PDA

View Full Version : هل يمكن ان اعمل على الفوركس فى مصر بدون رقابة قانونية؟

nemo emo
07-28-2012, 02:54
لو سمحت انا مبتدئة فى مجال الفوركس و كنت عايزة اعرف هل الفوركس فى مصر يعاقب عليه القانون لانى قلقانة جدا من النقطة دى انا لسه شغالة على الديمو اكونت و كنت عايزة اعرف الاجابة قبل ما اعمل حساب حقيقى؟

mage
07-28-2012, 03:44
لا يا اختى الغالية لا يوجد اى رقابة او حظر قانونى على العمل فى الفوركس وانا شخصيا قمت بفتح حساب فى البنك وابلغتهم اننى ممكن ان استلم اموال بالدولار من الخارج وطلبوا منى انى ابلغهم الاموال دى ايه مصدرها وقلت لهم الفوركس ولا يوجد مشكلة فى ذلك

nemo emo
07-28-2012, 03:54
لا يا اختى الغالية لا يوجد اى رقابة او حظر قانونى على العمل فى الفوركس وانا شخصيا قمت بفتح حساب فى البنك وابلغتهم اننى ممكن ان استلم اموال بالدولار من الخارج وطلبوا منى انى ابلغهم الاموال دى ايه مصدرها وقلت لهم الفوركس ولا يوجد مشكلة فى ذلك
حتى لو كان دخلها كبير ولا لازم لحد مبلغ معين؟

mage
07-28-2012, 05:50
حتى لو كان دخلها كبير ولا لازم لحد مبلغ معين؟

حتى لو كان دخلها كبير لا يوجد اى مشكلة فى ذل لا تقلقي فقط هم يتعرفوا على مصدر الاموال وان مصدرها بالفعل الفوركس وليس اى مصدر اجنبي غير مجهول ولا يكون اى مشكلة

basom59
07-28-2012, 10:20
لاء عادي جدا الموضوع قانوني واعتقد يخضع الحساب لمتابعة البنك المركزي وبيسالوكي مصدر المفلوس ايه وعادي جدا انك تتلقي اموال من شركات من الخارج مقابل العمل ولكن ليس من افراد

2x1
07-28-2012, 10:48
لا يوجد اي مسالة قانونية للعمل في الفركس اختي لانة مجال معروف ومعترف بة علي مستوي العالم وحتي لو ربحتي اموال طائلة منة من السهل اثبات مصدرل ربحك

HOUSAMMI
07-28-2012, 13:08
لو سمحت انا مبتدئة فى مجال الفوركس و كنت عايزة اعرف هل الفوركس فى مصر يعاقب عليه القانون لانى قلقانة جدا من النقطة دى انا لسه شغالة على الديمو اكونت و كنت عايزة اعرف الاجابة قبل ما اعمل حساب حقيقى؟

لا تقلقى من هدا سيدتى

الارباح قانونية وان كان الفوركس فى مصر مازال فى طور التكوين المهنى

king
07-28-2012, 15:51
اختى لا يوجد اى رقابه على سوق الفوركس فى مصر ومصر غير منضمه للسوق على الاطلاق لهذا لا يجوز الى الدوله ان تفرض قانون او ضريبه على الاشخاص الذين يعملو فى مجال الفوركس على الاطلاق واذا حدث سوف تفرض على مصر عقوبه من الاتحاد الدولى

mohamed eldamnhorey
07-28-2012, 16:58
بالنسبه للتداول افراد عادى مفيش اى مشكله

بنسحب على البنوك الارضيه وبنتعامل عادى بدون اى مشاكل نهائياً

لكن غير مسموح للشركات

لسه منتظرين الحكومة تسمح بترخيص شركات

a5rzamn
07-28-2012, 17:15
لا ادري لمذا طرح هاد الموضوع اليوم بالذات

هاد الموضوع التاني بقرأو عن منع الفوركس في مصر

لا اعتقد انه في اي رقابه على الفوركس

m.sayed
07-28-2012, 23:42
معلش يا جماعة طالما في كريتدت بسحب منة الفلوس يبقي هاحتاج البنك لية

nemo emo
07-29-2012, 00:05
حتى لو كان دخلها كبير لا يوجد اى مشكلة فى ذل لا تقلقي فقط هم يتعرفوا على مصدر الاموال وان مصدرها بالفعل الفوركس وليس اى مصدر اجنبي غير مجهول ولا يكون اى مشكلة

لاء عادي جدا الموضوع قانوني واعتقد يخضع الحساب لمتابعة البنك المركزي وبيسالوكي مصدر المفلوس ايه وعادي جدا انك تتلقي اموال من شركات من الخارج مقابل العمل ولكن ليس من افراد

لا يوجد اي مسالة قانونية للعمل في الفركس اختي لانة مجال معروف ومعترف بة علي مستوي العالم وحتي لو ربحتي اموال طائلة منة من السهل اثبات مصدرل ربحك

لا تقلقى من هدا سيدتى

الارباح قانونية وان كان الفوركس فى مصر مازال فى طور التكوين المهنى

اختى لا يوجد اى رقابه على سوق الفوركس فى مصر ومصر غير منضمه للسوق على الاطلاق لهذا لا يجوز الى الدوله ان تفرض قانون او ضريبه على الاشخاص الذين يعملو فى مجال الفوركس على الاطلاق واذا حدث سوف تفرض على مصر عقوبه من الاتحاد الدولى

بالنسبه للتداول افراد عادى مفيش اى مشكله

لكن غير مسموح للشركات

لسه منتظرين الحكومة تسمح بترخيص شركات

لا ادري لمذا طرح هاد الموضوع اليوم بالذات

هاد الموضوع التاني بقرأو عن منع الفوركس في مصر

لا اعتقد انه في اي رقابه على الفوركس
شكرا على الرد

معلش يا جماعة طالما في كريتدت بسحب منة الفلوس يبقي هاحتاج البنك لية
فعلا السؤال ده بردو بساله

mage
07-29-2012, 03:37
كما ذكر الجميع اختى الفاضلة لا يوجد اى مشكلة فى العمل فى الفوركس فى مصر ويوجد من هم اقدم منا يعملون فى سوق الفوركس ويحققون ارباح بكيرة وصغيرة ولا يوجد ىا مشكلة فى سحب الاموال على البنوك

nemo emo
07-29-2012, 03:39
كما ذكر الجميع اختى الفاضلة لا يوجد اى مشكلة فى العمل فى الفوركس فى مصر ويوجد من هم اقدم منا يعملون فى سوق الفوركس ويحققون ارباح بكيرة وصغيرة ولا يوجد ىا مشكلة فى سحب الاموال على البنوك
شكرا على الرد و الافادة

waid mohammed
07-29-2012, 06:36
على حسب علمي الفوركس تجاره حره
لاأحد ممكن يفرض سيطرتها عليك بأي شكل من الأشكال ..
استلم واربح واسحب وسوي الي بدك بمالك بدون ماأحد يتكلم بهذا وشكرا

nemo emo
07-29-2012, 06:47
على حسب علمي الفوركس تجاره حره
لاأحد ممكن يفرض سيطرتها عليك بأي شكل من الأشكال ..
استلم واربح واسحب وسوي الي بدك بمالك بدون ماأحد يتكلم بهذا وشكرا
شكرا على الرد

nrgslawi
07-29-2012, 07:43
لا يوجد اي رقابة ولا اي شيء انا اعرف عدة اصدقاء مصريين يعملون في الفوركس بشكل عادي
؟

ghost3X
07-29-2012, 10:14

heropero
07-29-2012, 10:18

يا فندم ما تقلقيش تماما لا يوجد اى مشكلة قانونية ولا اى حاجة فى العمل فالفوركس بالنسبة للاشخااص
لكن اللى ممنوع هوا استخراج تراخيص لشركات تعمل فى الفوركس يعنى شركات توظيف اموال قائمة
على العمل فى الفوركس فقط حتى لا تحدث مشاكل فقط توكلى على الله ربنا يوفقك ويرزقك بالحلال

arwa4
07-29-2012, 15:48
لا توجد رقابة قانونية على الفوركس عندنا فى مصر

nemo emo
07-29-2012, 23:00
يا فندم ما تقلقيش تماما لا يوجد اى مشكلة قانونية ولا اى حاجة فى العمل فالفوركس بالنسبة للاشخااص
لكن اللى ممنوع هوا استخراج تراخيص لشركات تعمل فى الفوركس يعنى شركات توظيف اموال قائمة
على العمل فى الفوركس فقط حتى لا تحدث مشاكل فقط توكلى على الله ربنا يوفقك ويرزقك بالحلال

لا يوجد اي مسالة قانونية للعمل في الفركس
لانه مجال معروف ومعترف به على مستوي العالم
وحتي لو ربحت اموال طائلة منه من السهل اثبات مصدر ربحك

لا توجد رقابة قانونية على الفوركس عندنا فى مصر

صحيح اخي
لا يوجد رقابة قانونية على الفوركس في مصر
وحتى في معظم الدول العربية
بسبب ضعف الانظمة الاقتصادية العربية
طيب هل فى اسئلة عن نوع الحساب فى الفوركس او مطلوب اى بيانات لفتح هذا الحساب؟

y4x
07-31-2012, 13:57
مفيش عندنا فى مصر رقابة قانونية

على الفوركس

ولا على المكسب منة

forex man
07-31-2012, 14:00
لا توجد رقابه قانونيه
فى مصر على الفوركس لانه جديد ويوجد تجاهل قانونى له
ولا يعاقب علي

nemo emo
08-04-2012, 09:35
مفيش عندنا فى مصر رقابة قانونية

على الفوركس

ولا على المكسب منة

لا توجد رقابه قانونيه
فى مصر على الفوركس لانه جديد ويوجد تجاهل قانونى له
ولا يعاقب علي
شكرا لتوضيح كل واحد رايه و دى اكيد حاجة هتفيدنى

midojocker
08-08-2012, 09:51

nemo emo
08-08-2012, 10:26
شكرا على انك قولتلى تجربة فعلا حصلت لانى كنت قلقانة من الموضوع ده

thunderfot
08-29-2012, 00:15

أنا أعمل بالفوركس منذ 10 سنوات ولا توجد رقابه

انت في بلد ليس فيها رقابه على أي شىء فلماذا تقلقين من الفوركس

ragyatef
08-30-2012, 22:54
يعنى عادى كدة مفيش اى مسالة عن اى شىء

والا ممكن الموضوع يتفهم انة تحويل اموال لاغراض عدة

amr beni ata
09-03-2012, 01:29
انا لا ادري ما قصة مصر في الحقيقه مع الفوركس

مصر ام الدنيا انا غير فاهم لماذا الرقبه و ما هي المشكله

MAGDY
09-03-2012, 01:35
رقابة إيه يا أستاذنا اللى على الفوركس
لا مصر ولا غير مصر
ولا فى جنس مخلوق خلقه ربنا ، له حاجة عندك
هى القوانين والروتين والقيود ورانا ورانا ؟؟؟
كفاية يارجل مرار وعذاب ، أفتكر لنا حاجة كويسة
عموماً : إطمئن ، مافيش حد هيسألك عن أى حاجة تخص شغلك فى الفوركس
إن شاء الله ، بعد خمسين سنة ، لما يبقوا يخترعوا له قوانين تحكمه وتحكمنا وتكتم على أنفاسنا أكتر ماهى مكتومة
ونكون احنا كمان عملنا كام مليار منه .. ولا إيه ؟؟؟
تحياتى

keko
10-20-2012, 18:24
لا طبعا لا داعى لاى قلق انتى بتتعاملى مع البنوك بصوره طبيعه وسبق لى وان قمت بالتعامل والسحب عن
طريقها ولا يوجد اى حظر قانونى فلا تقلقى ابدا بخصوص هذه النقطه

mahmoud919
10-29-2012, 23:01
لا طبعا الفوركس عمل شرعى تماما و لا يعاقب عليه القانون المصرى و لا أرى أى داعى أن يعاقب عليه قانون أى دولة

ameer
10-29-2012, 23:08
اهلا بيك اخي الكريم هناك من قال قبل ايام في المنتدى هنا ان الفوركس في مصر غير قانوني وغير مرخص من الدولة حسب ما فهمتة ههيك كان الكلام ولا ادري ان كان هذا صحيحا

mohamedemara
10-30-2012, 15:50
اعتقد ان الامر من السهل جدا ان نقوم بالعمل على حسابات فوركس
من مصر بدون اى مشكله

willy
10-31-2012, 02:44
لاتوجد رقابة على التداول في الفوركس في مصر وعادي جدا ليس عليكي العمل في الخفاء بل انشري الموضوع لتفيدي اصدقائك وسحب الارباح بيكون على البنوك الارضية والالكترونية عادي جدا الالو وصلتي لمليون دولار ممكن بتوع البنك في مصر يقولون لك من اين لك هذا

hams
10-31-2012, 02:49
اكيد لا القانون مش ضدنا احنا بنشتغل عادى يعنى زى اى شغل

وفى اعضاء كتير شغالين فى الفوركس من سنين والحمد لله محصلش حاجه

والفوركس مش جريمه عشان يعاقب عليها القانون

ahmedsaied
11-06-2012, 03:38
السلان عليكم ورحمه الله وبركاته لا عادى يا انسه ممكن تشتغلى عادى والاهم من الرقايه القانونيه ان مش فيه اى شبهه حرمانيه توكلى على الله وبالتوفيق

zamalix
11-06-2012, 05:15
لا اطلاقا مفيش اي مشكله خالص حتي لو ربنا كرمك بمليون دولار ^_^ الفوركس معترف بيه دوليا ومادام الفلوس جيه من طريقه محدش هيقدر يتكلم معاكي وهيبقي قانوني 100% وعمري مسمعت ان في رقابه علي الفوركس وهيبقي فيه رقابه ليه من الاساس ؟!

yaallah3
12-23-2012, 01:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا يوجد رقابة قانونية او موانع قانونية تمنع العمل فى الفوركس ولايوجد اى مشاكل لاتقلق اخى
بالتوفيق انشاء الله

مروة
12-23-2012, 02:32

Omaryat1
04-25-2013, 16:07
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
صراحة أختي لا أعلم هل في مصر الفوركس ممنوع و يعاقب عليه القانون

ibrahemtawfek
04-25-2013, 17:59

شكرا لك يا اخي علي التوضيح المفيد

وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

انس بن تن
04-25-2013, 23:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا من مثر يا اختي وقرئت هنا ان لا يوجد رقابه ع ذلك تقبلي مروري

mekawypair
05-07-2013, 19:26
العضو الكريم العمل في الفوركس والربح من خلاله لايشوبه اي شبه قانونية
حتي عند سحب الرصيد بالدولار تسأل عن مصدر الاموال انه من الفوركس وليست هناك اي مشاكل بعون الله

محمد المراكبي
05-07-2013, 19:51
لا يوجد حظر قانوني بالنسبه لفتح حساب في البنك واستلام مبالغ بالنقد لاجنبي
لان تحويلات الفوركس معترف بها علي مستوي العالم ولا يوجد اي قوانين في مصر تمنع ذلك

ziooo
05-07-2013, 20:06

ahmedhawash
05-19-2013, 02:03
السلام عليكم ورحمه الله

لا عادى الفوركس نشاط عالمى معروف واللى ممنوع هو فتح شركات الوساطه

لكن عمل الافراد مفيش فيه اى مساله قانونيه

omrani
05-19-2013, 02:42
الفوركس معروف وموجود في كل دول العالم ولاتوجد دول تحظره او تراقبه لا مصر ولا غيرها من الدول

maged mohamed
05-19-2013, 05:19
بسم الله الرحمن الرحيم
الفوركس مجال مش محر او مجرم فى العالم مش مصر بس
دة نظام عالمى يبقى لية هنتحساب علية وكانة مخالف للقانون

ريتال
05-21-2013, 05:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لا اعرف ولكنى اعتقد انه شئ عادى لان الفوركس معروف ولا يوجد هناك اى شئ تجاه القانون فى المخالفه او ماشبه ذلك .. وبالتوفيق يااختى ان شاء الله

mimo3050
05-22-2013, 03:54
مفيش اى مشكلة خالص من الناحية القانونية في مصر علشان هما مش ليهم دعوة الواحد جايب الفلوس منين
دى عبارة عن فلوس متحوله من الخارج الى حساب معين و البنك بياخد نسبته فا مش ليهم دعوة اصلا دا غير انهم مش عاملين قوانين علشان تنظيم الفوركس

انس بن تن
05-26-2013, 20:33
السلام عليكم يا اختي تقبلي مروري
لا يوجد مشاكل نهائي من ناحيت القانون لا داعي للقلق
بالتووووفيق للجميع

melad
06-23-2013, 20:32
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , الفوركس فى مصر لا يعاقب عليه القانون لإنه اصلا مش فى القانون التجارى يعنى متخفيش الموضوع عادى جدا اشتغلى و متخافيش الناس كلها شغاله و انا نفسى شفت ناس على التلفزيون بيقولوا انهم شغالين و الموضوع طبيعى جدا

Mr.Kareem
06-24-2013, 01:11
الحقيقة انه حضرتك تقدري تستخدمي بطاقة انستا للسحب من اي ماكينة في مصر معناها انه مسموح وليس مجرم على الاطلا.......... احترامي لكق

hebkar
06-28-2013, 17:33
الفوركس يعاقب عليه القانون ليه هو فيه سرقه او حرام
ليس هناك اى مخالفه او عقاب فى مصر على الفوركس لانهم لا يتوقعون نجاحنا فيه
واعتقد ان اغلب الاغنياء يتعاملون مع الفوركس او العملات الخاصه بهم
تحياتى لك

ghalyghaly
06-29-2013, 05:42
لا يوجد شئ اسمة الرقابة القانونية علي الفوريكس في مصر
واتوقع انة لا يوجد هذا الشئ في جميع انحاء العالم
فالفوريكس مشرع بة في جميع اعراف العالم

ADHM2210
07-21-2013, 01:41
السلام عليكم
لا تخافى اختى الكريمة الفوركس ليس علية حظر من اى نوع ولا مشكلة بادن الله
شكرا

soooonor
07-21-2013, 12:47
مفيش اى رقابة قانونية و لا يوجد فى العمل فى الفوركس ما يعاقب عليه القانون فى مصر او فى اى مكان فى الدنيا

فقط تعلمى جيدا و تدربى على الديمو قبل التفكير فى العمل على حساب حقيقى لتحافظى على رأس مالك و ربنا يوفقك

اميرة23
07-21-2013, 16:35
يانهار ابيض والله اتخضيت وانا بقرا العنوان مفيش يا بنتي مساله قانونية هو احنا بنهرب مخدرات
عادي جدا العمل في فوركس لاننا بنتاجر في العملة الاجنبية لا اكتر ولا اقل ولو فيها مشكلة مكنتش الدول هي اللي سمحت بكده

matrcx
07-21-2013, 16:39
السلام عليكم

الحمدلله مفيش اى مشاكل فى التجاره فى الفوركس لانه مرخص دولياا توكلى على الله وابدأى

karam22
07-21-2013, 16:39
لا يوجد طبعا ما هو غير قانوني من العمل في مجال الفوريكس
لا قلق اطلاقا منه في مصر فقط التعليم الجيد جدا والتوكل علي اللع والبدء بدون تردد

mohamed saad
09-20-2013, 18:54
العمل في الفوركس ليس عليه اي مسائلة قانونية لانه مجال مالي وعمل في البورصة مثله مثل بورصة الاسهم وايضا هو عمل شخصي لا يضر اقتصاد البلد في شيء ولكن المنع فقط في هذه الايام من تحويل الاموال للشركات الخاصة في مجال الوساطة المالية حيث منعت البنوك المصرية اي اموال ايداع للفوركس لكي تحافظ على الدولار المصري وبالتالي فالحل اصبح عن طريق البنوك الالكتروني والوسطاء الالكترونيون

mohamedmajdoubi
10-14-2013, 00:35
شكرا لك أخي على الموضوع الرائع
فمثل هده المواضيع تعتبر مواضيع جد مهمة لكل مبتدئ يصبو لتعلم هدا الميدان

hasback
10-14-2013, 13:58
تحياتي اختي الكريم ,بالطبع انت ستعملين بدون اي رقابة فانت لست ظمن خارطة الضرائب او اي قطاع حكومي او اي مصلحة اخرى لانك تعملين مع الاجانب وليس في داخل بلدك فانت تتاجرين في بورصة عالمية وبواسطة شركة روسية وكل ما يربطك بها هو النت لدا ما دخل سلطات بلدك في الامر فاغلبهم لا يعلم حتى بوجود الفوركس

warda heloa
10-19-2013, 20:28
والله انا لسة مبتدئة زيك ومش عارفة اذا كان العمل به محذور في مصر ولالاء ، ولكن الاعضاء كلهم اجمعوا انه غير محظور وانهم يسحبون نقودهم من بنوك ارضية

rsfbg2010
10-19-2013, 23:49
السلام عليكم جميعا
لايوجد ياخى اى شى يمنع المتاجره بالفوركس فى مصر
ولكن هو ايضا مش معترف بيه فى مصر
تقبل تحياتى

zyzo
10-22-2013, 00:57
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل لايوجد اي رقابه قانونيه
ولا يوجد اي مشاكل في التداول بالفوركس
و بالله التوفيق للجميع

forexman55555
10-23-2013, 22:31
نعم ليس عليك اى مخالفة لو عملت فى الفوركس دون رقابة قانونية
صحيح ان الفوركس هى تجارة غير مرخصة فى مصر لكنها ايضا ليست محظورة

doola2020
10-24-2013, 01:48
لا يوجد أي حظر قانوني أختنا العزيزة فها نحن نعمل في الفوركس من قديم الأزل ولن يقبض علينا حتي الآن ولكن إن حدث ذلك سأبلغك

xdorex
01-11-2014, 17:59
مرحبا لا يا غالي لا توجد اي رقابه لحد الان على الفوركس في العالم العربي كله
لان الفوركس سوق حر ولا يتحكم فيه احد وفقك الله يا غالي تقبل مروري

harimeche
01-12-2014, 19:15
الســـــــــــلام عليكم ورحمة الله

لمـــــــــــــــادا هل الفوركس جريمة من الجرائم

هو على كل حال تجـــــــــارة مثل كل التجارات

تحياتي لك وبالتوفيق

alaaaziz
01-13-2014, 01:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم mage مشكور على معلوماتك الممتز والمبسط فعلا معلومة كنت محتاج اخد خلفيه عنه
وفقك الله

tazi larbi
01-13-2014, 10:18
السلام عليكم اظن لا رقابة على الفوركس في كل البلاد العربية و خاصة على الاشخاص دون تالشركات واظن ان افضل ما في الفوركس هو ان لا ضريبة عليه والا لا اصبح كاي عمل اخر والضريبة تاخذ كل شئ اتمنى لكم النجاح والله الموفق

forexanime
03-27-2014, 03:56
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخى الكريم على هذا الموضوع الجميل وتلك المعلومات البنائه وجعله فى ميزان حسناتنا جميعا يوم القيامة وإن شاء بالعمل بجهد سوف نصل للربح الاكيد إن شاء الله وتقبلوا مرورى
.
......................

GemyKadel
04-03-2014, 16:52
السلام عليكم لقد تحدث عن هذا الموضوع من قبل وقولت ان الحكومه لن تمنع اي مصدر من مصادر العملات الاجنبيه لدخول الدوله وهذا سوف يؤدي الي ارتفاع الجنيه

a7med84
05-26-2014, 15:36
الفوركس مش ممنوع فى مصر ولا متاح الاتنين مع بعض

لانه اصلا مش موجود فى التشريع يعنى سراب او البلد دى هى اللى سراب

ahmedmomen
05-26-2014, 18:54
اعتقد ان مفيش اي مشكلة في المتاجرة بالفوركس لكن معظم البنوك في مصر مش بتقبل تحويلات من الخارج
حتى البنك الاهلي سوسيتيه جنرال بقى مش بيقبل من الموني بوكرز وبيقبل من البايبال فقط

chokrito
05-26-2014, 19:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
اتمنى اختي ان تستفيدي من الاعضاء الاعزاء المصريين لاني اختي ان مغربي

ishytower
05-27-2014, 08:13
السلام عليكم اخي الكريم الموضوع ليس له قانون محدد يمنعه ولكن انه من الافضل الي الدوله ان تدخلها عمله صعبه واعتقد انها لم تمانع ابدا مثل هذه التجاره لانها مصدر دولارات لها

الربح من الفوركس
05-27-2014, 09:56
اخى الحبيب اعتقد ان العمل فى الفوركس فى مصر غير معترف بة من قبل الدولة وبالتوفيق للجميع والربح الكبير من عملاق الاسواق

RomanyMoreed
07-27-2014, 19:27

تقدر تشتغل براحتك بس اظن ان لو هتبعت ارباحك عن طريق سحوبات بنكية ممكن يكون في تساؤلات

Mohamd-95
07-27-2014, 20:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة
تقبل مروري اخي الكريم

ishytower
08-26-2014, 23:14
السلام عليكم اخي الكريم لا اعتقد ان الفوركس عليه اي رقابه والا منع فتح مكتب خاص بالشركه للدعم الفني في مصر ووجود عنوانه في الشركه لذلك لا اعتقد انه محظور في مصر بالتوفيق

gehad87
09-16-2014, 11:26
الفوركس ولا بيعاقب عليه القانون ولا حاجة
انتي تقدريتتداولي عليه عادي جدا وانتي بتستثمري في شركات اجنبية
وعمليات تداول كلها مسجلة بتاريخ حسابك
ممكن تثبتيه انه مصدر فلوسك بيه
يعني مفيش اي مشاكل

awa
10-20-2014, 17:25
الفوركس فى مصر مش مصرح بيه مش ممنوع يعنى لو تتاجر
انت حر و لو لم تتاجر فأنت حر برضو و مفيش اى رقابة قانونية

antonioforex
02-26-2015, 02:40
السلام عليكم
طبعا اخي تستطيع العمل في دولة مصر من دون لاي رقابة عليك لانها لا توجد
في دولنا العربية و اتمنى لك التوفيق في عملك اخي الفاضل سلام

falcon
02-28-2015, 12:44
بارك الله فيك اخى الفاضل على هذا الموضوع الرائع واتمنى ان يستفيد منه جميع الاعضاء مع تمنياتى بالنجاح

ybrahmi
02-28-2015, 12:48
نعم أخي الحبيب يمكنك العمل في سوق الفوركس في مصر وفي أي بلد وذلك دون رخصة قانونية لأن علم الفوركس
علم قانوني ومرخص عالمياً

abdannour26
04-25-2015, 14:03

احمد محسن
04-25-2015, 14:27
السلام عليك ورحمة الله وبركاتة
كنت اريد ان افيدك بس للاسف انا مستجد فى عالم الفوركس
انصحك بزيارة المنتدى التعليمى
اكيد هيفيدو ك بالكثير من العلم ان شاء الله

flisachraf
05-26-2015, 12:13
مرحباً شكراً على طرح موضوع بتوفيق لا يا اختى الغالية لا يوجد اى رقابة او حظر قانونى على العمل فى الفوركس لك ولي جميع أعضاء

osama forexawy
05-30-2015, 15:12
(بســــــم الله الرحمــــن الرحيـــــــم
مرحبـــــا بكـــــم اخوانــــى الكــــرام فى منتـــدى فوركــس العـــرب
اتمنــــى للجميـــــع حظـــا موفقـــا :bravo:)
لما الرقابة القانونية على الفوركس هل نقوم بعمل مخالف للقانون او الشريعة هى تجارة مثل اى تجارة يقوم بها الناس فى اى مكان

mohamedpopo
06-15-2015, 23:20
لا مصر لا تضع اى مسالة قانونية
على الفوركس فانه تجارة اموال عادية جدا مثل البورصة و يمكنك
اخذ الاموال من الخارج بدون اى حدود الى حساب بنكى او
من بطاقة انستافوركس و ربنا معاكى

OSAMA AMER
06-22-2015, 14:37
بسم الله الرحمن الرحيم
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته اخوانى واخواتى اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا جميعا بخير
اختى الكريم انتى تتكلمى عن الفوركس وكأننا نتاجر فى المخدرات الفوركس تجارة عالمية يتعامل فيها علية القوم فى كل مكان مالمشكلة فى ذلك اذن

rachedcom
07-16-2015, 21:37

Angry falcon
07-24-2015, 15:48
لا يعاقب على الفوركس فى مصر لانه لا يوجد عليه اى مخالفات للفانون مع تمنياتى بالنجاح والتوفيق

a7med sniper
07-25-2015, 23:33
لا مفيش اى مشكله قانونيه اخى الكريم وعموما اخى لكريم بالتوفيق لكم فى التعامل به داخل السو قوالله المستعان

وميدج منالموضعات المميزه داخل هذا السوق والله يوفقكم

Angry falcon
07-26-2015, 19:18
نعم يا اخى لا يوجد اى مشاكل ف هذا لان الفوركس لا يجرم ف مصر مع تمنياتى بالنجاح والتوفيق

nizar hidouri
07-26-2015, 19:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
من المهم التثبت في الحالة القانونية و من بعد العمل
و اعتقد انه لا توجد اي مشاكل و لكن لابد من التاكد

karimovtich
07-26-2015, 21:22
الفوركس قانوني 100في الميه ولا اعتقد ان هناك اي مسالات قانونيه واو ملاحقه من هذا العمل لانه معتمد علي دراسات وعملشريف لا تشوبه شائبه

Schams
07-26-2015, 21:23
اخي الكريم جزاك الله خيرا على هذا الموضوع المليء بالمعلومات القيمة التي تفيدنا في مسيرتنا التجارية
ننتظر مزيدك املين ان تزودنا بكل ما هو مفيد و قيم...اخي العزيز
تقبل مروري واحترامي

rachadcom
08-13-2015, 20:34
بســـــم الله الرحمـــــان الرحيـــــم .... و الســـلام عليكــــم و رحمــــة الله و بركاتـــــه ...
نعم أحي الفروركس مهنة مرخصة و قانونية في جميع الدول......تقبــــــــل مــــروري و تحياتـــي .

bode.ma2lad
08-13-2015, 20:48
لا لا مش معقوله يكون الفوركس يعاقب عليه القانون , لأنو حاجه مش حرام ومش محظوره عالمياً , دا فلوس وتعاملات بنوك :)
مش معقوله هتبقى فـ الدنيا كلها عاديه وتيجي فـ مصر يبقى يعاقب عليها القانون !

عاشق الفوركس
09-11-2015, 00:26
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
والله الامر يعود للمصرين وللحكماؤ المصرييين والله اعلم بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله

mohamed gamal hamel
09-12-2015, 19:49
الحقيقه ان سوق الفوركس مالوش اها رقابه ف مصر بس ف شركه محترمه تقدر تتعامل معاها زي انستا

Hossam Samir
09-12-2015, 20:02
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بيك اخي الكريم ثانيا لا اخي لا يوجد خطاء قانوني اذا ما قومت بتداول
ف الفوركس وهوة عمل لا يعاقب علي القانون نهائي وانا اتداول عادي منذة سنوات والامر عادي
الفوركس زي البورصة بزبط المحلي ولكن با شكل عالمي مش محلي فا اذا كان التداول ف البورصة المحلي شي مخالف لقانون
كان هيكون الفوركس مخالف ايضا ولا اية توكل علي الله ولا تقلق نهائي وبتوفيق لك يا غالي

waleed shaaban
09-13-2015, 14:40
هذه حريه شخصيه ولكن الذى يعاقب عليه القانون هى ان تاخذى مال احد وتقوم بالمتاجره به فهذا يعد فى القانون المصرى توظيف اموال هذه النقطه فقط الذى يعاقب عليها القانون فهى اموالك وانت حره

MahmoudNofal
09-13-2015, 18:52
السلام عليكم
اختي الكريمة لا يوجد حظر قانوني على الفوركس في مصر اطمئني فانا ايضا من مصر و امارس التداول منذ فترة ولا توجد اي مشاكل قانونية فيما يتعلق بذلك
واتمنى لكي التوفيق في الفوركس

csebai11
09-13-2015, 22:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي على الموضوع
الفوركس عمل شرعي و قانوني مائة في المائة فلما سيتتبعونك

نادر صباح الدين
09-13-2015, 22:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، صديقتنا العزيز لا اعتقد أن هناك مشكلة قانونية بخصوص التعامل مع الفوركس، ذلك أنه لا توجد قوانين تحظر التعامل مع الفوركس بصورة عامة، كما أن تحويل مبالغ مالية من حسابات خارجية إلى حسابات داخلية لا تتضمن أية مخالفة قانونية، نتمنى لك التوفيق، وفي مقدورك أن تبدأي العمل بالحسابات الحقيقية، وفي مقدورك أن تبداي أيضا بتجميع البونص حتى يكون في مقدورك التداول به مع بداية الشهر القادم.

xmenflis1
05-30-2016, 03:18
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

ahmed 3of
05-31-2016, 04:18
استفدت كثيرا من اجابة الاعضاء و توضيحاتهم و اتمنى ان احقق ارباح كبيرة من دخولى هذا المجال

kariim18
06-23-2017, 17:51
مفيش اى مشكلة خالص من الناحية القانونية في مصر علشان هما مش ليهم دعوة الواحد جايب الفلوس منين
دى عبارة عن فلوس متحوله من الخارج الى حساب معين و البنك بياخد نسبته فا مش ليهم دعوة اصلا دا غير انهم مش عاملين قوانين علشان تنظيم الفوركس

xmenflis1
06-24-2017, 05:34
مرحباً
شكراً على إضافة
لا طبعا لا داعى لاى قلق انتى بتتعاملى مع البنوك بصوره طبيعه وسبق لى وان قمت بالتعامل والسحب
بتوفيق للجميع

فهمى لاشين
07-05-2017, 00:22
بسم الله
لم نسمع عن اى ممانعة قانونية لمارسة الفوركس فى مصر وكل الذى قد يحث هو سؤال عن مصدر الدولارات التى يتم تحويلها الى حسابك فقط
تحياتى

mgrochdi
07-05-2017, 02:11
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اعتقد انه لا يوجد اي منع ولا قوانين تمنع المتاجرة في الفوركس
العائق الوحيد هو كيفية الاستفادة من الاموال وسحبها
وشكرا

settouti
07-05-2017, 14:51
مشكور أخي الفاضل.
على هذا الموضوع الرائع ونتمنى أن نرى المزيد من
مواضيعك المميزة عسى ان نستفيد منها:happy::woo::p

Ahmedsai
07-06-2017, 18:26
شكرا على هذا الموضوع القيم أخي الكريم
لا تحاول الخروج على القانون و الاتفاقية التي تفرضها الشركة
تداول موفق

Mahamme
07-06-2017, 22:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
مغيش اي خوف اة قلق من العمل في الفوركس في مصر او اي دولة لكن البنوك المصرية فقط مش بتتعامل مع الفوركس ولو حولتي عليها ارباحك هيكون في خصم كبير منها والافصل التعامل مع البنوك الالكترونية

zakariacr07
07-13-2017, 15:39

لا توجد رقابة قانونية على الفوركس أختي الكريمة و أعرف الكثير من المصريين يعملون في الفوركس بدون أي مشكل

settouti
07-13-2017, 16:51
جزاك الله خيراً عزيزى
على الموضوع الرائع والمميز
دام لنا تميزك وحضورك الرائع
لك مني ارق المنى
شكراً