PDA

View Full Version : ازاى تبدا فوركس

Pages : [1] 2

EMPROR
10-27-2016, 15:13
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
كتير بنلاقى ناس تسال عن البداية ودة مش عيب بالعكس كويس جدا ان اخدت القرار
المهم ان يكون عندك طموح ورغبة فى النجاح وتصميم اكيد على تحقيقة

المهم دلوقتى البداية ازاى نبدا وتكون البداية صح
كلامى طبعا مش الزامى ولكنة راى ووجهة نظر
اهم حاجة التعلم الجيد وجمع المعلومات عن الفوركس

معنى الفوركس وفكرتة والهدف منة وشكل منصة التداول واية هو الشارت والشموع والدعوم والمقاومات
استوب لوس واخذ الرباح السبريد المارجن ازاى بيتم حساب قيمة اللوت والهمامش المرهون عند الشركة
وغيرها كتير من المصطلحات اللى هتقابلك فى بداية مشوارك فى الفوركس

الحاجات دى كلها واكتر هتلاقيها فى امكان وفى كل مكان فى الانترنت
حضرتك ممكن تدخل على جوجل او اليوتيوب وتكتب تعلم بدايات الفوركس وهتلاقى كل الشروحات بالفصيل سواء المكتوبة او الفيديو وانا شخصيا افضل الفيديو
شوف براحتك وبتركيز شديد وحاول تستوعب ولا تستعجل التعلم وتاكد ان التعليم ملوش نهاية وتفضل تتعلم طول العمر
فبلاش استعجال وتسرع لدخول السوق

بعد كدة ادخل تانى بنفس الطريقة واكتب شرح التداول فى الفوركس بطرقة عملية على منصة التداول
وتشوف بقى المصطلحات اللى شوفتها قبل كدة والتعليم السابق ازاى يتم تطبيقة عملى على المنصة
وازاى تعرف تشتغل بنفسك

هنا بقى ممكن تبدا فى الفوركس لكن بحساب ديمو اى حساب تجريبى ودة متوفر تقريبا فى كل شركات الوساطة المالية
وتشوف الفيديو والشرح بتركيز وتحاول تطبق بنفسك على الحساب التجريبى
بالمناسبة الحساب التجريبى هو محاكاة للواقعى والحقيقى تماما لكن بدون مكاسب او خساير حقيقية عليك

جربت على الحساب التجريبى وشوفت النتيجة بنفسك على شغلك انت
شوف فية لو فية ارباح حققتها حاول تراجع مع نفسك لية كسبت لانى التزمت بكذا وكذا زى الفيديو ركز فى دى كويس
كمان لو فية خسائر لا تخاف لانها غير فعلية مجرد ارقام انت لسة ما تاجرت بفلوسك لكن بردة تراجع اية سبب الخسارة
واكتب ملاحظات لنفسك على ادائك ودى هتكوم مرجع لك فى المستقبل

لما تحس بقى انك جاهز نفسيا ومعلوماتيا للبداية
ابدا بحساب حقيقى واحرص على تنفيذ كل اللى تعلمتة سابقا وعينك دايما على ملاحظاتك
واسف على الاطالة وربنا يوفق الجميع

latraaa
10-27-2016, 19:04
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على التفسير و الشرح القيم و أتمنى أن نراك و نرى الإخوة الكرام يقومون بالعمل على التعلم و العمل على تحصيل الكثير إ نشاء الله، بالتوفيق لك أخي الكريم

mourada
10-27-2016, 20:27
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم للبداية في الفوركس تحتاج الى ارادة قوية جدا و وقت كثير للتعلم و التدريب ثم الى الراسمال الكبير و الى الاستراتيجية المربحة و الادارة السليمة للراسمال

mohamed95
10-27-2016, 20:32
مشكور أخي على هذا الطرح الرائع فعلا يجب علينا المثابرة والسعي المتواصل والصبر لتحقيق لارباح
تقبل مروري أخي الكريم

فوريكسي
10-28-2016, 00:48
موضوع قيم اخي الكريم بارك الله فيك ،،،، شكرا جزيلا لك اخي الكريم على الموضوع الرائع بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاعضاء الكرام تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ebn masr
10-28-2016, 05:41
البداية فى الفوركس ليست ضعبة ولكن يتبقا عليك انك تعمل دراسة متقنة وان تقوم بالتدريب على اكثر من حساب تجريبى وتدريبى حتى يعرف جيدا

waelmma
10-28-2016, 07:56
:)):o:o طبعا اخى العزيز التعلم وقرائة الكتب ومشاهدة الفيديوهات
ثم تجريب كل ده على حساب تجريبى هو اهم شىء اخى :))

كاره المراقبين
10-28-2016, 08:00
اخي الكريم للبداية في الفوركس تحتاج الى ارادة قوية جدا و وقت كثير للتعلم و التدريب ثم الى الراسمال الكبير و الى الاستراتيجية المربحة

zizoo99
10-28-2016, 10:14
شكرا لك اخى الكريم على هذه المشاركة الطيبة بالطبع اخى كلامك مظبوط ما هو ما ينفعش تروح تغطس فى المحيط بدون ان تتعلم السباحة اولا فى نادى السباحة و بعدين تتعلم الغطس و تبقى محترف فيه

sob81
10-28-2016, 10:33
ازاى تبداء فى الفوركس يجب عليك اخى ان تعمل على التعلم ومعرفة ذلك من خلال قراءة الكتب التى تشرح الفوركس والمؤشرات الفنية والادوات التىتستخدم فى التتداول وتشاهد الفيديوهات التى تشرح الفوركس

فوريكسي
10-28-2016, 13:54
اهلا بك اخي الفاضل حققة المنتدة والشركة اكبر فرصة للبدا في الفوركس شكرا جزيلا لك اخي الكريم على هذا الموضوع بالتوفيق لك اخي الكريم ان شاء الله ولجميع الاعضاء الكرام تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

antr
10-29-2016, 01:10
مشكور اخى بالفعل التعليم هو اصل الفوركس ولابد منه فى كل حال يعنى المشكلة فى التعلم من اين تبدا انا افضل اقول للناس تبتدى من المتاريدر

hussein1985
10-29-2016, 02:37
وجهة نظر تحترم وتدل على شخص وواعى وعلى دراية جيدة لحجم السوق و كمية
المخاطر التى قد تواجهه وفعلا لابد من اشياء مهمة فى البداية بعد التعلم طبعا وهى الصبر والتحكم بالاعصاب

Dr.Mafdy
10-29-2016, 14:48
شكرًا اخى الكريم على النصائح المفيدة ، ولدى
سؤال أحب اسأله
هل حقيقى ان البدا فى الفوركس يحتاج الى راس مال كبير من اجل تحقيق
الربح ؟ هل ممكن لمن يبدأ ببضع دولارات ان يصل الى ربح ؟

Tarabia
10-30-2016, 04:05
بسم الله الرحمن الرحيم .
بالطبع كل ماذكرته اخى الكريم هوا مهم جدا ونحنو دائما نوصى بالتعلم وليس الاتباع يجب على كل راغب فى العمل فى هذا السوق أن يتعلم جيدا كى يكتسب مهاره وفن فى التعامل وانا انصح الجميع بالتوجه آلى القسم التعليمى فى المنتدى بالطبع سوف يفهم اكتر ويتعلم أكثر .
اتمنى للجميع التوفيق والنجاح

big.pharaoh
11-16-2016, 14:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... لازم تتعلم الفوركس كويس جداا قبل ما تفكر تودع دولار واحد. لان سوق الفوركس من اصعب الاسواق

latraaa
11-16-2016, 14:41
مشكور اخي الكريم على الموضوع و لكن ارى انه لابد من العمل على التعلم و العمل على الموضوع من خلال الرافع من قيمة المعلمات التي سيمكنك أن تحققها إن شاء الله في هدا المجال و المنتدى القيم فيه الكثير إن شاء الله

akram mohamed obaid
11-29-2016, 14:26
أكيد البدايه الصحيحه في اي عمل هو التعلم والجهد والمثابرة ومعرفه الأمور الاساسيه الرئيسيه الخاصه بسوق الفوركس ومعرفه المفاهيم والقواعد التي يجب إتباعها لكي تستطيع من البدء بصورة جيدة والمتاجرة بشكل صحيح

belvildo
11-29-2016, 15:55
لسة ما فاهم كيف أبدا ف المنتدى ...

Omar Morad
11-29-2016, 16:06
كلامك صحيح جدا
انصح المبتدئين بالتوجه الى الركن التعليمي
و التركيز فيه
ثم تطبيق كل ما تعلم خطوة بخطوة في حساب تجريبي
ثم بعد خبرة كافية انتقل للحقيقي

zianitrader
11-29-2016, 16:43
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته, شكرا لك اخي الكريم على الموضو المتميز, اهم شئ هو التعلم ثم التعلم لان هذا ما يجعل من المبتدئ محترف
و لله الحمد مع الانترنت اصبح كل شئ ممكن

ebn masr
12-25-2016, 16:24
اللى يعرف بعنى تداول هو عبارة عن سوق محتاج للمعرفة لانه ازاى انت ممكنتبداء عمل ومش فاهمه هاتنجح فيه ازاى وهاتوصل ازاى

maryam1
01-18-2017, 21:28
جزاك الله خير ايها العضو الكريم على مشاركة هذا الموضوع الهام معنا و الذي يفيد الكثير من المبتدئين و اتمنى ان تشاركنا في مواضيع اخرى
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

ebn masr
02-08-2017, 07:41
علشان تبداء فوركس لازمةتكون متعلم كويس وفاهم كويس وعارف ازاى تبداء علشان كدة لازم اولا قراءة كافة الامور التى تؤهلك من هذا

fadegogo22
02-08-2017, 07:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم اشكرك فى البدايه على هذه النصائح الغاليه
اعتقد ان التعليم اصبح اسهل ما يمكن و من الاخر ماحدش له حجه العايز يتعلم حاجه هيتعلمها

alonsoo
02-08-2017, 07:54
لابد من التعلم والمعرفة القوية اولا حتى نستطيع الوصول الى مكاسب جيدة كمان لابد من ادارة سليمة لراس المال لان الاستراتيجية
بدون ادارة مسيرها الخساة فى النهاية

مروه عصر
02-08-2017, 10:20
السلام عليكم
ازاى ابداء الفوركس:التعلم الجيد ومعرفه كل شئ يخص هذا العمل ومعرفه استراتيجياته واساسياته وخططه والدعوم والشموع والمؤشرات التى نستخدمها فى التداول

LAMIA1976
02-08-2017, 10:26
بسم الله الرحمن الرحيم كلام مضبوط اخي الفاضل مشكور فعالم الفوركس عميق و لا بد من اكتساب اكبر قدر ممكن من المعلومات عليه كي نستطيع الاستفاده منه و شكرا

محمدفؤاد
02-08-2017, 10:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخى الغالى انصحك بزيارة القسم التعليمي
ان شاء الله سوف تجد هناك كل شئ تريد بالتوفيق

zaheralwan
02-08-2017, 10:49
اذا اردت تدخل الفوركس فلا بد ان تفهمه وتشاهد الفيدوهات التعليميةة وقراءة الكتب وقضاء الوقت في القسم التعلميمي في المنتدى .

creatorman1978
02-08-2017, 10:54
البداية لابد مع كتاب لتعلم الفوركس من الالف الى الياء ... والكتاب من وجهة نظرى افضل من المنتديات لسبب بسيط وهو ان الكتب تكون اكثر تنظيما وبعد ذلك من الممكن ان تاتى مرحلة المنتديات والفيديوهات

mifa
02-08-2017, 11:00
السلام عليكم
بارك الله فيك اخي
في الواقع افضل شيء للبدايه هو التعلم والممارسه العمليه على حسابات تجريبيه على مدار شهور

latraaa
02-08-2017, 11:55
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح و على الشرح الدي تقدمت به و اقول لك و للجميع أخي الكريم أنه من الأفضل العمل على التعلم لكي تصل إلىمرحلة قيمة و مفيدة و الحمد لله المنتدى يوفر هده الفرصة التي يمكنك أن تصل إلى ما تريد إ نشاء الله

mid0killer
02-08-2017, 13:04
تبدء الفوركس يا غالي بالاجتهاد بالتعلم واخذ دورات اذا لزم الامر ومشاهدة فديوهات مشروحه عنه وعن استراتيجيات لايف بالتوفيق

aboeluosr
02-08-2017, 15:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة مشكور يصديقى على هذة الكلمات الرائعة والمعلومات المفيدة احسنت
جزاك الله خيرا وفى انتظار المزيد من المواضيع تقبل تحياتى

ahmedm
02-08-2017, 15:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم بداية الفوركس الحقيقة هي ان تنوي ان تتعلم بجدية حتي لو وصل الامر الي الدراسة عن طريق الكورسات المدفوعة او الدورات المدفوعة واخذ الامر بجدية حتي تستطيع تحقيق ارباح من خلاله في المستقبل

tamermosa
02-08-2017, 23:52
رأيي ان البداية الجيدة بعد التعلم الجيدة هو فتح حساب تجريبي
و تشتغل عليه لفترة لا تقل عن 3 شهور كاملة
و لما تطمن لمستواك ، ابتدى اشتغل حقيقي

m7med
02-09-2017, 00:10
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
شكرا اخي الكريم لشرحك كيفية البدء في الفوركس للمبتدئين في هذا المجال و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

Manoush
02-09-2017, 00:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.... ازاى تعلم الفوركس ان تتعلم اكثر ومنوخلال المنتدى سوف تتعلم الكثير ممكنوتدخل على القسم التعليمى وسوف تتعلم الكثير

skylol
02-09-2017, 01:48

اخي الغالي لكي تبدا الفوركس يجب عليك التعلم بشكل مكثف وايضا التداول على الحساب التجريبي وبالتوفيق للجميع

Mahmoud hesham
02-09-2017, 02:08
السلام عليكم
ان شوف براحتك وبتركيز شديد وحاول تستوعب ولا تستعجل التعلم وتاكد ان التعليم ملوش نهاية وتفضل تتعلم طول العمر
فبلاش استعجال وتسرع لدخول السوق...................وشكرا

عبد الرحيم رافا
02-09-2017, 02:19
السلام عليكم و رحمة الله
اخي الفوركس يدرس مثل الشعب التي ندرسها في الجامعة كيف يعني لازمو وقت لكي تصبح متاجر فوركسي محترم

nour3iny
02-09-2017, 02:24
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
معك حق طريق البدايه لمجال الفوركس هو التعلم والقراءة فى كل شئ يخص مجال الفوركس من البدايه الى النهايه للبدء السليم

latraaa
02-09-2017, 11:32
مشكور اخي الكريم على لموضوع و على الراي و على الطرح و اقو للك و للجميع أخي الكريم أنه قد تم الترطق للموضوع من قبل و بالتفصيل الدي يجب أن يكون و لله الحمد و عليه ارى انه من الأفضل التريث في الأمر و التعامل معه بالرطيقة الصحيحة إن شاء الله، بالتوفيق لك

remon2010
02-09-2017, 12:54
السلام عليكم جميعا
جزاك الله الف خير ياخى على هذا الموضوع المميز
وفى انتظار المزيد من الموضوعات المتميز التى تفيدنا فى سوق الفوركس
تقبل مروى

Mr Fathy
02-09-2017, 21:36
بسم الله الرحمن الرحيم البداية ان الواح يفتح حساب تجريبى اول حاجة خالص ويجرب الاستراتيجيات عليه ويتعلم فيه

big.pharaoh
02-09-2017, 21:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اهم حاجه المعرفه ولازم تعرف اساسيات الفوركس يعني تبقى عارف المصطلحات وعارف ازاي تنفئذ اوامر السوق..الخ

Mustafa gamal
02-09-2017, 22:45
يجب عليك ان تتعلم اساسيات التحليل الفني من دعوم و مقاومات و ادارة رأس المال الصحيحة و البرايس اكشن .... تحياتي لك

malkalhrkat
02-09-2017, 22:52
بسم الله اولا فى البدايه لكل شئ تكون صعبه خاصة ان كان ذالى الشئ يعتمد على الذكاء وسرعة البديه واذ القرارات السيلمه فى الوقت المناسب ولاكن على كل مبتدأ فى الفوركس ان يبدأ بطريق صحيحه وهى التعلم قبل البدأ

emin14
02-09-2017, 22:55
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على التفسير و الشرح القيم و أتمنى أن نراك و نرى الإخوة الكرام يقومون بالعمل على التعلم و العمل على تحصيل الكثير إ نشاء الله، بالتوفيق لك أخي الكريم

aki
02-09-2017, 22:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
اولا عليك بالبحث عن اول الدروس المساعدة في الفوركس وبعذها تشهد الفيديوهات المختلفة لدروس ونصائح الخبراء.
حظ موفق

Samira shabban
02-10-2017, 00:35
اول حاجه انصحك بالتوجه الى القسم التعليمى بالمنتدى لان هناك ستجد كل ماتريد معرفته عن الفوركس من ادوات ومصطلحات وانواع التحليل الاساسى والفنى
وايضا طريقه الداول على المنصه ....

doaa sary
02-10-2017, 16:11
تبتدى فوركس ازاى
نعمل حساب تجريبى اولا
نقرا كتب يعنى اية فوركس رافعه مالية هامش ازاى هبيع وهشترى ومعنى ورموز العملات
اطبق اللى اتعلمتو ع الحساب التجريبى
بالتوفيق للجمييع

zakariacr07
02-10-2017, 17:27
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

بداية الفوركس الصحيحة حسب رأي تكون بمشاهدة الفيديوهات و كذلك مراجعة المواضيع الموجودة في القسم التعليمي في المنتدى و الإستفادة منها بأكبر قدر ممكن

khaled salah
02-10-2017, 17:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
يجب عليك لبدأ الفوركس التعلم جيدا ومشاهدة العديد من الفيديوهات علي اليوتيوب ومعرفة كيفية قرائه السوق والمؤشرات
ثم فتح حساب تجريبي والعمل عليه مده لا اقل عن3 أشهر.
ثم تتوكل علي الله عند أستعدادك لذلك

capoeira
02-10-2017, 19:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان البداية يجب ان تكون بدراسة التحليل الفنى
و القيام بفتح حساب تجريبى و معرفة حركة ومؤشر السوق

athiro
02-10-2017, 19:58
شكرا لك اخي كان شرحا مفيد للاخوه الذين يبحثون عن طريقة الدخول الى عالم الفوركس واقل الى اخوتنا لاتستصعبو الفوركس وخاصتا العرب جربو وابحثو فكل شيء متوفر من معلومات وغيرها وشكرا

muhammad ismail
02-10-2017, 23:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بدايه الفوركس بتكون عن طريق انك تعرف يعنى ايه الفوركس اولا وتعرف الشركه كويس وازاى تقدر تحص ل على راس مالك عن كريق البونص وتتعلم
التجارة فى الشركه وتتعلم الاستراتيجيات المختلفه وبعدا ابدا تاجر براس مالك وحقق ارباح

Manoush
02-11-2017, 00:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... تعلم الفوركس يحتاح الى وقت كبير ووممكن تتعلم من خلال الفديوهات اوا القسم التعليمى

Samira shabban
02-11-2017, 00:49
طبعا اول حاجه لازم اى متداول يعملها هو ان يتدرب على الحساب التجريبى لاكتساب الخبره والمهاره قبل الدخول الى السوق
ويمكن انك تدخل الى القسم التعليمى وستجد شرح كامل لكل مايخص الفوركس .....

capoeira
02-11-2017, 00:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان البداية للتداول فى سوق العملات
الفوركس هى الدراسة و إتقان التحليل الفنى وفتح حساب تجريبى

سما سعيد
02-11-2017, 02:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الواحد يبداء الفوركس عن طريق التعليم والمعرفه عن طريق الكتب عشان يكسب خبرة والله الموفق والمستعان لك ولنا

ashmawey
02-11-2017, 17:04
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

moneer
02-11-2017, 17:08
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الكريم لكي ابداْ التداول يجب ان اكون علي دراية وعلم بالفوركس لان الفوركس ليس للتسلية او تضييع الوقت بل انما هو تداول بمال خاص من جيبي وانا معرض للخسارة قبل الربح .
تحياتي لك

Samira shabban
02-23-2017, 01:12
البدايه الصحيحه لمجال الفوركس هو الدراسه ومعرفه كافه التحليلات والأدوات والمؤشرات الخاصه بعمليه التداول ثم التدريب فتره على الحساب التجريبي..

hosaeen
02-23-2017, 12:50
مشكوووور على الموضوع الرائع جزاك الله خيرا استمر اخي الفاضل في نشر كل ماهو جديد في عالم الفوركس حتى نستفيد من خبرات الجميع

magic777
02-23-2017, 12:56
لازم تبدأ المشوار صح اخي ومن اول الطريق وده من خلال العمل على التعلم من اكتر من مصدر واهمها القسم التعليمي هنا هتلاقي
دورس متنوعه كتير وكتب ايضا

abumazen
02-23-2017, 15:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تبدا الافوركس الاول بقراءه المواضيع والشروحات للمبتدئي ثم تتداول 3 شهور علي الحساب التجريبي

mhd99
02-25-2017, 20:10
في البداية يجب ان يتعلم لشخص الفوركس جيدا ويشاهد الفيديوهات التعليمية وايضا يقرأ الدروس والشروحات الموجودة
في النت عن هذا المجال وبعد ذلك يفتح حساب تجريبي لاختبار ما تعلمه واكتساب الخبرة في التداول

hosaeen
02-25-2017, 20:29
يسلمووو على سطورك المليئة بالمعلومات ذات الاهمية لكل شخص في دخل مجال الفوركس

m7md97
03-05-2017, 18:21
السلام عليكم
اهلا بك اخي بيننا نحن جميعا مبتدؤون و نتعلم لا تقلق
اوقات التداول يا اخي من الاحد ليلا الى الجمعة ليلا على العاشرة
اما الاخبار هناك موقع فوركس فاكتوري سيساعدك...

mohamedhammouda
03-06-2017, 00:18
جميع انواع الحسابات يمكن ان تكون حسابات اسلامية بدون اي رسوم تبييت وفوائد ربوية

الشركة تدفع بدلا من العملاء الرسوم والمصاريف لجميع طرق الدفع

أي ان عملية الايداع و السحب لن يتم خصم اي مبالغ من العميل وستتحملها بلا منه الشركة

Mr Brahim
03-06-2017, 08:02
شكرا لك اخى الكريم على هذه المشاركة الطيبة بالطبع اخى كلامك مظبوط ما هو ما ينفعش تروح تغطس فى المحيط بدون ان تتعلم السباحة اولا فى نادى السباحة و بعدين تتعلم الغطس و تبقى محترف فيه

waelmma
03-06-2017, 08:05
;):)):)) بارك الله فيك اخى الفضل واالحقيقة انه يجب ان تتعلم الاول فى الحساب التجريبى
وبعد ان تتتعلم فى التجريبى بتكون اكتسبت الخبرة اللى تخليك تددخل فى الحقيقى

Mo7a
03-06-2017, 08:18
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
شكرا اخي الكريم على الموضوع المهم الذي يشغل بال كل من هو جديد كيف ابدا ومن اين ابدا وبالفعل من يتبع الخطوات فى الشرح سيجد نفسه استطاع فهم معظم امور التداول فى الفوريكس

magic777
03-06-2017, 14:31
تبدأ العمل في المجال اخي في التركيز هنا على التعلم ومراحله الاساسيه وتعرف كل المعلومات سواء سهله او صعبه لازم تكون
خلفيه وخبره جيده الاول

ayman samy
03-06-2017, 14:37
بسم الله اخي الكريم الفوركس او سوق تداول الاوراق الماليه سوق عالميه للتجارة الاوراق الماليه ويمكنك الاستفاده من شركات الوساطه في ملتقدمه في هذا المجال وشركة انستافوركس من الشركات المتميذه التي تتمتع بمصداقيه عاليه

Bassem Hassani
03-06-2017, 14:44
البداية الصحيح لدخول اى مجال سواء كان على ارض الواقع او على الإنترنت هو التعلم ولا سبيل غير المعرفة
فى مواجهه صعاب المجال المقبل عليه .. وما يميز وقتنا هذا هو سهولة الحصول على المعلومات ولكن من الصعب ربطها وتحقيق الإستفادة منها .

mostafa1995
03-06-2017, 15:00
قبل كل شيء يجب ان يبدا بالحساب التجريبي وليس بالحساب الرسمي لكي تكون ملما بجميع هذه البرامج
وطبعا لا ننسى السؤال لاصحاب التجربة والخبراء مما يجعلنا نستمر بشكل اقوى

salwa010
03-06-2017, 15:06
بالتعلم تقدر تبدا الفوركس بالتعلم وبعد كدة بالتطبيق علي حساب ديمو وتتدرب علي استراتجية كويسة وتدرسها تمام وبعد كدة تبدا تتفرج علي ارباحك انشاء الله وهي بتزيد
مشكوةووور جدا

fouadar
03-06-2017, 16:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
أشكرك آخى على الموضوع المميز والتوضيحـات فعلا يجب علينا المثابرة والسعي للربح
فعلا يجب علينا المثابرة والسعي

Samira shabban
03-06-2017, 18:03
معومات اكثر من مفيده لكل متداول يريد
ان يبدا الفوركس بشكل صحيح وسهل حيث ان دراسه الفوركس من اساسيات
النجاح فى التداول ...

capoeira
03-06-2017, 18:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان البداية الانسب لخوض تجربة التداول فى الفوركس
ان تقوم بدراسة التحليل الفنى و فتح حساب تجريبى لفهم حركة السوق و اتجاهاته

ابوعلى
03-06-2017, 18:44
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم انت لازم تتعلم كويس علشان انت تعرف تشتغل ان شاء الله وربنا يوفق الجميع اتقبل المرور اخى الكريم

Abu_Yassin
03-06-2017, 18:56
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة أتفق معك أخى الكريم فى كل كلامك فقبل الدخول على حساب حقيقى بالفوركس يجب أولا تعلم الفوركس جيدا واستيعاب كل مصطلحات وبعدها فتح حساب تجريبى وتطبيق كل ما تعلمه نظريا ..تقبل مرورى

nerimen
03-07-2017, 22:07
السلام عليكم أخي
مشكوور أخي على طرحك للموضوع وإستفادتنا منه نحن المبتدئين خاصة
وبالتوفيق لك وللحميع في رحلة العمل وجمع المال
تحياتي والسلام :bravo:

ahmed abdelmomen
03-07-2017, 22:10
فعلا المتداول لازم يكون عنده خبرة كافية في البداية قبل البدء في التداول في حساب حقيقي
لان في معلومات كتيرة من المهم معرفتها قبل البدء في التداول على الحساب الجقيقي

ماجدة اسحق سعد
03-07-2017, 23:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز شكرا علي هذه النصائح المفيده
وخاصه للاعضاء الجدد في مجال التداول في الفوركس استمر

hakim kimo
03-08-2017, 00:02
السلام عليكم
بداية الفوركس غالبا ما تكون صعبة
ما على متعلم الا الصبر و المثابرة
و مع العمل الجاد سوف تمللك خبرة تمكنك من احتراف المجال
بالتوفيق

Rozeta
03-15-2017, 23:47
اخي لكي تبدأ في الفوركس يمكنك اختيار الطريق الصحيح وهو ان تبدأ تتعلم وتسمع الفيديوهات

asmaamagdy
03-15-2017, 23:49
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
عاليك يا اخى ان تسمع الفيديوهات الخاصة بالفوركس وقراءة الكتب الخاصة بة لكى تتعلم جيدا قبل البدء فى الفوركس

hamadasalama
03-16-2017, 00:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كل ما ذكرته سليم ولكن عليك بالاجتهاد في القراءه ومشاهده الفيديوهات التعليمية وتجربه الاستراتيجيات علي الديمو

amanygamal
03-16-2017, 00:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز
اشكرك شكرا جزيلا علي نلك النصائح للاعضاء الجديده والتي تتسم بالاهميه القصوي لتضمن لهم الاستمراريه والتنظيم في المعلومات ايضا

magdy mahmud
03-16-2017, 10:21
لكي تبدي الفوركس هناك الكثير من الخطوات العي لابد ان تفعلها اولها هي التعلم لاساسيات الفوركس من التحليل الفني والتحليل الاخباري وتعلم اساسيات التعامل النفس مع السوق يعني ازاي تتجنب الطمع والخوف

magic777
03-16-2017, 13:50
حاول اخي ان تكون بدايتك في المجال ده صحيحه يعني اتعلم الاساسيات الاول وواحده واحده وتعلم انواع التحاليل وكن محب لتعلم وفهم
المجال اكتر من الكسب فيه

bakdz
03-16-2017, 14:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
الططريق الصحيح للبدئ في هذ الامجال هو التعلم الكافي و متاعبة الدروس الفوركسية و التداول في الحسابات التجريبية لكطسب الاقليل من الخبرة .

latraaa
03-16-2017, 17:13
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و الدي من خلاله يمكننا أن نحقق الكثير من الناتئج الراقية القيمة و المفيدة إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله أخي الكريم، مشكور مرة اخرى أخي

minamon
03-16-2017, 17:44
شوف فية لو فية ارباح حققتها حاول تراجع مع نفسك لية كسبت لانى التزمت بكذا وكذا زى الفيديو ركز فى دى كويس
كمان لو فية خسائر لا تخاف لانها غير فعلية مجرد ارقام انت لسة ما تاجرت بفلوسك لكن بردة تراجع اية سبب الخسارة

ebn masr
03-16-2017, 17:58
بداية العمل فى سوق التداولات المعروف باسم سوق الفوركس مهمة جدا علشان كدة لازم اننا نتدرب له ونعرفه جيدا وبشكل دقيق وشكرا

sheka2017
03-16-2017, 18:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته أخى الكريم الفوركس وتجارة العملات الاجنبية هو سوق كبير يعتمد على راس المال وادارة رأس المال بطريقة صحيحة والصبر وعدم الطمع ولابد من التطوير الذاتي والدراسة والتفاعل والفهم أولا على الصفقات التجارية ولابد من احترام الدعم والمقاومة في هذا المجال تقبلو مرورى وتحياتى لكم جميعا

Samira shabban
03-16-2017, 18:14
نصائح مهمه لكل متداول يريد النجاح فى الفوركس
وانا انصح اى متداول بزياره القسم التعليمى للمنتدى لكى يعرف ماهو الفوركس
قبل البدء فى التداول ..

mnar
03-16-2017, 18:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة.. اخي الكريم بالاجتهاد والمثابرة والاجتهاد وان شاء الله ستصل الي الهدف فقط بالصبر وان شاء الله ستصل الي الراحة التامة و
تقبل مروري اخي الكريم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة..

Ahmedhumeda
03-16-2017, 18:43

Saeed EL Sayed
03-16-2017, 19:25
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته يا اخي الكريم أنت ذكرت اهم الاشياء التي يجب علي كل مبتدء ان يفعلها كي يبدء بداية صحيحة تمكنه من الربح .

yaseranwer
03-16-2017, 19:26
‎السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي طرح الموضوع ولكني لي وجهة نظر في خذا الموضوع فدائما ما تتعدد الاساليب والاستراتيجيات ويبقي دائما ادارة راس المال هي اهم اسباب النجاح لأي تداول علي الاطلاق مهما تعددت المؤشرات والتحليلات الفنية والاساسية وهذة هي وجهة نظري مع تمنياتي بالتوفيق والنجاح.

ilyestoumi
03-16-2017, 20:37
بسم الله الرحمن الرحيم
يجب عليك اخى ان تعمل على التعلم ومعرفة ذلك
من خلال قراءة الكتب التى تشرح الفوركس والمؤشرات الفنية
بالتوفيق اخي الغالي
تقبلو مروري

ghost mastar
03-16-2017, 21:17
معنى الفوركس وفكرتة والهدف منة وشكل منصة التداول واية هو الشارت والشموع والدعوم والمقاومات
استوب لوس واخذ الرباح السبريد المارجن ازاى بيتم حساب قيمة اللوت والهمامش المرهون عند الشركة

hosam2020
03-16-2017, 21:48
السلام عليكم و وحمه الله و بركاته
عشان تبدا فى الفوركس ابدء بمشاهده فيديوهات على
اليوتيوب تشرح عن الفوركس و ابدء بحساب تجريبى

YOUNESS EL-BAKKIOUI
03-16-2017, 21:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. . . . الفوركس أخي الكريم يحتاج إلى الخبرة الدائمة و البحث العلمي في الأسواق المالية و وجود توصيات قوية جدا بدللك تتمكن من ربح جيد

adamarwan
03-16-2017, 22:46
رحلت التداول
لبد من ان تاخدها من الاول من مرحلة التعلم
اى لبد من ان تكتشف هدا المجال من خلال المقالالاات والامور التعليمة
ومن تم تتعلم وان تجرب كل هدا الامور لكى تكتسب الخبرت

ahmed megahed
03-16-2017, 22:47
احب ان اؤكد هنا لكل مبتدئ مثلي الحذر والصبر وعدم التسرع والبعد عن الطمع ووضع استوب والادارة الجيدة لراس المال
كل هذه اسلحة لا تتركها معك وانت تتداول

جمال صادق
03-16-2017, 23:21
يمكن البدءفى سوق الفوركس من خلال التعلم و العمل على تعلم الكثير من الاساسيات المعروفة و اكتساب الكثير من المهارات و تطبيق اى من النتائج الجديدة و افتراض الكثير من الامور الاخرى

ebn masr
03-17-2017, 12:58
علشان تبداء فوركس لازم ولابد انك تكون على علم ومعرفة ودراية ودراسة لانهم مهمين جدا انك تتعرف على كل شيء يخص مجال التداول ومشكور

kariim18
03-18-2017, 17:39
اعتقد ان التعليم اصبح اسهل ما يمكن و من الاخر ماحدش له حجه العايز يتعلم حاجه هيتعلمها

him
03-18-2017, 18:17
السلام عليكم
ازي نبدا في الفوركس يجب عليك ان تعمل علي التعلم ومعرفه ذلك من خلال قراءه الكتب التي تشرح الفوركس والمؤشرات الفنيه والادوات التي تستخدم في التداول وتشاهد الفيديوهات التي تشرح الفوركس تقبل مروري وتحياتي لكم جميعا بالتوفيق

chlor
03-18-2017, 18:22
اخي الكريم شكرا لك على الموضوع ولتعلم الفوركس والبدء في التداول في هذا السوق العنيف يجب عليك ان تتعلمه جيدا بدءا من الاساسيات وكيفية التعامل مع المنصة وقراءة الشارت. تقبل مروري

alatn123
03-18-2017, 21:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
الفوركس فيه العديد من الصعوبات في البداية لكن من اراد ان يدخل فيجب عليه ان يتعلم بصفة يومية
بالتوفيق يا غالي

magic777
03-18-2017, 21:45
ازاي تبدأ مع التعلم وايه هيا الوسيله الي تساعدك على التعلم هيا دي الاسئله الي لازم توجهها لنفسك هنا علشان تلاقي بيها الطريقه
الي هتقدر تعمل بها في المجال

smartawi
03-24-2017, 14:51
كما تعلم يا اخي انه طريق الميل يبدا بالخطوة الواحدة فلا يمكن تسير ميل او ميلين او اكثر بلا اول خطوة
كذلك الشان في الفوركس فهو مراحل ورحلة لابذ وان تتم عبر التعلم والتدرب واكتساب الخبرات الكافية

s@mou
03-24-2017, 14:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
الفوركس يلزمه راس مال اولا، واظن ان منتدى فوركس العرب يعطيك الفرصة لجمع هذا المال، ثم التعلم ثانيا والافضل التركيز على استراتيجية واحدة تكون ناجح.
بالتوفيق تقبل مروري والسلام.

midobols
03-24-2017, 15:24
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
ازاي تبدأ مع التعلم وايه هيا الوسيله الي تساعدك على التعلم هيا دي الاسئله الي لازم توجهها لنفسك هنا علشان تلاقي بيها الطريقه

karkory100
03-24-2017, 16:37
تجارة الفوركس ليس بالامر الهين و لكنه يحتاج الي عمل مستمر لتاتي بكل ما هو جديد
و يجب تجنب الخوف و الطمع و الجهل.

ayoubfc
03-24-2017, 16:43
ازاى تبداء فى الفوركس يجب عليك اخى ان تعمل على التعلم ومعرفة ذلك من خلال قراءة
الكتب التى تشرح الفوركس والمؤشرات الفنية والادوات التىتستخدم فى التتداول وتشاهد الفيديوهات

ali gamal
03-24-2017, 17:12
اخي الكريم للبداية في الفوركس تحتاج الى ارادة قوية جدا و وقت كثير للتعلم و التدريب ثم الى الراسمال الكبير
يجب عليك اخى ان تعمل على التعلم ومعرفة ذلك من خلال قراءة الكتب التى تشرح الفوركس

---------- Post added at 04:12 PM ---------- Previous post was at 03:54 PM ----------

اداره المخاطر – عندما تتحدث عن تحقيق الأرباح الكبيرة فانت تقصد اداره المخاطر او اداره رأس المال السليمه , لان هذا هو ما سيصنع لك أموال حقيقيه لهذا فان كل سنت يجب ان يتم إدارته جيده لتحقيق المزيد من الارباح , هذا هو مجال عمل إدارة رأس المال.

mido elshabrawy
03-24-2017, 17:13
السلام عليكم و حرمه الله وبركاته
مشكور اخي العزيز علي موضوعك أذاي تبدأ فوركس
و بالفعل كما ذكرت انت انه يجب ان يكون لدي الانسان طموح و تصميم علي النجاح
و ايضا يجب ان يتعلم و يدرس و يفهم كيف يستطيع التداول و تحقيق اراباح عن طريق تحديد الاتجاه الصحيح للزوج
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

abdallah.2017
03-24-2017, 17:16
شكرا على منشور البداية بالفوركس وكيف نبدا من البداية بلﻻحتراف واتمنى لك التوفيق وتحقيق مزيد من اﻻرباح واتمنة ان اراك بموضوعات جديدة ...

capoeira
03-24-2017, 17:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان البداية الافضل بالنسبة للفوركس من الممكن ان تكون بتعلم التحليل الفنى و الانتظار
حتى يتكون لديك مبلغ كبير فى حساب البونص الخاص بك حتى تتداول بدون الشعور بالتوتر او القلق

amine-14
03-24-2017, 18:19
السلام عليكم اخي الكريم للبداية في الفوركس تحتاج الى ارادة قوية جدا و وقت كثير للتعلم و التدريب ثم الى الراسمال الكبير و الى الاستراتيجية المربحة و الادارة السليمة للراس مال
بالتوفيق لك و للجميع

mehdiradwan2
04-03-2017, 10:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتـــه تحياتي لجميع اعضاء منتدى و عضواته .يجب عليك اخى ان تعمل على التعلم ومعرفة ذلك من خلال قراءة الكتب التى تشرح الفوركس والمؤشرات الفنية بالتوفيق لصاحب الموضوع ارباح وفيرة بــــــــاذن الله

midobols
04-03-2017, 10:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد

ازاى تبداء فى الفوركس يجب عليك اخى ان تعمل على التعلم ومعرفة ذلك من خلال قراءة الكتب التى تشرح الفوركس والمؤشرات الفنية والادوات التىتستخدم فى التتداول وتشاهد الفيديوهات التى تشرح الفوركس

فهمى لاشين
04-04-2017, 08:11
حياك الله
احسنت ياصديقى فيما قدمت للمبتدأ من نقاش ليبدأ الفوركس
واعجبنى مما قدمت تأكيدك هلى التعلم والتدريب على الديمو
لك التوفيق

kariim18
04-25-2017, 17:23
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
معك حق طريق البدايه لمجال الفوركس هو التعلم والقراءة فى كل شئ يخص مجال الفوركس من البدايه الى النهايه للبدء السليم

big.pharaoh
04-26-2017, 23:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... كلام سليم تسلم ايدك على الطرح الرائع وحرصك على افادة اخوانك المبتدئين في المنتدى

ramisayed04
05-06-2017, 18:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
لكى تبدا بداية صحيحة يجب عليك التعلم
والحمد لله وسائل التعليم كثيرة ومتاحة
ثم التدريب وتجريب كل ماتجدة على الحساب التجريبى
ثم فتح حساب حقيقى
مشكور اخى الكريم على هذة الاضافة

medeldon
05-11-2017, 17:15
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي على هدا التوجيه الجميل على
كيفية البدا في مجال الفوركس من اجل تحقيق الحرية المالية

mohamed shams
05-11-2017, 19:29
السلام عليكم اخى الكريم
بالطبع علشان تبدا بالفوركس انصحك نصيحه لازم تعملها
وهو انك تشتغل ديمو الاول
بالتوفيق

mirinda
05-11-2017, 19:38
اخي مشكور على عرض معلوماتك الهامه عن الفوركس وتوجيهك للمبتدئين وانا انصح كل مبتديءبفتح حساب ديمو على انستا والعمل عليه وتطبيق اي استراتيجيه جديدة وبالتوفيق والنجاح للجميع ان شاء الله

capoeira
05-11-2017, 21:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان البداية يجب ان تكون بالدراسة لذلك يجب ان تقوم بدراسة التحليل الفنى
من اجل تفهم حركة الاسعار حتى تتمكن من توقع الحركة المستقبلية للسعر بعد ذلك يمكنك ان تتداول كما تريد

number1
05-11-2017, 21:08
متى تبدا في سوق الفوركس على الانترنت جهاز كمبيوتر و عليك ان تبدا في التعلم في سوق الفوركس الكبير جدا وعليك انت افتح حساب تجريبي لمده سته اشهر على الاقل و تتاجر في هذا السوق التجريبي حتى تتعلم جميع اساسيات التداول في هذا السوق الكبير جدا

ibrahimsoft
05-11-2017, 21:38
السلام عليكم و رحمة الله و تحياتي لك اخي الكريم و لك جزيل الشكر علي هذا المجهود الرائع و دعمي لك بالاستمرار و سوف ننتظر منك كل جديد ان شاء الله ، لك مني اطيب التمنيات بالنجاح و التوفيق ف مستقبلك بإذن الله .. تقبل مروري اخي الفاضل ..

Mony Ezzat
05-11-2017, 21:49
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرتك نبدأ الفوركس من خلال التداول في شركة انستا وجمع البونصات وهكذا واهم شيء هو التداول باستراتيجيه

zunebha
05-13-2017, 12:47
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اول شيء يجب ان نتعلم كيفية الحفاظ على راس المال.
بارك الله فيك وجزاك الله كل خير بالتوفيق .

abutalia
05-13-2017, 15:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ابدا الاول بقراءه الموضوعات وقراءه الكتب ومشاهده الفيديوهات والتحليلات لكبار المحللين وابدا اتعلم منههم واشتغل علي الديمو لفتره طويله والله يوفقنا جميعا

joseph2
05-13-2017, 15:46
كلنا مررنا على البداية في وقت ما اخي ليس عيبا
فبمعنى اخر كلنا كازلنا نتعلم و كلنا مبتدئين انصح كل من هو قيد التعليم
عدم التسرررررع بمعنى الكلمة فالصبر و الصبر

هدير البدري نور
05-13-2017, 16:11
التعلم يا اخي والممارسة والتطبيق علي حساب تجريبي
وقراءه الكتب واهم كتاب هو تعليم الفوركس ممن الالف للياء
انتظر منك كل ما هو جديد

michael1
05-13-2017, 16:33
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
صديقى الكريم فى المنتدى انا اعتقد
ان من الممكن ان نبدا التداول
على الفوركس هنا من خلال هذا المنتدى الاكثر من ممتاز فعلا

Mohamed Alnagar
05-13-2017, 19:28
اخي الكريم للبداية في الفوركس تحتاج الى ارادة قوية جدا و وقت كثير للتعلم و التدريب ثم الى الراسمال الكبير و الى الاستراتيجية المربحة و الادارة السليمة للراسمال
تقبل مرورى

elmister
05-27-2017, 09:34
اخي الفاضل كل الشكر والتقدير والاحترام لحضرتك وبعد انا اعتقد ان خير بدايه هي التعلم الجيد واتقان هذا المجال جيدا والعمل علي اكتساب الخبرات الكبيره

Samira shabban
05-27-2017, 15:03
اخى الكريم ممكن تبدا من القسم التعليمى للمنتدى يوجد هناك
كل ما يتعلق بالفوركس وادواته ومصطلحاته وانواع التحليل وطريقه التداول ..

ossama-hassan
05-27-2017, 15:07
بداية المضاربة فى الفوركس انصحك بان لا تضع اموال حقيقية لك اى لا تودع اموال فى البداية و يمكنك ان تبداء مضاربة بحساب تجريبى او بحساب بونص بدون ايداع لكى تتدرب جيدا قبل البدء فى المتاجرة

A.mustafa
05-27-2017, 15:21
اخي الكريم اولا عليك قبل ان تتعلم اي استراتيجيه ان تتعلم اساسيات الفوركس
وبعدها تتعلم استراتيجيه واحده فقط وتتعمق فيها وتفهمها جيدا
واتمنا لك التوفيق

bassoumy
05-27-2017, 15:47
السلام عليكمورحمه الله وبركاته ابدا الاول بقراءه الكتب التعليميه عن الفوركسككتاب فوركس لكل العرب اوكتاب وايكوف اوجون ميرفي للتحليل الكلاسيكي والله يوفقك للربح دائما

Ahmedhumeda
05-27-2017, 16:04

noobir
05-27-2017, 16:05
السلام يا اخي في الله كيف حالك
مشكور اخي العزيز على الموضوع و للاسف انا لا اقدر على الاجابة وشكرا
والله المستعان

magic777
05-27-2017, 17:48
لابد من الحرص على اتباع الدروس الجيده الي بتكون موجوده في القسم التعليمي بشكل جيد واساسي للتعلم ويكون فيه دور ايضا
للتدريب الكافي عليهم

amir anwar
05-27-2017, 17:50
عند قرائتي للموضوع ظننتك تسأل :)) لكن اسمح لي ان اضيف بعض الكلام علي كلامك
المهم في بدايتك في مجال الفوركس هو ان تتعلم التحليل الفني و التحليل الأساسي لأن التحليل هو جزء مهم جدآ من اجزاء الفوركس ويعتبر من وجهة نظري 65% من الفوركس هو التحليل الفني و التحليل الأساسي
و ايضآ يجب عليك ان تتعلم كيفية قراءة الشموع اليابانية

عاطف محمد
05-27-2017, 17:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم للبداية في الفوركس تحتاج الى ارادة قوية جدا و وقت كثير للتعلم و التدريب ثم الى الراسمال الكبير و الى الاستراتيجية المربحة و الادارة السليمة للراسمال

Farida Mahmoud
05-27-2017, 18:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخي اعتقد من وجهة نظري انه عليك ان تبدا ب تعلم التحليل الاساسي وتتقنه جيدا ومن ثم تتجه الي تعلم التحليل الفني وتستوعبه بجديه وبالتوفيق لك

hussein1985
05-27-2017, 18:04
انها البداية الصحيحة للمبتدأ حتى يصبح متداول محترف واذا قام اى مبتدأ بالالتزام بهذه النصائح
اضمن له انه سيصبح من المتداولين العظام فى هذا المجال و سيستطيع جنى ثروة من هذا المجال

عبد الرحيم رافا
05-27-2017, 18:06
السلام عليكم ورحمة الله
يمكن ان تبدأ الفوركس اخي الفاضل من التحليل الفني الذي هو الاساسا و المفتاح الاول لفهم حركة السوق المتوقعة

Mahmoud.salman
05-27-2017, 18:13
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الفاضل تقبل مروري طبعا اتفق معك اخي ولازم يسال عن البدايه لانو بيكون تايه وناحسيت هذا الاحساس وبالتوفيق ان شاء الله للجميع

hamadasalama
05-27-2017, 18:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ابدا اولا يا اخي الكريم بالتداول علي الحساب التجريبي لمده 3 ششهور وجرب استراتيجيات عديده وان شاء الله تستقر علي استراتيجيه تربحك منه الكثير

cairodevil
05-27-2017, 23:03
الفوركس ليس بالمجال السهل و لكنه يحتاج الي عمل مستمر لتاتي بكل ما هو جديد
يجب البعد عن الطمع و الخوف و الجهل و هم من اعداء الفوركس.

Mohamed Youssef
05-27-2017, 23:25
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا علي هذا النقاش اخي الكريم
جزاك الله خيرا اخي علي هذا الموضوع
تقبل مروري وتحياتي

Mony Ezzat
05-27-2017, 23:39
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرتك افضل شيء للبدايه بالفوركس هو التعلم جيدا كى نحقق الارباح ان شاء الله من خلال التداولات

Jordan forexyy
05-27-2017, 23:45
ادخل يوتيوب وابحث جيدا حاول احفظ جيدا مع الفهم وهكذا وارجع تاني
مع فتح خساي تجريبي ولما اتشوف نفسك تمام وعدد صفقاتك الرابحه اكتر من الخسرانه ساعتها بتتاكد من قدرتك الجيده في التداول تقبل مروري تحياتي

anaboda
05-28-2017, 02:12
موضوع مهم جدا ازاى تبدىء فوركس كلنا عايز يعرف ازاى يبدء فوركس اهم شىء لازم تتعلم اساسيات الفوركس ودا امر هام علشان تتعلم الاساسيات وتتعلم على الحساب التجريبى وتدخل صفقات

magdy mahmud
05-30-2017, 17:28
بسم الله الرحمن الرحيم
كلام صحيح طبعا لابد لكي الاخوة المبتدئين لكي تبدء الفوركس لازم تتعلم الفوركس وذلك من خلال الكورسات علي اليوتيوب او من خلال الكتب

magdylotfy2
05-30-2017, 17:30
السلام عاليم ورحمة اه وبراته نرجو من الله حسن التوفيق
لابد ان تسمع لفيديوهات الفوركس الخاصة باكثر من شخص خبرة وتقرء التب الالكترونية

Mahmoud.salman
05-30-2017, 17:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تقبل مروري اخي اود ان اشكرك على موضوعك المميز والذي تذكرت فيه المبتدئين استمر في نشر ما يفيد المبتدئين

hamadasalama
05-30-2017, 17:59
ر شكرا جزيلا يا محترم علي الموضوع الهام عن كيفيه البدا في التداول بسوق الفوركس والله يوفقنا ويكمنا ونحقق ارباح عديده من التداول بسوق الفوركس الكبير

مصطفي السيد
05-30-2017, 18:00
اخي الكريم علم الفوركس بحر كبير كلما توغلت فيه
اكتشفت انه ما زال امامك الكثير لتعرفه وانك مازلت علي البر

raxid
05-30-2017, 18:04
للبداية في الفوركس تحتاج الى ارادة قوية جدا و وقت كثير للتعلم و التدريب ثم الى الراسمال الكبير و الى الاستراتيجية المربحة و الادارة السليمة للراسمال

mohamed shams
05-30-2017, 21:19
السلام عليكم اخى الكريم
بالطبع تبدا فى الفوركس بواسطه انك تعمل اكونت تجريبى اولا
ثم تتعلم استراتيجيات وطرق التحليل وتطبقها عليه وبعد كده تتداول حقيقى
بالتوفيق

M0hsenalawady
06-01-2017, 17:45
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
اخي العزيز طبعا معلومه جيدة جدا وفعلا لابد من التدريب والتعليم المستمر ووجود استراتيجية واضحه ودراسة الفيديوهات اللي في المنتدى والبداية على حساب تجريبي وقراءة الكتب التخصصية في مجال الفوركس مثل جون ميرفي

bassoumy
06-09-2017, 23:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ابدا اولا بقراءه الكتب التعليميه ككتاب فوركس لكل لعرب ثانيا ابدا بتعلم التحليل الفني والرقمي والكلاسيكي ولازم تهتم باوقات صدور الاخبار ...........

Doaa hassan
06-09-2017, 23:46
السلام عليكم ورحمته الله وبركاته
ازاى البدايه فى الفوركس والتداول اولا لازم يكون فى فهم جيد وتعلم جيد ويكون ف استراتيجية
خاصه بيك وجيده ولا يجب الطمع ولا الاستعجال

migoo
06-09-2017, 23:53
مشكور اخي على توضيحك للمشاركين في سوق الفوركس
لان المحركين الكبار له هم البنوك المركزية و
الاستثمارية الكبيرة و لا يقتصر الا على الافراد مثلنا

abo.tali.wtalin
06-11-2017, 18:18
بسم الله الرحمن الرحيم
موضوع مهم جدا لكل المبتدءين وللتعليم والله الموفق المستعان
وبرجاء تقبل مرورى على موضوعك

mohamed97
06-12-2017, 03:07
حضرتك ممكن تدخل على جوجل او اليوتيوب وتكتب تعلم بدايات الفوركس وهتلاقى كل الشروحات بالفصيل سواء المكتوبة او الفيديو وانا شخصيا افضل الفيديو
شوف براحتك وبتركيز شديد وحاول تستوعب ولا تستعجل التعلم وتاكد ان التعليم ملوش

---------- Post added at 02:07 AM ---------- Previous post was at 02:06 AM ----------

شوف براحتك

zezofathy
06-12-2017, 03:11
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته بشكر حضرتك ع الشرح الدقيق ده عن كل حاجه ف الفوركس و ان الشرح ده مهم جدا للمبتدائين و لازم يتعلمو كتير قبل البداء ف التداول

alaa mohamed
06-12-2017, 09:29
بسم الله الرحمن الرحيم ....
جزاك الله عن هذا المقال الجيد والمعلومات القيمه اخى الكريم ...
مشكور لمجهودك ....
تقبل مرورى

Mhd nour
06-12-2017, 09:35
تحياتي اخي أوفقك الرأي البداية الصحيحة للمبتدأ حتى يصبح متداول محترف واذا قام اى مبتدأ بالالتزام بهذه النصائح
اضمن له انه سيصبح من المتداولين العظام فى هذا المجال و سيستطيع جنى ثروة من هذا المجال و بالتوفيق

KARIM2017
06-12-2017, 13:05
تحيه طيبه وبعد
اهم شئ تبدا التعلم الجيد ومن ثم تبدا التحليل
وبعد ذلك تتدرب علي الديمو ومن ثم تبدا تداول امن

ghassen sayadi
06-12-2017, 13:53
الحاجات دى كلها واكتر هتلاقيها فى امكان وفى كل مكان فى الانترنت .......

M0hsenalawady
06-12-2017, 18:08
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
صحيح كلامك اخي الكريم ومن اهم الطرق لتعلم الفوركس هو البدايه على حساب تجريبي ودراسة الفيديوهات اللي فيه وقراءة الكتب التخصصية في مجال الفوركس

annas
06-12-2017, 18:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته رمضان كريم عليكم كلكم جميعا
فعلا اخي اهم شيء التعلم والتجربة على الديمو وادارة راس المال الصارمة

nore
06-12-2017, 18:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تسلم اخي الكريم الغالي لطرحك موضوع مهم لكل مبتدا ومعلومات مهمه عن البدء في سوق الفوركس ولابد من تعلم الاساسيات

mahmoudtaha33
06-12-2017, 18:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي
شرحك مميز جدا اخي الكريم
وكمان متناصق ومفصل وجميل
في تقدم مستمر اخي
بالتوفيق لك

سليم الحمادي
06-12-2017, 21:26
السلام عليكم
شكرا جزيلا يا استاذي على هذه المعلومات المهمة والقيمة والتي كانت حول اساسيات لكل من يريد الدخول الى عالم الفوركس والبورصة والتداول بشكل صحيح
تقبل مروري

amanygamal
06-12-2017, 21:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز
اشكرك علي تلك النصائح التي سوف تفيد الكثير من المبتدئين وسوف احاول جاهده ان اعمل بنفس الطريقه التي ذكرتها وارجو منك الاستمرار في نشر تلك المعلومات المفيده

one12
07-03-2017, 15:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لك ولي كل أعضاء منتدى فوركس العرب ومشكور على موضوعك الهام فهو منظم ومنسق وهادف ويحتوي على كل ماهو جديد بالنسبه لي جزاك الله خير الجزاء مع تقبل مروري اخي الفاضل

nasseralkhbeer
07-03-2017, 15:36
ما ينفعش تروح تغطس فى المحيط بدون ان تتعلم السباحة اولا فى نادى السباحة و بعدين تتعلم الغطس و تبقى محترف فيه ما ينفعش تروح تغطس فى المحيط بدون ان تتعلم السباحة اولا فى نادى السباحة و بعدين تتعلم الغطس و تبقى محترف فيه

abutalia
07-05-2017, 15:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا يا اخي العزيز ولابد ان تبدجا اولا بالتمرين علي الحساب التجدريبي وتجربه استراتيجيات ومؤشراتت عديده عليه

Anas123
07-22-2017, 14:09
بالنظر إلى الشارت الخاصب
التدریجي ولیس ھناك اي دلالة على ان السعر سوف یغیر اتجاھھ
بینما الشركة من الممكن أن لھا مداخیل ممتازة إذا تم تحلیلھا باستخدام التحلیل الأساسي ولھا فرص عظیمة في تحقیق
مداخیل مستقبلیھ

Mahmoud1001
07-22-2017, 14:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز شكرا علي هذه الافادة التي جنتها من خبرتك في مجال الفوركس والتداول ولكن كم يلزم من الوقت للتعلم

Mohamed Khemili
07-22-2017, 14:34
السلام عليكم اخي شكرا على هذا الموضوع القيم و المفيد لنا جميعا و هو موضوع مهم بنسبة لكل متداول في عالم فوركس البداية صحيحة تأتي معها نتايج ممتازة في فترة جيدة لذا من المهم تعلم اساسيات سوق و اهم مدارس تحليل ثم انطلاق بخطة عمل جيدة

سيد2017
07-22-2017, 17:59
شكرا يا اخى على هذا المقال الرائع واللى يجب على كل مبتدئ ان يقرئه بعنايه كبيرة جدا لانك هتلاقي فيه الخطوات الصحيحة لكى تبدا العمل بالفوركس بدايه من تعلم الفوركس من الفيديوهات والقسم التعليمى وتطبيقه على الحساب التجريبي وبعد كده تطبقه على الحساب الحقيقي

cladiator2007
07-22-2017, 22:05
جزاك الله خير ايها العضو الكريم على مشاركة هذا الموضوع الهام معنا و الذي يفيد الكثير من المبتدئين و اتمنى ان تشاركنا في مواضيع اخرى

2017wydadi
07-22-2017, 22:21
لابد من التعلم والمعرفة القوية اولا حتى نستطيع الوصول الى مكاسب جيدة كمان لابد من ادارة سليمة لراس المال لان الاستراتيجية
بدون ادارة مسيرها الخساة فى النهاية

AICHA ESSIABRI
07-22-2017, 22:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا جزيلا اخي على هذا الشرح الاكثر من رائع استفذت كتيرا والله والمهم انه لا ياس مع الحياة وارجو الله ان يوفق الجميع

Hala Abdo
07-23-2017, 00:29
السلام عليكم و رحمه الله تعالى و بركاته
البداية لازم تكون انه نعرف اولا كل شئ يخص الفوركس و قراءة كتب عن الفوركس لمدة طويلة

مصطفي السيد
07-23-2017, 00:50
الوصول لمستوي محترف في الفوركس يحتاج الي وقت وجهد
كبيرين وتدريب مستمر وليس الامر سهلا مطلقا

zakariacr07
07-23-2017, 00:59

تبدأ في الفوركس بالتعلم و الإعتماد على النفس و الصبر أخي الكريم

M.R
07-23-2017, 22:58
البعض يلاقى صعوبة نظرا لاحتكاكه بالمفاهيم التى تكون معقدة بالنسبة للشخص المبتدء فالافضل أخذ فكرة اولا ومشاهدة التعليقات تحتوى تدخل فى المجال بصورة تدريجية

محمد حافظ 120
07-23-2017, 23:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل... اما بعد...مشكوووووور اخي الكريم علي هذه النصائح الاكثر من رائعه والمفيده جدا بالنسبة لجميع المبتدئين الذين لا يعلمون الطريق الصحيح للبدء في التداول...بالتوفيق للجميع

2017wydadi
07-24-2017, 15:51

yousif200
07-24-2017, 16:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة مجهود رائع منك وشرح مبسط جدا ممكن يساعد ناس
كتيرة بس كنت اتمني ان الموضوع دا يكون مدعوم بروابط لتسهيل عملية البحث والتعلم

Yara abd elsalam
07-26-2017, 03:25
الطيبة بالطبع اخى كلامك مظبوط ما هو ما ينفعش تروح تغطس فى المحيط بدون ان تتعلم السباحة اولا فى نادى السباحة و بعدين تتعلم الغطس و تبقى محترف فيه

amanyahmed
07-26-2017, 03:45
انا لسة مبتدئة مبتدئة و تايهة خالص الحقيقة ???? و شكرا على نصيحتك و هحاول أعملها ف الوقت الحالى

waelmma
07-26-2017, 08:01
:)):)):)) تمام اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه يوجد الكثير من الفيديوهات
الموجودة فى المنتدى او فى اليوتيوب بها شرح وافى للفوركس والله الموفق اخى

cladiator2007
07-26-2017, 12:32
السلام عليكم
بارك الله فيك اخي
في الواقع افضل شيء للبدايه هو التعلم والممارسه العمليه على حسابات تجريبيه على مدار شهور

capoeira
07-26-2017, 12:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان بداية اى شئ جديد تكون بالتعلم و الدراسة حتى تفهم
كل ما يدور حولك فيجب ان تتعلم التحليل الفنى من اجل ان تفهم حركة السوق جيدا

2017wydadi
07-26-2017, 14:05

KARIM2017
07-26-2017, 14:32
تحيه طيبه وبعد
مشكور اخي الفاضل علبي مشاركتك
الائعه التى تفيد كل الاعضاء الافاضل
في تعلم التداول الصحيح تحياتي لك

eslam etman
07-27-2017, 13:52
والله يا اخى عندك حق فالتعلم هو اساس كل شىء فى هذا المجال فبدونه كانك تدخل غرفة ظلماء لا تعرف بها اى شىء ويمكن التعلم عن طريق الكثير من الوسائل منها القسم التعليمى واليوتيوب

capoeira
07-27-2017, 15:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان الدراسة هى الطريق الاول الذى يمكنك ان تبدأ به
من اجل ان تنجح فى التداول بسوق العملات بطريقة محترفة من اجل النجاح فى تحقيق ارباح

hooda
08-05-2017, 17:57
ياجماعه والله الفوركس مش صعب ولاحاجه الموضوع بس عايز صبر وممارسه وانت من تلقاء نفسك هتلاقي كل حاجه بقت تمام معاك

ahmed.mohamed
08-05-2017, 19:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الفوركس لازم له التعلم و التجريب و التدريب و الصبر و من ثم الدخول في الحساب الحقيقي مع إدارة رأس المال و عدم الطمع

shr
08-05-2017, 19:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اولا تتعلم ازاي تتداول وتجرب على الحساب التجريبي تختار شركه الوساطه الي تشوفها مضمونه زي انستا فوركس مثلا وتقدر تعمل بونص ردود او انت تعمل ايداع

sopa7
08-05-2017, 20:04
انا اخذت حوالى شهرين بتعلم نظرى اكترمن العملى وده فادنى كتير لكن انصح الجميع بالجمع بين النظرى والعملى بمعنى انه بينما بيتعلم على النت ويقرا مقالات ويشوف فيديوهات لازم برضو يستخدم حساب ديمو عشان هيكتشف حجات بنفسه محدش هيقوله عليها وده مهم جدا زائد انه لما يستخدم الحساب التجريبى او الديمو هو بيطبق الكلام النظرى اللى اتعلمه وده هيثبت المعلومات عنده

fadl1984
08-05-2017, 20:21
المبتدئ يكون في حيرة عند تعلم شئ جديد وهذا الموضوع متكامل فيجب علي الشخص المبندئ ان يكون لدي الجدية في التعلم حتي يصبح محترف وحتي يتفادي الخسائر في السوق ويظل فترة طويلة في السوق فالتعلم والممارسة علي الحساب التجريبي تزيد من ثقة المتداول عند فتح الصفقات ويجب علي الشخص المبتدئ ان يفهم المعلومة جيدا حتي يستطيع تطبيقها بشكل صحيح في السوق فلكي نتداول ونربح يجب ان نتعلم التحليل الفني والتحليل الاساسي ويكون لدينا استراتيجية قوية وان نتبع ادارة راس المال عند فتح الصفقات

forexsamir
08-05-2017, 20:23
دائما انصح المبتدئين بتعلم وتطبيق على حساب تجريبي ..ودون التسرع الى حساب حقيقي يضنون انه بمجرد الدخول سيربحون اموال طائلة بهذا الفعل ستتعرض لصدمة وتمل الفوركس

manotripleewry
08-06-2017, 02:29
السلام عليكم
تمام معلومات مفيده ووجه نظر تحترم شكرا لك
تقبل مروري

Gehad Anwar
04-01-2018, 17:23
اهم حاج فعلا انك ما تستعجلش الدخول للسوق وانك تفضل في موضع التعلم المستمر علشان تطور نفسك
اكيد السوق مش هيهرب في فترة ما انت بتتعلم وبتكتسب خبرة
لكن انت ممكن يصيبك الاحباط لو استعجلت ودخلت من غير خيرة

emadomda
04-12-2018, 12:43
explaination2 التوقيت هو أهم شيء - متى تتاجر
تجارة النقد الاجنبى في نفس اليوم هي نوعا ما تسمية خاطئة حيث أن ساعات سوق الفوركس عادة تعمل من بعد ظهر يوم الأحد إلى بعد ظهر يوم الجمعة في الولايات المتحدة. ومع ذلك، فإن توقيت قراراتك لتجارة العملات في سوق الفوركس بشكل مناسب مهم جداً.

لا يعني مجرد أن سوق العملات يعمل على مدار 24 ساعة في اليوم خلال أسبوع التداول أن هناك ظروفاً مثلى لتداول العملات الأجنبية في كل ساعة. فيمكن لتداول العملات خلال بعض الأطر الزمنية أن يكون أكثر فائدة من غيرها لعدد من الأسباب، اعتماداً على استراتيجيتك في تجارة العملات.
وبادئ ذي بدء، عندما تفتح أسواق الفوركس في الشرق الأقصى وأستراليا بعد ظهر يوم الاحد في الولايات المتحدة، يمكن أن تبقى التداولات غير سائلة إلى حد ما باليورو، والجنيه الاسترليني والفرنك السويسري حتى يدخل التجار الأوروبيين. مع ملاحظة ذلك، تكون التجارة في كثير من الأحيان أكثر سيولة في الين الياباني، والدولار الاسترالي والدولار النيوزيلندي.
توقيت التداولات: وظيفة السيولة

ehabbob
04-16-2018, 00:34
اخى العضو الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني هذا الموضوع كتير فهو به معلومات قيمة و منسق ومنظم كتير للبدايه فى التداول فى الفوركس
والتوفيق من عند الله

forexone1
05-13-2018, 00:51
في التعلم والتعلم كل ماهو يخص تداول اخذ التحليل الفني والتحليل الاساسي والتحليل المالي حتى تستطيع ان تدخل السوق وانت تفهم ما هو سوق الفوركس هل تعلم ما هي الادوات وما هو العمل اهميه السلع والمعادن حتى تفهم كل شيء

algendy
05-22-2018, 17:41
تحية طيبة و بعد , يا اخى الكريم البداية الصحيحة فى الفوركس هى اليقين بانه عمل يحتاج الى عدم الطمع فى المكسب فكثير ممن يدخل تجارة الفوركس يراه طريق سهل لتحقيق الغنى و بعد الخسائر المتتالية و مرجنة اكثر من حساب اما يياس و يترك الفوركس و اما يصل الى حقيقة ان الفوركس لا ينفع معه الطمع

traderleader
05-22-2018, 18:04
إزاى ابدأ فى الفوركس ؟
فعلا سؤال الكل بيسأله . لكى تبدأ فى الفوركس
أولا اقراء عن الفوركس و عن الشركات . اقراء كثيرا واعرف التراخيص ومميزات الشركات .
ثانيا اختار الشركه المناسبه لك
ثالثا افتح حساب تجريبى
رابعا ابحث عن دورات تعليم الفوركس وهى منتشره على النت . هذه الدورات تعطى لك أول سلمه فقط فلا تعتمد عليها وبمجرد إنهاء الدورة تفتح حساب حقيقى لأنك هتخسر
خامسا تابع الأخبار و التحليلات اليوميه للاسواق
سادسا ابتكر طريقة للتداول خاصه بك وعليها انشىء خطة عمل لك
سابعا نفذ خطة العمل وطريقة التداول على حسابات تجريبية كثيره حتى تتقن التداول بها
ثامنا وفر المبلغ الذى تريد المتاجره به على ان يكون خارج ميزانيتك الشهرية أى انك لا تحتاج هذه المبلغ حاليا .
تاسعا افتح الحساب الحقيقى وابدأ التداول وكن واثق من نفسك .

aym
05-23-2018, 08:46
البداية فى الفوركس تكون من خلال التعلم الجئد ومعرفة كل شي عن الفوركس والتدريب الجيد لحالة التداول واختيار اهم المناطق فى التداول والعمل عليها

rais02
05-23-2018, 13:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكور اخي الكريم على الموضوع ووجهة نظرك سديدة فكلامك صحيح وان شاء الله يستفيد منها الجميع.

ah.hum
05-23-2018, 13:38
مشكور أخي على هذا الطرح الرائع فعلا يجب علينا المثابرة والسعي المتواصل والصبر لتحقيق لارباح
تقبل مروري أخي الكريم

AhmedRahmo
05-23-2018, 19:02
مشكور أخى على المنشور الرائع أنا أول ما بدأت كنت بشتغل عملى من اليوتيوب على الحسابات التجريبيه و أحاول أجيب استراتيجيات آمنه للتداول

muhammdmr
06-28-2018, 21:06
كتير بنلاقى ناس تسال عن البداية ودة مش عيب بالعكس كويس جدا ان اخدت القرار
المهم ان يكون عندك طموح ورغبة فى النجاح وتصميم اكيد على تحقيقة

المهم دلوقتى البداية ازاى نبدا وتكون البداية صح
كلامى طبعا مش الزامى ولكنة راى ووجهة نظر
اهم حاجة التعلم الجيد وجمع المعلومات عن الفوركس

وغيرها كتير من المصطلحات اللى هتقابلك فى بداية مشوارك فى الفوركس

شوف براحتك وبتركيز شديد وحاول تستوعب ولا تستعجل التعلم وتاكد ان التعليم ملوش نهاية وتفضل تتعلم طول العمر
فبلاش استعجال وتسرع لدخول السوق

بعد كدة ادخل تانى بنفس الطريقة واكتب شرح التداول فى الفوركس بطرقة عملية على منصة التداول
وتشوف بقى المصطلحات اللى شوفتها قبل كدة والتعليم السابق ازاى يتم تطبيقة عملى على المنصة
وازاى تعرف تشتغل بنفسك

هنا بقى ممكن تبدا فى الفوركس لكن بحساب ديمو اى حساب تجريبى ودة متوفر تقريبا فى كل شركات الوساطة المالية
وتشوف الفيديو والشرح بتركيز وتحاول تطبق بنفسك على الحساب التجريبى
بالمناسبة الحساب التجريبى هو محاكاة للواقعى والحقيقى تماما لكن بدون مكاسب او خساير حقيقية عليك

بالتاكيد الحساب التجريبي او الديمو يمثل الاطاله الجيده والمفيده علي عالم الفوركي التي تساعد اي شخص في التعرف علي هذا العالم والاحتراف فيه بدون تعرضه لخسائر وبالتالي يمكنه تحقيق استراتيجيه مثاليه له علي الحساب التجريبي تساعده علي التداول علي الحساب الحقيقي بشكل قوي ومربح له وبالتالي اهم شىء في الدخول في عالم التداول هوا التعلم والصبر علي النجاح ولا يستمع لسهوله وويسر السوق لانه ليس مربح دائما دون خسائر ولذلك يجب التعلم حتي لا تخرج خاسرا وتضيع فرص حقيقيه لك في التداول علي الحساب الحقيقي بنجاح

مصطفي السيد
06-29-2018, 17:37
بالفعل معظمنا بدء تعلم الفوركس من النت لاني سألت عن
كورسات للفوركس وعلمت انها مكلفه جدا ولا يستطيعها الكثير

Mohammed shilton
06-30-2018, 05:07
ملخص مقالتك اخى الكريم أو العنوان المناسب لها هو التعلم ثم التعلم ثم التعلم ثم التطبيق أعتقد ذلك والله أعلم شكرا جزيلا على المقال الرائع وننتظر من حضرتكم المزيد.

tree99
06-30-2018, 05:34
يجب عليك اخى ان تعمل على التعلم ومعرفة ذلك
من خلال قراءة الكتب التى تشرح الفوركس والمؤشرات الفنية مشاهده فيديوهات على
اليوتيوب تشرح عن الفوركس و ابدء بحساب تجريبى

1477aa
06-30-2018, 08:26
تبدء فى الفوركس بتعاليمك له من تعليم للفيديوهات والتحاليل
ان كانت تحاليل فنية كلاسيكية او اى نوع من التحليل يجب الامام
بكل شيء خاص بالتداول قبل الدخول فى التجارة

محمد رشاد فوركس
07-01-2018, 00:26
كيف استطيع البدء في الفوركس بطريقه صحيحه لازم يكون معاك راس مال مناسب يساعدك على التداول ويساعدك على تحقق ربح محترم بالاضافه ان انت لازم تبقى متمرس في الفوركس عندك خبره و ما تتسرعش انك تدخل في عقود خد ما يكفيك من الوقت لتعلم الفوركس

snnaky
07-01-2018, 00:42
بداية الفوركس فى نظرى هى انك تقرر تتعلم يعنى اية التداول وفكرتة وازاى تتعامل مع فكرة تحليل البيانات للخروج بالنتائج الفنية من خلال تعلم التحليل الفنى والشارتات الفنية ودة يحتاج منك لتعلم البدايات وهى الأساسيات مثلا الأتجاة لتعلم هل انت تتبع هبوط ام صعود وعلية تحدد نوع الصفقة
ثانيا لتعرف متى تشترى ومتى تبيع عليك انت تتعلم الدعوم واامقاومات لتعرف افضل مناطق البيع والشراء

amiramotawe
07-01-2018, 01:24
السلام عليكم ورحمه الله
في كورس لشريف خورشيد عيعلمك من ا ب
وحاول تدرب كل الاستيريجيات علي حساب تجريبي في كذا شركه؟

riadhweb
07-01-2018, 01:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.
ان تصبح تاجر فوركس، يجب عليك دائما اتباع القواعد الأساسية لإدارة المخاطر. انها ليست مهمة سهلة هى أمر هام جدا سواء كنت تتاجر مع بضع مئات من الدولارات أو تشغل الملايين .
أخذ دورات تعلم فوركس جيدة قد يكون أفضل استثمار قمت بة فى مهنة التداول . خذ الوقت الكافى لدراسة أساسيات التداول وممارسة ذلك في حساب تجريبي قبل بدء التداول بالمال الحقيقي. تأكد من اتباع القاعدة دائما - أبدا لا تبدأ التداول بالأموال التي لا يمكن أن تخسرها.
بالتوفيق للجميع.

JISI90
07-01-2018, 02:08
, شكرا لك اخي الكريم على الموضوع المميز, اهم شئ هو التعلم لان التعلم هو ما يجعل من المبتدئ محترف و لله الحمد مع الانترنت اصبح كل شئ ممكن
بالتوفيق

1477aa
07-01-2018, 09:55
ان كنت تاجر جديد ومش عارف تبدء مننين فى الفوركس عليه بالدخول
الى احدى المنتديات العليمية الخاصة بالفوركس حتى تتعلم كل شي فى
التداول والتحاليل والفيديوهات التعليمية حتى تقدر تتاجر

mokhtar26
07-01-2018, 19:41
السلام عليكم من خبرتي الكبيره في الفوركس اعتقد ان افضل طريقه لبدايه الفوركس وتعلمه بطريقه جيده هي الحصول على تكوين مميز عند اكبر المدارس العالميه المختصه وهذا بدلا من التشتت في المنتديات و اليوتيوب او دروس غير مجديه وحتى لا تضيع وقتك كثيرا يمكنك ان تستثمر من ستمائة دولار الى تسع مائه دولار في تعلم الفوركس بطريقه إحترافية

IN God We Trust
07-01-2018, 21:16
ما يدفع في الواقع الناس إلى تداول العملات الأجنبية هو أساسا حول الربح. دون ذلك لن يتم تداول أي شخص.
لكنك قررت في النهاية أن تتدخل سوف تلاحظ ببساطة أنه ليس عليك أن تضع في اعتبارها الربح ولكن القدرة على إدارة المخاطر من خلال طريقة بطيئة وثابتة.

IN God We Trust
07-01-2018, 21:21
كل المتداولين الجدد يفشلون لأنهم جاؤوا إلى هنا مع الجشع بأن المتداول الآخر يحقق الأرباح ثم يمكننا أيضا جني الأرباح من الفوركس دون معرفة صعوبة أنه يقفز إلى السوق ويتعرض للخسارة مرارًا وتكرارًا على المتداول الجديد أن يفهم حقيقة عمل فوركس ثم أدخل في هذا العمل

IN God We Trust
07-01-2018, 21:26
المبتدئين متحمسون جدا لأننا جميعًا مستعدون لكسب الأرباح طوال الوقت. لذلك يتوقعون الأرباح فقط ويفكرون كثيرًا في الربح. لكن عليهم أن يتوقعوا الكثير عن ذلك لأنهم لا يعرفون السوق بشكل صحيح ويجب عليهم الانتظار كثيرًا بالصبر والأمل في الحصول على الأرباح لأنه في الفوركس علينا أن نتحلى بالصبر.

--- Update ---

نعم ، لأنهم يأتون إلى هنا ليحققوا النجاح ويصبحوا أغنياء. لكن الحصول على النجاح ليس بهذه السهولة هنا. ونتيجة لذلك يواجهون خسائر. لذا ، من المهم بالنسبة لهم استثمار الوقت وتعلم المهارات والمعرفة. يجب عليهم التحلي بالصبر ووضع استراتيجية تداول حتى يتمكنوا من تجنب الجشع ويحددون

--- Update ---

دائماً ما يفكر المتداولون في سوق الفوركس في كل من الأخبار القديمة والأخبار في الأرباح ، وهذا أمر شائع في جميع الأعمال في العالم ، ولكن في نفس الوقت نحتاج إلى توقع فترة التحديات حيث أن هذا سيجعلنا في النهاية ونبقى طويلاً. في أي عمل نقوم به.

--- Update ---

هذه حقيقة أن المبتدئين هم متعلمون سريعون وتنافسون خصوصًا أولئك الذين دخلوا في تجارة الفوركس ولكنهم غالبًا ما يسارعون لتحقيق الربح ويهدفون إلى أن يكونوا فاتورة بوابات ويضعون علامة زوكربيرج في أي وقت غير مناسب. تذكر الحالمين أحلام الأحلام والأثرياء يخلقون الخطط ويبنون جسورًا لأحلامهم. لذا يجب أن يكون المرء صبورًا ومجتهدًا بما فيه الكفاية حتى يجني المال حتى أثناء نومه.

--- Update ---

المبتدئين عند دخول هذا السوق يتحدثون دائما عن الأرباح التي يحققونها هنا من خلال النظر إلى تاريخ حسابات المتداولين حيث يرون مستويات الربح المستهدفة تصل وأيضا عند الرغبة ويرغبون في جعل حساباتهم قوية ومربحة ، لذلك كل هذه الاشياء تتطلب الالتزام الذي يجب على المتداولين القيام به ،

--- Update ---

لأنهم يعتقدون أن الفوركس هو أفضل مكان. يعتقدون أن تحقيق الربح من الفوركس أمر سهل للغاية. انهم لا يعرفون أنها أكثر الأعمال خطورة. يجري الجشع أنها تتاجر في سوق الصرف الأجنبي وتفقد كل رؤوس أموالها. إن المتداولين الذين يتاجرون بشكل طبيعي لا يقعون في الخسارة ، لذا كن طبيعياً واحصل على الربح من التداول

o123
07-01-2018, 22:37
اشكرك اخى الكريم على هذا المقال الرائع
لكى تبدا فوركس عليك ان تبدا بحساب تجريبى ( ديمو )
جرب عليه زى ما انت عايز وبعدين حط فلوس واشتغل حقيقى