PDA

View Full Version : لهذا السبب

Pages : [1] 2

willy
07-27-2012, 22:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخواني الاعزاء لقد لاحظت في الفترة الاخيرة ان بعض الازواج من العملات وخاصة اليورودولار وهو الزوج المحبب لي بطئ الحركة جدا فقررت اغير التداول الى زوج اليورو ين فماذا عنكم انتم هل ستغيرون التداول بزوج العملات التي تعودتم التداول عليها ام ماذا؟؟؟

زيزو
07-27-2012, 23:00
التداول علي زوج واحد
ليه مميزاته علشان لما نتعامل علي زوج واحد اكتر بنبقي عارفين كل حاجة عنه
وتحليلاته ونقدر نتوقع تحركاته

mahmoud1
07-27-2012, 23:02
الحقيقة انا فى الفترة الاخيرة مش بتداول على اليور لانه مافيش استقرار بفضل العمل على الباوند دولار او الكندى واحيانا بشتغل على الاسترالى بالنسبة للين الحركة فى بتكون سريعه

chlor
07-27-2012, 23:32
التدوال على زوج واحد له الكثير من المميزات، فعندما تتعود عليه يصبح من السهل عليك توقع حركته
وبالتالي تعرف بالتحديد متى البيع والشراء ولكن أحيانا بعض الأزواج تصبح خاملة لظروف ما
ولكن زوج اليورو/ين نشيط

2x1
07-27-2012, 23:35
اعتقد ان ان اليورو دولار لا زال الافضل للتداول من وجهة نظري ونستطيع ايضا الاستفاة من عدم استقرارة بشكل طبيعي وعادي

willy
07-27-2012, 23:36
الحقيقة انا فى الفترة الاخيرة مش بتداول على اليور لانه مافيش استقرار بفضل العمل على الباوند دولار او الكندى واحيانا بشتغل على الاسترالى بالنسبة للين الحركة فى بتكون سريعه
اشكرك على الرد والتفاعل لكن نصيحتي ان تعمل على زوج واحد فقط منعا للتشتت زوج الباوند دولار جيد الحركة لكنه خبيث جدا وانا احبه بعد اليورو دولار تحياتي

ايه الجديد
07-27-2012, 23:37
ان شاء الله مش هقرب لليووووووووررررررو تانى
عملت منه فى يوم تقريبا 200 دولار
وفى أخر اليوم اتمرجن حسابى وخسرت حوالى 800 دولار
انا منعت نفسى كتير من التجارة عليه بس كتير بيجى أوقات تغرينى بس دى تالت مرة والنهاية سيئة معاه

willy
07-27-2012, 23:37
اعتقد ان ان اليورو دولار لا زال الافضل للتداول من وجهة نظري ونستطيع ايضا الاستفاة من عدم استقرارة بشكل طبيعي وعادي
كيف ستستفيد من عدم استقراره اخي بشكل طبيعي وعادي ممكن تشرح وجهة نظرك اكثر لتعم الفائدة

hesham1046
07-27-2012, 23:38
انت لما تيجى تشتغل على زوج واحد بتقدر تفهة وتلعب معاة وتعرف هبوطة وصعودة دى ميزة ا انك تشتغل على زوج واحد يعنى انا شغال على الذهب والفضة من سنتين

forex4ever
07-27-2012, 23:41
اشكرك على الرد والتفاعل لكن نصيحتي ان تعمل على زوج واحد فقط منعا للتشتت زوج الباوند دولار جيد الحركة لكنه خبيث جدا وانا احبه بعد اليورو دولار تحياتي

صحيح ياغالي وفعلا اليورو دولا خبيث ولئيم لابعد درجة
دا ايه ده النهرده انا الحمد لله مدخلتش اي صفقة كنت هخسر اكيد

willy
07-27-2012, 23:45
كدة يبقى انت على الطريق الصحيح وفهمت وجهة نظري طب ايه الحل يااخوان في الازواج المتقاطعة هذا رايي مثل اليورو ين والباوند ين

apolo
07-27-2012, 23:53
أنا لا يمكنني للاسف تغيير زوج العملة الذي اعمل معه وهو اليورو/دولار بسهولة لاني لي مدة في التعامل معه

لدا سيكون العمل مع زوج جديد مثل تغيير مقر العمل . ذاك يأخذ وقتا اضافيا للتأقلم مع الزوج الجديد

Rami
07-27-2012, 23:55
ممكن نظرا للاخبار الواردة
من منطقة اليورو والتوتر الاقتصادى فيها
بارك الله فى جهودكم الكريمة

safiforex
07-27-2012, 23:57
ان وجد الاور اناس انه خبيث لانه بيعمل حركات غريبة فاكيد في ناس بتكون سعيدة بهذه الحركات له و استفادت منه اكيد
و هذا طبعا يبقى عن كيفية التعامل مع السوق و مع الاستراتيجية المتبعة لكل واحد

willy
07-27-2012, 23:58
أنا لا يمكنني للاسف تغيير زوج العملة الذي اعمل معه وهو اليورو/دولار بسهولة لاني لي مدة في التعامل معه

لدا سيكون العمل مع زوج جديد مثل تغيير مقر العمل . ذاك يأخذ وقتا اضافيا للتأقلم مع الزوج الجديد
فعلا دي هتبقى مشكلة تانية وهي التاقلم لكن من خبرتي مع اليورو ممكن ان اتاقلم بسرعة مع اليورو ين هل تتفق اخي معي

safiforex
07-28-2012, 00:01
بالنسبة للموضوع ن اخي الكريم فالتداول على الورو ين هو فعلا بيكون جميل
و لكن المهم ان تكون حذر منه للغاية لانه ربما خسر الكثريرين في هذه الايام و ريما مارجنهم لانه وصل الى نقط لم يتوقع احد وصوله لها
المهم ان تكون على يقظة منه لانه مخيف في بعض الاحيان
بالتوفيق لك ان شاء الله

willy
07-28-2012, 00:08
بالنسبة للموضوع ن اخي الكريم فالتداول على الورو ين هو فعلا بيكون جميل
و لكن المهم ان تكون حذر منه للغاية لانه ربما خسر الكثريرين في هذه الايام و ريما مارجنهم لانه وصل الى نقط لم يتوقع احد وصوله لها
بالتوفيق لك ان شاء الله
شكرا للنصيحة اخي ولكن اكيد الخسارة ليها اسباب كثير وممكن نفس الايباب هتخسرك على زوج اليورو دولار هو فقط ان اليورو ين عنيف الحركة قليلا لذلك فهو يسمى بالمجنون الصغير على غرار المجنون وهو الباوند ين

kero
07-28-2012, 00:10
اخواني الاعزاء لقد لاحظت في الفترة الاخيرة ان بعض الازواج من العملات وخاصة اليورودولار وهو الزوج المحبب لي بطئ الحركة جدا فقررت اغير التداول الى زوج اليورو ين فماذا عنكم انتم هل ستغيرون التداول بزوج العملات التي تعودتم التداول عليها ام ماذا؟؟؟
لقد قمت باختيار الزوج المفضل الى
انا شخصيا لا اتداول الان الا على زوج اليورو ين زوج جميل وحركته سريعة جدا وايضا بحس انهبيحترمالدعوم والمقاومات جدا

Aker001
07-28-2012, 00:11
اعتقد ان ان اليورو دولار لا زال الافضل للتداول من وجهة نظري
و انا افضله على باقي العملات

Rami
07-28-2012, 00:12
ممكن لان اليورو الان وصل لمرحلة حرجة
من الهبوط وبحاجة للانعطاف لاعلى

safiforex
07-28-2012, 00:13
شكرا للنصيحة اخي ولكن اكيد الخسارة ليها اسباب كثير وممكن نفس الايباب هتخسرك على زوج اليورو دولار هو فقط ان اليورو ين عنيف الحركة قليلا لذلك فهو يسمى بالمجنون الصغير على غرار المجنون وهو الباوند ين
فعلا اخي الكريم فكل خسارة بتكون لها سبب اكيد
و انا قلت لك فقط كن حذر منه ليس الا ن و ان عرفت كيف تتعامل معه فاضمن لك النجاح في الفوركس
لانه فعلا انا احب هذا الزوج و احقق منه ارباح كبيرة و الحمد لله

dentist
07-28-2012, 00:14
عن نفسي بحب التعامل في الفوركس بنوع واحد من الازواج
حتي لا اشتت نفسي وحتي اتقن التعامل به

Rami
07-28-2012, 00:15
اخوانى ارجو الحذر الان من اليورو
لانه فى منطقة حرجة جدا جدا

ahmed rabee
07-28-2012, 00:17
انا من رايي ان اليورو دولار لازال وسيظل افضل زوج للمتاجرة

ياتي بعده الكيبل بلا شك

ازواج بسيطه وسهله وبعض التحليل الفني البسيط يجعلك تتوقع اتجاه السعر بشرط تجنب المتاجرة وقت صدور الاخبار

abokhaledelmasry
07-28-2012, 00:19
انا شخصيا افضل العمل على زوج واحد لاننى اراقبه جيداا

واعرف طريقته فى العمل والصعود والهبوط وبيكون تركيزى اكثر عليه وخصوصا زوج اليورو دولار لانه يخص اكبر اقتصادين فى العالم

Rami
07-28-2012, 00:19
بعد قوة الدولار لفترة طويلة من الزمن
اصبح اليورو الان ان يستعيد بعض القوة

marcos
07-28-2012, 00:20
حسب المصلحة إذا لقيت الفائدة أكبر
اليورو ين شبيه في حركته باليورو دولار

zeyadkabeel
07-28-2012, 00:24
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
كل زوج فى الطالع والنازل وفى اللى بيتحرك كتير وفى اللى بيتحرك قليل ومش شرط تتاجر على زوج واحد بس فى ازواج كتيرة

morx123
07-28-2012, 00:27
لان اليوم اجازة او اخر يوم في التداول
فا اكيد هيكون فيه بطئ شديد
افضل ايام التداول هي
الاثنين الثلاثاء الاربعاء الخميس

BRUFEN
07-28-2012, 00:38
والله كلامك صحيح وانا فعلن غيرت التعامله معه زعلني هذا اليورو
ولكن يا اخي الكريم اليورو ين يتبع اليورو دولار كثيراً ونادرة ما يتخلف عنه فما هو إنطباعك بعد متابعتك له فهل تنصح بأن نزعل على اليورو ونتابع اليورو ين
لأني لما فكرت تابعت المجنون حركته صحيح خطيرة ومجنون بقوة ولكنه يتحرك جننا اليورو بالساعات وهو يمشي على جنب فأرجو منكم النصيحة لأني من اول يوم دخلت هذا المجال واليورو نادراً جداً يمر يوم وما أفتح صفقة عليه فما رأيكم العشره مهي سهله

master_egypt
07-28-2012, 00:43
لان اليوم اجازة او اخر يوم في التداول
فا اكيد هيكون فيه بطئ شديد
افضل ايام التداول هي
الاثنين الثلاثاء الاربعاء الخميس

دى افضل ايامى للشغل
الحركة بتكون حلوة والواحد بيكون متابع للسوق وبيعرف يشتغل فعلا

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 00:44
بلاش يا باشا لو تسمع نصيحتى
انصحك تخليك على رزج واحد حتى لو كان بطئ اليومين دول !

husamart
07-28-2012, 00:46
اليورو دولا من وجهة نظري لا افضل منه مطلقا
ولا تنسى عزيزي انه المحرك الاساسي للسوق
ةاذا تاجرت على عملات اخرى فانك لابد ان تنظر لليورو بكل الاحوال للتأكيد

asmoshaa2012
07-28-2012, 00:47
بالطبع يا اخى ففى الفوركس الكثير من الازواج التى من الممكن التعامل معها ورغم ان مغظم المتتداوليين يفضلون المتاجرة فى زوج الدولار واليورو ولن هذا لا يعنى انهم لن يتاجروا الا فيهم
فبالطبع ساغير الزوج اذا وجد ان التعامل مع زوج معين غير مجزى او بطئ

forexawy
07-28-2012, 00:49
زوج اليورو دولار من فترة وفى ازمة بسبب دول اليورو مرة تلاقى الزوج بطىء ومرة تلاقيه مراجيح

kaka2
07-28-2012, 00:51
اي زوج فية اليورو انا ابتعد عنة لانة خطر وفية تقلبات خطيرة جدا على الحساب
الدولار باوند اعتقد انة جيد
بالاضافة للين مع الباوند او الدولار

willy
07-28-2012, 03:31
انا من رايي ان اليورو دولار لازال وسيظل افضل زوج للمتاجرة

ياتي بعده الكيبل بلا شك

ازواج بسيطه وسهله وبعض التحليل الفني البسيط يجعلك تتوقع اتجاه السعر بشرط تجنب المتاجرة وقت صدور الاخبار
راي محترم يستحق كل تقدير واحترام اخ احمد

---------- Post added at 02:31 AM ---------- Previous post was at 02:30 AM ----------

بلاش يا باشا لو تسمع نصيحتى
انصحك تخليك على رزج واحد حتى لو كان بطئ اليومين دول !
اشكرك على النصيحة ياعم احمد

mido95
07-28-2012, 03:36
انا عن نفسى لا اتاجر فى اى زوج الين طرف فيه لانه متذبذب جدا و لا يتناسب معى كمبتدا

و ان شاء الله احاول اتاجر بيه على الديمو للتعلم

willy
07-28-2012, 03:38
انا عن نفسى لا اتاجر فى اى زوج الين طرف فيه لانه متذبذب جدا و لا يتناسب معى كمبتدا

و ان شاء الله احاول اتاجر بيه على الديمو للتعلم
ربنا يوفقك ياميدو والافضل فعلا لك كمبتدا الابتعاد عن الازواج العنيفة وتكون متداول بالازواج الرئيسية حتى لوكانت هادئة الحركة

All 4 You
07-28-2012, 03:40
اليورو في هده الأيام لا أتداوله لأن ليس فيه استقرآر
زوج وآحد أفضل أخي

mohamed eldamnhorey
07-28-2012, 03:42
انت لما تيجى تشتغل على زوج واحد بتقدر تفهة وتلعب معاة وتعرف هبوطة وصعودة دى ميزة ا انك تشتغل على زوج واحد يعنى انا شغال على الذهب والفضة من سنتين

انا هقولك على حاجه بس ارجوك متزعلش وتقبل بصدر رحب

كثير من العلماء والناس اجمعووو على ان التداول فى السلع والمعادن حرام شرعاً

willy
07-28-2012, 03:49
انا هقولك على حاجه بس ارجوك متزعلش وتقبل بصدر رحب

كثير من العلماء والناس اجمعووو على ان التداول فى السلع والمعادن حرام شرعاً
ياااه اخيرا ياعم محمد شاركت في احد مواضيعي والله يشرفني حضورك يااخي وانا فعلا سمعت نفس الفتوى بتحريم التداول بالسلع والمعادن جزاك الله كل خير

mostawda3
07-28-2012, 04:59
ان شاء الله مش هقرب لليووووووووررررررو تانى
عملت منه فى يوم تقريبا 200 دولار
وفى أخر اليوم اتمرجن حسابى وخسرت حوالى 800 دولار
انا منعت نفسى كتير من التجارة عليه بس كتير بيجى أوقات تغرينى بس دى تالت مرة والنهاية سيئة معاه
هههه الله يعوض عليك يا اخي
لكن تلك الخسارة اللي تعرضت لها
كان ممكن تجيك حتى لو كانت أي عملة أخرى ليس شرط أن اليورو بيخسر

elzeel
07-28-2012, 05:01
هو فى هبوط جامد لليورور طبعا ودا مش عارفين هل هياثر على باقى
العملات ولا لا وربنا يستر علينا

alaoui11
لا يمكن أبداً فأنا تعودة عليهم و عرفت جميع أسرارهم
التغيير سيأدي بي للخسارة علي ما اعتقد

Aker001
بتداول على اليور لانه مافيش استقرار بفضل العمل على الباوند دولار او الكندى
واحيانا بشتغل على الاسترالى بالنسبة للين الحركة فى بتكون سريعه

nader
07-28-2012, 05:14
فعلا اخي الكريم هذا الزوج محبب لدى فئة عريضة من المتداولين
بالرغم من انه كان سببا في المرجنة لي لمرتين على التوالي
الافضل التركيز على زوج او زوجين واذا قررت اغير سوف اغير لزوج الين دولار افضل
والله اعلم

tictok
07-28-2012, 14:27
اعتقد ان تغيير التداول على زوج مختلف على ماتعودت عليه يحتاج إلى وقت لتعرف كل شىء عن احوال هذا الزوج
واتجاهاته السابقة والمشاكل التي تواجهه لكي تصل إلى المتاجرة عليه

sky44
07-28-2012, 14:30
السلام عليكم . بالنسبة لي افضل الاختصاص في التداول على زوج واحد دايما فهكذا تعرف عنه الكثير ما اذا كنت تتاجر في الكثير من الازواج يمكن هذا ان يسبب لك بعض الخلط في المعلومات التي اكتسبتها سابقا

Bs Joker
07-28-2012, 15:27
و الله أنا افضل التعامل مع الازواح الرئيسية و الربح الخسارة حسب رأيي متعلق بتحليلك الفني و الاخبار و عليك بالصبر و العمل المتواصل و التجربة خير وسيلة للوصول الى بر الامان و طبعا تجنب التسرع في اس زوح عملات

ameer
07-28-2012, 15:28
هناك زوج اخر يا اخي هو الدولار الاسترالي والنيوزلندي فان التحركات فيها قويو ومربحة جرب وشوف

mohamed hamdy
07-28-2012, 15:28
انا الفترة الحاليه لا اتداول زلكني
سمعت من بعض اصدقائى ان الدخول علي اليورو دولار اصبح شئ صعب وخطير

deadlyfox
07-28-2012, 16:00
بصراحه الفترة اللى فاتت حركه اليورو كانت ممله جدا وجه مرة واحده طلع بطريقه غريبه
لكنى ومع ذلك افضل التعامل مع اليورو برضو وشويه مع الباوند ولا شئ غير ذلك

realyone
07-28-2012, 16:08
انا مازلت اتداول بزوج يورو\دولار صحيح ان حركته اصبح بطيئا لكنه بالنسبة لي سيبقى الزوج المفضل لي دائما,وحاليا اتداول عليه بطريقة اسكالبينج نظرا لأن حركته هالأيام متذبذب

mahmoud1
07-28-2012, 16:16

هى دى الازواج اللى افضل العمل عليها لكن لما يكون فى فرصة مش بخش فى كل الازواج بشوف عملة واحده منهم واخش عليها على حسب قوة الفرصة يعنى لو لقيت الفرصة جيدة على الباوند بدخل باوند فقط لو كندى بدخل كندى فقط يعنى مش بخش على اكثر من زوج فى نفس الوقت بلتزم بزوج واحد فقط منهم

Aker001
07-28-2012, 16:17
التداول على الورو ين هو فعلا بيكون جميل
و لكن المهم ان تكون حذر منه للغاية لانه ربما خسر الكثريرين في هذه الايام
و ريما مارجنهم لانه وصل الى نقط لم يتوقع احد وصوله لها
بالتوفيق لك

zahran
07-28-2012, 16:19
بص يا معلم هقولك معلومه وخدها منى وهتنجح بيها صدقنى
حاول تتعامل على قد ما تقدر على الازواج اللى حركتها بطيئه
لان الازواج دى الى حد ما بتبقى مفهومه وحركتها مش عشوائيه وبتكون ازواج جيده فى التعامل عليها يا اخى

magic777
07-28-2012, 16:36
اخي زوج اليورو دولار لا هو بطئ ولا سريع هو بحالات كده يوم يتجنن ويتحرك زي القطار ويوم بيمشي ببطء
وانت حتى لو اشتغلت على زوج تاني برده هتحلله علشان هو القائد هنا لباقي الازواج وبعد كده تقدر تشتغل على اي زوج مناسب ليك

السيد الجبالي
07-28-2012, 16:48
التغير هو سمه هذا السوق ... من فتره للاخري يتغير بصور عشوائيه ..
بالنسبه لي اتدال علي كثير من الازواج .... وادخل علاده علي الفرص المكتمله ايا كانت هذه الفرصه علي اي زوج

nour7
07-28-2012, 16:58
كل حسب الستراتيجية التي يتبعها
فأنا شخصيا لا يهمني على أي الأزواج سأشتغل لأنني أفتح شارت جميع الأزواج
وأنظر أيها يشتمل على النموذج الأوضح أو أيها يناسب الاستراتيجية المناسبة أو أيها المؤشر على نقط دخول واضحة

kanzsea
07-28-2012, 17:23
انا افضل العمل على اكثر من زوج حسب الاستراتجية التى اعمل بها فانا انتظر الفرصة القوية ايا كان الزوج يعنى مش ضرورى العمل على زوج واحد فقط

---------- Post added at 02:23 PM ---------- Previous post was at 02:17 PM ----------

انا افضل العمل على اكثر من زوج حسب الاستراتجية التى اعمل بها فانا انتظر الفرصة القوية ايا كان الزوج يعنى مش ضرورى العمل على زوج واحد فقط

KOGI
07-28-2012, 17:35
التداول عل ىاليورو ين بالنسبالى اصعب من اليورو دولار لان حركة الين تعتبر بطيئة لو قارناها
بحركة ليورو دولار خصوصا ان دلوقتى اليورو بدا حركته المتوقعه مع بداية الاولمبياد وتقبل مرورى

egypt2012
07-28-2012, 17:43
انا بتاجر على كل الازواج و لا افضل اى زوج عن الاخر
لما اشوف فرصة قوية على اى زوج بدخل على بركة الله

HOUSAMMI
07-28-2012, 17:45
انا فعلا غيرت الى الدولار باوند

هو الافضل حاليا

بالتوفيق بتجارة موفقة

willy
07-28-2012, 17:52
انا فعلا غيرت الى الدولار باوند

هو الافضل حاليا

بالتوفيق بتجارة موفقة
ربنا يوفقك واخبار متاجرتك ايه اليومين دول مع الباوند دولار كويسة ولا خسائر لاقدر الله؟

bilalo200
07-28-2012, 18:10
بسم الله الرحمن الرحيم
افضل زوجا واحدا لتتبعي له

Shady Moustafa
07-28-2012, 19:10

والله انا الفتره اللى فاتت دى ملاحظ بطئ عام فى الفوركس ككل وفى اغلب العملات وبيحصل بعض الحركات المفاجاءه السريعه والباقى اغلبه حركه بطيئه نسبيا لما كان قبل ذلك وممكن ده يكون بسبب انتشار الفوكس وكثرة المتداولين فبيحصل اعاقة فى عملية حركة تداول الاموال او ممكن يكون بسبب زيادة نسبة الربحانين عن الخسرانين فى الفتره الاخيره وانا برجح السبب ده

osama00971
07-29-2012, 04:13
برايي اليورو دولار هو الاساس
لكن احيانا اغير واتاجر على عملات اخرى
واعتقد هي هي

derfcase
07-29-2012, 07:50
اعتقد اخي الكريم
willy
ان كل الازواج التي يدخل فيها اليورو طرف سيتجد ان بها حالة من البطء الملحوظ هذه الفترة - و ليس الزوج المحبب اليك اليورو دولار فقط
و اعتقد ان ذلك يرجع الي الازمة التي تمر بها اقتصاديات منطقة اليورو في هذه الفترة بشكل عام

madoxegy
07-29-2012, 07:51
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.
صراحتا في نظري انا اظن ان الزوج المحبب لدى الجميع هو الزوج دولار/اورو
لانه كما قلت دائما اما صاعد اما هابطا ويكون دائما خطه واضحا

Tips™
07-29-2012, 07:58
معرفشى بردوا اصلى لسه مستخدمتوش بس ان شا ء الله نسئل و نزبط المسائل
او حد من الاعضاء الكرام يجوبك

nrgslawi
07-29-2012, 08:09
لا لم اغير الزوج اليورو دولار اتداول عليه دائما
وانا مع السوق سواء صاعد او نازل

menna4x
07-29-2012, 08:11
ان كل الازواج التي يدخل فيها اليورو طرف سيتجد ان بها حالة من البطء الملحوظ هذه الفترة - و ليس الزوج المحبب اليك اليورو دولار فقط
و اعتقد ان ذلك يرجع الي الازمة التي تمر بها اقتصاديات منطقة اليورو في هذه الفترة بشكل عام

mage
07-29-2012, 08:13

اليورو \ دولار هوا لزوج الوحيد الذى اجتمع عليه اكتر من 90 % من متاجرين الفوركس على انه الوسيلة المماتزةا لتى من خلالها يتمكنوا من تحقيق نسبة ارباح كبيرة جدا منه لانه زوج مطيع ولا يوجد به انعكاسات كبيرة

2x1
07-29-2012, 08:14
رغم ان اليورو دولار بطئ ووحركتة محدود اليومين دول لكن لازل يوجدفرص جيدة لربح اكثر من 100 نقطة وانا لن اغيرة

mido
07-30-2012, 21:37
خي الكريم
الحقيقة انا فى الفترة الاخيرة مش بتداول على اليور لانه مافيش استقرار بفضل العمل على الباوند دولار
تقبل مروري ولك فائق احترامي

ashraf
07-30-2012, 21:42
انا الحقيقة مش بكسب غير فى اليورو دولار ومش عارف ليه
وزجربت التداول على عملات اخرى لكن لا احقق مكاسب
قد يكون لان اليورو دولار حركته واضحة بعض الشىء

adam
07-30-2012, 21:47
انا اتداول تقريبا على اغلب العملات ولا اتداول على العملات التي يكون الين او الكندي طرف فيها لما تحمله من مخاطر من وجهة نظري بعدم احترام اي نوع من انواح التحليل ناهيك على السبريد العالي لأغلبها واليورو دولار اكثرها احتراما للتحيل الفني

ahmed fakhry
07-30-2012, 21:53
انا اغلب تعاملى مع زوج اليورو دولار لكن لو فكرت اغير لزوج اخر هبنى تغيرى دة على اساس الفرص المتاحة فى وقت على زوج من العملات مش هحددها بزوج واحد فقط زى ما حددتها مع اليورو دولا

power8
07-30-2012, 21:57
يا اخي كل الازواج تمر في حركة بطئ لكن هذا البطئ لا يستمر طويلا ، لذا من الافضل ان تستمر مع الزوج الذي دائما تتداول به

gamal
07-30-2012, 22:06
بالفعل اليورو دا ملوش مكان ثابت ادي اي خسارة بعض
المتاجرين اليوم والحمد اللة لم اكون منهم

mohamed eldamnhorey
07-30-2012, 22:10
لا لم اغير الزوج اليورو دولار اتداول عليه دائما
وانا مع السوق سواء صاعد او نازل

كويس جداً انك تتاجر على زوج واحد

وانا افضل ايضاً ان اكون متخصص لدراسة وفهم حركة زوج واحد بس

hend
08-10-2012, 18:34
اليورو دولار اصلا ده من الازواج المحببة لكثير منا فى اغلب الاحيان لذلك لابد
وان نتداول فى هذا الزوج لانه بطئ نسبيا وةيجعلك تتخذا القرا ر السليم

asad
08-10-2012, 18:37
التدوال على زوج واحد له الكثير من المميزات، فعندما تتعود عليه يصبح من السهل عليك توقع حركته
وبالتالي تعرف بالتحديد متى البيع والشراء ولكن أحيانا بعض الأزواج تصبح خاملة لظروف ما
ولكن زوج اليورو/ين نشيط

hesham itch
08-30-2012, 17:03
اعتقد ان الحركة على الازواج تتم بشكل انسيابى وتختلف من فترة لاخرى
ومن يوم لاخر ويجب ان يتم المتاجرة على الحركة بشكل متناسب معها

ilyes
08-30-2012, 17:24
لا اظن ان التغيير سيناسبني اخي الغالي لاني تعدوت على اليورو واليورو تحليلاته واضحة للجميع واي حاجة تحقق ارباح لم نغيرها اذن
اعتقد انك لو غيرت راح تحتاج مزيد من الوقت للتعود على الزوج الجديد اللي انت راح تعمل بيه لكن على العموم ان كنت خبيرا فلن تواجه اية مشاكل
من اي جهة كانت
موفق

hodhod
08-30-2012, 17:38
انا بحاول ادخل علي الزوج اللي بشوف انه ماشي تبع تحليلي الفني واللي احتمالية حركته في صالحي
بس اكتر زوج بدخله هو اليورو دولار

ahmed samir
08-30-2012, 17:42
هو احسن ميزة فى العمل على زوج واحد فقط هو انك تستطيع التعامل معة بكل الطرق وتعرف كمان امتى يتم الصعود والهبوط
وككمن تحدد لنفسك زوج واحد فقط ويتم التعامل علية وتسيطع تحقيق الربح والله الموافق

face book
08-30-2012, 18:29
هو عندك حق الفتره الاخيره ديت اليورو مش مضمون وغير محدد حركته

من الافضل الانتظار عليه معاه لما ياخد ترند ونعرف حركته رايحه فين

azza51
08-30-2012, 22:47
انا لسه مجربتش التداول لكن فكرتي انه زوج اليورو والدولار هو الزوج الاكثر شهرة والاكثر تداول فكيف هو بطئ الحركة

marem2007
08-31-2012, 03:23
انا كنت بشتغل علي ازواج كتير منها ازواج
اليورو دولار
او الباوند دولار وغيره كتير

ainouna27
08-31-2012, 03:43

معك حق اخي الكريم لكن افضل الابقاء على هذا الزوج
تجنبا لاي خسارة فادحة فالاستقرار هو اهم شىء فالوركس
و لذا افضل الابقاء على الزوجين ان شاء الله
بالتوفيق لك

lamjid--
08-31-2012, 04:00
اعتقد ان ان اليورو دولار لا زال الافضل للتداول من وجهة نظري ونستطيع ايضا الاستفاة من عدم استقرارة

mero
08-31-2012, 05:51
هذا يرجع الى طبيعه السوق وقتها فاحيانا يوجد ايام السوق يكون فيها بطىء مع معظم الازواج واخرى العكس فيجب ان تتابع الاخبار وتحلل ازواج العملات جيدا بنفسك وبعد ذلك تختار زوج العملات المناسب للتداول فى هذا اليوم وهل يناسب هذا اليوم ام لا

fathy1011
09-11-2012, 20:37

بالنسبه لي افضل الزوج الواحد او اثنين علي الاكثر لاكون متعود عليهم

بالتوفيق اخي الكريم

تحياتي

syed
09-11-2012, 20:39

lala
09-11-2012, 22:06
بص ان بلاحظ ان هناك الكثير من المتداولون محاوله الجمع بي اكثر من زوج اثناء التداول حتى تغطى الارباح على الخسائر ولكننى
افضل العمل على زوج اليورو دولار ولا احب ان اشتت نفسى ابدا على الاقل حتى ما اتمكن من الفوركس

ayaa
09-11-2012, 22:12
انا افضل التداول علي زوج واحد او زوجين فقط لكي تكون علمت كل شيئ
عنه هل هوا مستقر ام متي يرتفع او متي ينزل سعره وهكذا

amera-nada
09-11-2012, 22:37
هو فعلا التركيز على شئ واحد بيخليك تفهمه كويس و تتوقع حركته في كل مرة لانك صرت
خبير به ولن تتفاجا من اي نتيجة تخصه
بالنسبة افكر بزوج واحد احسن الي ان اتعلم جيدا و استطيع متابعة اكتر من زوج

mouwal555
09-13-2012, 22:11
السلام عليم جميعا
اتداول فقت بزوجي وحد له الكتير من الميزات اهمها عدمز تشتي اتفكير و التركيز فتداول
بعدد كبير من الأزوج يأدي تشتي اتفكير و التركيز ودالك يكون اسبب الحقيقي لخسار

nemo19
09-13-2012, 22:48
واعرف طريقته فى العمل والصعود والهبوط وبيكون تركيزى اكثر عليه وخصوصا زوج اليورو دولار لانه يخص اكبر اقتصادين فى العالم

fakhry
09-13-2012, 23:02
الف شكر معلومات قيمة ومجهود جبار اتمنى ان نستفيد منه

مع خالص تحياتي وامنياتي بالتوفيق

kingta
09-13-2012, 23:06
السلام عليكم صديقي الاستقرار على عملة وحيدة وتحليلها بشكل جيد افضل من كثرة التغيرات

yara n
09-13-2012, 23:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا افضل اليورو دولار برده ولا اعتقد اني هغيره لاني عارفه تحركاته كويس وسهل اني اتوقعها علشان مش اخسر

واعتقد ان التداول بزوج جديد محتاج شجاعه ومجازفه فيها احتراف شويه وانا لسه ببدئ طريقي في الفوركس

Hamdy Elhossiny
09-13-2012, 23:46
وانا اسضا الان استخدم
عمله اليورو ين لان حركه سريعه جدا
ولكنه الان بدأ ايضا فى البطء التدريجى
ولكن لابد وان يحدث له عمليه انفجار فى الحركه

Haab
09-14-2012, 00:04
هو التغيير على شىء جديد حاجه كويسه لكن مش مفيدة معظم الوقت لأنك ممكن تغير و تلاقى نفسك مش بتكسب نفس مكاسبك
و يكون حافز سلبى ليك و حماسك يقل و تبدأ فى العد التنازلى للأحباط

4ex
09-14-2012, 00:30

azifek
09-14-2012, 00:37
و لكن يجب الأخذ بعين الإعتبار أن سعرة الحركة بقدر ما يمكنها أن تربحك أكثر بقدر ما يمكنها أن تحقق لك خسائر فادحة
و عموما الزوج اليورو الدولار يمكنني أن أصفه لك بالماكر لأنه دائما ما يغدر بنا و يخالف التوقعات

HARRY POTTEER
09-14-2012, 00:59
لا تقم بوضع جميع البيض في سلة واحدة. لقد سمعنا جميعاً هذا المثل من قبل، و قد قمنا بتطبيقه على كل شيء، إبتداءاً من خيارات العمل، إلى البيض نفسه! في الحقيقة، إنها فلسفة جيدة، و تنطبق بالتأكيد على أزواج العملات في أسواق فوركس، بنفس الدرجة التي تنطبق بها على البيض. حيث ينصح العديد من خبراء التداول في سوق فوركس بأن يبدؤوا من خلال التركيز على زوج واحد من أزواج العملات ، إلى أن يعتادوا على أجواء السوق. إلا أن الجميع لا يوافق بأن عليك ألا تبقى مع ذلك الزوج فقط طوال فترة تداولاتك، بل عليك أن تجرب العديد من أزواج العملات الأخرى

shery
09-14-2012, 01:26
لا افضل تغير زوج العملات بالاخص الدولار واليورو بالاخص للمبتدئين ولكن يمكن ان تختار زوج عملات اخر بعد ان تكتسب الخبره
ان تتداول بزوج اخر مثل الين والاسترلينى

nawass111
09-14-2012, 02:34
اعتقد انه من الافضل الإشتغال على زوج واحد حتى تتمكن
من فهمه وتتفادى اوقات هبوطه لكي تتفادى الخسارة

yasefsami3
09-14-2012, 02:37
نعم اعتقد ان ان اليورو دولار لا زال الافضل للتداول من وجهة نظري ونستطيع ايضا الاستفاة من عدم استقرارة بشكل طبيعي وعادي

m.o.b
09-14-2012, 02:57
التداول علي زوج واحد

وموفق ان شاء الله

Mokka
09-14-2012, 03:37
التعامل على زوج واحد عرفته و درسته جيدا و عرفت مميزاته و عيوبه و تعودت عليه و متفائل به افضل بكثير من التغير بين ازواج العملات كل فتره فهذا يجعلك تضيع كثيرا من وقتك فى التعود على ازواج العملات فعليك بأتباع زوج من العملات و معرفه كل شىء عنه و التداول عليه

dina
09-14-2012, 06:04
السلام عليكم
انا عن نفسى بفضل اليورو والدولار ومش هغيرهم
لانى ببساطة بعرف احللهم كويس واعرف مؤشراتهم وتقريبا كل حاجة عنهم

ayman.shosha
09-14-2012, 06:08
اعتقد ان حركة السوق
والتحليل الاخبارى
والتوصيات
وتوجهات محترفى المتاجرة
كلها كفيلة ان تجعل اى متاجر يصرف وجهه عن الزوج المحبب اليه الى اى زوج اخر طالما وجد من وراءة الربح

almjhol
09-14-2012, 06:40
انا اتعامل مع جميع الازواج
والحمدالله الصفقات بتكون ناجحه
لان الشغله تعتمد على حسب تعليمك

spooksy
09-14-2012, 09:23
السلام عليكم
لمن تشتغل على زوج واحد فيه شئ حلو بتكون فاهمه وحافظه وفاهم كل شئ عنه

kazim
09-14-2012, 10:31

عليه يصبح من السهل عليك توقع حركته
ولكن زوج اليورو/ين نشيط

Gravity
09-14-2012, 12:05
خليك على اليورو دولار .. صحيح بطيء لكن احسن لك
مدام انت فاهم فيه .. وطبعا هو الوحيد السهل والممتع
غير الازواج الاخرى .. يعني لو واثق توكل على الله

sharif2u
09-14-2012, 12:31
اخواني الاعزاء لقد لاحظت في الفترة الاخيرة ان بعض الازواج من العملات وخاصة اليورودولار وهو الزوج المحبب لي بطئ الحركة جدا فقررت اغير التداول الى زوج اليورو ين فماذا عنكم انتم هل ستغيرون التداول بزوج العملات التي تعودتم التداول عليها ام ماذا؟

mouwal555
09-16-2012, 13:35
السلام عليكم و رحمت الله و بركاته
اخي الكريم التدوال على زوج واحد له الكثير من المميزات من اهمها توجيه تركيزك له وحده و عدم تشتيت التركيز
كما يحصل عند التداول بعدد كبير من الأزواج وتاني اليور و الدولار احسن زوج عملات لحد الأن

YASER83
09-16-2012, 14:15
السلام عليكم
انا لا اتداول بزوج فقط
بل ادخل صفقاتي على عملة تتوافر الشروط الصحيحة للإستراتيجية للدخول بالصفقات

djilani
09-16-2012, 16:07
أخي أنا أفضل الباوند للمتاجرة بيه
ومأخرا أصبح أتاجر باليورو ين
أصبحت مثلك أخي

كونان
09-21-2012, 17:39
واعرف طريقته فى العمل والصعود والهبوط
وبيكون تركيزى اكثر عليه وخصوصا زوج
اليورو دولار لانه يخص اكبر
اقتصادين فى العالم

nawfal
09-21-2012, 17:46
اشكرك على الرد والتفاعل لكن نصيحتي ان تعمل على زوج
واحد فقط منعا للتشتت زوج الباوند دولار جيد الحركة لكنه خبيث جدا وانا احبه بعد اليورو دولار تحياتي

mastar_soft
09-21-2012, 17:55
انا افضل ان اكون على زوج واحد فقط علشان اعرف تحركاته وكل شئ عنه من التحليل
وومكن بعد كده اتعامل مع زوج اخر بالاضافه للزوج الاول بعد فتره ان شاء الله

smail
09-22-2012, 14:07
زوج واحد له الكثير من المميزات، فعندما تتعود عليه يصبح من السهل عليك توقع حركته

noureen
09-30-2012, 21:18
انا لم اشهد به اى حركه بطيئه بالعكس تمام
و لكن زوج اليورو ين ايضا مميز و حركته ممتازه
تقبل مرورى

keko
10-10-2012, 21:36
انا مثلك تماما فكل شغلى الشاغل على زوج واحد وهو زوج اليورو دولار وبالفعل بتحدث فيه تغيرات ولكننى من الافضل انى
افضل مستمره فيه حتى استطيع ان اتعرف عليه اكثر وابقى اكثر اداركا اثناء التعامل به وانا من النوع الى لا يحب ان يشتت نفسه ابدا واحب التركيز

ProTrader
10-10-2012, 21:40
اخي اليورو دولار هو الزعييم ، و رغم بطئ حركته هده الايام
إلا أنه بدأ يسترجع نشاطه ، و دلك بسبب الاخبار التي تؤثر عليه

souzy
10-10-2012, 21:48
انا لا افضل تغيير زوج العملات اللي بتداول عليه علشان لما يكون زوج ثابت تقدر تفهمه وتتعامل معاه بسهوله
افضل اليورو /دولار

علاء بدران
10-11-2012, 03:26
اليورو دولا مع انى افضل العمل بة اال انة قد يؤدى فى النهاية
الى هلاكى بسبب خبثة

m.mokhtar01
10-11-2012, 03:38
انا بالنسبة ليا كا مبتدا مش ناوي اغير هو كده زي الفل لما احترف اكتر ابقا اغير انا مابصدق افهم سر زوج من العملات

بسطو
10-11-2012, 03:40
التعامل على زوج معين من العملات له ميزه انك بتعرف تاريخ الزوج ده وتكون دارسه كويس
بس برده لازم نشوف عملات تانيه لان الزوج اللى احنا متعودين عليه ممكن يخونا

tictok
10-21-2012, 12:20
انا اتداول على زوج اليورو دولار ومستمر فيه لأن تغيير الزوج الذي اتداول عليه يحتاج إلى دراسة زوج آخر قبل الدخول والتداول عليه وسأحاول هذا في الفترة القادمة

forex.masr
10-21-2012, 12:38
والله يا اخى الكريم انا اساسا بشتغل على الزوجين اليورو الولار وكمان
الين واليورو واتمنى لكم التوفيق وشكرا وتقبل مرورى

lionking
10-21-2012, 12:56
انا من الاساس اتنقل بين الازواج اى زوج اجد به فرصة لربح ادخل علية لكنى ابتعد عن الازواج عالية الاسبريد
لانى بحب الاهداف القريبة 20 الى 30 بيب

ahmed1980
10-21-2012, 13:02
بسم الله الرحمن الرحيم
لانة بمقياس السوق اقوي عملتين
او اقوي دولة مقابل الاتحاد الاوربي

hard currency
10-21-2012, 13:02
فعلا انت اتكلمت فى نقطه مهمه جدا ولكن انا اعتقد انك لما تستمر فى استخدام زوج معين فى التجاره او زوجين بالكتير تقدر تعرف عنهم كل حاجه وخبرتك فى التداول فيهم بتكون كبيره مع مرور الوقت تقدر تزود فى التداول فى ازواج تانيه
بالتوفيق للجميع

مرمر
10-21-2012, 13:05
انا افضل الدولار الاسترالي واليوروالكندي لثباته
وعدم تذبذبه وهذا راي الي ان اتعلم
واتقن اكثر

majdquran
10-21-2012, 13:36

السوق بشكل عام بطيء الحركة هذه الفترة ...
ولكن لا انا راح اظل على بعرفوا ومتعود عليه ..

علاء
10-21-2012, 13:43
لك ان تعرف اخى ان التدوال على زوج واحد له الكثير من المميزات، لانه مع مرور الوقت بيقى سهل التعامل معاه
وبتكون عرفت كل حاجه وفيه بعض الازواج النشطه زى اليورو ين

mahammed galal
10-21-2012, 13:47
انا عن نفسى بتعامل على الدولار فقط ولم اجرب اى عمله ثانيه فى الوقت الحالى ولكن فى المستقبل سوف اجرب ان شاء الله

فارس
10-21-2012, 14:13
انا بفضل زى م شوفت من الحاجة حلوها لازما اشوف مرها ولما بشوف مرها
بزداد خبرة فيها وبتعلك اكتر التركيز على زوج واحد يجعللك خبير فى الزوج دة

derar
10-21-2012, 14:25
مساء الخير
عليك ان تدقق وتصيب
افكارك في احد الازواج
وعدم تشتيت الفكر

oudai
10-21-2012, 14:33
السلام عليكم
اخي هذه فترة و سوف تعدي يعني اتعلم و بعدين اشتغل على اجواز العملات
كلها و تكون قد حققت المرابح و النقاط علىة كل الحالات لذا لاتوقف عند شيء معين

youyou08
10-21-2012, 15:40
السلام عليكم اخواني
انت لما تيجى تشتغل على زوج واحد بتقدر تفهة وتلعب معاة
وتعرف هبوطة وصعودة دى ميزة ا انك تشتغل على زوج واحد يعنى
انا شغال على الذهب والفضة من سنتين
تحياتي

ahmed1980
10-21-2012, 16:58
بسم الله الرحمن الرحيم
ولكن اهم شي ان يكون هذا التغيير بناءا علي اسس وعلم
وليس لمجرد التغيير

فارس
10-21-2012, 17:00
المفروض زى م انتة بتكن مع الزوج فى حالتة الكويسة كن معاة بردة فى الحالة
السيئة عشان بردة تخد خبرة عنة فى الحالتيين وتكون عارف عنة كل حاجة

aoneman3
10-21-2012, 19:44
السلام عليكم ورحمة الله وبربكاتة
لا هو بعض الازواج تلائم بعض الناس
يعنى انا احب الربح البطيئ الدائم
على الرح السريع اللى اخسرة بسرعة

mohamed gharieb
10-25-2012, 22:02
الحقيقة انا فى الفترة الاخيرة مش بتداول على اليور لانه مافيش استقرار بفضل العمل على الباوند دولار

magic777
10-26-2012, 01:58
السلام عليكم ورحمة الله وبربكاتة
لا هو بعض الازواج تلائم بعض الناس
يعنى انا احب الربح البطيئ الدائم
على الرح السريع اللى اخسرة بسرعة

بالضبط كده اخي والواحد يدور على الي يناسبه والازواج كتير فيها المتذبذب واللي بيمشي في ترند مبيغيروش الا كل فين وفين
والواحد يدور ويختار اللي عاوزه

rhanemyoussef
10-26-2012, 03:11
السلام عليكم و رحمته الله تعالى و بركاته
أخي لعزيز اليورو/دولار لا أستطيع لايستغناء عنهم

toto
10-26-2012, 08:47
انا عن نفسى افضل العمل على زوج واحد لاننى اراقبه جيداا
واعرف طريقته فى العمل والصعود والهبوط وبيكون تركيزى
اكثر عليه وخصوصا زوج اليورو دولار لانه
يخص اكبر اقتصادين فى العالم وبالتوفيق للجميع

asmaa omar
10-27-2012, 12:56
اولا بالنسبه لزوج اليورو ين فهو زوج مثير جدا
ولكن كل زوج يختلف فى تحليله عن الزوج الاخر فاحذر

شيرين
10-27-2012, 13:06
الحقيقة انا فى الفترة الاخيرة مش بتداول على اليور لانه مافيش استقرار بفضل العمل على الباوند دولار او
الكندى واحيانا بشتغل على الاسترالى بالنسبة للين الحركة فى بتكون سريعه

abdulhadi
10-27-2012, 13:59
سلام عليكم
اخي الكريم انا برايي زوج اليورو دولار افضل الازواج لسهولة الحركة عليه
مقارنة مع باقي الازواج

rooseyflower
10-27-2012, 14:08
انا مش بفضل التغيير
يعنى استمر على نفس الزوج اليورو الدولار

ahmedsaied
10-28-2012, 07:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اتفق مع راى الاستاذ التداول علي زوج واحد

Mohamed Ahmed Mohamed
10-28-2012, 08:32
اخي الكريم نصيحتي لك ان لا تتقيد بزوج كعين من العملات
عليك فقط ان تتابع كل الازواج وحيثما وجدت نقطة جيدة للدخول في صفقة بيع او شراء عليك ان تتاجر لأن هذا في وجهة نظري افضل بكثير من التقيد بزوج معين لما فيها من مخاطر

sharif4
10-28-2012, 08:46
الحقيقة انا فى الفترة الاخيرة مش بتداول على اليور لانه مافيش استقرار بفضل العمل على الباوند دولار او الكندى واحيانا بشتغلدى ميزة ا انك تشتغل على زوج واحد يعنى انا شغال على الذهب والفضة من سنتين

Mamadof55
10-28-2012, 09:06
انا ساتجه للذهب لسهوله تداوله و حركته السريعه و وضوح الشارت حاليا و الله الموفق و المستعان

zs-zs
11-27-2012, 21:39
الحقيقة انا فى الفترة الاخيرة مش بتداول على اليور لانه مافيش استقرار
بفضل العمل على الباوند دولار او الكندى واحيانا بشتغل على الاسترالى بالنسبة للين الحركة فى بتكون سريعه

ANGEL_FROM_SKY
11-28-2012, 08:45

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته .. اهلا وسهلا اخى الكريم .. فى بداياتى مع الفوركس كنت بتداول على اليورو دولار و الباوند دولار ولكن للاسف منذ فتره اصبحت حركتهم بطيئه جدا وممله جدا لذا استبدلت الازواج دى بعملات اخرى افضل منها

one17
11-28-2012, 14:46
بالنسبة لي انا لا اتعامل مع زوج واحد فقط
بل انا اقوم بتحليل عدة ازواج وافتح الصفقة في الزوج الذي يمكن انا اراه مناسب لتداول

abdenbi
11-28-2012, 15:01
ليس بالضرورة اخي فحتى عند الركود فهدا لا يعني
ان اخاطر بتبديل الزوخ الى زوج اخر بل ننتضر الحركة المقبل لسوق

nabilo
12-20-2012, 14:21

ahmed1
12-20-2012, 16:17
بطئ الحركه هذه تدل علي ان فيه حركه عنيفه سوف تاتي ولكن مش هتيجي بعد رينج مثلا 70 نقطه

لا هتيجي بالتدريج هتلاقي الرينج بدأ يزداد شيئا فشيئا الي ان تحدث الحركه العنيفه

bakeer
12-20-2012, 16:25
انا مثل اخي الكريم افضل اليورو ين افضل
لأنه اكثر حركة ولكن كل هذا على الحساب التجريبي
خلال الايام القادمة سأتجه نحو الحقيقي دعواتكم

deya2005
12-20-2012, 16:26
انا احب ان اتخصص بدراسه عمله واحده
واحب التركيز بها لانك بعد فتره
تجد نفسك عارف تماما تحركات هذه العمله
واسلوبها في التداول

محمود شبايك
12-20-2012, 16:27
انا لما بلاقى الازاوج بقت كده بحاول اغير
لزوج تانى وعموما مش بتاجر على زوج
واحد بس انا كل شوية بغير حسب السوق

mannon
12-20-2012, 18:11
اليورو دولار رغم ان حركتة معقولة االا انة بيجى علية فترات ويتحرك بجنون واعتقد الفترة الى احنا فيها دلوقتى خير دليل على كلامى دة
اعتقد احنا شايفين الى بيعملة اليورو ولا احسن مجنون

yassoo011
12-20-2012, 18:43
اليورو ين ايضا من العملات البيئة انصحك الا تتاجر الا
لى الازواج التي تعرفها جيدا وتفهم حركتها لكي لا تخسر رأس مالك

latraaa
12-20-2012, 18:45
التداول على زوج واحد له فوائد كبيرة و منها التركيز الجيد على العملية و مراقبة النشاط بكل تفاصيله

walid1
12-20-2012, 18:45
اهلا اخي الكريم انا ايضا لاحضت ذلك في الايام القليلة الماضية لكن لا اخفيك علما انني لا استطيع تغيير زوج العملات المحبب لدي لاسباب شخصية

hard$currency
12-20-2012, 22:29
اعتقد يا صديقى العزيز ان الاستقرار على زوج واحد فى التداول والتجاره امر جيد للغايه لان التاجر يصبح لديه المعرفه الجيده عن الزوج الوحيد الذى يتعامل معه فى التجاره
اما تغير الازواج فى فترات قصيره لا اعتقد انه جيد بالتوفيق للجميع

moonlight32
12-20-2012, 22:49
وبالتالي تعرف بالتحديد متى البيع والشراء

a.mahmoud
12-20-2012, 22:52
في الغالب انا لا اتعامل مع زوج واحد فقط انما اكثر من زوج و خاصه للعملات المتضاده في الحركه مثل اليورو دولار مع الدولار فلرنك سويسري فانا تعلمت ان لا اضع البيض كله في سله واحده

sabirdaba
12-20-2012, 22:53
المسؤلة متعلقة بشكل رئيسي بالتحليل الفني من يجيد التحليل الفني لن يجد صعوبة في استخدام أي نوع من الازواج لأن التحليل الفني هو الاساس أما الازواج فلا يوجد فرق بينها

Omaryat1
12-20-2012, 23:06
السلام عليكم
أظن فعلا أخي أنه في بعض الفترات تجد عملات تصعد ببطء أو تهبط ببطء فهذا هو حال السوق فعلا

LiNDa1
12-21-2012, 00:44
انا لسا اجرب في الوهمي والزوج المحبب لي هو دولا ويور

magic777
12-21-2012, 19:32
السلام عليكم
أظن فعلا أخي أنه في بعض الفترات تجد عملات تصعد ببطء أو تهبط ببطء فهذا هو حال السوق فعلا

السوق دايما هتلاقي فيه حركات اما صعودا او هبوطا اما بسرعه او ببطء ولكن في اغلب الاحيان
هتلاقي الحركه المتذبذبه هيا الاساسيه لحركه معظم الازواج حاليل

yaallah3
12-21-2012, 19:35
والله لو انت جامع معظم المعلومات عن اليرور ين وقادر تتاجر عليه من غير خساير يبأه ده شئ كويس
مش دايما اليرور دولار بطئ ده انت مش شوفته من يومين بس بيطلع بال 100نقطة في النص ساعة

asmoune
12-24-2012, 00:49
في بداياتي المتواضعة كنت أحب زوج اليورو دولار
وأتداول عليه فقط
لكن الآن وبعد أن تأكدت أن التحليل هو نفسه بالنسبة لجميع الأزواج
أصبحت أتداول على أية عملة مهما كانت، المهم هو أن يكون تحليلي يدل على أني سأربح

raed3
12-24-2012, 01:05
انا افضل التعامل على زوج واحد وذلك لأنه يكون جيد فى المتابعه وفى تحقيق الربح وعند الخسارة ايضا تكون غير مفاجئة

do.dy
12-24-2012, 01:17
الموضوع ده بيقلقنى جدا انى اغير من زوج عملة متعودة عليه بجد مش عارفة هعمل ايه انا كل تداولى باليورو دولار
ولا اتخيل ان اقوم بالتداول بغيره لانى لا اعرف كيفية التداول بهم ولا انتبه لاخبارهم وايضا لا اعلم نسبة الاسبريد فيهم

LiNDa1
12-24-2012, 01:31
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●
الناس كلها تفضل الدولار واليور
ولكن في بعض صديقاتي لما يكون دلاور متذبذب يروح للين واليورو

rename
12-24-2012, 01:51
طبعا بعض الاحيان تصبح بعض الازواج مملة
لكن لا مانع من التداول بعدة ازواج فقط يجب ان تركز في التحليل

forex2013
01-21-2013, 13:39
برايي اليورو دولار هو الاساس
لكن احيانا اغير واتاجر على عملات اخرى
واعتقد مفيش اختلاق بين الازواج غير في مقدار الحركه فقط

SiSi
01-21-2013, 16:30
يمكن لبطؤ ححركه السوق عائد لعدة شغلات ومنهم الاخبار التي تاثر كثير
عليها

noda
01-23-2013, 00:44
التداول علي زوج واحد

premo
01-23-2013, 00:48
ممكن تعتبره الهدوء ماقبل العاصفة النهاردة اليورو دولار اتحرك 100 نقطة بيع ورجعهم تاني وكمان اليورو ين نزل 100 نقطة وكان متوقع ليهم الهبوط والحمد لله هبطوا الهبوط المتوقع ليهم

hamza 04
01-23-2013, 00:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته وشكرا لك أخي على هذا الموضوع جزك الله خيرة

MINAEDWARDW
01-23-2013, 01:06
حركة زوج العملات اليورو / دولار تتغير ليست بطيئة باستمرار ولا سريعة باستمرار

tickno
01-23-2013, 01:12
فعلا الازواج الرئيسية تمر بعض الاوقات بفترات بطئ
لكن لا تثق في السوق ابدا ففي اي وقت يمكن ان ينتفض

forex.secret
01-23-2013, 01:13
لا يا اخى الكريم مش بطى ولا حاجه المهم انت بس مش تزهق ممكن يكون فتره ولا خلاص

speed-man
01-23-2013, 01:13
التداول علي زوج واحد

basma salah
01-23-2013, 01:14
اعتقد ان زوج اليورو دولار من افضل الازواج التى تسبب الكثير من الارباح ولكن هناك فترة تذبذب فيها وكان غير مناسب لتحقيق الارباح

salma saad
01-23-2013, 01:18
السلام عليكم انا لم ابدأ التداول بعد ولكن افضل الاستمرار على تداول زوج واحد فقط من العملات ولا يتم تغييره

ياسر
01-23-2013, 22:46
التداول علي زوج واحد
وتحليلاته ونقدر نتوقع تحركاته دا رايى والله المستعان

صديق العمر
01-23-2013, 23:13
كيف حالكم اصحابى انا ارى ان افضل العملات التى يمكن ان تنجح فى التداول فى سوق
فوركس لثباتها وعدم صعودها وهبوطها دائما هى الدولار واليورو

asma
01-23-2013, 23:15
انا لسه بحاول اتعلم من خبرات المتداولين هنا لكنى قرات ان فعلا
اليور والدولار من افضل الازواج لذلك ما الداعى الى التغيير

expresso
01-23-2013, 23:33
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
لا لن اغير ما اتداول عليه و لكنى سأنتظر حتى يعود الى طبيعته لا للتسرع فهو يؤدى الى الخسارة و خصوصا انك متعود على زوج معين و خبرتك به جيدة

zinamalqa
01-23-2013, 23:34
بالفعل انا ايضا عندما يزعجني تحرك زوج ما

اغير التداول الى زوج ااخر حتى يعود الزوج السابق الى

حركته السابقة والواضحة

fathov
01-23-2013, 23:48
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أنا قد قرأت لأحد الخبراء موضوع ينصح فيه بتفضيل زوج الدولار الأمريكي/الدولار الأسترالي.
يا ترى ما رأي بقية الخبراء

no name
01-24-2013, 01:14
يبدوا ان الموضوع من فترة كبيرة لان اليورو دولار الان فى حالة جيدة جدا ولكن اذا تعرض لمثل هذا الوضع
مرة اخرى سوف اتركه وبعد ذلك اعود اليه عندما يعود لوضعه وفى الوقت الذى اتركه فيه سوف ابحث عن زوج اخر سهل فى التداول والاسبريد قليل به

civil
01-24-2013, 02:14
اه اكيد مشكورين اخواني علي الردود انا بفضل التعامل علي زوج واحد لانه بيبقي سهل

Yousef _ Ahmed
01-24-2013, 03:01
انا افضشل الدولار واليورو لانهم معروفين بالنسبة لى وسهل التعرف على وضعهم من ارتفاع او انخفاض عن طريق متابعة الاخبار التابعة لهم انا لا احب ان اتاجر بعملة لا اعرف عنها اى شىء او مجهوله بالنسبة لى حتى ولو تعرض زوج العملات لبعض البطىء ولكن انا افضلهم

ezel
01-24-2013, 03:19
اه اكيد مشكورين اخواني علي الردود انا بفضل التعامل علي زوج واحد لانه بيبقي سهل

صحيح وانا اتداول مع زوج وحيد هو اليورو دولار وهو فعلا رائع في حركته
انما وكما اشار صاحب الموضوع مؤخرا اصبح يعرف العديد من التذبذبات والملل

star
01-24-2013, 03:29
انا ارى ان افضل العملات التى يمكن ان تنجح فى التداول فى سوق
فوركس لثباتها وعدم صعودها وهبوطها دائما هى الدولار واليورو

taoufik bajjou
01-24-2013, 03:36
السلام عليكم أخي الكريم ا علم أنى أيضا ما يحدث لجميع أزواج اليورو هذا الأسبوع السعر كأنه تابت لا يتحرك أنا اتعلم و لأم أسفد شيئا هدا الأسبوع

may
01-24-2013, 04:31
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
وقد لاحظت ايضا هذا الموضوع بالنسبه لزوج اليورو دولار وارى ان اليورو ين حركته سريعه وغير مضمون

admelmolto
01-24-2013, 04:33
انا قمت بي التداول علي اليورو دولار فتره كبيره جدا وتسبب لي في خسائر كبير دلوقتي بتداول علي كل العملات تصدق المعلومه دي بس اكثر زوج بتداول
عليه بيكون الدولار ين واليورو ين مربح جدا

amera samer
01-24-2013, 05:41
والله المتاجرة على زوج عملات واحد له مميزاته وله عيوبه وفى ناس بتحب المتاجرة بزوج واحد لانها بتكون عرفته وعرفت خباياه واوقات صعوده وهبوطه

kaka
01-24-2013, 05:54
بلفعل اليورو دولار الشهر فى التداول والغالب الكل يفضل المتاجره فى اليورو دولار

---------- Post added at 02:52 AM ---------- Previous post was at 02:51 AM ----------

اعتقد اليورو والدلار الفضل من جه نظرى الشخصيه شكرا لك اخى الكريم

---------- Post added at 02:54 AM ---------- Previous post was at 02:52 AM ----------

انا اقللق من اليورو بصرااااااااااااااحه انا افضل الدولار بكتيررررررررررر وشكرا على الطرح اخى

منى محمد
01-24-2013, 06:03
السلام عليكم
مكن لان اليوروالان وصل لمرحلة لاعلى

juliano
01-24-2013, 07:52
معظم تجار الفوركس بيقولو ان زوج اليورو دولار هو الزعيم لانة بيحترم التحليل الفنى جدا ودائما متوازن ويتحرك بمعدل 150 نقطة او 200 يوميا ... انا مقتنع بالكلام دة بس انا فعلا وجدت زوج الدولار ين بيتحرك كثيرا الى اعلى والى اسفل فى اوقات صغيرة جدا ... فانا اشتغلت علية شوية .. هو بصراحة مربح جدا بس فى نفس الوقت غدار جدا وممكن يخليك تخسر حسابك كلة

كريم سليمان
01-24-2013, 08:44
انا حاليا اتاجر على زوج واحد لان به مميزات كثيره واليورو دولار ليس سهل وبه غموض
وفى بعض الايام يمكنه ان يقضى على حسابك ولذالك يجب ان تفهمه قبل المتاجره عليه

maham
01-24-2013, 09:03

و انا قلت لك فقط كن حذر منه ليس الا ن و ان عرفت كيف تتعامل معه فاضمن لك النجاح في الفوركس
لانه فعلا انا احب هذا الزوج و احقق منه ارباح كبيرة و الحمد للهمن المميزات، فعندما تتعود عليه يصبح من السهل عليك توقع حركته
ولكن زوج اليورو/ين نشيط

alalfy
01-24-2013, 09:07
السلام عليكم
اخى الكريم انا ارى انمن الافضل
ان تتعامل مع جميع الازواج
وشكر الله سعيكم

أمين هـ
01-24-2013, 09:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أهلا أخي,
أنا أستخدم زوج usd/jpy و هو زوج ممتاز
تحيااااتي

ahamed ali
01-24-2013, 13:26
اخى ففى الفوركس الكثير من الازواج التى من الممكن التعامل معها
ورغم ان مغظم المتتداوليين يفضلون المتاجرة فى زوج الدولار
واليورو ولن هذا لا يعنى انهم لن يتاجروا الا فيهم
فبالطبع ساغير الزوج اذا وجد ان التعامل مع زوج معين

Dana
01-24-2013, 17:40
♠♠☺السلام عليكم ورحمة الله وبركاته♠♠☺
========
Dana
========
انا ايضا اشتغل على ازواج اليوروا و الدولار و إنشالله نحلل و نشوف مجموعات الأخرى

tota
01-24-2013, 17:43
لا انا لا افضل التعامل على زوج واحد فانا عندى استراتيجيتى
تمكننى من التعامل فى اى زوج بدون خسارة بل بربح مضمون
وعالى فلابد من الاستفادة من كل الازواج

birdgull1
01-24-2013, 23:13
انا بحب التداول على زوج اليورو والدولار
ولكن محاوله العمل على زوج عملات آخر مافيهوش مشاكل اعتقد هايدينا خبرة جديده

magic777
01-25-2013, 01:15
لا انا لا افضل التعامل على زوج واحد فانا عندى استراتيجيتى
تمكننى من التعامل فى اى زوج بدون خسارة بل بربح مضمون
وعالى فلابد من الاستفادة من كل الازواج

طالما اخي الاستراتيجيه معاك وبتناسب انك تعمل بها على اي زوج ومش بتتشتت هنا يبقى كويس
وتقدر تدور على الفرص القويه بيها كل يوم مثلا

spiderforex
01-25-2013, 01:17
أنا لحد الساعة ملتزك بالتعامل مع الازواج الرئيسية ولا افكر في التعامل مع غيرها وهذا لأنني أصبحت أجد راحة في التعامل مع هذه الازواج ولا أجد سبب يدفعني للبحث عن غيرها

مارو
01-25-2013, 02:14
تعدد التعامل فى الازواج لا ياتى هكذا ابداااااااا بل ياتى من خلال الخبره
انت عندما تتعامل م زوج واحد سكون من السهل عليك معرفه تحركاته

easy_mezoo
01-25-2013, 02:29
اعتقد ان ازواج اليورو دولار هى اكثر انتشارا فعلا ..ولكنها ليس اكثر ربحا
واتفق معك فى زوج اليورو ين ..لانه اكثر الازواج تحركا حيث يصل الى 300 نقطة فى اليوم الواحد ...ولكن احذر جيدا

aminox
01-25-2013, 03:41
نعم ممنكن أن أغير الزوج الذي عهدت أن أتداول عليه وذلك إذا ما لا حظت أنه مثلا صعب في التحليل نوعا ما لأني أعتمد بشكل كبير على التحليل الكلاسيكي ولا أجد أي مشكل في ذلك لأني متاجر وأبحث عن الربح أينما كان وبأي طريقة كانت

حسن
01-25-2013, 06:13
بسبب وجود اخبار يا اخى فى سوق الفوركس
مما يؤدى الى التزبزب والبطء فى حركة السوق

egypt
01-25-2013, 06:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...... الحقيقة ان التركيز علي زوج امر جيد وذلك بالنسبة لمن لا يمكنهم العمل ومتابعة اكثر من زوج ، تحياتى

omiss
01-25-2013, 06:18
السلام عليكم
وبالتالي تعرف بالتحديد متى البيع والشراء

nori
01-25-2013, 06:37
ركود حركة اليورو دولار هو دليل على حدوث انفجار سعري قريب جدا وفي هذه الحالة لا احب التداول على عملات اخرى واحب انتظار الفرص

SiRa
01-28-2013, 15:36
اهلا بيك ياغالي انا ايضا اداول فقط على زوجين وهما الاورو والدولار وايضا الاورو والين
والحمد لله احققه فيهم خيرات الله

sato
01-29-2013, 23:22
لما نتعامل علي زوج واحد اكتر بنبقي عارفين كل حاجة عنه وتحليلاته ونقدر نتوقع تحركاته

تشلساوي مكناسي
02-02-2013, 08:42
أنا أيضا أحب التداول على زوج اليورو ين لأنه سريع الحركة
ومن المهم أحيانا تغيير الزوج الذي تعمل عليه
فلابأس لو أن المتداول يتداول على ثلاث أو أربع أزواج ولايبقى على زوج واحد

moltoo
02-04-2013, 17:15
المهم ان تكون حذر منه للغاية لانه ربما خسر الكثريرين في هذه الايام و ريما مارجنهم لانه وصل الى نقط لم يتوقع احد وصوله لها

basemxoxi
02-08-2013, 23:27
لا لن اغير العملة الخاصة
انا دائما افضل الاورو والدولار
فهما العملة المحيية لي سواء كانو
ذي سرعة بطيئة او سريعة

imaddine1986
02-08-2013, 23:30
اصبح الزعيم كثير التدبدب ويتبعه انفجار سعري كبير وحتى الباوند ايضا
انا احب المجنون واليورو ين في المتاجرة لكن يبقى الزعيم هو المحبوب

youssef1025
02-10-2013, 15:50
انا افضل ان اتاجر على زوج واحد فقط كي اعرف تحركاته وكل شئ عنه في التحليل تحياتي

a7med8080
02-10-2013, 17:02
السلام عليكم
اهلا اخوانى
انا مش عارف كان متوسط حركته ايه انما الزوج ممتاز جدا
ربنا يوفقنا ويوفقكم يارب

Ahmed H
02-10-2013, 17:09
لالا انا اتداول بكثرة علي اليورو لان حركته البطيئه
هي ميزة لانه بيحمي حسابي من اى حركات سريعه

mannon
02-10-2013, 18:08
لا لن اغير العملة الخاصة
انا دائما افضل الاورو والدولار
فهما العملة المحيية لي سواء كانو
ذي سرعة بطيئة او سريعة

اليورو دولار على فكرة اكتر زوج بيتم التداول علية فى سوق العملات
لانة فعلا مشهور جدا وفى ناس كتير بتابع اخبارة

habibdoom
02-10-2013, 18:15
السلام عليكم
انا افضل عدم الاستقرار على زوج معين لانو هدفي في الاول و الاخير هو تحقيق الربح فبالتالي لا يهمني الزوج واتبع دائما الزوج الذي يكون اتجاهه واضح ان كان صعودا اونزولا
بالتوفيق

sahora
02-10-2013, 19:01
انا احب اغير من اليورو دولار للباوند دولار الاتنين الانا الجربتهم واتداول من
خلالهم لان الاسبريد بتاعهم صغير ولانى مبتدئى بحاول اجرب عملات جديده من خلال الحساب التجريبي وبالتوفيق

challenger
02-10-2013, 19:35
انا فعلا غيرت اليورو دولار فقد سبب لي خسائر كبيرة هذا الاسبوع؛
اصبحت اعمل على الباوند دولار و الدولار ين

Asmaa Ramadan
02-10-2013, 22:40
السلام عليكم
اعتقد انه من الافضل انك تفضل شغال علي زوج واحد عشان ده بيخليك اكثر خبرة ودراية بكل احواله وهبوطه
وصعوده وطبيعي ان اي زوج بيبقاله خساير ومكاسب لكن الثبات ع زوج واحد بيديلك خبرة كبيرة فالتعامل بالزوج ده

darin hamed
02-10-2013, 22:44
والله يا جماعة انا مش تاجرة خالص دعواتكم نقدر نعمل زايكم