PDA

View Full Version : مؤشر القوة النسبية RSI

atika chibki
08-07-2016, 20:55
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، مرحبا بكم أعضاء منتدى فوركس العرب
اليوم سنشرح :

مؤشر القوة النسبية RSI
هو من مؤشرات تحديد زخم السوق، ويقوم المؤشر علي مقارنة قوة الصعود بقوة الهبوط لفترة زمنية محددة ويحول الناتج إلي أرقام تتراوح بين صفر إلي 100.

islammowafy
08-08-2016, 14:29
شكرا لك اخى الكريم وافكار جميله ان تذكر الاتقرير او المؤشر وتأثيره على السوق او العمله والله المستعان وبالتوفيق

snnaky
04-10-2017, 21:09
هو دة الشرح حضرتك ؟؟ ودة فى انهى اكاديمية على فكرة مافيش شرح كدة ابدا انت بتختصر المعلومات لمجرد عنوان يا اخى
انت بتشرح مش بترد يعنى انت عامل موضوع بكيفك محدش غصبك يعنى اعطى الموضوع حقة من المعلومات والشرح لية بتختصر المعلومات فى كلمتين لية انت مش بتشرح عنوان انت بتشرح ادوات فنية يعنى واجب عليك انك تعمل شرح صح وتوضح فية وتطبق عشان المبتدأين او اللى ميعرفوش يتعلموا والا يبقى اية فايدة الموضوع اللى انت عملتة

adamarwan
04-10-2017, 21:45
جيد كل هدا امرو لد من ان تكون على فكرة عليها
الانب ها ممكن ان تفهم العديد من الامور فى السوق
وان تتمكن من ان تكون حريف فى هدا المجال
وحظ موفق

ramisayed04
04-11-2017, 20:21
طرق المتاجرة بامؤشر RSI
مراقبة المستويات 30 و70
مستوى 30 هو مستوى دعم
مستوى 70 هو مستوى مقاومة
ومستوى 50 لجنى الارباح

zianitrader
04-12-2017, 00:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته, شكرا لك اخي الكريم على مشاركتك لنا هذا الموضوع القيم
يعتمد مؤشر RSI على مستويين مستوى 30 و مستوى 70 , بحيث اذا كان السعر تحت مستوى 30
تكون فرصة للشراء و اذا كان السعر فوق مستوى 70 تكون فرصة للبيع, لكن لا يجب الاعتماد على المؤشر
لوحد في اتخاذ قرار الدخول في صفقة

hany1978
04-12-2017, 10:05
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم اود شكرك على موضوع مؤشر القوة النسبية RSI النصائح المهمه والغاليه التعلم والمعرفة طريق الاحتراف التى تساعد المبتدئين
التعلم والمعرفة طريق الاحتراف وانا واحد منهم واود شكرك على المجهود فى كتابة المقال وفى انتظار المزيد
شكرا لمجهودك وتقبلو مرورى
اتمنى لك المزيد من التقدم

ANESS
04-13-2017, 14:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
شكرا أخي الكريم على هذا الطرح القيم ،شرح مبسط و مفيد لمؤشر القوة النسبية ، بارك الله فيك ويعطيك العافية
تقبل تحياتي