PDA

View Full Version : الغني من الفوركس

ABDERRAOUF HAMOUILLI
09-25-2016, 21:23
الغني من الفوركس
تعامل مع السوق باتقان

قد يتطلب منك هذا الوقت والجهد والمثابرة وتحمل المسؤولية و التعلم ويجب عليك الإلمام بكل صغيرة وكبيرة تتعلق بفاهيم هذا السوق ومكنوناته ، وتعلم أساسيات هذا السوق أولاً وتتبع تحركاته باتقان وهناك العديد من المصادر التي قد تساعدك على ذلك والتي تنمي قدراتك و تصقل معرفتك وخبرتك التداولية في هذا المجال وهنا يكمن النجاح، فالصبر وبذل الجهد والعطاء أساس الوصول إلى طريق النجاح، واتقان استخدام الاستراتيجيات المناسبة وتطبيق النصائح وادوات التداول والمؤشرات المختلفة بصورة احترافية، ولا بد من الحديث عن أهمية الوعي والإدراك لتوجهات السوق وتحركات الأسعار وربط هذه التحركات مع الخطة ودراسة مدى مرونتها مع مستجدات هذا السوق المتقلب، ويجدر الحديث هنا عن كمية المخاطرة التي يمكن تحملها لهذا التداول.

لا تجعل عواطفك تخدعك

قد توقعك عاطفة حب المال والأحلام الوردية إلى التسرع ودخول عالم استثمار الأموال بمجرد التفكير فيه أو حتى انخداعك بما تراه من إعلانات ومغريات أو اتباع أحدهم بما يفعل بمجرد تحقيقه لبعض الربح، ولكن الموضوع ليس بهذه السهولة، وبنفس الوقت يمكنك اتباع ما تحدثنا عنه ولكن بطريقة عقلانية وسليمة ومدروسة بجميع اتجاهاتها فالتسرع هنا قد يوقعك ويبعدك عن حلم الثروة.

doaa sary
09-26-2016, 19:06
عشان تبقا غنى
لازم يبقا معاك راس مال محترم
وحساب تشتغل بيه
ويكون عندك خبرة والغنى مع الوقت طبعا مش ف ساعتها
لا ع الاقل تاخد وقت سنتين تلاتة
بالتوفيق ليك وللجمييع

Iheb1302
09-26-2016, 21:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا تفكر في الثراء من الفوركس من أول مرة تدخل فيه السوق
فهذا يأتي بالمثابرة و التعلم و الالتزام شكرا على الموضوع

lionardodicaprio940
09-26-2016, 21:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
يالتاكيد يا اخي ان عملت بجد واتقان سوف تاخد الاموال مهما
كنت بطيء
بالتوفيق للجميع وشكرا

michael1
09-26-2016, 21:47
من الممكن طبعا ان نربح الكثير من الاموال فى الفوركس والتداول ايضا
ومن ان الربح يمكنه ان يريحك فى الحياة
وانه من الجيد ان نربح الاموال بسهولة

ebn masr
10-15-2016, 10:55
اكيد طبعا انت كلامك صحيح والعوامل التى ذكرتها بالفعل هى تلك العوامل والاسباب التى تؤخر وتجعل المتداول غير رابح

antr
10-15-2016, 12:18
الغنى من اى مجال هو شىء جيد لكن الفكرة ان الفوركس صعب ولازم تنتبه انه من الممكن ان تخسر نفس احتمالية المكسب يعنى انتبه

latraaa
10-15-2016, 21:16
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح العالي القيم و على المعلومات الراقية التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، مشكور أخي الكريم و بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

zizoo99
10-16-2016, 13:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخى العزيز شكرا لك على مشاركتك الطيبة فالكل و من اولهم انا كنت اتداول بطريقة عشوائيه حسب الاحساس و العاطفة و لكن تعلمت بمرور الوقت ان لهذا المجال اصول و فنون و صبر و ادارة رشيدة لراس المال و احتراف

ahmadinho100
10-16-2016, 13:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بالكبع يا اخي يجب ان تتعامل مع السوق باحترافية و لاكن هادا يأتي من فراغ بل ياتي من جهد و خاصة من الخبرة الكبيرة

rokym15
10-24-2016, 00:52
السلام عليكم ورحمة الله
لا أرى عيبا في وضع الغنى كهدف مستقبلي, فالطموح حافز جيد لابد منه, لكن يجب العمل عليه و المكافحة من أجله, والله الموفق

csebai12
10-24-2016, 02:18
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
سوق الفركس سهل التعلم لكن الارباخ تاتي بصعوبة و خذا بسبب النقص الداءم للخبررة

bakup28
10-24-2016, 05:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
يجب ان تتعامل مع السوق باحترافية و لاكن هادا
يأتي من فراغ بل ياتي من جهد و خاصة من الخبرة الكبيرة

zezo3
11-07-2016, 20:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتنا بمنتدانا الجميل اخي الكريم علشان تبفى من الاغنياء لازم يكون معاك راس مال قوى تقدر من خلاله انك تحقق ارباح طائله لكن مينفعش يبقى معاك 100 دولار مثلا وتقول انا هبقى غنى بيهم وهحقق ثروه طائله

boukahil amine
11-07-2016, 21:03
الــســلام عــلــيــكــم و رحــمــة الله و بــركــاتــه
شكرا على هذا الدرس الجميل يا أخي الفاضل الذي يدفعك لتعلم الفوركس والاعتماد على نفسك في تحقيق الربح و اختراع استراتيجيات جديدة من تحليلك الخاص

mourada
11-09-2016, 11:53
اخي الكريم انا اعتقد انه لكي تكون غني من الفوركس لازم تكون غني اصلا لتدخل السوق براسمال كبير و تزيد من ثروتك اما اصحاب الحسابات الصغيرة فلا يمكن ان يحققوا الغى من الفوركس

rahigrib
11-09-2016, 12:12
و هو كذلك اخي في هذه النصائح التي توجه المتداول الى الوجهة الصحيحة في التعامل مع الفوركس
كما ان الغنى يكون من الذين يتقنون العمل وتكون لهم صبرا في التداول وعدم التسرع

bakdz
11-09-2016, 13:06
الســلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
صحيح انه يستطيـع المتداول ان يصبح غنيا من هذا السووق و لكن يا أخي الكريـم الغنى لا يأتي بالصدفة و انما يأتي بالعمل و الصبر و الححكمة .

yeslam
11-09-2016, 13:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته التوفيق في الفوركس لاياتي بالتمنى ولا بالمغامرة يحتاج لجهد ولبحث عن كل مايتعلق
في هذا العلم بعد الاتقان يحق للشخص الحلم بالغنى

sob81
11-09-2016, 13:39
الغنى من الفوركس من الممكن اخى ان تعمل ثورة كبيرة من الفوركس ولكن يجب عليك اولا معرفة كل شئ عن الفوركس واختيار
الصفقات الجيدة التى تعملها فى التداول

yyahhyaa
11-09-2016, 13:42
السلام عليكم

أريد أن أضيف أنه الأن قد أصبحت الفوركس تعطي أكثر من السابق بسبب تدني سعر الصرف لدولنا

الجنيه المصري والليرة السورية في حالتي وهذا ما يزيد القدرة الشرائية لتجار الشركة ويساعدنا أكثر في تدبر أمورنا

zezo3
11-09-2016, 14:15
اخي الفاضل بالنسبة للغنى من الفوركس هو طبعا امر وارد بطبيعه الحال لكن زى ماحضرتك قلت كدا فى المقاله الرائعه بتاعتك لكن المووضوع صعب طبعا مش سهل خالص عايز تعب وجهد وصناعه محترفه جدا

akram mohamed obaid
11-15-2016, 09:21
يمكن ان تحصل من خلال هذا السوق الكثير من الأموال ويمكن ان تجعله كوظيفه دائميه لك لكن هذا الأمر كما أسلفت اخي يحتاج إلى الكثير من الجهد والمثابرة والصبر الطويل واستخدام الاستراتيجيات وتطبيقها بشكل عملي على صفقاتك

sob81
11-15-2016, 11:33
الغنى من الفورك سمن الممكن اخى ان تربح من الفوركس بشكل جيد ولكن يجب عليك اولا تعلم الفوركس جيدا وتبداء فى
التجارة بطرقية صحيحة وادارة راس المال الجيدة

magdy mahmud
11-15-2016, 13:38
عندك حق اخي الكريم الكثير منا دخل مجال الفوركس وهو يظن انه كنز علي بابا سيتم ربح الملايين من الدولارات منه وهذا اكبر سبب للفشل في الفوركس لانه بمجرد دخولك في الفوركس تعرف انه مجال عمل حقيقي يحتاج للتعب والتعلم لكي تنجح وتحقق الغني الكبير

Iheb1302
01-11-2017, 10:08
مرحبا أخي الكريم لا تفكر في الثراء من الفوركس من أول مرة تدخل فيه السوق
فهذا يأتي بالمثابرة و التعلم و الالتزام شكرا على الموضوع بالتوفيق و الارباح

big.pharaoh
01-11-2017, 10:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... لو عندك خبره وادارة رأس مال صارمه. ورأس مال مش كبير ومش قليل. هتقدر تعمل حاجه كويسه جدا من السوق ده

creatorman1978
01-11-2017, 11:00
لا تجعل الفوركس كمادة لجعلك غنى ... ان فكرت بهذه الطريقة فانك ستخسر اجلا ام عاجلا ..
لذلك حاول النجاح فى الفوركس كنظام عمل بدلا من التفكير فى ربح الاموال

hosam2020
01-11-2017, 11:06
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اذا تعاملت مع الفوركس كمصدر دخل و بجديه يمكنك ان
تحقق ارباح كبيره منه و توصل لدرجه انك تبقى غنى من الفوركس

123Hasnaa123
01-11-2017, 11:18
صدقت/ي
الغناء من الفوركس فعلاً شئ مش سهل مثل ما ذكرت
الكل فالبدايه بيكون فاكر نفسه هيعمل مليارات فيوم واد
لكن الواقع غير كده تماماً والحمدلله اننا عرفناه
بالتوفيق

جمال صادق
01-11-2017, 11:30
الغنى من عند الله و لكن الفوركس يعتب رتجارة فمن الممكن ان نعمل على تعلم الكثير من الاستراتيجيات التى تساعدنا على تحقيق اى ار ارباح

tamermosa
01-11-2017, 11:32
مظبوط اخى الفاضل فيجب الا نترك عواطفنا تخدعنا بحلم الثراء السريع
كما تروج لنا الاعلانات ، فالفوركس يحتاج الى تعلم جيد و صبر

ابوفؤاد
01-11-2017, 14:16
لابد لك من خطه تقوم على اساسها بالتجاره و الدوال و دون ان تضع اى من خيارات العاطفه و التى تجعل منك متدوال محتار و هذا ما يضيع المال منك و بالتالى انت ان تجمع المال من الخو تخسره بسرعه

big.pharaoh
01-11-2017, 15:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... في فريقاسمه فريق السباحف مش كل الناس سمعت عنه الفريق ده منه فريق عربي ومنه فريق اجنبي وقدروا يحققوا المليون

lyo
01-11-2017, 15:16
شكرا لك عن هدا الموضوع
بالفعل كل شيئ ممكن ولسيما من تجارة الفوركس ولكي تريد ان تصبح غنيا يجب عليك التحلي بالصبر والزيادة في دراسة الفوركس لكي تصبح د خبرة قوية

jaouad ouaiss
01-11-2017, 15:18
حياك الله على موظوعك القيم هدا احب المطالعة على مثل هده المواظع لانها تزيدنا قربا نحو الفوركس وتعرفنا به اكثر ارجو ان تتواجد مثل هده المواظع دائما في منتدنا الغالي

wwwfox12348
01-11-2017, 15:20
يمكنك ان تصبح غني من الفوركس ولكن ليس في يوم او اثنين او ثلاثه بل بالمثابره
والعمل والوقت مثلا سنتين او ثلاثه ع الاقل لتصل لما تريده
ف نصيحتي لك ان تواصل التقدم واعرف معلومات اكثر عن هذا السوق
واصبر وحتما ستنال ما تريده وشكرا

جمال صادق
01-11-2017, 15:32
تحقيق الغنى من سوق الفركس يمكن الوصول الية من خلال احتراف الكثير من الاستراتيجيات المؤكدة للعمل بها و لابد من ان نجد ا هناك اعتبارات مفهومة لذلك

ahmed samaha
01-11-2017, 15:42
الغنى من الفوركس لايأتى على طبق
فيجب التعلم والمثابرة
بالاضافه الى رأس مال للمتاجرة
والاستراتيجيه الناجحه وادراة رأس مال صارمه
التوفيق لى ولكم اصدقائى

Saeed EL Sayed
01-11-2017, 16:14
مشكور اخي الكريم علي موضوعك الرائع وعلي كلامك السليم بنسبه 100% الي يجب علي كل متداول انه يعمل بالكلام دا علشان دي حقيقه السوق ومفيش اي متداول ناجح مش بيعمل كدا ولا يكون عارف اكلام دا بالتوفيق للجميع

محمدفؤاد
01-11-2017, 16:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الغالى يجب ان تتعامل مع السوق باحترافية انا كنت اتداول
بطريقة عشوائيه حسب الاحساس و العاطفة و لكن تعلمت بمرور الوقت ان لهذا المجال اصول و فنون

Ayman Abdellatif
01-11-2017, 16:30
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
مشكور اخى الكريم على موضوع الغني من الفوركس فوجود رسمال معقول و تحليل الصفقة بشكل سليم قبل الدخول و الالتزام بالاستراتيجية المتبعة فى التداول سوف ياتى الربح و التوفيق من عند الله

nonam
01-11-2017, 21:18
السلام عليكم .... انت من الممكن ان تكون غني بس من اللازم ان يكون في ادوات للتعامل مع السوق وكمان التعامل مع الادوات الفنية الحقيقية اللي من الممكن ان توضح ليك الطريقة اللي انت بتتعامل معاها في السوق الحقيقي وكمان الادوات الفنية

latraaa
01-11-2017, 22:36
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و عل الطرح القيم و ارى انه لابد من العمل على التعلم الحقيقي لكي نصل إلى ما نريد إ نشاء الله من نتائج قيمة م فيدة إ شاء الله، بالتفويق لك و للجميع إ نشاء الله أخي الكريم

Samira shabban
01-11-2017, 22:37
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المعلومات المفيده لكل متداول مبتدئ فى مجال الفوركس حيث ان يمكنك تحقيق الفنى من الفوركس ولكن بالدراسة واكتساب الخبره والمهاره...

Shadyy
01-11-2017, 22:41
السلام عليكم و رحمه الله عشان تبقي غني لازم يبقي عندك صبر و اراده و معرفه الحاجات ديه لو اتملكتهم هتبيقي ان شاء الله غني بس اهم حاجه تمشي بيهم و تعمل استراتيجيه كويسه و لو معاك راس مال كبير شويه ده هيساعدك ان تكسب اكثر و اسرع و توصل للغني اللي انت عاوزه و بالتوفيق

acc-hossam
01-13-2017, 01:30
الغنى من الفوركس امر سهل ولكن الغير سهل هو الاستمرار فيه ولذلك لابد من الابتعاد عن الطمع والتحلي بالصبر والتعامل مع السوق بشكل من الواقعيه واتمنى ان يصل الجميع الى ما يريد من خلال العمل بشكل جيد

Karim Atef
01-13-2017, 01:41
الغني في الفوركس شخص طموح ووصل الي الاحتراف بمجهوده لانه قرر ان يصبح هذا
من معرفته للفوركس بصوره صحيحه واتقانه وكسب العديد من المعلومات التي تجعله محترفا
ولذلك مع اداره راس مال صحيحه واتباع نظام الفوركس الصحيح مع الالتزام وموفق للجميع

saif12
01-13-2017, 01:51
شكرا على هذه النصائح المفيدة
الحلم وحده لايكفي

fares2alex
01-13-2017, 01:57
اخي الغالي انا من راي الشخصي ان الغني في سوق الفوركس هو التاجر القنوع الذي يتسمبالصبر

والتاجر الذي قتلب اتلطمع الغريزي الذي بداخله والتاجر الذي يعتمد على ادارة راس المال الصحيحة

alonsoo
01-13-2017, 07:28
والله بص انا سمعت الكلام ده كتير ان فى ناس اغتنت جدا من الفوركس وفى ظرف سنين قليلة ومعدودة واكيد الكلام صح لكن الاهم اننا يكون عندنا خطة للوصول لده
وانا اعتقد ان ممكن بسهولة عمل مليون دولار من 1000 دولار فى ظرف 3 الى 5 سنين بس مين هيلتزم الفترة دى كلها بنظام واحد ويكون عنده صبر ؟
دا المهم

freetrade
01-13-2017, 07:31
تحقيق الثراء من الفوركس حلم يراود كل العاملين فيه ومع انعدام خطة واستراتيجية وانضباط في ادارة الحساب لا يمكن ان يتحول الحلم الي واقع ابدا

mahmoudfayed7
01-13-2017, 07:35
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
من اللازم ان يكون المتداول بدراية كاملة بكل صغيرة وكبيرة ان لا يطمع
وان يجتهد و يثابر ويتعب اذا كان يريد الثراء والغنى من الفوركس

جمال صادق
01-13-2017, 09:11
اعتقد ان الغنى من سوق الفوركس يكون قائما على عدة محاور منها ما هو اساسى و استراتيجيى و منها ما قابل للتطبيق و العمل النفسى مثل التحكم فى الطمع و الربح و الخسارة

latraaa
01-13-2017, 18:40
مشكور لأخي الكيرم على الموضوع و على الطرح و على الراي و ارى ان المتداول العقلاني هو من يضل في نهاية المطاف إلى النتائج القيمة إن شاء الله، مشكور أخي الكريم و بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله أخي الكيرم

maryam1
01-21-2017, 20:45
جزاك الله خير ايها العضو الكريم على مشاركة هذا الموضوع الهام معنا و الذي يفيد الكثير من المبتدئين و اتمنى ان تشاركنا في مواضيع اخرى
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

Rozeta
01-22-2017, 00:12
نعم اخي فأن مع الجد ولاتقان وعدم التسرع فاسوف ياتي لك المال حتي وان كان ضعيف بارك الله فيك علي هذه المعلومات

a7medsedik
01-22-2017, 00:15
الغني من خلال التداول في الفوركس لا يتحقق لكل من دخل خدا السوق العظيم هو امر ليس باليسير ومن يصل له فهو عصارة جهد وعلم ومثابرة علي التداول ومتابعه للسوق بشكل كامل

محمد صلاح
01-22-2017, 00:35
للاسف الفوركس نسبة الخسارة اكبر من نسبة الربح ومش بالسهل ان الواحد يحقق ثروة منه بسهولة عشان كدة لازم تركيز ولازم ادارة لراس المال

hala ramadan
01-22-2017, 00:44
اخي الفاضل بالتعلم يمكنك الوصول الي كل ما تخطط له
وتحقق اهدافك
ولكن عليك ان تصبر ةتبذل اقصي جهد للوصول الي الاحترافية

karkory100
01-22-2017, 00:47
النجاح فى سوق الفوركس ليس بل بالأمر الهين ، فهو يحتاج إلى بحث دؤوب مستمر عن كل ماهو جديد ، مع التعلم من الأخطاء ، وبمرور الوقت تتكون الخبرات ليصبح لكل متداول فلسفة خاصة ، لكن مهما تشعبت الرؤى تظل عوامل النجاح لدى الجميع ثابتة لاتتغير ، ويحرص على إتباعها المحترفون قبل المبتدئون .. نذكر منها :
أعداء الفوركس ثلاثة : الطمع ، الخوف ، الجهل .. سبب واحد من هؤلاء كفيل بنسف حسابك فى غضون أيام قلائل .. فكن على حذر .
لاتتاجر وقت الأخبار أو النشرات الإقتصادية أو إذا حدث ظرف طارئ سواء كانت كوارث طبيعية أو بشرية ، ففى هذه الأوقات تتحرك أسعار العملات بطريقة عشوائية غير مدروسة ، وغير خاضعة لأى مؤشر .
أفضل زوج يمكنك المتاجرة به هو اليورو/ دولار .. ففى هذا الزوج تكون مؤشرات الحركة صعودا وهبوطا أعلى مايمكن ، وبالتالى فنسبة الخسارة فى تداوله تكاد تكون نادرة .
يعتبر زوج العملات دولار/ ين من أفضل الأزواج من حيث خضوعه لحركة المؤشرات والتوقعات ، كما أن نسبة مخالفته للإحتمالات هى الأقل بين الأزواج الأخرى من العملات .
يفضل الإبتعاد عن التداول بالعملات الهجينة .. فالإسبريد الخاص بها أكبر من المعتاد ، كما أن نسبة خضوعها للمؤشرات منخفض ، وإذا كانت لديك الرغبة فى هذا النوع من التداول ، فعليك بدراسة أنماط تحرك الأسعار لتلك العملة ، وتحديد نقاط الإرتداد السعرى المعتاد .
أقوى وأهم خبر يؤثر على سعر الدولار هو تقرير التوظيف بغير القطاع الزراعى ، ويصدر هذا الخبر غالبا يوم الجمعة الأول من كل شهر .. أما الخبر الثانى من حيث الأهمية فهو معدل سعر الفائدة .. والجدير بالذكر أن العلاقة بين هذين الخبرين وسعر الدولار علاقة طردية بحتة ، فإذا جاء هذا الخبر بمؤشر إيجابى يؤدى ذلك إلى إرتفاع سعر الدولار ، والعكس صحيح

Mahmoud hesham
01-22-2017, 00:52
السلام عليكم اهلا اخى العضو
انا اعتقد ان د يتطلب منك هذا الوقت والجهد والمثابرة وتحمل المسؤولية و التعلم ويجب عليك الإلمام بكل التفاصيل صغيرة وكبيرة تتعلق بمفاهيم هذا السوق سوق الفوركس ؟.:"؟.:"

him
01-22-2017, 00:57
السلام عليكم يا اخي الفاضل
مشكور جدا لطرحك ذلك الموضوع الغني من الفوركس

بارك الله فيك انتظر المزيد منك بالتووفيق لك وللجميع
تحيااااتي لك تقبل مروري

Mony Ezzat
01-22-2017, 01:12
بسم الله الرحمن الرحيم
انا قريت اكتر من موضوع بيتكلم عن العواطف هي ايه حكاية العواطف مع الفوركس انا لحد دلوقتي شايفه اني متحكمه في اعصابي

vipx25
01-22-2017, 01:21
لا تفكر في الثراء من الفوركس من أول مرة تدخل فيه السوق وليس الربح ببعيد ولكن يحتاج الى بعض الوقت وشيء من التعليم والفراغ الوقتي

Ayoubsrv
01-22-2017, 01:53
السلام عليكم
بطبيعة الحال لابد من منهج واهداف من هدا السوق وممارسة مع تفادي الاخطاء وعدم التسرع في اخد القرار لتحقيق النجاح

عبد الرحيم رافا
01-22-2017, 20:09
السلام عليكم و رحمة الله
الاغنياء في الفوركس كثيرون كما يمكن ان تجد من تسبب الفوركس في فقره ايضا هم الاغلبية الساحقة بالتوفيق

Mr Fathy
01-22-2017, 20:11
بسم الله الرحمن الرحيم اكيد يا زعيم مفيش حاجة اسمها احلام وردية والكلام ده لان ده مشروع مش رايحين نسرق بنك يعنى

muhammad ismail
01-22-2017, 21:05
طبعا مفيش حاجه بتتحقق بين ليله وضحاها ولكن الموضوع بيحتاج شغل كتير وصبر وعمل بتركيز
وممكن يحتاج الى تفرغ لتحقيق الارباح المرجوة

him
01-24-2017, 16:36
السلام عليكم يا اخي الفاضل
مشكور جدا لطرحك ذلك الموضوع الغني من الفوركس

بارك الله فيك انتظر المزيد منك بالتووفيق لك وللجميع
تحيااااتي لك تقبل مروري

bassem forex
01-31-2017, 00:29
كثيرا ماياخذنا حب المال والطمع في سوق الفوركس فتجدنا نجري بعمى وراء عواطفنا التي تحب ربح المال بسرعة وهذه هي اكبر غلطة في هذا المجال

alasfarahmad
01-31-2017, 00:32
السلام عليكم ورحمة الله
صديقنا الكريم، بالفعل تشكل العواطف العامل الأكثر خطورة في عالم التداول، فمن المعروف أن رغبات المتداول وعواطفه تدفعه في كثير من الأحيان إلى البحث عن أقصر الطرق لتحقيق المنافع، غير أن هذه الطرق غالبا ما تحمل الأخطار التي تهدده، مما يدعو إلى ضرورة الحذر مشاعره وأحاسيسه عند التداول، مشكور على ملاحظتك، ونتمنى لك التوفيق.

Gooo
02-03-2017, 20:10
مشكور على الموضوع الجميل وكذلك الاعضاء الذين شاركوا بمساهماتهم حيث قمت بالاسفادة بالعديد من المعلومات حيث انا جيد بهذا المنتدى الرائع واتمنى ان احقق بعض البونص واربح من سوق الفوركس

big.pharaoh
02-08-2017, 23:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... الغنى من الفوركس موجود ولكن علشان تغنى منه فانت لازم يكون معاك رأس مال كبير تقدر انك تكسب منه كويس

m7med
02-08-2017, 23:45
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
فعلا اخي الكريم معك حق في هذا الكلام فالفوركس من اسرع انواع التجارة من حيث الربح و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

latraaa
02-09-2017, 11:46
و الله يا اخي الكيرم الأمر ليس باللأمر الصعب و إنما يمكنك أن تقوم به و عليه اقو للك وللجميع أخي الكيرم أنه من الأفضل العملعلى التعلم و العمل على تكيون رأس مال قوي لكي تسمتر في السوق و تحقق الكثير من الناتئج القيمة المفيدة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

LAMIA1976
02-09-2017, 11:52
بسم الله الرحمن الرحيم من اكيد التداول في الفوركس راح يخليك غني لاكن يمكن يخليك افقر واحد لهدا لابد من اخد الوقت للتعلم و السلام عليكم و رحمة الله و يركاته

rix215
02-09-2017, 21:37
بسم الله الرحمن الرحيم
لن تصبح غنيا بين ليلة وضحاها فهؤلاء قد استحقوا ما تعبوا من اجله
بالتوفيق للجميع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله و الحمد لله
اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد

big.pharaoh
02-09-2017, 21:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... الغنى من الفوركس يحتاج الة خبره كبيره لازم تكون متمرس للفوركس من سنوات ومعاك رأس مال مش قليل

Mustafa gamal
02-09-2017, 22:43
يجب على كل متاجر في سوق الفوركس ان يدير رأس ماله بحرص و ذلك عن طريق وضع حد اقصى للخسارة على كل صفقة

skylol
02-09-2017, 22:47

اخي الغالي موضوع في غاية الاهمية وانا استفدت كتير من الموضوع اتمنى يكون الجميع قد استفاد وبالتوفيق للجميع

emin14
02-09-2017, 22:58
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح العالي القيم و على المعلومات الراقية التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، مشكور أخي الكريم و بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

Samira shabban
02-10-2017, 00:31
لكى تربح من اافوركس وهذا ممكن طبعا عليك بدراسته ومعرفه كل ادواته
والتدريبب علىى الحساب التجريبى كذا شهر وطبعا البحث عن استراتيجيه ناجحه والالتزام بها .....
وشكرا

مروه عصر
02-10-2017, 01:10
السلام عليكم
الغنى فى الفورك سيتحقق من خلال العمل على اتقان السوق وكيفيه التعامل معه من خلال معرفه متطلباته واهدافه واساسياته وعوامل نجاحه التى يجب اتباعها ......

nour3iny
02-10-2017, 01:40
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
الغنى فى الفوركس يتطلب اولا راس مال كبير + خبره جيدا مع الصبر وعدم الطمع وكل ذلك يتطلب وقت طويل للوصول للغنى

latraaa
02-10-2017, 13:36
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و ارى نه يمكننا أن حقق الكثير من الناتئج الراقية القيمة إن ساؤ الله، و على اية حال أرى أنه من الأفضل العمل على التعلم الحقيقي لكي تثل إلى ما نريد

ashmawey
02-10-2017, 21:11
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

zunebha
02-10-2017, 21:14
السلام عليكم ورحمة الله وتاعلى وبركاته
انا في اعتقادي لا يوجد غني من الفوركس بل يوجد مغامر من الفوركس
الفوركس يحتاج الى خبرة كبيرة وعقد صفقات دائمة لكي نتمكن من اكتساب الخبرة اليومية
جزاكم الله كل خير ومزيد من النجاحات لنا ولكم وشكرا

عبد الرحيم رافا
02-15-2017, 21:15
السلام عليكم و رحمة الله
لكل من يفكر يا اخوتي في الغناء من الفوركس في رمشة العين انت تضيع الوقت لان الفوركس استثمار على المدى البعيد

grow
02-15-2017, 21:22
عشااان تبقا غني كما تقول يا اخي
محتااج راس مال كبير
محترم كدا لان كل ما راس مالك يبقا كبير كل ما فرصتك ف الربح هتبقا اكبر
بالتوووفيق للجميع

aki
02-15-2017, 21:24
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
شكرا لك يا اخي الفاضل على هذا الموضوع المفيد استفدت منه كثيرا اتمنىا ن تشاركنا ومواضيع مشابهة في المستقبل.
حظ موفق

ashmawey
02-18-2017, 14:38
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , ويمكنك ان تبدا صغيرا حتى تكبر ولكن بالعلم والمعرفة والتجربة ستصبح من اصحاب الملايين
مع خالص الاحترام و التقدير

abumazen
02-18-2017, 14:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته والله يا اخي كل ما ذكرته سليم واذا التزمنا بهذه الجوانب في التداول سوف نحقق ارباح لا تتخيلها ولكن للاسف الالتزام ينقصنا

Samira shabban
02-18-2017, 16:52
طبعا حلم الثراء من الفوركس لن يكون سهل وليست الطريق السهل الذى يعتقده الاخرون
وانما تاتى بالدراسه والعمل والاجتهاد ومتابعه التدريب على الحساب التجريبى ....

ahmedm
02-21-2017, 15:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تقدر تحقق كل احلامك من خلال الفوركس زي مالمهندس بيحقق كل احلامه من الهندسة مثلا بس الفرق انه هو بيدرس كويس جدا ويتعمل كويس جدا علي العكس من الناس هنا يدوب بتتعلم الاساسيات وعايز يروح يتداول تحياتي لك اخي الكريم وتقبل مروري

zakariacr07
02-21-2017, 19:07
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

نعم أخي يجب التعامل مع الفوركس بجدية لكي نحقق الارباح و كذلك أن لا نترك العواطف تتحكم فينا

magic777
02-21-2017, 21:27
الفوركس متبصش ليه على اساس انه مجال الثراء السريع لان لو عملت كده هتضيع وقت وجهد على الفاضي هو زي اي سوق لازم هتاخد
فيه على قد ما تعطي ومع الخبره هتزيد الارباح

stethoscope
02-21-2017, 21:35
اسباب الغنى من الفوركس قد تكون كثيرة ومختلفة من شخص لشخص فيوجد شخص يمكنه عمل راس مال من مبلغ صغير ويوجد اخر لا يمكنه ان يحافظ على راس المال حتى لو متوفر له تداول ناجح

Samira shabban
02-22-2017, 00:39
السلا م عليكم ...الحقيقه الفوكس مجال كبير وواسع
وله تعريفات وادوات وتحليلات كثيره واذا كنت ترغب فى تحقيق ارباح منه يجب عليك دراسته وفهمه
قبل دخول السوق ....

hamadasalama
02-22-2017, 00:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الغني من الفوركس وهم عايش فيه جميع الناس فالفوركس يا اخي ممكن ان يكون مصدر للربح قوي وافضل مصدر علي النت ولكن ليس وثيله للثراء

tahar2015
02-22-2017, 01:34
السلام عليكم ورحمة الله لابد لك من خطه تقوم على اساسها بالتجاره و الدوال و دون ان تضع اى من خيارات العاطفه و التى تجعل منك متدوال محتار و هذا ما يضيع المال منك و بالتالى انت ان تجمع المال من الخو تخسره بسرعه

ابوعلى
02-22-2017, 02:45
السلام عيكم ورحمه الله اخى الكريم اكيد بس انت لازم تعرفا نى زى ما الفوركس بيكسب اوى ممكن يخسر اوى كل حاجه بتعتمد على قد ايه انت فاهم وعارف الشغل

ahmedmahmoud2017
02-22-2017, 02:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الغني من الموكد انه سبب لوصول بعض الباشخاص لمستوى جحيد جدا داتخل الفوركس من الارباح بالتاكيد

ali gamal
02-22-2017, 03:02
زم يبقا معاك راس مال محترم
وحساب تشتغل بيه
و بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

Sofien
02-22-2017, 05:51
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، أقل جميل ويحمل في استريح الكثير من النصائح التي يجب على كل متاجر يريد

الناجح الدائم في الفوركس أن يأخذها بعين الإعتبار ويتعلم الكثير من تجاربه وفشله حتى يبني نجاحاً

bakup28
02-22-2017, 05:53
يجب ان تتعامل مع السوق باحترافية و لاكن هادا يأتي
من فراغ بل ياتي من جهد و خاصة من الخبرة الكبيرة

tolin
02-23-2017, 02:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.....اكيد عشان نوصل للغنى من الفوركس محتاجين نتعلم ونصبر ومع الوقت والممارسة هيبقى عندنا الخبرة اللى بيها هننجح

magic777
02-23-2017, 14:22
تحقيق الغنى في اي مجال بيعتمد اولا واخيرا عليك وعلى عملك ونظامك وايضا استعدادك لبذل الجهد والتعلم حتى تصل لمستوى الي بتحلم
به او للارباح التي تريدها لك

Ayman Abdellatif
02-23-2017, 15:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
اخى الكريم مشكور على هذا الموضوع و ما اتى به من نصائح عن اهمية التحلى بالصبر فى التداول بالفوركس و ان يكون هناك ادارة رسمال قوية لضمان البقاء و حجم راس المال كلما كبر امكن تحقيق ربح مرضى و بالطبع بالتوفيق من عند الله

ali gamal
05-12-2017, 21:26
وحساب تشتغل بيه
ويكون عندك خبرة
وهذا ياتي من جهد و خاصة من الخبرة الكبيرة

shr
05-12-2017, 21:33
اهم شي فالتداول انك يكون ليك هدف يومي او بغض النظر عن المده لانو التداول العشوائي بخسر كتير

bakdz
05-12-2017, 21:43
يستطيع المتداول ان يصبح غنياا من هذا الجال و لكي ذلك لن يأتي بسهلو كما يعتق البعض وة انما يأتي بالعمل و التعب .

Farida Mahmoud
05-12-2017, 21:57
فعلا كلام مهم جدا السوق محتاج صبر وعزيمه لان كلنا لازم نخسر لكن الشخص الي هيياس من اول مره دا هيخرج بره المجال خالص لازم الحجمه في كل شيء اولا واخيرا

Mohamed Alsaeed
05-12-2017, 22:46
عشان تبقا غنى
وحساب تشتغل بيه
بالتوفيق ليك وللجمييع

M0hsenalawady
05-12-2017, 22:57
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
اخي العزيز اعتقد ان كلامك صحيح ممكن جدا ان تكون غنيا من تجارة الفوركس ولكن بالعلم و العمل والدرايه بامور السوق والتحليلات والمؤشرات المالية وتحليل الاخبار الاقتصادية والسياسية ووجود استراتيجية جيده والصبر وعدم التسرع والبعد عن العواطف الي جانب الهدوء والاسترخاء واداره راس المال

Hamza El36
05-12-2017, 23:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
مفاتيح الفوركس اجتناب الطمع, اجتناب التسرع,...
استعمال التركيز والتحكم في العواطف...
مع متمنياتي بالتوفيق للجميع بإذن الله.
وتقبل مروري..
تحياتي.

medeldon
05-17-2017, 01:51
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته يجب ان تكون صبور في الفوركس
فلا يوجد فيه ربح ساريع فقط مع الصبر تحقق الكثير

cladiator2007
05-17-2017, 02:15
مشكور اخي الكريم على الموضوع الهام و على الراي و على الطرح العالي القيم و على المعلومات الراقية التي تقدمت بها و الاخوة الاعضاء و تفاعلهم الايجابي الدي أتمنى أن يستفيد منها الجميع إن شاء الله، مشكور أخي الكريم و بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

ahmedmahmoud2017
05-17-2017, 02:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته التعامل السليم من الفوركس والتحليل افني كلا الطريقين يودي الى الوصول السليم الى التداول الناجح

hamadasalama
05-26-2017, 16:46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الغني من الفوركس امر صعب جدا لانه سوق متذبذب وصعب ومعقد ولكن يا اخي المحترم ان يكون هدفك هو ربح شهري ثابت هو افضل شئ..............

fouadar
05-26-2017, 17:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
نعم فعلم النفس متداخل مع عالم الفوركس وله تأثير كبير في التداول
تقبل مروري جزاك الله خير

alaa50
05-26-2017, 17:28
من الممكن الحصول على ارباح من سوق الفوركس لا يمكن الحصول عليها من اى مجال استثمار اخر
ولكن الامر يحتاج الى تنظيم وفهم لسوق الفوركس اولا ووضع خطة تداول ناجحه والالتزام بيها

Jordan forexyy
05-26-2017, 18:08
اخي اشكرك ع رايك والفوريكس مهم كل شئ بيه والغني ما بيجي بيوم وليله منه او بسنه بدك اقل شيرسنتين تلات لانه متل ما بيحكي المثل يلي بيجي بسرعه بيروح بسرعه وتمنياتي بالتوفيق

zouga91
05-27-2017, 16:49
بسم الله الرحمان الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم شكرا لك على موضوعك لكي ستكب المال من الفوركس عليك العمل الجاد والصبر والتزام دائما كما انه يجب ان يكون راس مالك كبير لكي تربح الكثير

عاطف محمد
05-27-2017, 16:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لا تفكر في الثراء من الفوركس من أول مرة تدخل فيه السوق فهذا يأتي بالمثابرة و التعلم و الالتزام شكرا على الموضوع

sinaa
05-27-2017, 18:51

number1
05-27-2017, 18:53
لكي تستطيع ان تربح الاموال الكثيره من سوق الفوركس عليك ان تعرف جيدا فتح في السوق بطريقه صحيحه جدا قبل الدخول في اي صفقه انا ممكن تحقيق الارباح بطريقه سريعه جدا

rayzigar
05-28-2017, 13:21
الغنى يا اخي لازم الواحد يخطط له ليس كما الفشل الي لا يحتاج الى تخطيط فالغنى باذن الله طبعا انما لازم نجتهد في طلبه
الاهم في الموضوع ككل يا اخي انا نصنع الغنى لا ان نتتظره ياتي لنا لانه لازم تخطيط واجتهاد وبحث عقلاني لبلوغه

cairodevil
05-28-2017, 13:30
الفوركس ليس بالمجال السهل و لكنه يحتاج الي عمل مستمر لتاتي بكل ما هو جديد
يجب البعد عن الطمع و الخوف و الجهل و هم من اعداء الفوركس.

THEKINGALLHBI
05-28-2017, 13:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني...... شكرا لكم على هذة المواضيع والاستفسارات المفيدة والتي نستفيد منها جميعا ونامل ان تكون
مفيدة اكثر.....
. وشكرا.........

yousee
05-28-2017, 13:36
الغنى في الفوركس شيء عادي لأنه هدا المجال هو أصلا مجال لأغنياء والناس ألدين يقلون أنه لا يمكن أن تصبح غنيا إنطلاقا من هدا المجال فهم مخطئون ولا يعرفون هدا الفوركس جيدا

drahmedmagdy2
05-28-2017, 14:19
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ارى فى هذه النقطة التى هى من اهم نقاط الفوركس التى تستحق النقاش ان طبعا قد يتطلب منك هذا الوقت والجهد والمثابرة وتحمل المسؤولية و التعلم ويجب عليك الإلمام بكل صغيرة وكبيرة تتعلق بفاهيم هذا السوق ومكنوناته ، وتعلم أساسيات هذا السوق أولاً وتتبع تحركاته باتقان وهناك العديد من المصادر التي قد تساعدك على ذلك والتي تنمي قدراتك و تصقل معرفتك وخبرتك التداولية في هذا المجال وهنا يكمن النجاح، فالصبر وبذل الجهد والعطاء أساس الوصول إلى طريق النجاح، واتقان استخدام الاستراتيجيات المناسبة وتطبيق النصائح تقبل مرورى ... بارك الله فيك اخى وجزاك الله خيرا .... بالتوفيق لك ولكل اعضاء منتدانا الكريم

A.mustafa
05-28-2017, 15:09
الغني من الفوركس يحتاج الي تعلم ومصابره ووقت طويل
وفهم حركات السوق وليس العكس واتمنا لك التوفيق
وننتظر كل ما هو جديد ,,, تقبل مرورى

Abu_Yassin
05-28-2017, 15:56
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

مرحب أخى الفاضل من الممكن طبعا تحقيق الثراء من الفوركس بس ده له متطلبات تسبقة ومنها الأحتراف

ahmedmahmoud2017
05-28-2017, 16:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته للوصول الى اربا ح كبيرة من الفوركس يجب الوصول الى طريق جيد للنجاحات والتداول اليلين بالطبع تحياتي لك

magic777
05-28-2017, 16:35
مش كل الي بيدخل المجال ده بيكسب والي بيحقق ارباح بتكون مش دايما مستمره نظرا لطبيعه السوق المتقلبه وايضا
بيكون لابد من عده عوامل اخرى

haitham salama
05-28-2017, 18:05
بالطبع اخى الغنى من الفوركس ليس صعبا ولكن يحتاج الى تدريب وتعليم مستمر حتى تستيع النجاح فى ذلك المجال ، فتعلم وتدريب وحافظ هعلى اراة راس المال سوف يكتب لك النجاح

Hamzalord
05-28-2017, 18:08
الفوركس لا يتم التحكم به عن طريق العواطف بل بالتحليل والتفكير ولكي تربح يجب التركيز وعدم الاستعجال والطمع والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته تقيل مروري وشكرا

zouga91
05-29-2017, 16:57
بسم الله الرحمان الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم شكرا لك على موضوعك على الرائع والمهم الغنى طبعا لا ياتي بين عشية وضحاها انما بالعمل الجاد والاتزام والصبر واهم شي النفسية وخطط تداول

raxid
05-29-2017, 17:02
الغنى في هذا المجال هو شىء جيد لكن الفكرة ان الفوركس صعب و لازم تنتبه انه من الممكن ان تخسر نفس احتمالية المكسب يعنى انتبه و الغني من حسب خسارته قبل ربحه و ضرب لها الف حساب

ahmedmahmoud2017
05-29-2017, 17:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته من الممكن ان تصل الى الغني داخل الفوركس بالطبع لكن يجب الوصول الى الطرق السليمة للربح الكامل

shr
05-29-2017, 17:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. ..بس في نهايه الكلام العواطف جزء مننا ما بنقدرش نفصلها عننا فالاخر هيكون ليها نسبه برضو من فتح وغلاق الصفقات...وشكرا

abutalia
05-30-2017, 23:09
السلام عليكمم ورحمه الله وبركاته انا لا اهتم باي مواضيع تتكلم عن الغني من الفوركس وانظر الي ان استمر في تحقيق ارباح شهريه ثابته لكي استمر فيه اولا ............

mid0killer
05-30-2017, 23:59
اخي افاضل الغني من الفوركس هو موضوع بالحظ اما ان تكون فعلا قد الحوار او ابعد ليه لان الغني منو مش من يوم وليله لاءئ دا بيحتاج وقت ومجهود كبير جدا وبالتوفيق للجميع بالسوق والشركه

cladiator2007
06-01-2017, 13:28
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته .
مشكور يا اخي على طرحك لهذه النقطة و الموضوع الهام . لقد استفدت كثيرا كما استفدت من تفاعل الاخوة الايجابي هنا .
اتمنى التوفيق للجميع . تقبلوا احترامي و مروري .
و السلام عليكم

yousee
06-01-2017, 15:26
الغنى من الفوركس لن أقول لك هو شيء صعب وفي نفس الوقت لن أقول لك أنه شيء سهل في الفوركس فهو السهل الممتنع إدا أعطيته وقتك الكافي و استمتعت أتناء تعلمك له فأنت تعرف ما هي النتيجة الأخيرة

ahmedmahmoud2017
06-01-2017, 16:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الوصول الى الغني من الفوركس بالطبع يكون من خلال حسن اموالك داخل حساب التداول تقبل تحياتي ومروري

سليم الحمادي
06-01-2017, 16:48
السلام عليكم
شكرا جزيلا يا اخي على المعلومة المهمة والمفيدة والتي تبين بالمختصر ان لكل مجتهد نصيب من وجهة نظري الخاصه
تقبل مروري وودي وبالتوفيق للجميع

mohamedali19
06-01-2017, 16:51
شكرا اخى العزيز لهذة المعلومات المهمة لكل المتداولين الجدد و نتمنى المزيد من هذة المعلومات
المفيدة في نفس الوقت اتمنة ان تتوفق
في اعمالك الطيبه والمفيده
وسلامي لك وللاخوة الكرام من العراق الى جميعالوطن العرب
اهلا اخــــي الكريم وتسلم
على الطرح الجميل لصافي

migoo
06-09-2017, 02:36
يتميز هذا السوق بوجود احجام تداول يومية كبيرة ووجود مشترون وباعة اكثر من ايّ سوق اخرى في العالم. كما انه مفتوح على مدار 24 ساعة يوميا ، خمسة ايام في الإسبوع. علاوة على ذلك، إن سوق تبادل العملات هو السوق المالي الاكبر في العالم من حيث الحجم ، حيث تصل حجم التداولات إلى 2-3 تريليون دولار ، وهذا ما يجعله واحد من اكثر الاسواق إثارة وسيولة للتجارة , وعلى الرغم من ان تجارة العملة كانت حكومية اصلا (بنوك مركزية) ومؤسسية (بنوك تجارية واستثمارية )، إلا ان التقدم التقني ..

اسلام مجدي عباس
06-09-2017, 02:38
السلام عليكم ورحمته وبركاته فعلا الخطوات الثابته والمشي بالأهداف والصبر
عليها هو دا الي هيوصلنا للغني فعلا والتعلم والتركيز وعدم الطمع هيوصلنا للاهداف بتاعتنا

hussein1985
06-09-2017, 02:51
الغنى لن يأتى فى يوم وليله وهو لابد من المثابرة والعمل الشاق والجاد ثم بعد ذلك لابد من البدء برأس مال
جيد لتسهيل المشوار الطويل ثم بعد ذلك البدء باستراتيجيه خاصة و عدم الطمع بالطبع لتصل لهدفك

ilyess
06-09-2017, 04:47
وحساب تشتغل بيه
بالتوفيق ليك وللجمييع

thewaytosucsess
06-09-2017, 06:03
الانسياق وراء العاطفة من اهم اسباب الفشل فى سوق الفوركس او فى اى تجارة عموما
لان العواطف تجعلك تاخذ قرارات خاطئة على المدى البعيد حتى وان كانت مربحة على المدى القصير
لذا افضل اسلوب للتداول هو العمل كالكمبيوتر بمعنى ان تترك عواطفك جانبا وتضع دائما امر وقف الخسائر وجنى الارباح

hussien_naguib
06-09-2017, 06:16
غني من الفوركس انا لا ارجح ولكن من الممكن ان تاخذه وسيله لكسب العيش اقولكم انا اوكا الى ما هنالك ولكن تكون غنيا فيجب ان تكون غنيا
في اذا كنت غني عن طريق انك تعمل وظيفه في الفوركس اغلق اغلق مره ثانيه اذا كنت ذكي الغني الفاحش لابد ان يكون واحد غني غني ابو في
الفلكي يتحول الى الثراء الفاحش

haitham salama
06-11-2017, 02:17
بالفعل أخى الكريم، شكرا على تلك النصائح الرائعة وخاصة المبتدئين فى ذلك المجال ، حيث يستطيعون أن يكتبوا العديد من الخبرات من خلال المقال، فالأسف الطمع وعدم إدارة رأس المال الجيدة والخوف وعدم الثقة فى النفس هى أسباب خسارة المتداولين فى سوق الفوركس ن واتلى عادة ما تؤدى إلى مرجنة حسابك وخسارته إلى الابد

zouga91
06-11-2017, 02:19
بسم الله الرحمان الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم شكرا لك على موضوعك الرائع بارك الله فيك لكي تكسب ثروة من الفوركس عليك الصبر والاتزام كذلك يجب ان يكون راس مالك محترم لكي تربح جيدا

mostafa ilsawi
06-11-2017, 02:29
باسم الله الرحمن الرحيم
الاخ الكريم بعد السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كل من دخل مجال الفوركس له اهداف وطموحات معيته وكل حسب احتياحه فهناك من يريد ان يتغلب علي مطاب الحياه و هناك من بريد تحقيق الثراء
تقبل تحياتي

ahmedmahmoud2017
06-11-2017, 02:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته للوصول الى الفني من الفوركس يتطلب منك مجخود قاسي جدلا للوصول الي التعلمن الجيد والمنضبط بالطبع تقبل تحياتي ومرورى

MichaelAnees
06-11-2017, 03:02
من الجيد الغنى عن طريق الفوركس ولكن ذلك يحتاج بذل مجهود كبير في دراسة السوق والتحليلات الاقتصادية ومتابعة تحرك السوق طوال الوقت والحذر من تغير التوقعات

AIMAD HAMEL
06-11-2017, 03:08
كلام صحيح مئة بالمئة النجاح في الفوريكس طريق طويل جدا و شاق و يلزمه الكثير من المثابرة و الاجتهاد
تقبل مروري

hussien_naguib
06-11-2017, 06:59
الغ الغني من الفوركس لا اعتقد ان هناك شيء اسمه هذا بل انه وسيله لكسب الرزق والعيش يعني قول سبوبه اضافيه كده علشان تعيش كان ناس خبراء تانتية اشتطر بيامة عزيوي

waelmma
06-11-2017, 07:33
:)):)):)) تمام اخى الفاضل بارك اللله فيك على هذه النصائح
الغالية ومنتظرين منك المزيد من النصائح ان شاء الله

hooda
06-17-2017, 18:54
يتطلب منك هذا الوقت والجهد والمثابرة وتحمل المسؤولية و التعلم ويجب عليك الإلمام بكل صغيرة وكبيرة تتعلق بفاهيم هذا السوق ومكنوناته ،تقبل مروري

alatn123
06-17-2017, 18:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
من يربح في الفوركس و يحقق ثروة لن يكون هذا سهل عليه , الرابح الوحيد هو من يسعى و يتعب و يتعلم من اخطائه
بالتوفيق يا غالي

هدير البدري نور
06-17-2017, 19:00
كلام صحيح يا اخي الفاضل لابد من تأهيل النفسيه يا اخي الفاضل
وايضا اللبعد عن الغرورو والطمع والتسرع والعمل علي اداره راس المال تقبل مروري

ahmed1996
06-17-2017, 19:03
هناك ثلاث محاور تعمل عليه لكى تربح من الفوركس اولها ان توفر الوقت المناسب و ثانيا ان تبتعد عن التسرع فى اتخاذ القرارات
و ثالثا ان تبتعد عن الطمع و راعا ان تمتلك راس مل جيد جدا لكى يستيع استحمال سقوط السوق

kkk
06-18-2017, 11:21
اخي الحبيب كل الشكر والتقدير والاحترام لحضرتك وبعد اخي الكريم من السهل جدا يا اخي الحبيب ان تربح من الفوركس ولكن ذلك يحتاج الي الوقت والجهد

elmister
12-08-2017, 21:47
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم الغني من الفوركس يتم ولكن بشروط التدرب الجيد والعمل والاجتهاد والصبر وعدم الطمع والتسرع والدراسه الجيده لتحقيق اعلي ربح وتجنب الخساره وبالتوفيق انشاء الله وتقبل مروري اخي الكريم

zouga91
12-08-2017, 23:52
شكرا على هذا الموضوع الرائع
فعلا العواطف يلعبون دورا في تداول حيت تشكل النفسية نسبة 50 في المىة اضافة الى ادارة راس المال وادارة صفقات 40 في المىة يجب ان لا تتداول على اساس لعاطفة دائما حدد المخاطرة الخسارة المقبولة لكي لا تنصدم في نهاية

DrMaged
12-09-2017, 20:25
شخصيا لا احبذ التفكير فى الغنى من الفوركس الأن وارى ان المتداول يجب عليه التفكير فى طريقه لمعرفة كيف يسير هذا السوق وكيف يصل الى افضل طريقه ليستمر فى السوق حيث ان هناك نسبة 95 % او اكثر يخسرون فى هذا السوق لذلك أرى انه من الأفضل التفكير فى تثبيت الأقدام أولا ثم بعد ذلك التفكير فى الثراء

هدير البدري نور
12-09-2017, 21:00
عشاان تبقا من الاغنياء في سوق الفوركس
لامزم يبقا معاك راس مالك جيد جداا
لان ذي ما احنا عاارفين ان كلما زاد راس مالك كلما زادت فرصتك في الربح
انتظر منك كل ما هو جديد بالتووفيق

Mohamed Khemili
12-09-2017, 21:13
بسم الله رحمن الرحيم
بالفعل اخي كلامك صحيح ففوركس مبني على توقع و توقع مبني على علم مدروس وليس احساس او شعور

shr
12-09-2017, 21:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته نظرة الغنى من الفوركس يعني انك تشتغل ب 100 دولر ويسير معاك مليون منه دي نظرة اي حد داخل جديد على المجال دخه وللاسف ده بيكون سبب الفشل غالبا

asraa
12-10-2017, 00:33
فهذا يأتي بالمثابرة و التعلم و الالتزام ولازم تعلم ثم التعلم والاجتهاد وعدم الطمع

forexone1
12-11-2017, 21:30
الغني من سوق الفوركس عليك ان تعرف ان السوق مكسب وخساره من الممكن ان تكسبه من الممكن ان تربح منه الكثير من اموالا ولكن يجب عليك العمل بطريقه امنه و طريقه رابحه جدا من خلال الدخول في صفقات جيدة و عدم المغامره الكبيره في الدخول في صفقات عشوائيه هذه الاسباب التي تؤدي الى خسائر كبيره لمعظم المبتدئين في سوق الفوركس

zam_bozo
12-11-2017, 21:47
بصراحة الموضوع – لا اكذبك القول - سبق ان قراته من قبل لأساس كثيرون ولكن طريقة تناولك له كانت شيقة وممتعة
ولذا فانني اري ان تستمر في الكتابة في هذه المواضيع المهمة .. وياحبذا لو كانت جديدة لم يسبقك اليها أحد

asmaalotfy
12-11-2017, 21:49
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
اكيد يا اخى لكن لا تعتمد على الفوركس على خساب شغلك الاساسى اجعله اضافة ليك

Najmi
12-11-2017, 21:52
مرحبا أخي
تفاعلا مع رأي الإخوة أحب أن أظيف بأن من أكثر المدمرات في هذا السوق أن يبدأ المتداول برسم أحلام وردية حول ما سوف يحققه بالملايين التي يكسبها حتى قبل أن يبدأ
لذلك كلما تعلم وخسر سيشعر بأنه لابد ان يكون واقعيا فيحدد القدر من الربح الذي يتوافق مع رأس المال

تقبل مروري

ehabbob
12-12-2017, 02:44
جزاك الله خيرا اخى العضو الكريم على هذا الطرح والمعلومات الطيبه والنصيحة الجميل بالتحكم بالعواطف واسال الله الربح لك وكل الاعضاء
والله ولى التوفيق

waelmma
12-12-2017, 09:12
:o:o:o اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة ان الواحد مش بيدور على الغنى ولكن
الاهم ان تعمل شوية ارباح تساعدك على المعيشة :)):o

A.mustafa
12-13-2017, 21:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..
يجب عليك تعليم أساسيات هذا السوق أولاً وتتبع تحركاته باتقان وهناك العديد من المصادر التي قد تساعدك على ذلك والتي تنمي قدراتك ومعرفتك وخبرتك ..

taher101
12-13-2017, 23:10
نصائح جميلة ومفيدة صديقي العزيز
لو أن كل شخص متداول طبق هذه النصائح
سيصبح من أثرى أثرياء العالم
لكن لا مفر من الحوانب السلبية للطبيعة البشرية.بتأثيرها على
مجرى العمل والتداول

Abanoub hamdy akhnoukh
12-13-2017, 23:21
السلام عليكم اخى
نعم فعلا الفوركس يحتاج للنجاح الى البحث والمثابرة والصبر
والبحث والاستمرار فى البحث ايضا

M.R
12-16-2017, 01:30
ياريت الكل يلتزم ويبتعد عن الطمع المؤدى الى الخسارة لذلك على المتداول التحلى بالصبر فى الربح والتحلى بكل أشكال الالتزام حتى تنجح وتحقق حلمك فى الفوركس

Asserman
12-16-2017, 01:55
بالطبع اخي الحكمة في التداول شيء جميل جدا والصبر والمثابرة من الاشياء الجيدة
مشكور اخي الكريم استفدت من موضوعك كثيرا
جعله الله في ميزان حسناتك
دومت بود

بدر اشطيبي
12-16-2017, 18:35
لتحقيق الغنى من الفوركس يجب ان تتعامل معه اولا كانه تجارة اي ان تقبل الخسارة القليلة
كما تحب الربح القليل فبشكل متدرج تبني ثروتك في التداول

عبد الرحيم رافا
12-16-2017, 19:09
الغنى من سوق الفوركس هو ممكن جدا ولكن بشروط لا يمكن بين عشية و ضحاها ان تصبح غنيا من الفوركس الفوركس أولا ليس بالأمر السهل يا اخواني الافاضل و ان شاء الله تبدا مسيرة التعلم و التداول و تجرب بحساب حقيقي 100 دولار و تتضح لك الفكرة و تعرف هل الفوركس هو سهل جدا كما يدي أغلب الناس على اليوتيوب او العكس و شكرا

mahmoudtaha33
12-16-2017, 19:55
فعلا كل كلامي في ذلك المنتدي لجميع الاعضاء دايما بقول
لا عواطف لا عواطف فيذلكالسوق لان سوف يجري بنا الي
المرجنه الحساب بالكامل ولا سنت سوفيكون بحوذتنا احذرالعواطف تودي الي خساره

هدير البدري نور
12-16-2017, 21:24
فعلا يا اخي اتفق معك جداا لا تجعل عواطفك تقودك
فقد من الممكن ان تقودك الي الخسارة انتظر منك كل ما هو جديد
بالتووفيق للجميع تحيااتي لك

Ezz Syam
12-17-2017, 20:20
اخي العزيز لكي تربح يجب ان يكون لديك رأس مال في اي شي تقوم به
لكن ليس بالضرورة ان يكون المبلغ ضخما
فيمكن لأي شخص الربح بمبلغ بسيط

abdelloo31
12-22-2017, 13:27
اخي الفاضل بالنسبة للغنى من الفوركس هو طبعا امر وارد بطبيعه الحال لكن زى ماحضرتك قلت كدا فى المقاله الرائعه بتاعتك لكن المووضوع صعب طبعا مش سهل خالص عايز تعب وجهد وصناعه محترفه

Abanoub hamdy akhnoukh
12-22-2017, 23:23
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
فعلا الغنى يتلطب لجهد والصبر والصبر كثيرا لذلك على الشخص التعلم والتدري كثيرا