PDA

View Full Version : هل تصبر على الربح ام تصبر على الخسارة؟؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

thepeaceman
07-25-2012, 17:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كثير منا من يفتح الصفقه ويتابعها وهنا الصفقه سوف تمر بامرين اما
ان تكون ذاهبه نحو تحقيق الهدف ولكن ببطئ شديد وتذبذب ومعه تفكر انك ربما سوف تجني خساره بدلا من الربح اذا ما ارتد الزوج فتقرر الخروج من الصفقه وبعدها بلحظات يضرب الهدف فنقول هل كانوا ينتظرون ان اخرج لكي يضرب الهدف !!!!

او ان تكون الصفقه بالاتجاه الثاني لضرب نقطة زوقفنا وهنا نقرر تحريك الوقف متعذرين بان الزوج سوف يعود ونتخلص من الخساره وعندما يستمر نقوم ايضا بتحريك الوقف ولانرضى بالخساره اليس كذلك؟؟

من اي نوع من المتاجرين حضرتك؟

هل صبور على الربح؟
ام صبور على الخسارة؟
صبور على كلاهما؟
صبور ولكنك ملتزم باهدافك؟

asmoshaa2012
07-25-2012, 17:33
اعتقد ان كلا الصبر على الربح او الصبر على الخسارة مرهقيين جدا جدا وقد يسببوا توتر وعدم تركيز
وبالنسبالى من الافضل وضع النقط التى تغلق عندها الصفقة سواء بالربح او الخسارة من البداية بناءا على التخطيط والتحليل الذى قمت به
قبل البدء فى التداول وهذا سيؤدى الى الراحة من مسالة الصبر على الربح او الصبر على الخسارة

زيزو
07-25-2012, 17:45
شخصيا علي التجريبي
بصبر علي الخسارة لكن الربح مش بصبر عليه
بفضل اني اعمل التايك بروفت والاستوب لوز واقوم خالص من قدام الشارت علشان اقدر احقق البروفت

safiforex
07-25-2012, 17:49
الربح و الخسارة اكيد لابد منهما في الفوركس ، و العمل فيه يتطلب التزام سواء بادارة مالية او بالاستراتيجية
فمهما كان الواحد ملتزم بالاستراتيجية فنه لا ينظر لا الى الربح و لا ارى الخسارة فقط انه يرى الشروط
و ما دام الواحد يدخل في التزام بالتسراتي=جية فانه اكيد سينجح بدون الدخول في متاهات الصبر عن الربح او الخسالرة

thepeaceman
07-26-2012, 13:20
اعتقد ان كلا الصبر على الربح او الصبر على الخسارة مرهقيين جدا جدا وقد يسببوا توتر وعدم تركيز
وبالنسبالى من الافضل وضع النقط التى تغلق عندها الصفقة سواء بالربح او الخسارة من البداية بناءا على التخطيط والتحليل الذى قمت به
قبل البدء فى التداول وهذا سيؤدى الى الراحة من مسالة الصبر على الربح او الصبر على الخسارة
اوافقك الراي اخي الكريم مع كل ماتفضلت به ولكن لاتنسى هناك نسبة كبيره من التجار يتسمرون امام الشاشه وينراقبون الشارت وللابما لايصبرون ويفوتون فرص تحقيق المكاسب لذلك نحثهم على الصبر وخصوصا على الاهداف والاتزام بها.

sky44
07-26-2012, 13:33
السلام عليكم . التحليل هو ما يحدد مدى تقتك في توقعك فاذا كان التحليل جيدا فستكون عندك التقة الكاملة و سوف تصبر على الربح و الخسارة لانك تعلم ان نهاية صفقتك هو النجاح و اذا كان العكس فانك لن تكون صبورا عليهما

theboy2226
07-26-2012, 17:16
انا صبور لكن التزم باهدافي
و افضل حاجة ان الواحد قبل ما يفتح الصفقة يحط الاستوب لوس و التيك بروفت عشان يكون عامل حسابه علي الخسارة اللي هو محددها و مستعد لها و يكون عارف كمان الربح اللي هو حايحقه من الصفقه و ما يتاثرش حتي لو لقي انه ممكن يكسب اكتر مما هو محدد

zahran
07-26-2012, 17:17
بصراحه دى مشكله كانت بتواجهنى فى فتره من الفترات
بس الحمد لله قدرت اتغلب عليها
والمشكله بالنسبالى انى كنت بصبر على الخساره وللاسف كانت بتكبر اكتر واكتر
والربح كنت اقفله بسرعه خوفا من ان تخسر الصفقه
وقدرت اتغلب عليها ب استوب ثابت وهدف ثابت

ARAB_PIGEON
07-26-2012, 17:22
يجب ان لا تدخل اى صفقه الا بعد تحليل فنى دقيق
ووقتها راح تحدد نقطه دخولك وهدفك بدقه
اذا لم تستطع ان تحدد الاتجاه وان تعرف نقطه دخولك وهدفك لا تدخل ابدا من الاساس

HARRY POTTEER
07-26-2012, 17:24

ان تكون ذاهبه نحو تحقيق الهدف ولكن ببطئ شديد وتذبذب ومعه تفكر انك ربما سوف تجني خساره بدلا من الربح اذا ما ارتد الزوج فتقرر الخروج من الصفقه وبعدها بلحظات يضرب الهدف فنقول هل كانوا ينتظرون ان اخرج لكي يضرب الهدف !!!!

او ان تكون الصفقه بالاتجاه الثاني لضرب نقطة زوقفنا وهنا نقرر تحريك الوقف متعذرين بان الزوج سوف يعود ونتخلص من الخساره وعندما يستمر نقوم ايضا بتحريك الوقف ولانرضى بالخساره اليس كذلك؟؟

هل صبور على الربح؟
ام صبور على الخسارة؟
صبور على كلاهما؟

اعتقد ان الصبر يجب ان يكوون متواجدا في الربح و الخسارة
لانه في صفقات بتطوول كتير و بترهق المتداول و اكيد الله يصبرنا
ان كانت الخسارة كبيرة

khaledforex
07-26-2012, 17:26
الانسان بطبيعته وغريزته يصبر على الخسارة يقول لعل السعر يرتد فأربح بعد خسارتى
ولا يستطيع الصبر على الخسارة يقول لعل السعر يرتد فأخسر بعد ربحى
تلاحظ ان فى الحالتين نضع الارتداد فى الحسبان

realyone
07-26-2012, 17:30

هل صبور على الربح؟
ام صبور على الخسارة؟
صبور على كلاهما؟

بالنسبة لي اعاني من هذه المشكله ,فاني اصبر على الخساره اكثر من صبري على الربح فعندما ارى الصفقة اتجهت نحو الموجب اقفل الصفقة على ربح قليل خوفا بان اخسر الربح,وبعدها اتفاجأ بان الصفقة حققت هدفها واكثر

mohamed hamdy
07-26-2012, 17:34
انا اعتقد انك يجب ان تصبر علي الاثنين اولا علي الخسارة حتي تحقق ربحك
وعلي المكسب حتي تحقق مكسب اكبر

HARRY POTTEER
07-26-2012, 17:35

kanzsea
07-26-2012, 17:37
انا ممكن اصب على الخسارة اكتر من 200 الى 300 نقطة لكن الربح اول ما شوف ربح جيد اغلق الصفقة دون انتظار الاهداف رغم تاكدى من وصولة الى الاهداف

ahmed
07-26-2012, 17:39
طبعا يجب ان نكون صبورن على الربح صبرا جميلا كما اننا نصبر على الخسارة
وهذا امر غريب نخاف ان تذهب الارباح دون جنيها فنجنيها مبكرا
ولا نخاف ان تكبر الخسارة

amrmorasamir
07-26-2012, 17:40
انا للاسف معنديش صبر خالص على الربح ولكن ببقى صبور على الخساره كتير جدا
ممكن يكون عشان انا بدخل بحجم لوت كبير على حساب البونص وبخاف من الانعكاس عشان المارجن

Aker001
07-26-2012, 17:41
الربح و الخسارة اكيد لابد منهما في الفوركس
و العمل فيه يتطلب التزام سواء بادارة مالية او بالاستراتيجية
التي تعمل بها

mahmoud1
07-26-2012, 17:44
مشكلة المتابعه المستمرة اماما الشاشة بتخالى الواحد بيعلق الربح على هدف اقل من هدفة لكن لو فى خسارة بيصبر على الخسارة يمكن مع الخبرة فى الفوركس لما الواحد يصل لمراحلة الخبرة يقدر يكون عندو صبر اكتر من كده ويصبر على الربح

power8
07-26-2012, 17:46
طبعا يجب علينا ان نصبر على الربح و تعجل و نتخد قرارات بسرعة للحد من الخسارة
حيث ان الخسارة الحدودة تحمي راس المال

mabrahim
07-26-2012, 17:48
عتقد ان الصبر على الربح او الصبر على الخسارة مرهقيين جدا وقد يسببوا توتر وعدم تركيز
وتوتر

BiG MoNeY
07-26-2012, 17:48
اخي الكريم بخصوص سؤالك انا اصبر على الربح والخسارة لكن صبري على الخسارة بيكون اكبر لانه راح تكون بعد الخسارة في حالة نفسية لا تحسد عليها والله يصبر الجميع من هده الحالة لكن الصبر على الربح اهم شيء ايضا في الفوركس لانه بدون صبر راح تدخل في حالة الجشع والطمع ويمكن تتهور وتخسر كل مار بحته موفق اخي وشكرا لك

mohamed yossef
07-26-2012, 17:55
انا صبور على الخسارة واحاول ان اتعلم اكثر الصبر على الخسارة المؤقتة

ولكن الارباح اكتفى منها حتى اصل الى عدد معين خاص بى للنقاط التى استهدفها يوميا من السوق

Forex Eyes
07-26-2012, 18:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لما لا اصبر على الربح قد تنتابوني نوبة فرح
و لكن هو المطلوب
ربما سأصبر عليهما معا في الخسارة ايضا لا تعني نهاة المطاف لكن تعتبر بداية الربح

morx123
07-26-2012, 18:05
يسعدني ويشرفني الرد على موضوعك

يعتمد على حسب استراتجيتك وماهي توقعاتك
وكم نسبة النجاح

awad
07-26-2012, 18:10
اوافقك الراي اخي الكريم مع كل ماتفضلت به ولكن لاتنسى هناك نسبة كبيره من التجار يتسمرون امام الشاشه

---------- Post added at 05:10 PM ---------- Previous post was at 05:08 PM ----------

صابر علي الربح أكيييييييييد يعني

Rami
07-26-2012, 18:11
والله ياغالى الموضوع متعلق بنفسية
المتاجر نفسه وكيفية متاجرته
بارك الله فى جهودكم الكريمة

sara123
07-26-2012, 18:14
والله انا اعتقد يا اخي ان الفوركس عموما محتاج للصبر سواء في حالة الربح او في حالة الخسارة يعني مثلا لما نفتح صفقة لازم نصبر شوية وطالما احنا مش محللين تحليل عشوائي يبقى ان شاء الله هتربح وكمان في الحالة دي لازم نبعد عن الطمع يعني مش لما نلاقي الصفقة ربحانة نقول نسيبها ونستنى نكسب كمان وكمان لازم نقتنع ونرضى بالقليل واهو احسن من مفيش , وفي حالة الخسارة لازم نصبر ومنيأسش أبدا ونحاول نعوض الخسارة دي بأي شكل من الاشكال.

DZforex
07-26-2012, 18:22
الصبرمن صفات المتداول في الفوركس
يجب عليك الصبر على الخسائر لقدر الله و ان تصبر

على الوصول لهدفك لانك لن تصل اليه في لحظة

ahmed fakhry
07-26-2012, 20:34
انا بصبر على الربخ والخسارة بمعنى ان السعر ممكن يرتد كتير عليا لكن انا بصبر كتير جدا حتى لو وصلت لشهر ومخليش الحساب يظهر فية سالب حتى لو ادى دة للمارجن وبصبر على الربح لحد اما احقق اللى فى دماغى لان اللى فى دماغى لا يتعدى 20 نقطة

thebest
07-26-2012, 20:36
انا صبور علي كلاهما الحمد لله
وكل عام وانتم بخير

zizo_a_86
07-26-2012, 20:37
يمكن ان نقول نصبر على الربح لكن موضوع الصبر على الخسارة؟؟؟ هو الواحد داخل الفوركس عشان هدفه الخسارة؟

nrgslawi
07-26-2012, 20:40
انا من المتاجرين قبل ان ادخل اي صفقة اضع احتمال الربح واحتمال الخسارة واضع هدف للربح وحد للخسارة

pimo
07-26-2012, 20:41
الالتزام بالهدف هو من صفاتي في الفوركس ولكن عادتا تختلط علي الامور فاقرر بالخروج من الصفقة بربح قليل او خسارة صغيرة بدون ان احقق الهدف وهذا قرار صعب اتخاذه في السوق

madman
07-26-2012, 21:04
اصبر على الخساره وليس الربح الخساره لما اصبر عليها اكيد فى يوم من الايام هكسب

mohamed adel
07-26-2012, 21:19
انا عن نفسى اصبر على الخسارة اكثر من الربح وذلك رغبة للتعويض
اما فى حالة تحقيق المكسب فانى اغلق الصفقة على اى ربح

nour7
07-26-2012, 21:43
أعتقد أن الالتزام بالأهداف أفضل
أما إذاكنت تعتقد أن السعر سيحقق أرباح إضافية فضع الستوب المتحرك

KOGI
07-26-2012, 23:04
انا عن نفسى صبور ف ىالحالتين لان الربح مش بيتحقق فى لحظة ده انا ممكن اصبر على صفقة 12 ساعه واكتر
اما الخسارة فلازم اصبر عليها لانها ممكن تتحول فى اخر لحظة لربح اكيد
تقبل مرورى

islamselmy
07-26-2012, 23:08
انا شخصيا صبور على الاتنين و ملتزم بهدفى و قناعاتى الا وهى انى مكونش طماع و اتاكد ان الخسارة و المكسب لازم ولابد
لا حد هيفضل طول عمرة يكسب ولا حد هيفضل طول عمرة يخسر الامر سيان لكل شخص هنا

mido
07-26-2012, 23:14
اخي الكريم
اعتقد ان كلا الصبر على الربح او الصبر على الخسارة
مرهقيين جدا جدا وقد يسببوا توتر وعدم تركيز
تقبل مروري ولك فائق احترامي

revenge
07-26-2012, 23:22
بحط تيك بروفت و ستوب لوس
و بسيب الجهاز و اقوم انام :d

ببعد عن ضغط الاعصاب

BRUFEN
07-26-2012, 23:31
حتى ولو فعلن حدث ما تفضلت به بأني قمت بالدخول واخذ السعر بالتذبذب الطويل وعكس الصفقة وقمت بالخروج بخسارة وبعدها إتجه للهدف بالملي
تأكد يا اخي العزيز ما أصابنا لم يكن ليخطأنا وما اخطانا لم يكن ليصيبنا فالحمدلله والشكر لله على كل شيئ وعلى كل حال المهم ان يكون الأستوب لوز
هو من يحمي حساباتنا وكلما كان منطقته مختارة بعنيه كلما كان أضمن لعدم ضياع الصفقة وضربها للأستوب وكل شيئ بامر الله سبحانه

marcos
07-26-2012, 23:54
صبور لكن لازم ألحق نفسي فمثلا اليوم في اليورو دولار ربحت 120 نقطة وأنا كنت ربحان من البارح حيث فعلت بيع وكنت رابح 15 أو 20 نقطة
لكن لما لحق خطاب دراجي عرفت إن الموازين راح تنقلب ما ألغيت الصفقة لكن فعلت شراء لما عاد الشارت وبعدين ألغيت الصفقة

kero
07-26-2012, 23:58
انا صبور على الاتنين
ولازم اسيب الصفقة مفتوحة الى ان تصل لاحد الهدفين اما التيك بروفيت او الاستوب لوز

N123
07-27-2012, 00:02
مشكلتنا نحلم بالثراء السريع وننسى ادارة الصفقات وراس المال....
ببساطة أكثر ......
الفوركس ارباح متوقعة
ولكن قبلها خسارة محسوبة وبدقة
في النهاية أنا صبور ولكن ملتزم باهدافى

aboualy
07-27-2012, 00:04
من اكبر الاخطاء التى نرتكبها فى بداية تعلمنا الفوركس هى الصبر على الخسائر وعدم الصبر على الربح
واعتقد انه من الافضل تحديد الهدف و وقف الخسارة ونترك الصفقة الى ان تنتهى باحدهم ولكن يجب ان تكون الصفقة تمت بعد تحليل سليم

i5land_man
07-27-2012, 00:09
من اكبر الاخطاء التى نرتكبها فى بداية تعلمنا الفوركس هى الصبر على الخسائر وعدم الصبر على الربح
واعتقد انه من الافضل تحديد الهدف و وقف الخسارة ونترك الصفقة الى ان تنتهى باحدهم ولكن يجب ان تكون الصفقة تمت بعد تحليل سليم
طبعا بيكون سهل علينا اوي اننا نصبر علي خسارة لاننا عارفين اول ما نغلق الصفقة علي خسارة ده معناه ان حسابنا اصبح اقل
فبيكون عندنا امل انه السعر يعكس في اتجاه ربحنا عشان يقلل الخسارة شويا

ahmadsalaymeh
07-27-2012, 00:17
انا اصبر على الربح وعند تحقيق كمية جيدة من الارباح اقوم باغلاق الصفقة
وابتعد عن الطمع لان الطمع بداية للخسارة
ولا يمكنني الصبر على الخسارة

mage
07-27-2012, 01:03
لا بصبر علىا لخسارة وببقى مستنى اوى انا لسعر يرجع ويرد ولكن الربح الواحد بيبقى خايف السعر يعكس عليه ويخسر نسبة الارباح اللى كانت فى ايده لذلك انا اصبر على الارباح اكتر من الصبر على الخسارة

magic777
07-27-2012, 01:19
بصراحه انا بصبر على الخساره اكتر من الربح يمكن ده طبيعه فيا بس مابيهونش عليا اقفل على خساره
وبفضل اعمل هيدج او ادخل صفقات تعزيز او تبريد علشان اقدر اخرج على نقطه الدخول حتى

thepeaceman
07-27-2012, 13:08
شخصيا علي التجريبي
بفضل اني اعمل التايك بروفت والاستوب لوز واقوم خالص من قدام الشارت علشان اقدر احقق البروفت
اخي الكريم بما انك على التجريبي ارجو تعلم الصبر على الربح فقط وعدم تعلم الصبر على الخساره لانه تهذيب للنفس واراك تتعامل مع التجريبي كما يتعامل البعض مع الحقيقي لذلك اعيد واقول تعلم الصبر على الربح فقط

الربح و الخسارة اكيد لابد منهما في الفوركس ، و العمل فيه يتطلب التزام سواء بادارة مالية او بالاستراتيجية
فمهما كان الواحد ملتزم بالاستراتيجية فنه لا ينظر لا الى الربح و لا ارى الخسارة فقط انه يرى الشروط
و ما دام الواحد يدخل في التزام بالتسراتي=جية فانه اكيد سينجح بدون الدخول في متاهات الصبر عن الربح او الخسالرة

لذلك اخي الكريم عندما نحكم على الاستراتيجيه فان مايهمنا هو المعدل الاسبوعي او الشهري لانه يجب انتخسر في الفوركس ولا مجال للربح على طول الطريق شكرا لك صديقي

egypt2012
07-27-2012, 13:09
انا بصبر على الاثنين
فعند فتح اى صفقة بضع لها الهدف و الاستوب و بتركها و لا انظر لها حتى تصل الى هدفها ام استوبها

Mohamed90
07-27-2012, 14:13
السلام عليكم طبعا اخي العزيز انا لااصبر على الامرين و اشعر اني لا اتحمل لهذا اقوم بوضع امر الوقف الخسارة و تحديد الهدف
و الابتعاد لحين تحقيق واحد فيهم و ارتاح لانه تتبع الشارت يفقدك اعصابك تحياتي

sharkawy
07-27-2012, 14:14
شخصيا اصبر علي الصفقه مادام التحليل جيد

وايضا مدام وضعت استوب لوز مناسب وتيك بروفت ايضا مناسب فلا خوف ولا حاجه للتسرع

mohamed Omar
07-27-2012, 15:10
الصبر ف الخسارة كويس والمكسب برده
لكن لو صبر يؤدي لخسارة
طمع يعني
فحقفل الصفقة فورا

deadlyfox
07-27-2012, 15:48

هل صبور على الربح؟
ام صبور على الخسارة؟
صبور على كلاهما؟

اعتقد انى من النوع الثالث انى ممكن مع المكسب افضل قاعد ومستنى
وحتى مع الخسارة بصبر املا فى تحليلى والسعر يطلع تانى

king
07-27-2012, 16:01
اخى الصبر على الربح مطلوب ولكن الصبر على الخساره غير مطلوب ابدا لان من الممكن تزداد الخساره وعندها سوف يضيع مالك المستثمر بالكامل وعندها لن يكون هناك مجال للربح ولكن عندما تلاحظ ان الخساره تزداد الافضل اتخاذ قرار ايقاف هذه الخساره واعادة قراءة اوضاع السوق والاعتماد على قوة التحليل الفنى من هنا تكون الخساره بالنسبه لك نقطة ربح وانطلاق

magic777
07-27-2012, 18:39
اخى الصبر على الربح مطلوب ولكن الصبر على الخساره غير مطلوب ابدا لان من الممكن تزداد الخساره وعندها سوف يضيع مالك المستثمر بالكامل وعندها لن يكون هناك مجال للربح ولكن عندما تلاحظ ان الخساره تزداد الافضل اتخاذ قرار ايقاف هذه الخساره واعادة قراءة اوضاع السوق والاعتماد على قوة التحليل الفنى من هنا تكون الخساره بالنسبه لك نقطة ربح وانطلاق

بص هو الصبر على الخساره مطلوب ولكن في حدود مش تسيبها كده مفتوحه الا في حاله واحده فقط اذا كنت
واثق من تحليك وكمان داير راس مال كويس هنا تقدر تصبر على الخساره العائمه لحد لما ترجع وتكسب وتجيب هدفك

salah.bmw
07-27-2012, 19:41
بصراحة انا صبور على الخسارة ولست صبور على الربح
وفي اغلب الاوقات اعاني ساعات على ربح بسيط ومجرد خروجي من السوق ارى ان السعر تحرك باتجاه هدفي الذي كنت انتظره

compaq0
07-27-2012, 20:05
هذا هو السؤال الفاصل فى الفوركس اعلم انك اذا كنت تصبر على الخساره و لا تصبر على الربح فالمحصله خساره و اذا كنت بتصبر على الربح و لا تصبر على الخساره المحصله ربح.انا بصبر على الخساره

y4x
07-28-2012, 00:21
اعتقد يجب ان يكون الصبر فى المكسب

او الخسارة

وطلما دخلت هذا المجال عليك بالصبر ثم الصبر

MixMax
07-28-2012, 05:25
ياغالي عليك بتحمل كلتيهما في كلتا الحالتين يجب عليك التحمل
فتتحمل الربح كيلا يصيبك الغرووور
وتتحمل الخسارة كي لا تياس
تقبل سلامي ياغالي

gamelgemy
07-28-2012, 05:36

هل صبور على الربح؟
ام صبور على الخسارة؟
صبور على كلاهما؟

الصبر اهم اسباب الربح الوفير انا اصبر على الربح والخسارة معا

i5land_man
07-28-2012, 05:37
ياغالي عليك بتحمل كلتيهما في كلتا الحالتين يجب عليك التحمل
فتتحمل الربح كيلا يصيبك الغرووور
وتتحمل الخسارة كي لا تياس
تقبل سلامي ياغالي
كلامك مظبوط لان محدش بيكسب طول الوقت من غير خسارة
ومحدش بيخسر طول الوقت من غير مكسب
ده سوق الفوركس وكل الاحتمالات واردة

elzeel
07-28-2012, 05:45
فى الفوركس المفروض طالما انك فتحت صفقه تسيبها تاخد وقتها وتشوف
ايه اللى هيتم للاخر

i5land_man
07-28-2012, 05:49
فى الفوركس المفروض طالما انك فتحت صفقه تسيبها تاخد وقتها وتشوف
ايه اللى هيتم للاخر

كلام مظبوط بس بشرط تكون محدد ملامح الصفقة دي
يعني محدد مستوي جني الربح
ومحدد مستوي وقف الخسارة
وبكده حتقفل علي ربح محسوب او خسارة محسوبة

mage
07-28-2012, 06:29
الواحد بيصبر على كل حاجة والله يا اخى من كتر ما نواجه فى سوق الفوركس اصبحنا نرى ان سوق الفوركس يجب ان نصبر على الربح وعلى الخسارة علشان مع الصبر يتاتى الفرج وهذا ما ننتظره فى الفوركس وهو الفرج

medmedooo
07-28-2012, 08:39
لربح و الخسارة اكيد لابد منهما في الفوركس ، و العمل فيه يتطلب التزام سواء بادارة مالية او بالاستراتيجية

2x1
07-28-2012, 08:41
اذا كان الخسارة لم تصل بعد الي حد المارجن قد اصبر عليها وايضا اصبر علي الربح حتي اصل الية

SlaiteR
07-28-2012, 09:11

هل صبور على الربح؟
ام صبور على الخسارة؟
صبور على كلاهما؟

بالطبع اصبر على الخسارة

فكلنا قد خسرنا وبعدها

حققنا ارباح خيالية

dollyabdallah
07-28-2012, 09:38
اخي الكريم بخصوص سؤالك انا اصبر على الربح والخسارة لكن صبري على الخسارة بيكون اكبر لانه راح تكون بعد الخسارة في حالة نفسية لا تحسد عليها والله يصبر الجميع من هده الحالة لكن الصبر على الربح اهم شيء ايضا في الفوركس لانه بدون صبر راح تدخل في حالة الجشع والطمع ويمكن تتهور وتخسر كل مار بحته موفق اخي وشكرا لك

tictok
07-28-2012, 11:01
انا عن نفسي اصبر على الخسارة إلى حد معين ولكن لابد من ان تكون على علم بأنها خسارة مؤقتة وسيصحح السعر اتجاهه إلى تحقيق الهدف والا يكون الصبر معناه خسائر اكبر
وذلك يعتمد على تحليلك وتأكد من الصفقة اما الربح فانا لا أصبر عليه وأتخوف من ارتداد السعر وتحويل المكسب إلى خسارة

no1forex
07-28-2012, 11:28

هل صبور على الربح؟
ام صبور على الخسارة؟
صبور على كلاهما؟

اعتقد انى صبور ولكنى ملتزم بى اهدافى كى انجح اكثر

resala11111
07-28-2012, 11:31
انا عن نفسى عندى صبر
على المكسب والخسارة لانى عندى هدف
وعندى اصرار عليه ويجب كل انسان ان يكون له هدف
بالتوفيق لكم

derfcase
07-28-2012, 15:32
في بداية دخولي هذا السوق اخي الكريم
thepeaceman
كان مثلي مثل غيري اصبر علي الخسارة اكثر من الربح ظنا مني ان السوق سيرتد ليعوض ما خسرته
و لكن بعد ذلك اكتشفت ان الاسلوب الامثل هو ان يضع المتداول خطة جيدة لادارة راس ماله و ان يحدد قبل دخوله الصفقة امر الخروج الذي اذا وصل السعر اليه تعتبر الصفقة منتهية

Aker001
07-28-2012, 15:33
انا لااصبر على الامرين و اشعر اني لا اتحمل لهذا اقوم بوضع امر الوقف الخسارة و تحديد الهدف
و الابتعاد لحين تحقيق واحد فيهم و ارتاح لانه تتبع الشارت يفقدك اعصابك
تقبل مروري

ameer
07-28-2012, 15:34
نصبر على الربح والخسارة في ان واحد اذا فتحنا الهيدج اذا كان السعر نازل اكثر سوف نغلف الصفقة الاولى وهية البيع ونصبر على السعر النازل وننربح منة

ahamed ali
07-28-2012, 15:34
انا اصبر على الربح ام الخسارة لا اصبر عليها
لان الخسارة اساسا بتخلص على اى حاجة يبقى مفيش حاجة هتصبر عليا بعد ما تخسر

mehdy
07-28-2012, 15:40
في اعتقادي ان المتاجر الناجح لا يترك المجال للصبر على الربح او الخسارة فهو لا يدخل صفقة الا بعد الدراسة والتحليل الدقيق لاهجاه السعر وبعدها يحدد اهدافه ويدخل ببيع او شراء

delpi
07-28-2012, 19:00
انا اصبر على الربح والخسارة لكن صبري على الخسارة بيكون اكبر لانه راح تكون بعد الخسارة في حالة نفسية لا تحسد عليها والله يصبر الجميع من هده الحالة لكن الصبر على الربح اهم شيء ايضا في الفوركس

magic777
07-29-2012, 01:09
في اعتقادي ان المتاجر الناجح لا يترك المجال للصبر على الربح او الخسارة فهو لا يدخل صفقة الا بعد الدراسة والتحليل الدقيق لاهجاه السعر وبعدها يحدد اهدافه ويدخل ببيع او شراء

ده ايللي المفروض يحصل نظريا اخي لكن لو جينا نشوف التطبيق العملي للكلام ده على ارض الواقع هنلاقي ان
مش كل المتاجريين ليهم نفس رد الفعل او نفس التصرف السليم
وفيهم من يضعف ولا يستطيع الصبر

HOUSAMMI
07-29-2012, 11:48
بسم الله

ادا دخلت الفوركس

لازم تصبر على الاتنين

والاهم الالتزام بالاهدف

فلا تعاند السعر ولاتطمع فى كثرة الربخح

Tips™
07-29-2012, 12:08
انا بصبر و خلاص و دى احسن حاجه و احمد ربنا على كل شئ
و القناعه اهم حاجه برده يا اخوه

thepeaceman
07-29-2012, 15:07
السلام عليكم . التحليل هو ما يحدد مدى تقتك في توقعك فاذا كان التحليل جيدا فستكون عندك التقة الكاملة و سوف تصبر على الربح و الخسارة لانك تعلم ان نهاية صفقتك هو النجاح و اذا كان العكس فانك لن تكون صبورا عليهما

انا صبور لكن التزم باهدافي
و افضل حاجة ان الواحد قبل ما يفتح الصفقة يحط الاستوب لوس و التيك بروفت عشان يكون عامل حسابه علي الخسارة اللي هو محددها و مستعد لها و يكون عارف كمان الربح اللي هو حايحقه من الصفقه و ما يتاثرش حتي لو لقي انه ممكن يكسب اكتر مما هو محدد

بصراحه دى مشكله كانت بتواجهنى فى فتره من الفترات

يجب ان لا تدخل اى صفقه الا بعد تحليل فنى دقيق
ووقتها راح تحدد نقطه دخولك وهدفك بدقه
اذا لم تستطع ان تحدد الاتجاه وان تعرف نقطه دخولك وهدفك لا تدخل ابدا من الاساس

اعتقد ان الصبر يجب ان يكوون متواجدا في الربح و الخسارة
لانه في صفقات بتطوول كتير و بترهق المتداول و اكيد الله يصبرنا
ان كانت الخسارة كبيرة

كما اجد من مشاركاتكم ان الجميع متفق على ضرورة التحليل الصحيح ومن ثم اتخاذ قرار دخول الصفقه بعد معرفة وتحديد نسبة الربح والخساره ومن ثم الصبر حتى تحقيق الاهداف ولذلك نقول دائما ان الصبر على هدف الربح مكسب جيد والصبر على الخساره مضاعفتها وفقدان الحساب

kaka2
07-29-2012, 15:13
انا جدا صبور على الخسارة
ولكن العكس على الربح فعندما بتكون بالموجب احاول اغلقها باسرع وقت
لان عندي قناعة مش لازم تحقق اعلى ربح من الممكن تعكس عليك
فخذ الربح القليل احسن

alkatom
07-29-2012, 15:19
الصبر في الفوركس من الامور التي تتنامى اثناء المتاجرة ........ويكون الصبر سواء على الربح او الخسارة
يرجع الى الصفقة نفسها وفق الهدف ووقف الخسارة

A7mad_Aziz
07-29-2012, 15:26
انا دائما اصبر علي الخساره ولااصبر علي الربح ولا اعرف السبب في ذلك هل الموضوع عمليه نفسيه ام ماهو السبب في ذلك

alaoui11
07-29-2012, 15:28
هههههه الفوركي يجب ان يكون له صبر داووود
شخصيا اصبر علي الربح و الخسارة ايضا لكن طعم الخسارة يكون مر جدا

forexawy
07-29-2012, 15:30
فعلا يجب ان تصبر وتلتزم بادراة راس مالك
وبالتارجت والستوب لوس حتى تحقق
هدفك

mohamed1happy
07-29-2012, 15:32
أكيد سوف يحدث أما الربح او الخسارة لكن في الحقيقة انا لا اصبر علي الربح فعند تحقيق اي ربح فأنا اغلب الصفقة عليه وخلاص اما في الخسارة فأنا اصبر يمكن يرتد السعر

khaledforex
07-29-2012, 15:38
أكيد سوف يحدث أما الربح او الخسارة لكن في الحقيقة انا لا اصبر علي الربح فعند تحقيق اي ربح فأنا اغلب الصفقة عليه وخلاص اما في الخسارة فأنا اصبر يمكن يرتد السعر
كلنا هذا الرجل
كلنا لا نطيق ان نرى امامنا ربح ولو بسيط جدا ولا نتقتنصه
لكن ان كان على الخسارة فمن الممكن ان تستمر ايام طويلة
ونقول
يمكن السعر يرتد
لكنه للأسف يأخذ الحساب معه الى اعماقه السحيقة

aid alkholi
07-29-2012, 15:43
اصبر على الخساره لكن الربح اخاف لينقص فبغلقه ^_^

magic777
07-30-2012, 00:12
كلنا هذا الرجل
كلنا لا نطيق ان نرى امامنا ربح ولو بسيط جدا ولا نتقتنصه
لكن ان كان على الخسارة فمن الممكن ان تستمر ايام طويلة
ونقول
يمكن السعر يرتد
لكنه للأسف يأخذ الحساب معه الى اعماقه السحيقة

ده بيكون نتيجه اننا مش بنكون واثقين في تحليلنا اخي ولا من نقطه دخولنا وكمان متنساش تجارب الخسائر السابقه لينا
برده هتأثر علينا وتخلينا نخاف على الربح خوفا من انعكاس ممكن يحصل كما حدث معانا في الماضي وبالتالي نتسرع ونغلق على ربح بسيط
بدل من انتظار المجهول

aboushnb
07-30-2012, 01:22

هل صبور على الربح؟
ام صبور على الخسارة؟
صبور على كلاهما؟

انا اعتقد ان الصبر يجب ان يكوون متواجدا في الربح و الخسارة
و ان شاء الله هتكسب اكتر

zizo_a_86
07-30-2012, 01:30
الصبر على الربح معقول ودا اكيد لو كنت عاوز تربح اصلا...اما صبر على الخسارة دى الى بتبقى صعبة شوية وربنا يكفينا شرها

sabry
07-30-2012, 01:34
كنت دائما فى حالة انعكاس السعر اقول ان هذا اخرة ولابد ان يعود الى طريقة لكن للاسف كنت افول الكلام دة لنفسى حتى اجد السعر قدفرق عن تقطة الدخول 200 نقطة والمصيبة ان اكون عملت تعزيز
فزادت المصيبة ----- لاتطارد الخسارة ابدا ودعها فى سلام

tifanytomato
07-30-2012, 01:40
انا عن نفسى بحط وقف الخسارة واخذ الربح واتركهم واتكل على الله وساعات كتير بقفل الجهاز وممكن اقفل عدد من العقود عند منطقة اخد الربح واسيب الباقى وانقل وقف الخسارة على نقطة الدخول وعند الخسارة بسيبها حتى لو ضري بنقطة وارتد لانى بقبل الخسارة زى المكسب ومفيش تجارة من غير خسارة

yusef2011
07-30-2012, 01:42
الصبر بكل الاوقات واهم شي تكون مستعد لكل شي يحدث لك .. سواء ربح او خساره

واتعلم من كل شي ومن خطا

pimo
07-30-2012, 02:07
من الاحسن يا اخي ان تحط ستوب لوز علي الصفقة وتضع ايضا تيك بروفية لكي تتجنب مثل هذه الامور وتلتزم بالتحليل الذي قمت به هذا افضل من ترك المجال مفتوح

gamal
07-30-2012, 02:12
من يتعب لاجل شيء علية ان يصبر ولكن الصبر
علي المكسب افضل علي
ان اصبر ولكن لا استفيد فانا اريد المكسب وفعلي الصبر

eng2012
07-30-2012, 02:21
لا انا بالفعل اقوم بالصبر على الربح وليس كثيرا لانى اخاف ان ذلك الصبر يحول الربح الى خساره

juba92
07-30-2012, 02:30
موضوع الصبر على الخسارة ده لازم يكون ليه تحليل قوى جدا ومتأكد منه
وراس مال يتحمل الخسارة اللى ناوى تصبر عليها
لو اتحققو تصبر عادى

Ahmed Ghanem
07-30-2012, 17:28
انا دلوقتى بصراحة لسه على التجريبى
لكنى بصراحة بحب الالتزام بادارة راس المال سواء فى الربح او الخسارة
ودا انسب حل بصراحة بدل الصبر على الخسارة او الربح !!

محمد فرغلى
08-03-2012, 06:15
انا ممكن اصبر على الاتنين لان الصفقات ممكن يطول وقتها فالواحد ميعرفش هيخسر
ولا هيكسب ربنا يوفقنا كلنا يارب

webtech
08-03-2012, 06:23
الصبر على الربح اهون من الصبر على الخسارة فالقلب لا يتحمل الخسارة

farid7adid
08-03-2012, 15:43
في البداية كنت اصبر كاتر علي الخسارة حتي يتمرجن الحساب

اما الان اضع الاستتوب المتحرك و اترك السعر يطير مع الرالي

forex.pips
08-03-2012, 15:46
انا اصبر على الخسارة واصبر على الربح ايضا
اعلم ان طريقتى خطأ وانوى ان اغير منها ان شاء الله والتزم بالاستوب لوس

mohamed eldamnhorey
08-03-2012, 16:50
الكثير يصبر على الخساره ولا يصبر على الربح

انا وقعت فى هذا الفخ كثيراً

اقول اصبر والسعر هيرجعلى

يعكس اكتر - اقول اصبر وهيرجع بعد كده بقا

وفى النهايه الاقى مارجن كول

حصلت معى كثيراً

adamnb1
08-03-2012, 16:52
السلام عليك اخي الكريم موضوع موفق اما بالنسبة لي شخصيا فانا اتاجر كما يتاجلر المحترفون حيت اني احدد
تيك بروفيت و الستوب لوز و اغادر منصة المتاجرة يام ان احقق الربح او الخسارة

Meerak
08-03-2012, 17:04
للاسف انا من الناس اللى بتصبر على الخسارة
واول ما الاقى ربح بقفل على طول ونادرا ما اصبر

noureen
08-03-2012, 17:10
و الله بعتقد انى اصبر على الاتنين
طالما تحليلى صح و واثقه منه و لا يوجد شىء فى السوق يجعلنى قلقانه و انا غالبا بعد ما افتح اى عقد بقفل
صفحه الميدياتريد عشان مش اتعب اعصابىهبط وصعد
كدا هتجيلى سكه قلبيه

silver
08-03-2012, 17:13
هذا من اهم المواضيع التي تؤثر فينا

بالنسبة لي اصبر على الاثنين الربح والخسارة

بالتويق

light
08-03-2012, 17:25
الخطأ الدي يرتكبه اي مبتدأ هو انه يضع الربح محدود والخسارة غير محدودة ، وبالتالي فهو يصبر على الخسارة ولا يصبر على الربح

eletrebi
08-03-2012, 17:42
الاتنين يجب فى كل منهم الصبر حتى تحقق رغبتك النهائية وهى الربح
الموضوع مش محتاج غير الصبر والتركيز والشجاعة وتبنى استراتيجيات ناجحة

elhoot777
08-03-2012, 17:55
للأسف الواحد مننا بيصبر على الخساره لكنه لا يصبر على الربح
كم من صفقة سارت فى الاتجاه الصحيح لها ثم اغلقتها قبل ان تتم هدفها

magic777
08-03-2012, 18:13
طالما تحليلى صح و واثقه منه و لا يوجد شىء فى السوق يجعلنى قلقانه و انا غالبا بعد ما افتح اى عقد بقفل
كدا هتجيلى سكه قلبيه

بصي فيه حاجه هتخليكي متقلقيش ابدا وهيا انك تكوني دايما بتفتحي الصفقه بلوت مناسب ومع اداره راس مال مناسبه
وطالما عملتي كده وايضا دخلتي بعد تحليل جيد للسعر ومن نقطه قويه يبقى ليه القلق

pimo
08-03-2012, 18:25
كدا هتجيلى سكه قلبيه

احسن شيء فعله بعد فتح الصفقة هو كما قلت هو غلق منصة التداول والانصراف الي قضاء امور اخرا بدل الجلوس امام الشاشة ومشاهدة السعر يلعب باعصابك وهذا طبعا بوضع اوامر ستوب لوز وتكت بروفيت

bassma_kamel
08-04-2012, 11:13
اعتقد ان يجب الصبر على كلا من الربح والخساره , ولكن بحدود , لان الصبر الزائد عند الخساره من الممكن ان يؤدى الى خسائر كبيره جدا وكل ما يزيد صبرك كل ما تزيد خسارتك ,ولكن فى اداتين مهمين ممكن استخدامهم لتفادى الخطوره وهما الستوب لوس والتيك بروفيت :)

Desperate
08-04-2012, 11:49
ان اصبر على الاثنين الان, افتح الصفقة واضع لها تارجت واستوب
واتركها لتضرب احداهما دون فرق بالنسبة لى طالما انى ملتزم بالهدفين
وادارتى لراس مال فلا اعتقد انى سأخسر كثيرا واذا ربح ساربح ما يكفينى :)

أسكبيد
08-04-2012, 12:37
اهم حاجة الدخول يكون صحيح وبتحديد الاستوب والهدف وتسيب السعر يوصل حاجة منها وتشوف صفقة غيرها
عشان ماتقعدش تشغل نفسك بصفقة انت وضعت اوامرها خلاص وانتهى الموضوع
في حالة الربح بنقل الاستوب على نقاط ربح واسيب الصفقة مفتوحة واطارد الربح ماهو كده كده ضمنت انها ربحانة خلاص واي زيادة خير من عند ربنا

hichemdz
08-04-2012, 12:43
السلان عليكم

هذه هي مشكلتي التسرع وعدم الصبر . احيانا تكون الصفقة رايحة للهدف ولكن ببطئ شديد ولا اصبر ثم اغلق الصفقة على ربح بسيط ومباشرة يطير السعر ويضرب الهدف .

kota553
08-04-2012, 15:02
انا اصبر على الخسارة جداااااا هههههههه لحد ما تعمل ماترد موجب اما الربح اول ما يعمل موجب بقفل على طول وارجع اضرب نفسى انى قفلت ههههههه ده كحان فى الاول طبعا انما دلوقت
عادى جدا بصبر عل الاتنينوبشتغل بهدوء جدا الحمدلله

ahmed
08-04-2012, 15:12
طبعا يجب ان احنا نصبر على الربح ويفضل استخدام الترلنج استوب
ونقطع الخسارة بشكل سريع اى لا نحرك مكان وقف الخسارة ابدا وهذة من الاشياء التى يجب عدم تجاهلها

forex_8
08-04-2012, 15:16
كما نعلم كلنا ان الصبر من اهم الصفات التى يجب ان تتوافر فى المتتداول حتى يستطيع ان يحقق ارباح من الفوركس فانا اعتقد ان الشخص الصبور يحقق اكثر بكثير من الشخص الغير صبور
ولكن لكل شئ هناك حد فمن المهم وضع حدود سواء للصبر على الربح او الصبر على الخسارة حتى لا ينقلب ذلك الصبر علينا

أحلى نوجة
08-04-2012, 15:21
السلام عليكم
اعتقد ان الانسان لابد ان يكون صبورا دائما و تحت اى ظروف فان لم يصبر على الربح سيضيعه فى اخر لحظة
و ان لم يصبر على الخسارة فلن يستطيع تعلم اخطاءه ليربح فيما بعد
اما انا فانا صبورة و لكن ملتزمة باهدافى

thepeaceman
08-04-2012, 15:32

بالنسبة لي اعاني من هذه المشكله ,فاني اصبر على الخساره اكثر من صبري على الربح فعندما ارى الصفقة اتجهت نحو الموجب اقفل الصفقة على ربح قليل خوفا بان اخسر الربح,وبعدها اتفاجأ بان الصفقة حققت هدفها واكثر

انا اعتقد انك يجب ان تصبر علي الاثنين اولا علي الخسارة حتي تحقق ربحك
وعلي المكسب حتي تحقق مكسب اكبر

بالتاكيد هي مشكله كبرى ويجب ان نتعلم منها درسا واحد وهو الصبر فقط على الربح لاننا لو صبرنا على الخساره فالاحتمال الاكبر هو خسارة اكثر ونسبة الربح تكاد تكون معدومه ولماذا الصبر ونحن قد دخلنا الصفقه ووضعنا نقاطنا لكي نكسب او نخسر وهذا حال الفوركس والا من اول الدخول لانضع نقطة وقف وننتظر ام تحقق الهدف او ضياع الحساب وهذا ما لانريده في متاجرتنا

ngm el forex
08-04-2012, 15:35
لابد من تجرع مراره الخساره حتى اذوق الربح ولكن السؤال هنا
ايهما يكون اكبر الخساره ام الربح ؟
بالتاكيد الربح لابد ان يكون اكبر باذن الله والا لا فائده من ذلك

mmm2013
08-05-2012, 01:29
انا كنت دائما اصبر على الربح حتى استطيع ان احققه ولكنى لا استطيع ان انتظر تى احقق خساره كبيره وكنت اغلق الصفقه سريعا

Shady Moustafa
08-05-2012, 01:31
اللى بيصبر على الربح حينول اللى فباله مهما طال الزمان واللى مش بيصبر على المكسب وعوز كل حاجه بسرعه حيخسر اسرع مما يتصور

meroo
08-05-2012, 01:33
للاسف انا من الناس اللى بتصبر على الخسارة
واول ما الاقى ربح بقفل على طول ونادرا ما اصبر
دى مشكلة فيك يااخى ولازم تحاول تتغلب عليها
لانك كده بيضيع منك ربح كبير وفى القابل بتصبر على الخسارة لحد ما تبقى كبيرة

mohamed2010
08-05-2012, 01:34
الحمد لله أنا صبور على الخسارة ولكننى غير
صبور على الربح اي انا عندما احقق ربح أغلق مسرعا خوفا من الأرتداد الذى سيحدث للصفقة

atefeid
08-07-2012, 14:38
الرد على هذا السوال فى راى 100 % من النجاح فىالفوركس
99.9 من المشاركين على ما اظن يصبرون على الخسارة ولا يصبرون على الربح عندما ياتى
وكل هذا يتراوح بين الخوف والطمع
وهل كل من يلتزم ويضع استوب وهدف يلتزم بهما
اذن الحل فى الالتزام فقط .

ghenaim
08-07-2012, 14:51
هنا عامل الخبرة يلعب دوره ومدى تتبعك للتوصيات والتحليلات في السوق كما انه عليك الالتزام بما خططت الوصول اليه وعدم التراجع لن ذلك يعطيك
ثقة في نفسك تساعد بناء معالم طريقك في هذ المجال لأن الثقة في النفس هي اساس النجاح في هذا السوق

rafat
08-07-2012, 14:52
لا اصبر على الربح وخاصه اذا وصل لاكثر من 20 نقطه
اما الخساره فاحيانا تعكس الصفقه لاكثر من 100 نقطه وانتظرها حتى تصل لنقطة الدخول

bader
08-07-2012, 14:53
الموضوع يعتمد على نفسية المتداول ومتى التزامه بخطة معينة بالنسبة لي انا متداول صبور على الخسارة لغاية تصفير الحساب ولو تحقق لي اي هدف ممكن اقفل باي وقت

aboualy
08-07-2012, 14:54
من اهم العيوب التى تكون فى متاجرتنا هى الصبر على الخسارة وعدم الصبر على المكسب
فنحن دائما اذا كانت الصفقة رابحة ثم حدث انعكاس بسيط فى السعر نسارع الى اغلاق الصفقة خوفا على ضياع ارباحنا

thehulk3
08-07-2012, 15:34
هذا الكلام يحدث حينما لا يكون للمتاجر استراتيجية واضحة المعالم
أو عندما لا يلتزم باستراتيجيته
أنا مع وجهة نظر ان يكون لديك استراتيجية واضحة ملتزم بها بالستوب والهدف وكل شيء وربنا يوفق الجميع

mahmoud1
08-07-2012, 15:39
من اهم العيوب التى تكون فى متاجرتنا هى الصبر على الخسارة وعدم الصبر على المكسب
فنحن دائما اذا كانت الصفقة رابحة ثم حدث انعكاس بسيط فى السعر نسارع الى اغلاق الصفقة خوفا على ضياع ارباحنا
طبعا لازم يكون فى استراتجية الواحد يتلزم بيها لكن اظن انه كتير من المتداولين
بيتكلم عن الاستوب لوز ولا يعمل بستوب لوز بيحدد الهدف ولا يحدد وقف الخسارة

saramoza
08-07-2012, 15:40
اكيد الصبر مفتاح الفرج
والصبر مش هستخدمه فى الربح ههههه
يارب معنا فى الخساااااارة يارب ما يورينا طبعا الصبر عندى هيكون فى الخسارة
شكرا

magic777
08-07-2012, 19:07
هنا عامل الخبرة يلعب دوره ومدى تتبعك للتوصيات والتحليلات في السوق كما انه عليك الالتزام بما خططت الوصول اليه وعدم التراجع لن ذلك يعطيك
ثقة في نفسك تساعد بناء معالم طريقك في هذ المجال لأن الثقة في النفس هي اساس النجاح في هذا السوق

طبعا مافيش شك في كده الخبره هنا اللي هتخليك تصبر على الخساره والربح بنفس الطريقه عادي طالما انت واثق من تحليلك
وايضا داير راس مالك جيدا وداخل صح ومن نقاط قويه هنا مش هيهزك الانعكاسات ولا الحركات الخادعه بسهوله

سوما
08-07-2012, 19:10
اسواء صفة فى المضارب هو التذبذب وعدم قدرتة على اتخاذ القرار السريع وبما ان المضاربة هى عبارة عن قدر ولا تعلم ماذا يحدث غدا فالصبر على الخسارة من صفاتى بل اتعلم من اخطاى واحاول تجنبها

mido75
08-07-2012, 19:17
عندما اكون داخل الصفقة و انا محدد التاك بوفت و الاستوب لوز لا اصبر على الربخ او الخسارة اما احيانا عندما ادخل باستراتيجية اخرى او لصفقة طويلة نسبيا اصبر على الخسارة اكثر لاننى بكون اتعامل مع منطقة سعرية و ليس سعر محدد تماما فيكون دخولى للتبريد او التعزيز و هو امر فى معظم الاوقات بكون مخطط له مسبقا اى لا افعل ذلك عشوائيا

Marado9
08-08-2012, 04:33
اصبر علي الربح لو هيا مافيهاش خسارة
اما الخسارة
انا بعمل زي المثل الباب اليجيلك منه الريح سدة واستريح

nada
08-08-2012, 05:02

هل صبور على الربح؟
ام صبور على الخسارة؟
صبور على كلاهما؟

هذه يعتمد على وثوقئك من التحليل بتاعك
وانا اكثر شياء بعملوا بحدد الهدف والاستوب يمة يضرب الهدف يا يضرب الاستوب
اما اذى تكررت معك نفس الحركة فبتالى لبدا من التعلم واصتياد الفورص الصحيحة

madoxegy
08-08-2012, 05:03
دى مشكله كانت بتواجهنى فى فتره من الفترات

rofex
08-08-2012, 05:04
اضن انه لما بتفتح صفقة تضع لها ستوب لوز و البروفية و تتركها يا اما و يا اما
و بدلك تبعد نفسك لا تصبر و لا تتسرع فقط خلي السوق هو الي بيقرر

AMANI
08-08-2012, 05:06

هل صبور على الربح؟
ام صبور على الخسارة؟
صبور على كلاهما؟

لا هذا ولا ذاك ساحلل جيدا وبمجرد تحقق الهدف اخرج من السوق واذا خالف السعر تحليلى ساعمل هيدج وادير الصفقه بذكاء خارق كى لا اخسر

gool_oussama
08-08-2012, 05:07
انا بصبر على الخسارة وو الربح لكن الخسارة اكثر ما دامة لا تاثر بشكل كبير على راس المال فانا اخاطر دوما ب 20% من راس مالي فام ربح 15% من قيمة الحساب او الخسارة لان راس مالي ضعيف لكن بعد ان يكبر ساتحفض و لن اخاطر بالحساب

محمد فرغلى
08-08-2012, 06:07
اكيد لازم تصبر بس بشرط تعرف سبب الخسارة ومتقعش فى الغلط مرتين
حاول تطور من نفسك بشرط متحاولش تنتقم من الفوركس ساعة الخسارة لانك هتخسر اكتر

nada
08-08-2012, 06:45
انا بصبر على الخسارة وو الربح لكن الخسارة اكثر ما دامة لا تاثر بشكل كبير على راس المال فانا اخاطر دوما ب 20% من راس مالي فام ربح 15% من قيمة الحساب او الخسارة لان راس مالي ضعيف لكن بعد ان يكبر ساتحفض و لن اخاطر بالحساب

كبيره جدا نسبة المخاطره وانتا تقول ان حسابك صغير
يعنى ممكن 4 صفقات خسره ورا بعض تطير الحساب لبدا من تقليق هذه النسبة النصف او اكثر
حتى تكبر الحساب مش مهم المدى المهم ان صفقات جيدا

abokarma
08-08-2012, 06:58
انا اصبر دائماً في الخساره و تعلمت عدم اطمع و الالتزام بالاستراتيجيه اللي شغال بيها بالطريقه دي المكسب اكثر من الخسارة

hend
08-08-2012, 15:55
على الاتنين لازم الصبر طبعا مهو الطبيعى فى الفوركس الصبر والا غير كدا مش هتبئا تاجر شاطر
لانك لو كنت مش عندك صبر مش هتعرف تتعامل خالص ده رايى

White Knight
08-08-2012, 16:05
يجب ان اكون صبور على الامرين الخسار والربح
لان الصبر احد مفاتيح الفوركس التى تودى الى نجاح

waleed adel
08-09-2012, 04:30
الصبر اكيد مطلوب طبعا لتعامل مع سوق الفوركس ولكن يعنى بحدود
يعنى الصبر على الخسارة ممك نيؤدى لخسارة كبيره

mr.wal
08-09-2012, 04:33
الصبر على الصفقة مهم جدا
ولكن لازم يكون التحليل للشارت تمام ويكون التحليل
على فريم كبير يعني الساعة وفوق

mohamed farag
08-09-2012, 04:34
الصبر عالبلاء
وةالخساره بلاء اما الربح بيجي
ولاا ايه ههههههه

medhat
08-09-2012, 04:34
اصبر على الخساره اكثر من الربح فعند تحقيق ربح احيانا اخاف من ضياعه وتغيير اتجاه
الترنت ويتحول الرح الى خساره

ahmedyousef33
08-09-2012, 04:37
طبعا اصبر على الربح لانى ساستفيد منه بعائد مادى اما الخسارة ما الذى يجبرنى على تحملها

thepeaceman
08-13-2012, 16:53

انا ممكن اصب على الخسارة اكتر من 200 الى 300 نقطة لكن الربح اول ما شوف ربح جيد اغلق الصفقة دون انتظار الاهداف رغم تاكدى من وصولة الى الاهداف

طبعا يجب ان نكون صبورن على الربح صبرا جميلا كما اننا نصبر على الخسارة
وهذا امر غريب نخاف ان تذهب الارباح دون جنيها فنجنيها مبكرا
ولا نخاف ان تكبر الخسارة

انا للاسف معنديش صبر خالص على الربح ولكن ببقى صبور على الخساره كتير جدا
ممكن يكون عشان انا بدخل بحجم لوت كبير على حساب البونص وبخاف من الانعكاس عشان المارجن

بما انه للفوركس العديد من الميزات ولعل ابرزها وهو الذي يعلم على الصبر وهنا الصبر الجميل والمطلوب تعلمه هو الصبر على الربح فقط وذلك لان الصبر على الخساره يجعلها تكبر واحتمال عودة السعر قليله لذلك نبتعد عنه اما الصبر على الربح فهو يعلمك انت تظفر على هدفك وهو الاسلوب الامثل والصحيح

mahmoudemam
08-13-2012, 16:55
اصبر على الربح والخسارة لكن صبري على الخسارة بيكون اكبر لانه راح تكون بعد الخسارة في حالة نفسية لا تحسد عليها والله يصبر الجميع من هده الحالة لكن الصبر على الربح اهم شيء ايضا في الفوركس لانه بدون صبر راح تدخل في حالة الجشع والطمع ويمكن تتهور وتخسر كل مار بحته

dentist
08-13-2012, 17:34
انا عن نفسي بسبب ع الخسارة يمكن ترتد لربح
لكن بصراحه مبصبرش ع المكسب وبقفل الصفقه علي طول

Ama0200
08-18-2012, 08:49
كلاهما يحتاج الى الصبر
و لكن الصبر على الخسارة يكون اكبر من الصبر على الربح

و شكرا

sonic_eg
08-18-2012, 13:01
انا عن نفسى صبور وبحترم اهدافى اكيد مش حاطط استوب لوز وتوب بروفيت خلاص ايه المشكله لو ضرب الاستوب لوز وانا عملت الى عليا

Mohamed90
08-18-2012, 13:58
السلام عليكم اخي العزيز الفوركس مجال الصبر و بدون صبر لن تحقق ش و لن انصحك بالتسرع
و انا احدد الهدف و الخسارة و اترك الصفقة لحين ضرب احدهما تحياتي

Gravity
08-18-2012, 14:12
لأنك اذا صبرت على شي غير الثاني مشكلة ..
وايضا لازم اخي خسارة وربح.. مستحيلة ثبات على شي واحد ..

الدرهي
08-18-2012, 15:24
اخي العزيز انا اصبر على كليهما
و لكن مستعد لربح و الخسارة و املي ان يتوق ربحي و يفوق الخسارة
و اشجع مني كل يوم صبري و تباتي و اماني بالله

mmm2013
08-18-2012, 15:46

بالفعل والصبر يجعلك تستطيع ان تحقق الربح بكل سهوله لانك سوف تعرف متى تدخل الى السوق وتحقق الربح دون اى مشكله

yasefsami3
08-18-2012, 15:49
بصراحة اصبر علي الربح واصبر علي الخسارة لان الربح اقول ممكن يزيد والخسارة اقول ممكن تنقص

eng Adel
08-18-2012, 15:50
السلام عليكم .. هو اصلا احنا بنشتغل فوركس وثقتنا بلصبر الانسان الي معهوش صبر هيخسر دايما اما الي عندو صبر هيربح ادا لازم يكون صبور على الربح والخساره وشكر اخي الكريم على الموضوع الأكثر من رائع وجزاك الله خيرا وشكرا..

wisam
08-18-2012, 15:54
السلام عليكم

اخي العزيز الصبر يكون على الربح

اي لا تسعى لتحقيق الربح في يوم واحد

ولكن فتح صفقات بمدى طويل وبقدرة تحمل كبير على انعكاس السعر

اي الخسارة العائمة

hazem ahmed moahmed
08-18-2012, 16:09
انا غالبا بصبر علي الخساره بيبقي عندي امل اني ممكن اقللها و اعوضها كلها لكن الربح مش بصبر عليه بصراحه انا ساعات بقفل الصفقه قبل ما توصل للهدف بتاعي

Kasparof
08-18-2012, 16:24
انا من النوع الصبور على الربح ولكن اذا وجدت نفسى على وشك الخسارة سأغلق الصفقة واكتفى بالمكسب القليل اما بالنسبة للخسارة انا واضع حد للخسارة وسألتزم به

face book
08-18-2012, 16:42
انا بصبر علي الاتنين
منتا خلاص حللت وتعبت وحطيت صفقتك واستوبك وهدفك
انهي الموضوع علي كده

zeyadkabeel
08-18-2012, 16:47
صبور على الربح اكثر من الخسارة وإن شاء الله ربنا يوفقنا فى اللى احنا عايزينه

eng/ali
08-18-2012, 17:08
السلام عليكم
بالنسبة الى لابد اولا من تحديد الستوب لوس
ثانيا تحديد التيك بروفت
ودا لان الكثير بيطمع فى ربح زيادة ويفاجأ بارتداد الزوج ويقول ياريت كنت بيعت

amininho10
08-18-2012, 18:59

fersinho
08-18-2012, 19:03
و الله صبور على كليهما لأنهما من الله عز و جل و الصبر مفتاح الفرج

elmirmajid
08-18-2012, 19:06
السلام عليكم اخخي الكريم شكرالك على الموضوع هو لازم تكون في كل الاحيان صبور لكي تضمن مكانك في الفوركس لانه في حلة الربح لازم تمون صبور لكي لاتطمع وفي حالة الخسارة لازم تكون صبور لكي لا تتهور لدلك في الفوركس انا اعتقد انه لازم تكون صبور على الربح والخسارة موفق اخي

ROTARY28
08-18-2012, 20:07
السلام عليكم
الامر سيان بالنسبة لي
فانا لا اتابع مجريات الاحداث بعد ان افتح صفقتي واحدد لها نقطة الهدف ونقطة الستوب

sami
08-18-2012, 20:15
أنا أخي الفاضل صبور على الربح،و ليس على الخسارة طبعا بالمعنى الذي قصدته،فعند الدخول في صفقة،أحدد هدف و وقف لا يهمني أن يصل السعر للهدف بسرعة أو ببطء،و لا أفكر في إحتمال أن يرتد أو غيرها من الوساوس الأهم عندي أن تغلق الصفقة بشكل آلي يا ربح يا ضرب وقف

badrheba48
08-22-2012, 17:49
أنا للأسف حاسة انى من المبتداين بسبب الحكاية دى لأنى بصبر جدا على الخسارة و مش بحب اطلع بستوب و استخدم هيدج دايما لكن مش بصبر على الخسارة خالص يعنى لو خسرانة عشرين بيب استنى لغاية ما تبقى 100 و لو كسبانة 5 بيب بقفل على طول و بترعب لو السعر رد ..

mmm2013
08-22-2012, 17:56
شخصيا علي التجريبي

بالفعل انا اصبر على الخساره كثيرا ولكنى عند بدايه تحقيق الربح اقوم بغلق الصفقه سريعا

waleedkhan
08-22-2012, 17:59

dzabdou
08-22-2012, 18:26
أنا أصبر على الربح
أما الخسارة فأقرأ التحليلات . غذا كانت ستواصل . سأغلق
أما إذا كانت ستعودسأتركها وأصبر عليها

بسمة الحياه
08-22-2012, 18:50
انا استعمل الستوب لوز فان خسرت صفقتي فتغلق مباشرة
اما ان ربحت فاتابع والاحظ الى ان اصل الى هدفي و التوكل على الله اولا و اخرا

vamoscapitos
08-22-2012, 18:54
انا عندما احدد هدفا لا احركه مهما كانت النتائج

فهذا يدخل ضمن الالتزام بالتحليل والاستراتيجية المستعملة

yahiamahmod56
08-22-2012, 19:06
الحمد لله انا صبور على الأثنين الربح والخساره وهذا هو الطريق للنجاح فى هذا المجال لان التسرع فيه يؤدى اللا الفشل السريع

nejmeddine
08-22-2012, 19:10
و الله صعب جدا الواحد يصبر على الخسارة انا شخصيا لا استطيع ان اصبر على الخسارة لاكن الستطيع ان اصبر على الربح
و افضل شيء انو الواحد قبل ان يفتح صفقة يعمل دراسة لها يعني يشوف هل سوف تربحه او لا

hanyzky
08-23-2012, 01:23
انا شخصيا احاول اناصبر على الربح واصبر ايضا على الخساره فى الانى السلامه وفى العجله الندامه

islam96
08-26-2012, 12:15
أنا صبور على الخسارة
أما الربح فلا يحتاج إلى صبر بالنسبة لي لأني أدخل صفقات قصيرة لها هدف محدد

meroo
08-26-2012, 12:19
كلامك حقيقى والله يااخى واعتقد كتير مننا للاسف بيواجه المشكلة دى
انا المشكلة بالنسبة ليا هيا الا ذكرتها ف البداية دايما بستعجل على اغلاق الصفقة ويوصل الزوج للهدف الا حدتته لنفسى من البداية

daisy
08-26-2012, 19:15
الحقيقه اللى انت قلته بتكون فعلا حرب نفسيه رهيبه اثناء المتاجره
والاتنين واحد سواء صبر على خساره او ربح
الاتنين ليهم ضررهم ونفعهم
فانا افضل التدريب على الالتزام بجوانب الصفقه اللى حددتها من البدايه
من هدف ووقف خساره

houria
08-26-2012, 19:32

Evon
08-26-2012, 20:04
الصبر مهم فى كل الاحوال و بالذات فى محاولة تحقيق الاهداف .. بس فى طرق كتير كمان غير كده
انت ممكن تعمل استوب لوز و تيك بروفت و تقوم تنام بقا و ربنا يستر عليك
اهم حاجه انك تكون محلل السوق صح و نتبؤأتاك لها نسبة كبيره من النجاح و ان شاء الله ستحقق الربح

Mostafa Ragab
08-26-2012, 20:57
أصبر علي الخساره لأنها بداية الربح عندما أتعلم من اخطائي وأستفاد منها جيدا لكي احقق الربح

eslam2665
08-26-2012, 20:59
يجب علينا الصبر في المكسب وفى الخسارة
التسرع يؤدى الى خسارة حتى ولو كان التسرع فى قفل صفقات مربحه

kavo0o
08-26-2012, 22:05
انا من وجهة نظرى المتواضعة الصبر طبعا مفيد لكن الطمع يقل ماجمع
علشان كدا انان من رايي لما تحقق مبتغاك اقفل الصفقة دى في حالة المكسب لكن في حالة الخسلرة انا اقفلها فورا حتى لاتزيد الخسارة

qorrow
08-26-2012, 22:22
الحقيقة لا أصبر على الخسارة فأنا بخاف جدا من زيادة الخسارة ويمكن عشان لسه مبتدأ .. لكن الربح نصحني الكثيرون ألا أطمع .. فأفضل تيك بروفيت أسرع حتى لو قليل

go89
08-26-2012, 22:40
السلام عليكم ورحمه الله وباركتة
اول توصية ينزلها الخبير العالمي في منتدانا والله الموفق ويارب يديم علينا خبراتة يا رب
EUR-USD 27 Aug 2012 Technical Forex Analysis

Market should up toward 1.2570-1.2544,if 1.2495-1.2482 is broken so that 1.2570-1.2544 would be damage.market break down.
يا ريييت يا جماعه نتواصل معه كلنا عشان نحسسه اننا شاكرين افضالة ودة اكونتة
http://www.facebook.com/eng.marine.1

sa3idsmp
08-26-2012, 23:01
الربح كيفما كان قدره يبقى ربحا و يزيد كم حماسة المتداول و لو

كان سنتا واحدا اما الخسارة فلا يقبل بها احد مهما اختلفت شدتها

لهدا انا افضل الربح كيفما كان على الخسارة و طبعا اصبر عليه

bony2
08-27-2012, 00:42

هل صبور على الربح؟
ام صبور على الخسارة؟
صبور على كلاهما؟

لا انا بصبر على الخسارة اكتر الربح باخد المضمون و اخرج مش عادتى الطمع و طبعا ده بعد ماتقرصت اكتر من مرة بس الحمد لله بقى

moha55
08-27-2012, 00:59
الربح و الخسارة لا بد منهما في اي عمل و في الفوركس تتجلى اهمية الربح و الخسارة في عملهما على صقل الخبرات
و يجب الصبر عليهما معا حتى تتحول الخسارة الى مكسب فغلي

anazoft
08-27-2012, 01:11
اذا كان التحليل و خصوصا التقني صحيح و متقن
فلن تحتاج للصبر
فالاهداف تحدد قبل عقد الصفقة
و عموما ادا كان التحليل سليما
فينبغي الصبر على الخسارة
لكن عدم الطمع في الربح

monaismail
08-27-2012, 01:26
عندما انوى الدخول فى عالم الفوركس فلابد ان اضع فى حساباتى موضوع الربح والخسارة

ولابد ان اصبر على كلاهما والا ساضع نفسى تحت ضغط عصبى لا فائدة له

marem2007
08-27-2012, 04:09
انا بصبر علي الربح تمنيا قي المزيد
واصبر علي الخسارة املا في التصحيح

forex.pips
08-27-2012, 04:11
احيانا اكون صبورة مع الربح مثل الخسارة واحيانا لا اصبر على الربح واصبر على الخسارة
الافضل هو وضع ستوب وهدف محددين وعدم تغييرهم مهما ان كان

waled_ballal
08-27-2012, 05:45
المفروض ان الانسان يصبر على الخسارة اكثر لان الربح قادم
اما الخسارة صعبة فى لافلفوركس وانا مبتدئ جديد ماجربتش الخسارة

ThE.pRoF
08-27-2012, 05:54
صبور علي الخساره اكثر لكن دائما ارتبط بحجم رأس مالي القليل الذي لا يمكنني من الصبر علي الخساره كثيرا
و لا أستطيع الالتزام بأهدافي دائما عندما تكون الحركه بطيئه لكن يظهر لي حل في بعض الاوقات عند ارتداد السعر بعكس صفقتي ان اقرب وقف الخساره الي سعر اخرج به من الصفقه رابح كم نقطه

azza51
08-27-2012, 09:24
المقولة المعروفة ان الصبر مر ...وانتظار النتيجة مهما كانت هي اتي توتر الاعصاب وعموما انا اصبر علي كلاهما والنتيجة في النهاية هي التي سوف تحدد علي ماذا كنت اصبر وسوف ارضي بها ان شاء الله سواء كانت ربحا ام خسارة

fikofiko85
08-27-2012, 11:14
انا للاسف بصبر على الخساره وهى فى احيانا يكون صبرا صحيحا و احيانا يؤدي بى الى الهلاك

osamaelnino
08-27-2012, 11:19
انا من اكبر مشاكلى الصبر على الخسارة حتى لا ارى الستوب ينضرب
لكن الصبر على الربح اجمل بكثير

MAGDY
08-27-2012, 11:38
الصبر مطلوب فى الكثير من أمور الحياة

لكن الفوركس يحتاج أكثر للحكمة والإصرار والعزيمة الصادقة

وهذى أو تلك .. لاتكون إلا بعد التعلم والخبرة الكافية .. للغوص فى أعماق هذا البحر المتلاطم الأمواج

تحياتى

adlsat14
08-27-2012, 12:11
السلام عليكم
عليك ان تكون صبور على الصفقات لان كما غلت ممكن ينقلب الوضع عكس ماهو ظاهر
لذلك الصبر على كلا الحالتين
كما أن افضل حاجة ان الواحد قبل ما يفتح الصفقة يحط الاستوب لوس

Looser
08-27-2012, 12:25
هذه المشكله ليست مشكلة حضرتك بمفردك و انما مشكلة
العديد من المضاربين
الصبر على الخسارة على أمل إرتداد السعر
و عدم الصبر على الربح خوفاً من ضياعه

و من هنا فهما مشكلتان و ليست مشكله واحده
فلنبدأ معاً فى رحلة للخلاص من
المشكله الاولى
فهى الاخطر فقد تدمر الحساب
و تنهى الرصيد
ألا و هى الصبر على الخساره
اخى الحبيب
إلزم نفسك بنقطة ايقاف خساره
هى العلاج الجذرى للقضاء على هذه المشكله
فلن تدع أمر الحساب يهرب من يدك
حيث يتم ايقاف خسارتك عند حد معين بلا تسويف او تأجيل
فأنت قد لا تدرى ما يحمله لك الغد فكن على حذر
و لا تحزن اذا ما تفعلت نقطة ايقاف خساره
او تم ضرب استوب
بالعكس إحمد مولاك ان خسارتك توقفت عند هذا الحد
فستبدأ من جديد دون قلق او انتظار

العوامى
08-27-2012, 12:32
طبعا لازم تكون مرن فى التعامل مع السوق يعنى انت ادخل الصفقة وحط التارجت والاستوب
ولو لقيت مؤشرات انعكاس مش لازم توصل الهدف للاخر اقفل على كده وشوف ايه وضع السوق وبعدين كمل تانى

sarim
08-27-2012, 12:39

هل صبور على الربح؟
ام صبور على الخسارة؟
صبور على كلاهما؟

hossam zaki
08-28-2012, 01:03
لربح و الخسارة اكيد لابد منهما في الفوركس ، و العمل فيه يتطلب التزام سواء بادارة مالية او بالاستراتيجية
و ما دام الواحد يدخل في التزام بالتسراتي=جية فانه اكيد سينجح بدون الدخول في متاهات الصبر عن الربح او الخسارة

kabookaboo2010
08-28-2012, 05:05
طبيعة النفس البشرية تجعل الانسان يصبر على الخسارة ولا يطيق استكمال الربح حتى لو كان حاسس انه ماشى صح فى الصفقة بتعته

Dola
08-28-2012, 05:36
والله انا شايف ان لازم اكون فيا ميزة الصبر واكون صابر فى كلا
الاحوال سواء كانت فى الربح او فى الخسارة

mhb2012
08-28-2012, 08:24
انا لو علي اصبر على كليهما لان الربح والخساره واحد بنسبه لي وبالتوفيق للجميع

abdulhadi
08-28-2012, 08:32
اعتقد ان كلا الصبر على الربح او الصبر على الخسارة متعبين جدا جدا وقد يسببوا توتر على الشخص وعدم تركيز
و من الافضل وضع النقط التى تغلق عندها الصفقة سواء بالربح او الخسارة من البداية بناءا على التخطيط والتحليل الذى قمت به

عصام
08-28-2012, 09:01
لقد قرات الموضوع و احسست انك يا صدسقي تقرا افكاري حيث اني لاحظت ان اغلب خسارتي في الفوركس كانت من الصبر على الخسارة و عدم الصبر على الربح و هذا اهم من دراسة الاستراتيجيات و التحليل الفني

king forex
08-28-2012, 09:10
بصراحة انا اصبر على الربح صبر طويييل وبعض الاحيان ينعكس السعر عندي لاني صبرت عليه
اما الخسارة فلست صبوراً عليها ابداً واريد توقيفها قبل ان تاخذ مالي كله
بوركت

elmasa2014
08-28-2012, 12:34

Eslam Torres
08-28-2012, 12:54
صبور على الربح ام الخساره فانا صبور على هدفى
واى صفقه تمر بمراحل كثيره
واهم شئ ان تبعد عن الخوف والطمع
وستنجح فى صفقتك ع اى حال

egypt25
08-29-2012, 03:43
طبعا كله بيصبر اكتر على الخسارة
وهى دى المشكلة لانك بتلاقى نفسك بتخسر كتير وبتكسب قليل
عشان كده انا بعود نفسى دائما انى اخد الربح كامل عشان اقدر اعمل حاجه كويسة

marem2007
08-29-2012, 04:03
انا لا اصبر علي الربح متني لحد مالسعر يصححمكن
ارضي باي ربح يجي بس الخسارة بستي بس

kmkm
08-29-2012, 04:56
يجب على التاجر الذكي أن يصبر على الربح كما يصبر على خسارة .. فاذا صبر على واحد منهم دون أن يصبر على الأخر سيؤدي هذا العدم إتزان و خلل في النظام مما يؤدي الخسارة فادحة

ahmedamz
08-29-2012, 05:07
انت تتكلم وكانك تعيش معى اثناء فقاتى فانا بالفعل بعض الاوقات عن الوصول الى نصف الهدف
ويتذبذب السر وتصبح الحركة بطيئية اقرر ان اغلق الصفقة على هذا الربح وبعدها بدقائق جد ان الطريق اقترب للهدف ولكن فى حالة وقف الخسارة يجب ان ابقى الصفقة الى نهايتها حيث نقطة وقف الخسارة

uventene
08-29-2012, 06:24
المفروض الصبر يكون على الربح وعلى الخساره قبل الربح لان الصبر على الخساره هيؤدى بعد ذلك الى تحقيق الربح ولكن يجب التعلم من الاخطاء التى ادت الى الوقوع فى الخساره والتعلم منها ومعالجه تلك الاخطاء حتى تحقق ارباح جيده بعد ذلك

eslam92
08-29-2012, 06:51
اعتقد اننى من النوع الثانى فدائما ما اشعر بأن السارة ستتحول الى ربح
ولكن للأسف حتى الأن ظنى قد اخطأ اكثر ما اصاب :( لذا احاول ان اتحول للنوع الثالث وان اكون صبور فى اى حالة
ولكن بحد معين فدائما ما يكون للصبر حدود
تقبل مرورى

nany1980
08-29-2012, 09:17
للى عايز يشتغل فى الفوركس لازم يلتزم بالصبر على الربح اوعلى الخسارة الاثنين حرق اعصاب جدا جدا وقد يسببوا توتر و الضغط العصبى بس انا بصراحه مبغمرش بشتغل بالسنت حتى لو كان راس المال كبير و لو فتحت صفقه و عامله خساره بسبها لغايه متتعدل

forexawy59
08-29-2012, 09:59
انا الحمد لله من النوع الصبور جدا ومش بستعجل على ارباح او بحب الطمع فيها وبرضى
باى ربح قليل حتى لو سنت فى الصفقه فهو الحمد لله مكسب وربح احسن من الخساره بكل تاكيد

nabeel_25
08-29-2012, 10:01
السلام عليكم
انا بالنسبة الي سوف اصبر على الاثنين معا لانهما قادمين الي حتما

hesham itch
08-31-2012, 11:08
اعتقد ان الصبر على الاثنين ضرورى ولكن فى حالات معينة والتى يلزم عنده
الوصول الى تلك النقطة وعند التحليل الجيد يمكن الصبر بشكل اكبر

waleed adel
08-31-2012, 11:30
الصبر على الربح ممكن عادى مع وضع امر الترلينج ستوب لضمان ربح اذا قدر الله وانعكس السعر
ولكن الخساره لايجب الصبر على المزيد من الخسائر

mero
08-31-2012, 12:42
اصبر على الخساره والربح ولكى تحقق الربح لابد ان تصبر اولا على الخساره وتتقبلها وتتحملها حتى تستطيع ان تحقق ربح بعد ذلك وتعتبر الخساره البدايه لتحقيق المكسب فيجب الا تزعل من الخساره فاكيد خير

mrhamza3
08-31-2012, 13:19
صبر هو مفتاح النجاح اخي فبدون الصبر لن تسطيع تحقيق ما ترمو اليه
الصبر يجبب ان يكون متواجدا في الربح و الخسار

khaledyosrie
08-31-2012, 13:21
هو المطلوب الصبر فى كل الحالات سوء كانت مكسب او خساره لقدر الله حتى لا اتصدم وابدتى من جديد واحقق ارباح واقلل من الخسائر

hesham1046
08-31-2012, 13:24
هاقولك الصرحة ماحدش فينا بيصبر على الربح نهائى لية الان اى مبلغ انت هاتربحو حتى لو 10 دولار وبتكون واثق انك ممكن هاتكسب 50 دولار بس بقتفل الصفقة وتقول الحمد الله
لكن الخسارة بتصبر عاليها على امل ان السعر يهبط ههههههههههههههه دى معاادلة ماحدش يقدر يفهما ابداااا

ahmedgalal
09-15-2012, 01:12
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل ان
الصبر على الربح او الصبر
على الخسارة مرهقيين جدا
وقد يسببوا توتر وعدم تركيز
وبالتوفيق للجميع

fady10
09-15-2012, 01:14
انا من نظرى اانا افضل اصبر كتيرر جدا على الخسارة وقد تصل الى مرجنة الحساب واطير بسرعة لاغلاق الصفقة ومنذ امس قلت اصبر على الربح اتت التصريحات وضيعت الحساب :) الحظ بقى

okash
09-15-2012, 01:17
الحالة النفسية تقول الصبر على الخسارة ، لأن المشاعر تجعلك ان تخاف على الربح من ان يطير فتغلق الصفقات مبكرا والخسارة تبقيها على امل ان يعدل معك الوضع ولكن في النهاية يتمرجن الحساب

hamzah krishan
09-15-2012, 01:21
الصبر في جميع الاحيان هو ضروري سواء كانت الخسارة او الارباح
لابد من الصبر على جميع الظروف شخصيا الصبر يكون اشد على الخسارة
عندما يخسر الشخص لابد من الصبر على تلك الخسارة حتى تتحفز للمرة القادمة على خوض الكثير من الصفقات

lala
09-15-2012, 02:16
اعتقد ان كلامن الربح والخساره بالفعل موجوديين بالفوركس ولازم الصبر على اى منهم بناء على دراستى للسوق
والاستراتيجيه التى وضعتها فالصبر هو اساس الدراسه فى الفوركس سواء فى الربح او الخساره

shery
09-15-2012, 02:24
الربح والخساره الاثنين المفروض تتقبلهما مثل بعض سواء ربح او خساره والرضى والقناعه باى ربح واذا رضيت بالخساره هتقدر بعد ذلك تتغلب عليها وتحقق ربح ولكن يجب ان تتعلم منها اولا وتدرس اسباب الخساره والعوامل التى ادت اليها حتى تتجنبها

misho
09-15-2012, 04:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الصبر على المكسب او الخساره صعبه فالحالتين
بس الاهم من الصبر عدم الطمع فان صبرك ده هيكسبك اكتر فتخسر لو كنت كسبان
او تخسر اكتر لو كنت صابر انك تكسب وانت خسران
بالتوفيق للجميع

azifek
09-15-2012, 06:56
انا صبور على الخسارة و هذا ماكلفني غاليا لقلة رأس المال
اما الربح فلست صبور بمجرد مشاهدة الصفقة رابحة اتسرع باغلاقها

نهى نبيل
09-15-2012, 07:09
اكيد من واجهه نظرى ان الصبر على الخساره ممكن قد يحدث شئ يؤدى بخسارتك الى الربح
الموضوع بس مش استعجال لابد من اتخاذات القرارات السليمه فقط

ahmedamz
09-15-2012, 07:16
شخصيا علي التجريبي

انا معك فى رايك فمن الممكن ان اضف الاستوب لوس والتيك بروفت وان اترك الصقة تمشى كما تريد وفى
النهاية ارى الى اين ذهب واتقبل اذا ماكان ربح او خسارة