PDA

View Full Version : اخطاء التداول النفسية القاتلة

Pages : [1] 2

zouga91
10-02-2016, 23:21
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعضاء منتدى فوركس العرب هناك اخطاء يقع فيها المتداولين خاصة النفسية منها ومن اهمها
لإعتماد على النصائح و التوصيات الخارجية
عند حصول الخسائر أو ضياع الفرص تخيل نفسك ثم أطفىء هذا الخيال كما تطفىء التلفاز . ثم أظهر بدلا منه صورتك و أنت تتصرف بطريقة المحترفين الناجحين و تذكر نعم الله عليك التي لا تعد و لا تحصى. و المقصود : لا تسمح بالإشارات السلبية بالتسلل إلى داخلك
إن لم تكن ناجحا الآن : تظاهر و تصرف و كأنك ناجح و ستصل للنجاح بإذن الله . في جلسات المعالجة النفسية يتم التالي : في لحظات الشعور بالخيبة و الفشل و النظر إلى الأسفل يؤمر المريض بالتالي : قف , إرفع رأسك , قل لي أفضل شيء حصل لك في الحياة . بهذا يتم تغيير المشاعر السلبية إلى المشاعر الإيجابية . يقول المثل عندهم : Fake it ultill you make it أي مثل ما تريده حتى تصل إليه و تحققه . إستحضر بذهنك قدوة ناجحة و تظاهر بأنك هو
. أستطيع التعامل مع المفاجئات
2. أتصرف في المال بحكمة لمصلحتي و مصلحة الآخرين بإذن الله
3. لابد من المخاطرة لتحقيق الأرباح
رافق الناجحين و ستكون مثلهم بإذن الله . و قد يكون من الصعوبة عمل ذلك.

المشكلة هي أن 90% من الناس مشاعرهم سلبية . و لذلك لا يثقون بأنفسهم , بل يثقون بالتوصيات و لو أخطأت مرارا و تكرارا . يا أخي خطؤك بإجتهادك تكسب منه تعليما و خبرة , لكن خسارتك من توصية جاهزة ماذا تفيدك;);)

ابوفؤاد
10-03-2016, 16:02
لابد و ان تعلم و ان كان هناك اى م الصفقات الخاسره وكنت تعنى لك الكثير ان تقوم بعمل الهيدج فورا و التوقف عن العمل و هذا على الاقل الى ان تستعد نفسيا لتقبل جزء من الخساره و لكن ليس معتى هذا ان تظل فى السوق انما اتعد لفتره لحين ارجع المعلومات و النفسيه تهدئ

ياسر المصرى
10-03-2016, 16:42
اصبت القول اخى الكريم فأن العامل النفسى هو شىء مهم جدا للدخول فى عالم الفوركس فلا تداول وانت محبط
فى هذه الحاله لن ترى السلبيات التى توجد على الشارت وتدخل صفقات خاسره وتلوم الفوركس فلا تتداول وانت محبط

michael1
10-03-2016, 16:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا
يا اخى النبيل اعتقد ان الكثير منا تقع فى هذه
الامور التى من الممكن ان تذيد الخسارة

algoddam
10-03-2016, 17:14
في كثيرا من الاوقات اجد نفسي مراتحا في التداول اذا كنت لا اتاثر بالجانب النفسي مثل الخوف او الطمع او التشتت
وهذا العامل هو ذو اهمية كبيرة في التداول ومنه يكون الربح او الخسارة
شكرا على الموضوع

latraaa
10-03-2016, 19:52
نعم اخي الكريم أوافقك الراي و اقول لك أن الأمر ليس بالسهل و إنما عليك بالعمل على التعلم و العمل على التخلص من كل العقد النفسية لكي تحقق الكثير إن شاء الله في هدا المجال الكببير، مشكور أخي الكريم و بالتوفيق لك

s@mou
10-03-2016, 20:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
فعلا اخي الفاضل مضوضوع جميل ومفيد لان نفسية المتاجرين هي السبب في خسارة أغلب الاشخاص لان تذبذب السوق يلعب بنفسية المتداولين ويحركها بين السالب والايجابي.
تقبل مروري والسلام بالتوفيق

aymanskikou
10-03-2016, 21:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور يا اخي على هذا الموضوع المفيد
وشكرا على مجهودك

tiktik2020
10-03-2016, 21:13
كلام جميل ولكن صعب المنال ولكن يمكن تحقيق بمحاولة تنفيذ هذه الوصايا الفعالة ولو حتي جزء منها لتحقيق الهدف المطلوب

kahroote
10-03-2016, 22:50
السلام عليكم احبتي
النفسيه فعلا من الاخطاء القاتله التي تدمر جميع المبتدئين
يجب التحكم فيها الي اصي درجه حتي تتمكن من جني الارباح و المنعه

saleh05
10-03-2016, 23:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

zizoo99
10-09-2016, 22:02
شكرا لك اخى الكريم على هذه المشاركه الطيبة فانت قد طرحت موضوع فى غايه الاهميه فانا فى نظرى من اهم عوامل الفشل فى الفوركس هو الاعتماد على التوصيات الخارجيه فانت لو قمت بتشغيل مخك و تعبت قليلا فى هذا المجال سوف تكون احسن حال من مزودى التوصيات انفسهم و لكن اتعب قليلا

houskod49
10-09-2016, 22:18
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا لك اخي على النصائح , الاخطاء النفسية دائما ما تكون قاتلة يجب الحذر منها
تقبل مروري اخي

saleh05
10-10-2016, 01:19

و تقبل مروري

فوريكسي
10-10-2016, 18:38
ابلفعل اخي الكريم هذه اخطاء مدمرة للحسابات واسبابها نفسية شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع الرائع بالتوفيق لك ولجميع الاعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

belgacem1985
10-10-2016, 18:43
مشكور يا اخي على هذا الموضوع المفيد لان نفسية المتاجرين هي السبب في خسارة أغلب الاشخاص
كلام جميل ولكن صعب المنال ولكن يمكن تحقيق بمحاولة تنفيذ هذه الوصايا الفعالة
وشكرا على مجهودك

mhd99
10-15-2016, 00:17
معك حق يجب ان تكون نفسية المتاجر ايجابية دوما ويجب عليه اضا ان لا يتأثر بالخسائر مهما كانت حتى يستطيع
الاستمرار في الفوركس واخذ الخبرة التي يستطيع من خلالها تحقيق الربح فيما بعد

mourada
10-15-2016, 23:03
اخي الكريم انا ارى ان نفسية المتداول هي السبب الرئيسي في التجاح او الفشل في سوق الفوركس لذلك نرى الربح في الحساب التجريبي و الخسارة على الحقيقي

bakup28
10-15-2016, 23:16
السلام عليكم و رحمة الله
الاخطاء القاتله التي تدمر جميع المبتدئين
يجب التحكم فيها الي اصي درجه حتي
تتمكن من جني الارباح و المنعه

salah elhabasha
10-15-2016, 23:32
مثل تلك الامور تحدث بسبب الاخبار الكاذبة التي تنشر على مواقع الانترنت
ولعل تعلم كيفية التداول والاحتراف المهني فيها هو ما يعلم الفرد والمتاجر الربح
ولكن ضع نصب عينك الخسارة فهذا امر وارد حتى في الحياة العادية

saleh05
10-15-2016, 23:45

و تقبل مروري

mind333warrior
10-16-2016, 00:05
في الجانب الذي تحدثت فيه عن التوصيات في الحقيقة لا احب الاعتماد عليها اطلاقا , فهي مجرد تحاليل شخصية و توقعات , لذلك أخطائها أكثر و دائما ما تجد معها الخسارة

akram mohamed obaid
11-08-2016, 14:38
أكيد أن الحاله النفسية للمتاجر تلعب دورا كبيرا في مسار تداولاتك في سوق الفوركس لذا يجب على المتداول الابتعاد عن التشنج والعصبيه وأن يكون هادئا قدر الإمكان

zezo3
11-23-2016, 06:52
فى ناس كتيره جدا فى بعض الحالات اللى بيتعرضوا فيها لخسائر فى حساباتهم بيضطروا انهم يفتحوا هيدج علشان الخساره مش تكبر اكتر من الموجود ودا بيبقى خيار صعب جدا على المتداول

tamermosa
11-23-2016, 07:05
فعلا اهتزاز الاعصاب و عدم تحكمك في نفسك من اخطر امراض التداول . علشان النفسية المحبطه بتدفعك للتعويض السريع للخسارة فتخسر اكتر و اكتر و تدخل في دوامه مش حتفوق منها الا مع الميرجن كول للاسف

foxforex2020
11-23-2016, 08:16
هل تقصد اخي بان المشاعر السلبية للانسان هي التي تجعله يقدم على التداول بدون سبب مسبق ثم يقل في الخاسرة و الخسائر المتتارلية المتراكمة و لكن لا تنسى الطمع و الثقة الزائدة بالنفس
تقبل مروري

rahigrib
11-23-2016, 08:47
ما من متداول الا و له دافع نفسي في الفوركس او في اي تجارة وخاصة في الفوركس لانه يمتاز
بالمخاطرة لذا تجد تذبذب في ردود المستثمرين اتجاه السوق وخاصة الجدد يدخلون بنفسية حماسية مما يدخلهم في صفقات قاتلة

WASEM DALLOUL
11-23-2016, 08:56
السلام عليكم
كلامك صحيح تماما يا اخي الكريم فان السيطرة على الحالة النفسية للمتاجر هي من اهم اسس المتاجرة واهم اسباب النجاح بالفوركس
وبالتوفيق للجميع

Hammad1971
11-23-2016, 09:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته واسعد الله صباح الجميع الحقيقة موضوع يستحق الوقوف عنده والتامل بمعانيه وخصوصا الاخذ بعين الاعتبار الحالة النفسية التى تؤدى الى الوقوع بالاخطاء في التداول حيث انها المؤثر الرئيسي على التداول الناجح وشكرا على طرح هذا الموضوع

bakup28
11-23-2016, 09:52
من الاخطاء القاتله التي تدمر جميع المبتدئين
يجب التحكم فيها الي اصي درجه حتي تتمكن من جني الارباح و المنعه

antr
11-23-2016, 10:21
شوف اخى من الممكن ان نلخص الاخطا الرئيسية فى الانتقام من السوق يعنى تخسر فتعد تدخل وتخرج من السوق بشكل غير منظم وبخسرة حتى تضيع الحساب

rashford
11-23-2016, 13:41
الســلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
هناك الكثير من الاخطاء القاتلة التي يرتكبها المتداولين و خصوصا المبتدئين منهم و تكلفهم الكثير و قد تأدي الى مرجنة حساباتهم لذا الحذر فالحذر.

magic777
11-23-2016, 15:41
هو مفيش شك ان اغلبنا هنا بيكون اسباب خسارته الاساسيه هيا نفسيه من الدرجه الاولى لاننا اتعودنا نعمل تحت اشراف الاخريين لكن متعلمناش نضبط
انفسنا وبالتالي هنحتاج وقت للتعود على النظام هنا

Yahia Hesham
11-23-2016, 15:44
اتفق معك فى الراى الفوركس هو عمل مثل
أى عمل اخر لا ينبغى أن تتدخل فيها المشاعر
وكيف ستتعلم لو لم نخطأ؟ نحى الخوف جانبا
و اجتهد وراقب حركه السوق وابدأ من جديد

Samira shabban
11-23-2016, 15:49
اخى الكريم شكرا لك على مشاركتك والتى ستفيد الكثير من الاعضاء خاصه المبتدئين فى الفوركس حيث ان العامل النفسى الايجابى والثقه بالنفس والتحليل الجيد لأى صفقه مفاتيح نجاح للحصول على الربح
وشكرا لك

chiheb316
11-23-2016, 20:09
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
نفسية المتداولين تاثر بشكل جد واضخ هلى نسبة العرض و الطلب و بذلك تكون عامل مؤثر في السوق

mmdouhrabe9
11-27-2016, 23:31
موضوعك رائع ومميز جدا

و تقبل مروري
شكرااااااااااااااااااا

ebn masr
11-30-2016, 07:14
العملية النفسية مضرة جدا لنفسية اى متداول علشان كدة لازم ولالد انه يكون فى اتزان كبير ومستقر فى نفسية المتداول
علشان النتداول ينجح ويحقق المطلوب

mohamed saad
11-30-2016, 07:39
ارى ان المشاكل النفسية التي تحدث للبعض مثل فقد الثقة في الفوركس والندم الشديد على التداول الان او مطلقا او الاصابة بالتوتر الشديد او التردد الدائم كل ذلك نابع من استخدام الفوركس للمقامرة وليس للتجارة المدروسة وايضا كما اوضح الاخ باستخدام توصية خارجية

محمد ابوغزاله
11-30-2016, 07:52
مشكور اخى العزيز على موضوع اخطاء التداول النفسية القاتلة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اشكرك اخى الكريم على الشرح الوافى للموضوع الجميل وانا استفت جدام منة واكيد باقى الاعضاء جعلة الله فى ميزان حساناتك

karinho91
11-30-2016, 15:11
مشكور يا اخي على هذا الموضوع المفيد لان نفسية المتاجرين هي السبب في خسارة أغلب الاشخاص
وشكرا على مجهودك

bakup28
11-30-2016, 16:08
النفسيه فعلا من الاخطاء القاتله
التي تدمر جميع المبتدئين
يجب التحكم فيها الي اصي درجه
حتي تتمكن من جني الارباح و المنعه

zianitrader
12-08-2016, 15:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته, شكرا جزيلا لك اخي الكريم على هذا الموضوع القيم, صراحة من افضل
ما قرات في المنتدى عن التحفيز, اتمنى من ان يتمكن جميع الاعضاء من قراءتة

Bassem Hassani
12-08-2016, 17:49
العامل النفسى من خلال تجربتى فى التداول يمثل نسبة كبيرة من النجاح او الفشل ولا يقل عن اهمية رأس المال ف التداول
لان المتداول الذى يتجار وهو تحت ضغط نفسى اى كان .. لابد ان تتأثر كل قرارته وتتأثر ثقته فى نفس كذلك .

maryam1
12-08-2016, 18:09
مشكور ايها العضو الكريم على اعطاء هذه النصائح القيمة في هذه النقاط البسيطة و التي من شأنها زيادة الربح و تفادي الخسارة اثناء التداول
بالتوفيق للجميع بإذن الله

alihassib0
12-08-2016, 18:12
ان الفوركس هو تجارة و لو تتخل فيه العواطف فسوفيكون اخرك خارج السوق و تتمرجن فلذا علينا التعلم و عدم التسرع و التداول بعلم من غير العواطف بالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى الكرام اتمنى لكم النجاح في الحياة و سلامة ايمانكم

Fares Abdel Nasser
12-08-2016, 18:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم شكراً على معلوماتك المفيده والمتميزه والتحليل
الجميل بالتوفيق والنجاح الدائم شكراً جزيلاً وفى انتظار المزيد

Omar Morad
12-08-2016, 23:57
شكرا على اضافتك المعلومات المفيدة للمبتدئين و المحترفين
الجانب النفسي جزء مهم جدا من السوق
لذلك تجد من يدرسون التجارة يدرسون علم النفس
لأن المضاربين انفسهم يشاركون في توجيه السوق عبر حركات تداولهم المختلفة ذات الاحجام المتنوعة

محمدفؤاد
12-09-2016, 00:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فعلا اخي الفاضل وضوع جميل ومفيد لان نفسية المتاجرين هي السبب في خسارة أغلب الاشخاص لان تذبذب السوق
يلعب بنفسية المتداولين ويحركها تقبل مروري والسلام بالتوفيق وج زاك الله خيرا .

saadelasrg
12-09-2016, 00:16
اقول لك أن الأمر ليس بالسهل و إنما عليك بالعمل على التعلم و العمل على التخلص من كل العقد النفسية لكي تحقق الكثير إن شاء الله في هدا المجال الكببير، مشكور أخي الكريم و بالتوفيق لك

Samira shabban
12-09-2016, 00:26
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المعلومات المفيده لكل متداول مبتدئ فى مجال الفوركس حيث ان الثقه بالنفس والحاله النفسبه الجيده تجعل المتداول يأخذ القرار السليم وبالتالى يحقق الارباح
وشكرا لك

maryam1
12-09-2016, 00:36
مشكور ايها العضو الكريم على اعطاء هذه النصائح القيمة في هذه النقاط البسيطة و التي من شأنها زيادة الربح و تفادي الخسارة اثناء التداول
بالتوفيق للجميع بإذن الله

hipo7
12-09-2016, 00:37
فعلا اخي الفاضل مضوضوع جميل ومفيد لان نفسية المتاجرين هي السبب في خسارة أغلب الاشخاص لان تذبذب السوق يلعب بنفسية المتداولين ويحركها بين السالب والايجابي.
تقبل مروري والسلام بالتوفيق

عبد الرحيم رافا
12-10-2016, 23:40
السلام عليكم و رحمة الله
اي متداول يقول لك انا خسرت بسبب النفسية في الفوركس فاعلم انه ليس متاجر بل هو شيئ اخر في عالم المال مقولة الاستاد فريد

شبه منحرف
12-10-2016, 23:47
اشكرك اخى الفاضل على هذه المعلومات والنصائح القيمه التى لو نفذناها فعلا لسوف يكون لنا نجاح كبير فى الفوركس حيث ان الامور النفسيه فى الفوركس من اهم العوامل فى الربح او الخساره

alihassib0
12-11-2016, 00:00
ان الفوركس ليس مكان للمشاعر و العواطف انا تجارة و الذكاء هو العامل الرئيسي فيه و هو الذي يحدد نجاحكك و فشلك و بــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى الكــــــــــــــــــــــ ــــــرام اتمنى لكم النجاح فــــــــــــــــــــــــ ــــــي الحياة و سلامة ايمانكم

جمال صادق
12-11-2016, 00:16
اعتقد ان هناك الكثير م الاخطاء التى من الممكن ان نقع فيها فى الكثير من الاوقات اذا انة من الافضل ان نرى ان العديد من المتداولين كثيرا ما يقتلهم الطمع فى السوق و يبعدهم عنتحقيق احلامهم

big.pharaoh
12-27-2016, 23:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.... انا بنصح اي حد يخسر ويحس انه هيدمر حسابه. يقفل كل الصفقات ويسيب الجهاز ويغير جو

big.pharaoh
01-02-2017, 02:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. لازم يكون عندم نفسيه قويه وتنحي عاطفتك جانيا اثناء للتداول لان الفوركس مش عايز عواطف

Sofien
01-02-2017, 05:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،نصائح رائعة وثمينة !!! فإن أرت أن تحقق الناجح لايجب عليك أن تعتمد على على النصائح و التوصيات الخارجية

عليك أن تثق في نفسك وأن تتعلم من اخطائك وتثبر حتى تحقق غايتك

alonsoo
01-02-2017, 05:36
هى اكبر الاخطاء للاسف رقم واحد عدم الاداة المالية السليمة وتانى شئ الطمع . اذكر ان واحد جالى بيقولى مرة انا عملت 47% انهرضا من الحساب (الف مبروك )
يا عمنا طب وتانى يوم وتالت يوم هتعمل ايه ؟
بعدها على اخر الاسبوع بيقولى انا عايز اودع تانى

waelmma
01-02-2017, 08:14
:o:o:yahoo: والله اخى الفاضل انا بحب الاعتماد على نفسى فى التحليل
وليس على التوصيات او غيرها وبارك الله فيك اخى ومنتظرين المزيد

bakup28
01-02-2017, 08:55
يجب التحكم فيها الي اصي درجه حتي
تتمكن من جني الارباح و المنعه

Ayman ElSayed
01-02-2017, 13:51
السلام عليكم
اخي الكريم ان حكمة المخاطرة لابد منها لتحقيق الربح صحيحه
100 بال100 لانه في كل مرة تفتح بها صفقة هي مخطرة في حد ذاتها

creatorman1978
01-02-2017, 13:54
لا يجب ان تنجرف لاى مشاعر او نفسيات اثناء التداول ... لذلك يجب ان تخضع لاستراتيجية العمل والتداول وهى التى تكون المتحكم فى تداولاتك فقط .. وانت عليك التنفيذ فقط وفقا لادارة راس المال المتفق عليها من البداية

fares2alex
01-02-2017, 13:54
اخي الغالي من ضمن الاخطاء النفسية القاتلة في سوق الفوركس هو الطمع الغريزي في كسب الاكثر من اللازم

يجب علينا ان نتوخى الحذر اثناء التداول ونحترم السوق ونحترم خطة ادارة راس المال لنتجنب الخسائر

youssef moustafa
01-02-2017, 14:01
من الممكن ان اتفق معك في هذا ولكن ليس بالكامل لانك تتداول بأموالك والاموال داءما مصدر
قلق لكل الناس مهما كان رأس مالك فانت قلقى
نحن صفقاتك وربحك وخسارتك

Karim Atef
01-02-2017, 14:03
هناك من البعض يفتحون الصفقه ويلقو نفسهم في خساره ويكملون في هذا الهساره
علي امل السعر سوف يعود لهدفهم مه اخري فا يري انو يتمادي في الخسره
وهنا واجب الستوب لوز لتفادي الخساره ويحب ايضا ان يعوض بدون تفكير وهذا خطا فا يدخل صفقه خاسره
التداول النفسي اهم شئ في الفوركس واتمني التوفيق للجميع

محمدفؤاد
01-02-2017, 15:13
عليكم ورحمة الله فعلا اخي الكريم وضوع جميل ومفيد لان نفسية المتاجرين هي السبب في خسارة
أغلب الاشخاص لان تذبذب السوق يلعب بنفسية المتداولين ويحركها فيظن ان السوق عكس عليه
فيدخل بالعكس فيخسر ايضا

midouknight
01-02-2017, 15:49
الحذر ثم الحذر أخي الغالي من
التوصيات المجنية أو المدفوعة فهي
نصب وإحتيال الكثير من المتاجرين يقعون فيه بدون علم أو عن طمع

big.pharaoh
01-02-2017, 17:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... اهم حاجه لازم يكون عندك ضبط نفس وتتعامل مع السوق بحرفيه شديده وادارة رأس مال صارمة

forexawy1
01-02-2017, 17:37
الاعتماد على النفسية فى التداول فى سوق الفوركس هو امر خطير وله سلبيات كتيرة واكتر من الايجابيات اكترها انك مبتعرفش توصل لهدفك
او تحقق التارجيت بتاعك وان اول مبتلاقى نقطتين تلاتة ربح بتبقى عاوز تقفل الصفقة من خوفك بالرغم من تحليلك الصحيح

nonam
01-04-2017, 15:10
السلام عليكم .... من المهم جدا ان تتعامل مع التداول الحققيقي وكمان من المهم جدا ان يكون السوق الحقيقي الاهم في التعامل مع التداول ومن المهم جدا ان يكون السوق الحقيقي اللي في التعامل مع التداول الحقيقي الاهم في التداول اتمني ان يكون التعلم الاهم

xrif01
01-04-2017, 15:16
تعد النفسية هي اكبر كارثة في التداول لان المجال يحتاج تدريب نفسي قوي جدا . لقد ابدعت في شرحك
تقبل مروري والله ولي التوفيق

Ami abdou
01-04-2017, 15:18
صحيح كلامك العامل النفسي له دور كبير و الاهم هو ان نقبل بالخسارة في حال حدوثها و نحاول نتدارك الامر تدريجيا و ليس دفعة واحدة بمحاولة الانتقام من السوق

zezo3
01-15-2017, 00:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اخى الفاضل بالفعل اتفق معك تماما فالنفسيه هى العامل المؤثر فى الفوركس رقم واحد لو قدرنا اننا نتحكم فيها هنقدر نضع قدمنا على الطريق الصحيح .

Shadyy
01-15-2017, 01:39
السلام عليكم و رحمه الله اخي انت محق في ما تقوله فكم من شخص خسر الكثير بسبب اضطرابه و عدم ثقته في نفسه فالثقه في النفس هي اساس النجاح في عالم الفوركس و الصبر و المعرفه باحوال السوق و دراسه الاحوال الاقتصاديه و السياسيه العالميه و ايضا يجب ان تبعد عن الطمع لانها تؤدي الي الخساره

Khaled metwally
01-15-2017, 01:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هناك أخطاء فادحة يقع فيها المتداولين في الفوركس من بينها الخوف والقلق النفسي الدي يعطي جانب سلبي لأي صفقة يقع فيها لدى حذاري من السلبية في الأفكار لانها تقتل النجاح وتدمر الطموح فالتفاؤل أساس النجاح

magdy mahmud
01-15-2017, 02:00
عندك حق اخي الحبيب ان اكبر اسباب الخسارة هي الاخطاء النفسية القاتلة التي يفعلها معظم المتداولين مثل الطمع والخوف والتسرع في دخول الصفقات وفي الخروج من الصفقات لابد من التخلص من هذه الاخطاءمن خلال التدرب علي الحساب الديمو

freetrade
01-15-2017, 06:24
لو المتداول خسر صفقة او خسر حسابه لازم يهدي ويبتعد عن السوق لفترة من الوقت حتي لا يسيطر عليه فكرة الانتقام من السوق اللي بتخليه ميال للمخاطرة العالية

doaa sary
01-15-2017, 16:01
كلنا بنقع ف اخطاء وبيجى يوم علينا ونفشل او نخسر او نتمرجن
الحل ببساطة كل فترة نشوف اخطائنا ونصلحها ونقيم نفسنا
ومع الوقت الاخطاء هتقل ونبتدى الارباح واللون الاخضر
بالتوفيق للكل

sinaa
01-15-2017, 18:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا

magic777
01-16-2017, 14:25
معرفه هذه الاخطاء والتدريب المستمر على تجنبها هو الاساس الصح في الوصول لكي نستطيع بعد كده العمل بدون هذه الاخطاء وتكوين
الخطه الجيده لينا بدون نقاط ضعف فيها قويه

abdicheibr
01-16-2017, 14:35
سلام اخي الكريم معك حق فالعامل النفسي يعتبر اهم السباب الفشل في السوق ورغم تطور المؤشرات و الاستراتيجية
الا انا هناك 90 من 100 يفشلون في تجارة الفوركس وهاذا يعود الي العامل النفسي فلذالك يجب علي المتداول الانظباط 4
في عملها والاخلاص في تطبيق استراتيجيته

جمال صادق
01-16-2017, 14:58
هناك الكثير من السباب التى تعتمد على الطرق النفسية فى التداول وا ن اول الاخطاء التى نقترفها فى التداول هى تكون ذو عوامل نفسية بالدرجة الاولى

amine bajjou
01-16-2017, 15:04
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته نعم اغلب الاخطاء التي يقع فيها المتداولوون خاصة العرب هي اخطاء نفسية لان النفس تؤثر كثيرا في طريقة التفكير و قد تقلب استراتيجياتك ضدك و تقبلواا مروووري

abdallah.2017
01-16-2017, 15:08
السﻻم عليكم ورحمة الله وبركاتة
نعم اخى الفاضل فكثير من يقع فى اﻻخطاء الفوركسية فى التداول بسبب تقلبات المؤشرات واﻻخبار...

amine33
01-16-2017, 16:36
وشكرا على مجهودك

zakariacr07
01-16-2017, 18:01

شكرا أخي على الموضوع و أشاركك الراي و خاصى في بعض الأوقات يتوجب علينا المجازفة و إنشاء الله فيها خير و بالتوفيق للجميع

hamza350
01-16-2017, 18:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد
كلامك وقولك صحيح جدا اخى الكريم فأن العامل النفسى هو شىء مهم جدا للدخول فى عالم الفوركس فلا تداول وانت نفسيتك سيئة لهذا وجب الابتعاد عن سلبيات ودخول في الإيجابيات النفسية للأنسان من اجل النجاح

mid0killer
01-16-2017, 18:18
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعضاء منتدى فوركس العرب هناك اخطاء يقع فيها المتداولين خاصة النفسية منها ومن اهمها
عند حصول الخسائر أو ضياع الفرص تخيل نفسك ثم أطفىء هذا الخيال كما تطفىء التلفاز . ثم أظهر بدلا منه صورتك و أنت تتصرف بطريقة المحترفين الناجحين و تذكر نعم الله عليك التي لا تعد و لا تحصى. و المقصود : لا تسمح بالإشارات السلبية بالتسلل إلى داخلك
إن لم تكن ناجحا الآن : تظاهر و تصرف و كأنك ناجح و ستصل للنجاح بإذن الله . في جلسات المعالجة النفسية يتم التالي : في لحظات الشعور بالخيبة و الفشل و النظر إلى الأسفل يؤمر المريض بالتالي : قف , إرفع رأسك , قل لي أفضل شيء حصل لك في الحياة . بهذا يتم تغيير المشاعر السلبية إلى المشاعر الإيجابية . يقول المثل عندهم : Fake it ultill you make it أي مثل ما تريده حتى تصل إليه و تحققه . إستحضر بذهنك قدوة ناجحة و تظاهر بأنك هو

المشكلة هي أن 90% من الناس مشاعرهم سلبية . و لذلك لا يثقون بأنفسهم , بل يثقون بالتوصيات و لو أخطأت مرارا و تكرارا . يا أخي خطؤك بإجتهادك تكسب منه تعليما و خبرة , لكن خسارتك من توصية جاهزة ماذا تفيدك;);)

ماشاء الله عليك
كلام اكثر من رائع فعلا العامل النفسي مهم جدا فى التداول
وهذا ما اطبقه فى تداولاتي
والحمد لله على كل شئ
تقبل مروري يا غالي

مروه عصر
01-16-2017, 19:16
السلام عليكم
معظم الاخطاء التى يقع فيها المتداولين هيا اعتمادهم على الاساسيات وليس معرفته الاستراتيجيات الاساسيه للتداول والعامل النفسى يؤثر بالسلب فى معظم الاحيان ويجبر الشخص على الخوف من التجربه مره اخرى

ragab012
01-16-2017, 19:53
اشكرك اخى على طرح هذا الموضوع
اخطاء التداول النفسيه القاتله
ونتمنى الكل يستفيد
وننتظر منك المواضيع المميزه

Saeed EL Sayed
01-16-2017, 20:04
اشكرك اخي الكريم علي هذا الكلام التحفيزي الرائع وكلام حقيقي بنسبة 100% واتمني ان الجميع يطبق كلامك دا بجد لو عملناه هنقدر نتحكم في نفسنا اوقات الخساره ان شاء الله وفي النهاية اتمني التوفيق للجميع

Samirghatas
01-16-2017, 20:07
فعلا اخى الكريم النفسية تقتل المتداول وتجعلة لا يقوم ب اى تداول صحيح لابد ان تظبط
هذا العامل جيدا لانها يسيطر علية بسهولة ولابد ان تواجة هذا بالثقة فى النفس بالتوفيق

aboodkho
01-16-2017, 20:58
في كثيرا من الاوقات اجد نفسي مراتحا في التداول اذا كنت لا اتاثر بالجانب النفسي مثل الخوف او الطمع او التشتت
شكرا على الموضوع .. كم انت رهيب ي صديقي

Hanaasnaa
01-25-2017, 07:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل اي تجارة او تداول تقوم علي التحكم العقلي لذلك الحالة النفيسة التي تتحكم فيها القلب لاتجوز ولاتنفع ويتسبب لك مخاطرة وخسارة

ابوعلى
01-25-2017, 07:51
السلام عليكم كلامك صح اكيد النفسيه مهمه فى الفوكس العامل النفسى هيبقى كويس لو الواحد دارس وفاهم وجرب على التجريبى وساعتها هتبقى مرتاح نفسيا لما يتنقل للحقيقى

islamforex
01-25-2017, 07:53

شكرا ليك اخي الكريم على الموضوع

شرح رائع وبسيط ومجهود ممتاز جزاك الله خير

شكرا وبالتوفيق للجميع...

بشير حمدان
01-25-2017, 08:07
السلام عليكم
ان العامل النفسى الذى يسيطر على التاجر من اهم اسباب النجاح فى الفوركس ولاسيما عند التداول فى هياج السوق فالانطباط والهدوء النفسى تقودك الى الصواب ...........

محمدفؤاد
01-25-2017, 08:25
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى الغالى فعلا اخي الكريم وضوع جميل ومفيد لان نفسية المتاجرين هي السبب في خسارة
أغلب الاشخاص لان تذبذب السوق يلعب بنفسية المتداولين ويحركها فيظن ان السوق عكس عليه

hoos
01-25-2017, 17:24
بالظبط يعني انت بعد ما اتعلمت وتعبت في تعلم الفوركس خسرت طب ايه المشكلة
وليه اللي بيدوا التوصيات هيبقوا احسن منك يعني لازم نثق في نفسنا يا جماعة

younes-dz
01-25-2017, 17:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان من اهم الاسباب النفسية القاتلة الخوف ةعدم الثقة
خاصة بعد الخسارة المتكررة لذا من المستحسن جدا ان يبتعد الانسان في هذين الموقفين
موقف الخسارة يجب ان لا يدخل مباشرة بغية التعويض او حالة الخوف لا تدخل

karkory100
01-25-2017, 18:07
النجاح فى سوق الفوركس ليس بل بالأمر الهين ، فهو يحتاج إلى بحث دؤوب مستمر عن كل ماهو جديد ، مع التعلم من الأخطاء ، وبمرور الوقت تتكون الخبرات ليصبح لكل متداول فلسفة خاصة ، لكن مهما تشعبت الرؤى تظل عوامل النجاح لدى الجميع ثابتة لاتتغير ، ويحرص على إتباعها المحترفون قبل المبتدئون .. نذكر منها :
أعداء الفوركس ثلاثة : الطمع ، الخوف ، الجهل .. سبب واحد من هؤلاء كفيل بنسف حسابك فى غضون أيام قلائل .. فكن على حذر .
لاتتاجر وقت الأخبار أو النشرات الإقتصادية أو إذا حدث ظرف طارئ سواء كانت كوارث طبيعية أو بشرية ، ففى هذه الأوقات تتحرك أسعار العملات بطريقة عشوائية غير مدروسة ، وغير خاضعة لأى مؤشر .
أفضل زوج يمكنك المتاجرة به هو اليورو/ دولار .. ففى هذا الزوج تكون مؤشرات الحركة صعودا وهبوطا أعلى مايمكن ، وبالتالى فنسبة الخسارة فى تداوله تكاد تكون نادرة .
يعتبر زوج العملات دولار/ ين من أفضل الأزواج من حيث خضوعه لحركة المؤشرات والتوقعات ، كما أن نسبة مخالفته للإحتمالات هى الأقل بين الأزواج الأخرى من العملات .
يفضل الإبتعاد عن التداول بالعملات الهجينة .. فالإسبريد الخاص بها أكبر من المعتاد ، كما أن نسبة خضوعها للمؤشرات منخفض ، وإذا كانت لديك الرغبة فى هذا النوع من التداول ، فعليك بدراسة أنماط تحرك الأسعار لتلك العملة ، وتحديد نقاط الإرتداد السعرى المعتاد .
أقوى وأهم خبر يؤثر على سعر الدولار هو تقرير التوظيف بغير القطاع الزراعى ، ويصدر هذا الخبر غالبا يوم الجمعة الأول من كل شهر .. أما الخبر الثانى من حيث الأهمية فهو معدل سعر الفائدة .. والجدير بالذكر أن العلاقة بين هذين الخبرين وسعر الدولار علاقة طردية بحتة ، فإذا جاء هذا الخبر بمؤشر إيجابى يؤدى ذلك إلى إرتفاع سعر الدولار ، والعكس صحيح

Mr Fathy
01-25-2017, 18:22
بسم الله الرحمن الرحيم . انا عن نفسى يا زعيم شايف انى عمرى ما هعتمد على التوصيات ابدا لانى شايف انى اتعلم وادير شغلى بنفسى احسن

Mastafa
01-25-2017, 18:23
و تذكر نعم الله عليك التي لا تعد و لا تحصى. و المقصود : لا تسمح بالإشارات السلبية بالتسلل إلى داخلك
إن لم تكن ناجحا الآن : تظاهر و تصرف و كأنك ناجح و ستصل للنجاح بإذن الله . في جلسات المعالجة النفسية

سيد2017
01-25-2017, 19:06
يجب ياا اخى على كل متداول دراسة اهم جزء فى علم الفوركس ويعرف كيف يتعامل مع الفوركس بنفسية جيدة لكى لا يتعرض للخسارة بسبب النفسية علشان من الممكن ان تكون النفسية سبب فى خسارة اى متداول فى الفوركس ما لم يتحكم بها

latraaa
01-25-2017, 19:08
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و اتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله و التداول أخي الكيرم لابد من توفر عنصر الصبر و المثابرة لكي نصل غلى ما رنيد إ نشاء الله

midouknight
01-25-2017, 19:10
أكيد أخي الحبيب المتاجر المحترف هو ذلك
المتاجر الذي يستطيع أن يتحكم في أعصابه
وكذلك عدم أخذ القرارت بصفة اعتباطية ويتجنب التسرع والطمع

ahmedhassan.forex
01-25-2017, 20:29
بسم الله الرحمن الرحيم
يجب ان تكون النفسية ممتازة 100% لكي تتداول
اذا تداولت وانت متعصب او متنرفز هتخسر

---------- Post added at 07:25 PM ---------- Previous post was at 06:31 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
لازم تكون النفسي كويسة 100% لكي تعرف تتداول
يجب ان تكون علي تركيز كبير وانتا داخل صفقة

---------- Post added at 07:29 PM ---------- Previous post was at 07:25 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
يجب ان تكون مركز ويجب ان تكون في اعلي نفسية
بدون هذا ستخسر كل شئ ركز

فوريكسي
01-28-2017, 15:48
هناك اخطاء كثير يرتكبها البعض اثناء التداول فعلا بارك الله فيك اخي الكريم وشكرا جزيلا لك على الموضوع بالتوفيق لك إن شاء الله ولجميع أعضاء المنتدى تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ahmed 92
01-28-2017, 16:01
اخى الكريم سوالك فى غايه الاهمية
النفسيه من اهم الاشياء تاثرا فى تداول الفوركس

muhammad ismail
01-28-2017, 16:36
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
طبعا المتداول يجب ان يتحلى بالثقه اخى الكريم اثناء التداول ولا يعتمد كل الاعتماد على تعليمات الاخرين فاذا سيحدث
اذا اختفت تلك التعليمات ستصبح لا شئ فى الفوركس لذلك نصيحه ثقف نفسك بنفسك واكتسب خبرتك بنفسك

alatn123
01-30-2017, 19:20
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
كلام جميل , الحقيقة اننا كلنا نقع فريسة للعوامل النفسية في وقت ما خاصة الخوف و الطمع , لكن من يستطيع تجاوزها هو وحده المتاجر المحترف
بالتوفيق يا غالي

zunebha
01-30-2017, 19:24
شكرا لك اخ زوقا والله لكنأك محلل نفساني متمكن
فعلا والله تحليلات فيمة دكرتها فاغلبنا يتعرض لحالسة نفسية كارثية عندما نعقد صفقة ونحن مبتدئين تصاب بالحسرة وهدا مايؤثر علينا سلبا دوما
بارك الله فيك على التوضيح

فوريكسي
01-30-2017, 23:47
الحالة النفسية لها تاثير كبير على النتائج شكرا جزيلا لك أحي الكريم على الموضوع بارك الله فيك وبالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع أعضاء المنتدى تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

medokarem
02-22-2017, 01:15
السلام عليكم اخي الكريم شكرا لك علي المعلومات القيمة احب اوضح بعض المعلومات المفيدة

أهم الأخطاء التى يقع فيها متداولى الفوركس

يقع الكثير من متداولي الفوركس بالأخطاء التي قد تكلفهم الكثير خاصة المبتدئين منهم، اتقان التداول هو طريق النجاح في الفوركس ولعل هذا يأتي باتخاذ المتداول لسلوكيات وأنماط تداول سليمة ودقيقة تتخذ أسس إدارة الصفقات الصحيح، إن تعلم التداول والإلمام بكل ما يدور في سوق الفوركس ليس بالأمر السهل ولكنك تحتاج إلى ذلك لإدارة أموالك طالما أنك تسعى للربح وتحقيق المكاسب، قد يرتكب المتداولون أخطاءً تبعدهم عن طريق تحقيق المكاسب، احذر من هذه الأخطاء القاتلة أثناء التداول:

الثقة الزائدة

التداول برافعة مالية عالية

التسرع أثناء التداول

التوقعات الغير واقعية من سوق الفوركس

ahmedm
02-22-2017, 05:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فعلا مشكلة كبيرة بيقع فيها الكثير من المبتدئين بيدخلوا الصفقات بتوصيات ناس زيهم تقريبا والفرق بينهم في الجراءة او اتخاذ القرار تحياتي لك أخي الكريم وتقبل مروري

LAMIA1976
02-22-2017, 11:45
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الكريم احنا نعرف ان العدو الاساسي للخساره في التداول في سوق الفوركس هي العوامل النفسيه فاحنا لا نقول نضعها جانبا لاكن لازم نتحكم فيها لا ان تتحكم فينا والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

sob81
02-22-2017, 12:13
تاثير النفسية على التتداو ليكون من خلال اتخاذ القرار ولذلك نقول يجب على المتاجر فى البداية ان يتاجر فى الوقت الذي يكون فيها الوقت جيد والمزاج ممتاز ويستطيع اخذ الرقار بدون اى تاثيرات عليها

magic777
02-22-2017, 14:48
هيا صحيح الاخطاء النفسيه بتكون هيا الي منتشره بشكل كبير في المجال وده علشان هو الاتجاه النفسي الي بيحرك السوق لان التعامل
بيكون من خلال تفكير ناس بردو

ali gamal
02-22-2017, 15:06
يجب التحكم فيها الي اصي درجه حتي تتمكن من جني الارباح

mhd99
02-23-2017, 01:25
انا معك بهذا الكلام اخي و أوافقك الرأي يجب على الشخص عدم الاعتماد على التوصيات الجاهزة وعليه ان يتعلم
كيفية التحليل الفني ويعتمد على نفسه عندما يتداول في السوق حتى يحقق النجاح في الفوركس

magic777
02-23-2017, 14:30
هيا اخطاء طبيعيه جدا واغلبنا بيقع فيها وده الطبيعي لان السوق عموما سوق نفسي المتحكم فيه البشر نفسهم علشان كده لازم اننا نفهم نفسنا
الاول علشان نقدر نتعامل مع السوق

medokarem
02-23-2017, 16:41
السلام عليكم اخي الكريم شكرا علي هذه المعلومات

أهم الأخطاء التى يقع فيها متداولى الفوركس

الثقة الزائدة

التداول برافعة مالية عالية

التسرع أثناء التداول

التوقعات الغير واقعية من سوق الفوركس

Abdiaziz
02-23-2017, 17:44

[CENTER][/QUOTE/]

تعجز يداى عن شكرك أخــى
فقد وفيت وكفيت فيما قدمت
جزاك الله كل خير
وبارك الله فيك ولكـ
وجعله فى ميزان حسناتك .. آمين
لا حرمنا من جميل ما تقدم لنا

---------- Post added at 06:44 PM ---------- Previous post was at 06:43 PM ----------

[CENTER][/QUOTE/]

يا قصرأبدعت بما قدمت
مروري هنا جعلني أصل لقمة الاستمتاع
شوقتنا لنتطلع على مزيد مما تقدمه هنا ،،
مروري على صفحتك جعلني اصل لقمة الاستمتاع
قراءةناصعة البياض وثناء يحملني للسحاب ،
ما قدمته هنا أكبر من به أسهل اعجابي

amer123
02-23-2017, 17:45
يقع الكثير من متداولي الفوركس بالأخطاء التي قد تكلفهم الكثير خاصة المبتدئين منهم، اتقان التداول
هو طريق النجاح في الفوركس ولعل هذا يأتي باتخاذ المتداول لسلوكيات وأنماط تداول سليمة ودقيقة تتخذ أسس إدارة الصفقات الصحيح،
إن تعلم التداول والإلمام بكل ما يدور في سوق الفوركس ليس بالأمر السهل ولكنك تحتاج إلى ذلك لإدارة أموالك طالما أنك تسعى للربح وتحقيق المكاسب،
قد يرتكب المتداولون أخطاءً تبعدهم عن طريق تحقيق المكاسب، احذر من هذه الأخطاء القاتلة أثناء التداول

ayoubfc
02-23-2017, 21:46

mohamed achraf
02-23-2017, 22:43
فعلا... أخطر شيء هي المشاعر مثل مشاعر التمني و الفرح في حال الربح والصدمة في حال الخسارة ، هذا السوق و السوق يتغير.. كل ماعليك هو البخث عن طريقة للتحليل و معرفة كيفية التعامل مع نفسك

tazi larbi
02-23-2017, 23:02
السلام عليكم نعم اخي ان الاخطاء النفسيه هي اكبر عدو ممكن ان يحطم التاجر ان كنت تعلمت كثيرا ولم تتحكم في نفسيتك من طمع اننا لن نجني اي شئ المهم الانضباط في العلم والعواطف لهذا يعتبر العمل في الفوركس عمل صعب وسهل في نفس الوقت اتمنى لكم النجاح والله الموفق

mohamed shams
02-23-2017, 23:16
السلام عليكم اخى الكريم
طبعا ارى ان هذا الموضوع تكرر كثيراا ونظرا لاهميه يجب ان المتداولين
الجدد يعرفوا ان هذا الموضوع جد مهم ويلزم على الجميع ضبط النفس
بالتوفيق

ali gamal
02-24-2017, 16:03
اخى الكريم فأن العامل النفسى هو شىء مهم جدا للدخول فى عالم الفوركس فلا تداول وانت محبط
مشكور يا اخي على هذا الموضوع المفيد

mirinda
03-02-2017, 02:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا اخي على موضوعك الرائع فالنفسيه من رايي هي التى تحدد أن الإنسان سيربح ام يخسر في اي صفقه فكلما كان الانسان يتمسك بالأمل والنجاح يحدث وكذلك الفشل فكل متوقع ات

ashmawey
03-18-2017, 18:25
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

احمد فرحان منصور
03-18-2017, 18:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة صديقي انا من اكثر الناس الذين يحذرون بشكل دائم وبمل مناسبة من اخطار التدوال النفسية لان للعامل النفسي دور اساسي بالنجاح

akkouche salah
03-18-2017, 18:28
السلام عليكم
الأخطاء النفسية حقيقة غير مقتصرة فقط على ماذكرت
هناك مثلا الطنع و عدم الصبر من أكبر الأاسباب

magic777
03-18-2017, 21:16
لابد للمتاجر للتغلب على هذه الاخطاء النفسيه انه يتعلم ضبط النفس والي بيساعد على الموضوع ده وجود خطه جيده ومحترفه
وتكون في نفس الوقت مفيده

aboeluosr
03-18-2017, 21:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الحالة النفسية عامل مهم جدا ومؤثر جدا على
المتاجر اثناء العمل لذلك يلزم الانضباط النفسى والتحكم بكامل العقل

Ahmed youssef elgareb
03-21-2017, 17:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... بالفعل الكلام صح جدا وهوا ده اللي بيحصل مع حدوث خسارة لازم نتعلم التعامل مع أخطاء التداول النفسية القاتلة ونتعامل مع الخسارة زي التعامل عند الربح ونتذكر كرم الله علينا في الربح

skylol
03-31-2017, 23:13

اخي الغالي اخطاء المتداولين المبتدئين كثيرة ومنها التعجل في التداول وايضا عدم التعلم بشمل جيد لبدا التداول اتمنى التوفيق للجميع

marwa94
04-03-2017, 00:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم ان المميز للخبراء في سوق الفوركس عن نظرائهم من المبتدئن ان الخبراء بذلوا مجهودات جبارة في التعلم بحثوا كثيرا في حين ان المبتدين مازالوا في طور التعلم

soltanarab
04-03-2017, 01:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة...مشكور اخي الكريم على الموضوع وعلى النصائح فبالفعل العديد من المتداولين لا يقومون بادارة راس مالهم بشكل سليم مما يؤدي الى خسارة حسابهم

ahmedmahmoud2017
04-03-2017, 01:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته للاسف التداول بنفسية غير جيدة بالطبع من اسباب الخحسارة داخل الفوركس يجب معرفة احتيار وقت التداول

فهمى لاشين
04-04-2017, 00:35
حياك الله
صدقت ياعزيزى : فالعوامل النفسية السلبية لها تأثير وخيم على
العمل فى الفوركس مثل العشوائية الفكرية, الطمع , غياب الثقة فى النفس
وما ذكرت منها الا قليا
لك تمنياتى

marwa94
04-12-2017, 20:15
الســـــــلام عليكم ورحمة الله
تعلم الدعوم و المقاومات أولا ، و متى نعتبرها كذلك / و ماذا تتحول عند كسرها لانه غالبا الدعم يصبح مقاومة عند الكسر و العكس كذلك ، يمكنك أن تجد فيديوهات تعليمية في اليوتيوب

mido elshabrawy
04-12-2017, 20:37
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
مشكور اخي العزيز موضوعك أخطاء التداول النفسيه القاتله
و شرحك المبسط للموضوع و ذكر تلك الاسباب بكل بساطه
تقبل مروري وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

mostafa ilsawi
04-12-2017, 21:54
باسم الله الرحمن الرحيم
الاخ الكريم يجب عليك ان تتحلي بالصبر وعدم الانفعال و ان تتسلح بكل ادوات الفوركس من علوم التداول من هنا يكون عندك ثقه بالنفس و نفسيه مرتفعه التي هي اهم شئ في التداول
تقبل تحياتي

mabrouk
04-12-2017, 21:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته في الجانب الذي تحدثت فيه عن التوصيات في الحقيقة لا احب الاعتماد عليها اطلاقا فهي مجرد تحاليل شخصية و توقعات لذلك أخطائها أكثر و دائما ما تجد معها الخسارة ننتظر منك المزيد من التألق و الابداع

monji125
04-12-2017, 22:04
ﻌﻜﺲ ﻋﺪﺓ ﺃﺳﻮﺍﻕ ﻣﻨﺘﺸﺮﺓ ﻓﻲ ﺍﻟﺴﻮﻕ ﻓﺄﻥ ﺳﻮﻕ ﺍﻟﻌﻤﻼﺕ ﻻ ﻳﻌﺪ ﺳﻮﻕ ﻧﺨﺒﻮﻱ ﻳﺠﻴﺪ ﺍﻟﺘﻌﺎﻣﻞ ﻣﻌﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻘﻠﺔ ﻣﻦ ﺍﻟﻨﺎﺱ، ﻭﻟﻜﻦ ﻋﺪﻡ ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﺍﻹﻋﻼﻡ ﺍﻻﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺑﺘﻐﻄﻴﺔ ﻧﺸﺎﻃﺎﺕ ﺗﺠﺎﺭﺓ ﺍﻟﻌﻤﻼﺕ ﺟﻌﻞ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺴﻮﻕ ﺑﻌﻴﺪﺍً ﻋﻦ ﺍﻟﻌﺎﻣﺔ . ﻓﺤﺘﻰ ﺍﻷﺷﺨﺎﺹ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻟﻴﺲ ﻟﺪﻳﻬﻢ ﺧﺒﺮﺍﺕ ﻓﻲ ﺍﻟﺘﻌﺎﻣﻞ ﻣﻊ ﺍﻹﻧﺘﺮﻧﺖ ﻭﺍﻟﺤﺎﺳﻮﺏ، ﻳﻤﻜﻨﻬﻢ ﺍﻟﺘﺪﺍﻭﻝ ﻋﺒﺮ ﻣﻜﺎﻟﻤﺎﺕ ﻫﺎﺗﻔﻴﺔ ﻟﺸﺮﻛﺎﺕ ﺍﻟﻮﺳﺎﻃﺔ

fouadd19
04-20-2017, 15:42
النفسيه فعلا من الاخطاء القاتله
التي تدمر جميع المبتدئين
يجب التحكم فيها الي اصي درجه
حتي تتمكن من جني الارباح و المنعه

moha-star
04-20-2017, 15:54
*الســــــلام علــــــــــــيــــكم و رحمــــة الله تعالى وبركـــــــاتـــه*

لازم تخطأ كي تتعلم او مفيش صعود من غير ما تنزل هذه هي الحياة لازم هيك و لازم هيك فتقتك في

نفسك هي اهم شيء اللي راح يخليك تستمر. بالتوفيق

tahar2015
04-22-2017, 01:17
السلام عليكم في الجانب الذي تحدثت فيه عن التوصيات في الحقيقة لا احب الاعتماد عليها اطلاقا
, فهي مجرد تحاليل شخصية و توقعات , لذلك أخطائها أكثر و دائما ما تجد معها الخسارة

medeldon
05-13-2017, 00:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته المتداول الناجح يحتاج الى قوة شخصية
و ثقة في النفس و في صفقاته لكي ينجح في مبتغاه

big.pharaoh
05-13-2017, 01:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... النفسيه مهمه جدا في سوق للفوركس ومن غير نفسيه كويسه مش هتعرف تسيطر على تداولاتك

m7med
05-13-2017, 02:11
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
فعلا يا اخي الكريم العامل النفسي مهم جدا لكل متداول في الفوركس و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

ahmedmahmoud2017
05-13-2017, 02:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته للتداول الناجح داخل الفوركس يجب ان تكون مهيا نفسيا للتداول الناجح بالطبع تقبل تحياتي ومرورى اخي الكريم

Hamza El36
05-13-2017, 02:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
أكبر خطأهم:
الخوف, التردد, الإعتماد على العواطف.........
مع متمنياتي بالتوفيق للجميع بإذن الله.
وتقبل مروري..
تحياتي.

Mazek
05-25-2017, 19:06
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.. بسم لله الرحمن الرحيم . اخي الفاضل الوضع النفسي و العصبي للتاجر يؤثر في اتخاذ القرار في فتح الصفقات و اغلاق الصفقات

magdylotfy2
05-25-2017, 19:10
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
الاعتماظ على العواطف وعدم الوضول للربح يسبب اكتئاب واحساس الفشل التى تسيطر على الانسان والطمع ايضا يجعلك تدمر نفسك وتدمر كل شئ

boshra
05-25-2017, 19:13
مشكور اخي على تعريفك للشموع اليابانية لانها مهمة جدا و تساعدنا كثيرا في تحليلهدا السوق لدلك يجب ان نعتمد عليها في عملنا بهدا المجال و بالتوفيق لك اخي العزيز سلام.

faical93
05-25-2017, 19:19
الشيء الذي يؤدي بك إلى الخسارة في السوق هو القلق وعدم التركيز وأيضا عدم الصبر بالتوفيق
تقبل مروري

ahmed zekry
05-25-2017, 19:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا من رايي ان اكبر اخطاء التداول هو عدم الخبره والمعرفه والذي يودي في النهايه الي الخساره الحتميه والملزمه بالضافه طبعا االي الطمع والتسرع وعدم الاهتمام بالاضافه اي العامل النفسي الذي يتحكم في كل الاوامر المنفذه للصفقه وايضا هناك عوامل اخري نفسيه وشخصية توثر علي التداول بصوره كبيره جدا

settouti
05-25-2017, 19:36
باسم الله الرحمان الرحيم

نشكركم على مشاركاتكم في المنتدىو على المواضيع الهامة المطروحة و أرجو أن تكون هناك إجابات مفصلة على التساؤلات ليستفيد الجميع
أخوكم أحمد الجزائري مبتدئ في الفوركس:bravo::p:tie::dance:

khalidtrader
05-25-2017, 19:53
بسم الله الرحمن الرحيم
نعم اخي الكريم أوافقك الراي و اقول لك أن الأمر ليس بالسهل و إنما عليك بالعمل على التعلم و العمل على التخلص من كل العقد النفسية لكي تحقق الكثير إن شاء الله في هدا المجال الكببير،
تحياتي أخي

Doaa hassan
05-25-2017, 20:32
السلام عليكم ورحمته الله وبركاته
فعلا أن الأخطاء النفسية القاتلة ستؤدى ذلك فعلا الى الخسار فى التداول لان النفسية العامل
الاساسى فى النجاح هو النفسية

M0hsenalawady
05-25-2017, 23:45
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته تحياتي
الاخ الفاضل بصراحة معلومات قيمه ومحترمة واعتقد انه من اهم الاخطاء الشائعة التي تؤدي الى الخساره هي عدم اداره رأس المال بصوره جيدة والتاثير السيئ للعواطف اثناء التداول

ilyess
05-25-2017, 23:53
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على أشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه ومن تبعه بإحسان إلى يوم الدين،أما بعد
يجب التحكم فيها الي اصي درجه حتي تتمكن من جني الارباح

ahmed abdelmomen
05-27-2017, 00:13
فعلا في اخطاء كتيرة جدا بيعملها المتداولين اثناء التداول وهي اهمها طبعا الطمع
وعدم التعلم وعدم وجود الخبرة الكافية للتعامل مع سوق الفوركس

abutalia
05-27-2017, 00:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك علي الموضوع المحترم عن اخطاء التداول النفسيه السيئعه وان شاء الله تعالي نتجنب تلك الاخطاء في المستقبل .............

nore
05-27-2017, 00:31
اخي الكريم الغالي مشكور لطرحك موضوع مهم يفيد كل مبتدا وهو اخطاء التداول النفسيه القاتله ولابد من السيطره علي الحاله النفسيه لكي تتفادي الاخطاء.

mehrez
05-27-2017, 00:38
لسلام عليكم ورحمة الله
مشكورا خي على هذه المعلومات الاكثر من مفيدة وجزاك اللاه كل خير
مع تمنياتى لجميع اعضاء المنتدى بالنجاح والتوفيق

hooda
07-18-2017, 03:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
عند حصول الخسائر أو ضياع الفرص تخيل نفسك ثم أطفىء هذا الخيال كما تطفىء التلفاز. تقبل مروري

hooda
08-19-2017, 21:34
اكيد من العوامل التي تودي اللي الخسارة هي العامل النفسي والضغط العصبي يعني ماينفعش تكون طالع من صفقه خسران وتدخل واحد تانية في نفس الوقت

stare forex
08-19-2017, 21:54
عندما يكون التاجر فى نفسيه غير جيده فعلا يكون معرض للخساره يجب على التاجر ان يتداول فى توقيت يكون مستوى التركيز عالى والابتعاد عن الاندفاع والعوامل النفسيه المحبطه او المبالغ فيها.

shr
08-19-2017, 22:48
السلام عليكم و رحمه الله تعالى وبركاته الاخطاء النفسيه غالبا هوا حجم الصفقه يكون كثيير جدا وده طبعا فالاخر بيودي الى مرجنة الحساب

algendy
08-19-2017, 22:55
تحية طيبة و بعد , يا اخى رفع الروح المعنوية للمتداول تكون بعد معالجة الاخطاء اذا حدثت و ليس قبلها فمن الممكن ان يكون لدينا امل فى تعويض الخسارة و لكن التعويض لابد ان يكون مدروس و نتعلم فيه من اخطاء الماضى حتى لا تتكرر

محمد حافظ 120
08-19-2017, 23:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل.... اما بعد... اولا اريد ان ابدي اعجابي الشديد بهذا الموضوع... ثانيا اخي الكريم انا اري ان التوصيات ليست جيده بالنسبه للمتداولين ولكن للمتداولين الذين قد بلغو قدرا معينا من الخبره يستطيعو بها التداول عن طريق الاعتماد علي النفس... فانا اري انه خلال فتره التعلم يمكن الاعتماد علي التوصيات

nour3iny
08-20-2017, 00:42
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
من الطبيعى وجود المكسب والخساره بالفوركس خاصتا فى بدايه الطريق ولازم تتعلم من الخساره عشان تكتسب خبره والابتعاد عن اى شئ سالبى وايضا الابتعاد عن التوصيات لكى تتعلم الفوركس من البدايه وتكون ذات خبره
تقبل مرورى

omar2017
08-20-2017, 01:16
للاسف اتفق معك تماما ان الفسية هي المتحكم الرئيسي لاي متداول داخل الفوركس للوصول الى ما هو سهل من حيث الارباح او تصعيب الامور والخسائر المدوية للاسف

M.R
08-20-2017, 01:39
اخطاء التداول تكون فى عدم وضع المتداول خطة للتداول وبتالى يتداول بطريقة عشوائية ايضا الاعتماد على التوصيات من مصادر كثير ومختلفة ومجهولة يلقى على الشخص بالخسارة الكادحة وعدم اعتماده على التحليل

zam_bozo
08-20-2017, 13:29
أعجبني مقالك جدا وبالذات العبارات االآتية :إن لم تكن ناجحا الآن : تظاهر و تصرف و كأنك ناجح و ستصل للنجاح بإذن الله
يا أخي خطؤك بإجتهادك تكسب منه تعليما و خبرة , لكن خسارتك من توصية جاهزة ماذا تفيدك

hassansalwanagy
08-20-2017, 15:42
صبت القول اخى الكريم فأن العامل النفسى هو شىء مهم جدا للدخول فى عالم الفوركس فلا تداول وانت محبط
فى هذه الحاله لن ترى السلبيات التى توجد على الشارت وتدخل صفقات خاسره وتلوم الفوركس فلا تتداول وانت محبط

capoeira
08-20-2017, 16:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عفوا ان الأخطاء التى تحدثت عنها ليست اخطاء نفسية
إنما هى اخطاء أفراد لا يعرفون شيئا عن الفوركس ولا يريدون التعلم و هذه اخطاء ليس لها حل

modakoky
08-20-2017, 16:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته فعلا يا اخي الكريم العامل النفسي في التداول من اهم الاشياء التي يجب ان ننتبه اليها في التداول بسوق الفوركس والله يوفقنا لتحقيق اهدافنا من التجاره

abo.tali.wtalin
09-07-2017, 01:37
موضوع جيد جدا خاصة للمبتدينالى اكتر الناس بتسال عت تلك المواضيع المميزة والمرتبة فى مجال الفوركس والمنتدا بالاخص
انا دايما بستفاد من مواضيع المنتدا

medo mohamed
09-07-2017, 02:39
وعليكم السلام اخى الحمد لله انا لا اثق فى التوصيات التى لا تأتى منها الا الخساره وربحها ضعيف جدا" ولاكن اعتمد على الله ثم على تحليلى وأذا لا قدر الله وخسرت فيكون منى ومن تحليلى والحمد لله لم اخسر بعكس ما اربح الحمد لله انا راضى عن تحليلاتى

hassansalwanagy
09-07-2017, 20:00
لابد و ان تعلم و ان كان هناك اى م الصفقات الخاسره وكنت تعنى لك الكثير ان تقوم بعمل الهيدج فورا و التوقف عن العمل و هذا على الاقل الى ان تستعد نفسيا لتقبل جزء من الخساره و لكن ليس معتى هذا ان تظل فى السوق انما اتعد لفتره لحين ارجع المعلومات و النفسيه تهدئ

عبد الحكيم
09-07-2017, 20:33
هذه الأخطاء الكارثية تكلف الكثير خاصة خسارة رأس المال بالاضافة الى خسارة صحتك النفسية فالمتداول يصبح غير قادر على التداول بسبب الخسائر
وهذا اغلب مشاكل المتداولين

capoeira
09-07-2017, 21:02
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته ان الاعتماد على التوصيات ليست خطأ نفسى انما هى
مشكلة المتداول الذى يظن ان التوصيات ستريحه من التعلم وستوصله لتحقيق ارباح بسهولة

ahmedmahmoud2017
09-07-2017, 21:22
للاسف اا علي يقين بان سبب فشل اغلب التجار داخل الفوركس بالطبع هي سود ادارة راس المال وسوء التصرف الخطير داخل سوق الفوركس بالطبع يجب البعد كل البعد عن الطمع او الخوف وفكره تدبيل الحساب كل اسبوع لان مصيره المرجنه المدوية

ehabbob
09-07-2017, 22:18
اخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو ملئ بالمعلومات الرائعة ومنظم و منسق كثيرا وتقبل مرورى
وجزاك الله كل خير بالتوفيق انشالله

Mahaahmed
09-08-2017, 16:33
مرحبا بك اخي الكريم
مشكوور جددا علي طرحك هذا الموضوع المهم والقيم بهذه الطريقة الممتازة والمبسطة
وشكرا علي افادتنا بالمعلومات المهمة عن اخطاء التداول النفسية
جزاك الله خيرا واتمني التوفيق لك وللجميع
تقبل مروري وتحياتي

mohamad ahmed 21
09-09-2017, 06:17
اخواني في المنتدي
العامل النفسى هو ما يدور علية التداول بالسلب او الايجاب
التوفيق للجميع

احمد نصر 22
09-09-2017, 10:34
السلام عليكم ورحمه اللله وبركاته اخي الفاضل أحب اقول لحضرتك ا العامل النفسي هو من اهم واخطر العوامل الآي تؤثر ف المتداول الجسدي ولكن لابد ان يتحلي بالصبر حتي يكسب

mohamed gmnw
09-09-2017, 11:05
التداول الناجح يكون وفق خطه مسبقه وقرارات مبنيه علي تحليلات واضحه من خلال مؤشرات او دعوم ومقاومات
ولاكن للنفسيه تأثير سلبي علي جميع قرارات المتداول حيث انها تشككه في جميع قراراته

A.mustafa
09-09-2017, 14:21
السلا م عليكم ورحمه الله وبركاته..
لازم تكون النفسيه كويسة 100% لكي تعرف تتداول
يجب ان تكون علي تركيز كبير وانتا داخل صفقة

capoeira
09-09-2017, 15:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان التداول فى سوق العملات بدون تخطيط مسبق و تحديد
دقيق لنقاط الدخول و الخروج و ايضا أوامر جنى الارباح و أوامر إيقاف الخسارة إذن
انت تعلم ما سيحدث فى أسوأ الظروف

KARIM2017
09-09-2017, 15:29
النفسيه من العوامل المؤاثره بالسلب والايجاب علي
المتداول فيجب علي المتداولين ان يتعلمون ان يفصلوا بين حياتهم الشخصيه وبين التداول

Mohamed Khemili
09-09-2017, 15:44
السلام عليكم اخي شكرا على هذا الموضوع القيم و المفيد لنا جميعا و هو موضوع مهم بنسبة لكل متداول في عالم فوركس النفسية في فوركس هامة جدا و يجب انتباه اليها و عدم تسرع باي شكل من اشكال

M0hsenalawady
09-09-2017, 16:00
وعليكم السلام ورحمة اللة وبركاته
ياعزيزي الفاضل بصراحة اهم حاجة في مجال الفوركس هو الاعتماد على المجهود الشخصي للوصول للخبرة والمهارات الخاصة بالتداول والاحتراف ان شاء اللة والبعد عن التوصيات بالاضافه الى البعد عن العواطف الي جانب الهدوء والاسترخاء اثناء التداول لضمان النجاح في مجال الفوركس

Ayman Abdellatif
09-09-2017, 16:12
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
تحياتى لك اخى الكريم على هذا البوست المحفز بالفعل الفوركس لا يجب ان نتعامل معة و نحن فى حالة نفسية سيئة ف يجب ان نؤهل الحالة النفسية الى العمل حتى لا نتخذ قرارات سلبية على الحساب

ahmedmahmoud2017
09-09-2017, 17:53
للاسف التداول بنفسيه سيئة يعتبر من اقوي اساليب المرجنه كانك تتعمد خسارة الحساب للاسف يجب التداول بنفسيه عاليه من اجل الوصول الى اقوي طرق التداول داخل سوق الفوركس

nader6
09-24-2017, 02:05
تحياتي لكم ?الفوركس ارى انه من اصعب الاعمال الموجوده على الانترنت ولا يمكن ان ننجح فيه غير بالتعلم وشكرا على الموضوع بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

monayaa
09-24-2017, 02:07
تحياتي لكم ?المنتدى ملىء بالمعلومات ويجب الاهتمام بالتعلم منه جيدا وعدم التسرع فى التعلم السلام عليكم اخى التحليل الاساسي فى هذا السوق هو معرفة الاخبار وليس كل الاخبار ولكن الاخبار الاقتصادية التى تؤثر على زوج العملات سواء كان بالهبوط او الصعود ويجب تجنب المتاجرة فى وقت الاخبارحيث يوجد خطورة كبيرة فى ذلك الوقت وشكرا على المنتدى الجيد بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

maryam ahmed
09-24-2017, 07:13
اكبر مسبب لوجود و تدخل الاخطاء النفسية في التداول هو عدم الثقةفي النفس اثناء اتخاذ القرار و الذي ينبع من قلة الخبرة و عدم التحليل الجيد للسوق و للتغلب على هذه المشكلة لابد من الاستمرار في دراسة سوق الفوركس مهما استغرق من وقت

Adnan Mustafa
09-24-2017, 07:59
اترى كل هذه الاخطا كنت اعق بها كثير بل كانت جزئ من حياتى الشخصية تلك الاخطا العينه التحكم فى الاعصاب واجب

m.abdo1020
09-24-2017, 08:11
كلام رائع فعلا ومحفز اتمني تطبيقه ولكني مع اول خسارة اشعر بالياس الشديد وان الدنيا سوداء في وجهي للاسف شكرا لمشاركتنا هذه النصائح لقد اثرت بي فعليا

Adnan Mustafa
09-24-2017, 09:12
هذا الكلام يطبق على المتدوال المجنوان او المتداول ال1ى الا يفهم الفوركس من الاساس لانه يريد شيئ اشبه بالمستحيل و الخيال

myaer
09-24-2017, 23:04
مرحبا اخي ?يجب الاهتمام بتعلم الفوركس جيدا وعدم التسرع فى التعلم وارى ان الفوركس يحتاج جديه وعند تفعيله على الشارت يقوم بالتداول الالى عوضا عنك والمنتدى مفيد فى التعلم اتمني اني اكون فيدتك اخي

myaer
09-25-2017, 00:08
تحياتي لكم ?يجب الاهتمام بتعلم الفوركس جيدا وعدم التسرع فى التعلم وارى ان الفوركس يحتاج جديه واريد معرفة الاجابة مثلك ايضا والمنتدى مفيد فى التعلم تحياتي اخي او تقبل مروري

y4x
09-26-2017, 02:28
مرحبا اخي ?يجب الاهتمام بتعلم الفوركس جيدا وعدم التسرع فى التعلم وارى ان الفوركس يحتاج جديه اخى الاكسبريت هو شئ مثله مثل البرنامج تماما تقدر ان تضعه على المنصع لديك ممكن يكون تبع التيك بروفيت والمنتدى مفيد فى التعلم اتمني اني اكون فيدتك اخي

y4x
09-27-2017, 20:22
مرحبا اخي ?يجب الاهتمام بتعلم الفوركس جيدا وعدم التسرع فى التعلم وارى ان الفوركس يحتاج جديه مشكور اخي على هذه المعلومات مفيدة والمنتدى مفيد فى التعلم تحياتي اخي او تقبل مروري

maryhano
09-27-2017, 20:28
السلام عليكم اخي الكريم ?الفوركس ارى انه من اصعب الاعمال الموجوده على الانترنت ولا يمكن ان ننجح فيه غير بالتعلم ثلاثه الطمع ثم الطمع ثم الطمع يعنى من الاخر لو مكنتش وشكرا على الموضوع تحياتي اخي او تقبل مروري

ebrhim
09-27-2017, 20:33
تحياتي لكم ?الفوركس ارى انه من اصعب الاعمال الموجوده على الانترنت ولا يمكن ان ننجح فيه غير بالتعلم عليكم السلام وشكرا على الموضوع بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

y4x
09-27-2017, 21:32
تحياتي لكم ?يجب الاهتمام بتعلم الفوركس جيدا وعدم التسرع فى التعلم وارى ان الفوركس يحتاج جديه مشكور اخي الكريم على المجهود الاكثر من رااائع والمنتدى مفيد فى التعلم تحياتي اخي او تقبل مروري

om joudy
09-27-2017, 21:45
السلام عليكم ورحمه الله
اوفقك الراي فالحالة النفسية للمتاجر تؤثر وبشكل كبير علي تجارت ومكسبه وخسارته بل ويممن ان تدمرة لذا انصح بتجنيب النفسيه جانبا اثناء العمل

y4x
09-28-2017, 01:23
مرحبا اخي ?يجب الاهتمام بتعلم الفوركس جيدا وعدم التسرع فى التعلم وارى ان الفوركس يحتاج جديه مشكور اخي على هذه المعلومات مفيدة والمنتدى مفيد فى التعلم تحياتي اخي او تقبل مروري

one
09-28-2017, 01:28
تحياتي لكم ?الفوركس ارى انه من اصعب الاعمال الموجوده على الانترنت ولا يمكن ان ننجح فيه غير بالتعلم عليكم السلام وشكرا على الموضوع بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

amalali
09-28-2017, 01:30
تحياتي لكم ?المنتدى ملىء بالمعلومات ويجب الاهتمام بالتعلم منه جيدا وعدم التسرع فى التعلم السلام عليكم اخى التحليل الاساسي فى هذا السوق هو معرفة الاخبار وليس كل الاخبار ولكن الاخبار الاقتصادية التى تؤثر على زوج العملات سواء كان بالهبوط او الصعود ويجب تجنب المتاجرة فى وقت الاخبارحيث يوجد خطورة كبيرة فى ذلك الوقت وشكرا على المنتدى الجيد بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

y4x
09-28-2017, 02:25
تحياتي لكم ?يجب الاهتمام بتعلم الفوركس جيدا وعدم التسرع فى التعلم وارى ان الفوركس يحتاج جديه مشكور اخي الكريم على المجهود الاكثر من رااائع والمنتدى مفيد فى التعلم تحياتي اخي او تقبل مروري

medosytara
09-28-2017, 02:27
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :-

موضوع اكثر من رائع لا كلام يقال بعد كلامك الجميل اشكرك جدا على هذا الطرح الرائع الذي تم استفاده منه من جميع الاعضاء

بالتوفيق للجميع

elhosene
09-28-2017, 02:36
التخلص من كل العقد النفسية لكي تحقق الكثير إن شاء الله في هدا المجال الكببير
تقبل مروري

maryhano
09-28-2017, 08:21
السلام عليكم اخي الكريم ?يجب الاهتمام بتعلم الفوركس جيدا وعدم التسرع فى التعلم وارى ان الفوركس يحتاج جديه كل تاجر فى الفوركس لكى يتتداول على الاكسبيرات لابد انه يتعلم ويوجد ى المنتدى شرح الاكسبيرات والمنتدى مفيد فى التعلم بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

nenanena
09-28-2017, 08:28
تحياتي لكم ?الفوركس ارى انه من اصعب الاعمال الموجوده على الانترنت ولا يمكن ان ننجح فيه غير بالتعلم دا شئ لا شك فيه و هذا يعتبر مثل مصرى اصيل وشكرا على الموضوع تحياتي اخي او تقبل مروري

ebrhim
09-28-2017, 08:28
تحياتي لكم ?المنتدى ملىء بالمعلومات ويجب الاهتمام بالتعلم منه جيدا وعدم التسرع فى التعلم التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير وشكرا على المنتدى الجيد بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

maryhano
09-28-2017, 09:25
مرحبا اخي ?يجب الاهتمام بتعلم الفوركس جيدا وعدم التسرع فى التعلم وارى ان الفوركس يحتاج جديه والمنتدى مفيد فى التعلم بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

sob81
09-28-2017, 10:24
اخطاء التتداول النفسية القاتلة من اهم الاخطاءالتى يقع فيه المتاجرين فى الفوركس هو الحالة النفسية لكل متاجر ومتى يمكن ان يدخل فى الصفقات بطريقة قوية والحالة النفسية للمتاجر
لها تاثير على اتخاذ القرارات

castoil
09-28-2017, 10:36
المشاعر السلبية التى تحيط بالمتداول أثناء ممارسته لتجارته العملات قد تتسبب فى فشله التام و خروجه من هذا السوق و بالتدريب يمكنه التخلص من تلك المشاعر السلبية التى تسيطر عليه و يحولها إلى مشاعر إيجابية ليتمكن من أن يتعلم من أخطائه

snnaky
09-28-2017, 16:09
هناك خطأين شائعين يرتكبهما كثير من المتداولين المبتدئين – التداول دون إستراتيجية واضحة وترك المشاعر لتسيطر علي قراراتهم . بعد فتح حساب فوركس فقد يكون مغريا ان تغوص مباشرة وتبدأ التداول ., قد تشعر بأنك علي وشك ان تترك فرصة تضيع من بين يديك إذا لم تدخل السوق فورا . تقوم بالشراء وتراقب تحركات السوق التي تأتي في عكس توقعاتك . تصاب بالفزع وتقوم بالبيع فقط لتري السوق يتعافى لاحقا.

romioromio
09-28-2017, 16:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا علي ذكرك اخطاء التداول النفسيه القاتله وهي بالفعل لو وقعنا بها هنخسر كثيرا في سوق العملات الشهير والله يكرما ونتداول بخير ونجاح في اسلوق العملاق

beroa
09-29-2017, 06:13
تحياتي لكم ?يجب الاهتمام بتعلم الفوركس جيدا وعدم التسرع فى التعلم وارى ان الفوركس يحتاج جديه اوامر فتح وغلق الصفقات اليا وفق اعدادات يضبطها المتداول والمنتدى مفيد فى التعلم تحياتي اخي او تقبل مروري

maryhano
09-29-2017, 22:45
مرحبا اخي ?يجب الاهتمام بتعلم الفوركس جيدا وعدم التسرع فى التعلم وارى ان الفوركس يحتاج جديه السلام عليكم ورحمة اللة والمنتدى مفيد فى التعلم بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

---------- Post added at 07:45 PM ---------- Previous post was at 07:04 PM ----------

مرحبا اخي ?يجب الاهتمام بتعلم الفوركس جيدا وعدم التسرع فى التعلم وارى ان الفوركس يحتاج جديه فمنه من يحدد نقطة الدخول والخروج ومنه من يوقف العمليات التي قمت بها. والمنتدى مفيد فى التعلم تحياتي اخي او تقبل مروري

Alaa Khamis
09-29-2017, 22:55
السلام عليكم ورحمة اللّه وبركاته
احسنت القول اخي فالاخطاء النفسيه قاتله في سوق الفوركس
ويجب التحكم في العوامل النفسيه حتي لا تؤثر علي الصفقات ف من اهم اسباب الخساره هي عدم السيطره علي العوامل النفسيه مثل التوتر والخوف وهذا ما يجب ان نتحنبه ويجب علي كل مبتدئ ان يتعلم هذا وكل محترف يجب ان يحافظ علي ثباته الانفعالي ويتحكم في عوامله النفسيه ولا يجعلها تؤثر عليه

mohamed el haoussi
09-30-2017, 02:05
[I][I][B][CENTER][COLOR="#333333"]السـلام عليكم ورحمة الله وبركاتـه
بارك الله فيك اخي عزيز على الموضوع الجميل و المميز تظاهر و تصرف و كأنك ناجح و ستصل للنجاح بإذن الله أحسن كلمة والللله أحترمك ، موضوع راااااااااااااااااااااااا ااائع أقسم بالله أنه يستحق التثبيت.
الف شكر لك على المجهود المبذول ;)

y4x
09-30-2017, 19:18
تحياتي لكم ?الفوركس يحتاج الى تعليم وخبره السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز الفوركس ليس سهل اتمني اني اكون فيدتك اخي

maryhano
09-30-2017, 19:19
تحياتي لكم ?الفوركس من اصعب الاعمال الموجوده اخي جرب أولا أن تدخل من جهاز الحاسب الالي فإن دخل حسابك من الحاسب الالي فمن المؤكد أنه توجد مشكلة في الهاتف المحمول لأنني أدخل من هاتفي المحمول دون أي مشاكل وارى ان المنتدى جيد اتمني اني اكون فيدتك اخي

mghorab3
09-30-2017, 20:36
السلام عليكم اخي الكريم ?الفوركس عمل صعب وليس سهل المنتدى ملىء بالمعلومات اتمني اني اكون فيدتك اخي

maryhano
09-30-2017, 20:43
السلام عليكم اخي الكريم ?الفوركس من اصعب الاعمال الموجوده انتا كده ممكن تكون داخل فى سيلف اخر خلى بالك من السيلفر علشان ده اهم حاجه ممكن متخشش للحساب وارى ان المنتدى جيد تحياتي اخي او تقبل مروري

mghorab3
09-30-2017, 21:40
مرحبا اخي ?الفوركس عمل صعب وليس سهل اهلا انا افضل للاستراتجيات السكالبينجيه لاني اجد فيها ربح اكثر المنتدى ملىء بالمعلومات تحياتي اخي او تقبل مروري

sirwan jamil ali
10-01-2017, 15:23
في الحقيقة نادرا ما اتعرض للضغوطات النفسية في تداول العملات الاجنبية لانني املك القليل من الوقت لذا اغلب الصفقات تكون معلقة في اماكن قوية فمثلا امتلاك عدة ساعات بشكل متقطع تكون غير كافية لمتابعة السوق والصفقات لذا وجود صفقات معلقة في الفوريكس هو امر جيد جداا والنتيجة ارباح اسبوعية وهذا كل مانريده

Ayman Abdellatif
10-01-2017, 16:34
المستحب هو الا يتم التداول و انت نفسيا غير مؤهل لذلك حتى لا تتخذ قرارات خاطئة تؤدى الى خسارة لراسمالك و الافضل ان يتم تخصيص وقت للعمل على الفوركس و ان تفصل حياتك الشخصية عن وقت عملك

basma.seif
10-01-2017, 17:49
مرحبا
طبعاً موضوعك تحفيذي جداً و هذا رائع و يزيد عليه ان التاجر لابد ان يبعد كل البعد عن الطمع لان الطمع يؤدى الى مرجنة الحساب يعنى ان كنت ربحت في اليوم ما يعادل ال 10 بالمائة من راس مالك هذا معقول و ان الغير المعقول انك تتوقع ان من رصيد مائة دولار تربح مثلهم او ضعفهم هذا غير معقول نصيحة ابتعد عن الطمع و ركز في خطتتك المستهدفة للربح المعقول من راس مال معقول ايضاً

drissou45
10-01-2017, 19:15
نعم اخس الغالي كل ما قلته هو صواب وللاسف نقع في الاخطاء التداول النفسيه وكي نتفادى الامر يجب ان نضع خطه محكمه ومكونه من نقطه دخول والخروج ونسبه مخاطره التى لا تتعدى 5 في الميه
تقبل مروري الفاضل

magic10
10-01-2017, 19:19
بسم الله الرحمن الرحيم

يجب الأعتماد على النفس والبعد عن التوصيات وان تكون النفسية جيدة اثناء التداول

elhosene
10-08-2017, 02:34
اخي الكريم فان السيطرة على الحالة النفسية للمتاجر هي
من اهم اسس المتاجرة واهم اسباب النجاح بالفوركس ويجب
الالتزام قدر المستطاع

monayaa
10-08-2017, 03:02
تحياتي لكم ?الفوركس من اصعب الاعمال الموجوده ممكن تحذف برنامج الميتاتريادر وتنزله تاني وتشوف هيشتغل ولا لا ممكن المشكله تكون في الموبيل وارى ان المنتدى جيد اتمني اني اكون فيدتك اخي

احمد نصر 22
10-09-2017, 01:23
السلام عليكم ورحمه اللله وبركاته اخي الفاضل أحب اقول لحضرتك ا العامل النفسي هو من اهم واخطر العوامل الآي تؤثر ف المتداول ولكن عند فتح حساب تجريبى تخفف بعض الشئ من حدة الموضوع ويجعلك تتجنب الاخطاء القاتله التى من الممكن الوقوع فيها

ebrhim
10-10-2017, 07:50
مرحبا اخي ?الفوركس من اصعب الاعمال الموجوده السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كيف الحال ارجو ان تنال تعليقاتي اعجابكم و ان يشارك الجميع للاستفادة من بعض و الله مستعان و شكرا : وارى ان المنتدى جيد بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

nader6
10-10-2017, 09:15
مرحبا اخي ?الفوركس عمل صعب وليس سهل والسلالم عليكم المنتدى ملىء بالمعلومات تحياتي اخي او تقبل مروري

---------- Post added at 06:15 AM ---------- Previous post was at 05:13 AM ----------

السلام عليكم اخي الكريم ?الفوركس عمل صعب وليس سهل شكراً للاخوة على هذه التوضيحات المهمة فيما يخص الاستراتيجيات. المنتدى ملىء بالمعلومات تحياتي اخي او تقبل مروري

adamarwan
10-10-2017, 23:01
نعم اخى فى العديد من الامور التى تاتر على الطرق
التىب تم التداول بها وابزها الامور النفسية ممكن
ان يكون لها تاتير كبيرى فى السوق والطريق التى بتم التداول بها
وحظ موفق