PDA

View Full Version : كيف تربح من الفجوات السعرية

doaa sary
06-23-2016, 20:28
كيف تربح من الفجوات السعرية
بسم الله الرحمن الرحيم
وبه نستعين

فى نهاية الاسبوع كثير من الناس تسأل وتتوقع عن حدوث الفجوات السعرية لعملة معينة فى بداية افتتاح السوق ولكن هل فكرت فى استغلال تلك الفجوات
هى مجرد فكره خطرت ببالى ولما درستها حبيت اشارك بيها
وهى فتح حسابين بس يكونوا بعيد عن الحساب الرئيسى وتكون الحسابات فى شركة بتقبل الايداعات الصغيرة زى انستا مثلا ويكون ليها رافعة مالية كبيرة 1:1000 وهى متوفرة برده فى انستا
تعالوا ندخل فى الحسابات هنعمل حسابين كل حساب بقيمة 13 دولار وهو قيمة اللوت النقطة ب دولار برافعة مالية 1 : 1000 لعملة اليوروا / دولار
وده طبعا فى اى وقت المهم الجاى هو اللى لازم يكون ليه وقت محدد
وهو امتى نعمل الصفقات بنعمل فى حساب صفقة شراء بقيمة 1 دولار للنقطة بهدف 30 بوينت والحساب الاخر صفقة بيع بهدف 30 بوينت ايضا
بس نفتح الصفقات دى فى اخر دقيقتين من اغلاق السوق وده طبعا عشان نحافظ على الرصيد ميتمرجنش قبل اغلاق السوق
تعالوا نحسب الاحتمالات
1 - الاحتمال الاول ان السوق يفتح على فجوة سعرية لاعلى وتكون حجم الفجوة اكبر من ال30 بوينت وبالتالى هتلاقى حساب صفقة الشراء اصبح 43 دولار والحساب الاخر اتمرجن والنتيجة ربح 43-26 = 17 دولار اى اكتر من 50% من راس المال المودع فى الحسابين
2 - الاحتمال الثانى ان السوق يفتح على على فجوة سعرية لاسفل وتكون حجم الفجوة اكبر من ال30 بوينت وبالتالى هتلاقى حساب صفقة البيع اصبح 43 دولار والحساب الاخر اتمرجن والنتيجة هتكون نفس الربح 17 دولار
3- الاحتمال الثالث وهو ان السوق يفتح على فجوة صغيرة لاسفل او لاعلى ولاتصل الى ال30 نقطة او لايحدث فجوة من الاساس وبالتالى الصفقات مفتوحة بعد افتتاح السوق ونقوم فى هذا الوقت بالتحكم فى النفس واغلاق الصفقتيين فورا حتى لو كنا متاكدين من اتجاه العملة وهتكون خسارتنا هى عمولة الصفقتيين فقط لاغير ويكون خسارتنا صغيرة ويتم تعويضها فى مرات اخرى

RACHID HAMIOUI
06-23-2016, 21:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اشكرك اخي الكريم على الموضوع القيم والشروحات القوية حول تزامن الجدول
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح
..........................................

salim77
06-23-2016, 21:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شرح جيد ومفيذ تابع اخي يارك الله فيك ومزيد من البحث والمشاركات هتى تعم الفائدة للجميع فكما ذكرت الفجوة السعرية تحصل اغلب الاوقات بعد افتتاح السوق من العطلة الاسبوعية فسؤالي هل تستطيع فتح سفقتين متكاعكستين وقبل دقيقتين من اغلاق السوق

mahmoud552
06-23-2016, 21:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم معلومات ممتازة جدا استفدت كثير
شكرا على هذا الموضوع وفى انتظار المزيد ان شاء الله
لكم تحياتى

islammowafy
06-23-2016, 22:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخي الكريم على اشلرح المفصل لهذا المؤشر الذي يعتبر من اهم المؤشرات
تقبل مروري

karis
12-22-2016, 11:58
يا اخي شكرا على المجهود كيف تربح من الفجوات السعرية ونتمنى منك المزيد لكن من فضلك توسع قليلا
ونتمنى من الجميع الاستفادة

zizoo99
01-13-2017, 09:42
شكرا لك اخى على هذا الموضوع و لكن لدى تعليق بسيط جدا و هو كيف لك ان تعرف بان السوق سيفتح على فجوه 30 نقطة مثلا من الممكن جدا ان يفتح على فجوه 5 نقاط او 100 نقطة مش شرط

sob81
01-13-2017, 11:16
كيف تربح من الفجوات السعرية تنشأ الفجوات دائما فى بداية فتحج الاسواق ويكون لها طريقة فى العمل عليه ويجب على المتاجر ان
يكون عارف اسشتراتيجية يتم العمل بة على الفجوات