PDA

View Full Version : سؤال ياشباب بخصوص الفوركس

jabbary
07-22-2016, 21:16
سؤال ياشباب بخصوص الفوركس ارجو المشاركة والرد عليه لان السؤال ده هيكون فارق في حياتي ان شاء الله
انا واحد من الناس في كلية هندسة ولكن مش حابب المجال بتاع هندسة ولا الشغل فيه لاني وجدت نفسي في مجال الربح عامة وان شاء الله الفوركس خاصة
فالسؤال هو اننا عايز يكون الفوركس هو شغلي الاساسي ومصدر دخلي فهل الفوركس مؤهل انه يوفرلي الفرصة دي فعلا وانه يكون مصدر دخل محترم ليا مستقبلا مع ادارة راس مال صارمة وعدم الطمع ؟؟
للعلم ان شاء الله راس مالي في الفوركس هيكون من ١٠٠٠$ ل ٥٠٠٠$ هل ده مؤهل انه يدخلي ربح ومرتب محترم شهريا مع ادارة راس مال صارمة زي ماذكرت ولوت قليل جدا
وللعلم ايضا مش هدخل الفوركس بقرش واحد الا لما اكون متعلم جيد جدا ان شالله اقعد سنة اتعلم مش هتفرق بالنسبة لي ومش مستعجل لاني بحط اساس قوي لما هو قادم ان شاء الله
ارجو المشاركة من اصحاب الخبرة للاستفادة ????????:woo::p:bravo::ok::dance:

nonam
08-01-2016, 14:10
السلام عليكم .... بالفعل التصور اللي عندك دة واللي انت عايز تعملة كويس جدا ومناسب جدا ومن الممكن ان تتعامل مع التداول وتتعلم الادوات الفنية من التحليل الفني والتحليل الاساسي الاخبار وهتعمل اللي انت عايزو .... انا طالب في هندسة ميكانيكا وشغال ف الموضوع كويس بس هدفي اني اجيب مصاريفي مش اكتر لذلك انا مش شاغل بالي اني اتعلم ... انا بنفذ توصيات بس ... ولو احتاجت اي مساعدة ابعتلي ع الخاص
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

doaa sary
08-01-2016, 18:03
اخى الكريم انت مهندس
لية تسيب شغلك او دراستك عشان الفوركس
انت ممكن تشتغل الاتنين والفوركس يبقا مجال مساعد بس
بالتوفيق ليك وللجمييع

adamarwan
08-01-2016, 21:57
دى اخى الغالى على الحساب الخبرت التى لديك
لكى تتمكن من ان تتعرف على السوق وان تجد
الامور المهمة التى فى السوق حظ موفق اخى الغالى
بتوفيق

bavely
08-01-2016, 23:08
يا اخى اعتقد انك من الممكن ان تتعلم الفوركس جيدا مع دراسة الهندسة و عند التخرج من الممكن ان تحدد الطريق الذى تسير فة و اعتقد ان الفوركس لا يتعارض مع العمل فى مجال الهندسة

zezo3
08-02-2016, 00:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاااته
بعد التحيه اخي الفاااضل
انا جديد فى المنتدي ولا اعرف افيدك كثيير
اجرو التوجه الى الدعم الفني سيكون اكثر افاده لك
اتمني لك الربح الكثير
تقبل مروري

devloppman
08-02-2016, 14:45
توجه إلى قسم الإستفسارات وضع استفساراتك فيه لكي تجد ردود مفيدة

القسم مخصص للمواضيع التعليمية فقط وليس مواضيع الإستفسارات

لنرتقي بمنتدانا يا إخوان ونحاول تنظيم أنفسنا

تقبل مروري، بالتوفيق

algendy
08-02-2016, 15:40
الاخ صاحب الموضع يسير فى الطريق الصحيح باذن الله لانه غير مستعجل على النتائج و لديه من رأس المال ما يؤهله للربح من الفوركس بصوره قد تغنيه عن العمل فى اى شئ أخر و اتمنى له التوفيق

ebn masr
08-09-2016, 18:52
لو انت مؤهل فى هذا المجال لكدة اكيد ربنا هايوفقك قبل ماتسال عن كدة هل انت لديك القدرة على ذلك عن طريق دراية وعمل وقراءة فى الفوركس

maryam1
01-13-2017, 20:20
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اكيد إن شاء الله , نشكر هذا المنتدى و طاقم الادارة على اتاحة هذه الفرصة العظيمة لنا والتي يمككنا من خلالها تحقيق بعض الارباح التي تساعد على المعيشة , فالبعض اشترك في منتدى الفوركس كدوام جزئي و الاخر كدوام كلي
بالتوفيق للجميع بإذن الله

alasfarahmad
01-13-2017, 20:23
السلام عليكم ورحمة الله
صديقنا الفاضل، لا شك في أن كل المتداولين المشاركين في الفوركس يرغبون في الحصول على مستويات عالية من الأرباح، وعلى الرغم من قناعاتي بأن هذا ممكن، غير أني على يقين بأنه ليس بالأمر اليسير، وقد يتحقق ولا يتحقق أيضا، بحكم تفاوت قدراتنا على التعامل مع الفوركس، ومع عمليات التداول، وحتى يصبح الفوركس مصدرا للدخل ينبغي أن يكون مبنيا على هبرات كبيرة ومهارات واسعة، ورصيد مالي كبير، اتمنى لك التوفيق والنجاح في عمليات التداول والله الموفق.

ahmedarab4
01-13-2017, 20:29
خى الكريم انت مهندس
بالتوفيق ليك وللجمييع..... اوكي

HadeerKamal1
01-13-2017, 20:31
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته جيد انك تعرف هدفك ولكن خد بالك انت بتقول بحب الربح يعني ممكن يكون لديك بعض الطمع احذر احذر ثانيا اهتم بالتعليم دايما اتعلم واعرف كل حاجه عن المجال ومهما كبرت اوعي تتعالي علي السوق علشان هتقع بشكل كبير.

Mr Fathy
01-13-2017, 20:33
بسم الله الرحمن الرحيم انا كمان اتمنى انى اعمل كدا قريب لكن الصراحة الاول يفيدنا حد من الخبراء والاعضاء المحترفين فى المجال الاول

ahmedarab4
01-13-2017, 20:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اكيد إن شاء الله , نشكر هذا المنتدى و طاقم الادارة على اتاحة هذه الفرصة العظيمة لنا والتي يمككنا من خلالها تحقيق بعض الارباح التي تساعد على المعيشة , فالبعض اشترك في منتدى الفوركس كدوام جزئي و الاخر كدوام كلي
بالتوفيق للجميع بإذن الله السميع العليم

GHOST_07
01-13-2017, 20:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي الكريم العلم والدراسة مهمين جدا في حياة الانسان انصحك بمواصلة دراسة الى ابعد حد ممكن, وبخصوص الفوراكس اذا متوفر معك مبلغ 5000 فهو مبلغ ممتز لبداية جيدة فقط حاول تعرف كيف تدير راس مالك وان شاء الله النجاحك نصيبك

ali gamal
01-13-2017, 21:02
نا جيت فترة سيبت شغلي وتفرغت للفوركس وكان معايا 7000 دولار هم مكافأة نهاية الخدمة واخر راتب وتفرغت 6 شهور والحمد لله حولت ال 7000 الي 20000 ولم اسحب الحساب خسر ثم استقر عند 16000 فسحبت الفلوس لاعادة ترتيب الاوراق والتحقت بعمل اخر (مؤقت) وقريبا سأتفرغ مرة اخرى باذن الله ..

a7medsedik
01-13-2017, 21:19
انا عن نفسي شايف ان الفوركس وحده لا يكفي والسوق متقلب فاهتم بمجالك فالهندسة من جانب واشتغل فيه وخصصلك ساعتين تلاته كل يوم لتعلم الفوركس خطوة خطوة لحد ما تتقن كل كبيرة وصغيرة فيه والدخول للتداول فيه وربنا يكرمنا جميعا

Saeed EL Sayed
01-13-2017, 21:56
بالطبع اخي الكريم المبلغ الي هتبدا بيه كويس جدا ويقدر يحققلك دخل شهري محترم لكن نصيحه مني ركز في دراستك افضل لان الفوركس مش مضمون يعني خليه وسيله دخل تانيه مع دراستك وشغلك في مجال الهندسه

Manoush
01-18-2017, 17:36
بعد التحيه اخي الفاااضل
انا جديد فى المنتدي ولا اعرف افيدك كثيير وبالتوفيق ان شاء الله للجميع

akram mohamed obaid
01-18-2017, 18:31
من وجهه نظري لايمكن الاعتماد على الفوركس كوسيله ربح اساسيه وترك مجال عملك الاصلي لكن يمكن الاستمرار في عملك الرئيسي وجعل الفوركس وسيله اضافيه لربح المال وعدم الاعتماد عليه بشكل اساسي تحياتي لك والموفقيه للجميع

Mastafa
01-18-2017, 18:32
فالسؤال هو اننا عايز يكون الفوركس هو شغلي الاساسي ومصدر دخلي فهل الفوركس مؤهل انه يوفرلي الفرصة دي فعلا وانه يكون مصدر دخل محترم ليا مستقبلا مع ادارة راس مال صارمة وعدم الطمع ؟؟
للعلم ان شاء الله راس مالي

yacine7
01-18-2017, 18:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ومغفرته
برأس مالك أعتقد أنه سيكون شغل احتياطي لا أكثر ولا أقل لا داعي لتضييع مستقبلك من أجله

aki
01-18-2017, 18:49
السلام عليكم ورحخمة الله تعالى وبركاته .
اكيد يا صديقي ممكن الفوركس يحقق لك دخل شهري جيد حسب شغلك وفهمك للفوركس وتحليلك لسوق واجتناب المخاطرة الكبير وادارة راس مال صارمة هي اساس المتداول الناجح.

سيد2017
01-18-2017, 19:07
يا اخى مجالك جيد جدا ويمكنك ان تحقق نفسك فى مجال الهندسة وتقوم بالتداول الى جانب عملك انا بعمل كده انا اصلا محاسب واقوم بتداول الفوركس الى جانب عملى وهذا المبلغ اللى حضرتك ذكرته يمكنك تحقيق ربح جيد منه يا اخى

Mounirmetawee
01-18-2017, 19:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الاخ العزيز
بالنسبه للفوركس واذا كان يمكن ان يكون مصدر دخل لك وعمل ثابت فانه اكيد ممكن ذلك اذا تدربت جيدا وتفرغت للمعرفه والتدريب فان الفوركس ممكن ان يكون عملك ومصدر دخل ثابت لك
تقبل مرورى ولك تحياتى

hamadasalama
01-18-2017, 19:18
الاعتماد علي الفوركس كوسيلة وحيدة للدخل اتقد فيها مجازفه كبيرة جدا لان سوق الفوركس من سماته هو المكسب والخسارة والاستراتيجيات والتحليل
يتغير من ان لاخر فلابد ان يكون لك عملك الاساسي له دخل ثابت والفوركس يكون دخل اضافي

tamermosa
01-18-2017, 19:23
طبعا مبلغ من ١٠٠٠$ ل ٥٠٠٠$ ده يعتبر مبلغ ممتاز جدا كبداية
بس نصيحة منى ما تدخلشي بمبلغ زي ده الا لما تبقى محترف الأول

Khaled metwally
01-18-2017, 19:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مجال الفوركس مجال واسع ومفتوح أن عرفت كيف تمشي على قواعده وأسلوبه الاستراتيجي فمن الأكيد انك ستجني منه الكتير مما يخول لك ان تجعله مهنة أساسية للعيش الكريم وفقا لمجهوداتك

simowan
01-18-2017, 19:25
تحية طيبة اخي الكريم
بالنسبة للموضوع اللي نشرته اعتقد انك ممكن تكسب اكثر بكثير من اي وظيفة في الدولة خصوصا انك داخل براس مال جيد حدا كبداية. لكن لازم تبدا في الفوركس الا لما تكون تعلمت فيه كل شيء و اصبحت عارف اغلب الخبايا اللي تسبب للناس الخسارة. بعدين ممكن تبدا التداول و انت مطمئن و الله يوفقك يا رب.

Tarek teto
01-18-2017, 19:45
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا لست معك في الرأي أن يكون الفوركس دخلك الاساس فهو ممكن ان يكون عمل او دخل بجانب عمل او دخل اخر .

csebai12
01-18-2017, 20:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي هلى الموضوع
نعم اخي يستطيع الفوركس ان يحقق لك ذلك شرط الخبرة الكثيرة و لعلم المتواصل لكن نصيحة لا تهمل دراستك و خول التوفيق بنها و بين الفوركس

Samira shabban
01-18-2017, 20:17
لا انصحك اخى الكريم بأن تجعل الفوركس مصدر دخلك الاساسى والوحيد لان السوق متقلب والاسعار غير ثابته ويمكنك اعتبار الفوركس دخل اضافى لك..

عبد الرحيم رافا
01-18-2017, 20:41
السلام عليكم و رحمة الله
نعم يا اخي ممكن يكون الفوركس هو شغلك الاساسي و انا ايضا لي نفس الفكرة لاني ما وجدت مشروع ارتاح له من غيره

amine bajjou
01-18-2017, 20:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا انصحك اخي الكريم بالرجوع الى شغلك فالهندسة مهنة ممتازة و جعل الفوركس كشغل اساسي هذا خطا فادح و ستندم علييه

sinaa
01-18-2017, 21:03
بعد التحيه اخي الفاااضل
انا جديد فى المنتدي ولا اعرف افيدك كثيير
اجرو التوجه الى الدعم الفني سيكون اكثر افاده لك
اتمني لك الربح الكثير
تقبل مروري

mahboub
01-18-2017, 21:06
وأفضل أزواج للتداول اسكالبينج
EUR/USD
USD/JPY

وأنصحك أخى الكريم فى بداية تداولك سواء طويل أو قصير الأجل أو سكالبينج
أن تبدأ بالتداول على زوج
EUR/USD
لأنه أفضل زوج فى التداول والتحليل والسبريد والسيولة والحركة
فعلا هو الزعيم
ثم بعد ذلك تاجر على بقية الأزواج
ومع الخبرة والوقت سوف تستطيع أن تميز بنفسك

بروفسير العرب
01-28-2017, 18:07
افضل مبلغ تقدر تتدول به فى الفوركس هو فوق 500 دولار
وكلما كان راس المال كبير كلما كان المخاطرة فليله على الحساب

فوريكسي
01-28-2017, 18:50
لا اعتقد ذلك اخي الا اذا كنت تشتغل في شركة وساطة مثلا شكرا جزيلا لك أخي الفاضل على الموضوع بارك الله فيك وبالتوفيق لك إن شاء الله ولجميع الاعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عبد الرحيم رافا
01-29-2017, 17:40
السلام عليكم و رحمة الله
الفوركس يا اخي صعب و يجب ان لا تخاطر دائما ما نوصي على المخاطر و كل احد يعطيك نصيحة اعلم انه تالم من الخسارة

karkory100
01-29-2017, 18:17
النجاح فى سوق الفوركس ليس بل بالأمر الهين ، فهو يحتاج إلى بحث دؤوب مستمر عن كل ماهو جديد ، مع التعلم من الأخطاء ، وبمرور الوقت تتكون الخبرات ليصبح لكل متداول فلسفة خاصة ، لكن مهما تشعبت الرؤى تظل عوامل النجاح لدى الجميع ثابتة لاتتغير ، ويحرص على إتباعها المحترفون قبل المبتدئون .. نذكر منها :
أعداء الفوركس ثلاثة : الطمع ، الخوف ، الجهل .. سبب واحد من هؤلاء كفيل بنسف حسابك فى غضون أيام قلائل .. فكن على حذر .
لاتتاجر وقت الأخبار أو النشرات الإقتصادية أو إذا حدث ظرف طارئ سواء كانت كوارث طبيعية أو بشرية ، ففى هذه الأوقات تتحرك أسعار العملات بطريقة عشوائية غير مدروسة ، وغير خاضعة لأى مؤشر .
أفضل زوج يمكنك المتاجرة به هو اليورو/ دولار .. ففى هذا الزوج تكون مؤشرات الحركة صعودا وهبوطا أعلى مايمكن ، وبالتالى فنسبة الخسارة فى تداوله تكاد تكون نادرة .
يعتبر زوج العملات دولار/ ين من أفضل الأزواج من حيث خضوعه لحركة المؤشرات والتوقعات ، كما أن نسبة مخالفته للإحتمالات هى الأقل بين الأزواج الأخرى من العملات .
يفضل الإبتعاد عن التداول بالعملات الهجينة .. فالإسبريد الخاص بها أكبر من المعتاد ، كما أن نسبة خضوعها للمؤشرات منخفض ، وإذا كانت لديك الرغبة فى هذا النوع من التداول ، فعليك بدراسة أنماط تحرك الأسعار لتلك العملة ، وتحديد نقاط الإرتداد السعرى المعتاد .
أقوى وأهم خبر يؤثر على سعر الدولار هو تقرير التوظيف بغير القطاع الزراعى ، ويصدر هذا الخبر غالبا يوم الجمعة الأول من كل شهر .. أما الخبر الثانى من حيث الأهمية فهو معدل سعر الفائدة .. والجدير بالذكر أن العلاقة بين هذين الخبرين وسعر الدولار علاقة طردية بحتة ، فإذا جاء هذا الخبر بمؤشر إيجابى يؤدى ذلك إلى إرتفاع سعر الدولار ، والعكس صحيح

bilal0007
01-29-2017, 21:33
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي هلى الموضوع
نعم اخي يستطيع الفوركس ان يحقق لك ذلك شرط الخبرة الكثيرة و لعلم المتواصل لكن نصيحة لا تهمل دراستك و خول التوفيق بنها و بين الفوركسC

capoeira
01-29-2017, 22:05
السلام هليكم ورحمة الله وبركاته فى البداية احب اقول ان فى حالة عدم حبك لمجال الهندسة
وتريد العمل فى مجال الفوركس فيجب ان توجه نظرك تجاه الدراسة الخاصة بهذا المجال لكى يكون
مصدر دخل لك كما تريد

Mony Ezzat
01-31-2017, 22:39
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرتك احسن شيء انك تدخل الفوركس الى جانب ممارسة الهندسه انما انا مش عندي شغل اخر فمتفرغه للفوركس

Samira shabban
01-31-2017, 22:42
اخى الكريم
يمكنك عمل توازن بين دراستك او عملك وبينةشغلك على الفوركس ولا انصحك بالتخلى عن عملك لاجل الفوركس ولكن اعتباره دخل اضافى لك ..
وشكرا

MohamedMoamen
01-31-2017, 22:48
يمكنك تحقيق ربح كبير يا أخي الكريم والاعتماد على الفوركس كمصدر دخل أساسي لك
ولكن يجب أن تكون لديك إدارة رأس مال صارمة مع رأس مال كبير حتى يتحمل حسابك
الانعكاسات الكبيرة

ابوفؤاد
01-31-2017, 22:54
من الممكن ان تربح م هذا المبلغ حوالى 500 دولار شهريا و انكان هذا المبلغ جيد للك و هو ما يوزى حوال 10 بالمائهمن راس المال فمرحبا بك فى الفوركس و لكن كما قلت كن متعلم جيد لكى لا تخسر مالك

emin14
01-31-2017, 22:58
كيد إن شاء الله , نشكر هذا المنتدى و طاقم الادارة على اتاحة هذه الفرصة العظيمة لنا والتي يمككنا من خلالها تحقيق بعض الارباح التي تساعد على المعيشة , فالبعض اشترك في منتدى الفوركس كدوام جزئي و الاخر كدوام كلي

سما سعيد
01-31-2017, 23:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم مدام عندك هدف كبير كده هتوصل طبعا بتزن الله والاهم التعليم الجيد علي حساب تجريبي والله الموفق والمستعان

edisoninfo5
01-31-2017, 23:39
نعم اخي هذا كافي جدا لكي تحصل علي ربح رائع وثابت ولكن يلزمك الاستراتيجات الناجحه والمربحه وان تكون دقيق في الفوركس بالتوافيق

reyad george
02-01-2017, 00:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته من الممكن ان تتعلم الفوركس جيدا مع دراسة اى شئ لان تعلم الفوركس و تداولاته ستكون بارت تايم و ليس فول تايم بالتوفيق للجميع ان شاء الله يا اخى

alonsoo
02-01-2017, 08:18
ان شاء الله اخى الفاضل المهم الاول انك تتعلم صح على حساب تجريبى ومبلغ 5000 دولار مبلغ ممتاز للبداية فى التجارة والتداول

wwwfox12348
02-01-2017, 08:46
في الحقيقه بص انا هكلمك بصراحه انت عندك فكر حلو وعندك طموح جميله جدا بص انت طبعا ده مؤهل بس احذر لان الفوركس مجال خطير ف تعلم جيدا حتي لاتندم اخي الكريم في النهايه اتمني لي ولك التوفيق وشكرا

muhammad ismail
02-01-2017, 11:46
بالنسبه لراس المال 1000 $ الى 5000 $ هو راس مال محترم وكبير بالنسبه لمتداول مبتدئ لكن لو فعلا عندك
خبرة وهتتبع سياسه ادارة راس مال صارمه وتتجنب الطمع ممكن يوفرلك دخل كويس جدا

Hanaasnaa
02-01-2017, 12:39
السلام عليكم ورحم. الله وبركاته اخي الكريم اولا هذا عظيم وكويس وانصحك ايضا بقراءة التحليل ومعرفة عيوبه ومميزاتها لاختيار الاستراتيجية المناسبة والله يوفقك واناكمان بتبع الاسلوب هيدا لأوفر مصاريفي والله يبشر بالخير يارب للجميع

مروه عصر
02-01-2017, 12:42
السلام عليكم
شكرا لك طرح هذا الموضوع موضوع قيم جدا واهم شئ انك تتعلم بافعل حتى تستطيع العمل بالفوركس وتحقيق الاهداف التى تسعى اليها واتمنى من الله ان يوفقك الى ما تريد

zakariacr07
02-01-2017, 14:31
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أخي الفوركس تستطيع الإعتماد عليه و تحقق دخل جيد خاصة أن رأس مالك جيد لكن نصيحة من عندي إشتغل في الهندسة و الفوركس لكن نظم وقتك فقط

Rozeta
02-06-2017, 02:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي عليك التفكير جيدا وااخذ راي الخبراء في الفوركس واتمني ان يوفقك الله

big.pharaoh
02-06-2017, 02:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... مبدأيا الفوركس عالم مش سهل ويحتاج لخبره طويله عشان تقدر انك تحقق منه ربح كويس لكن مع الوقت ممكن تقدر تأمن منه دخل شهري ان شاء الله

Samira shabban
02-06-2017, 02:57
انا لانصحك باعتبار الفوركس مصدر اساسى ووحيد للدخل وذلك لتقلبات السوق وعدم ثبات الاسعار ولكن يمكنك اعتباره دخل اضافى لك...
وشكرا لك...

Sofien
02-06-2017, 05:46
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، أولاً يمكن للفريكس أن يكون مصدر دخل وافر للمال ولكن

هذا ليس بالأم السهل عليك بالعمل والصبر وأخذ كل الوقت المطلوب لتعلم قبل أن تبدأ في جاني الأرباح

latraaa
02-06-2017, 11:02
و الله يا اخي الكريم اقول لك و للجميع أنه يمكنك أن تقوم بالعمل على التعلم الحقيقي و هدا الأمر يا اخي الكيرم يمكنك أن تحققه إن شاء الله من خلال التعامل مع المنتدى و الدي تم تقديم الكثير من المواضيع الراقية القيمة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع غن شاء الله أخي الكريم

moneer
02-06-2017, 12:08
السلام عليكم
اخي الكريم بما انك مهندس تستطيع التعلم جيدا "
الموضوع مش صعب ومش سهل
ادرسه جيدا " وتعلم عن طريق الفيديوهات
يوجد الكثير من الفيديوهات التعليمية
وجرب العمل على حساب تجريبي ومن ثم ابداْ التداول
تحياتي

LAMIA1976
02-06-2017, 12:33
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الفاضل افضل ان تجعل من الفوركس عمل زياده لانك مش ضامن المستقبل فيه ايه انت تدرس و تنجح لانه هو سلاحك المضمون و الفوركس زياده و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

zeze2017
02-06-2017, 12:59
شكرا اخى الكريم على المعلومات المميزة وفعلا الفوركس عالم كبير مليئ بالاسرار
تقبلوووووووووو مروووووووووووورى
ومن نجاح الى نجاح

marwan emad1
02-06-2017, 13:28
السلام عليكم اخي
انصحك بالا تترك التعليم ويمكنك الشغل ايضا ف الفوركس لاكن افرض انك اتيت في شهر ما وخسرت ماذا ستفعل من اين ستصرف لاكن اذا كملت تعليمك سوف يكون دخل ما ايضا من عملك تقبل مروري

lbebulk
02-06-2017, 13:31
من الواضح أنك سوف تدخل الفوركس بمبلغ راس مال كبير نسبيا
أنا انصحك بالتعلم أولا لكى لا تخسر راس ماللك
وأنصحك أيضا بالتعلم أولا على الحسابات التجريبية
بأموال وهميةي وهى أرقام فقط لكى تستطيع التداول وتحقيق مبلع ومرتب شهرى مثل ما تريد

latraaa
02-06-2017, 15:45
يا اخي الكيرم الحمد لله يمكنك أن تحقق الكثير من الأمور الراقية القيمة و ارى أن الموضوع فيه الكثير من المواضيع التي تم تقديمها و لله الحمد، على اية حال أقو للك و للجميع أنه يمكنك أن تحقق الكثير من المعلومات الراقية القيمة إن شاء الله، بالتوفيق بك و للجميع إن شاء الله

Mustafa gamal
02-06-2017, 16:35
سوق الفوركس هو سوق تجارة العملات الأجنبية و هو السوق المالي الأكبر في اعالم بحجم تداول يومي يصل ل 5 تلريون دولار

ashmawey
02-06-2017, 16:50
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

rix215
02-12-2017, 00:36
بسم الله الرحمن الرحيم
هذا ممكن ولكن ليس بالامر السهل فقد تختفي ال5000 دولار في لمحة عين فهذا المجال يحتوي على العديد من المخاطر
ولكن في المقابل ان تعلم جيدا وطبقت ماتعلمته في حسابات الديموا لن يكون هذا الحلم مستحيلا
بالتوفيق للجميع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله و الحمد لله
اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد

nour3iny
02-12-2017, 01:30
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
انت كده ماشى فى الطريق الصحيح طالما حابب المجال وعايز تتعلمه كويس وتبدء صح وممكن يكون ليك دخل شهرى محترم بس مجال الفوركس زى ما فى مكسب فى خساره

ahmedmahmoud2017
02-12-2017, 02:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالطبع اخي بالفعل سيكون مصدر لربح جامد ولكن يتطلب وجود الخبره تقبل مرورى

ابوعلى
02-12-2017, 02:21
السلام عليكم ورحمه الله اكيد ياخى الكريم انت ممكن تغير اسلوب حياتك والمعيشه ترتاح من الموضوع ده اكيد وربنا يوفق الجميع ان شاء الله اخى الكريم تقبل المرور

ahmedm
02-12-2017, 14:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم طبعا يا غالي لانك لو تداولت بدون طمع وبعقلانية وبدون مجازفة هتقدر انك تحقق ربح يقارب الـ 30 في المية من راس المال يعني لو 5000 دولار تقدر تحقق منهم حوالي 1500 دولار شهريا

Abdiaziz
02-12-2017, 14:40
السلام عليكم نعم يمكنك المتجارة بالفوركس والتعليم شيء اساسي بدون التعليم الفوركس بيصبح مقامرة بحسابك
واخي الكريم تعلم الاستراجيات بشكل صحيح وابدا بحساب ديموا في البداية
والله ولي التوفيق

عبد الرحيم رافا
02-12-2017, 14:47
السلام عليكم و رحمة الله
ان شاء الله عز وجل يكون الفوركس هو دخلك الاساسي و مصدر رزقك م عيش في المستقبل بالالتزام يا اخي و الصبر

Ayman Abdellatif
02-12-2017, 14:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
اخى الكريم لا انصحك ان تعتمد على الفوركس فى بداية حياتك كمصدر رئيسى للدخل حتى لا تعيش تحت ضغط نفسى كبير و انما اجعلة دخل اضافى حتى تتمكن منه و بعدها قرر اذا ما اردت ان تتفرغ له و بالتوفيق

elbe4lawy
02-12-2017, 18:26
السلام عليكم .... بالفعل التصور اللي عندك دة واللي انت عايز تعملة كويس جدا ومناسب جدا ومن الممكن ان تتعامل مع التداول وتتعلم الادوات الفنية من التحليل الفني والتحليل الاساسي الاخبار وهتعمل اللي انت عايزو .... انا طالب في هندسة ميكانيكا وشغال ف الموضوع كويس بس هدفي اني اجيب مصاريفي مش اكتر لذلك انا مش شاغل بالي اني اتعلم ... انا بنفذ توصيات بس ... ولو احتاجت اي مساعدة ابعتلي ع الخاص
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

fadegogo22
02-12-2017, 18:51
اخى الكريم يمكنك تعلم الاثنين جنبا الى جنب خصتا الهندسه لها مجالات عمل كبيره يمكنك ان تعمل بدوام جزءى و ان تتابع الفوركس خصتا بعد التعلم سيصير الامر سهل

capoeira
02-12-2017, 19:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان الفوركس لايمكن ان يكون عمل اساسى على الاطلاق
لما يوجد به من تقلبات خطيرة مهما كان حسابك الافضل ان يكون عمل اضافى

ahmedmahmoud2017
02-12-2017, 19:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفوركس مفيد جدا ومن الممكن ان يكون مصدر دخل جيد لاى شخص لكن بشرط الاجتها د

grow
02-12-2017, 19:09
لا منصحكش بكدا
الفوركس مينفعش يبقا دخل اساسي
\ممكن يبقا دخل وجمبه دخل اخر السبب ايه بقا
ان الفوركس ذي ما ف ربح ف خساااره كتير
بالتوووفيق للجميع

ahmedmahmoud2017
02-12-2017, 19:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته للاسف اخي انا من الاشخاص المبتدئه داخل مجال افوركس تقبل مرورى اخي وجزاك الله خيرا

tolin
02-12-2017, 19:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.....انت ممكن يكون الفوركس مصدر الدخل الوحيد وممكن تحقق ارباح كويسة من المبلغ اللى ناوى تتاجر بيه بس اتعلم التداول الاول

samehsaeed13
02-12-2017, 19:56
كل متداول ليه الخطه اللي بيحددها
او بمعني اصح ليه هدف بيحددو وبيمشي عليهها
يجب ع كل متداول ان يحدد هدف قبل دخول الصفقه
بالتوووفيق للجميع تحياااتي لك

ali gamal
02-12-2017, 20:03

skylol
02-12-2017, 20:08

اخي الغالي ليش تترك دراستك عشان الفوركس الافضل انك تخلص دراستك وفي نفس الوقت ادخل الفوركس وتعلم وهيك بكون افضل

Samira shabban
02-12-2017, 20:10
اخى الكريم لا انصحك باعتبار الفوركس مصدر اساسى ووحيد للدخل وذلك لتقلبات السوق وعدم ثبات الاسعار ولكن يمكنك اعتباره دخل اضافى لك
وان تهتم بدراستك وعملك اولا ...
وشكرا

ashmawey
02-15-2017, 00:49
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

zaheralwan
02-15-2017, 01:20
اخي ممكن التوافق بين عملك في الهندسة وسوق الفوركس اولها حيكون صعب مع كتر الممارسة والتعلم واكتساب الخبرة سيكون عندك وقت للاثنين وتستطيع ان توفق بينهما

hamadasalama
02-15-2017, 01:49
طبعا يا اخي الكريم 1000 دولار كافيه انها تدخل ربح محترم انت لو حددت لنفسك شهريا 200 دولار شهريا ربح سوف تضمن لنفسك مستوي معيشة علي الاقل دخل ثابت لك

brahim123
02-15-2017, 01:50
أي شركة وساطة ماليه لتداول العملات توفر خدمات تداول العملات مقابل هامش ربحي ثابت على زوج العملة يسمى (سبريد)، مثلاً تشتري الدولار مقابل اليورو بسعره الحالي لنفترض أنه عند 1.4600 والشركة تضيف على هذا السعر هامش ربحها ولنقل 4 نقاط بفارق عن سعر الشراء بمعني أنه اذا طلبت شراء العملة بهذا السعر فإن سعرها بالمحفظة سيكون 1.4604، وأسعار العملات تتحرك حسب النقاط صعوداً أو هبوطاً بمعنى أنه لو تحركت العملة صعوداً 5 نقاط فإنك في هذه الحالة تكون ربحت نقطة واحده بعد خصم هامش ربح الشركة، والنقاط تحتسب بتحرك آخر رقمين في الخانة العشرية مثلاً السعر عند النقطة 1.4600 وتحركت العملة صعوداً إلى 1.4650 هذا يعني أنك كسبت 50 نقطة أو خسرتها في حالة هبوط السعر إلى 1.4550 وأحتساب النقاط يأتي بناءً على حجم العقد آخذين بعين الإعتبار مستوى المخاطرة وأهمية تجنب المخاطرة العالية.

mrramy
03-21-2017, 09:58
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد التحيه اخى الفاضل الفوركس فرصه كبييرة للربح ولكن بالتعلم والصبر والمثابرة ودخولك الصفقات من نقطة جيدة حتى لا ينعكس السعر عليك
تقبل مرووورى

abdallah.2017
03-21-2017, 15:55
كل ما عليك هو التعلم والبحث عن التعليم للفوركس بشكل كافى وحتى تتمكن من الدخول للفوركس واتخاذ الصفقات .

ayman samy
03-21-2017, 16:10
بسم الله اخي الكريم من الواضح انك قمت بوضع خطه جيده لدخولك سوق الفوركس بعيده تماما عن العشوائيه ولكن حاول ان تكون اكثر اتزان ولاتضحي بدراستك ومجهودك بهذه السهوله

جمال صادق
03-21-2017, 16:19
يمكن الاعتماد على السوق فى الفوركس من اكثر المجالات التى تكونة مشهورة بالعمل و الانتشار فى المجال المالى العالمى و انة افضل من البورصة فى الكثير من المراحل الاخرى

grow
03-21-2017, 16:29
انت مهندس يا اخي ليه تسيب شغلك
والمهنه الكويسه دي عشاان اللفوركس نظم وقتك كووويس
خلي وقت لشغلك الخاص ووقت للفوركس لان الفوركس مليئ بالخسااره
اتمنا تسمع نصحتي تقبل مروري تحيااتي لك

fathi22
03-21-2017, 16:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل
اخي مجال الفوركس مجال خطير جدا اكمل دراستك واشتغل وان احببت مجال الفوركس فاجعله مجال دخل ثانوي وليس اساسي

mohamed shams
03-21-2017, 17:00
السلام عليكم اخى الكريم
الربح لن ياتى براس مال كبير ولكن الربح ياتى بالتدريب والتعليم المستمر والخبره
بالتحليل
بالتوفيق اتمنى لك الارباح

hamadasalama
03-22-2017, 00:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الفاضل الفوركس مجال محترم وممتع ولكن لا تعتمد عليه لوحده في دخلك فلابد ان يكون لك دخل خاص بك والفوركس يكون ثانوي

فهمى لاشين
03-22-2017, 09:14
اهلا ياهندسه
العمل فى الفوركس يمكن اتعطيه كل اهتمامك ويكون شغلك الشاغل
ولكن ليس بهدف تحقيق الثروات
ولكن بهدف التميز والعمل فىمجالك المفضل وهو فى النهاية سيحقق لك
درجة عالية من الاستقرار المالى ولكن ايك ان تترك الدراشة
تقبل تحياتى

محمدفؤاد
03-22-2017, 10:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الغالى من الممكن ان تتعلم الفوركس جيدا مع دراسة الهندسة
و عند التخرج من الممكن ان تحدد الطريق الذى تسير فة و اعتقد ان الفوركس لا يتعارض مع العمل فى مجال الهندسة

mostafa1995
03-22-2017, 10:51
بسم الله الرحمن الرحيم
اكمل دراستك اولا وتعلم واعمل فلوس وانت تتعلم عادي يعني اهم شيء التعليم

latraaa
03-22-2017, 12:06
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمتا بها و التي اتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله و على اية حال أخي الكريم اقو للك و للجميع أنه لابد من العمل على التعلم القيم و هدا الأمر سيمكنك أن تحققه من خلال المنتدى إن شاء الله

Zinou0008
03-22-2017, 12:13
بالنسبه لراس المال 1000 $ الى 5000 $ هو راس مال محترم وكبير بالنسبه لمتداول مبتدئ لكن لو فعلا عندك
خبرة وهتتبع سياسه ادارة راس مال صارمه وتتجنب الطمع ممكن يوفرلك دخل كويس جدا

katagoroumma
03-22-2017, 13:57
السلام عليكم
بعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد
ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون
أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون
كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل صفقة ربح
بالتوفيق لك
سلام

alatn123
03-22-2017, 16:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
انصحك بعدم الدخول براس المال الي ذكرته لأنو مبلغ كبير بالنسبة لمبتدأ مازال لا يعرف اساسيات السوق , ابدأ بالتعلم اولا و طبق على التجريبي
بالتوفيق يا غالي

stethoscope
03-22-2017, 16:49
السلام عليكم بس هو مش عيب انك تكون طموح وده اجمل شئ فى الحياه وساعد ناس كتير انها تنجح فى تحقيق هدف ها لان الطموح حافظ بس نظرا لأن س ق الفوركس كبير ويوم يخليك بالسماء ويوم فالارض ارى انه لا يصلح أن يكون مصدر الدخل الوحيد او الاساسى للمعيشة

MomoNafai
03-22-2017, 18:30
السلام عليكم اخي . اكمل دراستك اولا تم بعد دالك ادا وجدت نفسك مستعد لدخول سوق الفوركس ادخل . لكن تحصيلك العلمي اولا.

michael1
03-22-2017, 18:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم من الممكن ان تبدا بمبلغ 500 دولار اولا
ويجب ان تتعلم الفوركس جيدا لانه ليس باللعبة التى من الممكن ان تربح بها الكثير من الاموال

khaled212
03-22-2017, 19:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
يمكنك التعلم الجيد والبدء في الفوركس لربح مبلغ شهري يساعدك علي المعيشة .
وبالتوفيق للجميع ...........
تقبل مروري ...........

asmaamagdy
03-22-2017, 19:14
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
انا ارى ان العمل هنا فى الفوركس لا يجعلنا ان ترك اشغالنا ابدا لا هو عبارة عن سوق وصفقات تحمل الربح والخسارة وتعلم جيدا امور الفوركس قبل البدء فية

fayadansakr
03-22-2017, 19:16
المجال جميل جدا وبه ارباح كبيرة
ولكن قبل اى شىء لابد من التعلم جيدا وتطبيق كل ما تتعلمه على حساب تجريبى ثم تبدا بعد ذلك العمل على الحساب الحقيقى بحجم لوط يناسب حجم راس مالك

grow
03-22-2017, 19:34
انا شيفه يا اخي الفاضل انك بتفكر بطريقه غلط جداا
انت مهندس كمل ف شغلك ونظم وقتك
خلي وقت خااص لشغل الهندسه وشغل الفوركس وقت اخر
دي نصيحه اخوياااا

smartawi
03-25-2017, 14:39
لا اظن ياا خي بصراحة ان الفوركس ممكن يكون مصدر عمل اساسي وممكن العيش من خلال دخله
اصلا يا طيب الدخل في الفوركس ممكن لا يكون ويكون بدله خسارات فلاافضل جعل الفوركس مصدر دخل اضافي لا غير

abo.tali.wtalin
03-27-2017, 06:46
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم من راى المتواضع حرام تسيب شغلك مجال الهندسة كويس انا راى تخلى الفوركس بجانب الهندسة
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

waelmma
03-27-2017, 06:53
:)):o:yahoo: اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة ان الفوركس مجال به خطورة عالية يعنى ممكن تكسب منه الكثير لكن ممكن
ايضا فى دقائق قليلة تخسر كل شىء علشان كدة هو لايصلح لان يكون عمل وحيد لكن ممكن ان يكون عمل اضافى فقط

ebn masr
04-02-2017, 18:06
انت طالما ماتعرفش اى حاجة فى سوق الفوركس ا. متاجرة العملات يبقا لازم انك تتوجه الى المنتدى وتسال وتعمل موضوعات وتتعلم بنفسك

abo.tali.wtalin
04-02-2017, 18:53
السلام عليم ورحمة الله وبركاتة
حضرتك سبق وقلت لحضرتك خد الفوركس بجانب عملك فى الهندسة كدخل اخر ارجو تكون اخد قرارب على هذل
برجاء تقبل مرورى على موضوعك

Hamza El36
04-08-2017, 18:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
بالنسبة لي الفوركس ما هو غلا دخل إضافي فقط..
ولا يمكن أن يكون له مدخول شهري ثابت..
متمنياتي لك بالتوفيق
تحياتي

yousee
04-08-2017, 19:10
ادا أردت أن يكون الفوركس هو شغلك الأساسي عليك ان تمر بكتير من المراحل وهده المراحل اخرها أن يكون عندك دخل قار من الفريكس بعد دلك يمكنك أن تتفرغ له

hosam2020
04-08-2017, 19:12
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
البونص اصبح ١٥٠ دولار فى الشهر اقصاه
و يتحول لحسابك فى الاسبوع الاول من كل شهر

مصطفي السيد
04-09-2017, 06:42
سؤال ياشباب بخصوص الفوركس ارجو المشاركة والرد عليه لان السؤال ده هيكون فارق في حياتي ان شاء الله
انا واحد من الناس في كلية هندسة ولكن مش حابب المجال بتاع هندسة ولا الشغل فيه لاني وجدت نفسي في مجال الربح عامة وان شاء الله الفوركس خاصة
للعلم ان شاء الله راس مالي في الفوركس هيكون من ١٠٠٠$ ل ٥٠٠٠$ هل ده مؤهل انه يدخلي ربح ومرتب محترم شهريا مع ادارة راس مال صارمة زي ماذكرت ولوت قليل جدا
وللعلم ايضا مش هدخل الفوركس بقرش واحد الا لما اكون متعلم جيد جدا ان شالله اقعد سنة اتعلم مش هتفرق بالنسبة لي ومش مستعجل لاني بحط اساس قوي لما هو قادم ان شاء الله

لا اعتقد اخي الكريم انه يمكن الاعتماد
علي الفوركس وحده كدخل ثابت فهي تجاره متقلبه
لا يجوز في البدايه علي الاقل الاعتماد عليها

marwa94
04-09-2017, 13:09
سلام عليكم ورحمة الهه تعالى وبركاته
هل توحد طريقة اخرى للريح البونص ماعدى الردود وشكر

Abu_Yassin
04-09-2017, 13:16
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الكريم من الممكن طبعا يكون الفوركس مصدر لدخلك الأساسى وفى ناس كتير بتعتمد على الفوركس كمصدر للرزق بس ده هيتطلب منك التدرب على الفوركس وأكتساب الكثير من الخبرة

mabrouk
04-09-2017, 13:23
اخى العزيز اعتقد انه من الافضل ممكن الفوركس يحقق لك دخل شهري جيد حسب شغلك وفهمك للفوركس وتحليلك لسوق واجتناب المخاطرة الكبير وادارة راس مال صارمة هي اساس المتداول الناجح تقبلو جميعا مروري والسلام عليكم

بدر اشطيبي
04-09-2017, 13:41
الفوركس مجال جميل سهل لكنه ممتنهع الا على الذين
يملكون الارادة القويةو الرغبة في النجاح و التعلم شكرا لكم

eng.medhat2017
04-09-2017, 14:01
اخى الكريم انا افضلك انك تعتمد على مهنتك فى الهندسة لانها على الاقل هتدخلك دخل ثابت اما الفوركس لا تعتمد علية بشكل اساسى لانه ممكن يخسرك كل راس مالك

M0hsenalawady
04-09-2017, 14:32
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته تحياتي للجميع
اخي الكريم مشكور على هذا الموضوع وطبعا الكلام ده مضبوط جدا جدا وتمنياتي لك بالتوفيق وجزاكم الله خيرا على المجهود المبذول والرائع.

midobols
04-09-2017, 14:53
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
اكيد إن شاء الله , نشكر هذا المنتدى و طاقم الادارة على اتاحة هذه الفرصة العظيمة لنا والتي يمككنا من خلالها تحقيق بعض الارباح التي تساعد على المعيشة

zunebha
04-09-2017, 14:55
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اخي الفاضل الفوركس مجاله واسع وبه الكثير من المتاهات.
اما بالنسبة للمبلغ احسنلك تدخل بمبلغ كبير لكي تجني ارباح وفيرة.

remon2010
04-09-2017, 15:03
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز نصيحه بلاش تعتمد على
الفوركس كمصدر رئيسى او وحيد للرزق لانه مجال غير مضمون
تقبل تحياتى

YOUNESS EL-BAKKIOUI
04-09-2017, 15:03
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته. الفوركس مجال واسع لكسب أموال طائلة. و لا يتطلب الوقت يمكن التداول في ولاقت الفراغ في لونا العطل المدرسي ولاقت الل

mrramy
04-15-2017, 14:34
الفوركي فعلا مشروع جميل جدا جدا ولكن يحتاج الي تعلم وجهد كبيير جدا جدا انا بطلب منك التعلم الجيد قبل بدا العمل.... تقبل مروووري

yaseranwer
04-15-2017, 14:37
‎السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي طرح هذا الموضوع المهم ولكني لي وجهة نظر في هذا الموضوع فدائما ما تتعدد الاساليب والاستراتيجيات ويبقي دائما ادارة راس المال هي اهم اسباب النجاح لأي تداول علي الاطلاق مهما تعددت المؤشرات والتحليلات الفنية والاساسية وهذة هي وجهة نظري مع تمنياتي بالتوفيق والنجاح.

مصطفي السيد
04-15-2017, 17:22
نصيحتي اليك ان تجعل الفوركس
لزياده الدخل فقط ولا تعتمد عليه اعتمادا كليا
لانها تجاره متقلبه وليس لها امان

fouadd19
04-17-2017, 21:47
اخى الكريم
يمكنك عمل توازن بين دراستك او عملك وبينةشغلك على الفوركس ولا انصحك بالتخلى عن عملك لاجل الفوركس ولكن اعتباره دخل اضافى لك ..
وشكرا

abo.tali.wtalin
04-20-2017, 16:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بس انت ممكن تشتغل الفوركس
جمب شغلك وعملك مس لازم تسبهم
والله الموفق المستعان
وبرجاء تقبل مرورى على موضوعك

Lante
04-20-2017, 17:24
يا اخى اعتقد انك من الممكن ان تتعلم الفوركس جيدا مع دراسة الهندسة و عند التخرج من الممكن ان تحدد الطريق الذى تسير فة و اعتقد ان الفوركس لا يتعارض مع العمل فى مجال الهندسة

moha-star
04-20-2017, 17:37
*الســــــلام علــــــــــــيــــكم و رحمــــة الله تعالى وبركـــــــاتـــه*

اكييد اخي الكريم ممكن والافضل في ذلك انك را تودع مال فبذلك عليك فقط احترام راس مالك لان المحفظة

هي كل شيء في المضاربة بالتوفيق

medeldon
05-23-2017, 13:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نعم أخي ممكن أن يكون الفوركس
مصدر رزقك في الحياة شرط أن تحترفه بشكل مثالي

o123
07-20-2017, 01:03
للاسف يا اخي الكريم مش هقدر افيدك لاني لسه مبتدا
واتمني الاعضاء يفيدوك وبالتوفيق والنجاح لك

---------- Post added 07-20-2017 at 12:03 AM ---------- Previous post was 07-19-2017 at 12:44 AM ----------

مش انصحك انه يبقي دخل ليك اساسي
لازم تشتغل وده يبقي جنب شغلك لانه ليس مضمون
ان تربح كل شهر وبالتوفيق لك وللجميع

m7med
07-20-2017, 02:09
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
اكيد يا اخي الكريم لكن يجب ان تتداول براس مال كبير و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

محمد حافظ 120
07-20-2017, 02:13
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل... اما بعد...اخي الكريم... من رايي الشخصي ان لاتدع عملك او دراستك بل تاخذ الفوركس بجانبهم وتتعلمه... اما بالنسبة للتداول فراس المال هذا جيد ومناسب جدا واعتقد انك به تستطيع لن تحقق ارباح جيده جدا... اتمني لك التوفيق اخي العزيز

cladiator2007
07-20-2017, 05:14
الاعتماد علي الفوركس كوسيلة وحيدة للدخل اتقد فيها مجازفه كبيرة جدا لان سوق الفوركس من سماته هو المكسب والخسارة والاستراتيجيات والتحليل
يتغير من ان لاخر فلابد ان يكون لك عملك الاساسي له دخل ثابت والفوركس يكون دخل اضافي

zakariacr07
07-21-2017, 00:32
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

نعم أخي الكريم ممكن الفوركس يكون مصدر دخل لكن يجب أن تكون لديك خبرة كبيرة في هذا المجال

M.R
07-21-2017, 03:57
حقا يمكن للشخص ان يقوم بربح شهرى مناسب من الفوركس ولكن لا يكون الهدف ترك شى هام ولكن اذا كنت لا تستطيع التوفيق فعليك الخيار انت

alaa mohamed
07-25-2017, 20:55
بسم الله الرحمن الرحيم ....
تحيه طيبه وبعد ....
نورت المنتدى اخى الكريم ....
ايوه ممكن يجيبلك ارباح فعلا بس لازم الاول قبلم تخاطر بفلوسك تكون على درايه كويسه بالفوركس ...
تقبل مرورى

mr.khalled
07-25-2017, 21:30
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة .... بص يا غالى انت هتتعلم جيدا الفوركس اولا وتعرف اساسياته
وبعدين هتبدا شغل فى المنتدى وعمل مشاركات ولو اشتغلت مشاراكات طوال الشهر هتحصل على بونص 150 دولار تقدر تكسب منهم مكسب حلو

eslam etman
07-25-2017, 23:42
والله يا اخى ان الفوركس ممكن يكون شغل اساسى ليك وتعتمد عليه كمرتب شهرى ولكن عليك ان تتعلم كل شىء فى هذا المجال و تتبع القواعد وانا شخصيا الكثير من الناس يعتمدون عليه كعمل وحيد ولهم دخل محترم

Hala Abdo
07-26-2017, 00:51
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
طبعا الفوركس مربح و ممكن تعتمد عليه كمصدر دخل كامل لك و راس المال بتاعم حلو جدا طبعا لكن لازم تتعلم كل ما يخص الفوركس اولا

BASSMA
07-26-2017, 00:57
الفوركس مجال مربح جداا ولكن عليك اولا ازاي تتعلم تكسب منه لانه كاي كمجال محتاج ادارة كويسة ومحتاج رضا وصبر ومحتاج امكانيات عقلية تستطيع انها تفهم الدنيا ماشية ازاي

محمد حافظ 120
07-26-2017, 00:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي العزيز... اما بعد... اخي الكريم الفوركس علي قد ما هو كويس ممكن يكسبك كتير علي اد ما هو مش مضمون... لذلك انصحك بان تكمل في مجالك (الهندسة) ولا تهملها بجانب الفوركس حتي لا تخسر الاثنين ولا تجد لك فرصة في العمل في الفوركس ولا الهندسة

cladiator2007
07-26-2017, 13:00
اعتقد انك ممكن تكسب اكثر بكثير من اي وظيفة في الدولة خصوصا انك داخل براس مال جيد حدا كبداية. لكن لازم تبدا في الفوركس الا لما تكون تعلمت فيه كل شيء و اصبحت عارف اغلب الخبايا اللي تسبب للناس الخسارة. بعدين ممكن تبدا التداول و انت مطمئن و الله يوفقك يا رب.

capoeira
07-26-2017, 14:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان التداول بسوق العملات لا يمكن ان يعتمد عليه فى الحصول
على دخل شهرى لان الاوقات ليست مثل بعضها فى السوق من الافضل ان يكون هناك دخل اساسى

yousee
07-26-2017, 21:12
إن كل سوأل يخص الفوركس ستجد إجباته هنا في المنتدى لهدا لا تكون تخف من نفسك أن لا تجد أجوبة لأسئلتك اننا هنا لكي نجاوبك عل كل إستفسار عندي

yassmiina
07-26-2017, 22:36
ما دام هتدخل براس مال كبير وكويس
وهتلتزم بادراه كويسه لراس المال اعتقد انك مش هتخسر
لكن لازم تتعلم كويس وتحقق ع الاقل ارباح لمدة سنه علشان تقدر تقرر

عمر عبدالرحمن
08-07-2017, 19:25
السلام عليكم .... بالفعل التصور اللي عندك دة واللي انت عايز تعملة كويس للغاية ومناسب بشكل كبير ومن المحتمل ان تتعامل مع التبادل وتتعلم الادوات الفنية من الفحص الفني والتحليل الاساسي الاخبار وهتعمل اللي انت عايزو .... انا طالب في هندسة ميكانيكا وشغال ف الموضوع كويس بس هدفي اني اجيب مصاريفي مش اكتر لهذا انا مش شاغل بالي اني اتعلم ... انا بنفذ توصيات بس ... ولو احتاجت اي عون ابعتلي ع المخصص
بالتوفيق ان شاء الله في التبادل

lyo
08-07-2017, 19:28
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن تقديم هدا الموضوع
شكرا لك للسماح لنا ان نشاركك في فكرة يا اخي النصيحة التي يمكن لي تقديمها لك هو ان تجعل الفوركس كهواية ليس كدخل قار

zam_bozo
08-07-2017, 19:38

الاجابة بمنتهى البساطة ايوة .. وبتوضيح اكثر الفوركس مؤهل
ان يفتح بيتك وينغنغك بس انت متاكد ان انت مؤهل تخطف منه رزقك ؟؟

Mostafa ahmed7
08-07-2017, 19:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة.. بصراحه سؤالك صعب دراستك اللي انت تعبت واجتهدت فيها هتضيعها وممكن حياتك تضيع معاها لان الفوركس الربح فية مش دايم ولكن انت مرتب كويس وهتبدا برأس ماال كويس ممكن يبقي مستقبلك كويس في النهاية الاختيار ليك

zakariacr07
08-07-2017, 20:07
أخي الفاضل أنصحك أن تكمل دراستك في الهندسة و كذلك يمكنك تعلم الفوركس جيدا و كسب الخبرة و تستطيع الإستثمار فيه بالإضافة إلى الإدارة الصارمة لرأس المال سوف تحقق أرباح جيدة

A.mustafa
05-06-2018, 11:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
الفوركس مجال محترم وممتع ولكن لا تعتمد عليه لوحده في دخلك فلابد ان يكون لك دخل خاص بك والفوركس يكون دخل اضافي...

annas
05-30-2018, 03:04
ممكن تشتغل الاثنين اخي وبذلك يكون عندك
شغل ثابت وشغل زائد قد تستطيع توفير بالاول
الضروريات وبالثاني يمكنك توفير الكماليات في الحياة

hady sayed
05-30-2018, 04:05
بسم الله الرحمن الرحيم بالفعل اخي الكريم يمكنك الربح من خلال الفوركس وجعل شغل لك و يجعل لك دخل رسمي كل شهر
مع انك. بنقول أن مبلع 1000.و 5000 دولار مبلغ جيد للتداول ويدخل لك دخل شهري ممتلئ وإنشاء الله في ذيادة
وأفضل شي انك. بتقول ان مش هدخل غير لما تكون اتعلمت كويس جداا لفترة سنة. كاملة بجد دة أفضل الإمكانيات التي تجعلك متاجر فوركس ناجح باذن الله تعالى

roussi
05-30-2018, 04:19
اول شيء ساقوله لك واسئلك هل تعلمت ورايت وعندك تجربة في الفوركس كيف هو ؟ ونسبة مخاطرته ؟
لان الفوركس صحيح عمل ممتاز وجميل ورائع ، لكنه في نفس الوقت اصعب بكثيييير ولديه خسائر ضخمة اذ لم تتعلم جيدا
وبخصوص ما قلته انك ستبدأ براس مال 5000 دولار نعم هذا جيد ، لكن هل تحافظ على راس مالك ؟ وهل تداول بالديمو وحافظت على راس مالك لمدة لا تقل عن 3 اشهر ؟
وبعدها ستعرف يا اخي ، لا تتعجل

abdelhadi12
05-30-2018, 07:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع جميل أخي الفوركس عمل جيد

dexter
05-30-2018, 13:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مجال الفوركس مجال واسع ومفتوح أن عرفت كيف تمشي على قواعده وأسلوبه الاستراتيجي فمن الأكيد انك ستجني منه الكتير مما يخول لك ان تجعله مهنة أساسية للعيش الكريم وفقا لمجهوداتك

saheralialy
05-30-2018, 13:24
السلام عليكم
ان الموضوع الذي كتبته وت طريحة في الننتجي من اجمل امواضيع الهادفة
وخاصة ان الكثير من الاشخاص لديهم نفس المشكلة
ان شاء الله تعمل وتريح

yacrao
05-30-2018, 17:34
نعم بكل تاكيد فالفوركس هو مصدر دخل الكثير من رجال الاعمال في العالم اجمع لكن ركز جيدا اخني الكريم ان تكون عندك راس مال كبير

ammar2000
05-30-2018, 17:53
مهما كانت طريقه الدخول راس المال من الممكن تحقيق النجاح النجاح لكن فرصه نجاح تزيد مع زياده نسبه راس المال