PDA

View Full Version : إيشيموكو كينكو هيو Ichimoku Kinko Hyo

afailal95
06-15-2016, 23:10
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، مرحبا اعضاء منتدانا فوركس العرب
اليوم سنتعرف على :

إيشيموكو كينكو هيو Ichimoku Kinko Hyo

هو مؤشر فني يستخدم لقياس زخم السوق ومناطق الدعم والمقاومة المستقبلية، ويتكون مؤشر إيشيموكو من خمسة خطوط تسمى تانكان سن و كيجون سن، سينكو سبان A، سينكون سبان B، شيكو سبان، ويعتبر مؤشر متكامل حيث تم تصميمه لاستخدامه في تحديد زخم السوق والدعم والمقاومة دون الحاجة إلى مؤشرات فنية أخرى.

و شكرا على المتابعة ، الى اللقاء

محمد سليم
06-21-2016, 16:27
جزاك الله خيرا على هذا العرض الرائع وانا عن نفسى استفدت كتير منه
وخاصة انى لسه مبتدا وارجو ان تمدنا بالمزيد
اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

abdulrhman magdy
06-21-2016, 16:51
بسم لله الرحمن الرحيم و بسم لله مشا لله وجزاك لله خر يا صديقي علي موجهودك وانا استفد كتير جدا من الموضوع ده وشكرا ليك وكل عام وانتم بخير و شكرا علي مجهودك الراءه وكل عام وانتم بخير مره اخره وشكرا

karis
12-08-2016, 10:26
احيك استاذ على موضوعك إيشيموكو كينكو هيو الرائع الملئ بالمعلومات القيمة وعلى عرض الفوركس بهذا الشكل المبسط والمفهوم وعلى مجهودك المبذول والواضح لتوصيل المعلومة بشكل مبسط للاعضاء بارك الله فيك

aymansaleh
12-08-2016, 18:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الاخ الكريم
جزاك الله خيرا علي هذا البوست ايشيموكو كينكو هيو والذي بالطبع سيفيد جميع المتداولين علي الفوركس سواءكانوا مبتدئين او خبراء مشكور اخونا علي هذا المجهود الرائع
تقبل مروري

alihassib0
12-09-2016, 01:34
شــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــكرا لك اخـــــــــــــــــــــــ ــــــــي الكريم على مشاركة هذه المؤشر ولاكن
لو كنت شرحت طريقة الاستعمال المؤشر و بالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى الكرام اتمنى لكم النجاح في الحياة و سلامة ايمانكم

adamarwan
12-09-2016, 02:21
فى العديد من المؤشرات او الامور
الاولية التى بها ممكن ن تتعرف على السوق
من كل الجهات التى فيه
اون تكون محترف فيه
وحظ موفق اخى الغالى

snnaky
05-08-2017, 21:04
مشكور اخونا على الموضوع بس المعلومات الفنية دى بتحتاج لشرح مش مجرد تعريف يعنى عاوزين نشوف الشرح من خلال شارت توضح علية المعلومات الفنية وتعملها تطبيق عشان الناس تفهم انما اية فايدة التعريف بدون شرح وشارت فنى توضح علية وبعدين الفوركس دة بحر كبير مش مجرد تعريف ممكن يكون مفيد انما الأهتمام بطريقة الشرح اهم