PDA

View Full Version : انا مبتدئه وعايزه افهم شغل الفوركس

سندريلا مصر
03-31-2013, 01:22
السلام عليكم ورحمه االله وبركاته

ارجوكم انا مبتدئه وعايزه افهم شغل الفوركس
وياريت ببساطه بليز :rules::rules:

amr elking
03-31-2013, 01:32

السلام عليكم سندريلا ...الفوركس ببساطة هو تجارة عملات ناخد مثال عملى للفهم اكتر مثلا اذا اشتريتى استرلينى/دولار GBP/usd فى هذة الحالة انتى اشتريتى عملة الاساس وهى الاسترلينى اذا السعر صعد يبقى كدة انتى كسبتى اذا السعر نزل يبقى كدة انتى خسرتى دى بداية الفهم ولكن انصحك بان تشاهدى فيديوهات تعليمية من اليوتيوب هتستفيدى اكتر من التحليل الفنى والتحليل الاساسى للفوركس بالتوفيق :dance:

forex-2013
04-01-2013, 01:39
السلام عليكم ورحمة الله،أنصحكي أن تباشري بقراءة كتاب تعليم الفوركس للمبتدئين،وستعرفين كل الأمور الأساسية المتعلقة بهذا المجال،ولكي أن تختاري مايناسبكي.

Omaryat1
04-08-2013, 16:09
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أختي لا تعقدي الأمور على نفسك الفوركس هو تجارة العملات و نحن عندما نتوقع ارتفاع السعر نشتري و نبيع عند العكس

maheralphax7
05-22-2013, 12:43
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
أهلا بيكي يا أخت سندريلا و بالنسبة لشغل الفوركس ممكن تتعلميه بسهولة لكن الفوركس محتاج صبر و تمرين
و في طرق كتير ممكن تتعلمي منها الفوركس لأن القسم التعليمي في المنتدى هتلاقي فيه كل أدوات تعلم الفوركس
يعني ممكن تتابعي الكورسات اللي في المنتدى و تشوفي الدروس المصورة هتلاقي نفسك فهمتي حاجات كتير
و طبعا الحساب التجريبي ضروري جدا عشان التطبيق العملي و عشان تتعلمي استخدام الأدوات المختلفة في التداول

dalirap
05-22-2013, 12:51
أهلا بيك أختي الكريمة مرحبا بيك فالمنتدا وفي عالم الفوركس
لتعلم الفوركس بكل صحيح واحتراف هذا المجال عليك بتحمل كتب الفوركس
ومشاهدة الفيديوهات في قسم التعليمي

goodbye_love
05-22-2013, 12:57
الفوركس دة علم كبير ومش هينفع فيى اختصار
لازم تتعلمى وتصبري وتقري كتب وتشوفي فيديوهات والاهم بقا تتطبقي الى اتعلمتية
وبالتوفيق لكى

ssn356
05-22-2013, 13:03
هوتجارة عملات لو المؤشر سيرتفع قومي بالشراء وان كان سينخفض قومي بالبيع
بكل بساطة
ولكن حتى تصلي الى هذه النقطة عليك الدراسة لتصلي لمرحلة تحليل السوق لتعرفي هل سيتفع امؤشر او سينخفض

انس بن تن
05-28-2013, 05:07
السلام عليكم يا اختي
منوره المنتدي طبعا يا اختي يوجد الكثير من المواضيع اللي هتفيدك
والكتب والفيديوهات في القسم التعليمي انصحك بالذهاب اليه بالتوووفيق ليكي وللجميع

melad
06-25-2013, 04:58
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , شغل الفوركس بكل بساطه هو سوق لتبادل العملات يعنى كده شبيه بالصرافه بس طبعا بشكل اضخم و اكبر بمراحل , و حضرتم محتاجه تتعلمى و تقرأيى كثيرا عشان تعرفى تتاجرى او تشتغلى و ربنا معاكى

hebkar
06-26-2013, 02:56
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اهلا بكى سندريلا يمكنك الدخول للفوركس عن طريق كتاب فوركس 4 عرب وسيفتح لك المجال
ثم متابعه دوره لاحد الخبراء وحساب ديمو
وستكونين باذن الله جاهزه للحساب الحقيقى
تحياتى لك

انس بن تن
06-26-2013, 23:02
منوره المنتدي يا اختي
يمكنك ان تتعلمي من اليوتيوب او من الكتب والقراءه والفيديوهات ويجد الكثير من الشروحات المميزة وكل شئ داخل القسم التعليمي بدايه موفقه باءذن الله

ADHM2210
07-22-2013, 03:00
السلام عليكم
اخت سندرلا عليك بتنزيل بعض الكتب الموجودة فى المنتدى وقرائتها اولا جيدا حتى تكتسبى بعض المعرفة الاولية
تقبل مرورى

waleedhafez
07-22-2013, 03:01
يمكن ان تطلعى على القسم الخاص بالمبتدئيين لكى تتعلمى الكثير ويمكنك البحث فى جوجل واليوتيوب عن الفيديوهات التى تحاتجى اليها

سوف تجدى الكثير والكثير ممن تستطيعى ان تستفادى منها بالكثير

soooonor
07-22-2013, 15:19
الفوركس بمنتهى البساطة هو بيع أو شراء عملة مقابل عملة اخرى ... ولكن الفوركس علم كبير جدا و لابد ان تعطى وقتا كافيا و جهدا كبيرا لتعلمه

لذلك عليك البحث على النت عن احد المواقع التى تقدم شرحا مبسطا للفوركس لتتعلميه جيدا أو يمكنك الدخول الى القسم التعليمى بالمنتدى للحصول على معلومات جيدة عن الفوركس

RamzeJarad94
07-22-2013, 15:49
السلام عليكم سندريلا ...الفوركس ببساطة هو تجارة عملات ناخد مثال عملى للفهم اكتر مثلا اذا اشتريتى استرلينى/دولار GBP/usd فى هذة الحالة انتى اشتريتى عملة الاساس وهى الاسترلينى اذا السعر صعد يبقى كدة انتى كسبتى اذا السعر نزل يبقى كدة انتى خسرتى دى بداية الفهم ولكن انصحك بان تشاهدى فيديوهات تعليمية من اليوتيوب هتستفيدى اكتر من التحليل الفنى والتحليل الاساسى للفوركس بالتوفيق :dance:

مشكورين شباب ع مجهودكم .. تكفون .. الله يباركم فيكم ..
يعطيكم العافية ..

thexxgame
07-22-2013, 16:10
يمكنك البحث وقراءة كتب كثيرة فى الفوركس انصحك
بكتاب جون مرفى المترجم

barakatba
07-23-2013, 00:40
يا اختي يمكن في القسم التعليم قراءه الكتب ومشاهدة الفيديوهات التعليميه والتدريب العملي علي حساب تجريب وربنا يوفقك ان شاء الله واتمني ان يكون ايامك كلها خضراء ان شاء الله

Mr.Kareem
07-31-2013, 12:01
شوفي افضل شيء انه حضرتك تدخلي على مشاركات الاعضاء في قسم المبتدئين هتلاقي اسئلتك تشبه اسئلتهم وتتركي رد ليحتسب ليكي بونص في نفس الوقت حملي كتاب فوركس العرب وابدئي في قرائته ولا تتعجلي ابدا واي استفسار اعضاء المنتدى موجودين ..... احترامي لك

waelmma
07-31-2013, 12:06
اهلا بيكى ايتها الاخت الكريمة ..عليكى اولا بدالدخول على قسم المبتدئين ومشاهدة الفيديوهات
وتحميل الكتب وقرائتها كويس والامر هيحتاج منك مجهود فى الاول لكن انشاء الله ربنا يوفقك وتبدأى المتاجرة قريبا وكلنا فى الاول بذلنا مجهود ومتنسيش اليوتيوب هيفيدك جدا

waleedhafez
07-31-2013, 12:10
ببساطه هى عملية بيع وشراء عملة وتحصلى على الربح من فرق الاسعار بين عمليتى البيع والشراء هو ده الفوركس ببساطه
ومن وراء الستار ورشة عمل كبيرة المفروض تقومى عليها حتى تعملى تلك العمليه الصغيرة البسيطه

mero12
07-31-2013, 12:23
البدء فى المتاجرة لكن بطريقة جيدة
يعتبر الشى المريح بالنسبة لك فانت لن تعرض نفسك للخسارة

اميرة23
07-31-2013, 16:31
مش سهل انك تفهمي ببساطه فوركس لازم تدوري على مصادر كتيرة
وتفيديك وتساعدك في فهم فوركس

rsfbg2010
07-31-2013, 18:57
السلام عليكم جميعا
اختى الفوركس مجال كبير يصعب فهمه فى موضوع
لذلك توجهى الى القسم التعليمى وحملى الكتب والفيديوهت هناك
واكيد هتستفادى كثير منها

ssnsafi
07-31-2013, 19:00
اهلا بكٍ

شرح مبسط هنا في الموضوع صعب لذلك ليس امامك الا ان تدخلي القسم التعليمي وتحملي الكتب التعليمية وتقرأيها لتفهمي معنى الفوركس
وابداي بفتح حساب تجريبي حتى تتعلمي عليه ثم ابدأي بمشاهدة الفيديوهات التعليمية

mohamed saad
09-19-2013, 00:23
سوق الفوركس هو سوق عالمي يتم فيه عمليات بيع وشراء العملات الاجنبية من خلال الانترنت وتتم عملية البيع والشراء في هذا السوق بين ثلاثة اطراف هم العميل وشركة الوساطة والبنك العميل يقوم بعقد عمليات البيع والشراء من خلال برنامج يحصل عليه من شركة الوساطة اما شركة الوساطة تكون وسيط بين العميل وبين البنك هذه الشركة تقدم خدمات مالية للعميل وهي الرافعة المالية لرفع رأس المال اما البنك فهو المحرك الرئيسي للسوق ويقوم بتنفيذ العمليات الخاصة بالبيع والشراء والفوركس فكرة عملة مثل مكتب الصرافة يتم التبادل بين زوجين والاستفادة من الفروق السعرية بينهم ويتم التبادل وفقا لتحليل السوق ومعطياته

barcaloni3333
09-19-2013, 03:57
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أختي الفوركس هو مكان أو سوق نتاجر فيه العملات يعني نربح من صعود سعرها و نزواله

chatmaster
09-19-2013, 04:04
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة الفوركس هوة تداول فى البورص اما عن ايداع مال فيها او اكتساب بونص من المنتدى مقابل الردورد

اتمنى ان تقراءى كتاب الفوركس للعرب وسوف تعرفين المزيد

تحياتى لكى بتوفيق

رشا الهوارى
09-20-2013, 00:42
اهم شيئ في الفوركس ليس النصائح او ان اى حد يعطيكى معلومة تعتمدى عليها في خوض التجربة مع عالم الفوركس ولكن يلزمك الدراسة والتعلم فانصحك بتحميل كتاب لتعليم التداول للمبتداين وستجدى روابط كثيرة في القسم التعلبمى وشاهدى فيديوهات كثيرة لكى تساعدك علي الكثير من الفهم

walidabou
10-19-2013, 19:48
عليك أولا معرفة ماهو الفوركس وكيفية المتاجرة في الفوركس
ثانيا تعلم طرق التحليل الفني والاساسي من اجل ان تكون لك دراية وتستطيعي توقع الاسعار مستقبلا

doola2020
10-30-2013, 04:48
لو عايزة تتعلمي فوركس فعلا ممكن تبدئي من القسم التعليمي وهو بتحميل جميع الكتب السهلة للمبتدئين وكمان تشاهدي الفيديوهات التعليمية وانتي هتبقي زي الفل ان شاء الله

maged mohamed
10-30-2013, 05:54
بسم الله الرحمن الرحيم
اهلا وسخا بك فى منتدى فوركس العرب
وعلشان تبدا صح لابد ان تزور القسم التعليمى سوف يساعد فى الكثير والكثير
وبعدين ابحث على اليو توب او جوجل وان شاء الله ربنا يوفق الجميع

waelmma
10-30-2013, 07:30
:yahoo::)):)) لو دخلتى على القسم التعليمى هتجدى فيديوهات كثيرة
شوفيها مرة واثنين حتى الاتقان وكمان ممكن تنزلى الكتاب ده هيفيدك قوى http://www.kutub.info/library/book/2683

fares2alex
10-30-2013, 10:52
اختي الغالي سندريلا اهلا بيكي في اكبر سوق في العالم سوق الفوركس

انتي ممكن تدخلي احسن على اليوتيوب وان شاء الله هتلاقي كل اللي انتي عايزاه عن الفوركس

zyzo
10-30-2013, 16:44
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل في هذا القسم ستجد
فيديوهات تعليميه تعلمك كيف
تتعاملين مع الفوركس
بارك الله فيك
و بالله التوفيق للجميع

kinght era
10-30-2013, 18:51
وعليكى السلام ورحمة الله وبركاتة
تجارة الفوركس مثل اى تجارة تحتاج منا التعلم والبحث والتدقيق عن كل شئ يجب ان تاخذى الموضوع اولا على محمل الجد والاهتمام فهو ليس شئ سيكسبك المال فى لحظات
يجب التعلم وان تكونى على دراية تامة بالموضوع كى تسفيدى ولاياخذكى الملل فتتركى الامروتبتعدى عنة نهائيا
وكلنا مثلك مبتدين نحاول ان نقف على الطريق الصحيح كى نبدا

ahmedanwar
10-30-2013, 18:52
حضرتك عايزه تعرفي كل شيئ عن الفوركس وببساطه يبقي لازم تتحلي بالصبر ولا تستعجلين المعرفه فالفوركس عالم كبير اذهبي للقسم التعليمي بالمنتدي وشاهدي فيديوهات واليوتيوب وجوجل وغيرهما

waelmma
10-30-2013, 19:44
:o:accute::yahoo: لو مبتدئة يبقى خشى على القسم التعليمى وشوفى الفيديوهات واتعلمى كويس
واقرائى الكتب كويس وبعدين لما تحسى انك وصلت لمستوى جيد ابداى التجارة فعلا

WASEM DALLOUL
10-30-2013, 20:44
السلام عليكم
يا أختي الكريمة عليك بالدخول الى القسم التعليمي والتعلم الجيد وكسب الخبرات والتمرن الجيد على حساب ديمو
وشكرا

forexman55555
12-10-2013, 21:56
لابد من ان تبذلى مجهود فى بداية الامر لكى تقرأى كتب للمبتدئين
و ايضا لابد ان تتدربى فى الحساب التجريبى لمدة لا تقل عن شهرين كلى تتقنى الفوركس

زهرة 124
12-11-2013, 20:07
الفوركس مش ممكن تتعلميه من مجرد ردود الزملاء
فالردود ما هي الا اضاءة للطريق الذي يجب ان تسلكيه بنفسك خطوة خطوة
ابدئي بقراءة الموضوعات والمعلومات البسيطة ثم شوفي الفيديوهات والكتب ثم اتدربي علي الديمو وخطوة خطوة حتعرفي الكثير ان شاء الله

Marwan salem
12-11-2013, 20:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يجب أن تتعلمي من الفيدوهات والكتب وتتدربي جيدا
وشكرا .

redouane321
12-11-2013, 20:13
طبعا لازم تبدئي السلم من أول درجة و لا تيأسي لأنك ستجني الثمار في موسم الحصاد

xdorex
12-22-2013, 17:34
الفوركس هو مجال للتداول تتداول فيه العملات الاجنبيه والدهب والفضه والبترول
والكتير من الاسهم ويتم دالك على منصه التداول تسمى بالميتاتريد 4 او 5 وفقك الله

walidabou
01-22-2014, 23:57
عليك أولا أن تتعلمي أساسيات الفوركس ومبادئه ثم تعلم التحليل الاخباري والتحليل الفني
ثم تقومي بفتح حساب تجريبي والتدرب عليه وتجريب الاستراتيجيات والمؤشرات...ثم بعد ذالك تفتحي حساب حقيقي وتتداولي
موفقة

alaaaziz
01-23-2014, 01:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اختى الفاضله وفقك الله
يوجد فديوهات وكتاب تعليم من الالف الى اليا ولا تقلقى سوف يكون شرح مبسط وسهل جدا سوف ارسلك كتاب تعليم
وبالنسبة للفديوهات على النت فى كتير

ikaz-jem
01-23-2014, 04:46
السلام عليكم
ببساطة تجارة العملات بيع و سراء و ظروري ربح ولكن طريقة البيع و السراء و كيفية توقع السعر لازم خلفية كبيرة الواحد يتمتع بيها و ذلك هو موظوع المنتدى تتعلمي التحيل و الاساسيات اللي تساعدك في بدء التجارة
بالتوفيق
.................................................. .................................................. .................................................. ..........................

الباحث
01-23-2014, 10:28
ماراح ينفع الشرح برد مختصر فيه اقسام تعليم الفوركس بنفس المنتدى
ادخلها وراح تلاقي شرح تفصيلي ووافي عن الفوركس

waleedhafez
01-23-2014, 17:39
انتى طلبتى البساطه وبكل بساطه بطلب من حضرتك الدخول الى القسم التلعيمى فى المنتدى
ومن ثم اطلعى على المواضيع والكتب والفيديوهات اللى فيه بكل بساطه سوف تتعلمى بشكل جيد

Nader7
01-23-2014, 17:40
شكرا لك اخي العزيز
على هذه المعلومات القيمة
وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ilyes chaieb
01-25-2014, 03:49

الفوركس هى تجارة العملات
ذلك من خلال العمل عن طريق فتح حساب بشركة وساطة
ثم تحملي المنصة و تفتح حساب تجريبي
تطبق عليه ما تعلمته
اتمنى انك تجدتهد في البحث عن الدروس
تقبل مرورى

انس بن تن
01-25-2014, 05:56
السلام عليكم تقبلي مروري
يوجد الكثير من التعريفات ف القسم التعليمي يمكنك ان تذهبي اليه وسوف تجدي كل شئ بالتوووفيق

harimeche
03-09-2014, 06:56
الفوركس هو سوق لتبادل العملات الأجنبية

يعني بالعـــامية نحن تجــــار عملة نبيع عملة ونشتري

عملة ونستفيد من التغيرلت التي تطرءعلى الأسعــــار

choroukguid
03-09-2014, 11:34
اهلا بكي اختي معانا والله يوجد في المنتدى
كم هائل من المعلومات اول شيء لابد لكي الصبر ووعي مادتقومين به
ثم اتجهي الى الفيديوهات التعليمية

نور المعرفه
03-09-2014, 13:56
أختي لا يوجد شيء غسمه ببساطة هل ترغبين حقاً تعلم الفوركس إذا ً أنت بحاجة أن تكوني جادة جداً في الأمر إليك هـذا الرابط لعله يفيدك بإذن الله تعالى http://www.youtube.com/watch?v=hPb29-AeHtk&hd=1

tazi larbi
03-09-2014, 13:59
السلام عليكم اختي الفاضلة سندريلا ممكن ان تجدي كل ما تبحثي عنه في المنتدى التعليمي ودروس مكتوبة والفيديو وممكن ان تتعلمي جيدا ابدائ بدرس تعلم الفوركس من الاف الى الياء بالفيديو وانشاء الله تلي الى حد الاحتراف من التعلم اتمنى لكم النجاح والله الموفق

balou1991
03-09-2014, 14:04
لا تعقدي الأمور على نفسك الفوركس هو تجارة العملات و نحن عندما نتوقع ارتفاع السعر نشتري و نبيع عند العكس
تحميل الكتب وقرائتها كويس والامر هيحتاج منك مجهود فى الاول لكن انشاء الله ربنا يوفقك وتبدأى المتاجرة قريبا وكلنا فى الاول بذلنا مجهود ومتنسيش اليوتيوب هيفيدك جدا

romyolove51
03-10-2014, 21:20
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
أهلا بيكي يا أخت سندريلا و بالنسبة لشغل الفوركس ممكن تتعلميه بسهولة لكن الفوركس محتاج صبر و تمرين
و في طرق كتير ممكن تتعلمي منها الفوركس لأن القسم التعليمي في المنتدى هتلاقي فيه كل أدوات تعلم الفوركس
يعني ممكن تتابعي الكورسات اللي في المنتدى و تشوفي الدروس المصورة هتلاقي نفسك فهمتي حاجات كتير
و طبعا الحساب التجريبي ضروري جدا عشان التطبيق العملي و عشان تتعلمي استخدام الأدوات المختلفة في التداول

SHADOW
03-18-2014, 08:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف المرسلين محمد عليه افضل صلاة واتم تسليم اما بعد يا شباب .......^_^........
العلاج التهام بعض المعلومات هذا هو ترياق المبتدئين

hasback
03-18-2014, 19:40
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اهلا بك اختي الكريمة سندريلا مصر وان شاء الله تستفيدي معنا في البداية انا انصحك ان تقرئي احد كتب البي دي اف عن الفوركس وهناك كتاب للتحميل في الكوضوع الموجود في توقيعي وبعذ ان تقرئيع شاهذي اكبر عدد ممكن من الفديوهات التعليمية سواء في المنتدى او في اليوتوب

نور المعرفه
03-18-2014, 20:34
سوق الفوركس يأخذ إسمه منسوق تبادل العملات الأجنبية ، حيث السلعة المتبادلة هي العملة ولكن ليس أي عملة إنما العملات التي تتبع الدول القوية ، بارك الله فيكم .

nizar17
03-18-2014, 20:34
مجال الفوركس مجال كبير جدا و يحتاج صبرا و علما و خبرة كبيرة لتحقيق الارباح
و عليك بالعمل الجاد يوميا لتطوير نفسك في الفوركس لانه سوق خطير
تحياتي للجميع

lema
03-19-2014, 14:50
اقصر طريق لفهم السوق فى نظرى هو التعامل مع السوق نفسة وليس فقط مجرد الدراسة لان الدراسة بدون تطبيق تصبح
لا اهمية مطلقا لها لذا مطلوب التعامل مع السوق

brahimtrader
03-19-2014, 16:11
اختي مستحيل الواحد يشرحلك الفوركس في رد واحد او موضع واحد و ده صعب جدا
في رايي ابدلي بعض الهد و ابحثي في المنتدى وان شاء الله تجد ما يفيدك

karam22
03-19-2014, 16:21
دا موضوع كبير اختي
محتاج المزيد من البحث والتنقيب والاصرار وتحديد الاتجاه والغرض من العمل فيه
هناك الكثير من البدايات التعليمية علي الانترنت ابحثي تجدي الكثير ان شاء الله .................................

a7med84
07-18-2014, 23:54
التعلم ممكن يكون من خلال هذا القسم للمبتدئين من خلال

البدايه مع الكتب الالكترونيه فى هذا السقو والفديوهات والله المستعان وبالتوفيق لك

ishytower
07-31-2014, 14:15
السلام عليكم اخي الكريم انصحك بتحميل الكتب وقراءتها ومشاهده الفيديوهات بشكل مستمر والتدريب والتطبيق علي الحساب التجريبي وهي اهم مرحله واطولها بالتوفيق

wesal
08-14-2014, 08:37
السلام عليكـــم ورحمـة الله وبركـــــاتة
انا مبتدئه في مجال الفوركس
ارجو المساعه وكيفيه فتح حساب تجريبي للعمل عليه
والاستفاده من خبرات الغير وتجنب اكبر قدر ممكن من المخاطر التي يمكن حدوثها في بدايه التعامل مع هذا المجال

awa
10-31-2014, 20:55
شغل الفوركس هو ان تتوقع حركة السعر هل سيصعد ام سيهبط فلو توقعت الهبوط
يبقى اختار ان تبيع و لو توقعت الصعود فلازم تشترى وقتها

antonioforex
11-16-2014, 16:53
السلام عليكم
اختي انا انصحك ان تراجعي المواضيع الموجودة في هدا القسم لانها ستساعدك كثيرا
في فهم طريقة العمل في الفوركس و اتمنى لك التوفيق.

RomanyMoreed
11-27-2014, 17:17
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

شوفي اختي الكريمة مينفعش يتشرح التداول وطريقة العمل بة بسهولة هو صعب شرحة ويطول بس حضرتك هتلاقي كل الشروحات اللي هتحتاجية في البداية في القسم التعليمي

abdgaribtc
11-27-2014, 22:10
اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع من ابسط ما يمكن
اعتبري نفسك تريد السفر للخارج وتريدين ان تصرفي دولار
فيوجد فرق في السعر ما بين عملة بلدك والدولار

عاشق الفوركس
01-15-2015, 11:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا بك لازم تبحثي في المنتدى التعليمى وتشغلى دماغك عشان تتعلمى من الفوركس, تحياتى لكي وللجميع

mansour2010
02-22-2015, 16:16
مرحبا بك ايتها الاخت في المنتدى انصحك بالتعلم الجيد من الكتب وقرائة الردود والاسئلة في المنتدى
في نفس الوقت افتحي حساب تجريبي تتدربين عليه جبدا وخلق استراتيجية خاصة بك

mansour2010
03-22-2015, 12:33
عليك بقرائة الردود والاسئلة في المنتدى فهي هامة جدا
مشادة الفيديوهات التعليمية
التدريب المتواصل على الحساب التجريبي

sinoo
03-22-2015, 12:45
السلام و رحمة الله و بركاته
أهلا بيكي يا أخت سندريلا و بالنسبة لشغل الفوركس ممكن تتعلميه بسهولة لكن الفوركس يحتاج صبر و تمرين في الحساب التجريبي لمدة لا تقل عن ستت اشهر وذلك لاكتساب ركيزة و تحقيق ارباح فيما بعد .. ارجو الاخذ بالنصيحة و شكرااختي الفاضلة.

zarour soufyane
03-22-2015, 12:52
السلام عليكم و رحمة الله و رحمة الله و بركاته

لكي تختصر المسافات لفهم جميع الدروس انصحكي بتحميل كتاب الفوركس للمبتدئين بالتوفيق

MahmoudNofal
03-25-2015, 14:32
الفوركس هو تجارة عملات بس بدل مكاتب الصرافة هى تجارة على النت بوساطة شركات اهم حاجة انك تتعلم كويس جدا قبل ما تفتح حساب حقيقى

kaka23
04-12-2015, 21:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
شغل الفوركي هو المتاجرة على العملات من خلال منصة التداول اللتي توفرها الشركات

chennana
04-13-2015, 22:07
اخي الكريم الفوركس ليس بالعمل الصعب اهم حاجة هي تعلم كيفية التداول من خلال الحساب التجريبي
و تعلم استراتجية تخول لكي الربح

katreenaziz
04-13-2015, 23:17
اختى الفاضلة انتى تحتاجى كورس من البداية الى الاحتراف لان التعلينقات مش هتقدر تفيدك لفهم الفوركس تحتاجى وقت ودراسة اتمنى لكى التوفيق والنجاح

moutanabbih mohammed
05-01-2015, 21:52
يـا اختي الكريمة ادخلـي الى القـسم التعليمي و شـاهدي الفيديوهـات التي تشرح التحليل الفنـي و الشموع اليـابـانية و بالتوفيق لك لجميع الإخوان

عاشق الفوركس
06-07-2015, 20:18
اختي الكريم يجب ان تعلمي ان الفوركس ليس سهل وفي نفس الوقت ليس صعب وممكن تحقق ارباح ممكن تحقق خساير والفاصل بينهما انك تتعلم من المنتدى القيم ,من خلال الكتب والفيديو والمواضيع الاساية المتعلقة بالفوركس

mohamedpopo
06-08-2015, 00:50
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اهلا اختى العزيزة لهذا المجال الرائع
انا مبتدا ايضا و اعتقد انك
يجب ان تشاهدى فديوهات تعليمية
و فتح حساب ديمة للتجربة
اتمنى لك التوفيق

OSAMA AMER
06-23-2015, 05:52
( السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :)
مرحبا بك أخى الكريم وكل الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب
اتمنى للجميع حظا طيبا:bravo: )
مرحبا بك اختى الكريمة فى الفوركس بداية الفوركس هو تجارة العملات من خلال شركة وساطة تقومى بفتح حساب فيها وبعد ذلك تقومى بايداع مبلغ من المال تتاجرى به

elmahdielannabi71
06-29-2015, 20:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة

rachedcom
07-15-2015, 13:51
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اهلا بكى سندريلا يمكنك الدخول للفوركس عن طريق كتاب فوركس 4 عرب وسيفتح لك المجال
ثم متابعه دوره لاحد الخبراء وحساب ديمو
وستكونين باذن الله جاهزه للحساب الحقيقى
تحياتى لك

zizou119
07-21-2015, 20:33
السلام عليكم جميعا الفوركس مجال كبير يصعب فهمه فى موضوع
لذلك توجهى الى القسم التعليمى وحملى الكتب والفيديوهت هناك
واكيد هتستفادى كثير منها

Angry falcon
07-24-2015, 04:19
انصحك اختى ان تقرائى كتاب تعليم الفوركس للمبتدئين فسيوفر لك الكثير وسيضعك على بداية جيدة

---------- Post added 07-24-2015 at 01:19 AM ---------- Previous post was 07-23-2015 at 06:24 PM ----------

انصحك بكتاب تعليم الفوركس للمبتدئين فستجدين فيه الاساسيات المهمة ف المجال

a7med sniper
07-24-2015, 14:25
الموضوع ممكن طبعا من خلال الانترنت وعموما اى مجال التعلم به بياخد وقت الى جانب الجهد والله المستعان
وبالتوفيق للجميع فى التعامل داخل هذا السوق

Angry falcon
07-24-2015, 14:47
ممكن تتعلمى منن فيديوهات تعليم الفوركس للمبتدئين الموجودة على اليوتيوب مع تمنياتى بالنجاح

karimovtich
08-05-2015, 16:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اختي الكريمه مرحبا بك في المنتدي وفي الفوركس الفوركس عموما باسهل شرح هو تجاره بتشتري حاجه بسعر قليل عشام تبيعها بسعر عالي مع توقعك ان السعر يعلي وكمان الحاجه دي عمولات او دهب او نفط ودي دراسه لازم تعمليها للسوق او استراتيجيه بتشتغلي عليها

lokatoni316
08-05-2015, 17:01
بســـم اللـــه الرحمـــن الرحيـــم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هو تجاره بتشتري حاجه بسعر قليل عشام تبيعها بسعر عالي مع توقعك ان السعر يعلي وكمان الحاجه دي عمولات او دهب او نفط ودي دراسه لازم تعمليها للسوق او استراتيجيه بتشتغلي عليها

engaym
08-05-2015, 17:03
السلام عليكم اختى الفوركس مجال كبير ويحتاج الى الصبر فى التعلم لذلك ممكن ان تذهبي الى القسم التعليمي
بالمنتدى وسوف تجدى فيه كل ما تريدي وبالتوفيق للجميع فى الفوركس

rachadcom
08-16-2015, 05:16
بســـــم الله الرحمـــــان الرحيـــــم .... و الســـلام عليكــــم و رحمــــة الله و بركاتـــــه ...
يجب علايك قرائة كتاب او اثنبين حتى تلمكني بمبادئ الفوركس اولا ......تقبــــــــل مــــروري و تحياتـــي .

rachadcom
09-16-2015, 23:59
بســـــم الله الرحمـــــان الرحيـــــم .... و الســـلام عليكــــم و رحمــــة الله و بركاتـــــه ...
يجب علايك قرائة كتاب او اثنبين حتى تلمكني بمبادئ الفوركس اولا ......تقبــــــــل مــــروري و تحياتـــي .

xmenflis1
05-31-2016, 02:33
مرحباً شكراً على إضافة
هوتجارة عملات لو المؤشر سيرتفع قومي بالشراء وان كان سينخفض قومي بالبيع
بتوفيق للجميع

ahmed elshaer
05-31-2016, 03:23
طيب الحد الادنى للبونص اللى يتم تحويله كام يا ريت حد يجاوبنى وشكرا على طرح الموضوع اخى الكريم والردود مفيده جدا مشكورررررين كتيييررررررر
وعايز اعرف هو انا ممكن اسحب فلوسى بالبايونير يا ريت حد يرد عليا وشكرا:)

---------- Post added at 12:23 AM ---------- Previous post was at 12:01 AM ----------

طيب الحد الادنى للبونص اللى يتم تحويله كام يا ريت حد يجاوبنى وشكرا على طرح الموضوع اخى الكريم والردود مفيده جدا مشكورررررين كتيييررررررر
وعايز اعرف هو انا ممكن اسحب فلوسى بالبايونير يا ريت حد يرد عليا انا اسف ان الكلام بره الموضوع وشكرا:):))