PDA

View Full Version : كيف تتغلب على التوتر والقلق في صفقات الفوركس والثبات

sayede
10-05-2016, 03:39
السلام عليم ورحمة اللة وبركاتة هناك موضوع شيق ومثير حقآ وهوة عن موضوع التوتر والقلق في الفوركس والتسرع في اغلاق الصفقة هذة تعد مصيبة في بعض الاحيان ولاكن انتا لو متأكد انك صح متخفش او متخشهاش اصلآ اتأكد من الاتجاة العام واشتغل انا ديمآ لما اتصرع واقفل صفقة بتجيب الربح على طول مش عارف دة اية ههههههههه على اي حال الحمدللة وارجو الرد والمشاركة معى

latraaa
10-05-2016, 19:54
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الاري و على الطرح العالي لاقيم و على المعلومات الراقية التي تقدمت بها وأتمنى أن نراك تحقق الكثر من الناتئج القيمة المفيدة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

Gmal Elden
10-05-2016, 20:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا اخي الفاضل على الموضوع و على الطرح العالي لاقيم و على المعلومات الراقية التي تقدمت بها
وأتمنى أن نراك تحقق الكثر من الناتئج القيمة المفيدة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله
تقبل مروري ياغالي واتمني لك التوفيق

goodjob
10-05-2016, 21:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم مشكور على نشاطك في هدا المنتدى التعليمي الرائع الغني باالمعلومات مشكور على مجهوداتك في هدا المنتدى اخي الكريم
هدا يقتصر عاى مدى صبرك اخي

ابوفؤاد
10-05-2016, 23:58
ات تغلق لاصفقات لانمك غير متاكد من التخليل و اما انالمال الذى لديك من الممكن ان يتاثر بالخساره تلك و لهذا لا تجد الا القلق الضياع لكثير من الفرص و الحل ان تعمل بلوت اقل ما يكن و ان يكون الربح قليل خيرا لك من الخساره الكبيره

goodjob
10-06-2016, 00:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم مشكور على نشاطك في هدا المنتدى التعليمي الرائع الغني باالمعلومات مشكور على مجهوداتك في هدا المنتدى اخي الكريم
تغلب على التوتر والقلق امتلاك الثقة في النفس

eng19
10-06-2016, 01:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فعلا اخى الفوركس توتر وقلق
ولكن لازم انت تكون مقتنع بالحاجة الى انت بتعملها ومتندمش على حاجة
لو ليك نصيب في حاجة هتخدها ان شاء الله بالتوفيق

freetrade
10-06-2016, 01:39
الحل الوحيد للتغلب علي التوتر والقلق هو انه دايما لما تفتح اي صفقة لازم تحطلها امر جني ربح وامر وقف خسارة وبالتالي لن يكون هناك اي توتر مهما تذبذب السوق امامك

mourada
10-06-2016, 09:42
السلا عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم لتتغلب غلى التوتر و القلق في سوق الفركس عليك بغلق الشارت اثناء فقح اي فقة و طبعا بعد ان تضع لها الستوب و الهدف

sob81
10-06-2016, 10:32
كيف نتغلب على التوتر اخى ياتى ذلك بكثرة الدخول فى الصفقات والتتدريب الجيد على الحساب الديمووالانتقال
بالعمل على الحساب الحقيقي والعمل الكثير

Gmal Elden
10-06-2016, 10:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
شكرا اخى الفاضل على هذه المعلومات القيمة لقد استفدت كثيرا من موضوعك عن تاثير الحاله علي الفوركس اثناء التداول
ونتمنى المزيد من الموضوعات والمشاركات المميزة والقيمة تحياتى اخى الكريم
تقبل مرورى

ebn masr
10-06-2016, 11:47
من استطاع فى مثل تلك الامور التحكم فى نفسه والعمل بشمل فيه نوع من الخكمة والثبات اكيد سينجح ويتحول الى متداول محترف قادر على النجاح

kroch
10-06-2016, 14:17
السلام عليكم
التوتر والقلق اخى سوف تقضى عليه بالمزيد ممن الوقت الذى تقضيه انامام السارت فلا تياس واكمل امام الشارت ساعات طويله لكى تكون بالخبره الكافيه

houmaminos
10-06-2016, 18:52
انا ايضا نفس الشيئ يعني الستوب اصبر عليه حتى ينضرب هه و الهدف لا في اقل انعكاس اخرج لاكن اخي هدا يتم اكتسابه مع التجربة الطويلة

morgan12
10-06-2016, 19:27
التوتر والقلق في الفوركس أمر طبيعي وهو خوف مستحب حتى تكون حريص الا تخسر . الخوف من الخسارة يدفعك للتدقيق والتحليل الجيد قبل الدخول في الصفقة . وأعتقد أن هذه الخوف والقلق يقل مع الوقت واكتساب الخبرة ومن المهم أن لا تندم على صفقة قد أغلقتها وحققت ربح أكبر مما أخذته . الأهم من ذلك أن نظل نعمل على المزيد من التدريب والخبرة للوصول لمستوى جيد في التداول .

كامل
10-06-2016, 19:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته فعلا اخي الكريم القلق والتوتر يعاني منه اغلب المتداولون لذلك يجب علينا التخلص منه لان التخلص منه يريحنا و يجعلنا نكسب اكثر

ياسر المصرى
10-06-2016, 19:48
فعلا اخى يصاب المتداول بالقلق والتوتر فى حين ما تعكس عليه الصفقات والسوق وعليه التحلى بالصبر
ما دام واثق من تحليله فالسوق قلاب وعليه ان يترك الصفقه تأخذ مجراها والفضل يعود لنقطة الدخول المناسبه
التى منالممكن ان يعوداليها الشارت مره اخرى

walidabou
10-06-2016, 20:51
التوتر والخوف أهم سبب في جني الخسائر المتتالية ،، إغلاق الصفقة قبل ضرب التيك بروفيت أو قبل ضرب الستوب ... الخ)
موفقين

Bouani
10-06-2016, 21:07
الحل المناسب الذي اراه هو القناعة
و كمان الابتعاد عن الطمع و الرغبة في الأرباح الكبيرة جدا
لأن الطمع يولد اساس القلق و بالتالي التوتر و اذن الخسائر

richard7164
10-06-2016, 21:18
أحيانا تخشى فقدان رأس المال فتتسرع لإغلاق الصفقة ليعود السعر للإرتفاع
لتتحول لصفقة رابحة أعتقد لتفادي هذا الأمر ينبغي التريث وإمتلاك برودة أعصاب وعدم التسرع

lebouziramzinio
10-12-2016, 12:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضلكيف نتغلب على التوتر اخى ياتى ذلك بكثرة الدخول فى الصفقات والتتدريب الجيد على الحساب الديمووالانتقال

houmaminos
10-12-2016, 13:35
شكرا اخي صحيح هي مشكلة كبير لدى اي متداول مبتدأ ويجب تجنبها لدالك انا انصح اي واحد عايز يبدأ في التداول يبدأ براس مال قليل حتى يعتاد على الالتجام بالستوبات و الاهداف

latraaa
10-12-2016, 13:49
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على الملعوامت التي تقدمت بها و اليت أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك من اللدين يحققون الكثير إ نشاء الله، بالتوفيق لك

mronei
10-12-2016, 16:27
شكرا اخي صحيح هي مشكلة كبير لدى اي متداول مبتدأ ويجب تجنبها لدالك انا انصح اي واحد عايز يبدأ في التداول يبدأ براس مال قليل حتى يعتاد على الالتجام بالستوبات و الاهداف

تحديد الاستوب لوحده يحتاج خبره جيده ولازم المتاجر هنا يكون حريص على اختيار نقاط استوب قويه علشان يتجنب عكس السعر عيله كتير والتمرجن لازم نتقبل
الخساره بالاستوب افضل من المارجن

ebn masr
11-26-2016, 23:02
لازم يمر عليك وقت حتى لو كان كتير لازم يجى قلق وتوتر وكمان تحس بالتعب والاجهاد النفسي نظرا لقرارات قد تكون خاطىءة

فوريكسي
11-30-2016, 20:26
لابد من حسن ادارة راسالمال وعدم المخاطرة هكذا نتغلب على الوتر شكرا جزيلا لك اخي الكريم على الموضوع الرائع بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاخوة الأعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

tazi larbi
12-06-2016, 01:55
السلام عليكم افضل طريقة للتغلب على التوتر والثبات في التداول هي فتح الصفقة وضع الاوامر واغلاق المنصه والابتعاد عنها وتشغل نفسك باعمال اخرى وهذا عن تجربه هو افضل حل تبتعد عن القلق الضغط الخوف والطمع اتمنى لكم النجاح والله الموفق

zizoo99
12-06-2016, 09:11
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
شكرا لك اخى الكريم فموضوع التوتر و القلق ده لازم تقضى عليهم نهائيا لان كمتداول المطلوب منك تعمل صفقات كثيرة جدا بربح قليل بادارة راس مال طبعا دون ان توتر ولا قلق و لكن باقتناص الفرص و الصبر

mohamed saad
12-06-2016, 09:18
الحل الوحيد للقضاء على القلق والتوتر هو انك تقوم بتعليق الاوامر بعد تحليلك للزوج وتقوم بتحديد هدفك وستوبك ثم تغلق المنصة تماما وتعود بعدها بفترة طويلة وتجد اما هدف او ستوب وبالتالي فلن تكون تحت اي ضغط اثناء التداول او تدخل في ضغط عصبي يؤثر على عملك لان الفوركس يحتاج الهدوء تماما والتداول وكأنك آلة لا تتأثر بأي متغيرات

hoodhood700
12-06-2016, 10:25
شكرا اخي الفاضل على الموضوع حقيقة كما قلت حيث يتطرق الى مشاعر اساسية في نفسية التاجر وخصوصا القلق والتوتر والتين تؤثران سلبا على تركيز التاجر ومزاجه الطبيعي واتمني لك التوفيق

Mostafa Haleem
12-06-2016, 10:41
الموضوع بسيط جداً، كل المطلوب منك هو عدم التسرع في إتخاذ أي قرار إنفعالي أثناء التداول، وذلك لان سوق الفوركس يتطلب منك أن يكون لديك خطة واضحة، ومعلومات ودراسات خاصة بسوق العملات، من أجل أن تنبني عليها قرارك السليم بشأن التداول، إلى جانب معرفتك بأدوات التداول، وإطلاعك على كافة التغييرات الإقتصادية بإستمرار، وبكده تقدر تتغلب على التوتر في صفقات الفوركس.. وكل التوفيق لك في منتدى "فوركس العرب"

tamermosa
12-06-2016, 10:45
بالفعل أخى الكريم التوتر والقلق في الفوركس والتسرع في اغلاق الصفقة او تركها كله بيعمل مشاكل و تودي الى خساير كبيرة بالمحفظة المالية ،،،،
فمن لم يستطيع ان يتحكم في مشاعرة و ان يكون هادئا و هو بياخد قراراته فبلاش المجال ده علشان مش حيكون ملائم له و حيسبب له خساير جامدة

magic777
12-06-2016, 10:54
لما بتدخل بلوت صغير ده بيحميك من عوامل التوتر الكتير وايضا لما تكون فاهم ليه دخلت الصفقه وايضا تعمل استوب جيد وهدف هنا
هيكون وفرت كل عوامل الامان لصفقتك

big.pharaoh
12-06-2016, 10:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... فعلا. للقضاء على التوتر يجب عليك التأكد من صفقتك اولآ حتى لا تلجأ للهروب من صفقاتك بالطمع وتندم

Omar Morad
12-11-2016, 23:55
القلق و التوتر جزء من التركيب الانساني
لكن يقل القلق مع زيادة الخبرة و العلم
و اعمال العقل فيما يتعلق بالصفقات و ابعاد العواطف
و كذلك وضع خطة واضحة و هدف دقيق فتصير التجارة عملية شبه ميكانيكية

m7med09090
12-12-2016, 00:07
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
بالمزيد ممن الوقت الذى تقضيه انامام السارت فلا تياس واكمل امام الشارت ساعات طويله لكى تكون بالخبره الكافيه و اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية و اتمني من الله ان يرزقنا جميعا

chiheb316
12-12-2016, 01:02
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
التسرع هي من الامور التي تجعل الامور تتعقد و في غالب الاحيان نخسر

شبه منحرف
12-12-2016, 01:10
فعلا اخى الكثير من متداولين الفوركس يصابون بالتوتر والقلق العصبى وانا انصحهم بالالتزام باستراتيجيه محدده ذات وقف خساره وجنى ارباح ويتركون الصفقه تماما حتى تضرب احد المستويين سواء الهدف او وقف الخساره

antr
12-12-2016, 02:06
ههههههههههههه كان فى مضارب كبير جزائرى اسمة بلخياط عامل مؤشر وكان كاتب فيه ان الفوركس بيجب ضغط وسكرررر هههههه

waelmma
12-12-2016, 07:46
:)):o:yahoo: اخى العزيز يجب ان تدرس صفقتك جيدا قبل ان تبدا فى فتحها وبارك الله
فيك اخى فان اى صفقة تفتح بطريقة عشوائية بتكون عرضة لخسارة كبيرة وجزاك الله خيرا اخى

osama147
12-12-2016, 08:32
اخي بخصوص التغلب على التوتر فى الصفقات يجب ان يكون هناك هدف محدد للصفقة سواء كان
الربح او الخسارة وغير ذالك لا يمكن ان تقوم بالتعديل على الصفقة حتى لايكون هناك قلق اتجاة الصفقة
شكرا لك.

best39
12-17-2016, 12:47
أنا نفس مشكلتك حاولت الاتصال بالمشرفين الموجودين في هذا المنتدى لأكثر من عضو لكن لااحد يرد على استفساراتي أسئلتي ولانعرف السبب لعدم الرد على الأسئله[EXTRACT]مشكور العضو المحترم على الموضوع الجيد والرائع حاول تفتح من الموقع الرسمى للنك اللى عاوز تفتحه اما عن الردود التى تضعها ولا يزيد من قيمة البونص
هو انك ممكن تكتب اجابات قصيره فى الكلمات والحروف وده خطاء لازم يكون الرد المكتوب لا يقل عن سطرين كاملين وفى محتوى الموضوع المنشور الزى تجيب عليه[EXTRACT]لا يكفي رؤية الاعلانات من اجل الدخول و الانضمام الى الفوركس بل لابد من قراءة الكتب التي تتعلق بالفوركس من اجل تكوين فكرة واضحة المعالم عن هذا العالم المحفوف بالمخاطر حتى يتسنى للفرد ان يشق له طريقا في الفوركس يكون في مستوى الاهداف التي يهدف اليها من وراء رغبته في التداول في الفوركس و التي ياتي على راسها تحقيق الربح المالي[EXTRACT]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا اخي الفاضل على الموضوع و على الطرح العالي لاقيم و على المعلومات الراقية التي تقدمت بها
وأتمنى أن نراك تحقق الكثر من الناتئج القيمة المفيدة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

سيد2017
12-17-2016, 20:22
انا عن نفسي شايف من الممكن ان اى متداول يتغلب على التوتر والقلق فى الفوركس من خلال دخول الصفقات بعقود مناسبة الى راس المال الخاص بكل متداول واستخدام استوب لوز

Samira shabban
12-17-2016, 20:30
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المعلومات المفيده
واعتقد ان الخوف والتوتر يمكن التغلب عليه بالتعلم والفهم الجيد الفوركس وايضا التمرن جيدا على حساب الديمو.....
وبوضع الاستوب لوز والتيك بروفت يمكنك الإطمئنان بانك ستصل الى هدفك

forexawy1
12-17-2016, 20:48
انا شايف ان التوتر والحالة النفسية متلازمة وهتكون موجودة دايما مهما حققت من نجاح وثقة فى اتجاهك ولكن يبقى التوتر موجودا الى ان
تنتهى صفقتك وبالتالى اعتقد ان عدد قليل من المتداولين الى ممكن يتحكموا فى اعصابهم وتركيزهم

khorchef
12-17-2016, 21:05
الأخ الكريم التوتر و القلق امر عادي جدا في كل انسان لكي يستطيع الانسان ان يتجنب القلق بالتركيز قبل الدخول في الصفقة فثلا اليوم انا متعب و لا استطيع دراسة السوق جيدا اذن لن ادخل و بذلك تتجنب القلق و الخوف و العكس عندما تكون في حالة جيدة اتمنى التوفيق للجميع

best39
12-20-2016, 11:02
هدا يقتصر عاى مدى صبرك اخي

hosam2020
12-20-2016, 11:06
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
ممكن عشان تتغلب على التوتر و القلق اثناء المتاجره
تسمع موسيقى او تحاول تهدى اعصابك
وتتاجر بمبالغ قليله فى الاول عشان متخسرش

wahid357
12-20-2016, 17:04
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الخوف و القلق والتوتر مشاعر طبيعية في الانسان لهذا عند التعب نتجنب التداول ومع الوقت والخبرة المكتسبة يقل القلق

maryam1
12-20-2016, 22:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
من اهم العوامل التي تحافظ على رأس المال هو الصبر و المثابرة و اكتساب الخبرة و التعلم في كل وقت , و تخطي الخسارة عند حدوثها و عدم فقدان الامل و المحاولة مرة اخرى و عدم التسرع او الطمع في كسب الكثير و هو امر يقع فيه كثير من الناس في بادئ الامر
بالتوفيق للجميع بإذن الله

nonam
01-04-2017, 15:03
السلام عليكم .... من المهم جدا ان يكون التعامل مع السوق اللي هو الاصل والاساس في التعامل مع التداول ولابد ان تسيطر علي نفسك وكمان التعامل مع الادوات الفنية الاهم في التعامل مع السوق الحقيقي
من المهم جدا ان تسيطر علي نفسك

zezo3
01-15-2017, 23:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... اخى الفاضل اكثر مايضر المتداول هو نفسه التى تتكون من مشاعر مختلفه كالطمع والخوف والتوتر كلها مشاعر تتحكم بالمتداول وبعملياته التى ينفذها .

amine bajjou
01-16-2017, 00:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته التوتر لا يمكن ان يتحكم فيه الانسان اخي الكريم لكن هدا بحسب اهمية الفوركس في حياة كل واحد

grow
01-16-2017, 00:07
السلام عليكم يا اخي
كلامك كله صح طبعا بس اهم حاجه الصبر والبعد عن الطمع والتعلم من الخساره وهنوصل للربح ان شاء الله:):):)

مروه عصر
01-16-2017, 00:28
السلام عليكم
من اهم العوامل التى تحافظ على راس المال هو الصبر والمثابره وكسب الخبرات والتعلم عن طريق الاطلاع وتخطى الخساره عند حدوثها وعدم فقدان الامل فى الربح مره اخرى

a7medsedik
01-16-2017, 00:53
لا عليك اخي لا تتسرع في شئ راجع نفسك مرة واثنين وثلاثة قبل دخول اي صفقة بيع او شراء انت لست مغصوب علي شيئا
راجع حساباتك وقدر ماذا سيحدث ان دخلت الصفقة وقوم بمراجعة المؤشرات وعمل التحليل الفني وتوكل علي الله

Khaled metwally
01-16-2017, 01:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الخوف يقتل كل نجاح فالتوتر يؤدي إلى حيبات أمل صعبة علينا التغلب عليها لدى يجب التركيز والتقى بالله

magic777
01-16-2017, 13:27
اخي التوتر والقلق بيحصل معاك لما تدخل صفقات بنسبه خطوره عاليه وايضا بدون استوب وبدون دراسه كافيه يعني انت مش متأكد من نجاحها وكده
وده هو الي بيخلينا نتوتر ونراقب الشارت دايما

ayoubfc
01-16-2017, 13:40
ات تغلق لاصفقات لانمك غير متاكد من التخليل و اما انالمال الذى لديك من الممكن ان يتاثر بالخساره تلك
و لهذا لا تجد الا القلق الضياع لكثير من الفرص و الحل ان تعمل بلوت اقل ما يكن و ان يكون الربح قليل
خيرا لك من الخساره.

محمدفؤاد
01-16-2017, 16:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخى الغالى فعلا اخى الفوركس توتر وقلق ولكن لازم
انت تكون مقتنع بالحاجة الى انت بتعملها ومتستعجلش

شمس الحياة1986
01-16-2017, 17:08
من المهم جدا ان يكون التعامل مع السوق اللي هو الاصل والاساس في التعامل مع التداول ولابد ان تسيطر علي نفسك وكمان التعامل مع الادوات الفنية الاهم في التعامل مع السوق الحقيقي

لخضر
01-24-2017, 18:25
السلام عليم ورحمة اللة وبركاتة
اخي الكريم لتتغلب غلى التوتر و القلق في سوق الفركس ياتى ذلك بكثرة الدخول فى الصفقات والتدريب الجيد
وامتلاك الثقة في النفس

doaa sary
01-25-2017, 23:48
انا عن نفسى اتعلمت اتحكم ف القلق والخوف اللى كانو زمان بيسييطرو عليا
مع الوقت بصثراحة مش بسبب حاجه يعنى كل ما بقيت قديمة بالسوق بقيت اتعامل عادى ومقبقش وابعد عن الميتاتريدر ومفضلش اتابع كل شوية

magdyezzat
01-26-2017, 01:04
بالبونص لا خوف
" لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد، يُحيي ويُميت، وهو حي لا يموت، بيده الخير وهو على كل شئ قدير

hoos
02-03-2017, 17:17
طبعا كلامك صح لازم تكون واثق من تحليلك وما تخليس تحركات السعر تخوفك من
قلب الإتجاه اذا كان التحليل صحيح وحاول تغير المكان اللي بتتداول فيه

forex23
02-03-2017, 17:29
شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع الجيد حيث استفدت من بعض المعلومات الخاصة بتداول الفوركس،في الحقيقة الفوركس مجال جد مربح لكن يجب الاحتياط حيث من الممكن ان يخسر الشخص الكثير من الاموال في الفوركس

zaheralwan
02-03-2017, 17:34
من احد اسباب النجاح في سوق الفورك هو السيطرة على العواطف والمخاوف وبالتالي من الافضل اتباع استرتيجية والعمل عليها والثبات.

muhammad ismail
02-03-2017, 17:40
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
المتداول لازم يكون هادئ جدا اثناء فترة التداول عشان يعرف يركز ويقدر يعرف الصفقات الرابحه ويتجنب الصفقات
الخاسرة لذلك االهدوء نفسى مهم جدا والبعد عن العصبيه

moneer
02-03-2017, 18:30
السلام عليكم اخي العزيز
فعلا كلامك صحيح الكثير من المتداولين اللي بيسيطر عليهم الخوف والتوتر هم يفشلون دائما " واللي بيصير معهم انو بيفتح الصفقة وبكون متاْكد من نجاح الصفقة لما تربح له شوية يروح قافل الصفقة وهارب بالقليل مع الكثير من القلق منه على فلوسه .
ولما العملية تخسر يظل يبص فيها لحتى تاْكل راْس ماله .
تحياتي لك

capoeira
02-03-2017, 19:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان القلق و التوتر فى سوق العملات يكون ناتج عن التداول
خلال اوقات قصيرة مثل 5 دقائق وربع ساعة وساعة مما يشتد فيها صعود وهبوط حركة المؤشر

lbebulk
02-08-2017, 19:25
تتغلب على القلق والحيرة فى سوق الفوركس
عن طريق التحليل الفنى السليم وتحديد نقاط الدخول فى لصفقة جيدا عن طريق التحليل الفنى الجيد
وتحديد الأهداف الخاصة بكل صفقة وتحديد ايضا الأستوب لوز بكل صفقة
وشكرا

Mony Ezzat
02-08-2017, 19:46
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرتك انا كمان كده بعد ما اقفل الصفقه بلاقي السعر صعد وصل للهدف وانا اعيط بقى هههههههههههههه

ali gamal
02-14-2017, 02:11

asmaamagdy
02-14-2017, 02:24
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته اتمنى ان يعم الخير والسعادة على الجميع
تسيطيع يا اخى تجنب الخسارة اذا تغلبت على القلق والاتسام بالصبر عند فعل الصفقة والصبر عاليها واعطائها وقتها للربح والحكم عليها بعقل سليم

fadegogo22
02-14-2017, 02:34
اخى الكريم من اهم الاشياء فى الفوركس هى الانضباط وتحديد هدف وستوب لوس ثابتين ان امكنك ان تغلق الكمبيوتر او هاتفك حتى انهاء الصفقه تكون فعلت حسنا

ahmedmahmoud2017
02-14-2017, 02:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بلكي تصل الى التغلب على القلق داخل الفوركس بالطبع هو الفهم الجيد الذي يصل بك الى ارباح جيدة جدا

waelmma
02-14-2017, 07:18
:o:)):)) تمام اخى الفاضل ويجب ان تعلم ان المكسب لاياتى الا بعد تعرض الصفقات الى خسارة اولا
ثم تتحول الخسارة الى مكسب فلاتتعجل فى اغلاق الصفقات الخاسرة اخى الفاضل

Mr Fathy
02-14-2017, 07:20
بسم الله الرحمن الرحيم اهم حاجة عشان اتغلب على التوتر فى السوق لازم ادخل من مناطق انا متعلمها وليها هدف واستوب كمان

ebn masr
02-14-2017, 08:15
مهم جدا اننا نتعرف على الامور التى تجعلنا نتغلب على كافة الامور التى تسبب والقلق والمشاكل التى تؤثر على العملية التداولية بشكل عام

alonsoo
02-14-2017, 09:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته . اخى الفاضل لو اننا كنا دوما نستعمل اماكن الوقف الملائمة للسوق فلن نخشى اى شئ لا توتر او غيره

Sofien
02-14-2017, 09:39
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، حول دخول إلى صفقات دون المخاطرة بنسبة من المال لاتستطيع

تحمل خسرتها وبذلك ستعمل على حساب حقيقي كأنه حساب تجريبي

LAMIA1976
02-14-2017, 11:48
بسم الله الرحمن الرحيم انا مند بدايتي في الردود وكل مره ارجع و اقول للربح في الفوركس نقطتان الاولى التعلم و كسب الخبره و الثانيه التحكم قدر الامكان في العوامل النفسيه و شكرا

mid0killer
02-14-2017, 12:27
اخي الفاضل يمكنك التغلب على القلق والتوتر من خلال عدم متابعة الصفقات والدخول فقط على الربح او الخساره يعين كل عدة ساعات تدخل تطمن وتخرج

Espoir
02-14-2017, 12:33
السلام عليكم المشكلة عندي ليست التوتر والقلق عند التداول ولكن المشكلة هو التسرع وخلق صفقات عشوائية والطمع الذي هو العدو الاول في التداول وتقبل مروري

colonel
02-14-2017, 12:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته التداول فى الفوركس محتاج فترة تعليم محترمة لكي
تستطيع نع استراتيجية خاصة بك تكون متاكد منها ووسيق فيها علشان متتوترش
تقبل مرورى

drahmedmagdy
02-14-2017, 13:07
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
مشكور اخي الكريم على هذا الطرح الارئع وارى فيه مشكور على نشاطك في هدا المنتدى التعليمي الرائع الغني باالمعلومات مشكور على مجهوداتك في هدا المنتدى اخي الكريم
هدا يقتصر عاى مدى صبرك اخي كيف نتغلب على التوتر اخى ياتى ذلك بكثرة الدخول فى الصفقات والتتدريب الجيد على الحساب الديمووالانتقال

latraaa
02-14-2017, 15:04
و الله يا أخي الكيرم اقول لك و للجميع انه يمكنك أن تحقق الكثري من الأمور الراقية القيمة إن شاء الله من خلال العمل على التعلم و التعامل مع الموضوع و الفوركسك بصفة عامة إن اشء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

jawhar
02-14-2017, 15:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخوتي وخوتي الكرام تحياتي لكم ول مجهوداتكم الجبارة في نشر المعرفة في ما يخص الموضوع
أخي النفسية من أهم عومل نجاح وفشل أملتجر في سوق الفوركس وين تمكنت من وجود الحال فسوف تأتي بأرباح جميلة

remon2010
02-14-2017, 15:23
السلام عليكم جميعا
التوتو والقلق من المشارع التى صعب ان
تنهتى منها اثناء التعامل فى الفوركس الا بعد فتره طويله
مع اكتساب الخبره
تقبل مرورى

capoeira
02-14-2017, 15:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان التوتر والقلق يكون فى بعض الاحيان ناتج عن
قلة الخبرة وفى بعض الاحيان بسبب تقلبات السوق الشديدة

جمال صادق
02-14-2017, 15:59
عمليتات التحكم فى النفيسو ضبط النفس تعد من اهم الاصول التى يجب ان نراعيها فى التعامل فى السوق و من الممكن ان نجد ان هناك اعتبارات مفهومةبالقدر الكافى فى السوق

Mony Ezzat
02-14-2017, 23:26
بسم الله الرحمن الرحيم
عشان نتغلب على التوتر يجب علينا ان يكون لدينا الثقه بانفسنا عشان مش نخسر ابدا ولازم يكون عندنا الخبره

emin14
02-14-2017, 23:37
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الاري و على الطرح العالي لاقيم و على المعلومات الراقية التي تقدمت بها وأتمنى أن نراك تحقق الكثر من الناتئج القيمة المفيدة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

ابوعلى
02-14-2017, 23:59
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم انا اقول انى الحساب التجريبى ده مهمته اللى انت بتجرب كتير عليه لحد ما تتعلم وتفهم وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

nour3iny
02-15-2017, 00:29
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
التوتر والقلق مطلوب لان السوق متغير بس الاهم وجود الثقه بالنفس والاستراتيجيه والتحليل السليم قبل دخول الصفقات والخروج منها

aki
02-15-2017, 00:32
لسلام ليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
شكرا لك يا اخي الفاضل على هذا الموضوع المفيد فعلا كلنا ينتابنا الخوف لكن وجب الصبر والانتظار.
حظ موفق

MOHAMED SAID ELSAYED
02-17-2017, 23:53
من وجهة نظري التغلب علي الخوف والتوتر بييجي عن طريق الممارسه والتدريب علي الحساب التجريبي فترات كبيره وتطبيق ما تعلمته علي الحساب الحقيقي والالتزام بالاستراتيجية

hola4x
02-18-2017, 00:03
سجل المؤشر إرتفاعاً نحو مستويات 0.1%، مقارنةً بالقراءة السابقة والتي كانت عند -0.5%، ولكن بأدنى من التوقعات التي كانت تُشير إلى إرتفاع نحو مستويات 0.3%.
تحدث رئيس الاحتياطي الفيدرالي في بوسطن "إيريك روزنغرين" ومن خلال مقابلة له مع

جابر1979
02-18-2017, 00:07
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
يساعد التحليل الفني في تحديد نقطة الدخول و الخروج من الصفقة سواء بربح او خسارة و هذا للحد من تكبد خساءر اكبر اذا ما عكس عليك الاتجاه ، بالتوفيق

ahmed abdelmomen
02-18-2017, 00:30
فعلا بيحصل معايا كتير اول لما بقفل الصفقة بتنجح مع اني ساعات بقفلها على خسارة
قليلة خوفا من ان الخسارة تزيد عشان كده من الاهم الثقة في النفس وعدم التسرع

عبد الرحيم رافا
02-18-2017, 20:08
السلام عليكم و رحمة الله
هذا ستكتسبه اخي مع مرور المدة في سوق الفوركس و التعرض لمجموعة من الخسائر و ايضا الارباح ستعرف التخلص منه

bakup28
02-18-2017, 20:28
كيف نتغلب على التوتر ياتى ذلك بكثرة الدخول فى
الصفقات والتتدريب الجيد على الحساب الديمووالانتقال

zunebha
02-18-2017, 20:36
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
الثوتر والقلق ملازم لما في كل المجالات ولا يستغني عنا .يجب ان نعرف نحن ميف نبعده ونتغلب عليه
خاصة في مجال الفوركس والربح .لاننا كلنا نطمح للكسب وربح مبالغ طائلة .لدالك وجب علينا اتقان الامر دون قلق
شكرا جزيلا وتقبل مروري

khalihanna
02-18-2017, 20:41
السلام عليكم ورحة الله
مرحبا بك اخي الكريم وشكرا على طرح الفكرة فعلا عالم الفوريكس يلزمه الثقة بالنفس وتجنب الطمع لانه مدمر ويجب الثقة في فهم السوق وفي المؤشرات والتريت عند الدخول والانسحاب

skylol
02-19-2017, 01:39
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اخي الغالي موضوع في غاية الاهمية لا التوتر يولد القلق والقلق يؤدي الى الخسارة اتمنى التوفيق للجميع

hamadasalama
02-19-2017, 01:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بالفعل يا اخي التوتر والقلق اذا سيطر علينا في صفقاتنا سوف نخسر كثيرا فلابد من تجنب الجزء العاطفي والا نخاف او نقلق او نطمع

بدر اشطيبي
02-19-2017, 02:38
من اكبر اعداء المتداول التوار و القلق اخواني و التي يمكن التغلب
عليها من خلال ادارة راس المال التي ااكد عليها دائما شكرا اخواني

zakariacr07
02-19-2017, 14:52

يجب التحكم في النفس للنجاح في الفوركس و الإبتعاد قدر المستطاع عن التسرع لأنه قد يسبب في تمرجن الحساب بسهولة

abumazen
02-19-2017, 15:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعتقد يا اخي الكريم ان الهدوء وعدم العصبية والتسرع اثناء الشارت من الاشياء المكهمه التي اذا فعلناها سوف نحقق ربح كبير في هذا المجال

عبد الرحيم رافا
02-22-2017, 20:32
السلام عليكم و رحمة الله
هذا امر صعب اخي في الفوركس نتغلب عنه ان كنا لا نبالي بالخسارة اي لدينا ما يكفي من الامول او نقول اغنياء

younes7354
02-22-2017, 20:40
اخي المهم ان تدخل بلوت محترم وادارة راس مال صارمة
ودائما يجب الا تطمع في الكثير واكتف بارباح جيدة .

MOHAMED SAID ELSAYED
02-22-2017, 21:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ......يمكنك التغلب على التوتر والقلق فى صفقاتك فى الفوركس والثبات من خلال التعلم واكتساب الخبره والله المستعان

basembsam
02-22-2017, 23:03
بنسبه للمبتدا لبد ان يرتكبه القلق وتوتر لانه ليس علي درايه كامله بتداول وغير واثق في تدولاته لاكن المتعمق لا يهاب ذلك

kalimiro0
04-30-2017, 20:55
اخي بخصوص التغلب على التوتر فى الصفقات يجب ان يكون هناك هدف محدد للصفقة سواء كان
الربح او الخسارة وغير ذالك لا يمكن ان تقوم بالتعديل على الصفقة حتى لايكون هناك قلق اتجاة الصفقة
شكرا لك

tahar2015
04-30-2017, 20:59

hamadasalama
05-08-2017, 02:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تتغلب علي التوتر يا اخي عندما تدخل من نقاط مهمه ولا تدخل صفقات كثيره فالاهم هو الكيف وليس الكم والله يكرمنا ويوفقنا ونحقق ارباح علي خير وسلام

latraaa
05-08-2017, 12:34
مشكور ايخ الكريم على الموضوعو على الراي و على الطرح العالي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها أخي الكريم و ارى انه من الأفضل العمل على التعلم أخي الكريم لكي نصل إلى ما يجب أن نصل له إن شاء الله، من معلومات راقية و قيمة و مفيدة إن شاء الله، بالتوفيق لك

yousee
05-08-2017, 13:16
تتغلب على التوتر و القلق في الفركس بأن تحلل بأحسن طريقا انسى ما يمكن أن يقع بالتالي هدا سيجلعك تنسى كل شيء أمامك هكدا يكون العمل بأريحة في الفوركس

fouadar
05-08-2017, 13:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
شكرا اخي على النصيحة ارجوا لك التوفيق والنجاح في عالم الفوركس النضص
تقبل مروري جزاك الله خير

cladiator2007
05-08-2017, 14:05
اشكرك اخي على طرحك لهدا الموضوع الهام و المفيد . كما اشكر الاخوة لتفاعلهم الايجابي معه . لقد استفدت كثيرا من المعلومات القيمة هنا .
جازاكم الله كل خير . بالتوفيق للجميع .
تقبلوا مروري و تحياتي

magic777
05-08-2017, 16:56
التغلب على هذه المشاعر بيحتاج مننا اننا نكون بالفعل متأكدين من طريقه عملنا وكمان واخدين الحذر يعني محددين حجم الخساره قد
ايه من البدايه من الاستوب

dias40
05-08-2017, 17:19
والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
صحيح هي مشكلة كبير لدى اي متداول مبتدأ ويجب تجنبها لدالك انا انصح اي واحد عايز يبدأ في التداول يبدأ براس مال قليل حتى يعتاد على الالتجام بالستوبات و الاهداف

capoeira
05-08-2017, 18:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان التغلب على القلق و التوتر فى التداول فى سوق العملات يعتبر من اسهل
ما يمكن فبقيامك بتحديد امر ايقاف الخسارة الخاص بك و ايضا اضافة امر الخسارة المتحرك يجعل التداول
بلا مخاطرة تقريبا و فى اسوأ الاحوال فانت لن تخسر اكثر مما حددت

noobir
05-08-2017, 18:21
لافعل اخي لا بد من التعب والممسارسة
بالتوفيق لجميع الاعضاء الاعزاء
ومزيدا من المشاركات والمواضيع المفيدة التي نستفيد منها
تقبل مروري

michael1
05-08-2017, 22:46
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اخى العزيز انا اتفق معك كثيرا فى هذا الموضوع
للتغلب على القلق والتوتر فى التداول على الفوركس

مصطفي السيد
05-08-2017, 22:56
تجاره الفوركس متقلبه الي حد انك يمكنك التحليل وعمل المؤشرات
ولكن الصفقه تعكس وذلك وفي اعتقدي لاننا لا نعرف كل الدوافع التي تحرك الاسعار

Mhd nour
05-08-2017, 23:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تتغلب علي التوتر يا اخي عندما تدخل من نقاط مهمه ولا تدخل صفقات كثيره فالاهم هو الكيف وليس الكم والله يكرمنا ويوفقنا ونحقق ارباح علي خير وسلام

mostafa1995
05-08-2017, 23:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .............
الامر متعلق بمعرفة الشخص اكيد شخص له اسبوع او شهر سيخاف وسيغلق اذا شاف السالب كبير جدا
اما اذا كان لديه الخبرة اعتقد انه لا مشكلة سيعرف اتجاه الصفقة وذا قطعت الخط الذي هو باني عليه
محتاجة خبرة بس

mido elshabrawy
05-08-2017, 23:26
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي الفاضل مشكور علي موضوعك كيف تتغلب علي التوتر و القلق في صفقات الفوركس و الثبات الانفعالي
و لكن كل هذا يتم من خلال التأكد بالفعل من صحه الاتجاه العام
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

zouga91
05-08-2017, 23:32
بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم افضل شي هو كسر الروتين التداول والتوقف من حين لاخر كما يجب ان تاخد راحة لترتيب الافكار من جديد

mostafa ilsawi
05-08-2017, 23:45
باسم الله الرحمن الرحيم
الاخ الكريم بعد السلام عليكم و رحمه الله و بركاته ان تعمل في عقد اصفقه بما تدربت عليه وما تعلمته من تحاليل و استراتجيات وتترك الباقي علي الله تقدر تتغلب علي التوتر و القلق في عقد الصفقات
تقبل تحياتي

haitham salama
05-09-2017, 00:41
يعتبر العامل النفسى للمتداول والتحكم فى مشاعرة من اهم النقا فى سوق الفوركس ،و التى تحدد مدى نجاح الشخص من غيره ، فإتخاذ القرار فى الوقت الصحيح من أهم النقاط فى سوق الفوركس

el7agga
05-10-2017, 13:13
السلام عليكمورحمه الله وبركاته مشكور يا محترم واعتقد انكعندما تعمل باداره راس مال جيده تتغلب علي التوتر والقلقل لانك عارف ان مهما بلغت خسارتك فانت مستمر في اسلوق وهتعوض

medeldon
05-13-2017, 00:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته بالفعل التوتر اثناء الصفقات
خصوصا ادا كنت مبتدا يجعلك تغلق الصفقة حتى و لم تخسر شيئ

hunter_world
05-13-2017, 00:58
عشان تتغلب علي التوتر دا لازم تكون متمرس فوركس وقت طويل انك تقدر تكون صبور علي صفقتك في وقت ما تكون خسرانا او كسبانا عشان تحقق هدفك

Mony Ezzat
05-14-2017, 00:48
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرتك التوتر بيكون سببه اننا بنبقى خايفين من الدخول في الصفقه فلازمن بقى نكون مش خايفين من التداول

cladiator2007
05-18-2017, 10:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا لك اخى على هذا الموضوع المهم جدا . لقد استفدت من المعلومات القيمة مما استفدت من تفاعل الاخوة الايجابي . مشكورون جميعا و بالتوفيق للكل . دمتم سالمين .
تقبلوا مروري و تحياتي . ة السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته.

haitham salama
05-18-2017, 13:39
للأسف أخى الكريم التوتر وعدم الثقة بالنفس هو أكبر مرض للمضارب فى سوق الفوركس ، فلابد لأى متداول أخى الكريم أن يقوم بالتغلب عله
وعدم المكابرة وبل تصل أحيانا إلى ترك السوق فترة والعودة مرة أخى حتى يتحسن مودك

rayzigar
05-19-2017, 12:08
اكيد يا اخي انه من اوجه الاحترافية في الفوركس التحكم في المشاعر النفسية ومنها القلق وحب المخاطرة والطمع والتردد الخ من المشاعر
لابذ من الالتزام بالاستراتيجية والخطة المحددة مسبقا والسير وفق ما يمليه علينا العلم والتحليل لا الافكار التابعة للحدس والمشاعر

مصطفي السيد
05-19-2017, 14:10
السلام عليكمورحمه الله وبركاته
من الاخطاء الشائعه عند المبتدئين اننا اذا لاحظنا ان الصفقه تخسر
نسرع باغلاقها في حين ان الصفقه تعدل من مسارها لاحقا يجب ان نصبر علي الصفقه طالما قمنا بالتحليل جيدا

Khalid123
05-19-2017, 14:18
بسم الله الرحمن الرحيم
نعم اخي موضوع التوتر هذا مهم في الفوركس ولذلك من رأيي يجب ان تضع الصفقات وتضع لها اهداف ووقف الخساره
وتتركها حتي لا تتعب اعصابك
تقبل مروري

yousee
05-19-2017, 14:35
سأقول لك الطريقة التي يفعلونها الموحترفين من أجل أن يتغلبو على التوتر والقلق انهم يدخلون فقط في الصفقات التي تكون لها نسبة عالية من النجاح فوق 80%

M0hsenalawady
05-19-2017, 14:57
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته تحياتي
اخي العزيز اعتقد ان التسرع في التداول شئ غير جيد ولابد من الصبر والهدوء وده يأتي بالعلم والتدريب والدراسه وليس بالحظ والفهلوه.تقبل مروري المتواضع

عاطف محمد
05-19-2017, 15:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا اخي الفاضل على الموضوع و على الطرح العالي لاقيم و على المعلومات الراقية التي تقدمت بها وأتمنى أن نراك تحقق الكثر من الناتئج القيمة المفيدة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

Hamza El36
05-19-2017, 15:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
لا بد من تدريب النفس على الإنضباط وتجنب القلق............
لتحقيق نتائج جيدة............
متمنياتي لي وللجميع بالربح والتوفيق بإذن الله.
وتقبل مروري..
تحياتي.

hitman-97
05-19-2017, 15:30
تعم اخي الكريم فالتوتر والخوف هم اعداء الفوركس وبماكانهم ان يجعلوك تخرج من الصفقات الرابحه وتستمر في الصفقات الخاسره املا في ان تتحول الخسائر لارباح مره اخري

zouga91
05-19-2017, 15:34
بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم شكرا على موضعك التحفيزي افضل شي لتغلب على القلق في التداول ادارة راس المال من الافضل وحين تتداول افضل اغلاق المنصة ونسيان الصفقة

KARIM2017
05-19-2017, 16:02
تحيه طيبه وبعد
ٍِِِاخي الفاضل انا ممرجن بسبب اني كنت ادخل بمجازفه كبيره
وخسرت كل حسابي

ramisayed04
05-20-2017, 15:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يمكنك التغلب على التوتر والقلق والمشاعر السلبية فى سوق الفوركس
من خلال ادارة حكيمة لراس المال والتعلم والتدريب الجيد
مشكور اخى الكريم على الاضافة

number1
05-20-2017, 15:18
كيفيه التغلب على التوتر والقلق في سوق الفوركس عليك ان تعرف ان السوق مكسب وخساره و ان تحاول ان تتعامل مع الخساره كما تتعامل مع المكسب باستمرار واط تحاول ان تسيطر على اعصابك عليك ان تفتح الصفقه وتدريسها جيدا و تحليلها جيدا ثم تضع امر وقف الخساره اوامر المكسب و بعد ذلك تغلق جهاز الكمبيوتر الخاص بك

almajek22
05-20-2017, 15:21
اخي الكريم من الافضل عدم النظر الي الشرات بعد اغلاق الصفقه سواء اغلقنتها علي ربح ام علي خساره حتي لاتلوم نفسك كثير ونتمني التوفيق للجميع وان يحقق الجميع مكاسب كبيره ان شاء الله تقبل مروري

sinaa
05-25-2017, 22:00

Mohamed Youssef
05-27-2017, 00:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
جزاك الله خيرا علي هذا الموضوع اخي الكريم
اشكرك اخي الكريم علي موضوعك المفيد للمتداولين
اتمني لك كل توفيق ونجاح في الفوركس

سليم الحمادي
05-27-2017, 14:35
السلام عليكم
لكي تتغلب على العامل النفسي يجب ان تتعلم كثير وتتدرب فترة اكبر على الديمو وان تتعامل مع الديمو كانه حساب حقيقي
وبالتوفيق..

Abu_Yassin
05-27-2017, 15:34
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

مرحب أخى الكريم علاج جميع المشاكل النفسية أثناء الصفقات هو الألتزام بالأستراتيجية

magic777
05-27-2017, 17:44
التوتر وكل الامور دي نتغلب عليها بالعمل اخي وايضا بالعلم الكافي والتجربه الحقيقيه ولو حتى على الديمو بتتساعد وبتخلي اي متاجر
يقدر بالفعل يحقق ما يريد

M0hsenalawady
05-28-2017, 17:32
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
شوف اخي الكريم لكي تتغلب على التوتر والقلق في التداول عليك بالتدريب والتعليم ودراسة الشموع اليابانية جيدا حتي تعمل علي اساس علمي

mohamed ashmawey
05-28-2017, 18:04
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على الملعوامت التي تقدمت بها و اليت أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك من اللدين يحققون الكثير إ نشاء الله،
بالتوفيق لك

zakariacr07
05-28-2017, 21:16

التغلب على التوتر و القلق في صفقات الفوركس يكون بوضع أمر وقف الخسارة و الإبتعاد عن المنصة

raxid
05-28-2017, 21:45
للتغلب علي التوتر والقلق هو انه دايما لما تفتح اي صفقة لازم تحطلها امر جني ربح وامر وقف خسارة وبالتالي لن يكون هناك اي توتر مهما تذبذب القوركس امامك حيث انك حددت الربح و الخسارة و هذا يسمى ادراة راس المال

Mazek
06-02-2017, 21:36
السلام عليكمو رحمة الله و بركاته.. وافضل الصلاة و افضل التسليم علي خير خلق لله محمد الصادق الامين. اخي الفاضل اذا دخلت صفقة وانت متاكد من تحليلك لها فيحب ان تصبر عليها و لا تتسرع

amine-14
06-02-2017, 21:47
السلام عليم ورحمة اللة وبركاتة لازم انت تكون مقتنع بالحاجة الى انت بتعملها ومتندمش على حاجة لو ليك نصيب في حاجة هتخدها ان شاء الله

Amgad Alaa
06-02-2017, 21:56
من رأيي قم بوضع الستوب لوز والتيك بروفت المناسب ثم اترك الصفقه الي ضرب إحدى الاهداف والتزم بإدارة رأس المال والريشيو علي الاقل ثلاثه الي واحد.

oroba
06-03-2017, 00:44
بسم الله الرحمن الرحيم
لا يمكن التغلب على التوتر فأنت تتداول بمالك ويمكن أن تخسره والإنسان بطبعه يخاف على شيئين فى حياته وهما (المال والبنون) لذلك فعندما يتداول أى شخص على المنصة فلابد أن تكون هناك نسبة من الخوف.

khaled20
06-03-2017, 01:01
اخي الكريم ان القلق والتوتر من العوامل الاساسية التي تؤدي الي الخسارة
فانك تتخلص منهم بالتعليم والخبرة فكلما تعلمت اكثر قلت نسبة الخوف والقلق

اسلام مجدي عباس
06-03-2017, 01:12
السلام عليكم ورحمته وبركاته اكيد طبعا سوق الفوركس بيبقي فيه دايما قلق وتوتر لانك بتتعامل
مع الفلوس واكيد فلوس انت تعبان فيها ف الحرص والتعلم جيدا والثقه في نفسك بيقويك علي كل حاجه
تعلم كثيرا وثق في نفسك وتوكل علي الله

noureddineelachabi
06-03-2017, 01:23
سلام الله على الجميع ان شاء الربح الوفير,العامل النفسي مهم جدا والتقة بالنفس تاتي بايماننا بالاستراتيجية اللتي
نشتغل عليها شهورا على حساب تجريبي

zakariacr07
06-03-2017, 02:49

التغلب عن التوتر و القلق في صفقات الفوركس يكون بتحديدأمر وقف الخاسرة و عدم متابعة الصفقة

مصطفي السيد
06-03-2017, 05:44
اعتقد انك لكي تتغلب علي القلق والتوتر اثناء التداول
يجب ان تزيد من خبرتك فكلما كنت متاكدا من تحليلك كلما كنت مطمئنا لصفقتك

waelmma
06-03-2017, 07:50
;):)):)) اخى الفاضل بارك الله فيك ويجب قبل اغلاق الصفقة ان تكون مقتنع بماحققته
من ارباح او اذا كانت الصفقة خاسرة تكون مقتنع ان لو الصفقة استمرت فان الخسائر هتزيد

number1
06-03-2017, 07:53
اخر عزيز عليك انت بعت نفسك عن التوتر والخوف والقلق حتى لا تخسر في سوق الفوركس لان الخوف والقلق صعب جدا ان تتعامل بهما في هذا السوق الكبير والخطير لانهم يعودوا الى نفسيه سيئه جدا و يجعلك تخاف عندما تنعكس عليك اي صفقه من الصفقات وبالتالي لا انصحك بالبعد عن التوتر والخوف والقلق لانها عيوب خطيره جدا على اى مستثمر في سوق الفوركس

hooda
06-30-2017, 03:54
الفوركس والتسرع في اغلاق الصفقة هذة تعد مصيبة في بعض الاحيان ولاكن انتا لو متأكد انك صح متخفش او متخشهاش اصلآ. تقبل مروري

emadomda
06-30-2017, 04:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز
الامر بسيط وسهل جدا ولا يستحق كل هذا ولذلك لانك لو واثقت بالله وان الارذاء بيدي الله اذا لا يوجد مشكله

A.mustafa
08-08-2018, 00:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
يجب التحكم في النفس للنجاح في الفوركس و الإبتعاد قدر المستطاع عن التسرع لأنه قد يسبب في تمرجن الحساب بسهولة...

mahoud
08-08-2018, 00:38
السلام عليم ورحمة اللة وبركاتة هناك موضوع شيق ومثير حقآ وهوة عن موضوع التوتر والقلق في الفوركس والتسرع في اغلاق الصفقة هذة تعد مصيبة في بعض الاحيان ولاكن انتا لو متأكد انك صح متخفش او متخشهاش اصلآ اتأكد من الاتجاة العام واشتغل انا ديمآ لما اتصرع واقفل صفقة بتجيب الربح على طول مش عارف دة اية ههههههههه على اي

--- Update ---

السلام عليم ورحمة اللة وبركاتة هناك موضوع شيق ومثير حقآ وهوة عن موضوع التوتر والقلق في الفوركس والتسرع في اغلاق الصفقة هذة تعد مصيبة في بعض الاحيان ولاكن انتا لو متأكد انك صح متخفش او متخشهاش اصلآ اتأكد من الاتجاة العام واشتغل انا ديمآ لما اتصرع واقفل صفقة بتجيب الربح على طول مش عارف دة اية ههه على اي

--- Update ---

السلام عليم ورحمة اللة وبركاتة هناك موضوع شيق ومثير حقآ وهوة عن موضوع التوتر والقلق في الفوركس والتسرع في اغلاق الصفقة هذة تعد مصيبة في بعض الاحيان ولاكن انتا لو متأكد انك صح متخفش او متخشهاش اصلآ اتأكد من الاتجاة العام واشتغل انا ديمآ لما اتصرع واقفل صفقة بتجيب الربح على طول مش عارف دة اية هههه غات 6ههههه على اي

--- Update ---

هلالسلام عليم ورحمة اللة وبركاتة هناك موضوع شيق ومثير حقآ وهوة عن موضوع التوتر والقلق في الفوركس والتسرع في اغلاق الصفقة هذة تعد مصيبة في بعض الاحيان ولاكن انتا لو متأكد انك صح متخفش او متخشهاش اصلآ اتأكد من الاتجاة العام واشتغل انا ديمآ لما اتصرع واقفل صفقة بتجيب الربح على طول مش عارف دة اية ههههههههه على اي

--- Update ---

علالسلام عليم ورحمة اللة وبركاتة هناك موضوع شيق ومثير حقآ وهوة عن موضوع التوتر والقلق في الفوركس والتسرع في اغلاق الصفقة هذة تعد مصيبة في بعض الاحيان ولاكن انتا لو متأكد انك صح متخفش او متخشهاش اصلآ اتأكد من الاتجاة العام واشتغل انا ديمآ لما اتصرع واقفل صفقة بتجيب الربح على طول مش عارف دة اية ههههههههه علىا اي

--- Update ---

فهالسلام عليم ورحمة اللة وبركاتة هناك موضوع شيق ومثير حقآ وهوة عن موضوع التوتر والقلق في الفوركس والتسرع في اغلاق الصفقة هذة تعد مصيبة في بعض الاحيان ولاكن انتا لو متأكد انك صح متخفش او متخشهاش اصلآ اتأكد من الاتجاة العام واشتغل انا ديمآ لما اتصرع واقفل صفقة بتجيب الربح على طول مش عارف دة اية ههههههههه علل ى اي

--- Update ---

السلام عليم ورحمة اللة وبركاتة هناك موضوع شيق ومثير حقآ وهوة عن موضوع التوتر والقلق في الفوركس والتسرع في اغلاق الصفقة هذة تعد مصيبة في بعض الاحيان ولاكن انتا لو متأكد انك صح متخفش او متخشهاش اصلآ اتأكد من الاتجاة العام واشتغل انا ديمآ لما اتصرع واقفل صفقة بتجيب الربح على طول مش عارف دة اية هههها 6ههههه على اي اع6ع

--- Update ---

غاهتالسلام عليم ورحمة اللة وبركاتة هناك موضوع شيق ومثير حقآ وهوة عن موضوع التوتر والقلق في الفوركس والتسرع في اغلاق الصفقة هذة تعد مصيبة في بعض الاحيان ولاكن انتا لو متأكد انك صح متخفش او متخشهاش اصلآ اتأكد من الاتجاة العام واشتغل انا ديمآ لما اتصرع واقفل صفقة بتجيب الربح على طول مش عارف دة اية ههههههههه على اي

--- Update ---

عه4السلام عليم ورحمة اللة وبركاتة هناك موضوع شيق ومثير حقآ وهوة عن موضوع التوتر والقلق في الفوركس والتسرع في اغلاق الصفقة هذة تعد مصيبة في بعض الاحيان ولاكن انتا لو متأكد انك صح متخفش او متخشهاش اصلآ اتأكد من الاتجاة العام واشتغل انا ديمآ لما اتصرع واقفل صفقة بتجيب الربح على طول مش عارف دة اية هه ههههههه على اي

--- Update ---

6ت7السلام عليم ورحمة اللة وبركاتة هناك موضوع شيق ومثير حقآ وهوة عن موضوع التوتر والقلق في الفوركس والتسرع في اغلاق الصفقة هذة تعد مصيبة في بعض الاحيان ولاكن انتا لو متأكد انك صح متخفش او متخشهاش اصلآ اتأكد من الاتجاة العام واشتغل انا ديمآ لما اتصرع واقفل صفقة بتجيب الربح على طول مش عارف دة اية ههههههههه على اي

--- Update ---

6ا6هالسلام عليم ورحمة اللة وبركاتة هناك موضوع شيق ومثير حقآ وهوة عن موضوع التوتر والقلق في الفوركس والتسرع في اغلاق الصفقة هذة تعد مصيبة في بعض الاحيان ولاكن انتا لو متأكد انك صح متخفش او متخشهاش اصلآ اتأكد من الاتجاة العام واشتغل انا ديمآ لما اتصرع واقفل صفقة بتجيب الربح على طول مش عارف دة اية ههههههههه على اي ع

--- Update ---

نتلالسلام عليم ورحمة اللة وبركاتة هناك موضوع شيق ومثير حقآ وهوة عن موضوع التوتر والقلق في الفوركس والتسرع في اغلاق الصفقة هذة تعد مصيبة في بعض الاحيان ولاكن انتا لو متأكد انك صح متخفش او متخشهاش اصلآ اتأكد من الاتجاة العام واشتغل انا ديمآ لما اتصرع واقفل صفقة بتجيب الربح على طول مش عارف دة اية ههههههههه على اي