PDA

View Full Version : الاوامر المعلقه هل هي نعمة ام نقمة ؟؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

thepeaceman
07-28-2012, 12:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جميعا في هذا السوق نتاجر ولكل واحد منا اسلوبه في المتاجره
والذي يعتمد بعض الاحيان على الوقت الذي يخصصه للمتاجره
ولكنه في اغلب الاحيان يحلل الشارت ويجد ان هناك نقاط لدخول الصفقه
ولكنه يعلم انه لن يكون متواجد بالقرب من المنصه لتنفيذها لذلك
الحل الوحيد هو
وضع الاوامر المعلقه لتتقعل عند الوصول للنقاط المتوقعه
وبالتالي تنفيذ الصفقات ودخولها حسب ما كنا نبغي ونريد
هل سبق وتعاملت او لازلت تتعامل معها؟
وهل انت تقول شكرا للمنصات وللشركات لتوفير هذه الميزه المهم؟
وهل الاوامر المعلقه هي نعمة ام نقمة ؟؟

امتعوني بارائكم
فهي حقا تسعدني
مع ودي لكم جميعاااا يااخوتي

ahmed
07-28-2012, 12:57
اتعا مل اغلب الوقت مع الامور المعلقه فى السوق وبالطبع هى نعمه
ولكن كل ما يعيبها انها فى احيانا كثيرة لا تتفعل بفارق نقاط قليله لذلك افكر ان اعمل ماركت

sky44
07-28-2012, 13:00
السلام عليكم الاوامر المعلقة من الخصايص الرائعة التي توفرها منصات الداول و تغنينا عن الجلوس امام شاشة الحاسوب و انتظار السعر ليصل الى نقطة محددة لننفد الصفقة سوء بيع او شراء

mohamed eldamnhorey
07-28-2012, 14:46
والله هى ميزه كويسه انك مش شرط انك تكون جالس امام الشارت علشان تدخل الصفقه

انت بتحلل وبتشوف السعر ممكن يوصل للنقطه دى وبتعلق الاوردر من هذه النقطه

Mohamed90
07-28-2012, 15:38
السلام عليكم اخي الصراحة الاوامر المعلقة من افضل الامور التي احبها فهي تخليك تقوم باعمال اخرى
فقط حدد النقطة المطلوب و الهدف و الامر وقف الخسارة و ابتعد و كلك على جنب الراحة تحياتي

thepeaceman
07-28-2012, 16:00
ولكن كل ما يعيبها انها فى احيانا كثيرة لا تتفعل بفارق نقاط قليله لذلك افكر ان اعمل ماركت

اخي الكريم احب ان اخبرك اذا ما تكررت هذه الحاله معك لما لا تقرب مناطق الدخول خمس نقاط او اكثر لانه كما تعلم ليس السبب بعدم تفعلعا الاوامر المعلقه وانما ظروف السوق وتحركات الزوج ان شاء الله ماركت او اوامر معلقه ربح دائم

ايه الجديد
07-28-2012, 16:10
اكيد الاوامر المعلة مميزة جدا
لا تضمن ظروفك لشخصية
وايضا بالاكيد لن تستمر امام الشاشة 24 ساعة يوميا
يعيبها انها قد تتاخر قليلا

Eslam
07-28-2012, 16:12
اعتقد انها لها اهمية كبيرة مثل ما قال الاخوة
من منا يستطيع ان يواظب ليل نهار على الشاشة دون ممارسة حياتة
مع العلم ان هناك الكثير وصلا لهذة المرحلة

zahran
07-28-2012, 16:13
نعمه كبيره جدا من وجهه نظرى
انا شغال بطريقه رقميه والدخول فيها كلها ب اوامر معلقه
والحمد لله الطريقه عامله شغل حلو اوى معايا وراحه اعصاب كثيره عن زمان
لان انا محككوم بخطه معينه بعملها كل يوم وخلاص
طالما الواحد اكتشف طريقه كويسه ممكن يمشى على نهجها على طول مع بعض التعديلات البسيطه كل فتره

theboy2226
07-28-2012, 16:38
هي نعمة طبعا خصوصا للي غير متفرغ للفوركس انه مثلا بيروح شغل او مدرسه فبيحط الامر و يبروح يشوف حاله
و برده بتنفع في استراتيجيات معينه بتعتمد علي الاوامر المعلقه

realyone
07-28-2012, 16:43
بالنسبة لي كل صفقاتي بأوامر معلقه ولا أحب أدخل في صفقة بشكل فوري,اعتقد ان الأوامر المعلقه نعمة لأنها تغنيك من متابعة السوق,فسوف تتنفذ الأوامر بشكل اوتوماتيكي بدون اي متابعة للسوق

eng2012
07-28-2012, 16:45
لا اعرف هل هى مفيده ام لا ولكنى لم اقم باستخدمها من قبل واعتقد انه لا يجوذ ان تفتح صفقه الا وانت متواجد فى السوق حتى تعرف الى اى حد سوف تضع حدود الربح

apolo
07-28-2012, 16:45
بالفعل الأوامر المعلقة هي نعمة وليت نقمة وخصوصا من لا يمكنه البقاء امام الشارت

لحين تحقيق الهدف

a7lamp3
07-28-2012, 16:46
طالما الواحد اكتشف طريقه كويسه ممكن يمشى على نهجها على طول مع بعض التعديلات البسيطه كل فتره

ممكن يا اخي تقول لينا شنو هي هالطريقة الرقمية وما هي الاوامر المتبعة وتقيبا نسبة الربح المحصل عليه منها

mohamedlee
07-28-2012, 16:48
اخى الكريم لابد وان تستخدم الصفقات المعلقة لضمان اقصى ربح يمكن ان تبدأ به واقل خسارة باذن الله
ولكن فقط حدد الدعوم والمقاومات جيدا من خلال رسم التريندات الصاعدة والهابطة والقنوات السعرية
ومنها يمكنك وضع الاوامر المعلقة ولكن نصيحة منى حاول ان تضع الاوامر فى اتجاة الريند العام يعنى شوف
الاتجاة متجة الى الصعود ام الى الهبوط من خلال ثلاث شمعات يومية ومنها تقدر تحدد الاتجاة
ثم تدخل فى صفقات بيع اذا كان الاتجاة هبوطى ولكن من عند منطقة المقاومة والعكس
تدخل صفقات شراء اذا كان الاتجاة صعودى وايضا من خلال نقطة الدعم لهذة المنطقة واى استفسار تحت امرك

Aker001
07-28-2012, 16:50
طالما الواحد اكتشف طريقه كويسه ممكن يمشى على نهجها على طول مع بعض التعديلات
البسيطه كل فتره

forexawy
07-28-2012, 16:50
الاوامر المعلقة نعمة اذا كانت تنفذ فى شركة موثوق منها
وتكون نقمة عندما تنفذ فى شركة تتلاعب بالسعار

magic777
07-28-2012, 16:56
بصراحه طبعا اخي ده احسن ميزه في المتياتريد واحسن طرق للتداول في السوق ده بس لسه هيا عايزه احترافيه عاليه
وخبره في اختيار نقاط الدخول والخروج ودي مش سهله وعايزه تدريب كتير للتوصل الى هذا المستوى

عزبز 18
07-28-2012, 16:59
السلام عليكم نعم وضع بعض الاوامر المعلقة في الفوركس في بعض الاحيان نربح كثير من النقاط من هده الاوامر المعلقة انا عن نفسي استعمل هده الاوامر كثيرا في تداولي في الفوركس و الحمد لله حققت ارباح كبيرة منها

asmoshaa2012
07-28-2012, 17:41
الاوامر المعلقة بالنسبالى توفرلى الكثير من الاوقات حيث اننى اقوم بالتحليل ومن ثم اضع نقاط لبدء الصفقات ونقاط اخرى لانهائها والكثير من النقاط التى تمكن الصفقة من السريان فى المسار الطبيعى دون تدخل منى وهذا مناسب كثيرا لى فبالتالى الاوامر المعلقة هى نعمة بالنسبة لى

HOUSAMMI
07-28-2012, 17:46
بالعكس دى اضافت الى سوق الفوركس ميزة مهمة جدا
انك مش لازم تبقى موجود طول الوقت بالسوق

وهى مفيدة فى نظرى

mohamed1happy
07-28-2012, 17:49
لا طبعا الاوامر المعلقة دي مهمة جدا ونعمة كبيرة
لانك مش شرط تكون قاعد قدام الجهاز عشان تعمل صفقو ان تحلل بس وتحط الامر المعلق وتسيبه وتناااااام

adamnb1
07-28-2012, 17:51
السلام عليك اخي انا شخصيا اضن انها ممكن تكون في كلتا الحالتين ممكن تكون نعمة ان كان المتاجر خبير فهو يستطيع الحليل
والتوقع اما ان كان مبتدئ فانها نقمة عليه

kanzsea
07-28-2012, 17:58
وضع الاوامر المعلقه لتتقعل عند الوصول للنقاط المتوقعه دا بيكون حسب الطريقة اللى انت بتتعامل بيها وبتكون متاكد منها وجربتها اكتر من مرة اكيد بتكون نعمة وخصوصا لو كنت مش متواجد اتناء الوصول للنقاط المحددة

nrgslawi
07-28-2012, 18:04
نعم هذه الطريقة احسن لاننا ندخل بها السوق في الوقت الذي نريد وفي اغلب الاحيان تكون توقعاتنا سليمة

safiforex
07-28-2012, 18:12
وضع الاوامر المعلقه لتتقعل عند الوصول للنقاط المتوقعه دا بيكون حسب الطريقة اللى انت بتتعامل بيها وبتكون متاكد منها وجربتها اكتر من مرة اكيد بتكون نعمة وخصوصا لو كنت مش متواجد اتناء الوصول للنقاط المحددة
نعم صحيح هذا ن فالاموامر المعلقة بيكون لها نتاءج جيدة ، انه لما يعملها الواحد على قناعات تحليلية محظة
و ممكن ان تتفعل في وقت لا يوجد فيه الواحد في السوق و بهذا فان لها دور كبير في النجاح

kero
07-28-2012, 20:43
انا تعاملى مع الاوامر لمعلقة قليل جدا
لان بشتغل سكالبنج وبدخل الفرصة فور تكونها على الشارت

salah.bmw
07-28-2012, 21:37
بصراحة العمليات المعلقة والاهداف الاوتوماتيكية هي نعمة كبيرة
لكن لا ادري لماذا انا دوما لست موفق بها دائما عندما اضع امرا معلقا يجب ان اخسر مع العلم انو بيكون تحليلي صح

mido
07-28-2012, 22:24
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

uventene
07-29-2012, 01:03
الاوامر المتعلقه ليست نقمه ويجب درستها جيدا لتفادي الاخطاء والعمل علي ظروف هذه الاوامر

sunlight
07-29-2012, 01:09
والله انا اعانى هذه الايام من عدم تفعيل الاوامر نهائيا مش عارف دا من عندى ام ما الخطأ كل ما افعل امر يقولى لازم يكون 3 نقاط من السعر الحالى يعنى مقدرش احط اى امر ابعد من 3 نقاط يا ريت حد يقولى الحل ؟

thepeaceman
07-29-2012, 15:35
السلام عليكم الاوامر المعلقة من الخصايص الرائعة التي توفرها منصات الداول و تغنينا عن الجلوس امام شاشة الحاسوب و انتظار السعر ليصل الى نقطة محددة لننفد الصفقة سوء بيع او شراء

السلام عليكم اخي الصراحة الاوامر المعلقة من افضل الامور التي احبها فهي تخليك تقوم باعمال اخرى
فقط حدد النقطة المطلوب و الهدف و الامر وقف الخسارة و ابتعد و كلك على جنب الراحة تحياتي

لذلك هي نعمه جميله وتنفعنا كثيرا جدا وكم من الاوقات كنا نحلل ونضع الاوامر ونذهب لحال سبيلنا وعند عودتنا نرى المنصه وهي تزهو باللون الاخضر المبهج ومرات قليله الضوء الاحمر وكله ارزاق من رب العباد

hunlion
07-29-2012, 15:47

الحل الوحيد هو

امتعوني بارائكم
فهي حقا تسعدني

لكل طريقة عيوبها و محاسنها و أظن أ، الإعتماد على الأوامر المعلقة و إتقان إستراتيجية تعتمد عليها أمر سيكون في غاية الروعة
فهو يجنبك البقاء أمام الشارت لمدة طويلة و يمكنك من الدخول من مناطق جيدة
تحياتي

power8
07-29-2012, 15:59
بالنسبة لي انا افضل الدخول بالاوامر المعلقة وهي نعمة لي
لانني احلل واضع الهدف وبعد مدة تفتح الصفقة في النقطة التي اريد حتى ولو لم اكن امام الحاسوب

aid alkholi
07-29-2012, 16:01
نعمه طبعاً بس لا تغنى عنك فانت العقل المدبر

Rami
07-29-2012, 16:01
انا اعتقد ان الاوامر المعلقة مفيدة جدااا جدااا
وانا شخصيا استعملها بكثرة فى المتاجرة
تحياتى لك

deadlyfox
07-29-2012, 16:03
بصراحه انا لم اتعامل بالاوامر المعلقه الى الان ولكنى قرأت عنها كثيرا
وهى ميزة كويسه جدا للى ممكن يكون مش بيقعد قدام الشارت او اللى بيتوتر بسرعه

mohamed saad
07-29-2012, 16:11
اعتقد انها ميزة مفيدة وان كان ليس من الضروري ان اختار بين وضع الاوامر المعلقة او الدخول ماركت فالموضوع من وجهة نظري حسب حالة السوق فمن الممكن ان اكون امام الشار واريد ان ادخل من نقطة معينة ويكون وقتها السوق سريع فيأتي للنقطة ثم يطير ووقتها لن الحق بالدخول وفي هذه الحالة اكون بالفعل محتاج للامر المعلق وقد اكون خارج المنزل واعلق الامر ولا يتفعل ويحتاج وقتها الدخول ماركت فالامر حسب حالة السوق

magic777
07-29-2012, 19:36
اعتقد انها ميزة مفيدة وان كان ليس من الضروري ان اختار بين وضع الاوامر المعلقة او الدخول ماركت فالموضوع من وجهة نظري حسب حالة السوق فمن الممكن ان اكون امام الشار واريد ان ادخل من نقطة معينة ويكون وقتها السوق سريع فيأتي للنقطة ثم يطير ووقتها لن الحق بالدخول وفي هذه الحالة اكون بالفعل محتاج للامر المعلق وقد اكون خارج المنزل واعلق الامر ولا يتفعل ويحتاج وقتها الدخول ماركت فالامر حسب حالة السوق
هو مع المتاجر المحترف مش هتفرق كتير انه يحط الاوامر ماركت او باستخدام الامر المعلق لانه في كلا الحالتين بيكون محدد
هيدخل منين ويخرج منين ودارس خطواته جيدا على حسب طريقه عمله

زيزو
07-29-2012, 21:49
اكيد الاوامر المعلقة مفيدة جدا
في توفير الوقت واستغلال الفرص
وتحقيق الاهداف والارباح
بالتوفيق اخي الكريم

no1forex
07-31-2012, 09:47
احيانا بشتغل عليها وهيا نعمه كبيره بس سعات مش بتتفعل + كمان الشغل بتركيز افضل منها بس احيا نا بنسخدمها وهيا مفيده للمحترفين جدا

silver
07-31-2012, 09:49
الاوامر المعلقة هي افضل ماوجدت

اذ بالامكان ان اضع الامر واذهب في حال سبيلي

ولوا لا الاوامر المعلقة لجلسنا اما الجهاز لساعات لذالك هي نعمة

hussaina2008
07-31-2012, 09:56
والله يا اخي الكريم انا شوفها ممتازة وهي نعمه وليست نقمه اخي الفاضل
انا اشوفها انها ميزه حلوه جدا يعني تبينا نقعد اكثر وقتنا على الشاشة كان نندمر وصحتنا تروح فيها واهم شي عيونها تخلص خلاص ماتبقى فينا عيون فانا اشوف انها نعمة كبيره جدا تقبل مروري اخي الكري ودمتم برعاية الله

KOGI
07-31-2012, 15:32
بالطبع يا اخى الكريم الاوامر المعلقة هى نعمة وليست نقمة عالاطلاق
خصوصا للناس اللى مش فاضية تتابع شغلهم عالفوركس باستمرار

thepeaceman
08-04-2012, 16:12
اكيد الاوامر المعلة مميزة جدا
لا تضمن ظروفك لشخصية

اعتقد انها لها اهمية كبيرة مثل ما قال الاخوة
من منا يستطيع ان يواظب ليل نهار على الشاشة دون ممارسة حياتة

نحمد الله انها موجوده ولذلك هي مهمه جدا لاكثرنا ولك لانها توفر لنا الفرصه الذهبيه بتحليل الشارت ومن ثم وضع وتعليق تلك الصفقات وبالتالي نذهب الى اعمالنا او ظروفنا ونجد انها تفعلت وحققت اهدافها سواء كربح او خساره المعم تحقق ما كنا نبغي ونريد
ولكننا لم افهم ماذا عن عيوبها وانها تتاخر ارجو التوضيح اذا تمكنتي

light
08-04-2012, 16:30
انا اغلب الاحيان اقوم بالتحليل و افضل الدخول في النقطة القوية فلا انتظر حتى يصل الزوج الى تلك النقطة بل اقوم بوضع الاوامر المعلقة و اخرج من البيت لمشاغل اخرى

theshadow1
08-04-2012, 16:32
من وجهة نظر الاوامر المعلقة هيا نعمة جامدة جدا لمن يعرف كيفية استخدامها .. فهيا سلاح قوي جدا .. بشرط تيك بروفت واستوب لوس

osama shaban
08-04-2012, 16:33
الاوامر المعلقه عن تجربه هي جيده للغايه وافضل من انتظار السعر والعوامل النفسيه بصفه اساسيه من حيث التسرع والطمع
المفروض تحلل فني جيد وتحط الامر المعلق والتاك برفت والاستوب لوس وتغلق الجهاز
في مشاكل في الاوامر المعلقه انها ممكن ممتفعلش او يكون وقت خبر قوي ولانضمن ماذا سيحدث

ngm el forex
08-04-2012, 16:36
بالطبع نعمه ولكنها كاي شئ يسئ الفرد استخدامه يتحول لنقمه بالطبع
فعندما ترييد تفعيل صفقه ربما تتسرع بسرعه فتتحقق وانت تكون قد سهرت عليها ولا تستطيع الدخول فيها لانك لم تكن متابع حين ذلك الوقت

abokhaledelmasry
08-04-2012, 16:39

الحل الوحيد هو

امتعوني بارائكم
فهي حقا تسعدني

كما قلت ان كل شخص له طريقته فى التعامل والتجاره فى الفوركس وجميعنا يجب علينا نستغل كل اوبشن فى البرنامج حتى نستطيع تحقيق ربح

ولكن يجب ان ندرس ونتدرب على استخدام كل اوبشن مثل الاوامر المعلقه حتى نستغلها جيداااااااااااا

safiforex
08-04-2012, 16:51
بالطبع يا اخى الكريم الاوامر المعلقة هى نعمة وليست نقمة عالاطلاق
خصوصا للناس اللى مش فاضية تتابع شغلهم عالفوركس باستمرار

الاوامر المعلقة هذه زي الفوانيس التي نعلقها في بوتنا لكي تنيرها
فهي كذلك لانه بتكون جيدة في الصفقات و انها بتعمل صفقة باكبر نقط ممكنة ، و هذا لا بد له من تحليل جيد و محكم

hesham1046
08-04-2012, 16:53
نعمة طبعا لية الانك انت بتشوف وتحدد السعر اللى هايبط فية ومنها تقدر تشترى عند الارتداد

nadir21
08-04-2012, 16:57
اذا كنت تستطيع متابعة التحليلات الفنية او التحليلات الاساسية يمكن ان تضع صفقات معلقة او ما يسمى بالصفقات المؤجلة وتنتظر وصول السوق الى سعر معينة وتقوم بالبيع او الشراء
و حسب تتبعي لطريقة ادارة الصفقات تتوقف على خبرة كل واحد ومدى متابعته للسوق لكن بشرط ان تحدد هدفك من الصفقة

أسكبيد
08-04-2012, 17:07
طبعا ميزة رائعة لأنها بتقوم بالنيابة عنك بتنفيذ الصفقات لو انت مش موجود
انا اوقات بستخدمها بس اكتر شغلي على الماركت

mohamedlee
08-04-2012, 17:11
قبل وضع الاوامر المعلقة يجب عليك اولا التحليل الفنى ورسم التريندات بدقة شديدة جدا على فريم 4 ساعات
ثم تحاول تنظر الى الاخبار الاقتصادية وتلاحظ على الشارت ارتداد السعر كام مرة من المنطقة الذى يتحرك بها
ومنها سوف تجد انه يحاول بقوة الارتداد ولكن يواجه اما منطقة دعم قوية جدا او منطقة مقاومة قوية وفى حالة استقرار السعر
عند الدعم اذا فالسعر يحاول كسر الدعم والمزيد من الهبوط والعكس ومنها سوف تضع اوامر معلقة

ahmed
08-04-2012, 17:12
طبعا ميزة رائعة لأنها بتقوم بالنيابة عنك بتنفيذ الصفقات لو انت مش موجود
انا اوقات بستخدمها بس اكتر شغلي على الماركت

هيه ميزة كبيرة يا اخى م هذا السوق ولكن عند استخدامها بشكل مستمر تظهر عيوبها
فى انها احيانا كثيرة بيكون الدخول ماركت افضل من الامر المعلق لعدم فوات الفرصه بنقاط قليله جدا لا تذكر

BRUFEN
08-04-2012, 17:31
فعلن الاوامر المعلقه هي أفضل طريقة لبعض الإستراتيجيات او التحليلات وخاصه عندما يتم تحليل عمله معينه لمحاولة إيجاد نقطة دعم او مقاومة قوية وتكون بعيده عن السعر
وخاصه إذا كان السعر قد يأخذ وقت للوصول لها وقد اكون بعيد عن الجهاز وخاصه بأنني بوضع هذا الامر المعلق فبكل تأكيد لأكون بدخولي لصفقة من منطقة قوية تعتمد على تحليلي
وبنفس الوقت ليكون الأستوب قريب من دخولي وهذا يختصر علينا الكثير سواء في الربح او ضرب الأستوب لا قدر الله

adam
08-04-2012, 17:33
الاوامر المعلقة بالنسبة لي هي نعمة يجب العمل دوما على وضع أوامر معلقة اذا كانت غير متفرغ للفوركس مع الالتوام بتحديد الستوب لوس حتى لا يعكس عليك السوق وتضبع نقودك أهم شي الدقة عند وضع الأمر المعلق وفقك الله

magic777
08-04-2012, 17:37
اذا كنت تستطيع متابعة التحليلات الفنية او التحليلات الاساسية يمكن ان تضع صفقات معلقة او ما يسمى بالصفقات المؤجلة وتنتظر وصول السوق الى سعر معينة وتقوم بالبيع او الشراء
و حسب تتبعي لطريقة ادارة الصفقات تتوقف على خبرة كل واحد ومدى متابعته للسوق لكن بشرط ان تحدد هدفك من الصفقة

طبعا هنا الاوامر المعلقه هتساعد المحترف في هذا المجال جدا وهتوفر عليه وقت كتير كان بيقضيه في المتابعه
على ما السعر بيروح لنقطته ولكن باستخدام الامر المعلق هنا هو ما عليه الا يحلل كويس ويضع الاوامر المعلقه لصفقاته وبس
وعلى قد خبرته هنا بالسوق هيتحدد النجاح لصفقاته

forex_8
08-04-2012, 17:40
بالنسبالى اعتقد ان الاوامر المعلقة من اهم الطرق لتوفير الوقت الذى قد يحتاجه الكثيرين فى القيام باعمال اخرى ولكنى ايضا اعتقد انها وسيلة مناسبة للتحكم فى مجرى سريان سوق الفوركس حيث اننى من البداية ساكون محدد النقاط التى سوف ابداء فيها التتداول ونقاط الانهاء وبالطبع مقدار الربح وهذا مريح جدا عن الانتظار امام الشاشات طوال الوقت

kingman
08-04-2012, 18:58
بالنسبالى اعتقد ان الاوامر المعلقة من اهم الطرق لتوفير الوقت الذى قد يحتاجه الكثيرين فى القيام باعمال اخرى ولكنى ايضا اعتقد انها وسيلة مناسبة للتحكم فى مجرى سريان سوق الفوركس حيث اننى من البداية ساكون محدد النقاط التى سوف ابداء فيها التتداول ونقاط الانهاء وبالطبع مقدار الربح وهذا مريح جدا عن الانتظار امام الشاشات طوال الوقت المهم فى الأوامر دائما ان يكون المكتاجر قاتدر على التحليل ويقدر يتوقع تحركات السوق على فترات كبيرة يومية او اسبوعية او يمتلك طريقة متاجرة او استراتيجية يستطيع ان يعتمد عليها اعتماد كلى ومن يجيدها اكيد هيرتاح فى هذا السوق جدا

pimo
08-04-2012, 20:07
هيه ميزة كبيرة يا اخى م هذا السوق ولكن عند استخدامها بشكل مستمر تظهر عيوبها
فى انها احيانا كثيرة بيكون الدخول ماركت افضل من الامر المعلق لعدم فوات الفرصه بنقاط قليله جدا لا تذكر

اجل اخي تارة تجد ان دخول السوق مباشرة بامر بيع او شراء خير لك من ان تضع امر معلق لا يصبه السعر بنقاط قليلة او يصبه السعر ويتجه في الاتجاه المعاكس

egypt2012
08-04-2012, 20:09
طبعا نعمه و انا ما زلت الى الان استخدم الاوامر المعلقة فى عملى بالفوركس
حتى لا ارتبط بالجهاز و الشارت طوال اليوم

hichemdz
08-04-2012, 20:10
السلام عليكم

اعتقد ان الاوامر المعلقة لا تختلف كثيرا عن الدخول المباشر في الصفقات . خاصة اذا تمت وفق تحليل سليم واستراتيجية ناجحة .
ويبقى الاهم ان تنظر ما مدى الربح الذي تحققه منها .يعني لا تستمر في العمل بها اذا كنت ترى انها لا تحقق اي ربح يذكر.

alaoui11
08-04-2012, 20:12
اهلا اخي العزيز اتمني ان تكون بخير الحقيقة لا اعتمد علي الاوامر المعلقة بل اعتمد علي نفسي اولا و اخيرا
و اتمني لك كل التوفيق ايضا في الربح ان شا الله

noureen
08-04-2012, 20:17
طبعا نعمه و هى كتير مفيده بس المهم تكون مبنيه
على اساس صحيح يعنى يكون تحليلك صحيح بعدها
اعمل الامر المعلق و توكل على الله

husamart
08-04-2012, 20:23
الاوامر المعلقة جيدة لمن يستطيع التعامل معها فهي توضع عند قمم او قيعان او مقاومات او حد فايبو لضمان اكبر عدد ممكن من النقاط ومن يستعملها جيدا يستفيد منها

basom59
08-05-2012, 14:08
اعتقد ان الاوامر المعلقة من افضل الاشياء في السوق لانها تمنحك مزيد من الراحة والاسترخاء واعتقد انها نعمة مش نقمة وخاصة بقى وقت الاخبار رائعة

elkorashe
08-05-2012, 15:16
اكدي طبعا ليها ميزتها فانت باستخدامك السلم لهذه الاوامر تستطيع تحقيق ارباح وانت غير متواجد داخب السوق ودى مزة كويسة جدا شرط انك تستخدمها بشكل صحيح وتصدق توقعاتك كاملة

hend
08-09-2012, 14:50
هيا برضو ليها لامخاطرها عشان كدا الواحد بيوقل لازم الحذر وانت بتتعامل فى الفوركس فلابد من
التعامل فى وجود نوع من الخوف والقلق بعض الشى حتى لا يتمرجن الحساب

king
08-09-2012, 14:56
اخى اكيد الاوامر المعلقه مهمه ايضا فى بعض الاحيان يكون هناك توقع معين وهذا التوقع يلزم امر معلق وعندما يحدث التوقع فعلا يعمل هذا الامر ويكون ذات فائده للمتاجر فى السوق اكيد ويعمل على الوصول الى الهدف الاساسى فى السوق وهوا الربح

Shady Moustafa
08-09-2012, 15:01
الاوامر المعلقه مش معناها ان كل اللى يستخدمها يكسب وانها حاجه مضمونه لان السعر ممكن يفعل الامر وبعدين يضرب الستوب وبعدين يوصل للهدف اللى كان المفروض يوصله فالحكايه كلها بتعتمد على الاستراتيجيه اللى الواحد حيتاجر بيها سواء كانت اوامر معلقه او صفقات تنفيز سريع المهم الطريقه تكون مميزه ومستهلكتش كتير قبل كده ومش مشهوره هى اللى حتلاقيها ناجحه

talal
08-09-2012, 15:21
من اهم خطوات الربح هو وضع اوامر معلقة لصفقاتنا
لانني لاحظت انني اربح من الاوامر المعلقة اكثر مما اربحه بالدخول المباشر
وكذلك الاوامر الملقة مريحه جدا وتتطلب مجهود او تعب او متابعه
فقط ضع الامر المعلق وضع هدف وستوب

themaxprofit1
08-09-2012, 16:21
انا بحاول اجمع اكبر قدر من المعلومات عشان اقدر اتوالص مع الاعضاء باشكل الفعال واتمنى ان اقدر افيد واستفيد من المواضيع ال بتناقش فى مجال الفوركس

mezo love
08-09-2012, 16:24
فهى حسب تعاملك فأعتقد انها م وقت لاخر تعتبر نعمه و ف ىوقت اخر تعتبر نقمه

magic777
08-09-2012, 18:20
اخى اكيد الاوامر المعلقه مهمه ايضا فى بعض الاحيان يكون هناك توقع معين وهذا التوقع يلزم امر معلق وعندما يحدث التوقع فعلا يعمل هذا الامر ويكون ذات فائده للمتاجر فى السوق اكيد ويعمل على الوصول الى الهدف الاساسى فى السوق وهوا الربح

هو الامر المعلق بيفيد المتاجر فيه انه بيوفر عليه متابعه السعر حتى يصل للنقطه التي يريد ان يفتح صفقته منها
ودي ميزه جيده جدا لمن ليس لديه التفرغ للمتابعه وعنده عمل ميداني او دراسه
فهنا كل اللي عليه يحلل ويضع الاوامر المعلقه والاهداف والاستوبات وبس

mido75
08-09-2012, 18:25
الاوامر المعلقة ميزة كبيرة و تعتبر نعمة بالطبع لا نقمة لانك تستطيع ان تضع اوامر الشراء او البيع طبقا لرؤياك الفنية و دون اى ضغوط بل وفى نفس الامر تضع الستوب لوز و التاك بروفت و لا تحتاج للجلوس طويلا امام شاشة التداول

White Knight
08-09-2012, 18:30
هى نعمة خصوصا للاشخاص الذين لديهم مجالات اخرى مثل وظيفة اساسية له
ولكنها نقمة للمتفرغ للقوركس فهى تعتير مملا بالنسبة له

hamid_aada
08-09-2012, 18:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكلتي هي انني مازلت مبتدئ لايمكنني اعطاء راي في الموضوع وشكرااااا

ROTARY28
08-09-2012, 18:48
السلام عليكم
اعتقد بان طريقة التداول هي التي تحدد هذا
فحسب استراتيجيتي اذا ظهرت لي فرصة عند نقطة لم صلها السعر بعد فاني اضع الاوامر المعلقة
اما اذا تحققت الشروط على فرصة فورية فاني ادخلها ماركت

Rami
08-09-2012, 18:50
الاوامر الممعلقة ممتازة فى التجارة وبرنامج التداول
فهى تعفيك من الانتظار الممل للسعر الى ان يصل للمكان الذى تريده
تحياتى لكم

safiforex
08-09-2012, 18:51
هى نعمة خصوصا للاشخاص الذين لديهم مجالات اخرى مثل وظيفة اساسية له
ولكنها نقمة للمتفرغ للقوركس فهى تعتير مملا بالنسبة له

لا اخي الكريم فهي ليست كذلك بالنسبة للمتفرغ
في اناس بتعرف كيف تتعامل مع الاومار المعلقة بتضعها في نقطها الحساسة و بالفعل فيرتد السعر منها و بيحققوا اعلى النقط
الناس دي لا تعلب فهي تتداول بذكاء و باجحنترافية كبيرة

aladdensima
08-09-2012, 19:08
لكل اسلوب وطريقه ايجابياته وسلبياته وبحكم اننا جميعا بلا استثناء مبتدئين في الفوركس مهما حققنا من ارباح فاننا نحتاج للتعلم اكثر واكثر ليس الموضوع طريقة الاوامر ولكن المهم المعلومات والخبره التى لديك لتختار الامر هل هو سيكون معلق او ستقوم بالمتاجره امام الشاشه صدقني اذا كنت تثق من معلوماتك هتاجر وانت متكتف ومغكض والسلام ختام .

ahmedyousef33
08-09-2012, 19:14
الاوامر المعلقه هى نعمه لانها فى صالح التاجرتوفر عليه الوقت والجهد ومتابعةالسعرحتى يصل الى ما يريد

Rami
08-09-2012, 19:22
لكن انا لا انصح المتاجرين ان يضعوا الاوامر المعلقة من اماكن
ضعيفة بل يجب ان تختار بدقة مكان الامر المعلق
تحياتى لكم

marou49
08-09-2012, 19:29

الحل الوحيد هو

امتعوني بارائكم
فهي حقا تسعدني

أدعم كل ما قلته
يالنسبة لي أنا أول تجربه جرربتهاا للأوامر المعلقه فاستنتجت بض الشيء ممكن أ،ها تربحك كما أنها تخسرك ففي الخسااره ممكن المؤشر يكسر النقطه اللي حطيتها انت اللي دخول و يبقى مستقر عليها لمده ( يبقى في نفس المبلغ ) و بعدهاا يبدأ بالهبوووط و هنا تكون خسرة دون ربح كما أنه ممكن تربح نسبه يكسر نقطه دخولك و بعدها بصعد و تغلق الصفقه لما يتحقق الأمر للإغلاق

safiforex
08-09-2012, 19:33
لكن انا لا انصح المتاجرين ان يضعوا الاوامر المعلقة من اماكن
ضعيفة بل يجب ان تختار بدقة مكان الامر المعلق
تحياتى لكم

هذا اكيد اخي الكريم فالاوامر معلقة ما هي الا اوامر تكون في نقط حساسة جدا
و هذا يعرفه فقط من يتعامل بالتحليل جيدا و يعرف ما يفعل على حسب التحليل و الوقت المناسب لذلك

Noah
08-09-2012, 19:34
الاوامر المعلقة هى نعمةى بالتاكيد ولا شك ان هذه الاوامر المعلقة من الممكن ان تكون سهلة جدا ومن الممكن ان يتم الاعتماد عليها فى سوق الفوركس كثيرا جدا لانها اسهل من الاعتماد على الاوامر الفورية

saramoza
08-09-2012, 19:36
نعمة طبعا ان يكون فى شركات مخصصة بس بردو الانترنت احسن واسرع ومتواجد فى كل بيت مصري وعربى يعنى ممكن الشركات تكون طالبة شروط انما الانترنت هتلاقى المنتديات بتعمل حساب وتشترك بس

nada
08-09-2012, 23:32
هذا اكيد اخي الكريم فالاوامر معلقة ما هي الا اوامر تكون في نقط حساسة جدا
و هذا يعرفه فقط من يتعامل بالتحليل جيدا و يعرف ما يفعل على حسب التحليل و الوقت المناسب لذلك

ويجب عليك التعود على هذه الطريقة
لانك تدرس الصفقة جيدا حتا تحدد نقاط حساسة و دقيقة
ودخولك مدروس جيدا
وتزيدك خبره بتاكيد

علاء بدران
08-09-2012, 23:35
السلام عليكم
الاوامر المعلقة نعمة ب الطبع مع ان فى بعد الاحيان تعطينا نقاط قليلة ولكن
هيا ب الطبع افضل من الحاسوب

MrDeloma
08-10-2012, 07:10
اخي هي في بعض الأحيان جيده بالنسبة للمتاجرين الدي لا يكون لديهم الوقت
و بعض الأحيان تكون غير مناسبة ، فيكن تغير رأيك

mr.mido
08-10-2012, 08:22
الاوامر المعلقة قد تكون نعمة وقد تكون نقمة وذلك بحسب التحليل الفنى الجيد
فقد تؤدى الى خسارة وقد تؤدى الى مكسب
حسب التحليل

simo patrik 9
08-10-2012, 08:23

simsimou213
08-10-2012, 08:26
شوف أخي الكريم إذا كان الأمر معلق حط معه نبريد دائما أو أمر معلق معاكس لاتجاه الصفقة يعني لاقدروابتعد السعر راح تكون عندك ربج =خسارة

mannon
08-12-2012, 10:55
السلام عليكم في الحقيقة الاوامر النعلقة بتوفر الجهد والوقت على التاجر يعني مفيدة لذلك نعتبر ها نعمة

والله يباشا انا معاك فى الراى دة ومش شايف ان الاوامر المعلفة لها عيوب عشان نقول عليها نقمة اصلا ، لانك لو متفرغ خلاص مش هتسخدمها لكن لو مش متفرغ فهى الحل الامثل لك

sharkawy
08-12-2012, 11:09
بالتاكيد يا اخي الاوامر المعلقه نعمه ووجودها هام جدا

فبعد التحليل تضع صفقتك عند مكان معين مما يساعد علي توفير الوقت

elking
08-12-2012, 11:24
اكيد نعمة وميزة كبيرة فى عالم الفوركس بكل تاكيد ويجب ان نتعلم كيف نعمل على الاوامر المعلقة بالتاكيد

smarteng99
08-12-2012, 11:41
الاوامر المعلقة اعتقد انها افضل من الاوامر الحالية لانها تكون قائمة علي استراتيجية معينة وذا تحقق الامر فمن الممكن ان يتحقق الهدف

mahfoudh
08-12-2012, 11:42
هذه من الميزات الرائعة التي توفرها شركات الوساطة

يعني هذا بدل متبقى امام الشارت و انت جالس ضع الامر المعلق و روح

وخليه على ربنا بناء على تحليلاتك

العوامى
08-12-2012, 11:53
ان الاوامر المعلقة لها اوقات معينة وهى عندما تتمكن من السوق تماما وتعرف اين تضع الامر ولماذا
لان الرؤية بالعين تفرق حيث ان الفوركس سوق عنيف شديد التشكل والتلون الا لمن اتقن لغته وعرف خباياه

fxfx
08-12-2012, 18:07
اكيد خاصية مفيدة جدا لان مثلا لو انا هخرج او هكون مشغول عن الفوركس باي شئ ومتوقع وصول السعر لسعر كزا وعاوز ابيع او اشتري مش هفضل مستني قدام الشارت لحد مايوصل للسعر ده فده بيوفر جهد ووقت كتير

sami
08-13-2012, 18:23
أعتقد أن الأوامر المعلقة هي نعمة إذا ما حللنا الزوج الذي نتداول عليه جيدا،و قمنا بالدخول من مستويات قوية و في إحتمال كبير أن الزوج يرتد منها لعدد كبير من النقاط،و هي نقمة إذا قمنا بالدخول من مناطق عشوائية لا تشكل لا دعوم و لا مقاومات،أو من مستويات ضعيفة جدا،ممكن السعر يخترقها بسهولة كبيرة

moselm2011
08-13-2012, 18:26
لمن يحسن استخدامها فى بالطبع تكون نعمه وعلى ما اعتقد هناك الكثير وهم الاغلبيه ممن يتعاملون بالاوامر المعلقه

amyou
08-13-2012, 18:31
ماهي الاوامر المعلقه و ما علاقتها بالفوركس و بالمنتدى
المرجو الشرح إن كان ممكن ذلك

gamal
08-13-2012, 18:32
السلام عليكم انا من وجهة نظري بالفعل نعمة عظيمة
وانا كويس بطريقة رقمية ونا شغال عليها واللة يوفق الجميع

thepeaceman
08-13-2012, 21:17

هي نعمة طبعا خصوصا للي غير متفرغ للفوركس انه مثلا بيروح شغل او مدرسه فبيحط الامر و يبروح يشوف حاله
و برده بتنفع في استراتيجيات معينه بتعتمد علي الاوامر المعلقه

تنوعت الاسباب والهدف واحد وهو الاتفاق بان الاوامر المعلقه من افضل واجمل ماحصلنه عليه من شركات التداول لانها توفر لنا الوقت بتحليل الشارت واختيار المناطق المحتمله لتنفيذ الصفقه وبالتالي وضعها او تعليقها واذا وصلت الى تلك النقاط تنفذت ونحن غير موجودين ونجني ثمار ما عملنا ونحن بعيدون

abofeasle
08-13-2012, 21:19
هى كويسه جدا ولكن فى بعض الاجيان مش بتتفعل بسبب فرق النقاط ولكن الماركت دوما افضل وبيكون مضمون اكتر اخى الكريم

rose089
08-13-2012, 21:38
الأوامر المعلقة هي ميزة مفيدة حقا لمنصة التداول يمكننا كسب المزيد من الأرباح شكل التداول لدينا إذا كنا نستفيد من هذه الأوامر المعلقة، وأعتقد تستخدم في الغالب من قبل السماسرة الأوامر المعلقة

safiforex
08-13-2012, 21:41
هى كويسه جدا ولكن فى بعض الاجيان مش بتتفعل بسبب فرق النقاط ولكن الماركت دوما افضل وبيكون مضمون اكتر اخى الكريم

هو فعلا اخي الكريم ممكن ان يعمل الواحد امر معلق من نقطكة و ان السعر لا يصل اليها
و هذا ان ذل فانما يدل على قوة النقطة المذكورة ، و يمكن حينها الغاء امر النقطة هذه و التفكير في نقط مغيايرة و قريبة منها

elmirmajid
08-13-2012, 21:42
اه اخي الكريم الاوامر المعلقة من اهم الاشياء التي تميز المنصات التداولية ومن اهم الفوائد بتاعها انك تغنيك على الجلوس امام الشارت اطول مدة ممكنة فانا في الاول لما كان وقتي كتير وكنت اقعد امام الشارت اكبر مدة كننت اعمل صفقات مباشر وكنت انتظر الاهداف تم اقوم بغلقها يدويا لاكن بضيق الوقت انا الان استعمل الصفقات المعلقة واحدد الاهدا وان شاء الله انا اربح الكتير من الصفقات دون العناء في مراقبتها موفق

forrex
08-13-2012, 21:42
في الواقع الاوامر المعلقة لها دور هام في التخفيف من الخسارة وانقاذ الحساب من المرجنة
ولكن اتقان كيفية استخدامها من توقيت جيد ومكان مناسب وقيمة دقيقة بيقى أكثر أهمية

AMANI
08-13-2012, 21:45

الحل الوحيد هو

امتعوني بارائكم
فهي حقا تسعدني

استعمال الاوامر المعلقه من عدمه او المتاجره بشكل عام يتوقف على مدى تمكنك من التحليل الفنى

saralg15
08-13-2012, 21:45
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا اوافق الاخوة الكريم فيما قالو فمن منا يستطيع الجلوس امام الشاشة 24 ساعة
نعمة كبيرة صراحة و هذا من وجهة نظري طبعا

joudi10
08-13-2012, 21:49
نعمة و نقمة في نفس الوقت فقط يجب كيفية الاستعمال

jamalsale
08-13-2012, 22:11
اضن ان الاوامر المعلقة ميزة ممتازة في الفوركس
فهي تساعد على العمل في الفوركس دون تدخل مباشر

twaslpro
08-13-2012, 22:46
الاوامر المعلقة هي نعمة في حق الاشخاص الذين يملكون خبرة جيدة بلفوركس وبالتداول وبهذا يمكنهم من المتاجرة وهم غير موجودين وبهذا يمكنهم تحصيل وكسب كثير من الاموال وتحقيق ارباح كثيرة وهذه هي غاية الانسان من الفوركس وهي السبب في ميل كثير من الناس الى الفوركس

mahmoudemam
08-13-2012, 22:48
انا شخصيا اضن انها ممكن تكون في كلتا الحالتين ممكن تكون نعمة ان كان المتاجر خبير فهو يستطيع الحليل

derfcase
08-13-2012, 23:19
هي جيدة جدا اخي الكريم
thepeaceman
و بالفعل هي نعمة اذا استطعت استخدامها جيدا ووظفتها لصالح صفقاتك بضبطها بحيث توافق حركتها حركة اتجاه السوق
و لكنها علي النقيض من ذلك - فهي نقمة اذا ما اسئت استخدامها و كانت هذه الاوامر ما قمت بوضعها الا ليقوم السوق بضربها ثم يسير عكس اتجاهها

بسمة الحياه
08-15-2012, 20:46
شكرا لك اخي الكريم لانك لفت انتباهي لامر لم الاحظه من قبل
ذلك انني الان في عطلة و كنت افكر في طريقة استطيع العمل بها و انا غير موجودة
فهلا افدتموني اكثر عن كيفية القيام بالاوامر المعلقو ما الذي يتطلبه الامر
من فضلكم

الماهر
08-16-2012, 00:13
انا مبتدىء ومتابع للردود حتى استفيد من هذا المجال

بس سمعت ان الصفقات المعلقة لها فوائد كثيرة للكسب

samiam2012
08-16-2012, 00:23
انا مش بتعمال بالاوامر المعلقة خالص ومش عارف اذا كانت كويسةولا لا انا بشتغل اسكالبينج

amrx3
08-16-2012, 04:19

Osama
08-16-2012, 04:24
نعمه والى يكرها يعمى
بس تكون عارف بتعمل ايه
ديه اهم شئ فى السوق
وتبعدك عن الشد العصبى
الى اكيد
مع المتابعه والجلوس خلف الشاشه بالساعات
حيأثر على قراراتك

islam96
08-23-2012, 06:09
هي نعمة وأنا أشكر شركات الوساطة اللي بتوفرها
أكيد هي تغنيك عن الجلوس أمام الشارت والانتظار إلى وصول السعر إلى النقطة المتوقعة
إنت ممكن تحلل كويس وتعمل أمر معلق وتغلق جهازك وإنت مستريح

shahd
08-23-2012, 08:03
الاوامر المعلقه مثل امر وقف الخساره اعتقد انها فيها منفعه كبيره ومفيده فى الحفاظ على راس المال من الخساره

massary
08-23-2012, 08:33
الاوامر المعلقة تعتبر من الخصائص الجيدة فى هذه التجارة لكنها تحتاج لمتاجر محترف حتى يتوقع وصول الصفقة لهذه اللحظة من النقاط ...فى الحقيقة لم استخدم هذه الخاصية كثيرا لكنى ساعتمد عليها فى المستقبل باذن الله

egypt25
08-25-2012, 04:29
طبعا دى نعمة كبيرة جدا جدا جدا
لانك لما بتحلل تحليل فنى على الشارت
بتحدد مثلا لو السعر اخترق القمة دى يبقى هيصعد مثلا بس انت هتكون نايم مثلا او مش موجود
فتعلق الامر عن النقطة دى

vamoscapitos
08-25-2012, 04:32
نعم هي خاصية ممتازة وهي بالطبع نعمة

وفرصة لنا نحدد الاسعاو وندع السوق يقوم بالباقي ومن هذا نقتصد الوقت

بدل ما تظل ننتطر السعر يصل للمستوى المطلوب نعمل امر معلق

ahmed samir
08-25-2012, 05:32
هى نعمة طبعا بس عند الى مش متفرغ لمجال الفوركس ممكن يكون لدية عمل اخر وبعد العمل الاخر يتداول فى مجال الفوركس وبيعمل استراتجيات معينة فى مجال الفوركس

Evon
08-25-2012, 05:39
الاوامر المعلقه نعمه طبعا لكل التجار فى الفوركس لانها بتتيح الفرصه للتاجر انه ينفذ الصفقه بالسعر الذى يريد دون الحاجه للتواجد فإذا كان التاجر يعمل فى ذلك الوقت فهى تتيح له الفرصه للربح طبعا

elghoul2014
08-25-2012, 06:16
والله هى ميزه مش شرط انك تكون جالس امام الشارت علشان تدخل الصفقه يعيبها انها قد تتاخر قليلا

hesham itch
08-28-2012, 11:56
نظريتى هو ان كل شىء له وجهان احدهما قبيح و الذى يعنى الخسارة او اى امر سلبى والاخر وسيم و الذى
يعنى الربح واى امر ايجابى وبالتالى فان الاوامر المعلقة لها نفس الوجهان وانت الذى تختار ماذا تريد منهما

MAGDY
08-28-2012, 22:20
الأوامر المعلقة .. ممتازة
فقط لمن يجيد التعامل معها
فهى رائعة قبل صدور الخبر بدقيقة أو دقيقتين على الأكثر
تحياتى

mido303037
08-28-2012, 22:35
الاوامر المعلققة نعمة والجميع يفضل استخدامها لانها توفر على المتاجر الجهد وساعات
الجلوس امام الجهاز لحين انتظار السعر المطلوب

Yasmina
08-28-2012, 23:18
اضن أنها نعمة و نقمة في نفس الوقت
، لأنها سلاح دو حدين ،
ممكن السووق يرتد و يتدبدب ، و أنت تعرف انه لازم لا تتاجر في دلك الوقت
و تتاجر و ممكن تخسر

naitsi
08-28-2012, 23:51
السلام عليكم

aladdensima
08-29-2012, 01:15
في الحقيقه بالنسبه للاوامر المعلقه انا لم اجربها ولن اجربها لانى اعتقد ان ظروف السوق قد تتغير من وقت لاخر لذلك انا افضل وضع الصفقه مباشرة عن طريق التحليل الذي اقوم به

daisy
08-29-2012, 01:22
تقريبا كل صفقاتى فعلا بالاوامر المعلقه
وهى نعمه كبيره جدا
تقدر تحلل براحتك وتتخذ قرارك وبعدين تفتح الصفقه على حسب اللى حللته مش السعر الحالى للسوق

hmadi
08-29-2012, 01:33
اخي هي نعمه يعني لو في خبر مهم تحط امر معلق بيع وواحد شراء
عشان تضمن انو الخبر مايكون سلبي واغلب التحليلات بعيده النزر تكون معلقة

ainouna27
08-29-2012, 01:35
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

هي ميزة رائعة حيث تتيح للعضو الالتهاء بحياته الطبيعية لكنها في نفس الوقت يمكن ان تكون نقمة عليه لكن فيها فائدة اكبر فالقعود امام الحاسوب لفترة طويله مضر بالصحة

وفقكم الله

zasd
08-29-2012, 02:32
بصراحه انا لم اتعامل مع هذه الميزه حتى الان
وده بسبب انى متواجد امام الكمبيوتر يعتبر طوال الوقت

بالتوفيق للجميع

kmkm
08-29-2012, 03:01
الأوامر المعلقة هي أحد فوائد الفوركس التي لا يتمتع بها أي شيء أخر، الأوامر المعلقة يمكنها أن تزودك بفرصة أن تنظم عملياتك بحيث تفعل الصفقة آليا

mero
08-31-2012, 21:48
الاوامر المعلقه سواء امر وقف الخساره او جنى الارباح وخصوصا وقف الخساره شىء جيد ويحافظ على حسابك من الضياع

eng/ali
08-31-2012, 21:52
اخى الكريم
اى شىء فى الكون لو احسنت استخدمه سيكون نعمة عليك و اى شىء لاتحسن استخدمه
سيكون نقمة عليك ولذلك اذا احسنت استخدام هذة الاوامر ستكون نعمة

All 4 You
09-01-2012, 01:16
اعتقد أخي ان لها أهمية كبيرة
من منا يستطيع ان يواظب ليل نهار على الشاشة دون ممارسة حياته

konine
09-01-2012, 01:21
الأوامر معلقة جميل جدا و أنا أستعملها في بعض أحيان و بأخص في ص فقات م توسطة أمن
و هي تنهيك عن دخول عشوائي الذي يدمر حساب

eslam2665
09-01-2012, 06:16
الاوامر المعلقة لها مميزات كثيرة
ولكن يجب التفكير والتركيز الاول

sa3idsmp
09-01-2012, 06:20
النقمة اخي هي ان تجلس امام الحاسوب يوم كامل تراقب حركة الشارت

وتتحرك معه كل احاسيسك و عقلك و تلغي قل مواعيدك والتزاماتك

اما مع الاوامر المعلقة تفتح صفقة تحدد هدفك ثم ترحل لتؤدي التزاماتك

amin chakroun
09-01-2012, 06:25
الاوامر المعلقة من افضل الامور التي احبها فهي تخليك تقوم باعمال اخرى
فقط حدد النقطة المطلوب و الهدف
ثم الربح

panda
09-01-2012, 12:03
والله هيا ميزة حلوة جدا لانها ممكن تكون مهمة للمبتدئين واللى

مش بيقعدو كتير قدام الشارت

Shawky Farag
09-01-2012, 12:43
طبعا منتهى الأهمية
ولكن يجب إحسان استعمالها
ولا توضع الأرقام أعتباطا
ومن بات يحسب كل شئ
أصبح مطمئنا لغده

lala
09-03-2012, 01:23
من وجهه نظرى ارى ان الاورامر المعلقه هى نعمه كبيره وميزعه للذين يتاجرون فى الفوركس ولديهم عمل اخر
بدل من الانتظار لساعات طويله فهى تقوم بدورها عن طريق فانت تعطيها الاوردر عند النقطه التى تريدها وهذا توفير جيد للوقت

abdellatif2013
09-03-2012, 01:29

kool11
09-03-2012, 04:34
خدمة جيدة ورائعة لا بد منها فلا يمكننا الجلوس طول الوقت أمام الكمبيوتر ومراقبة السوق
فهذا يسبب التوتر وأخذ قرارات غير سليمة

2x1
09-03-2012, 05:12
اعتقد انها نعمة لكن في اوقات بيحصل شيء يقلب موازين الامور وتكون توقعاتك غير سليمة بس ساعتها هتكون فامان مش زي الامر المباشر انتا لو حدث نفس الشيء بتبقي خلاص مش فايدك حاجة تعملها لكن الامر المعلق مبيتنفذش وخلاص

ThE.pRoF
09-03-2012, 07:49
طبعا الاوامر المعلقه بتكون مفيده جدا في بعض الاحيان لكن لازم عند استخدامها دراسة الموضوع كويس و التأكد من صحة التحليل و عدم وجود اخبار قريبه عشان لو الخبر جه و حرك السعر تحرك كاذب الامر بتاعك هيتفتح من غير تحقق التحليل الفني
يعني مفيد للي يستعمله كويس و ضار جدا للي يستعمله بدون تأني

mai5522
09-03-2012, 11:30
اكيد هى ميزة كويسة اوى والكل الحمد لله بيشكر فيها انك مش شرط انك تكون جالس امام الشارت علشان تدخل الصفقه

ayaa
09-03-2012, 11:42
اعتقد ان اهميتها كبيره فما منا يستطيع الجلو س امام الشاشه
24 ساعه متصله
فلقد ينضر كل شيء فيك

dalia
09-03-2012, 12:01
انا تقريبا كل تجارتى بالاوامر المعلقه حتى لو موجوده امام الشارت
بفضل تحديد نقطة الدخول والخروج والاستوب فى التحليل ووضع بيانات الصفقه واختارها امر معلق
دا بيكون مريح اكتر
واوامر الماركت قليل لما بستخدمها

dzabdou
09-03-2012, 15:46
بالطبع أخي
هي نعمة رائعة و أنا أشكر منصات التداول لأنها توفر لنا هذه الخدمة
وأنا شخصيا استعملتها 3 مرات
وكانت النتيجة رابحة في الصفقات الثلاث

Haab
09-03-2012, 15:51
أنا كنت بدور على آراء مش أكتر لأنى لسه مبتدىء و بحاول أجمع أكبر قدر من المعلومات

me4all
09-03-2012, 15:56
والله انا راىى انها مغامرة جامدة جدا

لان اثناء منا معلق الصفقة ممكن يحصل مصيبة كبيرة

زى حوار اليابان اما حصل وكل الصفقات المتعلقة خسرت بلاوى

amr beni ata
09-05-2012, 08:01
والله انا غير مقتنع
لانني احب ان ابدا الصفقه امام نظري و احددو هطذا
الهدف و الستوب و هكذا
لكن هي ميزه

suhao
09-05-2012, 08:09
بالنسبه لي الاوامر المعلقه نعمه يمكنك
من خلالها انتظار السعر ختى ياتي اليك
وان تقتنص الفرصه
ويؤهلك الاوامر المعلقه لاتمام
اشغالك الاخرى دون الرجوع كل دقيقه للجهاز

mahran3d
09-05-2012, 08:21
والله هو مووضع كويس اوى لانك ممكن تكون متوقع ان السعر لو وصل للمنطقة دى يبقى هيكمل فاتجاهه وبتدى الامر المعلق على الاساس دا
وبتجيب فايده كبيره لناس كتير
وانت جربها على حسابك هتلاقى الدنيا ظبطت

LILY SUAA
09-05-2012, 08:41
انا مش فاهمه سؤال حضرتك ممكن لو سمحتو حد يفهمنى الموضوع
ده وربنا يجازيكو كل خير

amera-nada
09-05-2012, 15:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالي
و الله الاوامر المعلقة شئ جميل خصوصا لمن لا يستطيعون الجلوس و المتابعة و لهم اعمال اخرة يجب ان يقومو بها
هذه ميزة تنفع الكتيرين ففي النهاية سوف يجد فوزه او خسارته لاختياره عندما يعود

ahmedgalal
09-15-2012, 12:36
انا عن نفسى اضن انها ممكن تكون
في كلتا الحالتين ممكن تكون نعمة ان
كان المتاجر خبير فهو يستطيع الحليل
والله يوفق الجميع فى السوق

mohamed alalfy
09-15-2012, 13:36
السلام عليكم
الامر المعلق
فى بعض الاحيان يكون نعمه والبعض الاخر يكون نقمه
وذلك على حسب قدرتك على التوقع
واستخدام الامر المعلق
وشكر اله سعيكم

hwida nada
09-15-2012, 13:40
انا ارى انها نعمة كبيرة على كل متاجر واقول ايضا شكرا للشركات على هذه التقنية الجميلة
ولكنى اود من الاخوة الاعضا اللذين يتمتعون بعمل الصفقات المعلقة باحترافية ان يعلمونا كيفية وطريقة العمل بها

4ex
09-16-2012, 20:22

mahmoud1
09-16-2012, 20:24
كل واحد على حسب الطريقة اللى شغال بيها وعلى حسب الاستراتجية يعنى ممكن يكون الاستراتجية اللى شغال بيها بتكون عن طريق الاومر المعلقة وفى استراتجية بتتفعل لايف كل شئ مهم عن نفسى مرات بشتغل الاومر المعلق لما اكون داخل صفقة وعايز اعمل تبريد بعلق الاومر ومرات اوقات الاخبار بعمل اومر معلقة

zedan92
09-16-2012, 20:29
ان المتاجره بطريقة الاوامر المعلقه هي احد طرق المتاجره
ويستخدمها المتداولين الغير متفرغين ولا يستطيعون المراقبه اللصيقه للسوق وهي طريقه جيد على ان تكون متراقه مع اداره ماليه صارمه وسليمه ولا اضن انها نقمه

elkhawaga
09-17-2012, 19:01
ما تسيبش اوامر معلقة
لان انت نفسك اعصابك هتبقى مشدودة
يمكن تكون فى اجازة
او حتى لسه ما جابتش ثمنها

fxmylife
09-17-2012, 19:13
هي في الحقيقة ميزة من الميزات الرائعة والمفيدة لأن هناك من يعتمد عليها عوض استخدام وقف الخسارة خاصة وقت التذبذب في الاسواق

madoxegy
09-17-2012, 19:17
انا عن نفسى لم اعمل بالاوامر المعلقة مطلقا

Didi
09-17-2012, 19:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اظن ان الاوامر المعلقة هي نعمة من الخصايص الرائعة التي توفرها منصات الداول وتقبل من كامل احترامي

حوسام احمد
09-17-2012, 20:54
السلام عليكم
اعتقدت انها مفيدة جدا جدا
ولكن حسب الشخص الذى يستخدمها وتعودة عليها والمامه بها
فهى حقا مساعدة جدا
تحياتى لكم

mahmoud1
09-17-2012, 21:00
ما تسيبش اوامر معلقة
لان انت نفسك اعصابك هتبقى مشدودة
يمكن تكون فى اجازة
او حتى لسه ما جابتش ثمنها

ما هى الاومر المعلقة بتكون بناء عن التحليل الخاص بيك يعنى انت هاتعلق امر بيع او شراء بعد تحديد جيد لنقاط الدخول بعد ما تحليل العملة وكل واحد على حسب خبرته فى التداول وكل واحد بيختار النقطة المناسبة للدخول والهدف والاستوب على حسب رؤية الفنية

mrhero
09-21-2012, 18:24
السلام عليك اخي انا شخصيا اضن انها ممكن تكون في كلتا الحالتين
ممكن تكون نعمة ان كان المتاجر خبير فهو يستطيع الحليل

sharif4
09-21-2012, 18:43
السلام عليكم الاوامر المعلقة من الخصايص الرائعة التي توفرها منصات الداول و تغنينا عن الجلوس امام شاشة الحاسوب و انتظار نعمة طبعا خصوصا للي غير متفرغ للفوركس انه مثلا بيروح شغل او مدرسه فبيحط الامر و يبروح يشوف حاله

bilalkaz
09-21-2012, 18:44
هو الاوامر المعلقة نعمة طبعا خاصة في توقيف الخسارة
لكن يبقى التنفيذ الناقص مع النقاط القليلة والرصيد القليل

loco
09-21-2012, 18:58
ان لا افتح صفقة الا ادا كنت متفرغا لمراقبة اموري امام
الكمبيوتر ويبق لكل واحد طريقته في التعامل مع الامور

djilani
09-21-2012, 19:45
أجمل ما في السوق الأومر المعلقة ليما لها من فائدة
يعني يمكن تعمل الاهداف وستوب وتخرج

ahmedamz
09-21-2012, 19:46
فكرة عمل اوامر معلقة فى سوق الفوركس باسعار مستقبلية فكرة جيدة
واعتبرها انها فكرة مضمونة لجلب الارباح

علاء بدران
09-21-2012, 20:03
الاوامر المتعلقة هيا نعمة لانك قد تمضن انك تكون فاضى
ف الاوامر المعلقة هيا نعمة قد تكون منشغل ب امور اخرى

egypt25
09-21-2012, 20:19
الاوامر المعلقة نعمة بل ونعمة كبيرة بس مش اى حد يستخدمها
فعلا الطريقة دى عبقرية بتقدر تحدد نقاط وحاجات معينة وبيبقى مافيش خوف لانك بتعلق وبتعمل تيك بروفت وستبو لوس مثلا
وتصحى من النوم تلاقى الهدف اتحقق بتبقى جميلة

abdelmouman
09-21-2012, 20:28
انا لا احب المتاجرة بالاوامر اضع الاوامر احيانا فقط لايقاف الخسارة ما يسمى بالهبدج
غير الهيدج لا اضع الاوامر لاني اتاجر في اغلب الاحيان على المدى البعيد

mansourito
09-22-2012, 16:26
انا لا اتعامل بالأوامر المعلقة لأن ليس مضمون ان يسير نفس الاتجاه
فربما يسير شيئ خبر قوي وتتعرض للخسارة

magic777
09-22-2012, 23:00
الاوامر المعلقة نعمة بل ونعمة كبيرة بس مش اى حد يستخدمها
فعلا الطريقة دى عبقرية بتقدر تحدد نقاط وحاجات معينة وبيبقى مافيش خوف لانك بتعلق وبتعمل تيك بروفت وستبو لوس مثلا
وتصحى من النوم تلاقى الهدف اتحقق بتبقى جميلة

وده اكيد لو انت محترف وعارف بتدخل منين الصفقات دي وهتخرج منها منين كده يبقى تقدر تشتغل بالاوامر المعلقه دي عادي جدا
وتكسب كويس منها لكن لو مش محترف مش هتقدر تستفيد منها اوي

dina
09-22-2012, 23:08
طبعا نعمة كبيرة جدا لاننا لا نحتاج ان نجلس امام
شاشة الحاسب الالى ونتوتر اكثر واكثر لذلك افضلها كثيرا

mohamed alalfy
09-30-2012, 01:14
السلام عليكم
اخى الكريم لامو المعلقه هى سلاح زو حدين
حيث انها من الممكن ان تكون ان تكون نعمه ومن
الممكن ان تكون نقمه على حسب دراستك للسوق
وشكر الله سعيكم

mahmoud1
09-30-2012, 01:27
أجمل ما في السوق الأومر المعلقة ليما لها من فائدة
يعني يمكن تعمل الاهداف وستوب وتخرج

هو انت كمان لو دخلت السوق لايف تقدر تحدد الهدف والاستوب وتسيب الصفقة شغاله مع نفسها فكرة الاومر المعلقة انك بتحدد نقطة للدخول لانه انت ممكن عند وصول السعر لنقطة معينه ممكن ما تكون متوجد امام الكمبيوتر عشان كده الافضل انك تعمل امر معلق وتحدد الهدف والاستوب

Mido0o-style
09-30-2012, 01:44
انا اعتبر ان هذا النوع من لاوامر من يستخدمه هو الرابح فى هذا السوق لعدة اسباب لان من يستخدمها هذا يعنى انه حلل السوق و حدد نقاط معينة ليفتح الصفقات منها و هذا هو المتاجر الناجح عكمس من يدخل عشوائيا.

magic777
09-30-2012, 02:20
انا اعتبر ان هذا النوع من لاوامر من يستخدمه هو الرابح فى هذا السوق لعدة اسباب لان من يستخدمها هذا يعنى انه حلل السوق و حدد نقاط معينة ليفتح الصفقات منها و هذا هو المتاجر الناجح عكمس من يدخل عشوائيا.

هو طبعا العمل بالاوامر المعلقه هنا كويس جدا وهيريح المتاجر كتير بس لازم يكون المتاجر عنده خبره
ومحترف ويعرف يختار اهدافه واستوباته كويس وبعد كده يشتغل بالنظام ده

mohamed alalfy
09-30-2012, 02:26
السلام عليكم
الاوامر المعلقه يمكن ان
تكون نعمه وفى نفس الوقت يمكن ان تكلون نقمه
وذالك اذا كنت متى توضعها
ومتى لا توضعها
وشكر الله سعيكم

omran
09-30-2012, 02:41
الاوامر المعلقه انا بشوف انها جيده جدا فى حاله واحده اللى بيتابعها بشكل كبير لان
لو بتابع السوق وحركه الاسهم هتقدر تحدد اذا كنت هتسيب الامر شغال او انك تلغيه
لكن ان كنت غير متابع فقد تكون مضره عليك كثيرا

keko
09-30-2012, 02:47
لا طبعا الاوامر المعلقه بالنسبه لى نعمه كبيره فانا استعين بيها مثيرا من الوقت اثناء التداوال وهذا افضل بكثير
من الانتظار امام الشاشه كثيرا من الوقت وما ينتج عن هذا الانتظار من متاعب فاكيد هى ميزه جيده جدا وانا احب ان استخدمها

shaimaa1
09-30-2012, 03:12
الاوامر المعلقه تعتبر مفيده للمبتدئين خصوصا لانها بتحافظ على راس المال من الضياع

m.o.b
09-30-2012, 03:24
اتعامل اغلب الوقت مع الامور المعلقه فى السوق وبالطبع هى نعمه

moshera
09-30-2012, 03:31
اكيد الاوامر المعلقة نعمة كبيرة لانها توفر لنا المكسب والوقت دون الحاجة الى التواجد فى وقت الصفقة ولكن يجب استخدامها استخدام صحيح للاستفاده منها وهى توفر الوقت لان كثر منا لا يملك الوقت الكثير للتدول والمتجاره واعتقد انها من مميزات الفوركس المهمه

mohamed ramzy
10-06-2012, 17:58
اكيد طبعا نعمة وليها فايدة كبيرة جدا لان انت مش قاعد قدام الصفقة طول اليوم
واحيانا بيكون السوق نايم طول اليوم وبالتالى مينفعش تستنى الصفقة كل الوقت دة
اكيد طبعا ليها فايدة كبيرة ومن غيرها مينفعش التداول

kamola
10-06-2012, 18:53

forex.fee
10-06-2012, 19:02
لا طبعا الاوامر المعلقه دى حاجه جميله اوى وبجد فعلا لا يمكن الاسستغناء
عنها وبجد دى اهم حاجه وشكرا لك اخى الكريم على الموضوع وتقبل مرورى

kamola
10-06-2012, 19:05

aboubakeur_m12
10-06-2012, 19:17
في غالب الاوقات هي نعمة لانها تسمح لك بالتاكد من نفطة الدخول قبل وصع الامر المعلق و تسمح لك بالذهاب على ان تنتظر و صول الصفقة الى نقطة الدخول .

Spiderhoof
10-06-2012, 19:30
والله من وجهة نظري انها نقمة وكبيرة كمان لانها اصلا بتخليك عاجز عن اتخاذ قرار صح

issssou
10-08-2012, 05:38
السلام عليكم
لا طبعا الاوامر المعلقة دي مهمة جدا ونعمة كبيرة
لانك مش شرط تكون قاعد قدام الجهاز عشان تعمل صفقو ان تحلل بس وتحط الامر المعلق وتسيبه وتناااااام
بالتوفيق لك

علاء بدران
10-08-2012, 07:44
الاوامر المعلقة لا هيا نعمة ولا نقمة لا نها تختلف من شخص الى اخر
هناك من يحتاج الى االاوامر الملعقة وتتناسب معة والعكس

willy
10-13-2012, 04:25
هي نعمة لمن لايمتلكون الوقت لكن عيبها فعلا احيانا بتقف على نقطة واحدة ولايتفعل الامر وانا عن نفسي كثيرا ما اضع اوردرات معلقة لضيق الوقت لدي واضع ستوب لوز مناسب لراس مالي ودائما اضع امرين امر بيع وامر شراء فاذا واحد ضرب ستوب الثاني يعوض الخسارة

CoRLeoN300
10-13-2012, 15:44
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك على الموضوع المفيد
تحياتي لك

ososbahar
10-15-2012, 16:34
السلام عليكم
دون شك الاوامر المعلقه نعمه.لانك مش مضطر تفضل قاعد قدام الشارت مستني

بالعربي كده (خترااااااااااع يا كوتش) ههههههه

figo
10-15-2012, 17:02
انا شايف ان الفوركي مش نقمه بس هو الواحد يقدر ينظم وقته ويفضيلوا وقت مخصص ليه ويقدر
انه يشتغل فيه فهو مش نقمه خالص ويا ريت الواحد يقدر يتنيه فيه عالطول

tahirou
10-20-2012, 04:42
السلام عليكم الاوامر المعلقة من الخصايص الرائعة التي توفرها منصات الداول و تغنينا عن الجلوس امام شاشة الحاسوب و انتظار السعر ليصل الى نقطة محددة لننفد الصفقة سوء بيع او شراء.

---------- Post added at 02:42 AM ---------- Previous post was at 02:21 AM ----------

ولكن كل ما يعيبها انها فى احيانا كثيرة لا تتفعل بفارق نقاط قليله لذلك افكر ان اعمل ماركت.

blackknight
10-20-2012, 04:48
مفيده جدا فى حالة الصفقات الى هتحصل فى المستقبل ومضمونه وانت مش هتبقى موجود فى الوقت دا لتنفيذها
لذلك اعتقد انها ميزه فى المنصه وليست نقمه لانك انت من تحددها

amgad boles
10-20-2012, 10:48
انا ارى ان الاوامر المعلقة هى ميزه كويسة
لانك مش ممكن هتقعد قدام الشاشة اليوم كلة منتظر فرصة معينة

madoxegy
10-20-2012, 10:49
الاوامر المعلة مميزة جدا
لا تضمن ظروفك لشخصية

yacrao
10-20-2012, 11:17
انها نعمة اذا كان التحليل مبنيا على معطيات دقيقة
فادخال اوامر عفوية لا يجدي امام هذا السوق المتذبذق
والنشيط

vip1988
10-20-2012, 11:22
السلام عليكم
اخي العزيز لكل شخص تطريقته واسلوبه بالمتاجره فلا يوجد منها الصحيح او الخاطئ بل الطريقه التي تراها مناسبه لك
اتمنا للجميع التوفييق
تحياتي

---------- Post added at 08:22 AM ---------- Previous post was at 08:21 AM ----------

السلام عليكم
اخي العزيز لكل شخص تطريقته واسلوبه بالمتاجره فلا يوجد منها الصحيح او الخاطئ بل الطريقه التي تراها مناسبه لك
اتمنا للجميع التوفييق
تحياتي

حمودى
10-20-2012, 11:24
انا تعاملت مع الاوامر المعلقة وهى بصراحة ميزة ممتازة واحتاجها كثيرا
لانى لست دائما متواجد واجزن عندما اتوقع تحرك السعر الى حدد معين ولا اكن موجود لى ابدا صفقة رابحة

asmaa omar
10-20-2012, 13:09
لا اعتقد ان الاوامر المعلقه قد تكون نعمه وقد تكون نقمه فهى فقط
طريقه عمل يعمل بها البعض حسب اسلوبهم فى المتاجره فقط

فارس
10-20-2012, 13:10
حضرتك هيا نعمة بكل تاكيد حتى هناك اناس ليسو بمتفرغين
طوال اليوم وهناك مبتدئين يحتاجحون لهذة الاوامر

abdelaal
10-20-2012, 13:20
طبعا ميزة مش ديما بنكون أدام الشاشة
واوقات كتير بيجيلك مشوار مفاجئ وانت قاعد مستني نقطة معين علشان تبيع او اتشتري
فبتعمل امر معلق وتروح مشوارك

فارس
10-20-2012, 13:24
هيا بكل تاكيد نعمة لمن هو ليس بمتفرغ دائم وايضا مهمة
بالنسبة ايضا للبتدئين

said@77
10-20-2012, 13:34
بالعكس دى اضافت الى سوق الفوركس ميزة مهمة جدا
انك مش لازم تبقى موجود طول الوقت بالسوق

وهى مفيدة فى نظرى .

صدقيني انفع
10-20-2012, 13:37
بالطبع هى نعمه

minaedward
10-20-2012, 19:49
الاوامر المعلقة هى وسيلة فى يد من يستخدمها فاذا تم استخدامها جيدا تكون مفيدا له والعكس صحيح

ahmed fakhry
10-20-2012, 19:58
انا شايف انها نقمة فى حالات وجيدة فى حالات اخرى . انا شايف اننا نعمل امر معلق فى حالة عدم التواجد امام الميتا تريدر لمدة قصيرة لكن لو لمدة طويلة مش شايف انها مفيدة لانها ممكن تسبب فى دخول صفقة مغايرة لاتجاة الازواج

eslam samer
10-20-2012, 20:02
السلام عليكو
الاوامر المعلقه هى نعمه ولها ميزه كبيره جدالانه يعطى تحكم اكبر فى فتح الصفقات فى الوقت المناسب
وشكرا

toto
10-24-2012, 09:39
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل والرائع
ان الاوامر المتعلقه ليست نقمه ويجب درستها جيدا
لتفادي الاخطاء والعمل علي ظروف هذه الاوامر

فارس
10-24-2012, 10:04
هيا نعمة كبيرة خصوصا للمتداوين والمبتدئين الصغار
وايضا لغير المنتفرغين للفوركس

oudai
10-24-2012, 13:42
السلام عليكم
على حسب متلقي هذه
فمنهم من تكون نقمه له ومنهم من تكون نعمه

forex_00007
10-24-2012, 14:46
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

eletrebi
10-24-2012, 15:04
ان احتجت تلك الاوامر يوما ما سوف استخدمها ولكنى الحمد لله بفضل امام الشارت
ولكن لو همشى تعمل استوب وتيك فقط
انما الاوامر المعلقة لا استخدمها , هى بصراحة مفيدة جدا

mohamed ezzat
10-24-2012, 15:12
نعمة ان كان تحليلك سليم وكان السوق واضح امامك وحقق الربح
نقمة ان دخلت على اساس التوقع وغير متأكد
وبشكل عام لا افضل دخول اى صفقة بدون تحليل

saasa
10-25-2012, 02:06
السلام عليكم اخي الكريم انا افضل ان افتح الصفقة عندما اكون متفرغ لها
احب ان اراقب كل شئ
مشكور يا غالي على الموضوع

cristiano
10-30-2012, 17:29
الاوامر المعلقة نعمة اذا كانت تنفذ فى شركة موثوق منها
وتكون نقمة عندما تنفذ فى شركة تتلاعب بالسعار .

temp16
10-30-2012, 17:31
انا افضل ان افتح الصفقات دائما بامر معلق
وذلك لكي اتجنب انزلاق السعر و تجنب الدخول في نقاط غير جيدة

شيرين
10-31-2012, 01:00
طرح مميز للغايه
رائع ماطرحتيه هنا
يعطيك العافيه لهذا الابداع
دمت بكل خير
تحياتى

mohamedemara
10-31-2012, 01:03
اعتقد انها من الاشياء التى من الممكن ان تحقق الربح
ولكنى اعتقد انها شديده الخطوره

شيرين
10-31-2012, 01:10
تسلم الايآآدي يالغلا
على روعة الطرح
دمت متألق ودآم الإبدآع منهجاًلكـ
لاحرمنآ روعة عطآآآك

brahim
10-31-2012, 22:32
السلام عليكم و رحمة الله
------------------

هي من احسن ما في المنصة

والتي تسمح للمتداول بوضع الاعدادات

وتهييئ الصفقة على حسب تحليله

ويترك الصفقة لمصيرها و تفرغ لاعماله

وكم هو جميل ان تعود وتفتح المنصة و تجد الارباح في انتظارك

tarek22
11-05-2012, 14:03
بص يا باشا دي الميزة في الاوامر المعلقة ان انت بتحددها وبتسيبها تتفعل لما يوصلها السعر
وبعدين انت ممكن تحددلها وقت معين اذا انتهى والسعر موصلش لنقطة تفعيل الامربيتلغي فورا

فارس
11-05-2012, 14:25
بالنسبة ل اى مبتدا بكل تاكيد هيا نعمة كبير حيث يسهل
علية الامور وكمان بتكون نعمة لمن ليس متغرف للفوركس

ANGEL_FROM_SKY
11-05-2012, 14:28

الحل الوحيد هو

امتعوني بارائكم
فهي حقا تسعدني

الاوامر المعلقه سلاح ذو حدين . تكون نعمه اخى الكريم اذا عرفت كيف تتعامل معها والا فانها نقمه وتدمر الحساب

yasinbobo
11-06-2012, 18:54
الامر المعلقة هو طريقة جيده هى تبعدك
عن الضغط العصبى فى مراقبة السوق بمجرد ان
تحدد انت نسبة الخسارة او الربح

علاء بدران
11-06-2012, 19:19
الاوامر المعلقة اخى االعزيز هيا جيدة ونعمة لمن هو مبتدة
ولمن ليس عندة تفرغ دائم للفوركس

latraaa
11-06-2012, 19:54
أعتقد أنها ميزة طيبة و جيدة لمن يكره الجلوس أمام الحاسوب لمدة،

majdquran
11-06-2012, 20:01

الحل الوحيد هو

امتعوني بارائكم
فهي حقا تسعدني

اكبر نعمة ولعدة اسباب منها :
1-لا يمكن لاحد ان يجلس خلف الشاشة 24 ساعة وبالتالي ياتي دور الاوامر المعلقة .
2- يساعد على التخفيف من العامل النفسي والتردد ..