PDA

View Full Version : شمعة الصعود

mahmoud552
07-26-2016, 01:06
وثمة مثال آخر باستخدام شارت اليورو/ دولار فريم 1 ساعة، وفيه نلاحظ ان هذه الشمعة استغرقت فترة زمنية مقدارها 60 دقيقة حتى تتشكل، وهي تحدد المعلومات الآتية:

هذه شمعة صعود بسبب لونها الأزرق، وهذا يعني أنه على مدار هذه الساعة من التداول ارتفع سعر الزوج eur/usd وكان عدد المشترين أكثر من عدد البائعين خلال 60 دقيقة ماضية وارتفع السعر وأغلق في ختام تلك الساعة في مستوى أعلى من مستوى الافتتاح وبالقرب من أعلى سعر وصل إليه سعر الزوج خلال 60 دقيقة. ويقول المحللون الفنيين في هذه الحالة الثور نطح الدب.

سعر الافتتاح في بداية تلك الساعة عند 1.3016.
سعر الإغلاق في نهاية تلك الساعة عند 1.3175.
طوال الساعة، حقق الزوج أعلى سعر 1.3185 مدفوعا من المشترين.
طوال الساعة، حقق الزوج أدنى أدنى سعر 1.2956 مدفوعا من البائعين.

karis
12-30-2016, 01:20
شكراً أخي على شمعة الصعود
هدا الرد الجميل واتمنى لك التوفيق ولجميع أعضاء المنتدى
شكراً أخي الفاضل معلومات مهمة
بالتوفيق وتقبل مروري

zizoo99
12-30-2016, 11:23
شكرا لك اخى على هذا الشرح المبسط لتعريف اهمية الشموع اليابانه و كيفيه الاعتماد عليها و معرفة مدلولها و يمكنك عمل تحليل فنى على كل الشارت المكون لهذه الشموع

zora
12-30-2016, 14:18
شكراً أخي على شمعة الصعود
هدا الرد الجميل واتمنى لك التوفيق ولجميع أعضاء المنتدى
شكراً أخي الفاضل معلومات مهمة
بالتوفيق وتقبل مروري

khalidtrader
12-30-2016, 14:51
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا لك اخى على هذا الشرح المبسط لتعريف اهمية الشموع اليابانه و كيفيه الاعتماد عليها ،جزاك الله خيرا...
تحياتي

snnaky
12-30-2016, 14:55
يا اخى الكريم اسمحلى انى انوة وانبة حضرتك ان اى موضوع تعليمى لازم يكون لة اصول فى الشرح وحضرتك بما انك فاتح موضوع تعليمى واجب عليك انك تتبعها
اولا انت عامل موضوع تمام بس فين الشرح بتاعك وفين ادواتك انت اكتفيت بالشرح النصى ودة مش كفاية لازم يكون فى شرح من خلال الشارت الفنى توضح علية المعلومة او النموزج او الحاجة اللى عاوز توضحها لنا مش بالكلام بس

AHMED NOLE
12-30-2016, 15:25
شكرا لعى الموضوع ويمكن زى ما قولت فى الموضوع السابق الموضوعات دي مفيده جدا

ورغم بساطتها ولكن مؤثره لاى متاجر فى توقع سلوك السعر م خلال شكل الشمعه واغلاقها والله المستعان