحد محترف نزل توصيه و عكست شويه نقاط... هو من حسابه الشخصى بيقدر يدخل بلوت اضافى و لما الصفقه بترجع لنقطة الدخول هو بيطلع بمكسب و بينصح من الخروج من الصفقه.... انما اللى اخد التوصيه بيكون حسابه الصغير ميتحملش انو حتى يستنى الرجوع لنقطة الدخول و بيضطر للخروج بخساره حتى لو بسيطه بس بتأثر فى حسابه.

---------- Post added at 12:38 PM ---------- Previous post was at 12:37 PM ----------

و اخيراً... انا فعلا بحلم ان كل الناس اللى بتحاول فى الفوركس تكسب منه و علشان كده انا بقترح على اى حد من الناس اصحاب الموهبه ، اللى فعلا بصدق شايف فى نفسه انو يقدر يتحمل المسئوليه دى،على سبيل المثال :الدكتور حماده سلام... و اعتذر لعدم ذكر اسماء اخرى حتى لا ننسى احد...

---------- Post added at 12:38 PM ---------- Previous post was at 12:38 PM ----------

انو يرعى فكرة حتى لمدة شهر واحد بس من وقته و فكره و مجهوده ، انو يبتدى بايداع مبلغ بحد اقصى ٢٥ دولار علشان يتناسب مع كل الناس و يبتدى ينزل توصيات بنفس اللوت و كل الناس تدخل فى التوصيات دى .... و انا واثق انو شخص واحد من اصحاب الموهبه دى يقدر يحقق احلام ناس كتير فى الشهر ده .... و بعد كده اذا حابب يكمل مع الناس باى طريقه و باى مبلغ كبدايه اكيد كل الناس وقتها هتقدر تتابع معاه.

---------- Post added at 12:39 PM ---------- Previous post was at 12:38 PM ----------

ده فعلا اصبح حلم ليا.... انو اشوف كل اخواتى بيربحوا من الفوركس و ياريت اذا نلاقى اى حد يقدر يساعد فيه ، و كمان ياريت البدايه تكون فى شركه لها اسبريد ثابت او اذا كانت فى اكس ام نظراً لانها الاكثر انتشاراً الان تكون حسابات الزيرو اسبريد ،و على فكره برضه فى شركات بتدى بونص ترحيبى بس للاسف مش مضمونه فى السحب و الايداع او مش مجربه .

اعتذر بشده على الاطاله.....
و لكم جزيل الشكر

---------- Post added at 12:39 PM ---------- Previous post was at 12:39 PM ----------

ده فعلا اصبح حلم ليا.... انو اشوف كل اخواتى بيربحوا من الفوركس و ياريت اذا نلاقى اى حد يقدر يساعد فيه ، و كمان ياريت البدايه تكون فى شركه لها اسبريد ثابت او اذا كانت فى اكس ام نظراً لانها الاكثر انتشاراً الان تكون حسابات الزيرو اسبريد ،و على فكره برضه فى شركات بتدى بونص ترحيبى بس للاسف مش مضمونه فى السحب و الايداع او مش مجربه .

اعتذر بشده على الاطاله.....
و لكم جزيل الشكر

reyad badawy
06-13-2016, 01:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبراكاته
شكرا لك اخي الكريم علىالموضوع الدي سيساعدني ان شاء الله في مجال
الفوركس واصل عملك الجيد اخي الكريم تقبل تحياتي اخي الغالى

mohamed helmy
06-13-2016, 18:46
السلام عليكم ورحمة الله .....يوجد بونص فقط على الأيداع وكان يوجد بونص ايضا على :d :d لااعلم انتهى هذا العرض ولازال مستمر
ان شاء الله يفيدك الدعم ورمضانكوا كريم كلكم ان شاء الله

sonaforex
06-14-2016, 07:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

kaka16
06-17-2016, 15:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتــه ... أخــي الغـالي ..أولا شكرا لك على هذا الموضــوع وعلـــى هــذا الشــرح الوافـى ..اعتقد انو هالبيانات مفيدة للخبراء الاقتصاديين اما بالنسبة لنا نحن كاعضاء مزلنا لا نستطيع تحليلها لنستفيد منها بالتداول ...