PDA

View Full Version : كيف تكون ناجح في الفوركس

sayede
10-05-2016, 03:34
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة عايز اعرف الناس الناجحة في الفوركس عملو دة ازى واتعلمو منين وبيشتغلو على استرتجيات اية وهل بيشتغل صفقات سريعة

latraaa
10-05-2016, 19:27
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح العالي القيم و أقول لك أنه لكي تكون تاجر ناجح لابد من العمل على التعلم و جمع أكبر قدر من رأس المال لكي تصير في مستوى معين و من ثم إ نشاء الله سوف تكون تاجر

akram mohamed obaid
10-18-2016, 14:10
أكيد أن العمل المتواصل والمثابرة والصبر الطويل والتفاني والإخلاص في عملك هو الذي يشق لك طريق النجاح والإبداع في هذا السوق الأمر يتطلب منك البحث والدراسة للوصول إلى اهدافك

abdolaissaoui
10-18-2016, 14:51
بسم الله الرحمن الرحيم شيء عادي يا اخي ادا رايت شخص ناجح في الفوركس فعلمانه مرة من المرحلة التي نمر منها نحن الاعضاءالجدد في هادا المجال

mronei
10-18-2016, 15:25
اخي النجاح في اي مجال يلزمه في الاول انك تحب العمل في المجال ده يعني يكون متوافق مع ميولك العمليه علشان تقدر تصبر على خطوات التعلم
والاخطاء والخسائر الي هتواجهك فيه اكيد لتصل الى الفهم والارباح

mourada
10-19-2016, 09:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل للنجاح في سوق الفوركس عليك اولا بالدراسة التعلم الجيد في هذا المجال ثم التجربة لمدة لسنة على الاقل الى تتوصل الى الاستراتيجية التي تربحك

antr
10-19-2016, 10:25
تتعلم بكل جد وتطبق على التجريبى ومن اول ما تطبق على التجريبى على الاقل تعد تطبق ثلاثة اشهر بشكل مستمر لو حققت ارباح تكون على الطريق الصحيح

zizoo99
12-11-2016, 13:56
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
اشكرك اخى على سؤالك فبالفعل مصدر التعلم شئ مهم جدا لاحتراف الفوركس حيث ان مصادر التعلم كثيرة جدا عبر الانترنت و معظمها مضلل و غير دقيقية و لكن الحل فى خطوات تعلم اولا ادارة راس المال ثم التحليل الكلاسيكى ثم موجات ايليوت ثم التحليل الزمنى

Omar Morad
12-11-2016, 23:13
اهم شيء هو الحرص على التعلم و جني اكبر قدر من الخبرة
يمكنك الاستفادة من الركن التعليمي ففيه يمكنك ان تتعلم كل ما يتعلق بالفوريكس خطوة بخطوة
و لا تنسى ان تقوم بالتطبيق العملي لكل ما تعلمت في الحساب التجريبي
و بعد جني ما يكفي من الخبرة يمكنك الانتقال للحقيقي

Samira shabban
12-11-2016, 23:23
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه وانصحك بزياره القسم التعليمى للمنتدى حيث توجد الفيديوهات التى تشرح لنا ماهو الفوركس وكيفيه التداول على المنصه....

بشير حمدان
12-11-2016, 23:27
السلام عليكم
اخى ان معظم المقالات تؤكد ان 5 % فقط هم من يستمرون فى سوق الفوركس ومن ثم هم من كان عنده الاصرار الكافى للدخول الى السوق والاستمرار فيه وتحمل تبعاته الشاقه ...

m7med09090
12-11-2016, 23:47
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
العمل المتواصل والمثابرة والصبر الطويل والتفاني والإخلاص في عملك هو الذي يشق لك طريق النجاح و اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية و اتمني من الله ان يرزقنا جميعا

big.pharaoh
12-12-2016, 00:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... تختلف الخبره من شخص لاخر في شخص عنده خبره وابداع في نفس الوقت في خلق استراتيجيه فريده من نوعها تنفع مع كل تقلبات السوق

AHMED NOLE
12-12-2016, 01:00
التعلم بشكل جيد وتاخد وقتك فى فهم السوق واكتساب الخبرات

الموضوع فى لسوق تدريجي مفيش حاجه مره واحده اكيد وبالتوفيق للجميع فى السوق والله المستعان

jeneral
12-12-2016, 01:07
سؤال جيد للكثيرين من أجل التعلم
من رأيي الشخصي أظن أننا يجب أن نبحث ونسأل ممن خاضوا هذه التجارب
ولا نكف عن البحث والصبر والتعلم

شبه منحرف
12-12-2016, 01:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يمكنك النجاح فى الفوركس عن طريق واحد وواحد فقط ألا وهو الالتزام بادارة رأس المال مع الالتزام باستراتيجيه ناجحه نسبة نجاحها اعلى من نسبة فشلها والابتعاد تماما عن الطمع وبالنسبه للصفقات الخاسره فأى متداول فى سوق الفوركس له صفقات خاسره ولكن يجب ان تكون الصفقات الرابحه تعوض الصفقات الخاسره حتى تكون المحصله فى الأخير عباره عن أرباح صافيه

tazi larbi
12-12-2016, 01:23
السلام عليكم اخي الناس النجحه تعلمت وتعلمت واكتسبت خبرة من الربح والخسارة لهذا تمكنت من النجاح واقصر الطرق للربح هو التعلم اتمنى لكم النجاح والله الموفق

ihebiheb
12-12-2016, 01:30
كل ما عليك للتتقن مجال الفوركس هو التعلم الجيد و تحقيق الكفاية التي ستمكنك من بناء خبرة
ستتمكن من خلالها النجاح في الهذا المجال
الخبرة تعني النجاح في الفوركس

tamermosa
12-12-2016, 06:56
الناجح في الفوركس لابد ان يتوفر فيه صفات مهمة جدا للمتداول . على راسها الصبر و عدم الطمع و تعلم فن ادارة المخاطر و عدم الدخول بلوتات كتير و وضع استوب لوس . و طبعا كل ده مش حيحصل الا للمتعلم الجيد جدا

waelmma
12-12-2016, 07:34
:)):o:yahoo: اخى الفاضل الاول ابدا بالدخول على القسم التعليمى وتعرف على الرافعة المالية والمارجن
ثم على الميتاتريدر وادوات التحليل الفنى وافتح حساب تجريبى وانت تعرف

best39
12-17-2016, 12:36
السلام عليكم ... التحليلات الفنية للاسوق وكمان التحليلات الاساسية من الاشياء المشتركة في التعامل مع التداول ومن المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات الاهم في الحساب الحقيقي
بالتوفيق ان شاء الله في التداول[EXTRACT]السلام عليكم ... التحليلات الفنية للاسوق وكمان التحليلات الاساسية من الاشياء المشتركة في التعامل مع التداول ومن المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات الاهم في الحساب الحقيقي
بالتوفيق ان شاء الله في التداول[EXTRACT]السلام عليكم ... التحليلات الفنية للاسوق وكمان التحليلات الاساسية من الاشياء المشتركة في التعامل مع التداول ومن المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات الاهم في الحساب الحقيقي
بالتوفيق ان شاء الله في التداول[EXTRACT]أكيد أن العمل المتواصل والمثابرة والصبر الطويل والتفاني والإخلاص في عملك هو الذي يشق لك طريق النجاح والإبداع في هذا السوق الأمر يتطلب منك البحث والدراسة للوصول إلى اهدافك[EXTRACT]أكيد أن العمل المتواصل والمثابرة والصبر الطويل والتفاني والإخلاص في عملك هو الذي يشق لك طريق النجاح والإبداع في هذا السوق الأمر يتطلب منك البحث والدراسة للوصول إلى اهدافك

magic777
12-20-2016, 13:45
بالالتزام بدراسه السوق ككل بكل استراتيجياته وتعاملاته وغيرها وايضا التدريب المستمر والتعامل مع السوق وتكوين فكره عن التحركات
وربط الاسعار بها وغيرها

adamarwan
12-20-2016, 14:54
النحاج فى السوق او ى مجال فى هدا الحياة
لبد من ان تتددرب على هدا الشئ وان تتمكن من ان تفهم الاساسيات
التى بها
ممكن ان تنج فيه
وحظ موفق اخى الغالى

شبه منحرف
12-20-2016, 15:13
لكى تكون ناجح فى سوق الفوركس عليك اولا بان تكون لديك خطه صارمه وادارة رأس مال صارمه وتلتزم بها وتبتعد تماما وابدا عن الطمع فى سوق الفوركس لان كل الطماعين يخسرون بالنهايه

sob81
12-20-2016, 15:16
كيف تكون ناجح فى الفوركس من خلال التعلم ومعرفة كل شئ عن الفوركس وايضا الالتزام بالقواعد التى يتم التتداول عليه واختيار
مناطق الدخول فى الصفقات الجيدة

maryam1
12-20-2016, 18:24
يمكنك اكتساب الخبرة عن طريق القسم التعليمي الذي يوفره المنتدى , ايضا يمكنك البحث من خلال اليوتيوب و جوجل , و يمكنك الاستفادة من المواضيع الذي ينشرها الاعضاء القدامى اصحاب الخبرة
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

محمدفؤاد
12-20-2016, 21:12
وعليكم السلام يا اخى اولا لازم تكون حابب المجال وعندك هدف فيه عايز تحققه وأكيد أن العمل المتواصل والصبر الطويل
هو اللى هيحققلك طريق النجاح في هذا السوق الأمر فلازم انك تتعلم كويس جدا

nonam
01-04-2017, 15:04
السلام عليكم .... اولا من خلال التعليم من المهم جدا ان يكون السوق الحقيقي الاهم في التعامل مع التداول ومن المهم جدا ان يكون السوق الحقيقي والتعامل مع الادوات الاهم في التعامل مع الادوات الفنية الحقيقية اتمني ان يكون السوق الاهم في التعامل مع التداول

creatorman1978
01-15-2017, 15:37
اعتقد انه نادرا ما تجد متداول يحقق النجاح فى الفوركس ويعطيك اسلوب عملة الذى يحقق به النجاح لانه ببساطة اذا انتشرت الطريقة الجيدة بطلت ويجب ان تعذروه فى ذلك ... تقبل مرورى

محمدفؤاد
01-15-2017, 16:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الغالى اولا لازم تكون حابب المجال وعندك هدف
فيه عايز تحققه وأكيد أن العمل المتواصل والصبر الطويل

Samira shabban
01-15-2017, 16:47
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المعلومات المفيده لكل متداول مبتدئ فى مجال الفوركس...
وبوجود استراتيجيه ناجحه والالتزام بها مهما كانت المغريات فى السوق والصبر وعدم التسرع والطمع كلها عوامل تؤدى الى النجاح

ahmed samaha
01-15-2017, 16:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لدياه يجب عليك بالبدأ فى التعلم وقراءة الشارت والمؤشرات الفنيه
وقم بتجربتها على الحساب التجريبي حتي تقوم ببناء الاستراتيجيه الخاصه بك

Mony Ezzat
01-15-2017, 16:53
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لسه مبتدئه وان شاء الله اكون من الخبراء في يوم من الايام في سوق الفوركس واشتغل واكسب كتير جدا من التداولات في عالم البورصه والفوركس وانستا

Samirghatas
01-15-2017, 17:03
السلام عليكم اخى الكريم مش شرط اى متداول ناجح يستخدم نفس استراتيجية غيرة وطريقة
تداولة كل متاجر يستخدم استراتيجية معينة وخاصة بة وايضا ناجح مثل الاخر بالتوفيق

doaa sary
01-16-2017, 17:51
مع الوقت اخى الكريم مش من يوم ولا من صفقه
لا من سنين الخبرة بتيجى وبالتالى النجاح
انصحك تعمل راس مال جيد تشتغل بية500دولار مثلا
وتتعلم استراتيجيات وتطبق اللى تتعلمة

amine bajjou
01-16-2017, 17:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم النجاح لاياتي هكدا بل هو نتاج عن عمل و مجهود كبير و تضحيات كثيييرة

Mr Fathy
01-16-2017, 18:10
بسم الله الرحمن الرحيم. اللى اللى اعرفه انو الاول نتعلم على الحساب التجريبى عشان نتقن الشغل ونتعلم عليه الاستراتيجيات

aki
01-16-2017, 18:18
تحياتي لتكون متداول ناجح يجب عليك التدرب في هذا المجال لكي تقف عند نقاط القوة والضعف في السوق
واستخدام استراتيجية جيدة وادارة راس مال جيدة.

Khaled metwally
01-16-2017, 18:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لكي تكون ناجحا في الفوركس أهم شيء حب العمل ودراسة جدولة أي صفقة تمر بها باعتمادك على التحليل الفني والأخبار لمسار موفق في كل صفقة

Saeed EL Sayed
01-16-2017, 19:09
كل واحده ليه طريقه شغل معينه وناجحه بيوصلها بعد فتره كبيره جدا من التعليم المستمر ومن التجريب لعديد من الاستراتيجيات حتي وصل الي هذا النجاح والي هذه طريقه الشغل الصحيحه بالتوفيق للجميع

عبد الرحيم رافا
01-17-2017, 00:07
السلام عليكم و رحمة الله
النجاح في الفوركس قد يكون امر يتطلب الكثير من الوقت المهم تعلم و فكر في التعلم ولا شيئ غير التعلم و شكرا

Shadyy
01-17-2017, 01:34
السلام عليكم و رحمه الله اخي اذا كنت تبحث عن النجاح فالامر ليس سهل كما تعتقد فالموضوع يحتاج الي جهد و دراسه و قراؤه جيده عن الاقتصاد و الادوات و ايضا دراسه السوق العالمي بعنايه و دراسه الاحوال القتصاديه و السياسيه العالميه التي تمر بها البلاد و بالتوفيق

ahmedmahmoud2017
01-17-2017, 01:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفعزيز حتى تكون من الناس التي تربح عليك بجمع البونص بقدر المستطاع بالاضافه الى قراءه التدوينات التي بها الخطوات الصحيحة لجني الارباح الموجودة بالمنتدى

aki
01-17-2017, 01:37
السلام عليكم .بالنسبة لكي تكون ناجح في الفوركس عليك الابتعاد عن الطمع والدخول العشوائي في الصفقات وفتح صفقات كثيرة بدون تحليل منطقي استخدام الجانب النفسي بشكل جيد ودارة راس مال حكيمة والصبر اثناء التداول.

forexman1992
01-17-2017, 01:39
العمل المتواصل والمثابرة والصبر الطويل والتفاني والإخلاص في عملك هو الذي يشق لك طريق النجاح والإبداع في هذا السوق الأمر يتطلب منك البحث والدراسة للوصول إلى اهدافك شكرا

ebn masr
01-23-2017, 13:38
فى امور واعوامل كثيرة جدا واجب علينا اننا كمتداواين ناخدها ماخد الجد فى السوق لكى نكون ناجحين فيه وقادرين على الاستمرارية

big.pharaoh
01-23-2017, 13:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... عشان تنجح في الفوركس لازم تتعلم اساسيات الفوركس الاول. التحليل الفني والكلاسيكي وغيرهم .. وتتعلم ازاى تنفذ اوامر السوق

123Hasnaa123
01-23-2017, 14:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. النجاح في الفوركس بشوفه شئ محتاج مجهود جبار جدا لان مفيش حد بينجح في يوم وليله و مدام حابب المجال استمر فيه و اجتهد واكيد ربنا هيكرمك بعد كده لكل مجتهد نصيب

rashford
01-23-2017, 14:58
السـلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
النجاح في سووق الفوركس يا أخي الكريـم يعتمد على الاستراتيجية التي يتداول بها المتداول في سوق فان كامنت ناجحة و قوية فانه سينجح.

mohamedzizo
01-23-2017, 17:46
اخي النجاح في اي مجال يلزمه في الاول انك تحب العمل والصبر في المجال ده يعني يكون متوافق مع ميولك العمليه علشان تقدر تصبر على خطوات التعلم حتي توصل الي اقصي درجة من الربح

ahmadinho100
01-23-2017, 18:50
اول شيء يجب عليك التعلم و تعرف كيف يتحرك السعر تم تقوم بفتح حساب تجريبي و تتمرن فيه و بعد تكسب الخبرة حتى تصبح ممتاز في التداول

salwa010
01-23-2017, 18:54
التعلم التعلم التعلم التعلم التعلم التعلم تحليل فني و اساسي و حقولك تاني التعلم التعلم التعلم مشكور علي المشاركة

Ahmedadg
01-23-2017, 18:58
اول حاجة انت تحتاج الي فتح حساب تجريبي . الحساب التجريبي سوف يفيدك كثيرا . و مع الوقت سوف تتعلم
و هناك محتوي تعليمي واسع علي المنتدي و الكثير علي الانترنت و فديوهات . و لكن الموضوع هيحتاج الي الوقت

ahmadhamad
01-24-2017, 14:14
اخي الكريم لتكون ناجح بالفوركس يجب عليك الجد والمثابرة والعمل الجاد واكتساب اكبر قدم من المعرفة والمعلومات
وبالتوفيق لك وللجميع

him
01-24-2017, 17:42
السلام عليكم يا اخي الفاضل
مشكور جدا لطرحك ذلك الموضوع كيف تكون ناجح في الفوركس

بارك الله فيك انتظر المزيد منك بالتووفيق لك وللجميع
تحيااااتي لك تقبل مروري

فوريكسي
01-28-2017, 15:01
النجاح يتحقق بالتزام القواعد ومبادئ الفوركس بارك الله فيك اخي الكريم وشكرا جزيلا لك على الموضوع بالتوفيق لك إن شاء الله ولجميع أعضاء المنتدى تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Mustafa gamal
01-28-2017, 15:34
لكي يصبح المتاجر ناجح في سوق الفوركس يجب عليه ان يتحلى بالصبر و الألتزام في متاجرته في سوق الفوركس ..... تحياتي لك

maryam1
02-08-2017, 23:39
الفوركس مثله مثل اي علم يحتاج للدراسة و المزاولة العملية لاكتساب الخبرة اللازمة و بالطبع هذا سوف يأخذ الكثير من الوقت و يحتاج الكثير من الصبر و لكن انت المستفيد في النهاية
يمكنك اكتساب الخبرة عن طريق القسم التعليمي الذي يوفره المنتدى , ايضا يمكنك البحث من خلال اليوتيوب و جوجل , و يمكنك الاستفادة من المواضيع الذي ينشرها الاعضاء القدامى اصحاب الخبرة
بالتوفيق إن شاء الله

LAMIA1976
02-09-2017, 15:40
بسم الله الرحمن الرحيم اكيد الربحين في الفوركس تعبوا حتى وصلو لهاته النتيجه لدى انصح بالتعلم و اخد الوقت الكامل في التعلم لتصل الى النتيجه و شكرا

lbebulk
02-09-2017, 15:41
الناس الناجحة فى الفوركس لا أتى من يوم أو أتنين أنهم نتيجة جهد متواصل من التعب والخسارة والمكسب أيضا
ومن خلال التعلم على مدار السنين
وأكتساب الخبرة من متابعة المنصة
ومتابعة حركة السعر أيضا والأستمرم فى التعلم

medo od
02-09-2017, 16:03
للنجاح في اي مجال تحتاج الي الخبرة المكتسبة بالعمل في هذا المجال ويجب او علي المهارات الشخصية وهي قليلة عند الناس
وانت تحتاج الي الصبر والاجنهاد حتي تحصل علي النتيجة التي تريدها

kamelbobo28
02-09-2017, 18:04
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
موضووع جميل الدي شاركته معنا و لكن لن تستطيع التعلم ان لم ترتكب اخطاءا و تتعلم منها
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاءالله

---------- Post added at 06:04 PM ---------- Previous post was at 05:51 PM ----------

سلام ورحمة الله وبركاته
اخي النجاح في اي مجال يلزمه في الاول انك تحب العمل في المجال ده يعني يكون متوافق مع ميولك العمليه علشان تقدر تصبر على خطوات التعلم

nour3iny
02-09-2017, 18:19
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اكيد طبعا عشان تكون متداوال ناجح اهم حاجه تتعلم اساسيات الفوركس وتبدء بالتدريب على حساب تجريبى عشان تاخد خبره

zaheralwan
02-09-2017, 18:26
لكي تكون ناجحا في سوق الفوركس لازم تتبع خطوات النجاح وهي فهم السوق والمتابعة جيدا والتداول في البداية بحساب تجريبي حتى الوصول الى الخبرة

hosam2020
02-09-2017, 18:28
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
عشان تكون ناجح فى مجال الفوركس اهم حاجه انصحك بيها تكون
حذر جدا و لا تطمع و لا تتسرع و ان بتعقد الصفقات و بتشترى
و تبيع الاسهم عشان متخسرش

mid0killer
02-09-2017, 18:34
النجاح بالفوركس ياتي بالتعلم واخذ الخبره بالممارسه على حساب تجريبي والتحكم بالنفسيه وقت التداول على حساب حقيقي

مروه عصر
02-09-2017, 18:52
السلام عليكم
كتى تكون ناجح بالفوركس يجب عليك ان تتعلم الكثير والكثير عن هذا المجال وتتعرف على خطط واسترايجيات الفوركس حتى تتعلم كل شئ عنه وتتمكن من تحقيق الارباح ...

ابوعلى
02-09-2017, 19:04
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم انا اللى اعرفه انك لازم تتعلم وتشتغل على الحساب الديمو الاول وانت هتبقىزى الناس دىواحسن كمان بس اصبر وابعد عن التسرع والطمع وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

brahim123
02-09-2017, 19:05
الطبيعة المعقدة

من حيث تقنيات تحليل السوق, التحليل الفني مفيد في الفوركس تماما كما هو الحال في أي سوق آخر. تتأثر أسعار صرف العملات بمجموعة متنوعة من العوامل, التي يمكن أن تتقلب مع مرور الوقت وذلك يضيف إلى تعقيد طبيعة السوق.

MOHAMED SAID ELSAYED
02-09-2017, 19:15
بالصبر ومع التجريب علي الحسابات التجريبيه والتعليم اي حاجه انت مش عارفها ومع الوقت هتبدا تحسن خبرتك وان شاء الله هتلاقي الفرق واضح جدا ومع الوقت انت الي هتجاوب علي السؤال دا بنفسك

skylol
02-10-2017, 01:13

اخي الغالي اكيد انهم تعلموا وتدربوا على الحساب التجريبي وايضا لا ننسى ممكن يكونوا شاهدوا اليوتيوب وبالتوفيق للجميع

سما سعيد
02-10-2017, 02:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اهم حاجه الصبر والعزيمه وكسب الخبرة والله الموفق ةوالمستعان وكسب الخبرة دة بياخد وقت

Sofien
02-10-2017, 06:46
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، سؤال المليون دولار كيف تكون ناجحاً في الفوركس ولكن لن تجد من يعطيك

الإجابة وانما ذلك عملك في الفوركس إن تجد الطريقة الناجحة لربح بنسفك وبتوفيق في بحثك

fadegogo22
02-10-2017, 06:48
اخى الفوركس مثله مثل باقى العلوم لكى تتقنه وتحترف به عليه ان تتدرب عليه وتدرسه جيدا ثم تطبق على حساب تجريبى ثم تنتقل الى الحساب الحقيقى

alonsoo
02-10-2017, 07:12
اولا انا عن نفسى اخى الففاضل كنت دايما افتح اليوتيوب ومواقع تعليم الفوركس كى اتعلم جيدا كيف يتم التداول فى سوق العملات

elbe4lawy
02-10-2017, 12:24

aboeluosr
02-10-2017, 12:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الفوركس اخى عمل يعتمد على اشياء عديدة منها التعلم الجيد وذلك بالبحث عن الشروحات
فى الفديوهات والكتب المتعلقة بالفوركس ايضا والخبرة والانضباط والتدقيق

zakariacr07
02-10-2017, 17:56
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

النجاح في الفوركس يعتمد على التعلم الجيد و الصبر و الإبتعاد عن الطمع أخي

mrramy
03-14-2017, 09:58
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد التحيه اخى الفاضل المنتدى ملى بالموضوعات الجيدة للمبتدئين كما ان اليوتيوب ايضا فيه قنوات اكثر من ممتازة
تقبل مرووورى

bakdz
03-14-2017, 12:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
النجاح في سوق الفوركس يا اخي الكريـم يحتاج العمل و التعلم و الصبر على ذلك حتى يصير التاجر فاهم للسوق و ناجح فيه.

midobols
03-14-2017, 12:25
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
سؤال المليون دولار كيف تكون ناجحاً في الفوركس ولكن لن تجد من يعطيك

الإجابة وانما ذلك عملك في الفوركس إن تجد الطريقة الناجحة لربح بنسفك وبتوفيق في بحثك

محمدفؤاد
03-14-2017, 12:41
وعليكم السلام يا اخى اولا لازم تكون حابب المجال وعندك هدف فيه عايز تحققه وأكيد أن العمل المتواصل والصبر الطويل
هو اللى هيحققلك طريق النجاح في هذا السوق الأمر فلازم انك تتعلم

YOUNESS EL-BAKKIOUI
03-14-2017, 13:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. الفوركس مهنة يجب التعامل مع هذا المجال على هذا الأسس العلمية الكفيلة يضمن ربح المال من التداول بالعملات الأجنبية

amer123
03-14-2017, 13:12
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
موضوع مهم ومميز ومن اوائل المواضيع اللىلا قريتها ف كتلاب اسمو الفوركس للمبتدايين
واستفدت جدا منن المعلومة وان شا اءالله يستفاد جمييع المبتدايين ويعرفو يحسبو الربح والخسارة

Mostafa AbuSehly
03-14-2017, 13:27
السلام عليكم اخي الكريم
اقول لك ان تعلم الفوركس ليس له اخر لانها بوابه وااسعه جدا وصعب احد ان يصل لنهايتها ولكن يمكن يالجهد والمثابره ان تصل الي ما تريد ويمكنك ايضا عمل حسابات تجريبيه لتتعلم عليها كيفيه التداول

latraaa
03-14-2017, 13:41
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و ارى انه من الأفضل أن نتعلم لكي نحقق الكثري من الناتئج الراقية القيمة إن شاء الله و هدا الأمر ليس بالصعب أخي الكريم و ارى انه من الأفضل التعلم

smartawi
03-14-2017, 13:44
النجاح في الفوركس او في اي مجال اخر يا اخي نتاج مراحل من العمل والتعلم والاجتهاد والالتزام
لا يمكن النجاح في مجال ما خاصة الفوركس بمجرد العشوائية فلابذ من تعلم تحليل ودراسة الاسعار والاسواق المالية والتجريب في الديمو والتطور التدريجي الى ان نتقن ادارة الراس مال جيدا

magic777
03-14-2017, 15:18
النجاح بيكون مهم لينا اننا نصل له من خلال التعلم المستمر والتجربه المتواصله بالفعل وطبعا كل ده بنقدر نحدده لو استمرينا على
التعلم المنتظم اكتر واكتر

latraaa
03-14-2017, 19:53
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و اتمنى أخي الكريم أن نراك تحقق الكثير من الناتئج الراقية القيمة إن شاء الله، كما أتمنى أن يعرف الإخوة الكرام كيف يحققون الكثير من الناتئج الراقية القيمة

medosytara
03-14-2017, 20:16
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة :-

الربح سهل اما حفاظ على راس مالك ف هذا هو صعب يجب تركيز قبل فتحرصفقات

بالتوفيق للجميع

zunebha
03-14-2017, 20:19
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
النجاح بالفوركس يكمله العمل اليومي والاجتهاد مع التزود بزاد كبيرة بمعلومات حول الفوركس وكل ما يتعلق بها.
بارك الله فيك على الموضوع وجزاك الله كل خير بالتوفيق وتقبل مروري.

ilyestoumi
03-14-2017, 20:29
بســـم الــــــله و الصلاة على رسول الله
السلام عليكم اعضاء منتدانا فوركس العرب
شكرا لك اخي الغالـــــــــــــــــــي
لابد من العمل على التعلم و جمع
أكبر قدر من رأس المال لكي تصير

اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

Abu_Yassin
03-14-2017, 21:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مرحب اخى الحبيب لكى تكون ناجح فى الفوركس عليك اولا القيام بالتعلم واكتساب الخبرات وجمع المعلومات عن الفوركس والقيام بتطبيقها على الحساب التجريبى لاكتساب الخبره والقدره على التداول ويجب على المتداول الناجح ان يكون لديه الحكمه والصبر والتعلم المستمر والقدره على التحليل ومتابعه الاخبار اتمنى لك التوفيق ولجميع اعضاء المنتدى

medokarem
03-14-2017, 23:39
السلام عليكم اخي الكريم مشكور لك علي هذا السوال
عشان تصبح محترف فوركس لازم تتبع الخطوات دي اولا
كل تجار تبادل العملات الأجنبية يفقدون أموالا أثناء التجارة .
تجارة العملات الأجنبية ليست لعاطل ، بمعنى آخر ليست لذلك الذي دخله ضعيف
أكثر التجار يفتقرون إلى الانضباط في العمل في سوق الفوركس
أكثر التجار ينسوا أن سوق الفوركس قابل للتذبذب
والتاجر الذي لا يملك استراتيجية جيدة في تجارته أو لا يملك استراتيجية أساسا في تجارته فهو بذلك و للأسف يتاجر بطريقة لاعب القمار وليس كتاجر متعلم يفهم مبادئ الاقتصاد
وربنا يوفقك اخي الفاضل

سيد2017
03-17-2017, 15:56
عندما تريد ان تكون متداول ناجح فى الفوركس يجب ان يكون لديك خطة تعمل بها لكى تصل الى هدف ويجب ان تتعلم بشكل جيد ما هو الفوركس وان تتدرب على التداول على الحساب التجريبى ويجب ان تهتم بادارة راس المال

أنس أبوعودة
03-17-2017, 16:04
السلام وعليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم تستطيع ان تكون متداول ناجح في الفوركس من خلال اكتساب الخبرة والدراسة جيدا قبل الدخول للصفقة طبعا يوجد الكثير من الفيديوهات التعليمية عبر شبكة الإنترنت وفي المنتدى أيضاً به القسم التعليمي وبه تعرف كيفية التداول والمنصة والكثير الكثير اخي العزيز وبارك الله فيك على مجهودك
وشكرا

khalidtrader
03-17-2017, 16:51
بسم الله الرحمن الرحيم
خي الفاضل للنجاح في سوق الفوركس عليك بالعمل على التعلم و جمع أكبر قدر من رأس المال لكي تصير في مستوى معين و من ثم إ نشاء الله سوف تكون تاجرناجح..

kalimiro0
03-18-2017, 17:16
يمكنك اكتساب الخبرة عن طريق القسم التعليمي الذي يوفره المنتدى ,
ايضا يمكنك البحث من خلال اليوتيوب و جوجل , و يمكنك الاستفادة من المواضيع الذي ينشرها الاعضاء القدامى اصحاب الخبرة

---------- Post added at 05:16 PM ---------- Previous post was at 05:08 PM ----------

اولا لازم تكون حابب المجال وعندك هدف فيه عايز تحققه وأكيد أن العمل المتواصل والصبر الطويل
هو اللى هيحققلك طريق النجاح في هذا السوق الأمر فلازم انك تتعلم كويس جدا

abo.tali.wtalin
04-04-2017, 16:12
السللم عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم انا لسة مبتدا بس على مااعتقد عليك بالعمل المستمر والاجتهاد ومتابعة الشروط جزاك الله كل خير على طرحك للموضوع

medeldon
04-04-2017, 16:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي العزيز على الموضوع
الدي يساعدنا نحن المبتدئين عند قراءة ردود محترفي الفوركس

abo.tali.wtalin
04-04-2017, 17:15
بسم الله الرحمن الرحيم
عليك تحميل المنصة
ومتابعة الشروحات والفيديو الهادف لشروحات الفوركس
والله الموفق والمستعان
جزاك الله كل خير

capoeira
04-04-2017, 18:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان الخبراء العاملين فى مجال الفوركس فى البداية يتعلمون كل كبيرة و صغيرة بخصوص التحليل
الفنى و ايضا اساسيات التداول على المنصات المختلفة و بالنسبة للاستراتيجيات فأنت ستتعلم بسهولة طريقة عمل الاستراتيجيات اذا
تعلمت التحليل الفنى من الكتب الاجنبية المتخصصة

Aymen djouani
04-04-2017, 18:23
السلام عليك و رحمة الله تعالي وبركاته مشكور أخي الكريم علي طرح هذا الموضوع القيم جزاك الله خيرا اتمني لك التوفيق. تقبل مروري

mido elshabrawy
04-04-2017, 18:24
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
اخي الكريم لكي تكون ناجح في الفوركس يجب عليك ان تتعلم اولا
و من ثم تقوم بفتح حساب تجريبي لتتدرب عليه علي كل ما تعلمته من دروسو
و من ثم تثوم بتعلم كيفي اداره رأس مالك و ن ثم تقوم بعمل استراتيجيه خاصه بك لتتداول بها
و بعد ذلك تتجه الي حسابك الحقيقي لتختبر مجهودك
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

snnaky
04-04-2017, 21:12
طب وحضرتك عاوز معلومات ملاكى ولا بالحجز ؟؟
طب يامحترم ما المنتدى قدام حضرتك والمواضيع الفنية والتعليمية مافيش حد ماسك حضرتك عنها ولا اللى اتعلموا ونجحوا يعنى النجاح محتاج اجتهاد ولو كل واحد زى حضرتك كدة منتظر النجاح والمعلومات الملاكى مافيش حد ينجح طالما الكسل هو الأساس ولو كنت فعلا مجتهد وعاوز تتعلم كنت فكرت تتعلم من المنتدى انما انت فكرت تعمل مواضيع بس

ayouz
04-04-2017, 21:17
السلام عليكم كي تصبح ناجحا في سوق الفركس كنصيحة اخي اعمل بجد وبجهد واصبر في تطوير نفسك لان الفركس يتطلب وقتا طويلا للتعلم من الاخطاء

magic777
04-04-2017, 21:40
لا اجد طريق معين للنجاح في السوق ده اخي الا من خلال التعلم والتدريب وفهم السوق فهما جيدا ده هو الي بيكون اساس تحقيق
اي نجاح بالفعل هنا

ragab012
04-04-2017, 22:12
اخى الكريم لتكون ناجح بالفوركس عليك عدم الطمع وادارة راس المال الصارمه
وبالتوفيق لك وللجميع وتقبل مرورى

aym
04-04-2017, 23:21
كيف تكون ناجح فى الفوركس يتم ذلك من خلال الالتزام بالقواعد المهمة فى التتداول ولذلك يجب معرفة اختيار التوقيت
المناسب فى الدخول فى الصفقات

mehdiradwan2
04-11-2017, 18:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته تحياتي لجميع اعضاء منتدى و عضواته لابد من العمل على التعلم و جمع أكبر قدر من رأس المال لكي تصير دمتم في رعــاية الــله السلام عليكم بالتوفيــق

elmister
04-11-2017, 20:31
السلام عليكم حبيبي الغالي
لكي تكون ناجح في مجال الفوركس يجب عليك ان تبحث وتشاهد العديد من الفديوهات حتي تتعلم بسرعه وبعد جني القدر الكافي من الخبره يمكنك الربح من الفوركس

houssem84
04-11-2017, 20:34
بعد التعلم ومشاهدة الفيديوهات افتح حساب تجريبي وتداول عليه لعدة شهور وبعدها ا فتح حساب حقيقي ومع ادارة راس المال والصبر على الصفقة تنجح بادن الله

سليم الحمادي
04-11-2017, 20:47
السلام عليكم

اهم شي لتنجح في هذا السوق الكبير خو التعلم
وادارة راس المال والصبر على تحليلك وعدم الدخول
بعشوائية
وبالتوفيق..

abutalia
04-12-2017, 00:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تكون ناجح عندما تدير مخاطرك وتدير راس مالك بشكل سليم والله يوفقنا جميعا للربح من سوق الفوركس العظيم

kariim18
04-20-2017, 17:41
السلام عليكم و رحمة الله
النجاح في الفوركس قد يكون امر يتطلب الكثير من الوقت المهم تعلم و فكر في التعلم ولا شيئ غير التعلم و شكرا

haoundz
05-02-2017, 23:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله[EXTRACT]مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح العالي القيم و أقول لك أنه لكي تكون تاجر ناجح لابد من العمل على التعلم و جمع أكبر قدر من رأس المال لكي تصير في مستوى معين و من ثم إ نشاء الله سوف تكون تاجر

zouga91
05-02-2017, 23:21
بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم النجاح في الفوركس رهين بمدى التزامك باستراتجيت والتزامك بادرة المخاطر وراس المال افضل شي الاتزام وابتعاد عن الطمع والخوف

rayzigar
05-04-2017, 12:43
ارى انه الادارة للراس مال واستراتيجية التداول الخاصة بالمتاجر هما الي يصنعون اما تاجر ناجح او تاجر للاسف يحقق الخسارات
بالتالبي انا دوما اشبه الفوركس بلعبة كرة القدم والتاجر هو المدرب لازم يعمل خطة عمل تتلائم وما لديه من امكانيات تخطيط دقيق جدا

MONNAS
05-04-2017, 13:31
السلام عليكم أعضاء منتدى فوركس العرب التعلم ثم التعلم و اياك من ا
عداء النجاح
لكي تكون تاجر ناجح لابد من العمل على التعلم و جمع أكبر قدر من رأس المال لكي تصير في مستوى معين

---------- Post added at 10:31 AM ---------- Previous post was at 09:49 AM ----------

مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح العالي القيم
و أقول لك أنه لكي تكون تاجر ناجح لابد من العمل على التعلم و جمع أكبر قدر من رأس المال لكي تصير في مستوى معين و من ثم إ نشاء الله سوف تكون تاجر

medeldon
05-13-2017, 00:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته النجاح في الفوركس يحتاج
الى الخبرة و التعليم و التدريب الجيد و هدا يعتمد على مجهودك الخاص

Mony Ezzat
05-14-2017, 01:01
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرتك عشان تكون ناجح في سوق الفوركس يجب الابتعاد عن لصفقات الخاسره في الفوركس وطبعا التعلم هو النجاح

big.pharaoh
05-18-2017, 19:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... ايه كم الاسئله الغريب ده. السؤال الاول غريب جدا. اكيد يعين النت مخلاش. واللب عايز يتعلم هيتعلم

abo.tali.wtalin
05-18-2017, 19:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى لكى تصبح ناجح عليك بالالتزام والعمل واختيار استراتجيات ناجحة
والله الموفق المستعان
وبرجاء تقبل مررى على مواضيعك

مصطفي السيد
05-18-2017, 20:13
يجب ان تكون راس مال اولا يصمد امام تقلبات السوق
وبينما تفعل ذلك لابد لك من التعلم والتعمق في علم الفوركس لكشف خباياه

capoeira
05-18-2017, 20:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان العمل على الدراسة و التطبيق على الحساب التجريبى يجعلك
تقف على حقيقة التداول التى تعتمد على الوصول الى أقصى استفادة من المواد العلمية التى تدرسها

AMR ELSISY
05-18-2017, 20:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اولا ان تفهم التحاليل الفنيه والرسومات البيانيه التى تشير الى الربح والخساره وتقرا الكثير من الكتب المتعلقه بهذا المجال يا صديقى

عاطف محمد
05-18-2017, 21:02
أكيد أن العمل المتواصل والمثابرة والصبر الطويل والتفاني والإخلاص في عملك هو الذي يشق لك طريق النجاح والإبداع في هذا السوق الأمر يتطلب منك البحث والدراسة للوصول إلى اهدافك

tsabehali2
05-18-2017, 21:13
الناجح فى التداول فى سوق تجارة العملات الاجنبية هو ان يتعلم التاجر كل فنون العمل فى التداول وياخذ المعرفة اكثر واكثر حتى يصبح تاجر ناجح وانا مثلا بشتغل صفقات سريعه واحيانا صفقات طويلة المدة والحمدلله احصل على ارباح جيده واتمنى للجميع حظ سعيد

mostafa ilsawi
05-18-2017, 22:01
باسم الله الرحمن الرحيم
الاخ الكريم بعد السلام عليكم ورحمه الله وبركاته في راي الشخصي ان النجاح في الفوركس ثلاث عناصر مهمه الاول علم والثاني تطبيق والثالث الخبره فمن يعمل علي هذه العناصر الثلاثه يصل الي النجاح بفضل الله
تقبل تحياتي

Hamzalord
05-18-2017, 22:45
التعلم المستمر من الكتوب واليوتوب والندوات وعدم المخاطرة والتجربة المستمرة على الديمو تصنع متداول ناجح والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جمال صادق
05-18-2017, 23:04
من المهم ان يكون العمل فى سوق الفوركس لة الكثير من الطرق التى قد تتناسب مع استراتيجيات التداول التى يتم تجريبها على الحسابات التجريبية الممكنة و التى تساعد فى فهم العديد منها

ebn masr
05-18-2017, 23:06
علشان تكون متداول ومتاجر ناجح يبقا لازم انك تقوم بالمغرفة اولا لانه ازلى تنجح وتحقق النجاح الا من خلال للعمل للزلئد ويذل للمجهود

hany osman
05-18-2017, 23:21
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
نشكركم اخى على الموضوع ونتمنى ان تكون متداول ناجح ولكى تكون ذلك عليك اولا ببذل اكبر وقت للتعلم وان تطبق ذلك على حساب تجريبى ثم حساب حقيقى وحاول ان تجعل راسا مالك كبير الى حد ما وان تتبع ادارة قوية لراس المال ونتمنى التوفيق لنا جميعا

Ahmedtito22
05-19-2017, 00:45
السلام عليكم و رحمته و بركاته
تحية طيبة و بعد اخى العزيز
موضوعك الهادف و الرائع و يمكن الاستفادة منه
و لكم جزيل الشكر اخى

mohamed97
05-22-2017, 00:06
نورت اخى الكريم المنتدى
مشكور اخنا الكريم على هذه المعلومات
الرائعه جعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق لك وللجميع
وتقبل مرورى:o:rules::dance:

cairodevil
05-22-2017, 01:52
الفوركس ليس بالمجال السهل و لكنه يحتاج الي عمل مستمر لتاتي بكل ما هو جديد
يجب البعد عن الطمع و الخوف و الجهل و ايضا استخدام التحليلات.

mme.hanane
05-22-2017, 01:56
بسم الله الرحمان الرحيم
انا ايضا مبتدئة في مجال الفوركس واحاول ان اغتنم كل فرصة لقراءة اي موضوع يتعلق ينصائح او معلومات للنجاح في هذا المجال ولذلك اشكركم على مساعدتنا. شكرا جزيلا

Khalid123
05-22-2017, 02:00
انصحك اخي الكريم بالتعلم النظري ومن ثم التجريب علي الحساب التجريبي
وتعلم بكثره وفي النهايه ستكون ناجح ان شاء الله
وعليك بأدراه رأس مال امنه
تقبل مروري

Hamza El36
05-22-2017, 15:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
كل شيء يتحقق بالتعلم والتدرب.....
خصوصا التدرب في الحسابات التجريبية..........
مع متمنياتي بالتوفيق والنجاح لي وللجميع بإذن الله.
وتقبل مروري...
تحياتي..

rassendyll
05-22-2017, 21:22
الاستراتيجات كثيرة وابحث عن واحده من اليوتيوب التى تشعر انك قد تسرتريح منها وهى تتكون من مؤشرات الى جانب اكسبرتات مع تحديد لنقا الدعم والمقاومة

michael1
05-22-2017, 21:55
وعليكم السلام ورحمة اللة وبركاته
اخى العزيز لكى تكون متداول ناجح فى الفوركس
يدب عليك ان تتعلم الكثير من الاشياء والامور المتعلقة بالتداول

khalidtrader
05-22-2017, 22:39
بسم الله الرحمن الرحيم
أكيد أخي الكريم العمل المتواصل والمثابرة والصبر الطويل والتفاني والإخلاص في عملك هو الذي يشق لك طريق النجاح ....
بالتوفيق للجميع..

mostafa1995
05-22-2017, 22:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..... يا اخي المحترم تعلم من المنتدى من اليوتيوب والصفحات ......... في قوقل .... اهم حاجة انك تضع الهدف والاصرار على النجاح

yousee
05-22-2017, 22:53
تكون ناجح في الفوركس بالتعلم والإجتهاد أي شيء يلزمه التعلم والاجتهاد و إلا ستكون مجرد فاشل ولن تتعلم أبدا مهما حاولت

hooda
07-21-2017, 05:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكراً لك أخي الكريم على هذا الموضوع المهم جدآ والمفيد جدا في منتدا الفوركس للتسهيل على الأعضاء الجديده بالتوفيق. تقبل مروري

waelmma
07-21-2017, 08:15
:)):)):)) اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه من المعروف ان يجب ان تشاهد فيديوهات

الدرس الاول https://www.youtube.com/watch?v=tdeBC94OJ60
الدرس الثاني https://www.youtube.com/watch?v=SISnKtLZzjI
الدرس الثالث https://www.youtube.com/watch?v=vhaZPkD8kco
الدرس الرابع https://www.youtube.com/watch?v=wzxN4oL9ePo
الدرس الخامس https://www.youtube.com/watch?v=iNLwNwd3Mao
الدرس السادس https://www.youtube.com/watch?v=qIbgoLn8MNc
الدرس السابع https://www.youtube.com/watch?v=nHYmc7SOKAU
الدرس الثامن https://www.youtube.com/watch?v=IMSuWJMjats
الدرس التاسع https://www.youtube.com/watch?v=6w4e9sAqSlk
الدرس العاشر https://www.youtube.com/watch?v=YaMqhXsS5AM
https://www.youtube.com/watch?v=3X_Y6yk2L_A شرح موقع الفوركس فاكتورى للاخبار

number1
07-21-2017, 08:18
الشخص الناجح في سوق الفوركس هو الشخص الذي يعرف كيفيه الموت قبره بيده لو يعلم كيفيه التحليل الفني الدقيق ل ازواج العملات و يبعد عنه خسائر و استطيع تحقيق الكثير من الارباح من خلال الكثير من الصفقات في سوق الفوركس

cladiator2007
07-21-2017, 12:45

capoeira
07-21-2017, 14:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان العمل فى الفوركس يحتاج الى الدراسة و التطبيق
و البعد عن الاستعجال و التفريق بين التعلم و التداول الحقيقى و التروى فى العمل

ahmed.mohamed
07-21-2017, 14:39
السلام عليكم المهم تكون متداول ناجح و ليس محلل و ذلك عن طريق التعلم الجيد و الممارسة و التدريب ثم الاحتراف
اتمنى التوفيق للجميع

Sunne
08-04-2017, 11:36
الشيء الرئيسي هو الثبات. في البداية ستحصل على خسائر و ستتعلم أيضاّ أن تنكسر بالأموال. و فقط بعد ذلك ، إذا كنت لا تزال مستمر بما فيه الكفاية ، ستبدأ في الحصول على الربح.

A.mustafa
05-07-2018, 13:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
كي تصبح ناجحا في سوق الفوركس كنصيحة اخي اعمل بجد وبجهد واصبر في تطوير نفسك لان الفوركس يتطلب وقتا طويلا للتعلم من الاخطاء..

emadomda
05-07-2018, 15:11
بالإضافة إلى ذلك, فان إجمالي المعروض النقدي في البلد يظل مقتصرا على الأموال التي يمكن أن تجنيها عبر الصادرات أو الاقتراض أو التحويلات المالية المرسلة من مواطنيها العاملين بالخارج. هذا النهج يمنع أيضا البنك المركزي في هذا البلد من القيام بدور مقرض الملاذ الأخير للنظام المصرفي باعتبار انه ليس لديه السيطرة على العملة التي يستند عليها المعروض النقدي في البلد. من أمثلة البلدان التي قامت بتطبيق سياسة الدولرة هي بنما والتي استخدمت الدولار الأمريكي كعملتها الرسمية منذ عام 1904 وأيضا الإكوادور التي اتخذت نفس الخطوة في العام 2000. عملية الدولرة يمكن أن تحدث أما من جانب واحد أو بشكل ثنائي إذا اتخذ القرار بالتنسيق مع البلد التي سيتم استخدام عملتها

algendy
05-25-2018, 18:06
تحية طيبة و بعد , يا أخى الكريم عندما نعرف حدودنا فى التداول و الربح من السوق سوف نستمر فيه و هذه الحدود تتمثل فى نسبة مخاطرة مناسبة من راس المال و توقع خسارة اى صفقة بدون اسباب واضحة رغم تاييد التحليل الاساسى و الفنى لها و اذا احترمنا السوق فسوف نربح منه ان شاء الله

eslam-gad
05-25-2018, 18:42
تحية طيبة
نشكر لكم مجهودكم الراءع وشرحكم المميز ومعلوماتكم المفيدة والقيمة ونرجو منكم المزيد لكي نتعلم منكم ونستفيد من خبراتكم ولكم مني جزيل الشكر
والله المستعان

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

horus111
05-25-2018, 19:06
العمل والتدريب المستمر هو افضل طريق للنجاح سواء كان فى الفوركس او اى مجال اخر لان الخبره والعلم وجهان لعمله واحده

amiramotawe
05-25-2018, 19:18
التعليم ثم التعليم ثم التعليم
البحث عن كل التفاصل عبر الانترنت وسؤال الخبراء عن ما هو جديد وعن رايهم في المصادر الي توصلت اليها
لو اهتميت بمجال الفوركس هو كمان هيهتم بيك ويديلك اهدافك

mohamed kamal fadel
05-25-2018, 21:55
لكى تكون ناجح فى مجال الفوركس اولا
يجب ان يكون لديك مبلغ معقول للتداول به يعنى مثلا معاك 20 دولار دول مينفعش تتداول بهم
ايضا 30 وايضا 40 عن نفسى جربت المبلغ دى واتمرجنت صراحة
الامر الثانى ان تحترم راس المال وتعرف ازاى تدخل صفقة بطريقة صحيحة

amir anwar
05-25-2018, 22:34
في اي مجال في الدنيا فيه مقومات نجاح و في مجال الفوركس مقومات النجاح هي :-
1 - ضبط النفسية
2 - ادارة رأس المال
3 - الألتزام
سيبك بئا من استراتيجية او صفقات سريعة مش دي القصة ، اه عوامل مهمة لكن مش هي الأهم لكي تكون ناجح في الفوركس
طب ايه الأهم ؟ التلت حجات دول لو ظبطهم هتعرف تختار استراتيجية كويسة جدآ حتي لو وحشه هتعرف تعمل منها ارباح كويسة بردو و ممكن تدخل بيها صفقات سريعة او بطيئة
لأنك خلاص عرفت طريقة العمل او الأساس الأصلي بتاع الفوركس فممكن بسهولة جدآ تعرف تعمل اي حاجه من ولا حاجه ( مع التكرار طبعآ )

annas
05-26-2018, 01:13
النجاح في الفوركس تكون اولى خطواته التعلم
ثمالتدرب على حساب تجريبي ثم يلها الممارسة
وموجهة العامل النفسي هو اهم شيء يجب السيطرة عليه

mody ana
05-26-2018, 18:50
النجاح ليس صعبا ولاكن اذا كنت قادر علي ذلك عليك ان تتعلم الصبر الذي هو اهم شيء في مجالنا لايمكنك ان تنجح
بدونه ومن ثم تعلم استراتجيه ناجحة وحاول ان تطورها بنفسك ومن ثم تدرب عليها جيدا واعمل بها ولا تغيرها