PDA

View Full Version : لا تدع الجشع يسيطر عليك

Pages : [1] 2

sayede
09-30-2016, 06:25
عندما تبدو الصفقة في طريقها إلى النجاح ينسى كثير من المتداولون أهدافهم الموضوعة مسبقا على أمل مواصلة ذات الأداء الناجح. برغم ذلك, فان هذا السوق يتسم بالتقلب الشديد وتتغير اتجاهاته بمنتهي السرعة. لهذا من المستحسن دائما إغلاق الصفقة أو حتى تحريك مستوى الوقف إلى أعلى لتجنب الخسارة, وذلك في حالة الوصول إلى مستوى الربح المستهدف بينما ترغب في بقاء الصفقة مفتوحة.

latraaa
10-01-2016, 19:33
نعم اخي الكريم لابد من العمل على التعلم و العمل على ترويض النفس لكي لا تقع في وسط الفخ الكبير للسووق، لابد من العمل على التعلم و العمل على التداول بكل راحة و من دون أي مشكل إ نشاء الله، بالتوفيق لك

ابوفؤاد
10-01-2016, 21:04
الطمع هو العدو الاكبر لك و ان لم تتمكن من السيطره على هذا الوحش فان امر لن يكون بصالحك نهائيا و بالتالى فا الخسائر التى تتوفد عليك من تلقاء طمعك تجعل من وحش الانتقام ينطلق و هما يجعل منك فرسه سهله للسوق

kroch
10-02-2016, 01:29
السلام عليكم
فعلا اخى قد تفتح صفقه بناء على تحليل صحيح ويمشى السعر معك وفى اتجاه صفقتك ولكنك قد تطمع فى مزيد من النقاط ولكن ما تجده هو انك غالبا ما تخسر اموالك

karim4855
10-02-2016, 04:04
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته الجشع و الطمع و سوء الانصباط و التسيير الغير الحسن للحساب من الاخطار الشائعة للمتداولين

Samirghatas
10-02-2016, 17:47
السلام عليكم فعلا فى ناس كتير بتعمل كدة لما الصفقة تكون ناجحة لا يغلقها حتى
مع مرور الهدف الذى وضعة وهذا الطمع ويفاجئ بان السعر ارتد وخسر المال كلة

gracula
10-06-2016, 01:09
السلام عليكم و رحمة الله و مرحبا بك اخي معنا
فعلا اخي كم من مرة يغلبنا الطمع والجشع ولاكن مع الوقت نتعلم الصبر ونتعلم القناعة شكرا لك

eng19
10-06-2016, 01:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فعلا اخى الطمع والجشع هما اساس الفشل والخسارة
الفوركس لا يحتاج الى الطمع ولكن يحتاج الى الخبرة والتعلم من الخسارة

freetrade
10-06-2016, 02:12
كل ما تطمع في السوق بتلاقي فلوسك راحت منك والحساب تمرجن .. يبقي الحل هو ادارة راس المال الصارمة واللي بتجنبك اي مخاطر موجودة في السوق

mourada
10-06-2016, 11:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالفعل اخي الكريم الجشع او الطمع من الاسباب الاساسية للخسارة فكم من فقة رابحة لدينا تركناها مفتوحة طمعا في المزيد و انعكس السوق علينا و اصبحت صفقة خاسرة

lyo
10-06-2016, 11:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شمرا لك عن طرح هدا الموضوع
نعم ان اتفق معك في غالب الاحيان ينقلب السوق عن المتداول وهدا راجع للطمع والجشع كما دكرت ولهدا يجب علينا ان لا نقع في فخ الطمع

MASTER TRADER
10-06-2016, 11:53
نعم يا اخي الكريم ومن اهم العانار التى تحقق لك التقدم في مجال الفوركس هي السيطة عهلى النفس ،وعلى الطمع وجيب ترويض النفس لكي لا تقع فيه اقصى ما يمكن

كامل
10-06-2016, 12:25
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته فعلا اخي الفاضل فيما يخص هذا الجانب يجب علينا الحذر كل الحذر من ارتكاب مثل هذه الاخطاء

ahmadhamad
10-06-2016, 14:25
نعم اخي الكريم الطمع والجشع هي عادات سيئة جدا وتودي بصاحبها للمارجن والافلاس
وبالتوفيق لك وللجميع

antr
10-06-2016, 14:46
نعم اخى لان الكل شىء الكثر منه يقود الى الخطا يعنى الطمع الكبير بيخاينا نضارب بشره وهو ما يقدنا الى الخسارة المتتالية ومرجنت الحساب

sob81
10-06-2016, 15:04
لا تتدع الجشع يسيطر على المتاجر بالطبع اخى الطمع هو اساس الخسارة فى الفوركس والدخلو فى الصفقات باستمرار
دون عمل خطة للتداول

houmaminos
10-06-2016, 18:50
السلام عليكم صحيح اخي و المشكل الاخر هو عدم الالتزام بالهف يعني عندما يكون الهدف 100 نقطة يرحب 30 نقطة و يغلق الصفقة ايضا هدا من مسببات خسارة الحساب

رومانى
10-06-2016, 18:51
بالفعل كما يقول الاعضاء : الطمع هو العدو الاكبر لك و ان لم تتمكن من السيطره على هذا الوحش فان امر لن يكون بصالحك نهائيا و بالتالى فا الخسائر التى تتوفد عليك من تلقاء طمعك تجعل من وحش الانتقام ينطلق و هما يجعل منك فريسه سهله للسوق.

morgan12
10-06-2016, 19:20
الطمع هو من الصفات السيئة جداً في الفوركس وأعتقد أن كل المتداولين قد مرو في بعض اللحظات بهذا الأحساس وهو يشاهد الصفقة ناجحة ويطمع في مزيد من المكسب حتى ينقلب السوق ويخسر كل ما حققه من مكسب لذلك يجب وضع التيك بروفيت من البداية وعدم تغييره مها كانت الأسباب بل العكس يمكن أن نقلل منه لو ظروف السوق لا تسمح بالوصول له . وأنا أعتبر المكسب حتى لو كان صغير افضل من الخسارة .

walidabou
10-06-2016, 20:53
أهلا وسهلا بك أخي الكريم
لا أنصح بإغلاق الصفقة قبل ضرب التيك بروفيت ولكن أنصح بتحريك الستوب لوز أو استعمال الوقف المتحرك
متمنياتي لأعضاء المنتدى بالتوفيق والنجاح

Bouani
10-06-2016, 21:18
و نعم الكلامم يا غالي
لا بد للمتداول اذا اراد النجاح ان يطرد الأفكار تلك من عقله
لا بد من ترك الجشع و الرضا بالقليل مهما كان
قليل دائم خير من كثير و زائل

zizoo99
10-06-2016, 22:33
شكرا لك اخى العزيز على هذا الموضوع الرائع و المميز فلكى تكون متاجر ناجح لابد ان تحدد الهدف بدقة و اذا كنت من هواة الاهداف طويله المدى ممكن ان تضع هدفين و اذا تحقق الهدف الاول احجز ارباحك عن طريق التريلج ستوب

ahmedhai
10-06-2016, 22:59
بـــــســـــم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك يا أخي الكريم على هدا الموضوع. لقد أتبتت التجربة أن الطمع هو السبيل للفشل

richard7164
10-06-2016, 23:11
صح كلامك منطقي أخي
ربح قليل أفضل من جشع وطمع يقود لخسارة كارثية تشكر على النصيحة

فوريكسي
10-12-2016, 01:02
الجشع مفعوله مدمر على المتاجر يجب على كل متاجر ان يسيطر على نفسه شكرا جزيلا لك اخي الكريم على الموضوع الرائع بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاعضاء الكرام تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

saleh05
10-12-2016, 02:36

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

mronei
10-12-2016, 18:04
من اسؤ اعدا النجاح واساس الفشل في الفوركس هو الجشع انا عن نفسي اتعلمت ولكن كنت بسمع كلام ومش بمشي بيه لحد ما اتعلمت فعلا وخسرت بسبب الطمع والجشع

انا ايضا اخي للاسف محدش بيتعلم الا بده الصراحه في اللمجال ده لان الاغلبيه بتكون مصدقه ان ممكن تحصل على ربح بسهوله وببساطه من السوق
ده لكن مع التجربه والخساره بتعرف الفرق هنا

akram mohamed obaid
10-12-2016, 18:59
الكثير من المتداولين وخاصه المبتدئين في هذا المجال وأنا منهم يتعرضون إلى مثل هذه المواقف بدخولهم إلى صفقات تبدو تحت اليد ويجعلهم الطمع بالدخول بلوتات كبيره جدا للحصول على أرباح بالسرعة الممكنة وبوقت قصير وبالتالي النتيجة تكون خساره أموالهم بالكامل

Dr.Riyadh
10-12-2016, 19:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , الجشع من اسوأ ما يمكن ان يحصل لمتداول الفوركس فهو كفيل جدا بأن يجعلك تخسر كل شيء بسبب طمعك في كسب المزيد من الربح فينعكس عليك السعر و تخسر الكثير من الاموال و لهذا يجب الابتعاد عن الطمع و الجشيع قدر الامكان

Mahmoud6020
10-12-2016, 19:30
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته...
القصه ف الطمع...لازم تحدد استوب لوز و تيك بروفت قبل ما تدخل الصفقه..
و مهما حصل متغيرهمش...حتي لو اتحرك مليون نقطه

ayoubfc
10-12-2016, 21:22
بد من العمل على التعلم و العمل على ترويض النفس لكي لا تقع في وسط الفخ الكبير للسووق،
لابد من العمل على التعلم و العمل على التداول بكل راحة و من دون أي مشكل إ نشاء الله، بالتوفيق لك

Gogoadnan200
10-12-2016, 21:32
السلام عليكم
فعلا اخى قد تفتح صفقه بناء على تحليل صحيح ويمشى السعر معك وفى اتجاه صفقتك ولكنك قد تطمع فى مزيد من النقاط ولكن ما تجده هو انك غالبا ما تخسر اموالك

Gogoadnan200
10-24-2016, 00:47
السيطره على هذا الوحش فان امر لن يكون بصالحك نهائيا و بالتالى فا الخسائر التى تتوفد عليك من تلقاء طمعك تجعل من وحش الانتقام ينطلق و هما يجعل منك فرسه سهله للسوق

zezo3
11-07-2016, 21:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتنا بمنتدانا الجميل اخي الكريم اخطر شئ على المتداول هو الجشع والطمع بمعنى اخر اذا تخلى المتداول عن الطمع والجشع مع القليل من الصبر والهدوء استطاع ان يحقق بعض المكاسب التى سترضيه

freetrade
11-07-2016, 21:36
الجشع عمره ما كان حل لجني الربح السريع بالعكس اي مخاطرة عالية حتي لو ربحت منها مؤقتا فلا يمكن ان تضمن لك الربح دائما وغالبا حتنتهي بالتمرجن

bakdz
11-07-2016, 23:19
الســلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
نعم معك حق أخي الكريــم و أنا شخصياا كان يقع لي نفس الموقع و مراتت كنت أطمع و في نهاية تعوود الأرباح التي كنت محققها الى خساائــر.

csebai12
11-08-2016, 02:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الوضوع
طبعا اخي يجب ان لا نعتمد العواطف في التداول في سوق الفوركس كونها تاثر سلبا على مردودية التداول

hussein1985
11-08-2016, 02:31
انا من الممكن حجز الارباح اذا توقعت ان السعر سيرتفع اكثر لكن فى جميع الاوقات
لا اطمع لان السوق من الممكن ان ينقلب على لذلك استغل الفرصة و اغلق الصفقة

mohamed shabana 26
11-08-2016, 05:28
اهم شئ فى المتداول هو انه يعرف انه تاجر والتاجر الجيد هو من يحسن ادارة رأس ماله
ولا يترك مجال للأطماع والجشع فى نفسه من الضروري تحديد نقطة الدعم الى ابعد مدى لتعرف التريند الى اي مدى سيصل
وتضع اهداف معينه اذا وصلت اليها ..بارك الله فيما رزق
لأن السوق غدار ومن الممكن خبر واحد فقط فى عرف التحليل الاساسي يقلب الموازين

waelmma
11-08-2016, 07:47
:o:)):)) كلامك سليم اخى الكريم ولكن انا لااحب ان استعمل الاستوب لوز لالا اذا كنت فاتح صفقة
كبيرة الحجم وبارك الله فيك اخى العزيز ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله :o:)):))

بدر اشطيبي
11-13-2016, 23:27
اكيد اخواني فالجشع و الطمع كلها احاسيس سيئة بالنسبة
لكل متداول شكرا على المشاركة بالتوفيق للجميع تحياتي اخواني

ياسر المصرى
11-13-2016, 23:30
مشكور العضو المحترم على الموضوع الرائععلى كل متداول دخل فى صفقه والصفقه تتخز طريق سليم وتجنى الارباح
عليه الا يطمع وعليه الخروج من الصفقه بأكبر مكسب ولا يطمع فى اتمام الوقت اذا شعر ان السعر سيرتد عليه ويخسره امواله

salichou
11-13-2016, 23:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد مرحبا بكم في المنتدي اخواني و ارجو ان تعجبكم تعليقاتي اما بعد :
اهم عدو في الفوركس هو الجشع و انا لا انصح الحميع بالتعامل معه و الله مستعان و شكرا شباب.

realjal
11-13-2016, 23:55
السلام عليكم
لا تكن طمعاً لأن الفوركس لايحب الطمع إستغل جميع الصفقات الرابحة و من ثم ابحث عن صفقات أوخرى
عصفور في اليد خير من عشرة فوق الشجرة

zezo3
11-14-2016, 00:27
:o:)):)) كلامك سليم اخى الكريم ولكن انا لااحب ان استعمل الاستوب لوز لالا اذا كنت فاتح صفقة
كبيرة الحجم وبارك الله فيك اخى العزيز ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله :o:)):))

فى ناس كتير زيك كدا مش بتحت تستعمل الاستوب لووز فى تداولاتها بس خلى بالك دى
حاجه خطر جدا وانا دائما بنصح اى متداول خبير فى المجال ان يستعمل الاستوب لوز لانه امر غايه فى الاهميه ودا ئما
بحذر المتداولون المبتدئين من اهمال الستوب لوووز

big.pharaoh
11-27-2016, 18:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... للاسف الطمع غريزه اساسيه. ومن لم يستطيع التغلب على الطمع. فلن ينجح في هذا السوق

rahigrib
11-27-2016, 19:13
مشكلتنا الكبيرة هي الجشع وما يسببه من مشاكل للمبتدئين الذين يدخلون التداول
مندفعين بقوة و في الاخير المارجن كول هو المصير الحتمي لهم
شكرا اخي موضوعك مهم

aym
11-27-2016, 19:19
لا تدع الجشع يسيطر عليك اخى بالفعل من اهم اسباب الخسارة فى الفوركس هو الجشع والطمع فى الحصول على مكاسب اكثر لذلك
يجب على المتاجر معرفة كيف يسيطر على نفسة

كامل
11-27-2016, 19:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته طبعا اخي الكريم فا الكثير منا يقع في مثل هذه الاخطاء ويجب تجنبها والالتزام بالخطة و الاستراتيجية وشكرا لك .

maryam1
11-27-2016, 21:26
من اهم العوامل التي تحافظ على رأس المال هو الصبر و المثابرة و اكتساب الخبرة و التعلم في كل وقت , و تخطي الخسارة عند حدوثها و عدم فقدان الامل و المحاولة مرة اخرى و عدم التسرع او الطمع في كسب الكثير و هو امر يقع فيه كثير من الناس في بادئ الامر
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

Mohamed Khateeb
11-27-2016, 21:53
من اكثر الاسباب التي تفشلك في مجال الفوركس وهو الطمع والجشع وهذه الاسباب توجد بقوه في المبتدئين
حيث انهم يندفعون بقوة للكسب السريع دون خبرة مسبقة واتقان لسوق التداول ....

khorchef
11-27-2016, 21:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته شكرا لك اخي الكريم على المعلومة هذا صحيح لان الجشع يعمي البصر مما يجعل الانسان يدخل مجال متقدم و هو الخسارة "الطمع يخسر الطبع "
شكرا على الموضوع

Omar Morad
11-27-2016, 21:57
لابد للمستثمر من ان يسيطر على مشاعره و خصوصا الطمع
الطمع يظهر خاصة بعد المعاملات الخاسرة
فيرغب المتداول في تعويض خسارته و لكن للأسف ينتهي هذا بخسائر اكثر و اكثر
لابد لك اخي الكريم من التأني و خصوصا بعد الخسائر

mhenen1791
11-27-2016, 22:00
فى الحقيقة ان الجشع هو مرض خطير فعلا يصيب الكثير من المتداولين لذا يجب عليهم الخزر منه فالانسان بطبيعته
طماع بدرجة كبيرة ولكن فى سوق الفوركس فالامر يختلف لانه سوق متقلب وغير مضمون على الاطلاق
فربما تكون رابحا وفى لحظات تعكس عليك الصفقة وتصبح خاسرا فنصيحة منى هو قليل مستمر افضل من كثير متقطع

Mostafa Haredy
11-27-2016, 22:03
اتفق معك ومع الأخوه الكرام في التعليقات .. اخر تعليقاتي منذ قليل علي احد المواضيع قولت ان الغرور والطمع أو (الجشع) اكثر وسيلتين تجعل من التاجر في سوق الفوركس خاسراً
بالتوفيق يا صديقي لك انت واعضاء المنتدي

tazi larbi
11-27-2016, 22:55
السلام عليكم شكرا اخي على الموضوع فعلا الطمع قل ماجمع وهو يضييع كل الجهد والعمل تكون رابح فتطمع وتفتح اوامر تجد السعر عكس واخذ الربح كله الابتعاد عن الجشع يعتبر نجاح اتمنى لكم النجاح والله الموفق

Mostafa Omar
11-27-2016, 23:03
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انت محق بالفعل الجشع شيئ سيئ جداً في التداول والتجارة في الفوركس فعندما تجد الصفقه ناجحه ومربحه فيجب عليك انت ترضي اذا وجدت نفسك غير قادر علي الاكمال وفي حالة الخسارة ايضاً يجب عليك انت لا تتسم بالجشح لانه يقودك ال الاندفاع
واتمني التوفيق للجميع

جمال صادق
11-27-2016, 23:13
الجشع و الطمع هو من اخطر ما يمكن ان نجدة فى التداول على الايام المتوالية هناك حتاثير خطير على المتداول من الطمع و تجربة العديد منالافتراضات اساسها ان نتجبن الطمع من اجل تحقيق اهداف جيدة

Yahia Hesham
11-27-2016, 23:27
الجشع عدو للمتداول الاول ضع ستوب لوز
وتمسك به فكر جيدا قبل أن تتمادى فى صفقه
خاسره اصلا تقليل الخساره هو فوز فى حد ذاته

ahmedhanafy
11-27-2016, 23:36
السلام عليكم اخي الكريم مشكوور علي توضيحك لتلك النقطه المهمه واني اتفق معك تمام في ان هذا السوق يتسم بالتقلب الشديد وتتغير اتجاهاته بمنتهي السرعة. لهذا من المستحسن دائما إغلاق الصفقة أو حتى تحريك مستوى الوقف إلى أعلى لتجنب الخسارة, وذلك في حالة الوصول إلى مستوى الربح المستهدف بينما ترغب في بقاء الصفقة مفتوحة.

thewaytosucsess
11-27-2016, 23:38
الطمع هو اقوى عدو للمتداول اذا ما نجح فى السيطرة عليه فهو خاسر لا محالة
لا بد من وقف الطمع والعمل كالاسكريبت المبرمبج والذى ينفذ الاوامر بدون عواطف
لابد من اتباع اوامر ايقاف الخسارة واخذ الارباح بدون اتباع العاطفة لانها تؤدى الى الخسارة فى النهاية

mohamed saad
11-28-2016, 00:13
للاسف الشديد يقوم المتداولين كثيرا بفعل هذا الامر وهو النظر الى الصفقة الرابحة وكأنها في طريقها الى المليون والغاء التيك بروفيت الموضوع لها والانتظار فما يكون من الصفقة الا انها تعكس اتجاهها فجأة وتخسر وكما انتظر المتداول على الربح ينتظر ويظن انها ستعود مرة اخرى ولكن يخسر تماما ولذلك اخي لكريم فلابد ان يترك المتداول الجيد الطمع ويلتزم بالاهداف الصغيرة والاستوب حتى يحمي حسابه تماما

سيد2017
11-28-2016, 00:23
فعلا انا فى الايام الاولي لي فى مجال الفوركس كنت اطمع كتير جدا فى سوق الفوركس وكنت اطمع فى كسب الكثير من الدولارات ولكن بعد ذلك تعلمت ان الجشع واطمع من اهم اسباب الخسارة فى الفوركس

جمال صادق
11-28-2016, 00:32
ان الجشع و الطمع هو من اخطر الامور التى يجب ان نراعيها ف التداول فى سوق الفوركس فانة من الممكن ان نجد ان هناك تعاملات تتم بصورة يومية لابد من ان يكون فيها الصبر هو السمة الاساسية

zezo3
11-28-2016, 02:51
اخطر شئ ممكن يضر المتداول هو الطمع والجشع فى تداولاته لو اقتنع المتداول بأرباحه القليله والمستمره هذا كفيل جدا بإستمراره فى سوق التداول للعملات وخاصه اذا ما استخدم اداه الستوب لوز

big.pharaoh
12-12-2016, 00:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... نعم اخي الكريم بالفعل جشعك وطمعك ربما يلقى بك الى الهاويه . لذلك نحي عواطفك جانبا واستغل مهاراتك وخبراتك لتقوم بالمهمه

m7med09090
12-12-2016, 00:42
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
لا بد للمتداول اذا اراد النجاح ان يطرد الأفكار تلك من عقله لا بد من ترك الجشع و الرضا بالقليل مهما كان و اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية و اتمني من الله ان يرزقنا جميعا

محمدفؤاد
12-13-2016, 06:15
وعليكم السلام الطمع هو العدو الاكبر لك و ان لم تتمكن من السيطره على هذا فان امر لن يكون بصالحك نهائيا
و بالتالى الخسائر هى اللى هتلاقيها فى طريقك دايما ا

magic777
12-18-2016, 12:54
صح جدا اخي لان هنا لو المتاجر بالفعل مشي وراء طمعه هيخسر كتير واولها انه هيكون بيعمل بضغط نفسي ده الي بيسبب القرارات
الخاطئه الي ممكن يعملها في الوقت ده

hoodhood700
12-18-2016, 13:18
نعم اخي الكريم ان مسالة الطمع والجشع هو سلاح ذو حدين حيث انه قد يفيد وقد يضروانا في رايي انه اذا كان الطمع في محله فانه يزيد في الارباح اما اذا كان في غير محله فانه يصبح عدو التاجر والله اعلم، مشكور اخي على المساهمة وشكرا جزيلا

tamermosa
12-18-2016, 14:46
بالفعل الجشع بيخسرك صفقات كتير نجاحها كان مضمون . بس جشعك و طلب للمزيد من المكسب ممكن يخسرك كل اللي كسبته في دقائق . فارضي بما حققت و لا تطمع بما هو مزيد

محمدفؤاد
12-18-2016, 16:29
وعليكم السلام الطمع هو العدو الاكبر لك و ان لم تتمكن من السيطره على هذا فان الامر لن يكون بصالحك نهائيا
قد تفتح صفقه بناء على تحليل صحيح ويمشى السعر معك وفى اتجاه صفقتك ولكنك قد تطمع فى مزيد من النقاط

latraaa
12-18-2016, 16:34
نعم أخي الكريم اوافقك الراي و ارى انه لابد من العمل على التعامل مع الموضوع بالطريقة التي يجب أن يكون هناك فيها الكثير من الأمور القيمة و عليه انصحك و أنصح الإخوة الكرام بالعمل على التعامل مع الفوركس بالطريقة الصحيح و الطريقة التي تكون فيها الكثير من الصبر إ نشاء الله

AHMED NOLE
12-18-2016, 16:48
مشكله بالفعل لان السوق بيلعب على الجانب النفسي ده كتير

حتى لو انت ماشي على شكل معين فى اداره حسابك السوق بدون ما تحس هيدفعك للطع مهم جدا الالتزام فى الامر ده والله المستعان

mind333warrior
12-18-2016, 17:14
فعلا أنا أتداول على هذه النصيحة , ولكن إذا كان المتداول منتظم على استراتيجية ممتازة وعن تجربة ناجحة يفضل الصبر و الانتظار حتى الوصول الى الهدف

احمد هاشم
12-18-2016, 17:33
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا في الفوركس
اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

Espoir
12-18-2016, 17:43
السلام عليكم ورحمة الله بارك الله فيك على هاته النصائح اتفق معك وبشدة احسن طريقة للتداول هي وضع الهدف والاستوب لوس للصفقة وترك الصفقة الى ان تحقق الهدف او الاستوب

azden003
12-18-2016, 18:08
عندما تبدو الصفقة في طريقها إلى النجاح ينسى كثير من المتداولون أهدافهم الموضوعة مسبقا على أمل مواصلة ذات الأداء الناجح. برغم ذلك, فان هذا السوق يتسم بالتقلب الشديد وتتغير اتجاهاته بمنتهي السرعة. لهذا من المستحسن دائما إغلاق الصفقة أو حتى تحريك مستوى الوقف إلى أعلى لتجنب الخسارة, وذلك في حالة الوصول إلى مستوى الربح المستهدف بينما ترغب في بقاء الصفقة مفتوحة.

السلام ع عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ونشكرك على مشاركتك مشجهود وأفكارك مع
أعضاء منتدى فوركسي مصر وأتمنى
أن لا تتوقف عن هذا العمل الرائع .
ويجب على البروكر ان لا يطمع

best39
12-21-2016, 10:50
السلام عليكم

xforexxm2
12-21-2016, 10:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

latraaa
12-21-2016, 13:27
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و أقول لك أنه لابد من العمل على التعلم الحقيقي لكي نحقق الكثري من الناتئج الراقية القيمة و الصبر و التريث هما مفتاح النجاح في هدا العالم

wahid357
12-21-2016, 17:15
بسم الله الرحمان الرحيم
نعم اخي يجب ان نتعلم كيفية السيطرة على المشاعر وهذا يكون بالإلتزام بإدارة راس المال وخطط التداول واحترامها

alatn123
12-26-2016, 20:51
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
كلم جميل , كم من صفقة كانت رابحة و جشعي جعلني اخرج بخسارة ,, الممع اكبر عدو لك في الفوركس
بالتوفيق يا غالي

nonam
01-05-2017, 12:20
السلام عليكم .... بالفعل الطمع من الاشياء اللي خسرتني الكتير من الاشياء في الفوركس وكمان من المهم جدا ان تتعلم التاني في الصفقات اللي انت بتعملها ومن المهم جدا ان يكون لديك التواضع في الاسعار والرضا ب المكتوب اللي اعطال الله اياك

magic777
01-16-2017, 15:40
اغلب الاوقات الي دخلنا السوق فيها بمخاطره للاسف خرجنا بخسائر وليس باارباح لا اتذكر ابدا مره كسبت فيها وانا بدخل مع المخاطره
دايما النتيجه كانت ان السوق بيمرجني

amine33
01-16-2017, 16:12
شمرا لك عن طرح هدا الموضوع
نعم ان اتفق معك في غالب الاحيان ينقلب السوق عن المتداول وهدا راجع للطمع والجشع كما دكرت ولهدا يجب علينا ان لا نقع في فخ الطمع

edisoninfo5
01-16-2017, 17:59
نعك اخي صدقت فكلما طمعت اكثر قلت لرباح واصبحت تخسر الكثير فتجنب الطمع لانه سئ وشكرا بالتوفيق

latraaa
01-16-2017, 21:01
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات التي تقدمت بها و النصيحة الراقية القيمة و أقول لك أخي الكيرم أنه لابد من العمل على الصبر و التريث و تحليل اسوق بكل عقلانية

Khaled metwally
01-16-2017, 21:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يجب على كل متداول العمل بهدوء وبطريقة منتظمه وان يبعد عنه الجشع والطمع في الصفقات الكتيرة لانها يمكن أن تؤدي إلى خسارة كبيرة لأن الطمع يعجل في اتخاذ القرارات

Mony Ezzat
01-16-2017, 21:24
بسم الله الرحمن الرحيم
فعلا لازم حضرتك متكونش جشع او طماع لان الفوركس عايز قناعه وصبر عشان تربح منه دولارات كتير ان شاء الله

zakariacr07
01-26-2017, 18:31
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

نعم أخي الكريم و غالبا ما تكون نهاية الجشع بخسارة كبيرة لذا يجب تجنبه

Manoush
01-29-2017, 00:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ......... بالطبع الطمع هو العدو الاكبر لك و ان لم تتمكن من السيطره على هذا الوحش فان امر لن يكون مفيد لك

sherouk88
01-29-2017, 01:38
الجشع يمكن ان يكون سبب فى تحقيق خسائر ومهم ان يتعلم المتداول كيف يتداول من غير طمع او خوف لان الفوركس عمل صعب والنجاح فيه ليس سهلا

محمدفؤاد
01-29-2017, 02:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الغالى الطمع هو العدو الاكبر لك و ان
لم تتمكن من السيطره على هذا فان الامر لن يكون بصالحك نهائيا

wwwfox12348
01-29-2017, 02:05
اخي علينا دائما عد الجشع لان الشجع بالتاكيد سيسبب الخساره لذا علينا الصبر وعدم التعجل علي الربح اخي الكريم وفي النهايه بالتوفيق للكل وشكرا

ahmedmahmoud2017
01-29-2017, 02:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل يجب الا تكون من مطامع الناس وتقف عند حد الحمد ويجب ان تشكر الله قبل اى شئ وترضى بالقليل

alonsoo
01-29-2017, 08:05
الجشع والطمع للاسف اكبر شئ يؤدى فى النهاية الى خسارة حتمية للحساب والرصيد لان ده بيسبب ايضا عدم التداول بادراة سليمة لراس المال

muhammad ismail
01-29-2017, 09:51
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
لو كنت تقصد الطمع اخى الكريم فى كلامك فانا اتفق معك فالطموح ليس عيب اخى الكريم وان تسعى وراء تحقيق طموحك
مش حرام ولكن بعد ان تحقق طموحاتك وتطمه فى تحقيق ارباح اكثر واكثر هنا ستصاب بالعمى وستخسر ارباح كثيرة جدا
قد تصل الى خسارة راس المال ايضا

Sofien
01-29-2017, 10:18
سلام عليكم و رحمة الله وبركاته ،فعلاً اخواني الكرام لا يصيبكم الجشع خاصةً

بعد ربح عدد متتالي من الصفقات ، تمسك بقواعد السلامه لرأس المال مهما كانت أربحك

doaa sary
01-29-2017, 16:34
صحيح الطمع والجشع اسواء صفتين ف المتاجرين
هتطمع هتخسر
مش هتكسب وتعمل نفسك ناصح
كل ماكان اللوت صغير كان افضل وهتحافظ ع راس مالك
بالتوفيق للكل

كامل
01-29-2017, 16:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته فعلا اخي الكريم وان الجشع يؤثر كثيرا على عملك في هذا المجال ويجب التخلص منه بااسرع وقت ممكن

جمال صادق
01-29-2017, 17:13
اعتقد ان المفاهيم الاساسة للسوق لا تكون الا من خلال تعلم المزيد من الاعتبارات المفهومة بالقدر المناسب و متطلبات التداولات الحقيقة المعفروفة بعيدا عن الطمع

محمد صلاح
01-29-2017, 17:44
مشكلة الاخوة الطمع او الجشع لما يلاقى الصفقة حققت نقاط قليلة يقوم معزز بلوت كبير وللاسف الصفقة تعكس عليه وبنقاط كثيرة والنهاية هى الخسارة الكبيرة

karkory100
01-29-2017, 18:06
النجاح فى سوق الفوركس ليس بل بالأمر الهين ، فهو يحتاج إلى بحث دؤوب مستمر عن كل ماهو جديد ، مع التعلم من الأخطاء ، وبمرور الوقت تتكون الخبرات ليصبح لكل متداول فلسفة خاصة ، لكن مهما تشعبت الرؤى تظل عوامل النجاح لدى الجميع ثابتة لاتتغير ، ويحرص على إتباعها المحترفون قبل المبتدئون .. نذكر منها :
أعداء الفوركس ثلاثة : الطمع ، الخوف ، الجهل .. سبب واحد من هؤلاء كفيل بنسف حسابك فى غضون أيام قلائل .. فكن على حذر .
لاتتاجر وقت الأخبار أو النشرات الإقتصادية أو إذا حدث ظرف طارئ سواء كانت كوارث طبيعية أو بشرية ، ففى هذه الأوقات تتحرك أسعار العملات بطريقة عشوائية غير مدروسة ، وغير خاضعة لأى مؤشر .
أفضل زوج يمكنك المتاجرة به هو اليورو/ دولار .. ففى هذا الزوج تكون مؤشرات الحركة صعودا وهبوطا أعلى مايمكن ، وبالتالى فنسبة الخسارة فى تداوله تكاد تكون نادرة .
يعتبر زوج العملات دولار/ ين من أفضل الأزواج من حيث خضوعه لحركة المؤشرات والتوقعات ، كما أن نسبة مخالفته للإحتمالات هى الأقل بين الأزواج الأخرى من العملات .
يفضل الإبتعاد عن التداول بالعملات الهجينة .. فالإسبريد الخاص بها أكبر من المعتاد ، كما أن نسبة خضوعها للمؤشرات منخفض ، وإذا كانت لديك الرغبة فى هذا النوع من التداول ، فعليك بدراسة أنماط تحرك الأسعار لتلك العملة ، وتحديد نقاط الإرتداد السعرى المعتاد .
أقوى وأهم خبر يؤثر على سعر الدولار هو تقرير التوظيف بغير القطاع الزراعى ، ويصدر هذا الخبر غالبا يوم الجمعة الأول من كل شهر .. أما الخبر الثانى من حيث الأهمية فهو معدل سعر الفائدة .. والجدير بالذكر أن العلاقة بين هذين الخبرين وسعر الدولار علاقة طردية بحتة ، فإذا جاء هذا الخبر بمؤشر إيجابى يؤدى ذلك إلى إرتفاع سعر الدولار ، والعكس صحيح

ahmedhassan.forex
01-29-2017, 18:21
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم اخي الكريم مرحبا بك وبجميع اعضاء منتدانا العزيز
نعم اخي الكريم الجشع والطمع يقل ما جمع لا يجب ان ينتابك الطمع في مجال الفوركس
يجب ان ترضي بما قدره الله لك وتقول الحمد لله
بالتوفيق اخي الكريم

HadeerKamal1
01-29-2017, 18:26
لا تدع الجشع يسيطر عليك بالفعل فهي مقوله حقيقيه جدا فإذا كنت في اي مجال وتريد ان يلمع نجمك وتبقي الاول ولا ينافسك احد فالتتبع النظام والقواعد الهامه بالتداول وابعد عن جشع المال والطمع وابدأ في وضع الخطط حتي لا تتعرض للخسارة الفادحه التي تكون في غنى عنها.

zakariacr07
01-29-2017, 18:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته

الجشع أخي الكريم يؤدي إلى خسارة كل شئ و ليس في التداول فقط بل في كل المجالات

reyad george
01-29-2017, 18:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته الجشع او الطمع من الاسباب الاساسية للخسارة فعدم الاداره و التسرع فى دخول الصفقات يؤدى الى هلاك الحساب بالتوفيق للجميع ان شاء الله

capoeira
01-29-2017, 18:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان الدراسة الخاصة بالتحليل الفنى تجعل المتداول
يضع استراتيجية محددة ولكى تتمكن من الوصول الى هدفك لابد من الالتزام بتلك الاستراتيجية

ابوعلى
01-29-2017, 19:20
السلام عليكم ورحمه الله اكيد كلامك صح الجشع والطمع اول طريق الخساره وعدم الاستمرار فى الفوركس علشان كده اصبر واتعلمن ان شاء الله يوفقالجميع والكل يربح

bilal0007
01-29-2017, 21:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتنا بمنتدانا الجميل اخي الكريم اخطر شئ على المتداول هو الجشع والطمع بمعنى اخر اذا تخلى المتداول عن الطمع والجشع مع القليل من الصبر والهدوء استطاع ان يحقق بعض المكاسب التى سترضيه

ahmedmahmoud2017
01-29-2017, 21:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل اخي يجب ان تتخذ الجشع والتعلم من اخطاء الجميع تقبل تحياتي اخي وجزاك الله خيرا

edisoninfo5
01-29-2017, 21:30
نعم اخي الكريم يجب ان نتعلم ونذوق معني العمل الجاد والخساره فمنها نتعلم الكثير كي لا نقع في اخطائنا ثانيا وشكرا علي الموضوع الشيق والجميل بالتوفيق لك ولنا

acc-hossam
01-30-2017, 23:22
اول اسباب الخساره ومغادرة هذا العالم هو الطمع لذلك لابد من العمل على الوصول الى اكبر قدر من الرضا والعمل على النجاح والوصول الى ما نريد من خلال الفوركس واتمنى ان يتعلم الجميع فى الفوركس كل ما هو جيد ويخدم التحليل الفنى فى ذلك

MohamedMoamen
01-31-2017, 00:09
أتفق معك يا أخي في هذه النصيحة فلا يجب أن يدع الشخص الجشع يسيطر عليه
لأن الجشع يؤدي إلى الخسارة بدلاً من الربح وكما يقول المثل الطمع يقل ما جمع

reyad george
01-31-2017, 00:35
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته الجشع او الطمع من الاسباب الاساسية للخسارة يؤدون الى التسرع و عدم الالتزام بالاداره الماليه فتاتى الخساره بالتوفيق للجميع ان شاء الله

بدر اشطيبي
01-31-2017, 00:46
من الاكيد يا اخوان ان من اشد الاعداء في التداول نجد الجشع وايضا
الخوف من ارتداد السعر مما يضطر المتداول للخروج قبل الوقت

medokarem
02-22-2017, 01:18
السلام عليكم اخي الكريم شكرا لك علي المعلومات القيمة احب اوضح بعض المعلومات المفيدة

1. قبول احتمالات خسارة أموالك باعتبارها حقيقية لا مفر منها
2. لا تتداول سوى استنادا على خطة مدروسة بعناية
3. لاتخف من سوق تجارة العملات
4. تحمل مسئولية قراراتك
5. لا تدع الجشع يسيطر علي قبلك
6. تخلي عن العواطف

night.audemars
02-22-2017, 01:50
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شكرا لك على موضوعك
اولا الطمع هو من احد الاسباب الممكن ان تؤدي بك الى ان تخسر راس المال فيجب على المرء ان يقنع بما اعطاه الله و حتى ادا ربحت اي شيء يجب عليك احد الحيطة و الحذر فالسوق عبارة عن اخد و عطاء
تقبل مروري
وبالتوفيق للجميع

stethoscope
02-22-2017, 01:56
اتفق معك تماما فالطمع من اكثر الامور التى تسبب الخسارة الفاضحة حيث ان الصفقات كلها مغرية لكن يجب توخى الحذر بشكل كبير

ahmedm
02-22-2017, 02:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كلام سليم جدا حتي ممكن تنقل الوقف اعلي من نقطة الدخول لو السعر رفع بزيادة وبالتالي اضمن ربح حتي لو السعر ارتد لانك نقلت الاستوب لوز لربح بس اقل شوية تحياتي لك اخي الكريم وتقبل مروري

ahmedmahmoud2017
02-22-2017, 02:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته للاسف لالجشع يسيطر على بعض الاعضاء الذين وصول لمرلاحلة الاحتراف داخل الفةركس

bakup28
02-22-2017, 06:05
الجشع او الطمع من الاسباب الاساسية للخسارة فكم
من فقة رابحة لدينا تركناها مفتوحة طمعا في المزيد
و انعكس السوق علينا و اصبحت صفقة خاسرة

Mr Fathy
02-22-2017, 14:28
بسم الله الرحمن الرحيم فعلاا الطمع والجشع هما اللى بيودوا الحساب فى داهية انا الحساب التجريبى طار كله بمبلغ ١٠٠٠٠٠ تخيل لو ده مال حقيقى كان الواحد راح فيها

skylol
02-22-2017, 14:36

اخي الغالي بالفعل انا دائما انصح المتداولين بان يتركوا الجشع جانبا والا فان الخسارة بانتظارهم وبالتوفيق للجميع

romioromio
02-22-2017, 14:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بالفعل اذا اشتغلنا بادارو راس مال جيده وبدون طمع سوف نحقق ارباحا في هذا السوق الكبير واشا الله يتم ذلك

zakariacr07
02-22-2017, 19:33

نعم أخي إذا سيطر الجشع على التاجر في الأغلب تكون النتيجة هي الخسارة

Mo7a
02-22-2017, 19:38
شكرا اخي الكريم على الموضوع المميز وفعلا الطمع يمكن ان ينهي كل امالك في لحظة فى هاذا المجال
واتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله

مروه عصر
02-22-2017, 19:47
السلام عليكم
عندما تدخل صفقه لاتدع الجشع يسيطر عليك ويتمكن منك ويؤثر عليك ويؤدى بك الى التعرض الى الخساره فيجب عليك ان لا تطمع فى تحقيق مكاسب كبيره دون التعلم والدراسه ...

grow
02-22-2017, 20:10
الجشع والطمع بيقود نااس كتير جدا للخسااره
طبعا احنا لازم ولابد نبعد عن التسرع والطمع
ونستفيد من اخطارنا عشاان منكررهاش تاني
بالتوووفيق للجميع تقبل مروري تحيااتي لك

جابر1979
02-22-2017, 20:13
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ،
اهم اسباب النجاح في هذا المجال تحديد ستوبلوز و تيك بروفيت و عدم الطمع و عند تحرك السعر في اتجاه الصفقة تحرك الستوبلوز الى منطقة الدخول .

1477aa
02-22-2017, 20:16
فعلا الجشع هو اساس الخسارة فى الفوركس الو التاجر كان هدفه الطمع والجشع سوف يخسر فى هذا المجال لان التجارة ما هى الا ادراج وربح بعقلية وصبر اما التسرع سوف يخسرك الكثير

bassem forex
02-25-2017, 01:24
الطمع هو العدو الاكبر لك و ان لم تتمكن من السيطره على هذا الوحش فان امر لن يكون بصالحك نهائيا و بالتالى فا الخسائر التى تتوفد عليك من تلقاء طمعك تجعل من وحش الانتقام ينطلق و هما يجعل منك فرسه سهله للسوق

ebn masr
03-04-2017, 23:31
ربنا يبعدنا عن كل طمع وجشع ويجعلنا راضين بما قسمه الله لنا لانه فى متل تلك المتاجرات من الصعب انك تطمع لانك لو طمعت هاتخسر وتندم

ashmawey
03-20-2017, 19:25
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

zunebha
03-20-2017, 19:27
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اخي سر النجاح بالفوركس هو الصبر وعدم التسرع اما الطمع فهو لي يؤدي للهسارة الحتمية.
بارك الله فيك وجزاك الله كل خير بالتوفيق تقبل مروري.

akkouche salah
03-20-2017, 19:27
السلام عليكم
الجشع من الصفات السيئة التي يجب على المتداول أن يخرجها من قاموسه
الصفقة الرابحة عليك تعزيزها و الخاسرة تخلص منها سريعا

ebn masr
03-24-2017, 12:35
اكبر غلط وخطا يواجه اى متداول او حتى اى انسان طالما الجشع والطمع دخل فى اى عمل فانه يقوم بضياع كل شيء ف ربنا يجعلنا من القانعين الراضيين يارب العالمين

fouadar
03-24-2017, 12:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
شكرا اخي على الموضوع جزاك الله خيرا
تقبل مروري

kerkacem
03-24-2017, 12:42
اكثر شئء سيء في الفوركس هو الطمع و الثقة المفرطة لازم البقاء علي اسلوب ثابت و ربح ثابت

zeze2017
03-24-2017, 12:43
https://www.youtube.com/watch?v=vBnGIKSZvf0

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ----------------------------------الاسكالبينج ببساطة اصنع ربحك من الفوركس في خمسة دقائق فقط ( شاهد الفيديو خطوة خطوة ولاتقدمه) ستستفيد

مصطفي السيد
03-24-2017, 12:54
يجب الا يسيطر الطمع علي المتداول
يجب اتخاذ كل الاجراءات الوقائيه
لحمايه الحساب وايقا الخسائر

khalidtrader
03-24-2017, 12:59
بسم الله الرحمن الرحيم
فعلا اخي الكريم لابد من العمل على التعلم و العمل على ترويض النفس لأن الفوركس لا يحتاج الى الطمع ولكن يحتاج الى الخبرة والتعلم من الخسار..

محمدفؤاد
03-24-2017, 14:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الغالى الطمع هو العدو الاكبر لك و ان لم تتمكن من السيطره على هذا فان الامر لن يكون بصالحك نهائيا

yshawky100
03-24-2017, 14:35
السلام عليكم
الجشع هو عدوك فى هذا السوق
فادارة راس المال و و الدخول بلوت منضبط يتناسب مع راس مالك مهم جدا
فلا تدخل بلوت استاندر و حسابك 100 دولار مثلا
و لكن الدخول ب 5 % من الحساب لا اكثر
بالتوفيق

hamadasalama
03-29-2017, 02:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بالفعل يا اخي المحترم اذا سيطر لينا الجشع في هذا السوق سوف نخرج منه علي خساره ونتمرجن في اسرع وقت ولكن اداره راس المال افضل شئ

asmaamagdy
03-29-2017, 02:34
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
الطمع يا اخى يدمر كل ما تحققه عاليك تحقيق هدف والاكتفاء بة وعدم الطمع

Abu youseef
03-29-2017, 02:44
بسم الله الرحمن الرحيم
الطمع هو العدو الاكبر لك و ان لم تتمكن من السيطره على هذا الوحش فان امر لن يكون بصالحك نهائيا و بالتالى فا الخسائر التى تتوفد عليك من تلقاء طمعك تجعل من وحش الانتقام ينطلق و هما يجعل منك فرسه سهله للسوق وبالهير نقول الطمع ضر ما نفع وبالتوفيق للجميع

smartawi
03-31-2017, 10:25
الجشع والطمع الشديد يا اخي ممكن يجعل المتاجر ينسى اساسا انه في سوق ممكن يفلس فيه خبراء التداول
بالتالي لابذ من اتباع السب التي تعتمد على الادارة والتخطيط والدراسة والربح المعقول وايضا التحكم في النفسية الخاصة بنا والتحكم في الطمع بالخصوص

yousee
03-31-2017, 10:44
إدا سيطر عليل الأجسشع سأقول لك أنك يا أخي ستيسيطر علىك الخسارة ودأما ستكون خاسر لأن الجشع هو بداية الخسارة ولا يوجد أي شخص طماع رابح

bakup28
03-31-2017, 11:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
م الجشع او الطمع من الاسباب الاساسية للخسارة فكم
من فقة رابحة لدينا تركناها مفتوحة طمعا في المزيد و انعكس
السوق علينا و اصبحت صفقة خاسرة

Mohamed Alsaeed
03-31-2017, 11:19
:bravo::bravo::bravo:
:accute::accute::accute:
شكرا اخى الكريم على هذه المشاركه الفعاله
جزاك الله خيرا
ننتظر المزييد
تقبل مرورى <3

---------- Post added at 10:19 AM ---------- Previous post was at 10:18 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
شكرا اخى الكريم على هذه المشاركه الفعاله
جزاك الله خيرا
ننتظر المزييد

احمد فرحان منصور
03-31-2017, 11:25
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة لا شك ان الطمع والجشع من اهم عوامل الفشل واحث على الابتعاد عنها

gagpost
03-31-2017, 11:40
نعم نعم اخي الكريم الاستمرارية في النجاح اهم شئ في الفوركس خاصة لانه هو الذي يحدد مصيرك في هذا العالم والسلام عليكم روحمة الله وبركااته وبالتوفيق للجميع

Lante
03-31-2017, 12:23

eslam-gad
03-31-2017, 18:20
كل الشكر والتقدير والعرفان لكل من قام بهذا المنتدي الرائع وارجو مزيد من المعلومات لكي نفهم من خبراتكم
والله الموفق والمستعان تقبلو مروري

Saeed EL Sayed
04-02-2017, 19:50
فعلا في ناس كتير اول ما تلاقي الصفقه كسبانه بتقفلها خوفا من رجوع السعر تاني وتحول المكسب لخساره لكن انت قولت حل كويس جدا انهم يحجزو الارباح او يحركو الستوب علي نقطه الدخول

فهمى لاشين
04-02-2017, 23:52

حياك الله
بالفعل انا معك فيما تقول حول اثر الطمع فى الخسارة
ولذلك اعجبنى قولك بداية بضرورة التمسك بالهدف الموضوع والاقتناع بالمكسب القريب والتخلص من لعنة الطمع لك كل التوفيق

medeldon
04-03-2017, 00:06
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته حقا اخي الطمع هو ما يؤدي الى الخسارة
لهدا يجب الاكتفاء بالقليل افضل من لا شيئ

kalimiro0
04-25-2017, 17:38
كلامك سليم اخى الكريم ولكن انا لااحب ان استعمل الاستوب لوز لالا اذا كنت فاتح صفقة
كبيرة الحجم وبارك الله فيك اخى العزيز ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله

btareq
04-25-2017, 17:41
لسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
بالفعل الجشع طريق سريع الى الافلاس
تقبل مروري جزاك الله خير

mahmoudtaha33
04-25-2017, 17:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي
الجشع يولد فقر وخساره فيالفوركس
لا تكن طماع ولابد ع المبتداين يعملون
ان الطمع وجشع يعتبر فقر و خساره
بالتوفيق اخي

capoeira
04-25-2017, 18:42
السلام عليكم وحمة الله وبركاته بالفعل ان الجشع امر غير جيد بالنسبة للتداول فى الفوركس او اى امر اخر بشكل عام
ولكن فى الوقت نفسه لا تقوم باغلاق اى صفقة دون سبب على الشارت جعلك تغلقها لانك من الممكن ان تفوت فرص جيدة

sinaa
04-25-2017, 23:00
السلام عليكم و رحمة الله و مرحبا بك اخي معنا
فعلا اخي كم من مرة يغلبنا الطمع والجشع ولاكن مع الوقت نتعلم الصبر ونتعلم القناعة شكرا لك

michael1
04-25-2017, 23:24
السلام عليكم ورحمة االله وبركاته
انا اتفق معك فى هذا الموضوع
اخى العزيز لا تدع الجشع والطمع ان يسيطر علينا فى التداول على الفوركس فى الاسواق

mostafa ilsawi
04-25-2017, 23:41
باسم الله الرحمن الرحيم
الاخ الكريم بعد السلام عليكم و رحمه الله و بركاته من تجارب كثير من الزملاء المتداولون الجشع ادي في قلب كثير من المكاسب الي خسائر و كما تعلمنافي الفوركس لا مجال للعواطف في تجاره الفوركس ولكن علم و تدريب
تقبل تحياتي

nour3iny
04-26-2017, 00:26
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
امر الوقف المتحرك مهم لان السوق من الممكن ان يعكس عليك ان اردت ان تحقق مزيد من الربح بددون تحليل جيد تقبل مرورى

zouga91
04-26-2017, 00:40
بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم شكرا على موضعك الرائع اهم مشاكل التي نعاني منها هي الجشع والطمع والخوف من خسارة وعدم تقبلها لانها في النهاية تجارة توجد خسارة وربح

مصطفي السيد
04-26-2017, 00:46
السلام عليكم ورحمه لله وبركاته
لابد ان يكون هناك هدف مسبق لكل صفقه
لا نتعداه حتي لو كانت الصفقه لصالحنا
والا انقلب الامر ضدنا فجاءه

Mony Ezzat
04-26-2017, 01:07
بسم الله الرحمن الرحيم
ايوه طبعا الطمع والجشع صفتين سيئتين جدا ويجب علنيا عدم الدخول في دائرة الطمع حتى لا نخسر كل شيء

fifi ghonem
04-26-2017, 04:37
اسواء شئ ممكن يتسم به المتداول هو الجشع او الطمع في ربح اعلي ولا يراعي تقلبات السوق الشديده فيجب الاقتناع بما ربحته ولا تطمع في الزياده فتنقلب عكس
تقبل مروري

ebn masr
04-26-2017, 06:09
ربنا يكفينا شر الجشع بس المهم نكون صبورين و قنوعين ونرضى بالله ربنا قسمه حتى لو بسيط والله الموفق والمستعان دائما والسلام عليكم

medeldon
05-16-2017, 13:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته بالفعل ترك الصفقة بعد تحقيق اهدافك
الناجم عن جشعك قد يتسبب في خسارتك و ندم كبير

ehab soliman
05-16-2017, 13:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .......الجشع والتطمع هما من اهم عوامل الخسارة والفشل فى هذا السوق فالانسياق وراء المؤشر ظنا او امل انهةسيظل فى الصعود فى حالة الشراء او الهبوط فى حالة البيع دون خطة او وضع هدف وحد اقصى للربح يجعلك تخسر لانك لا تضمن استمرار الؤشر فى اتجاهاك

mouh1991
05-16-2017, 13:52
الجشع و الطمع يفسدان الكثير من الامور خاصة في الفوركس لذلك انصح كل متداول ان يعمل على تحقيق الارباح وفق امكانياته
خاصة ان فتح صفقات دون مراعاة شروط ادارة راس المال قد يؤدي الى خسارة الحساب كليا

Farida Mahmoud
05-16-2017, 13:52
دا خطا كبير جدا بيقع فيه ناس كتير ان هما بيصبرو علي الخساره وبيستعجلو عند الربح ويبقفلو الصفقات بسرعه من رايي ان هما يحطو الهدف ووقف الخساره ويبقلو المبتا تريدر خالص

locos
05-16-2017, 13:54
فعلا اخي الكريم الجشع والطمع في الربح السريع اكبر سبب للخسارة خاصة
مع رفع قيمة الرافعة والنقطة واللوت فالخسارة تصبح اكبر
في بعض الاحيان الرضا بالقليل المستمر خير من الكثير المنقطع
مع الشكر الجزيل

big.pharaoh
05-16-2017, 14:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... فعلا كلام سليم يجب مراعاة اتجاه الصفقه اذا تتحرك في الاتجاه يفضل اننا نحط الاستوب على الدخول

mid0killer
05-16-2017, 15:34
فعلا خدها من مجرب انا كان حسابي موجود فيه بفضل الله 300 دولار ودخل صفقتين النقطه بهم بدولار والحمد لله ربحت 100 دولار يعني مبلغ جميل وقولت الصفقه انا سيبها لحد ما جيب لى 150 والحمد الله اتمرجنت وبالتوفيق

fouadar
05-16-2017, 16:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
نعم اخي فالطمع غالبا ما يؤدي للخسارة لدا من الافضل تجنبه
تقبل مروري جزاك الله خير

big.pharaoh
05-16-2017, 17:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... الطمع اكتر صفه هتسببلك المتاعب في سوق الفوركس. ان مكنتش تتغلب عليه هتندم طول حياتك

elmister
06-04-2017, 17:59
اخي الفاضل كل الشكر والتقدير والاحترام لحضرتك وبعد ان من اكبر الاسباب التي تؤدي الي الخساره في المجال دا هو الطمع وعدم الرضا بالقليل

capoeira
06-04-2017, 18:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان الامر فى غاية البساطة يجب ان تقوم بتحديد الهدف فى البداية
من الصفقة و فى حالة وصول مؤشر الاسعار الى الهدف الذى تريده يمكنك ان ترى ان كان السوق
يمكن ان تنفذ صفقة اخرى ام لا

Talat Shaban
06-04-2017, 18:45
السلام عليكم
الواحد مننا لازم يبقى عندوا قناعه

تقبل مروري شكرا

اسلام مجدي عباس
06-04-2017, 18:45
السلام عليكم ورحمته وبركاته فعلا اخي الكريم اسواء صفه عموما هي صفه
الجشع عموما في كل الامور الي في الدنيا وبذات وانت داخل سوق عالمي
اسمه سوق الفوركس

M0hsenalawady
06-04-2017, 18:51
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
اخي العزيز طبعا الطمع يقل ماجمع ومن اهم اسباب الخساره والفشل في الفوركس هو الطمع والجشع

عمرو عبد الرزاق خليفة
06-04-2017, 19:06
السلام عليكم اخى الكريم بالتأكيد هناك سبب للخسارة فى الفوركس بشكل عام وأكثر هذة الأسباب شيوعا هى الطمع الذى دائما ما يجلب الخسائر ولاكن هناك فرق بين الطمع والصبر هناك مواضع تستلزم منك الصبر حينما تدل المؤشرات والاتجاه على ذلك حينها يجب أن يتحلى المتاجر على الصبر لذلك على التاجر أن يفرق بحكمه بين الصبر والطمع حتى لا يتعرض لخسائر

mohamed97
06-04-2017, 19:19
السلام عليكم ورحمة الله بركاته .. اريد ان اختسر موضوعك لان البعض لا يقرأ المواضيع الطويلة و اريد ان اضيف على موضوعك فسمحلي اسباب الخسارة اولا المال المنخفض ثانيا دخول صفقات كبيرة لا تناسب رأس المال ثالثا الخوف و عدم الوثوق بالإتستراتجية التي وضعها الشخص رابع الطعم في ربح المال وقد يدخل في الامر الثاني خامسا عدم التعلم سابعا عدم امتلام مؤشرات فهذا حاله مثل حال الذي يدخل الحرب بدون سيف او يدخل الاختبار بدون قلم هذه الموضوع تقريبا بختصار.........

mohsen massad 120
06-04-2017, 21:13
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا أخى الكريم نصيحتك المفيدة وساعمل بها
وشكرا

m7med
06-04-2017, 21:22
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
فعلا يا اخي الكريم الطمع من اهم اسباب الخسارة في الفوركس و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

amine-14
06-04-2017, 21:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي الكريم على الموضوع الطمع هو العدو الاكبر لك و ان لم تتمكن من السيطره على هذا الوحش فان امر لن يكون بصالحك نهائيا و بالتالى فا الخسائر التى تتوفد عليك من تلقاء طمعك

سليم الحمادي
06-04-2017, 21:23
السلام عليكم
شكرا جزيلا يا اخي على هذه المعلومة المفيدة والمهمة جدا
والتي اتمنى من جميع اعضاء المنتدى ان يعملوا بها وان بتجنبو الجشع و الطمع
تقبل شكري

tahar2015
06-09-2017, 07:09
المشكله هي الخوف عند الخساره والخوف عند الربح ايظا
تقبل مروري وبالتوفيقك لجميع اعضاء المنتدى ان شاء الله

waelmma
06-09-2017, 08:40
:)):p:p تمام اخى الفضل بارك الله فيك والحقيقة انه يمكن اغلاق
الصفقات اذا حققت الارباح المرجوة منها او اقل شوية :)):))

shr
06-09-2017, 11:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...امر وقف الخساره ووقف الربح علىقد مهما مهمين الى انه يجب وضعهم على نقاط جيده تكون مضمون السعر يوصللهم لنهم لو بعدو ممكن يصير انعكاس بدون لمسهم

Mahmed.a
06-09-2017, 11:56
لسلام عليكم فعلا فى ناس كتير بتعمل كدة لما الصفقة تكون ناجحة لا يغلقها حتى
مع مرور الهدف الذى وضعة وهذا الطمع ويفاجئ بان السعر ارتد وخسر المال كلة

number1
06-09-2017, 11:58
فعلا انا مليش دعوه من يسيطر عليكي اذا كثرت بعض المكاسب تبدا من الطعام وما يسيطر عليها في سوق الفوركس عليك ان تاتي هذه الخاصيه السلبيه جدا حتى لا تخسر حسابك بالكامل في شركه انستا فوركس

Mhd nour
06-09-2017, 11:58
تحياتي اخي طبعا ان الطمع هو العدو الاكبر لك و ان لم تتمكن من السيطره على هذا الوحش فان امر لن يكون بصالحك نهائيا و بالتالى فا الخسائر التى تتوفد عليك من تلقاء طمعك و بالتوفيق

M0hsenalawady
06-09-2017, 17:04
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
اخي الكريم كلامك مضبوط جدا الطمع والجشع من اهم اسباب الخساره والفشل في الفوركس

medben
06-09-2017, 17:46
مشكور يا اخي على طرحك لهذه النقطة وهذا الموضوع الهام . شكرا اخي على المعلومات القيمة والافادة الكبيرة
:accute:. تقبلوا احترامي و مروري

algendy
06-09-2017, 18:13
من الاخطاء الشائعة التى تقع من المتداولين المبتدئين فى تجارة الفوركس الانخداع بحركة السوق اذا اقترب السعر من هدف الربح او الخسارة فعند اقتراب السعر من هدف الربح قد يتغاضى المتداول المبتدئ عن هدف الربح الذى تكهن به و ينسى ان هذا المكان هو ما انتهى اليه تحليله لحركة السوق و بالنسبة اذا اقترب السعر من حد الخسارة يقوم بتحريك هذا الحد و ينسى انه توقع ان الصفقة تصبح خسرانه لا محالة اذا تجاوز السعر هذا الحد

capoeira
06-09-2017, 18:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع لا يعتبر جشع إنما اذا كنت تحد. هدفك مستقبلا
من البداية يجب ان تصل اليه من اجل ان تغطى على اى خسائر قادمة او سابقة للحساب

ahmed zekry
06-09-2017, 19:00
السلالم عليكم ورحمه الله وبركاته
فعلا الكثير من المتداولين يضعون اهاف وعند الوصول اليها يطمعون
الي تحقيق اعلي من ذلك وفي ذلك الوقت ينقلب السوق ويخسرون

alaa50
06-09-2017, 19:20
للاسف تعرضت للخساره كتير بسبب نفس الامر
لكن الان فاهم جدا اهمية السيطره على مشاعرى فى الاوقات دى والالتزام باهدافى الاساسيه

hussien_naguib
06-13-2017, 06:28
شاشه عطا مع كل الصفات الوحشه اللي بتخلي الانسان عايز كمان كمان كمان و زياده انا مش عارف اقول ايه بس
ربنا يهدي البشر بس ده طبع وهو بيعدي على ملازم ادم عليه السلام لم يعجبه سوى الله تفاحه الحرامي في النار
ولكن تقريبا بالفعل وسوسه الشيطان

اسلام مجدي عباس
06-13-2017, 06:32
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته كل حاجه بتدخلها الطمع الزايد عن الحد لازم يبقي
نهايتها الخسارة الحتمية اذا كانت في فلوس او في اي شئ ايضا عموما

Khalid badr
06-13-2017, 06:41
بسم الله الرحمن
الرحيم
فعلا اخي الطمع او الجشع اخطر الاشياء في المتاجره
خاصه للمبتدئين مثلنا
شكرا اخي علي الموضوع المفيد
تقبل مروري

EslamNaser74
06-13-2017, 07:32
اتفق معك وبشدة لانه خسرت كتير حسابات بسبب الطمع بس اتعلمت من خطأي
كل ما تكون ملتزم باستراتيجيتك و التيك بروفت او الاستوب لوز كدة انت ماشي صح

salim77
06-13-2017, 07:36
نصيحة ممتازة بل هي العمود الفقري في وجهت نظري للتداول بالاضافة للابتعاد عن الطمع الرضى بالنقاط المحصلة اذا شفت ان السوق بدا يغير مساره ولا تتمسك بهذفك كثيرا فعصفور في اليد خير من اللف على الشجرة ارجو من الاخوة الاعضاء اثراء هذا الموضوع بافكاركم وخبرتكم التي اكتسبتوها ومشاركتها معنا الاعضاء الجدد حتى نستفيذ جميعا اولا افكار جديدة ثانيا بونصات هههه بالتوفيق للجميع

moneer
06-13-2017, 08:22
اخي الكريم اشكرك على هذا الموضوع الرائع والمفيد لهذه النصيحة الجيدة من شخص جيد
بارك الله فيك على نصائحك يا طيب
تحياتي لك

yousee
06-13-2017, 14:02
إن الناس لا يعرفون الضرر الدي يسبب الطمع والجشع عليكم الإبتعاد عنه تماما و أن تتداول بحدر كبير إياد أردت أن تحافض عل رأس المال الدي تداولون به

number1
06-13-2017, 14:04
من اكثر الاسباب التي تؤدي الى خساره جميع المبتدئين في سوق الفوركس وجميع المتاجرين في منتدى فوركس العرب قديما شركات الفوركس يا الجشع على الشديد والطمع صديقتي تحقيق ارباح كبيره في وقت قصير تؤدي الى الخساره الكبيره

fouadar
06-13-2017, 15:09
في مجال الفوركس لا بد من ان تخسر فهدا طبيعي لكن المشكلة هي ان تعيد نفس الخطأ
تقبل مروري جزاك الله خير

amir anwar
06-13-2017, 16:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. او يمكنك ان تحجز أرباح لكي لا يعكس عليك السعر كثيرآ و اذا كان في أتجاهه لنقطة الدخول سوف يضرب لك جني الربح وتخرج من الصفقة بربح معقول ولا حاجه إلي الجشع

mostafa2
06-15-2017, 18:09

مصطفي السيد
06-16-2017, 00:15
اخي الناس مختلفين في افكارهم فهناك من يترك الصفقه
حتي تضرب التاك بروفيت حتي لو عكس السعر وهناك من يغلق الصفقه ويرضي بربح قليل

anaboda
06-16-2017, 00:19
فعلا الجشع لو سيطر عليك يبقى خلاص انت كدا متنفعش تبقى متداول علشان لو كسبت مرة مش هتكسب التانيه فا انا بديلك حظر اخى الكريم اياك والطمع واشتغل بادارة راس مال سليمه

amanygamal
06-16-2017, 00:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الفاضل
بالفعل ان الجشع يؤدي بالكثير من المتدوالين للفشل لذلك علي الفرد عند الدخول ان يضع امامه هدف معين ويحاول الوصول اليه مع الحرص الا يسيطر عليه في اي لحظه الجشع او الطمع وان يكون محدد في اختيار موعد دخول وخروج الصفقه

mostafa1995
06-18-2017, 08:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ........زز الطمع المسبب الاول للخسارة .... وبذلك انا اعترف اني خسرت الكثير بسبب الطمع فقط بسبب الطمع للاسف وان شاء الله اقدر اطلع منه
المشكلة .. انك بترد بتعيد على نفس المشكلة :)

hamadasalama
06-18-2017, 09:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته نعم يا اخي الكريم فان الطمع عدو سوق الفوركس والطمع يقل ما جمع فلابد ان ترضي بالقليل حتي تحقق ارباح كبيره بامر الله تعالي ...............

Amgad Alaa
06-18-2017, 09:37
نعم اخي فالافضل هو حجز جزء من الصفقه ووضع الستوب لوز على نقطه الدخول وبالتالي قد حجزت أرباحك والحمد لله
تحياتي

one12
06-18-2017, 13:28
تحياتي لك اخي الفاضل ولي موضوع بالفعل اخي الفاضل الطع والجشع والتسرع وعدم الصبر من اهم اسباب الخسارة وفد تودي الي خسارة كبيرة ايضا مع تقبل مروري

fathi22
06-18-2017, 14:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل
نعم يجب عدم الطمع ودائما الاستعانة بحجز الارباح لانه لا يوجد ضمان

waelmma
06-18-2017, 14:32
:(:)):)) تمام اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه يجب ان تعلم ان
فى بعض الاحيان الواحد بيكتفى بربح قليل اذا احس ان الاتجاه سوف يتغير

mrramy
06-18-2017, 15:11
السلام عليكم ورحمفة الله وبركاته الطمع هو العدو الاكبر ان لم تتمكن من السيطره على هذا الوحش وبالتالى تتكاتر عليك الخسائر

Khalid badr
06-18-2017, 15:17
بسم الله الرحمن الرحيم
هناك العديد من الاشياء التي تسبب الخسائر ومرجنه الحسابات ومنها الطمع او الجشع
فعندما تري الربح تريد ان ترح اكثر وتخاطر بنسبه عاليه وبالتالي يتمرجن حسابك
تقبل مروري

Nony
06-18-2017, 15:28
السلام عليكم ورحمة الله
الموضوع جميل فعلا ألطمع يؤدي للخساره شكرا لك

ahmedsamirelkilany
06-18-2017, 15:30
السلام عليكم اخى الكريم اوافقك بشده لان الطمع هو الذى يودى الى هلاك الانسان لابد للانسان ان يدرك متى يتوقف سواء فى اتمام الصفقات او فى الحياه وكل هذا يجب ان يكون مشوب بالعمل الصالح والرزق الحلال واتمنى لجميعنا التوفيق

KARIM2017
06-18-2017, 15:33
تحيه طيبه وبعد
بكل تاكيد الجشع غير مرغوب به
في التداول الامن ان نرضي بكل شئ

Asmaa1203
06-18-2017, 15:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يجب الالتزام بالاهداف المحدده للصفقة فاذا حققت الهدف لا مانع من الدخول من جديد حتى لا يعكس السعر فيتم خسار ما ربحتة او ممكن تعمل استوب لوز متحرك حتى تحجز ارباحك

ahmed1996
06-18-2017, 15:46
عالطول نا قول ان الطمع هو احد اسباب فشل الصفقات حتى لو قفلت على الربح هتكون فاشله برده
لان الهدف من الصفقه ما تتحقش و المهم يا شباب استوب لوز و التيك بروفت لازميتحط و تسنى
و للسوب خلاص وصل لليك روفت خير لكن ما تتدخلش الصفقات بعد ما عملتها

omar2017
06-18-2017, 15:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته للاسف اذا تركت الجشع والطمع يسيطران عليك فانت الى التهلكة بحسابك والمرجنه نصيرك يجب ادارة راس المال جيدا والتعامل بها

hasa12
06-18-2017, 16:56
نعم اخي الكريم لابد من العمل على التعلم و العمل على ترويض النفس لكي لا تقع في وسط الفخ الكبير للسووق، لابد من العمل على التعلم و العمل على التداول بكل راحة و من دون أي مشكل إ نشاء الله، بالتوفيق لك

abutalia
06-20-2017, 16:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا يا محترم وبالفعل يا اخي الجشع والطمع هما عدوان رئيسيان لسوق الفوركس والله الموفق لكل خير وربح كبير

yousee
06-20-2017, 16:54
إدا سيطر عليك الجشع فأعرف أنه قد تموت في هدا المجال لأن أكتر شيء قد يجعلك تخسر كل المال هو الجشع إنه أخبت شيء في أسواق المال قاتل الحسبات

emadomda
06-20-2017, 23:49
نعم اخي الكريم لديك الحق علي الرغم من انني مبتدا لكن اري ان انت تقول كلام صحيح في العموم الجشع هو اسوء شيئ ليس في التداول فقط بل في العموم في كل شئ في هذه الحياه

Asmaa1203
06-21-2017, 00:22
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
اخى الكريم يفضل الالتزام بمكان وضع هدف الصفقة لطالما وضع بناء على تحليل سليم حقق هدف الصفقة ثم انتهز فرصة اخرى تكون قوية و ادخل مرة اخرى

cladiator2007
06-21-2017, 07:31
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم اخي الكريم مرحبا بك وبجميع اعضاء منتدانا العزيز
نعم اخي الكريم الجشع والطمع يقل ما جمع لا يجب ان ينتابك الطمع في مجال الفوركس
يجب ان ترضي بما قدره الله لك وتقول الحمد لله
بالتوفيق اخي الكريم

cairodevil
06-21-2017, 16:29
خطط للامام

التجارة تتطلب البراعة والتخطيط. إذا ارتفع سعر السهم أو العملة فجأة أو انخفض، لا تأخذ ذلك كمؤشر على انه الوقت المناسب للدخول. معرفة نقطة الدخول الخاصة بك مسبقا امر يحتاج الى الدراسة والتخطيط. يجب أن تعرف نقطه الزمن المناسبه بك لاعطاء الامر لجني الأرباح ( Take Profit ) او وقف معدلات الخسارة (Stop Loss ) قبل التداول، لذلك فإنك لا تملك إلا أن تنتظر الفرصة المناسبة للخروج

٢. اساسيات الانماط

"أمر اضافي يجب على التجار الجدد ان يكونوا واعين له هو أنه كلما ابتدأ اتجاها جديدا بالنمو، فإنه
يكتسب زخما. لذلك، تخيل أن ما تراه بمثابة فرصة عظيمة، آلاف آخرين يرونه كذالك , مما يعزز هذا الاتجاه. هذا قد يدفع تجارتك في الاتجاه الصحيح، وزيادة الأرباح الخاصة بك في وقت أقرب مما كنت قد توقعت"

٣. هل تتعرض لخسارة ؟ انسحب خارجا !

"هل نتذكر القول المأثور، ""لا تضع كل البيض في سلة واحدة""؟ هكذا هو الامر مع التداول ايضا .
اذا كانت صفقه لديك تتكبد خسارة فانسحب خارجا. انك دائما تستطيع ان تقيم الامور من جديد وانت خارج الخط"

٤. كن على وعي تام بكل المخاطر ذات الصلة

احد أهم الأمور المهمه عندما يتعلق الأمر بالتداول بالعملات الأجنبية هو أن تكون على دراية كاملة بكافة المخاطر التي تنطوي عليها .

جمال صادق
06-21-2017, 17:02
الطمع و الجشع هو من اخطر الامور التى من الممكن ان تواجة الشخص الذى يتدال فى الفوركس لانة اداة قد تعمل على تدمير الحساب بكلالمقايي و هناك الكثير من الطرق التى تساعد فى اكتساب خبرات اكيدة فى العمل بة

saber mostafa
06-21-2017, 17:31
هو ليس جشع هو حرص من المستثمر ان يكسب اموال كثيره ولكن يجب عليه ان يتحري الدقه فالسوق متقلب ربما تري الصفقه طالعه والربح يزيد وفي النهاية تعكس وتبدأ في الخساره وهذا ما يميز المبتدئ عن المحترف في التعامل مع السوق

Mohammed Darwish
06-21-2017, 17:32
بسم الله الذي يقول للشئ كن فيكون أشكرك اخي على تقديم مثل هذة المواضيع الهامة والمفيدة لكل الاعضاء وخاصة انا وامنى ان تستمر في تقديم مثل هذة الاعمال والله الموفق والله المستعان وشكرا على مجهودك المبذول مرة أخرى

bitcoin
06-21-2017, 17:33

mrmrmrmr
06-24-2017, 01:00
ان الجشع والطمع يؤدون إلى فشل المتداول والى خسارة صفقاته وهى إحدى اسباب ترك المتداولين هذا المجال عندما يخسرون أكثر من مره

ghost mastar
06-24-2017, 01:01
تبدو الصفقة في طريقها إلى النجاح ينسى كثير من المتداولون أهدافهم الموضوعة مسبقا على أمل مواصلة ذات الأداء الناجح. برغم ذلك, فان هذا السوق يتسم بالتقلب الشديد

hoos
06-30-2017, 15:51
كلام ممتاز فعلا مش معني ان احنا خلاص قربنا علي الهدف مش معني كده
ان السعر مش هيعكس علشان كده يا نقفل الصفقة ربح او نرفع الستوب لوز

driwach
06-30-2017, 15:58
السلام عليكم
نعم كما يقال الطمع طاعون فاي واحد يود الربح بشكل اكبر
وكل مرة لكن يجب معرفة ان الحياة ربح و خسارة

Mohammed Abdel Monem
06-30-2017, 16:34
سلام عليكم اخى الكريم
دائما متميز في الانتقاء
سلمت على روعه طرحك
نترقب المزيد من جديدك الرائع
دمت ودام لنا روعه مواضيعك

لكـ خالص احترامي

shadry
06-30-2017, 17:27

2017wydadi
06-30-2017, 20:17
بـــــســـــم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك يا أخي الكريم على هدا الموضوع. لقد أتبتت التجربة أن الطمع هو السبيل للفشل