PDA

View Full Version : هل من المفضل عدم استخدام أوامر وقف الخسارة والانتظار حتى عودة السعر ؟

mahmoud552
09-16-2016, 22:41
قطعا" خطأ ، فاستخدام أمر وقف الخسارة بالنسبة للمتداول هو كاستخدام الواقي من الرصاص للجندي بالمعركة ، فأمر وقف الخسارة هو حماية المتداول وهو نسبة الخطر المحدودة التي يخاطر بها المتداول ليربح عددا" أكبر من النقاط ، فالمتداول المحترف هو من يدخل عند نقطة تحول جيدة مع وقف خسارة بسيط وهدف ربحي أكبر فهو يخاطر ب 20 نقطة كوقف للخسارة ليربح 60 نقطة كهدف ربحي .

faroukf22
09-17-2016, 16:31
شكرا على هذا الموضوع الجيد ....
...وانه فى غايه الاهميه
....وشكرا لكم جميعا ع الافاده وجزاك الله كل خير
...وكل عام وانتم بخير....

sob81
09-17-2016, 16:35
اخطر الاشياء التى يعملها المتاجر هى عدم استخدام اوامر وقف الخسارة حيث اذا انعكس السعر بدرجة كبيرة عن اتجاة فتح الصفقة من الممكن ان تخسر الحساب كلة ولذلك يجب عليك اخى ان تعرف اين يتم وضع اوامر وقف الخسارة

doaa sary
09-18-2016, 01:07
والله مش ف كل الاوقات ف العادى انا بسيب الصفقه عادى لما تعكس بعد عدد معين من النقط بدخل تانى تبريد
دة ف حالة انى واثقه من اتجاة العملة
اما ف العادى بسيب الصفقه مع نفسها وبحط استوب لوز
بالتوفيق للكل

freetrade
09-18-2016, 01:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .......... مشكور علي الموضوع المهم جدا دايما المتداول الغير خبير بيسال السؤال ده لانه مش بيبني قرارات دخول صفقته علي تحليل سليم وبالتالي لا يعلم بعد فتح صفقته كيف يغلقها وطبعا امر وقف الخسارة لابد له من تدريب حتي نحترف وضعه عند مستويات تنقذنا من مضاعفة الخساير لو وصله السعر

zndo910
09-18-2016, 02:43
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
لا اخى الكريم افضل استخدام امر وقف الخسارة حتى لو انت تالس امام الشاشه وذالك افضل تحسبا لاى شئ يحدس
بارك الله فيك
وبالله التوفيق

lamiae el moqqaddem
09-19-2016, 18:26
شكرا على المووضوع اخي صراحة والله مش ف كل الاوقات ف العادى انا بسيب الصفقه عادى لما تعكس بعد عدد معين من النقط بدخل تانى تبريد
دة ف حالة انى واثقه من اتجاة العملة اما ف العادى بسيب الصفقه مع نفسها واضع استوب لوز
سلام عليكم و رحمة الله وبركاته

koko2016
09-19-2016, 18:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بلطبع خطأ اخى الفاضل وكنت فاكران دا سؤال وداخل ارد علية اكبر خطأ انك تستنى على الخسارة ومتستناش على المكسب لابد منوضع استوب وهدف اتمنى لك التوفيق والنجاح

str-pro
09-28-2016, 22:05
بالنسبة لي فانا لا استخدم امر وقف خسارة غالبا ما انتظر حتى يعود السعر الى وضعه الطبيعي وخصوصا زوجي اليورو دولار والنيوزلاند دولار وذلك لبطء حركتهما خلال اليوم
فهو لا يتحرك اكثر من ١٥٠ نقطه خلال اليوم الواحد في الغالب

Mostafa Ezz
09-28-2016, 22:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وأيضا لا بد علي المتداول الا يدخل صفقة الاستوب بتاعها اكبر من هدفها لأن هنا يكون نسبة الخسارة اكبر من المكسب