PDA

View Full Version : احمى نفسك قبل ان تتدمر

mohcine amari
06-25-2016, 20:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى في المنتدى المهم بالمواضيع المهمة

قبل ان نذهب ابعد فى دراسة الفوركس يجب على كل فرد ان يعلم :
1- جميع تجار الفوركس واعنى جميعهم بلا استثناء يخسرون المال فى المتجارة فى بعض الصفقات:

تسعين في المئة (90% ) من التجار يخسرون المال، ويرجع ذلك إلى حد كبير إلى عدم وجود تخطيط وتدريب وانضباط، وعدم وجود قواعد إدارة الأموال.

2- تجارة الفوركس ليست للعاطلين عن العمل.

ينبغى ان يكون لديك على الاقل 10000 دولار ( فى حساب مصغر ) لا تحتاجهم اى يمكن خسارتهم.

سوق الفوركس هى واحدة من الأسواق الأكثر شعبية بالنسبة للتكهنات، نظرا لحجمها الهائل، والسيولة، والميل للعملات للتحرك في الاتجاهات القوية.

المشكلة ان العديد من التجار يكون لديهم الامل الضال حيث يعتقد البعض انه سيكون مليونير فى اسرع وقت ولكن فى الواقع انهم يفتقدون الى الانضباط المطلوب لتعلم فن التداول.

ان تداول العملات ليس طريق للثراء السريع ولكنها تستغرق وقتا لتعلم التداول فيها ولذلك يجب على كل من يريد الدخول فى هذا السوق الضخم ان لا يستعجل وان يتدرب كثيرا على الحساب التجريبى.

papicc
08-16-2016, 15:02
شكرا جزيلا على الموضوع الرائع و الذي سيستفيد منه جميع الاعضاء خصوصا الاعضاء المبتدؤون لتنوير طريقهم في مايخص فعله في التعامل مع التداول في الفوركس ننظر منك المزيد من الشروحات اخي الكريم وبارك الله فيك مجددا

محمد صلاح
08-16-2016, 15:35
فعلا والله عندك حق اكثر التجار يخسرون مالهم بسبب عدم وجود ادارة صارمة لراس المال المفروض الواحد بيدخل بناء على تخطيط

ahmed yasser
08-16-2016, 16:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم .. شكرا جزيلا على الموضوع الرائع و الذي سيستفيد منه جميع الاعضاء خصوصا الاعضاء المبتدؤون لتنوير طريقهم في مايخص فعله في التعامل مع التداول في الفوركس ننظر منك المزيد من الشروحات اخي الكريم وبارك الله فيك مجددا .. تقبل مروري

lionardodicaprio940
08-16-2016, 16:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اشكرك اخي على هده النصيحة واتمنى من الله ان يجعلها في ميزان حسناتك
وشكراا
تقبل تحياتي

MHDF
08-16-2016, 17:02
الموضوع الرائع و الذي سيستفيد منه جميع الاعضاء خصوصا الاعضاء المبتدؤون لتنوير طريقهم
بارك الله فيك مجددا

ahmedhanafy
08-16-2016, 17:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...... مشكوووووور اخي الكريم علي توضيحك لهيك معلومة وانا
اتفق معك تمام ان تداول العملات ليس طريق للثراء السريع ولكنها تستغرق وقتا لتعلم التداول فيها
ولذلك يجب على كل من يريد الدخول فى هذا السوق الضخم ان لا يستعجل وان يتدرب كثيرا على الحساب التجريبى.

Yassine Halbaoui
08-16-2016, 17:04
شكرا جزيلا على الموضوع الرائع و الذي سيستفيد منه جميع الاعضاء خصوصا الاعضاء المبتدؤون لتنوير طريقهم في مايخص فعله في التعامل مع التداول في الفوركس ننظر منك المزيد من الشروحات اخي الكريم وبارك الله فيك مجددا

doaa sary
08-16-2016, 17:08
موضوع مميز
ولكن
اعترض ع بعض النقاط
ان الفوركس لمش للعاطليين
لا والله للعاطليين
وكمان اقل مبلغ10000دولار لية
دنا بشتغل ب50دولار وبقدر احقق من50ل100دولار شهريا

hehelibeb
08-16-2016, 18:08
ممكن ان يكون للعاطلين عن العمل لانك يمكن ان تتاجر ب 50 دولار
وبهذه ال 50 يمكنك ان تحقق في الشهر الاول 30 دولار
وفي الشهر التاني 60
وهكذا حتى تكون راس مالا جيدا في ضرف سنة وتكون من اصحاب رؤوس الاموال الجيدة والمحترمة

Gmal Elden
08-16-2016, 18:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
شكرا اخى الفاضل على هذه المعلومات القيمة لقد استفدت كثيرا من موضوعك عن كيفيه التداول واقل مبلغ يجب ان يكون معك حتى تستطيع التداول به تداول امن
ونتمنى المزيد من الموضوعات والمشاركات المميزة والقيمة تحياتى اخى الكريم
تقبل مرورى

ayoubfc
08-16-2016, 19:14
اتفق معك تمام ان تداول العملات ليس طريق للثراء السريع ولكنها تستغرق وقتا لتعلم التداول فيها
ولذلك يجب على كل من يريد الدخول فى هذا السوق الضخم ان لا يستعجل وان يتدرب كثيرا على
الحساب التجريبى.

bakdz
08-16-2016, 19:52
الــسلام عليــكم ورحمــة الله تعــالى وبــركاتـه
نعم أخي الكريــم نصائـح مفيدة جداا و خاصة النصيحة الثانية و هي أن سووق الفووركس ليس لعاطلين على العمل لهذاا الفووركس يجب ان يكون مدخول ثاني.

doaa22
08-17-2016, 11:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته معك كل الحق ليس هناك تاجر فى الفوركس لم يجرب الخساره فى الفوركس لابد ان تقع فى بعض
الصفقات الخاسره لكن يجب عليك ان تتعلم من الخساره وان تحول هذه الخساره الى مكسب حتى تتقدم فى الفوركس وتصبح تاجر ناجح

ali gamal ali
08-17-2016, 12:17
موضوع مميز
ولكن
سوق الفوركس هى واحدة من الأسواق الأكثر شعبية بالنسبة للتكهنات، نظرا لحجمها الهائل، والسيولة، والميل للعملات للتحرك في الاتجاهات القوية.

المشكلة ان العديد من التجار يكون لديهم الامل الضال حيث يعتقد البعض انه سيكون مليونير فى اسرع وقت ولكن فى الواقع انهم يفتقدون الى الانضباط المطلوب لتعلم فن التداول.

kymslye
08-17-2016, 14:02
اتفق معاك لكن اعرف شخصيا متداولين ابتدئ من 50 دولار و الان راسمالهم يفوق 10000 دولار و اعرف متداولين كان عندهم اكتر من 5000 دولار و خسرو كل شئ لهدا اريد اخبارك ان المال يصنع نفسه و سر النجاح هو التعلم و الصبر و فهم حركة السوق

alym
08-17-2016, 14:54
كلام سليم جدا اخى وهذه هى المشكلة ان البعض يضع احلام وردية انه بمبلغ صغير هيكون غنى فى يوم وليلة ولكن هذا حطا لانك لازم علشان تربح يكون حسابك كبير

mronei
08-17-2016, 15:10
كلام سليم جدا اخى وهذه هى المشكلة ان البعض يضع احلام وردية انه بمبلغ صغير هيكون غنى فى يوم وليلة ولكن هذا حطا لانك لازم علشان تربح يكون حسابك كبير

لازم يكون هنا خطه واضحه وعدم طمع من اننا نحصل على ربح كبير من مبلغ صغير لان ده ضد قواعد الامان في السوق
واغلب من عمل بذلك خسر للاسف

seham123
08-17-2016, 15:13
الفوركس من المنتديات التي تقدم العمل الاضافي للناس جميعا
وليس للعاطلين عن العمل فقط
والعمل الاضافي لكي يزود دخله ويتم من خلال فوركس

mohamed elsyed
08-17-2016, 15:37
احمي نفسك وتسلح ضد الألم النفسي والحزن كثيرا من المواقف الصعبة التى قد ... حياتنا بإمكانها أن تقضى على كل ما خططنا له لأنها تدمر نفسية الإنسان، لذا يقدم ... قبل أن يهاجمه الألم النفسى والحزن، وأننا يجب أن نعد ونجهز أنفسنا ضد الحزن ...

Forex-eg
04-05-2017, 15:50
على اى مبتداء يريد ان يتعلم عن فوركس وتداولاتها عليه ان يتعلم عن الاقتصاديات والعملات المختلفة فى نظم التداولية ولا يعتمد على الارباح منها فقط مشكور على المعلومات

M0hsenalawady
04-05-2017, 15:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لكم جميعا
اخي العزيز الكلام ده صحيح جدا ومشكور على هذا التحليل الفني الرائع ولابد من التدريب والصبر لأن تداول العملات ليس بالطريق السهل للربح

Ibrahim galal
04-05-2017, 16:13
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الفاضل شكرا جزيلا علي الموضوع المطروح وجزاكم الله عنا خيرا
موضوع احمي نفسك قبل ان تدمر رائع

almajek22
04-05-2017, 17:08

1- جميع تجار الفوركس واعنى جميعهم بلا استثناء يخسرون المال فى المتجارة فى بعض الصفقات:

تسعين في المئة (90% ) من التجار يخسرون المال، ويرجع ذلك إلى حد كبير إلى عدم وجود تخطيط وتدريب وانضباط، وعدم وجود قواعد إدارة الأموال.

ينبغى ان يكون لديك على الاقل 10000 دولار ( فى حساب مصغر ) لا تحتاجهم اى يمكن خسارتهم.

ان تداول العملات ليس طريق للثراء السريع ولكنها تستغرق وقتا لتعلم التداول فيها ولذلك يجب على كل من يريد الدخول فى هذا السوق الضخم ان لا يستعجل وان يتدرب كثيرا على الحساب التجريبى.

كلام وافعي اخي الكريم شكرا علي تصحيح بعض المفاهيم الخاطئه عندي ونسال الله التوفيق للجميع تقبل مروري وشكراا جزيلا
وجزاك الله خيرا

yaseranwer
04-05-2017, 17:09
‎السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي طرح هذا الموضوع المهم ولكني لي وجهة نظر في هذا الموضوع فدائما ما تتعدد الاساليب والاستراتيجيات ويبقي دائما ادارة راس المال هي اهم اسباب النجاح لأي تداول علي الاطلاق مهما تعددت المؤشرات والتحليلات الفنية والاساسية وهذة هي وجهة نظري مع تمنياتي بالتوفيق والنجاح.

beshoy adel
04-05-2017, 17:12
السلام وليكم ورحمه الله وبركاته ... شكرا لك علي الموضوع الاكثر من رائع ودائما في تالق وتقبل مروري المتواضع واحترامي لك

Mohamed Youssef
04-05-2017, 20:56
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نعم اخى معلوماتك فى غاية الاهمية
مشكور ع المعلومة
بالتوفيق للكل

ابوعلى
04-05-2017, 21:30
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم مش متفق فى جزء من الكلام انت مش بكتر راس المال بادارةراس المال ربنا يوفق الجمسيع ان شاء الله تقبلالملارور

Mr Fathy
04-05-2017, 21:32
بسم الله الرحمن الرحيم والله يا زعيم اصلا لازم حتى لو العاطل عايز يشتغل يبقى لازم يتعلم الاول كويس طرق المتاجرة فى السوق

hamadasalama
04-06-2017, 02:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته هذه حقيقيه يا اخي المحترم ان 90 بالمائه من المتداولون بسوق الفوركس يخسرون اموالهم ولكن حاول تجتهد ان تكون من ال10 الباقين

tazi larbi
04-17-2017, 18:48
السلام عليكم موضوعك مبالغ فيه اخي الفزركس للجميع ولمن يتعلمه ويحبه بجد نحن نعمل ببضع دولارات ونربح ولنا دخل هري والحمد لله تغير الوصول الى الفوركس عن الماضي واصبح بامكان الجميع العمل فيه عاطل عامل طالب مراة رجل اتمنى لكم النجاح والله الموفق

rayzigar
04-18-2017, 12:27
لازم طبعا اننا نميل اولا الى الدفاع وحماية الراس مال لانه ان انتهى الراس مال سنتهي وجودنا في دائرة السوق الفوركسي والربح
انما الدفاع لازم يكون بدقة وحكمة في التسيير وايضا نحاول نربح لانه الهدف من تواجدنا في السوق اننا نربح ارباح تتناسب وحجم اراس مال

zunebha
04-22-2017, 13:24
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
لذالك نحن نقول دايما الفوركس يحتاج الى ظراسة عميقة.
بارك الله فيك.على النصائح بالتوفيق تقبل مروري.

magic777
04-23-2017, 19:12
اكيد بيكون مطلوب منا هنا ان نأخذ جميع الاحتياطات الي مطلوبه منا لكي نستطيع حمايه راس مالنا وايضا التغلب على العقبات
واي حاجه ممكن تقابلنا في السوق

elmister
04-27-2017, 10:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الحبيب تقبل تحياتي الفوركس بالفعل ليس للعاطلين عن العمل ولكن الفوركس للعباقره وليس للعاطلين لذلك يجب علي الجميع ان يتعلم جيدا قبل البدء في التداول... تقبل مروري وشكرا

alonsoo
04-27-2017, 10:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بارك الله فيك اخى الفاضل لابد من استخدام الاستوب لوز والعمل باستراتيجية مناسبة وادارة سليمة لراس المال

sob81
04-27-2017, 10:48
القصد حماية الصفقات من الخسارة ووضع الاستوب لوز المناسب للحركة السعرية وذلك لحماية الرصيد من الخسارة فى حالة انعكاس
السعرعن اتجاه الصفقة

el7agga
04-27-2017, 14:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي الفاضل علي الموضوع المميز عن حمايه الحساب من الضياع وبالفعل فان سوق الفوركس وسيله اضافيه للدخل فلا يجوز عملها لوحدها

zakariacr07
04-28-2017, 21:10
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أخي الكريم يكفي أن تكون لديك خبرة و لا تطمع بملغ 100 دولار تحقق أرباح خيالية

mahmoud552
04-29-2017, 12:58
فعلا اخى لابد من التعلم فى سوق الفوركس ثم ادارة راس المال
ثم الاستوب لوز وعدم الطمع مهم جدا
نتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله
مع تحياتى

el7agga
04-29-2017, 16:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي الفاضل علي نشرك للموضوع وبالفعل لابد من حمايه انفسنا وحمايه اموالنا عن طريق اداره راس المال واداره المخاطر ........

mid0killer
04-29-2017, 16:35
بارك الله فيك يا غالي على الكلام الموزون ده لازم كلنا نسمع الكلام دا عشان متخسرش كتير وتقعد تشتكي ان بخسر ليه دا السوق مش عاوزني اخسر دا ودا ودا وفى الاخر بتكون انت مش فاهم اي حاجا

muhammad ismail
04-29-2017, 21:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
التدمر فى الفوركس من المعروف عنه هو خسارة راس المال لو انت خسرت راس مالك يبقى انت خارج السوق
وبكدة مش هتعرف تتداول تانى عشان كدة اهم حاجه انك تتداول وانت عامل ادارة راس مال قويه

Themantrade
04-29-2017, 21:14
لقد استفدت من المعلومات التي شاركها معنا في المنتدى بشكل كبير واتمنى ان تعم الاستفادة على الجميع وان تستفيدو من البونص الذي يقدمه المنتدى للاعضاء فهو فرصة لا تعوض

مصطفي السيد
04-29-2017, 21:22
ان اتباع طريق الاحلام والامنيات وترك طريق العمل والكفاح
لاشك يؤدي الي الخساره والفشل فلكل نجاح ثمن لا بد ان يدفع

cladiator2007
04-29-2017, 21:26
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
وبشكرك علي طرحه وخصوصا انك بتفيد وتستفيد. و احب ان اثني على الاخوة الاعضاء تفاعلهم الايجابي من اجل الفاءدة العامة.
تقبل مرور و تحياتي

alsaher
04-29-2017, 21:34
السلاع عليكم اخي الكريم شكرا على مجهوداتك الجبازة و شرحك الممتاز فيما يتعلق بسوق الفوركس و النصائح الطيبة نتمنى لك مسيزة موفقة و الله ولي التوفيق

m7med
04-29-2017, 21:38
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
ايضا اخي الكريم يجب ان تكون هنالك خطة جيده لادارة راس المال و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

عبد الرحيم رافا
04-29-2017, 21:43
السلام عليكم و رحمة الله
نعم اخي احمي نفسك قبل ان تصدم بما قد لا تتزقعه و شكرا لك للتنبيه ولا تخاطر بلا تملكه فعليا هذا امر مهم

mostafa ilsawi
04-29-2017, 23:25
باسم الله الرحمن الرجيم
الاخ الكريم بعد السلام عليكم و رحمه الله و بركاته علي كل متداول ان يتحلي بالصبر و التاني و عدم التسرع في اخذ القرارات الخاصه بالتداول وان يتدرب تدريبا جيدا علي التداول و التحصن بعلوم الفوركس و معرفه كافه التحاليل الاللازمه للتداول فكل هذه الصفات لا شك تؤدي الي النجاح و تحقيق الهف المنشود
تقبل تحياتي

big.pharaoh
04-29-2017, 23:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... موضوع هش للاسف ولا يعتمد على حقائق فعليه رغم اني معاك في موضوع ان الواحد المفروض يبدأ براس مال كبير. ولكن الفوركس لكل الناس. شرط التعلم والاجتهاد. وممكن يبدأ براس مال صغير وواحده واحده يكبره

number1
04-29-2017, 23:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طبعا يجب التدرب لفتره كبيره جدا على الحساب التجريبي الان الحساب التجريبي يعطيك القدره على التعلم والدراسه وذلك في سوق الفوركس ومطلوب ايضا الانضباط في التداول وعدم المغامره وعدم الطمع وعدم التسرع حتى لا تخسر

AMR ELSISY
04-29-2017, 23:34
يا صديقى انا الوم عليك لماذا هذا الاهباط فيوجد الكثير من المبتدئين أن شاهدوا مثل هذه الموضوعات سيصابو بالاكتئاب وسيقفون عند حد معين ارجوك اخى راجع ما كتبت

asmaamagdy
04-29-2017, 23:36
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
نعم يا اخى لابد ان تتحصن بالعقل الرشيد والذكاء لكى تتجنب الخسارة

mohamed_elsayed
04-29-2017, 23:42
استاذنا المحترم صراحه موضوعك ومهم ومفيد جدا وهو بيشرح موقف يحصل مع كل المتداولين سوق الفوركس في سوق الفوركس و انا فعلا استفدت من شرحك موضوعك بارك الله فيك وجزاك كل خير على هذا الموضوع اتمنى اشوف منك مواضيع اكتر في المنتدى وبالتوفيق لك و لكل اعضاء المنتدى الكرام تقبل مني خالص التحيه والاحترام

mohamed ebrahim khatab 1
04-29-2017, 23:53
السلام عليكم ورحمه الله
المشكلة ان العديد من التجار يكون لديهم الامل الضال حيث يعتقد البعض
انه سيكون مليونير فى اسرع وقت ولكن فى الواقع انهم يفتقدون الى الانضباط المطلوب لتعلم فن
هذه النقطه مفيده جدا جدا

midobols
04-30-2017, 00:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
شكرا جزيلا على الموضوع الرائع و الذي سيستفيد منه جميع الاعضاء خصوصا الاعضاء المبتدؤون لتنوير طريقهم في مايخص فعله في التعامل مع التداول في الفوركس

mostafa1995
04-30-2017, 00:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ............ يا اخي انا مش معاك بكل حاجة مع احترامي لك طبعا ........
اتفق معك انه بدون تخطيط يمكن ان تخسر فعلا
ولكن اذا كنت متعلم ولديك الخبرة على الاغلب ستربح ومش بتخسر
واعلم انه ناس كثيرة لا تعمل الا فوركس وتجيب الاف الدولارات

midobols
04-30-2017, 00:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
شكرا جزيلا على الموضوع الرائع و الذي سيستفيد منه جميع الاعضاء خصوصا الاعضاء المبتدؤون لتنوير طريقهم في مايخص فعله في التعامل مع التداول

elmister
05-12-2017, 18:58
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الحبيب تحياتي وتقديري لحضرتك وبعد التجار يخسرون مالهم بسبب عدم وجود ادارة صارمة لراس المال .. لذا يجب الاحتراس من ذلك .. تقبل مروري وشكرا

Feras Alibrahim
05-12-2017, 19:11
شكرا على هذا التنويه المهم ولكن اعتقد ان النسبة 90%
نسبة كبيرة والله اعلم
بالنسبة الى التدريب والتعليم ضروري جدا ويجب ان ياخذ الوقت الكافي
لذالك

yousee
05-12-2017, 20:05
الشيء الوحيد الدي قد يجعلك تتدمر في هدا السوق هو التمرجن إيضا تمرجنت سيتدمر حيسابك وتتدمر أنت أيضا نفسيا ولحماية نفسك من هدا التدمر وبالتداول بشكل مضمون وهو التداول بدون مخاطرة

skylol
05-12-2017, 20:23

اخي الغالي احمي نفسك من الخسارة وتعلم الفورمس بشمل ممتاز ومارس الفوركس على الحساب التجريبي وبالتوفيق للجميع

fayadansakr
05-12-2017, 21:09
السلام عليكم و رحمه الله تعالي و بركاته اخي الكريم
صديقي هل انت من عالم الخيال كيف يكن لي 10الاف دولار لا احتاجهم و اخسرهم عادي من اي كوكب انت

ali gamal
05-12-2017, 21:22
اشكرك اخي على هده النصيحة واتمنى من الله ان يجعلها في ميزان حسناتك
ومشكور على الموضوع الرائع و الذي سيستفيد منه جميع الاعضاء خصوصا الاعضاء المبتدؤون

ابوفؤاد
05-12-2017, 21:28
اشار المقال الى ان المال الذى لابد ان يكون مستخدم ليس له اى قيمه بالنسبه لك اذ ما خر اذ بالتالى الشخص الذى يقتات يوم بيوم لا يمكنه هذا و بالتالىيبدء بالعمل و م ثم يخسر المالو يمكن ان يسجن

cladiator2007
05-12-2017, 21:29
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته .
موضوع مهم جدا الذي تطرقت له اخي لما فيه افادة للجميع . اتمنى التوفيق للجميع و اشكر تفاعلهم ايضا .
تقبلوا مروري و تحياتي

bakdz
05-12-2017, 21:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
على المتداول ان يحمي نفسه جدياا قبل ان يخسر كل امولاه و يتعلم كيف يدير حسابه بالشكلب الاسليم و بدارة المخاكر الصارمة.

azzedine
05-13-2017, 00:37

اشكرك على المشاركة اخي العزيز اتفق معك و معا شرحك الجميل و لكين بنسبة ( 90%) من التجار يخسرون المال هده النسبة ليس كما تتوقع 90% تعني حول التجار التجيئة و هناك شرح كبير حول هده النقطة

Mony Ezzat
05-14-2017, 00:56
بسم الله الرحمن الرحيم
ايوه فعلا تجاره الفوركس تحتاج الى الخبره والتعلم ويجب ان يكون لديك استراتيجيه محدده في التداول اكييد

big.pharaoh
05-18-2017, 19:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... الفوركس سوق قوي جدا وبحر كبير. فيجب انك تكون سباح ماهر عشان تقدر تحقق ربح من الفوركس

ilyess
05-18-2017, 21:59
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على أشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه ومن تبعه بإحسان إلى يوم الدين،أما بعد
دنا بشتغل ب50دولار وبقدر احقق من50ل100دولار شهريا

capoeira
05-18-2017, 23:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عفوا ان هذا الكلام غير دقيق لان بالفعل الكثير من المتاجرين يخسرون المال
و لكن يخرجون من اليوم بربح اى مجموع صفقات ومن الممكن ان يكونوا خبراء فى مجالهم و لابد من العمل
على ادارة المخاطر للحساب من اجل عدم خسارته وليس كما تقول يمكنك خسارته

عاطف محمد
05-18-2017, 23:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم .. شكرا جزيلا على الموضوع الرائع و الذي سيستفيد منه جميع الاعضاء خصوصا الاعضاء المبتدؤون لتنوير طريقهم في مايخص فعله في التعامل مع التداول في الفوركس ننظر منك المزيد من الشروحات اخي الكريم وبارك الله فيك مجددا .. تقبل مروري

sinaa
05-18-2017, 23:36

nour3iny
05-18-2017, 23:41
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
كلامك مظبوط بس فى مبالغه فى بعض النقاط زى البدء ب10000 احب اقولك ان لو بدئت ب1000000 بدون خبره وتخطيط واهداف هتخسر بردوه راس المال مهم بس الاهم القابليه للتعلم والاجتهاد تقبل مرورى

M0hsenalawady
05-19-2017, 00:28
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
اخي العزيز طبعا كلامك صحيح جدا لابد من ادراك ان الفوركس ليس للعاطلين عن العمل وانما هو مجال للتجارة بعلم وعمل ودراسة كبيره وطبعا فيه المكسب والخساره

cladiator2007
05-20-2017, 09:44
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة .

abdou5678
05-20-2017, 09:49
مشكور اخى العزيز على هذه النصائح
ولكن مبلغ ال 10000 دولار فى الحساب كبداية هو مبلغ كبير على الاغلبية الساحقة منا
ولكنى اتفق معك و بشدة على اهمية الالتزام بادراة راس المال و التخطيط له

hamadasalama
05-25-2017, 00:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك يا محترم علي الموضوع الهام جدا عن التداول عبر سوق الفوركس والله يوفقنا ويكرمنا ونحمي نفسنا ونحمي حسابنا من المارجن كول وافضل شئ لفعل ذلك ان نعمل باداره راس مال

Foreexx
05-25-2017, 01:07
الســــــلآم عليـــكم ورحـــمة الله تـــعاآلى وبركـــآته ،
اكيد اخي جميع التجار بلا استثناء سواء محترفين او مبتدئين لازم يخسرون

Farida Mahmoud
05-25-2017, 01:20
السلام عليكم ورحمة الله اهلا بك اخي اعتقد من وجهة نظري ان المتداول الناجح من يستطيع الحفاظ علي رأس مالة جيدا ويعرف كيف ينميه لذلك نقول التعلم هو اهم شئ في هذا المجال لكي نحقق الارباح

noobir
05-25-2017, 01:21
وهو كدالك اخي ادارة راس المال بشكل سليم من اساسيات الفوركس وسبب النجاح فيه هو تعلم اساسيات التعامل مع راس مالك
وحجم الوت اللدي تدخل به كل صفقة

Mony Ezzat
05-25-2017, 01:35
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرتك دي معلمومات مهمه جدا ويمكنك الربح من خلالها ان شاء الله اذا قررت انك تعتمد عليها وانا استفدت منها بجد

asmaamagdy
05-25-2017, 02:00
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ارى فى هذه النقطة التى هى من اهم نقاط الفوركس التى تستحق النقاش ان طبعا سوق الفوركس هى واحدة من الأسواق الأكثر شعبية بالنسبة للتكهنات، نظرا لحجمها الهائل، والسيولة، والميل للعملات للتحرك في الاتجاهات القوية. المشكلة ان العديد من التجار يكون لديهم الامل الضال حيث يعتقد البعض انه سيكون مليونير فى اسرع وقت ولكن فى الواقع انهم يفتقدون الى الانضباط المطلوب لتعلم فن التداول. ان تداول العملات ليس طريق للثراء السريع ولكنها تستغرق وقتا لتعلم التداول فيها ولذلك يجب على كل من يريد الدخول فى هذا السوق الضخم ان لا يستعجل وان يتدرب كثيرا على الحساب التجريبى.

ahmedmahmoud2017
05-25-2017, 02:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة هذه المشاركه تعد للاسف لاسوء الظنزن وللاسف تعطي للمبتدئين العديد من الاحباط بالطبع تقبل تحياتي

هدير البدري نور
05-25-2017, 02:25
نعم يا اخي الفاضل لازم كلنا نحمي نفسنا من تدمير الحساااب والحفاظ عليه
راس المال الكبير محتاج ايه غير وضع امر وقف السارة الاستوب لوز تقبل مروري

abo.tali.wtalin
05-27-2017, 19:06
بسم الله الرحمن الرحيم
جزاك الله كل خير على طرحك للموضوع والنصايح الكميزة
انا كمبتدا استفد من تلك الطرح والله الموفق المستعان
وبرجاء تقبل مرورة على مواضيعك

michael1
05-27-2017, 20:29
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اخى النبيل انا اتفق معك فى هذا الامر وان الخاسرون فى
التداول على الفوركس هم كثيرين جدافى هذا المجال
فعلا

capoeira
05-27-2017, 20:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان خسارة المال فى سوق العملات امر طبيعى ان يحدث لان
لا احد ينجو من الخسارة و لكننا يجب ان نعلم ان المتاجرين الاكثر خبرة فى التداول يحاولون ان
تكون الصفقات الرابحة اعلى من الصفقات الخاسرة

me.aim
05-27-2017, 20:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عفوا ان هذا الكلام غير دقيق لان بالفعل الكثير من المتاجرين يخسرون المال
و لكن يخرجون من اليوم بربح اى مجموع صفقات ومن الممكن ان يكونوا خبراء فى مجالهم و لابد من العمل
على ادارة المخاطر للحساب من اجل عدم خسارته وليس كما تقول يمكنك خسارته

cairodevil
05-27-2017, 21:35
للحماية من الخسارة اثناء التداول يجب استخدام التحليلات لمعرفة اتجاه السوق و ايضا
استخدام اوامر وقف الخسارة و اخيرا استخدام الرافعة المالية المناسبة.

مصطفي السيد
05-27-2017, 22:01
الكثير منا يقعون فريسه للترويج للفوركس بانه الطريقه السهله
والسحريه للثروه وينسون ان الفوركس عمل وتعلم واجتهاد ويحتاج وقت طويل لاكتساب الخبره

yousseff
05-28-2017, 00:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.....
شكراً يا أخي الكريم لطرحك هذا الشرح والموضوع المفيد ...
ننتظر منك الكثير من المووضوعات المفيده للاعضاء المبتدءين..
باتوفيق لاعضاء المنتدي...
تقبل مروري....

cladiator2007
05-31-2017, 15:42
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته .
مشكور يا اخي على طرحك لهذه النقطة و الموضوع الهام . لقد استفدت كثيرا كما استفدت من تفاعل الاخوة الايجابي هنا .
اتمنى التوفيق للجميع . تقبلوا احترامي و مروري .
و السلام عليكم

number1
06-05-2017, 13:41
فعلا نسبه كبيره من المتاجرين والمتعاملين في سوق الفوركس يخسرون بنسبه كبيره جدا واجب على الجميع معرفه اسباب الخساره ويتجنبون وهي عدم الدخول بطريقه جيده في الصفقات و العشوائيه في الصفقات

KARIM2017
06-05-2017, 14:00
تحيه طيبه وبعد
مش لدرجه 10000دولار كده كثير انت بتتكلم في 180000 الف جنيه مصري
ولكن ادخل في صفقات مضمونه الي حد ما او حاول ان تكون الخسار بنسبه ضئيله

number1
06-05-2017, 14:01
عنوان الموضوع الخاص بك احمي نفسك قبل ان تدمر شخص الاموال كل هذا و يجب العمل على جيدا حتى الان يتم خساره اموالنا في شركات الفوركس لانها تعبنا في تجميع هذه الاموال في الدراسه قبل العمل في صفقات في سوق الفوركس

yousee
06-05-2017, 15:02
إن أقوى درع في هدا المجال يومكنك ان تحمي به نفسك هو عدم الطمع لايجب عليك أن تطمع علينا أن نحدد نسبة شهرية من الربح لا تتجوزها

capoeira
06-05-2017, 17:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يجب ان تعلم ان إدارة رأس المال و إدارة المخاطر ايضا تعتبر ذات اهمية
كبرى من اجل تحقيق النجاح فى التداول بسوق العملات لان بدون إدارة المخاطر انت تترك حسابك للسوق ليلتهمه

Anas.Talaat2
06-05-2017, 17:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أخى الفاضل
أشكرك أخى على هذه النصائح الغالية و هذا الموضوع الرائع الذى أفاد جميع أعضاء الجروب القدام و الجداد و أفادنى شخصياً و أشكرك على حسن التنسيق و عدم وجود أخطاء ايميلائية

سليم الحمادي
06-05-2017, 18:14
السلام عليكم
شكرا جزيلا يا اخي على هذه المعلومات المهمة والتي ركزت على ان السوق هذا قابل للهسارة والربح
اي انك ممكن تخسر صفقات لكن الاهم اجمالي الربح الشهري
تقبل مروري

zezofathy
06-05-2017, 18:21
السلام عليكم ورحمه الله شكراا ليك ع توضيح ده و فعلا مينفعش اتاجر غير وانا متعلم التجاره و التداول كويس جدا علشان معرضش نفسي لخساره كبيره و مفيش حد مبيخسرش بس في فرق من شخص عارف هوا بيعمل اي و شخص بيتسلي و مش ف دماغه

mediapro
06-05-2017, 18:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم شكرا لك على هذن المعلومات القيمة . فانا بالنسبة لي استفدت كثيرا من هذه التدوينة شكرا جزيلا :):):)

nore
06-05-2017, 18:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تسلم اخي الكريم الغالي لطرحك موضوع مهم لكل مبتدا ومعلومات مهمه لحمايه نفسك قبل التدمير ممكن تبدا مداوله ب50 دولار

amine-14
06-05-2017, 19:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اولا مشكور علي الموضوع الشيق اخي الكريم و انت عندك حق اكثر التجار يخسرون مالهم بسبب عدم وجود ادارة صارمة لراس المال ارجو ان يستفيد الجميع من موضوعك

M0hsenalawady
06-05-2017, 19:34
اخي العزيز الفوركس ليس لعبه سهله ولكن علم ودراسة وتدريب ولابد من التدريب والتعليم المستمر ووجود استراتيجية واضحه واداره صارمه على رأس المال والاعتماد علي النفس وعدم التسرع والافراط في التداول

Mhd nour
06-05-2017, 19:39
تحياتي لك صديقي انا اتفق معك فى هذا الامر وان الخاسرون فى
التداول على الفوركس هم كثيرين جدافى هذا المجال
فعلا بالتوفيق

مصطفي السيد
06-05-2017, 20:40
طريق الفوركس مليء بالعقبات والصعاب ويحتاج الي
وقت طويل وجهد كبير لتصل الي النجاح ولكن الدعايه الزائفه تصور لك الامر وكأنه رحله

hussein1985
06-05-2017, 20:54
اعذرنى اخى الحبيب انا اعترض على بعض الاشياء لانه يوجد الكثير يتبع هذا المجال وهو متفرغ له
ويكسب منه الكثير وايضا يوجد من بدء براس مال صغير و نجح ولا داعى الى راس مال كبير

mohamed ashmawey
06-08-2017, 16:09
على اى مبتداء يريد ان يتعلم عن فوركس وتداولاتها عليه ان يتعلم عن الاقتصاديات
والعملات المختلفة فى نظم التداولية ولا يعتمد على الارباح منها فقط مشكور على المعلومات

sob81
06-08-2017, 16:11
العمل فى الفوركس يحتاج الى المحافظة على راس المال وذلك من خلال استخدام امر وقف الخسارة والدخول فى الصفقات
المناسبة لراس المال

M0hsenalawady
06-08-2017, 16:16
تجارة الفوركس تحتاج للدراسة والتعليم المستمر ووجود استراتيجية واضحه واداره راس المال بصوره جيدة وهي تجارة ليست للعاطلين

فهمى لاشين
06-08-2017, 16:23
بسم الله
احسنت بما قدمت من نصائح لراغبى الغمل فى الفوركس
لكن الامر ليس فى احتياج تواجد 10000 دولار زائدة ويمكن خسارتها
ولكنه يحتاج بالفعل الى تحديد الاهداف بدقة ويحتاج كذلك الى الالتزام بخطة مدروسة
وادارة جيدة لرأس المال
تقبل تحياتى

hoos
06-11-2017, 17:58
لا طبعا بختلف معاك في موضوع ال10 الف دولار مبلغ كبير جدا بالنسبة للمتاجرين الافراد واي مبلغ
بداية حتي من 20 دولار ينفع يتداول بيه اللي هايمشي علي الصغير هايمشي علي الكبير الطريقة هي الفكرة مش الحجم

MichaelAnees
06-11-2017, 18:01
شكرا جزيلا على الموضوع واتفق معاك اخي تماما فوجود مبلغ كبير يساعد على التداول الامن وتعويض الخسائر في حالة حدوث خسائر

hooda
06-19-2017, 15:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تجارة الفوركس ليست للعاطلين عن العمل.
ينبغى ان يكون لديك على الاقل 10000 دولار ( فى حساب مصغر ) لا تحتاجهم اى يمكن خسارتهم. تقبل مروري

drissou45
06-19-2017, 15:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مساءكم سعيد لجميع الاعضاء
مقال رائع اخي الكريم واتمنى ان يستفيد منه الاعضاء الكرام , شكرا لك
تقبلو مروري الفاضل, تحياتي

Ahmed Khater
06-19-2017, 16:07
اخى الكريم
بجد اشكرك على البوست لنك فى نقتطين فقط لخصت كلام كتير كنت عايز اقوله, الفوركس مصدر دخل اضافى وليس اساسى

cladiator2007
06-20-2017, 17:31
الكثير منا يقعون فريسه للترويج للفوركس بانه الطريقه السهله
والسحريه للثروه وينسون ان الفوركس عمل وتعلم واجتهاد ويحتاج وقت طويل لاكتساب الخبره

smsmmath
06-20-2017, 18:06

اتفق معك ان الخسارة واردة ولكم التجار الذكي هو الذي يكون مجمل صفقاته ربح اما نقطة الا يقل الحساب عن 10000 دولار فان اختلف معك العبرة بحسن ادارة رأس المال و حجم العقود و ليس بقيمة مبلغ التداول
فربما يتداول شخص ب 100 $ فقط ويجيد ادارة رأس المال افضل ممن يتداول ب 10000$ و دخولة عشوائي واحجام عقوده كبيرة و مصيرة الي المارجن كول

bassoumy
06-22-2017, 12:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك اله فيك يا محترم علي الموضوع الرائع وبالفعل يا اخي فان حايه انفسنا وحسابنا من الضياع اهم بكثير من اي شئ اخر في السوق

forexman11
06-24-2017, 08:47
فلن يقبل اي تاجر او متداول في سوق الفوركس ان يحمي نفسه من الخساره قبل ان يتضمن حسابه بالكامل في عليه ان يتعلم كل شيء عن اساسيات قواعد التداول في سوق الفوركس و ان يعرف ازواج العملات جيدا قبل الدخول

elsaied
06-24-2017, 08:51
شكرا لهذا المشاركة الطيبه والتي اتمني من الأعضاء أن يركزوا معها
لأن للأسف أغلبنا لا ينتبه لها ويستدرج في الخساره

hoos
06-30-2017, 17:47
المبلغ اللي قلته كبير جدا عشر الاف دولار معلش ما كنش حد دخل الفوركس
اي حد لو معاه المبلغ ده غالبا هايتجه لمشروع باصول ثايتة يعني حاجة علي الارض

sonson
07-02-2017, 15:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته نعم يا اخي المحترم فاهم شئ في سوق الفوركس هو حمايه انفسنا والله يوفقنا ونحقق ربح كبير من التداول ونسحب من البونص

Ahmedsai
07-02-2017, 15:44
السلام عليم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا على الموضوع المهم اخي الكريم
استراتيجية مربحة و ادارة راسمال ناجحة و توكل على الله هي خطة نجاح كاملة بالنسبة لي
تداول موفق

michael1
07-02-2017, 15:54
وعليكم السلام ورحمه اللة وبركاته
اخواتى الاعضاء فى المنتدى هنا انا اعتقد ان من الممكن
ان نحافظ على ادارة راس المال الحكيمة فى الفوركس
وشكرا

عاطف محمد
07-02-2017, 16:49

Solo Wing
07-02-2017, 17:23
شكرا جزيلا على الطرح لكني اختلف معك من ناحية رأس المال, فلا احد لديه 10 الاف دولار مستعد لأن يخسرهم , و من لديه هكذا مبلغ فائض عن حاجته اعتقد انه يدخل سوق الفوركس من باب الهواية لا لبناء حياته .
اتفق معك جدا , الفوركس ليس مجال للثراء السريع
و اعود لأختلف معك في نقطة الفوركس ليس للعاطلين عن العمل , تقبل مروري

waelmma
07-02-2017, 17:26
:)):)):)) تمام اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه يجب ان يكون
عارف اتجاهك للصفقة وان تدخل مع الاتجاه العام والله الموفق اخى الفاضل

omar2017
07-02-2017, 18:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته للاسف الفوركس ليس لشخص عايز يكسب يوميتن ويروح الفوركس مجال واسع جدا للتداول السليم والجيد

fouadar
07-02-2017, 18:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كل عام وانتم بخير اخواني
التقيد بقواعد ادارة رأس المال معم جدا فهو اهم زكيزة في سوق الفوركس
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

amadosedebay
07-02-2017, 18:23
شكرا جزيلا ولكن اختلف معك في انه يمكن لا أحد المتاجرة في الفوركس حتى ببعض المبالغ البسيطة ولا يوجد عائق في احلام المليونية ولكن يجب التدرب والممارسة وعدم التعجل حتى تصل إلى المستوى المطلوب

nour hamdy
07-02-2017, 18:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو لما لا يمكن للعطلين ضروري يكون ليهم لان دة من حقهم بردو ولا يشترط 10000دولار مامن الممكن 50دولار او 100بلاش نكسر في الناس ونحسسهم انهم مش هيقدرو ونعلي في كل حاجة عشان ميقدروش يوصلولها اهم شئ وجود ادارة راس مال جيدة لان تداول العملات ليس طريق للثراء السريع ولكنها تستغرق وقت لتعلم التداول فيه

محمد حافظ 120
07-02-2017, 18:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم... كلامك صحيح اخي فيجب علي كل من يريد الاشتراك والعمل في سوق الفوركس ان يحيط بجميع جوانب تجارته وعمله حتي لايتعرض للخسارة... والسلام عليكم ورحمة الله.. تقبل مروري

fathi22
07-02-2017, 18:57
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل
مشكور علىهذا الموضوع الرائع والذي يجب ان ينتبه له جميع المبتدئين

hany osman
07-02-2017, 18:59
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
نشكرك اخى على النصائح الغالية واتفق معك جميعا الا فى نقطة واحدة وهى ان يكون فى حسابك 10000 دولار كى تعمل بالفوركس بس مش شرط طبعا فكتير بيبدا بمبالغ قليلة جدا ويستطيع تحقيق نجاح لان لو كدا مكنش حد اشتغل بالفوركس وتقبل تحياتى

Abu_Yassin
07-02-2017, 19:02
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الغالى نصائح مهمة جدا ويجب تطبيقها عند التداول بسوق الفوركس جزاك الله خيرا

hoos
07-08-2017, 16:44
يعني انت تتخيل حد معاه المبلغ ده مننا احنا كمصريين وكشباب بتدور علي شغل
وهايدخل الفوركس انت بتتكلم ازاي يعني والفوركس يشتغل باي مبلغ حتي لو 50 دولار

ahmedmahmoud2017
07-08-2017, 16:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة التداول داخل الفوركس يجب ان يكون بوعي كامل من اجل النجاح داخل الفوركس

Lord_2009
07-08-2017, 16:59
السلام عليك و رحمة الله و براكاته
انا اتفق معك على ان النتداول يجب ان يمتلك استراتيجية محترف لكن انا عاطل عن العمل و اطمح للعمل و الاستفادة من سوق الفوركس ان شاء الله لكنك صدمتني اخي حين قلت ان الفوركس ليس للعاطلين عن العمل و انه يجب توفر راس مال كبير لا احتاجه !!! هذا فعلا محبط للبعض صراحة اخي

YOUNESS EL-BAKKIOUI
07-08-2017, 17:00
السلام عليكم ورحمة الله. الحماية من الخسائر في سوق الفوركس يصعب إيجاد طريقة و يبقى الحل هو تقليل من نسبة الخسائر التي لا يمكن تجنبها. ...

fouadar
07-08-2017, 19:27
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كل عام وانتم بخير اخواني
في مجال الفوركس لا بد من ان تخسر فهدا طبيعي لكن المشكلة هي ان تعيد نفس الخطأ
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

abutalia
07-08-2017, 19:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور يا اخي الفاضل علي المووضع المميز وان شاء الله نستفيد من الموضوع ونحمي نفسنا عن طريق الاداره السليمه .........

Badodo
07-09-2017, 00:36
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
للاسف ليس لديا معلومة تفيد فانا مبتدئ
تقبل مروري و وفقك الله
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته

number1
07-09-2017, 00:38
يجب ان احمي نفسك جديده من الخسارة قبل ان تاخذي كل شيء في سوق الفوركس عليك ان تحمي نفسك وتكون معمل اداره راس المال جيده جدا و تضع الاستوب لوز في مكان قريب

محمد حافظ 120
07-09-2017, 00:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي العزيز.. اما بعد... انا اشكرك اخي من كل قلبي علي هذا الموضوع المفيد جدا بالنسبة للمبتدئين وغيرهم ايضا.. واتمني منك المزيد من المشاركات والمواضيع الهامه في المنتدي.. بالتوفيق لك وللجميع في المنتدي

A.mustafa
08-04-2018, 21:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
فعلا مينفعش اتاجر غير وانا متعلم التجاره و التداول كويس جدا علشان معرضش نفسي لخساره كبيره و مفيش حد مبيخسرش بس في فرق من شخص عارف هوا بيعمل اي وشخص لا يعرف...

mey
08-04-2018, 21:42
آخي الفآضلل فعلآ آغلب النآس يخسرون
بسبب عدم وجود التخطيط كمَآ قلت فموضوعك جآ في
محله آبدعت ننتضر منك كل آآلجديد والشروحات

algendy
08-04-2018, 21:55
تحية طيبة و بعد , يا أخى الكريم صحيح ان 90% من المتداولين يخسرون كل اموالهم فى 6 اشهر من بداية التداول و لكن السبب الرئيسي هو تداولهم بفكرة ان الفوركس طريق سريع للربح و تحقيق الغنى و هذا يدفعهم للدخول بلوت عالى فى الصفقات و بالتالى تقضى الخسارة على اموال الحساب

مصطفي السيد
08-10-2018, 11:01
ان تجاره الفوركس ليست سهله علي الاطلاق رغم ما فيها
من مغريات الا ان المخاطر موجوده وبقوه وهي غالبا ليست طريقا للثراء السريع بل هي في احسن الظروف مجرد فرصه لزياده الدخل

karar2018
08-10-2018, 11:49
احسنت التحذير اخي العزيز لكن لا نريد ان نلقي الياس في قلبوب
الناس وفي نفس الوقت لا نريد ان نمنيهم بالاحلام والارباح
فالوسطية جميلة

احمد نصر 22
08-10-2018, 19:20
اخى الكريم يجب ان نعلم ان الفوركس مجال فى منتهى الصعوبه ولا يمكن ان تقترض مبلغ من المال وتدخل فى الفوركس وتقول ان سوف اربح مليون دولار من هذا المجال لان هذا لا يحصل عل الاطلاق ولكن الذى يجب ان يحدث هو ان تتعلم جديا وجديا قبل الدخول ف حساب حقيقى ويجب فتح حساب تجريبى لان الحساب من الاشياء التى لن تجدها على الاطلاق فى مجال استثمار اخر واايضا ان تعرف ان امر وقف الخسارة هو الامر الاهم على الاطلاق لانه يعتبر امر جنى ارباخ فى حال ان عكست عليك الصفقه اكتر من 50 نقطه ويجب هناك ان نقول ان الاداره الصارمه لراس المال هيا الاهم على الاطلاق لانها يجعل فى مامن من غدر صناع السوق وهما اكتر حتى من المتداولين نفسهم وهذا شئ يجب ان يعرفه الشحص الجديد فى الفوركس حتى لا ينخدع ويسخر كامل نقودة حتى مع اول صفقه

mustafa hassany
08-10-2018, 20:16
اخى الكريم هناك بعض الامل من الممكن ان يكون راس المال بسيط فى الاول ولكن المشكله فى
الطموح العالى والانضباط فى اداره راس المال بالطريقه الصحيحه
يعنى مثلا فيه ناس لو حسابها 100 دولار وبتعمل 50 دولار كل شهر عسل وكده رضا