PDA

View Full Version : !!!!قوة التحليل الكلاسيكى فقط

Pages : [1] 2 3 4 5

mohamed yossef
07-28-2012, 11:29
فى احدى المرات اتكلم مع صديق لى فى بعض الاوقات استشيره لانى مازلت مبتدى فقال لى تابع ارجوك ورشتى لانى اضع فرص ذات ارباح عظيمة واريد لك الخير فانا لا توجد الحمد لله الى الان توصية فاشلة غير ناجحة اقدمها بالورشة
اتدرون ان صديقى هذا الذى يتحدث مازال خريج كلية حديثا ولم يدخل السوق ولم تكن له خبرة من عشرات السنين .... وعلى الرغم من ذلك من الممكن ان يحلل لدخول 3 صفقات بالاسبوع .......... ويرزقه الله خيرا بها جميعا .
نعم.. ولكن كيف ذلك ماهو سر هذا الشاب حديث العهد بالسوق ماهى الاستراتيجية التى يعتمدها؟

اقسم بالله اجاب عندما سالته وعرضت عليه استراتيجية حديثة اجاب..... لا لا لا لا انا لا احب المؤشرات اتدرون لماذا لا الاستراتيجية كان بها مؤشرين .

وقال لى كلاسيكى + برايس اكشن فقط واقسم لك انا لا اعمل بشىء معهما .

هل انت مقتنع ان المؤشرات لا يمكن الاعتماد عليها ؟ هل كنت تعتمد عليها والآن ستغير رايك ؟

derfcase
07-28-2012, 15:27
اعتقد ان صديقك هذا صادق اخي الكريم
mohamed yossef
نظرا لان المؤشرات فعلا لا يمكن الاعتماد علي احدهم كاستراتيجية في حد ذاته - بسبب ان معظمهم يعيد رسم نفسه
بينما الاصح في رايي ان يتم استخدام بعض هذه المؤشرات في التحليل الكلاسيكي للسوق فقط و من ثم استنتاج حركة السوق المستقبلية

deadlyfox
07-28-2012, 15:50
بصراحه انا مش عارف اذا كان الكلام بتاعه حقيقى ولا لا ولكن من الجائز انه يكون حقيقى
وانا بصراحه لم اتداول قبل كده ببرايس اكشن ولكن لو كانت النتائج زى مابيقول يبقى لازم اجرب واشوف اللى هايحصل

younesjoe
07-28-2012, 17:33
لا يمكن ان تشتغل بدون مؤشرات اصلا السهم بنفسو مؤشر لما يكون على شكل شموع يابانية
المسالة غريبة شوي لكن انا لا اصدق الا ما تراه اعيني

magic777
07-28-2012, 23:42
لكل متاجر بيكون ليه طريقه متاجره مناسبه ليه على حسب ميوله هو واتقانه للعمل بها
سواء كانت طرق كلاسيكيه او حتى طرق بالمؤشرات فقط
المهم هنا انه بيعرف يشتغل بيها وده فيصل النجاح وبيختلف من متاجر الى آخر

Ahmed Ghanem
07-29-2012, 02:49
فعلاً
اظن انه كلامه صحيح يا اخى
لان اغلب المؤشرات بيعيد رسم نفسه وبيتبع السعر احيانا
فالاعتماد عليهم وحدهم مش كافى يا غال
بالتوفيق وياريت لو تعرفنا عليه واهو نستفيد منه

apolo
07-29-2012, 03:03
هل هذا يعني انه يعتمد على التحليل الاخباري فقط ؟ وياريت تضع لنا بعض نتائج توصياته لنرى الفارق

abdelaal
07-29-2012, 03:10
أنا مع صاحبك وكلامه صحيح
التحليل الكلاسيكي البحت واللي دخل تجارة أكيد درس جزء كبير منه انا عن نفسي شغال بيه وشايفة اكثر من رائع

xtomorrow
07-29-2012, 04:05
اتمنى لو تعرفنا بصديقك لان كلامه فعلا صحيح وانا ايضا لا اجد في المؤشرات الا وهما يخسر المتاجر
اما التحليل الكلاسيكي هو الاحسن لانك تفتح صفقات مستندا على ركائز قوية تدفع السعر كما توقعت

morx123
07-29-2012, 04:26
يعتمد على حسب طريقة تعليمه
ربما وجد طريقة للربح باحدى الاستراتجيات

MixMax
07-29-2012, 04:43
امر غريب صراحة وبارك الله فيك على المعلومة الطيبة ياغالي
بووركت اخي الكريم سلام

Eyadoo
07-29-2012, 04:55
فى احدى المرات اتكلم مع صديق لى فى بعض الاوقات استشيره لانى مازلت مبتدى فقال لى تابع ارجوك ورشتى لانى اضع فرص ذات ارباح عظيمة واريد لك الخير فانا لا توجد الحمد لله الى الان توصية فاشلة غير ناجحة اقدمها بالورشة
اتدرون ان صديقى هذا الذى يتحدث مازال خريج كلية حديثا ولم يدخل السوق ولم تكن له خبرة من عشرات السنين .... وعلى الرغم من ذلك من الممكن ان يحلل لدخول 3 صفقات بالاسبوع .......... ويرزقه الله خيرا بها جميعا .
نعم.. ولكن كيف ذلك ماهو سر هذا الشاب حديث العهد بالسوق ماهى الاستراتيجية التى يعتمدها؟

اقسم بالله اجاب عندما سالته وعرضت عليه استراتيجية حديثة اجاب..... لا لا لا لا انا لا احب المؤشرات اتدرون لماذا لا الاستراتيجية كان بها مؤشرين .

هل انت مقتنع ان المؤشرات لا يمكن الاعتماد عليها ؟ هل كنت تعتمد عليها والآن ستغير رايك ؟

أنا أيضاً أصبحت أميل نحو التحليل الكلاسيكي حديثاً
ولكن المؤشرات كما تعلمون نوعين
مؤشرات قائدة كالزخم والمذبذبات
ومؤشرات تابعة التي تعيد رسم نفسها

بشكل عام المؤشرات التابعة تعطي إشارات صحيحة ولكن بعد فوات الأوان
أما المؤشرات القائدة فتعطي إشارات سابقة ولكنها كثيراً ما تكون خاطئة

إن أردت حقاً تحقيق الاستفادة من المؤشرات فما عليك سوى دمجهم
والدخول في الصفقات فقط عندما تشير جميعها أو أغلبها إلى الدخول

زيزو
07-29-2012, 22:08
التحليل الكلاسيكي ليه دوره طبعا
ودور قوي كمان بس في نفس الوقت منقدرش ننسي المؤشرات
كل واحد ليه طريقته

aminos
07-29-2012, 22:11
السلام عليكم
التحليل الكلاسيكي من أهم التحاليل على الإطلاق
و أ،ا أيضا أصبحت أميل إلى الفيبو و الدعوم و المقاومات و الترندات
و لدي بعد الأشياء الأخرى
و الحمد لله على كل حال

ashraf
07-29-2012, 22:17
انا مقتنع بكلام صديقك جدا حيث لا يمكن الاعتماد على المؤشرات وحدها فىا لتداول
وبالفعل ساجرب طريقة صديقك فى العتماد على التحليل الكلاسيكى والبرايس اكشن فى التداول

ameer
07-29-2012, 22:19
نعم اخي التحليل الكلاسيكي مهم جدا ومفيد ومبرح ارجو ان تهم به لافادتك

KOGI
07-30-2012, 05:09
اخي الكريم
بصراحه انا مش عارف اذا كان الكلام بتاعه حقيقى ولا لا ولكن من الجائز انه يكون حقيقى
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Single phase
07-30-2012, 05:11
انا اعتقد ان كل متاجر له طريقته الخاصه بيه
واظن اللي يلاقي طريقه ناجحه لازم يعتمد عليها

أسكبيد
07-30-2012, 05:43
المؤشرات مهمة جدا وخاصة اذا اتفقت مع بعضها وكذلك اهميتها الاكثر في الديفرجنس
ولكن يكون الاستدلال بها وليس الاعتماد الكامل عليها

mage
07-30-2012, 05:44
اخى الكريم انا معاك ان الكلاسيكي ممتاز جدا وبالفعل ان اردت الكثير من النقاط فى اى استراتيجية لن تجد كما تجده فى الكلاسيكي ولكن يوجد مشكلة ان ليس بالضرورة ان يكون هنا المؤشرات سيئة

hesham1046
07-30-2012, 05:46
التحليل الكلاسيكى تحليل ممتاز لكن التحليل با استخدام المؤشرات افضل بكثير
تحياتى لك

aladdin
07-30-2012, 05:47

عادى يعنى كل واحد له طريقه فى المتاجره وبيحلل بيها وفى ناس كتير بتشتغل كلاسيكى بس

All 4 You
07-30-2012, 05:48
اعتقد ان صديقك هذا صادق اخي الكريم
نظرا لان المؤشرات فعلا لا يمكن الاعتماد علي احدهم كاستراتيجية في حد ذاته

hossam hossam
07-30-2012, 10:10
بصراحه لا افهم في المؤشرات كثيرا ولكن ممكن افهم في التحليل
لكن المؤشرات لا افهم ولا اعرف شي عنها

uventene
07-30-2012, 11:33
التحلي الكلاسيكي هو من اقوي التحليلات الموجوده علشان يتم صح لازم يدرس صح وتفهمه كويس لانه قوي جدا واستخدامه مش صعب

2x1
07-30-2012, 11:36
انا ايضا لا احب العتماد علي المؤشرات واعتقد ان صديقك هذا قد يكون لدية استراتيجية سليموة دون الحاجة للمؤشرات

shemo
07-30-2012, 11:37
الفوركس لا يحتاج الى سن معين بل وجدت من انجح الناس عمرهم صغير ويمكن اغلبهم ما زالوا يدرسون المهم الخبره والخبره ليست بعدد السنوات

mido
07-30-2012, 22:08
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

hend
08-10-2012, 18:37
والله اان شخصيا لسة مبتدئة فى الفوركس ومش تداولت خالص لذلك لا اعرف ماذا
تقصد من هذا الكلام ونرجو التوضيح حتى نتعرف على بواطن الامور

hesham itch
08-30-2012, 17:04
اعتقد انه من الصعب جدا ان يتم الاعتماد على التحليل الفنى فقط و
لكن يجب ان يتم الاعتماد على التحليل الاساسى بشكل متساوى

ahmed samir
08-30-2012, 17:40
هو لا يجب الاعتماد على المواشرات فى الصفقات لانة عبارة عن موشرات وهمية لاتفيد كثيرا واذا تم الاعتماد علية هذا ممكن يودى الى خسائرة
ومن الافضل الاعتماد على التحليل الكلاسيكى فهذا افضل بكثير من الموشرات ويودى الى المكسب على عكس الموشرات

face book
08-30-2012, 18:39
انا عن نفسي مش شايف ان التحليل الكلاسيكي مهم بالدرجه اللي بتقول عليها

فيه كثيرا جدا من التحليل افضل منه انا شخصيا لا استخدمه لانه اثبت فشله معايا انا فقط

HOUSAMMI
08-30-2012, 19:50
التحليل الكلاسيكى

لا جدال حوله انه هام بل اساسى لكل متاجر والى ميعرفش كلاسيكى مش بيعرف فوركس اصلا

طيب نيجى لنقطة المؤشرات

لو المؤشرات مش مهمة ليه موجوة فى كل منصات التداول

ولو مش مهمة ازى الكل بيستخدمها فى خططه للربح ؟؟

mero
08-31-2012, 07:27
يعتبر رسم خط الاتجاه على المخططات من أساسيات التحليل التقني لأنه من أهم المؤشرات القوية التي تعطينا شعور صادق عن الاتجاه الحقيقي واحتمالات تغييره .

mhb2012
08-31-2012, 08:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيف الحال شباب منتدئ فوركس العرب عساكم بخير طبعا التحليل الكلاسيكي هو الافضل حاليا
في الفوركس

MAGDY
08-31-2012, 18:45
مش لازم طريقة غيرك ، تناسبك
شوف الطريقة اللى تناسبك وتعرف تكسب بها
كلاسيكى ، فنى ، فسيولوجى .. المهم إنك تقفل الصفقة على مكسب
على فكرة الفسيولوجى دى طريقة شغل ، يعنى مش تهريج ولا تريقة
لأنى لم أى هذى الكلمة فى أى مشاركة هنا
كل الإحترام والتقدير ، لمن يعمل بالفسيولوجى .. أساتذتنا الكبار والعمالقة
تحياتى

domadoma
08-31-2012, 19:37
انا لا اعتمد ايضا على المؤشرات اعتمد فقط على الاستوب لوززز الكبير والترند والاجر على الله وربنا بيستر كتير توكل على الله وربنا بعينك على الفوركس وتوكل على الله انه خير دليل

All 4 You
08-31-2012, 19:51
لا يمكن ان تشتغل أخي بدون مؤشرات أصلا السهم بنفسه مؤشر لما يكون على شكل شموع يابانية
المسالة غريبة قليلا لكن انا لا اصدق الا ما يظهر لي

osamaelnino
08-31-2012, 21:35
التحليل الكلاسيكى هو اقوى انواع التحليل فى الفولركس
لكن لابد من رسم الدعوم و الترندات بطريقة صحيحة

gogo galal
08-31-2012, 22:03
انا عن نفسى فى هذا الموضوع ارى
لكل متاجر بيكون ليه طريقه متاجره
مناسبه ليه على حسب ميول
والمهم فى نهاية يكون بيحقق مكسب فى النهاية
وبالتوفيق للجميع

samyrahmy
08-31-2012, 22:55
شكرا لصاحب الموضوع

بس انا مش عارف هل الكلام اللي قاله صحيح ولا لا ولكن من الجائز انه يكون حقيقى

noureen
09-30-2012, 17:41
انا كمان من وجهه نظر صديقك انا لا اعتمد
على المؤاشرات الا كعامل مساعد
تقبل مرورى

logly
10-09-2012, 08:38
والله اان شخصيا لسة مبتدئ فى الفوركس ومش تداولت خالص لذلك لا اعرف ماذا
تقصد من هذا الكلام ونرجو التوضيح حتى نتعرف على بواطن الامور

keko
10-09-2012, 14:01
هو طبعا لكل متداوا لينا طريقته الخاصه اثناء المتاجره فمن الممكن ان تكون طريقتهخ بالفعل جيده ولكنى بالنسبه لى فانا لا
استغنى عن المؤشرات وبعتمد عليها ولكن مفيش مانع اجرب برايس اكشن وهنشوف ومش هنخسر حاجه

hwida nada
10-09-2012, 14:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخوانى كم رايت اشخاص يضعون مؤشرات واكسبرتات
واستراتيجيات وكل شخص يمدح كثيرا فى ما يضعه
وهناك الاخر الذى يقول ان كل الاستراتيجيات توحى بالفشل
انا هنا كمبتدئة فيمن اثق وعلى اى طريق امشى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟

nono
10-09-2012, 14:22
لا اعتقد ان استخدام التحليل الكلاسيكى بمفردة مفيد ودا لان السوق ممكن لا يتاثر بالاخبار خصوصا لو كان خبر وحيد
ولازم يكون فى كمية اخبار قوية علشان تقدر تحرك السوق
لذلك يجب استخدام التحليل الفنى فهو هام جدا وايضا مراعاة عدم اغفال استخدام التحليل الاساسى
ولا التحليل الاساسى لا يصلح بمفردة

Cayote
10-09-2012, 15:08
وانا بصراحه لم اتداول قبل كده ببرايس اكشن

mannon
10-09-2012, 15:28
وانا بصراحه لم اتداول قبل كده ببرايس اكشن

الرايس اكشن اساسا يباشا مش هتغرف تتعامل علية لانة علم مش مجرد اداة وضيف بقى على كدة ان البرايس اكشن محتاج تكون خبرة فى الشموع والسلوك السعرى
طبعا ممتاز للى هيقدر يشتغل ويتعلم

yazeed
10-09-2012, 15:30
السلام عليكم
عليكم انا انصحك بطريقة التحليل الاساسي لانه افضل ويعطي نتائج اوضح وادق و اشمل لجميع الحالات

zakaria1987
10-09-2012, 17:25

أعتقد أن لكل منا وجهة نظره الخاصة حول الإستراتيجية التي
يتبعها و هو مقتنع بها و لا يمكنه الإستغناء عنها في أي حال
من الأحوال إلى حين أن يتبث له فشلها و عدم جديتها

mahmoud1
10-09-2012, 17:27
التحليل الفنى هو اساس السوق والتحليل الكلاسيك فعلا مهم جدا وقوى ولة نتائج جيدة بس الواحد بيحالو انه يعمل ربط بين انواع التحليل والاستراتجية لكن الاساس بيكون الكلاسيكى دعم ومقاومة وترند وفايبو ونماذج فنية وحاجات كتير مهمة جدا المهم الالتزام

mannon
10-19-2012, 04:10
التحليل الكلاسيكي من أهم التحاليل على الإطلاق
و أ،ا أيضا أصبحت أميل إلى الفيبو و الدعوم و المقاومات و الترندات
و لدي بعد الأشياء الأخرى
و الحمد لله على كل حال

اى نوع تحليل لو تعلمتة واتقنة سوف تبرع فية جدا
المهم يكون فى دماغك نوع معين ناوى تشتغل علية عشان ما تكونش شغال فى الفوركس بالحظ

jamalsale
10-19-2012, 15:59
لا اضن ان المؤشرات يمكن الاستهانة بها فيجب فقط معرفت كيفية التعامل
معهما حتى تستطيع التحليل جيدا وطبعا هذا لا ينقص من قيمت الكلاسيكي

magic777
10-19-2012, 20:27
اى نوع تحليل لو تعلمتة واتقنة سوف تبرع فية جدا
المهم يكون فى دماغك نوع معين ناوى تشتغل علية عشان ما تكونش شغال فى الفوركس بالحظ

بالضبط كده احنا نجرب الاول تعلم جميع انواع التحليل ولو المعلومات الاساسيه عن كل تحليل وبعد
كده نشوف نفسنا ميالين لانهي نوع فيهم وبعد كده نركز عليه ونتقن العمل به

tahirou
10-20-2012, 02:46
وانا بصراحه لم اتداول قبل كده ببرايس اكشن ولكن لو كانت النتائج زى مابيقول يبقى لازم اجرب واشوف اللى هايحصل .

فارس
10-20-2012, 02:48
على حسب التعلم وطريقتة واسلوبة فهناك استارتيجيات قوية
قد يعرفها البعد ويجهلها البعد الاخر

mannon
10-20-2012, 06:25
بالضبط كده احنا نجرب الاول تعلم جميع انواع التحليل ولو المعلومات الاساسيه عن كل تحليل وبعد
كده نشوف نفسنا ميالين لانهي نوع فيهم وبعد كده نركز عليه ونتقن العمل به
تمام هو دة الكلام المظبوط ، لان طبعا اى مبتدا مش هيقدر يحدد اى اكتر الانواع مناسب لة الا لو جرب معظم الانواع او على الاقل اخد فكرة بسيطة عن كل نوع

asmaa omar
10-20-2012, 14:09
التحليل الكلاسيكى بمفرده بالفعل قوى جدا اذا التزمت
بمفهومه كما هو وتحلل بالواقع الموجود وليس كما تتخيل انت

فارس
10-20-2012, 14:11
كل شخص وحسب تعليمة فلكل شخص وجهة نظرة
وطريقتة فى التحليل

vip1988
10-20-2012, 14:33
السلام عليكم
شكرا لك اخي العزيز على هدا الموضوع الاكثر من رائع
واتمنا ان تعم الفائدا على الجميع وان يستفيدو من هده المعلومات
مع تجحياتي تقبل مروري

صدقيني انفع
10-20-2012, 14:42
نظرا لان المؤشرات فعلا لا يمكن الاعتماد علي احدهم كاستراتيجية في حد ذاته - بسبب ان معظمهم يعيد رسم نفسه
بينما الاصح في رايي ان يتم استخدام بعض هذه المؤشرات في التحليل الكلاسيكي للسوق فقط و من ثم استنتاج حركة السوق

marem2007
10-20-2012, 14:48
هو التحليل الكلاسيكي دة يعتبر افضل انواع التحليل عكس الموشرات
لكن انا لا اصدق انة لم يخسر اي صفقة وممكن تقولنا علي ورشتة دية ونتابع ونتعلم منة

hossam
10-20-2012, 14:56
ان التركيز في الفوكس يعتمد علي الاسلوب الذي يتم به المتاجره وان التحليل الكلاسيكي من اقوي التحاليل التي يتم التجاره فيهم لمعرفة الاتجاه العام للسوق وكيفيه الدخول ومعرفة الدعوم والمقاومات الموجوده في السوق لذلك هو سوق قوي جدا.

noureddine nabil
10-20-2012, 15:32
أظن أن كلا الطريقتين صحيحتين يبقى الإختلاف
في استراتيجيات كل شخص.

mohamedemara
10-20-2012, 15:38
اعتقد ان علينا ان نتعلم جيدا التحليل الفنى والاساسى ونقوم
بربطهم جيدا مع بعض حت نستطيع ان نتعرف الى الاتجاه الصحيح ةنحقق الربح بكل سهوله

فارس
10-20-2012, 15:39
كلام كلة جميل جد ومفيد للغاية واعتقد انة يعتمد من شخص
الى اخر فكل شخص وحسب تعليمة

nrgslawi
10-20-2012, 16:02
لا يا اخي انا اعتمد على المؤشرات وخصوصا rsi فهو يعطيني اشارات قوية في الدخول الى الصفقات ثم انني استغل مناطبق هروب السعر حيث يمكن تحقيق اكثر من 100 نقطة

mozoabdo
10-27-2012, 17:38
اخى الكريم انا معاك ان الكلاسيكي ممتاز جدا وبالفعل ان اردت الكثير من النقاط فى اى استراتيجية لن تجد كما تجده فى الكلاسيكي ولكن يوجد مشكلة ان ليس بالضرورة ان يكون هنا المؤشرات سيئة

fawadmuzzi
10-27-2012, 17:55
أنا مع صاحبك وكلامه صحيح
التحليل الكلاسيكي البحت واللي دخل تجارة أكيد درس جزء كبير منه انا عن نفسي شغال بيه وشايفة اكثر من رائع

lala
10-27-2012, 18:53
بصراحه انا فكره العمل بدون مؤشرات انا لا احبذها على الاطلاق لانى فعلا لا اقدر ان استغنى عنها
ولكن اكيد كل واحد ومتاجر منا وله طريقته فيمكن ما يقوله صحيح وعلى العموم انا اتمنى التوفيق لنا جميعا

MrZayzoon
10-27-2012, 18:57
انا بكل صراحه لا اعتمد على اي مؤشرات لأنني لا احبها و لا اثق بها
فانا اقوووم بالتحليييييل الرقممي فقط ، و هو جيد و انا استفيد منه بنسبة كبيره

last12
10-27-2012, 20:01
انا افضل التحليل الكلاسيكي لاننا نفعل كل شيء بايدينا
طبعا هو مميز ونسبة الخطافيه قليلة

شيرين
10-27-2012, 20:17
والله اخي العزيز انا في بداية الطريق
اتمني حد يفيدك في موضوعك الهام
اتمني لك التوفيق والنجاح
تحياتي

ebram
10-27-2012, 20:20
انت تعلم ما هي المؤشرات
المؤشرات هو حساب اوتوماتيك للاسعار السابقه من حيث الاسعار يتم تحيدي المؤشر بمعني انه ليست المؤشرات هي القاعده التي تتحكم بالسوق بال بالعكس السوق هو الذي يتحكم بالمؤشر

hassan asayed
11-17-2012, 14:53
اعتقد يا اخى ان المؤشرات لايمكن الاعتماد عليها
لان انا عمرى مستعملت المؤشرات فى تحليلى
فقط استعمل التحليل الكلاسيكى
وان شاء الله ربنا يرزق الجميع

wizz
11-28-2012, 12:30
سلام عليكم اناا مقتنع بكلاام صديقك جداا حيث لا يمكن الاعتماد على المؤشرات وحدها فىا لتداول
وبالفعل ساجرب طريقة صديقك فى العتماد على التحليل الكلاسيكى والبرايس اكشن فى التداول

forex shadow
11-28-2012, 12:47
انا مع صاحبك 100% . المؤسرات ليس لها قيمة .. انا ساعات بحس انه معموله علشان تخسرني ..

لازم تمشي عكس الاتجاه تماما .. اظن ان التحليل الكلاسيكي مع نقاط الدعم والمقاومة مع المؤشرات

حيكون افضل سيء

سامية
11-28-2012, 12:52
وانا بصراحه لم اتداول قبل كده ببرايس اكشن ولكن لو كانت النتائج زى مابيقول يبقى لازم اجرب واشوف اللى هايحصل

أمير الحياة
11-28-2012, 13:00
بس يا صديقي المؤشرات عليها عامل كبير جداااااا لابد وان نعمل بهل لا يصح ان نستغنى عنها وهذا لايعني باننا نعتمد عليها فقط

masterdz
11-28-2012, 13:13
هو طبعا لكل متداوا لينا طريقته الخاصه اثناء المتاجره فمن الممكن ان تكون طريقتهخ بالفعل جيده ولكنى بالنسبه لى فانا لا
استغنى عن المؤشرات وبعتمد عليها ولكن مفيش مانع اجرب برايس اكشن وهنشوف ومش هنخسر حاجه

yassoo011
11-28-2012, 13:20
انا شخصيا اقتنع بالمؤشرات واتبع مؤشرات الماكد وديمارك معا فانهم
من اهم المؤشرات الجيدة ولا استعمل شيئ اخر

one17
11-28-2012, 13:27
بالفعل يا اخي التحليل الكلاسيكي ناجح جدا
ولكن وحده لا يمكن ان يعطي نتائج جيدة لذا يجب اضافة بعض المؤشرات

abdenbi
11-28-2012, 13:34
لا يا اخي الامر لا يتعلق بالمؤشرات بل بكيفيت استعمالها
فان استطعت التعامل مع المؤشر بالطريقة المناسبة فسيساعدك في اتخاد القرار المناسب

Mahmoudzooka
11-28-2012, 13:42
مظبووووووووووووووووط جدا صديقك ده كلامه صح مليون المية و للاسف ناس كتيرة دلوقتى ماشية ورا المؤشرات و المؤشرات خادعة جدا
لانها بتعيد رسم نفسها حسب حركة السوق مش العكس
يعنى مش السوق هو اللى بيمشى على حسب حركة المؤشرات

haze5m
11-28-2012, 13:50
انا من مستخدمي التحليل الفني مع التحليل الاخباري او الاساسي ولكن اعلم
القليل عن التحليل الكلاسيكي ولا اظنه كافي للتحليبل به فقط

houcinelamraki
11-28-2012, 14:58
قوة التحليل الكلاسيكى توجد عند بعض الاشخاص في هبة من عند الله

kingmos4
11-28-2012, 15:02
فعلا اخى الكريم
لايمكن الاعتماد على المؤشرات فقط ولكن ممكن تكون عامل مساعد مع الادوات الاخرى
ولكن التحليل الكلاسيكى تحليل جيد ويعتمد على الاتجاه العام والترند

radoinehajhouji
11-28-2012, 15:25
انا اعتقد ان كل تاجر له طريقته في التحليل اما ان تكون كلاسيكسة او غيرها المهم هو الربح

amir ahmed
11-28-2012, 16:05
يا ريت تدينى ميل صديقك ده نستفيد من توصياته:d

انا معاه بصراحه,لان اغلب المؤشرات بيعيد رسم نفسه وبيتبع السعر بس ده مش دايما يعنى ساعات وساعات

وفيه ناس بتحب الكلاسيكى وناس بتحب كده وعلى حسب

best13
11-28-2012, 16:28
انا اتداول بطريقة اسكالبينج واعتمد على التحليل الكلاسيكي كثيرا
انا اعتبره انه عملاق لاننا نفعل كل شيء بايدينا

Cayote
11-28-2012, 16:44

السلام عليكم
وماشاء الله على صديقك اتمنى تعرفنا بيه وتعرض عليه وضع ورشة في منتدانا او تدلنا على ورشته
اما بالنسبة للتداول بالموشرات فمن غير rsi و ma لا اتعامل مع اي مؤشريت غيرهم وكما قال التحليل الكلاسيكي ابوهم اد يعديك اماكن تتوقع منها انعكاس او تقلب الاسعار بالضبط
بالتوفيق

face book
11-28-2012, 20:44
لو جيت تاخد رأيي في التحليل الكلاسيكي انا اراه انه اثبت فشله في السبعينات ولا يوجد منه

رجي في هذه الايام كسر ترندات وتعكس الاسعار وكسر مقاومات ودعوم ولا يوجد اي احترام لها علي الاطلاق مهما كان التحليل من قوه

بحر الدولارات
11-29-2012, 11:56
ياصديقى العزيز انا ارى ان كلام صديقك يحتمل الصواب نظرا لان المؤشرات فعلا لا يمكن الاعتماد علي احدهم كاستراتيجية في حد ذاته وذلك بسبب ان معظمهم يعيد رسم نفسه ولكن لابد من استخدام المؤشرات فى التحليل الكلاسيكي

said@77
11-29-2012, 12:16
سلام عليكم
أنا مع صديقك لأن لو أحسنت و أتقنت دراسة مؤشرين أو ثلاتة أفضل من أنتكثر على نفسك و تتخربط و كل مرة تعمل إستراتيجية جديدة ...

ANGEL_FROM_SKY
11-29-2012, 13:24

للاسف الشديد اخى الكريم المؤشرات تتبع السعر مثل ظله لذلك لا تستطيع ان تعتمد عليها كلياه ولعلى اهم اسباب الخسائر هى هذه المؤشرات فنحن ندخل حرب للاسف مزودين باسلحه ليست اكثر من لعب اطفال وربنا يوفق الجميع ..........................اللهم امين

issa1988
11-29-2012, 13:29
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع
وان شاء الله ان يكون دا منفعه للاخوا في هدا المنتدى الرائع
مع تحياتي للجميع

saly
11-29-2012, 13:50
هى المؤشرات بشكل عام بتكون عامل مساعد لكن مينفعش تعتمد عليها طبعا
خاصة ان معظم المؤشرات بتتبع السعر وبتغير من رسمها دايما حسب السعر
لكن انا مجربتش التحليل الكلاسيكى لكن البرايس اكشن ناجح جدا

eslam barakat1
11-29-2012, 13:53
اخي العزيز اناعن نفسي لا اعتمد على اي مؤشرات لأنني لا احبها و لا اثق بها وانا بصراحه لم اتداول قبل كده ببرايس اكشن ولكن لو كانت النتائج زى مابيقول يبقى لازم اجرب واشوف اللى هايحصل

عزبز 18
11-29-2012, 13:57
سلام عليكم كل تاجر في الفوركس و التحليل الدي يصلح اليه و يناسبه انا احب التحليل الفني بوضع الدعوم و المقاومات و رسم الثرند و الستوكاستيك لرسم التشبع
يعني صديقك لديه طريقة خاصة بالتحليل الكلاسيكي انا عن نفسي لا استطيع ان اتخلي عن المؤشرات

mahdigy
12-12-2012, 11:10
السلام عليكم لخي ليس هناك اي سر فقط يوجد بعض الناس الموهوبين وسريعي الادراك
و الانتباه لبعض الخبايا و التفاصيل الصغيرة التي تسهل عليهم الربح في الفوركس

حمو
12-12-2012, 14:24
رجاء اخي الحبيب ازاي كلاسيكي من غير مؤشرات
اريد اجابة مفصلة ومدعومة بصور

Mr.Shiref
12-12-2012, 14:40
لكل متاجر بيكون ليه طريقه متاجره مناسبه ليه على حسب ميوله هو واتقانه للعمل بها
المهم هنا انه بيعرف يشتغل بيها وده فيصل النجاح وبيختلف من متاجر الى آخر

جهاد الاسلام
12-12-2012, 14:46
ربما يجيب عليه النظر قليلا الى المؤشرات ولكن لا يعتمد عليها كثيرا فى كل الاوقات ومع الخبرة فى السوق سيتمتع بالخبرة التى تؤهله الى العمل فى الفوركس ولا يحتاج عند اذن المؤشرات فى عمله

hassan asayed
12-12-2012, 15:19
نعم يا اخى التحليل الكلاسيكى قوى جدا
ويعطيك نتائج ناجحة ووجودة مع وجود استراتيجية بيكون
الدخول الى السوق امن جدا

forex4maroc
12-12-2012, 15:52
نعم يا اخي الغالي التحليل الكلاسيكي فرض قوته بشكل كبير جدا وانا ايضا اعتمد عليه لان نتائجه جد جد ايجابية

miraahmed208
12-12-2012, 16:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بالطبع ياخي انا اري ان الؤشرات لا يمكن الاعتماد عليها لانها في اوقات كثير تكون خاطئه

اما التوصيات والتحليل الكلاسيكي انا لم اصل الي هذا الجزء بعد

عبدالرحمن امام بيومى
12-12-2012, 16:40
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي ليس هناك اي سر فقط يوجد بعض الناس الموهوبين وسريعي الادراك
و الانتباه لبعض الخبايا و التفاصيل الصغيرة التي تسهل عليهم الربح في الفوركس

raed3
12-12-2012, 16:42
كل شخص ولة طريقة الاعتماد عليها هناك الطريقة الكلاسيكية وطريقة الشموع اليابانية وهناك أشخاص يفضلون الشموع اليابانية ويعتمدون عليها ويربحون بها ولكن كل الطرق جيدة أهم شىء دراستها وتجريبها قبل الاعتماد عليها

hard$currency
12-12-2012, 17:09
انا بالفعل اعتمد على المؤشرات ولم اجرب ما يقوله صديقك من قبل ولكن لما لا
فلا يوجد مانع يجعلنى اجرب هذا وان نجح فسوف اسعد بذلك وان لم ينجح اكتسبت خبرة جديدة

ماتريكس
12-12-2012, 17:19
طبعا ، التحليل الكلاسيكي مهم و أساسي ، و يعطي الكثير من التوضيح و التوقع
لحركة السعر المستقبلية ، بالاستعانة طبعا ببعض المؤشرات الأخرى الشهيرة
و المعروفة و ذات المصداقية المجربة ، و كل تاجر ينتهج أسلوبا خاصا
حسب شخصيته و مدى معرفته التحليلية و وفق الاستراتيجية التي اقتنع بها ،
لذلك لا يمكن اسقاط أسلوب ما و فرضه على الجميع كنمط وحيد و أوحد
للتداول في سوق الفوركس ، فالأمر أكبر من ذلك بكثير.
أما بالنسبة للمؤشرات ، ففي رأيي لا يمكن الاعتماد عليها لوحدها
في توقع اتجاه السعر ، و انما يجب الاستعانة بالتحليل الكلاسيكي.

latraaa
12-12-2012, 21:42
يا أخي الكريم، لكل نوع من أنواع التحليلات فوائده و نقاط قوته، و لا يمكن الإستغناء عن أي أحد منهم،

Mr.Shiref
12-12-2012, 21:52

magic777
12-13-2012, 00:08

اخي مفهوم البرايس اكشن ده علم بتحركات الزوج الذي تعمل عليه من خلال مراقبته باستمرار وحفظ تحركاته
وامتى بيخترق وامتى يرتد وده بيجي من الممارسه والمتابعه اللصيقه للزوج

azifek
12-13-2012, 01:44
عادي جدا أخي الكريم إن لم تعمل بالمؤشرات
فمثلا يمكن العمل عن طريق الأخبار و التدوال حسبها يكون كافي
بشرط أن تكون أخبار قوية التأثير و ليس من النوع الذي لا يؤثر
هذا رأيي الشخصي

nabilo
12-13-2012, 02:25

nori
12-13-2012, 02:41
انا يا اخي اعتمد على التحليل الفني + التحليل الاخباري لانهم يتكاملان مع بعض حيث التحليل الاخباري يايد التحليل الفني

forex3
12-13-2012, 02:43
حيث أنك وعن طريق محطة العمل هذه يمكنك أن تعرف أسعار العملات أولاً بأول كما يمكنك أن تأمر الشركة بالبيع أو الشراء ويمكنك أن تراقب أداء حسابك والحصول على تقارير عن العمليات السابقة التي قمت بها ومعرفة حسابك في كل لحظة وغيرها من الأمور التي تتعلق بعملك مع شركة الوساطة .

ahmed1
12-13-2012, 09:38
التحليل الكلاسيكي احد اهم المدارس الموجوده في التحليل الفني وفيه ناس بارعه فين ولكن مش كل من مسك ورسم خط ترند

يبقي محلل كلاسيكي ناجح الفكره تعتمد علي خبرتك ورؤيتك للسوق اوولا ومن ثم رسم الترند بعد ذالك

Dancober
12-13-2012, 09:45
الحليل الكلاسيكى افضل كثيرا من المؤشرات ولكنه يحتاج للوقت والتركيز الشديد

mahdigy
12-16-2012, 10:36
السلام عليكم التحليل الكلاسيكي من اقوى ادوات التحليل و مع ادارة
راس مال مناسبة سوف لن تعرف الخسارة ابدا

king123
12-16-2012, 11:01
انا كنت استخدم المؤشرات واقول اني لا اعرف استخدم الفوركس بدون استخدام الؤشرات
ولكن بعد ما قرأت دلك سوف احوال استخدماها في الديمو اولا وادا نجح معي سوف اشكرة كثيرا وسوف استخدمه دائما ولا اغيره ابدا

asmoune
12-24-2012, 01:01
لم أعمل يوما على التحليل اعتمادا على أي نوع من المؤشرات
في بعض الأحيان أستعمل الموفين أفيراج لكني أعتمد عليه بنسبة 10% فقط
بينما 90% المتبقية فتكون غالبا للتحليل الفني

yaallah3
12-24-2012, 01:38
لكل تاجر طريقته الخاصة وممكن فعلا يكون هو قدر يوصل لطريقة ناجحة فى الفوركس
ومش لازم ان الفترة اللى قضاها فى الفوركس تكون قليله علشان يقدر ينجح ممكن فى فترة قصيرة يستوعب اكثر من شخص قضى سنين فى العلم

LiNDa1
12-24-2012, 01:45
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●
اهلا ياغالي والله العظيم ماعندي ولا فكرة لي تقوله لي

rename
12-24-2012, 02:12
طبعا اتقان التحليل الكلاسيكي والالتزام به يمكن ان يكون كافيا
لذا كل استراتيجية يجب ان تتعمق فيها وتنضبط في التداول بها وبذلك ستنجح

Sama Mohamed
12-24-2012, 02:13
باعتقد انها طريقة جيدة ولكن لا يمكن الاعتماد عليها فقط وومكن يكون فى استراتيجات تانية مربحة اكتر ربنا يسهل الحال

hanady
12-27-2012, 19:32
لا اعتقد ان استخدام التحليل الكلاسيكى بمفردة مفيد ودا لان السوق ممكن لا يتاثر بالاخبار خصوصا لو كان خبر وحيد
ولازم يكون فى كمية اخبار قوية علشان تقدر تحرك السوق
لذلك يجب استخدام التحليل الفنى فهو هام جدا وايضا مراعاة عدم اغفال استخدام التحليل الاساسى
ولا التحليل الاساسى لا يصلح بمفردة

على فكره التحليل الكلاسيكي هو نفسه التحليل الفني مفيش فرق بينهم حبيت اوضحلك بس

من وجهة نظري ان التحليل الفني وحده يكفي مع تجنب اوقات الاخبار المهمه

azzeddine1
12-27-2012, 19:51
يمكن صديقك ده يكون معه حق لكن ليس عليك الاعتماد فقط على المؤشرات ولا التحليل الفي فقط بل يجب ان تجد طريقة للجمع بينهم

shimaa
12-27-2012, 19:57
اكيد صديقك صادق ايها الاخ الكريم ...وانا احترم فيه ثقته بنفسه وبتقديراته وباسلوبه وتمسكه به طالما يحقق له الارباح المنطقية التى يحددها ويرضى بها وادعو الله ان يبارك الله له فيها ...ولكن ليس كل اسلوب ناجح يعتمد عليه شخص قد ينجح ويحقق نفس الارباح مع شخص آخر ...ولكنى مع ذلك ساجرب منهج صديقك عسى ان يحالفنى الحظ مثله واصل للنتائج التى ارجوها .

maged mohamed
12-27-2012, 20:45
بسم الله الرحمن الرحيم
كلام صديقك كلام جميل
لا يمكن الاعتماد على المؤشرات و حدها لانها لا تعطى صوره و اضحه

ياسر
12-27-2012, 20:47
بسم الله الرحمن الرحيم
والله ان كان هذا الكلام جاد وانت متاكد من صدقه فعلا وجب علينا ان نتوقف امامه وندرس وجهة نظره بدقه وعنايه

karimios
12-27-2012, 20:48

مشاء الله
نعم الكلاسيكي جيد جدا و أنا استعمله أحيانا لكن حقيقتا أنا لا أحب استعمال تحليل واحد فقط بل أحب أن أمزج بين التحاليل لأن في اعتقادي هي أضمن
و من فضلك ادا ممكن يعطينا صديقك الاستراتيجية و نتعلم منها و نجربها

محمود شبايك
12-29-2012, 14:50
التحليل الكلاسيكى او الفنى هو من اقدم التحليلات
وانا باشتغل بيه بس وده كويس جداا لمعرفة اتجاه السوق

MenaRomany
12-29-2012, 15:02
هو كلام صديق حضرتك ده منطقي وفي ناس كتير بتستخدم التحليل الكلاسيكي فقط بدون اي مؤشرات

وانا عن نفسي بعتمد علي التحليل الكلاسيكي

medo1
12-29-2012, 15:19
التحليل الكلاسيكي مهم جدا لكن بيعتمد مع ذلك علي المتوسطات وبعض المؤشرات
اما البريس اكشن انا اول مرة اقراء عن البريس اكشن
شكرا علي اثارة المعلومة وسأبحث عنها في الفترة القادمة

youssef1025
12-30-2012, 22:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالتأكيد أخي لا يمكننا الاعتماد على المؤشرات خصوصا في الفوركس لأنها تعدل نفسها و غير مضبوطة و السعر يمشي عدة مرات عكسها تحياتي.

سراج محمد
01-04-2013, 03:00
بسم الله الرحمن الرحيم
انا بصراحه انا مش عارف اذا كان الكلام بتاعه حقيقى ولا لا ولكن من الجائز انه يكون حقيقى

amera samer
01-04-2013, 03:23
والله الفوركس عباره عن اشياء مكمله لبعضها الاخر فالتحليل الفنى يكمل الكلاسيكى يكمل المؤشرات وحركه الازواج ولكن لا يمكن الاعتماد على واحده دون الاخرى

egypt2013
01-04-2013, 18:23
السلام عليكم ........ الحقيقة انا جديد في الفوركس واعتمد علي التحليل الكلاسيكي فقط و المؤشرات لم اتعلمها بعض ، وربما يكون صديقك صادق حقا ، وعليك بمتابعة توصياته ، تحياتى وتقبل مرورى

lamar
01-04-2013, 18:49
عندنا مثل فى مصر بيقول كل شيخ ولية طريقة .. واعتقد ان اللى بينجح مع متداول ويستطيع بية ان يوصل لهدفة مش شرط ان غيرو لو قلدو يعرف يوصل لنفس الهدف فانا مؤمنة تماما ان الشخص لما بيحلل واى كانت الاداوت اللى بيعتمد عليها دا بيكون اكتر طريقة عشان يوصل للنجاح الحقيقى فعلا

chekroud43
01-04-2013, 19:11
أنا أعتمد على المؤشرات أنها تحدد اتجاه السوق بشكل نسبي
وأظن أن الوفينج هو أحسن المؤشرات

فوركس مان 25
01-04-2013, 21:16
السلام عليكم ورحمة الله اهلا يا اخى الكريم انا شايف انك مستغرب اوى ومندهش ان ازاى صاحبك ده رغم انه حديث التخرج انما بارع فى فوركس انا شايف انك متحكمش على المتداول بفوركس بسنه لا احكم عليه بخبرته وقدرته على التداول

matrcx
01-04-2013, 22:43
السلام عليكم

اى حاجة بتكسب بس المهم الالتزام بطريقة واحده فقط وده اهم شىء فعلاااااااا

prince of dark
01-04-2013, 22:52
طبعا اخى الكريم التحليل الفنى والاساساى والاخبارى من اهم التحاليل عشان كده اخى الكريم كل واحد فينا لازم يكون عامل اللى عليه وزياده وشكرا ليك اخى الكريم

mostafaabdelgawad
01-04-2013, 23:13
انا شايف ان التحليل الكلاسيكي ده من اهم ادوات التحليل
وقوي جدا وفرصه رائعة وارباحه كبيرة

Amona
01-05-2013, 00:31
اهم شي في التحليل الفني هي مستويات الدعم والمقاومه

كيف نحددها وكيف نعرف الدعم او المقاومه الاقوى؟

mostafa ozil
01-05-2013, 03:07
بصراحه لم اتداول قبل كده ببرايس اكشن
بس ملاحظ ان ليها نتايج ايجابية مع ناس كتير فان شاء الله هحاول اتعلمه

dragonx
01-05-2013, 03:14

انا بالتحليلات ضعيف قليلا وعم ضيع بين موقع وموقع وما هو الكلاسيكي ؟

حسن السيد
01-05-2013, 06:19
مشكور يا اخى على هذة المعلومات وان شاء
الله تكون افادة للكثير من الاعضاء الى منورينة
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

forex2013
01-12-2013, 17:28
لتحليل الفنى هو اساس السوق والتحليل الكلاسيك فعلا مهم جدا وقوى ولة نتائج جيدة بس الواحد بيحاول انه يعمل ربط بين انواع التحليل والاستراتجية لكن الاساس بيكون الكلاسيكى دعم ومقاومة وترند وفايبو ونماذج فنية وحاجات كتير مهمة جدا المهم الالتزام

nsr3
01-12-2013, 18:00
انا بعتمد على التحليل الكلاسيكى بالاضافة الى التحليل الفنى وخصوصا فى الترندات والمقاومات والعمل على التمرن الجيد من خلال الفديوهات التعليمية

noda
01-22-2013, 00:24
بينما الاصح في رايي ان يتم استخدام بعض هذه المؤشرات في التحليل الكلاسيكي للسوق فقط و من ثم استنتاج حركة السوق المستقبلية

derar
01-26-2013, 12:16
السلام عليكم
مشكورين على مشاركاتكم
ولكن ياريت حد يوضحلنا
شو يعني تحليل كلاسيكي

free.person
01-26-2013, 13:11
طبعا اخوانى الكرام التحليل الكلاسيكى ما اروعه وبجد لاغنى عنه اخوانى الكرام وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله

magic777
01-26-2013, 18:12

هو ممكن تعمل بالمؤشرات عادي اخي مع طرق التعزيز والتبريد ومع اداره راس مال جيده
ولكن بعد ما تتدرب كتير الاول عليهم

صديق العمر
01-26-2013, 18:34
كيف حالكم يا اصدقائى انا افضل التحليل الكلاسيكى وارى انه لا يوجد تاجر لا يقدر ان يعمل
دون التحليل للصفقه التى يقوم بها التجار لانه وسيله الى النجاح بعد ذلك

kingamon
01-26-2013, 18:34
كل انسان له اسلوب فى المتاجرة والمؤشرات ماهى الا مجرد احتمالات لذلك يمكن الاستغناء عنه مع البعض

disha
01-26-2013, 18:47
انا ايضا يا اخي اعمل بالتحليل الكلاسيكي فقط
مع مؤشر واحد هو الماكد وارى ان هذا كافي جدا للتحليل

forexever
01-26-2013, 19:55
السلام عليكم شكرا جزيلا يا اخى العزيز على هذا التوضيح الجيد و المفيد

birdgull1
01-26-2013, 20:39
مش عرفه والله
بس اعتقد انه الصفقات الصحيحيه والشغل الصحيح انك تعتمد على الاستراتيجية وعلى المؤشرات وعلى الاخبار
ولكن اهمال احدهم يكون فيه خطوره على الصفقة او ان شغلك ينقصه شيء على ما اعتقد يعني يا أخي

Rony
01-27-2013, 23:14
هو ممكن بس دا بيعتمد طبعا على ذكائه وطريقه تداوله
وهكذا امور يعنى كل واحد وليه طريقته اللى بيشتغل بيها
واتمنى اكون زى صاحبك دا واحقق ربح جيد

asma
01-27-2013, 23:25
مشكور اخى على هذه النصائح التى نقلتها لنا
نتمنى ان تشرحها اكثر حتى نتمكن من التطبيق

lil ledo
01-28-2013, 02:45
اتفق مع صديقك واعتقد ان كلامه صحيح وشكرا علي الموضوع

forex.secret
01-28-2013, 03:16
فعلا اخى الكريم التحليل الكلاسيكى من اهم انواع التحاليل وتقبل مرورى اخى الكريم وان شاء الله ربنا يوفقنا من عنده

sato
01-29-2013, 00:07
كل متاجر بيكون ليه طريقه متاجره مناسبه ليه على حسب ميوله هو واتقانه للعمل بها

remas
01-29-2013, 01:57
التحليل الكلاسيكى نوع من انواع التحليل الموجود فى الفوركس زى التحليل الفنى والاساسى والرقمى وغيره لكن انا من وجهة نظرى انه التحليل الاساسى فى الفوركس هو من افضل انواع التحليل على الاطلاق اولا بيعتمد فط على تحليل الاخبار والدخول قبل او بعد الخهبر حسب تاثير كل خبر وقوته

spiderforex
01-29-2013, 02:00
أنا أوافقه على كلامه التحليل الكلاسيكي هو الاساس أما المؤشرالذت فأغلبها يا أخي هو فقط يتبع حركة الازواج لهذا أنا لا أستخدم المؤشرات في تعاملاتي مع السوق

fog
01-29-2013, 02:16
اكيد اخى كل انواع لتحللي لازم تكون على تعليم ودرايه للكل المتداولين فى الفوركس يعنى مش اى حاجه ومش بس مبادىء فيها لازم تعليم كويس

cr7ronaldo
01-29-2013, 02:45
في الحقيقة أخي الكريم أنا اعتبر أن الطريقة الكلاسيكية هي أساس التحليل في الفوركس وتعتبر الطريقة الأكثر إعتمادا من قبل التجار الكبار

civil
01-29-2013, 02:47
انا مش بعتمد ولا بستخدم للتحليل الكلاسيكي وكمان انا بعتمد علي تحليلات بسيطه جدا ممكن الفنب والاساسي

soufiane992
01-29-2013, 02:57
لا يمكن ان تشتغل بدون مؤشرات اصلا السهم بنفسو مؤشر لما يكون على شكل شموع يابانية

7oda
01-29-2013, 03:31
يمكن الاعتماد على المؤشرات مع التحليلات الباقية ولكن لا يمكن ان نعتمد عليها وحدها بل نستخدمها كعامل مساعد
فى التحليلات ويجب ان يكون تركيزنا فى التحليلات اكثر من المؤشرات مثل التحليل الكلاسيكى الفنى والاساسى

مارو
01-29-2013, 03:46
بالفعل التحليلات من الاشاء المهمه جداااااا فى العمل فى الفوركس
وى تساعدك كثيرا ودائما م تنجح بها لا نك تعمل بطريقه مدروسه

sabel
01-29-2013, 04:18
بانسبة الي بعتمد على المؤشرات طبعا والتحليل الفني

ayman.shosha
01-29-2013, 04:26
والله اخى العزيز
لكل متاجر بالسوق اسلوب بتعلمه ويحبه ويجيد من خلاله
بل ان الفوركس نفسه يدعونا لنكن اصحاب رؤية مميزة مستقله
فما الغريب فى الامر
طالما الاخ وصل الى تقنية او اسلوب وبالتجربة العملية حققت معه نتائج ايجابية

piraaatm
01-29-2013, 04:47
لازم تكون شفت شغل الشخص دا وقيمته فى شهر مثلا وبعد كده شفت توصياته وبدات تتبعها وتقيمها بردو
تقييم شهرى او اسبوعى ساعتها هتعرف اذا كان شخص جدير بالتوصيه ام ان هناك من هو افضل منه واتمنى لك الافضل

may
01-29-2013, 06:31
المؤشرات يمكن الاعتماد على بعضها لان يوجد مؤشرات ناجحه ولكن تحتاج الى خبره والى استراتجيه قويه

zahran
01-29-2013, 06:32
كلاسيكى .. يعنى اخبار
والاخبار هى المحرك الاساسى فى سوق العملات للاسعار
ولا تثق فى التحليل الفنى كما يشيعون
اهم شيئ هو الاخبار

anzerg11
01-29-2013, 07:10
اخي التحليل الكلاسيكى تحليل ممتاز لكن التحليل باستخدام المؤشرات افضل بكثير ولكنه غير كافي

ezel
01-29-2013, 23:29
اخي التحليل الكلاسيكى تحليل ممتاز لكن التحليل باستخدام المؤشرات افضل بكثير ولكنه غير كافي

بالعكس اخي التحليل بالمؤشرات غالبا ما يسبب الخسارة وانا جربته مرارا وتكرارا
انما التحليل الفني مع الاخبار فعلا شيئ يجيب الارباح بشكل مهول انما يريد احتراف

FCBXL
02-01-2013, 16:07
انا مع هذا الشاب مئة في المئة اخي اعتقد ان هاته المؤشرات وضعت لإعمائنا عن سر النجاح في الفوركس لا غير وخاصة
المؤشرات المجانية منها فكيف اخي لمؤشر يتبع حركة السعر ان يفيدنااا ؟

moltoo
02-03-2013, 13:35
التحليل الكلاسيكي ليه دوره طبعا ودور قوي كمان بس في نفس الوقت منقدرش ننسي المؤشرات

for me
02-08-2013, 00:02
كيف حالكم انا من وجهة نظرى افضل التحليل الكلاسيكى وانجح من خلال العمل ب
والتداول فى فوركس الجيد والتعلم من خلالها واناتعامل معها فى نظام معيبن

FiFi
02-08-2013, 17:55
اهلا اجل اثبت التحليل اللكلاسيكي قوته ولكن كذا مو لازم يمنعك عشان
تتعلم التحاليل الاخرى

jack444
02-08-2013, 18:07
أكيد أن هذا الشاب له دراية لكي يعتمد على التحليل الكلاسيكى فقط و أظن أن لديه خبرة كبيرة في سوق العملة

سلمى احمد
02-09-2013, 20:36
هو طبعا اى متاجر وليه طريقته الخاصه فى المتاجره ومواهب خاصه وطريقته دى فعلا ممكن
تعمل معاه نتائج كويسه طالما هو عارف بيعمل ايه بالضبط وممكن فى نفس الوقت تخسر حد تانى

ghost59
02-09-2013, 20:43
اهم شي 3 اشياء ف الفوركس

حركه السوق

اتجاه السوق

الحجم

جون مورفي

:)

kaka30
02-10-2013, 00:41

نعم اخوك او زميلك دا على حد كبير جدا من الصواب وانا اعمل مله تمام
أتمنى التوفيق للجميع

Omaryat1
02-10-2013, 00:55
السلام عليكم و رحمة الله
أظن أخي أن لكل طريقة تحليله و يجب عليك أن تتبع الطريقة التي تتقنها و تجني بها الأرباح

Ahmed H
02-16-2013, 17:43
جيد جدا صديقك لانه عرفك طريقته لكن انصحك
بان تتبعه حتي تصبح مثله وتجني اموال زيه

gehad
02-16-2013, 17:49
بصراحه انا مش عارف اذا كان الكلام بتاعه حقيقى ولا لا ولكن من الجائز انه يكون حقيقى وانا بصراحه لم اتداول قبل كده ببرايس اكشن ولكن لو كانت النتائج زى مابيقول يبقى لازم اجرب واشوف اللى هايحصل

Mohamed Ramadan Helal
02-16-2013, 18:00
السلام عليكم ورحمة الله عادى ممكن منعتمدش ع المؤشرات
فيه حاجات تانيه كتير من تحليل رقمى وشموع يابانيه يمكن الاعتماد عليها

EL9AROUS
02-16-2013, 18:03
هى المؤشرات بشكل عام بتكون عامل مساعد لكن مينفعش تعتمد عليها طبعا
خاصة ان معظم المؤشرات بتتبع السعر وبتغير من رسمها دايما حسب السعر

FaTi
02-16-2013, 18:09
هو المهم يكون ناجح بهي الطريقه واتمنى له النجاح والاستمراريه في الفوركس
باذن الله طبعا

challenger
02-16-2013, 18:15
لكل منا طريقته و استراتيجيته؛
فعلا بعض المؤشرات تعيد رسم نفسها لذلك لا يجب الاعتماد عليها فقط بل الاستعانة بها

magic777
02-17-2013, 00:05
لكل منا طريقته و استراتيجيته؛
فعلا بعض المؤشرات تعيد رسم نفسها لذلك لا يجب الاعتماد عليها فقط بل الاستعانة بها

هو اللمؤشرات كلها بتعيد رسم نفسها اخي ماعدا المؤشرات الي بترسم خطوط
يدويا ثابته زي مؤشرات الكارميلا وغيرها

MINAEDWARDW
02-17-2013, 01:04

merselmiz
02-17-2013, 01:07
سلام عليكم
بالنسبة التحليل الكلاسيكي هو فقط يعطيك مناطق حساسة لسعر التي من ممكن ان يقوم باحترامها اما حركته لا يقدمها التحليل الكلاسيكي

joker7diaa
02-17-2013, 01:19
التحليل الكلاسكي الكثير من يشكر به أنا لم اعمل به لكن من يعمل به بشكر به لما له من احترام على الشارت .. وأنا بدي خلص التحليل الفني لانتقل لتعلم التحليل الكلاسيكي ومن ثم الرقمي .. الرقمي في الاخر النه الاصعب طبعاً

youssef1025
02-17-2013, 01:35
التحليل الكلاسيكى قوى جدا ويعطيك نتائج ناجحة و استعماله مع استراتيجية بيكون الدخول الى السوق امن تحياتي

Fatima Zahra BEN YAHYA
02-17-2013, 02:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.. بصراحة يا أخي أنا أعرتصد أن المسألة تعتمد على مدى إتقان التاجر لستراتيجيته ف إن كان يعتمد على المؤشرات ويجني بهذه الطريقة الأرباح فأنا أرى أن يتابع، وإن كان يتقن التحليل الكلاسيكي بدون الإعتماد على المؤشرات ويجني منها أرباح فليتابع.

dzdwexasw
02-17-2013, 02:26
بصراحه مقدرش اقوم بي التداول بدون موشرات انا عندي 3 موشرات وكل فتره بغير احد الموشرات فيهم لو لقيت
موشر معين افضل من الاخر وصعب اتخلي عن اي موشر

kingmos4
02-17-2013, 03:16
اخى الكريم
بالنسبة للمؤشرات فهى تتبع السعر
ولايمكن الاعتماد عليها وحدها
ولكن لامانع من ان تكون عامل مساعد

ahamed ali
02-18-2013, 16:41
انا مقتنع بكلام صديقك جدا حيث لا يمكن
الاعتماد على المؤشرات وحدها فىا لتداول
وبالفعل ساجرب طريقة صديقك فى العتماد
على التحليل الكلاسيكى والبرايس اكشن

amir11
02-19-2013, 17:57
القوى هو الاساسى وليس الكلاسيكى والاتنين بيكملوا بعض
دعواتكم لى بتعويض خسائرى

hamza 04
02-19-2013, 17:59
بارك الله فيك ياغالي جزاك الله الف خير على توضيح

ABCD1234
02-22-2013, 13:08
فعلا اخي الكريم المؤشرات الفنيه لا تصلح اطلاقا للاعتماد عليه منفرده
لانها كلها تتبع السعر ولا تمثل ولا تعبر عن اي حركه مستقبليه
انصحك ان تدمج مؤشر واحد او اثنين بالكتير مع بقية ادوات التحليل الفني وعدم الاعتماد على المؤشرات لوحدها

vampire-lord
02-22-2013, 13:13
اعتقد ان كلام صديقك صحيح , كل شيئ جائز في الفوركس
لكل متداول استراتيجيه الخاصه التي يتقنها والتي يراها انسب استراتيجيه

mansourito
02-26-2013, 15:58
انا كمان اخي الكريم لأعتمد على المؤشرات نهائيا وكل تحليلي مبني على تحليل الأساسي مع الأخبار
لأان المؤشرات تتبع حركة السعر فقط فمافائدتها اصلا

mimo
02-26-2013, 15:59
بارك الله فيك ياغالي جزاك الله الف خير على توضيح

يزيد
02-27-2013, 14:20
السلام عليكم
نعم يا اخي ان التحليل الكلاسيكي يعتبر من انجح و افضل انواع التحليل في الفوركس و لكن القيليل الذي يستخدمونه

chabahfatima
02-27-2013, 14:21
أشكرك أخي الكريم على تقديمك لهدا الموضوع الأكثر من مفيد بصراحة و اتمنى ان نحقق المراد و نتعمق في فهم الفوركس اكثر إن شاء الله

Naser
02-27-2013, 16:43
بسم الله الرحمان الرحيم
الموضوع جميل
بس التحيل احسن مع الاخبار

الى الامام
02-27-2013, 16:56
انا لا اعلم ما معنى بريس اكشن و لكن الكلاسيكى لوحده لا يمكن الاعتماد عليه فى رأى و لو تضع لنا لينك نتعلم منه ما يفعله صديقك لكنت مشكور جدا

loco adil
02-27-2013, 17:07
بسم الله الرحم الرحيم
والصلاة والسلام على الهادى الأمين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة اجمعين
أشكرك أخي الكريم على تقديمك لهدا الموضوع الأكثر من مفيد بصراحة و اتمنى ان نحقق المراد و نتعمق في فهم الفوركس اكثر إن شاء الله

brahimo
02-27-2013, 17:09
المنصة بشكلها هدا فهي تعتبر مؤشر
وهكدا يجب التعامل معها مع تحياتي لك اخي الفاضل

winnerprofit2
02-27-2013, 22:00
مشكور بجد يا باشا على الموضوع الجامد جدا وبجد ربنا يوفق الجميع ان شاء الله وتقبل مرورى اخى الكريم

بطة
02-28-2013, 15:24
الموضوع جميل واعتقد ان التحليل اهم من الاخبار

juliano
03-10-2013, 06:16
طبعا كلامك صح لان المؤشرات لو حدها مش استراتيجية مينفعش اننا نعتمد على المؤشرات بس فى التداول
وذلك لان اغلب المؤشرات تتبع السعر وليس العكس
ولكن يكون المؤشر مساند لك فى تحليك او استراتيجيتك

mounaim
03-10-2013, 06:32
قليل مثل هذه الاشخاص فهناك من لايرشدك
الى الطريق الذي يمكن ان يغير مستقبلك

egyption
03-10-2013, 08:39
كل تاجر يرتاح فى مؤشر ما يعطى اتجاة بالنسبة له على اتجاه العملة وليس ما ينفع مع احد ينفع مع الاخر وهكذا

Dr.Waseem
03-10-2013, 08:58

تحية طيبة
ان كنت تسألني هل سأغير رأيي بعد قراءة موضوعك الذي ضربت فيه المثل بطريقة صديقك فالجواب هو لا فلا يكفي قراءة مشاركة لأغير رأي دون تجربة وخبرة أما ان كنت تسأل عن ما إذا كنت مقتنعاً في الأساس بالمؤشرات ثم غيرت قناعتي فالجواب هو أني كنت مقتنعاً ببعضها والآن ركبت استراتيجية خاصة بي وتناسبني من مجموعة مختلفة من المؤشرات ...اتمنى لك ولصديقك التوفيق

mahammed galal
03-10-2013, 19:27
اعتقد ان ........ المؤشرات فعلا لا يمكن الاعتماد علي احدهم كاستراتيجية في حد ذاته؟؟

malik abboushi
03-10-2013, 19:28
وشكرا -مالك العبوشي-♣

usamamaaa
03-10-2013, 19:29
http://easyforexarabic.weebly.com

في الموقع ده شرح بالتفصيل وهتكسب بطريقتين
اما بتداولك وده طبعا عادي*** او بانك تسجل ناس عن طريقك وهتكسب علي اول ايداع ليهم 100% من ايداعهم و 25 % من ارباحهم مدي الحياه( اقسم بالله حقيقي وانا بنفسي ليا 6 سنوات معاهم) يعني سجل الاول وتداول بكام صفقه بدايه من 100 دولار او اكتر اللي عايز يتواصل معايا انا في انتظاره علشان نعمل مجموعه وكلنا نفيد بعض سجل من اللينك بتاعي واليوزر بتاعك هيظهر عندي لو اهتميت شويه هيكون ليك دخل شهري ممتاز والله علي ما اقوله شهيد
http://www.easy-forex.com/gtw/293079.aspx

habibdoom
03-10-2013, 21:48
السلام عليكم
بصراحه انا مش عارف اذا كان الكلام بتاعه حقيقى ولا لا ولكن من الجائز انه يكون حقيقى وانا بصراحه لم اتداول قبل كده ببرايس اكشن ولكن لو كانت النتائج زى مابيقول يبقى لازم اجرب واشوف اللى هايحصل
بالتوفيق

heshma.hamad
03-14-2013, 23:39
السلام عليكم ورحمه الله مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع اتمنالك التوفيق ولك جزيل الشكر

L!NDa
03-14-2013, 23:43
اهلا بالفعل للتحليل الكلاسيكي قوة كبيره وخاصة انو محترفين هي التحليل
اكيد يحققو بيه نتائج

hazar
03-14-2013, 23:57
اتمنى لو تعرفنا على صديقك لكسب القليل من الخبرة التي يمتلكها
انا مع صديقك اخي فالتحليل الكلاسيكي البحت واللي دخل تجارة أكيد درس جزء كبير منه انا عن نفسي شغال بيه وشايفة اكثر من رائع
تحياتي

ahmed mahmoud abdelhady
03-15-2013, 02:30
السلام عليكم بصراحه انا مش عارف اذا كان الكلام بتاعه حقيقى ولا لا ولكن من الجائز انه يكون حقيقى ولم يسبقى لى التداول قبل ذالك

Mr.JoCKeR
03-15-2013, 02:41
المؤشرات لها دور كبير يا اخي

انا عندي استراتجيات و مركب عليها تقريبا 6 مؤشرات تساعدني كثيرا في شغل الحمد الله يارب

ichimarow kin
03-15-2013, 02:53
تشكر أخي على هاد الموضوع المفيد ؛ف أنا اظن انه كلامه صحيح فالاعتماد على المؤشرات وحدهم مش كافى

mongi
03-15-2013, 03:01
السلام عليكم و رحمة الله
صديقك على حق
فالتحليل الكلاسيكي القائم على الدعوم و المقاومات هو الافضل

rafikwood
03-15-2013, 03:35
لا يمكن ان تشتغل بدون مؤشرات اصلا
ربما وجد طريقة للربح باحدى الاستراتجيات

koko_$
03-15-2013, 04:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعتقد ان التحليل الكلاسيكي مهم للغاية
ولكن من وجه نظري يجب الاهتمام بكل التحليلات سواء التحليلات الفنية او الاساسية وذلك لاتخاذ القرار الصحيح

forex2man
03-15-2013, 04:56
نعم الكلاسيكي جيد جدا و أنا استعمله أحيانا لكن حقيقتا أنا لا أحب استعمال تحليل واحد فقط بل أحب أن أمزج بين التحاليل لأن في اعتقادي هي أضمن
و من فضلك ادا ممكن يعطينا صديقك الاستراتيجية و نتعلم منها و نجربها

saad forex
03-15-2013, 05:36
اي استراتيجيه لازم تكون فاهمها وتبقى عارف انت بتعمل ايه
مش مجرد خطوات بتعملها وخلاص
انا بحب الترندات والفيبو والتحليل الرقمى وكمان التحليل الاساسى

mohamed saad
03-15-2013, 09:18
طبعا المؤشرات لا يمكن الاعتماد عليها بمفردها وهي في حد ذاتها لا تصلح استراتيجية ولكن ليس بدرجة اهمالها يمكن الاستعانه بها في كثير من الامور لتأكيد اشارة الدخول اما الطرق لا يوجد اخي طريقة لا تخسر بل الجميع يخسر ويربح لانها تجارة وانما هو كيفية تفادي اقل خسارة في السوق واقتناص الفرص الرابحة وصديقك يمكن الا يكون لم يخسر الى الان ومعه توفيق كبير ولكن ليس معنى ذلك انه معه سر اتمنى له الارباح المزيدة

Mohamed Ramadan Helal
03-15-2013, 09:27
السلام عليكم ورحمة الله انا لااستخدم المؤشرات
استخدم استراتيجيه بسيطه جدا تعتمد على الدعوم والمقااومات

love forex
03-15-2013, 09:31
فعلا لا يمكن الاعتماد فقط علي المؤشرات لدخول السوق وعقد الصفقات
يجب ان يصاحبها تحليل اي كان نوعه تحليل فني او كلاسيكي

kgamal
03-15-2013, 22:24
السلام عليكم
الدعوم ومالقاومات ممكن يكون بيستخدمهم وبيجيبوا فعلا اكتر من 3 فرص اسبوعيا
أتمنى التوفيق للجميع

eagleye
03-15-2013, 22:28
كلامك صديقك صح يا اخي لانه يمكن الاعتماد فقط على التحليل الكلاسيكي كوسيلة للربح اضافة الى مؤشر جيد مع قراءة الشموع للتعزيز

make
03-16-2013, 00:25
انا سمعت من ناس كتير كدا
يمكن مؤشرات التشبع بس هى الى بيشفوها
والمهم ان الاستراتيجيه تجيب نتايج حتى لو كانت بلمح العين بس
وبالتوفيق

abdelkarim1996
03-16-2013, 00:28
السلام عليكم
كل شخص يجد طريقته الخاصة للتداول
وهذا ما يعبر عنه بالتحليل الكلاسيكي وهو
أفضل من المؤشرات أحيانا

taoufik bajjou
03-16-2013, 01:10
السلام عليكم أخي الكريم بالنسبة لي فأنا يوم بعد يوم أقتنع أن المؤشرات لا يمكن أن تنفع في لتحليل اللهم فلترات تساعدك ليأكيد تحليلك الكلاسيكي و لا يمكن الإعتماد عليها وحدها

G shehab
03-16-2013, 03:27
صديقك فعلا انسان محترم وبيحاول يساعدك لان كل المعلومات دى مفيده
انك تستفيد منه وتحاول تستمر ان شاء الله وربنا يوافقك ف الموضوع دا

forex2man
03-16-2013, 21:56
أنا أعتمد على المؤشرات أنها تحدد اتجاه السوق بشكل نسبي
وأظن أن الوفينج هو أحسن المؤشرات

freedom
03-16-2013, 23:47
هو صعب ان اى حد يشتغل من غير مؤشرات حتى لو كان تحليل كلاسيكى دعوم او مقاومات ولكن المؤشرات هى من تعطيك نقاط الدخول والخروج
اما لو كان هناك احد لا يعتمد على المؤشرات فاكيد الاستراتيجية اللى بيستخدمها بتكون خالية من المؤشرات ودة ممكن يكون عادى

mahmoud.mido
03-21-2013, 19:13
تحياتى لك

MINAED
03-22-2013, 00:00
التحليل الكلاسيكى له أهمية كبيرة جدا فى الفوركس ولكن لا نستطيع الغاء دور المؤشرات