PDA

View Full Version : ما هي اسهل طريقة لبدئ التداول لذا المبتدئين

Pages : [1] 2

yassinedmc
07-27-2016, 02:14
ما هي افضل استراتيجية يمكنني البدئ بها لكوني مبتدئ و جديد في هذا المجال
ف بطبيعة الحال و بكوني جديد ف رأس مالي ما يزال في 0 دولار اي لا املك مالا لابدء في هدا المجال
لذا فمن المهم يا اصدقاء ان ترشدوني إلى اسهل طريقة او استراتيجية مربحة و غير مكلفة:(:(:(:(:(

moussDZ
07-27-2016, 02:22
نفس الامر بالنسبة لي.

doaa sary
07-27-2016, 22:55
لاتملك مال يبقا هتشتغل باية
بال0دولار؟
الاول اعمل ردود ف المنتدى بعد شهر هيوصلك150دولار
اقرا عن الفوركس والاستراتيجيات وربنا يوفقك وتتعلم

moussDZ
07-27-2016, 23:02
كما قال الاخ يجب ان تركز على الردود لجمع البونس
اظن انك ممكن تعمل حساب للتعلم يعني الربح و الخسارة لا تحتسب
و الله علم.

imaginesina
07-27-2016, 23:03
حسب بدايتي بسيطة ادرس فوركس بشكل عام افهم ابجديات
لا للمغامرة و الطمع
اكتفي بالقليل من الربح الى ان تصبح خبير في تداول
و اتوفيق لك و لكل متداولين

Moudza
07-27-2016, 23:34
السلام عليكم أخي الكريم .. أما بعد
فتوجه اولا الى هذا الرابط : https://www.instaforex.com/ar/****_live_account ثم عليك ان تنشئ حساب .. اتبع الخطوات التالية المختصرة :

1- Accept Terms of agreement
2-وضع حالة : Individual ; و اكتب بريدك الالكتروني بصفة عادية ..
3- وبعدها كل شيئ بين .. ماعدا ما يلي :
5 منازل عشرية :اتركها فارغة
نوع الحساب : standard
موقع التجارية خادم Asia
الفائدة الميكانيكية 1:100
عملة الحساب USD

و هذا ضروري اخي الكريم : رمز الشراکۃ : portalforum ثم اكمل بصفة عادية .. و تذكر اخي بان تعمل نسخ للمعلومات التي يمدونها لك على شكل اختصار

و الان عد الى حسابك في المنتدى و و في **تنسيق ملفي الشخصي** اذهب الى **Bonus fot post ** وقم باضافة حسابك الذي انشاته سابقا و هذا لكي تستلم فيه البونص و من بعد تقوم بالتداول و الربح ان شاء الله

.وأنصحك اخي الكريم بان تتوجه الى اليوتوب و اكتب مثلا كيفية التداول على الفوركس او شيئا مشابه .. يعني شاهد شروحات لكيفية استعمال الفوركس و الربح منه ... و حظ موفق ان شاء الله .. ان لم يتبين لك المر فلا تتردد في طرح مشكلتك علينا و سنجيبك ان شاء الله .. و كما ترى فانا جديد مثلك و حظ موفق للجميع ..
وما انصحك به اخي هو التحلي بالصبر .. فالبداية تكون بطيئة ثم تأتي الارباح لاحقا بحول الله تعالى
ان واجهتك اي مشكلة فلا تتردد في طرحها على اخوانك في المنتدى . سلام

magid01
07-27-2016, 23:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اولا مرحبا بك بيننا ثانيا تأكد انك ربط حساب المنتدى بحساب الشركة اللي هي شركة انستا فوركس ثالثا اذا اردت ان تربح اولا عليك التوكل على الله و تدعيه ان يوفقك و لا تأخر الصلاة او تضيعها من اجل صفقة و هذا امر مهم ثانيا اجعل لك رأس مال عالي لا يقل عن 1000 دولار حتى يكون ربح تمام ان شاء الله صحيح ان جمعها صعب لكن اصبر حتى تجمعها ثالثا تعلم من خلال القسم التعليمي في المنتدى او من اي مكان و افتح حساب تجريبي و طبق ما تعلمته رابعا لا تطع كثير في الربح خامسا اصبر عند الخسارة تقبل مروري

Zakariaa
07-28-2016, 01:14
بال0دولار؟

aminovinsky
07-28-2016, 01:24
أولا مرحبا بك في المنتدى، ومرحبا بك في الفوركس، نفس الشيء أنا أيضا مبتدئ، في بادئ الأمر يجب عليك قراءة شروط المنتدى والإطلاع عليها بدقة، بعد ذلك تقوم بعمل ردودعلى مختلف مواضيع الأعضاء، أو تقوم بكتابة أو طرح مواضيع مثلما فعلت الآن، المهم من خلال هذه الردود والمواضيع تجمع بونيص في آخر الشهر يصلك هذا البونيص إلى حسابك في شركة الوساطة إنستا فوركس قبل كل هذا من الأفضل تفعيل حسابك لدى شركة الوساطة، حتى تتسطيع التداول بهذا البونيص وبعدها تسحب الأرباح فقط.

بروفسير العرب
07-28-2016, 01:46
اسهل طورق واسهل استراتجيه لتعلم الفوركس وبدا تدولاتك كمبتدى اولا
عليك بجمع المال من المنتدى هنا منتدى فوركس مصر ثم فى فترة جميع البونص شاهد
فديوهات تعليميه واستراتجيات عديدة وابدا بتطبيق اسهل استراتجيه منهم وان افضل فى تدولاتى استراتجيه
الموفينج افرج باعدادته المختلفه

antr
07-28-2016, 02:40
تتعلم جيدا ثم تجمع بونص كويس ممكن 300 دولار تكون خلال هذه الفترة كونت استراتجية جيده تضارب بها لااستراتجية هى خطتك فى المل من اين تدخل السوق ومتى تخرج

mohamed helmy
07-28-2016, 15:15
السلام عليكم....يوما بعد يوم تتوضح وتتجلى لنا مواهبك وإبداعك والفكر الراقي الذي تحمله.
اسمح لي اخي العزيز.......ان أرفع القبعة احتراما
وتقديرا لك على ماتحمله من فكر نير ومعرفة ثاقبة
بارك الله فيك
محبتي وتقديري لك.. ورمضان كريم عليكوو

Nadia Hatim
07-28-2016, 15:17
انت لو مبتدىء اخي الفاضل عليك الاول بفتح تجريبي وممكن تجمع اي استراتيجية من اليوتيوب وتتعامل مع السوق
بشكل مباشر من خلال الحساب التجريبي ولا تفكر في المتاجرة على حساب حقيقي إلا بعد النجاح في التجريبي

رومانى
07-28-2016, 16:21
افضل شئ بالنسبة اليك اولا متابعة المنتدى والاهتمام بكتابة الردود والحصول على البونص واثناء
ذلك سوف تتعلم الفوركس من خلال ذلك وتاخد افكار كثيرة وبالتوفيق.

nonam
08-01-2016, 14:05
السلام عليكم ....من الممكن ان تجد بعض الناس اللي علي الفيس وتنفذ التوصيات بتاعتهم ومن المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات اللي في الحساب وكمان التعامل مع الادوات الفنية والتعليمية
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

lebouziramzinio
08-11-2016, 02:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل اسهل طورق واسهل استراتجيه لتعلم الفوركس

shsho.mys
08-11-2016, 13:51
السلام عليكم ورحمة الله
اخي حاول انك متركز على انك تجمع بونص من الردود وخلاص
حاول تتعلم وتتعلم عشان يبقى فيه فايده من البونص اصلا منتا ممكن تجمع ال 150$ وتيجي تخسرهم في يوم او اتنين
يبقي الافضل ليك انك تتعلم صح

Arnos
08-11-2016, 16:44
السلام عليكم،
سوق الفوركس ليس بهذه السهولة لازمك تتعلم، أول شيء أنصحك بفتح حساب تجريبي لتطبيق كل ماتعلمته، وهكذا تكون كسبت خبرة جيدة، وبالنسبة للمال داوم على وضع مشاركات جيدة في المنتدى المشاركات تضيفها من الأشياء إلي اكتسبتها في الفوركس، وبالنسبة للاستراتيجيات ليست هناك استراتيجية مربحة وغير مكلفة أكيد هناك استراتيجيات مربحة ولكن كيف تتعرف عليها أكيد بالتمرين المستمر والممارسة الدؤوبة، بالتوفيق إن شاء الله.

mronei
08-11-2016, 17:42
انت لو مبتدىء اخي الفاضل عليك الاول بفتح تجريبي وممكن تجمع اي استراتيجية من اليوتيوب وتتعامل مع السوق
بشكل مباشر من خلال الحساب التجريبي ولا تفكر في المتاجرة على حساب حقيقي إلا بعد النجاح في التجريبي

الديمو بيساعدنا هنا على التدريب على عمل خطه ناجحه هنا بردو في حد ذاتها احد اهم الاسباب الي بتحقق النجاح للمتاجر وعلشان كده لازم المتاجر هنا يحاول يفهم المجال
كويس الاول علشان يعمل لنفسه خطه جيده

marconashat
08-11-2016, 17:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته....
اولا انت لازم تكون قارى التعليمات الى عن الفوركس عشان تقدر تكون فكره عنه وتكون خبره تفيدك
ثانيا لازم عدد مشاركاتك على المواضيع وردودك الى بتكتبها دى بتزود من رصيدك مش معنى انك مشترك ف الفوركس يبقى انت كدا هتاخد فلوس
لا لازم تكون متبع كل الارشادات الى تخليك تكسب فلوس .... وبالتوفيق ليك انشاء الله

---------- Post added at 02:48 PM ---------- Previous post was at 02:46 PM ----------

اهم امر كمان انك تقرا موضوعات الاعضاء الكرام بتكون فى منتهى الروعه وعندهم خبره كبيره وبيكون فى فيديوهات وتعليمات هتفيدك جدا
وهتكتسب خبره اكبر منهم ودا هيساعدك فى تحقيق هدفك

mr mago
08-11-2016, 17:49
اذا لزاما ان يكون معنا فلوس

alym
08-11-2016, 17:52
اشتغل ابالبولينجر باند فهو من اسهل الاستراتيجيات والطرق السهلة لاى مبتدا كل ما عليك البيع من الى البولنجر والشراء من اسفل البولينجر

ebn masr
08-11-2016, 20:48
افضل طريقة والجريقة الوحيدة هى التعلم فقج والدراسة ومحاولة دائمة الاجتهاد ودراسة المجحال قبل الخوض فيه واحترامه

maryam1
01-09-2017, 23:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اعتقد ان الفوركس مثله مثل اي علم يحتاج للدراسة و المزاولة العملية لاكتساب الخبرة اللازمة و بالطبع هذا سوف يأخذ الكثير من الوقت و يحتاج الكثير من الصبر و لكن انت المستفيد في النهاية
بالتوفيق إن شاء الله

big.pharaoh
01-10-2017, 00:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... يا راجل يا طيب بتقول معايا صفر دولار وعايز ابدأ. طيب على الاقل اجمعلك ١٠٠$ الاول وتعالى اسئل عن استراتيجية

abdallah.2017
01-10-2017, 00:03
السﻻم عليكم ورحمة الله وبركاته
نعم اخى الفاضل فلكل متداول استراتيجة وﻻكن استراتيجية مكتسبة من العلم والفن والخبرة فانصحك بعلم الفوركس ﻻكتساب الخبرة

WASEM DALLOUL
01-10-2017, 00:05
السلام عليكم
اولا يا اخي الكريم عليك بعمل ردود ومواضيع كي تجمع بونص جيد تبدأ به التداول ومن ثم عليك بتعلم التحليل الفني كي تبدأ بالتداول والربح
وبالتوفيق للجميع

tazi larbi
01-10-2017, 00:17
السلام عليكم اولا حصل بونص جيد للبدء في العمل في الفوركس وفي نفس الوقت تعلم من الدروس والمواضيع المطروحه لكي تعرف التداول بالبونص الذي ستجمعه اتمنى لكم النجاح والله الموفق

shahie
01-10-2017, 00:20
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الفاضل
انا ايضا لا ازال فى بداية طريقى
ولكن كل ما علمته حتى الان
ان تقوم بعمل الكثير من الردود الى جانب كثيرا من المشاركات
اتمنى من الله ان اكون قد افدتك ولو بقليل ..

ebn masr
01-10-2017, 00:38
اسهل طريقة لاى متداول مبتدء انه التداول يكون مش بمجازفات ومش على الفاضى والنليان وعلشان كدة ماتحازفش واتعلم الاول قبل اى. حاجة

audi19844
01-10-2017, 00:48
لابد ان تتعلم وتستغل وجودك في المنتدي بالموضوعات الكثيرة والمفيده هنا
وحيثما تتعلم انت تجمع بونص لابأس به علي حسب وقتك اليومي او الاسبوعي
وبعدها قم بالتداول والله الموفق لك ولنا جميعا في التداول ان شاء الله

ahmed samaha
01-10-2017, 00:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لاتملك المال ولاتريد المجازفه بمالك الخاص فأهلا بك فى منتدى فوركس العرب فكل رد تقوم به لك 10 سنت مقابله مسموح لك ب 1500 رد فى الشهر فاهلا ب 150 دولار فخلال فترة قصيرة تستطيع ان تجمع رأس مال تبدأبه المتاجرة

wwwfox12348
01-10-2017, 01:04
لو سمحت في ايميل انستا فوركس لو نسيت عمل مز الشراکۃ : portalforum هل يمكنني تعديله من الاعدادات واذا يمكن ارجو شرح الطريقه ف التعليقات وشكرا

Ayman ElSayed
01-10-2017, 14:55
السلام عليكم
هي قراءة شرح المنصة من المنتدى في القسم التعليمي ومشاهدة عدد
من الاستراتيجيات ومن ثم يمكنك التعامل مع الحساب التجريبي على المنصة

bakmosta
01-10-2017, 15:17
الســلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي الكريــم المتداول المبتدأ يجب عليه اولا التعلم و اتقان التداول في الحسابات التجريبية اولا و من ثم يحاول ايداع مبلغ معين و التداول في الحقيقي.

alihassib0
01-10-2017, 15:23
الفوركس ليس بالصعب و ليس بالسهل ايضلا لاكن تعلم ادارة راس المال من اهم الاشياء في الفوركس و من بعد تعلم استراتيجية ناجحة و بــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى الكــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــرام وفقك الله الجميع لكـــــــــــــل خير و بارك الله في حياتكم و مماتكم

zezo3
01-20-2017, 01:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اخى الفاضل انا شايف ان افضل طريقه للمتداولين فى هذا المجال مجال تداول العملات هو الاعتماد على الدعوم والمقاومات بالاضافه الى خطوط الترند هذه افضل طريقه .

magic777
01-20-2017, 14:45
اسهل طريقه هيا مع العمل بمستويات القمم والقيعان والترند وغيره من الادوات البسيطه الي تقدر تفهم بيها حركه السوق لو انت استمريت
بالتداول والتعلم عليه ايضا

Mustafa gamal
01-20-2017, 14:56
في متاجرتي في سوق الفوركس انا اعتمد على استراتيجية الدخول عند مستويات الدعم و المقاومة باستخدام البرايس اكشن ..... تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح

sob81
01-20-2017, 15:12
يجب اولا على البمتداء التعلم ومعرفة كل شئ عن الفوركس واختيار الطريقة التى يتم التتداول بة والتى تحقق لة النجاح فى التتداول
وذلك بتجربتها على الحساب التجريبي الى ان يكتسب الخبرة

vipx25
01-20-2017, 15:18
أنصحك اخي الكريم بان تتوجه الى اليوتوب و اكتب مثلا كيفية التداول على الفوركس او شيئا مشابه .. يعني شاهد شروحات لكيفية استعمال الفوركس و الربح منه ... و حظ موفق ان شاء الله .. ان لم يتبين لك المر فلا تتردد في طرح مشكلتك علينا و سنجيبك ان شاء الله .. و كما ترى فانا جديد مثلك و حظ موفق للجميع ..
وما انصحك به اخي هو التحلي بالصبر .. فالبداية تكون بطيئة ثم تأتي الارباح لاحقا بحول الله تعالى

zakariacr07
01-20-2017, 15:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أول شئ أخي الكريم جمع البونيص و بعدها قم بمتابعة مواضيع عن الفوركس لكي تفهم ما يتوجب عليك فعله و بذلك تستطيع وضع إستراتيجية محمكمة للربح

xrif01
01-20-2017, 15:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا يوجد طريق سهل اخيالعزيز في مجال التداول . هذا المجال يحتاج الى دراسة ووعي تام بالثقافة المالية والاسواق وتحليلها غير كذا لن تصل لهدفك مهما حاولت
والله ولي التوفيق

big.pharaoh
01-20-2017, 16:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... طب مش لما تجنعلك شوية بونص تبقى تيجي تسال عهعمل ايه. انصحك يا غالب انك تجمع بونص مقابل الردود نفي نفس الوقت تتعلم

skylol
01-20-2017, 22:49

اسهل الطرق للتعل التداول على فوركس اولا عليك تجميع المال من المنتدى عن طريق البنونص الخاص بالردود وشاهد فيدوهات تعليمية راح تفيدك في فهم الفوركس

aym
01-20-2017, 22:51
اسهل طريقة للبداية فى الفوركس تكون من خلال التعلم ومعرفة كل شئ عن الفوركس من الاستراتيجيات التى يتم الدخول فيه فى الصفقات ويتم
تجربة الاستراتيجية اكثر من مرة

Saeed EL Sayed
01-20-2017, 23:20
في استراتيجيات كتير تقدر تبحث عنها علي اليوتيوب وتختار الي يناسبك منها ولان انت مبتدئ انصحك انك تتعلم الاول التحليل الفني هيفيدك جدا مع الاستراتيجية الي هتشتغل بيها

Samira shabban
01-20-2017, 23:26
ابنى الكريم يحب عليك البدء بكتابه الردود لكى تجمع البونص وتستطيع
البدء بالتداول وطبعا انصحك بزياره القسم التعليمى للمنتدى حيث توجد الفيديوهات التى تشرح ماهو الفوركس وكيفيه التداول على المنصه

محمدفؤاد
01-20-2017, 23:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الغالى عليك بجمع المال من المنتدى هنا منتدى
فوركس مصر ثم فى فترة جميع البونص شاهدفديوهات تعليميه واستراتجيات عديدة

ahmedelnakoury
01-20-2017, 23:43
حاول ان تركز علي فهم سوق الفوركس جيد حتي تبدا التدوال الصحيح عند اخذ البونص

HadeerKamal1
01-20-2017, 23:49
مش هينفع تبدء في التداول وانت رصيدك 0 وابدأ من جديد. في كتابه الردود من جديد علشان تستطيع ان تجمع ارباح وتدخل في صفقات من جديد.

karam224
01-21-2017, 00:02
................................
مش محتاجة كلام كتير المجال محتاج معرفته اولا
التعليم ثم التعليم ثم سؤال اهل الخبرة كثيرا بكل احوال العمل في مجال الفوركس

ahmed megahed
01-21-2017, 01:03
يجب عليك اخي ان تتعلم جيدا وتتدرب على حساب ديمو مدة 6 شهور تجرب فيها
والافضل ان تجرب بنفس المبلغ المتوقع ان تتداول بيه

Shadyy
01-21-2017, 02:36
السلام عليكم و رحمه الله اخي من وجه نظري ان من انجح الاستراتيجيات و افضلها هو استراتيجيه تعليم نفسك حيث ان لا تسال احد ما هي الاستراتيجيه او غيره اجنهد انت و اضع لتفسك فذلك سوف يزيد جدا من خبرتك

Khaled metwally
01-21-2017, 02:41
أسهل طريقه لتداول المتداولين المبتدئين أولا الارتكاز على قواعد الفوركس من بينها التحليل الفني والاخبار حتى يكسب الخبرة الكافيه لمعرفه ما يجري في السوق

latraaa
01-21-2017, 12:06
يا اخي الكيرم اهم شيء قبل العمل على البدأ في التداول هي العمل على التعلم الحقيقي و هدا المر ليس بالسهل و إنما يأتي مع مرور الوقت و الحمد لله المنتدى فيبه كل ما تريد إ نشاء الله، و ايضا أنصحك بالعمل على جمع راس المال

skylol
01-21-2017, 16:13

اسهل الطرق لتتعلم التداول هي ان تشاهد الفيديوهات وتقرا الكتب الخاصة بالفوركس لانها مفتاح التداول اذهب الى القسم التعليمي وستجد كل ما تحتاجة من كتب وفيدوهات وغيرها

amine bajjou
01-21-2017, 16:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته في اعتقادي المتواضع اظن انه اخي الكريم يجب على المبتدئيين البدا بلحساب التجريبي اولا لا كتساب خبرة و لو قليلة للدخول الى سوق الفوركس

Mr Fathy
01-21-2017, 16:46
بسم الله الرحمن الرحيم. هو المنتدى هنا مليان حاجت وشغل عالى اوى وفى كم استراتيجية هايلة الصراحة انت اتعلم على حساب تجريبى من بينهم

alatn123
01-21-2017, 16:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
اذا كنت مبتدأ انصحك بكتابة الردود لمدة 3 اشهر و التعلم و اكتساب المهرة و تطبيقها على الديمو , و من بعد يمكنك ان تتاجر بما ربحت خلال ال3 اشهر
بالتوفيق يا غالي

muhammad ismail
01-21-2017, 17:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
يجب عليك ان تتعلم وتكسب الكثير من الخبرات فكل شئ فى بدايته يكون صعب ولكن مع التعلم المستر واكتساب
الخبرات سيصبح الامر سهل بالنسبه لك

Samira shabban
01-21-2017, 17:33
اولا عليك بكتابه الردود فى المنتدى لكى تستطيع تجميع البونص والتداول به اخر الشهر وتانيا عليك بزياره القسم التعليمى للمنتدى حيث توجد الفيديوهات التى تشرح ماهو الفوركس وكيفيه التداول على المنصه

magic777
01-21-2017, 21:00
اسهل الطرق التحليل الفني والتدريب عليه لفتره حتى تتقن العمل به وتلاقي نفسك بتحقق الارباح وكده هنا هيكون افضل بدايه
ليك في المجال تقدر تبدأ منها

zakariacr07
01-27-2017, 17:55

أول شئ قم بجمع المال و بعدها توجه إلى القسم الموجودة في الإستراتيجيات و قم بإختيار الإستراتيجية التي تناسبك أخي

محمد صلاح
01-27-2017, 19:44
المهم اخى قبل الطريقة لازم تتعلم الفوركس جديا ولازم عشان تربح يبقى لازم تختلف عن الاخرين يعنى لازم تبتكر لنفسك طريقة جديدة تقدر تحقق بها ربح جيد

Mastafa
01-27-2017, 19:46
عندى نزل يوم 2 يناير و لله الحمد
عموما لو البونص مانزلشي عندك لسه ، في موضوع مخصص لشكاوي البونص

ahmadhamad
01-29-2017, 21:18
اخي الكريم بداية انصحك بالذهاب للقسم التعليمي لتتعلم الفوركس ومن ثم
تجرب على حساب تجريبي وعندما تنجح تجمع البونص وتجرب على حساب
حقيقي

aboeluosr
01-31-2017, 19:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى انصك بالذها للقسم التعليمى فهناك ستجد شروحات حاول ان تستفيد منها كى تضع لنفسك استراتيجية تنفعك فى تجارتك للتداول

zakariacr07
02-01-2017, 00:07

أسهل طريقة للبدأ أخي هي جمع البونيص من الردود التي تقوم بها و التعلم الجيد لأنه لا يوجد شئ سهل

MohamedMoamen
02-01-2017, 00:38
أسهل طريقة لبدء التداول في الفوركس هي الدخول في صفقات صغيرة جداً
حتى تكون فرصة الخسارة قليلة ومع الوقت يتعلم الشخص أساسيات التداول
وفي نفس الوقت يزيد رأس ماله

larbi khirfa
02-01-2017, 00:55
1. كيف تختار الشركة

1.1 . الأمور الفنية

شركات الفوركس يوجد نوعان شركات ECN تنفذ اوامرك مباشرة في السوق وتاخذ سبريد قليل جدا يصل الى نص نقطة أو نقطة هذة النوعية من الشركات جيدة وغير معروفة لانها ماتعطي المسوقين نقاط على العقود في العادة أقل مبلغ للعمل معهم هو في حدود ال10الف دولار ميزتها سرعة التنفيذ في اي وقت وبأي كمية قلة أعطال البرنامج الشركة لاتهتم بكم ربحت أو خسرت يعني لاتهمهم هم فقط يعطونك بأسعار الانتر بنك مشكلتها لايوجد منها شركات أسلامية ويعضها يشترط عليك ان اموالك توضع مع أموال الشركة يعني أذا فلست الشركة طارت فلوسك معهم ولا لك حق تطالب فيها.

النوع الثاني شركات الماركت ميكرمثل فكسول فكسيم اي سي ام الخ من الكثير من الشركات المعروفة هذة النوعية لا تضمن لك النتفيذ بأي وقت ولا بأي كمية السبريد عالي وبصراحة عددها كثير جدا فوق 200شركة او اكثر والكثير منها سيئ للتلاعب ولكن حسب البلد او مركز الشركة تختلف وهنالك الكثير منها جيد ولكنك تحتاج الى تجربة شخصية للتأكد او نصيحة شخص ذو خبرة وصدق حسنات هذة النوعية من الشركات حسابات اسلامية سهولة فتح الحساب سهولة برامج التداول سيئتها هي كثرة السبريد الاعطال خطر الافلاس

1.2 الامور القانونية

كل مايهم هو ان تكون الشركة مسجلة في هيئات عالمبة معروفة أن تكون الشركة مسجلة في أحد بورصات الاسهم العالمية وأداء اسهمها جيد .

2. علم الفوركس

الفوركس هو من أصعب الأسواق العالمية في حال حاولت أن تفهم كل شئ بل أنك قد تمضى حياتك في تعلمة وتمر السنين من غير أن تربح مليم واحد,

2.1. الزبدة

بالتأكيد أنت دخلت السوق هذا لتربح وليس لأن تصبح خبير أقتصادي أو محلل للشارت يعني أذا كان هدفك هو الربح وجمع ثروة اليك الألية .

التحليل الفني
أنصحك بعدم تعلم العلم هذا نهائيا لأنة مضيعة للوقت بالنسبة لك. بمعنى أن التحليل الفني سيزيد من تشتتك فقط ومن تحليل الى أخر أو علم الى أخر ستزداد تشتت.

التحليل الأساسي

لايسمن ولايغني من جوع أعرف فقط أعلان الاخبار القوية لأن السوق سيتحرك بعنف في تلك الفترة التحليل الأساسي بأكملة يعتمد على التنبؤ والتبؤ غير مجدي ولا يمكنك المضاربة على التوقعات .

يعني الزبدة :

لا تتعلم التحليل الفني ولا الاساسي

الاسباب مرة أخرى

1. تضيع عليك سنوات من عمرك من غير جدوى
2. أثبتت التجارب ان الناس الحاليين الى هم خبراء تحليل أكبر الخاسرين في هذا السوق
3. التحليل الفني والاساسي لن يوصلك الى غايتك وهي الثراء من الفوركس لو كان هذا صحيح ما أحتاج المحللين الى دورات يقدمونها لك يمتصون فيها أموالك .

طريق النجاح في الفوركس يتكون من شغلتين

3. الاستراتجيات

3.1 الاستراتيجة الاولى (( أستراتجية التداول ))

أبحث عن 10 استراتجيات على الاقل قم بمقارنة أداء 100صفقة على كل استراتيجية

بعدها قيم الاستراتجيات كالأتي = نسبة الصفقات الناجحة / عدد 100 وهو الصفقات الكلية *100

هذة المعادلة تعطيك نسبة النجاح حاول تجد استراتيجية نجاحها فوق ال55% او 60%

3.2 الاستراتيجية الثانية (( أدارة المال ))

كل ماكانت نسبة نجاح الاستراتيجية عالية نكثر الصفقات ونقلل الاهداف
كل ماكنت نسبة النجاح الاستراتيجية منخفضة نقلل الصفقات ونكبر الهدف

هذي هي طريقة المحترفين

نسبة الخسارة هي 3% كأقصى حد

أعلى نسبة خسارة متتالية يجب الا تزبد عن 10% يعني أحذر من الاستراتجيات الى تخسر 3صفقات على التوالي.

بناء من المعلومات أعلاة تستطيع حسبة كم صفقة تلزمة حتى تصل الى المليون

وهذا مثال علية

لو تدخل ب3%

هدفك 200نقطة

ستوبك 100نقطة = 3% من الحساب

نسبة نجاح أستراتجيتك 60% نسبة أصابة الهدف

أذا بعد 224صفقة تخسر 90صفقة منها وتربح 134صفقة

كذا راح تصل المليون دولار أذا كنت بادي من 10الف دولار في فترة تتراوح من 6شهور الى 14شهر
كحد أقصى

مايجب عليك هو عد صفقاتك الصفقة رقم كذا وأكتب النتائج وفي الأخير راح توصل هدفك وتدعيلي

فقط سوي 224صفقة وكل صفقة ب3%

من المثال أعلاة يتضح لنا انة يلزمنا فقط 224 صفقة على الوصول الى المليون طبعا يجب أن ننتبة من الصفقات الخسارة على التوالى ان لا تكون مثلا فوق ال3مرات يعني لاتخسر 4صفقات وراء بعض واذا حدث الامر هذا مانحاول نخلية يصير كثير

حاول أن تشتغل على زوج واحد تفهمة

اذا عرفت ان يفصلك عن المليون بس 224 صفقة كل ماهو عليك هو أحظار دفتر ملاحظات يومي تكتب فية رقم الصفقة وعدد النقاط وهذا مهم جدا لمتابعة أداؤوك ..

في الاخير الله يوفقكم واسمحوا لى قلة التنظيم للموضوع

Mahmoud hesham
02-01-2017, 01:09
السلام عليكم
ان ربط حساب المنتدى بحساب الشركة اللي هي شركة انستا فوركس ثالثا اذا اردت ان تربح اولا عليك التوكل على الله و تدعيه ان يوفقك و لا تأخر الصلاة او تضيعها من اجل صفقة .........وشكرا لم

edisoninfo5
02-01-2017, 01:42
مرحبا اخي كل ما عليك فعله هو كتابة ردود طول الشهر ثم تكون رابط حسابك في المنتدي بانستا وثم يمكنك بدء التداول عند تحويل المال هناك

ابوعلى
02-01-2017, 01:45
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم ابحث على النت واتعلم استراتيجيه وطبفها على الديمو وبعد كده طبقها على الحقيقى ان شاء الله

big.pharaoh
02-01-2017, 19:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... انت دلوقتي مهمتك انك دلوقتي تبدأ تعمل ردود مفيده في المنتدى علان تزود رصيدك ويكون معاك مبلغ كويس تدخل بيه متاجره

alonsoo
02-06-2017, 07:44
اسهل طريقة للبدء فى سوق الفوركس بما انك لاتملك اموالا خاصة بك اذن شارك فى المنتدى بردودك واحصل على البونص للبدء

مروه عصر
02-06-2017, 08:50
السلام عليكم
كيف يمكنك التداول وانت لا تملك بونص تداول به عليك بالاهتمام اولا بالرد على المشاركات من خلال المنتدى حتى تستطيع عمل البونص اخر الشهر حتى تتمكن من تحقيق الارباح التى تريده وبعد ذلك تتاجر بها

Sofien
02-06-2017, 09:32
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،كمبتدئ أنصحك بالالبداية بالالعمل على طريقة price action

بدون مؤشرات ثم قم بتعديل والاضافات والتغيرات كما تراه مناسباً

Y2nd
02-06-2017, 11:38
اولا اخي يجب ان تتعلم اذهب مثلا الى يوتوب و ابحث عن كيفية التداول او ماشابه و الافضل ان تبحث بالانجليزية و
بينما تتعلم قم بوضع ردود بنائة في هذا المنتدى لكي تجمع البونص و تستطيع تطبيق ما تعلمته .

ramyelbadry
02-06-2017, 11:41
يجب عليك اولا عمل الحد الاقصى من المشاركات والردود فى المنتدى
اما بالنسبه للبونص فيتم تحويله تلقائيا فى الاسبوع الاول من بدايه كل شهر
وانصحك ايضا بالاضطلاع على المنتدى التعليمى وبالتوفيق ان شاء الله

محمدفؤاد
02-06-2017, 11:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الغالى شاهد فديوهات تعليميه واستراتجيات عديدة
وابدا بتطبيق اسهل استراتجيه منهم وان افضل فى تدولاتى استراتجيه الدعوم والمقاومات

zaheralwan
02-06-2017, 12:08
اخي اذا رادت ان تبدأ التداول في سوق الفوركس ابدأ 100 دولار حتى تحقق ربح جيد وتعلم اولا من حساب تجريبي لتطبق ما تعلمته من بعد ذلك على الحساب الحقيقي.

mid0killer
02-06-2017, 12:14
اسهل طريقه هي باخذ صفقات من مزودين التوصيات الى ان تتعلم ولكن تحيم مخاطرك وقت تفعيل التوصيه

LAMIA1976
02-06-2017, 12:25
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الكريم يمكنك الاستفاده من المنتدى و من خلال الردود راح تكسب بونص لتتداوله و تربح من وراءه و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

hoodhood700
02-06-2017, 13:14
اهلا وسهلا بالجميع وبعد
ليست هناك اخي اي استلااتيجية مضمونة استطيع ان انصحك اليها ولكنك يمكنك البدء اولا في الحساب التجريبي ولفترة جيدة حتى تتعلم جيدا اساسيات التداول وكيفية التعامل مع اوامر البيع والشراء واوامر اخذ الربح ووقف الخسارة وبعد ذلك ستفهم لوحدك ماذا تفعل مع الحساب الحقيق ، وبالتوفيق ان شاء الله.

ebn masr
02-10-2017, 00:33
انت بتقوم بعمل الاول مشاركات وردود وموضوعات وتتعلم الاول وبعدين بعد كدة تقوم بعمل التداول بعد مايجيلك البونص فى حسابك

sabre
02-10-2017, 00:39
مرحبا بك اخى افضل واسهل طريقه للتداول هى الدعوم والمقاوامات وبالاش الشارت الزحمه بالمؤشرات الكتير ومتلخبطش نفسك وافضل المؤشرات التى تقدرتستخرج منها الدعوم والمقاوامات هى مؤشر الزجزاج فقط ولا تضع معه اى مؤشر اخر واى قاع زجزاج فوق السعر فهو مقاومه واى قمه زجزاج تحت السعر فهى دعم

Samira shabban
02-10-2017, 00:42
اخى الكريم اهلا بيك عضو جديد
وكل ماعليك ان تجمع البونص من خلال كتابه الردود على مواضيع المنتدى
بجانب ان تتعلم الفوركس وتتدرب على الحساب التجريبى وكل ذلك ستجده فى القسم التعليمى من المنتدى .....

m7med
02-10-2017, 00:52
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انصحك اخي الكريم بانشاء استرتجيتك الخاص عن طريق الحساب الديمو و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

ahmedmahmoud2017
02-10-2017, 02:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لبدء التداول يجب التعامل مع اشخاص ذوى خبره من اجل تحقيق ارباح جيدة تقبل مرورى جزاك الله خيرا

moneer
02-10-2017, 02:28
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الكريم انا لا انصح بالتداول لاي شخص مبتدئ على الفور ويجب ان يتدرب جيدا" على الحساب التجريبي
ولكن اذا اصر على التداول ربما اعطيه نصيحة
يجب عليه بعد تحليله للعمله ان يختار اقل جزء من اللوت وهو 0.01 ويقوم بفتح عملية وان يضع التيك بروفت على بعد 100 نقطة يعني ربح 10 دولار
تحياتي للجميع

elbe4lawy
02-10-2017, 13:03
بال0دولار؟

latraaa
02-10-2017, 13:46
يا اخي الكريم اقول لك و للجميع أنه لابد من العمل على التعلم الحقيقي و المنتدى يوفر هده الفرصة الحقيقية من خلال المواضيع القيمة إنسا الله و عليه اقو للك و للجميع أن التعلم هو ألساس و ايضا لابد من العمل على تكوين رصيد قوي

him
02-10-2017, 14:05
اخي الكريم
لا تملك مالا هتشتغل ازي بال 0 دولار
الاول اعمل ردود في المنتدي بعد شهر هيوصلك 150دولار
اقراه عن الفوركس والاستراتيجيات وبارك الله فيك تحياتي لك

bakup28
02-10-2017, 14:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
المهم من خلال هذه الردود والمواضيع تجمع بونيص في آخر الشهر يصلك
هذا البونيص إلى حسابك في شركة الوساطة إنستا فوركس قبل كل هذا
من الأفضل تفعيل حسابك لدى شركة الوساطة، حتى تتسطيع التداول

Ayman Abdellatif
02-10-2017, 15:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
اخى الكريم اهلا بك فى المنتدى و فى الفوركس عليك ان تجمع بونص من الرد على موضوعات الاعضاء حتى تجمع راسمال تبدا به و فى اثناء ذلك افتح حساب تجريبى لتتعلم عليه التداول و اطلع على عدة استراتيجيات و اختار منها ما يستقر له قلبك و تجد نفسك مرتاح عليه و جربها على الحساب التجريبى لفترة و بالتوفيق

zakariacr07
02-10-2017, 17:34

اول شئ أخي يجب عليك جمع البونيص و بعده توجه إلى القسم التعليمي للمنتدى لكي تكون لديك فكرة على التداول

latraaa
02-11-2017, 15:27
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يعرف الإخوة الكرام إن شاء الله، مشكور أخي الكيرم و أتمنى أن تقوم بتقديمها على امصنة التداول

him
02-15-2017, 22:46
اسهل طرق واسهل استراتجيات لتعلم الفوركس
وبدا تداولاتك كمبتدي اولا
عليك بجمع المال من المنتدي هنا منتدي فوركس مصر
ثم فتره جميع البونص
تقبل مروري

emin14
02-15-2017, 22:57
في بادئ الأمر يجب عليك قراءة شروط المنتدى والإطلاع عليها بدقة، بعد ذلك تقوم بعمل ردودعلى مختلف مواضيع الأعضاء، أو تقوم بكتابة أو طرح مواضيع مثلما فعلت الآن، المهم من خلال هذه الردود والمواضيع تجمع بونيص في آخر الشهر يصلك هذا البونيص إلى حسابك في شركة الوساطة إنستا فوركس قبل كل هذا من الأفضل تفعيل حسابك لدى شركة الوساطة، حتى تتسطيع التداول بهذا البونيص وبعدها تسحب الأرباح فقط.

ahmedm
02-15-2017, 23:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هتبدء تعمل ردود في المنتدي عشان تقدر تجمع منه بونص مقابل كل رد صحيح غير مخالف لقوانين البونص هتحصل علي 10 سنت يعني 5 دولار في اليوم و150 دولار في الشهر هيتحلوا علي حسابك في موقع الشركة تنزل المنصة الخاصة بانيستا فوركس وتبدء التداول تحياتي لك اخي الكريم

night.audemars
02-15-2017, 23:15
أخي البحث والتعلم هو ميدان يحتاج البحث والثبارة

بدر اشطيبي
02-15-2017, 23:32
ليس هناك للاسف اسهل طريق في الفوركس بالتالي يمكن العمل
على تعلم الاستراتيجية او اختيارها بالتالي التدرب عليها بشكل كافي

Samira shabban
02-15-2017, 23:34
السلام عليكم..
انصحك بالتوجه إلى القسم التعليمي في المنتدى وستجد هناك شرح لكل الفوركس وأدواته ومصطلحاته وايضا طريقه التداول على الصحيحه وايضا يمكنك التدريب على الحساب التجريبي...

yasser darwish
02-15-2017, 23:38
اخي الكريم اولاً عليك تعلم والأستفادة من المنتدى وخبرات الاعضاء ومشاركتهم وكذلك الدروس المقدمة وفيديوهات وكورسات النعلم والأشتراك في
المشاركات حتى تحصل على البونص ليصل الى 150 دولار شهرياً تستطيع التداول بها ولكن قبل التداول بالحساب الحقيقي عليك فتح حساب تجريبي
والتعلم لمدة كافية قبل البدء بالحساب الحقيقي

hamadasalama
02-16-2017, 00:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اسهل طريقه لبدء التداول بالنسبة لاشخاص المبتدئين في مجال المتاجره ببورصه العملات الفوركس هي الدعوم والمقاومات ورسم الترندات والانماط

athiro
02-16-2017, 01:59
السلام عليكم ؤرحمة الله ؤبركاته اخي العزيز اهلا ؤسهلا بك في منتدى فؤركس العرب قد ؤصلت الى بداية طريقك ؤهي من هذا المنتدى اجمع ماتستطيع من البؤنص من خلال الردؤد ؤحاؤل ان تؤصلهن الى 200 دؤلار ؤبذلك تستطيع التداؤل

adamarwan
02-16-2017, 02:07
اولا اخى لبد منا ن تتمكن من ان تتعلم
هدا هو المنطلق الاول من تم
نندربج فى التعلم الى ان تتمكن منا ن تفهم كل الخطوات
المفيد فيه وهدا هو السر فى التداول اخى الغالى

ashmawey
02-19-2017, 16:43
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم , ابتدا في عمل ردود ومشاركات للمواضيع طيلة الشهر وقم بربط حسابك في شركة انستا فوركس بحساب المنتدى وسيتم تحويلها لك كل اول شهر , ولكن اثناء هذه الفترة عليك بالتعلم ومعرفة اسرار الفوركس ثم البدء في التداول عند وصول البونص لحسابك
مع خالص الاحترام و التقدير

elbe4lawy
02-19-2017, 17:09
بال0دولار؟

Abdiaziz
02-19-2017, 17:35
ف بطبيعة الحال و بكوني جديد ف رأس مالي ما يزال في 0 دولار اي لا املك مالا لابدء في هدا المجال
لذا فمن المهم يا اصدقاء ان ترشدوني إلى اسهل طريقة او استراتيجية مربحة و غير مكلفة:(:(:(:(:(

[CENTER][/QUOTE]

اخى الفاضل
باركـ الله فيك وصح ابدانكــ
والجزل مرورك طالـ عمرك والطيب يستاهلـ
لكم منا اسمى ايات الشكر والتقدير على تعليقك الكبير الذى لايصدر الا من كبار
دائما محفز لى الله يطول عمرك ياغالى
كلامكـ وتعليقكـ يقف امامهـ منطقى حائرا جدا
لعدم توافر الكلمات له والتعبير يقصر دونه
محبكـ فى الله
اخيكـــ

Mony Ezzat
02-20-2017, 00:05
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرتك لو رأس مالك 0 يبقى لازمن بقى تعمل ردود في المنتدى وكل رد تاخد عليه 10 سنتات بونص للتداول

nour3iny
02-20-2017, 00:28
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
افضل طريقه مربحه فى مجال الفوركس هى طلوع السلم خطوة خطوة ابدء بتعلم الاساسيات ومع الوقت ومتابعه الشروحات ستكون لديك خبره لاختيار الاستراتيجيه المناسبه

tamermosa
02-23-2017, 13:09
اخى الفاضل ان كنت لا تمتلك نقود فكيف ستداول في السوق
جمع بونص الاول من المنتدى و بعدها ابتدى تداول به
و في فترة التداول اتعلم كويس جدا علشان تعرف تدير حسابك

Looz
02-23-2017, 14:14
السلام عليكم اخي الغالي :)
اولا عشان تتداول لابد وان يكون هناك مبلغ من المال في حسابك ومش هينفع تشتغل بلا شئ 0 دولار
امامك طريقين
-ان تضع مالا في حسابك وتتداول به
=ان تقوم بعمل ردود علي المنتدي مثل مانفعل نحن لتحصل في نهاية الشهر علي مبلغ لايقل عن 150$ ان قومت بعمل 50 رد في اليوم وباستمرارية لمده شهر كامل فتحصل في نهاية الشهر علي المبلغ 150$ تستطيع ان تبداء به في مجال التداول :) :)

abumazen
02-23-2017, 14:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اسهل طريقه لبدء التداول للمبتدئين هي التحليل الكلاسيكي الذي يعتمد علي الترندات والدعوم والمقاومات والقمم والقيعان والانماط

عبد الرحيم رافا
02-25-2017, 21:11
السلام عليكم ورحمة الله
اسهل طريقة يجب ان يكون لديك خبرة متواضعة في التحليل الفني و هو لذي يمكن ان تربح منه و تقبل مروري

kalimiro0
04-29-2017, 17:12
أول شئ أخي الكريم جمع البونيص و بعدها قم بمتابعة مواضيع
عن الفوركس لكي تفهم ما يتوجب عليك فعله و بذلك تستطيع وضع إستراتيجية محمكمة للربح

mohamed shams
04-29-2017, 23:58
السلام عليكم اخى الكريم
بالطبع اولا يا اخى يجب عليك المشاركه هنا بالمنتدى اولا ثم جمع البونص
وتداول به لكن بعد التدريب على الحسابا التجريبى
بالتوفيق

murad11
04-30-2017, 23:50
اشتغل ابالبولينجر باند فهو من اسهل الاستراتيجيات والطرق السهلة لاى مبتدا كل ما عليك البيع من الى البولنجر والشراء من اسفل البولينجر

medeldon
05-23-2017, 13:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي قم بجمع رأس المال من البونيص و حاول أن تتعلم التداول من المنتدى و حساب ديمو

fouadar
05-23-2017, 13:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
ادهب اخي الى القسم التعليمي في المنتدى وستجد كل شيء ترغب فيه
تقبل مروري جزاك الله خير

joseph2
05-23-2017, 13:54
لسوق لمن يفهمه جيدا ويعرف خباياه فسوف يحقق له مكاسب مربحة لكن اولا لابد ان تتعلم الفوركس جيد
وتتعلم كيف تتوقع انخفاض العملة او ارتفاعها
لكن المر يحتاج الى تعليم ال

btareq
05-23-2017, 14:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس
يجب عليك التداول و ربح المال للسحب اما البونس فلا يمكن سحبه، و يجب كذلك التداول مع احترام القوانين حتى لا يقفل حسابك
وتقبل مروري جزاك الله خير

mohamed97
05-23-2017, 14:50
بالنسبة بجني الارباح بالفوركس او ما تصطلح عليه بالتيك بروفت و يكون بعد ما الواحد يحلل زوج من العملات و تعرف الاتجاه الصحيح اللي راح يسلك الزوج مستقبلا و تكون بيع او شراء ممكن الواحد يفتح صفقته و يعمل تيك بروفت وستوب لوز كمان وروح لحالو. الصفقة تشتغل لوحدها و لما توصل للهدف اللي انت حددته تغلق على الارباح:dance::dance:

zunebha
05-23-2017, 15:53
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اخي هناك الكثير من الاستراتجيات اختر احسنهم.
بارك الله فيك وجزاك الله كل خير بالتوفيق.

Rozeta
05-24-2017, 21:00
لازم اخي يكون لديك راس مال حتي تبتدا تتداول ويمكنك عمل الردود بمقابل البونص وبعد ذلك التداول به

raxid
05-24-2017, 21:48
نفس الشيء أنا أيضا كنت مبتدئ في بادئ الأمر يجب عليك قراءة شروط المنتدى والإطلاع عليها بدقة بعد ذلك تقوم بعمل ردود على مختلف مواضيع الأعضاء

michael1
05-24-2017, 21:49
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
اخى الكريم فى المنتدى انا اعتقد انه من
الممكن ان تتداول على الفوركس ولكن ليس
هناك ما هو سهل فى التداول على الفوركس

zouga91
05-25-2017, 00:42
بسم الله الرحمان الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم شكرا لك او سوالك عليك جمع المال اولا على الاقل 500 دولار تم بعد ذلك تعلم اساسيات الفوركس دعوم مقاومات هارمونيك تراندات

rayzigar
05-25-2017, 12:00
الطريقة الاساسية لبدء التجارة من اي واحد يا اخي انه يتعلم اولا ويحيط بعلوم السوق كلها ويتدرب ويجرب في الديمو
بعد اتقان التداول واحتراف الادارة للحساب في الديمو تقنيا وماليا انذاك ممكن الواحد يتكل على الله ويتاجر في الحقيقي

Elkorchi
05-25-2017, 12:45
سب بدايتي بسيطة ادرس فوركس بشكل عام افهم ابجديات
لا للمغامرة و الطمع

THEKINGALLHBI
05-25-2017, 12:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني...... شكرا لكم على هذة المواضيع والاستفسارات المفيدة والتي نستفيد منها جميعا ونامل ان تكون مفيدة اكثر...... وشكرا.........

Samira shabban
05-25-2017, 23:09
يجب ان تدخل القسم التعليمى للمنتدى لكى تتعلم الفوركس ومبادئه وانواع التحليل
وطريقه التداول والعمل على الحساب التجريبى...

abo.tali.wtalin
06-02-2017, 00:33
بسم الله الرحمن الرحيم انا يفضل ان يتم التداول عن طريق توسيع من احد خبراء الفوركس يمكنك التداول والله الموفق والمستعان لك و للجميع و برجاء تقبل مروري على مواضيعك

Ayman Abdellatif
06-02-2017, 00:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
اخى الكريم عليك التعلم و الاطلاع على الاستراتيجيات المختلفة و اختار منها ما تجد فيه الراحلة لنفسك و بالطبع سوف تتمرن على الديمو لفترة حتى تتقن الاستراتيجية الخاصة بك و فى اثا ذلك قم بعمل ردود بالمنتدى لتكون راس المال الذى سوف تتداول به و بالتوفيق

Anas.Talaat2
06-02-2017, 00:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أخى الفاضل
كل واحد و اللى بيفضله اخى يعنى ممكن اللى يكون حلو بالنسة لى يكون وحش بالنسبة ليك أنا أفضل الردود وان شاء الله ربنا يوفقك و يرزقك

Abdouemad
06-02-2017, 01:14
لازم يكون معاك رأس مال علشان تشتغل ومتفتحش حساب حقيقى غير لما تتدرب ابتدى بالحساب التجريبى احسن

lionhmada
06-02-2017, 01:17
يمكنك ان تجمع بونص من المنتدى هنا بواسطة اضافة ردود ومواضيع قيمية

وبعد ذلك يمكنك التداول بهذا البونص وسحب الارباح الناتجة عن هذا التداول

cladiator2007
06-04-2017, 06:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهالاخوة الكرام نشكركم علي معلوماتكم المفيدة ونتمني المزيد من المعلومات والشروحات لكي نستفيد من خبراتكم ونشكركم علي مجهودكم الراءع والله الموفق والمستعان

elsaied
06-04-2017, 06:37
في الحقيقيه يا اخي انت محظوظ ان تكون بدايتك في هذا المنتي المربح الذي يجعلك تربح بابسط الطرق
كل ماعليك هو ربط عضويتك الخاصه بالمنتدي بحساب انستا وعند اول الشهر سوف يحول البونص الي مال
ثم تستطيع تداوله وسحب ارباحك منه هذا الحل لمن لا يمتلك اي دولار الموضوع عن جد موش صعب
ولكن عليك الصبر والعمل في المنتدي وفقا لقوانينه
وفقك الله لما تحب وترضي

waelmma
06-04-2017, 09:25
;):(:)) تمام اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه يجب ان تعرف ان اساسيات
التدداول وبارك االله فيك ويجب ان تجمع اكبر قدر من البونص وتفتح حساب تجريبى اطول فترة ممكنة

number1
06-04-2017, 09:28
اسهل طريقه لكي تربح تنجح في هذا الصوت هو انت تعلم بنفسك و تدرس كل شيء عن عالم و سوق الفوركس الكبير جدا وعليك انت تعلم بنفسك كل شيء عن السوق و تقرا الكتب الكثيره وتتعب في الدراسه ولا يوجد استراتيجيه سهله وطريقه ربح اقل من ذلك اذ انه يضحك عليك وسوف تخسر كل الحسابات و قل كثيرا اذا اتبعت اشتري هذا وتوصيات لاي شخص في انت الوحيد القادر على تحقيق النجاح هو القادر على تحقيق نفسك بنفسك اعتمد على نفسك فقط

Ebrahim0
06-04-2017, 10:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم عليك بالردود على المواضيع فى الاقسام التى يحتسب فيها البونص ب 10 سنت واترك التسرع والطمع والجشع واعمل ردود بقدر ما تستطيع واشتغل على قد ما تقدر فى الردود وبالتوفيق ان شاء الله

tahar2015
06-06-2017, 01:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
للمبتدئ الاحسن ان يبدا بحياب ديمو لفتره طويله
تقبل مروري وبالتوفيق ان شاء الله

mostafa ilsawi
06-06-2017, 02:04
باسم الله الرحمن الرحيم الاخ الكريم عليك ان تتدرب جيدا علي الحساب التجريبي حتي تعرف كيف تتداول واجتهد في جمع البونص لتتداول به و تحقق الارباح المنشوده
تقبل تحياتي

mahmoudtaha33
06-06-2017, 02:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي
0 $ قصدك ايه بالموضوع ممكن تفهمني
لابد مزيد من شرح وفهم اخي في موضع
ماينفعش تبدا ب 0$ في الفوركس
بالتوفيق اخي

zakariacr07
06-06-2017, 02:17

أسهل طريقة لبدأ التداول بالنسبة للمبتدئين هي التعلم و كسب الخبرة و كذلك الصبر

migoo
06-06-2017, 02:25
صباح الخير تشكر على طرحك السؤال المهم
الحساب التجريبي حساب وضع لكي تتعلم عليه وتتدرب عليه وتجرب عليه استراتيجياتك التي اخترتهاوهو حساب تجريبي وهمي افتراضي
وهو حساب يحتوي على اموال وهمية هده الاموال الوهمية تساعدك في تدريبك
لا يوجد فرق بين الحساب الحقيق والحساب التجريبي فهما كلاهما يتاتران بالاخبار والاحداث الفعلية التي تطرا على العمولات الا ان الحساب التجريبي لا يمكنك ان تسحب منه اموالك التي تربحها ولكنك يمكنك ان تح

migoo
06-07-2017, 13:51
السلام عليكم

انا اريد ان اتجنب الرافعة المالية فهي سبب الخسارة فمتلا ادا كنت املك 10000 دولار
واشتريت على اساس ارتفاع السعر ادا انعكس السعر فلن اخسر شيأ لاني استخدمت الرافعة 1:1 اي ان
الشركة لم توفر لي الرافعة بمعنى اخر الشركة لن تحسب المارجن او اي شيئ من هدا القبيل
وبالتالي احصل على الحرية الكاملة لان اللوت الدي اشتريته ملكي حتى لو انعكس السعر فلا مشكلة سأنتضر صعوده مجدداً

KARIM2017
06-07-2017, 14:00
تحيه طيبه وبعد
الافضل التعلم الجيد ومن ثم التدرب علي الديمو
وبعد ذلك تفكر في كيفيه العمل وباي استراتيجيه تعمل

ahmed zekry
06-07-2017, 14:04
افضل بدايه لك في مجال الفوركس هو ان تبدا بالتعلم اولا ثم جمع اكبر قدر ممكن من البونص للتداول به ومن ثم عند بدء التداول تبدا بلوت صغير

fouadar
06-07-2017, 14:07
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
ادهب اخي الى القسم التعليمي في المنتدى وستجد كل شيء ترغب فيه
تقبل مروري جزاك الله خير

amir anwar
06-07-2017, 14:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اذا كنت لا تملك مال فهذه ليست مشكلة فيمكنك أن تجمع البونص من المنتدي ان شاء الله لكن المهم ان تتعلم العلم هو الأساس لكي تبدأ هذا المجال ويتطلب منك وقت وعمل كثير

abo.tali.wtalin
06-08-2017, 16:39
بسم الله الرحمن الرحيم الصراحه انا مبتدئ وبعمل على التوصيات وليس لدي استراتيجيه ارجو من الاخوه الاعضاء في عاداتك والله الموفق والمستعان بيرجع تقبل مروري على مواضيعك

hooda
06-26-2017, 17:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك اخي الفاضل على هذا الطرح المهم جداً والمفيد جدآ في منتدا الفوركس للتسهيل على الاعضاء الجديده بالتوفيق للجميع. تقبل مروري

mrcatalonia
06-26-2017, 19:18
تأكد انك ربط حساب المنتدى بحساب الشركة اللي هي شركة انستا فوركس ثالثا اذا اردت ان تربح اولا عليك التوكل على الله و تدعيه ان يوفقك و لا تأخر الصلاة او تضيعها من اجل صفقة و هذا امر مهم ثانيا اجعل لك رأس مال عالي لا يقل عن 10000 دولار حتى يكون ربح تمام ان شاء الله صحيح............

madoxegy2020
06-26-2017, 19:18
يجب ان تركز على الردود لجمع البونس

2017wydadi
06-27-2017, 01:56
اعتقد ان الفوركس مثله مثل اي علم يحتاج للدراسة و المزاولة العملية لاكتساب الخبرة اللازمة و بالطبع هذا سوف يأخذ الكثير من الوقت و يحتاج الكثير من الصبر و لكن انت المستفيد في النهاية
بالتوفيق إن شاء الله

adamo92
06-27-2017, 02:07
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مساءكم سعيد لجميع الأعضاء
عليك بالتعلم و القراءة و متابعة فيديوهات على الفوركس و تكوين رأس مال من خلال ردود في هذا المنتدى رائع و أتمنى التوفيق للجميع
تقبلو مروري و السلام عليكم

amir anwar
06-30-2017, 21:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... اسهل و ابسط طريقة ابتعد عن اي استراتيجيات وابدأ بتعلم اساسيات الفوركس بعدها تعلم الذي تحبه من استراتيجات و طرق تداول

عبد الرحيم رافا
06-30-2017, 21:42
السلام عليكم و رحمة الله
أسهل طريقة هو ان تتعلم التحليل الفني اخي الفاضل و تتقنه لكي تتمكن من الربح المعقول و بدون اي مخاطرة

ahmed abdelmomen
07-01-2017, 00:11
اخي الكريم الموضوع كله بيتوقف عليك وانك تحاول تتعلم وتفهم الفوركس بشكل صحيح
وده عن طريق الكتب والفيدوهات التعليمية في المنتدى او في اليوتيوب

Ibrahim Abu Al Yazid
07-02-2017, 22:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الكريم شكرا اخي العزيز علي هذا الموضع الجميله واتمني ان تقدم لنا المزيد
حسب بدايتي بسيطة ادرس فوركس بشكل عام افهم ابجديات
لا للمغامرة و الطمع
اكتف ب القيل ولزم اعمل ليه اكسب كام نقطه في اليوم واخلص الساعه كام كأني شغال في شغال عادي

forexman11
07-05-2017, 00:21
من اسهل الطرق المربحه جدا في سوق الفوركس هي الطريقه الدعم والمقاومه لانها تعطيك افضل الوسائل لتحقيق ارباح كبيره جدا و الدخول في صفقات ناجحه في السوق

Badodo
07-05-2017, 02:53
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم انصحك لبذل مجهود و تعلم من فيديوهات عاليوتوب
و الحساب التجريبي يساعدك في تطبيق و في نفس الوقت اجمع البونص و بعدها ابدا التداول
وفقك الله

zezofathy
07-05-2017, 02:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حضرتك تقدر تجمع الدولارات من خلال الردود ثم يتم تحويل البونص ع انستا و بعد كده ابتدي تداول بي بس اتعلم استراتيجيه من القسم التعليمي الاول

mohamedelsawa
07-05-2017, 03:05
شكرا لك اخى الكريم لطرحك لهذا الموضوع فانا مبتدا مثلك وارجو من جميع الاعضاء الافادة

ahmed.mohamed
07-05-2017, 03:17
السلام عليكم شكرا لك على الموضوع بالنسبة لطرق الربح و انت متداول لازم التعلم لأنه لا يوجد شيء سهل في الفوركس
اتمنى التوفيق للجميع والنجاح في الفوركس

2017wydadi
07-07-2017, 00:11
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالتوفيق إن شاء الله

Abu_Yassin
07-07-2017, 00:29
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الحبيب سوق الفوركس خطر جدا وأسلم طريقة للمبتدأ هو التعلم قبل دخول السوق لأن بسوق الفوركس ساعد نفسك بنفسك مفيش حد هيساعدك

mostafa1995
07-13-2017, 19:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...... اولا اعمل بونصو وجمع واتعلم وبعدها الديمو ولما تشوف انك تمام تدخل باقل اللوتات عشان تضمن نفسك وتعرف
وبعدها طريق الى النجاح ان شاء الله

mohamed4
07-13-2017, 19:38
السلام عليكم ورخمه الله وبركاته من اسهل الطرق لكى تنجح في هذا المجال هو ان تجمع الكتير من الردود وتستمر على هذا المنتدى وبجمعك للردود سوف تحصل على المال حتى لو كان المال قليل فستبدأ صغير ثم الشهر التالى وتجمع الاكتر من المال وهكذا وتستفيد من هذا الموقع باذن الله وبالتوفيق دائما

فهمى لاشين
07-17-2017, 16:16
بسم الله
1- شارك بالردود فى المنتدى (مثل ردى هذا) وكون رصيدمن البونص
2- تابع القسم التعليمى بالمنتدى لتحصيل الخبرة والمعرفة
3- نفذ متتعلمه على حساب تجريبى وتعلم من ذلك
تحياتى

---------- Post added at 03:16 PM ---------- Previous post was at 03:14 PM ----------

بسم الله
انت كمان مثل صاحب السؤال يبقى ممكن تجد الاجابة المساعدة
فى صفحة صاحب السؤال ولا لازم اعيد الكتابة مرة اخرى
تحياتى

bassoumy
07-19-2017, 19:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا يا محترم علي الموضوع الهام عن اسهل طريق لبدء التداول ي سوق اعملات وان شاء الله نتداول بخير ونسحب الارباح جيمعا

cladiator2007
07-19-2017, 19:24
اهم امر كمان انك تقرا موضوعات الاعضاء الكرام بتكون فى منتهى الروعه وعندهم خبره كبيره وبيكون فى فيديوهات وتعليمات هتفيدك جدا
وهتكتسب خبره اكبر منهم ودا هيساعدك فى تحقيق هدفك

alaa mohamed
07-20-2017, 19:19
بسم الله الرحمن الرحيم ...
تحيه طيبه وبعد ..
نورت المنتدى اخى الكريم ....الاستراتيجيه الناجحه هى التعليم الجيد والتحليل الفنى الدقيق .... اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله ... تقبل مرورى

IBR
07-20-2017, 19:28

سلام اخي قبل كل شئ اقل لك. عليك بالصبر حتى تنجح ..
سجل في المنتدي اربط حسابك مع انستا وبدا بتعلم من المنتدي واعمل ردود وفتح حساب تجريبي تتعلم فيه وبعد انتجمع مبلغ محترم اكثر من ١٠٠ دولار ووجدة نفسك تحقق ارباح انتقل الى الحساب الحقيقي

Doaa hassan
07-20-2017, 19:35
السلام عليكم ورحمته الله وبركاته
للاسف انا لم تعرف تتداول لان ليس لديك مبلغ للتداول بيه يجب عليك اول اخى أن تجمع بونص
من الردود وانت بتجمع البونص تعلم التداول جيدا علشان لما يبقى معك رصيد تعرف تتداول

zakariacr07
07-20-2017, 19:52

أول شيء تقوم به هو جمع البونيص عن طريق الردود في المنتدى و لا توجد عصا سحرية أخي الكريم يجب عليك التعلم لكي تحقق الربح في الفوركس

sonson
07-20-2017, 20:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اسهل طريقه يا محترم لبدئ التداول في الفوركس هي العمل باداره راس مال قويه لا تتعدي ال5 بالمائه من كل صفقه

Hala Abdo
07-20-2017, 20:15
السلام عليكم و رحمه الله تعالى و بركاته
مينفعش اي مبتدئ ياخد استراتيجية قديمة و يشتغل عليها، لازم يتعلم و يخلق استراتيجية لنفسة خاصة به على حسب ما تعلم و فهم

mostafa639
08-19-2017, 00:21
Array
الصورة الرمزية mostafa639 تاريخ التسجيل
Jul 2017
Accumulated bonus
15.60 USD
شكراً
2
بسم الله الرحمن الرحيم
تحياتى لك اخى الكريم ولاسرة المنتدى
مشكور جدا على الموضوع الرائع تحياتى لك ولاسرة المنتدى
فى تقدم اخى

abdelloo31
08-22-2017, 19:06

abo.tali.wtalin
08-22-2017, 23:34
بس قبل التداول وانك تدور على استراتجية
يجب عليك تعليم اللساسيات اولا ثم التفكير فى الاستراتجيات
اخى الفاضل الفوركس اصعب من انك تكتب اوامر هو محتاج وقت وتعليم جيد جدا

hassansalwanagy
08-23-2017, 20:40
و الله علم.

algendy
08-24-2017, 00:38
تحية طيب و بعد , يا أخى الكريم اسهل طريقة لتداول سوق الفوركس هى البرايس اكشن او السلوك السعرى و ما عليك الا تحديد الدعوم و المقاومات فى السوق و تنتظر تفاعل السعر مع هذه المستويات و تشكيل نماذج انعكاسية او استمرارية و على اساسها تدخل فى السوق و ذلك مع معرفة الاخبار المهمة التى تؤثر على السوق

محمد حافظ 120
08-24-2017, 00:48
اولا اريد معلومه مهمه لك اخي وهي انه لا يوجد شيء سهل في الفوركس الفوركس يحتاج الي الوقت والصبر... ثانيا انا انصحك بان تلتزم بعمل الردود لمده شهر لتجميع راس المال اللازم للتداول وفي خلال هذه الفترة تكون ايقنت للاساسيات الفوركس من خلال الدورات التدريبية.. وبعد انتهاء الشهر وانتهاءك من التعليم يمكنك الشروع بالبدا والله ولي التوفيق

medo mohamed
08-24-2017, 00:49
الاخ الفضل انصحك ان تركز على التعليم الجيد اولا"
لانك مبتدئ وتقول ان رصيدك 0 دولار يعنى انت ولا عرفت شئ عن الفوركس
والتداول ولا شاركت مشاركه حتى تعرف مثلا من المشاركات وتتعلم من الردود
وانصحك ان تتوجه الى القسم التعليمى بالمنتدى وتتعلم جيدا قبل ما تفكر فى الربح

hamadasalama
08-24-2017, 01:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اسهل الطرق يا محترم علي الاطلاق هي التحليل الفني بما يحمله من فروح منه الزمني والرقمي والكلاسيكي والله يوفقنا ونحقق ارباح كبيره من التداول ونسحب الارباح بخير وسلام

freetrade
08-24-2017, 01:48
اسهل طريقة هي فتح حساب تجريبي (ديمو ) وتحاول تطبق كل ما تتعلمه عن التداول وتطور مهاراتك عالاقل لمدة 3 شهور وبعدها افتح حساب حقيقي في شركة وساطة مضمونة

ahmedmahmoud2017
08-24-2017, 02:17
اسهل الطرق للتداول لاي مبتدي التعامل على الحساب الديموم والتعلم الرئيسي للتداول من خلال استخدام استراتيجية واتقانها جيدا بالطبع للنجاح بالفوركس

ehabbob
08-24-2017, 02:28
اخى العضو الكريم يوجد فى المنتدى قسم تعليمى يمكنك ان يدخله الاعضاء وتزيد من معلوماتك فى امور كثيره كما ان يمكنك البحث فى اليوتيوب عن كل تجربة لان الفوركس ضحم فى حجمه
التوفيق من عند الله

hassansalwanagy
08-24-2017, 06:29
و الله علم.

M.R
08-29-2017, 19:39
عليك احترام الدعوم والمقاومات ومعرفة الرسم الصيحي الترند والدخول بعد التحليل واختيار الفرصة المناسبة حتى تستطيع جنى الرباح والدخول على الفريم اليومى وكذلك الاتجاه اليومى واستخدام مؤشر الاستوكاستك يساعد فى عمليات التشبع البيعى والشرائى ما سيزيد من فرصة دخولك الصفقات

m.abdo1020
08-29-2017, 19:57
لكي تبدا التداول يجب ان تتعلم جيدا اكثر استراتيجيه تفهمها ولكن قبل التداول يجب ان تودع مالا وهذا لا يتم الا بالبونص الذي تحدده لك منتدي فوركس العرب من خلال ردودك لذلك اجمع البونص واعمل خطة للتداول موفق

Ayman Abdellatif
08-29-2017, 20:05
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
اخى الكريم عليك التعلم اولا قبل ان تفكر بماذا سوف تتداول لانه حتى لو كان معك راسمال و انت لا تعرف كيف تتداول به فسوف يضيع منك بسهولة لذا ابدا بالتعلم اولا ثم كون راسمالك من المنتدى عن طريق تجميع بونص يحول الى حسابك لدى شركة انستافوركس لتتداول به و بالتوفيق

eslam etman
08-29-2017, 21:08
اخى العزيز يمكنك البدء اولا بجمع راس المال من خلال عمل الردود او المواضيع على المنتدى وتقوم بتعلم الفوركس من خلال الحساب التجريبى وفهم الاستراتيجيات وكيفية استعمال المنصة وبعد ذلك قم بالتداول

magic10
08-29-2017, 21:11
السلام عليكم
عليك بالردود وإنشاء المواضيع حتى تستطيع جمع البونص وتعلم الاستراتيجيات و التحليل الاساسى والفنى مع إدارة رأس المال :ok:

hassansalwanagy
08-29-2017, 21:33
ما قال الاخ يجب ان تركز على الردود لجمع البونس
و الله علم.

maryam ahmed
08-29-2017, 21:39
هناك استيراتيجية رائعة جدا باستخدام البولينجر و الموفينج افريج باعدادات 3 و مؤشر الRSI و تعتبر هذه الاستيراتيجية من اقوى الاستيراتيجيات التي ممكن تفيدك كمبتدئ و ارباحها مضمونة بنسبة كبيرة

zam_bozo
08-30-2017, 11:08
فلنبدأ معك من الصفر .. ان كل ما يلزمك الآن هو تحصيل بونص .. وبعد هذا التجميع نتكلم في تعليم التجارة ..
السؤال بقه كيف ستجمع البونص؟؟ أقولك : انك تكتب موضوعات زي اللي انت كاتبه ده او ترد على موضوعات زملاءك ..
وايضا تدخل اعضاء جدد بالريفيرال بتاعك فبقدر دخولهم وتحصيلهم بونص ستحصل انت ايضاعلى مثه تمام ابدأ بقه

احمد نصر 22
09-25-2017, 20:54
بسم اللةالرحمن الرحيم اخى الكريم افضل طريقه لشخص مبتدا هو ان يتعلم جيدا ومن حسن الحظ ان المواقع كثيرة وهى هذا المجال ون افضلها هو اليوتيوب وايضا يمكنك الدخول على جوجل وايضا على فيدهات التعليم على المنتدى وهلى كثيرة والحمد للة

Alaa Khamis
09-25-2017, 21:05
لا يمكن لاحد ان يحدد لك استراتيجيه محدده تتعامل بها
انت من يحدد الاستراتيجيه التي تعمل بها علي حسب طريقتك
وافضل شيء لك كمبتدئ هو ان تقوم بجمع البونص من الردود

mbhs2010
09-25-2017, 21:36
اسهل الطرق التزم بالردود للحصول على البونص
اخررالشهر يتم تحول مبلغ لك تقوم بالتداول به
خلال هذا الشهر اهرس منتدى التعلم قراءة

mohamed el haoussi
09-26-2017, 00:04
السلام عليكم
بارك الله فيك اخي عزيز أخي حاول أن تبدئ في تعلم أساسيات الفوركس أولا ... نرجو منك افادتنا بمزيد من المواضيع المفيدة و الحصرية انشاء الله ولك جزيل الشكر
تحياتــــــــــي، شكرا جزيلا و الى اللقاء.

alaa50
10-20-2017, 15:11
راس المال مش مشكله لان من المنتدى هنا تقدر تحصل على راس مال بسيط كبدايه
افضل استراتيجيه بقى هتلاقى فى استراتيجيات بسيطه جدا تعتمد على اداه او اتنين بالتالى مش هتكون معقده بالنسبالك كمبتدئ
زى استراتيجيه تعتمد على بولينجر باند او مؤشر الموفينج باعدادات متجربه قبل كدا

Ayoub nait
10-20-2017, 18:03
انا انصحك اخي الكريم بالموفينغ افيراج لانني اعتبره من اسهل الطرق للتداول في الفوركس مع فعاليته في السوق
و الله ولي التوفيق

kariim18
10-31-2017, 20:38
يجب عليك ان تتعلم وتكسب الكثير من الخبرات فكل شئ فى بدايته يكون صعب ولكن مع التعلم المستر واكتساب
الخبرات سيصبح الامر سهل بالنسبه لك

amine saddiki
11-02-2017, 18:12
رحبا بك بيننا ثانيا تأكد انك ربط حساب المنتدى بحساب الشركة اللي هي شركة انستا فوركس ثالثا اذا اردت ان تربح اولا عليك التوكل على الله و تدعيه ان يوفقك و لا تأخر الصلاة او تضيعها من اجل صفقة و هذا امر مهم ثانيا اجعل لك رأس مال

هدير البدري نور
11-02-2017, 19:36
مفيش اي طريقة هتبقا سهلة لو انت مش متعلم ازاي تدخل السوق وانت فاهم فيه كل حااجة
لو ع التعليم اسهل طريقة هي قراءه الكتبب انتظرؤ منك كل ما هو جديد تقبل مروري تحيااتي لك بالتووفيق للجميع

---------- Post added at 06:36 PM ---------- Previous post was at 06:13 PM ----------

انا من وجهت نظري ان اسهل طريقة هو التعلم من قراءه الكتب
وايضا العمل علي التدريب علي الحساب التجريبي انتظر منك كل ما هو جديد

abooali2017
11-23-2017, 08:09
عليك التعلم وصنع استراتيجية بنفسك الامر ليس بسيط بل يتطلب جهد وتعب وعرق ومجهود
مع اطيب المنى بدوام الارباح والتوفيق للجميع

mr.khalled
11-23-2017, 11:45
ياخى اتعلم جيدا مجال التداول واشتغل فى المنتدى حتى تحصل على بونص كافى لكى تتداول به
فلديك فرصه تتعلم وتشتغل فى المنتىدى
وعند الحصول على البونص تكون تعلمت الى حد ما
وابدا التداول

bassoumy
11-23-2017, 15:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اسهل طريقه يا اخي الفاضل للتداول ان تقوم باداره راس مالك ان تفتح النقطه ب 20 سنت فقط حيث انك لو خسرت صفقه او اثنين يبقي بامكانك التعويض في اي وقت ............

Ahmedmedo2018
11-25-2017, 08:13
انت مش معاك فلوس يبقى مينفعش تشتغل ..وطيعا عشان تجيب فلوس لازم تشارك معانا
هنا فى المنتدى وتعمل ردود على المواضيع وتشارك مع الناس هنا هتستفيد وهيجيلك بونص ب٢٥٠ دولا،

waelmma
11-25-2017, 08:26
:)):)):)) اخى الفاضل بارك اللله فيك .اعمل بونص على قد ماتقدلر وهتجد نفسك بتتعلم من غير ماتقصد
وكمان فى نفس الوقت افتح حساب تجريبى وهتجد انك قد تكونت لك استراتجيتك الخاصة بك والله الموفق

Najmi
12-29-2017, 17:10
مرحبا أخي الكريم
لا تنشغل الآن لا برأس المال ولا بأي شيء آخر .. تعلم ثم تعلم ثم تعلم .. والله يوفقك بعد ذلك للطريق السليم
تقبل مروري

haoundz
01-01-2018, 01:34
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة اخى الكريم شكرا لك على موضوعك تقبل مرورى و لك كل التحية و جزيل الشكر افادنى كثيرا موضوعك[EXTRACT]mohamed ashraf elkholy(12-20-2017)[EXTRACT]بسم الله الرحمن الحريم الفورس حلال اخي الكريم بشرط ان يكون الحساب اسلامي غير كده بيكون التعامل على الفوركس حرام
تقبل مروري[EXTRACT]بفضل تقدم التكنولوجيا اصبحنا نداول بكل اريحية ومن وسط منازلنا وايضا تضخم راسمال السوق وجدب كتير من العملاء واصيح اكبر سوق للعملات في العالم الافتراضي ويمكن ان يغنيك ادا كنت محترف وتتقن التداول جيدا[EXTRACT]Rania Ezzat(11-12-2017)[EXTRACT]mohamed ashraf elkholy(12-20-2017)[EXTRACT]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخواني واخواتي اعضاء المنتدي الكرام
اخي الكريم لازم يكون محل البطاقه نفس محل السكن ويكونو الاثنين باسمك فقط[EXTRACT]mohamed ashraf elkholy(12-20-2017)[EXTRACT]حسب بدايتي بسيطة ادرس فوركس بشكل عام افهم ابجديات
لا للمغامرة و الطمع

hooda
01-01-2018, 16:54
استخدم الرسوم البيانية اليومية للتداول
قم بالتداول على الرسوم البيانية اليومية فقط في أول بدايات تداولك، فإما أن يكون النموذج قد تشكل أم لا، ولا تحاول افتراض تشكل أحد النماذج في حين أنه لم يتشكل في الحقيقة

Abd Errahim
01-01-2018, 17:12
أكد انك ربط حساب المنتدى بحساب الشركة اللي هي شركة انستا فوركس ثالثا اذا اردت ان تربح اولا عليك التوكل على الله و تدعيه ان يوفقك و لا تأخر الصلاة او تضيعها من اجل صفقة و هذا امر مهم ثانيا اجعل لك رأس مال

elmister
01-01-2018, 21:57
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الفاضل لولا لا يمكنك التداول ولا يوجد في رصيدك اي دولار فيجب عليك اولا ان تقوم بعمل رودود ومشاركات في المنتدي لكي يئتيك البونص اول الشهر الجديد ثم بعد ذلك تتعلم علي حساب تجريبي وتعلم استراتيجية معينه والتدريب عليه بشكل جيد قبل الدخول في الحساب الحقيقي ودخول الصفقات بلوت صغير حتي لا تتعرض لخساير كبيره قبل التعلم لتحقيق الربح انشاء الله واياك والطمع فهو عدو الفوركس الاول والتوفيق للجميع وتقبل مروري اخي الكريم

Abd Errahim
01-01-2018, 22:41
لا يمكنك التداول ولا يوجد في رصيدك اي دولار فيجب عليك اولا ان تقوم بعمل رودود ومشاركات في المنتدي لكي يئتيك البونص اول الشهر الجديد ثم بعد ذلك تتعلم علي حساب تجريبي وتعلم استراتيجية معينه والتدريب عليه بشكل جيد قبل الدخول في الحساب الحقيقي

M0hsenalawady
01-02-2018, 00:05
بص يا صديقي العزيز انا عن نفسي شايف ان اسهل طريقة هي التعليم والتدريب على حساب الديمو اولا لاكتساب الخبره اللازمة والمهارات الخاصة بالتداول وبعدين انصحك بعمل الردود والتعليقات علي الموضوعات في المنتدى للحصول على بونص جيد للتداول والربح ان شاء اللة

zouga91
01-02-2018, 00:53
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لسوالك المهم
اخي اذا اردت ان تبدا عليك اولا ان تتعلم اساسيات التداول من تراندات ودعوم ومقاومات موشرات المساعدة في ذلك بالاضافة الى ذلك عليك قراءة الكتب الخاصة بالفوركس ابدا بالمحتوى العربي وبعد ان تتعلم جيدا اوصيك بتعلم من المحتوى الانجليزي لانه هم عنصر للتعلم لان الامريكين يعطون المعلومات دقيقو جدا على عكس العرب جيدا اوصيك بدراسة ادارة راس المال ايضا تدريب نفسيتك على الصبر والالتزام بالتوفيق لك اخي الكريم

Abd Errahim
01-02-2018, 01:21
مرحبا بك بيننا ثانيا تأكد انك ربط حساب المنتدى بحساب الشركة اللي هي شركة انستا فوركس ثالثا اذا اردت ان تربح اولا عليك التوكل على الله و تدعيه ان يوفقك و لا تأخر الصلاة او تضيعها من اجل صفقة و هذا امر مهم ثانيا اجعل لك رأس مال

waelmma
01-02-2018, 07:51
:)):o:)) اهم واقوى استراتجية اخى الفاضل هى الاستراتجية التى تعتمد على الادارة السليمة والقوية لراس المال
وكمان على تحديد الدعوم والمقاومات بكل دقة والله الموفق ان شاء الله وفى انتظار المزيد اخى الكريم

Muhammed Mustapha
01-26-2018, 20:53
اذا اردت ان تبدا عليك اولا ان تتعلم اساسيات التداول من تراندات ودعوم ومقاومات موشرات المساعدة في ذلك بالاضافة الى ذلك عليك قراءة الكتب الخاصة بالفوركس ابدا بالمحتوى العربي وبعد ان تتعلم جيدا اوصيك بتعلم من المحتوى الانجليزي لانه هم عنصر للتعلم لان الامريكين يعطون المعلومات دقيقو جدا على عكس العرب جيدا اوصيك بدراسة ادارة راس المال ايضا تدريب نفسيتك على الصبر والالتزام بالتوفيق لك اخي الكريم ثانيا تأكد انك ربط حساب المنتدى بحساب الشركة اللي هي شركة انستا فوركس ثالثا اذا اردت ان تربح اولا عليك التوكل على الله و تدعيه ان يوفقك و لا تأخر الصلاة او تضيعها من اجل صفقة و هذا امر مهم ثانيا اجعل لك رأس مال

Abo Hamdy
01-26-2018, 21:09
التحليل الفني اهم حاجة انت لو مبتدئ ممكن تتعلمه خطوة خطوة ممكن تبدأ بتحديد الدعوم والمقاومات والترند وازاي ترسمهم صح وبعد ما تتعلم تفتح الشارت تحاول تتطبق اللي اتعلمته على مختلف ازواج العملات وبعدين تكمل باقي عناصر التحليل الفني زي الفيبوناشي والشموع اليابانية وبرده تروح تفتح الشارت وتحلل واخيرا تتعلم النماذج السعرية لانها ليها دور كبير في توقع الحركة بالاضافة انك تتعلم ازاي تربط بين الاخبار وبين تحليلك من خلال ده تقدر تفتح صفقة تدريبية تشوف فهمت ولا لا . في الاغلب بتكون مش قادر توفق ما بينهم وتربط ما بينهم في الصفقة لذا يستحسن انك متيأسش وتستمر حتى لو فشلت واعرف ايه العائق بالنسبالك وتغلب عليه.

A.mustafa
01-26-2018, 21:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..
الفوركس مربح لمن يفهمه جيدا ويعرف خباياه فسوف يحقق له مكاسب لكن اولا لابد ان تتعلم جيدا
وتتعلم كيف تتوقع انخفاض العملة او ارتفاعها..

amir2018
01-26-2018, 21:43
اهم شئ في اللتداول للمبتدئين هو التعلم والتدريب وودراسه السوق والتحليل الفني والتحليل الاخباري وعدم المخاطره
باموال حقيقيه وعمل ححساب تجريبي لمحاكاه السوق

جمال صادق
01-26-2018, 22:17
بالنسبة لاى من المبتداين فانة من الافضل اتباع ابسط الاستراتيجيات و التى تتمثل فى الدعم و المقاومة و العمل على تعلم امور ممكنة فى فهم الاستراتيجيات المختلفة و المعروفة من وقت لاخر و ترتيب اولويات التعامل فى السوق

Mahamme
01-27-2018, 01:10
طرق العمل في الفوركس كتيرة ويوجد منها الصعب والسهل وماهو قليل الربح وكثير الربح لكن قبل اي شيء ضروري ان تتعلم وتختار اسهل طرق التداول والتحليل والعمل عليها وكسب ارباح

emadomda
01-27-2018, 01:20
اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز
ثانيا بصراحه ياص ديقي من الواضح ان الموضوع الخاص بك قديم جدا ولكن علي العموم سوف اقوم بالرد حتي قد تفتح في اي وقت او يراه اناس اخرين
في العموم الفوركس يجب ان تتاكد انه ليس بلعبه
الامر يعتمد علي الاجتهاد والتعب والشقي الاول يجب ان تقوم بعمل ردود كتير جيده
وعند التداول يجب ان تحصل ع تداول عن طريق استراتيجيات

hamadasalama
01-27-2018, 02:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ان اسهل طريقه هي استخدام مجموعه من المؤشرات بجانب نوعين من التحليل هو الموجي او الكلاسيكي مع ددمج التحليل الزمني معه لو اتقنت هذه الطريقه ان شاء الله كعبك هيبقي عالي في السوق وهتحقق ارباح كبيره باذن الله تعالي

amedz
01-27-2018, 14:06
افضل طريقه لبدء التداول عند المبتدئين يستخدم طريقه معينه في التحليل و اعتقد ان اسهل طريقه للتحميل هي التحليل الكلاسيكي لانه سهل يعني مش هابقى مبتدئ و روح علي التحليل الزمني او هارمونيك طبعا التحليل الزمني و التحليل الهارمونيك هيكون صعب جدا على اي مبتدئ علشان كده يفضل التحميل عن طريق الدعوم والمقاومات و و الترندات

A.mustafa
02-04-2018, 14:19
يجب ان تدخل القسم التعليمى للمنتدى لكى تتعلم الفوركس ومبادئه وانواع التحليل
وطريقه التداول والعمل على الحساب التجريبى...

Mohamed shaban 14
02-04-2018, 15:21
يجب عليك في البداية عمل حساب مجاني تجريبي للتعلم بشكل عملي و مشاهدة فيديوهات للفهم بشكل نظري و يستحسن التداول بالبونص

Abd Errahim
02-04-2018, 16:12
يوجد فى المنتدى قسم تعليمى يمكنك ان يدخله الاعضاء وتزيد من معلوماتك فى امور كثيره كما ان يمكنك البحث فى اليوتيوب عن كل تجربة

احمد نصر 22
02-04-2018, 17:14
بسم اللةالرحمن الرحيم اخى الكريم افضل طريقه لشخص مبتدا هو ان يتعلم جيدا ومن حسن الحظ ان المواقع كثيرة وهى هذا المجال ون افضلها هو اليوتيوب وايضا يمكنك الدخول على جوجل وايضا المزاقع هذة تجعل من الشخص المبتدى فى الفوركس شخص ممارس جيد يستطيع فتح صفقات بدون مشاكل ولكن لا تجعل منك محترف لان الاحتراف ياتى بعد فترة من الزمن وياتى بعد الوقوع فى الاخطاء والتعل منها

Mohamed Khemili
02-04-2018, 17:43
اخي اولا قبل راس مال وقبل كل شيء تعلم اساسيات تداول في فوركس وتعلم قدر امكان ثم تدرب ايضا لمدة كافية لا تقل عن 3 شهور ثم فكر وقتها ببدء بحساب حقيقي باموال حقيقية
فههذه نصيحتي واتمنى ان تفيدك في قادم ايام تحياتي

kkk
02-04-2018, 20:35
السلام عليكم ورحمة الله اخي الحبيب تحياتي وبعد علشان تبدأتتداول يا اخي الحبيب عليك اولا ان تتعلم الفوركس جيدا كما يجب عليك ان تقوم بأنشاء الحساب التجريبي الذي من خلاله تستطيع تجريب جميع الاستراتيجيات التي تستخدمها كما يجب عليك ان تعتمد علي اشكال الشموع وتتعرف علي انواع الشموع

نادر صباح الدين
02-04-2018, 20:39
صديقنا الفاضل،
السلام عليكم ورحمة الله، من الضروري أن تبدأ بعملية التعلم وتقوم بزيارة القسم التعليمي في موقع شركة انستا، وبعد أن تشعر بأنك أصبحت قادرا على عملية التداول تبدأ المرحلة الثانية، وهي مرحلة التجريب بحسابات تجريبية، وعندما تشعر بأنك أصبحت قادرا على التداول في مقدورك أن تجمع البونص الذي يتحول إلى حسابك في أول الشهر وتبدأ التداول على بركة الله.

Abu Ahmed
02-04-2018, 21:49
بسم الله الرحمن الرحيم اناشايف ان اسهل طريقة في التداول لي المبتدا هو دخول الصفقات التي يتوقع تحقيق ربح منها وان يتحلي بالصبر ولا يستعجل المكسب ولا يتاجر وقت الاخبار

A.mustafa
02-22-2018, 12:38
اخي الكريم عليك ان تتدرب جيدا علي الحساب التجريبي حتي تعرف كيف تتداول واجتهد في جمع البونص لتتداول به و تحقق الارباح ..

ahmedhamdy22017
02-24-2018, 10:18
احصل على البونص عن طريق الردود ف المنتدى ودعوة الاصدقاء ولكن قبل ان تبدا في الحساب الحقيقي
يجب ان تتعلم ف الحساب التجريبي حتى تفهم السوق وتفهم مجال الفوركس لانك لو بدات ف الحقيقي علطول هتخسر كل حسابك

alasfarahmad
02-24-2018, 10:28
السلام عليكم ورحمة الله
صديقنا الفاضل، اعتقد أ مشوار التعامل مع الفوركس ليس يسيرا، إنما يحتاج إلى قدر كبير من التعلم والممارسة، لا توجد استراتيجية يمكن القول بأنها استراتيجية ناجحة بالضرورة بالنسبة لكل المتداولين، ولو أن الأمر بهذه البساطة لكان من الممكن أن يحقق أغلب المتداول الربح بطريق يسيرة، أتمنى لك التوفيق والنجاح في عمليات التداول والله الموفق.

mohamed kamal fadel
02-24-2018, 11:14
السلام عليكم
اهم شئ تعلمى التحليل الفنى واتقنيه لا تعتمدى على احد بعد تعلم التحليل الفنى تعلمى النماذج السعرية
بعدها تعلمى على استراتيجية العرض والطلب ورسم الدعوم المقاومات بطريقة صحيحة
والله لو طبقتى الى قلته سترى النجاح فى هذا المجال

sonson
02-24-2018, 15:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اسهل طريقه من وجهة نظري الشخصسيه للمبتدئين في سوق العملات الفوركي هي العمل بالتحليل الفني الكلاسيكي والاعتماد علي الدعوم والمقاومات والموفينج افريج وان شاء الله تعالي ربنا يوفقنا ونحاول ان نحقق ارباتح من سوق العملات ونسحب ارباحنا بخير وسلام ..................

zeze2017
02-24-2018, 16:04
يوجد طرق عديده فكل متداول يختار ما يناسبه ويسطيع اختبار الطريقة وتجربتها على حساب تجريبي حتى يستطيع العمل بطريقة صحيحة والعمل بها مع التعليم الجيد لكيفية ادارة راس المال والصبر وعدم الطمع كل ذالك يساعد المبتدئ على بداية جيده وصحيحة دون الحاجة الى اى تدخل من المحللين او الخبراء فلكل متداول طريقة تختلف عن الاخر قالسوق متنوع فى كل شئ ولكل اذا احترمته احترمك وجعلك تستمر فيه اما اذا خاطرت بمالك ولم تحترمه فهو لك بالمرصاد

manad
02-24-2018, 16:10
نصيحتي اليك اخي الكريم يجب ان تكون متقبل للجسارة و ان تبتعد عن الطمع و ادا لم تكن لديك الخبرة الكافية في مجال الفوركس جرب اولا التداول على الحساب التجريبي و الديمو فهو سيساعدك كثيرا في فهم اساسيات الفوركس و اكتشاف استراتجيات جديدة ستساعدك فب التقدم انشاء الله