PDA

View Full Version : هل تدون وتكتب ملاحظاتك الفنيه للسوق فى ورقه ؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

king
07-25-2012, 18:03
السلام عليكم

العديد من التجار عند التحليل الفنى للسوق يواجه العديد من ازواج العملات وتحليلات مختلفه لكل زوج
وهناك تجار يعتمد فى تحليله على التحليل الكلاسيكى فقط وهناك اخرين يعتمدو على التحليل عن طريق المؤشرات الفنيه فقط
وهناك اخرين يعتمدو على التحليل عن طريق المؤشرات الفنيه والتحليل الكلاسيكى ويختلف شكل التحليل من شخص الى اخر
وعند التحليل الاساسى للسوق يقوم التجار بتحليل الخبر الخاص بالعمله وكل هذه حجم معلومات كبير متعدده وتحليلات مختلفه

السؤال لك الان

هل عند تحليلك الفنى والاساسى للازواج المختلفه للعملات هل تكتب وتدون كل الملاحظات الفنيه لك فى ورقه قبل اتخاذ قرارك عن كل زوج ام انك فقط تأخذ قرارك بالنظر لكل زوج لوحده ثم تأخذ قرارك بناء على التحليل الخاص به ولا تعتمد على ورقة العمل اثناء التحليل ؟

abdelaal
07-30-2012, 02:26
في البداية كان القرار بمجرد النظر ودة كان بيعمل لخبطة في بعض الاحيان
انما دلوقتي انا ملتزم بالتحليل المتأني والتدوين في ورقة ثم أتخاذ القرار

Ahmed EL Deeb
07-30-2012, 02:45
لا صراحه لا استعمل ورقه وقلم ولا اعتقد ان هناك من ياتي بورقه وقلم ويكتب عليها تحليله للزوج ولكن احانا افتح تكست واكتب فيها بعض نسب الفيبوناتشي حتي لا انسي وهذا عندما اكون اقيس نموذج هارمونيك علي الشارت مثلا ولا اريد ان تتداخل النسب في ذهني

aladdin
07-30-2012, 02:48
السؤال لك الان

هل عند تحليلك الفنى والاساسى للازواج المختلفه للعملات هل تكتب وتدون كل الملاحظات الفنيه لك فى ورقه قبل اتخاذ قرارك عن كل زوج ام انك فقط تأخذ قرارك بالنظر لكل زوج لوحده ثم تأخذ قرارك بناء على التحليل الخاص به ولا تعتمد على ورقة العمل اثناء التحليل ؟

انا عندى اجندات اكتر من الكتب مكثره التدوين

tifanytomato
07-30-2012, 02:49
عندى كراسة بتعامل مع كل صفقة على انها مريض وبكتب الاعراض سبب الدخول الهدف الاستوب الشورط الخاصة بالاستراتجية اتحققت ولا لاء بتابع الفريمات من النص ساعة ولحد اليومى توقيت الدخول وسعر الدخول والسعر المحدد للهدف او الاستوب لوز كل دة بكتبة عشان لما احتاجة ارجعلة

gamal
07-30-2012, 03:10
السلام عليكم
انا متاجر جديد اشكركم علي هذة المعلومات الرئعة

salah.bmw
07-30-2012, 03:31
بصراحة انا ما بسجل شي على الورق واغلب التحليلات بتكون على زوج واحد
حتى ما يتشتت تفكيري بعدة تحاليل انا بحاول دوما اني اشتغل على زوج واحد وبس

willy
07-30-2012, 04:37
نعم انا من النوع الكثير لكتابة الملاحظات وغالبا مااكتب نقاط الدعم والمقاومة لهذا اليوم بالاضافة للبايفوت والافتتاح اليومي والتوقع لسعر الاغلاق وادردش مع نفسي قليلا ثم اكتب اي شئ اخر يتعلق بالتحليل للصفقة

ahmed zayan
07-30-2012, 04:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى لم اقم بالعمل الميدانى ولكن كلها دراسات لى الان
ولكن اعتزم ان اجعل اجنده للفوركس والتحليل الفنى
شكرا

alaoui11
07-30-2012, 04:44
لا ليس بعد اخي الكريم احاول الان ان تكون في دماغي فقط
بس فكرة رائعة ساحاول اعتمادها في المستقبل ان شاء الله شكرا لك

safiforex
07-30-2012, 04:46
هي فكرة التدوين اخي الكريم فكرة جيدة و تقنية جد راءعة و لكن يجب ان نعرف ماذا سندون و الكيفية في التدوين و الغرض من هذا كله
فانا حاليا لا اعمب بالتدوين و لا افكر فيه حاليا ، فربما يكون في المستقبل عندما تتسنى لي الظروف لهذا

أسكبيد
07-30-2012, 04:53
أنا كل تحليلي من خلال النظر للشارت بعد متابعة الاخبار
اما التدوين فبيكون للملاحظات او المعلومات الهامة

a5rzamn
07-30-2012, 04:55
بالضبط اخي ادون كل معلومه جديده اراها اثناء التداول

وكمان في شغله جديده لا ادري اذا حد بعملها اني بصور عن الشارت السيناريوهات المختلفه في اوقات معينه اثناء التداول

blonur
07-30-2012, 04:57
السلام عليكم

العديد من التجار عند التحليل الفنى للسوق يواجه العديد من ازواج العملات وتحليلات مختلفه لكل زوج
وهناك تجار يعتمد فى تحليله على التحليل الكلاسيكى فقط وهناك اخرين يعتمدو على التحليل عن طريق المؤشرات الفنيه فقط
وهناك اخرين يعتمدو على التحليل عن طريق المؤشرات الفنيه والتحليل الكلاسيكى ويختلف شكل التحليل من شخص الى اخر
وعند التحليل الاساسى للسوق يقوم التجار بتحليل الخبر الخاص بالعمله وكل هذه حجم معلومات كبير متعدده وتحليلات مختلفه

السؤال لك الان

لبد ان تكون متأنيا في اتخاد القرارات الصائب و هذا يستصعي اخدها بدون اخد استراتيجية فعالة لدى الوسلية التي تساعدك وتجعلك مركزا و كل المعلومات امامك هي تدونك لكل معلومة في الورقة

nrgslawi
07-30-2012, 04:59
لا لم اقم من هذا من قبل لكن اقترح علي صديقي ان نطبع الرسم البياني في ورقة ونحلله يدويا

dentist
07-30-2012, 12:45
انا شايف انك تدون ملاحظتك افضل بكتير
لان ده بيزيد نسبه تركيزك في التحليل

Ahmed Ghanem
07-30-2012, 18:19
كنت فى بداية دخولى بحلل بمجرد نظرتى
لكن دلوقتى لازم الورقة والقلم طبعاً
ودا مهم جداً !

hesham itch
07-30-2012, 18:35
كما قيل مسبقا قان لكل متاجر طريقة عمل واستراتيجية واضحة ومحددة يعمل
عليها من اجل الوصول الى اهدافه التى قد حددها قبل البدء فى المتاجرة

fx-man
07-30-2012, 19:22
اكيد تدوين الملاحظات شئ مهم لكن بالنسبة ليا بعد ما اقوم بتحليلى للشارت لزوج معين ادخل صفقاتى واخرج منها من غير ما ادون اى حاجة بس لو فى اى شئ جديد لفت انتباهى بحاول انى احتفظ بيه فى ذاكرتى .

Noah
07-30-2012, 19:54
فى الواقع لا افعل هذا الشئ ولكنى اعتقد انه لو تم تدوين كل ما يحدث امامك فى اليوم سوف يكون معك مذكرة هائلة عن سوق الفوركس وعن كيفية تحقيق الارباح منها

mido
07-30-2012, 20:58
اخي الكريم
ا صراحه لا استعمل ورقه وقلم ولا اعتقد ان هناك من ياتي
بورقه وقلم ويكتب عليها تحليله للزوج
تقبل مروري ولك فائق احترامي

hadeer hamdy
07-30-2012, 21:04
لا انا مش بدون اى حاجه بصراحه لانى
لسه مش عملت اى صفقات ان شاء الله اعمل

kero
07-30-2012, 21:35
بالسنبة لى انا مش بدون اى شىء على الورق
بدونه فى دماغى وبعمل علامات على الشارت عشانلو نسيت بمجرد النظر للعلامات الا على الشارت بفتكر كل شىء

alaoui11
07-31-2012, 00:26
حقيقة حتي الان فقط اسجلها في دماغي
بس في القريب العاجل سأبدأ في تسجيل و التحليل المتطور ان شاء الله

mohamed eldamnhorey
07-31-2012, 00:45

انا مثلك ياغالى احفظ المعلومه واسجلها فى دمغها

ربنا يخلنا الذاكره بتعتنا احسن من اى هارد ديسك او فلااش ميمورى

medhat
07-31-2012, 00:49
حتى الان لا اقوم بفعل ذالك لكن اعتقد اذا تطور الامر معى راصبحت محترف وصاحب راس مال
حيتغير طريقه تفكيرى وافكر فى موضوع الملاحظات

KOGI
07-31-2012, 01:02
اه طبعا يا اخى الكريم لازم اعمل كده مهما وصلت لدرجة كويسة من اتلحليل الفنى والاساسى
بس انا متعودتش اسيب حاجة للصدفة فعشان كده بحب ادون كل حاجة فى مفكرة قبل اتخاذ اى قرار

forex man
07-31-2012, 01:15
انا مش بعمل كدا ومش بدون ملاحظات
لانى احب الاسكالبينج جدا وهوا يحتاج لسرعه فى تنفيذ الصفقاااات

hzal2om
07-31-2012, 01:31
بصراحة لسة مجربتش الفكرة دى لانى لسة مبتدأ و بحفظ التغيرات فى دماغى انما فكرة كويسة وهحاول اعملها فى الصفقات الجاية جميل جدا انى الاقى نصايح من ناس اكبر من فى الفوركس وامشى عليها

شكرا تقبل مرورى

mannon
07-31-2012, 02:26
اخي الكريم

لا ياخى مين قالك ان مفيش حد بيعمل كدة انا اعرف اشخاص متخصين تحليل زمنى دائما كل تحليلهم بيكون على ورقة وقلم ومش بسيبوا اللوح من ايدهم واعتقد ان فى ناس كتير بتعمل كدة وبعدين تطبق بقى هذا التحليل على الشارت

Single phase
07-31-2012, 06:09
انا لسه جديد يعني فالملاحظات مبكتبهاش
بس ملحوظه حلوه ان شاء الله ححاول انفذها

elzeel
07-31-2012, 06:23
بصراحه لا لانى لسه مش بتاجر وصديق هو من يتاجر لى فى الحساب اخى وليس انا فلذلك ليس لى اى ملاحظات فنيه

blonur
07-31-2012, 14:36
بصراحه لا لانى لسه مش بتاجر وصديق هو من يتاجر لى فى الحساب اخى وليس انا فلذلك ليس لى اى ملاحظات فنيه

ههه ماهذا الاختلاط يتاجر بحساب أخيك وأنت ماذا تفعل
هل مازلت صغيرا على السن القانونية
أنصحك ان تتخد الاسباب في التعلم

mohamed yossef
07-31-2012, 15:10
لا اعتمد على ورقة اقوم بكتابة تحليلاتى بها لان امامى الكمبيوتر وانا بحلل تحليل كلاسيكى

فارسم الترندات والنماذك السعرية ان وجدت والفيبوناتشى على فريم كبير بالطبع ثم اراقب ضعية العملة التى اقوم بتحليلها بالنسبة لباقى الازواج العملة

وبالتاكيد ماهى وضعية العملة بالنسبة للدولار والباون وذلك اذا ما كنت اتاجر على ازواج اخرى غير الدولار والباوند

اسعدنى المرور على موضوعك

hend
08-09-2012, 17:01
لا انا لسة مبداتش التداول بس هوا المفروض يكون فية نوتة
لتدوين الملاحظات الفنسة والفوركسية عشان ميحصلش مشاكل

magic777
08-09-2012, 17:09
انا بعمل كده على طول ومعايا كتيب صغير بدون فيه تحليلات الازواج التي اتابعها يوميا وملاحظاتي عنها سواء كتحليل شامل
او تحليل يومي او حتى اخطاء في التحليل واجهتني سابقا بعمليه منظمه حتى ارجع لها بعد ذلك بدل ما اقعد احلل كل مره
وده مفيد جدا للمتاجر على فكره بيخلي عمله منظم اكتر

mowking
08-09-2012, 17:13
شخصيا عندي دفاتر على زوج اليورو دولار و كل دفتر لا يقل عن 80 ورقه ..
كل يوم جديد ي صفحه جديده .. بكتب فيهه السيناريو الي مستنيه و خصوصا الارقام علشان ... لما احتار في السوق ابص عليه
و عادتا عند المضاربه ما ببصش على الدفتر ... ببص عليه عند الحيره
و الخطاء
اما بكتب في الدفتر في مواعيد 12 ليلا و 2 صباحا و 7 صباحا ... هيه دي المواعيد الي بحلل فيهه السوق

nour7
08-09-2012, 17:39
أخي الكريم
عندما أجلس مع منصة التداول دائما ما يكون بجانبي دفتر وقلم
أسجل كل صغيرة وكبيرة قد تفيدني حتى لا أنسى
خاصة أنني أشتغل على عدة أزواج

tamid0
08-09-2012, 17:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا مكنتش بكتب
بس الحمد لله اني دخلت الموضوع لان الفكرة رائعة
و تستحق العمل بها من النهاردة هكتب
الف شكر يا غالي

silver
08-09-2012, 17:50
بالنسبة لي ادونها في عقلي فقط

وهذا شيء خاطئ بكل تاكيد لان تدوين الملاحظات من اهم الامور
وان شاء الله اطبق

derfcase
08-09-2012, 20:59
ليس بشكل كبير اخي الكريم
king
فانا لا ادون كل حركة تعلمت منها - و لكن احاول صياغة فكرة عامة حول حركة السوق في فترة ما و علي فريم معين
ثم اكتب او احفظ هذه الفكرة بحيث اذا تكررت امامي مرة او اكثر اكون علي دراية بهذه الحركة

The soul slayer
08-09-2012, 21:07
أعتقد أنني سأسلك هذا المنهج بعد أن أبدأ بالتداول
فالعمل المنظم دائما يؤدي لنتائج حميدة والحمد لله

talal
08-09-2012, 21:13
لا لم افعل ذلك ولم ادون ملاحظاتي
ولكن فكرة تدوين الملاحظات والافكار امر جيد
واعتقد انه مفيد جداااا لاتخاذ القرارات
ومدى صحة هذه القرارت ان كانت صائبه او خاطئه اقوم بتدوينها

forex4ever
08-09-2012, 21:15
بصراحة لم اقوم من قبل بتسجيل اي ملاحظات ولكن الحمد لله اقوم بحفظ معظم الملاحظات
احيانا قد يفوتني بعض الاشياء فاقول في نفسي لماذا لا اسجل الملاحظات وادون ما قد سوف احتاج اليه فيما بعد
لكن للاسف قد الكسل هو السبب والذي غالبا ما ادفع ثمنه خسائر من حسابي

mr.mido
08-09-2012, 21:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عن نفسى ادون الملاحظات الفنية للسوق ولكن ليس فى ورقة مع لكن على صفحة الورد على جهاز الحاسوب لكى تكون سهلة بالنسبة لى عندما احتاجها

SlaiteR
08-09-2012, 22:13
السلام عليكم

السؤال لك الان

صراحة امر جيد

ولكن انا انوي ممراسته ولكن على ورق الايكسل

اي في الكمبيوتر وليس ورق فعلي

تقبل مروري

hend
08-12-2012, 15:50

بس الى اعرفه ان فى منصة التداول بيبئا موجود كل قراارتك تقدر ترجع ليها
فى وقت تانى وفى اى وقت يبئا لية تستخدم وقة ممكن تضيع

alMalikTarek
08-12-2012, 15:58
انا اقووم بتدوينها في آخر الاسبوع دائما
و أيضا اقوم بتدوين الأخطاء ، و تحليل تلك الأخطاء
لكي لا اكررها ثانية

FaroukDzz
08-12-2012, 17:12
أخي الفاضل عندما أدخل هذا المجال وأتعلمه أقوم بذلك أكيد فهي وسيلة لتنظيم العمل اليومي

forexawy
08-12-2012, 18:38
السؤال لك الان
هل عند تحليلك الفنى والاساسى للازواج المختلفه للعملات هل تكتب وتدون كل الملاحظات الفنيه لك
فى ورقه قبل اتخاذ قرارك عن كل زوج ام انك
فقط تأخذ قرارك بالنظر لكل زوج لوحده ثم تأخذ قرارك

mssforex
08-12-2012, 22:43
احيانا لما بكون محدد نقاط معينهخ على الاتشارت بطر انى ادونه علشان منسهاش علشان اكيد هرجع لها فى وقت معين

---------- Post added at 07:43 PM ---------- Previous post was at 03:45 PM ----------

انا بعتمد على التحليل الفنى والؤشرات اكتر شئ علشان هدفى القنص

sharkawy
08-12-2012, 22:55
نعم يا اخي اتعمل اوراق للتدوين عليها ما وصلت اليه في التحليل

وايضا باستعمل برنامج الورد في رسم جداول وللتدوين ايضا

businessomar
08-12-2012, 22:58
اخي الكريم

ROTARY28
08-12-2012, 22:58
السلام عليكم
نعم انا افعل ذلك
كما اقوم ايضا باخذ صور للشارتات لتذكرني لاحقا بماذا فعل السعر بعد سلكوه لطريقة تحرك ما

AMANI
08-12-2012, 23:01
السلام عليكم

السؤال لك الان

لا اسجل اى ملاحظات واكتفى فقط بتحليلى الفنى للعمله ثم اتوكل على الله عز وجل

magic777
08-13-2012, 00:10
اخي الكريم
ليه مافيش انا بعمل كده ده اغلب تحليلاتي لازم اكتبها على ورق او في نوته صغيره اتابع منها بدل ما اقعد احلل كل شويه
من اول وجديد وده على فكره هيوفر عليك وقت كتير بعد كده حتى لو اخدت في التحليل الشامل للزوج في البدايه خالص
وقت طويل تأكد انك لو كتبته في ورقه هيختصر عليك التحليل بعد كده

FX-Profit
08-13-2012, 00:14
انا لا ادون دلك في ورقة ، لانه ممكن تتلف
ادونها في الكمبيوتر عن طريق وثائق الإكسل Excel

Mohib_El_Hikma
08-13-2012, 00:15
اكيد التدوين عملية مهمة جدا لتساعدك فيما بعد في التحليل لاداءك ولاكتساب خبرات والاستفادة من النتائج المتوخاة

sky44
08-13-2012, 00:20
شخصيا انا احاول التركيز على زوج واحد و على التحليل الكلاسيكي فقط و في بعض الحالات اطلع على اهم الاخبار و لا احاول تعقيد الامور لان هدا سوف يؤثر على تركيزي

bony2
08-13-2012, 00:57
السلام عليكم

السؤال لك الان

انا الحمد لله مش بعتمد على ورقة فى شغلى خالص
الحمد لله ذاكرتى حلوة نوعا ما و كمان بسجل كل حاجة على الشارت بتاع العملة علشان يبقى قدامى على طول

albashe2012
08-13-2012, 00:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ولكن اعتزم ان اجعل اجنده للفوركس والتحليل الفنى
شكرا

meroo
08-13-2012, 02:08
بالنسبة لى انا لا ادون اى تحليل فى الورق
بل اقوم بتدوينه على الشارت نفسه ببعض العلامات الا انا طبعا متعود عليها وفاهمها

sunlight
08-13-2012, 02:14
الصراحه انا بدأت الفوركس وانا زيرو معلومات لذلك كنت ادون كل شىء فى كراسه ولكنى بعد مرور ايام واصبحت افهم الفوركس اصبحت افهم وادون فى عقلى كل شىء لانه مع مرور الوقت كل حاجه بتكرر ومفيش جديد لذلك لا احتاج للتدويين

nourhan ali
08-13-2012, 02:18
السلام عليكم

السؤال لك الان

بصراحة لم ابدا بعد فى تحليل فنى فانا ما زلت اتعلمه فى هذه الفترة ولكن اعتقد انى عندما ابدا هدون الملاحظات فالبداية عشان اقدر يكون تحليلى دقيق
ويمكن لما اتعود على الموضوع شويه يبقى بمجرد النظر

zizo_a_86
08-13-2012, 02:22
احيانا ادون ملاحظات لكن ليس كثيرا
لكن الاصلح هو التدوين لان دا بيكسبنا الكثير من الخبرات

kimokonolove
08-13-2012, 02:33
فكرة تدوين الملاحظات والافكار امر جيد
واعتقد انه مفيد جداااا لاتخاذ القرارات
ومدى صحة هذه القرارت ان كانت صائبه او خاطئه اقوم بتدوينها

ahmed
08-13-2012, 14:12
ادون الكثير من الملاحظات بالتاكيد عن السوق لان لهذة الملاحظات
جانب كبير من الاهميه قد تعرفه بعد تدوين العديد من الملاحظات والمراجعه عليها واستخدامها

mehdy
08-13-2012, 14:22
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

بالتاكيد على كل متداول ان يدون كل تحليلاته وملاحظاته على الازواج التي يتاجر بها وهو من الاهمية بمكان

izalid
08-13-2012, 14:25
انا لا عتمد ابدا على الكتابة و لا اكتب اي شئ كل حاجة اركز عليها فى محلها لانه ما راح تفدني مرة اخرى لدى مافى فائدة لكتابتها

MedoMix
08-13-2012, 14:29
لا لحد الان معملتهاش لاني بسير علي خطط ثابته واستراتيجيات ونسبه مخاطره ثابته ولا احب الطمع لانه مصدر الخساره واذا حدث اي مشاكل في هذه الخطط بحاول اعدلها بدون ان ادونها

yassinoh
08-13-2012, 14:48
انا ما بسجل شي على الورق
واغلب التحليلات بتكون على زوج واحد
حتى ما يتشتت تفكيري بعدة تحاليل انا بحاول دوما اني اشتغل على زوج واحد وبس

jamalsale
08-13-2012, 14:57
أنا لا اعتمد على اي ورقة تحليل فقط التحليل الشخصي
و الدي اعتمد فيه على التحليل الفني و التحليل الاساسي

smarteng99
08-13-2012, 15:00
انا لا ادون تحليلاتي وانما ادون ماتعلمته وما اجده جديد علي بالنسبة للاستراتيجية التي اعمل عليها

mohamed2010
08-13-2012, 15:02
السلام عليكم بالفعل التدوين مهم حتى اذا اردت
معلومة رجعتلها وان الصراحة لم ادون من قبل

ahmedyousef33
08-13-2012, 15:04
انا اعمل كدة لانى شديد النسيان اسجل واكتب كل شى حتى لاانسى وكمان اراجع عليهم من حين لاخر وهذة عاداتى منذ زمن

amyou
08-13-2012, 15:20
طبعا لا أفعل ، ليسس لأنني لا زلت مبتدئا بل هي مسألة مبدأ
أنا لست مقتنعا كثيرا بالفوركس لذا ليست مستعذا لذلك

osama00971
08-13-2012, 15:48
طبعا ادون واكتب ملاحظاتي كاملة
واستفيد منها ايضا
وربنا يديمها نعمة

islam96
08-21-2012, 03:58
لا أستخدم ورقة وأدون عليها المعلومات
كل المعلومات تكون في عقلي
بالتوفيق أخي

shahd
08-21-2012, 06:06
اعتقد ان ذلك شىء جيد والافضل للكل ان يعمل ذلك حتى يكون مدون كل شىء يحتاجه بعد ذلك

sa3idsmp
08-21-2012, 06:36
لا ارا داعي لاستعمال الورقة و القلم لأن برنامج التداول الميتاتريدر يوفر
لك كل لوازم الكتابة و التحليل وكل ما تريد و الله اعلم

sam50005
08-21-2012, 07:06
صراحه لا استعمل ورقه وقلم ولا اعتقد ان هناك من ياتي

العوامى
08-21-2012, 12:51
انا بدخل اشوف الشارت واقيم الموقف لكل عملة وبعدين اربط العملات ببعض
بعد كده ارسم ترنداتى ودعوماتى ومقاوماتى واشوف الرينج اليومى للعملة وصل لفين وبعدين اسمى الله وافتح الثفقة واحط هدف واستوب واستنى فرج ربنا

no1forex
08-21-2012, 15:54
احيانا اخى ادون ملاحظتى على السوق فى اوقات معينه نقاط دخول وكدا بى الارقام علشان منسهاش ودى بتشاعدنى كتير وفى حلات كتير وسعات بكتب الاتجاه العام وابتدى من فين علشان برده منساش ودا بينفع وقت الحاجه

noureen
08-21-2012, 16:33
انا بدءت قريب ادون كل ملحاظاتى فى اجنده خارجيه و اشوف مدى صحتها بعد ذلك على الشارات
و بصراحه التدوين كتير فادنى رغم انى بداءت فى استخدامه مؤاخرا بس فعلا استفدت منه

sami
08-21-2012, 16:39
بالنسبة لي أخي الكريم أضع دوما بجانبي مفكرة أدون فيها ما خلصت إليه من تحليل و أكتب نقاط أهم
المستويات التي تشمل الدعوم و المقاومات،و في نهاية الأسبوع أقوم بتقييم تحليلي من حيث نسبة التوقع
الصح و الخطأ

nado bado
08-21-2012, 16:41
ايوة فعلا انا اى ملاحظات عندى بجمعها اول باول فى تيسكت لانى بنسى بسرعة
و طبعا بجمعهم فى نقط و ده بستفاد بيه اكتر و انصح اى حد انه يعمل كده

mannon
08-21-2012, 16:50
صراحه لا استعمل ورقه وقلم ولا اعتقد ان هناك من ياتي

مين قالك ان مفيش حد بيعمل كدة ، على فكرة فى ناس محترفين جدا ويمكن من اكتر الناس خبرة فى هذا المجال وبيشتغلوا على الطريقة دى وفعلا بيعملوا خريطة للاسعار ويحددون مناطق الدخول والخروج على ورق قبل التنفيذ على المنصة

ياسر عبد الرحمن
08-21-2012, 16:52
تدوين حركات السوق في ورقة و العمل عليها قد يفيد في العمل من ناحية التركيز اكثر على اخلافات التحرك في سعر العملة و الاقتصاد من ما يساعد على صفقات ناجحة

mannon
08-21-2012, 16:59
تدوين حركات السوق في ورقة و العمل عليها قد يفيد في العمل من ناحية التركيز اكثر على اخلافات التحرك في سعر العملة و الاقتصاد من ما يساعد على صفقات ناجحة

فعلا دة كلام سليم وعلى فكرة انا كنت بعمل كدة وكنت لما اعرف حاجة معينة وانا بتابع الشاشة او الاحظ سلوك معين للسعر عند مستوى معين كنت بسجل المعلومة دى فى ورقة خارجية واشوف سلوك السعر بعد كدة عند نفس المستوى

daisy
08-21-2012, 18:44
انا اعتمد فى تجارتى على مؤشر ال rsi
وخطوط الفيبوناتشى
وخطوط الدعم والمقاومه اللى بقوم بتحديدها بنفسى مش باستخدام وسائل
واكيد بدون بعض الملاحظات وانا بفكر واحلل الشارت

sahbi20011
08-21-2012, 18:51
هي فكرة التدوين اخي الكريم فكرة جيدة و تقنية جد راءعة و لكن يجب ان نعرف ماذا سندون و الكيفية في التدوين و الغرض من هذا كله
فانا حاليا لا اعمب بالتدوين و لا افكر فيه حاليا ، فربما يكون في المستقبل عندما تتسنى لي الظروف لهذا

zeyadkabeel
08-21-2012, 18:59
فى الحقيقة يا اخى الكريم انا لا افعل هذا لاننى مازلت مبتدا ولكن فى القادم إن شاء الله سيكون ضمن خطتى

eng Adel
08-21-2012, 19:05
السلام عليكم

السؤال لك الان

اخي الكريم بالتاكيد اي محترف يمتلك بورقة وقلم يدون كل ملاحظة يصادفه اثناء التداول وكل خسارة يخسرها يكتب اسباب الخسارة سواء كان السبب في التحليل او في التسرع او في الخوف او اي ملاحظة لكي لايقع فيه مرة اخرى على عكس المبتدأ
تقبل ودي واحترامي

rafat
08-21-2012, 19:13
لا كل تحليلاتي بمجرد النظر الى التشارت
والى المؤشرات الموجوده وبعدها اغمض عيني وادخل الصفقه

YASER83
09-04-2012, 15:21
السلام عليكم
نعم انا افعل ذلك
كما اقوم ايضا باخذ صور للشارتات لتذكرني لاحقا بماذا فعل السعر بعد سلكوه لطريقة تحرك ما

abdellatif2013
09-04-2012, 15:52
ولكن اعتزم ان اجعل اجنده للفوركس والتحليل الفنى..:p

winnermed
09-04-2012, 15:59
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

yahiamahmod56
09-04-2012, 16:10
السلام عليكم ان لم ابدأ حتى الأن المتاجره الحقيقيه ومازلت اتعلم ولكن اعتقد اننى اميل الى هذا الأقتراح وقد اعمل به ان شاء الله

osamakg2
09-04-2012, 19:16
واليوم يمكن لإي شخص أن يحصل على موقع الكتروني ولكن بدون معلومات هامه تخص أسرار هذه ..... عام للرسومات الفنية مضيعة للوقت حيث لديه الكثير من المنافسين في سوق عام .... وعندما تزور هذه المدونات اكتب ملاحظاتك حول أقوالهم وماذا يحبون ومالا يحبون وماذا يرغبون ...... خلاصة التنفيذ عبارة عن جميع خطة العمل في ورقة أو ورقتين ولابد أن تحتوي

syed
09-04-2012, 19:19
لا ارا داعي لاستعمال الورقة و القلم لأن برنامج التداول الميتاتريدر يوفر
لك كل لوازم الكتابة و التحليل وكل ما تريد و الله اعلم

Mohib_El_Hikma
09-04-2012, 20:00
لكل شخص طريقة في تدوين الملاحظات الطارئة فشخصيا ادونها على كراسة صغيرة كالاجندة استعملها وقت الحاجة واحيانا قليلا ادونها على ذاكرة الموبايل في تطبيق خاص يتيح تدوين المعلومات والتذكير بها وقت الحاجة

lala
09-04-2012, 20:49
انا عن نفسى لسه مبتدئه وارى انها فكره جيده بس انا الاحظ ايضا ان المواقع على الانترنت فى الفوركس توفر لك
كل المعلومات بدون الحاجه الى تدوينها ولك شكر لك على افادتتنا باى فكره جديده لديك

Haab
09-04-2012, 21:08
هو الموضوع مش دراسة جدوى لمشروع و لازم يكون بالورقه و القلم بالعكس الموضوع أبسط من كده ده قرار و هتاخده و هتدخل صفقه بناء عليه لو أترددت قبل ما تاخد قرارك ممكن تخسر قبل ما تبدأ

Zala
09-04-2012, 21:20
يجب الحرص على كتابه الملاحظات حتى تكون اكثر دقه و يكون نسبه الخطأ اقل ف انا ارى ان الاعتماد على ورقة العمل اثناء التحليل اكثر دقه من مجرد النظر لكل زوج

hesham1046
09-04-2012, 21:20
بعد التداول فترة طويلة وأنا غالبا ما تتعب وبالملل. أنا لا أعرف سبب ملل. أعتقد أموالها. عندما كنت الحصول على بعض الأرباح من التداول بعد ذلك يمكنني أن تعطي الكثير من الوقت على ذلك. لأنه يعزز حافزي للتجارة.

MAGDY
09-04-2012, 21:23
لابد من تدوين وتسجيل الكثير من المعلومات
للعودة لها وقت الحاجة
ومع الوقت ، ستجد لديك مرجع هام من صنع يدك
ومن بعدك ، سيكون صدقة جارية لك
تحياتى

eslam92
09-04-2012, 23:28
لا اعتمد على اى اوراق حتى الان
فقط اتابع مع احد اصدقائى فى كل صفقة حتى اجتاز مرحلة التدريب والتى غالبا ما ساعتمد فيها على المؤشرات

rouka
09-05-2012, 00:02
انا اهتم بالتحليل الفنى اولا ثم التحليل الساسى
واقوم بكتابة الملاحظات على منصة التداول
لكى لا يحصل اخطاء اذا سجلت فو ورقة

Mokka
09-05-2012, 00:29
لا خلاص زمن الورقه انتهى انا اون جميع ملاحظت عن الفوركس فى تكست على الكمبيوتر اسرع بكثير من التدوين على الورقو لابد من التدوين لان لو حفظتها فى دماغك ممكن تنسا المعلومه فى وقت انت محتاج المعلومه دى فيه .

كونان
09-21-2012, 21:25
لا صراحه لا استعمل ورقه وقلم ولا اعتقد ان هناك من ياتي بورقه وقلم ويكتب عليها تحليله للزوج ولكن احانا افتح تكست واكتب فيها بعض نسب الفيبوناتشي
حتي لا انسي وهذا عندما اكون اقيس نموذج هارمونيك علي الشارت مثلا ولا اريد ان تتداخل النسب في ذهني

mrhero
09-21-2012, 21:27
اكيد طبعا بسجل اخطائى الى انا وقعت فيها وبحاول اتجنبها مع انى بقع فى نفس الاخطاء
اكثر من مرة ومبتعلمش بالساهل بس اكيد هتعلم فى يوم من الايام

نور العمر
09-21-2012, 21:40

yasser habola
09-21-2012, 21:54
اخي الكريم

انا لا اظن ان احد من المتداولين يكتبو ملاحظات الذي تتعلمو بيبقا في العقل

لكن يوجد متداولين يكتبون فقط الصفقات الرابحة والخاسرة عشان يديرو الحساب بشكل صحيح

نور العمر
09-21-2012, 21:55
عندى كراسة بتعامل مع كل صفقة على انها مريض وبكتب الاعراض سبب الدخول الهدف الاستوب الشورط الخاصة بالاستراتجية اتحققت ولا لاء بتابع الفريمات من النص ساعة ولحد اليومى توقيت الدخول وسعر الدخول والسعر المحدد للهدف او الاستوب لوز كل دة بكتبة عشان لما احتاجة ارجعلة .
شكرا للمعلومات دى يا جماعة و الله كفيتو ووفيتو و انا من يوم ما دخلت على المنتدى دة و انا مش عايزة اقوم خالص بصراحة من كتير الاستفادة الى فيه و الله بجد انتو ناس عظيمة عظيمة عظيمة بجد محترمين اوى و كمان مش بتبخلو على حد بحاجة

almjhol
09-21-2012, 22:06
هو الموضوع مش دراسة جدوى لمشروع و لازم يكون بالورقه و القلم بالعكس الموضوع أبسط من كده ده قرار و هتاخده و هتدخل صفقه بناء عليه لو أترددت قبل ما تاخد قرارك ممكن تخسر قبل ما تبدأ

adel asran
09-21-2012, 22:14
نعم انا اعتمد علي التدوين الملاحظات اول باول وهذا شئ جدا حيث يتيح لي مراجعة ما انساة ويذكرنى باشياء قد انساها

الله كريييييييييييييم

nawfal
09-21-2012, 22:29
بنسبة لي كمبتدء في الفورس استعمل , الورق والقلم
لاحلل بتمعن كل شيء

احمد فاروق ابراهيم
09-21-2012, 22:49
لا بد من استخدام الورقة وتدوين كل الملاحظات الممكنة في عملية المتاجرة
قبل اتخاذ اي قرارات فحتي لو وقعت الخسارة سيصبح لدي مدونه بها طريقة
تحليلي للسوق ومذكور بها سبب الخسارة مما يتيح لي عدم تكرار هذا الإستراتيجية

kingta
09-21-2012, 22:52
السلام عليكم
بكل صراحة أخذ قراري بالنظر لكل زوج لوحده لكن مستقبلا عند اكتساب الخبرة قد أستعمل الورقة ستكون أحسن وبالتوفيق للجميع

simo512
09-26-2012, 02:19

mansourito
09-26-2012, 02:33
في بداياتي اخي كنت اعمل بهذه الطريقة لكن لم استفد من شيئ ما سوى انني ملئت دفنتر هههه

moonlight32
09-26-2012, 03:05
لا فالملاحظات تبقى في ذاكرتي لإن هذا هو الفوركس ليس هنالك وقت للتدوين
ففي لحظة يرتفع و في لحظة ينخفض

najoull19
09-26-2012, 03:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا لا استعمل ورقة وقام لكن استعمل النوت باد في التدوين اوجهاز الاي باد لان سهل عليك التدكر اما الورقة فقد عفى عنها الزمن

hwida nada
09-26-2012, 03:46
لا والله مدونتش قبل كده اى ملاحظات ليا بس فكرت كتير انى اعمل كده
قولت لنفسى فى يوم وانا بعد ما ادون يعنى ها يعود عليا بايه

4ex
09-26-2012, 04:05
بدونه فى دماغى وبعمل علامات على الشارت عشانلو نسيت بمجرد النظر للعلامات الا على الشارت بفتكر كل شىء

sabry
09-26-2012, 04:19
انا شخصيا لابد ان اكتب اسباب دخولى الصفقة قبل ان ادخل والحلول فى حالة انعكاس السعر

Spiderhoof
09-26-2012, 05:09
دائما ما اتاجر بتحليلاتي الخاصة واستراتيجياتي الخاصة ولذلك اقوم بتدوين تلك الملاحظات والتحليلات لاستفيد بها فيما بعد .. والله المستعان

nada
09-26-2012, 06:13
اه طبعا يا اخى الكريم لازم اعمل كده مهما وصلت لدرجة كويسة من اتلحليل الفنى والاساسى
بس انا متعودتش اسيب حاجة للصدفة فعشان كده بحب ادون كل حاجة فى مفكرة قبل اتخاذ اى قرار

اعتقد انوا افضل شياء هو التدوين فى وقت التدوال لانك يدور فى دمغاك اشياء مختلفا عما كونت بره السوق
لذلك فهية تذكرك فى اليوم الثانى بما عانيتوا حتا تتخطا وتدرك ما يجب فعلوا

elfate72012
09-26-2012, 08:59
انا لا استعمل ورقه وقلم ولا اعتقد ان هناك من ياتي بورقه وقلم ويكتب عليها تحليله للزوج ولكن احانا افتح تكست واكتب فيها بعض نسب الفيبوناتشي حتي لا انسي وهذا عندما اكون اقيس نموذج هارمونيك علي الشارت مثلا ولا اريد ان تتداخل النسب في ذهني

elkhawaga
09-26-2012, 09:35
السلام عليكم
فى الحقيقة انا اتابع كل زوج على حدة و اتخذ القرار و لكن انت ذكرت كلمة لم انفذها ان استخدم ورقة و قلم و ادون كل الملاحظات على زوج العملة و شكرا للمعلومة

azifek
09-26-2012, 09:51
بصراحة أنا لا أعتمد على الورقة و القلم لما أقوم بالتحليل لأزواج العملات
حيث أحلل شفهيا و أتخذ القرار الذي أراه مناسبا لكسب ربح جيد

mohamed tawfik
09-26-2012, 10:45
اعتمد على المؤشرات والاسترتيجه التى اتبعها وهى خطوط الميورى ماث

gullever
09-26-2012, 10:47
انا لم اصل الي الان الي مرحلة ان استطيع ان احلل بنفسي فخبرتي لا تؤهلني لذلك لكن فيما بعد ان شاء الله لا اتوقع اني سأدون ملاحظتي في ورقه بل سأعتمد علي عقلي في هذا الامر

mohamed eldamnhorey
09-26-2012, 11:24
بصراحه انا اسجل اى شئ مهم فى تكست او احفظ الصفحه اللى بها المعلومات الذى اريدها

كله اليكترونى يعنى - ما استخدم ورقة وقلم

HOUSAMMI
09-26-2012, 12:03

بعد الخسار ة الفادحة بتاعة الاسبوع الماضى

قررت عمل تلك الورقة لتقييم الاداء وياريتنى عملتها من زمان

alkods5000
09-26-2012, 12:06
انا عندى كشكول مخصصاه للملاحظات
وبسجل فيه كل الخطوات اللى بعملها
وخصوصا الاخطاء اللى بقع فيها

kazim
09-26-2012, 12:41
السلام عليكم

السؤال لك الان

هل عند تحليلك الفنى والاساسى للازواج المختلفه للعملات هل تكتب وتدون كل الملاحظات الفنيه لك فى ورقه قبل اتخاذ قرارك عن كل زوج ام انك فقط تأخذ قرارك بالنظر لكل زوج لوحده ثم تأخذ قرارك بناء على التحليل الخاص به ولا تعتمد على ورقة العمل اثناء التحليل ؟وبكتب الاعراض سبب الدخول الهدف الاستوب الشورط الخاصة بالاستراتجية اتحققت ولا لاء بتابع الفريمات من النص ساعة ولحد اليومى توقيت الدخول وسعر الدخول والسعر المحدد للهدف او الاستوب لوز كل دة بكتبة عشان لما احتاجة ارجعل

asmaa omar
09-26-2012, 12:43
لابد على كل متداول سواء محترف او مبتدا
ان يدون ملاحظاته ويدون اخطائه التى قع بها ليستفاد بها بعد ذلك

ehap
09-26-2012, 13:28
عندما أجلس مع منصة التداول دائما ما يكون بجانبي دفتر وقلم
أسجل كل صغيرة وكبيرة قد تفيدني حتى لا أنسى
خاصة أنني أشتغل على عدة أزواج

mohamed saad
09-26-2012, 17:57
الموضوع لا يحتاج لكل هذا ولكن ان كنت من المبتدئين عليك بذلك حتى لا تنس اما مع التعود ستلاحظ كل شيء بنظرك دون الحاجة الى تدوين في ورقة وخلي بالك السوق يسير احيانا بشكل سريع وبالتالي يحتاج منك السرعة وفهم ما يحدث سريعا حتى لا تضيع منك الفرصة او تدخل بتسرع فتخسر

m.mokhtar01
09-26-2012, 18:27
الصراحة انا لسة مبداتش اني اتداول و احلل بنفسي في كل خطوة و مكنش حاطت في بالي خالص اني هتعامل بالكتابة بس انا بطبيعتي احيان كتير مبعرفش افكر غير لما افضي راسي في ورق قدامي فا اكيد لما ابدا تداول حقيقي هستخدم الورق و القلم لتدوين كل معلومة و تحليل

Hamdy Elhossiny
09-26-2012, 20:13
انا اقوم بتدوين الملاحظات دائما فى ورقه واحاول حفظها وتطبيقها فى الواقع
على الصفقات التى اود فتحها واستخدامها فى التحليل للعملات

realmadrid32
09-26-2012, 20:19
السلام عليكم

mahmoud1
09-26-2012, 20:21
لى فترة لكن بصراحة لم اجرب انه اكتب الملاحظات فى ورقة لكن بحاول لو كنت دخلت صفقة وحصل خسارة لاقدر الله بحاول انه اشوف اسباب الخسارة وبيكون فى ملاحظات عن الخسارة لكن مش بكتبها فى ورقة لازم يكون فى ملاحظات على التداول عشان نقدر نقيم نفسنا

ebram
09-26-2012, 20:21
انا معاكم ان تدوين الملاحظات فورقه ده شي كويس ولاكن نحن لدينا عقل يجب ان تتصرف بتلقائيه مثال : انت ممكن تتعلم قياده السياره وتدون مدونات في ورقه ولاكن عندما تقود لا وقت لديك للبحث في اوراق فالفرصه تاني في لمح البصر

Nahrawy_Forex
09-26-2012, 20:56
السلام عليكم

السؤال لك الان

اعتمد فقط على روئيتى و وضع مؤشراتى بالنسبة للسوق ، لو حدثت الشروط ادخل شراء او بيع ، بس هكذا بكل بساطة و بدون اى تعقيد و بدون اى تشتيت كمان :)

amine laksar
09-26-2012, 20:59
نعم اخي اوافقك الرأي

بالتوفيق لنا ولكم في ربح اكبر ان شاء الله

benayen
09-26-2012, 21:32

shahy
09-27-2012, 02:51
نعم كتابه المعلومات المهمه فى ورقه جيد وفكره ممتازه بحث فى اى وقت احتجت اى معلومه تجدها بسهوله من خلال الورقه التى كتبتها فيها

forexfun
10-02-2012, 23:32

midooo_k
10-02-2012, 23:50
عمري ما عملت كدا

بس الموضوع دا مفيد في راايي

وهجرب اعمله ان شاء الله

xtomorrow
10-03-2012, 02:37
لكل شخص طريقة في تدوين الملاحظات الطارئة فشخصيا ادونها على كراسة صغيرة كالاجندة استعملها وقت الحاجة واحيانا قليلا ادونها على ذاكرة الموبايل في تطبيق خاص يتيح تدوين المعلومات والتذكير بها وقت الحاجة
يعني التدوين مهم لهذه الدرجة اخي الكريم ام انهه فقط اجراء ثانوي لا غير
بحيث انا شخصيا كنت ادون اي شيء اجده مهم الا اني لا احتاجه فيما بعد

merotourk
10-03-2012, 03:04
في البداية كنت اعتمد على النظر فقط لزوج العملات الذي اختارة للتعامل بة في الفوركس
ولكن مؤخرا اصبحت فعلا ادون ملاحظاتي وتحليلي الخاص بي لاختيار زوج العملات الذي اتعمل بة

ayman.shosha
10-03-2012, 03:07
عن نفسى اخى العزيز
فملاحظاتى اغلبها
اضعها على الشارت الذى احاول الا افارقه اثناء التداول

Servernet
10-03-2012, 03:10
انا بصراحه مبعملش كده بس هى فكره كويسه جدا على اى حال, تبقى مرجع للواحد علشان يقدر يقيم مستواه ويرفع اد ايه هو اتطور وان كان ماشى فى الاتجاه السليم او لا

adam
10-03-2012, 12:14
سؤال جميل جدااا نعم اخي الكريم من المهم لكل متداول ان يضع ورقة وقلم ويسجل كل صفقة يقوم بها سواء كانت خاسرة او رابحة ويكتب سبب الربح ويدون اسباب الخسارة كي يستفيد من هذه الملاحظات في المستقبل وعدم تكرار نفس الاخطاء السابقة...بالتوفيق

sarim
10-03-2012, 13:27
السلام عليكم

السؤال لك الان

fxmylife
10-03-2012, 13:47
لا يا اخي لا أقوم بتدوين ملاحظاتي فأنا أشتغل حسب نظرتي للشارت وحسب تجربتي المتواضعة حتى الان فأنا لا أرى أي نفع للتدوين على الورق لأن كل المعلومات تكون في الشارت خصوصا أنني أعتمد على التحليل الكلاسيكي

moonli
10-03-2012, 14:27
انا بعمل كدا فعلا
لان دماغى مليان بحاجات كتير وفعلا مبقتش قادره اركز اوى زى الاول
فبحاول افكر بصوت عالى من خلال المعلومات على الورق اللى بدونها وانا بتابع السوق

Ahmed Farouk
10-03-2012, 15:07
حاليا انا اتدريب ولكن سأقوم بتدوين كل الملاحظات الفنية
عن البدء فيالمتاجرة الحقيقية لكي انظم اوراقي قبل البدء

mohamedemara
10-03-2012, 15:12
اعتقد ان ذلك من افضل الاساليب التى لابد وان نتبعها جيدا حتى نستطيع
ان ندون اخطائنا ولا نعود اليها مره اخرى

elkashif
10-03-2012, 15:16
نعم من المهم جدا ان تسجعل كل ما تفعلة بالمتاجرة في سوق الفوركس حتي تتعلم من اخطائك التي وقعت فيها وتتجنبها
فلا بد ان تدون لماذا قمت بفتح هذا الاودر ولما استخدمت هذة الاستراتيجية وما هي النتائج التي حصلت عليها ولماذا اخترت هذا الزوج من العملات فالتدوين مهم جدا حتي لا يعجلك تخطأ قانيا

hossam zaki
10-03-2012, 15:24
حتى الان لا اقوم بفعل ذالك لكن اعتقد اذا تطور الامر معى راصبحت محترف وصاحب راس مال
حيتغير طريقه تفكيرى وافكر فى موضوع الملاحظات

CoRLeoN300
10-04-2012, 22:28
بسم الله الرحمن الرحيم
مش حتتعلم ادا كنت تكتب التحليلات والأزواج
الفوركس = ممارسة
تحياتي

hard currency
10-04-2012, 22:55
نعم بكل تاكيد لانه شيئ مهم جدا لمتابعه خطه سير الاستراتيجيه الخاصه بك وتقييمها والاستفاده منها بعد ذلك من خلال التعديل فيها لذلك لابد للتاجر الناجح ان يدون ملاحظاته كل فتره

Nagwa
10-04-2012, 23:09
نعم يجب علينا كتجار فى الفوركس ان ندون الملاحظات الفنية وازواج العملات الخاص بنا ولا نعمل بشكل غير منظم

ayaatzaki
10-04-2012, 23:43
بصراحه انا بستعمل مؤش ايشيمو كنكو هايو وعلشان ادخل صفقه لازم ادون قراتى للشارت من خلال المؤشر قبل ما ادخل الصفقة فالورقة والقلم نظم افكارى
واستطعت اعرف اسباب خسارتى وبحاول اعالحها حتى لا اقع فيها المره القادمه

keko
10-09-2012, 21:44
افضل شىء على اى متداول وخذها نصيحه من متداول قديم اى نعم خبرتى ليست كبيره ولكن كل توصلتله انى من الافضل
لى ان اقوم بتدوين ملاحظاتى اول باول ونقاط القوه الى اتعرض ليها وايضا نقاط الضعف وصدقنى ده هيفيدك كثيرا جدا

meeco
10-09-2012, 22:22
انا لا استعمل الورقة والقلم فى تحليلى ولا ادون اى ملاحظات
انا افضل التحليل قبل المتاجرة مباشرة لاختيار افضل نقاط الدخول

ptczalat
10-09-2012, 22:26
مهم جدا تسجيل وتدوين كل ملاحظاتك علشان تقدر تستفيد منها بعد كدة في تحليلاتك القادمة

egypt25
10-10-2012, 14:32
الموضوع مش محتاج ورقة لان انت قدامك الشارت بتاعك بتعمل عليه كل حاجه
عليه خطوط الدعم والمقاومة والقنوات السعرية وبتحلل عليها وتنفذ من غير ورق

ramzy sayed
10-14-2012, 22:37
انا اكتب واسجل كل ملاحظاتى اليومية فى اجندة حتى اتذكرها دائما ويسهل علي
الرجوع اليها عند الحاجة اليها فهى من افضل الافكار التى تعوضنى عن البحث فى
المواقع والمنتديات عن المعلومات

mohamed amin
10-14-2012, 23:38
بالتاكيد فكل شخص منا يحاول ان يتفادى الخسائرباى طرريقة قيسجل
الاخطا التى تسببت فى حدوث الخسائر وزلا يحققها مرة اخرى

abdelaal
10-14-2012, 23:55
الموضوع مش محتاج ورقة لان انت قدامك الشارت بتاعك بتعمل عليه كل حاجه
عليه خطوط الدعم والمقاومة والقنوات السعرية وبتحلل عليها وتنفذ من غير ورق

الموضوع مختلف من شخص لشخص في ناس بحب تستخدم الورقة والقلم
وعلي فكرة دة أفيد كتير بجانب الرسم علي الشارت واستخدام المؤشرات

xtomorrow
10-15-2012, 00:59
بالتاكيد فكل شخص منا يحاول ان يتفادى الخسائرباى طرريقة قيسجل
الاخطا التى تسببت فى حدوث الخسائر وزلا يحققها مرة اخرى

فعلا بحيث تدوين الاخطاء والملاحظات يخليك تفضل مفتكرهم ويحميك منها من جديد
ايضا لما تدون تحس بنفسك عامل مجهود لكن الامر يتطلب نشاط كبير وصبر اكبر

yamiyugi
10-15-2012, 01:02
كنت فى البداية ادون كل ملاحظاتى فى ورقة وهذا كان بناء على تعليمات من استاذى فى الفوركس عمرو الكيلانى ولكنى بعد ان اصبحت اقرأ السوق جيدا لما اعد بحاجة لهذه الورقة ولا تدوين الملاحظات لانى اصبحت على دراية جزئية بحركة العملات

majdquran
10-15-2012, 04:20
السلام عليكم

السؤال لك الان

في معظم الاحيان العملة لوحدها لانوا بتكون في اخبار خاصة بهذه الدولة وانا من النوع الي بعتمد على الاخبار في التداول .

walaa hashem
10-15-2012, 04:24
هام جدا ان استعن بورقة عمل
لتساعدني على تذكر الملاحظات التي ادونها و الرجوج اليها
خاصة قبل اتخاذ قرار

ro2a
10-15-2012, 04:43
انا كنت في الاول بلقي بالنظره الفقط لكن بعد مرور الوقت بدأت اني استخدم الورقه والقلم بجد وفروا عليه كتير وكان في حاجات كتير بنساها

souzy
10-15-2012, 05:06
تعم انا احب النظام وافضل تدوين كل الملاحظات بالورقه والقلم
حتي ارجع لها وقتما شئت

عبدالرحمن امام بيومى
10-15-2012, 05:20
السلام عليكم على ما اظن انها عمليه تشغيل دماغ فى الاول والاخر ممكن اكون صح وممكن لا بس لنل معترف بفكرتى

Mo0nLight
10-15-2012, 05:23
ساعات بكتب و ساعات لا بس فى معظم الاحيان باخد قرارى بالنظر للتحليل لأن ممكن على ما اكتب سبب
الدخول تكون الفرصة فاتتنى و هدفها اتحقق كمان بس اعتقد انها مهما كان تدوين الملحظات و تدوين الاخطاء هى حاجة مهمه

ProTrader
10-15-2012, 13:31
لم افعلها سابقا ، لكن يمكن ان اقول انني ادونها في عقلي
لـكي استفيد منها في ايام المتاجرة القادمـه ،
و لكن ليس كل ايام المتاجرة ادونها ، فقط الايام الغريبه و التي تأتي علي بالخساره

mostafa ramy
10-17-2012, 05:22
انا ادون كل ملاحظاتى فى اجندة واضعها دائما الى جانبى حتى اتمكن من مراجعة
كل افكارى والاشياء التى لا اتذكرها فهى مفيدة جدا بالنسبة لى

blackknight
10-17-2012, 06:23
اكيد طبعا من تداولى فى السوق ممكن ادون ملاحظات هامه او ممكن ادون غلطاتى للتغلب عليها
وعدم الوقوع بها مره اخرى خصوصا والصفقه مفتوحه وبعد انتهائها

lionking
10-17-2012, 11:03
انا بحبب بالنظر ماقررتش انى ادون ملاحظات وخصوصا ان كل المؤشرات متوفرة على المنصة ومن السهل اتخاذ القرار

النسر الأسود
10-17-2012, 11:16

good way
10-17-2012, 11:20
حيانا ادون ملاحظتى على السوق فى اوقات معينه
ودى بتشاعدنى كتيروسعات بكتب الاتجاه العام وابتدى من فين
علشان برده منساش ودا بينفع وقت الحاجه

toto
10-26-2012, 06:18
انا عن نفسى لا استعمل ورقه وقلم
ولا اعتقد ان هناك من ياتي
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

mohamed amin
10-26-2012, 06:35
لما لا اكيد بحاول ادون اى مخالفة او ملاحظة تحصلى فى سوق الفوركس
حتى لا اتعرض مرة اخرى الى الاخطاء واحاول ان اتعلم من ا سباب وقوعها ولا اكررها

mostafa_mobset
10-26-2012, 06:51
من الجيد ان الواحد يعمل لنفسه اجنده خاصه بالسوق يقدر من خلالها يتخذ قرار مناسب علشان كده انا ناوى ان شاء الله ان الواحد يعمل اجنده خاصه بالفوركس
وتعتير برده الاجنده ده زى تاريخ خاصه بزوج العملات الواحد يقدر يحكم منها على السوق

mohamed gharieb
10-27-2012, 21:40
لا صراحه لا استعمل ورقه وقلم ولا اعتقد ان هناك من ياتي بورقه وقلم ويكتب عليها تحليله للزوج ولكن احانا افتح تكست واكتب فيها بعض نسب الفيبوناتشي حتي لا انسي وهذا عندما اكون اقيس نموذج هارمونيك علي الشارت مثلا ولا اريد ان تتداخل النسب في ذهني

mozoabdo
10-27-2012, 21:53
بصراحة لسة مجربتش الفكرة دى لانى لسة مبتدأ و بحفظ التغيرات فى دماغى انما فكرة كويسة وهحاول اعملها فى الصفقات الجاية جميل جدا انى الاقى نصايح من ناس اكبر من فى الفوركس وامشى عليها

شكرا تقبل مرورى

شيرين
10-27-2012, 22:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
لا صراحه لا استعمل ورقه وقلم ولا اعتقد ان هناك من ياتي بورقه وقلم ويكتب عليها
تحليله للزوج ولكن احانا افتح تكست واكتب فيها بعض نسب الفيبوناتشي حتي لا انسي
وهذا عندما اكون اقيس نموذج هارمونيك علي الشارت مثلا ولا اريد ان تتداخل النسب في ذهني
دمتم بود

adeel
10-27-2012, 23:02
انا بصراحه لا اكتب شو تكتب ولا تكتب ؟؟؟ السوق كل يوم شكل ولا تستطيع الا ان تقرأمن المنتديات او المواقع الاخباريه عن تاريخ التداول اليومي وما اكثرها بعد الصعود او النزول تجد الاف التحليلات الجاهزه .

ameer
10-27-2012, 23:08
اهلا بيك اخي الكريم بالنسبة لي اعرف اغلب الخسائر التي وقعت بها وهذة الخسائر لا تنسى ابدا فلا داعي للتدوين والكتابة لانها عندما تكتبها تشعر بالالم وتتذكرها هذا بالنسبة لي فقط طبعا

oudai
10-28-2012, 01:02
انا اكتب ملاحضات على ملفات الورد
وايضا اضعها على اوراق لصقه
على شاشة الجهاز الحاسب الخاص بي

rooseyflower
10-30-2012, 07:47
فى البدايه مكنتش بدون اى شئ بس قرات موضوع عجبنى
من وقتها بدات ادون كل شئ وبصراحه هيه فكره ممتازه

lollipop
10-30-2012, 10:25
كتابة الملاحظات على ورق يساعد كثيرا فى اتخاذ القرار و أنصحك بفعلها
و الله الموفق

ahmed1980
10-30-2012, 11:08
بسم الله الرحمن الرحيم
ان لسة مبتدء
ولكن اظن ان الرسومات تغني عن الورقة

sharif4
10-30-2012, 11:39
في البداية كان القرار بمجرد النظر ودة كان بيعمل لخبطة في بعض الاحياناحاول الان ان تكون في دماغي فقط
بس فكرة رائعة ساحاول اعتمادها في المستقبل ان شاء الله شكرا لك

amgad boles
10-30-2012, 14:48
ادون كل ملاحظاتى قبل و اثناء و بعد الصفقة
واضعها فى كشكول مخصص لهذا الامر

m0na
10-30-2012, 14:53
السلام عليكم
فى الحقيقه لم أصل الى التحليل عن طريق النظر فقط ولكن دائما أمسك قلمى
وادون كل شئ امامى حتى اتخذ القرار السليم ودائما معظم تعاملاتى فى حياتى الشخصية
امسك القلم واسجل الشئ الذى اريد ان اتذكره
وأرى ان هذا مهم جدا واتمنى ان اصل الى التحليل بمجرد النظر ولكن هذا سوف يأخذ وقت طويل

mohamed ezzat
10-30-2012, 14:54
اكتبها فى ملف تكست او وورد على الجهاز
ارى انها طريقة جيدة لتكوين استراتيجية خاصة وتفادى الأخطاء مستقبلا
تساعدنى فى اوقات كثيرة جدا فى حالات تتكرر امامى

mocha2011
10-30-2012, 14:57
والله يا سيدي حقلك انا كل شغلي بعملو على اللاب توب مش بكتب اي حاجه في ورق
لو عايز اسجل حاجه بكتبها وورد وخلاص وكلو مبني على تحليلك الفني

jamica
10-30-2012, 15:05
انا لسہ جدید ف بسجل کل معلومھ لانی اکید ححتاجھا بعد کدا

rafeeq
10-30-2012, 15:10
وقلم ولا اعتقد ان هناك من ياتي بورقه وقلم ويكتب عليها تحليله للزوج ولكن احانا افتح تكست واكتب فيها بعض نسب الفيبوناتشي حتي لا انسي وهذا عندما اكون اقيس نموذج هارمونيك علي الشارت مثلا
نفسي قليلا ثم اكتب اي شئ اخر يتعلق بالتحليل للصفقة

mohamed amin
10-30-2012, 15:18
انا كتير اوى وانا بتاجر بحاول يكون فى ايدى ورقة
وقلم علشان لو خسرت فى حاجة ابدا اكتب ايه السبب الى خسرنى دلوقتى

عزبز 18
10-30-2012, 15:23
سلام عليكم نعم في بعض الاحيان اقوم بتوين الاخبارو الدعوم و المقاومات للازواج التي اتاجر بها لانني انا في تجارتي لا اعتمد علي الاخبار اقوم باقتناص الاهداف و النقاط وانا اتاجر سكابلينج و يفيني 10 نقاط في اليوم بلوت كبير

samorai
10-30-2012, 15:51
لم اكتب اي ملاحضات عن السوق من قبل و لا اعتقد
ان الامر مهم فما عليك سوى التدكر او كتابتها في الحاسوب

temp16
10-30-2012, 16:02
بالنسبة لي انا ادون بعض الصفقات المهمة
حيث اقوم بمراجعتها واخد بعض الملاحضات منها لي استفيد في صفاتي المقبلة

bilalkaz
10-30-2012, 16:22
يصراحة لم اقم بهذه العملية من قبل وان كنت ارى ان كل شيء مدون امامك في المنصة وتطلع عليه متى شئت

brahim
10-31-2012, 18:28
السلام عليكم و رحمة الله
------------------

احيانا اضطر الى تدوين بعض الملاحظات

وغالبا ما اسجل بعض المسطلحات التي يصعب علي

تدكرها

gomana
10-31-2012, 18:31
ببداية دخولى بالسوق كنت بدون بكراسة كل صفقاتى واسباب دخولى ليها وملاحظاتى ولكن فيما بعد اصبحت اكتفى بالنظر للشارتات
وتحديد نقط الدخول والخروج بالنظر والتحليل الفنى على الشارت والفريمات المختلفة واود لو ارجع لموضوع الكراسة تانى لانه فايدته كبيرة بنتعلم ليه خسرنا وليه كسبنا بالصفقات وكمان بتفيد بتعديل نقط دخولك وخروجك بشكل اصح

mandosan
11-16-2012, 22:36
كنت أفعل هذا فى البداية و لكن الامر مربك جدا ففى اللحظات الحاسمة قبل فتح الصفقة او اثناء تحرك السعر تكون مشدودا بشدة الى الشارت و تنسى ماذا حدث و ماذا يجب ان تكتب و ايضا اذا كتبت غالبا ما لا تراجع ما كتبته مرة اخرى لذا لا اعتقد ان هذا الامر مجدى أطلاقا.

Forex4moon
11-29-2012, 02:05
السلام عليك
اغلب الملاحظات و كذالك الخطة اكتبها في ورقة و اعلقها امامي حتكون دائما تحت ناظري ولا انسى شيء .
و هذه طريقة فعالة و انصح بها الجميع.
و الله المعين و به استعين.

may
11-29-2012, 02:33
كتابه الملاحظات الخاصه بالفوركس فكره جيده فى حاله نسيان اى شىء يخص التداول فيكون مكتوب افضل لسهوله الرجوع اليه

حمو
11-29-2012, 13:43
لابد وان يكون لك
نوتة تدون بهاخطواتك وملاحظاتك
دونو افكاركم بالكتابة

ANGEL_FROM_SKY
11-29-2012, 13:49
السلام عليكم

السؤال لك الان

من اهم مبادئ سوق الفوركس ان تتعامل مع سوق الفوركس ببساطه let it simple
لا تعقد الامور فالامر ابسط من البساطه ولا تسجل شئ واكتفى فقط بقراءه الشارت

nabilo
12-19-2012, 18:14

amazirr
12-19-2012, 18:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي ان ادون ملاحضاتي في جهاز الايباد لاني احمله في يدي طوال الوقت كالقلم

latraaa
12-19-2012, 19:48
بكل صراحة لا أستعمل التدوين، بل أحلل و أقرر في نفس الوقت، السوق متغير و واسعة و لا يمكن حصرها في أسطر

amira
12-19-2012, 20:26
نعم انا عندى دفتر ادون فيه كل ملاحظاتى فى الفوركس
وخاصة عندما ادخل صفقه خاسره تدوين الملاحظات بيفيد جدا انك تعرف فين اخطائك

mostafaabdelgawad
12-19-2012, 21:51
يا اخي هيا فكرة جيدة انك تعملكده وكمان عشان تتعلم من اخطائك عشان لو لا قدر الله خسران
وكمان تقدر تتفادى الخطا اللي وقعت فيه لو الملاحظات قدامك

yaallah3
12-19-2012, 22:36
بالنسبة لاشخاص كثيرين بيشتغلوا على زوج واحد بس لعدم تشتيت الافكار
اما بالنسبة لمن يعمل على كثير من الازواج من الافضل ان يتم التدوين على ورقة لتفادى اللغبطة او حدوث خطا وخلط بين الامور

bogagi
12-19-2012, 22:38
السؤال لك الان

FCBXL
12-19-2012, 22:38
أنا أصلا أي شيء أدونه بخصوص الفوركس لأنه قد يكون مهما مستقبلا وخاصة ماذكرت
التحليل الفني للأزواج يختلف من عملة لآخرى والتدوين ضرورة ملحة للتحليل الصحيح

m4ha
12-20-2012, 01:52
السلام عليكم
انا عندى أجندة خاصة بالفوركس منذ البدء فى المتاجره على الحساب التجريبى وانا ادون فيها الملاحظات
وادون فيها الاخطاء التى تجعلنى اقع فى الخسارة فى الحساب التجريبى وفى الصفقه التاليه احاول على قدر الامكان بالا اكررها وعند البدء فى الحساب الحقيقى بدأت أيضا بتدوين كل شئ الاستراتيجيه والتحليلات التى اقوم بها واسجل الصفقات التى ربحتها والصفقات التى خسرت بها
لاننى عندما اعود مره اخرى الى الاجندة اجد اننى تعلمت الكثير

Omaryat1
12-20-2012, 03:47
السلام عليكم
بالنسبة لي أخي لم أفعل ذلك في أي مرة لحد الأن و لكن ممكن هذا في المستقبل

a.mahmoud
12-20-2012, 03:59
استخدم التدوين في بدايه كل اسبوع من التداول حيث اقوم بتسجيل نقاط الدعم والمقاومه و البيفوت بوينت
وبعد ذلك اقوم باتخاذ قرارات البع و الشراء من خلال التحليل اليومي للازواج المفضله لي

forex3
12-20-2012, 08:29
المهم انك تحدد الموجة صاعدة ولا هابطة و تحدد اول الموجة و اخر
الموجة و ترسم الفيبو مظبوط و تحدد مستويات البيع و الشراء

yaallah2
12-20-2012, 09:50
السلام عليكم
منذ بداية تعلمى على الحساب التجريبى وانا ادون كل شئ فى اجندة خاصه بالفوركس
دونت الكثير من الملاحظات التى استفدت منها كثيرا عند البدء فى المتاجره على الحساب الحقيقى
وايضا الاخطاء التى كنت اقع فيها يوميا فى كل صفقه اقوم بها على الحساب التجريبى
وايضا الان اسجل فيها اى معلومة فوركسية استطيع استنتاجها من خلال المتاجره على الحساب الحقيقى
واى خطأ اقع فيه فى الفوركس واسجل الصفقات التى اقوم بها

madaninho
12-20-2012, 09:55
السلام عليكم

Asmaa_R
12-20-2012, 10:39
انا مازلت لا اعتمد على طريقة التدوين فاني فقط اكتفي بالنظر الى زوج العملات ولكني بالتاكيد سوف اغير طريقتي واقوم بتدوين الملاحظات والتحليلات قبل البدء في الصفقة لانها بالطبع تسهل من ربح الصفقة

Mohamed Ramadan Helal
12-20-2012, 10:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لسه متاجرتش
مبتدىء ولكن هبدأ ع الديمو ان شاء الله

bakeer
12-20-2012, 10:59
السلام عليكم ورحمة الله
في واقع الأمر انا لا ادون اي ملاحظات عن السوق في الوقت الحالي
لأني جديد اصلا في الفوريكس ولكن استفيد من هذه المعلومة في الايام القادمة
في تدوين هذه المعلومات حتى لا اقع في الاخطاء ومعرفة السوق معرفة دقيقة

safi
12-20-2012, 11:13
اقوم بتدوين الكثير من الاشياء الخاصة بالعمل ، لكن بالنسبة للتحليل ماتزالت جديدة ااعمل بالتحليل بشكل مبسط للغاية ، ادون فقط الأخطاء التى اع فيها و كيف يمكن تجنبها واقرءها مرارا وتكرارا حتى لا اقع فيها مره اخري

forex star
12-20-2012, 12:47
انا شخصيا تعودت دوما سواء هنا فى الفوركس او غيره على تسجيل ملاحظاتى فى ورق
لكى اتذكر

abdelaal
12-20-2012, 13:18
التحليل المتأني للشارت هو الطريق الاول إلي الاحتراف في هذا المجال
لكن ميمنعش أني اسمع تحليل الاخرين

birdgull
12-20-2012, 13:22
اعتقد انه من يتخذ قراره بمجرد النظر ده متسعر الى حد ما وخصوصا للمبتدئين قليلي الخبرة
فمن الافضل التدوين والدراسه والتأني بشكل جيد حتى تستطيع انك تحقق اهدافك وتتفادي الخسارة

saiedhassan26
12-22-2012, 18:11
حسنا بالنسبة لى لا أنا لا أحاول ان أكتب تحليلاتى فى ورقة او دفتر او ما شابه و لكن على الأقل انا أعرف انه فى يوم كذا فقد كنت أتعلم كذا و بالتالى فصفقاتى فى هذا اليوم كله تعتبر تطبيقا على ما تعلمته فى هذا اليوم و بالتالى فاذا اردت ان أعرف قوة استراتيجية او نموذج فاننى أراه فى الهيستورى

noureen
12-22-2012, 20:24
التحليل اللى بستخدمه بيختلف من زوج الى اخر يعنى لو اليورو دولار تحليل فنى و ادساسى
الين يبقى تحليل رقمى و هكذا يعنى

waleed elhadary
12-25-2012, 12:43
السلام عليكم شكرا اخى على طرح هذا الموضوع فانا شخصيا اقوم بتدوين كل ملاحظاتى
اليوميه فى ورق خاص بى و استعين به عند الضروره

pretty ana
12-25-2012, 12:53
نعم انا مع كتابه الملاحظات الفنيه للسوق فى ورقه للاستفاده الكبرى منها وحتى نتجنب الاخطاء التى تعرضنا لها اثناء المتاجره ولكى نحقق افضل المكاسب ببعدنا عن الاخطاء

locos
12-25-2012, 12:57
اكتب في الوورد
دائما اين معلومة
او اي ملاحظة
استفاد منها عاجلا
اما اجلا
شكرا للملاحظة

LiNDa1
12-25-2012, 13:05
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●
اهلا ياغالي : اانا صراحة بحب اتعامل مع زوج المحبب لي دولار واليورو
اول شيء لكثرة الاخبار عليهم وكل الناس تتداول بيهم وعارفين كيف يكون اتجاهم

Sahar JO
12-25-2012, 13:08
اخي الكريم انا في جميع صفقاتي التي استثمر فيها مالي اقوم بكتابة جميع تحليلاتي ومتابعاتي الفنية ودراساتي في مدونة وذلك لتركيز جميع جهودي في دراسة كتاباتي واتخاذ القرار الصائب الذي يجعلني ازيد ارباحي واتجنب الخسارة

deya2005
12-25-2012, 18:06
انا لي ملف خاص بالتحليل وملاحظات تمر علي
حافظها على الكمبيوتر وكل مالقيت نقطه جديده سجلتها ضمن الملف

saly
12-26-2012, 15:09
انا دايما عندى اجندات مش اجنده واحده
كل نوع تحليل ليه اجنده للتعليم وحساب النتائج واى ملاحظات
والشغل نفسه فى السوق ليه اجنده
كل شئ بسجله عشان اقدر ادرسه كويس

alikhan
12-26-2012, 15:11
السلام عليكم

السؤال لك الان