PDA

View Full Version : هل حقا الرافعة المالية لها دور كبير في التحكم بادارة راس المال

doaa sary
06-15-2016, 18:15
هل حقا الرافعة المالية لها دور كبير في التحكم بادارة راس المال
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
هل حقا الرافعة المالية لها دور كبير في التحكم بادارة راس المال
ما هو رأيك
ممكن واحد يختار رافعة عالية و برضه يتحكم في ادارة رأس المال
و فيه واحد تاني لا يستطيع التحكم لذلك بيختار رافعة منخفضة

mourada
06-15-2016, 18:41
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اخي الكريم بالنسبة للرافعة المالية فهي سلاح ذو حدين فلها سلبيات و لها ايجابيات و انا لو كنت املك راسمال كبير لما تاجرت باستخدامها

eid2016
06-15-2016, 18:44
سواء كنا هنتكلم عن ادارة راس المال او عن ادارة المخاطر
الرافعه الماليه هى شرسيك فى الاتنبن ولازم نهتم بيها ولا نغفل دورها ابدا مهما حصل

مني عصام
12-11-2016, 09:45
اخى الفاضل افترض انك حبيت تشترى سياره وقيمة هذه السياره 5000 جنيه ولكن انت مش معاك كل المبلغ وانا صديقكك ، فجيت قلتلك انت معاك كام ووجدت ان معاك 1000 جنيه فقط من تمن السياره فقلت لك خلاص انا هكملك الفلوس ولما تبيع العربيه هتاخد انت فلوسك الى جانب مكسبك وانا هاخد فلوسى تانى اللى اعطيتها لك ولكن فى حاجه مهمه انا كمان هعرض زيك السياره للبيع ولو لاقيت انك انت هتخسر فى تمنها هبيعها فورا بدون الحصول على موافقتك لان انا مش عندى اى استعداد اخسر الفلوس اللى اعطيتها لك ،،، هى دى فكرة الرافعه الماليه بكل بساطه انتى لو هتاجر بدولار انا بديلك عليهم 500 دولار ، لو كسبت هتاخد الدولار تانى الى جانب مكسبك وانا هاخد ال 500 دولار بتاعتى ولكن لو جدت انك وصلت لحد معين هيخلينى اخسر معاك بقولك انا اسف انا هقفل عليك الصفقه بتاعتك وهاخد ال 500 دولار بتاعتى . لان انا مسلفك ومش بشاركك لا فى ربح ولا فى خسارتك
وتقبل مروري مع تمنياتي لك وللجميع بالنجاح والتوفيق ان شاء الله

bossy
04-13-2017, 22:33
تحية طيبة الرافعه الماليه اخى انتا بتستخدمها فى المتاجره من اجل انك تتاجر بضعف حجم رصيدك فى صفقاتك
ولكن لو دخلت برافعه كبيره والصفقه خسرت قد يتمرجن حسابك بسهوله مشكور

Mohammed Darwish
04-13-2017, 22:36
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد حياك الله أخي الرافعة المالية تسمح لك بالمتاجرة بأضعاف رأس مالك في الربح وانا أنصحك بعدم اختيار رافعة مالية كبيرة حتى لا تكون في مخاطرة كبيرة أي نعم ربحها هيبقى كتييييير بس بردوا لازم تاخد بالك انوخسارتها هتبقى كبيرة بردوا فخذ حذرك لأنها سلح ذو حدين تحياتي لك تقبل مرووووووري

فهمى لاشين
04-13-2017, 22:45
حياك الله
طبعا الرافعة المالية تساعدك كثيرا فى التحكم فى راس المال وحسن ادارته
ولكن الامر يحتاج لمعرفة جيدة بتأثير الرافعة فى حالة كونها صغيرة او كبيرة
ولذلك عليك عدم المبالغة فى قيمة الرافعة

mostafa1995
04-13-2017, 22:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....................... انا شخصيا اختار الاقل دائما لاني جديد ولا اريد خسارة كل الاموال اخسر صفقة اقدر اشتغل واعمل غير صفقة
اما اخواني الخبراء اذا كان يعرف ماذا يفعل فله حرية الاختيار لانه عارف وين رايح :)

alalbet
04-14-2017, 00:45
السلام عليكم ورحمه الله
حضرتك الرافعه الماليه دي بتزود راس مالك وبتخليه كبير اوي لو انت
معاك مبلغ صغير طبعا بيفيدك في التداول تقبل مروري وتحياتي لكم جميعا
بالتوفيق للجميع