PDA

View Full Version : هل لديك أي هدف في اليوم الواحد

Pages : [1] 2 3 4 5 6

mody26
05-07-2012, 03:52
أنا محدد هدف الربح بنسبة لى 600 نقطة كل شهر بواقع 30 نقطة يوميا
هل الهدف دة مناسب ام يوجد هدف افضل:):)

kingman
05-07-2012, 04:42

انا عن نفسى بجحدد لنفسى هدف يومى 20 نقطة وكتير مش بلتزم بكده وبدخل على عدد نقاط اكبر لكنى مقتنع ان الصفقة لما تكون عشرين نقطة بتكون فرص تحقيقها اكبر واسهل وان شاء الله نقدر نحقق اللى نتمناها فى السوق ده بأذن الله

Smart
05-07-2012, 04:56

انا عن نفسى بجحدد لنفسى هدف يومى 20 نقطة وكتير مش بلتزم بكده وبدخل على عدد نقاط اكبر لكنى مقتنع ان الصفقة لما تكون عشرين نقطة بتكون فرص تحقيقها اكبر واسهل وان شاء الله نقدر نحقق اللى نتمناها فى السوق ده بأذن الله

اعتقد ان الاهداف من 20-30 نقطه يوميا جيده جدا
يعنى تقدر تحقق من 400-600 نقطه شهريا ولكن ده هيتوقف على طريقه متاجرتك
فاذا كنت تسخدم اداره راس مال صارمه جدا وتتاجر بقيمه عقد منخفضه اعتقد انك ممكن لا تقبل بهذه النقاط يوميا
شخصيا هدفى اليومى 25-30 نقطه والحمد لله بدخل من مناطق جيده جدا ولكن بخاطر شويه فى قيمه العقد
لكل 150 دولار عقد بقيمه 0.10 سنت
وهدفى تدبيله كل 3 اشهر ....والمخاطره ليست مرتفعه لدرجه كبيره
بالتوفيق

kingman
05-07-2012, 17:16
يعنى تقدر تحقق من 400-600 نقطه شهريا ولكن ده هيتوقف على طريقه متاجرتك
فاذا كنت تسخدم اداره راس مال صارمه جدا وتتاجر بقيمه عقد منخفضه اعتقد انك ممكن لا تقبل بهذه النقاط يوميا
شخصيا هدفى اليومى 25-30 نقطه والحمد لله بدخل من مناطق جيده جدا ولكن بخاطر شويه فى قيمه العقد
لكل 150 دولار عقد بقيمه 0.10 سنت
وهدفى تدبيله كل 3 اشهر ....والمخاطره ليست مرتفعه لدرجه كبيره
بالتوفيق
ربنا يوفقك واعتقد ان عشرة سنت لكل 150 دولار جيدة فى تحقيق ارباح يرضى بها المتاجر وفيه من يستخدم عشرة سنت لكل مية دولار
انا عن نفسى حاليا بستخدم مخاطرة عالية مع حسابات صغيرة نسبيا بعانى من الطريقة دى لكن بعتبرها مرحلة مؤقته للوزصول الى مبلغ كبير نسبيا اقدر ادير عليه ادراة صارمة لرأس المال اللى هى الحل الوحيد الناجح مع هذا السوق
بالتوفيق للجميع

abokhaledelmasry
05-07-2012, 17:30
الكثير من المستثمرين يحققون هدف محدد فى الفوركس وذلك باتباع استراتيجيه محدده ولكن ذلك يختلف من مستثمر لاخر وانا شخصيا لا اتبع تحقيق هدف يومى وذلك حسب رؤيتى ان لم اجد فرصه مناسبه ومحققه ربح بنسبه عاليه ان وجدتها ادخلها بدون تردد .

elking
05-08-2012, 03:02
اعتقد انه هدف جيد للغاية ويسهل الى حد ما تحقيقه لان صغير نسبيا بالنسبة لباقى الاهداف الكبيرة فلو كانت النقطة عشرة سنت او لو راس المل كبير وكانت النقطة بدولار فهذا مبلغ جيد للغاية شهريا يمكن الاعتماد عليه بمشيئة الله

kingman
05-08-2012, 04:02
اعتقد انه هدف جيد للغاية ويسهل الى حد ما تحقيقه لان صغير نسبيا بالنسبة لباقى الاهداف الكبيرة فلو كانت النقطة عشرة سنت او لو راس المل كبير وكانت النقطة بدولار فهذا مبلغ جيد للغاية شهريا يمكن الاعتماد عليه بمشيئة الله

انا بعتقد ان النقطة لوكانت بعشرة سنت هيكون الربح قليل جدا بالنسبة للمتاجر وده فى حد ذاته ممكن يسبب ان المتاجر لايقنع بالربح ويضطر يخاطر لكى يحقق ربح يقنع به
وانا عن نفسى بأييد ان الربح وحجم الصفقة يكون مريح لطموح المتاجر حتى يكون مقتنع بتاجرته وادائه ويرضى بربحه حتى لايعرض طريقته للفشل يسبب المخاطرة او التهور فى بعض الأوقات

كريم
05-08-2012, 15:24
أنا عن نفسي بتاجر على 10 نقاط يوميا للمحافطة على راس المال و لتكون المخاطرة اقل

لكن احيانا اطمع و السعر ينقلب علي

و بالتوفيق للجميع

tervarto
05-08-2012, 15:43
انا هدفى فى اليوم الواحد ما بين 15 - 20 نقطة , لو ححقتهم يبقى خير و بركة و مابدخلش صفقات تانى منعا للطمع , ختى لو كان أودامى فرص , بستنى لتانى يوم , و بصراحة انا مستريح على النظام دة

Mohamed90
05-08-2012, 15:46
الهدف النقاط باليوم يختلف حسب كل الاستراتجية و حسب نوع الاستراتجية يوجد استراتجيات المدى البعدي يعني اسبوع
وتوجد استراتجيات مدى القريب 1ساعة او 5 دقائق
40واستراتجيات المدى البعيد يمكن يكون هدف مابين 200 و 100 نقطة
و استراتجيات مدى القريب تنحصر بين 40 و5 نقاط
و تحديدق عدد نقاط باليوم مرتبط بالثقتك بالاستراتجية و انوعها
عن نفسي 20 و15 نقطة باليوم كافية مع الوقت تكبر الحجم النقطة

aboualy
05-08-2012, 16:38
اعتقد ان الهدف ممكن يكون من 20 الى 30 نقطة يوميا وهو هدف جيد وسهل التحقيق ولكن يجب ان لا يكون هذا الهدف قيد على المتاجر بمعنى ربما تجد يوما ما فرصة جيدة بهدف اكبر فليس من الضرورة الالتزام بالهدف حرفيا و كذالك ربما فى يوم اخر لا تجد فرصة واضحة فعليك الابتعاد عن السوق وليس من الضرورى تحقيق الهدف كل يوم

كريم
05-08-2012, 18:03
انا هدفى فى اليوم الواحد ما بين 15 - 20 نقطة , لو ححقتهم يبقى خير و بركة و مابدخلش صفقات تانى منعا للطمع , ختى لو كان أودامى فرص , بستنى لتانى يوم , و بصراحة انا مستريح على النظام دة

اوافقك جدا و نظام جميل و انا افضل المدى القريب بالعكس عن المدى البعيد لأن القريب تستطيع وقف الخسارة أما البعيد

فقد يخسرك كافة اموالك في صفقه واحده الا اذا كنت محترفا و عندك استيراتيجيات قوية

و بالتوفيق للجميع

wolfkamikaz
05-08-2012, 19:38
الهدف الخروج باي عدد من النقاط ربح و اقل عدد من الخسارة
طبعا هدفنا هو الربح و انا لا لااحدد عددا محددا من النقاط
اي عدد من النقاط يكفيني و الحمد لله

btisso
05-08-2012, 19:53
في الحقيقة هدفي غير محددد في الفوركس
وذلك حسب رؤيتى ان لم اجد فرصه مناسبه ومحققه ربح بنسبه عاليه لا ادخل و ان وجدتها رابحة ادخلها بدون ترد
حض سعيد للجميعع

kingman
05-08-2012, 20:32
الهدف الخروج باي عدد من النقاط ربح و اقل عدد من الخسارة
طبعا هدفنا هو الربح و انا لا لااحدد عددا محددا من النقاط
اي عدد من النقاط يكفيني و الحمد لله
طيب مش لازم الواحد يكون ليه خطة عمل يقدر على اساسها يحدد الغرص من صفقته قبل فتحها
فمثلا لو الواحد يعنيه خمس نقط اكيد الفرص هتكون عير الواحد اللى بيبحث عن فرصة بها 100 نقطة
فنظرت الواحد لمقدار الهدف والستوب بيتحدد عليها دخوله
بس صعب ان ادخل اى صفقة ويكون اى ربح وخلاص

كريم
05-08-2012, 20:36
طيب مش لازم الواحد يكون ليه خطة عمل يقدر على اساسها يحدد الغرص من صفقته قبل فتحها
فمثلا لو الواحد يعنيه خمس نقط اكيد الفرص هتكون عير الواحد اللى بيبحث عن فرصة بها 100 نقطة

تمام يا كينج

اصلا اذا لم تحد هدف فستشك كل شويه و الطمع سيأخذ دوره و ايضا الخسارة ستكون كبيرة ممكن تخسر راس مالك

تحديد الهدف اساسي لكل مضارب

و بالتوفيق للجميع

wolfkamikaz
05-08-2012, 20:42

كسؤال ماهو هدف صفقتي استطيع الاجابة لكن الهدف اليومي لا اعلم
هدف صفقاتي دائما 50 نقطة بستوب 30 نقطة
لكن لا انتظر وقف الخسارة او اخذ الربح مثلا صفقة ارى ان الربح 25 نقطة و بدأت تظهر اشارات انعكاسية اقفل
و مثلا صفقة -5 و لم تظهر اشارة تعافي و رجوع للطبيعي و الاشارات تقول مزيد من الانعكاس اقفل
دائما اكتفي بالربح و احد من الخسارة
اتاجر على 8 ازواج و احصل في بعض الاحيان اكثر من 200 نقطة و الحمد لله

كريم
05-08-2012, 20:45
لكن لا انتظر وقف الخسارة او اخذ الربح مثلا صفقة ارى ان الربح 25 نقطة و بدأت تظهر اشارات انعكاسية اقفل
و مثلا صفقة -5 و لم تظهر اشارة تعافي و رجوع للطبيعي و الاشارات تقول مزيد من الانعكاس اقفل

تمام و لكل شخص استيراتيجيه و قد تناسب البعض و لا تناسب الأخرين

و بالتوفيق للجميع و أتمنى لك التوفيق

kingman
05-08-2012, 21:18
ماشاء ربى يوفقك فى تجارتك وبالفكر ده ان شاء الله هتكون تجارتك جيدة فقليل من يفكر بهذا الفكر فى التعامل مع الصفقات واعتقد بالطريقة دى هكون مسيطر على العامل النفسى وكل اللى يعينك هنا هو التحليل سواء كان استمرار فى الصفقة او الخروج او التعامل معها بشكل عقلانى
بأييد طريقتك ووضحت وجهت نظرك

عمرو
05-09-2012, 10:29
انا استطيع ان احصل على اكثر لكن سعر النقطة هو الاهم من عددها اذا كنت تضع سعر عالى للنقطة فيكفى 10 او 20 او ما تراه مناسب واذا كنت متاجر ميكرو فبالطبع ستحتاج لألاف النقاط

elking
05-12-2012, 16:07
لو كان سعر النقطة كبير فيكفى من خمس الى عشر نقاط فقط فهذا جيد للغاية اما لو كان صغير فيجب العمل بشئ غير الاسكالبينج لانا لربح سيكون قليل جدا

Hamad
05-12-2012, 16:26
يتحدد الهدف عن طريق تحديد هدف قصير في عدد النقاط ونسبة معقولة من الوقف ويجب أن يكون تحديد الاهداف بشكل احترافي
يرفع من نسبة ضرب الهدف ويقلل نسبة الخطأ ويمكن تحديد الأهداف ونقاط جني الأرباح عن طريق الدعوم والمقاومات والهاي واللو اليومي والترندات وفهم الطريقة الصحيحة لحركة الأسعار

Mohamed90
05-12-2012, 18:35
لو كان سعر النقطة كبير فيكفى من خمس الى عشر نقاط فقط فهذا جيد للغاية اما لو كان صغير فيجب العمل بشئ غير الاسكالبينج لانا لربح سيكون قليل جدا

طبعا اخي يبقى الهدف اليومي القناعة به حسب كمية النقاط المحصل عليها و قيمتها
و طبعا 15 نقطة بلوت كبير مضمونة بالنسبة كبيرة يوميا تبقى جيدة و مرضية

mahmood-noor
05-12-2012, 19:51
أنا هدفي متغير مع كل حساب أفتحه فإذا كان الحساب أكبر من 1000$ فهدفي تدبيلة كل شهر لأنني أتاجر بالسكالبنج و اذا كان أصغر فهدفي 20 - 40 نقطة يومياً
مع انني لا أحبذ وضع هدف معين بل العمل كما يحلو لك و على حسب جهدك ووقتك الذي تملكه وعلى حسب نظرتك ونظرة كبار التجار في السوق

kingman
05-12-2012, 21:42

انا عموما حاليا بقيت بدخل صفقات بلوت كبير فى حدود 10 نقطة لعشرين نقطة وبدخل بنفس الطريقة كأنى داخل صفقة الهدف منها 50 ولا 100 او 200 نقطة لكن اكتفى بعشرين وده عموما بيخلى الصفقة دخولها اقوى لأنها بفضل الله هتكون مبينة على اسباب دخو لقوية
واكيد معظم الصفقات اللى الهدف منها كبير بتتحرك نقاط فى اتجاه الهدف حتى وان ضربت استوب بعد كده فبحاول استفاد من ذلك

عمرو
05-15-2012, 10:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....
انا اعتقد ان نسبة 3% يوميا من رأس مالك هى نسبة فوق الممتازة ولكن تتطلب من الحذر الشديد لتحقيقها
او ما يعادلها بالنقط

magic777
05-15-2012, 13:53
لكل متاجر هدف يسعى للوصول له
لكن من وجهه نظري لما تحدد هدف معين يوميا كده انت بتضغط على نفسك وده ممكن يأثر على تحليلك او على خطتك في ادراه راس المال
فيستحسن عدم تحديد عدد نقاط معين يوميا بل الاجتهاد فقط
لانه في يوم ممكن تكون مرهق او مشغول او السوق فيه تذبذب شديد ومتقدرش توصل للهدف اللي انت محدده
فتضطر تضغط على نفسك او تفتح صفقات غلط علشان تحقق العدد المطلوب وممكن تمشي معاك بالعكس وتخسر
فالافضل اجتهد لتحقيق ربح آمن بدون ضغوط فقط

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 11:55
انا مااشى على هدف ثابت يومياً

20 بيب هو هدفى اليومى

صفقتين انصح بيها يومياً

هذا الهدف من وجهة نظر هو اقرب هدف ممكن يتحقق بسرعه

تحياتى

that is me
05-24-2012, 17:35
انا دايما بعمل هدف يومى ليا وبحدده اما بعدد نقط اكسبها او كمية فلوس واول ما بوصل للهدف دا حتى لو فى اول اليوم بقفل حسابى واستنى لتانى يوم عشان اشتغل تانى

mosghaly
05-24-2012, 19:52
انا عامل ليه اهداف في اليوم من 15 الي 20 نقطه في اليوم ودة بعد ما قسمت قيمه راس المال علي 400 نقطه بحيث اني احقق مضاعفه لراس المال في نهايه الشهر

محمد الفواعره
05-24-2012, 21:18
انا عن نفسى بجحدد لنفسى هدف يومى 30-50

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 21:20
اخ محمد الله يباركلك
بما انك خبير فى مجال التسويق الاليكترونى تبقا تعملنا كورس
مبسط عن هذا المجال

لعل الناس تستفاد من خبرة حضررتك

شاكرين لك

youmuststop
05-30-2012, 07:13
انا افضل نسبه الربح الثابته لو ضع انسان معدل ثابت للربح اليومي ولنفرض 50 نقطه اي 1000 نقطه شهريا باي لوت يريده اضل من الجري وراء المال ستخسر كثيرا

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 12:12
انا افضل نسبه الربح الثابته لو ضع انسان معدل ثابت للربح اليومي ولنفرض 50 نقطه اي 1000 نقطه شهريا باي لوت يريده اضل من الجري وراء المال ستخسر كثيرا

صح
افضل شئ يكون ليك هدف ثابت يومى

مشى على نفسى التارجت ده يومياً هتلاقى المحصله اخر الشهر ممتاز

بس اهم شئ التزم بس ولاتخالف هذه القاعده

Mohamed90
05-30-2012, 12:14
حسب استراتجيات الحالية التي مزالت تحت التجارب
احقق بها مابين 50 و 80 نقطة و لكن لحدة الساعة المدخول غير تابث و انا احاول ان احد الهدف ما بين 25 و 30 نقطة يوميا ان شاء الله و و لا يهم الولت

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 12:50
حسب استراتجيات الحالية التي مزالت تحت التجارب
احقق بها مابين 50 و 80 نقطة و لكن لحدة الساعة المدخول غير تابث و انا احاول ان احد الهدف ما بين 25 و 30 نقطة يوميا ان شاء الله و و لا يهم الولت

ربح نقاط قليله ثابته
افضل من نقاط كثيره غير ثابته

خليك فى المضمون وارضى بالقليل

هتلاقى الكثيرررررررررر

رزقك الله

ramid
05-30-2012, 13:54
أنا لحد الان هدفي هو التعلم واكتساب اليات تحقيق
الارباح وسبل تجنب الخسائر
والتجريب على حساب ديمو

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 13:56
والتجريب على حساب ديمو

طب ما تتعود تمشى على تارجت ثابت من دلوقتى

علشان اللى بتنفذه على الديمووو

لما تنقل على الحقيقى تنفذه بالظبط

sunlight
05-30-2012, 15:04
طب ما تتعود تمشى على تارجت ثابت من دلوقتى

علشان اللى بتنفذه على الديمووو

لما تنقل على الحقيقى تنفذه بالظبط

كمبتدأ طبعا انا بحاول مش اطمع كثيرا واخرج من الصفقه اللى بعملها ب5 نقاط فقط
وبعمل حوالى 5 صفقات كل يوم بس لسه مش هاقدر اقول على النتيجه الا لما اتاجر على مبلغ كويس وان شاء الله قريبا هاقولكم

aboualy
05-30-2012, 15:12
والتجريب على حساب ديمو

اعتقد اخى العزيز ان هدفك دى هو اهم هدف فى الفوركس والمفروض انه اكتساب الخبرة والتعلم يكون هو الهدف الاساسى لكل من يدخل الى مجال الفوركس ثم بعد اكتساب الخبرة يمكن ان نحقق ارباح مناسبة من تجارتنا

magic777
05-30-2012, 15:16
كمبتدأ طبعا انا بحاول مش اطمع كثيرا واخرج من الصفقه اللى بعملها ب5 نقاط فقط
وبعمل حوالى 5 صفقات كل يوم بس لسه مش هاقدر اقول على النتيجه الا لما اتاجر على مبلغ كويس وان شاء الله قريبا هاقولكم
حاول انك تحدد ماتريده على الديمو اولا وتتدرب عليه احسن بكتير
من انك تجرب ده على حساب كبير حقيقي
اتأكد الاول من نظامك وجدولك اللي هتعمله للمتاجره قبل ماتجربه على الحقيقي سواء كان براس مال غير او كبير

magic777
05-30-2012, 15:18
والتجريب على حساب ديمو

تمام اخي كده انت ماشي صح
اهم حاجه فعلا انك تكتسب الخبره وتعرف نقاط الضعف في صفقاتك
وتحاول تتجنبها وتحاول تحلل صح ده اهم بكتير من انك تحدد عدد صفقات او نقاط في اليوم
وبعد ما تتمكن من ده تقدر تعمل جدول متاجره ليك تحدد فيه عدد النقاط التي تريدها سواء اسبوعيا او يوميا

HARRY POTTEER
05-30-2012, 15:20
تحقيقك للنقط مابين 10-20 نقطة يوميا امر جيد جدااا

و بالنسبة لي انا احقق حتى 30 نقطة يوميااا و الحمد لله

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 16:19
تحقيقك للنقط مابين 10-20 نقطة يوميا امر جيد جدااا

و بالنسبة لي انا احقق حتى 30 نقطة يوميااا و الحمد لله

انا ماشى على نفس النظام ده

يكفينى يومياً 30 بيب فقط

ارضى بهذا الهدف يومياً والحمد لله

لا اريد غير ذلك

ahmed
05-30-2012, 19:33
هدفى يوميا تحقيق 2% من راس المال وليس بالنقاط
بمعنى 40% شهريا
وهذا الهدف جديد بالنسبه الى
حيث فى الاول كان هدفى تحقيق 50 نقطه يوميا

safiforex
05-30-2012, 19:39
مسالة الهدف اليومي اظنها صعبة للغاية على المتداول ، فلما يضع هدف يومي مثلا ن فهذا يلومه ان يحققه ، و بتداوله في اليوم ممكن ان يخسر في الاول و بالتالي فانه سيصبح في صراع مع نفسه لتعويض و الوصول الى الهدف ، انا في نظري ممكن ان يكون الهدف اسبوعي فهذا احسن بكثير لكي لا نصبح في صراعات نفسية احنا مش قدين عليها
بالتوفيق للجميع

ramid
05-30-2012, 20:11
اجعل هدفك ان تصبح اليوم احسن من الامس وتصبح غدا أحسن من اليوم
اي لنسعى للتطوير اليومي لمستوانا
والله الموفق

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 21:02
والله الموفق

اجمل ماقلت واجمل نصيحه والله ياغالى

يجب ان نضع هذا الكلاام نصب اعيننا

واهم شئ التفائل وعدم اليأس

kingman
05-30-2012, 21:34
والله الموفق

وده بيبقى اكبر مؤشر على النجاح والسير فى الطريق الصحيح فالأرباح المؤقته ليس دليل على نجاح المتاجر او تقييم له وانما نجاحه عندما يحافظ على الأستقرار فى متاجرته وكل يوم بيبقى فى تقدم عن اليوم السابق زى ماحضرتك تفضلت وربى يوفقنا جميعا فى هذا السوق فهذا مانطمح اليه ومايعطينا عزيمة فى هذا السوق للأستمرار

youmuststop
05-31-2012, 23:47
لا انا اتاجر واحاول ان احقق اي ربح ولكن ليس عندي هدف ثابت لاني لو ربحت النقط الثبته سو اطمع واحاول االدخول في صفقات جديده لمزيد من الربح

sho
06-03-2012, 21:25
اعتقد انة هدف مناسب جدا الكثير يحدد هدف يومى من 20:30 نقطة يوميا .. انا اعتقد انة مع اكتساب الخبرة والمهارة المطلوبة يمكنك ان تقوم برفع الهدف اليومى لنسبة اعلى ولكنى ارى ان 30 نقطة يوميا هو هدف كويس جدا

realyone
06-03-2012, 22:32
بالنسبة لي 30نقطة اجده مناسب لكل صفقة,وممكن تفتح اكثر من صفقة في اليوم على حسب الفرص المتاحه,يعني في اليوم يمكن تجمع اكثر من 60نقطة,على حسب عدد صفقاتك اليوميه,اما الذين يسعون الى 100نقطة او اكثر فصفقاتهم اغلب الأحيان تأخذ أيام,فانا لااحبذ جعل صفقتي مفتوحه لأكثر من يوم

mage
06-04-2012, 00:18
بالنسبة لي 30نقطة اجده مناسب لكل صفقة,وممكن تفتح اكثر من صفقة في اليوم على حسب الفرص المتاحه,يعني في اليوم يمكن تجمع اكثر من 60نقطة,على حسب عدد صفقاتك اليوميه,اما الذين يسعون الى 100نقطة او اكثر فصفقاتهم اغلب الأحيان تأخذ أيام,فانا لااحبذ جعل صفقتي مفتوحه لأكثر من يوم

لو تمكنت من تحقيق 30 نقطة كل يوم اعتقد انها نسبة ممتازة جدا ويمكنك ان تحقق بهذه النسبة الكثير منا لنتائج الجيدة فىا لفوركس ولكن علينا ان نحترم القوانين والقواعدج اعلماة فى الفوركس حتى نلتزم بها ونحقق الكثير منا لارباح مثل وقف الخسارة وادارة المال

pimo
06-04-2012, 00:21
لا بالنسبة لي ليس لدي هدف في اليوم لانني اتداول علي المدي الطويل وانا احقق اهافي تارة في الاسبوع او الشهر ولكني اتداول علي طول الوقت لان الاستراتجية التي اتبعها تحقق الاهداف علي المدى الطويل

maklad94
06-04-2012, 03:18
اعتقد انه هدف رائع بالنسبة للعمل اليومى بس الاهم منه تكون قادر على تحقيقه لأنك لو خسرت لا قدر الله ف اليوم ده او مقدرتش توصل للنسبة المطلوبة هتكون زعلك اكتر و ده بيقلل من النظام اليومى يعنى لو كان شهرى زى ما هو يكون افضل لأنه الفترة اطول والمتغيرات اكتر كمان ومش هتزعل مهما حصل لانه المهم يكون عندك المحصلة ربح فى الاخر

Mohamed90
06-04-2012, 12:15
اعتقد انة هدف مناسب جدا الكثير يحدد هدف يومى من 20:30 نقطة يوميا .. انا اعتقد انة مع اكتساب الخبرة والمهارة المطلوبة يمكنك ان تقوم برفع الهدف اليومى لنسبة اعلى ولكنى ارى ان 30 نقطة يوميا هو هدف كويس جدا

السلام عليكم طبعا اخي الهدف مابين 20 و 30 نقطة يبقى ممتاز جدا في اليوم و دخلو بلوت معقول يمكن تكسب بحول الله مايرضيك و يشبع قناعتك و مع مرور الوقت يمكن ترقع النقاط حسب نجاح طريقة عملك

ahmed
06-04-2012, 12:33
لو تمكنت من تحقيق 30 نقطة كل يوم اعتقد انها نسبة ممتازة جدا ويمكنك ان تحقق بهذه النسبة الكثير منا لنتائج الجيدة فىا لفوركس ولكن علينا ان نحترم القوانين والقواعدج اعلماة فى الفوركس حتى نلتزم بها ونحقق الكثير منا لارباح مثل وقف الخسارة وادارة المال

اكيد يا اخى 30 نقطه فى اليوم بتكفى لتكوين ثروة على المدى الطويل مع المحافظه على ادرة راس المال السليمه والحد من الخسائر بان لا تأكل صفقه رابحه ارباح اكثر من صفقه واحدة علةى الاكثر

mohamed eldamnhorey
06-04-2012, 12:38
اعتقد انه هدف رائع بالنسبة للعمل اليومى بس الاهم منه تكون قادر على تحقيقه لأنك لو خسرت لا قدر الله ف اليوم ده او مقدرتش توصل للنسبة المطلوبة هتكون زعلك اكتر و ده بيقلل من النظام اليومى يعنى لو كان شهرى زى ما هو يكون افضل لأنه الفترة اطول والمتغيرات اكتر كمان ومش هتزعل مهما حصل لانه المهم يكون عندك المحصلة ربح فى الاخر

افضل شئ المضاربات اليومية

وجنى ارباح يومية
افضل من السوينجات وغيره

تخطف 30 بيب من السوق
تبقا ممتاز

magic777
06-05-2012, 17:40

هو ممكن يكون هدف يومي ممتاز لكن طبعا لحساب راس ماله جيد من 1000 دولار كده وانت طالع علشان المتاجر يرضى بالربح ده
وعلشان يكون ال 20 وال30 نقطه دول مش بمخاطره عاليه قد يضطر ان يلجأ ليها المتاجر لتجقيق الهدف المطلوب منه يوميا

ahmed abdalla
06-05-2012, 17:45
بالنسبة لى كتاجر فانا غير محدد الهدف ولكنى اسعى دائما لتحقيق مكاسب مع وضع احتمال الخسارة ولكن يبقى هدفى الاول فى كل صفقة اقوم بها تحقيق مكاسب من الدرجة الاولى

mohamed eldamnhorey
06-05-2012, 17:48
بالنسبة لى كتاجر فانا غير محدد الهدف ولكنى اسعى دائما لتحقيق مكاسب مع وضع احتمال الخسارة ولكن يبقى هدفى الاول فى كل صفقة اقوم بها تحقيق مكاسب من الدرجة الاولى

نصيحه اخويه يا احمد
اجعل لنفسك تارجت يومى مشى عليه

واكتفى بيه فقط

بمعنى ان تحقق الهدف خلااص بارك الله فيما رزق

وليكن 30 بيب هو هدف مناسب يومياً

Texxon
06-06-2012, 07:34
مش كتير شوية 600 نقطة :) بصراحة انا شايف انك لما يكون لك تارجت تعمله في الشهر تكون دي حاجه كويسه بس المشكلة ان الكلام ده هيكون صعب جدا في الفوركس لأن فيه شهور السعر بيتحرك فيها قليل جدا هتقدر تعمل التارجت ده ازاي

AhmedMagnifico
06-08-2012, 15:33
والله يا اخى انا جديد بهذا المجال ولم احدد ليا هدفا حتى الان
وان شاء الله ربنا يسهل كده ونحدد هدف لنا ونشتغل عليه ان شاء الله

aboualy
06-08-2012, 15:45
مش كتير شوية 600 نقطة :) بصراحة انا شايف انك لما يكون لك تارجت تعمله في الشهر تكون دي حاجه كويسه بس المشكلة ان الكلام ده هيكون صعب جدا في الفوركس لأن فيه شهور السعر بيتحرك فيها قليل جدا هتقدر تعمل التارجت ده ازاي

اخى العزيز هدف ال 600 نقطة كل شهر ليس هدف صعب المنال ولكن يمكن تحقيقه اذا استطاع المتاجر تحقيق 30 نقطة كل يوم
ولكن ايضا لا يجب ان نقيد انفسنا بهدف ثابت فاذا كانت لا توجد فرص واضحة لا يجب الدخول فى صفقات لمجرد الرغبة فى تحقيق الهدف اليومى او الشهرى

zahran
06-08-2012, 15:53
هدف مناسب جدا طبعا .. وحلو كمان .. بس الفكره ان المتاجر لو عنده طريقه تخليه يضمن مش هقولك يا سيدى 30 نقطه لالالا . تخليه يضمن بس عشر نقط كل يوم ومع مبدا تضاعف العقود طبعا .. كان الموضوع بقى سهل اوى وجميل .. بس الفوركس دا مرن جدا والسوق قلاب يوم معاك ويوم عليك . فصعب انك تحدد هدف يومى ... خلينا نقولها مع بعض حدد خساره يوميه متتعدهاش وايضا هدف اذا وصلت له لا تكمل متاجره ..واكتفى به ...

magic777
06-08-2012, 23:49

بص هو تحديد التارجت من وجهه نظري مش بيعتمد على السوق بس لا بيعتمد ايضا على
المتاجر نفسه والاستراتيجيه التي سوف يعمل بها لتحقيق هذا الهدف
اللي هو قبل ما يحدده لنفسه لازم يكون عارف قدراته كويس ودارس تحقيق الهدف ده في كل اوقات السوق
قبل ما يعتمده في متاجرته

kingman
06-09-2012, 00:43
بص هو تحديد التارجت من وجهه نظري مش بيعتمد على السوق بس لا بيعتمد ايضا على
المتاجر نفسه والاستراتيجيه التي سوف يعمل بها لتحقيق هذا الهدف
اللي هو قبل ما يحدده لنفسه لازم يكون عارف قدراته كويس ودارس تحقيق الهدف ده في كل اوقات السوق
قبل ما يعتمده في متاجرته

وحسب طريقة عمل كل متاجر فى السوق بالنسبة لهدف صفقته مثلا من يعملون على المدى البعيد بيبقى معقول ليه جدا ان يعمل فى الصفقة 300 ولا 600 نقطة فى الصفقة وده طبيعى بحكم طريقته فى المتاجر المعتمدة على السوينج بعكس متارج الأسكالبنج صفقات سريعة وكتير لاتتعد الصفقة عشرة نقاط واكيد كل واحد فى المتاجرين دول بيقى ليه هدف شهرى مختلف عن الآخر

Noah
06-09-2012, 02:15
وحسب طريقة عمل كل متاجر فى السوق بالنسبة لهدف صفقته مثلا من يعملون على المدى البعيد بيبقى معقول ليه جدا ان يعمل فى الصفقة 300 ولا 600 نقطة فى الصفقة وده طبيعى بحكم طريقته فى المتاجر المعتمدة على السوينج بعكس متارج الأسكالبنج صفقات سريعة وكتير لاتتعد الصفقة عشرة نقاط واكيد كل واحد فى المتاجرين دول بيقى ليه هدف شهرى مختلف عن الآخر

العمل علىا لمدتى الطويل من اكثر الاشياء التى يكون بها تارجت عالى ولكنا لعمل علىا لمدى القصير بيكونا لنتيجة فى وقت قصير ويستطيع المتاجر ان يرى نتائج عمله فى نفس اليوم ولكنا لافضل من وجهة نظرى العمل علىا لمدى الطويل من حيث النتائج الثابتة

gemmy
06-09-2012, 04:04
فعلا انا شايف ان هدف يومى عشرين لتلاتين نقطة سهل التحقيق وممكن يبقى اقل من كدة و تحقق هدفك برضو على حسب حجم الصفقة
بس انا بالنسبالى مليش هدف يومى لان وقتى لا يسمح لى بالمتاجرة يوميا

Mr.GooDMaN
06-09-2012, 04:47
انا دائما كنت افضل 20 نقطة يوميا وان لم استطع تحقيقها ف يوم فلا مشكلة انتظر اليوم الذي يليه وان خسرت عدد نقاط في يوم اوزع عدد النقاط الخاسرة على عدة ايام بحيث اغطي الخسارة دون مخاطرات

2x1
06-09-2012, 10:41
اعتقد 30 نقطة فاليوم كفاية عشان الخطورة متكنش عالية بس
احيانا الواحد بيطمع وسعات بتعدي وساعات الطمع بيخرب الدنيا

Rami
06-09-2012, 11:26
ممتاز 600 نقطة لكن المهارة تكمن فى المحاظة على هذا الكم من النقاط شهريا لو صلت لهذا التكمن من الحفاظ على هذه ال600 نقطة شريا , ابشرك انك سيكون راتبك الشهرى ما يقارب ال 6000 دولار لو كان راس مالك 10000 دولار على فرض ان النقطة ب 10 دولا ر

vadas
06-09-2012, 11:43
السلام عليكم
و الله كل ما أتا من ربح مرحبا به أنا لا أضع تحديد النقاط التي سأتحصل عليها في اليوم أو الاسبوع وربما دالك لأنني مازلت مبتدئ في هدا المجال
لكن من رأي أيضا أنه من الصعب أن تحدد نقاط معية لأنه ممكن تكون فرص مربحة يجب أن تدخل فيها
و في الفوركس توجد الحرية التامة لدا لا أحب أن أقيد نفسي بشيئ في هدا المجال

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 13:05
اعتقد 30 نقطة فاليوم كفاية عشان الخطورة متكنش عالية بس
احيانا الواحد بيطمع وسعات بتعدي وساعات الطمع بيخرب الدنيا

انا بعد تجربه فتره طويله لطرق متعدده

وجدت انك لوعندك طريقه ياغالى تجبلك 30 بيب يومياً من السوق ده

تبقا سوبر مان

بس اهم شئ الالتزام بيها يومياً ولا للطمع بعد تحقيق الهدف اغلق المنصه

واكمل عملك تانى يوم

السيستم ده جامد لو مشيت عليه هتحس بفرق كبير وتقدم ان شاء الله

fafa280384
06-09-2012, 13:07
والله الهدف امليح لكن هل تستطيع ذلك
لو كنت رابح اطمع لاسف يفسد كل شيء
واصل

magic777
06-10-2012, 19:29
ممتاز 600 نقطة لكن المهارة تكمن فى المحاظة على هذا الكم من النقاط شهريا لو صلت لهذا التكمن من الحفاظ على هذه ال600 نقطة شريا , ابشرك انك سيكون راتبك الشهرى ما يقارب ال 6000 دولار لو كان راس مالك 10000 دولار على فرض ان النقطة ب 10 دولا ر

ماهيا دي المشكله الصراحه من السهل انك تحقق في شهر 600 نقطه واكتر كمان
لكن مش ممكن انك تضمن تحقيقهم الشهر التاتي او بصفه مستمره
علشان كده الكل بيحدد متوسط ربح وليس عدد نقاط
والمتوسط ده بيكون على حسب قدره المتاجر نفسه ويكون عرف يوصل لادنى واعلى رقم في المتوسط لمده 6 شهور على الاقل

ana1990
06-10-2012, 20:02
انا عن نفسي عامل هدف اساسي 25 نقطه يوميا و لكني واخده هدف اساسي و حد ادنى ايضا يعني اول ما بحقق هدفي مبسكتش بحاول ادخل صفقات اكتر و ازود النقاط اكتر يعني اتاكد اني مخلصش اليوم على اقل من 25 و كنت بخسر احيانا بسبب الاستراتيجية دي بس الحمد لله

my life
06-10-2012, 20:27
انا عن نفسي دخولي 10 سنت كل 100دولار
واهدافي من تحقيق كم نقطة في اليوم أو الاسبوع ترجع على حسب الفرص من دخولي في الصفقات
انتظر حتى يتحقق الهدف ، مممكن ياخذ ساعة أو يومين
واكثر دخولي في الصفقات لـ هدف 30 نقطة
وأحيانا دخولي بأهداف بعيدة
وبالتوفيق للجميع

HAFMAR
06-10-2012, 20:29
السلام عليكم
هدفك الشهري معقول و جيد و يكفي لتحقيق ارباح جيدة مع ادارة راس مال صارمة
انا عن نفسي ليس لي هدف يومي و لكن هدفي الشهري هو تحقيق 50 بالمائة من راس المال
لما كنت مبتدا كان هدفي ليس تحقيق ارباح بل اكتساب الخبرة و المحافظة على حسابي الحقيقي

kingman
06-10-2012, 22:57
ماهيا دي المشكله الصراحه من السهل انك تحقق في شهر 600 نقطه واكتر كمان
لكن مش ممكن انك تضمن تحقيقهم الشهر التاتي او بصفه مستمره
علشان كده الكل بيحدد متوسط ربح وليس عدد نقاط
والمتوسط ده بيكون على حسب قدره المتاجر نفسه ويكون عرف يوصل لادنى واعلى رقم في المتوسط لمده 6 شهور على الاقل
وعموما عندما يكون لدى المتاجر هدف معقول فأنه بفضل الله سيسهل تحقيقه حتى وان لم يحققه فسيكون قريب منه وده بيبقى جيد ان يكون عنده هدف يسعى لتحقيقه سواء على المدى اليومى او الأسبوعى الشهرى او حت السنوى وبيبقى جيد ان الواحد يخطط صح ويسعى لتحقيق تخطيطه بطريقة صحيحة وربى يوفقنا جميعا فى هذا السوق

naoual
06-10-2012, 23:55
جميل جدا ان يكون لك هدف يومي محدد حين تحققه تترك الجهار و تتلفت لحياتك لكن يا اخي المشكل يكمن في كون هذا الهدف مستحيل ان تحققه يوميا سياتي يوما ما و يضرب الستوب و هدف 30 نقطة سيكون ربما الستوب المقابل هو 100 نقطة فلو ضرب فقط 3مرات في الشهر فقد ذهب نصف هدفك الشهري لذل انا افضل ان يتاجر المتاجر حسب رؤيته اليومية للسوق قد ياخذ 100 نقطة في اليوم اذا كانت حركة السوق تتناسب مع استراتيجيته او اكثر وقد ياتي يوم لا ياخذ فيه ولا نقطة

pimo
06-11-2012, 00:00
نعم هذا جيد انت محدد هدف رائع 30 نقطة في اليوم سوف يكون مربح وتستطيع ان تبني استراتجيتك علي هذا الهدف واذا اكملت علي هذا الطريق سوف تتمكن من كسب مبلغ جيد شهريا اذا استعملت لوت 1 دولار لنقطة

djongar
06-11-2012, 04:27
احدد تقريبا من 10 إلى 40 نقطة يوميا ولا أغضب إن ربحت 10 نقاط فقط المهم يجب استبعاد الطمع لانك يمكن ان تخسر ما قد ربحته في اسبوع في ساعة او يوم، المهم هو المثابرة والاجتهاد ولا ننسى ان القناعة كنز لا يفنى ومع الوقت الارباح سوف تزيد ان شاء الله

Mohamed90
06-11-2012, 13:08
السلام عليكم اخي صراحة الهدف الممتاز يتراوح بين 20 و 40 في اليوم بمعدل 400 نقطة شهريا على الاقل
و لو التزمت بها و وجدت استراتيجية تحقق لك ذلك ممكن تتضاعف و تزداد النسبة 50بالمئة من راس المال

magic777
06-11-2012, 16:20
جميل جدا ان يكون لك هدف يومي محدد حين تحققه تترك الجهار و تتلفت لحياتك لكن يا اخي المشكل يكمن في كون هذا الهدف مستحيل ان تحققه يوميا سياتي يوما ما و يضرب الستوب و هدف 30 نقطة سيكون ربما الستوب المقابل هو 100 نقطة فلو ضرب فقط 3مرات في الشهر فقد ذهب نصف هدفك الشهري لذل انا افضل ان يتاجر المتاجر حسب رؤيته اليومية للسوق قد ياخذ 100 نقطة في اليوم اذا كانت حركة السوق تتناسب مع استراتيجيته او اكثر وقد ياتي يوم لا ياخذ فيه ولا نقطة

بس برده لو هتاجر يومي اعمل خطه ليك يوميه تشتغل بيها علشان تجيبلك في
نهايه الشهر متوسط الربح اللي انت عاوزه
دايما اتبع نوع من خطط العمل المنظمه تكون مناسبه ليك ولوقتك علشان تضمن تحقيق نجاح مستمر بأذن الله

kingman
06-11-2012, 19:36

ماهو اكيد لازم يكون هناك توازن بين الهدف واستوب ومن اكبر اخطاء التداول ان خسارة صفقة تضيع ربح عدة صفقات لأننا فى المتاجرة طبيعى جدا اننا سوف تخسر صفقات فلازم يكون هناك توازن بين الهدف والأستوب وعلى الأقل يكون الهدف مساوى للأستوب وياحبذا لو كان الهدف اكبر من الأستوب بيبقى افضل شئ

H!m0
06-18-2012, 12:03
أنا موافقك على تحديد الأهداف يوميا و 30 نقطة يوميا ليست سهلة و ليست صعبة و هيا جيدة جدا لكني لا أفضل أن تكون مقيد على تحقيق الـ 30 نقطة يوميا لانه في بعض الأيام يكون الدخول خطر جدا و قد تتأثر معنوياتك و تحاول التعويض في اليوم الموالي و تدخل دخول عشوائي

magic777
06-18-2012, 19:54
ماهو اكيد لازم يكون هناك توازن بين الهدف واستوب ومن اكبر اخطاء التداول ان خسارة صفقة تضيع ربح عدة صفقات لأننا فى المتاجرة طبيعى جدا اننا سوف تخسر صفقات فلازم يكون هناك توازن بين الهدف والأستوب وعلى الأقل يكون الهدف مساوى للأستوب وياحبذا لو كان الهدف اكبر من الأستوب بيبقى افضل شئ

ده فعلا مشكله كبيره بيقع فيها اغلب المتاجريين خاصه اللي مش بيمشوا على خطه عمل منظمه
وبيكون ليهم هدف محدد واستوب محدد واللي بيعمل كده عليه يراجع نفسه قبل ما يضيع حسابه
ويعمل خطه انقاذ ويلتزم بيها

Rami
06-18-2012, 19:57
نعم هذا جيد انت محدد هدف رائع 30 نقطة في اليوم سوف يكون مربح وتستطيع ان تبني استراتجيتك علي هذا الهدف واذا اكملت علي هذا الطريق سوف تتمكن من كسب مبلغ جيد شهريا اذا استعملت لوت 1 دولار لنقطة

30 نقطة فى اليوم هدف جميييييييل
بس المهم القناعة التى هى كنز لا يفنى
يعنى 30*20يوم تداول =600 نقطة
رضا وفضل من رب العباد
تحياتى لك

ma90do
06-18-2012, 20:09
30 نقطة فى اليوم هدف جميييييييل
بس المهم القناعة التى هى كنز لا يفنى
يعنى 30*20يوم تداول =600 نقطة
رضا وفضل من رب العباد
تحياتى لك
فعلا معاك حق 30 نقطه في اليوم هدف مميز جدا بس الناس بتبقي عايزه 100 نقطه يوميا وده غلط
ان شاء الله اشتغل علي هذا المبدء 30 نقطه متوسط يومي في اقل عدد صفقات مع استوب لوز مناسب

sandapa
06-18-2012, 20:20
الهدف يجب ان يكون 20 او 30 نقطة على الاكتر
وكلما كان الهدف قليلا كلما كان افضل للمتداول وكلما كان اكتر ارتياحا

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 20:27

هدف مناسب جداً اخى الغالى
وانصحك انك تفضل ماشى على الرنج ده ولا تشتت نفسك

kingman
06-18-2012, 21:39

وحلاوة الهدف الصغير انه بيببقى سهل التحقيق وعدم الأنتظار طول اليوم او ايام لكى يتحقق وافضل شئ ان الواحد يشتغل باستوب وهدف كى يكون بيتاجر على اساس صحيح ويضمن ان اسعر لن ينعكس كثيرا

ZOUHAIR_ZIZO28
06-18-2012, 22:02
يتحدد الهدف عن طريق تحديد هدف قصير في عدد النقاط ونسبة معقولة من الوقف ويجب أن يكون تحديد الاهداف بشكل احترافي
يرفع من نسبة ضرب الهدف ويقلل نسبة الخطأ ويمكن تحديد الأهداف ونقاط جني الأرباح عن طريق الدعوم والمقاومات والهاي واللو اليومي والترندات وفهم الطريقة الصحيحة لحركة الأسعار

ma90do
06-18-2012, 22:16
وحلاوة الهدف الصغير انه بيببقى سهل التحقيق وعدم الأنتظار طول اليوم او ايام لكى يتحقق وافضل شئ ان الواحد يشتغل باستوب وهدف كى يكون بيتاجر على اساس صحيح ويضمن ان اسعر لن ينعكس كثيرا

ده اجمل ميزه وضع اهداف صغيره تتحقق بسرعه افضل من الاهداف الكبيره الربح التراكمي يعتبر هدف كبير وتم تحقيقه وتعتبر نفس المعادله وافضل لانك بتحافظ علي حسابك بنسبه مخاطره قليله

ashraf el-araby
06-18-2012, 23:22
يكون الهدف جيدا بواقع 20-30نقطة يوميا وانا عن نفسى بفضل الوسط يعنى على 25 نقطة ممكن ان تزيد اوتقل

jans
06-18-2012, 23:29
لا استطيع في وقت الحالي أن احدد عدد نقاط
معينه لأني لم اركز على استراتيجيه معينه لكي اتداول بها و لكن في الغالب سوف تكون ما بين 10--20 نقطة
يوماً على حسب حالة السوق .

mage
06-19-2012, 01:26
على حسب السوق ولكن انا عندى بعض الاهداف اللى ببقى عايز احققها كل اسبوع ولا افكر فى اى طريقة اخرى لان لو عملت هدف يومي ممكن يبقى فى يوم مش بيتحرك كويس وكل ما يكون لك اهداف على المدى الطويل بيبقى افضل من حيث النتائج

ahmed
06-19-2012, 01:44
لا استطيع في وقت الحالي أن احدد عدد نقاط
معينه لأني لم اركز على استراتيجيه معينه لكي اتداول بها و لكن في الغالب سوف تكون ما بين 10--20 نقطة
يوماً على حسب حالة السوق .

صح يا اخى يجب اولا ان تحدد استراتيجيه العمل
وعلى ضوء هذة الاستراتيجيه يتحدد الهدف اليومى
لان الاستراتيجيه هى من تتحكم فى عدد النقاط للربح

talal
06-19-2012, 02:12
اعتقد انه مناسب جدا وتحدي لك هدف يومي امر جيد جدا و30 نقطة ربح في اليوم امر جيد
انا تقريبا محدد لي هدف 10 نقاط يوميا والدخول بحجم اكبر في الصفقات ولكن هذا الامر قيد التجربه ونتمى ان نحققها 10 نقاط يوميا تكون شبه مضمونه

aboualy
06-19-2012, 02:16

فعلا اخى العزيز الهدف اليومى الصغير يشجعك على الالتزام به وكذلك يقلل من وجود الطمع الذى يكون فى كثير من الاحيان مدمر لصاحبه
وكذلك اتفق معك فى ضرورة الحرص على وقف الخسارة لانه يمثل الحماية الحقيقية للحساب

ma90do
06-19-2012, 02:50
فعلا اخى العزيز الهدف اليومى الصغير يشجعك على الالتزام به وكذلك يقلل من وجود الطمع الذى يكون فى كثير من الاحيان مدمر لصاحبه

المبلغ الصغير يتراكم ويبقي كبير مع الوقت الاداره الجيده والاستراتيجيه المتبعه في التجاره هيا التي تعمل علي البناء وايقاف الخساره يعتبر مانع هدم هذا البناء

safiforex
06-19-2012, 02:53

و هو كذلك اخي ، فتحقيق الهدف اليومي كل يوم و الالتزام بهذا القدر في اليوم ، بيجعل الواحد في امان و بيوفر وقت لنفسه ليكون مع الاهل
و في نفس الوقت التجارة عنده بتكونمتركزة جدا و الصفقات كذلك ، و هذا ما سيعطي دفعة قوية نحو النجاح

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 14:09

المتاجر الحكيم

هو الذى يضع لنفسه هدف يومى يمشى عليه

ولايخالفه بأى حال من الاحوال

remas
06-19-2012, 14:20
بص انا هقولك انا ليا هدف عام وهو انى اطلع فى اخر الشهر وانا الحساب بتاعى بالموجب يعنى مححق نسبة ارباح ايا كانت النسبه مش مهم المهم انى فى اخر الشهر اكون رابح ودا المطلوب

kimokonolove
06-19-2012, 14:30

الهدف حسب الأستراتيجية التى تستعملها
ووقت الذى تقضية فى التداول ومراقبة السوق
فالشخص الذى يقضى وقت كبيير غير الشخص الذى يقضى وقت كل يومين ثلاثة طبعآ
والنقاط المحققة تختلف من استراتيجية لأخرى

magic777
06-19-2012, 14:43

واللي هيشجعك على انك يكون ليك صفقه محدده وهدف محدد صغير مثلا ووقت بسيط
هو انه يكون عندك راس مال كبير تقدر تشتغل بيه بالنظام البسيط ده
في نفس الوقت يديك الربح المناسب ليك وتكون راضي عنه

elzeel
06-19-2012, 14:48
انا لسه هفتح حساب ان شاء الله واربطه ببونص المنتدى
ولكن هل الهدف الثابت افضل ام الاهداف المختلفه باليوم

firas1984
06-19-2012, 14:56
السلام عليكم
انا من ناحيتي هدفي باليوم 20 -30 $ وانا قنوع بذلك
ولكن مع التمرن ورفع راس المال ساقوم برفع هامش الربح

deadlyfox
06-19-2012, 15:03
انا عن نفسى شغال على 20-25 هى استراتيجيتى
دى طريقه كويسه جدا مع خطه جيدة للسوق

okash
06-19-2012, 15:23
ليس دائما فنانا عن نفسي لا اعتمد على الاهداف لمدة يوم او يومين فدائما اعتمد على التجارة على المدى البعيد ولكن ان كان هناك فرص اكيدة في اليوم اقوم بعمل صفقات جديدة

safiforex
06-19-2012, 15:35
ليس دائما فنانا عن نفسي لا اعتمد على الاهداف لمدة يوم او يومين فدائما اعتمد على التجارة على المدى البعيد ولكن ان كان هناك فرص اكيدة في اليوم اقوم بعمل صفقات جديدة

و انا كذلك اخي ، فانا اعمب على صفقات طويلة ، و اذا ما ظهرت لي صفقات يومية فانني ادخل عليها لكي استفيد هنا و هناك
فالفوركس يجب ان نعرف كيفية اقتناص منه كيفما كان نوع التداول فيه يومي او اسبوعي

aboualy
06-19-2012, 15:38
الهدف النقاط باليوم يختلف حسب كل الاستراتجية و حسب نوع الاستراتجية يوجد استراتجيات المدى البعدي يعني اسبوع
وتوجد استراتجيات مدى القريب 1ساعة او 5 دقائق
40واستراتجيات المدى البعيد يمكن يكون هدف مابين 200 و 100 نقطة
و استراتجيات مدى القريب تنحصر بين 40 و5 نقاط

فعلا اخى العزيز تحديد الهدف اليومى يتوقف على الطريقة المستخدمة ولكن ايضا نحن من نحدد عدد الصفقات التى ندخلها يوميا واو كل اسبوع وايضا هذا يرتبط بالطريقة المستخدمة فى التجارة فمن يعمل بالاسكالبينج يكون عد النقاط فى كل صفقة قليل ولكن يفتح عدد صفقات اكبر كل يوم مثلا

safiforex
06-19-2012, 15:43
فعلا اخى العزيز تحديد الهدف اليومى يتوقف على الطريقة المستخدمة ولكن ايضا نحن من نحدد عدد الصفقات التى ندخلها يوميا واو كل اسبوع وايضا هذا يرتبط بالطريقة المستخدمة فى التجارة فمن يعمل بالاسكالبينج يكون عد النقاط فى كل صفقة قليل ولكن يفتح عدد صفقات اكبر كل يوم مثلا
صحيح ما قلته اخي ، فتحديد الهدف يتوقف عن الطريقة المتبعة لدة المتداول في الفوركس ، فنجد هذا يعمل هدف 10 نقط اذا كان متادول السكالبينج
و نجد اخر بيعمل هدف 50 الى 100 اذا كان متداول السوينجات ، و كل له طريقته في التداول ، و الاهم هو الربح كيفما كانت الطريقة

compaq0
06-19-2012, 16:51
ماذا لو لم تتاح لك فرصه جيده فى اليوم لتحقيق ال30 نقطه؟لا احب تحديد هدف يومى لانه يضع ضغوط زائده على المضارب

bousshimin
06-19-2012, 16:58
أنا خلال متاجرتي لا أحدد أهدافي خلال يوم بل كم ستعطين صفقة خلال تحليلي هل سينزل الإتجاه
إوسيصعد الإتجاه كم من نقطة سأجني يوم

2x1
06-19-2012, 17:30
انا هدفي بيكون اجمالي 50 نقطة فاليوم لكن مقسمة لعدة صفقات بطريقة اسكالبينج x4ايام فالاسبوع يعني 800 نقطة فالشهر

ashraf el-araby
06-19-2012, 17:43
عن نفسى محدد هدف من 20او 25 او 30 نقطة فى اليوم وده ليس اساسى اى كلما اتاحة الفرصة او انتظر الى اليوم التانى

kingman
06-19-2012, 22:15

احلى حاجة فى اللى بيتعامل على المدى البعيد والمتوسط انها بتجعله قادر على التحليل وكلما نجح كلما زاد ثقة بقدرته فهم السوق وتوقعاته فالصفقات السوينج عموما بتحتاج تحليل ورؤية طويلة لما يحدث على الشارت

magic777
06-19-2012, 23:51
احلى حاجة فى اللى بيتعامل على المدى البعيد والمتوسط انها بتجعله قادر على التحليل وكلما نجح كلما زاد ثقة بقدرته فهم السوق وتوقعاته فالصفقات السوينج عموما بتحتاج تحليل ورؤية طويلة لما يحدث على الشارت

مافيش شك ان المتاجره على المدى المتوسط والبعيد اريح للمتاجر وبتبعده عن التذبذب واللغبطه اللي بتحصل
كل يوم في الاتجاهات اليوميه السريعه
لكن المشكله في الاهداف اللي تبع المدى المتوسط والبعيد بتاخد وقت طويل اوي يمكن بالشهور كمان علشان تتحقق

assidi saber
06-23-2012, 16:00
أنا لا أضع هدف محدد يومي من النقاط لاني لا أتجار يوميا أنا استراجية التي أتبعها أبقى مراقب الشارت حتى أرى صفقة سانحة و كل شهر ربح مختلف على أخر

tarek22
06-23-2012, 16:04
حسب تقلبات السوق من يوم لاخر لكن يمكن القول بمعدل صفقتين في اليوم

abdello052
06-26-2012, 03:10
الكثير من المستثمرين يحققون هدف محدد فى الفوركس وذلك باتباع استراتيجيه محدده ولكن ذلك يختلف من مستثمر لاخر وانا شخصيا لا اتبع تحقيق هدف يومى وذلك حسب رؤيتى

mage
06-26-2012, 03:42
الكثير من المستثمرين يحققون هدف محدد فى الفوركس وذلك باتباع استراتيجيه محدده ولكن ذلك يختلف من مستثمر لاخر وانا شخصيا لا اتبع تحقيق هدف يومى وذلك حسب رؤيتى

الصراحة مليش اى هدف فى الفوركس فى هذا اليوم ولكن اعتقد ان نسبة بكيرة من الناس يعملون فى الفوركس ويحققون نسبة كبيرة للعمل فى هذا السوق وعلى هذا اعتقد ان الغالبية فى الفوركس يعتمدون على تحديد هدف يومي وهذا هو الافضل

KOGI
06-26-2012, 09:06
أنا عن نفسي بتاجر على 15 نقطة يوميا للمحافطة على راس المال و لتكون المخاطرة اقل

assidi saber
06-26-2012, 11:04
نعم لدي هدف كل يوم و هو تحقيق 40 نقطة يوميا

dodovedo
06-26-2012, 12:03
تمام انك تشوف عدد النقط المهم هتدخل النقطه بكام
يعنى ممكن تعمب 20 نقطه بس داخل بلوت صغير مش هيجيبوا حاجه انا شايف انه الافضل تكون عاوز كام دولار فى اليوم
وتشوف قدراتك وتشوف استراتيجيه تحققهوملك

sami
06-26-2012, 12:11
٦٠٠ نقطة في الشهر أعتبره هدف مناسب إذا كان من السهل عليك تحقيقه تبعا لخبرتك و أسلوب متاجرتك
عن نفسي هدفي اليومي ما بين ٢٠ و ٥٠ نقطة،و في غالب الأحيان أكتفي ب ٢٠ نقطة لأنني لا أحب الطمع و أكتفي بالربح الذي حققته

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 12:15
أنا عن نفسي بتاجر على 15 نقطة يوميا للمحافطة على راس المال و لتكون المخاطرة اقل

ده افضل هدف ياغالى

ممتاز ياريس

ياريت تفضل مااشى على النظام تاكد هتتفادى الخسائر وهتحقق ارباح جيده

mohamedfx2005
06-26-2012, 12:20
السلام عليكم ورحمة الله
انا شخصيا لا احدد هدف يومي او شهري من النقاط بل ادخل كلما تحققت شروط الدخول في استراتيجيتي التي اعتمد عليها لانه مادامت هنالك شروط دخول تحققت لماذا اكتفي ب 20 او 30 نقطة مادامت ادارة راس المال صارمة
والله اعلم مجرد راي

foouaad
06-26-2012, 14:08
انا هدفي 15 نقته فى اليوم بس ننصيحه يجب تحديد الهدف بعدد نقط قليله حتى اذا جاى المكسب ضعبف تكون راضى وتكون قد حققت هدفك
فى هذا اليوم واذا كتر عدد النقط تكون فرحه كبيره لك
وهذا يلعب على العامل النفسى للمضارب

sunlight
06-26-2012, 14:14
انا هدفي 15 نقته فى اليوم بس ننصيحه يجب تحديد الهدف بعدد نقط قليله حتى اذا جاى المكسب ضعبف تكون راضى وتكون قد حققت هدفك
فى هذا اليوم واذا كتر عدد النقط تكون فرحه كبيره لك
وهذا يلعب على العامل النفسى للمضارب

انا كذلك هدفى مش اقل من 20بيب فى اليوم ولكنى احيانا اجعلهم يزيدون الى 50 ولكن ساعات اجعلهم يخسرو كل هذا يعتمد على المتاجر واداره رأس المال علما بأننى اتاجر بالسنتات

amrmorasamir
06-26-2012, 14:17

الهدف ده حلو جدا على فكره بس انا هدفى اكبر شويه بيكون حوالى 50 نقطه فى اليوم وان شاء الله احاول احققهم كل يوم ولو حققتهم مش هدف تانى السوق غير فى اليوم اللى بعديه

osama shaban
06-26-2012, 14:22
عن نفسي انا بحب 10 في المئه من الحساب ربح يومي بعض النظر عن عدد النقط يعني لو معايا 200 دولار يبقا 20 نقطه يويما وهكذا وده معناه ان الهدف بيكبر كل ما راس المال بيكبر وده في مضاعفه ولكن ليست كبيره

safiforex
06-26-2012, 14:38
عن نفسي انا بحب 10 في المئه من الحساب ربح يومي بعض النظر عن عدد النقط يعني لو معايا 200 دولار يبقا 20 نقطه يويما وهكذا وده معناه ان الهدف بيكبر كل ما راس المال بيكبر وده في مضاعفه ولكن ليست كبيره

اخي الكريم نصيحة مني ، لا تفكر بهذه الطريقة انك تربح عشرة من المية من الحساب في اليوم
هذا ممكن احيانا و لكن ان يصبح عادة في اليوم فقد تتسبب لك مشاكل كثير ، في حالة الخسارة و بهذا فانك ستصبح ضد تيار نفسي يقول لك لا بد من تحقيق النسبة و انت خسران ، فهنا قد يحدث الطمع
و الطمع مصيره الالفلاس

remo
06-26-2012, 14:46

انت لو عايز تجيب تلاتين نقطة فى اليوم استخدام فريم الخمس دقائق او الساعة مع نقط الدعم المقاومة وانت هتجيبهم بسهولة ويمكن تجيب اكتر منهم بس خليك ملتزم بهدف واستوب عشان متتورطش

Mostafa Mando
06-26-2012, 15:29
ده افضل هدف ياغالى

ممتاز ياريس

ياريت تفضل مااشى على النظام تاكد هتتفادى الخسائر وهتحقق ارباح جيده

اتفق معاك يا اخي محمد ربح قليل خطورة قليلة=ربح وفير مخاطرة قليلة برأس المال

ربح كثير طمع خطورة كبيرة=خسارة فادحة مخاطرة كبيرة لرأس المال

safiforex
06-26-2012, 15:55
اتفق معاك يا اخي محمد ربح قليل خطورة قليلة=ربح وفير مخاطرة قليلة برأس المال

ربح كثير طمع خطورة كبيرة=خسارة فادحة مخاطرة كبيرة لرأس المال

جيد اخي انك وضعت النجاح على شاكلة متساوية ، و هي فعلا صحيحة
فكل ما الواحد كان قنوع بربح قليل فانه سيلتزم بادارة مالية و هذا سيجنبه اولا المارجن و ثانيا سيعطيه قوة نفسية مرتاحة
و اما اذا كان الطمع فانه سيخسر كل شيئ اكيد و سيبدا من جديد ثاني

ahmed forexawy
06-26-2012, 15:58
حسب راس مالى اعتقد انى ساحدد الهدف المناسب لو راس مالى تعدى الف دولار اعتقد ان 10 نقاط ستكون كافيه بالنسبه لى اما فى وضعى الحالى راس مالى لا يتعدى ال 50 دولار لذلك اامل ان احقق 100 نقطه يوميا وهذا الضغط لعمل هذا الربح يجعلنى اخسر الكثير ويجعلنى افقد السيطره على غضبى ويجعلنى اطمع كثيرا لذلك مرات عديده خسرت كثير من راس مالى اامل فى الفتره القادمه ان ارضى باى ربح حتى لو لم اكسب فى يوم يكفى انى لم اخسر

omar kapo
06-26-2012, 16:00
اهدف تحقيق ارباح ليست بالكثيرة ولكن عدم الخسارة فالخسارة نفسها تقلل الثقة ف النفس ام الاربح تذاد الثقة من ثم ابدء المتاجره ع اسبريند اكبير بعض الشي

HARRY POTTEER
06-26-2012, 16:13
حسب راس مالى اعتقد انى ساحدد الهدف المناسب لو راس مالى تعدى الف دولار اعتقد ان 10 نقاط ستكون كافيه

aminos
06-26-2012, 16:18
السلام عليكم
نعم يا أخي كل متداول يكون لديه هذفه في اليوم الواحد
و أنا حدفي هو 25 نقطة في اليوم
و مطلب من الله التوفيق

yassoo011
06-26-2012, 16:20
هدف 20 او 30 نقطة يوميا جيدا
ولكن قد لا يتحقق يوميا بسبب بعض الاضرابات في السوق
ولكن اذا كانت هناك اضرابات فالافضل عدم الدخول

mrhoda
06-26-2012, 16:21

المشكلة كلها مش فى تحديد عدد الاكتفاء الذاتى من النقاط
المشكلة بس فى ظهور الفرص فى الدخول وده بناء على الاستراتيجية اللى انت ماشى عليها
وبعدين انت ممكن فى يوم تعمل اكتر من تلاتين نقطة وممكن فى يوم تانى متعملش التلاتين نقطة
وممكن لاقدر الله تخسر تلاتين نقطة يبقى انت هاتحتاج تانى يوم تعوض الخسارة وتكسب ستين نقطة
خليها على الله فى رزق النقاط دى بس اهم حاجة ادارة راس المال الصارمة والتركيز

Mtec
06-26-2012, 16:23
بالفعل يا اخي انت على الطريق الصحيح ، لذا يجب على اي متداول ان يضع خطة ليتداول بها
انا هدفي في الاسبوع 70 نقطة و اكثر ، و لا افضل التداول كل يوم

magic777
06-26-2012, 16:45
السلام عليكم ورحمة الله
انا شخصيا لا احدد هدف يومي او شهري من النقاط بل ادخل كلما تحققت شروط الدخول في استراتيجيتي التي اعتمد عليها لانه مادامت هنالك شروط دخول تحققت لماذا اكتفي ب 20 او 30 نقطة مادامت ادارة راس المال صارمة
والله اعلم مجرد راي

ماهو انت لما تكون حددت نسبه 20 او 30 نقطه مكسب او خساره في اليوم كده انت عملت نفسك خطه اهو
مش عشوائي بس انت حددت الربح هنا بتوافر الفرص اليوميه يعني ماالزمتش نفسك بيه
وده في حد ذاته قرار حكيم

kingman
06-26-2012, 16:56
المشكلة كلها مش فى تحديد عدد الاكتفاء الذاتى من النقاط
المشكلة بس فى ظهور الفرص فى الدخول وده بناء على الاستراتيجية اللى انت ماشى عليها
وبعدين انت ممكن فى يوم تعمل اكتر من تلاتين نقطة وممكن فى يوم تانى متعملش التلاتين نقطة
وممكن لاقدر الله تخسر تلاتين نقطة يبقى انت هاتحتاج تانى يوم تعوض الخسارة وتكسب ستين نقطة
خليها على الله فى رزق النقاط دى بس اهم حاجة ادارة راس المال الصارمة والتركيز

هى اكيد كل الاحتمالات موجودة وبدل الواحد مايكسب يخسر لكن الواحد بيبقى على الأقل حاطت هدف فى دماغه يوصل اليه ان تحقق خير وبركة وان لم يتحقق بيساعد المتاجر فى تقييم ادائه ويحاول يطور ادائه ليصل الى هدفه

safiforex
06-26-2012, 17:00
الاهم اخواني ان لا نعمل هكذا في تحددي الهدف اليومي ، هو بالفعل جيدا ان نقوم بتحديد هدف معين يومي من النقط و هذا طبعا بيعطي دفعة قوية للمتاجر
لكن ماذا لو تمكنا او ظهرت لنا فرصة جيدة اخرى هل سدخل صاحب الهدف اليومي بعدما تحقق هدفه اليومي ام لا
فاكيد انه سيدخل عليها ، و لهذا فلا يجب التفكير بعدد النقط المهم التفكير بالربح اليومي و هذا هو الاساسا
قد تاتي يوما 20 ، و يوم اخر خسارة و يوم اخر 100 و يوم اخر خسارة كبيرة و هكذا

kamizidan
06-26-2012, 17:13

M Sabry M Elbakrawy
06-26-2012, 17:17
صرااحة انا مابحبش يكون ليااا هدف يومي لانه لاقدر الله ماحصلش نصيب والهدف ما تحققش حتيجي تانيو يوم تقول عايز اعوض خسارة امبارح
فانا من راي اشتغل علي استراتيجيتك وكل ماتشوف فرصة تحققت خش فيهاا لكن لو مالقتش طول اليوم عاادي الفرصة تتحقق بكرة او بعده
بس اهم حاجة ضماان نجاح الاستراتجية

gribi17
06-26-2012, 17:48
المشكل ليس في كمية النقاط الشهرية و لكن
هناك ما يسمى التسيير المالي و هو ما يسمح لك بتحديد أهدافك اليومية و الشهرية بالنسبة المئوية وحسب الاستراجية التي تستعملها

remo
06-26-2012, 18:53

بس انا شايف ان عشر نقط قليل قوى فى اليوم الا لو انت بتعتمد على
الاسكالبينج ساعتها اقولك ماشى دا اساس الاستراتيجية

abdallah elbaz
06-26-2012, 19:11
أنا كمان بتاجر على 10 نقاط يوميا للمحافطة على راس المال
وده من التعليم من الاصدقاء ف المنتدي لهم جزيل الشكر

safiforex
06-26-2012, 20:35
بس انا شايف ان عشر نقط قليل قوى فى اليوم الا لو انت بتعتمد على
الاسكالبينج ساعتها اقولك ماشى دا اساس الاستراتيجية

هو ان اتينا للنقط فانا اوافقك الراي في هذا و لان 10 نقط في اليوم ليس بنقط تستحق المتابعة له يوميا
اما لو كان الواحد له راس مال كبير جدا
و يستطيع ان يدخل بلوت عالي في اليوم فانني معه على ان يجعل 10 نقط ربح كفاية و خلاص
و هذا اذا اعتبرنا ان الواحد يدخل مثلا ب 10 دولار او 100 دولار في الصفقة

nrgslawi
06-26-2012, 21:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا محدد هدفي في 100 نقطة في اليوم
والحمد لله اصل الى 70 و80 وفي بعض الاحيان اتخطى حاجز 100

saad
06-26-2012, 23:19

The Mester X
06-26-2012, 23:32
امم انا اكيد مثلكم و احب يكون هدفي مابين 10 و 20 نقطة محققة بلوت معقول راح يكون كسب جيد و مقنع و يتغير الربح النقاط حسب الفرص المتاحة و الطريقة

KOGI
06-27-2012, 07:53
امم انا اكيد مثلكم و احب يكون هدفي مابين 10 و 20 نقطة محققة بلوت معقول راح يكون كسب جيد و مقنع و يتغير الربح النقاط حسب الفرص المتاحة و الطريقة

كده افضل اخى الكريم لان اقل من كده الربح مش هيبقى معقول واكتر من كده هيبقى فى خطورة على راس المال

ahmed saleh
06-27-2012, 08:02
انا شايف ان الربح دا كبير جدا جدا ولكن اذا كنت قادر على انت تحققة فهذا جيد جدا لك
ولكن اذا حاولت مرة فى اليوم ولم تكمل هذا الهدف فنصيحة لا تسعى الى الباقى حتى لا تخسر الى كسبتة

---------- Post added at 08:02 AM ---------- Previous post was at 07:59 AM ----------

اخى العزيز هدف ال 600 نقطة كل شهر ليس هدف صعب المنال ولكن يمكن تحقيقه اذا استطاع المتاجر تحقيق 30 نقطة كل يوم
ولكن ايضا لا يجب ان نقيد انفسنا بهدف ثابت فاذا كانت لا توجد فرص واضحة لا يجب الدخول فى صفقات لمجرد الرغبة فى تحقيق الهدف اليومى او الشهرى

من الممكن ان تسمى هذا انة احلام الفوركس لان من الصعب ان تحقق كل يوم مكاسب لانة من الممكن
فى ايام ان تحقق خسائر ولكن اذا كن تقدر على الربح اليوم فلتربح واذا لم تقدر فاترك السوق حتى لا تخسر فى هذا اليوم

saad
06-27-2012, 14:56

mostafakamal
06-28-2012, 20:28
اعتقد هدف رائع لو الواحد وصل اليه
بس انا طماع او يعنى طموح زائد
انا الاحظ تحركات ب 200 نقطة يوميا لبعض الازواج
فاطمح فى الحصول على نصف هذا التحرك

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 20:45
اعتقد هدف رائع لو الواحد وصل اليه
بس انا طماع او يعنى طموح زائد
انا الاحظ تحركات ب 200 نقطة يوميا لبعض الازواج
فاطمح فى الحصول على نصف هذا التحرك

والله استاذى لو حصلت على تلت تربع بس الرنج ده
وتمشى عليه يومياً يعنى مثلاً نقول تكسب 30 بيب يومياً

ارفع لك الكبعه يادرش

assidi saber
06-28-2012, 20:53
ان الهدف الذي اريد ان احققه كل يوم هو 25 نقطة فقط فاهو يكفي و انا رضى به

omar kapo
06-28-2012, 20:54
لي اهداف ولكن ليست يومية بل اسبوعية وهو مكسب 50 نقطة ف الاسبوع فهذا يرضيني

forexBOSS
06-28-2012, 20:59
انا هدفى اليومى 15 نقطه لانى مبتدا و لا احب المجازفه و اتبع اداره راس مال جيده و لكنى مع ذلك
اخسر و لكن القليل الحمد لله و قريا ساحاول مضاعفه النقاط اليوميه لتصل الى 30 نقطه يوميا

sa sa
06-29-2012, 01:25
هدف مناسب جدا ولكن يجب ان تعمل بجهد اكبر وتعمل علي اكتساب الخبره والمعرفه باستمرار حتي تحافظ علي الربح الذي تحققه وتزيد من الهدف الذي تسعي الي تحقيقه في المره القادمه

mido303037
06-29-2012, 01:46
اكيد طبعا مناسب بس ميخدعكش الربح يعنى مثلا تلاقى ارباحك فوق ماانت عاوز تقول اكمل
لا تفعل هذا لان السوق يتغير فى ثانية لا يغريك الطمع

hppt
06-29-2012, 12:32
طبعا اكيد مناسب واحسن حاجة متتمعش اكتر من كدا علشان محدش عارف بس ممكن تزود لاكن لو واثق ان الثفقة ربحت ممكن تخليها 50 نقطة يوم
وبكدا انتا ربحت كويس جدا ودا لو انتا مش ضامن الثفقة ادخل بنقط ضعيفة لعل الثفقات تخسر ومتنساش وقف الخسارة بس حاول تتابع الثفقة متسبهاش

madoxegy
06-29-2012, 12:36
والله يا اخى لو تعرف تحقق ال30 نقطة يوميا يبقى تمام
انا عن نفسى افضل انى اكتفى ب10 نقط يوميا

ابو محمد
06-29-2012, 12:40
لا انا امشي مع معطيات السوق ومتطلباته ساعه
بساعه لانه السوق يتغير لحظه بلحظه

dodovedo
06-29-2012, 12:49

طب اخى الكريم
ال10 نقط دول هتدخل النقطه بكام هو ده السؤال
مهو لنجيب همها لبلاش تمام مجيش ادخل ب 10 سنت للنقطه ونقول 10 نقاط يوميا
لازم نشوف عاوزين كام دولار فى اليوم
تقبل ودى ومرورى

omar kapo
06-29-2012, 13:04
لديا اهداف ف اليوم الوحد وهو المكاسب التي يمكن ان اكسبها من خلال التداول ف حدود ما بين 10 الي 25 نقطة يوميا

2x1
06-29-2012, 13:08
افضل اهداف يوية وتكون مجزية من 30 وانتا طالع طبعاو غير كدة معتقدش انك تبقي مستريح للنتايج اللي بتحققها بس ميمنعش انها ممكن تقل فبعض الاوقات

kamizidan
06-29-2012, 13:08
يعنى تقدر تحقق من 400-600 نقطه شهريا

magic777
06-29-2012, 13:58

وبرده 10 نقاط مش وحشيين اخي لو كان راس المال كويس هيجبولك مبلغ كويس
اخر الشهر وبدون مخاطره كمان وهيتطلب منك وقت قصير في المتاجره اليوميه مش هيأثر على حياتك
او عملك الميداني

omar kapo
06-29-2012, 14:05
يعنى تقدر تحقق من 400-600 نقطه شهريا

افضل اهداف يوية وتكون مجزية من 30 وانتا طالع طبعاو غير كدة معتقدش انك تبقي مستريح للنتايج اللي بتحققها بس ميمنعش انها ممكن تقل فبعض الاوقات

اولا مع الاستاذ الاول الذي يقول 30 فيما فوق اقول لك احذر الطمع
ام الثاني
فاناا وفقك الراي فهذا ايضا اهدافي وان ذادت فهو خير ولكن ان قلت فالحمد لله ع كل شي

HUSSENEY
06-29-2012, 17:43
هدفى اليومى خمسين نقطة
فى اخر الشهر اكون عملت الف نقطة
ودة بيساوى مضاعفة لراس المال

jihadazzam
06-29-2012, 17:45
هدفى اليومى خمسين نقطة
فى اخر الشهر اكون عملت الف نقطة
ودة بيساوى مضاعفة لراس المال
السلام عليكم
كان هدفي اليوم على البتول اخذت منه 100 نقطة
ةالان اراقبه لاقتنص منه انما كان قنصه اليوم ظهرا اسهل من الان

mostafakamal
06-29-2012, 22:10
هو الصراحة 30 نقطة فى اليوم ممتازة
ولكن لان الواحد بيتاجر بمبالغ صغيرة يبقى عايز يضاعف المبلغ وبيفكر فى 50 و100 نقطة

shero
06-29-2012, 22:15

فى الواقع هو هدف مناسب جدا اذا تم فعلا تحقيقة , ولكن توجد هنا نقطة مهمة وهى انة احيانا يكون السوق غامض او لا توجد اخبار مؤثرة فى يوم ما وبالتالى فتكون حركة السوق بطيئة بعض الشىء , وبالتالى يكون المتاجرغير مجبر على الدخول الى السوق فى مثل هذه الايام , لذلك لا تجعل خطتك تجبرك على دخول السوق حتى وان انعدمت الفرص

ابو محمد
06-29-2012, 22:20
هو كان هدفي 20 نقطه واخرج من السوق لكن
الطريقه انضربت حتى انها لم تصل لمقدار 10 نقط فتركتها

Omnia Ebrahim Hussein
06-29-2012, 22:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا افضل الاهداف بعيدة المدى وليست قريبة المدى لانها خطورتها اقل ولكن هذا لايمنع فى تحقيق نقاط يومية واكتفى ب20 نقطة فقط يومية

kingman
06-30-2012, 00:53
هو الصراحة 30 نقطة فى اليوم ممتازة
ولكن لان الواحد بيتاجر بمبالغ صغيرة يبقى عايز يضاعف المبلغ وبيفكر فى 50 و100 نقطة

المشكلة فى المبالغ الصغيرة مش هيبقى المتاجر راضى بالربح الا بطريقيتن ياما مخاطرة عالية كى يقتنع بربحه او الدخول باهداف كبيرة وفى كلتا الحالاتين بيبقىف يه خطورة فى التعامل مع السوق وبيبقى عامل خسارة الحساب عالى

rainux0
06-30-2012, 00:56
السلام عليكم ورحمة الله
انا هدفي 100 نقطة يوميا مع حجم 0.05
واحدد الخسارة ب 50 نقطة

derfcase
06-30-2012, 00:58
و لكن اذا لم تتمكن اخي الكريم الا من تحقيق 10 نقاط مثلا في يوم ما او خسرت عدد من النقاط بسبب ظروف السوق انها سارت عكس ما رسمت
هل ستستمر ايضا بالتداول في هذا اليوم و تعرض راس المال الخاص بك لخسارة اكثر من ما هو مفترض ؟

ابو محمد
06-30-2012, 00:58
انا بصراحة اكتفي اغلب الاحيان
بعشرين نقطة او ثلاثين نقطة فقط

randy2kill
06-30-2012, 01:02
عشرين نقطة في اليوم الواحد جيدة
و لكن لا يمكن التحكم كليا بها
ممكن تخسر بسبب تغيرات السوق

mido303037
06-30-2012, 01:05
انا بحدد لى 20 نقطة يوميا واعمل جاهدا للحصول عليهم يوميا
وها بالتحليل الدقيق للسوق

hesham itch
06-30-2012, 08:09
من المؤكد ان الخطوة فى محل ذاتها جيدة وهى وضع هدف محدد لا يتم تجاوزه فى المعاملات
والصفقات اليومية ويجب ان تتجنب الطمع وبالفعل هذه الاستراتيجية جيدة وكافية لتحقيق
ربح جيد ولكن هذا ايضا يتوقف على حجم راس المال والرافعة المالية المستخدمة

waleed adel
07-02-2012, 06:12
كهدف يومى هتفرق طبعا من راس مال للاخر فراس المال الكبير هكون اهدافى كبيره
وللحسابات الصغيره ولانه لابد من ادارة راس مال صغيره فنبدا باهداف صغيرة ممكن لو 30 نقطه كويسه جدا

a5rzamn
07-02-2012, 06:38
ليس من الضروري ان يكون يوميا لى هدف في عقد صفقه ما

بل انتظر الوقت المناسب للدخون في صفقه كي تكون رابحه باذن الله

Ahmed EL Deeb
07-02-2012, 06:40
النقطه دي مش قالب ثابت يعني ولكن كل واحد وقناعته الشخصيه وايضا طريقه عمله هل هي سكالب ام سوينج ام انترداي وجهة نظري بقي اني لا اعترف بتحديد عدد نقط يومي لان هذا سوق وما تحققه به هو رزق اي ان الله هو من كتبه لك مسبقا وليس انت الذي تحدده وبما انك حددت لنفسك 30 نقطه ؟ هل انت ضامن انك هتجبهم كل يوم ؟ طب ايام الخسارة نحددلها كام نقطه ؟

waleed adel
07-02-2012, 15:34
ليس من الضروري ان يكون يوميا لى هدف في عقد صفقه ما

بل انتظر الوقت المناسب للدخون في صفقه كي تكون رابحه باذن الله
فعلا اعرف ناس كتير لاتدخل يومىيا بس تنتظر الفرصه المناسبه
وتكون اهدافها كبيره

safiforex
07-02-2012, 15:38
فعلا اعرف ناس كتير لاتدخل يومىيا بس تنتظر الفرصه المناسبه
وتكون اهدافها كبيره

بالفعل اخي الكريم في ناس يتنتظر الفرص الكبيرة ليس الا ، و هم يحققوا ارباح بدون اي ضغط او اي ترهيب نفسي
هؤلاؤ الناس يعملوا باحترافية كبيرة جدا و يمكن ان يعتمدوا على زوج واحد فقط

Dentist Ahmed
07-02-2012, 17:05
انا فى الغالب بتاجر على من 10 الى 15 نقطه يوميا
فى بعض الاحيان يصيبنى الطمع ف احيانا تصيب معى ويبقى الربح اكبر
واحيانا اخرى وده الغالب تؤدى الى الخساره

bouelame1
07-02-2012, 17:27
السلام عليكم و رحمة الله و برماته

هدفي 300 تقطة شهرا

waleed adel
07-05-2012, 20:01
بالفعل اخي الكريم في ناس يتنتظر الفرص الكبيرة ليس الا ، و هم يحققوا ارباح بدون اي ضغط او اي ترهيب نفسي
هؤلاؤ الناس يعملوا باحترافية كبيرة جدا و يمكن ان يعتمدوا على زوج واحد فقط

وهما دول الفائزين دائما لانهم وصلوا لمرحلة المتاجرة الناجحه
وبدون اى ضغط نفسى

dina mahmoud
07-06-2012, 20:09
الاهاداف يتم تحديدها عن طريق الاستراتيجيات سواء كانت طويلة او متوسطة او قصيرة المدى

memostar3
07-06-2012, 20:27

مناسب جدا وربي يوفقك في تحقيقه اللهم امين
بس لو في اكتر من التلاتين طبيعي هيقربلك التارجت ولا تحرم نفسك منها

ehab
07-07-2012, 02:49
انا شايف انه هدف مناسب جدا وهذا الهدف يتطلب منك ان يكون ليديك راس مال كويس
حتى تعوض الخسائر لاقدر الله ولابد من الدخول فى صفقات تاتى بالهدف الذى وضعته وربنا يوسع ع الناس جميعا

ymn30
07-07-2012, 02:53
اظن اخى هدف 600نقطة فى الشهر بواقع 30 نقطة فى اليوم اظن ممكن يتحقق من زوج واحد فى الشهر يعنى لو هتعمل على زوجين ممكن يكون 1200 نقطة فى الشهر وممكن اكتر على حسب الاستراتجية المستخدمه

salah.bmw
07-07-2012, 03:00
بصراحة ما بتقدر تحسبها بليوم ب 30 نقطة لعدة اسباب اولها انو السوق بيفتح 5 ايام بلاسبوع ثانيا يمكن يكون يوم السوق مش واضح وهيك انت بتعرض نفسك للخطر بس بشكل عام انا عن نفسي بدور على 25 و 30 ببس بليوم وعملية وحدة واطلع من السوق

willy
07-07-2012, 03:11
هدف 20-30 نقطة ممتاز واحيانا كنت احققه في الفترة الاسيوية ولكن هذا الهدف سيكون ممل وغير مجدي لو سحبت ارباحك كل شهر حاول ان تعتمد نظام المضاعفات مع هذه الاهداف يعني لوراس مالك 1000 دولار ودخلت بقيمة النقطة دولار وحققت 600 نقطة ادخل بعد ذلك بقيمة النقطة دولارين وهكذا..

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 03:25
هدف 20-30 نقطة ممتاز واحيانا كنت احققه في الفترة الاسيوية ولكن هذا الهدف سيكون ممل وغير مجدي لو سحبت ارباحك كل شهر حاول ان تعتمد نظام المضاعفات مع هذه الاهداف يعني لوراس مالك 1000 دولار ودخلت بقيمة النقطة دولار وحققت 600 نقطة ادخل بعد ذلك بقيمة النقطة دولارين وهكذا..
بالتالي اخي هو لن يستطيع سحب ارباحه ع الاقل يمكن ان يسحب نصف الارباح ويترك النصف لزيادة حجم رأس المال
وبعدها يستطيع العمل بنظام المضاعفات ولكنه نظام يحتاج الى خبرة للتعامل معه

waleed adel
07-08-2012, 05:44
الهدف ممكن يكون من 20 الى 30 نقطة يوميا وهو هدف
جيد وسهل التحقيق

السيد الجبالي
07-08-2012, 06:07

بالطبع 30 نقطه يوميه ليست بالهدف القليل وهي مناسبه جدا
اما بالنسبه لي فانا اقم بتقسيم حجم الصفقه علي صفقتين لادخل صفقتين في نفس الاتجاه الاول قيمته 50 نقطه والاخر اترك له الطريق مفتوحا وفقا لم يتراي لي من السوق .. واضع الاستوب لوس له مكان الدخول ... فهدفي الثابت يوميا 50 نقطه.. كعقد مبدئي .. ...

KOGI
07-08-2012, 06:08
بالتالي اخي هو لن يستطيع سحب ارباحه ع الاقل يمكن ان يسحب نصف الارباح ويترك النصف لزيادة حجم رأس المال
وبعدها يستطيع العمل بنظام المضاعفات ولكنه نظام يحتاج الى خبرة للتعامل معه

كلامك مظبوط فعلا يا كيمو وانا بعمل كده فى معظم شغلى افضل شىء انك تسيب نص الربح لزيادة راس المال بس انت فعلا شغال بنظام المضاعفات ؟
تقبل مرورى اخى الكريم

mohamed yossef
07-09-2012, 01:41
ارى ان مسألة النقاط تختلف بحسب مستوى المضارب نفسه
فالمضارب المبتدىء :- ارى ان يناسبه هدف يومى 10 نقاط فقط
وكلما تدرج وتقدم مستواه زاد من عدد نقاطه اليومية
اما المضارب المحترف :- من الممكن ان تصل اهدافه اليومية الى 80 او 100 نقطة على حسب مستواه

madoxegy
07-09-2012, 01:42

tarek22
07-09-2012, 23:33
انا ايضاً مبتدا في السوق وارى ان اي مكسب في السوق حتى لو كان صغير هو مكسب كبير بالنسبة لي واعتقد ان 400 نقطة شهرياً كويس جداً

theboy2226
07-10-2012, 15:56
انا هدفي مش نقاط انا هدفي 50دولار في الاسبوع
يعني لو عايز تحسبها بالنقاط يبقي تقريبا 70 نقطة يوميا و طبعا ناس حتقولي ده كتير اوي و مخاطرة بس لاحظ ان 70نقطة هدف مع 10سنت لوت يعني المخاطرة مش ضخمة خصوصا اني بحاول البونص للشهر ده من اكتر من منتدي يبقي مجموعه 200او 250دولار

mrxr00t3d
07-10-2012, 15:58
و الله يا أخي هدفي تحقيق ربح يومي ما بين 5 و 10 دولار
و نقط ما بين 20 و 30 و بتكون جيده

marem2007
07-10-2012, 16:02
انا محدد هدف كل يوم ما يقرب من 50 نقطة حوالي 1000 نقطة شهريا
بحاول مزودش عن خمسين لان ممكن احس بطمع فبالتالي اخسر
والطمع من اساسيات الخسارة

sky44
07-10-2012, 16:04
السلام عليكم في رايي من 10 الى 20 نقطة ب10 سنت للنقطة كافية لليوم و يمكن المحافظة بها على راس المال كما يمكن تحقيق بها ارباح لابأسبها . بالتوفيق

naitsi
07-10-2012, 16:06
السلام عليكم
يتحدد الهدف عن طريق تحديد هدف قصير في عدد النقاط ونسبة معقولة من الوقف ويجب أن يكون تحديد الاهداف بشكل احترافي يرفع من نسبة ضرب الهدف ويقلل نسبة الخطأ ويمكن تحديد الأهداف ونقاط جني الأرباح عن طريق الدعوم والمقاومات والهاي واللو اليومي والترندات وفهم الطريقة الصحيحة لحركة الأسعار

waleed adel
07-12-2012, 00:35
الهدف اليومى الصغير يشجعك على الالتزام به وكذلك يقلل من المخاطره براس المال
مما يقلل ايضا من نسبه الخسارة

delpi
07-12-2012, 00:39
انا بصراحة مليش هدف محدد اوصله انما بعمل كل اللى عليا
والباقى على ربنا ان شاء الله
و بصراحة انا مستريح على النظام دة وراضى عن نفسى

Amany Mohamed
07-12-2012, 00:41
السلام عليكم
هدفي هو ان احاول ان اقلل من اخطائي
و ان اتعلم شئ جديد كل يوم

ramid
07-12-2012, 00:45
هدفي هو تحسين المستوى يوما بعد يوم من خلال الرفع من الربح والتخفيف من الخسائر
وبالطبع تحقيق مابين20حتى 30 نقطة
ان شاء الله

Thepatriot
07-12-2012, 00:46

من وجهة نظري هدفك جيد ومتوسط وده كويس لان كل ما تحدد هدف اكبر بتزيد المخاطرة وممكن الواحد يخسر راس ماله وفي وقت قصير وده ممكن يؤدي للاحساس بالياس وممكن يخليك تسيب الفوركس خالص
وباعتقد كمان ان هدفك في الامكان وممكن تحقيقه مع الوقت عن طريق اكتساب خبرة الممارسة العملية وزي ما الاخ smart بيقول ادخل بحجم عقد صغير عشان تكون المخاطؤة اقل

ابو محمد
07-12-2012, 00:52
انا هدفي باليوم هو عشرين نقطة
واكتفي بالعمل ولاادخل اي صفقة اخرى

ma90do
07-12-2012, 01:12
افضل ان اشتغل علي هدف يومي يتراوح بين 30 الي 50 نقطه فقط بنسبه مخاطره 10% وهذا هدف يومي جيد بالنسبالي في 20 يوم سيبقي ربح تراكمي جيد ويكون هوا الهدف الاكبر

abanoub
07-12-2012, 01:13
الهدف جيد ولكن تحديد هدف معين بشكل يومي صعب الى حد ما خصوصا الاهداف الصغيرة لانها بتكون متعبة جدا والبحث عن الستوب لوز يكون صعب للغاية ... اعتقد تحديد هدف شهري بشكل عام افضل من تحديد هدف يومي لأن ممكن الهدف الشهري بتحقق بصفقة او صفقتين سوينج بس بدون الحاجة الى الحصول على نفس العدد من النقاط يوميا وممكن برضه تحدد الهدف بالنسبة وليس عدد النقاط
بالتوفيق

obada-90
07-12-2012, 01:17
أنا محدد هدف الربح بنسبة 600 نقطة حتى 900 كل شهر اي من 20 حتى 30 نقطة يوميا...ولكن لكل شخص هدف محدد حسب نوع الاستراتيجيه التي يتبعها

ehab
07-13-2012, 06:50
تحديد هدف قصير في عدد النقاط ونسبة معقولة من الوقف ويجب أن يكون تحديد الاهداف بشكل احترافي
يرفع من نسبة ضرب الهدف ويقلل نسبة الخطأ ويمكن تحديد الأهداف ونقاط جني الأرباح عن طريق الدعوم والمقاومات

waleed adel
07-14-2012, 18:36
الهدف اليومى الصغير يشجعك على الالتزام به وكذلك يقلل من وجود الطمع الذى يكون فى كثير من الاحيان مدمر لصاحبه
فالرضا بالقليل يوفر لك الكثير

mido
07-14-2012, 18:37
اخي الكريم
انا عن نفسى حاليا بستخدم مخاطرة عالية مع حسابات صغيرة نسبيا بعانى من الطريقة دى لكن بعتبرها مرحلة مؤقته للوصول الى مبلغ كبير نسبيا
تقبل مروري ولك فائق احترامي

elkorashe
07-14-2012, 18:59
بص هو انا باحدد هدفى من نظرتى لواقع السوق يعنى زى ما بيقولوا كدا كل وفت وليه ادان
انا ممكن ادخل صفقة ىاكون عايز من وراها 5 نقط فقط اجبهم واخرج وافتح غيرها وسعات لما باكون شايف ان فى صفقة كويسة باشغل الوقف المتحرك وباسيب الصفقة تشتغل براحتها ودى بتحقق نسبة ربح كبيره

ابو محمد
07-14-2012, 19:01
هدفي باليوم عشرين نقطة واذا
ضرب الاستوب اعوض الخسارة ثاني يوم

tarek22
07-14-2012, 22:33
اخى هذا يتوقف على حجم راس المال و الاستراتيجة التى تستخدم وايضا الوزج الذى تتم المضاربة

forex4ever
07-14-2012, 22:37
الحل يا اخوان ان الواحد يفتح حسابين واحد يتعامل معاه بشيء من المخاطرة الاكبر نسبيا ويسحب ارباحه اولا باول ويحولها الى حسابه الاخر الذي يتعامل به باقل اقل مخاطرة ممكنة وادارة مال صارمة اعتقد ان بهذه الطريقة ستكون راس مال جيد

dz-yac
07-14-2012, 22:42
السلام عليكم
صراحة خي اشكرك كثيرا كثيرا نبهتني على هده النقطة لم اضعها بالحسبن لكن بفضلك ان شااء الله راح التزم بهدف 20 نقطة
لم احققها راح اتوقف طبعا كي لا اطممع وييع علي كل شيء وبالتوفيق للجميع

madman
07-14-2012, 23:15
انا بالنسبالى مليش هدف محدد المهم عندى اخرج بمكسب فى اليوم ومطلعشى منه على الخساره سواء كان المكسب دا عشره عشرين ثلاثين كدا مش هتفرق معايا المهم فيه مكسب مفيش خساره هو دا الى المفروض نشتغل عليه حلو انك تحدد لكن مش حلو انك تنسى كلام دا

mannon
07-14-2012, 23:24

مش عارف اجاوبك بصراحة لانى مش فاهم ازاى اقدر احقق هدف من غير ما اعرف انا داخل بكام طيب منا ممكن اجيب 1000 نقطة بس فى الاخر مكسبهم ما يحصلش 1 او 2 % من الحساب ساعتها اقدر اقول ان \1000 نقطة انجاز ؟

hesham1046
07-14-2012, 23:29
انا هدفى كل يوم 10 نقاط وبتكون النقطة با 2 دولار على حسب يعنى ممكن اقفل على ربح 5 نقط ويكون ممتاز والحمد الله بس 30 نقطة كل يوم لازم تكون متاكد تاكدي ان السعر فعلا صاعد 30 نقطة

mido95
07-14-2012, 23:55
انا عن نفسى بحاول انى اكسب حوالى 30 الى 20 نقطة فى اليوم و الحمد لله بتصيب ساعات و تخيب ساعات تانية و المشكلة معايا ان حسابى صغير جدا و اى صفقة صغيرة او كبيرة بيكون فيها مخاطرة و يكون فى احتمال انى يجيلى مارجن كول فلذلك احاول ان اكون حذرا جدا لاقصى درجة

xtomorrow
07-15-2012, 00:07
هو الهدف مناسب لو انت داخل بلوط 1 دولار مثلا فتبقى 30 دولار يوميا جد مناسبة بالنسبة لي
ايضا الارباح لو كانت مستمرة ولو قليلة فهذا افضل من ربح مليون في شهر وخسارة 2 مليون الشهر الذي بعده

fx-man
07-15-2012, 00:11
بالنسبة ليا انا هدفى مش بالنقط لكن بنسبة الربح .انا هدفى الاسبوعى حوالى 15% وهدفى الشهرى حوالى من 60% ل80% والحمد لله قدرت احقق اهدافى كتير قبل كدا .

Eyadoo
07-15-2012, 00:21

بصراحة هدفي اليومي يتغير تبعاً لرصيدي الجديد كل يوم
وبشكل عام أنا لا أضع هدف نقاط لليوم
بل أضع هدف نقاط للصفقة الواحدة

king
07-15-2012, 00:21
جيد جدا هذا الهدف ومناسب وعن طريق التحليل الكلاسيكى الجيد تصل الى اهدافك المخططه 30 نقطه يوميا عندما تااخذ القرار السليم اكيد سوف تحقق هذا الهدف ويمكن اكثر ايضا 40 نقطه يوميا ممكن وانا ارى ان تحديد الهدف عدد نقاط ثابت افضل بكثير للمتداول

aminos
07-15-2012, 00:22
السلام عليكم
أنا الأن أبحت عن 20 نقطة في اليوم
و نطلب من الله التوفيق

ahamed ali
07-15-2012, 00:35
اهم شى لازم تحدد نسبة الخسارة لا تزيد عن حد معين يكون فية خطر كبير على راس مالك
بعدها نتكلم عن الهدف

hesham1046
07-15-2012, 00:37
والله هدفى كل يوم 10 نقاط وبحمد ربنا على كدة

waleed adel
07-17-2012, 16:06
حسب راس مالى اعتقد انى ساحدد الهدف المناسب
وبما ان راس مالى قليل فارباحى لابد ان تكون قليله

egypt2012
07-17-2012, 16:09
فكرة تحديد الهدف اليومى دى مش فعلة اووى و انا ارى ان خير التداول هو دخولك على فرصة قوية و بس

omanfx
07-17-2012, 16:17
انا كنت بقول ان 30 نقطه ف اليوم حلوين اوي
بعدين كنت بخسر من الدخول بغير تحلليل فقط لتحقيق الهدف اليومي
اما الان لا احدد هدف انما على حسب الفرصه ونسبه نجاحها
يعني 5 او 10 او 100 كله رضى والحمد لله

osama00971
07-17-2012, 18:36
انا هدفي اليومي حوالي 20 نقطة في كل الصفقات
ولا ازيد عن ذلك وهذا مرضي

MrSniper
07-17-2012, 18:38
هدفك في محله لكن عليك ان تملك خبرة جيده في مجال الفوركس
أنا عن نفسي اريد تحقيق 20 نقطه يوميا

BRUFEN
07-18-2012, 00:16
بكل تاكيد ممتازة جداً جداً
وشيئ جميل بان الحساب يربح ويزيد بكل يوم بتوفيق الله سبحانه وتعالى
فالكثيرين يتمنون عشر نقاط ربح وحتى خمس نقاط بدل الخسارة التي تصيب حساباتهم

ومن طبيعة الحال وواقع هذا السوق ربح نقاط لاهداف قريبه او متوسطة أفضل وضمان لإستمرارية الحساب وزايدة أرباحة
فمن متابعتي للكثيرين الاهداف التي تصل 100 نقطة واكثر هم يربحون هذه النقاط ولكن بنفس الوقت خسارة صفقة او صفقتين بنفس نقاط الربح يجعل حسابك وكأنه لا يتحرك
وإذا خسرت الصفقة الثانية يتراج حسابك بسرعه
هذا غير بأن كلما كبر الهدف كلما كان غتجاه الصفقة يعقبه مطبات هوائية وتراجع لسعر وتاخر وصوله للهدف بشكل متكرر
ولكن الاهداف الصغيرة ممتازة وبإذن الله تتحق بوقت قليل وبدون حرق اعصاب وضغط نفسي

sabre
07-18-2012, 00:18
انا ارى هذا الهدف مناسب جدا وانا بالنسبه لى اضع هدف 50 نقطه
ولاكن احيانا التحرك يأتى اقل من 50 نقطه ولذلك ال30 نقطه كويسه ان شاء الله