PDA

View Full Version : أخطر 4 اوقات في سوق الفوركس !!

faroukf22
10-08-2016, 10:34
في 4 اوقات من اخطر الأوقات في التداول في سوق الفوركس وهنقولهم مع بعض دلوقتي

بس خليك عارف ان علي اد ما هما خطريين علي اد ما فيه ناس بتعرف تعمل منهم فلوس بس الناس دي عندها خبره بالموضوع فلو عندك الخبرة هتعرف تحقق مكسب فيهم، انما لو معندكش الخبرة الكافيه يفضل انك تتجنب السوق في الأوقات دي .

1. يوم الجمعة : كتير من الناس بتخسر يوم الجمعه وده راجع لأنـه اخر يوم في الأسبوع ، وفي ناس بتبقي فاتحه صفقات وعايزه تقفلها قبل انتهاء الأسبوع واللي اوقات كتير يُسبب حركه عنيفه في السوق او حركه انت مش متوقعها على العملات .

2.يوم الأحد : ناس كتير هتستغربنا واحنا بنقول يوم الأحد ،، بس يوم الأحد التداول بيكون فيه فى آخر ساعاته مع افتتاح السوق وعشان التداول بيحصل في فتره صغيره في اليوم فـ ده بيؤدي لحركات غير متوقعة .. فيفضل انك تستني لما تشوف
السوق يهدي ويستقر اول ما يفتح وبعد كده تبدأ تداول.

3. التقرير الأخبارية : ناس كتير بتتفاجئ جوا السوق بحركات عنيفه وهي مش عارفه السبب ايه ده اوقات كتير بيكون راجع لأحداث اخبارية بتحصل دلوقتي اثرت علي عمله انت فيها وبالتالي سببت حركه عنيفه

4. الأجازات : خد بالك ان في اسواق بتكون اوقات اجازه عشان كده حركات السوق مبتكونش متوقعه فيفضل انك وانت بتبص علي اهم الأخبار في الأسبوع تشوف مين السوق اللي اجازه ( لو فيه ) .

واخيراً خليني اذكرك ان في ناس بتعرف تكسب من الأوقات دي كويس اوي وده جه بخبره وممارسه وعلم ,, لو مش عارف ده تجنب التداول في الوقت ده عشان تقدر تكون في اكبر قدر من الآمان لحد ما تتعلم اكتر وخبرتك تزيد بشكل يخليك تعرف تتداول في اي وقت .. واهم حاجه حطها قدامك “طول ما انت ماشي بإدارة مخاطر مظبوطه“ي كل ما انت بقيت في الأمان اكتر وماشي بالشكل اللي يحافظ علي فلوسك ويساعدك تكسب أكتر فى المجال .

richard7164
10-08-2016, 15:02
شكراً على التنبيه أكيد الواحد لازم ياخذ باله من الوقت الذي سيتداول فيه ويحاول على قدر الإمكان
تفادي الفترات التي أشرت لها ربي يسهل عليك خويا

sob81
10-08-2016, 15:14
فعلا اخى تعتبر هذة الاوقات من اخطر الاوقات التى يمكن ان تتاجر فيه ولذلك يفضل من المتاجر اختيار الاوقات المناسبة فى
التتداول وايضا اختيار حجم الصفقة مهم جدا

walidabou
10-08-2016, 19:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شرح مميز أخي الكريم في ميزان حسناتك إن شاء الله
وموفقون في مجال الفوركس إن شاء الله

mansour2010
11-13-2016, 09:51
السلام عليكم ورحمة الله وبراكاته
شكرا لك ايها الاخ الكريم على هدا الموضوع القيم
المفيد هو التعلم الجيد وكسب الخبرة الازمة

Ayman ElSayed
11-13-2016, 13:32
السلام عليكم
لقد اجملت الاوقات بالفعل التي بحب ابعد عنها في تنفيذ صفقاتي
الى اذا كانت في صفقات مفتوحة والاتجاه ربحي في صالحي

Ayman Abdellatif
11-13-2016, 21:11
مشكور اخى على هذا التحذير فهذه الاوقات بالفعل يجب اخذها فى الاعتبار قبل القيام بالتداول ، ارجو ان تتقبل مرورى مع تمنياتى لك و للجميع بالتوفيق

yeslam
11-13-2016, 21:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فضل توقيت لتدوال العملات وتحقيق اعلي عائد من الفوركس هو

عندما تتزامن كل من الاسواق الاوروبية والامريكية والاسيوية ، خاصة عندما تكون الدورة الأوروبية متزامنة مع الآسيوية ، وافضل توقيت لتداول الفوركس هو كالتالي بداية من الساعة 2 من بعد الظهر وحتى الساعة 6 صباحًا بتوقيت نيويورك، والذي يوافق 7 مساءًا حتّى 11 صباحًا بتوقيت جرينتش.

tazi larbi
11-13-2016, 23:06
السلام عليكم شكرا لك اخي على الموضوع الرائع ولا تنسى ايضا عند افتتاح الاسواق يكون السوق مبهم وليس واضح له اتجاه ننتظر على الاقل انطفاء شمعتين على فريم 4 ساعات لنعرف اتجاهه اتمنى لكم النجاح والله الموفق

alihassib0
11-13-2016, 23:45
شكرا لك على هذه المعلومة المفيدة جزاك الله خيرا لاكن هل الاوقات المجربة تكون فيها الخسائر اكثر بمعنى ان احركة غير متوقعة و بالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى الكرام اتمنى لكم النجاح في الحياة و سلامة ايمانكم

m.naga
11-14-2016, 07:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته قطعا يجب على الإنسان الحذر في هذه الأوقات إلا يغامر برأس ماله وخصوصا وقت الاخبار و جزاكم الله خيرا

csebai12
11-15-2016, 01:51
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
حسب رائ ان وقت الافتتاح يوم الاثنين و وقت الاخبار هي من اخطر الاوقات

mh11090
11-15-2016, 07:41
المفيد هو التعلم الجيد وكسب الخبرة الازمة

hesham zarad
11-15-2016, 20:37
معلومات غااايه في الاهميه شكرا لك اخى الكريم
ادعو من الله التوفيق للجميع

alihassib0
11-16-2016, 01:23
شــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــكر ا لك اخي الكــــــــــــــــــــــ ـــــــريك على هذه الموشاركة الطيبة و الجميلة انه يبين لنا مدى حرصك على نجاح اخوانك و بالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى الكرام اتمنى لكم النجاح في الحياة و سلامة ايمانكم

mohamedsonbol
11-18-2016, 07:19
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على رسول الله اما بعد::
اشكرك جدا اخي الكريم على ما تقدمه من معلومات وتحليلات هامة ومفيده وقيمة جدا .. وبارك الله فيك على مشاركتك الفاعله .. تقبل مروري

بدر اشطيبي
11-19-2016, 21:14
اكيد اخي اذا يجب عدم التسرع في دخول الصفقات و بالتالي
اختيار الفقة المثالية اخواني تقبلوو مروري في انتظار الجديد

soltanarab
11-20-2016, 01:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...مشكور اخي على النصيحه المفيده
فالمتداول المحترف والناجح هو الدي يعرف متى يدخل في الصفقه ومتى يخرج منها رابحا...اتمنى التوفيق للجميع

abd34ou
11-20-2016, 14:11
موضعك منطقي ولا ينقصه اي شئ بارك الله فيك واركز على وقت الاخبار يجب على المتداول الحذر منها لانها يوجد انعكسات شديدة وةتقبل مروري و بالتوفيق

houskod49
11-20-2016, 16:37
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته .
موضوع جميل اخي شكرا جزيلا لك على طرحك
بالتوفيق اخي , تقبل مروري .

ابوفؤاد
11-20-2016, 18:24
لابد من التدرج بالعمل اى انك تبدء بالاوقات لتى يسهل عليك التعامل معها ثم الاصعغب بالاصعب الى ان تصل الى الدرجه التى تتقت بها كلاوقات التدوال كما اشير قهو راجع للخبره و الممارسه

mahmoud552
11-20-2016, 22:53
يوم الجمعة دة بالذات انا اتمرجنت فى 5 مرات ومبحرمش التداول فية
بالنسبة ليا يوم عجيب هذا اليوم فى التداول انصح بعدم التداول فى هذا اليوم احسن من المرجنة

houskod49
11-20-2016, 23:40
بالفعل هذه الاوقات هي صعبة للتداول على المتداول المبتدأ ان يتجنبها

adamarwan
11-22-2016, 23:51
نعم اخى لبد من ان تكون
محترف فى السوق وان تتاكد من ان كل الامور تلعب
فى نفس المحرب
والتى تتممنها تحدت
وحظ موفق اخى الغالى

جمال صادق
11-23-2016, 00:42
اعتقد ان اخطر اوقات التداول فى سوق الفوركس تكون اما العمل على الاخبار الاقتصادية و العمل باستخدام لوت عالى و كذلك اوقات نمتداول فيها بعشوائية بلا تركيز او فهم المزيد من الاسباب التى تدفعنا الى اختبيار التداول هذا بعينة دون النظظر الى الاسباب

بدر اشطيبي
11-23-2016, 16:50
فعلا اخي هذه من اكثر الاوقات خطورة في التداول لهذا من الافضل
الجلوس فيها على المدرجات تحياتي للجميع شكرا على المشاركة بالتوفيق

makhlouf94
11-24-2016, 12:52
شكرا على المعلومات حقيقة يجب على المتداول تفادي الاوقات غير المناسبة للتداول لكي لا تكون هناك خسائر في الصفقات خاصة به

بدر اشطيبي
11-25-2016, 18:45
السلام عليكم اخي فعلا هاته الاوقات تعتبر الاخطر بالنسبة للمتجداول
خاصة المبتدئ تحياتي للجميع مزيدا من البر و التعلم شكرا و بالتوفيق

بدر اشطيبي
12-04-2016, 00:32
اكيد انه من المهم اختيار الوقت الصحيح للتداول بمعنى ان موضوع
رائع و المعلومات المقدمة فيه لها اهمية بالغة بالنسبة للمتداول

mansour2010
12-20-2016, 15:51
نعم هي اوقات خطيرة ويجب الحدر منها

wahid357
12-20-2016, 19:30
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تذكير جميل لاخطر اوقات التداول لتجنب التداول في هذه الاثناء لانه يكون وقت التفريغ وخروج صناع السوق من مواقعهم

بدر اشطيبي
12-20-2016, 23:46
صحيح اخواني فاقفال الصفقات يوم الجمعة من طرف المتداولين يؤدي
الى حركات غير متوقعة في الاسواق شكرا على المشاركة اخي

asma224
02-06-2017, 23:55
سلام عليكم ورحمة الله بركاته
مشكور على هذيهي معلومات أخي الكريم
ننتظر معلومة أخرى منك
وفقك الله

Gamal Tarek
02-07-2017, 00:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاتة ..
موضوعك اخي الفاضل مهم جدا وخصوصا للمبتدئين فالوقت من الاهم الاشياء التي يجب ان يراعيها المتداول في فوركس .. اتمني منك المزيد من هذه الموضوعات القيمه
. تقبل مرووووروي .. بالتوفييييق

karam sawan
02-07-2017, 20:29
صدقت اخي الكريم
بانسبة للاستارجية التي استخدمها فان التداول يوم الجمعة من اشد الاخطاء التي ارتكبتها في حياتي
حيث خسرت حسابي ذلاك اليوم

أميرة
02-08-2017, 17:04
شكرا على هذه المعلومات القيمة.. ولكني اتمنى اعرف كيف يمكن استغلال هذه الاوقات لصالحي؟
بالنسبة للتقارير الاخبارية هل بمجرد ظهور خبر هام مؤثر ينعكس فوراااا على حركة سعر الصرف.. ام ان هناك فترة حتى ياتي هذا الخبر بمردوده ع سعر العملة
والفترة دي ممكن تكون قد ايه؟؟.. ولا ده بيختلف باختلاف قوة الخبر وتأثيره

mirooo91
02-09-2017, 14:44
يوم الجمعة دة بالذات انا اتمرجنت فى 5 مرات ومبحرمش التداول فية
بالنسبة ليا يوم عجيب هذا اليوم فى التداول انصح بعدم التداول فى هذا اليوم احسن من المرجنة

---------- Post added at 12:44 PM ---------- Previous post was at 12:41 PM ----------

بالفعل هذه الاوقات هي صعبة للتداول على المتداول المبتدأ ان يتجنبها

karam sawan
02-09-2017, 21:52
جميل موضوعك اخي الكريم
هناك مصطلح طريف يستخدم في سوق فوركس وهو :
يسمي السوق يوم الجمعة اخر الليل قبل الاغلاق بساعات ويوم الاثنين في الساعات الاولى من اليوم
ب ( سوق الحرمية )
احببت ان ارسم البسمة على وجوهكم

saroonah
02-10-2017, 13:06
اعتقد على كل شخص اذا أراد التداول أن يكون ملم بتحركات السوق يعني يعتمد على تحليلاته البعض يقول لا تفتح صفقة وقت صدور الاخبار والبعض في هذا الوقت يفتح صفقه ويكسب كثير المهم أعتمد على نفسك وشوف السوق كيف بيتحرك