PDA

View Full Version : اسرار التداول الناجح عند دوغلاس

zouga91
09-27-2016, 19:46
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعضاء منتدئ فوركس العرب سر للتداول عند مارك دوغلاس يتجلئ في : أن يكون في صميم قدرة الشخص ما يلي :
-1أن يتداول بدون خوف أو ثقة مفرطة .
-2أن يتلقى ما يقدمه له السوق من منظور السوق .
-3أن يبقى مركزا في " اللحظة الحالية لسيل الفرص"
-4وأن يدخل "المنطقة" عفويا , والتي هي إيمان فعلي غير قابل للشك بنتائج مجهولة
وغير معروفة لكن محصلتها في صالحك:):)

ebn masr
11-26-2016, 07:54
كلام مظبوط وفعلا كل اللى قاله من نقاط مختصرة جدا ومحددة صحيحة وانا معاه فيه وبؤيده لانه الثقة المفرطة غلط والخوف كمان غلط فى التداول

waelmma
11-26-2016, 09:17
:o:)):yahoo: بارك الله فيك اخى العزيز والحقيقة انه يجب ان يكون
ان نقوم بدراسة الصفقات دراسة جيدة قبل فتحها وبارك الله فيك اخى

zizoo99
11-26-2016, 09:39
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
شكرا لك يا اخى و لكن هذا ليس بسر يخفى على الناس كلهم ده المفروض يبقى اسلوب تداول و خطة يجب الالتزام بها

omarmotaz
11-26-2016, 10:02
كلام رائع لانة اذا انت واثق زيادة عن اللزوم او العكس بتكون مششكلة ولاكن يجب ان تكون واثق م استراتيجياتك التي تعتمد عيها في المتجارة
وانساللة نحقق احسن المكاسب ودايما ابعد عن الطمع والغرور

محمد صلاح
11-26-2016, 10:38
فعلا كلها نصائح مهمة جدا بس من رايى اهم حاجة اتنين الاول هو الدخول مع الترند والثانية هو حسن ادارة راس المال ومهما السعر عكس عليك هترجع ويكسب تانى

m.naga
11-26-2016, 10:46
وايضا التحليل الجيد والصبر حتي اللحظه المناسبه وعدم التسرع وأهم من كل ذلك التوفيق من الله عز وجل و تقبل مروري

tamermosa
11-26-2016, 11:16
أشكرك على نصايحك المهم اخى الكريم ، بالفعل لازم نعرفها و نستفيد منها و الأهم ان احنا نلتزم بيها ، بس في رأيي ان النصيحة الأهم هي ( أن يتداول بدون خوف أو ثقة مفرطة )
يا ريت كل اللي عنده معلومه مفيده ما يبخلشي علينا بيها ، و شكرا ليكم

big.pharaoh
11-26-2016, 11:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.... تقريبا كده نسي يقول الطمع. لان الطمع من الخطايا في سوق الفوركس. ويؤدي بحسابك الى الهاويه

asdhamadafahd
11-26-2016, 12:00
السلام عليكم
معلومات قيمه نشكرك على الافاده نرجو المزيد

بروفسير العرب
12-24-2016, 00:43
لا يوجد اسرار للنجاح فقط اذا اردت النجاح فى الفوركس فعليك
بالتعلم كثيرا والابتعاد عن الطمع فى الربح الكبير فى صفقاتك

latraaa
12-24-2016, 14:07
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و لكن اتمنى أن نراك تقوم بالعمل على تطبيق هده المعلومات التي تقدمت بها و التي تقوم بالعمل على تطبيقها إ نشاء الله و هدا من خلال منصة التداول إن شاء الله، بالتوفيق لك

ebn masr
12-30-2016, 00:49
مظبوط جدا وصحيح اوى وانا متفق معاه فى كل خطواته ونقاطه التى قام بوضعها وهو كلامه سليم جدا واعتقد انها بجانب استراتيجيةمظبوطة ينجح بالتاكيد

alatn123
12-30-2016, 20:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
نقاط مهمة جدا خاصة النقطة الاولى , لأن الخوف المفرط او الثقة المفرطة من اشد الاخطاء الي يمكن ان نقع فيها
بالتوفيق يا غالي ..

m7med09090
12-30-2016, 20:32
<<السلام عليكم و رحمة الله وبركاته>>
مشكور اخي الكريم علي هذا الموضوع الرائع الملئ بالمعلومات المفيدة و القيمة التي يستفيد منها الكثير و اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية و اتمني من الله ان يرزقنا جميعا

فوريكسي
12-30-2016, 21:18
موضوع مفيد وجميل جدا بارك لله فيك شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لك إن شاء الله ولجميع الإخوة الأعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

nonam
01-05-2017, 12:50
السلام عليكم .... م ناهم الاسباب ادارة راس المال من اهم الادوات اللي في السوق واللي انت لابد ان تتعامل معاها في السوق الحقيقي من اهم الادوات الفنية الكويسة اللي من الممكن ان تتعامل معاها في التداول والسوق الحقيقي من المهم جدا

big.pharaoh
01-05-2017, 13:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اهم حاجه هو عدم الدخول عكس الاتجاه وانك متطمعش لان السوق ده مغري جداا فلازم تاخد بالك من الكلام ده

medeldon
05-16-2017, 16:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور لتوضيحك لاساس التداول
لكن من يكون مارك دوغلاس فان اجهله هل هو محترف فوركس ؟

mhd99
05-27-2017, 01:45
فعلا هذه النفاط تعتبر مهمة عند التداول في السوق ويجب ان ياخذها كل شخص بعين الاعتبار ويطبقها عندما يريد
المتاجرة حتى يحقق الارباح ويقلل من الخسارة

Jordan forexyy
06-03-2017, 19:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تحيه طيبه اما بعدالاخوه اعضاء المنتدى المحترمين انا بالنسبه لي كل الكلام يلي بيمشي من خلاله الراجل دى حقيقي وصحيح وعن تجربه اكيد وهو ناجح بالفوريكس عشان كدى اتكلمنا عنه وبناخذ نصايحه كمان

abo.tali.wtalin
06-03-2017, 20:31
بسم الله الرحمن الرحيم موضوعك مميز ومرتب ومنظم انا دايما بنستفيد منك جزاك الله كل خير على طرحك والله الموفق والمستعان وبرجاء تقبل مروري على موعده

nour3iny
06-03-2017, 21:32
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
طبعا الخوف عدو للمتدوال والثقه الزيده بردوه والطمع اخطر شئ يقضى على المتدوال تقبل مرورى

m7med
06-03-2017, 21:39
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انا عن نفسي اخي الكريم لا اعتقد بانه توجد في الفوركس اي اسرار و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

amine-14
06-03-2017, 21:40
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته بارك الله فيك اخى العزيز والحقيقة انه يجب ان يكون ان نقوم بدراسة الصفقات دراسة جيدة قبل فتحها وأهم من كل ذلك التوفيق من الله عز وجل و تقبل مروري

Abu_Yassin
06-04-2017, 16:35
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى العزيز أسرار التداول الناجح عند دوغلاس بيغفل عنها الكثير من المتداولين مشكور على التوضيح

zouga91
06-04-2017, 16:50
بسم الله الرحمان الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخواني الكرام شكرا لكم على نقاشكم الرائع الرائقي عن تجربة اذا التزمتم باستراتجيتكم وبهذه القواعد التي ذكرتها سوف ترون نتائج خيالية

khalidtrader
06-04-2017, 17:54
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فعلا أخي الكريم كلها نصائح مهمة جدا بس من رايى اهم حاجة اتنين الاول هو الدخول مع الترند والثانية هو حسن ادارة راس المال ومهما السعر عكس عليك هترجع ويكسب تانى...
تحياتي

abutalia
06-07-2017, 17:12
ر شكرا جزيلا يا محترم علي اسرار التداول الناجح في سوق الفوركس والله يوفقنا ويكرمنا ونتعلم سوق الفوركس جيدا ونسحب ارباح كبيره منه بامر الله تعالي...........

zakija
07-12-2017, 00:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته شكرا لك اخي الكريم
موضوع مفيد وشرح جميل
مشكور مرة اخرى
بارك الله فيك وجزاك الله خيرا
تقبل تحياتييييييييي

محمد حافظ 120
07-12-2017, 00:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم... اما بعد... مشكور اخي العزيز علي مشاركتك لنا هذا الموضوع المهم... فيجب علي الجميع ان ياخذو الخبره من هذا الموضوع ومن المواضيع الاخري في المنتدي

Ibrahim Abu Al Yazid
07-12-2017, 01:18
مشكور جدا علي هذا الموضع الجميله جزاك الله كل خير
اتمني لك كل خير وبالتوفيق ان شاء الله
شكرا تحياتي لك

hamadasalama
07-12-2017, 01:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا يا محترم علي الاسرار القويه للتداول في سوق الفوركس والله يوفقنا ونتداول بنجاح في سوق الفوركس العملاق ...........

mido elshabrawy
07-12-2017, 02:18
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي الكريم مشكور علي موضوعك اسرار التداول الناجح عند دوغلاس
و بالفعل يجب علي كل متداول ان يتداول بدون خوف او ثقه مفرطه
و ان يعلم جيدا متي يدخل السوق و متي يخرجه منه بارباح
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

ahmedmahmoud2017
07-12-2017, 02:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالطبع مشاركه في غاية الروعه ومعلومات هامة من طريقة دوجلاس بالتداول داخل الفوركس تحياتي لك

skylol
07-12-2017, 03:03

اخي الغالي التداول الناجح يحتاج الى تحليل شليم للزوج بنسبة 100% لان التحليل اساس النجاح وبالتوفيق للجميع

cladiator2007
07-12-2017, 03:23
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
نقاط مهمة جدا خاصة النقطة الاولى , لأن الخوف المفرط او الثقة المفرطة من اشد الاخطاء الي يمكن ان نقع فيها

muhammad ismail
07-12-2017, 03:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بالنسب للتداول الموضوع صعب ان الواحد يتحكم فى مشاعرة كويس يعنى يدخل الصفقه وهو قلقان ومش قادر يبطل تفكير فى الصفقه لكن تقدر انك تتعود على ده
بالممارسه وتعود نفسك على كدة وتسيبك من الصفقات خالص كان مفيش صفقات وتتباعها فقط

shadry
07-12-2017, 04:47
فعلا كلها نصائح مهمة جدا بس من رايى اهم حاجة اتنين الاول هو الدخول مع الترند والثانية هو حسن ادارة راس المال ومهما السعر عكس عليك هترجع ويكسب تانى

M.R
07-12-2017, 07:07
بالفعل نصائح من عبقري فوركس تجعلك تحافظ على الاستمرار فى سوق الفوركس الى جانب عدم الطمع والالتزام بالصبر ووضع اداراة راس مال صارمة عوامل تجعلك محترف

waelmma
07-12-2017, 07:38
:)):)):)) تمام اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه يجب الدخول فى الصفقة
بعد دراستها دراسة جيدة وبارك الله فيك اخى الفاضل

yousee
07-12-2017, 10:09
إن أسرار التداول الأن هو أن يكون كل شيأ تقوم به أي شيء يكون مدروس بخطة وتتدرب عليه في الحساب في حين أن ألدين يتاجرون بهدا لا يقمون بأي شيء سوى أنهم يخسرون

eid2016
07-12-2017, 10:14
المشكله ان اسرار التدالو النجاح معروفه لكن المهم العامل النفسى
ومين يقدر يظبط اعصابه ويلتزم بالكلام ده من غير ما يرتبك وياخد قرارات غلط اثناء التداول

zunebha
07-12-2017, 14:35
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته فعلا والله الفوركس يحتاج الى ثقة عالية مع توازن رهيب في الفكر والالتزام الحاد بكل اوامر الفوركس هذا طبعا يؤدي الى الوصول الى النتايج المرجوة .

YOUNESS EL-BAKKIOUI
07-12-2017, 14:46
السلام عليكم ورحمة الله. من أهم المتداولين في سوق العملات الأجنبية و يمكن الاستفادة من خبرته انه من عضماء الفوركس و تحليلاته ما تزال جيدة

hamadasalama
07-15-2017, 01:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك يا اخي العزيز علي الموضوع الهام عن اسرار التداول الناجح وهو من الموضوع المهمه جدا وان شاء الله نعرف كل الاسرار ونتداول ونحقق الربح

bassoumy
07-17-2017, 19:46
السلام عليكم ورحمه اله وبركاته شكرا ا محترم غلي الوضع المميزجدا عن اسرار التداول الناجحون شاء الله تعلي ربنا يوفقنا ونداول بشكلناجحونحقق ربح كبير من التداول بسوق اافوركس

hamadasalama
07-19-2017, 23:46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا يا محترم علي المووضع الهام عن اسرار التداول الناجح وان شاء الله تعالي ربنا يوفقنا ونحقق ربح كبير من سوق الفوركس العملاق

cladiator2007
07-19-2017, 23:59
السلام عليكم .... م ناهم الاسباب ادارة راس المال من اهم الادوات اللي في السوق واللي انت لابد ان تتعامل معاها في السوق الحقيقي من اهم الادوات الفنية الكويسة اللي من الممكن ان تتعامل معاها في التداول والسوق الحقيقي من المهم جدا

ahmedmahmoud2017
07-20-2017, 00:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالطبع مشاركه مفيدة جدا لاي متداول مبتدي داخل المجال ارجو من الجميع الوصول لاقصي استفادة

Doaa hassan
07-20-2017, 01:26
السلام عليكم ورحمته الله وبركاته
شرحك مبسط وسهل هو فعلا انا معك أن الخوف أو التسرع اوالطمع دول كلهم هما أساس
الخسارة لا محال فى ذلك ويجب عليك التعلم جيدا كى تكون دائما رابح وناجح

hooda
08-16-2017, 15:46
بسم الله الرحمن الرحيم
يكون مركزا في " اللحظة الحالية لسيل الفرص"وأن يدخل "المنطقة" عفويا , والتي هي إيمان فعلي غير قابل للشك بنتائج مجهولة.. تقبل مروري

abdelloo31
08-16-2017, 15:53
بسم الله الرحمن الرحيم موضوعك مميز ومرتب ومنظم انا دايما بنستفيد منك جزاك الله كل خير على طرحك والله الموفق والمستعان وبرجاء تقبل مروري على موعده

MomoNafai
08-16-2017, 17:09
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
معلومات دهبية صراحة و مفيدة من أجل التميز في هدا السوق الكبيرر و العضيم

Ahmed403
08-16-2017, 17:35
أشكرك على نصايحك المهم اخى الكريم ، بالفعل لازم نعرفها و نستفيد منها و الأهم ان احنا نلتزم بيها ، بس في رأيي ان النصيحة الأهم هي ( أن يتداول بدون خوف أو ثقة مفرطة )
يا ريت كل اللي عنده معلومه مفيده ما يبخلشي علينا بيها ، و شكرا ليكم
تقبل مروري

ابوفؤاد
08-16-2017, 17:53
اى ان الكتدوال لابد ان تكون لديه امور هامه اهمها الايمان الغير مفرط بالصفقات التى يدخلها و بالتالى فان عليه ان يتم الامر على الوجهه الصحيح له بناء على قاعد ثابته لا تتعغير ابدا تحت اى ظروف

Mostafa ahmed7
08-16-2017, 18:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بارك الله فيك وجزاك كل خير.. بصراحه انت اختصرت الموضوع بطريقة جميلة ومفيدة جدا لان الاطالة في بعض المواضيع بتخلي الكلام مش منسق ومبنستفدش حاجه

عمر عبدالرحمن
08-26-2017, 23:22
عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
شكرا لك يا اخى و لكن هذا ليس بسر يخفى على الناس كلهم ده المفروض يبقى اسلوب تداول و خطة يجب الالتزام بها

mohamed gmnw
09-21-2017, 23:33
لابد ان يبني المتداول صفقاته علي اسباب واضحه ولا يدخل الشك في قرارته حتي لاتصبح خاطئه التحليل
يكون وفق اسباب علمية ومن ثم ترك الصفقة تاخد وقتها

ahmed abdelmomen
09-22-2017, 00:04
فعلا الخوف الزيادة او الثقة الزيادة من اسباب الخسارة في السوق لكن الافضل ان الواحد
يعتمد على اسلوب التحليل الفني الخاص بيه وبعد كده يعمل الصفقة

basma.seif
09-22-2017, 01:03
مرحبا
اهم حاجه في التداول الثقة بالنفس و الابتعاد عن الطمع نهائى لان الطمع فعلاً يقل ما جمع و بالنسبة للنقاط ال ذكرتها في الموضوع مهمه جداً لكل مبتدئ و يزيد عليها كمان التدريب على حساب ديمو لان الخطوة دي في حياة المبتدئ بتفرق كتير التدريب على حساب تجريبي مهم قوى قوى

احمد نصر 22
09-22-2017, 01:07
بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم عندك حق ان اعهم خطر بيواجهه حد لسه داخل المجال جديد هو الخوف ولكن كمان لازم نقول ان الخطر الاكبر هو الطمع لان المجال دة بيخلى الناس عندها طمع وفاكرة انها حتكسب ملايين ودة مش صحيح زمش بيحصل اصلا

mohamed el haoussi
10-03-2017, 07:25
السلام عليكم
بارك الله فيك اخي عزيز ان قمت بتتبع كل هاذه الاشياء فسوف تتداول بنفسية مرتاحة . نرجو منك افادتنا بمزيد من المواضيع المفيدة و الحصرية انشاء الله ولك جزيل الشكر
تحياتــــــــــي، شكرا جزيلا و الى اللقاء.

--------------------

magic10
10-03-2017, 07:40
بسم الله الرحمن الرحيم

طبعاً الثقة مطلوبة وهى احد اسرار النجاح والتردد هو احد اسباب الخسارة مشكور

mahmoud111
10-03-2017, 07:44
كل اشكر اخي الثقة لابد منها والصبر والتحمل صفات لا غنى عنها للمتداول أيضا عدم الطمع فالطمع هو عدو المتداول الاول
على المتداول أن يتعلم كيف يكون متزن في صفقاته وفي قراراته المالية حتى يضمن النجاح والاستمرار في هذا النجاح

castoil
10-03-2017, 08:23
الكثير من الاسرار التى تنشر للكثير من المتداولين الناجحين و علينا الانصات إليها لنتمكن من التعلم منها فهى مهارات بسيطة لكن قوة الاثر على تداولاتنا فى سوق العملات و سوف نحتاج لسنوات حتى نصل إلى تلك الاسرار بمفردنا

sirwan jamil ali
10-03-2017, 15:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. مارك دولاس يبدو واكانه وصل مرحلة من التمعن في سوق الفوريكس جعله ينطق كالفلاسفة المحترفين .. لكن لو ناتي للواقع فان كل ماذكره صحيح وتطبيقه على الشارت سيودي بلا شك الى النجاح والربح وقلة الخسارة من يستطيع قرائة حركة السوق وقوته والدخول مع الاتجاه القوي ستكون خسائره عبارة عن صدفة

drissou45
10-03-2017, 19:14
فعلا كتاب مارك دو كلاس كتاب من كتب الرائعه التي قرات في حياتي كمتادول لانه ادا قراتته سيصحح لك بعض المفاهم,وايضا طريقه تفكير وايضا كبف تتعامل مع الخساره
اتمنى من الاخوه ان يقرو الكتاب
تقبلو مروري الفاضل

احمد نصر 22
10-03-2017, 19:20
بسم اللة الرمن الرحيم اخى الكريم احب اقولك ان اهم حاجة فى الموضوع ان تعلم اننا فى سوق مثله مثل اى سوق ممكن ان تربح وممكن تخسر ولا تسعى وراء الربح السريع لانه بدايه النهاية فى هذا المجال وايضا عدم الطمع والخوف عند التداول على الحساب الحقيقى

algendy
10-04-2017, 23:53
تحية طيبة و بعد , يا أخى الكريم رجل الاعمال مارك دوجلاس اشهر مؤلفاته هى المتاجرة داخل النطاق و كان يقصد بالنطاق هو منطقة الرابحين من التداول و قام بتعريف هذه المنطقة و كيف نظل داخلها لمدة طويلة و لا نخرج منها الا بتحقيق الارباح

M0hsenalawady
10-05-2017, 00:57
بالتأكيد ياعزيزي الفاضل كلام مارك دوجلاس من الشخصيات المميزه فى مجال الفوركس سليم جدا من ناحية الثقه وعدم الخوف والتركيز ولكن انا عن نفسي احب اضيف ان من النقاط الهامه التي تؤدي الى النجاح في مجال الفوركس هي موضوع اداره رأس المال بصوره جيدة

Ahmed-Hassan
10-05-2017, 01:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
فعلا اخى نصائح مهمة والاهم عدم الطمع فى الفوركس لانة يجلب الخسائر اكيد
وعدم الثقة الزائدة عن اللازم عليك بادارة راس المال

amine saddiki
10-05-2017, 02:09
نصائح مهمة جدا معلومات قيمه نشكرك على الافاده لكن بالنسبة للثقة في النفس فإنها ضرورية في الفوركس

m.abdo1020
10-06-2017, 00:47
مشكور اخي معلومات ممتازة ونصائيحتذي به في مجال التداول تمنياتي. للجميع بالتوفيق

hooda
02-08-2018, 14:33
السلام عليكم ورحمه الله
اخي الفاضل من السهل أن نقوم بوضع الخطة الناجحة على الورق، و لكن قد يكون هذا الأمر مختلفاً تماماً عندما يتعلق بالتطبيق الفعلي لتلك الخطة.

capoeira
02-08-2018, 15:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان التداول فى سوق العملات من الضرورى ان يكون قبله التدريب و العمل على اكتساب
الخبرة من اجل ان تتداول فى سوق العملات بشكل جيد فالتدريب يجب ان يسبق كل شئ من اجل ان تنجح فى اكتساب الخبرة
لتى تحتاج اليها لتتداول بنجاح

احمد نصر 22
02-08-2018, 19:14
بسم اللة الرمن الرحيم اخى الكريم احب اقولك ان اهم حاجة فى الموضوع ان تعلم اننا فى سوق مثله مثل اى سوق ممكن ان تربح وممكن تخسر ولا تسعى وراء الربح السريع لانه بدايه النهاية فى هذا المجال وافضل شئ فى الفوركس هو الاستمرار فى السوق لان هذا يعج اهم الاشياء على الاطلاق لان الربح مضمون طوال ما نات فى السوق حتى وان تاخر بعض الوقت ويجب مرعاه التعلم الجيد فى السوق الكبير الذى يسمى بالفوركس

ehabbob
02-09-2018, 00:27
اخى العضو الكريم هو موضوع رائع وجميل واستفدت منه وشكرا لمجهودك وتعبك فى نشر هذا المحتوى عن اسرار التداول الناجح عند مارك دوجلاس
والتوفيق من عند الله

alaa50
02-09-2018, 13:33
كل اللى قولته صحيح بس يمكن انت عارضه بمصطلحات صعبه شويه او مكبره الموضوع
باختصار تخلص تماما من تاثير المشاعر عليك وقت التداول وتدخل الصفقات بالتحليل فقط وباللى انت شايفه على الشارت
تركز فى الفرص اللى ادامك فقط لان احيانا فى ناس بتفضل تفكر لاسبوع ولا شهر ادام ودا اسلوب غلط

احمد نصر 22
02-09-2018, 14:24
بسم اللة الرمن الرحيم اخى الكريم احب اقولك ان اهم حاجة فى الموضوع ان تعلم اننا فى سوق مثله مثل اى سوق ممكن ان تربح وممكن تخسر ولا تسعى وراء الربح السريع لانه بدايه النهاية فى هذا المجال ولكن من مميزات المتاجرة فى الفوركس انه المكان والاستثمار الوحيد ال1ى تكون قادر على تحديد الخساير حتى قبل الدخول فى صفقتك وهذا يكون عن طريق الايتوب لوز والذى يعد من اهم اوامر الفوركس على الاطلاق ولا يمكن اغفاله

mohamed kamal fadel
02-09-2018, 15:01
اربعة ارتكازات قويه للبدء فى تداول الفوركس وخصوصا تداول العملات الاجنبية
الخوف يا صديقى هو سبب من اسباب الخسارة الفادحة فى ذلك المجال
ياتى وراءه عدم ادارة راس المال بالطريقة الصحيحة

freetrade
02-09-2018, 15:04
صراحة لم استطع فهم كل النقاط ولكن لكي ينجح المتداول في سوق الفوركس عليه انه يخطو خطوات محسوبة مبنية علي استراتيجية يتدرب عليها
وان يلتزم بشروط هذه الاستراتيجية

A.mustafa
04-28-2018, 12:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
لا اعتقد بانه توجد في الفوركس اي اسرار و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع..

muhammdmr
04-28-2018, 13:01
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعضاء منتدئ فوركس العرب سر للتداول عند مارك دوغلاس يتجلئ في : أن يكون في صميم قدرة الشخص ما يلي :
-1أن يتداول بدون خوف أو ثقة مفرطة .
-2أن يتلقى ما يقدمه له السوق من منظور السوق .
-3أن يبقى مركزا في " اللحظة الحالية لسيل الفرص"
-4وأن يدخل "المنطقة" عفويا , والتي هي إيمان فعلي غير قابل للشك بنتائج مجهولة
وغير معروفة لكن محصلتها في صالحك:):)

دوغلاس من اهم المحللين الذي اعتبرهم من اكثرهم خبراء واثراء في عالم الفوركس ولذلك فقد تحدث هنا عن اربع نقاط كثيرا ما نقع فيهم فما بين الخوف والثقه انطواء كامل عن السوق ولذلك يجب ان تعامل مع السوق كوسيله نقل مثل القطار ننتظره كثيرا ولكن هوا لا ينتظرنا لذلك يجب ان نكون ركاب هذا القطار ليتجه بنا لا ان نثق لدرجه الغرور ونقف امامه ويدهسنا تحت عجلاته ولذلك التلقي الذي اشار الليه بمنظر السوق للشخص هوا عدم العناد مع السوق وهنا تتجلي ايضا لحظه انتظار قطار السوق في ان يبقي مركزا لنيل سيل الفرص

emadomda
04-28-2018, 15:01
الفوركس هو سوق عالمي لبيع وشراء العملات . هذه الأسواق تم تطويرها لتلبية الطلب والعرض من العملات المختلفة من قبل الحكومات والشركات والأفراد – بهدف تسهيل التجارة الدولية ومساعدة المصدرين والمستوردين .

بالتالي فان هؤلاء الذين يتاجرون في هذا السوق منهم الزبائن والشركات والمستثمرين والمضاربين ومن يعملون في الصناعة المصرفية .

البلدان المختلفة تستخدم عملات مختلفة – والتي تتباين في قيمة كلا منهم مقابل الأخرى . تداول الفوركس ينطوي علي بيع وشراء عملتين – أي تجارة في شكل أزواج – أنت تقوم ببيع عملة وتشتري عملة أخري علي سبيل المثال فقد تستخدم الدولار الأمريكي في شراء الباوند البريطاني. إذا تناقص عرض الباوند – فانه سيكلف مزيد من الدولارات لشرائه – متداول الفوركس يأمل في بيع ما يحمله من باوندات عند مستوى سعري اعلي مما اشتري به

amrelkomy
10-20-2019, 03:48
كلام رائع لانة اذا انت واثق زيادة عن اللزوم او العكس بتكون مششكلة ولاكن يجب ان تكون واثق م استراتيجياتك التي تعتمد عيها في المتجارة
وانساللة نحقق احسن المكاسب ودايما ابعد عن الطمع والغرور