PDA

View Full Version : اسرع طريقة لتعلم الفوركس

Pages : [1] 2

mbldinsty
07-27-2012, 12:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فأنا جديد في مجال الفوركس واريد منكم ان تساعدوني في اتباع اسرع طريقة لتعلم الفوركس كونكم تعلمتم الفوركس
وتعرفون الطريقة الاسرع لتعلم الفوركس فارجو منكم المساعدة ان امكن ذلك وشكرا

omanfx
07-27-2012, 12:41
اهلا بك اخي العزيز في عاالم افوركس
اولا لاتتسرع عزيزي انصك بقرائه الكتب التعليميه ستجد الكثير كنها في المنتدى
دا
وتاابع الفيديوهاات المجوده هنا في المنتدى في قسم التعليم

resala11111
07-27-2012, 13:05
يوجد الكتير من المواقع والدورات
على شبكة الانترنت وصعب انك تتعلم الفوركس
بسرعة لان يوجد به العديد من الاسرار

egypt2012
07-27-2012, 13:08
نصيحة لا تتسرع فى التعليم خد وقتك تمام و اعلم ان السوق لم ينتهى
فلابد من التعليم جيداً

mabrahim
07-27-2012, 13:11
نعم مرحبا بيك
لاتتسرع انضر من حولك جيدا وسترى اصواب والخطء
اشرح موجود بالكتب والفيديوهات يكترة مرة اخرى لا تتسرع افتح حساب مجاني
في البيداية

Mohamed90
07-27-2012, 14:10
السلام عليكم اخي العزيز اسرع طريقة للتعلم و الفهم هي الفيديوهات و اكيد اذا صعب عليك فهم بعض الامور ارجو قراءة الكتب لكي تفهم جميع المصطلحات و بعد الفهم و التعلم انصحكم بالتجربي و تعلق به للمدة حتى تزيد من هبرتك و تطور مهارتك

mehdy
07-27-2012, 14:16

اولا لا داعي للسرعة اخي الكريم خد وقتك الكفي في التعلم وافضل طريقة للتعلم و الفهم هي الفيديوهات اذا صعب عليك فهم بعض الامور عليك بقراءة الكتب الخاصة بالفوركس

kanzsea
07-27-2012, 14:23
مفيش طريقة سريعة انا بقالى 3 ستوات ولسة بكتشف اشياء جديدة وبتعلمها انصحك بعدم التسرع وانك تاخذ بهذة النصيحة اسئل مجرب

sky44
07-27-2012, 14:26
السلام عليكم .اول مرحبا بك اخي في هذا العالم الرائع . افضل طريقة لتعلم الفوركس هي مشاهذة الفيديوهات التعليمية و هي متوفرة بكترة في الانترنت و في رايي مشاهذة الفيديوهات و تكبيقها افضل من قراءت الكتب المملة

king
07-27-2012, 14:26
هناك العديد من الطرق لتعلم التداول فى سوق الفوركس الامر يحتاج منك التركيز فى المعلومات وان تكون البدايه فى التعلم بكل اساسيات التداول فى السوق ثم بعد ذلك تعلم التحليل التقنى للسوق والتحليل الاساسى حتى تكون مؤهل فى النهايه للتداول

kimoboy
07-27-2012, 14:27
وعليكم السلام ورحمة الله تعـالى وبـركاتـه
أخـي أنصحـك بمشاهدة الفيدويوهـات على اليوتوب فهناك العديد مـن الدروس الجيـدة

ahmedalex
07-27-2012, 14:29
انا مازلت مبتدىء مثلك تماما ولاكنى انصحك بالبع عن التسرع فى تعلم الفوركس حتى لا تصاب بالغرور والطمع فى الدخول فى المجال للمكسب منه او حتى لا تنسى دروسك التى تعلمتها فتخطأفى التحليل واتخاذ قرار الصفقات هناك الكثير من المنتديات وهنا ايضا دروس تعليم الفوركس اتبعها وافهمها جيد ومن ثم حساب تجريبى بعض الوقت ثم ابدء على بركة الله

husamart
07-27-2012, 14:33
ابدء بتعلم التحليل الكلاسيكي
وابقى هنا في هذا المنتدى فكلنا سنحاول ان نقدم كل جهدنا لإفادة الجدد

HOUSAMMI
07-27-2012, 14:34
بسم الله
بالاضافة الى نصاءح الاخوة

نزل كتاب من الانترنت

وابدء معاه واحدة واحدة وبعدين طبق على الديمو

بعد شهر او اقل هتقدر ترد فى المنتدى

ولما تحقق ربح فى الديمو ابقى افتح حساب حقيقى

khaledforex
07-27-2012, 14:36
شوف ياسيدى احنا اتكلمنا فى الموضوع دة كتير واعتقد ان اجابات الزملاء كانت شايفية
على العموم تستطيع ان تقوم بتحمي استراتيجية الوافى ابدأ بتعلمها
حتى لو لم تستخدمها فانك ستجد فيها معلومات خطيرة عن الترند والدعوم والمقاومات والفيبوناتشى
التحليل الكلاسيكى يعنى
ودى حتفتح امامك الكثير من الافاق

amrmorasamir
07-27-2012, 14:42
بصراحه اسرع طريقه انك تاخد كورس ولكن انا مش بحب اخد كورس وانت ممكن تتعلمه لوحدك من على النت وتوفر فلوس الكورس وتفتح بيهم حساب
يبقى اتفرج على فديوهات تعليميه من اى منتدى كبير او من المنتدى هنا :bravo:

mohamed Omar
07-27-2012, 14:46
اسهل طريقة ابدأ بفيديوهات اليوتيوب
وبعد كده الكتب
انصحك بالكتاب ده كويس جدا دا
http://www.mediafire.com/?jmyntvrmqun

mohamed eldamnhorey
07-27-2012, 14:54
يوجد كتب كثيره للتعلم منها كتاب الفوركس للعرب

وفيديوهات كثيره بالمنتدى تقدر تتعلم منها وتستفاد

واهم شئ يجب التمعن كثيراً فى الشارت والممارسه على الحساب التجريبى

islamselmy
07-27-2012, 14:56
بصراحة و اكتر نصيحة ممكن اقدمها ليك من اخ ل اخ
انك تتعلم من هنا لان هنا كل شىء تتخيله من البدايه حتى الاحترافيه و لو مش عارف حاجة بتعمل مووضع و تسئل فيه على اللى مش عارفة و هتلافى ردود شافيه باذن الله
وحاول تقرا كتير و تجرب على حساب الديمو
لازم تجرب على الحساب الديمو فترة تكون طويله مثلا 3 شهور علشان تتعلم من اخاطئك لان المجال النظرى انك تقرا عن الفوركس لازم تكمله بالمجال العملى

BiG MoNeY
07-27-2012, 14:58
اخي الكرمي لاتوجد طريقة اسرع لتعلم الفوركس فكلما اسرعت راح تترك الكتير من اساسايات الفوركس وهدا راح يعرضك للوقوع في الكتير من المشاكل وانت غني عن الوقوع فيها المهم انصحك في الاول تتعلم المصطلحات والاساسيات المستعملة في الفوركس تم تتاعبع الفيديوهات التعليمية لانها اكتر افادة ومن بعدها طبق على حساب ديموا موفق اخخي الكريم

jawadfes
07-27-2012, 16:23
السلام عليكم اخي العزيز اسرع طريقة للتعلم و الفهم هي الفيديوهات و اكيد اذا صعب عليك فهم بعض الامور ارجو قراءة الكتب لكي تفهم جميع المصطلحات و بعد الفهم و التعلم انصحكم بالتجربي و تعلق به للمدة حتى تزيد من هبرتك و تطور مهارتك

medhat
07-27-2012, 16:34
دا
وتاابع الفيديوهاات المجوده هنا في المنتدى في قسم التعليم

عندهم حق فى كل هذا الكلام فالسرعه غير مفيده وانا اقدر موقفك غفد كنت مثلك فى البدايه
ولكن فى التأنى السلامه

magic777
07-27-2012, 17:10
اخي مافيش حكايه اسرع طريقه والكلام ده والوقت بيعتمد عليك انت في اذا كنت بتقدر تستوعب المعلومات بسرعه وتفهم بسرعه ولا لا
مش من الوسيله بس وكل الطرق هنا سواء كتب او فيديوهات مش بتديك وقت محدد للتعلم
واللي اصلا ده مراحل مش مجرد كتاب هتقراه ولا فيديو تشوفه تقول اتعلمت ده انت هتاخد وقت طويل على ما تقدر تطبق صح اللي اتعلمته

mohamed1happy
07-27-2012, 18:52
بأمكانك ان تأخذ كورسااااااات في الفوركس أو حتي تبحث علي جوجل عن فيديوهات تعليم
الفوركس وستجد الكثير لتتعلمه ولن شاء الله ستستفاد كثيرا

Noah
07-27-2012, 19:11
هى التطبيق المباشر على الشارت هذه هى الطريقة الاسرع فى سوق الفوركس والتى من خلالها تتمكن من تعلم الفوركس سيرعا جاد ولا يوجد مشكلة فى ان تتعلم الفوركس بهذه السرعة ما لم يكن لديك نسبة مخاطر

زيزو
07-27-2012, 22:04
نزل الفيديوهات من اليوتيوب
والكتب الالكترونية
وافتح الحساب التجريبي

mahmoud1
07-27-2012, 22:06
اسرع طريقة تحاول تبحث عن فيدوهات تتكلم عن الفوركس وتتعلم الاساسيات من البداية وفى المنتدى هنا هاتلقى ركن خاص بالفيدهوهات التعلمية وبعدين تفتح حساب ديمو وتحاول تتطبق كل اللى بتتعلمى اول بى اول ولا تتاجر على الحساب الحقيقى اللى بعد فترة

mannon
07-27-2012, 22:24
بأمكانك ان تأخذ كورسااااااات في الفوركس أو حتي تبحث علي جوجل عن فيديوهات تعليم
الفوركس وستجد الكثير لتتعلمه ولن شاء الله ستستفاد كثيرا

شوف انا معاك ان اسرع طريقة للتعليم من النت هى عن طريق الفيدوهات لكن انا لى رايى فى الموضوع دة اعتقد ان افضل طريقة للتعلم فى البداية خصوصا هو الكتب الالكترونية او المطبوعة وبعد كدة الفيديو

nourhan ali
07-27-2012, 22:27
لو دورت عالنت هتلاقى منتديات كتيرة بتتكلم عن الفوركس وفى منتديات بتحاول تبسط الامور اوى للمبتدئين و حاول متتسرعش فى تعلمك للفوركس عشان تقدر تفهم الاساسيات كويس يعنى انا ما زلت مبتدئة بردوه وقعدت حوالى شهر او اكتر اقرى عن اساسيات الفوركس لحد ما فهمته وبردوه على حسب قدرتك فاستيعاب المعلومات ممكن تقدر تخلصها بسرعة وربنا معاك

salah.bmw
07-27-2012, 23:38
اخي الناشر الفوركس هو علم مثل اي علم من العلوم
يعني بدو وقت ودراسة وممارسة حتى تشتغل صح
مش بيوم وليلة بتصير دكتور او مهندس او او الخ
اصبر واتعلم من الاول وخود وقتك بلكامل حتى ما تضيع فلوسك

sa3idsmp
07-27-2012, 23:42
انا كدللك جديد في هدا المجال و انصحك ان لا تفعل مثلي وتغامر بحسابات حقيقية عليك اولا ان تتدرب على حسابات تجريبية او كما يقول المثال المغربي (سول المجرب لا تسول الطبيب)بالتوفيق اخي

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 01:34
اول حاجه يا باشا اهدى كده
وانسى موضوع بسرعة دا هنا
وتانى حاجه دور على كتب تعليم الفوركس واقراها كويس وشوف فيديوهات على اليوتيوب وعيش
:)

sabry
07-28-2012, 01:37
يوجد كورسات كاملة لتعليم الفوركس سوف تجدها على اليو تيوب وفى بعض المنتديات وهذا افضل لك حتى لاتمل من القراءة بسرعة وخصوصا ان الشرح هيكون امام عينك يعنى مش محتاج تخيل كثير للفهم

asmoshaa2012
07-28-2012, 01:37
اهم شئ يا اخى فى الفوركس هو عدم التسرع فى اى شئ مطلقا سواء التعليم او التداول او اى شئ فاحذر جدا
وفترة التعلم هى فترة هامة جدا جدا لانها هى التى ستحدد مدى استعدادك الحقيقى لبدء التداول ولا تنسى التجربة على الحساب التجريبى لكن تفهم كيفية التداول ومن ثم ابدا التداول

ahmadsalaymeh
07-28-2012, 01:39
اسرع طريقة هي بقرائة الكتب
ومشاهدة الفيديو وقرائة المواضيع من المنتديات
مع التدرب على الحسابات المجانية

zizo_a_86
07-28-2012, 01:40
الفروكس طريقة تعليمه واحدة مفيش فيه طريقة سريعة فى مجهود كبير منك انت لو حبيت تتعلم بسرعة ودا من خالل فيديوهات وكتب على المنتديات

Mr.Houssa
07-28-2012, 01:41
السلام عليكم

انا مبتدئ مثلك اريد تعلم الفوركس

ارجوا من الاخوان افادتنا

apolo
07-28-2012, 01:57
للأسف لا يوجد طريقة للتعلم السريع بل بالعكس كلما اطلت تعلمك كان ذلك في صالحك

وحتى ولو مللت فواصل التعلم أخي ...

foouaad
07-28-2012, 18:30
اولاً ان تكون من داخلك ان تكون عايز تتعلم الفوركس ثم تزهب الى المنتديات
والفديوهات وا القرسات لكى تتعلم الفوركس الاول جيداًودى اول مرحله
ثم بعد كده مرحلة الخبره ودى بتيجى من الاكتساب من الاخرين والتعامل فو السوق

tifanytomato
07-28-2012, 18:35
بص فية مواقع كتير ومنتديات ومدارس على النت لتعليم الفوركس والكثير من الكتب والفيديوهات مش لازم تلم بالموضوع كلة حاول تعرف تقراء الشارت اعرف الاساسيات طبقة خد وقتك كتير مننا قضوا اعمارهم فى التعليم بجملة بئة كمان سنتين تلاتة لا تستعجل خد وقتك

nour7
07-28-2012, 18:39
المنتدى مليء بالدروس القيمة
بالإضافة إلى البحث في محركات البحث مثل كوكل
لكني شخصيا أفضل اليوتيوب

azizos
07-28-2012, 18:41
اخي انا مثلك لسه مبتدا بس انا متبع الطريقة دي انا اقرا كتب تعليمية في المجال و اتابع كورسات في رووم مختلفة و احاول تطبيق بعض الاشياء في حسابات ديمو

sa sa
07-28-2012, 18:43
مفيش طريقة سريعة انا بقالى 3 ستوات ولسة بكتشف اشياء جديدة وبتعلمها انصحك بعدم التسرع وانك تاخذ بهذة النصيحة اسئل مجرب
صحيح الفوركس هو علم متجدد باستمرار كل يوم فيه جديد لازم تتابعه باستمرار اذا كنت عايز تبقي تاجر ناجح وتحقق الربح
يبقي تتعلم الفوركس بسهوله وتاخد وقتك

nrgslawi
07-28-2012, 18:44
اخي مرحبا بيك
انصحك بان تتابع دورات تعليمية على اليتيوب وان تقرا كتب الكترونية
بالتوفيق لك

zahran
07-28-2012, 18:45
احسن وليست اسرع طريقه فى تعليم الفوركس
اولا قبل ان تتعلم الفوركس لابد وان تعرف جيدا ان الفوركس يتطلب اشياء ان تكون فى متاجر الفوركس غير علمع بدراسه التحاليل واليه الفوركس عموما
اولا الفوركس يتطلب ضبط النفس
والالتزام ب الخطه الجيده وعدم الخروج عنها نهائى
وعدم الطمع ايضا نهائى

rabie10
07-28-2012, 18:46
السلام عليكم أفضل طريقة هي مشاهدت بعض القنوات الخاص بتعليم الفوركس في اليوتوب
و قراأت الكتب و متابعت المواضيع المتعلقة بالفوركس في المنتديات

ahmed
07-28-2012, 18:49
اسرع طريقه يا اخى
ليس هناك علم يمكنك ان تكتسبه بسرعه الافضل ان تتأنى وخصوصا فى بدايه تعلمك
واختيارك للطريق اذهب الى المكتبه واقراء الكتب للمبتدائين وشاهد ايضا الفديوهات هناك
ثم تعالى بالاسئله التى لديك وان شاء الله تجد اجابه على جميع اسئلتك

All 4 You
07-28-2012, 19:09
أنا أيضا مبتدئ مثلك اخي
انتظر معك إجابات الخبراء

pimo
07-28-2012, 19:21
ان انصحك في بداية التعلم بقراءة الكتب في بداية الامر وثم تنتقل الي فتح حساب ديمو لكي تتعلم عليه لمدة لا تقل عن 8 اشهر بدون انقطاع اي كل يوم و المشاركة في المسابقات التي تنظمها انستا فوركس ثم بعد هذا تفتح حساب حقيقي بمبلغ صغير لكي تبدء التداول فيه وتكتشف السوق علي حقيقته

AMANI
07-28-2012, 19:23

فأنا جديد في مجال الفوركس واريد منكم ان تساعدوني في اتباع اسرع طريقة لتعلم الفوركس كونكم تعلمتم الفوركس

اسرع طريقه للتعلم هو مشاهده الفيدوهات التعليميه
ويوجد على الانترنت الكثير من هذه الفيديوهات

Noah
07-28-2012, 19:24
اخى مفيش حاجة اسمها اسرع طريقة لكى تعلم الفوركس لان فى الفوركس الكثير من الطرق التى تتعلم بها هذا السوق ولكن يوجد من يحب الفيديو ومن يتعلم بالتطبيق وممن يتعلم عن طريق اكلتب الالكترونية التى يقرأها

fx-man
07-28-2012, 19:27
انصحك تقرا استرتيجيات كتير فى المنتديات وتطبقها على الديمو لمد ما تقلش عن شهرين بعد كدا ان شاء الله مع احتكاك بالسوق خبرتك هتزيد وهتلاقى الاسترتيجية اللى بتناسبك او تعمل استرتيجية خاصة بيك .

mido
07-30-2012, 01:11
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

hadeer hamdy
07-30-2012, 01:12
بص انا لسه جديده زيك ومعتقدش انه الموضوع هيفيد
لو اسرعت لازم تتأنى فى فهم المجال

BRUFEN
07-30-2012, 01:17
اخي الكريم للأسف ليس هنالك طريقة سريعه وطريقه بطيئة فلا يخدعك احد
كل ما هنالك هنالك من أنعم الله عليه بالذكاء الغير عادي ومثل هؤلاء ما شاء الله تبارك الله قد يتعلم ويدرس ويتقن ويتمكن ويحترف الفوركس في شهور قليله جداً
لا اكثر ولا أقل لان دروس الفوركس التي غجتهد وتعب فيها اعضاء كثر لم توضع من فراغ ولم يضعوها إلا لاهميتها فيجب على جميع المبتدئين ان علموا بان ما
امامهم من دروس هي نتائج خبرات متداولين خبراء بهذا المجال من تجاربهم وعملهم بالفوركس فيجب ان لا يدركوا أي تجربه تفوتهم إذا أرادوا ان يصبحو مثلهم
وأفضل منهم بإذن الله

محمد فرغلى
07-30-2012, 01:22
متستعجلش الاستعجال هيخليك تطمع على طول
والطمع نهايته الخسارة خد وقتك عالاخر وهتتعلم كل شىء

safiforex
07-30-2012, 01:29
بالنسبة للتعلم فانا لا انصح ان يفكر الواحد في التعلم السريع لانه بهذا فانه سيحكم على نفسه بالفشل في التعلم
التعلم لا ياتي بالتسرع فهو ياتي بخطوة خطوة ، و كل خطوة يجب ان تفهم جيدا لهذا فهي ستحتاج الى وقت

zizo_a_86
07-30-2012, 01:33
عليك بقراءة الكتب الخاصة بهذا المجال بالاضافة الى الفيديوهات المهمة ايضا ودى تقدر تجيبها من ع اليوتيوب بسهولة

mannon
07-30-2012, 04:20

لا يوجد اسرار ولا شئ اخى الكريم الفوركس ابسط مما تتخيل المشكلة بس انا الناس كلها بتركز على الطرق ومافيش حد بيركز على المتادول نفسة الى هو فعلا يعتبر لاسر لو فى اسرار فى تجاة العملات

willy
07-30-2012, 04:24
انصحك بكتاب جون مورفي للتحليل الفني فهو افضل وسيلة لتعلم اساسيات الفوركس والتحليل الفني ولاانصحك باسرع وسيلة لانك لوتسرعت في هذا المجال في التعلم بالذات ستندم وتقول ياريتني اتعلمت اكتر

safiforex
07-30-2012, 04:24
لا يوجد اسرار ولا شئ اخى الكريم الفوركس ابسط مما تتخيل المشكلة بس انا الناس كلها بتركز على الطرق ومافيش حد بيركز على المتادول نفسة الى هو فعلا يعتبر لاسر لو فى اسرار فى تجاة العملات
هو فعلا اخي الكريم ليس هناك اسارا بالمعنى الحقيقي للسر في الفوركيس \
و لكن هناك اشياء مهمة للغاية يمكن تمستها بمفاتيح النجاح في الفوركس او يمكن التعبير عنها بسر ،
لانها ممكن ان يكتشفها الواحد بنفسه و قد لا يتعلمها من احد

KOGI
07-30-2012, 12:30
شوف اخى الكريم الفوركس مش عاوزة اى تسرع خالص لاف ىالعمل ولا فى التعلم
لازم تدى لكل حاجة وقتها وانا عن نفسى انصحك بانك تقرا كتاب فوركس العرب خلصه وبعدين خش القسم التعليمى فى المنتدى

forexawy
07-31-2012, 19:07

Spiderhoof
08-08-2012, 03:39
من رأيي انك تنزل فديوهات من اليوتيوب وتستشار اصدقاء الك يكونو ممارسين الفوركس
وتنزل كتب للفوركس او تشتريها كده هيتحسن مستواك بسرعه

himaa
08-08-2012, 03:45
هوه لازم اقراء كتاب الفوركس الاول علشان اتعلم وانا ممكن من الممارسه اتعلم وابقى محترف وممكن كمان مساعده ومعلومات من اشخاص داخل المنتدى اهم من القراءه الممارسه

dollyabdallah
08-08-2012, 03:49
هى التطبيق المباشر على الشارت هذه هى الطريقة الاسرع فى سوق الفوركس والتى من خلالها تتمكن من تعلم الفوركس سيرعا جاد ولا يوجد مشكلة فى ان تتعلم الفوركس بهذه السرعة ما لم يكن لديك نسبة مخاطر

ahmedyousef33
08-08-2012, 03:52
مرحبا بكم فى عالمكم الجديد وهى انستا فوركس وارجو منكم ان تدعو الله ان تتعلمو الفوركس

sofiane
08-08-2012, 03:54
مرحبا بك اخي الكريم في عالم الفوركس اخي الكريم هذه تجارة و ليست لعبة فديو يعني لازم التعلم و التعلم ب قرائة الكتب والمختصة في هاذا المجال و الفديوهات الموجود في المنتدى لأعضاء محترفين انصحك انا ك مبتدئ في اتباع التعليم و لا تتسرع كثيرا و بالتوفيق لك اخ تقبل تحياتي

y4x
08-08-2012, 03:54
لية مستعاجل السرعة مش هتجيب نتيجة معاك لازم من الصبر

وتعليم الفوركس بياخد وقت طويل مش فى يوم ليلة هتتعلم

انصحك بالفديوهات احسن طريقة

simo patrik 9
08-08-2012, 03:59
اولا عليك ان تكون دكي او عن طريقة الكتب و المجلات و المواقع التي تخص الفوركس
و السلام عليكم جميعا ايها الاصدقاء

archiwork
08-08-2012, 04:08
عاوز تتعلم فوركس تاجر فوركس بس ديمو او بمبالغ قليلة لأنك حتما ستخسر يبقى نخسر ديمو او حفنة قليلة من الدولارات
علشان لما توصل انك تتعلم فوركس بجد تلاقى فلوس تتاجر بيها

midojocker
08-08-2012, 04:08
نعم مرحبا بيك
لاتتسرع انضر من حولك جيدا وسترى اصواب والخطء
اشرح موجود بالكتب والفيديوهات يكترة مرة اخرى لا تتسرع افتح حساب مجاني
في البيداية

---------- Post added at 01:08 AM ---------- Previous post was at 01:08 AM ----------

عاوز تتعلم فوركس تاجر فوركس بس ديمو او بمبالغ قليلة لأنك حتما ستخسر يبقى نخسر ديمو او حفنة قليلة من الدولارات
علشان لما توصل انك تتعلم فوركس بجد تلاقى فلوس تتاجر بيها

The soul slayer
08-08-2012, 04:23
السرعة لا ينصح بها في تعلم الفوركس بل العكس تماما
الصبر ضروري حتى تتمكن من إتقان فنونه والمتاجرة بشكل احترافي وآمن

Marado9
08-08-2012, 05:50
هنا ستجد مجموعة من الدروس المتكاملة لتعلم الفوركس
وأنا بدأت التعلم منها منذ أسبوع والحمد لله
http://www.**-arabia.com/vedios/cat_...%8A%D9%88.html

أتمنى أن تفيدك

شكران لاخي mostawda3 علي الراط

i5land_man
08-08-2012, 05:51
السرعة لا ينصح بها في تعلم الفوركس بل العكس تماما
الصبر ضروري حتى تتمكن من إتقان فنونه والمتاجرة بشكل احترافي وآمن

الفوركس بحر واسع علي من يخوض فيه لازم يبقي علي استعداد انه يتحمل بذ المجهود والوقت
حتي يستطيع الحصول علي اكبر قدر من المعلومات والخبرات

gemmy
08-08-2012, 05:53
لا للتسرع فى مرحلة التعلم , التعليم اهم خطوة فى حياة اى تاجر لو ماتعلمتش كويس فى الاول هتتعب قوى بعد كدى و هتقابل
صعوبات كتير ف الافضل ان تهتم و تعطى وقت معقول للتعلم و تتحلى ببعض الصبر و بالتوفيق ليك

forex.dealer
08-08-2012, 06:16
وعليكم السلام
انصحك بمتابعة الشروحات المصورة بالفيديو قبل قرائة الكتب حتى لاتمل او تتعقد من الموضوع

webtechsoma
08-08-2012, 06:18
السلام عليكم, اسرع طريقة لتعلم الفوركس هو فتح حساب تجريبي و البدئ في قراءة الكتب التي تتكلم عن الفوركس و ستجد نفسك ان شاء الله تتعلم تدريجيا

gamal
08-08-2012, 06:28
هو انك تقومى بقراءة الكتب المفيدة والمنتدى والمواقع
لاكتساب الخبرات لكى تحقق الربح وربنا يوفق الجميع

safiforex
08-08-2012, 06:30
هنا ستجد مجموعة من الدروس المتكاملة لتعلم الفوركس
وأنا بدأت التعلم منها منذ أسبوع والحمد لله
..................................................

أتمنى أن تفيدك

شكران لاخي mostawda3 علي الراط

اخي الكريم نصيحة مني حاول ان تغير الرد لانك بتخال الشروط المنتدى
و يمكنك ان تاخذ تنبيه عليه ، فممنوع وضع روابط خراجية لمواقع اخرى في المنتددى

marouansteph
08-08-2012, 07:09
شكرا لك اخي على الافادة نتمنى ان تعطينا معلومات اكثر دقة عن تعلم الفوركس ولله ولي التوفيق

don abdelah
08-08-2012, 07:29
شكرا لك اخي علي المعلومات الرائعة واتمنى ان يستفيد منها الجميع والله ولي التوفيق

simo patrik 9
08-08-2012, 07:32
اسرع طريقة لتعلم الفوركس هي طريقة التركيز فى المعلومات و التفكير و الكتب و شكراااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااااااااااا

mezo love
08-08-2012, 07:50
اولا اهلا بك معنا فى مجالنا الجديد الفوركس و سيكون ان شاء الله مجالك معنا ف ىزياده و خبرتك معنا فى تطور

وانصحك بالدخول على الموقع الرئيسى للفوركس و تتعلم منه بعض المراحل المفيده لك لتعلم الفوركس جيدا

Gravity
08-08-2012, 08:15
التسرع لا يفيد .. انا مثلك ..
لكن لا اريد استعجل واخسر كل شي .. اتعلم اولا ثم تاجر

elfate72012
08-08-2012, 08:15
السلام عليكم .اول مرحبا بك اخي في هذا العالم الرائع . افضل طريقة لتعلم الفوركس هي مشاهذة الفيديوهات التعليمية و هي متوفرة بكترة في الانترنت و في رايي مشاهذة الفيديوهات و تكبيقها افضل من قراءت الكتب المملة

elkorashe
08-08-2012, 08:24
محدش يقدر يقولك انه اتعلم كل شئ فى الفوركس لان الفوركس مش كتاب هتقراه ولما تخلصه يبقا انت كدا عرفت كل حاجة
الفوركس بنتعلمه عن طريقة الممارسة والاحتكاك بهذا السوق الكبير وكل يوم لما بتتعامل مع الفوركس بتكتسب معلومة جديده

madoxegy
08-08-2012, 08:34
هناك العديد من الطرق لتعلم التداول فى سوق الفوركس الامر يحتاج منك التركيز فى المعلومات
وان تكون البدايه فى التعلم بكل اساسيات التداول فى السوق ثم بعد ذلك تعلم التحليل التقنى للسوق والتحليل الاساسى حتى تكون مؤهل فى النهايه للتداول

maro50
08-08-2012, 08:35
لتصبح تاجر ناجح يجب اتباع الصبر فانت بحاجه الى قراءة المزيد وفتح حساب تجريبى للتمرن عليه و معرفة خبرات الاخرين فى التداول وكل هذا يحتاج الى وقت وجهد
كما يجب ان تتمتع بتركيز عالى وقدرة على تحكم بالعاطفة لديك فيجب ترك الطمع والخوف

simo patrik 9
08-08-2012, 08:43
السلام عليكم و رحمت الله تعالى و ر بركاته انا اقول و اقول ان الفوركس يتم تعلمه عن طريق الكتب و التركيز

salix2006+
08-08-2012, 08:53
نصيحة لجميع اخواني و اخواتي الدين يريدون تعلم الفوركس : لا تتسرع , تعلم بانتضام و لا تغامر لان الفوركس يحتاج الى صبر تم الصبر تم الصبر.
وفقكم الله

simo patrik 9
08-08-2012, 08:57
السلام عليكم اخي العزيز اسرع طريقة للتعلم و الفهم هي الفيديوهات و اكيد اذا صعب عليك فهم بعض الامور ارجو قراءة الكتب لكي تفهم جميع المصطلحات

---------- Post added at 05:57 AM ---------- Previous post was at 05:54 AM ----------

السلام عليكم اسرع طريقة لتعلم الفوركس و اي شيء في الدنيا هو التركيز و العناية بها هدا ما عنديييي و ششششكرااااااااااااااااااا

register
08-08-2012, 09:06
لا تتسرع اخي في تعلم الفوركس
الفوركس مجال يعلم الصبر والتأني ، والكتاب الذي تقرؤه او الاستراتيجية التي تدرسها لابد وأن تعيد قراءتها مرات ومرات
ولا بد ان تضبط المفاهيم والمصطلحات بشكل جيد
التوفيق لك اخي

rofex
08-08-2012, 09:09
اضن اسرع طريقة لتعلم الفوركس هي الانترنيت تحضر محاضرات يقدمها اخصائيون في الفوركس و تنتبه الى ما يقولونه و تسجل الملاحضات و تطرح اسئلة بعدين تنتقل الى الديمو لتجرب و تبدء البحت عن الاستراتيجية المناسبة و تبدا تتعلم و تكسب الخبرة

safari42
08-08-2012, 09:35
يمكنك ان تسال عن افظل طريقة للتعلم بدل من اسرع طريقة
لان التعلم دائما لا يكون مجديا ان كان بسرعة وسطحيا
لذا عليك بالبحت في النيت عن الفيديوهات لتتعلم وافظل
وتتطبق اكثر على الديموا

tariktanjaoui
08-08-2012, 10:33
حسب تجربتي المتواضعة من بين الطرق الاسرع لتعلم الفوركس في مشاهدة عدد كبير من الفيديوهات لاغناء رصيدك المعرفي واخذ عدد كبير من المعلومات بخصوص الفوركس كما يعد الحساب التجريبي من انجع الطرق واختبار قدراتك

Tips™
08-08-2012, 11:00
اسرع حاجه والله لو ليك صاحب و يعلمك كل حاجه
و دى افضل طريقه والله
على الاقل هيبقى معاك على طول و كده

madoxegy
08-08-2012, 11:01

Tips™
08-08-2012, 11:09
هناك العديد من الطرق لتعلم التداول فى سوق الفوركس الامر يحتاج منك التركيز فى المعلومات وان تكون البدايه فى التعلم بكل اساسيات التداول فى السوق ثم بعد ذلك تعلم التحليل التقنى للسوق والتحليل الاساسى حتى تكون مؤهل فى النهايه للتداول

معلومات رائعه اخى و شكرا على كل حاجه و اللهم
اجعله فى ميزان حسناتك و بالتوفيق للجميع

mohamed saad
08-08-2012, 12:23
اخي السرعة غير مطلوبة في هذا المجال بالذات لانه يحتاج الى تركيز تام ودراية كاملة بكل كبيرة وصغيرة في السوق ومعرفة بكلل الاخبار والتحليلات والازواج لذا انصحك ان تبدأ بتمهل وتأني ودائما تذكر ان في العجلة الندامة وفي التأني السلامة وابدأ بقراءة الكتب والفيديوهات في العديد من المنتديات

Mohamed90
08-08-2012, 13:34
نصيحة لجميع اخواني و اخواتي الدين يريدون تعلم الفوركس : لا تتسرع , تعلم بانتضام و لا تغامر لان الفوركس يحتاج الى صبر تم الصبر تم الصبر.
وفقكم الله

السلام عليكم بالفعل اخي العزيز التسرع لا ينفع في الفوركس و من تسرعو فقدو اموالهم
لهذا يجب الصبر على التعلم و الاكتساب المهارة اللزمة للمواجهة السوق الفوركس تحياتي

hend
08-08-2012, 14:48
الفيديوهات طبعا دى اسهل طريقة يا كبير عشان كدا لازم تتعلم من حاجة مرئية مش من اى
حاجة تانية والكورسات بئا بس لو هتقدر على ثمنها وتقبل مرورى

saidyousef
08-08-2012, 14:50
اخي مافيش حكايه اسرع طريقه والكلام ده والوقت بيعتمد عليك انت في اذا كنت بتقدر تستوعب المعلومات بسرعه وتفهم بسرعه ولا لا
مش من الوسيله بس وكل الطرق هنا سواء كتب او فيديوهات مش بتديك وقت محدد للتعلم
واللي اصلا ده مراحل مش مجرد كتاب هتقراه ولا فيديو تشوفه تقول اتعلمت ده انت هتاخد وقت طويل على ما تقدر تطبق صح اللي اتعلمته

gool_oussama
08-08-2012, 14:52
اخي الحبيب كلما اسرعت في التعلم كلما مرت و راحت عليك الاشياء و ابتعد عنك الاحتراف فالسوق ليس بالامر السهل فلن تستطيع تحقيق مبالغ جيدة فاولا يجب ان تعرف انه كلما تعلمت من الاساس كلما زدت خبرةً

kingman
08-08-2012, 16:07
اظن اخي انه ليس هناك طريقة لتعلم الفوركس بسرعة انما التعلم ياتي من خلال العمل الجاد و المثابرة و معرفة الكثير والطموح الى معرفة كل الخبايا
والتسرع والتعجل فى هذا السوق هو اكبر سبب لفشل الكثيرين والتعرض للتعثرات والأزمات وافضل شئ ان الواحد يتأنى ويجعل كل مرحلة تأخذ حقها خصوصا بداية التعلم واكتساب الخبرة

White Knight
08-08-2012, 16:10
من اسرع الطرق فى تعلم وخاص التى تعلمت انا من خلالها الفوركس
الفيدهوهات المنتشرة على اليوتيوب واصدقائك ذو الخبرة فى مجال الفوركس وايضا المنتديات المختلفة

islam96
08-16-2012, 14:51
أفضل طريقة هي الفيديوهات التعليمية فهي وسيلة عملية لتعلم الفوركس
ولكن أنصحك بالتروي وعدم الاستعجال
الفوركس ليس بالشيء السهل

elmirmajid
08-16-2012, 14:55
السلام عليكم اخي الكريم اخي ان كنت تريد التعلم والنجاح في الفوركس انا انصحك بعدم التسرع في التعلم لانه يمتل 90 بالمية من الفوركس لان التعلم هو الدي ياتي بالارباح وادا تعجلت في التعلم راح تواجه مشاكل في المستقبل لهدا انصحك اخي في البداية ان تقرا على المصطلحات المستعملة في الفوركس ومن بعدها ابحت عن عن فيديوهات تعليمية لانها افضل طريقة للتعلم موفق

yousef Elhadad
08-16-2012, 14:56
اخى العزيز عليك ان تخسر كى تتعلم فسوف تعلم نفسك بنفسك فى هذا العالم حتى يصبح تفكريك الزهنى مرتبط به وهذا المجال يحتاج الى تجربة جيدة فلا تدخل بأعصابك فى البداية واترك الامر الى الله

face book
08-16-2012, 15:14
خد راحتك خالص يا عم انت مستعجل علي ايه
نزل كتب الفوركس للمبتدأين وبراحتك خالص
ولو احتجتك حاجه اانا موجود

dent
08-16-2012, 15:26
القراءه والبحث الكثير وهو شىء متاز جدا
ولازم تقرا شويه وتجتهد كثيرا فى القراءه

jimmyhelmy
08-16-2012, 15:36
السلام عليكم
والله انا عاوز اعرف ازاي احترف الفوركس
انا لسه جديد ومش فاهم حاجه

sharkawy
08-16-2012, 15:43
اخي الكريم الانترنت مليئ بالدورات التعليميه والكتب المهمه للمبتدئين يمكن قرائتها والاستفاده منها

وايضا قم بفتح حساب تجريبي في احد الشركات وتدرب علي السوق وطبق ما تعلمته

alaoui11
08-16-2012, 15:47
اتبع شروحات المنتدي و اتبع مقاطع الفيديو الموجودة في اليوتوب
ستستفيد منها كتيرا و اتمني لك كل التوفيق يا عزيزي ايضا

hazem ahmed moahmed
08-16-2012, 15:49
احسن طريقه للتعلم هو الكتب النتشره علي الانترنت اللي بتتكلم عن الفوركس كمان الفيديوهات الموجوده علي اليوتيوب بتعلم بطريقه سهله و بسيطه و هتقدر تستوعبها بسرعه

jimmyhelmy
08-16-2012, 15:54
السلام عليكم
طب يا جدماعه حد ظبط بالفلوس دي و اخدها ولا لسه انا
بس عاوز اطمن الموضوع حقيقي ولا لا

otakon
08-16-2012, 16:13
نصيحه من اخوك لاتتسرع مره انا خطأي انا تسرعت وبدات اتداول وخسرت الكثير والكثير بسبب جهلي
انا انصحك ان تتعلم بشكل ممتاز حتى تمارس كل شي على الحساب التجربيبي
وتودع مبلغ صغير وتتاجر به لكي تكسب بعض الخبره هذه راي

mmoh1983
08-16-2012, 16:18
لاوتوجد طريقة سريعة في تعلم الفوراكس بل يحتاج وقت طويل وتركيز و الاعتماد على الانترانات و اخبار البورصا الاتستفادة من الخبراء وتعلم تقنية التحليل لكي تكون لك الخبرة المبتدئين ان يبداء بحساب تجريبي لي يستفيد منه

emynem
08-16-2012, 16:24
اولا لاتتسرع عزيزي انصك بقرائه الكتب التعليميه ستجد الكثير
رايي مشاهذة الفيديوهات و تكبيقها افضل من قراءت الكتب المملة

mmm2013
08-16-2012, 16:29

ولكنى اعتقد انه اذا تتبع كل الفيديوات المتاحه له فى هذا المنتدى سوف يتعلم الكثير عن تجاره العملات الاجنبيه وبسرعه كبيره حتى يستطيع ان يبدء فى التداول فى اقرب وقت ممكن

Zogota
08-16-2012, 16:31
بص يا اخي الكريم عليك ان لا تتسرع وتذهب الي الحساب الحقيقي تعلم علي الديمو

راجع القسم التعليمي وهتجد ما تبحث عنه من دروس ان شاء الله

http://forex-masr.com/forumdisplay.php?12-Trading-Universities

mastar_soft
08-16-2012, 16:33
انصحك اخى فى البداية بالفراءه جيدا الفوركس مهما علمت عنه اشياء كثيره
لابد من اخذ الخبره الكافية لبدء العمل

08-16-2012, 16:45
بالصبر والتعلم والمداومه والثقافه هتصبح لديك معلومات جيده

zeyadkabeel
08-16-2012, 16:56
اخى الكريم انك تحتاج الى وقت كبيير لتتعلم الفوركس عشان لو اتعلمته فى وقت صغير مش هاتكسب اى حاجة ودى نصيحة من اخ لك

meeco
08-16-2012, 18:01
عزيزى يوجد بالمنتدى الكثير من الكتب والفيديوهات التى ستفيدك كثيرا
بعد القراءة الجيدة توجه الى قسم الاستراتيجيات واختار ما يناسبك وندرب عليه

abofeasle
08-16-2012, 18:02
اخى اسرع طريقه لتعلم الفوركس هى مشاهده الفيديوهات فى اليوتيوب والتبطيبيق على حسابك التجريبى وتجميع البونص هنا والتجاره بحسابك الحقيقى

mamo10
08-16-2012, 18:09
السلام عليكم اخى الكريم

ممكن تدخل الى القسم التعليمى وابدا بالتعلم بدايت التعلم برنامج الميتاتريد

Ama0200
08-16-2012, 18:51
انصحك بأن تركز على شيئين في الفوركس هما
الشموع اليابانية
و الترندات
و الاطلاع على الامور الاخرى

All 4 You
08-16-2012, 18:52
أنصحك أخي الكريم بالفيديوهات و الكتب
بالإضاقة إلا حساب ديمو تجريبي

hamada_s
08-16-2012, 19:01
التعلم يكون عن طريق الصبر اولا
ويمكنك التعلم عن طريق الفيديهات
والكتب متاحه على الانترنت بشكل كبير

mahzoom
08-16-2012, 19:09
ابدأ بالمطالعة في القسم التعليمي
وإياك والتسرع في التعلم أو في فتح الحساب الحقيقي أو في التحليل
وفقك الله ونفعك

aminus02
08-16-2012, 19:10

Ramyrooma
08-16-2012, 19:17
اولا القراءه الجيده حول الفوريكس عن طريق الكتب ثم الفيديهات المتاحه لتعليم الفوريكس ثم انشاء حساب تجريبي علي برنامج الميتاتريد لتعليم كيفيه التداول على الفوريكس لتكسب الخبره الجيده

hamada_s
08-16-2012, 19:35
اهلا بيك اخى الحبيب فى هذا العالم المثير اولا لابد ان تهئ نفسك للخسارة قبل المكسب وانصحك بالصبر وقراءة كتب فى تعليم الفوركس والمتاجرة بالحسابات التجريبية والالتزام بالاستراتيجية محددة والله الموفق

ROTARY28
08-16-2012, 22:32
السلام عليكم الحكمة ليس بالتعلم بسرعة
بل بما تعلمته وكيف تعلمته وكيف سوف تطبقه
التاجر الناحج هو الذي يدمج بين عدة طرق متاجرة بشكل متناغم ويتدرب جيدا على التعامل بها

nada
08-16-2012, 22:55

اسرع الطريق فى اعتقدى هو التعلم اولا من الفديوهات بزات وبتكون عن كل شياء فى الفوركس
تححليل فنى واساسى والادوات وتعرفها
ثما العمل على حساب ديموا لتطبيق
حتى التعلم بنجاح لفتح حساب حقيقى
وهذه المدى اكيد سوف تاخد اكثر من 6 اشهر

hodhod
08-16-2012, 23:05
ابدا بدراسة لاغلب جوانب الفوركس بمشاهدة الفيديوهات التي تشرح بشكل جميل عن التعامل والمتاجرة
وكمان ممكن تقرا عن التحليل وادارة راس المال

koko990
08-17-2012, 02:10
السلام عليكم يا اخى
يمكنك تعلم الفوركس بالتوجه للمنتدى التعليمى للفوركس بالمنتدى
ستجد هناك الكثير من الفيديوخات والكتب التعليميه
بالتوفيق ان شاء الله يا اخى

goodman
08-17-2012, 02:21
السلام عليكم:
عشان تتعلم الفوركس فيجب عليك انك لا تتسرع فى ذلك وخد وقتك فى ذلك
وده طبعا من خلال قراءة الكتب التعليمية فى الفوركس والفيديوهات التعليمية ايضا وبالتوفيق اخى

dentist
08-17-2012, 03:15
اولا تعلم الفوركس بيحتاج لوقت
ثانيا حاول تتعلم الفوركس بقراءة كتب عن الفوركس
وكمان مشاهده الفيديوهات الموجوده بالقسم التعليمي

hadeer hamdy
08-17-2012, 03:17
بص السرعه مش كويسه والاستعجال بس
انت ممكن تكثف التعلم فى مجال الفوركس

hamzah krishan
08-17-2012, 03:26
اخي العزيز هناك الكثير من مجالات التعلم يمكنك الافادة حتى من المشاركات التى يقوم بها اعضاء المنتدى وعليك باليوتيوب حتى تتمكن من الفهم في الفوركس

saramoza
08-17-2012, 03:29
اسرع طريقة للتعلم يااخى شبكة الانترنت وصعب انك تتعلم الفوركس
بسرعة لان يوجد به العديد من الاسرار ولكن حاول التعلم حتى لو فضلت سنة او سنتين
لان مجال الفوركس جميل وممكن انك تحقق حلمك بس بالعمل والاجتهاد

hamzah krishan
08-17-2012, 04:07
لايوجد هناك اسرع طريق واقل طريقه يعود هضا الامر على الشخص نفسه في عملية ادراك وفهم مايكون عليه الفوركس وماهي شدة تفمك وادراكك للموضوع

Mohamed Osman
08-18-2012, 21:06
متابعة الكتب
متابعة الفيديوهات
عدم تعقيد النفس
التحلى بالصفات المحمسة للفوركس

osama.star012
08-18-2012, 21:15
بلاش اخذ وقت كبير فى الكتب اهم حاجه متابعة الفيديو فعلا والتجربه على حساب الديمو

mm110575
08-18-2012, 23:19
بص يا غالي الفوركس سوف تتعلمو علي مرحلتين

المرحلة الاولي وهي الاساسيات ومعرفة ما هو الفوركس وما هي الاسواق والعملات ورسم الترندات والدعوم والمقاومات

الجزء الثاني وهو الاساس بعد ان تعرف طريقتك في التداول هي نفسية المتاجر وادارة راس المال

واوعدك سوق تكون من المتاجرين الناجحين ان شاء الله

bassma_kamel
08-19-2012, 00:38
انا فى حكمه ماشيه بيها دايما اللى بيجى بسهوله بيروح بسهوله ز يعنى الواحد لازم يتعب فى التعلم والوصول للمعلومه عشان تثبت عن\ه وعشان يستفيدبيها ز لا تتسرع فى تعليم الفوركس خد الوقت الكافى للتعلم عشان لو سلكت طريق التعلم السريع ودخلت للتداول هتخسر

god lover
08-19-2012, 01:09
بيتهيألى خلال الكتب التعليمية والفيديوهات
ولازم يكون فى شخص اهم يلازمك فى اول الطريق

hesham itch
08-25-2012, 11:49
عليك البحث بنفسك والمحاولة على معرفة كل ما هو متعلق بالفوركس وانصحك
بان تبدأ العمل على ذلك بمشاهدة فيديوهات تشرح الفوركس وكيفية المتاجرة

abdo-madrid
08-25-2012, 12:02
السلام عليكم ااسرع طريقة تحاول تبحث عن فيدوهات تتكلم عن الفوركس وتتعلم الاساسيات من البداية وفى المنتدى هنا هاتلقى ركن خاص بالفيدهوهات التعلمية وبعدين تفتح حساب ديمو وتحاول تتطبق كل اللى بتتعلمى اول بى اول ولا تتاجر على الحساب الحقيقى اللى بعد فترة

ThE.pRoF
08-25-2012, 12:17
لن أزيد علي ما قاله إخواني الكرام كثيرا في موضوع النصح بعدم التسرع
يجب أن تتأني في دراستك لسوق الفوركس و تتعلم و تقرأ كثيرا ثم تحدد أسلوبك و منهجك الخاص في التداول و من ثم تدخل مرحلة الحساب التجريبي مده كافيه و تعتبره حساب حقيقي حيث لا يجب أن تهمله او ان تستخف برصيدك فيه حتي تكون تجربه مفيده بالفعل
و بعد فتره أقلها 3 شهور ادخل بحساب حقيقي برأس مال صغير تستطيع تحمل خسارته و طبق ما تعلمته و بإذن الله ربنا يوفقك

silver
08-26-2012, 00:55
اسرع طريقة لتعلم الفوركس ان تشاهد شخص امامك في الفركس

بمعنى ان كون لديك صديق يعرف في الفوركس ويجلسك امامه ويعلمك

gogo galal
08-27-2012, 17:00
انا عن نفسى اتعلمت من مصارد كتير
زى المنتديات والكتب العربى والاجنبى
ولكن انصحك فى البداية بقراءة الكتب
الاجنبى أفضل شى وبالتوفيق لك

elmasa2014
08-27-2012, 17:14

علاء بدران
08-27-2012, 19:24
يا اخى لا تتسرع فهناك الكثير من الكتب والمواقع والفيدهوات حاول ان تتعلم منها
ولا تمل وتعلم اساسيات التداول والتحليلى الفنى والاساسى وتعلم طرف الاسترتيجيات وما
الى هذا حتى تكون ممهد للتداول ثم ستزيد الخبرة فيما بعد وكن على حذر ويجب عليك التركيز
والصبر

MAGDY
08-27-2012, 19:35
أسرع طريقة لتعلم الفوركس
هى أسرع طريق لخسارة رأس مالك
التسرع والإستعجال ، معروفة نتيجته .. أعاذنا الله منها
تحياتى

anazoft
08-27-2012, 19:40
اسرع طريقة هي عدم التسرع
+ لا تعتمد على التعلم نظريا
افتح حساب ديمو فاكتساب الخبرة و الحنكة في اتخاد القرار هو اهم شي

ahmed samir
08-27-2012, 19:42
طبعا تعلم الفوركس يحتاج الى وقت من النركيز وقوة التحمل والتركيز فى المعلومات المتاحة ولكن يجب تعلم اساسيات سوق الفوركس ويحتاج الى تعليم الفنى والتحليل الاساسى للتداول

king forex
08-27-2012, 19:44
حط في بالك اخي ان تعلم الفوركس يبي له سنين عديدة حتى تتقنة
فلا يوجد طريقة سريعة في تعلم الفوركس لابد من التعب والاجتهاد حتى تتعلمه
وفقك الله

sami
08-27-2012, 19:45
لا توجد طريقة سريعة لتعلم الفوركس لأن هناك العديد من الأدوات و المؤشرات التي تستخدم في التحليل
الفني كما أنه يجب كذلك الإلمام بجميع الأخبار المؤثرة في التحليل الأساسي،و لإتقان ما ذكرته يجب
التعلم بجهد لما لا يقل عن ٦ أشهر

علاء بدران
08-27-2012, 19:47
لاتقل اسرع ولا اسهل طريقة ولكن قول هل انا قادر ان اتعلم الفوركس ام لا
او هل انا احب الفوركس ام احب الربح اكثر من مننا لايحب الربح ولكن
من يحب الفوركس _اعلم انة سيعطيك الربح
ولا تستعجل وتعلم بكل حكمة

dlehich
08-27-2012, 20:48
انصحك بالكتب و الفيديوهات و خاصة بتاع الاخ
dodovedo
لانها مفيدة كثير للمبتدئين
أما الكتب فالأحسن كتاب الفوركس للعرب مفيييييييييييد جدا جدا

qorrow
08-27-2012, 20:55
أنا وجدت أخي الكريم إن البدأ بالفيديوهات المبسطة و ما أكثرها على النت و التي تشرح مقدمة للفوركس ثم بعد ذلك فيديوهات متقدمة ثم تبدأ بقراءة الكتب المتخصصة و المشهورة و قسم مكتبة الفوركس في المنتدى ملئ بالعديد من الكتب المفيدة جدا

fahad
08-27-2012, 21:20
وهناك عدد من الأسباب تعلم تداول العملات الأجنبية. أنها أسهل التجارة السوق نظراً لارتفاع السيولة بالعملة، وهناك ربح عالية جداً المحتملة.

face book
08-27-2012, 21:39
اسرع طريقه بدون تشتيت علي الاطلاق مش محتاج مساعده من حد ادخل علي قسم المبتدئين

وابحث عن كتاب جون ميرفي واقراءه واتعلم منه علي اقل من مهلك وخد وقتك

وفتح حساب ديمو وادرب عليه

azza51
08-27-2012, 21:52
من المؤكد ان اغلب الاعضاء قد جاوبوك علي الاسرع لتعلم الفوريكس وهو ان تقرأ كثيرا عنها بتحميل الكتب الالكترونية ثم فتح حساب تجريبي للتطبيق ولتعلم كيف يمكن ان تفتح وتغلق الصفقة وانا اقول ان اسرع الطرق هي ا تكون مع تاجر خبير كريم يرشدك ويقول لك كل اسرار الفوريكس ويوجهك

abdelaal
08-27-2012, 22:36
اولا ندعيلك بالتوفيق وكترة الارباح
طرق تعليم الفوركس كتير ممكن أنت اللي تنقي اللي ينسبك
كتب او فيديوا او متابعة منتديات
المهم أنك تتعلم التحليل و كيفية قرأة الشارت

kashif
08-27-2012, 22:37

اهم شئ يا اخى فى الفوركس هو عدم التسرع فى اى شئ مطلقا سواء التعليم او التداول او اى شئ فاحذر جدا
وفترة التعلم هى فترة هامة جدا جدا لانها هى التى ستحدد مدى استعدادك الحقيقى لبدء التداول ولا تنسى التجربة على الحساب التجريبى لكن تفهم كيفية التداول ومن ثم ابدا التداول

mohamed drwish
08-28-2012, 01:54
[QUOTE=mbldinsty;175703]

اسرع طريقة للتعلم فى سوق الفوركس هى مشاهدة فيديزهات المنتدى مثلا وطريقة قراءة الكتب مثل مارك زوكربيرج الشهير وهو مؤلف كتاب التحليل الفنى للاسواق المالية

marem2007
08-28-2012, 03:17
مفيش حاجة اسمها اسرع طريقة في تعلم الفوركس
الطريقة انك تقريء وتدرب
وتتعلم

kavo0o
08-28-2012, 19:42

تتكلم عن التعليم بسرعة
لو تسرعت صدقنى لن تجنى شىء اهم حاجة انك تحب الفوركس وتبحث وتقرا عنه في كل مكان
كما انه في دورات تعليمية للفوركس كثيرة على النت
حاول تشترك فيها ولزما تجرب بنفسك على حسابات ديمو لفترة كبيرة

Hasaneen
08-28-2012, 20:29
اخي لا تحاول ان تتعلم بسرعة ، لأن التعليم بسرعة يكون خاطئا
يعني حاول التعلم و الاستفادة في اي وقت بدل ما تتعلم بسرعه
و دائما حاول التطبيق

hanyzky
08-28-2012, 21:24
انصحك صديقى بقراءه الكتب الالكترونيه والبحث فى اليوتيوب عن فيديوهات تعليم الفوركس او بالبحث عن الفبديوهات الموجوده فى المنتدى وممكن متابعه تعليقات اااصدقاء وسوف تستفاد منها ان شاء الله

sala7
08-28-2012, 21:28
اخي انصحك بالاتتسرع فهده الطرق السريعة قد لا تنفعك
اممك كل الوقت لتعلم الفركس انصحك ان تبحت عن افضل طرق لتعلم الفركس و ليس اسرعها
تقبل مروري

MAGDY
08-28-2012, 21:29
أسرع طريقة لتعلم الفوركس
هى نفسها أسرع طريقة للخروج من سوق الفوركس
تحياتى

Yasmina
08-28-2012, 23:10
احسن طريقة هي اتباع الكورسات و الفيديوهات
لأنك بتستفيد و بتقدر تطبق على الحساب الديمو
و أنا بنفسي بدأت خبرتي عن طريق الفيديوهات
:woo:

waled_ballal
08-28-2012, 23:12
اعتقد اننى مبتدئ وجديد على سوق الفوركس ان التركيزة والاهتمام باى معلومة عن سوق الفوركس
باى وسيلة ساء ان كانت الكيب او المنتتديات او الطريقة الاسل وهى الفديوهات

eng/ali
08-28-2012, 23:13
اخى الكريم
لكى تتعلم الفوركس لابد ان تتعلم الصبر ايضا لانه من متطلبات عالم الفوركس اثناء المتاجرة الصبر وعدم التسرع
لذا انصحك بالقراءة اولا عن الفوركس و مشاهدة الفيديوهات الموجودة فى المنتدى او على اليوتيوب اوغير وايضا التدريب الجاد على الحساب التجريبى

ilyes
08-28-2012, 23:21
السلام عليكم
اتقدم اليك بثلاث نصئح لا غير
1*التعلم اولا وقبل كل شيئ
2*فتح حساب تجريبي لاكتساب الخبرة فانا ارتكبت خطا كبيرا عندما بدات بالحساب الحقيقي
3*الصبر وعدم الياس فهذا العالم فيه الربح والخسارة
موفق

hossam zaki
08-28-2012, 23:38
يوجد على النت الكثير من الفديوهات التى قد تساعد
اى مبتدىء حتى الاحتراف

naitsi
08-28-2012, 23:53
السلام عليكم

eletrebi
08-29-2012, 00:06
فقط استعين بالله

وابدا بكتب نظرى لو لمدة 10 ايام مع الدخول ووضع ردود يومية فى المنتدى لتكون قادر على التواصل مع معلوماتك التى اكتسبتها

وبعد ذالك قم بتنزيل الميتاتريد واللعب فية شوية كدا مع نفسك وحاول تفهم اى حاجة

ثم بعد ذالك نزل شروحات فديو وطبقها على الميتاتريد

وربنا معاك ان شاء الله ومعانا جميعا

mahmoudx2
08-29-2012, 00:32
اولا لا داعي للسرعة اخي الكريم خد وقتك الكفي في التعلم وافضل طريقة للتعلم و الفهم هي الفيديوهات اذا صعب عليك فهم بعض الامور عليك بقراءة الكتب الخاصة بالفوركس

haneenabdelhamed
08-29-2012, 00:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا بنسبالى اسرع طريقة للفوركس هى الممرسة شكرآ

goodbye_love
08-29-2012, 00:40
السلام عليكم اخى
اولا لا تتسرع وحط لنفسك فترة 3شهور مثلا لتتعلم قبل ان تبدأ بالتداول على حساب حقيقي
وقسم الفترة دى اول شهر يكون لتعلم اساسيات الفوركس والتمكن من برنامج ميتاتريد
وثانى شهر يكون لتعلم التحليل الفنى والاستراتيجيات
والشهر التالت يكون لتعلم التحليل الاخباري وتأثيرة على حركة السوق
وياريت تكتب كل حاجة قريتها او شوفتها في كراسة وتكون معاك دايما

webtech
08-29-2012, 00:56
اخي الفاضل لن تتعلم بهذه الطريقة فسوق الفوركس يتطلب الصبر في التعلم التعامل مع الصفقات , و اهم الاساليب في التعلم انصحك بمشاهدة مقاطع الفيديو و انت تعرف اين تجدها لان التعلم بالمشاهدة و التطبيق خير من الكلام وهي اسرع طريقة و احسنها

aladdensima
08-29-2012, 01:30
بسم الله الرحمن الرحيم
اود ان اقول لك اخي الكريم ان اسرع طرق التعلم هي الطرق المسموعه والمرئيه لذلك انصحك بالبحث عن فيديوهات تعلم اساسيات الفوركس ثم بعدها انطلق نحو التحليل الفنى والاستراتيجيات وذلك كله متاح على الشبكه العنكبوتيه ومتوفر

ainouna27
08-29-2012, 01:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

لا تتسرع اخي و تعلم جيدا قبل ان تبدأ توجد العديد من الدروس و الكتب و الفيديوهات في هذا المنتدى و في منتديات اخرى لتعليمك و طبعا قبل كل شىء افتح حساب تجريبي باحد مواقع الفوركس لتتعلم عليه

ووفقك الله تعالى

hmadi
08-29-2012, 01:46
اخي نصيحه من اخوك لا تتسرع في التعلم
لان تتعلم كل شي ببطئ ومعرفه كل صغيرة وكبيره فيه افضل من انك يكون مرور الكرام فقط

zasd
08-29-2012, 02:26
يوجد هنا فى المنتدى موضوع مثبت عن دورة لشرح الفوركس

فعلا دوره لها لصاحبها كل التقدير والاحترام لانى تعلمت منها الكثير

ممكن ان تتناول الدروس اللى فيها وان شاء الله هتتعلم الفوركس بسرعه

kmkm
08-29-2012, 03:15
لا يوجد طريقة سريعه لتعلم الفوركس ، من أجل أن تقوم بتعلم الفوركس يجب أن تتعلمه بجد ولا يقل ذلك عن شهر أو أكثر، بعض ذلك يجب أن تقوم بتجربة ما تعلمته على حساب دمو من أجل أن تتدرب و تكتسب خبرة

noureen
08-29-2012, 03:20
اسرع طريقه للتعلم هو الديمو نعم فالتدريب الحى على الديمو هو اكثر ما يقرب المبتدىء من التعلم السليم فانصحك بالقراءه و الفيديو و المتابعه المستمره على الديمو و الاستفاده من تجارب الاخرين

amrhabib2002
08-29-2012, 03:37
اسرع وسيلة لتعلم الفوركس هو الفديو و اسهل شي ايضا
تقبل مروري اخي الكريم

ahmedamz
08-29-2012, 03:42
اخى هناك طرق كثيرة وهى تحميل الكتب الالكترونية من النت
ومشاهدة الفيديوهات والانضمام الى الاقسام الخاصة بالفوركس فالمنتديات

moha55
08-29-2012, 03:46
اخي لتعلم الفوركس يجب عليك ان تقرء كتب الفوركس المتواجدة بكثرة في الانترنت و مشاهدة الفيديو التعليمي في يوتوب
كما عليك التسجيل في الحساب الديمو لتتعم كيفية المتاجرة

amr beni ata
08-29-2012, 04:11
لا يمكن تعلمها بالسرعه التي تتصورها عليك التحلي بالصبر و العلم

ahmedamz
08-29-2012, 06:34
لا يمكن تعلمها بالسرعه التي تتصورها عليك التحلي بالصبر و العلم

بالعكس اخى من وجهة نظرى انا شايف لو هو حابب المجال فعلا
وعايز يتعلم ممكن يبدا خطواتة ويتعلم فى خلال اسبوع واحد
ويحترف فى خلال شهر ولكن لو كان دا هدف عندة

eslam92
08-29-2012, 07:10
اهلا بك اخى الأمر لا يستحق العناء الشديد
فقط الجدية للتعلم وعدم تجاهل الحساب التجريبى حدد عدد ساعات ميعنى للتعلم من الدروس والدورات الموجودة فى المنتدى او على شبكة الانترنت عامة لكى تستطيع تعلم شئ جديد كل يوم
وتجريبه كذلك بشكل عملى على الحساب التجريبى بالاضافة الى المتابعه الجيدة ومحاولة طرق التحليل المختلفة حتى ترى انسب طريقة لك
تستطيع تحقيق ربح ثابت بها ان شاء الله

Moataz
08-29-2012, 07:33
أخى العزيز أنصحك بعد التسرع فى تعلم الفوركس فهو سوق به مخاطر عديدة ان لم تكن على دراية واعية لكل نقطة ستخسر كثيرا من مالك فلابد التأنى والتمهل فى التعلم وفتح حساب ديمو لعدة شهور

uventene
08-29-2012, 08:01
اسرع طريقه لتعلم الفوركس يتوقف ذلك على مدى استعيابك للتعلم ويختلف من شخص لاخر يوجد شخص يتعلم فى اشهر قليله واخر فى وقت طويل فالافضل لك ان تركز وتبدا بالقراءه وان يكون لديك اصرار على التعلم وان تشاهد بعض الدورات التدريبيه

sharif2u
08-29-2012, 08:01
وتعرفون الطريقة الاسرع لتعلم الفوركس فارجو منكم المساعدة ان امكن ذلك وشكراهناك العديد من الطرق لتعلم التداول فى سوق الفوركس الامر يحتاج منك التركيز فى المعلومات وان تكون البدايه فى التعلم بكل اساسيات التداول فى السوق ثم بعد ذلك تعلم التحليل التقنى للسوق والتحليل الاساسى حتى تكون مؤهل فى النهايه للتداول

anazoft
08-29-2012, 08:04
اسرع طريقة هي تجنب التسرع
و البدئ بتجريب ستراتيجيات جاهزة و
و محاولة التمرس على ديمو

sharif2u
08-29-2012, 08:05
أنا جديد في مجال الفوركس واريد منكم ان تساعدوني في اتباع اسرع طريقة لتعلم الفوركس كونكم تعلمتم الفوركس هناك العديد من الطرق لتعلم التداول فى سوق الفوركس الامر يحتاج منك التركيز فى المعلومات وان تكون البدايه فى التعلم بكل اساسيات التداول فى السوق ثم بعد ذلك تعلم التحليل التقنى للسوق والتحليل الاساسى حتى تكون مؤهل فى النهايه للتداول

forexawy59
08-29-2012, 11:56
اسرع طريقه لتعلم الفوركس هى مشاهده الفيديوهات لانها ستوضح لك الكثير بشكل عملى
ويمكنك ان تطبق كل ماتشاهد على الحسابات التجريبيه او الحقيقه وتكون تعلم بممارسه علطول

mahmoudx2
08-29-2012, 19:19

Mostafa Ragab
08-29-2012, 19:23
أنصحك بعدم التسرع في تعلم الفوركس ولكن يمكنك كسب الخبره من القراءه الجيده عن الفوركس واهم الاشياء المهمه به حتى تستطيع المشاركه

Lotus-FX
08-29-2012, 19:28
انصحك بتحميل إحدى الدورات حتى تستطيع فهم الفوركس
و ايضا افتح حسابا تجريبا بنفس رأس المال الدي تريد وضعه على الحقيقي مستقبلا

ainouna27
08-30-2012, 15:46
اخي انصحك بعدم التسرع في البدا انصحك بالقرائة الكتب و مشاهدة الفيديوهات
و كذلك المشاركة في الدورات التعليمية المجانية و المدفوعة
الناس 10 سنوات و لازالت لم تقول انها قد تعلمت كليا

بالتوفيق لك عزيزي في تداولاتك

aymen-gfx
08-30-2012, 15:53
أو جرب المتاجرة بعقود صغيرة

madlove4
08-30-2012, 15:58
انا اشركك الراى يجب ان نتعلم جيدا قبل المجازفة بالعمل حتى لا تكون هناك خسائر كثيره
بسبب عدم الخبره

sarim
08-30-2012, 15:59

لاوتوجد طريقة سريعة في تعلم الفوراكس بل يحتاج وقت طويل وتركيز و الاعتماد على الانترانات و اخبار البورصا الاتستفادة من الخبراء وتعلم تقنية التحليل لكي تكون لك الخبرة المبتدئين ان يبداء بحساب تجريبي لي يستفيد منه

mmm2013
08-30-2012, 16:03

اعتقد بالفعل ان هذه الاسرار هى التى تاخذ الوقت الكثير حتى نصل الى مرحله تحقيق الربح والتعلم لوحده لا يكفى كى نستطيع ان نحقق الربح ولكن ما يساعدنا علىتحقيق الربح المعرفه الجيده للاسرار التى تجعلنا نربح الكثير

amrx3
08-30-2012, 16:20

ahmed saleh
08-30-2012, 16:23
انا من وجهة نظرى ان اسرع طريقة من الممكن ان تتعلم بيها يا اخى وهى طريقة الفيديو
وهى ان تدخل على اليوتيوب وان تتعلم كيفية ان ترسم نرندات ومعرفة كيفية استدام المؤشرات ولله المستعان

bouchra1994
08-30-2012, 16:36
لتعلم الفوركس بسرعة عليك بفتح حساب تجريبي وتطبيق ما تتعلمه من الكتب

mero
08-31-2012, 07:49
يوجد كثير من الطرق الموجوده هنا فى هذا المنتدى وايضا بمواقع اخرى لتعلم الفوركس يعنى مصادر التعلم موجوده وكثيره ومعظمها جيده المهم قابليه الشخص للتعلم والفهم لان يوجد اشخاص لا يستطيعون الفهم بسهوله فلذلك يجب التركيز عند القراءه وان تاخذ الوقت الكافى للتعلم

mhb2012
08-31-2012, 08:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيف الحال شباب منتدئ فوركس العرب عساكم بخير تعلم كويس قبل ما تدخل سوق الفوركس
لا تتعجل

waleed adel
08-31-2012, 14:27
اسهل الطرق للتعلم فعلا الفيديوهات الموجوده علي اليوتيوب بتعلم بطريقه سهله
و بسيطه و هتقدر تستوعبها بسرعه

ايه الجديد
08-31-2012, 15:58
مش اسرع طريقة للتعلم
شوف انت ايه اسرع طريقة ليك للايستعاب كتب ولا فيدوهات ولا دروس تفاعل مباشر
شوف الأفضل ليك وامشى عليه

eslam2665
09-04-2012, 09:27
اسرع طريقه هى التعلم من الكتب الخاصة للمبتدئين فى الفوركس
والفديوهات التى تساعد على التعلم وفتح حساب تجيربيى والتطبيق عليه

mahran3d
09-04-2012, 11:13
افتح الميتا تريدو واتعلم وتداول
واكسب واخسر واكسب خبرات وتعامل مع كل ما فى الميتا تريدر
ما حك جلدك مثل ظفرك

ayaa
09-04-2012, 11:38
اهلا بك في هذا الشيء العظيم
انا اري ان تطلع علي الفيديوهات التعليميه وقراءه الكثير من المعلومات لكي تتدرب
كثير

thebest
09-04-2012, 11:51
السلام عليكم
اسرع طريقة هي مشاهدة الفيديوهات والشروحات ثم بعد ذللك
التطبيق مباشرة علي التجريبي في الميتاتريدر

mai
09-04-2012, 12:06
اولا يا اخي مفيش حاجه اسمها اسرع طريقه
انصحك بلتأني في تعلم سوق الفوركس حتي لاتندم
بالرغم من سهوله تعلمه الاان الخساره فيه سهله برضو
اقرا كتب عن الفوركس خطوه خطوه
وسجل في حساب تجريبي اولا للتدريب
تمنياتي بالتوفيق

amera-nada
09-04-2012, 12:10
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته اعتقد ان التعلم يحتاج الي الصبر وليس العجلة كما يمكن الاستفادة من كل الفيديوهات والكتب المتعلقة بالفوركس ومشاهدتها اكتر من مرة لفهمها واستعاب كل التفاصيل وهدا ما ساعمل عليه انا ايضا لاني جديدة و احب ان اتعلم و استفيد وشكرا تحياتي

ilyes
09-04-2012, 12:22
السلام عليكم
لاتقل الاسرع اخي بل قل الانجح لان التسرع لن يفيدك في شيئ الا في تحقيق خسائر خيالية
تعلم ببطئ وحاول الاجتهاد واعتبر الفوركس
هواية وفقط لان ذلك سيؤثر على نفسيتك
في التاني السلامة وفي العجلة الندامة
موفق

amine-dz2
09-04-2012, 12:50

ahmed kassab
09-04-2012, 15:29
تواصل بشكل مستمر ولازم يكون سرعه النت عندك كويسه علشان تنجز اما حكايه الاسرار دي محتاجه ذكاء شويه وبعدين من جد وجد

HARRY POTTEER
09-04-2012, 19:54

اهلا بك اخي العزيز
انصح الجميع بالبداية بالكتب لانها الاكتر سلاسة في الفهم
تم الانتقاال الى الفيديوهات التى لها وقع كبير على المجاال التطبيقي

amr beni ata
09-05-2012, 05:18
هنا في هذا الموقع منتدى للمبتدئين

ايضا افتح حساب ديمو و ذهب لليوتيوب و هنا سلاسل كمله

اقرا الكثير من الكتب حول هذا الموضوع وتابع هذا المنتدى

YASER83
09-05-2012, 17:02
السلام عليكم الحكمة ليس بالتعلم بسرعة
بل بما تعلمته وكيف تعلمته وكيف سوف تطبقه
التاجر الناحج هو الذي يدمج بين عدة طرق متاجرة بشكل متناغم ويتدرب جيدا على التعامل بها

HARRY POTTEER
09-05-2012, 18:06

حسنا عليك البدء بالتعلم من الكتب و المراحع التي تهتم بالمفاهيم الاولية و تكوون
سهلة الفهم و تم انتقل الى الفيديوهات التي تعلمك بالتطبيق السهل و افتح حساب تجريبي
باقل حاجة ممكنة اللي هي 5000 دولار لتكوون تتعامل معه على اساس انه حقيقي

moody mooda
09-05-2012, 19:14
عن طريق فتح حساب تجريبي تعلم الفوركس على اقل من مهلك
لازم تتعب على نفسك شوي اخوي

Mido0o-style
09-05-2012, 19:56
حسنا عن نفسى اول كتاب قرأته هو كتاب school of pipsology و هو كتاب قيم جدا بالمناسبة لمن يمتلك لغة أنجليزية جيدة اما اذا كنت تبحث عن شئ باللغة العربية فلا يمكننى ان افيدك الا بأن أخبرك ان تتوجه الى القسم الخاص بالمبتدأين هنا .

lala
09-05-2012, 20:05
ما اكثر الطرق التى تساعدنا على تعلم الفوركس فمن اسهل هذه الطرق هى ان تتعلم عن طريق الدورات التدريبيه والفيديوهات المتاحه
على النت ومواقع جوجل وان تقوم فى البدايه بفتح حساب تجريبى حتى تتمكن من الفوركس والله الموفق

mrmr meno
09-05-2012, 23:09
اعتقد هى انك لازم تتدرب على يد خبير فى سوق الفوركس
وممكن تساعدك كمان الدورات التدريبية

---------- Post added at 08:09 PM ---------- Previous post was at 08:06 PM ----------

اعتقد هى انك
ممكن تعتمد على الدورات التدريبية من النت
مع مساعدة احد الخبراء فى ذلك المجال

nabil
09-05-2012, 23:11
حتى تتعلم الفوركس لازم تتعلم على يد خبير متمرن ومتمكن حتى تفهم مبادئها وتهضمها جيدا وبعدين لازم تمارس وتكتسب الحبرة
التي سوف تمكنك من الوصول الى مبتغاك ولكن المشورا طويل ويحتاج مدومة ودراسة جد دقيقة
شكرا مع تحياتي

hussein
09-12-2012, 11:51
لسنا بقدامي ولكني انا عن نفسي بتعلم براحتي لأني مش همي الشاغل الفوركس ورايا مشاغل اخري كثيرة ولكن اتعلم براحتي وعن طريق المنتدي وايضا الكتب وملفات الفيديو التي اتعلم منها وشروحات عدة

nemo19
09-12-2012, 15:04

mahfoudh
09-12-2012, 15:38
أعتقد ان أسهل طريقة لتعلم الفوركس هي الوبينارات

ضف الى ذلك انه ليس المهم ان تتعلم بسرعة بل يتعلق بمدى فهمك و مدى استعيابك للدروس و كيفية تطبيقها

sahar
09-13-2012, 02:30
بص يا اخي نصيحه مني يجب ان تتعلم الفوركس بدقه ولا تتسرع انه عالم ملئ بالمفاجأت
والتسرع فيه بيؤدي الي الفشل بسرعه، حاول انك تبحث عن الكتب المفيدة وتعرف اساسيات الفوركس وكيفية التداول
وازاي تحلل للسوق وازاي تختار استراتيجة ناجحه تعتمد علها في بداية حياتك في الفوركس
وطبعا انصحك ان تجرب الحساب التجريبي مفيد جدا لكل مبتدئ وبالتوفيق لك

davithamada
09-13-2012, 11:16
اول شئ انصحك يا اخي بجمع النقاط مثال 50 نقطة او 100 نقطة و من بعد اقرا الكثير من الدروس و ان شاء الله سيكون الخير يا اخي

Marikx
09-13-2012, 13:45
السلام عليكم ورحمة الله
أنا مثلك أخي فقط الصعوبة تكمل في التعلم
أن التطبيق و العمل فأظنه سيكون أسهل

kingta
09-13-2012, 22:56
السلام عليكم من اساسيات تعلم الفوركس عدم التسرع لدالك انصحك باخد وقتك الكافي لتعلم وانصحك بتتبع الدورات التعليمية الموجودة بمنتدانا وشكرا

fakhry
09-13-2012, 22:57
اسهل طريقة حساب حقيقي وتخسر فيه 5000 دولار عشان تتعلم

نهى نبيل
09-15-2012, 12:58
اولا يجب عليك عدم التسرع
اذا كنت متسرع جدا على التعلم هكذا فمعنى ذلك انك سوف تخسر كثيرا
اعطى لكل شيئ وقته
وهنا بالمنتدى كتب وفيدويهات كثيره للتعلم فلا تتسرع ولا تجازف الا عندما تتعلم كثيرا

houda najim
09-15-2012, 13:00
على الاقل ستة اشهر لكي تبقى محترف وتعرف كل شيء على هدا المجال

فانصحك بقراءة الكتب واخد القاط المهمة منها

وهناك العديد من الفيديوعات الفوركس في اليوتوب بالتوفيق

ahmed zayan
09-15-2012, 13:02
انا من راى انا هما طريقتين متكاملتين
1.مشاهده الفديوهات على اليوتيوب
2. التدريب العملى للاحساس بروح او بجو الفوركس من مكسب وخساره

zikassmeknes
09-15-2012, 15:41
السلام عليكم

اكبر خطء وهو التسرع يا اخي الكريم بل تريت واعطي لنفسك الوقت الكافي لتعلم خبايا السوق لانه سوق كبير ودائما فيه الجديد علما يا اخي بان المحترفين والدين لديهم خبره كبيره بانفسهم يضيفون اي معلومه اضافية دائما الاستمراريه في التعلم.
بالتوفيق اخي الكريم