PDA

View Full Version : رسم الشموع اليابانية CandleSticks

afailal95
06-14-2016, 20:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، مرحبا بكم أعضاء منتدى فوركس العرب
اليوم سنشرح :

رسم الشموع اليابانية CandleSticks
هو أقدم تمثيل بياني لحركة السعر، ويعبر عن حركة التداول من خلال أشكال تشبه الشموع، حيث تمثل كل شمعة حركة التداول لفترة زمنية محددة ويتم من خلالها تمثيل أسعار الافتتاح والإغلاق وأعلى وأقل سعر.

zndo910
06-14-2016, 20:39
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اشكرك اخى الفاضل على شرح موضوع رسم الشموع اليابانية و اشكرك على هذه الشرح المميز و المفيد لنا وللجميع
بارك الله فيك
وجزاك الله خير
وبالله التوفيق

محمد سليم
06-23-2016, 09:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة لكل اعضاء المنتدى الافاضل والمحترمين اما بعد اشكرك يا اخى الكريم على تلك المشاركة المفيدة والتى تنم عن رغبة منك فى افادة الاخرين وارجو دوام التوفيق لك وكذلك المزيد من المشاركات

karis
12-20-2016, 11:01
موضوعك رسم الشموع اليابانية رائع و قد وصلت الافادة
مشكووور اخي تقبل مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي للنجاح للاعضاء انشاء الله

wahid357
12-20-2016, 15:23
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم اخي هي قديمة جدا لكن استعمالها انتشر مؤخرا فالشموع اليابانية عوضت استعمال العمدة وشهدت نجاحا واستعمالا كبيرين

snnaky
05-11-2017, 20:54
المعلومات الفنية دى بتحتاج لشرح مش مجرد تعريف يعنى عاوزين نشوف الشرح من خلال شارت توضح علية المعلومات الفنية وتعملها تطبيق عشان الناس تفهم انما اية فايدة التعريف بدون شرح وشارت فنى توضح علية وبعدين الفوركس دة بحر كبير مش مجرد تعريف ممكن يكون مفيد انما الأهتمام بطريقة الشرح مهم جدا اللى بيعمل موضوع يفهم انة بيعمل موضوع للناس مش للبونص

Asmaa1203
05-11-2017, 21:23
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
بوست مفيد عن توصيف الشموع اليابانية و يوجد لها نماذج عديدة لو ادرجتها ضمن الموضوع و ارفقت صور لها لكان الموضوع اشمل و اعم فى الفائدة عموما ارجو ان تتقبل مرورى

بدر اشطيبي
05-11-2017, 23:29
رسم الشموع اليابانية يمكن ان يساعدك اخي في تحليل حركة السعر
بشكل جيد والعمل على استخلاص اشارت الدخول بالتوفيق

Mr Fathy
05-12-2017, 12:05
بسم الله الرحمن الرحيم انا عن نفسى لقيت طبعا فى الشارت وده معروف للجميع البارات والشموع والخط البيانى انا بفضل طبعا الشغل على الشموع اليابانية