PDA

View Full Version : التحليل الأساسي مقدمة

omaryat2
07-30-2016, 21:08
ھو عصب التجارة و الفوركس
ھى المحرك الاول لطریق سعر العملة و مھم جدا التعرف علیھا.
فى ناس كتیر مش بتھتم بالاخبار و بتقراھا كأنھا بتقرا الجرنان.
على الرغم ان القراءة الجیدة للاخبار شرط اساسى لتكون مضارب ناجح و تربح من الفوركس.
فى السوق ھناك اخبار ھامة و اخبار متوسطة و اخبار للمدى البعید و احادیث صحفیة و كلام كتیر,.
لازم تحدد ایھ الخبر اللى نستفید منھ فى مضاربتنا یقولنا وجھتنا عشان الدخول یكون افضل.
مثلا النھاردة فى خبر الفائدة على الباوند و الیورو و اخبار الفائدة من الاخبار الھامة جدا و محركة
لسعر العملة على مدى طویل یمكنك منھ ان تحدد الترند او الوجھة التى سیمشى فیھا السعر.
الباوند متوقع الخفض بمقدار نصف نقطة.،لازم تعرف او اتخفض نصف نقطة یحصل ایھ
و لو ربع ممكن یمشى ازاى،و لو اكتر من المتوقع كمان.
الخبر لو وصل زى المتوقع یبقى الفائدة حتقل على الباوند على المدى المتوسط و البعید یعطى دفعة
للاقتصاد عشان مفیش حد بیحط فلوسھ فى البنك عشان مفیش فایدة تذكر،لازم تشتغل عشان تكسب و
ھكذا..
طیب فوركسیا الباوند سیھبط اولا لیبحث عن نقطة قویة ینطلق منھا لان الخبر سیعطیھ القوة و الملاذ
الامن للاستثمارات.
یجب ان تقرا الخبر صحیحا حتى تعرف من این تبدأ و این تنتھى صفقاتك.
فى ورشة عروس البحر اخر صفقة كانت للباوند فرنك لاسباب فنیة و اساسیة
الاساسى انى رأیت خبر الباوند بالخفض و اتفق مع تحلیل فنى فدخلت بیع لان الباوند سیبدأ رحلة
البحث عن قاع حتى یصل للخبر و من ھناك ینطلق و عشان كده دخلنا بیع,.
یجب ان تفھم ھل الخبر جید للعملة ام ماذا..
على المدى الطویل ولا المتوسط

faroukf22
07-30-2016, 21:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

islammowafy
08-08-2016, 16:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بالفعل اخي الكرييم هذه معلومات قيمة ومفيده ويجب علينا جميعا ان نتمعنها جيدا للاستفادة ومواصلة الطريق الصحيح .. وتقبل مروري اخي

elguerzyfy
11-04-2016, 12:55
بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل
وعلى الجهد المبذول في هدا المنتدى
حول مقدمة التحليل الاساسي

sob81
11-04-2016, 12:59
مقدمة عن التحليل الاساسي مشكور اخى على طرح هذة المقدمة ونتمنى المزيد من المواضيع التى تشرح وتوضح الفوركس للاعضاء
الجدد والتى تساعدهم على فتح الصفقات الجيدة

michael1
11-04-2016, 13:55
اخى النبيل انا اعرف ان التحليل الاساسى
هو تكمله الى التحليل الفنى فى الفوركس
وهو من افضل التحليلات فى التداول فى المنصة

ebn masr
11-05-2016, 07:43
[انا مانكرش ابدا انه التحليل الاساسي مهم جدا واللى ماببعترفش بيه ومابيهتمش بيه غلطان جدا علشان كدة لازم اعرف بالظبط ايه هو التحليل الاساسي

mariamrz
11-10-2016, 23:50
شكرا ليك اخى الحبيب ع هذا الشرح الممتاز ف التحليل الاساسى وانا من اكتر المهتمين باتقان التحليل الاساسى ف كل الصفقات وع كل العملات
لذللك انا اهتم بالاخبار واهتم بمواعيد البورصات واراقب من قرب اخبار البنوك العالميه واخبار حوادث الارهاب والبطاله حتى اجد الفرصه المناسبه لاخد فرصتى بالربح من السوق
بالتوفيق

yeslam
11-10-2016, 23:55

بارك الله فيك اخي الكريم على هذه المقدمة المفيدة عن التحليل السياسي ونتطلع الى جديدك دائما

تقبل مروري وتحياتي لك

tazi larbi
11-11-2016, 00:35
السلام عليكم اخي الاخبار هي الاساس وهي الوجه الاساسي لاتجاه الاسعار في الفوركس وبراي هبي التي ترسم الشارت والتسلح بقراه الاخبار وفهم تاثيرها هو اهم من اي تحليل اخر اتمنى لكم النجاح والله الموفق

adamarwan
11-11-2016, 00:54
من الجيد ان تتمكن من ان تحلل السوق وان تتمكن من ان تفهم العناصر
التى بها ممكن ان تجى افلض التداولات فى هدا المجال
وعلى هدا الاتر ممكن ان تتداول اخى الغالى
وبتوفيق