PDA

View Full Version : أنظمة المتاجرة Trading Systems

afailal95
06-14-2016, 20:46
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، مرحبا بكم أعضاء منتدى فوركس العرب
اليوم سنشرح :

أنظمة المتاجرة Trading Systems
هي انظمة تقوم على استخدام مجموعة من أدوات التحليل الفني لتحديد إشارات الشراء والبيع وتحديد نقاط الأهداف ووقف الخسارة.

محمد سليم
06-23-2016, 08:38
موضوع جيد ورائع اخى الكريم نشكرك كثيرا على الجهد المبذول فيه
واتمنى لك مزيدا من التوفيق فى الموضوعات القادمه.....
ولكن نرجو الشرح بمزيد من الاسهاب لبعض العناصر الغيرواضحه فى الموضوع
تقبل مرورى

Aymen Tertag97
12-31-2016, 15:27
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
موضوع منسق و جميل يعني به الكثير من المعلومات المفيدة أخي الكريم حول الفوركس خاصة بالنسبة للأعضاء الذين لتوهم
بدأو في هذا المجال و أنا منهم بارك الله فيك عنا أخي الحبيب
تحياتي لك و تقبل مروري.

bebars zolfakar
12-31-2016, 17:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
مشكور اخى لافاضل على شرحك لنظام الكتاجرة وايضاحها وهوا موضوع مفيد لكل المتداوالين
تقبل مرورى وتحياتى
شكرا لك اخى الفاضل على مجهودك

samehsaeed13
12-31-2016, 18:22
فعلا انظمة المتاجرة هى انظمة تقوم على استخدام مجموعة من أدوات التحليل الفني لتحديد إشارات الشراء والبيع وتحديد نقاط الأهداف ووقف الخسارة.
ولابد من توضيح الموضوع بالامثله

chiheb316
12-31-2016, 20:52
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بالنسبة لي لا افضل الاعتماد على انضمة معقدة بل على استراتيجية بسيطة كي لا اصابب باللخبطة

aymansaleh
01-01-2017, 11:13
السلآم عليكم ورحمة الله وبركاته
الأخ الكريم
جزاك الله خيرا علي هذا البوست أنظمة المتاجرة والذى سيفيد بالطبع جميع المتداولين سواء كانوا مبتدئين او خبراء مشكور اخونا علي هذا المجهود الرائع
تقبل مرورى

zizoo99
01-01-2017, 13:32
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
شكرا لك اخى و لكن ماذا بعد ؟؟ فانظمة التجارة ليست انظمة بالمعنى التقليدى و انما استراتيجيات او خطط للتداول يقوم بها المتداول بغرض التداول بطريقة منهجية سليمة

AHMED NOLE
01-01-2017, 13:53
شكرا على الموضوع ومهم لكلك متاجر فى لسوق انه يكون عارف الاسلوب المناسب ليه ف التعامل فى السوق
قبل ان يتم اختيار الاستراتيجيه يعنى الاسكالبينج ولا التحليل او المتاجره اليويميه المتوسطه او السوينجات

Ayman Abdellatif
01-01-2017, 14:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
اخى الكريم كل التحية لك على هذا الموضوع عن أنظمة المتاجرة و بالطبع سوف يستفاد من محتواه جميع الاعضاء المبتدئين منهم و الممارسين ارجوا ن تتقبل مرورى

snnaky
05-18-2017, 20:59
طيب يا اخى اشرحلنا هذة الطريقة وخصائصها بطريقة فنية امال حضرتك عامل موضوع لية؟ حضرتك عشان يكون فى استفادة صح ويكون موضوعك مفيد بجد كان لازم يكون فى شرح وتوضيح للطريقة من خلال الشرح والتطبيق على شارت عشان الناس تفهم مش عشان حضرتك تعمل موضوع ولتاخد بونص بس يبقى اية الفايدة واية اللى ممكن نستفيدة احنا من موضوعك وعلى فكرة محدش غصب عليك انك تعمل موضوع بالعافية وتختار المحتوى انت اللى عامل موضوعك يبقى ياتعمل موضوع مفيد يابلاش

xmenflis1
05-24-2017, 00:31
مرحباً
شكراً على إضافة
فعلا انظمة المتاجرة هى انظمة تقوم على استخدام مجموعة من أدوات التحليل الفني لتحديد إشارات الشراء والبيع وتحديد نقاط الأهداف ووقف الخسارة.
بتوفيق للجميع