PDA

View Full Version : سؤال ؟

رومانى
06-26-2016, 14:41
احيانا اجد المؤشرات والتحليل الفنى يقولون الصفقة شراء ولكن اجد التحليل الاساسى والاخبار تقول بيع
فايهما الادق وايهما نختار اى التحليلين اصدق ؟

nonam
08-17-2016, 16:18
السلام عليكم ...انا شايف ان التحليل الفني من المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات الاهم وكمان القوي في التحليل ومن المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات الاهم في الحساب الحقيقي
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

Bouani
08-17-2016, 19:10
ليس هنالك الأصدق بل هنالك الأجدر
في من يقول الأساسي هو الأفضل
و هنالط من يقول الأساسي هو الأفضل
انت اختر الذي تراه اجدر و الا ابتعد عن المتاجرة

golgman
08-17-2016, 20:35
اقول لك السؤال بطريقه اخرى هقول انك عاوز تروح مشوار معين والمشوار دا ملهوش الا طريق واحد فقط وقالو لك هناك كلب مسعور بهجم على كل واحد يعدى انت هتعمل ايه هتروح ولا مش هتروح ولو رحت هتاخد حاجه فى ايدك عشان تدافع بيها عن نفسك ولا هتفضل مكانك وتخاف زى الناس فكر فى المثال ونلتقى بعدين

Samirghatas
10-16-2016, 18:00
اخى الكريم انا افضل التحليل الفنى لان التحليل الاساسى فى الغالب
بيكون مثل التحليل الفنى وبيساعد فى تحريك السعر سريعا نحو الهدف بالتوفيق لك

maryam1
01-30-2017, 00:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا مشتركة جديدة في هذا المنتدى و لم اكتسب الخبرة بعد لكي اتمكن الجواب على سؤالك , اتمنى من الاعضاء القدامى ان يفيدوك بخصوص استفسارك
بالتوفيق للجميع بإذن الله

doaa sary
01-30-2017, 16:46
اخى الكريم انا لما بقف قدام صفقه محتارة وزى منتا قولت كدا
كل تحليل بيقول اتجاة معين
مبدخلش الصفقه اصلا بصبر لحد ما الاقى صفقه تانية مناسبة ليا
او لو لازم ادخل مثلا يبقا هصبر كام دقيقة وادخل مع اتجاة العملة

antr
01-30-2017, 16:55
لما يكون التحليل الفنى غير التحليل الاساسى لا تدخل لان افضل الحلات هى كون الاتنين مع بعض متوافقين بشكل واضح بيكون الربح اكيد

wahid08
01-30-2017, 16:59
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الاخبار تؤثر على السوق عموما على المدى البعيد والتحليل الاساسي يعطيك فرص الدخول فادخلها تماشيا مع التتحليل الاساسي

tamermosa
01-30-2017, 17:05
اهم شئ اخى الفاضل هو تحديد اتجاة العملة علشان تمشي معاها
و مش مهم كل انواع التحليلات لو كانت متضاربة

Manoush
01-30-2017, 17:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا لسه جديدة في هذا المنتدى الجميل و لم اكتسب الخبرة بعد لكي اتمكن الجواب على سؤالك

ahmed abdelmomen
01-30-2017, 17:11
من الافضل انك تخليك مع التحليل الفني لان التحليل الاساسي متقدرش تتوقعه
لكن التحليل الفني بتبتقى احتمالاته افضل ويمكن التنبؤ به بشكل افضل

aboeluosr
01-30-2017, 17:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة هذا يحدث كثيرا ومع الكل ولذلك لا تعتمد
على نظرتك واستراتيجيتك والاجدر واعتقد ان التحليل الاساسى يكون الاجدر دوما

zaheralwan
01-30-2017, 17:59
عليك باتباع الاجدر اذا اردت الاستمرار والمتاجرة فهناك من يعتمد على المؤشرات والتحليل وهناك من يعتمد على الاخبار والتحليل الفنى وكل تاجر يختار الذي يناسبه حسب خبرته وتجربته.

mohamed shams
01-30-2017, 18:29
السلام عليكم اخى الكريم
نصيحه منى الك اذا لفيت التحاليل عكس بعض لا تدخل الصفقه ولا تغامر
او انتظر ساعه او اقل حينما تتضح الامور اكثر ثم ادخل الصفقه
بالتوفيق

Rozeta
01-31-2017, 01:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي لم اقدر افيدك ولكني استفدت منك ومن مشاركات العظيمه في هذا المنتدي وفقكم الله

ابوعلى
01-31-2017, 01:09
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم انا مع التحليل وانا مش بحب اى حاجه مش بايد الواحد وتفكيره انا بنصحك متدخلش الصفقه دى وربنا يوفق ان شاء الله

investtime
01-31-2017, 01:21
اخي التحليل الفني والتحليل الأساسي لا يلتقيان في اي معطيات والأقرب الى الأصح هو التحليل الأساسي لأن العملة
تتأثر بالأخبار وليس بالمنحنيات فالمنحنيات تتوقع فقط ويمكن استعمال التحليل الفني في الأيام التي لا توجد بها اخبار

ali gamal
01-31-2017, 01:31
انا شايف ان التحليل الفني من المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات الاهم وكمان القوي في التحليل ومن المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات الاهم في الحساب الحقيقي
بالتوفيق للجميع بإذن الله

aki
01-31-2017, 01:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
بالنسبة لك عليك وضع استراتيجية مناسبة وانتشار اشرات الدخول سواء صعود او نزول للعملة.
حظ موفق

alonsoo
02-16-2017, 08:55
انا عن نفسى اتبع طبعا التحليل الفنى مهما كانت المغريات من التحليل الاساسى يعنى لو بيقولى بيع بيع والفنى شرا اكيد هشترى طبعا

ashmawey
02-19-2017, 15:52
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , ولكن انا افضل التحليل الفني مدعوما بالتحليل الاساسي , واذا اختلف الاثنين ارجح التحليل الفني
مع خالص الاحترام و التقدير

ashmawey
02-25-2017, 16:36
اخي الكريم , التحليل الفني ادق واشمل , ولكن لايجب علينا اهمال التحليل الاخباري , علينا بالحذر في تداولاتنا وقت صدور الارباح
مع خالص الاحترام و التقدير

zakariacr07
02-25-2017, 17:02
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

إذا كان التحليل الفني و التحليل الاساسي متوافقان أنصحك بعدم الدخول للصفقة بالتوفيق

Mo7a
02-25-2017, 17:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اخي الكريم انا مبتدا وخبرتي قليله ولاكن اعتقد ان لو هناك تضارب بين التحليلات فعليك التاني والانتظار حتي توضح الصوره وتقوم بالمزيد من التحليلات حتي تفتح الصفقه وانت مرتاح نفسيا للنتيجه

romioromio
02-25-2017, 17:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته هذا هو حال الفوركس ان يكون السعر عكس توقعات الجميع والله اعلم ولكننا نجتهد والله الموفق

freetrade
02-25-2017, 17:16
هو ممكن يكون الاختلاف في المدي بمعني انه يكون التحليل الاساسي بيع علي المدي الطويل لكن التحليل الفني شراء علي المدي القصير والمتوسط

لطفي
02-25-2017, 17:20
انا اخي مبتدئ وليس لي خبرة في ميدان التداول ولكن اعتقد ان التحليل الفني والخباري لبدا ان يكونا متلازمين وكذلك الحذر واجب لمن اردى النجاح

ragab012
02-25-2017, 17:55
اخى الفاضل هو تحديد اتجاه العمله علشان تمشى معاها
ومش مهم كل انواع التحليلات لو كانت متضاربه
وبالتوفيق ان شاءالله

grow
02-25-2017, 17:58
المفروض انك تصبر طالما لقيت التحليل الفني قالك
شئ والتحليل الاساسي قال شئ اخر الافضل ليك
انك تصبر شويه ومتدخلش الصفقه اتمنا اكون افادتك
تقبل مروري تحيااتي لك وللجميع بالتوووفيق

ahmedm
02-28-2017, 01:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شمكلة فعلا لما التحليلين بيختلفوا مع بعض لان المفروض او البديهي انهم بيكملوا بعض بس عموما التحليل الفني افضل لان الاساسي ممكن تكون الاخبار مش قوية تحياتي لك أخي الكريم وتقبل مروري

ali gamal
02-28-2017, 01:36
.انا شايف ان التحليل الفني من المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات الاهم وكمان القوي في التحليل
اهم شئ اخى الفاضل هو تحديد اتجاة العملة علشان تمشي معاها

muhammad ismail
02-28-2017, 07:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الافضل اخى الكريم انك تعتك على تحليل واحد فقط عشان اللخبطه دى يعنى اتعامل مع واحد اكتر من مرة وشوف
انهى اضل بالنسبالك واستخدمه على طول واترك التانى

aziza1234
02-28-2017, 16:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اخي الكريم انا مبتدا وخبرتي قليله ولاكن اعتقد ان لو هناك تضارب بين التحليلات فعليك التاني والانتظار حتي توضح الصوره

tazi larbi
02-28-2017, 19:42
السلام عليكم اخي ان كنت في حيرة من امرك في اي صفقة هكداانصحك بالبقاء بعيد والمراقبه فقط نعم راقب السوق دون المغامرة الى ان يسقر الاتجاه على طريق واحد وتتاح لك فرصه ربح اتمنى لكم النجاح والله الموفق

Rozeta
03-05-2017, 01:25
اخي لم اقدر افيدك ولكني استفدت منك ومن مش هقدر انصحك بشي غير انتظار رد الاعضاء

mirinda
03-05-2017, 05:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الحقيقه لا استطيع افادتك في اجابه سؤالك لم اتطرق بعد التحليلات والأخبار والافضل منهم اتمنى ان الاعضاء يكونوا قد افادوك

waelmma
03-05-2017, 07:15
:o:tie::o اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انا افضل دائما انى امشى وراء
التحليل الاخبارى اولا ثم التحليل الفنى ولو اتفق الاثنان بتكون ان شاء الله صفقة قوية جدا

محمدفؤاد
03-05-2017, 07:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى الغالى لاخبار تؤثر على السوق عموما على المدى
البعيد والتحليل الاساسي يعطيك فرص الدخول فادخلها تماشيا مع التتحليل الاساسي

magic777
03-05-2017, 14:00
اخي ركز على التحليل الفني طبعا لان حركه السوق السابقه بتدي لينا فكره عن الترند الي متوق يمشي فيه السعر حتى في حاله
وجود اخبار قويه بردو

hamadasalama
03-05-2017, 23:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا اخي انت لا تدخل في صفقه الا اذا كانت كل المؤشرات تؤيد قرارك والله الموفق........ز

nerimen
03-06-2017, 23:24
السلام عليكم
أتاسف بشدة أنني ليست لدي خبرة بهذه المواضيع ولو ذلك لأفدتك
بالتوفيق للجميع في رحلة الربح المال
تحياتي سلام

Gooo
03-06-2017, 23:37
مشكور اخي الغالي على هذا الموضوع الجميل الذي تطرقت فيه الى اشياء مهمة في عالم الفوركس واتمنى التوفيق للجميع كما انصح اخواني بالتعلم قبل البدئ بالتداول

Mr Fathy
03-06-2017, 23:41
بسم الله الرحمن الرحيم انا لسه الصراحة يا زعيم مجربتش التحليل الاساسى الاخبارى كله لانى لسه بتدرب عليه انما اعتقد ان هو قوى جدا طبعا

ابوفؤاد
03-07-2017, 00:00
لابد ان يكون الاثنين متماشين مغ بغضهم البعض لان معن هذا الكلام ان هناك اشاعه ما تدعى ال تدوال خاطئ و الراى الصبر الى ان يتم ان يمون كل من التحليلين متطابقين مع بعضهم البعض

MOHAMED SAID ELSAYED
03-15-2017, 20:00
اقول لك السؤال بطريقه اخرى هقول انك عاوز تروح مشوار معين والمشوار دا ملهوش الا طريق واحد فقط وقالو لك هناك كلب مسعور بهجم على كل واحد يعدى انت هتعمل ايه هتروح ولا مش هتروح

ahmedhathout
05-30-2017, 15:53
رأيي ان التحليل الفني ادق لان صعب حد يتوقع الاخبار وحركتها الجنونيه في
بعض الاحيان بالتوفيق لك

YOUNESS EL-BAKKIOUI
10-17-2017, 20:48
السلام الله عليكم من الأفضل لك اخي الكريم ان تتبع التحليل الاساسي لانه الاهم في التأثير على اقتصاد الدولي و البورصة

tolin
10-18-2017, 09:20
اعتقد ان كل تحليل وله اهميته اظن انك لما تلاقى صفقة لم يتفق فيها التحليل الفنى والتحليل الاساسى والمؤشرات على اتجاه واحد ابعد عنها احسن او تجرب على حساب تجريبى وتشوف انهى اصدق وبعد كدة تطبق على الحقيقى انا اتبع التحليل الفنى

waelmma
10-18-2017, 10:20
:o:yahoo::yahoo: اخى الفاضل بارك الله فيك وانت لو عايز راى انا دائما اميل الى الاخبار
بشرط ان يكون اخبار قوية لان هناك دائما اخبار ضعيفة واخرى متوسطة :)):)) القوة

saber mostafa
10-18-2017, 13:26
انا عن نفسي لاادخل اي صفقة طالما هناك اخبار وبعد انتهاء الاخبار اقوم بالدخول في الصفقة التي تتماشي مع تحليلي الفني لان الاخبار بتعكس السعر كتير وممكن ده يأثر علي الصفقة بالسلب
فانصحك بالتأني والصبر بعد انتهاء الاخبار

ahmadinho100
10-18-2017, 13:40
التحليل الفني ادق يا اخي هو احسنهم اما بالنسبة للمؤشرات فهي فقط تتب السعر و الاخبار هي فقط لتشتيت تركيز المتداول فقط ركز على تحليلك و كن يقن منه بالتوفيق لك

sirwan jamil ali
10-18-2017, 13:53
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته .... اخي الكريم تحديد الاتجاه العام للعملة امر مهم جداا ويمكنك التداول بذلك الاتجاه دائما الاخبار الضعيفة مهما كانت ايجابية او سلبية فهي نادرا ماتستطيع تير اتجاه العملة .. انا شخصيا حتى لا اعتمد على الاخبار نهائيا كا مايهمني هو قوة العرض والطلب

فهمى لاشين
10-18-2017, 14:47
بسم الله
استخدم ادواتك فى التحليل الفنى فهى الاكثر اهمية ويجب ان تدير خطتك
ايضا على اساس احتمال ان يكون التحليل الاساسى اكثر تاثيرا والمهم ان تبتعد
فى هذه الحالة عن زمن الاخبار
تحياتى

mostafa1995
10-18-2017, 15:20
نصيحتي لك ان تبتعد عنها كليا لانه ممكن الخبر يجي عكس التحليل الفني والعكس صحيح طبعا ... بهذه الحالة انا انسحب من الصفقة اصلا بشكل عام اذا كنت تريد ان تستمر بربح في هذا المجال
طبعا يجب ان تدخل الى صفقات تكون واثقا بها ومع ذلك ممكن تعكس معك الصفقة
المهم يجب ان تعرف ما دام الخطورة موجودة والحيرة موجودة انسحب من هذه الصفقة وابحث عن فرصة مناسبة لو مش بنفس اليوم للو بعد يومين المهم اقتنص الفرصة المناسبة

alaa50
10-18-2017, 15:29
وقت الاخبار تلتزم باللى يقوله التحليل الاساسى فقط لان ساعتها التحليل الفنى مش هيكون ليه تاثير
اى وقت تانى غير الاخبار بيكون تاثير التحليل الفنى هو الاقوى ولازم تتابع غرف تحليل الاخبار
لان احيانا بيكون فى اخبار غير معلن عنها فى اجندة الاخبار

Mony Ezzat
10-18-2017, 16:06
حضرتك المفلروض بقى ساعتها تبتعد عن العمله دي وتشوف عمله مختلفه تشتغل عليها عشان تقدر تكسب منها ان شاء الله انما لو دخلت على العمله وانت عارف ان التحليلات عكس بعض دا اكيد ممكن يخلي حضرتك تخسر انا اوقات كتير ببقى متردده ولكن اوقات بتسرع وادخل واخسر للاسف فلازمن نكون مقتنعين اكتر ان الصفقه هتنجح ان شاء الله

Ayoub nait
10-18-2017, 16:34
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اخي في بعض الاحيان تكون اخبار قوية تتوافق مع تحليلاتك
و مرة اخرى تكون اخبار ضعيفة لا تتوافق مع تحليلاتك و بالتوفيق للجميع

drissou45
10-18-2017, 16:56
اخي انت الان لم تجد نقطه دخول ,ومعناه انك لا تملك خطه تداول ,المتادول الدي لا يملك خطه تداول او لا يعرف مادا يريد من سوق سيخسر 100 في ميه لان هناكعوامل تتدخل وتخليك واقف امام حاسوب تبيع وتشتري وليس لك هدف,
خطه تداول تتضمن نقطه دخول ونقطه خروج مع اداره راس مال الصارمه وتحديد نوعيه تجارتك ,نقطه دخول ان والادوات التي تحترف تحليل الاساسي ام الفنى اما الرقمي المهم تعرف مادا تريد,تقبل مروري,,

KARIM2017
10-18-2017, 17:00
التحليل الاساسي طبعا ومتابعه الاخبار من اهم ادوات التداول لاانصحك
بمتابعه المحللين او اي من من يعطون التوصيات اعتمد علي تحليلك
وابدا في تعلم التحليل جيدا

amrelkomy
10-18-2017, 18:44
المفروض انك تصبر طالما لقيت التحليل الفني قالك
شئ والتحليل الاساسي قال شئ اخر الافضل ليك
انك تصبر شويه ومتدخلش الصفقه اتمنا اكون افادتك
تقبل مروري تحيااتي لك وللجميع بالتوووفيق

forexone1
10-29-2017, 00:17
تستطيع ان تدخل سوق الفوركس من وجهه نظر بعد التعلم الشديد جدا الى جميع الامور المتعلقه في سوق الفوركس حتى تستطيع ان تجنى منه و ارباحها كبيره جدا في سوق الفوركس يتم التعامل معها من خلال الصفقات الناجحه و الصفقات الرابع و على البعد عنهم خساره هذا من وجهه نظري انا اهم شيء في السوق و كيفيه العمل و كيفيه التداول عليه بطريقه صحيحه جدا بس استفدت من الموضوع بتاعي اعمللي شكرا من فضلك

ehabbob
10-30-2017, 00:25
اخى العضو الكريم فى راى لو فى اختلاف بينهما اخذ بالتحليل الاساسى والاخبار لانه هو المحرك الرئيسى للسوق
والله ولى التوفيق

tolin
10-30-2017, 20:57
اعتقد ان كل تحليل وله اهميته اظن انك لما تلاقى صفقة لم يتفق فيها التحليل الفنى والتحليل الاساسى الافضل ان تتركة لفترة حتى يتبين اى تتجه تتبع واظن ان التحليل الفنى احسن واعمق ةالاخبار دايما تحترم التحليل

amine saddiki
11-04-2017, 03:06
السؤال بطريقه اخرى هقول انك عاوز تروح مشوار معين والمشوار دا ملهوش الا طريق واحد فقط وقالو لك هناك كلب مسعور بهجم على كل واحد يعدى انت هتعمل ايه هتروح ولا مش هتروح ولو رحت هتاخد حاجه فى ايدك عشان تدافع بيها عن نفسك ولا هتفضل مكانك وتخاف زى الناس فكر فى المثال ونلتقى بعدين

tolin
11-06-2017, 19:10
اعتقد ان كل تحليل وله اهميته اظن انك لما تلاقى صفقة لم يتفق فيها التحليل الفنى والتحليل ابافنى والتحليل الاساسى الافضل ان تتركة لفترة حتى يتبين اى تتجه تتبع واظن ان التحليل الفنى احسن واعمق ةالاخبار دايما تحترم التحليل

Najmi
01-23-2018, 10:40
مرحبا أخي الكريم
في هذه الحالة إتبع التحليل الأساسي والأخبار .. المؤشرات عموما لا يعول عليها في الدخول والخروج من الصفقات
بل هي فقط من العوامل المساعدة
تقبل مروري وتحياتي

A.mustafa
04-28-2018, 14:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
فعلا كلامك صحيح ولكن انا افضل التحليل الفني مدعوما بالتحليل الاساسي واذا اختلف الاثنين ارجح التحليل الفني ....

emadomda
04-28-2018, 14:57
يتضمن مفهوم التداول استنادا إلى حركة السعر تحليل تحركات السعر بمرور الزمن. كافة الأمور تبقي بسيطة وواضحة. لا توجد هنا مؤشرات تسبب الارتباك أو رسوم بيانية مشوشة – حركة السعر توفر كافة الإشارات التي نحتاجها لتداول الفوركس بشكل مربح. عن طريق تحليل حركة السعر – يمكن للمتداول رؤية أن تصرفات وتحركات كافة المشاركين في السوق تتغير بمرور الزمن. هذه التحركات يمكن تفسيرها وبالإمكان جمع الأدلة معا واستخدامها في اتخاذ قرارات تداول مربحة.

مقارنة بطرق التداول الأخرى, فان تجارة حركة السعر تتميز بسهولة فهمها وكونها أداة مباشرة للتنبؤ بتحركات الأسعار. يتم اتخاذ القرارات بشكل رئيسي استنادا على دراسة تحركات السوق بمرور الزمن. المؤشرات – والتي يمكن النظر إليها باعتبارها أدوات تشوه من حركة السعر – لسنا بحاجة إليها بعد الآن

muhammdmr
04-28-2018, 15:11
احيانا اجد المؤشرات والتحليل الفنى يقولون الصفقة شراء ولكن اجد التحليل الاساسى والاخبار تقول بيع
فايهما الادق وايهما نختار اى التحليلين اصدق ؟

التحليل الاساسي بيكون في الغالب تعبير عن اتجاه السوق يعني مثلا لو الاخبار ايجابيه نحو الدولار اذن هناك اتجاه عام لشراء الدولار امام اي زوج وبيع اي زوج امامه لمده زمنيه معينه يومين عمل او تلاته خلال فتره تداول الاخبار وبالتالي فاذا كان التحليل الفني شراء يبقا ننتظر من اعلي نقطه شراء نبيع منها وبالتالي نتحكم في الاتجاه العام للسوق والغكس صحيح ومن الممكن ان شتري ونغير الاتجاه لبيع تبع التحليل الاساسي

noura n
04-28-2018, 20:18
لو كان فى شك فى الصفقة بلاش تدخلها احسن لو انت مش واثق من اتجاه حركة السعر لكن من وجهة نظرى ان التحليل الاساسى والفنى يكملان بعضهم البعض لكن يجب عليك اولا التاكد من مصداقية الخبر و مدى تأثيره فى قوة العملة فهناك اخبار ليست صحيحة وهناك اخبار لا تؤثر بقوة وفى هذه الحالة اعتمد على التحليل الفنى

sandiHadjer
04-28-2018, 20:32
انصحك بمشاهدة هذا الفيديو فهو يجيب على سؤالك بدقة
youtube.com/watch?v=S2JxPsaqUd0

zndo910
04-29-2018, 00:02
زوج دولار أمريكي مقابل الفرنك السويسري يرتبط بشكل عكسي مع الزوج يورو مقابل الدولار الأمريكي، لذلك، فإذا تحرك اليورو مقابل الدولار الأمريكي لأعلى، فإنه على الأرجح سوف يتحرك الدولار الأمريكي مقابل الفرنك السويسري لأسفل. وسوف تلاحظ في الرسم البياني للزوج يورو مقابل دولار أمريكي والرسم البياني للزوج دولار أمريكي مقابل الفرنك السويسري بنفس الإطار الزمني، فستلاحظ جيدا أنهم مرتبطان عكسيا، أي أنه إذا كان أحد هذين الزوجين في اتجاه صاعد، فإن الآخر يكون في اتجاه هابط.

nour3iny
04-29-2018, 02:36
نصيحتي لك ان تبتعد عنها على الإطلاق لانه جائز النبأ يجي ضد الفحص الفني والضد صحيح طبعا
بتلك الوضعية انا انسحب من العملية التجارية اصلا على العموم اذا كنت ترغب في ان تواصل بربح في ذلك الميدان
طبعا يلزم ان تدخل الى عمليات تجارية تكون واثقا بها ومع هذا جائز تعكس معك العملية التجارية
الهام يلزم ان تعرف طالما الخطورة حاضرة والحيرة حاضرة انسحب من تلك العملية التجارية وابحث عن إمكانية مناسبة لو مش بنفس هذا النهار للو بعد 48 ساعةٍ الهام اقتنص الاحتمالية المناسبة

hady sayed
04-29-2018, 08:10
بسم الله الرحمن الرحيم اخي التحليل الاساسي يمكن ان ياتي الخبر في جيبي ولكن تجده في الشرت منعكس لابد يا اخي ان تلتزم بالاتجاه اذا كان الاتجاه الصاعد فلابد فلا بد ان نشتري والعكس صحيح طبعا بجانب التحليل الفني العرض والطلب اتمنى لك التوفيق باذن الله تعالى

salijiji0
07-28-2018, 21:36
من الافضل انك تخليك مع التحليل الفني لان التحليل الاساسي متقدرش تتوقعه لكن التحليل الفني بتبتقى احتمالاته افضل ويمكن التنبؤ به بشكل افضل

tazi larbi
07-28-2018, 21:49
السلام عليكم هنا اخي ارى ان تبتعد ولا تدخل صفقة وتبقى تراقب لان في هده الحالة السوق في حيرة والافضل النتظار حتى يتضح مساره ومن ينتصر البعاه ام الشراه ثم تتخذ القرار الصح اتمنى لكم النجاح والله الموفق