PDA

View Full Version : هل ممكن استخدام الهاتف الذكى في سوق الفوركس

Hammad1971
08-29-2016, 23:36
الحقيقة هذا الموضوع شاغلنى منذ وقت تقريبا من اول ما عملت حساب تجريبي وانا عندى لابتوب استخدمه بس المشكلة اللابتوب مش معايا على طول فجربت استخدم الهاتف الذكى في الفوركس على الميتاتريدر بس اللى اشوفه ان الخيارات ما تساعد بشكل قوى
يعنى اتمنى من اصحاب الخبرة ينفعونى ويستفيد الاعضاء بشكل عام من هذا الموضوع
مثلا : لما اكون عاوز افتح عملية جديدة مش عارف اكتب اللوت مثلا 0.33 لشراء او بيع
يعنى اشوف الموضوع اختلف معايا

واذا عندكم برنامج معين معتمد يتم استخدامه في الهاتف الذكى يليت تفيدونا مشكورين
وارجو ان يكون موضوعى مفيد وجزاكم الله خير الجزاء :o

doola2020
08-30-2016, 21:36
بالطبع يمكنك متابعة صفقاتك من خلال هاتفك المحمول سواء كان يعمل بنظام الاندرويد أو أيفون بنظام IOS فكلاهما تعمل عليهما منصة التداول الميتاتريدر

korabikayoussef
09-02-2016, 01:36
السلام ورحمة اللهبالفعل يمكنك استعمال الهاتف في التداول تحتاج الى أن يكون مربوط بالانترنات كما تحتاج الى تطبيق انستافوركس والميتاتريد اللزم لدخول في صفقات والتحليل الفني من خلال الميتاتريد
موفق أخي

algoddam
09-02-2016, 08:08
هو في العادة يوجد فرق كبير بين التداول على الابت لوب وعلى الهاتف الذكي لان الخواص التي في الابت لوب مريحة وسهلة
في التعامل مع اي برناج لكن الهاتف تنقصه هذه الخاصية لذا تجد فيه نوع من الازعاج في العمل عليه وشكرا

akram mohamed obaid
09-02-2016, 10:49
اكيد عزيزي الكريم يمكن استخدام الهواتف المحموله لغرض المتاجره في سوق الفوركس من خلال تنزيل تطبيق منصه التداول من كوكل بلي او اي متجر تستطيع من خلاله تنزيل هذه المنصه الخاصه بالهواتف المحموله الذكيه

tiktik2020
09-02-2016, 11:47
برجاء الدخول علي برنامج جوجل بلاي او ابلكيشن استور حسب نوع الجهاز وتحميل برنامج meta trader 4 واستخدام اسم المستخدم وكلمة السر الخاصة بك للدخول علي حسابك الخاص وهو برنامج رائع تماما كبرنامج الحاسب الآلي

chlor
09-02-2016, 11:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم فيما يخص التداول بالهاتف الذكي فللاسف هو لا يساعدك جيدا بسبب محدودية الخيارات. وللتنبيه هناك بعض الشركات التي تقوم بتوفير نسخة محمولة للموبايل لمنصة التداول. تقبل مروري

ابوفؤاد
09-02-2016, 12:12
الفوركس من الممكن ان تعمل عليه من كافه الاجهزه التى من الممكن انتوصل لها انترنت هذه ميزه فى الفوركس و لا شك ان كل منا لها خصيه فى التعامل مع الاجهزه الكترنيه التى اجناحت العالم فنعم من الممك ان تعمل من خلال الهاتف

Gmal Elden
09-02-2016, 13:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بالطبع اخي الفاضل يمكنك استخدام الهاتف الذكي في متابعه صفقاتك اي كان النظام اللى هو شغال بيه
تقبل مروري ياغالي واتمني لك التوفيق

jsmbtv
09-02-2016, 13:19
نعم اخي الفاضل يمكنك العمل والتداول بالهاتف عبر تحميل تطبيق metatrader
والدخول الى حسابك
بالتوفيق

analyst
09-02-2016, 13:30
من خلال كل المواضيع التي رايتها اخي الكريم والتي تتحدث عن موضوع استخدام الهاتف الذكي اثناء المتاجرة فكلها تتحدث عن مشاكل في التعامل مع البرنامج لاانه لا يسمح بتنفيد صفقات بل فقط بمتابعت السوق

fathi22
09-02-2016, 15:22
اكيد اخي الكريم يمكنك التداول باستخدام هاتفك النقال لكنه يساعدك في فتح وغلق ومتابعة الصفقات فقط اما بالنسبة للتحليل فعليك الاعتماد على جهاز الكمبيوتر كما انه لايمكنك اضافة المؤشرات الى الهاتف

xforexxm2
09-02-2016, 15:33
السلام عليكم ورحمة الله
اخى الكريم يمكنك طبعا استخدام الهاتف الذكى فى التداول وهو فى بعض الاحيان يبقى الاختيار الاكثر افاده لانه بحوزتك طول الوقت
وشركة انيستا توفر لك الميتا تريد للهاتف

michael1
09-02-2016, 16:04
اكيد يااخى الفاضل من الممكن طبعا التداول بالتليفون الذكى فى السوق بكل سهوله
لان هذا المجال اتيح لنا الكثير فعلا وتقبل منى تحياتى

Gmal Elden
09-02-2016, 16:17
السلا عليكم ورحمه الله وبركاته
شوف ياغالي بالطبع يمكنك متابعة صفقاتك من خلال هاتفك المحمول سواء كان يعمل بنظام الاندرويد أو أيفون بنظام IOS فكلاهما تعمل عليهما منصة التداول الميتاتريدر
تقبل مروري ياغالي

ayoubrock
09-02-2016, 16:41
يوجد فرق كبير بين التداول على الابت لوب وعلى الهاتف الذكي لان الخواص التي في الابت لوب مريحة وسهلة
في التعامل مع اي برناج لكن الهاتف تنقصه هذه الخاصية لذا تجد فيه نوع من الازعاج في العمل عليه وشكرا وللتنبيه هناك بعض الشركات التي تقوم بتوفير نسخة محمولة للموبايل لمنصة التداول. تقبل مروري

doaa sary
09-02-2016, 19:58
ممكن تستخدم اى وسيلة فيها نت او اندرويد
اعرف ناس منزلة الميتاتريدر ع الموبيلات عادى
وطبعا للتابلت فية ادخل صفحتك بانستا وشوف الميتاتريدر المناسب

remon2010
09-02-2016, 20:13
السلام عليكم جميعا
نعم ياخى يمكنك استخدام الهاتف الذكى فى
سوق الفوركس من خلال تحميل منصه الميتاتريدر الخاصه
بالهواتف الذكيه
تقبل تحياتى

Alaa Baselius Abdel Malak
09-03-2016, 03:08
بالطبع يمكن استخدام الموبايل سواء أندرويد زي السامسونج او ios زي الأي فون وبكل سهولة بس اللاب بيريح اكتر والنت بيكون اقوي من شبكات الموبيل

---------- Post added at 02:08 AM ---------- Previous post was at 02:05 AM ----------

انت ممكن تنزل تطبيق ال ميتا تريدر فور من متجر الموبيل سواء جوجل بلاي او الاب ستور وتعيش حياتك لو كان اللاب مش متاح بكثرة معاك ويبقي معاك الميزتين وتتابع حسابك

latraaa
09-03-2016, 20:54
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على اي حال لكل منا طريقته في العمل و أدواته، و أنا شخصيا أرى أن التداول على الهاتف ليس بالسهل، لنه لا يوفر الكثير من الأمور و المنصة على الحاسوب هي أفضل بكثير من على الهاتف

ahmed2521983
09-11-2016, 15:24
أخى الغالى يمكنك استخدام الهاتف المحمول فى التداول وتنزيل منصة ميتا ترايد علية والعمل كما فى منصة الكمبيوتر بالضبط ويمكنك استخدامها للمتابعة فقط وردأ على استفسارك يمكنك فتح صفقة جديدة من خلال علامة + الموجود أعلى يمين المنصة على الهاتف

Samirghatas
10-21-2016, 15:34
السلام عليكم اكيد طبعا ممكن تستخدم الهاتف فى الفوركس يوجد منصة للهواتف
الاندرويد وايضا الايفون ولكن المنصة لا يوجد بها مميزات مثل منصة الحاسب

mourada
10-21-2016, 17:53
السلام عليكمو رحمة الله و بركاته
بالفعل اخس الكريم يمكننا لمتاجرة من الهواتف الذكية فهي تتضمن جميع التطبيقات التي نحتاجها في المتاجرة و لكن التجحليل من الافضل ان يكون على اللب توب

alasfarahmad
10-21-2016, 17:58
السلام عليكم ورحمة الله.
صديقنا الفاضل اعتقد أن تطور تقانات الاتصال وفر للمتداولين إمكانيات كبيرة، واتصور أنه في ممقدور المتداول العمل بالهواتف الذكية مع الفوركس، فمواقع الشركة تتيح مجموعة من الخيارات للمتداولين التي تتيح لهم اختيار المنصات التي تناسب الأجهزة التي يعملون فيها، وتعد الأجهزة الذكية واحدة من الأجهزة التي يمكن تحميل منصات التداول فيها، نتمنى لك التوفيق والنجاح في عمليات التداول، والله الموفق.

ahmedmca
10-21-2016, 18:23
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد أخي الفال من خلال منصة التداول على الاندرويد تدخل للبلاي ستور و تكتب mt4 و تكتب رقم حسابك

mronei
10-21-2016, 22:01
ايوه يمكن اخي ليه لا هنا بتستخدم الهاتف للمتابعه وايضا الدخول في الصفقات واغلاقها ده المطلوب دايما هنا ولكن المهم طبعا
اننا ندخل صح ونحلل الاول

zezo3
11-03-2016, 00:05
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام...... بص ياباشا انا قابلت نفس المشكله بتاعتك دى والصراحه لفيت كتير جدا فى المنتديات علشان الاقى حل ليها وملقتش فى الاخر غير انى انزل تطبيق انيستا للموبايلات والحمد لله ماشى الحال من وقتها

tamermosa
11-03-2016, 00:15
طبعا ممكن
و دلوقتي كل الشركات عملت برامج لها اندرويد على الهواتف الذكية
و كل المطلوب مك تنزل البرنامج و تكون مشترك في اي باقة نت

body2
11-03-2016, 00:23
يمكن التدول بالهاتف لكان شراء وبيع بس ومتابعت الصفقات
لكان متعرفش تحلل وطبعا دي في خطورة مش زي الكمبيوتر طبعا

csebai12
11-03-2016, 00:43
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
حاول البحث قليلا و ستجد امكانية الكتابة اي لوت تود المتاجرة به فقط عن طريق علامات الزائد و الناقص الني تحصر حجك الوت

khorchef
11-03-2016, 01:07
بالنسبة للهاتف طريقة التداول فيه مش جيدة و من يتداول عليه يجب ان يكون دارس السوق من قبل و من وجهة نظري ندرس السوق على الميتاتريد و بعديها اعمل على الهاتف

salah elhabasha
11-03-2016, 01:12
معظم متاجري الفوركس يتداولوا باستخدام الهاتف الخلوي نظراً لعدم نضييع الوقت واكتساب المزيد والمزيد من
الربح في وقت الفراغ في المواصلات وما الى ذلك لاتدع باقة النت الخاصة بك للشات واستخدمها في ما هو مفيد
ولكن على ما اعتقد انك لن تستطيع ان تفتح حسابك الا على IP واحد فقط

Tarabia
11-03-2016, 01:31
بسم الله الرحمن الرحيم.
اولا احب اشكر جميع القائمين على المنتدى ثانيا اشكر الجميع . اليوم سوف نتكلم على الميتاتريدر الموجوده على الموبايل وازاى تستخدمها فى التداول بكل سهوله .
اولا كلنا عارفين شكل الميتاتريدر الموجود على الموبايل انا بتكلم على الميتاتريدر 4 هى بسيطه جدا لكن الكثير منا لا يعرف جميع محتوياتها اولا عند فتح الميتاتريدر بتشوف الشارت قدامك وزوج معين مفتوح وغالبا اليورو دولار طيب اذا ابدا التداول بسيط جدا زى اى حد اول ما بيبتدى شغلو بيبدا يقرا السوق وينفز طريقه تداوله بستراتيجيه معينه فابيحتاج الى عدة اشياء لمساعدته زى مؤشرات مثلا خطوط عرضيه خطوط افوقيه كدا يعنىاو يرسم ترند جميل كل دا موجود فى الميتاتريدر 4 بالفعل ودا هنشرحو مع بعض
https://www.gdm**.com/sites/default/files/uploads/2015/01/iphone.png
دا شكل الميتا تريدر نيجى بقا لضافت مثلا المؤشرات ببساطه جدا هضغط ضغطه على الشارت الى قدامك هتلاقى طلعلك دايره فيها دقيقه وربع ساعه ونص ساعه وساعه يعنى الفيرمات كلها تمام ذائد شكل صغير عامل مثلث ودائره ومربع لو ضغط عليه هتلائى صفحه اتفتحت فى الصفحه من فوق فى علامه زائد اضغط عليها هتلائى كل الى انتا عايزو موجود من موفينجات وخطوط ومؤشرات كل حاجه تقدر تنفز وتعدل عليها بكل سهوله تمام كدا نرجع للدايره تانى الى فيها الفريمات والمثلث والدائره هنلائى ايه تانى هنلائى علامه زائد اوحدها دا بقا لما تختارو بيجيلك خط راسى وافقى تتحكم فيهم زيى منتا عايز تقدر تحدد النقط منها او استوب لوس او تك بروفت طب مفهوم دا
اخيرا بعد متختار الى انتا عايزو من مؤشرات بتظهر اوتوماتك على الشارت وتقدر تعدل عليها منين بقا نعدل عليها اقولك نرجع للدائره تانى فيها حاجه احنا لسه مقولنهاش وهى حرف الاف f دابقا من خلالو بتقدر تعدل على المؤشرات او المزبزبات او اى حاجه اضافت على الشارت .
اتمنى ان يكون شرح بسيط ومفهوم وازا كان هناك اى استفسار ارجو كتابتها فى التعليقات.
وشكرا

waelmma
11-03-2016, 08:16
:)):)):)) اخى الكريم هذا ممكن لكن المنصة على الهاتف الذكى ليس بها كل الخيارات الموجودة على منصة
الكمبيوتر لكن على الاقل يمكنك متاعبعة صفقاتك واغلاق او فتح صفقة وانا بستعمل المنصة على التليفون انستاتريدر

zizoo99
11-03-2016, 09:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا لك اخى الكريم على هذه المشاركة الطيبة و الله يا اخى استخدام الهاتف المحمول و برنامج الميتاتريدر النسخة الاندرويد بالطبع نسخة غير كامله و شامله خصوصا فى الاكسبرتات

wejtouna
11-03-2016, 10:20
السلام عليكم اخي
بالطبع يمكنك متابعة صفقاتك و حركة السوق لكن اكيد في اختلاف بين اللاب توب و الموبايل، يكفي انك تنزل تطبيق و ربي وفقك

sob81
11-03-2016, 14:23
هل ممكن استخدام الهاتف الذكي فى التتداول فى الفوركس الان اخى يوجد منصة الميتاتريدر على الاندرويد ويمكن لك ان تسجل رقم الحساب الخاص بك والباس وورد وتبداء بالتتداول من خلال الهاتف

Foreexx
11-03-2016, 14:27
السـلام عـــلـــيكم ورحــــمة الله تعــــالى وبـــركـــاته
نعم أخي الفآضل بامكان اي متآجر استخدام هاتفه الذكي والمتاجرة من اي مكان عبر منصة الهاتف تجدها عبر متجر قوقل

bakup28
11-03-2016, 15:35
يمكنك استخدام الهاتف الذكي في متابعه صفقاتك اي كان النظام
اللى هو شغال بيهتقبل مروري ياغالي واتمني لك التوفيق

mahmoudtaha33
11-03-2016, 17:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي
لا يوجد صعوبه في ذلك
ويمكنك التداول من الموبايل عادي
ولاكن معالتعود اخي الامور هتكون سهله معك
بالتوفيق اخي

m.naga
11-03-2016, 18:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم نعم يمكن استخدام الهاتف الذكي في التداول عبر برنامج الميتاتريدر
وان كان استخدام الحاسب الالي افضل و جزاك الله خيرا وتقبل مروري

simowan
11-29-2016, 12:21
تحية طيبة
لا شك ان الهاتف النفال اصبح جزء لا يتجزا من حياه كل فرد و بالتالي اصبح ضرورة قصوى لم يعد بالامكان التخلي عنها. بالفوركس له فاءدة كبيرة ممكن التداول عليه بتحميل برنامج التداول. ممكن تطلع على اخر الاخبار مشاهدة اخر التحليلات وكل ما له علاقة بمجال الفوركس

بروفسير العرب
12-22-2016, 12:18
بكل تاكيد ممكن تنزل المنصه على هاتفك الاندريد وتبدا بتسجيل
حسابك والدخول فى اى وقت وفى اى مكان على التدول فى الفوركس

magic777
12-22-2016, 14:05
هو لو تابلت بشاشه كبيره عشره بوصه ممكنتستخدمه اخي ويكون معاك دايما لكن يفضل العمل على اللابتوب او الكمبتوتر علشان
تشوف السعر بشكل واضح

AHMED NOLE
12-22-2016, 17:07
ممكن وهتلاقى متاح فى اى شركه برامج منصات عل لاندويد

وانا جربتها من فتره ولم اقتنع او اجد راحه فى استخدام المنصه على التليفون وسحتها سريعا والله المستعان

وبالتوفيق للجميع فى السوق

عبد الرحيم رافا
12-22-2016, 17:31
السلام عليكم ورحمة الله
‏أخي الفاضل الهاتف المحمول هو صغير جدا ولا يمكن أن تقوم بتحليل الفني الدقيق على هذا الحجم وشكرا

big.pharaoh
12-22-2016, 17:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. اه ممكن. ولكن الهاتف الذكي مفيهوش امكانيات اللال توب من حيث كم المؤشرات والاكسبيرتات وغيرها من ادوات التجاره

Isma
12-22-2016, 17:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ممكن حضرتك تستخدمه لكن نصيحة منى استخدم اللاب أحسن هيسهل عليك حاجات كتير جدا

waelmma
12-23-2016, 09:06
:(;);) الحقيقة اخى الفاضل انا بستعمل الموبيل فى التجارة لكن
ممكن ان تتتابع منه فقط صفقاتك وتفتح او تغلق لكن التحليل بيكون صعب

salwa010
12-23-2016, 09:10
الهاتف لمراقبة الصفقات وغلقها فقط لكن لا تعتمد علي التحليل عليه لانه غير جيد للتحليل ابدا حلل السوق علي اللاب و تابع الصفقة علي الهاتف
اهم حاجة الهاتف يكون موجود عليه انترنت سريع جيد
شكرا

bassem forex
12-23-2016, 09:43
طبعا يمكنك التداول من تطبيق الهاتف الذكي للميت ترايدر لكن لايمكن فتح مؤشرات والرسوم التوضيحية والبيع ليمت وغيرها من الاساليب

shreef2016
12-23-2016, 10:00
يمكنك استعمال الهاتف في التداول تحتاج الى أن يكون مربوط بالانترنات كما تحتاج الى تطبيق انستافوركس والميتاتريد اللزم لدخول في صفقات والتحليل الفني

Asayed
12-23-2016, 10:44
نعم أخي الفاضل من مميزات التداول على الموبايل من خلال برنامج Metatreder
أنه يوفر التداول في أي وقت وفي أي مكان ...وبسيط جدا في تعامله

wiss2008
12-23-2016, 10:47
الملئ بالمعلومات المفيدة و ال

---------- Post added at 08:47 AM ---------- Previous post was at 08:46 AM ----------

داول عليه يجب ان يكون دارس السوق من قبل و من وجهة نظري ندرس

alym
12-23-2016, 12:55
معظم شركات الفوركس توفر لك منصة شركاتها على الموبايل حتى يستطيع العملاء متابعة صفقاتهم بكل سهولة وشركة انيستا لها منصة على الهاتف

ahmedahmed1
12-23-2016, 13:13
يمكنك استخدام الهواتف المحموله لغرض المتاجره في سوق الفوركس من خلال تنزيل تطبيق منصه التداول انيستا فوركس من جوجل بلاى بطريقة سهلة وبسيطة وتدخل اليوسرنام والباس وورد

سيد2017
12-23-2016, 14:06
نعم يا اخى يمكنك ان تقوم بمتابعه كل صفقاتك والتحكم بها من خلال الهاتف الخاص بك وكل ما عليك هو تحميل التطبيق الخاص بالشركة والدخول الى حسابك بعد ذلك بكل سهوله

Mustafa gamal
12-23-2016, 14:54
نعم نم الممكن ذلك هنالك نسخة من منصة ام تي فور على الهاتف المحمول و هنالك نسخة من منصة ام تي فايف ايضا تحياتي لك

ahmadinho100
12-23-2016, 17:46
يمكن تحميل المنصة في الهاتف و القيام بصفقات بشكل عادي و لاكن انا افضل اشتغل بالحاسوب فهو يعطين نضرة كبيرة حول الشارت و تعرف كي تحلل

antr
12-23-2016, 19:32
انا بصراحة بفضل الدخول من الكمبيوتر خاصة فى التحليل لكن من الممكن ان يكون فقط متابعة على السوق من الهاتف الذكى !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

بدر اشطيبي
12-23-2016, 19:40
من الاكيد انه بامكانك يكفي ان تقوم بتحميل تطبيق الميتاتريدر من بلاي ستور
او غوغل بلاي ثم البحث عن الشركة بواسطة الاسم وبدأ التداول

magic777
12-29-2016, 21:03
اخي يمكنك المتابعه عادي من على شاشه الموبايل وكل لما تكون الشاشه كبيره هيكون افضل وممكن تحلل لو انت معاك تابلت مش موبايل بس
وده هيكون افضل كمان

m7med09090
12-29-2016, 21:18
<<السلام عليكم و رحمة الله وبركاته>>
مشكور اخي الكريم علي هذا الموضوع الرائع الملئ بالمعلومات المفيدة و القيمة التي يستفيد منها الكثير و اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية و اتمني من الله ان يرزقنا جميعا

big.pharaoh
12-29-2016, 21:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... انا بستخدم الهاتف الذكي اخب الكريم في التداول ولكن لا توجد طبعا كل امكانيات الاب توب

elamir84
12-29-2016, 21:32
السلام عليكم،
في البداية أود شكرك على المجهود الرائع والموضوع المتميز
بصدد التحميل لتجربة المؤشرات
تقبل مروري وشكرا

nonam
01-25-2017, 18:55
السلام عليكم ... من الممكن ان تتعامل مع التداول الحقيقي من خلال الموبايل اللي من المكن ان تتعامل معاه في التعامل مع السوق الحقيقي الاهم في التعامل مع الادوات الفنية الحقيقية في السوق ومن الممكن ان يكون السوق الحقيقي الاهم

Mohammed Ayman
01-25-2017, 21:30
وعليكم السلام ورحمه الله تعالي وبركاته تحيه طيبه وبعد،، اخي الفاضل بسم الله الرحمن الرحيم انا بستخدم الهاتف الذكي حاليا واكن اجد الهاتف بطئ للغايه في هذا المنتدي لاني لا اكتب بسرعه عليه انا هحاول اجيب كمبيوتر لاني بكتب بسرعه عليه وشايف ان الكمبيوتر اسرع طريقه لعمل المطلوب منك داخل منتدي فوركس ال مميز

ahmedm
02-02-2017, 19:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم نعم اخي يمكنك متابعة صفقاتك من خلال الهاتف الذكي سواء بنظام الانذوريد او الايفون لكن كما ذكرت يجعلك تشعر ان الامكانيات قليلة تحياتي لك اخي وتقبل مروري

zakariacr07
02-03-2017, 19:17
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

نعم أخي الكريم يمكنك إستخدام الهاتف الذكي في سوق الفوركس و متابعة الصفقات منه

larbi khirfa
02-03-2017, 19:21
نهم يا اخي يمكنك من خلال الهاتف فتح صفقات وايضا الاطلاع على احوال السوق وفتح حساب تجربي
شكرا لك اخي على الموضوع

capoeira
02-03-2017, 20:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان العمل عن طريق الهاتف الذكى يعتبر حل عملى
ولكن الادوات الخاصة بالتحليل الفنى تكون افضل عند استخدام اللاب توب

ابوعلى
02-03-2017, 21:07
السلام عليكمن ورحمه الله اخى الكريم اكيد فى منصه للتداوال من التليفون زى الكمبيوتر بالظبط وربنا يوفق الجميع ان شاء الله فى الطريق الصعب

aki
02-03-2017, 21:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
نعم يمكنك ذلك كل ما عليك هو معرفة اي نظام يشتغل هاتفك اندرويد او غيرها وسوف تجد ما يناسبك من منصة لتحميل في هاتفك.
حظ موفق.

مروه عصر
02-03-2017, 21:11
السلام عليكم
بالفعل يمكن استخدام الهاتف المحمول فى التعامل مع شركه انستا فوركس اهم شئ يكون مدعوم لاخدمه ويكون نازل عليه المنصه بتاعه التداول حتى تتمكن من عمل الصفقات

a7medsedik
02-03-2017, 21:21
ايوه اكيد دلوقتي اي حاجه ممكن تعملها من الموبايل ادخل علي جوجل بلاي واكتب meta trader او mt4 حمله وسجل دخولك علي حسابك في انستا

احمد ربيع عبد الخالق
02-03-2017, 21:34
بالفعل يمكنك تداول المنصات من خلال هاتفك سواء نظامه اندرويد اوالايفون فكلاهما يعمل عليهم منصات الميتاتريدر
والبتوفيق ان شاء الله ومن تقدم لتقدم

skylol
02-03-2017, 21:53

بالفعل اخي الكريم التداول على اللابتوب غير عن الجوال اتمنى التوفيق للجميع في سوق الفوركس

emin14
02-03-2017, 23:13
السلام ورحمة اللهبالفعل يمكنك استعمال الهاتف في التداول تحتاج الى أن يكون مربوط بالانترنات كما تحتاج الى تطبيق انستافوركس والميتاتريد اللزم لدخول في صفقات والتحليل الفني من خلال الميتاتريد

zunebha
02-03-2017, 23:17
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اجل واجل نعم يمكنك استعمال الهاتف الدكي ودالك بتحميل تطبيق الفوركس لسهولة الاول به
اصبح كل المتعاملين حاليا يستخدمون الهواتف ليهولة التطبيقاتالداعمة وقصر عقد الصفقات فقط من مكانك وبهاتفك انت تدخل المنصات وتعقد ماتشاء .

amine bajjou
02-03-2017, 23:27
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم في الحقيقة يمكنك استعمال الهاتف الدكي خاصتك في التداول و دلك عن طريق تحميل منصة ميتا ترايدر 4 من سوق البلاي ستور

سما سعيد
02-04-2017, 00:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور تخي الكريم بس الافضل اللاب توب اسرع بكتير من الفون وبرضو حسب استخدامك والله الموفق والمستعان

rix215
02-04-2017, 00:19
بسم الله الرحمن الرحيم
بالفعل يوجد تطبيق ميتاتريدر للايفون او الاندرويد
بالتوفيق للجميع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله و الحمد لله
اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد

Mony Ezzat
02-04-2017, 00:32
بسم الله الرحمن الرحيم
ايوه طبعا اكيد ان حضرتك تقدر تفتح من اي موبايل لان سوق الفوركس متوفر على جميع الموبايلات الحديثه

Manoush
02-04-2017, 01:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... انا شخصيا استخدم الفون فى التداول ولم اجد صعوبه عليه
من تخلال تحميل التطبيق والله المستعان

Mr Fathy
02-04-2017, 01:02
بسم الله الرحمن الرحيم اه يا زعيم انت ممكن اكيبد تستخدم الهواتف الذكية والاى باد والحاجات دى فى التداول على ما اعتقد

saheralialy
02-04-2017, 01:20
نعم اخي الكريم يمكنك ذلك من خلال الهاتف
يمكن تنزل برنامج ميتاتريد للهاتف علي حسب الاصدار التي تستخدمة سواء 4 او 5

وان شاءالله بالربح الوفير علي الكل

Manoush
02-04-2017, 20:58
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه و بـــركــاتــــه والله انا بتعامل مع الفون ولكن مميزات اللاب احسن بكثير من الهادف ومريح

muhammad ismail
02-04-2017, 21:21
عادى جدا اخى الكريم ممكن تستخدم الهواتف الذكيه فى شغل التداول فى الفوركس وانا اعرف ناس شغاله عليه عادى
لكن المشكله دى مش قابلتنى قبل كدة او سمعت عنها واتمنى انك تلاقى حل

ashmawey
05-17-2017, 16:51
بالطبع يمكنك استعمال الهاتف في التداول تحتاج الى أن يكون مربوط بالانترنت كما تحتاج الى تطبيق انستافوركس والميتاتريد اللازم للدخول في الصفقات والتحليل الفني من خلال برنامج الميتاتريد

tahar2015
05-19-2017, 16:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الميتاتريدر للهاتف ليست احترافيه للمتاجره الا اذا كنت من النوع من الاشخص الذي يتاجر بالارقام فقط وبالالة الحسابه وقتها حتى المنصه ما تحتاجه ا الا عشان تاخذ الارقام وتقوم بحساباتك وترجع تفتح صفقاتك غير كذا الكمبيوتر احسن
بالتوفيق لك وللجميع

Hamza El36
05-21-2017, 02:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
نعم يمكن ذلك....
والله أعلى وأعلم.
متمنياتي لي وللجميع بالربح والتوفيق بإذن الله.
وتقبل مروري..
تحياتي.

mohamed ebrahim khatab 1
05-21-2017, 10:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
هو سحب الأرباح...
لكن في هذه المرحلة يجب أن تتوقف من التداول لحين سحب أموالك ووصولها لك...
وتقبل مروري..
تحياتي.

Mohamed Youssef
05-22-2017, 16:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
نعم اخي يمكن استخدام الهاتف
موضوع محترم ومفيد للناس
تمنياتي لك بكل نجاح

raxid
05-22-2017, 17:16
العادة يوجد فرق كبير بين التداول على الابت لوب وعلى الهاتف الذكي لان الخواص التي في الابت لوب مريحة وسهلة في التعامل مع اي برنامج

hooda
07-22-2017, 18:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اتمنى من اصحاب الخبرة ينفعونى ويستفيد الاعضاء بشكل عام من هذا الموضوع بالتوفيق للجميع في منتدا الفوركس. تقبل مروري

AICHA ESSIABRI
07-22-2017, 18:30
بسم الله الرحمان الرحيم
بالطبع اخي يمكنك استخدام هاتفك الذكي في سوق الفوركس وهذا صالح لجميع الانظمة وبالتوفيق للجميع

2017wydadi
07-22-2017, 22:44
اكيد يااخى الفاضل من الممكن طبعا التداول بالتليفون الذكى فى السوق بكل سهوله
لان هذا المجال اتيح لنا الكثير فعلا وتقبل منى تحياتى

Hala Abdo
07-23-2017, 00:43
السلام عليكم و رحمه الله تعالى و بركاته
لا بالعكس انا شايفة ان العمل على الفوركس و فتح صفقات من الهاتف المحمول اسهل بكتير من جهاز اللاب توب

mohamed kamal fadel
07-23-2017, 01:27
السلام عليكم
نعم يمكن ذلك....
والله أعلى وأعلم.
وتقبل مروري..
تحياتي.

abdallah.2017
07-23-2017, 17:42
السلام عليكم ورحة الله وبركاته
من انسب الحلول استخدام الهاتف الذكى ف الفوركس والعمل به ﻻنه يوفر الوقت والمجهود فشكرا للتكنولوجيا ..

M.R
07-23-2017, 22:49
الكثير من المتداولين الان يستخدمون الهاتف الذكى فى التداول على المنصة فى سوق الفوركس واستخدامه فى المنصة أسرع مو الكمبيوتر

mohamed321
07-23-2017, 22:51
السلام عليكم
وما المانع انا احلل واتداول على الجوال لانه دوما معك يختلف عن الاب توب او الجهاز العادي ويمكن ان تتابع صفقتك اينما كنت
والخروج والدخول في الوقت المناسب

Doaa hassan
07-24-2017, 00:17
السلام عليكم ورحمته الله وبركاته
اه ينفع انك تستخدم الهاتف المحمول وعلى فكرة الهاتف المحمول احسن وتريح كتير فى التداول
عن الكمبيوتر لأنه معك فى كل مكان وكمان سهل وبسيط عليك فى فتح الصفقات

elmister
10-22-2017, 09:44
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم اعضاء منتدي الفوركس نعم اخي تسطيع استخدام الهاتف الذكي ولكن لايتمتع بتلك المزيه التي تستعملها علي حاسوبك الشخصي

mody ana
10-22-2017, 11:14
بالتأكيد يمكنك التداول من الهاتف المحمول وكذلك متابعة صقثاتك في اي وقت ومن اي مكان ولاكن مشكلة الهاتف
ان البعض يجد صعوبة كبيرة في تحليل السوق علي الموبايل

كامل
10-22-2017, 12:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ، اظن اخي الكريم ان بإمكانك استخدام الهاتف المحمول لمتابعة الصفقات ولكن عندنا تريد استخدام الهاتف المحمول للتحليل اظن انك سوف تعاني كثيرا ولكن اذا تناسب الوضع معك فلا بأس في الاستمرار وشكرا جزيلاً .

anas ahmed
10-22-2017, 13:13
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
نعم يمكن استخدام الهاتف لكن الافضل استخدامه في متابعه الصفقات فقط و ليس في التحليل و فتح صفقات جديده
و تقبل مروري

Sofien
10-22-2017, 15:23
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، بنسبة للأجهزة المحمولة (الهواتف) فهي لا تصلح لتداول ، لايمكن فهم السوق بشكل جيد
أما بنسبة للأجهزة المحمولة ( تبلت ios ) فلا تشكل فرق كبير بينها وبين الحاسوب في المنزل

مروان قاسم على
10-22-2017, 15:41
جزاك الله خير اخى
بالفعل استعمال الهاتف في التداول تحتاج الى أن يكون مربوط بالانترنات
كما تحتاج الى تطبيق انستافوركس والميتاتريد اللزم لدخول
في صفقات والتحليل الفني من خلال الميتاتريد
تحياتى لك اخى بالتوفيق انشاءالله
موفق أخي

basma.seif
10-22-2017, 16:18
مرحبا
مش في الميتاتريدر بس ده في كل البرامج اللى بنثبتها على جهاز اللاب للويندوز بيكون مختلف عن الاندرويد اللي بنثبته على التليفون يعنى الميتاتريدر على اللاب بتشغل الويندوز اكيد يكون لها اتسخدام و مشروحه في قسم التعلم في المنتدى هنا و كذلك الميتاتريدر الخاصة بالهواتف لذكية لنظام الاندرويد لها استخدام و طريقة تعامل و ايضاً مشروحه في القسم التعليمى في المنتدى او ابحث عن الفيديوهات على اليوتيوب تشرحها وكل هذا طبيعيى المهم تتعلم التعامل عليها بالتوفيق

Mo7a
10-22-2017, 16:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اخي الكريم يوجد برنامج الميتاتريد على الهاتف وبه كافه الامكانيات فى فتح الصفقات واغلاقها وتغير اللوت ووضع نقط الربح والخساره ويوجد به الشارت للسعر اى يمكنك من خلال التطبيق متابعه وفتح الصفقات كما تريد بدون الحاجه للاب توب

Ayoub nait
10-22-2017, 17:07
اخي الفاضل التداول بالهاتف الذكي فللاسف هو لا يساعدك جيدا بسبب محدودية الخيارات. وللتنبيه هناك بعض الشركات التي تقوم بتوفير نسخة محمولة للموبايل لمنصة التداول

ehabbob
10-23-2017, 00:13
اخى العضو الكريم يوجد تطبيق للبرنامح على نظام اندرويد او ابل كله متاح فى وجود الانترنيت
والله المستعان

amrelkomy
10-23-2017, 00:20
السلام عليكم ورحمة الله.
صديقنا الفاضل اعتقد أن تطور تقانات الاتصال وفر للمتداولين إمكانيات كبيرة، واتصور أنه في ممقدور المتداول العمل بالهواتف الذكية مع الفوركس، فمواقع الشركة تتيح مجموعة من الخيارات للمتداولين التي تتيح لهم اختيار المنصات التي تناسب الأجهزة التي يعملون فيها، وتعد الأجهزة الذكية واحدة من الأجهزة التي يمكن تحميل منصات التداول فيها، نتمنى لك التوفيق والنجاح في عمليات التداول، والله الموفق.

magic10
10-23-2017, 00:46
بسم الله الرحمن الرحيم

نعم يمكنك استخدام الهاتف للتداول بتنزيل المنصة على الهاتف والدخول بحسابك عليها

بدر اشطيبي
10-23-2017, 00:47
طبعا اخي يمكنك استخدام الهاتف الذكي في التداول بحيث تقوم بتثبيت المنصة
و العمل عليها بشكل عادي لكن لا انصحك بهذا لانه يؤدي الى الافراط في التداول

kirollos.budggie
10-23-2017, 00:50
زميلي العزيز
يمكنك بالفعل فتح صفقات واغلاقها بالهاتف الذكي
فانا عن نفسي عندي تابلت اقوم بفتح صفقات من خلاله
واتحكم كليا في حجم الصفقه اذا كان 0.001 او 0.01
وايضا اتحكم بال take profit و stop loss
وانا افضل برنامج instaforex mobile trader وقمت بتحميله من google play
وهو ممتاز بالنسبه لي...تقبل مروري

zouga91
10-23-2017, 01:10
السلام عليكم ورحمة الله نعم ممكن ان تتداول على الجوال هناك تطبيق الميتاتريدر موجدود في جميع انظمة التشغيل وحتى على اللوحات الاكترونية تحياتي

forexone1
10-24-2017, 03:20
كتاب يمكن استخدام الهاتف الذكي في التداول هات في اسواق الفوركس من خلال تحميل التطبيق الخاص بشركه انستا فوركس على الهاتف الذكي او المحمول

Najmi
01-31-2018, 15:41
مرحبا أخي الكريم
نعم يمكن .. الهاتف الذكي بالنسبة إلي هو وسيلة فعالة لمراقبة الصفقات فقط وهو لا يصلح على العموم للتحليل
التحليل لا يمكن أن يعوضه الهاتف .. الميتاتريدر هي الحل
تقبل مروري وتحياتي

footaall
01-31-2018, 16:21
هذا الموضوع رائع و شامل لجميع المعلومات حول امكانية استخدام الهاتف الذكي في سوق الفوركس واتمنى ان يستفيد منه جميع اعضاء المنتدى
واتمنى لك المزيد من النجاحات في المواضيع اللاحقة

zam_bozo
01-31-2018, 19:02
هو ممكن وانا بالذات سعيت لأتاجر بالهاتف الذكي ولكن كل محاولاتي باءت بالفشل ...
مش عارف يمكن لأني لم استطع تنزيل هذا البرنامج او لأني نزلته وماعرفتش اشغله ...

abdobom
01-31-2018, 19:05
بسم الله الرحمن الرحيم
لا وممكن تحلل عليه كمان لكن بعد ما بتكون عندك خبره
بمجرد النظر على الشارت بتعرف صفقتك واتجاهك كمان
وممكن تضيف مؤشرات كماان

A.mustafa
02-23-2018, 21:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..
اكيد طبعا انك تقدر تفتح من اي موبايل لان سوق الفوركس متوفر على جميع الموبايلات الحديثه..

Faroukb
02-23-2018, 21:51
نعم يمكنك التداول عن طريق هاتفك ايا كان اندرويد او ايفون عن طريق تطبيقات توفرها الشركة التي انت مسجل فيها انستافوركس او غيرها ورأيي انا هو استخدام ابلت لها الغرض احسن ربما يكون افضل