PDA

View Full Version : سؤال واجابة - أريد أن أبدأ بالتعلم الأن ، ما الذي ينصح به الخبراء ؟

Pages : [1] 2 3 4

محمد فرغلى
07-26-2012, 02:37
أريد أن أبدأ بالتعلم الأن ، ما الذي ينصح به الخبراء ؟

الجواب :

1- إقرأ الكتب الإنجليزية فقط حتي تتعلم جيدا ما هو التحليل الفني ( أكرر : هل قلت الانجليزية ؟ ) نعم الانجليزية فقط مثل كتاب john murphy
2- اشترك مع احد مكاتب الوساطة و حمل البرنامج التجريبي الخاص بهم و افتح حسابا تجريبيا و انتقل الي الخطوة 3 الأن
3- اجلس أمام جهاز الكمبيوتر وافعل الأتي : افتح برنامج المتاجرة و شاهد ماذا يحدث لمدة ساعة واحدة00
اطبع كتاب جون ميرفي ان أمكن و ابدأ بدراسة المؤشرات واحدا تلو الأخر ( لا تترك مؤشر وتذب للذي يليه الا عندما تكون متأكدا تمام التأكد انك استوعبته جيدا )
استمر في دراسة تأثير المؤشرات علي سعر العملة لمدة لا تقل عن أسبوع
بعد انتهاء الأسبوع أحضر مفكرة فارغة وابدأ بتدوين ملاحظاتك عن التحليل الفني وعيوب ومميزات كل مؤشر
الأن مر حوالي 20 يوما : 10 أيام تقرأ كتاب جون ميرفي ان كنت من ذوي العزيمة القوية و 10 أيام دراسة للمؤشرات علي برنامج التداول 0 الأن تستطيع الانتقال الي الخطوة 4
4- ابدأ بتطبيق ما تعلمته من مؤشرات واحدا تلو الأخر علي زوج واحد من العملات ( أنصحك بزوج اليورو دولار eur/usd
5- حاول ان تعمل دمج بين مؤشرين أو أكثر علي نفس الشارت لنفس زوج العملة و لاحظ ارتباط المؤشرين

استمر هكذا تحاول في الحساب التجريبي لمدة لا تقل باي حال من الأحوال عن شهرين

king
07-26-2012, 02:50
اكيد اخى التعلم شىء اساسى فى تجارة النقد الاجنبى ومن المهم جدا ان يقوم التاجر بمتابعة حركة ازواج العملات لمده لا تقل عن ساعه حتى يحدد كل حركة بدقه وتحليل فنى متقن وايضا تعلم المؤشرات الفنيه وتجربتها اولا يفيد المتداول ويجعله مؤهل لفهم قوة كل مؤشر فنى بالنسبه للسوق

محمد فرغلى
07-26-2012, 02:58
اكيد اخى التعلم شىء اساسى فى تجارة النقد الاجنبى ومن المهم جدا ان يقوم التاجر بمتابعة حركة ازواج العملات لمده لا تقل عن ساعه حتى يحدد كل حركة بدقه وتحليل فنى متقن وايضا تعلم المؤشرات الفنيه وتجربتها اولا يفيد المتداول ويجعله مؤهل لفهم قوة كل مؤشر فنى بالنسبه للسوق

فعلا كل دا شىء لا غنى عنه واهم حاجة بعد تعلم كل دا المضارب لايطمع ويستخدم استراتيجية ويتقنها جيدا

sabre
07-26-2012, 03:00
انا رأى ان الفيديوهات افضل بكثير من الكتب فى التعلم
وما اكثرها الفيديوهات التعليميه المجانيه

apolo
07-26-2012, 03:01
أنا لا أوافقك في النقطة الأولى أخي لانه لايشترط ان يكون الكتاب صادر عن انجليزي أو باللغة الانجليزية

لدينا كتب عربية وأخرى مترجمة ماشاء الله فالفكرة واحدة وتختلف فقط في طريقة ايصالها للمتعلم

لذا اللغة ليست بعائق أبدا

اضافة الى التعلم في شكل ورشة أو مع صديق أفضل بالنسبة لي

nrgslawi
07-26-2012, 03:02
شكرا لك اخي الغالي على الموضوع وعلى نصائح الخبراء وان شاء الله الجميع يتعلم

khashaba
07-26-2012, 03:06
رأى ان الفيديوهات افضل بكثير من الكتب فى التعلم
ماليه الدنيا على اليوتيوب
وفى المنتديات وممكن اى صديق يساعدك

hadeer hamdy
07-26-2012, 03:07
انا مش خبيرة لانى لسه بدأه فى الفوركس
من يومين بس ياريت حد ينصحنا

Single phase
07-26-2012, 03:18
الفيدهوات التعليميه والكتب من اهم وسائل التعلم للفوركس
ومشكور على الموضوع

ma90do
07-26-2012, 03:19
بص اكيد لكل انسان له استراتيجيه وخطوات في التعليم بس تختلف من شخص لاخر يعني فيه ناس مبتحبش تقراء في كتب ابدا وبتحب تشاهد الفديوهات للفهم وكذلك التطبيق وطبعا انا هقولك تسلم ايدك لانها استراتيجيه جيده في التعليم

kanzsea
07-26-2012, 03:21
بالفعل لابد من المتابعة وفتح حسابات تجربية لبدء العمل على هذة الحسابات والتعلم لكسب الخبرة حتى تصل الى ان تحلل العملات بنفسك

marem2007
07-26-2012, 03:24
ابدا بقراية الكتب العربية والتدريب علي الحساب الديمو
وطبق الي انت بتتعلمة وربنا يوفقك

fx-man
07-26-2012, 03:25
خطة عمل ممتازة بس للاسف كتير من المبتدئين الانجليزى عندهم ضعيف وقرءة كتاب زى كتاب جون ميرفى هيكون شئ مجهد بالنسبة لهم .انصح المبتدئين انهم يقرو الاسترتيجيات المشهورة واهم حاجة الالتزام وتدوين الملاحظات زى ما أشرت

anas almasry
07-26-2012, 03:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته التعليم السمعى اسهل من التعليم البصرى
والتعليم السمعى البصرى اسهل واحسن فى الفهم والتوضيح وسرعه الفهم

محمد فرغلى
07-26-2012, 03:36

اكيد الفيديوهات لا غنى عنها طبعا
بس انا مجرد كنت بقول بعض النقط الرئيسية اللى المفروض كنت اقول الفيديوهات معاها

---------- Post added at 12:33 AM ---------- Previous post was at 12:32 AM ----------

أنا لا أوافقك في النقطة الأولى أخي لانه لايشترط ان يكون الكتاب صادر عن انجليزي أو باللغة الانجليزية

لدينا كتب عربية وأخرى مترجمة ماشاء الله فالفكرة واحدة وتختلف فقط في طريقة ايصالها للمتعلم

اشكرك اولا على ردك وبالنسبة لكلامك
انا كنت اقصد ان يكون احسن يعنى يفضل لكنها مش قاعدة

---------- Post added at 12:35 AM ---------- Previous post was at 12:33 AM ----------

انا مش خبيرة لانى لسه بدأه فى الفوركس
من يومين بس ياريت حد ينصحنا

هو عمتا الشروط دى مع الفيديوهات مع التجربة على الديمو الحساب التجريبى يعنى
وبعد كدا التجربة على الحقيقى بعد تكوين بونص محترم

---------- Post added at 12:36 AM ---------- Previous post was at 12:35 AM ----------

متشكر اخى الكريم ويارب الموضوع يكون عجبك فعلا
وانا بضيف زى ماقال بقية الاعضاء
ان الفيديوهات مهمة جدا طبعا

jans
07-26-2012, 03:41
يفضل التنويع في مصادر التعلم وليس شرط بأن يتعلم المبتدأ الفوركس عن طريق اللغة الانجليزية
إذا كان سوف يواجه مشكلة لأن الحمد لله توجد كميات كبيره من شروحات الفوركس من كتب و فيديوهات عربية من استاذ في مجال الفوركس .

uventene
07-26-2012, 13:04
يجب ان تكون عقليتك تجاريه وجواك عايز فعل تشتغل في مجال الفوركس وتابع الخبراء وتراسلهم علشات تستفيد منهم

Aker001
07-26-2012, 13:05
الفيديوهات افضل بكثير من الكتب فى التعلم:ok:

elking
07-26-2012, 13:06
البداية انك تاخد كورس بسيط يعرفك ماهو الفرص وعلى ماذا يعتمد فى طريقة عمله وتطور من نفسك بالكتب والفيديوهات والمنتديات

ahmed
07-26-2012, 13:06

اسرع طبعا فى توصيل المعلومات وببساطه وطبيعيه
وفعلا اليوتيوب مليان بالالوفات وما شاء الله المنتدى اصبح فيه مجموعه من الفديوهات

sky44
07-26-2012, 13:08
السلام عليكم . الطريقة التي دكرتها اخي صعبة و مملة للمبتدئين في رايي احسن طريقة لتعلم الفوركس و قد تعلمت بها و الحمد لله هي مشاهدة الفيديوهات التعليمية التي يضعها خبراء الفوركس و الجميل في الامر انها عربية و ضعها عرب مبسطة و سهلة في الفهم يعني ان ترى و تطبق ما تراه

ahmadsalaymeh
07-26-2012, 13:12
مشكور على المعلومات الرائغة
ولكن الامر ليس بهذه السهولة
لان الشارات صعبة الفهم وحتى صعبة التطبيق حتى ولو على الحسابات التجريبية

mohamed yossef
07-26-2012, 13:41
انا لا اعلم انت تسال وتجيب ام انت تنتظر الاجابة ...اذا كنت تسال وتجيب فمشكور على الاجنهاد والنصائح ..... واذا كنت تنتظر اجابة
فاليك التالى لكيف تصبح محققا لارباح معقولة وتتزايد بمرور الوقت ان شاء الله
1- اقرا كتاب جون ميرفى فى التحليل الفنى ميسرا
2- تزود بالمعرفة اكثر عن التحليل الكلاسيكى
3- بعد اتقانك الكلاسيكى حاول تتعلم عن البرايس اكشن الساحر
4- ابدا دخول صفقاتك بلوتات قليلة الى ان تتاكد من اتجاه السوق ثم ضاعف اللوت
5- تعلم من اخطائك ولا تعتمد على المؤشرات ولا تعتمد الا على التحليلي الكلاسيكى والبرايس اكشن

اسعدنى المرورعلى الموضوع

morx123
07-26-2012, 14:31
اعتقد انه يجب التنويع في مصادر التعلم
ولا نعتمد فقط على الكتب

khashaba
07-26-2012, 14:35
اذا كنت تنتظر اجابة
5- تعلم من اخطائك ولا تعتمد على المؤشرات ولا تعتمد الا على التحليلي الكلاسيكى والبرايس اكشن
الاساسيات للمبتدئين
وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

Aker001
07-26-2012, 14:37
اذا كنت تنتظر اجابة
الاساسيات للمبتدئين
وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

كتاب جون ميرفي جيد في التحليل الفني قد يساعد
مشكور اخي

hossam eldeen mohamed
07-26-2012, 14:38
السلام عليكم
بما انك مبتدء يجب ان تتعلم اولا+ وتعرف تدير راس المال + ويجب عليك الالتزام + الصبر

deadlyfox
07-26-2012, 15:20
كل النقاط التى ذكرتها اخى محمد كلها مهمه لتكون متاجر ناجح
ويجب عليك ان تثق بنفسك حتى يكون طريق التعلم السريع مفتوح امامك وان تتدرب جيدا

zahran
07-26-2012, 15:23
خطوات مرتبه ترتيب سليم لاى مبتدا يدخل هذا المنتدى ولا يعرف كيف يتعامل ومن اين يبدا الفوركس . افادك الله يا اخى على اهذا الترتيب وعلى الفائده التى قدمتها للمبتداين
وتحذير منى لاى مبتدا . اذا كنت لا تعرف الالتزام . فانصحك ب الابتعاد عن الفوركس
لان سر الفوركس هو الالتزام التام

hossam eldeen mohamed
07-26-2012, 15:40
الفيدهوات التعليميه والكتب من اهم وسائل التعلم للفوركس
ومشكور على الموضوع

السلام عليكم
نعم انا افضل الفيديوهات عن الكتب لأنها اسهل في الفهم ولكن الكتب مملة احيانا

زيزو
07-26-2012, 16:18
اخي اهم حاجة بالنسبالي
الفيديوهات
من اليوتيوب وليها دور كبير اوي في التعلم
بارك الله فيك

power8
07-26-2012, 16:44
انا افضل الفيديوهات عن الكتب ،لان الفيديو يعطيك صورة مباشر عن كل ما يشرح و يقال
وبالنسبة لي انا تعلمت من الفيديوهات

KOGI
07-26-2012, 17:38
تسلم ايدك اخى الكريم وعموما انا شايف ان الفديوها والكتب
اهم من بعض بس عشان تفهم الفديو لازم تاخد خلفيه من الكتب

MixMax
07-26-2012, 17:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على الموضوع الطيب صراحة لقد استفدت من هذا المنتدى بصفة عامة ومن اعضائه الذين يخطون باقلام حبرها حبر ذهبية بصفة خاصة
بارك الله فيك على الافادة الف شكر
تقبل تحياتي سلام

mohamed hamdy
07-26-2012, 17:42
انا عن نفسي انصحك بالشئ الذي تعلمت بيه
اليوتيوب وما عليه من فيديوهات

khaledforex
07-26-2012, 17:44
طب اشمعنا نقرأ الكتاب بتاع ميرفى باللغة الانجليزية فقط
طب ماينفعش نقراه باللغة العربية
اكيد الكتاب مترجم
ما الفرق الذى تراه
ارجوا توضيح هذه النقطة يا اخى الحبيب

السيد الجبالي
07-26-2012, 17:52
نصائح غاليه جزاك الله خيرا .. واحب اضيغ\ف ان الفديوهات والماقشات مع اصحب الخبره في هذا السوق
هذا اسلوب جيد جدا للتعلم واكتساب الخبره .....

Forex Eyes
07-26-2012, 17:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
قد لا اكون من الخبراء
لكن نصيحتي لك كمبتدأ
دراسة العديد من الكورسات التعليمية و التجارة على الديمو
خطوتان اساسيتنا نحو التعمل و الاحتراف

Rami
07-26-2012, 18:13
الخبراء اخى الكريم ينصحوا
بالصعود فى سلم الفوركس من بدايته
بارك الله فى جهودكم الكريمة

magic777
07-26-2012, 18:29
اخي ابدأ بكتاب الفوركس للعرب وسيبك من الكتب الاجنبيه دي مؤقتا علىالاقل في البدايه لحد لما تتقن على الاقل الاساسيات
وبعد كده تقدر تدور على اتقان كل علم وادواته على حده وواحده واحده هتوصل بأذن الله

elzeel
07-26-2012, 18:37
كويس الموضوع وهيفيد طبعا المبتدئين لكن ليه منعملش
موضوع ازى نفتح صغفه من الالف للياء وبالصور

swingawy
07-26-2012, 19:09
افضل التعليم من خلال الفيديوهات
فهى تكون طريقه سهله للعلم من خلالها تستطيع ان تفهم ما الذى يدور من الشارت مع شرح

Noah
07-26-2012, 19:26
انصحك انم تتعلم اولا ولا تكون لديك اى استعجال كما فعلنا نحن واغترنا بالفوركس واعتقدنا ان السوق سوف يتنهى وان الفرص سوف تنتهى والله يا اخى السوق موجود والفرص كل يوم فى جديد ولكن لا تتسرع فقط وانتظر واتعلم كويس

mido
07-26-2012, 23:54
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

blonur
07-27-2012, 04:27
هذا الكتاب ينصح به وذلك لتوفره على عديد من المعلومات المهمة تسا عدك على بناء فكر قادر على مسايرة السوق في كل ظروفه
لكن إن كنت جادا فشهر كافئ لتعلم قوانين الفوركس في التداول

derfcase
07-27-2012, 06:29
فكرة الموضوع جيدة اخي الكريم
محمد فرغلى
و لكن لماذا الاعتماد فقط علي الكتب الانجليزية ؟
الا يمكن الاعتماد علي الكتب العربية ولو باستعمالها لدي المبتدئين في تعلم اساسيات السوق في التداول ؟

intyxa
07-27-2012, 06:49
من بين الطرق الجد فعالة وسهلة التعلم لتحديد نقاط الدعم والمقاونة
بواسطة الشارت الخطي
أي
Line chart
أو بواسطة مؤشر الزجزاج
zigzag

AMANI
07-27-2012, 06:52

الجواب :

1- إقرأ الكتب الإنجليزية فقط حتي تتعلم جيدا ما هو التحليل الفني ( أكرر : هل قلت الانجليزية ؟ ) نعم الانجليزية فقط مثل كتاب john murphy
2- اشترك مع احد مكاتب الوساطة و حمل البرنامج التجريبي الخاص بهم و افتح حسابا تجريبيا و انتقل الي الخطوة 3 الأن
3- اجلس أمام جهاز الكمبيوتر وافعل الأتي : افتح برنامج المتاجرة و شاهد ماذا يحدث لمدة ساعة واحدة00
اطبع كتاب جون ميرفي ان أمكن و ابدأ بدراسة المؤشرات واحدا تلو الأخر ( لا تترك مؤشر وتذب للذي يليه الا عندما تكون متأكدا تمام التأكد انك استوعبته جيدا )
بعد انتهاء الأسبوع أحضر مفكرة فارغة وابدأ بتدوين ملاحظاتك عن التحليل الفني وعيوب ومميزات كل مؤشر
الأن مر حوالي 20 يوما : 10 أيام تقرأ كتاب جون ميرفي ان كنت من ذوي العزيمة القوية و 10 أيام دراسة للمؤشرات علي برنامج التداول 0 الأن تستطيع الانتقال الي الخطوة 4
4- ابدأ بتطبيق ما تعلمته من مؤشرات واحدا تلو الأخر علي زوج واحد من العملات ( أنصحك بزوج اليورو دولار eur/usd
5- حاول ان تعمل دمج بين مؤشرين أو أكثر علي نفس الشارت لنفس زوج العملة و لاحظ ارتباط المؤشرين

هههههههههههه
فعلا هذا ما نقوم به وما ينصحنا به الخبراء
هههههههههههههههه

elkorashe
07-27-2012, 07:15
موضوع جامد جدا جدا وبجد فى ناس كتير هتستفاد منه
اى واحد عنده صبر و مشى على الخطوات دى اكيد هيفرق الكلام ده كتير معاه

rafeeh
07-27-2012, 07:37
شكرا لك اخي على الموضوع وعلى نصائح الخبراء وان شاء الله الجميع يتعلم

SlaiteR
07-27-2012, 08:16

الجواب :

طريقة رائعة اخي

ولكن من اين احمل الكتاب تبع جون مرفي؟؟

ارجو تزويدي به

hadeer hamdy
07-27-2012, 08:19
موضوع كويس جدا وخصوصا ان فى ناس
مبتدأه كتير هنا فى المنتدى

dentist
07-27-2012, 10:32
الكتب مفيده جدا في عالم الفوركس
بس انا بفضل الفيديوهات الموجوده ع اليوتيوب لانها اسرع
واسهل لتوصيل المعلومه

roka
07-27-2012, 11:10

الجواب :

انا لسة مبتدئة بس حسة كدة ان الموضوع صعب ومش هاقدر استوعبه بس هحاول اقرا كتاب جون ميرفى على الرغم انى ارى ان التعليم العملى افضل من النظرى

ashraf
07-28-2012, 23:06
هى نصائح مفيدة لكل متداول جديد فى سوق الفوركس
واضيف عليها ضرورة وجود هدف من المتاجرة مع الحفاظ على ادارة سليمة لرأس المال

Aker001
07-29-2012, 00:41
شاهد الفيديوهات و تعلم ما تقدر منها لكن على مراحل ايضا هنالك كتب كثيرة عربية و انقليزية ابحث عنها و بعدها استعمل الحساب التجريبي لمدة
و حين تتمكن من الفوركس ادخل للسوق و تاجر بالتوفيق

master_egypt
07-29-2012, 01:03
ف ناس كتير اووووووووووووووى اضافة خبرات ف الموضوع دة
وبجد شرح وكلام يستاهل التقيم والتعلم منة

bullot
07-29-2012, 01:18
نعم كل ماقلته اخي الكريم صحيح واهم شيء هو عدم الطمع

ameer
07-29-2012, 01:19
بالنسبة لي يا اخي انا بداء القراء على الفوركس في مواقع التعليم وطبقتة على حساب الديمو وهذة في الطرية المميزة

willy
07-31-2012, 06:20
انت مجاوب على نفسك عزيزي وبعدين هناك نسخة باللغة العربية لكتاب جون مورفي للتحليل الفني وكتاب الفوركس للمبتدئين هو كتاب قوي جدا ويبدا معك من الصفر وحتى فهم كل شئ تقريبا وبعدين ابتدي بكتاب جون مورفي

register
07-31-2012, 06:49
افضل الفيديوهات بدرجة اكبر من الكتب التعليمية ، لأن الشرح يكون اكثر وضوحا
كذلك التجربة تلعب دوا مهما في التعلم

YesIcan
07-31-2012, 08:26
موضوع مفيد للمبتدأين الي مشتتين و ماهم عارفين من وين يبتدو عليهم بالعزيمة و التوكل على الله و البدء و ربي يوفق الجميع
شكر لصاحب الموضوع و جزاك الله كل خير

2x1
07-31-2012, 08:29
كلامك مظبوط جدا كل دي خطوات مهمة لكل اللي عاوز انة يكون لة مكان في مجال الفوركس

amirepstmasr
07-31-2012, 08:32
طريقتك جيدة نظريا مثل الألاف من الاستراتيجيات الموجودة حاليا و لكن ما يفشل كل ذلك هو الاستمرارية و الالتزام بها,لأن معظم التجار لا يصبرون على التعلم و حساب الديمو و يذهبون مباشرة للسوق الحقيقي طمعا في الربح السريع

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 15:02
الكتب مهمة جداً
لكن اختلف معك فى موضوع الاجنبية والعربية
هناك كتب عربية قيمة ايضاً
بالتوفيق

mohamed eldamnhorey
07-31-2012, 15:05
افضل الفيديوهات بدرجة اكبر من الكتب التعليمية ، لأن الشرح يكون اكثر وضوحا
كذلك التجربة تلعب دوا مهما في التعلم

طبعاً اخى الكريم الفيديوهات مهمه جداً

وانا اعتبر الفيديوهات اهم شئ ممكن نتعلم منه وبكل سهوله

mmm2013
08-06-2012, 18:45
انا اعتقد ان الاسلوب الجيد للتعلم هو متابعه الفيديوهات التى توضح الكثير من المعلومات بدلا من الكتب وغيرها

mohammedtaka
08-06-2012, 18:57
اخي قم في البداية بالذهاب الى قسم التعلم للمبتدئين في هذا المنتدى
وهناك ان شاء الله ستتعلم الكثير من الاشياء التي تفيدك

aggg
08-06-2012, 19:03
اخى من وجهة نظرى الخاصة ولك حرية الاختيار
انا جربت كل حاجة تقريبا وكنت متداولة بورصة ما يقرب من 7 سنوات او اكثر
ولمك اجد كثير من ادوات التحليل لها هذة الاهمية مما يدعون بة
ولكن عليك اولا بفهم تعريفات ومصطلحات الفوركس حتى تكون ملم بما انت مقدم علية لتعرف كيف تتعامل
ان تتعلم مباديء التحليل الفنى واهمها فى نظرى خطوط الاتجاة وخطوط الدعم والمقاومة والارتكازات
علم المتوسطات ( الموفينج افرج )
تحديد استراتيجية للتعامل
فلكل استراتيجية ما يناسبها من ادوات التحليل المختلفة

saramoza
08-07-2012, 04:31
كل اللى انت كاتبه مفيد ليك بس انا بفضل اتعلم من الناس الخبيرة على المنتدى

MrDeloma
08-07-2012, 05:26
أنا أنا من رأيي أنك تتابع الفيديوهات لأنها أسهل ، + تتعلم بسرعة ووتتمكن من التطبيق بسهولة
أحسن من الكتابي ، وايضا عليك االتجربة على الحساب الديمو ، لأنه يعطيك فكرة عن السوق و المتاجره

ahmedyousef33
08-07-2012, 06:05
سوال جميل ياصدقى العزيز اولا لابد ان تكون واثق من نفسك وتكون وثق فى التعامل مع الفوركس

safiforex
08-07-2012, 06:07
أنا أنا من رأيي أنك تتابع الفيديوهات لأنها أسهل ، + تتعلم بسرعة ووتتمكن من التطبيق بسهولة
أحسن من الكتابي ، وايضا عليك االتجربة على الحساب الديمو ، لأنه يعطيك فكرة عن السوق و المتاجره
فعلا اخي الكريم فاحسن وسيلة للتعلم هو بالفيديو و ه1ا عن تجربة
لان ما يتعلمه الواحد في الفيديو بيكون مثبت بالحركة و بالعملي و هذا ما يساعد الواحد على الفهم الجيد

companero
08-07-2012, 06:44
كتاب جون ميرفي كتاب رائع حقا و هو مترجم للعربية, و لكن ليس فقط هدا الكتاب يجب اي ان تقرأ الكتب الخاصة بالشموع اليابانية و ايضا المناقشة على المنتديات كما لا ننسى الفيديوهات طبعا و بالتوفيق

maro50
08-07-2012, 06:49
ارى ان اتبع معظم المبتدئين هذة الطريقة فى التعلم سوف يحققوا الكثير ولكن تعلم الفوركس يختلف من شخص لاخر وكل وامكانياته فى الفهم والاستيعاب واتفق معك انه يجب التدريب جيدا من خلال حساب تجريبى للتعرف على التداول اكثر وامتلاك استراتيجيه للعمل

AMANI
08-07-2012, 06:49

الجواب :

ربنا يوفقك يا رب وتقدر تمشى على الكلام اللى كتبته ده عشان للاسف ناس كثير مش بتلتزم باى شئ غير الكلام

walied
08-07-2012, 14:06
التعلم والدراسه والتطبيق مع بذل جهد وتركيز والتغلب علي مشاكلك النفسيه ومتابعه الاخبار اعتقد كل ده لازم تتعلمه وتعرفه كويس

hend
08-11-2012, 14:36
الكتب الانجليزية دى مهمه جدا والفيديوهات ال ى مالية اليوتيوب دى
كويسة جدا ولازم تتعامل وتعمل ديمو تتدرب علية ان شاء الله

theshadow1
08-11-2012, 14:37
اولا نصيحيتي ليك تعلم وتدرب على الحسابات الديمو لمدة لا تقل عن سنة
وافتكرني اني قولتلك الكلام ده في يوم من الايام

silver
08-11-2012, 14:37
شكرا اخي الكريم على الموضوع

والمبتدئين سوف يستفيدون منه الكثير

بالتوفيق

Gravity
08-11-2012, 14:41
والصراحة انا ارى مدة شهرين قليلة
صحيح مملة .. وليست كالحقيقي
لكن كلما زادت المدة زاد التعليم والخبرة
جزاك الله خير

amyou
08-11-2012, 14:51
لكي أتعلم الفوركس وجب علي الثجريب لشهرين ؟
لا أعتقد ذلك فهذه مدة كبيرة جدا

master_egypt
08-11-2012, 15:17
القرءاة الكثيرة للكتب ف الفوركس وكمان ع اليوتيوب
فيديوهات هتفيد حضرتك جدا واى حاجة لازم تسال فيها

waleed adel
08-12-2012, 04:58
لكى تبدا بالتعلم اخى الكريم لابد من مشاهدة الفيديوهات التعليميه
والمختصه بشرح وافى للفوركس والتطبيق على الحساب التجريبى

safiforex
08-12-2012, 05:00
لكى تبدا بالتعلم اخى الكريم لابد من مشاهدة الفيديوهات التعليميه
والمختصه بشرح وافى للفوركس والتطبيق على الحساب التجريبى

ثحيح اخي الكريم فاحسن شيء ان يتعلم الواحد من الفيدجوهات التي الان موجودة في اليوتبوب او على منتدانا هذا
فقط بزر بحث صغير على اليوتوب ممكن ان يجد الواحد فيدوهات كثير ممكن ان ستفيد منها الواحد احسن

marwa
08-12-2012, 05:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الطريقة التي ذكرتها يا اخي صعبة و مملة للمبتدئين في رايي احسن طريقة لتعلم الفوركس و قد تعلمت بها و الحمد لله هي مشاهدة الفيديوهات التعليمية ولله الحمد

sonic_eg
08-12-2012, 07:17

الجواب :

اخى والله هناك فديوهات عربيه لناس محترمه جدا وبتعلم افضل من الاجانب ومش بيخبو معلومه الغه ليس عائق فى الفوركس ومتصعبهاش على الميتدئين

webtech
08-12-2012, 07:19
السلام عليكم
اخي انا لست خبيرا لكني سانصحك بما تعلمته
اولا لا تدخل بلوتات كبيرة
ثانيا اقرأ السوق جيدا قبل ان تهم بعقد اي صفقة
ثالثا لا تطمع و ارض ولو بالقليل
والله المستعان دائما توكل عليه

ahmedeltanahy
08-12-2012, 07:30

abofeasle
08-12-2012, 07:36
حاول انك تجمع بونص كويس عشان تعرف تتاجر بيه وتتعلم وحتى لو خسرت ميبقاش خسرت من مالك الحقيقى

maklad94
08-12-2012, 07:46
الفيديوهات التعليمية والمنتديات اللى زى منتدانا دى و الكتب التعليمية طبعا وبرضو المواضيع او المقالات فى البلوجات كل دول مصادر مهمة جدا للتعرف على الفوركس ومعرفة كل خباياه واسراره والبدأ فى المتاجرة باحتراف وذكاء وطبعا الاهم الحساب الديمو .

HUSSENEY
08-12-2012, 08:32
الكتب الانجليزية دى مهمه جدا والفيديوهات ال ى مالية اليوتيوب دى
كويسة جدا ولازم تتعامل وتعمل ديمو تتدرب علية ان شاء الله

بسمة الحياه
08-12-2012, 19:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نصائحك قيمة و جديدة أخي الكريم
كوني في البداية سأحاول تطبيقها و الاستفادة بعون الله و أرجو أن تكون ارادتي قوية
بالتوفيق للجميع

ROTARY28
08-12-2012, 20:28
السلام عليكم
الانجح والافضل كيف تربط بين اسلوب متاجرات كلها بشكل متناغم وتطبيقها بالشكل الصحيخ
والتمتع باسلوب قوي في ادارة راس المال

meroo
08-12-2012, 21:08
حاول انك تجمع بونص كويس عشان تعرف تتاجر بيه وتتعلم وحتى لو خسرت ميبقاش خسرت من مالك الحقيقى
نعم يااخى انا اؤيدك ان اى شخص ف المنتدى
يجمع بونص محترم الاول مش اقل من 200 دولار ويبدا يتداول بيه لكن مع ادارة صارمه لراس المال عشان ميخسروش كله بسهولة ويضيه تعب شهر ولا اتنين

trading4life
08-12-2012, 21:16
باعتقادي اري ان الفيديوهات افضل بكثير من الكتب فى التعلم
وما اكثرها الفيديوهات التعليميه المجانيه وشكرا

TmaxMyn3
08-12-2012, 21:19
مشكور على الخطوات المفيده ،،واللتي ستساعدنا في تعلم الفوركس بسرعة
و خصوصا ان للحساب التجريبي اهميه كبيره ، منه نتعلم المتاجره

bony2
08-12-2012, 21:20

الجواب :

لازم تقرا و تشوف الديمو و تشوف الاستراتيجات و التحليل
و تشوف متابعة الناس و ازاى بتاجر و اراء كل منهم علشان تفهم ازاى السوق بيمشى و ازاى تقدر تفهم الخبر بردوة
و تجرب المؤشرات و الرسم و كل حاجة علشان تحاول توصل بطريقتك لفوق

mozoabdo
08-12-2012, 21:38
طبعا المعلومات دى اساسيه فى المتاجره وام شيى من جهه نظرى هى المتاجره على الشارت ورءيه السعر على الحقيقه حتى تدرس السوق

mssforex
08-13-2012, 02:23
انا شايف ان الغه مش شرط اوى والدليل على كدا ان فى كتب عربيه وفديوهات وكورسات

zizo_a_86
08-13-2012, 02:35
يجب استخدام كتب الكترونية
الفيديوهات ومتوفرة فى كثير من المنتديات حفظ بعض المصطلحات الهامة

simo patrik 9
08-13-2012, 02:38
السلام عليكم جميعاااااااااااااااااا
انا لست بخبير لان و لاكن الدي انصحك به هو لالتزام بقواعد الفوركس و شكرااااااااااااااا

Ama0200
08-17-2012, 04:49
الافضل من الكتب هو الفيدوهات المشروحة اي دروس فوركس
فهي تجعلك ان تستوعب الفوركس اكثر

Moselhy
08-17-2012, 05:27
عاوز تتعلم فوركس صح يبقى لازم تتعلم صح وتتعلم ازى تتدول وتتعلم ازى تتوقع المؤشرات وكمان لازم تكون فاهم طبيعه السوق وفاهم كل شىء الموضوع ده بيجى بتعت وجهد والمنتدى ده بيوفر كل حاجه بس لازم تشوف الفديوهات على اليوتويب وانت تتعلم

face book
08-17-2012, 15:41
شكرا يا حبيبي علي الموضوع واتمني المواصله فيه
وخاصه للمبتدئين هتساعدهم جامد

nesma hamdy
08-17-2012, 16:05
اكيد التعلم ده بداية نجاح حقيقى
بس انا برضزو مبتدأ واريد التعلم فى المتاجرة

Mohamed Osman
08-18-2012, 00:12
كل واحد حسب اللى يرتاح له انا افضل المنتدى وما يدور فيه ولا احتاج للغة الانجليزية حتى لو محدودة وفي ناس بتحب انهم يقرأو في ناس تانية لا يعنى اعتقد كل واحد وحسب اللى يريحوا

mmm2013
08-18-2012, 01:31
اعتقد انك اذا قمت بمتابعه الفيديوهات بدلا من الكتب سوف تحصل على المعلومه اصرع من اى اسلوب اخر فى التعلم

Rhaihat Dawam
08-18-2012, 01:37
شكرا أخي على هذه النصائح القيمة و التي سنعمل إن شاء الله على العمل على تطبيقها باعتماد منهجية منظمة

bassma_kamel
08-18-2012, 01:38
شكرا جدا بجد نصائح مفيده جدا للمبتدئين وبما انى مبتداه فالكلام دا هيفدنى جدا وبالفعل انا بدات فى تحميل كتب الفوركس اللى باللغه الانجليزيه وبقرى منها بس احيانا بحس بالملل من القراءه فيها

no1forex
08-18-2012, 05:47
اقراء الكتب وشوف الفديوهات ومش شرط انجليزى والله ملوك الفوركس العرب عملين كتب وفديوهات عربيه بنفس مستوى الاجنبى

والموضوع اصبح سهل المهم التعلم والتدريب
الجيد

Mohamed Osman
08-19-2012, 21:26
التعليم اساسى للوصول الى الهدف بس الفيديوهات اهم كتييييييييييير وتفيد اكتر من الكتب المبتدئ بيحب الشرح على الفيديو افضل

lamjid--
08-19-2012, 21:29

HOUSAMMI
08-19-2012, 23:03
بسم الله

اخى ماسبب اصرارك على مدارسة الفوركس عبر الكتب بالانجليزية رغم عدم فهم الغالبية العظمى لتلك اللغة ؟؟

وهناك العديد من الترجمات لهدا الكتب

hou1993ssam
08-19-2012, 23:52
شكرا لك أخي لكن قبل كل ذلك يجب تعلم العمل بالبرنامج وتعلم اساسيات التداول
لان هناك الكثير من الاعضااء المبتدئين الذين لايعرفون شيئا
بالتوفيق

simox big
08-20-2012, 00:15
السلام عليكم اخي ليس بالضروري التعلم من الكتب الانجليزية والمدارس
فكل شيء موجود في الفيديوهات وايضا توفر الكتب العربية

salah-alhoot
08-20-2012, 00:26
اولا اخي يجب التدرب على حسابات اليمو وتعلم الرسم على الشارت وتحديد الترندات والدعوم والمقاومات وبالاضافة الى الكتب المختصة في الفوريكس واكتساب بعض الخبرة

aminebenahmed
08-20-2012, 01:18
شكرا لك على المعلومات
و لماذا بالظبط الانجليزية
لانني لا افهمها

spider
08-20-2012, 02:51
شكرا بجد يا جماعه علي الاراء والموضوعات دي بس ياريت موضوعاض زي دي كتير علشان الاعضاء الجدا د يفهوا مميزات وعيوب سوق الفوركس ........شكرا

BaHaa FxTr
08-20-2012, 03:34
كلام موفق فعلا كل الاعضاء عايز دواء او جواب يريحه او سحري يجيب بيه ارباح ميعرفش انو لازم بتعلم زيها زي اي شغل تاني محتاج مجهود ومشكور علي الموضوع

sahbi20011
08-20-2012, 05:24
السلام عليكم

ahmed samir
08-20-2012, 06:23
كل انسان يختلف عن الاخر فى طريقة التعليم يعنى تتختلف من شخص الى اخر فى ناس مش بتحبالقراءيعنى تحب الفهم وتطبيق علية وناس اخر تحب القراءة فقط

hesham itch
08-31-2012, 08:44
اعتقد انه يجب عليك البدء فى التعلم والبحث عن فيديوهات تفيدك
فى ذلك وعليك البحث عن كل ما تريده بنفسك لان ذلك افضل لك

mero
08-31-2012, 21:03
يجب الاهتمام بمعرفه التحليل الفنى ودراسته جيدا والتدريب على حساب تجريبى لتجربه كل شىء عليه وتجربه الاستراتجيه التى تختارها وتجربها هل ان كانت صالحه ام لا

panda
08-31-2012, 21:26
انا ايضا ان فكرة ان يشترط ان تكون الكتب انجليزية فكرة ليست سليمة

فمممكن مترجمة مثلا ستكون افضل

ثم الكتب العربية

وجرب على الحساب التجريبى فى المدة المذكورة ستكون جيدة

ايه الجديد
08-31-2012, 23:49
لماذا فقط الانجليزية
أعتقد حاليا يوجد مصادر عربية جيدة للتعلم
وانا متابع مع عدة مصادر واراهم جيديين

All 4 You
08-31-2012, 23:55
أنا أظن أن التعلم من الفيديوهات أفضل بكثير من الكتب فى التعلم
وما اكثرها الفيديوهات التعليمية المجانية في اليوتوب

shahd
09-01-2012, 00:32
من خلال تجربتى انصح بالتعلم بعده اشياء اولها القراءه وبعد ذلك مشاهده كورسات تعليميه على الانترنت
ويوجد ايضا دورات تقوم بعملها منتديات لمجموعه من الاشخاص الذين يرغبون فى التعلم

marem2007
09-01-2012, 02:09
شكر ليك علي كل النصائح دية وان شاء اللة
هتعلم التحليل ونطبق علي الشارت

Looser
09-01-2012, 12:28
ابدا تداول الفوركس! بشكل عملي افتح حساب فوركس حقيقي , بعد ان تعلمت تداول العملات نظريا، أصبح عليك تعلم الاساسيات الاولية لبدء التطبيق و تداول العملات في سوق الفوركس.

lala
09-03-2012, 01:44
فعلا كل ده كلام جمميل لان الفوركس يحتاج الىقراءه هذه الكتب طبعا بالاضافه الاى متابعه المؤشرات
ولكن ارى ايضا ان الفيديوهات والدورات التدريبيه على النت افضل بكثير من القراءه لان ده السبب الرئيسى فى كيفيه فهم الفوركس والعمل به

tamid0
09-03-2012, 02:36
انا بنصحك بالتعلم المستمر
و البعد عن الطمع
و التحكم في العاطفة
و التداول فترة طويلة على الديمو

MAGDY
09-03-2012, 02:48
أنصحك بمتابعة المنتدى هنا
ولا تنسى البحث والتنقيب والغوص فى أعماق النت
وجوجل افندى ، صديقنا كلنا .. خليه صديقك وخليك ملازمه
تحياتى

eslam2665
09-03-2012, 02:54
التعلم بالفعل شئ اساسي لاننا ناخذ منه الاساس والقواعد التى نصير عليها في هذا الطريق
ولو فعل كل شخص منا هذا وصبرنا لحققنا ما نريد

ona
09-03-2012, 03:21
يوجد الكثير والكثير من الكتب والفيديوهات التعليمية للتعلم على الفوركس وانة سهل جدا ممكن التعلم
علية بسهولة وتلقائية

kool11
09-03-2012, 03:26
الأفضل هو فتح حساب ديمو والتعلم من أفكار الخبراء وأذا كان ممكن فتح حساب حقيقي بمبلغ صغير فأفضل وبدء المتاجرة وأهم شيئ تعلم كيف السيطرة على الأعصاب و عدم الطمع

2x1
09-03-2012, 03:28

فعل اخي انا معاك عندنا الكتب والدروس اللي بلغتنا ونروح نقري للاجانب لية يعني هما بيفهموا احسن مننا لا طبعا احنا عندنا نبغات فكل مجال وكمان متفوقين عن الاجانب لكن الفرق ان الاجانب ممكن يكون عندهم امكانيات بتفيدهم

ThE.pRoF
09-03-2012, 03:31
كلام جميل جدا بس اعتقد ان المفروض يبدأ بالكتب و الشروحات العربيه عشان المعلومه تثبت في دماغه و يفهمها كويس
و بعدين يشوف محاضرات فيديو علي اليوتيوب عشان يبقي شاف التطبيق اودامه بنفسه
و بعد كده لو عايز يزود نفسه و يبقي مميز يدخل علي الكتب و الشروحات الانجليزيه

YASER83
09-03-2012, 15:00
السلام عليكم
الانجح والافضل كيف تربط بين اسلوب متاجراتك كلها بشكل متناغم وتطبيقها بالشكل الصحيح
والتمتع باسلوب قوي في ادارة راس المال

Mokka
09-03-2012, 15:38
من راى ان قراءه الكتب سواء كتب عربيه او كتب انجليزيه تعلمك و مشاهده الفيديو يعلمك اكثر و يكسبك خبره سريعه و يوجد ايضا كتب الكترونيه لان الكتب العاديه اصبحت ممله جدا مع ظهور الكمبيوتر

hwida nada
09-03-2012, 15:43
اخى وزد عليهم التعلم من الفديوهات واستراتيجيات الفديوهات
وزد ان لا من الضرورى ان تكون الكتب انجليزية لانك من هذا المنطلق تضيق نطاق الفوركس وتجعله للذين يتمتعون باجادة اللغة الانجليزية فقط

Haab
09-03-2012, 16:19
موضوع جميل و أنا على العموم بحترم الموضوع اللى بيضم السؤال و الأجابه فى نفس الوقت

abdellatif2013
09-03-2012, 16:53

لذا اللغة ليست بعائق أبدا.....:p

ayaa
09-03-2012, 17:50
انت علي حق ولاكن اختلف معك ف اول نقطه
واري ان الفيديو افضل من القراءه

nemo19
09-03-2012, 21:44
السلام عليكم . الطريقة التي دكرتها اخي صعبة و مملة للمبتدئين في رايي احسن طريقة لتعلم الفوركس و قد تعلمت بها و الحمد لله هي مشاهدة الفيديوهات التعليمية التي يضعها خبراء الفوركس و الجميل في الامر انها عربية و ضعها عرب مبسطة و سهلة في الفهم يعني ان ترى و تطبق ما تراه

syed
09-03-2012, 21:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الطريقة التي ذكرتها يا اخي صعبة و مملة للمبتدئين في رايي احسن طريقة لتعلم الفوركس و قد تعلمت بها و الحمد لله هي مشاهدة الفيديوهات التعليمية ولله الحمد

rouka
09-04-2012, 02:10
ان تعلم الفوركس من اهم شىء فى هذه التجارة
ويجب ان تهتم فى دراستك بادارة راس المال جيدا
وبعد ذلك التحليل الفنى ثن الاساسى
وبعد ذلك لابد من التدريب على منصة التداول مدة لا تقل عن 3 شهور

alaoui11
09-04-2012, 02:13
بالفعل كل الخبراء ينصحون بالتحليل الفني باعتباره جد مهم
لكن سؤال اخر ماذا قبل التحليل الفني اخي العزيز اهم شيء هو ان تعرف اسرار برنامج التداول و كيف و متى تغلق الصفقة و ايضا الاعتماد علي الاخبار

amr beni ata
09-04-2012, 07:35
هنا في هذا الموقع منتدى للمبتدئين

ايضا افتح حساب ديمو و ذهب لليوتيوب و هنا سلاسل كمله

اقرا الكثير من الكتب حول هذا الموضوع وتابع هذا المنتدى

mannon
09-04-2012, 14:14
من راى ان قراءه الكتب سواء كتب عربيه او كتب انجليزيه تعلمك و مشاهده الفيديو يعلمك اكثر و يكسبك خبره سريعه و يوجد ايضا كتب الكترونيه لان الكتب العاديه اصبحت ممله جدا مع ظهور الكمبيوتر
طبعا انا متفقك معاك تماما
القراءة تعتبر اول مرحلة فى مراحل التعلم سواء فى الفوركس وا فى اى مجال ، المهم بس اننا سواء بنقرأ كتب عربية أو كتب انجليزية نمارس الى بنتعلمة لان من غير ممارسة التعلم مش هيكون مفيد بدرجة كافية[COLOR="Silver"]

eng2012
09-04-2012, 14:20
اعتقد ان اى مبتدىء اذا قام باتباع تلك القواعد الهامه واستطاع ان يلتزم بها جيدا
يستطيع فى وقت قليل جدا ان يحقق الكثير جدا من الارباح ولكن عليه ان يلتزم جيدا بكل ما يتعلم حتى يستطيع ان يحقق الربح بسهوله

ahmedgalal
09-15-2012, 01:41
انا عن نفسى اعتقد فى هذا الموضوع ان
كل النقاط التى ذكرتها
اخى محمد كلها مهمه لتكون متاجر ناجح
ويجب عليك ان تثق بنفسك حتى يكون
طريق التعلم السريع مفتوح امامك وان تتدرب جيدا
وبالتوفيق للجميع فى السوق

kami1995
09-15-2012, 14:38
السلام عليكم اعتقد ان اى مبتدىء اذا قام باتباع تلك القواااعد الهامه واستطاع اااان يلتزم بها جيداااا
يستطيع فى وقت قليل جداااا اااان يحقق الكثير جداااا من الارباح ولكن عليه اااان يلتزم جيدا بكل ما يتعلم حتى يستطيع اااان يحقق الربح بسهوله

---------- Post added at 11:38 AM ---------- Previous post was at 11:32 AM ----------

السلام عليكم اعتقد انه يجب التنويع في مصادر التعلم
ولا نعتمد فقط على الكتب ...

djilani
09-15-2012, 14:49
أخي أنصحك بالبدأ بفيديوهات فهي أفظل محاك للشارت
ثانيا فيه عديد المنتديات ومنتدانا هنا أولهم
توجه ألى قسم الفديوهات وحمل وتوكل على الله

4ex
09-16-2012, 18:50

fathy1011
09-16-2012, 20:20

الجواب :

موضوع مميز اخي الفاضل ولابد لكل مبتدأ ان يبدأ من الصفر

ومع زيادة مدة التدريب كان ايضاَ زياده في فرص الربح

تحياتي

kingta
09-16-2012, 20:40
السلام عليكم بالفعل نصائح قيمة للمبتدئين مثلي وان شاء الله أعمل عليها وشكرا

mansourito
09-17-2012, 16:34
الكتب زائد الفيدو التعلمي زائد التطبيق هو مايعطيك خلاطة جيدة ورائعة للتعلم في هذا المجال لهذا انصح بهذه الأشيئاء التي ضروري منها

Eslam
09-17-2012, 17:03
كمبتدىء تريد ان تتعلم هذا المنتدى العظيم بدا كورس حديثا اذا كنت تريد التعلم فعليك باالاشتراك والمتابعة الاسبوعية مع الخبراء اللذين يقدمون الكورس للجميع وهو مجانى ولن يكلفك اى شىء

fnaan
09-17-2012, 17:11
اخى الكريم ربما لن اختلف معاك فى جميع النقاط التاليه من النقطه الاولى ولكن بالنسبه للنقطه الاولى لماذا الاصرار على كتاب واحد رغم تعدد الكتب فى سوق الفوريكس والكورسات والفيديو الموجود بكثره على اليوتيوب وغيره اللغه يااخى حتى وان كان الكتاب مترجما ممكن يكون فى اخطاء لان الى بيترجم بشر وممكن يخطىء وفى كورسات دورات باللغه العربيه وقيمه جدا وممكن بعد كده الجىء للكتب المترجمه من الانجليزيه هاتكون ساعتها اسهل

ziko
09-17-2012, 17:15
الفيديوهات والكتب كلهما مفيد فى التعلم

kramziie444
09-17-2012, 17:31
السلام عليك اخي العزيز بالنسبة لي لا اريد تعلم الفوركس حاليا يكفيني نضام الفوركس كوبي لاجمع منه المال باذن الله و صراحة الفوركس صعب علي

BLACKFOX
09-17-2012, 17:44
من وجهة تظري أنا أحبذ تعليم بالطربقة الفيديوهات لأنها تكون أكثر فعالية في كسب المعرفة
و خصوصا في موضوع معقد مثل forex

elkhawaga
09-17-2012, 18:35
اعرف ايه هى الموشراات و دور على معلومات عنها سواء بالانجليزى او بالربى
و على النت هتلاقى كتير
وبعدين ابدا تابع الاخبار و التحليلات و التوصيات

malwazeer
09-17-2012, 19:35
السلام عليكم اخي الكريم لو تكمل جميلك وتجلب لنا هذا الكتاب
ليكون مساعد لأخوانك المبتدئين

Noah
09-17-2012, 19:55
انصحك ان تتابع الفيديو التعليم يوان تقوم بمتابعةا لكثير من الطرق المبسطة التى بها تتعلم الفوركس جيدا ولا انصحك اطلاقا ان تتسرع لان التسعر لا يكون له الا نتيجة واحدة فقط انك تخسر ولا يكون فى دماغك اى امل انك تتعلم الجديد

heba 7
09-17-2012, 20:02
شكرا على شرح التعلم ولكل طريقتة فى التعلم وموضوع الفوركس فعلا عايز وقت للتعلم مع التانى والصبر وعدم الطمع

حوسام احمد
09-17-2012, 20:36
السلام عليكم
جزاكم الله خيرا يا احلى اعضااااااء
مانتحرم من ردودكوا ابدا
منورررررين والله

noureen
09-17-2012, 21:15
شكرا جدا على هذه الافاده و هذا الموضوع العظيم و اضيف الى هذا انه يوجد فيديوها و كتب مترجمه يمكن قرائتها لمن هما ضعاف باللغه الانجليزيه كى يتمكن الجميع من التعلم

daisy
09-17-2012, 22:53
خطوات جميله جدا ومختصره
بس اعتقد اشتراط اللغه الانجليزيه هيصعب الامر على بعض الاشخاص اللى مستواهم فى اللغه مش عالى
ممكن استبدال الكتاب بكتاب عربى

dina
09-19-2012, 04:26
اجابة نموذجية يا اخى الكريم وبالفعل تعطينا الكثير من المعلومات
واتفق معك جيدا فيها ان على المبتدىء التعلم الجيد

rafah
09-19-2012, 04:33
خطوات مرتبه ترتيب سليم لاى مبتدا يدخل هذا المنتدى ولا يعرف كيف يتعامل ومن اين يبدا الفوركس . افادك الله يا اخى على اهذا الترتيب وعلى الفائده التى قدمتها للمبتداين
وتحذير منى لاى مبتدا . اذا كنت لا تعرف الالتزام . فانصحك ب الابتعاد عن الفوركس
لان سر الفوركس هو الالتزام التام

yara n
09-19-2012, 04:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

فعلا طريقه كويسه اننا نتعلم انا بصراحه مكنش عندي فكره ممكن ابدأ ازاي لان كل اللي بعمله حاليا هو البونص ومعرفه مبادئ الفوركس

وفعلا انا ممكن اختار الفيديو بدل القراءه لاني مش من محبي القراءه لفترات طويله بمل منها بسرعه

faster4
09-25-2012, 00:21
وبالتأكيد يوجد كتت مترجمة كثيرة ، لذا يجب فقط ان تكون لك ارادة واصرار على التعلم
وبذلك يمكنك ان تصل الى اقصى درجات النجاح

keko
09-25-2012, 01:44
طب انت بكده هتكون وصلت للى انت بتسال عنه وهو كيفيه التعلم فى الفوركس واى الطرق التى تتبعها
ففعلا انت لو اتبعت كل هذه الخطوات فتصل الى افضل طرق التعلم فى الفوركس

shery
09-25-2012, 04:56
يمكن التعلم من خلال بعض الدروس الموجوده فى هذا المنتدى وايضا من خلال الكتب الموجوده على الانترنت ومن خلال الفيديوهات الموجوده على اليوتيوب ومن خلال الحساب التجريبى للتدريب عليه واكتساب الخبره

hasback
09-25-2012, 07:26

-------
انا متفق معك اخي في هذه المقطة اضافتا الى ان الاسلوب الذي اقترحه صاحب الاخ الموضوع قد يكون صالحا في التسعينات من القرن الماضي اما الان و كل شئ متوفر وخاصة الفديوهات التي تشرح بالتفصيل الممل

azifek
09-25-2012, 08:27
مشكور على الإرشادات التي وجهتها لنا
فعلا الفوركس هو علم يجب أن نقوم بدراسته وتعلمه من أجل تحسين النتائج و الربح إن شاء الله

mohamed eldamnhorey
09-25-2012, 11:09
مشكور على الإرشادات التي وجهتها لنا
فعلا الفوركس هو علم يجب أن نقوم بدراسته وتعلمه من أجل تحسين النتائج و الربح إن شاء الله
علم ضخم جداً والله يجب ان نقوم بدراسته وفهمه جيداً لانه من اصعب علوم ا لحياه

لكى تعيش حياه كريمه من الفوريكس - اعطيه وقتك واعطيه علمك لكى يعطيك المال

ادهم
09-25-2012, 11:32
شكرا يا اخي الكريم علي الموضوع المتميز بالفعل التعلم هو شيء اساسي لا غني عنه ولابد ان تتعلم من اشخاص موثوثق فيها وفي جدي كتبهم او افكارهم وان تعمل بجهد للحصول علي المعرفه والخبره من اجل ان تكون واقف علي ارض صلبه تمكنك من العمل في مجال الفوركس

omarbling
09-25-2012, 11:56
السلام عليكم
لكن لكل انسان له استراتيجيه وخطوات في التعليم

sami
09-25-2012, 14:19
أنا أؤيدك أخي الفاضل أنه يجب قراءة الكتب الإنجليزية و خاصة كتاب جون ميرفي بخصوص التحليل
الفني و غالبية المضاربين الناجحين أن النسخة العربية لهذا الكتاب إهتمت بالترجمة الحرفية و أغفلت
المعنى الجوهري الذي هو أهم شيء

Zala
09-25-2012, 14:24
اكيد طب.عا كل الكلام دا صح ... و خصوصا التعلم لازم تكتسب منه على قد ما تقدر و تستغرق كثيرا من الوقت فى التعلم حتى لا تترك شىء الا و ان تتعلمه
و لازم قبل ما تفتح حساب حقيقى لازم تبدأ ب حساب تجريبى علشان تكتسب الخبره و حاول يكون عندك صبر شويه و بلاش الطمع

bisouti
09-25-2012, 14:35
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
كل الكلام اللي تقال صح ومفيدولازم اي واحد مبتدا يطبقه مع شويه توصيات اخرى وهي الصبر والقناعه وعدم اليئس عند الفشل ويعتبر الفشل تجربه

najoull19
09-25-2012, 14:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته على المضارب ان يكون له دراية بكل شئ وان تكون له استراتيجية قوية في التداول لكي يصبح قادر عاى المنافسة والا يغريه البطمع

furqan
09-25-2012, 18:14

ona
09-25-2012, 18:57
من خلال الاطلاع على الفيديوهات التعليميه الموجوده على اليوتيوب
ودخول المنتديات المختلفه وقراءة الكتب العربيه والاجنبيه

bilalkaz
09-25-2012, 19:08
والذي لا يعرف اللغة الانجليزية ماذا يفعل؟
اشتراط اللغة الانجليزية ليس مهما بهذه الدرجة فالعربية فيها الخير كذلك

sharif4
09-25-2012, 19:10
اكيد اخى التعلم شىء اساسى فى تجارة النقد الاجنبى ومن المهم جدا ان يقوم التاجر بمتابعة حركة ازواج العملات لمده لا تقل عن ساعه حتى يحدد كل حركة بدقه وتحليل فنى متقن وايضا تعلم المؤشرات الفنيه
ماليه الدنيا على اليوتيوب
وفى المنتديات وممكن اى صديق

nabeel_25
09-25-2012, 19:11
قراءة الكتب التعليمية و مشاهدة الفيدوهات التعليمية
افهم مصطلحات الفوركس ضروري

mr.cavally
09-25-2012, 19:16
اعتقد انه صعب على المبتدئين قراءة كتاب جون ميرفى وفهمه
انا انصحهم مشاهدة الفيديوهات المنتشرة على الانترنت التى تعلم التحليل الفنى
لان هذا اسهل من قراءة الكتب

tahirou
10-19-2012, 14:23
ابدا بقراية الكتب العربية والتدريب علي الحساب الديمو
وطبق الي انت بتتعلمة وربنا يوفقك.

ahmedsaied
10-28-2012, 05:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لسه مبتدا فى العمل ف الفوركس واتمنى مزيد من المعلومات لاستفيد منها واشكركم على ارائكم لانها تفيدنى كثرا واتطلع الى ان اكون محترف ف الفوركس انشاء الله

rooseyflower
10-30-2012, 06:38
شكرا ليك على المعلومات
بس حضرتك نصحت بالكتب الانجليزيه بس انا حاسه ان قراتها رخمه وخاصة ان فيها مصطلحات تقيله
ياترى مفيش كتب انجليزيه مترجمه

oudai
10-30-2012, 22:38
الدخول والقراء ومتابعة النتدى
لانه من الامور الاكثر تعليم
للفوريكس واسءل لا تخجل

hossam eden
10-30-2012, 22:43
الفيديوهات اقرب واسهل طريق للتعلم ثم الكتب
وبعدين التدريب على حساب الديمو مدة ثم انطلق باذن الله للنجاح

شيرين
10-30-2012, 22:45
سلم يدك الغالية وجعله في موازينك
دمت ودام لنا عطاءك ونزيف قلمك
المثمر البناء وسلم الله قلبك
ولا ننحرم من جديدك المتميز
ودي ووردي لذوقك

علاء
10-31-2012, 16:30
من المعروف ان التعليم له طرق كثيره جدا ولكن حاليا لا يمكن ان نتمكن من جميع الطرق
نظرا لحادثتنا على هذا العالم الجديد بالنسبه لى ويكفينا ان اقرأ بعض الكتب العربيه

jamalsale
11-05-2012, 13:47
نصائح في محلها و هي محددة بدقة لكن بنسبة للكتاب فهو موجود
بالنسخة العربية و انا درست فيه باللغة العربية

فارس
11-05-2012, 15:31
انا عن نفسى افضل الفيديوها فى التعلم هناك من يفضل القراءة
وهناك من لا يفضل الفيدويهات فكل شخص وطريقتة

miroooo
11-05-2012, 15:49
نصائح مهمة وغاليه لكل مبتدئ لان اكيد اهم شئ قبل المتاجرة فى الفوركس هو التعلم
دة غير ان الفيديوهات كمان مفيدة

emara2013
11-05-2012, 15:54
اعتقد ان التجول ى هذا المنتدى يجعلنا نستطيع ان نحقق ارباح كبيره جدا
ولكن علينا فى بدايه الامر ان نمتلك استراتيجيه عمل ناجحه تساعدنا على العمل قبل البدء فى التداول

brimoel
11-05-2012, 16:04
السلام عليكم و رحمة الله
اعتقد انه حتى الكتب العربية أصبحت لها قيمتها و قد انتشرت ثقافة الفوركس عند العرب
اما باقي كلامك فهو صحيح

محمد محمد كمال صديق
11-05-2012, 16:08
اخى الفاضل : انصحك بان تقرا اى كتاب عن الفوركس وتحاول فهم هذا الكتاب جيدا ثم تقوم بفتح حساب تجريبى والتدريب عليه لمده لاتقل عن ثلاثه اشهر تقوم خلالها بالتدرب على البيع والشراء وفتح الصفقات ودراسه وتحليل السوق وسوف ياتى اليوم وتصبح مضارب محترف

wesam101
11-05-2012, 16:20
اخى الفاضل : انصحك بان تقرا اى كتاب عن الفوركس وتحاول فهم هذا الكتاب جيدا ثم تقوم بفتح حساب تجريبى والتدريب عليه لمده لاتقل عن ثلاثه اشهر تقوم خلالها بالتدرب على البيع والشراء وفتح الصفقات ودراسه وتحليل السوق وسوف ياتى اليوم وتصبح مضارب محترف
هناك الكثير من النصئح اكن في البداة علي ان تتعب وتصبر لكي تنول وتصل الي الخبرة في السوق الخطرة التي تسمى الفوركس
التعلم هو اساس كل شي وهانك العديد من الطرق كتب + فديوهات + دورات
ابحث عن ما يناسبك وابدا

وتوكل على الله

waleed elhadary
11-05-2012, 16:46
السلام عليكم انا شايف ان دى الطريقه المثلى و اللى انا اتبعت اغلبها من البدايه و الى الان
و شكرا على الافاده و بالتوفيق للجميع

ANGEL_FROM_SKY
11-05-2012, 16:48

الجواب :

خطوات جميله جدا لتعلم الفوركس اخى الكريم بارك الله فيك وجزاك الله عنا كل خير

eletrebi
11-05-2012, 18:14
على فكرى انا قرات كتاب جون ميرف وهو مترجم للعربى
ولكن مش هتفرق العربى من الانجليزى
المهم تتعلم التحليل الصح

y4x
11-05-2012, 19:00
شكرا لك اخى على الموضوع وعلى المجهود والمعلومات

بس انا افضل الفديوهات عن الكتب

نتمنى منك المزيد

mozoabdo
11-05-2012, 20:39
خطة عمل ممتازة بس للاسف كتير من المبتدئين الانجليزى عندهم ضعيف وقرءة كتاب زى كتاب جون ميرفى هيكون شئ مجهد بالنسبة لهم .انصح المبتدئين انهم يقرو الاسترتيجيات المشهورة واهم حاجة الالتزام وتدوين الملاحظات زى ما أشرت

فارس
11-05-2012, 20:56
نصائحك اخى جيدة جدا وازيد على ذللك انة يجيب التحلى
بالحكمة مع الصبر والحذر وعدم التسرع

latraaa
11-05-2012, 20:58
يا أخي الكريم في هدا المنتدى يمكنك أن تبدأ من الألف إلى الياء، هناك أقسام للمساعدة و أقسام للتعلم، عليك بالتصفح فقط

سارة
11-05-2012, 21:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا ممكن ابدا بقراه الكتاب او بمشاهده
الفيديوهات او بالتفرج على الاسطوانه
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

gomana
11-05-2012, 21:05
اكيد التعلم ليه مراحل ولكن ليس بالضرورة ان يكون بنفس هذا الترتيب بالضبط
ممكن الالتحاق بكورس افضل من قراءة كتب والديمو ليس بالضرورة المتاجرة عليه لمدة شهرين هناك من يحتاج اكثر من ذلك وقت واحب اضيف انه يجب ان يعطى كل مرحلة حقها وميستعجلش المتاجرة بحساب حقيقى
ويكون حساب بمبلغ بسيط بالاول

yasinbobo
11-05-2012, 21:15
والله فعلا موضوع جميل ونصائح غاليه
وانا استفد منها جدا والله جزاك الله كل خير

فارس
11-05-2012, 21:37
حضرتك الكلام اال حضرتك قولتة بالنسبة لوحد مبتدة فهو كلام معقد عرفة الاول
الحساب التجريبى وقولة يتعلم من خلالة وانة ينزل الفيديوها المتعلقة بتعلم الفوركس من على
اليوتيوب ويبدا بالتعلم لكن نصيحتك اخى متنفعش مع واحد مبتدة

vamoscapitos
11-05-2012, 21:40
بخصوص كتاب مورفي

هناك بديل او بدائل خاصة للعرب

لكتاب عرب محترفي الفوركس

sara hossam
11-05-2012, 22:03
:o نعم :o كل ده
ليييه حرااام كتير اوي اوي هو كام فيديو شرح مع شوية تركيز
يبقي الواحد فله :happy: بس ده لو ليا انا كتير والواحد بيمل بسرعه
يعني الفيديوهات ممكن تكون ممله بس مش للدرجه دي
بس بردو كلامك في حاجات صح عشان الواحد يبقي فاهم السوق ماشي ازاي
بس بردو كتيير 8-):o

MenaRomany
11-05-2012, 22:42
السلام عليكم

شكرآ لنصايحك دي يا كبير يارب تفيد الناس الجديده في المجال ده ويعرفوا اول الخطوات ايه

فارس
11-05-2012, 22:59
عشان تتعلم حضرتك لازما تتبع التعليمات والفيديوهات التى ؤدى الى التعلم
وقراءة الكتب المختصة فى عالم الفوركس

علاء بدران
11-06-2012, 16:43
جيد اخى ماذكرت وانصح انا ايضا بالحذر اثناء المتاجرة والحكمة
والعقلانة المتزنة معع الصبر وعدم التسرع

remohamed
11-06-2012, 17:54
شهرين علي الديمو ده قليل اوي لازم تاخد علي الاقل 6 شهور عشان تقول انا كده تمام وطبعا لازم تقرا كتب وتشوف فيديوهات وشرح وتدور علي المعلومة وتجري وراها اومال هنكون تجار شاطرين ازاي الواحد لازم يشتغل من نار في الدنيا دي عشان يحقق نفسه الفوركس سهل بس عايز شوية دراسة مش حاجة صعبة والله

saad elsayed
11-06-2012, 18:16
لابد من التعلم الجيد فترة مناسبة لا تقل عن 6 شهور والتدوار علي حساب تجريبي للتطبيق علي ماتم تعلمه
بعد ذلك يمكنك المتاجرة بمبالغ بسيطة ومع التداول سوف تتلقي الخبرة بالممارسة

elmorsy
11-06-2012, 19:44
طبعا للمبتدئين اى وسيلة للتعلم المرئى فهى الاقرب للوصول الى الاذهاب .. وطبعا الى جانب الكتب ... وياحبذا لو كان المتداول المبتدئ ضليع فى اللغة الانجليزية فلما لا يقرا هذه الكتب ويتعمق فى علم الفوركس ... يكون افضل بالفعل

majdquran
11-06-2012, 20:42

الجواب :

اولا اخي انا ظد ذلك --- ماذا تقصد بانجليزي فقط .. فهل الانجليز اذكى ام افضل منا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كما ان فترة 20 يوم غير كافية بالمرة للتعلم ... يا رجل 20 يوم !!! انتا لو عايز تتعلم حاجة تافهة تقعد اكثر من 20 يوم ..

engineer
11-06-2012, 21:37
نا شايف ان الفيديوهات اقصر طريق لتعليم لذلك انا بعتمد عليها اكتر من قرات الكتب

Bery Mahdy
11-06-2012, 23:41
يجب عليك ان تتعلم الكثير عن عالم الفوركس
وهذا عن طريق القراءه ومشاهدة الفيديوهات
وسؤال اهل الخبره فى هذا المجال عن كل ماتريد معرفته

nehad mohamed
11-07-2012, 01:44
كسخص مبتدأه انا ارى الفيديوهات احسن من الكتب لانها بتعلمنا اسرع من الكتب وتعلم الاستراتيجيات واكتسابها دي في حد ذاتها جيده في التعلم والخبره الكافيه تساعد في التعمق في هذا المجال وتعلم المؤشرات الفنيه وتجربتها اولا يفيد المتداول ويجعله مؤهل لفهم قوة كل مؤشر فنى بالنسبه للسوق
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ENG
11-07-2012, 02:37
افتح حساب ديمو وتابع التوصيات والتحليلات من اماكن موثوق بها ونفذ ع الديمو
تحياتى

amin dabes
11-07-2012, 06:05
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا يأخى على المعلومات القيمه دى
وشكرا جزيلا

ghofran mohamed
11-07-2012, 06:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى العزيز عشان تتعلم الفوريكس فى قسم خاص للمبتدئين على موقع انستا فوركس وكمان فى فيديوهات تعليمية كتيرة وكمان المنتدى فى اسالة واجوبة مفيدة جدا واتمنى لك التوفيق فى مجال الفوريكس

rouka
11-07-2012, 10:00
ان الفوركس تستطيع الاستفادة منه فى اى وقت وتسطيع ان
تلم خبرات كثيرة من كل النواحى

ebram
11-07-2012, 10:13
في بدايه الامر اهم شي هو الدراسه قوم بدراسه الفوركس جيدا واستوعب المصطلحات وبعد ذالك افتح حاب ديمو وبعد ذالك حول فلوس بعد متكون مولم بالفوركس

khaledyosrie
11-07-2012, 10:25
خطوات جميله جدا للمبتدائين للتعلم والاستفاده
بجد انا عن نفسى استفاد من الخطواط الجميله دى والترتيب الممتاز ليها الف شكر

Mamadof55
11-07-2012, 10:36
انصحك يا اخى ان تجرب العديد من الاستراتيجيات فى الحساب التجريبى حتى تتقنها عند تنفيذها فى الحساب الحقيقى

wesam101
11-07-2012, 12:03
التعلم > التحليل > الاستراتجية > الادارة > التطبيق

عمل بونص جيد من المنتديات ودخول عالم تحقيق الارباح

amgad boles
11-07-2012, 12:17
عجبتنى خطواتك فى التعليم قبل التداول
وهى طريقة بها خطوات قوية و مرتبة

rafeeq
11-07-2012, 12:23
فى تجارة النقد الاجنبى ومن المهم جدا ان يقوم التاجر بمتابعة حركة ازواج العملات لمده لا تقل عن ساعه حتى يحدد كل حركة بدقه وتحليل فنى متقن وايضا تعلم المؤشرات الفنيه وتجربتها اولا

abdelmouman
11-07-2012, 13:06
تشكر اخي الكريم على هذا الموضوع القيم انا اوافقك الراي مئة في المئة لانه على المتاجر الجديد ان يطلع على هذا الموضوع
والعمل عليه حرفيا للنجاح

سارة
11-07-2012, 14:20
السلام عليكم ورحمه اللع وبركاته
شكرا على المعلومات الغاليه دى
لازم نتعلم الفوركس كويس جدا عشان
يساعدنا على الشغل الصح وعدم الخسارة ولو حتى
فى خسارة تبقى بسيطه شويه
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

chlor
11-07-2012, 15:13
من المؤكد أخي أن أحسن الكتب والمراجع باللغة الانجليزية التي يجب اتقانها
حتى تكون متاجرا ناجحا ولا تبدأ بالمتاجرة عن جهل
شكرا جزيلا على موضوعك

سولي
11-28-2012, 16:32

سامية
11-28-2012, 16:44

---------- Post added at 01:44 PM ---------- Previous post was at 01:39 PM ----------

best13
11-28-2012, 17:12
خطوات ممتازة يجب ان لا يعتبرها كل متداول مبتدأ صعبة
لذا يجب ان تبذل مجهود كبير خصوصا وان الفوركس يمكن ان يحقق لك ارباح جيدة

zezo
11-28-2012, 17:29
السلام عليكم اخى الكريم
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على هذه النصائح و انا بجد استفدت منها كثيرا
بالتوفيق لك و للجميع و تقبل مرورى

kosha66
11-28-2012, 17:33
مع احترامى لكلامك انا شايف ان الفيديوهات التعليمية افضل بكثير فى توصيل المعلومة
افضل من الكتب لان فى الفيديو هناك من يشرح ويبسط لك المعلومة

amira
11-28-2012, 17:51
انا اكبر واهم نصيحه عندى لكل واحد عنده نية تعلم الفوركس انه يصبر ومش يستعجل
ويحاول يفهم كل حاجه فى المجال لان ادق التفاصيل بتفرق

youssef1025
11-28-2012, 17:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي هكذا تكون قد قللت من حجم إخوانك العرب بهناك كتب و ترجمات لكتب تعتبر من أجمل ما هناك في التحليل الفني و الأساسي و هنا كذلك غفلت عن فن ادارة راس المال الدي هو أساس التداول المربح و العامل النفسي الذي لا يتم التدرب عليه إلا في الحساب الحقيقي.

Xvirus
11-28-2012, 18:18
انا انصحك يا اخي بقراءة الكتب اولا حتى تتفهم الفوركس بشكل واضح وبعد ذلك تشاهد الشرت لزيادة الوضوح
ثم بعد ذلك ممكن تتتبع بعض طرق عمل بعض المتاجرين الناجحين وتحاول تكون طريقتك انت حسب وقتك ومالك

محمود شبايك
11-28-2012, 19:00
بص هيا الحاجات دى اه كلها كويسة بس انت مش هاتعرف تعملها
وانت ماتعرفشى حاجة خالص عن الفوركس يعنى انت تتعلم كويس
جداا وبعدين الحاجات دى فى اخر الكورس التعليمى اللى انت هاتعمله لنفغسك