PDA

View Full Version : تحديد الاتجاه بالفيبوناتشى

mahmoud552
10-31-2016, 20:48
تحديد الاتجاه بالفيبوناتشى

السلام عليكم
طبعا كلنا سمعنا عن الفيبوناتشى و انه يستخدم لتحديد مستويات الدعم و المقاومه ولكن كيف نحدد الاتجاه باستخدام الفيبوناتشى انا فى طريقه جربتها من شهر باستخدام الفيبوناتشى اكسبنشن
الفكره ببساطه بتتم على فريم ال 4 ساعات تعتمد على القمم و القيعان ببساطه نحدد اعلى قمه و اقل قاعين او اقل قاع و اعلى قمتين

mohamedsonbol
11-02-2016, 01:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي العزيز اشكرك علي هذا الموضوع الاكثر من رائع فلقد استفدت منه الكثير
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

بدر اشطيبي
11-03-2016, 00:07
الفايبوناتشي غالبا ما يستخدم في التصحيحات و تحديد مناطق الارتداد خاصة
بعد الموجات الكبيرة بالتوفيق اخواني شكرا على المشاركة تقبلوا مروري

mariamrz
11-21-2016, 12:59
طبعا الفيبوناتشى من اهم موقومات النجاح ف الفوركس لانه بيعتمد عالدعوم والمقاومات
ودجه الشغل اللى انا بشتغلبيه شخصيا ده طبعا مع تحديد اتجاه الترند سواء كان صاعد او هابط
بالتوفيق

ahmedmca
11-21-2016, 15:10
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد أخي الفاضل الفايبوناتشي يمكن من معرفة متى يتغير الترند و يصبح عكس السابف

snnaky
03-14-2017, 19:47
مشكور اخونا الكريم على المعلومات الحلوة بس المعلومات دى لوحدها كدة بدون اى شارت متنفعش وكنت افضل عرض موضوعك وتوضيح مراحل التطبيق من خلال عرض شارت توضيحى وعرض تطبيق الادوات من خلالها على الشارت حتى تكتمل الأفادة لأن الأفاجدة فى التطبيق والعرض والشرح الفنى من خلال الشارت افضل العين تشوف وتستوعب مينفعش اشرح حاجة بدون ما اشوفها

جمال صادق
03-14-2017, 20:15
اعتقد ان الفيوبناتشى هو من اهم الاستراتيجيات التى قد تتخدم للعمل بها فى اوقات محددة تبعا لبعض المؤشرات الاخرى التى تعمل على تقسيم الشارت بقوة ممكنة فى العمل بة

hany1978
03-14-2017, 20:49
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم اود شكرك على موضوع تحديد الاتجاه بالفيبوناتشى النصائح المهمه والغاليه التى تساعد المبتدئين
وانا واحد منهم واود شكرك على المجهود فى كتابة المقال وف انتظار المزيد
اتمنى لك المزيد من التقدم

bakdz
03-14-2017, 21:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركااته
الفينابووتشي من احد اهم المؤشرات في سوق الفوركس و هو الذي يساعد المتداول على تحديد الدعوم و المفاومات وتحديدي الاتجاه العام للسعر.

a2oo
03-14-2017, 22:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

عتبر مؤشر فيبوناتشي في الفوركس من أكثر مؤشرات الفوركس الفنية الدارجة بين المتداولين المبتدأين والمحترفين على حدٍ سواء في عملية فهم وتحديد نقاط الدعم و المقاومة

على الرسوم البيانية. كل هذه الأمور تكون مفيدة للغاية خلال يوم التداول من أجل أن تحدد نقاط الدخول المحتملة

و نقاط تراجع السوق، كما وتفيد في تحديد إستراتيجية الخروج كذلك

وايضا لمعرفه نهايه التصحيحات وبدايه الاتجاه الجديد للازواج

موضوع رائع شكرا لك ع الطرح

جمال صادق
03-14-2017, 23:16
الفبوناتشى قد يعتبر من اهم الاستراتيجيات الرياضية الناجحة و لكننا نكون فى احتياج دائما الى استخدام الاخبار الاقتصادية طكريقة مميزة لفهم طبيعة تحركات السوق و تطبيق العمل بها

mnaouar
03-14-2017, 23:35
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
ماشاء الله يا اخى الكريم بارك الله فيك على الشرح هاده و موضوع تحديد الاتجاه بالفيبوناتشى
موضوع رائع و شرح أروع ربنا يكتر من امثالك ياريت كلنا نفيد بعض والله الموافق
جزاك الله خيرا في هدا الموضوع الجيد
بالتوفيق