PDA

View Full Version : دوره التحليل الفنى فى سوق العملات

aladdin
07-26-2012, 18:26
دوره التحليل الفنى فى سوق العملات

كما يعلم الكثير ان هناك طريقتين لتوقع حركه السوق وهما التحليل الاساسى والتحليل الفنى وقد تناولنا فى موضوع دوره الحليل الاساسى كيف يهتم الحليل الاساسى بدراسه العوامل الاقتصاديه والسياسيه التى تؤثر على العرض والطلب وبالتالى حركه السوق وسنتناول فى هذا الموضوع التحليل الفنى بتوسع مع العديد من التطبيقات العملي ولنبداء بتعريف التحليل الفنى

التحليل الفنى هو دراسه حركه الاسعار باستخدام الرسوم البيانيه وذالك بهدف توقع اتجاه حركه السوق المستقبليه وبالتالى فان التحليل الفنى لا يهتم مطلقا بالاسباب التى تحرك السوق بل يهتم بدراسعه حركه الاسعار نفسها وتتضح تلك الفلسفه من خلال المبادئ الثلاثه الرئيسيه التى يقوم عليها التحليل الفنى وهو كما يلى

حركه السوق تحسم كل شئ (market action discount everything)

هذا المبدا هو حجر الاساس بالنسبه للتحليل الفنى ويعنى ان كل ما يمكن ان يؤثر فى السوق سواء كان اقتصاديا او سياسيا او اجتماعيا او حتى نفسيا فانه ينعكس على حركه الاسعار وبالتالى فحركه الاسعار هو الاجدر بالدراسه لان متابعه الاسعار ودراستها تشمل جميع هذه العوامل حيث يفترض التحليل الفنى ان حركه الاسعار هو المراة التى ينعكس عليها كل ما يدور فى السوق
ومن هذا المبدا يمكن القول بان الحليل الفنى يوازى التحليل الاساسى بشكل غير مباشر فالمحللون الفنيون يعرفون جيدا ان هناك اسبابا للصعود او الهبوط ولكنهم يعتقدون ان دراسه حركه الاسعار اكثر اهميه من دراسه اسباب تحرك السوق

medmedooo
07-26-2012, 18:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

موضوع بغايه من الروعه
جزاك الله كل خير

وشكرا علي موضوع
تحياتي لك

aladdin
07-28-2012, 00:10
الاسعار تتحرك فى اتجاهات (prices move in trends)

تتحرك الاسعار فى اتجاهات وتميل للبقاء فى هذه الاتجاهات لفتره طويله قبل ان تتغير فمثلا اذا كان اتجاه الاسعار صاعد فانه يستغرق وقتا طويلا وفى الصعود قبل ان ينعكس ولان هذه هى طبيعه حركة الاسعار فالهدف من التحليل الفنى هو متابعه الاتجاه وملاحقته والتعرف على التغير فى اتجاهات الاسعار وبدايه تكون الاتجاهات الجديده بشكل مبكر

EngAhmed
07-29-2012, 15:54

كما يعلم الكثير ان هناك طريقتين لتوقع حركه السوق وهما التحليل الاساسى والتحليل الفنى وقد تناولنا فى موضوع دوره الحليل الاساسى كيف يهتم الحليل الاساسى بدراسه العوامل الاقتصاديه والسياسيه التى تؤثر على العرض والطلب وبالتالى حركه السوق وسنتناول فى هذا الموضوع التحليل الفنى بتوسع مع العديد من التطبيقات العملي ولنبداء بتعريف التحليل الفنى

التحليل الفنى هو دراسه حركه الاسعار باستخدام الرسوم البيانيه وذالك بهدف توقع اتجاه حركه السوق المستقبليه وبالتالى فان التحليل الفنى لا يهتم مطلقا بالاسباب التى تحرك السوق بل يهتم بدراسعه حركه الاسعار نفسها وتتضح تلك الفلسفه من خلال المبادئ الثلاثه الرئيسيه التى يقوم عليها التحليل الفنى وهو كما يلى

هذا المبدا هو حجر الاساس بالنسبه للتحليل الفنى ويعنى ان كل ما يمكن ان يؤثر فى السوق سواء كان اقتصاديا او سياسيا او اجتماعيا او حتى نفسيا فانه ينعكس على حركه الاسعار وبالتالى فحركه الاسعار هو الاجدر بالدراسه لان متابعه الاسعار ودراستها تشمل جميع هذه العوامل حيث يفترض التحليل الفنى ان حركه الاسعار هو المراة التى ينعكس عليها كل ما يدور فى السوق
ومن هذا المبدا يمكن القول بان الحليل الفنى يوازى التحليل الاساسى بشكل غير مباشر فالمحللون الفنيون يعرفون جيدا ان هناك اسبابا للصعود او الهبوط ولكنهم يعتقدون ان دراسه حركه الاسعار اكثر اهميه من دراسه اسباب تحرك السوق

prices reflect everything
نظرية داو جونز الىل ناا مؤمن بيها تماما ولمستها فى السوق مهما كان قوة الخبر ففى مؤشرات بتدل على اتجاهة:bravo:

aladdin
07-29-2012, 19:31
التاريخ يعيد نفسه (history repeats itself)

تتعلق معظم دراسات التحليل الفنى بدراسه نفسيه وسلوك المستثمرين وذالك لان هؤلاء المستثمرين بمختلف انواعهم هم من يحركون السوق فايا ما كان سبب حركه السوق فلابد فى النهايه من وجود مستثمر يقوم بالتداول سواء كام هذا المستثمر فردا او مدير محفظه استثماريه الخ وهؤلاء الاشخاص يتاثرون نفسيا ويشعرون بالخوف من الخساره والطمع والربح وغيرها من المشاعر البشريه
والسلوك البشرى لا يتغير بمرور الوقت فعلى سبيل المثال فلنفترض ان شخصا لامس سطح ساخنا بيده دون ان يدرى فسيكون رد فعله الطبيعى فى ابعاد يده فورا ولن يختلف رد الفعل اذا ما تكرر له هذا الحادث فى المستقبل سواء بعد عام او عشره اعوام او حتى عشرون عاما
وبناء على ذالك فان دراسه الرسم البيانى الذى يعبر عن سلوك جمهور المتداولين تعتبر بمثابه دراسه نفسيه تعكس مشاعرهم من خوف وطمع وامل وحرص وغير ذالك وبالتالى فان ظهور بعض النماذج اثناء الحركه السعريه فى الماضى يجعل المحللين يتوقعون حدوث نفس تاثيرها اذا ظهرت فى المستقبل لان رد الفعل البشرى لجمهور المتداولين يكرر نفسه دائما ولذلك فان التاريخ يعيد نفسه من وجهة نظر التحليل الفنى

Eyadoo
07-29-2012, 19:38
يعطيك العافية أستاذي الكريم
بداية جيدة نحو عالم التحليل الفني
أتمنى لك التوفيق

nrgslawi
07-29-2012, 21:19
شكرا لك اخي الكريم على الموضوع الجميل واتمنى ان استفيد منه
بالتوفيق

forex man
07-30-2012, 14:47
بدايه موفقه اخى الكريم
جزاك الله خيرا وان شاء الله احاول اتابع
تحياتى

HOUSAMMI
07-30-2012, 15:21
بداية جيدة اخى

بس انت بخيل اوى

اظن ان علينا ان ننتظر كثيرا حتى تكمل الموضوع

mohamed eldamnhorey
07-30-2012, 17:26
الادارة فين من المواضيع المكرره دى

وبعدين دى مش دوره تحليل فنى

ياناس - التزمووو بقوانين المنتدى

والله لو انا المدير - كنت عملت حظر لكل الناس المخالفه دى
ههههههههه

aladdin
07-30-2012, 18:35
[/color]

ههههههههه

محمد التزم الاداب معايه انت كنت لسه بتتعلم فى حورس وانا كنت وقتها بكتب تقارير وده احر انظار ليك انت انت علقت باسلوب مستفز قبل كده وانا تجاهلت انما بعد كده هيكون ليه رد قاسى

---------- Post added at 05:35 PM ---------- Previous post was at 05:27 PM ----------

نبذه تاريخيه عن التحليل الفنى

ترجع نشاة التحليل الفنى الى تشارلز داو وهو صحفى امريكى ولد عام 1851 وقد قام بتاسيس شركه داو جونز للمعلومات الماليه والاخباريه عام 1882 مع زميليه ادوارد جونز وتشارلز بيرجستريسر
فى عام 1882 اسس داو اول صحيفه اقتصاديه فى العالم وهى وال استريت جورنال التى بدا فيها بكتابه مقلات دوريه متخصصه عن متاجره فى اسواق الاسهم معتمدا على ما اسماه حينها بنفسيه السوق
وفى عام 1884 قام داوبابتكار مؤشر يمثل متوسط لاسعار 11 سهما 9 اسهم لشركه سكك حديديه واثنين لشركات صناعيه
واعتبر حينها ان ذالك المؤشر يمثل مقياسا لقوة سوق الاسهم الامريكيه وقوه حاله الاقتصاديه وفى عام 1897 قام بعمل تطوير كبير على المؤشر لذياده دقته فى التنبؤ بحاله سوق الاسهم وذلك عن طريق تقسيم ذلك المؤشر الى مؤشرين احدهما يحتوى على متوسط اسعار 11 سهما لشركات صناعيه وهو(dow jones industrial average)
والاخر يحتوى على متوسط اسعار 20 سهما لشركات سكك حديد وهو (dow jones transportation average)
وقد تم ذياده عدد اسهم المؤشر الصناعى فى عام 1928 ليصل الى 30 سهما وهذا المؤشر يعتبر من اهم المؤشرات التى تتم متابعاتها حتى يومنا الحالى
ولم ينشر داو نظريته او افكاره فى كتب او مؤلفات وانما استمر فى كتابه مقالاته الى ان توفى عام 1902 وبعد وفاته قام شخص يدعى نيلسون بتجميع مقالاته فى كتاب اسماه(the abc of stock speculation)
فى نفس الوقت الذى بداء فيه ويليام هملتن استكماله لمسيره داو بنشر مقالاته مطبقا فيها المبادئ التى تركها واضاف لهذه المبادئ العديد من الافكار التى جمعها فى كتابه(the stock market barometer)
الذى نشره عام 1922
وفى عام 1932 قام روبرت ريا بتلخيص ما يقرب من 250 مقاله من مقالات داو وهاملتن ليقدم للعالم نظريه داوبموضوعيه وسلاسه وذالك فى كتابه (the dow theory)
وذلك الكتاب الذى قام فيه ريا بعمل توصيف دقيق للنظريه واعاد صياغتها فى صوره قواعد كانت بمثابه نقطه البدايه التى انطلق منها علم التحليل الفنى وادت الى ظهور الكثير من النظريات التى اعتمدت على الاساس على نظاريه داو

aladdin
07-30-2012, 23:24
الرسوم البيانيه (charts)

الرسوم البيانيه فى التحليل الفنى هو تمثيل لعلاقه السعر مع الزمن وتعتبر الرسوم البيانيه هى المكون الرئيسى للتحليل الفنى حيث يتم من خلالها تحليل حركه السعر واتجهه خلال الفترات الزمنيه المختلفه

يتكون الرسم اليبانى من محورين

محور راسى يمثل السعر
محور افقى يمثل الزمن
1034

gamal
07-30-2012, 23:41
التحليل الفنى دورة كبير فى السوق
ويعرفك اتجاة الاسعار من حين الى حين وربنا يوفق الجميع

apolo
07-30-2012, 23:44
التحليل الفني اكثر اهمية من التحليل الاساسي لكن هذا الاخير مهم الى درجة عدم تجاهله في دراسة حالة السوق المستقبلية
بمعنى كل منهما يكمل الأخر وبنسب متفاوتة

YesIcan
07-31-2012, 01:35
شكرا على الموضوع افادني صراحة
متابع لدورتك الي اضن انها ستكون مميزة لرفع اللبس و فهم التحاليل

aladdin
07-31-2012, 01:55
انواع السوم البيانيه

الرسوم البيانيه فى التحليل الفنى لها العديد من الانواع ولكن هناك ثلاثه انواع من الرسوم البيانيه هى الاكثر شيوعا واستخداما بين المحللين هى

(bar chart) رسم الاعمده

(japanese candlestick chart) رسم الشموع اليابانيه

(line chart) الرسم الخطى

هذه هى الانواع تمثل العلاقه بين السعر والزمن من خلال تطبيقها على فترات زمنيه مختلفه شهريه او اسبوعيه او يوميه او ساعة او دقيقه الخ

(bar chart) رسم الاعمده

هى اكثر انواع الرسوم البيانيه شيوعا ويتم من خلاله تمثيل حركه السعر عن طريق اعمده

1035
ويمثل كل عمود على الرسم البيانى فتره زمنيه محدده فاذا كانت الفتره الزمنيه شهريه على سبيل المثال فان كل عمود يمثل حركه التداول لمده شهر واذا كانت الفتره الزمنيه يوميه فان كل عمود يمثل يوم وهكذا

ويتكون كل عمود كما يلى

هو اعلى سعر وصل اليه الزوج خلال الفتره الزمنيه:(high) اعلى سعر
هو اقل سعر وصل اليه الزوج خلال الفتره الزمنيه :(low)اقل سعر
هو سعر الزوج عند بدايه الفتره الزمنيه :(open)سعر الافتتاح
هو سعر الزوج عند نهايه الفتره الزمنيه :(close)سعر اغلاق

ويتم تمثيل هذه البيانات السعريه من خلال كل عمود ويكون العمود صاعد اذا كان سعر الاغلاق اعلى من سعر الافتتاح ويكون هابط اذا كان سعر الاغلاق اقل من سعر الافتتاح ان الاعمده الصاعده ممثله بالون الازرق والاعمده الهابطه ممثله بالون الاحمر وطبعا تستطيع تغيرها حسب رغبتك
1036

mido
07-31-2012, 02:33
شكرا اخي الكريم
موضوع بغايه من الروعه
جزاك الله كل خير
تقبل مروري ولك فائق احترامي

mage
07-31-2012, 05:22

ههههههههه

ول الموضوع مكرر ممكن حضرتك تبين لنا الرابط اللى مكرر منه الموضوع لانى شايف انه حتى لو الفكرة مكررة ولكن بمجهود شخصى لا مشكلة اطلاقا وبعدين الادارة تمنع الكوبى ولا تمنع ان يكون هناك شرح من كل واحد عن التحليل الفنى وكل واحد وطريقته فى الشرح

dr.stress
07-31-2012, 05:51
انواع السوم البيانيه

الرسوم البيانيه فى التحليل الفنى لها العديد من الانواع ولكن هناك ثلاثه انواع من الرسوم البيانيه هى الاكثر شيوعا واستخداما بين المحللين هى

(bar chart) رسم الاعمده

(japanese candlestick chart) رسم الشموع اليابانيه

(line chart) الرسم الخطى

هذه هى الانواع تمثل العلاقه بين السعر والزمن من خلال تطبيقها على فترات زمنيه مختلفه شهريه او اسبوعيه او يوميه او ساعة او دقيقه الخ

(bar chart) رسم الاعمده

هى اكثر انواع الرسوم البيانيه شيوعا ويتم من خلاله تمثيل حركه السعر عن طريق اعمده

1035
ويمثل كل عمود على الرسم البيانى فتره زمنيه محدده فاذا كانت الفتره الزمنيه شهريه على سبيل المثال فان كل عمود يمثل حركه التداول لمده شهر واذا كانت الفتره الزمنيه يوميه فان كل عمود يمثل يوم وهكذا

ويتكون كل عمود كما يلى

هو اعلى سعر وصل اليه الزوج خلال الفتره الزمنيه:(high) اعلى سعر
هو اقل سعر وصل اليه الزوج خلال الفتره الزمنيه :(low)اقل سعر
هو سعر الزوج عند بدايه الفتره الزمنيه :(open)سعر الافتتاح
هو سعر الزوج عند نهايه الفتره الزمنيه :(close)سعر اغلاق

ويتم تمثيل هذه البيانات السعريه من خلال كل عمود ويكون العمود صاعد اذا كان سعر الاغلاق اعلى من سعر الافتتاح ويكون هابط اذا كان سعر الاغلاق اقل من سعر الافتتاح ان الاعمده الصاعده ممثله بالون الازرق والاعمده الهابطه ممثله بالون الاحمر وطبعا تستطيع تغيرها حسب رغبتك
1036
انا احب اعلق علي الاين شارت
بالنسبة للناس اللي لسة بتتعلم هذا النوع من الرسم البياني بيسهل الامور جدا
انت لما بتفتحه بتلاقيك بتعرف تحدد الاتجاة بسهولة
لانه بيلغي التداخل اللي بيحصل من التذبذب

hossam hossam
07-31-2012, 07:33
فعلا لو بتعرف تحلل العملات صح عن طريق التحليل الفني والتحليل الاساسي اتوقع لك ان تربح قريبا
اما لو سي في التحليل سوف يكون الفوركس بالنسبه لك ضربه حظ

aladdin
07-31-2012, 20:34
رسم الشموع اليابانيه (japanese candlestick chart)

يوضح رسم الشموع اليابانيه نفس البيانات التى يوضحها رسم الاعمده فهو يمثل اسعار الاغلاق والافتتاح واعلى سعر واقل سعر
ويتم تمثيل كل من سعر الاغلاق وسعر الافتتاح واعلى واقل سعر من خلال الشمعه ويلاحظ انه اذا كان سعر الاغلاق اعلى من سعر الافتتاح شمعه صاعده فان الشمعه تكون بيضاء اما اذا كان سعر الاغلاق اقل من سعر الافتتاح شمعه هابطه فان الشمعه تكون سوداء

1049
ويمكن للمحل غير الوان الشموع كما يحب او يفضل لاحظ ان الشموع الصاغده ممثله باللون الازرق والشموع الهابطه ممثله بالون الاحمر

1050

aladdin
08-01-2012, 06:50
لماذا توقفت الردود

marou49
08-02-2012, 21:19
بارك الله فيك أخي على هذه المبادرة الطيبة منك
في شرح التحليل الفني الذي يعتبر أحد عناصر المتداول الناجح

mahmoud1
08-02-2012, 21:37
موضوع التحليل الفنى موضوع مهم جدا واى متدوال لازم يعرف التحليل الفنى كويس انك بدات التحليل الفنى من البدابة ماتعبين معاك استمر وبارك الله فيك

aladdin
08-07-2012, 01:31
الرسم الخطى (line chart)

الرسم الخطى هو ابسط انواع الرسوم البيانيه فهو رسم يصل بين اسعار الاغلاق فى فتره زمنيه محدده ويعتبر هو اقل انواع الرسوم استخداما حيث لا يوضح بيانات الافتتاح واعلى سعر واقل سعر كما فى رسم الشموع اليابانيه ورسم الاعمده
وجدير بالذكر ان المحللين يستخدمون الرسم الهطى حال الرغبه فى معرفه اسعار الاغلاق فقط دون باقى البيانات السعريه
1172

Pivario
08-07-2012, 01:40
شكرآ على هدا التحليل الجميل

thehulk3
08-07-2012, 14:56

تتعلق معظم دراسات التحليل الفنى بدراسه نفسيه وسلوك المستثمرين وذالك لان هؤلاء المستثمرين بمختلف انواعهم هم من يحركون السوق فايا ما كان سبب حركه السوق فلابد فى النهايه من وجود مستثمر يقوم بالتداول سواء كام هذا المستثمر فردا او مدير محفظه استثماريه الخ وهؤلاء الاشخاص يتاثرون نفسيا ويشعرون بالخوف من الخساره والطمع والربح وغيرها من المشاعر البشريه
والسلوك البشرى لا يتغير بمرور الوقت فعلى سبيل المثال فلنفترض ان شخصا لامس سطح ساخنا بيده دون ان يدرى فسيكون رد فعله الطبيعى فى ابعاد يده فورا ولن يختلف رد الفعل اذا ما تكرر له هذا الحادث فى المستقبل سواء بعد عام او عشره اعوام او حتى عشرون عاما
وبناء على ذالك فان دراسه الرسم البيانى الذى يعبر عن سلوك جمهور المتداولين تعتبر بمثابه دراسه نفسيه تعكس مشاعرهم من خوف وطمع وامل وحرص وغير ذالك وبالتالى فان ظهور بعض النماذج اثناء الحركه السعريه فى الماضى يجعل المحللين يتوقعون حدوث نفس تاثيرها اذا ظهرت فى المستقبل لان رد الفعل البشرى لجمهور المتداولين يكرر نفسه دائما ولذلك فان التاريخ يعيد نفسه من وجهة نظر التحليل الفنى

الله ينور وياريت يتمعن المتاجر جيد في دراسة سعر العملة

derfcase
08-08-2012, 02:23

اوافق اخي الكريم
aladdin
علي هذه القاعدة و لكن علي الفريمات الكبيرة فقط
بينما علي الفريمات الصغيرة و بخاصة اليومية - فاعتقد ان هذه القاعدة تكاد تكون شبه منعدمة - و بالذات في اوقات التداول التي تشهد
حركة عنيفة للازواج

osama00971
08-08-2012, 03:31
فعلا اخي محمد مش عارف والله
الواحد يعمل ايه كل اما ادخل موضوع مكررررر
دي حاجة وحشة اوي يا جدع

MohamedAdel
08-08-2012, 10:18
تتحرك الاسعار فى اتجاهات وتميل للبقاء فى هذه الاتجاهات لفتره طويله قبل ان تتغير فمثلا اذا كان اتجاه الاسعار صاعد فانه يستغرق وقتا طويلا وفى الصعود قبل ان ينعكس

aladdin
08-08-2012, 20:41
فعلا اخي محمد مش عارف والله
الواحد يعمل ايه كل اما ادخل موضوع مكررررر
دي حاجة وحشة اوي يا جدع

لا تدخل موضوعى تانى اذا كنت شايفه مكرر

mohamed eldamnhorey
08-08-2012, 23:00

هههههههههههه صح كلااامك

طالما بنشوف الموضوع مقرر ليه نكتب فيه ونساعد على رفعه
ونساعد ان الناس تكتب فيه

abo ali
08-09-2012, 04:14
احيك اخى محمد لانك نبهت البعض بان يلتزمو بقوانين هذا المنتدى الرائع لان هذا التحليل الفنى مكروه جدا وشكرا لكم والسلام عليكم

---------- Post added at 03:14 AM ---------- Previous post was at 03:11 AM ----------

اخى علاء لا تتعصب وخذ راحتك بلنشر فى المنتدى هناك البعض من الناس يرو الموضوع جميل وهناك اناس اخرى يروه مكروه ارجوك ان تترك البعض على راحته

ahmedyousef33
08-09-2012, 04:22
يمكن ان يكون الموضوع مكرر بالنسبة لعضو ويكون الموضوع جديد لعضو جديد ويستفيد منه

ahrou
08-09-2012, 04:33
شكرا على هذه المعلومات القيمة و المفبدة التي اسسستفادنا منها بارك الله فيك يا أخ

marocain_forex
08-09-2012, 05:42
شكرا كما قال الإخوان

بدايه جيد

موفق عزيزي

---------- Post added at 02:42 AM ---------- Previous post was at 01:36 AM ----------

انعلو الشيطان يا إخوان فإحنا اخوه

جينا لتنقاش مش نتخاصم

الله يعاونكم

The soul slayer
08-09-2012, 05:54
بارك الله فيك يا أخي على هذه الدورة المفيدة لأن التحليل الفني شيء مهم جدا أثناء التداول

meeco
08-09-2012, 09:09
شكرا على المجهود الرائع
معلومات مفيدة افادت كثيرين وانا واحد منهم

mahyfxxx
08-09-2012, 15:14
طبعا كل يوم بيعدى على المتداول الواجب انة يتعلم شى جديد يقدر انة يستفيد منة فى هذا السوق مش انة يدخل الصفقة وخلاص لازم يتعلم من خسارتة مرة والا يقرر ما حدث فى الخسارة فى المرة الاولى

a7lamp3
08-10-2012, 17:11

ههههههههه

لدالك الله لم يجعلك مديرا عيش وسيب الناس تعيش فيه لجنة بتراقب جميع المواضيع

reda6
08-10-2012, 17:37
الاسعار تتحرك فى اتجاهات (prices move in trends)

تتحرك الاسعار فى اتجاهات وتميل للبقاء فى هذه الاتجاهات لفتره طويله قبل ان تتغير فمثلا اذا كان اتجاه الاسعار صاعد فانه يستغرق وقتا طويلا وفى الصعود قبل ان ينعكس ولان هذه هى طبيعه حركة الاسعار فالهدف من التحليل الفنى هو متابعه الاتجاه وملاحقته والتعرف على التغير فى اتجاهات الاسعار وبدايه تكون الاتجاهات الجديده بشكل مبكر

موضوع مهم جدا يا اخي ولكن لي بعد النصائح الصغيرة وهذا والله لحبي لك في الله وخروج الموضوع بصورة جميلة:
* الإهتمام بالإخطاء الإملائية وعدم التسرع
*أرجوا أن يكون الموضوع على قدر الإمكان مكتمل لعدم التشتت

mouhafx
08-10-2012, 17:54
شكرا لك اخي الكريم على الموضوع

mmt123
08-10-2012, 19:09
يا جماعه انا عايز رايكم
هل فعلاافضل حاجه ممكن نشتغل بيها هي اشكال الشموع
نمازج الشارتات يعنى
صح
انا الفوريكس كله بيصب فى حاجه اسمها نمازج الشارتات والشموع وبس

roukhou
08-11-2012, 08:16
موضوع مفيد أستاذنا
جزاك الله خيرا مشكور على هذا الجهد الجبار

معلومات صراحة أفادتني كثييير
ننتظر الجديد
و جزاك الله الفردوس الأعلى

hesham itch
08-31-2012, 12:30
اعتقد انه من الامور الجيدة بالفعل الوقوف على التحليلات التى تتيح جوا من
التعاون بين الاعضاء وهذا هو الهدف من المنتدى او اى منتدى اخر كهذا

thunderfot
08-31-2012, 17:38
جميل أستشهادك ببعض العبارات الانجليزيه

من كتب التحليل الفني مثل جون ميرفي فهو من العمالقة

MAGDY
08-31-2012, 17:40
يا أخى أنا محتار ومش عارف أشكرك إزاى
كتير علينا اللى بتعملوا معانا ده
بس احنا نستاهل جمايلك دى .. مش كده ؟؟؟
تحياتى

mohamed alalfy
09-09-2012, 18:02
السلام عليكم
التحليل الفنى يعتبر من اهم الاشياء
التى يجب ان يقبل عليها كل من يرغب فى
الدخول فى سوق الفوركس فالتحليل الفنى
يعتبر عصب سوق الفوركس واهم اركان سوق الفوركس
التى تتسبب فى المكسب والخساره
وشكر الله سعيكم

mohamed alalfy
09-27-2012, 13:06
السلام عليكم
شكرا جزيلا اخىالكريم على كل ما تقدمه لنا من معلومات
ونرجو من سايدتكم ان تقدمو لنا كل ما هو جديد فى هذا السوق
وشكر اله سعيكم

yasser habola
09-27-2012, 16:40
شكرا اخي علي طرحك لهذة الدورة لانها اكيد ستفيد كل مبتدا لكن انا احب اعلق
علي ان التاريخ يعيد نفسة لان انا مش مقتنع بأن الصفقات تعيد نفسها من خلال فترة من الزمن
لكن اظن ان السعر اكيد بيروح لنفس السعر في يوم من الايام

zaki
09-28-2012, 18:30
تتحرك الاسعار فى اتجاهات وتميل للبقاء فى هذه الاتجاهات لفتره طويله قبل ان تتغير فمثلا اذا كان اتجاه الاسعار صاعد فانه يستغرق وقتا طويلا وفى الصعود قبل ان ينعكس

noureen
10-06-2012, 03:56
اخى هذه نظريه داو جونز على ما اعتقد
و قد رايت هذا الموضوع
تقبل مرورى

rigiray
10-06-2012, 21:23
السلام عليكم
اظن انها بدايةجيدة في عالم التحليل الفني
ننتظر المزيد منك شكرا

mohammed salah abdou
10-06-2012, 23:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اوفقك الرائ لان ده نفس اساس التعامل فى سوق الاوراق الماليه
وبالنسبه لنا كمضاربين يجب دراسه حركة الاسعار لان تلك المضاربه لا تعتمد على ظروف خارجيه بقدر ما تعتمد على التفاؤل والتشاؤم

themystery
10-10-2012, 12:08
هو الكلام مكرر فعلا بس المبتدئين يستفادوا
كنت اتمني تجميع مثل هذه الموضوعات حتي
لا يتم تشتيت المبتدئين
تحياتي

keko
10-15-2012, 03:09
بصراحه انا سبق لى وس\قراءت كثيرا من المواضيع التى تتحدث وتشرح التحليلات الفنيه والاساسيه وكمان كيفيه الربط بينهم والعلاقه
وفعلا فى كلامك كثيرا منهم ببالفعل قراءته واشياء اخرى استفدت منها بارك الله فيه

alaa-aam
11-07-2012, 17:28
بسم الله الرحمن الرحيم
يعطيك العافيه اخي الكريم علي الشرح البسيط ده للتحليل الفني وارجو ان يستفيد منه الجميع

فتحية55555
11-07-2012, 18:18
والله ياخى انا بشكرك على هذه الدورات التحليلية والفنبة فى سوق الفوركس واتمنى من الله العلى القدير بان استفاد منها ان شاء الله

monir
11-07-2012, 19:13
شكرا موظوع جيد

first4ever
11-11-2012, 02:16
هدا بالضبط ما كنت ابحت عنه
شكرالك وتقبل مروري

azifek
11-23-2012, 22:24
مشكور أخي الكريم على توضيح التحليل الفنى من خلال هذا الموضوع الموجه لنا
فالتحليل الفنى له أهمية كبرى من أجل توقع مسار العملات في الفترات القادمة

cabooo555
12-15-2012, 10:26
وهي أقل حد يمكن المتاجرة به من السلعة .وتسمى " لوت " Lot
تتعامل المؤسسات التي تعمل بالنظام الهامشي مع الأشياء الممكن المتاجرة بها بشكل وحدات ثابتة كل وحدة تسمى لوت lot .
ففي مثالنا السابق كانت السلعة هي السيارة والوحدة الواحدة منها هي سيارة واحدة , وهي أقل حد يمكنك أن تتاجر به .

نور مريم
12-16-2012, 02:44

ههههههههه

ياريت لو الاداره تعمل قسم للمواضيع المكرره اكيد مش هانلاقى موضوعات نرد فيها وياريت حضرتك تصحح لنا الاخطاء التى تراها نحن فى البدايه ونبحث عن معلومات فى اى اتجاه وانا بديت اقرا الفوركس للعرب بس برضو بابحث فى الموضوعات واكيد مش هاقدر افرق بين المعلومات

هانى الشامى
12-16-2012, 10:38
انا افضل التحليل او الرسم الخطى افضل من الشموع
انا لسة جديد ود اسلوب اسهل لية

ibrahiem2012
12-16-2012, 11:43
انا افضل التحليل او الرسم الخطى افضل من الشموع
انا لسة جديد ود اسلوب اسهل لية

فعلا اللتحليل بواسطه شارت الخط ده مهم جدا ويستخدمه المحترفون في تجارتهم
دايما لكنه محتاج مماررسه وتحليل جد وملاحظه الاشكال التي تتكون

nabilo
12-16-2012, 16:47

Stranger
12-16-2012, 18:52
بارك الله فيك اخي الكريم

لكن انت تحدثت عن مقدمات لسوق الفوركس وتعريفات عامه ولم تتطرق للتحليل الفني
التحليل الفني علم واسع وكبير وله مواضيع عده في هذا المنتدي يمكن الرجوع اليها

yaallah3
12-17-2012, 09:52
شكرا علي الموضوع وعلى الاستمرار في اطاء المعلومة ، وان شاء الله يستفيد الكل ، وبالنسبة للرسم الخطى وهو ابسط انواع الرسوم البيانيه فهو رسم يصل بين اسعار الاغلاق فى فتره زمنيه محدده ويعتبر هو اقل انواع الرسوم استخداما والمعظ يستخدده في معرفة سعر الاغلاق فقط

noureen
12-17-2012, 15:45

انا كمان بلاحظ موضوع ان التاريخ بيعيد نفسه فى الفوركس يعنى بحس ان الشارت بيمشى بنفس الطريقه تقريبا
و ممكن نفس الوقت اللى اخد فى استكمال الدوره هو هو الوقت اللى ياخده فى اسكتمال الدوره الثانيه

bilaldz
12-17-2012, 16:02
السلام و عليكم
أنا لست مختصا في الإقتصاد لكن شيئا فشيئا بدأت تظهر لي مفاهيم للكثير من المصطلحات
التي كانت غامضه و هذا طبعاً لمجهوداتكم الكبيره أتمنى أن تكون هناك فيديوهات لعمليات تداول حقيقيه مع الشرح التي سوف تساعد بدون شك المبتدئين مثلي
و شكرا

محترف
12-18-2012, 08:27
في شرح التحليل الفني الذي
يعتبر أحد عناصر المتداول الناجح

locos
12-18-2012, 13:58
موضوع مميز شكرا اخي تعلمت منك كثير...فانتضار المزيد

buxgaineregy
02-10-2013, 14:39
فعلا حركة السوق سواء كان صاعد او هابط هي التي تحدد الاستراتيجية
وموضوع مميز واكثر من رائع وضعه الله في ميزان حسناتك ونرجوا من حضرتك
المزيد والا تبخل علينا بعلمك

kebaierkhaled
02-10-2013, 14:51
السلام عليكم
شكرا على هذه المعطيات السليمة و القيمة
الف شكر

haitham
02-10-2013, 14:56
الموضوع حلو بس ياريت لو فهي طبعا تفاصيا اكثر وشرح اكثر لكل المبادئ وكيفيه استخدام هذا التحليل وان امكن المساعده اضافه لينكات توصلنا لشرح كل شئ عن التحليل الفنى ولكم الشكر على المجهود

Aya Ali
02-20-2013, 16:24
موضوع رائع وخصوصا انه مقسم على اجزاء ومشروح بطريقه سهله واسلوب بسيط
وفعلا التاريخ يعيد نفسه ومن الحركه السابقه نقدر نحدد اتجاه السوق
بالتوفيق للجميع

nassaraha
02-20-2013, 16:33
والله ما اعرف ليش التحليل الفني ما يضبط معي بالمره لدرجة اني ابتدية اشك هل هناك فعلا تحليل فني ام لا .
انا اعتبر التحليل الاساسي له اهميه اكتر من التحليل الفني

ريهام الجندى
02-20-2013, 17:49
موضوعك جميل ومعلوماتك منسقة ومرتبة انا مكنتش اعرف حاجة عن التحليل الفنى
جزاك الله كل خير
ولو هناك معلومات اخرى ارجو اضافتها

shrara
02-20-2013, 18:15
السلام عليكم ورحمة الله

مشكور جدا ع مجهوداتك
اتمنى انو الموضوع يفيد اكتر قدر من الناس

jack444
02-20-2013, 18:49
شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع المتعلق بالتحليل الفنى فى سوق العملات
جزاك الله كل خير

maged mohamed
02-20-2013, 19:01
بسم الله الرحمن الرحيم
شرح جيد وبسيط اللة بفتح عليك
جزاك الله خيرا

sabel
02-20-2013, 20:59
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا على الموضوع والمجهود الكبير
تقبل مروري

amin arfaoui
02-20-2013, 21:17
موضوع بغايه من الروعه
جزاك الله كل خير

mostafaabdelgawad
02-20-2013, 21:54
انا عن نفسي ارى ان التحليل الفني اقوى من الاساسي الى حد كبير
خاصة ان في اوقات كتير بييجي الخبر وحركة السعر عكس بعض

انس بن تن
04-30-2013, 23:44
السلام عليكم يا اخي
شكرا يا اخي ع شرحك لتحليل الفني للعملات بارمك الله فيك
تحياااتي بالتووفيق للجميع

انا وعد
05-24-2013, 16:08
السلام عليكم اخى الكريم موضوعك مفيد جدا تقبل مرورى

latraaa
05-24-2013, 16:32
بارك الله فيك أخي الكريم على الموضوع القيم الدي قدمته، أتمنى أن ندرك المعنى الحقيقي للتداولن بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

taoufik bajjou
05-24-2013, 17:08
السلام عليكم أخي الغلي شكرا لك على مجهود نقل المواضيع و عن أي دورة تحليل الفني تتكلم يا ساتر يا رب

zeykowel
06-19-2013, 04:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته تحياتي اخي على الشرح

ayman.shosha
06-19-2013, 15:09
والله موضوع جميل يا اخى
لولا انك لم تكمله
وننتظر منك باقى المبادىء الثلاثة التى تحكم عملية التحليل الفنى

شكرا لك..تحياتى

nice tr
06-19-2013, 15:21
حركة السوق اي اتجاه خط الترند اعتبره هو الاساس وهو المهم هو ما يعطيني الفكرة الصحيحة لنوع الصفقة التي يجب ان اعقدها

melad
06-19-2013, 16:20
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , شكرا لحضرتك على الموضوع , و معلش بعد إذن حضرتك لو تفضلت ممكن تحط طرق او افكار للمتاجره افضل من كلام الإنشاء و شرح المعانى و المفاهيم ( رأى شخصى )

rabi
06-19-2013, 16:40
في التحليل الفني لسوق العملات الأجنبية يمكن للمتداول التنبؤ بتحركات الأسعار في المستقبل عن طريق تحليل تاريخ آداء السوق، ويستخدم معظم المتداولين في سوق الفوركس التحليل الفني للحصول على منظور واسع حول تقلبات الأسعار في استثماراتهم، وحتى المتداولين باستخدام التحليل الاقتصادي يلجأون في بعض الأحيان لاستخدام التحليل الفني للحصول على صورة أوضح حول اتجاه العملة، وباستخدام التحليل الفني يمكن للمتداول تحديد ما إذا كان اتجاه السوق تصاعديا أم تنازليا أم أفقيا

---------- Post added at 02:40 PM ---------- Previous post was at 02:37 PM ----------

الف شكر على هالمجهود

ونحن ننتظر هذه الدوره

الف شكر اخي الكريم

mohamedabedy
06-20-2013, 00:32
جزاك الله كل خير
بجد بدائة نتشرف به

hebkar
06-20-2013, 01:10
التحليلان الفنى والاساسى لابد ان يتبعهم ويعرفهم من يريد ان يعرف النجاح فى الفوركس
اما السعر فى النهايه مبنى على العرض والطلب
تحياتى لك

Lazhar Edhib
06-20-2013, 05:55
الموضوع لو كان مرتبط ببعضه أفضل وأوضح
هكذا دخلت في قراءة المشاركات ولم أفهم

catw
07-30-2013, 23:09

مشكوراخى على هذا الموضوع الشيق وارجو منك مزيد من الابداع
والتحليل الفنى يعتبر بالنسبه لى هو فهم اليات وثغرات المضاربه
تحياتى لك

ضى القمر
09-07-2013, 21:44
السلام عليكم
اسلوب مميز بالتحليل
اتمنى ان نستطيع تطبيقه
تقبل مرورى

forex4
09-07-2013, 23:40
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع الرائع
وماتبع مع حضرتك لان التحليل الفنى هو عصب الفوركس

Walaa Mohamed
09-08-2013, 02:56
موضوعك اكثر من رائع
جزاك الله خيرا وتقبل مروري ف هذا الموضوع الجيد الذي ينم عن خبره ودرايه

barcaloni3333
09-08-2013, 03:21
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
فعلا أخي حركة السوق هي أهم شيء فنحن نحلل بناءا على حركات السوق السابقة

hicham07
09-08-2013, 17:09
اخي نحن بالفعل بحاجة الى دورة تعليمة
و ارجو ان يقومة بها احد المشرفين و الاساتدة الكرام
و قد وضعت فيكرة عن هدا الموضوع ولم يستجب لها

doola2020
09-24-2013, 02:58
التحليل الفني يا أخي الكريم يعتبر من ارقي التحليلات الموجودة وهو التحليل الذي يعتمد عليه كبار التجار في الفوركس

kaaf
09-24-2013, 12:36
مشكور على هده الدورات المهمة اخي

yacrao
09-24-2013, 13:00
اعتقد ان هذا الموضوع لا يرقى لاسم دورة لكن لا علينا
بما فيه من اهمية يمكن ان يفيد الكثير هنا في المنتدى الكريم

harimech
09-24-2013, 14:07
معلومــــــــــــات جميلة لكن أخي

هده مش دورة

فالدورة عبارة عن مجموعهة من الدروس

وبالتوفيق للجميع

adamsizar
09-24-2013, 14:56
السلام عليكم و رحمة الله

موضوعك مميز اخى و تحليلك فى غاية الروعة

و ان حركة السوق التى تحسم كل شئ

سلمت يمينك

egy26
10-25-2013, 19:11
بارك الله فيك يا اخى واشكرك بشدة على هذا الموضوع الاكثر من ممتاز ومهم جدا لنا وهذا شرح
مميز وبسيط واتمنى من جميع الاعضاء المبتدئين يستفادوا من هذا الموضوع

zyzo
10-25-2013, 19:18
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل شكرا لك على هذه
الكميه الكبيره من المعلومات
التي قدمتها لنا لافادتنا
و بالله التوفيق للجميع

انس بن تن
10-25-2013, 20:40
التحليل افنى مهم جدا وهو جزء من اسايات الفوركس
ولذلك يجب ان يكون لدينا قدرة على تحليل السوق

WASEM DALLOUL
10-25-2013, 21:09
السلام عليكم
شكرا لكي ياأخي الكريم على هذه المشاركة الجيده والمفيده وجزاك الله كل خير
وأرجو النجاح والتوفيق للجميع

ATLAS
10-25-2013, 21:12
نشكرك على هذا الموضوع الجميل والغايه من الروعه
واتمنى ان يستفيد منه الجميع خاصة المبتدئين
تحياتي للجميع

rikif
10-26-2013, 16:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور كثير يا اخي الكريم على هده الافادة
جزاك الله كل خير وبالتوفيق لك وللجميع يا اخي الكريم مع السلامة

mido2020
10-26-2013, 17:05
فعلا اخى معلومات مفيدة وبصراجه ان فهمت حجات كتير منها
مشكور اخى على هذة المعلومات وفى انتظار كل جديد منك ومن ابدعاتك
تقبل مرورى وتحياتى

taki007
10-26-2013, 19:24
طريقة رائعة في تقديم التحليل الفني و بالنسبة لي أجد أن التحليل الفني هو الأجدر بالإهتمام مقارلة بأنواع التحليل الأخرى و أنا أوافق جميع نضريات التحليل الفني قيما يخص حركه السوق تحسم كل شئ (market action discount everything) أو الاسعار تتحرك فى اتجاهات (prices move in trends) بالإضافة إلى التاريخ يعيد نفسه (history repeats itself) و هي فعلا حقيقة تجعل من التحليل الفني على رأس أنواع التحليل

انس بن تن
10-27-2013, 05:16
التحليل الفنى مهم جدا وهو من اسسا التى نعتمد عليها فى الفوركس
والتحليل الفنى يعتمد على اساس كثيرة منها خط الترند

رشا الهوارى
10-27-2013, 06:12
يعتبر التحليل الفنى والتحليل الاساسي يعتبر من الاساسيات التى يقوم عليها تحليل الاتجاة العام للسعر ويجب علينا ان نتبع الترند العام في صفقاتنا فلا نقوم بصفقة معاكسة ابدا للترند الا اذا حدث انكسار للسعر

mohamaher
10-27-2013, 18:15
مشكور كتير على الموضوع الرائع
وجزاك الله خيرا
فى شرح التحليل الفنى فى سوق العملات
تقبل مرورى

falcon26
10-28-2013, 03:29
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

sanadiab
10-28-2013, 04:38
لسلام عليكم
موضوع مهم جدا اخى واحيك على طرحه
ولاكنى بشكل شخصى اريد ان ابنى توقعات على معطيات او اعرف الاسباب
من ثم اطابق معطياتى على الشارتات اى التحليل الفنى
تقبل مرورى

madoujom
10-28-2013, 04:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
جزاك اللهَّ خيرا أخي علي هذا الموضوع المتميز
والشرح المفصل وارجو ان يستفيد جل الاعضاء من ذلك
ونتمنى منك المزيد من البحث بالتوفبق ان شاء الله

east26
12-10-2013, 05:44
انا احب ان اوجه اليك خالص الشكر والامتنان لهذا الموضوع الممتاز والغاية فى الاهمية والمفيد جدا ويكون
الرابح الاكبر هم الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس والى الامام دائما

محمد أبو بكر
12-22-2013, 17:30
السلام عليكم و رحمته و بركاته
التحليل الفني يا أخي الكريم يعتبر من ارقي التحليلات الموجودة
وهو التحليل الذي يعتمد عليه كبار التجار في الفوركس
و بالتوفيق للجميع

rsfbg2010
12-22-2013, 17:48
اسللام عليكم جميعا
مشكور ياخى على هذا الطرح المفيد
بارك الله فيك ياخى على المجهود المبذول منك
تقبل مرورى

guermazi hachem
12-22-2013, 18:10
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته التحليل الفني من خلال ما شرحته لنا يعتبر ركيزة في سوق الفوركس التي لا يمكن دخولها الا بالتحليل الفني

karam22
12-22-2013, 18:17
مشكور اخي الكريم علي سلسلة المواضيع المهمة عن التحليل الفني والاساسي
وفي انتظار المزيد من المواضيع القيمة الاخري ان شاء الله

Moro_Mezo
12-22-2013, 19:40
يمكن للمتداول التنبؤ بتحركات الأسعار في المستقبل عن طريق تحليل تاريخ آداء السوق، ويستخدم معظم المتداولين في سوق الفوركس التحليل الفني للحصول على منظور واسع حول تقلبات الأسعار في استثماراتهم، وحتى المتداولين باستخدام التحليل الاقتصادي يلجأون في بعض الأحيان لاستخدام التحليل الفني للحصول على صورة أوضح حول اتجاه العملة، وباستخدام التحليل الفني يمكن للمتداول تحديد ما إذا كان اتجاه السوق تصاعديا أم تنازليا أم أفقيا

harimeche
12-22-2013, 23:38
الســـــلام عليكم ورحمة الله

أين هته الدورة التي تتكلم عنهــــــــــــــا

هل ننتضرهـــــا في الأحلام أم ماا دا

لا حول ولاقوة إلا بالله

forexman55555
02-18-2014, 23:43
التحليل الاساسى لا يمكن مقارنته بالتحليل الفنى لان التحليل الفنى قوى جدا
و افضل من اى تحليل اخر و لابد لكل متاجر ان يتعلم التحليل الفنى اولا

amr mostafa
02-19-2014, 00:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
استراتجية تتكون من مزيد من الخبرات الكثيرة كي تتكون استراتجية جديدة شكرا اخى الكريم

salimned
02-19-2014, 03:09
السلام عليكم
مشكور اخي على تقديمك لهده الدورة التعليمية
للتحليل الفني لقد افدتنا بها كثيرا و ساحاول الاطلاع
دائما على النصائح التي تضعها و اتمنى لك النجاح في عملك
تحياتي سلام.

محمد عادل ابراهيم
02-19-2014, 03:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاااااااااته
شكرا لك اخى الكريم علاء الدين على هذا الموضوع
والتحليل الفنى اهم حاجه فى الفوركس:bravo:
ربنا يوفقك ويوفق الجميع :ok:

pic
02-27-2014, 04:32
اشكرك جدا على هذا الموضوع المفيد والمميز والوافر بالمعلومات القيمة واتمنى ان تقوم
دائما بوضع المزيد من المواضيع المفيدة والقيمة لكى تعم الفائدة على الجميع

محمد السيد محمد
02-27-2014, 16:25
نعم الفرق الواضح بين التحليل الفني والتحليل الأساسي .. ان التحليل الفني يعني بدراسة(ماذا حصل للسعر بالسوق ) ارتفع .. ام انخفض
أما التحليل الأساسي يهتم بدراسة (لماذا حصل ذلك بالسعر بالسوق ) يعني اسباب هبوطه أو صعوده

osamamamoon
02-27-2014, 16:57
تتحرك الاسعار فى اتجاهات وتميل للبقاء فى هذه الاتجاهات لفتره طويله قبل ان تتغير فمثلا اذا كان اتجاه الاسعار صاعد فانه يستغرق وقتا طويلا وفى الصعود قبل ان ينعكس ولان هذه هى طبيعه حركة الاسعار فالهدف من التحليل الفنى هو متابعه الاتجاه وملاحقته والتعرف على التغير فى اتجاهات الاسعار

سضقض
02-27-2014, 17:39
اهلا بيك اخي بالفعل التحليل الفنى دورة كبير فى السوق
ويعرفك اتجاة الاسعار من حين الى حين. تحياتي لك

caf
03-14-2014, 19:51
شكرا جدا يا اخى على هذا الموضوع وانا بالفعل سوف اقوم بحفظ هذا الموضوع
لاهمية الموضوع وانتظر منك ومن جميع الاعضاء المزيد من المواضيع المفيدة

alaeddine
03-14-2014, 22:03
التحليل الفني اكثر اهمية من التحليل الاساسي لكن هذا الاخير
مهم الى درجة عدم تجاهله في دراسة حالة السوق المستقبلية
وبالتوفيق للجميع إن شاء الله.

forex-2013
03-14-2014, 23:29
من المعروف أن التحليل الفني هو المخ والعصب الذي يجب على أغلب المتداولين
أن يهتمو بتحصيله وفهمه ،لكي يتمكنو من ادراك خبايا وتحركات السوق.

salimned
03-14-2014, 23:42
السلام عليكم
مشكور اخي على هده الدورة التعليمية للفوركس
لانها تساعدنا كثيرا في كيفية فتح شارت و القيام
بالتحليل عليه و اتمنى ان تفيدنا بجديدك دائما في المنتدى
موفق اخي.

zisimo
03-15-2014, 00:45
شكرا أخي الكريم على كل هته المعلومات القيمة والمفيذة و جزاك الله خيرا عليها
و أتمنى لك التوفيق في باقي أعمالك انشاء الله

saly17
03-15-2014, 00:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ...
التحليل الفنى من وجهه نظرى هو عالم الفوركس ذاته حيث ان من يتعلم اتجاه الاسعار فى المستقبل وكيفيه قراءه مسارات الاسعار مستقبلا
فانه يكون قد امتلك عالم الفوركس بنسبه كبيره ..فلك منى جزيل الشكر والتقدير اخى الكريم على فتح مثل هذا الموضوع وبالتوفيق لك

rami007
03-16-2014, 20:36
السلام عليكم
موضوع التحليل الفنى موضوع مهم جدا
واى متدوال لازم يعرف التحليل الفنى
كويس انك بدات التحليل الفنى
من البدابة ماتعبين معاك استمر
سلام تحياتي
بالتوفيق

جمعة عبداللة
03-17-2014, 08:13
اخى الكريم
ان انصار التحليل الفنى فى سووق العملات
يرو ان كل ما يؤثر على السوووق من اخبار وتقارير وكل التحليل الاساسى
يظهر على الشارت فى شكل اتجاة للسعر سواء صعود او هبوط

brahimtrader
03-17-2014, 18:09
سلام عليكم .موضوع التحليل الفنى موضوع مهم جدا واى متدوال لازم يعرف التحليل الفنى كويس انك بدات التحليل الفنى من البدابة ماتعبين معاك استمر
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

AMLAK
03-17-2014, 18:13
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه يمكن للمتداول التنبؤ بتحركات الأسعار
في المستقبل عن طريق تحليل تاريخ آداء السوق ويستخدم معظم المتداولين في سوق الفوركس التحليل الفني للحصول على منظور واسع حول
تقلبات الأسعار في استثماراتهم، وحتى المتداولين باستخدام التحليل الاقتصادي يلجأون في بعض الأحيان لاستخدام التحليل الفني للحصول على
صورة أوضح حول اتجاه العملة، وباستخدام التحليل الفني يمكن للمتداول تحديد ما إذا كان اتجاه السوق تصاعديا أم تنازليا أم أفقيا تحياتي للجميع

baderkhazma
03-17-2014, 18:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اشكرك اخي الكريم على هذه
الدورة الرائعة عن التحليل وارجو ان تبقى تزودنا بدوراتك المهمة وشكرا على معلوماتك ودوراتك

romyolove51
03-17-2014, 18:23

gamal20
03-17-2014, 18:52
متابعين معك اخى الكريم فى هذه الدوره واتمنى الا تكون من المواضيع المكرره الواحد بجد حس
خلاص ان مبقاش فى ابداع فى المنتدى

balou1991
03-17-2014, 19:13
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد الواحد يعمل ايه كل اما ادخل موضوع مكررررر
دي حاجة وحشة اوي يا جدع اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

yassoo011
03-17-2014, 19:21
حركة السوق تقوم بتغير شكل تحليل الى تحليل اخر وتغير الاتجاه
ونقاط الدخول والخروج من السوق معا في وقت واحد لذلك يجب متابعة السوق

azzam1000
03-17-2014, 19:33
فالمتداول الجيد يعتمد على التحليل الفنى لاسعار السوق وفعلا مثلما انت ذكرت ان التحليل الفنى يعتمد على كل ما يمكن ان يؤثر فى السوق ساء اكان اقتصاديا او سياسيا لانه بينعكس على حركة الاسعار

a7med84
06-17-2014, 18:55
اهم جزء فى التعلم اللى بيقابل المبتدئ هو التخليل الفنى بكل تنأكيد

لان التحليل الفنى اكتر من اسول ومهم جدا معرفه الاسلوب المناسب الى جانب الاستراتيجيه القويه لهذا الاسلوب

omer abulrahman osman
06-17-2014, 19:30
اهم جزء فى التعلم اللى بيقابل المبتدئ هو التخليل الفنى بكل تنأكيد

لان التحليل الفنى اكتر من اسول ومهم جدا معرفه الاسلوب المناسب الى جانب الاستراتيجيه القويه لهذا الاسلوب

scan
06-25-2014, 01:44
فى البداية احب اشكرك يا اخى على هذا الموضوع وانا فى غاية السعادة بالتفاعل الواضح من قبل
الاعضاء فى هذا المنتدى واتمنى ان يستفيد الجميع من هذه المواضيع المفيدة

ruse
06-28-2014, 14:31
السلام عليكم
في شرح التحليل الفني الذي يعتبر أحد عناصر المتداول الناجح

zakamessi
06-28-2014, 16:13
لـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
شكرا اخي لشرحك دورة التحليل الفي في سوق العملات

el andaloussi
06-28-2014, 20:29
حقيقة يا ×ي الفاضل أنا أعتمد على التحليل الفني
لا غير وأحب هذا النوع من التحليل لأن له مصداقية كبيرة وشكرا

gehad87
08-12-2014, 12:58
مش دورة تحليل فني سيادتك ده تحايل انت بتنقل كتاب جون ميرفي
تحليل الاسواق المالية بالحرف
مع تنسيق قليل
قال يعني هتعدي علينا والغريب في كل موضوع
مشاركات الشكر والتقدير

zinga7
08-14-2014, 13:50
. مكونات الناتج المحلي الإجمالي مثل
الإنفاق الاستهلاكي، والأعمال التجارية والاستثمارات السكنية والأسعار (التضخم) فهارس تضيء
التيارات الاقتصاد، والتي يمكن أن تترجم إلى فرص الاستثمار والتوجيه في
إدارة محفظة.

esshazly
12-22-2014, 19:05
السلام عليكم .. مشكوور اخي علي هذا الموضوع الرائع وانا استفدت منه بصراحه علي المستوي الشخصي ونتمني منك مواضيع احسن ومفيد لكل الاعضاء .. وبالتوفيق ان شاء الله في التداول مع انيستا فوركس والمنتدي

alaa eldeen
12-26-2014, 21:03
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع دورة التحليل الفنى وننتظر منك الجديد
تحياتى لك جزاك الله خيرا

Wassa04
12-26-2014, 22:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا ايخ الكريم اكييد التحليل الفني هو كل شيء
في الفوركس لتحديد الاتجاه العام للسوق

saiddeco
01-21-2015, 20:17
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته على الجميع في الموضوع معلومات جيد عن التحليل الفني و كيف يمكن البدئ فيه عن الطريقة الصحيحة و شكرا للجميع و.المرجو الاستمرار

mazouz
01-22-2015, 01:40
باسم الله الرحمان الرحيم
بارك الله فيك أخي الكريم على هذه المعلومات القيمة والتي ستساعدنا كثيرا
أدعو الله العلي القديرأن يوفق الجميع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

adil17
01-22-2015, 09:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود الكبير و على ما يتضمنه الموضوع من افادات و نحن جد ممتنين لك و نتمنى لك التوفيق و النجاح

ibrahim forex
01-23-2015, 18:37
التحليل الفني اكثر اهمية من التحليل الاساسي لكن هذا الاخير مهم الى درجة عدم تجاهله في دراسة حالة السوق المستقبلية

jiji
01-23-2015, 19:25
انا بشكر صاحب الموضوع على موجوده
معلومه مفيده جدا
موضوع بغايه من الروعه
جزاك الله كل خير
وجزاك الله كل خير على هذا المجهود الممتاز واتمنى لك التوفيق

مصراوى
01-23-2015, 19:36
اخى الحبيب التحليل الفنى هام جدا ولابد ان يكون متبع بالتعرف على الاخبار الاقتصادية لانهاى لا تتقيد باى تحليل يذكر وننتظر المزيد من تلك المواضيع الجيدةة والمفيدة

seif1987tt
04-17-2015, 16:15
من اشهر المحللين الفنيين و الاب الروحي لمدرسة التحليل الفني
هو اليوت و طريقتة التي تتكلم عن 8 موجات حركية للسهر في كل مرة

mechanical
09-07-2015, 16:14
السلام عليكم .... التحليل الفني من اهم الحاجات اللي انت لازم تتعلمها في التداول اتمني من الناس يهتموا
ب التحليل الفني وكمان التحليل الاساسي
اتمني ليك التوفيق في التداول والمنتدي

ayda taher
09-07-2015, 17:27
السلا م عليكم
ابالفعل التحليل الفنى يوازى التحليل الاساسى بشكل غير مباشر فالمحللون الفنيون يعرفون جيدا ان هناك اسبابا للصعود او الهبوط ولكنهم يعتقدون ان دراسه حركه الاسعار اكثر اهميه

nonam
01-30-2017, 17:59
السلام عليكم .... التحليل الفني من اهم الادوات اللي من الممكن ان تتعامل معاها في التداول ومن الممكن ان يكون السوق الحقيقي والتعامل وتطبيق التحليل الاساسي من اهم الادوات اللي انت من الممكن ان تتعامل معاها في السوق والمنصة

bakdz
01-30-2017, 23:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
التحليل افين مهم جدا في تجار ةالفوركس و هو الذي يساعد التداول على توقع اتجاه السعر و الكسب منه و تحديد الفرص الموجودة.

جمال صادق
01-31-2017, 01:10
من اهم ما يمكن ان استخدمة و لا نستغنى عنة فى التداول فى التحليل الفنى هو العمل باستخدام المؤشرات الفنية الجديدة ومثل البولينجر باندز و هناك نماذج فنية مثل الراس و الكتفية و الوتد و التداول باستخدام البرايس اكشن

larbi khirfa
01-31-2017, 01:14
اكيد التحليل الفني هو التحليل الاهم في السوق وهو فعلا بيعتمد على حركة السوق السابقة
وتوقع حركته في المستقبل عكس التحليل الاساسي اللي بيعتمد على الاخبار فقط

zizoo99
01-31-2017, 09:38
شكرا لك اخى على هذا الموضوع فمجال التحليل بالفوركس يسير فى اتجاهين متوازيين تحليل فنى و هو الخاص بدراسة الشارت نفسه و تاثير العرض و الطلب على حركة السعر و ايضا التحليل الاساسى و هو الخاص بمتابعة الاخبار الاقتصادية و تأثيرها على حركة الشارت

xmenflis1
02-20-2017, 00:46
مرحباً
شكراً على إضافة
تتعامل المؤسسات التي تعمل بالنظام الهامشي مع الأشياء الممكن المتاجرة بها بشكل وحدات ثابتة كل وحدة تسمى لوت lot .
بتوفيق للجميع

bebars zolfakar
02-20-2017, 02:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اخى الفاضل التحليل الفنى لابد منة فى معرفة تحليل الشارت واتجاة المؤشر ولا ننسى ايضا التحليل الاساسى لاهميتهم معا
تقبلوا مرورى وتحياتى
شكرا لكم

doaa sary
02-20-2017, 21:01
التحليل الفنى مهم جدااا
واهميتة وبيعبر عن حركة السعر السابقه للعملة
عن طريق المؤشرات
والشموع اليابانية
والترند لاين
مشكور ع الموضوع الهام

A.mustafa
01-04-2019, 21:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
التحليل الفني يا أخي الكريم يعتبر من ارقي التحليلات الموجودة وهو التحليل الذي يعتمد عليه كبار التجار في الفوركس اتمنى تقبل مروري...