PDA

View Full Version : الفوركس لعبه سهله ام معقدة

Pages : [1] 2

بروفسير العرب
10-31-2016, 23:57
الفوركس هى مجرد لعبه فى بدايتها تكون صعبه على المتدولين لانهم لم يعرفون
قواعد اللعب الصحيحه والفوز والربح من الفوركس الى اذا لعبتها اثر من مرة حتى تحترفها
وتكون من كبار المتدولين فى الفوركس

mourada
11-02-2016, 12:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم الفوركس ليس لعبة الفورك مهنة مثلها مثل كل المهن تحتاج الى التعلم و الدراسة ثم الى التدريب ثم بعد ذلك تبدا العمل فيها و هي افضل مهنة في هذا العالم

latraaa
11-02-2016, 13:39
و الله يا اخي الكريم الفوركس ليس باللعبة كما ترى و إنما هو عالم و سوق كبيرة و فيها الكثير من المال و لابد من العمل على تعلمه و اتقان اسسه و قواعده لأنه إن لم نعرف كيف نتعامل معه فإننا سوف ندفن فيه و نخسر كل المال الدي لدينا

khalidtrader
11-02-2016, 13:47
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم الفوركس ليس بلعبة كما يرى الكثيرون و إنما هو عالم و سوق كبيرة و فيها الكثير من المال.
وهويحتاج الى التعلم و الدراسة ثم الى التدريب ثم بعد ذلك تبدا العمل فيها ...

zianitrader
11-04-2016, 17:38
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اخي الغالي, الفركس ليس لعبة سهلة و لالعبة صعبة الفوركس تجارة كباقي التجارات
الموجودة بل افضل من غيرها في الكثير من النواحي , بالتوفيق اخي

akram mohamed obaid
11-04-2016, 17:58
الفوركس هو ليس لعبه وإنما تجاره يستطيع من خلالها الكثيرين من تحقيق أرباح منها لكن يحتاج إلى التعلم والمثابرة والصبر وعدم الاستعجال في الدخول والخروج من الصفقات والابتعاد عن الطمع

doseuky
11-04-2016, 18:39
السلام عليكم و رحمت الله و بركاته

اخي الغالي, الفركس ليس لعبة سهلة و لالعبة صعبة الفوركس تجارة كباقي التجارات الموجودة بل افضل من غيرها في الكثير من النواحي , بالتوفيق اخي واتمني
من الله ان يرزقنا جميعا

مع تحياتي ..............وشكرا

zizoo99
11-05-2016, 10:13
شكرا لك اخى الكريم على هذه المشاركة الطيبة بالطبع يا اخى فان اى مبتدأ فى الفوركس لابد له من يتمرجن مرات حتى يتعلم فمنهم من عنده روح التحدى و الصبر و التعلم من الاخطاء و منهم من يستسلم و يكرر نفس الاخطاء و فى النهاية يقول ان الفوركس كله نصب

yeslam
11-05-2016, 10:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتقد انها لعبة معقده في الرؤيه الخارجيه يفتكر المتداول انها سهله بينما متطلباتها شاقة جدا لمن اراد بلوغ الغايه منها
بالتوفيق للجميع

sob81
11-05-2016, 10:24
هل الفوركس لعبة سهلة ام معقدة اخى الفوركس ليس لعبة ولكنه تجارة ويجب على المتاجر معرفة كيفية المتاجرة فى الفوركس
وفهم الطرق التى يتم التتداول بة لكي يقدر ان يحقق الربح

antr
11-05-2016, 11:51
الفوركس ليس لعبة على الاطلاق اخى الفوركس هو متاجرة جدية جدا فيها الربح وفيها الخسارة ولها قواعد واساليب تحليل قوية

m.naga
11-05-2016, 11:55
وذلك لأنه يتم التعامل والتداول على هامش الربح والخسارة في المتاجرة بسلعة ما دون الحاجة لدفع كامل قيمتها , حيث
يضاف الربح من الصفقة لحساب المتاجر ويخصم هامش الخسارة من حساب المتاجر .
تفهم إنه لا يمكنك في أي صفقة أن تخسر أكثر من المبلغ الموجود في حسابك لدى الشركة التي تتيح لك المتاجرة بنظام الهامش .

ahmedmca
11-20-2016, 00:41
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد أخي الفاضل ههه لعبة هل انت جاد الفوركس سوق و ليس لعية يا اخي

ياسر المصرى
11-20-2016, 00:44
مشكور العضو المحترم على الموضوع المفيد الرائع الفوركس سهل جدا على من تعلم وتمرس واتقن التداول وتعلم من فشله وخسارته
قبل المعرفه بحب المكاسب وصعب جدا على كل من ليس لديه خبره بفنون ها المجال وخباياه واسراره فسيقع دائما فى الخساره

Bassem Hassani
11-20-2016, 00:47
الأسواق المالية تعتبر لعبة لدى البعض ... ولكنى أفضل معاملتها على أساس انها تجارة وعمل حقيقى
لان الأسواق لا تعطى شئ بالمجال ما ربحته اليوم بضربة الحظ تأكد أنك سوف تخسر أضعافه بنفس ضربة الحظ .

tazi larbi
11-20-2016, 01:06
السلام عليكم الفوركس سهل لو تعلمنا جيدا وصعب لو دخلنا اليه على اساس انه قمار او بالحظ والعشوائيه ولكل تاجر ان يختار طريق الربح بالتعلم او الخسارة بالحظ اتمنى لكم النجاح والله الموفق

maryam1
11-20-2016, 01:10
فعلا ان الفوركس تكون صعب في البداية لنقص الخبرة في المعاملات و لكن يصبح سهلا فيما بعد اكتساب الخبرة و معرفة ادارة رأس المال بشكل صحيح
بالتوفيق للجميع بإذن الله

kymslye
11-20-2016, 16:31
الفوركس اخي ليست لعبة كما تعتقد فهوا يعتمد على اتباع خطة محددة مسبقا و تعمل استراتجية خاصة بك وتكون صارم في ادارة حسابك بطريقة سليمة و الابتعاد عن المغامرة واهم شئ عدم اعتقاد ان هدا السوق الضخم مجرد لعبة

HOPE2014
11-20-2016, 16:37
مسا الخير الفوركس معقد كثيرا وليس سهل اطلاقا ولكي نعرف الفوركسس يجب اخذ الكوررسات التعليميه لنصل الى ما نريد سلام

tamermosa
11-20-2016, 16:49
اسمح لي من فضلك اخي الكريم. الفوركس ليست بلعبه . هي تجاره و تجاره عايزه متداول محترف واثق من نفسه . تقبل تحياتي

medo mohamed
11-20-2016, 19:00
بسم الله الرحمن الرحيم
اختلف معك اخى الفاضل بمقولة ان الفوركس لعبه
انه دراسه ودراسه مهمه جدا" كمثل التحليل الفنى
هذا ليس لعب انما دراسة الزوج ومعرفة نقاط الدخول
والخروجوالتحليل السعرى كلها دراسات وليست العاب
راجع نفسك اخى وستجد الصحيح

Samira shabban
11-20-2016, 20:53
اعتقد أن للفوركس عمل او وظيفه له اصول وادوات ويجب على كل من يدخل لهذا العالم أن يدرسه جيدا ويعرف اداواته ويضع استراتيجيه معينه والعمل بها
وشكرا لك

جمال صادق
11-20-2016, 21:40
الفوركس هو لغة جميلة من الممكن للكثيرين منا ان نتعلم زو نفهمة جيدا و قد يكون هناك عمل اساسى للتداول فى سوق الفوركس و انة من الممكن ان يتم تدريس الفوركس ليكون محتوى جيد للتعلم و التقدم الاقتصادى

Ayman Abdellatif
11-20-2016, 21:57
لو نظرت للفوركس على انه لعبة فاعلم انك وصلت الى مرحلة الغرور و الاستهانة به قد تكون حققت ارباح عالية فى فترة قصير مما ادى بك لتخيل ان الفوركس ماهو الا لعبة و سهل تحقيق ربح من خلالها ، الفوركس تجارة و علم ايضاً تعتمد على الدراسة و التحليل و عوامل كثيرة عرض و طلب و ادارة لراس المال و عامل نفسى اثناء التداول يجب اخذ كل هذا فى الاعتبار ولا يجب الاستهانة بها

thewaytosucsess
11-20-2016, 23:46
الفوركس ليس لعبة اخى الكريم وهذا تشبيه خاطىء بالمرة
الفوركس سوق تجارة العملات الاجنبيه العالمية مفتوح للجميع على مستوى العالم اجمع
يتاثر باقتصاديات الدول وحركة البيع والشراء والاخبار السياسية وغيرها

ebn masr
11-22-2016, 19:09
اولا الفوركس مش لعبة زى ماانت بتقول ثانيا هووعمل وعمل مشىسها صعب جدا وعايز قدرة كبيرة من الخبرة للتعامل معاه
والدخول فيه لتنفيذ صفقاتك

ياسر المصرى
11-22-2016, 19:11
مشكور العضو المحترم على الموضوع الرائع الفوركس لعبة معقده تجمع بين الزكاء وقوه الزاكره والتخمين او الاستنتاج
والتطبيق والعمل على استراتيجيه للربح انت مقتنع بها وتعمل على تطويرها وتعمل على التقنيه التى تساعدك على الربح

m7med09090
11-22-2016, 19:17
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
الفركس ليس لعبة سهلة و لالعبة صعبة الفوركس تجارة كباقي التجارات الموجودة بل افضل من غيرها في الكثير من النواحي واتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية

zezo3
11-23-2016, 05:26
بص انا هالخصلك الحكايه كلها فى كلمتين من ابسط مايكون فى جمله شهيره عندنا بتقول سهولتها فى صعوبتها بمعنى انه الفوركس دا من اسهل الاشياء لو انت ابتعدت عن الزحمه اللى بتبقى موجوده عالشارت واشتغلت كدا شغل ترندات ودعوم ومقاومات

sallysaad
11-23-2016, 06:01
يعتبر الفوركس تجارة معقدة جدا لانه يحتاج الي التحليل فالفوركس ليست لعبة انما هو تجارة تحتاج الي استراتيجيات معقدة لتجنب الخسائر للمتداول ورفع نسب الارباح

ebn masr
11-28-2016, 02:38
الفوركس مش لعبة خالص الفوركس عمل متعب ومعقد وملىء بالمتاعب علشان كدة لازم انه المتداولين يكونون على قدر من الاهتمام به

mohamed saad
11-28-2016, 07:51
تحدثنا اكثر من مرة ونصحنا اكثر من مرات بعمل حسابات تجريبية لفترات طويلة تمكنك من الوصول لمرحلة اطمئنان نفسية عندما تدخل صفقة ما فتحدد بنفسك صعوبة او سهولة تجارتك عبر الفوركسفمنا من يراها ممتعة ومنا من يراها مرهقة للاعصاب

waelmma
11-28-2016, 08:28
:o:)):yahoo: اكيد اخى الكريم وانت تحتاج الى خبر كبيرة للتعامل مع السوق
وقبل ان تتاجر بحساب حقيقى والله الموفق وبارك الله فيك اخى العزيز

rahigrib
11-28-2016, 09:15
انا صراحة منطقي مع هذه السوق اي ان السوق هو مجرد سوق فيه البيع والشراء
لكن الشيئ الذي يعيق ان تربح من هذه السوق هي المعرفة وقلة الخبرة لانه يحتاج الى ذلك

big.pharaoh
11-28-2016, 10:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... الفوركس لعبه تجاريه كبيره. واياك ان لا تحترم قوانين تلك اللعبه حتى لا تندم على ذلك اخي الكريم

hoodhood700
11-28-2016, 10:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي الكريم طبعا ان وصف الفوركس باللعبة انا اعتقد ان هذا الوصف خاطئ لانه في الحقيقة هو سوق تجاري كبير جدا وعملاق ويعتمد على تقنيات خاصة ودراسة كبيرة شكرا جزيلا على الموضوع وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

Yahia Hesham
11-28-2016, 10:56
الفوركس ليس لعبه لتصنفها سهله او صعبه
واذا باشرتها من هذا المنطلق فانت خاسر
الفوركس تجاره تحتاج الى الكثير من العلم
و التعلم لتستطيع أن تثبت نفسك فيها

sob81
11-28-2016, 14:01
الفوركس ليس لعبة ولكنه من وجهة نظري هو دراسة وعلى للاقتصاد الخاص بالدول المشتركة فى الفوركس او التى يتم التعامل بالعملة الخاصة بة مثل امريكا والاتحاد الاوربي ولذلك يفضل تعلم الاقتصاد جيدا قبل البدء فى الفوركس

waiting
11-28-2016, 14:02
الفوركس هو السوق المالي الوحيد في رايي الي لا يمكن تقول عليه لعبة لانك ممكن تخسر في دقائق معدودة للاسف
بالتالي لابذ من الاجتهاد في التعلم والتدرب وانذاك ممكن تتداول في الفوركس والواحد لازم يكون ملتزم جدا

Yahia Shahen
11-28-2016, 16:32
السلام عليكم ورحمه وبركاته

الفوركس ليست لعبه الفوركس هو تجارة تحتاج المزيد من الخبرة والتعلم والصبر وانصحك بعمل حسابات تجريبيه

وبالتوفيق انشاء الله وارجو اني اكون فيدتك

Fadi Malak
11-28-2016, 16:36
الفوركس هو معقد وسهل في نفس الوقت ازا كانت لديك الخبره فيه فهو سهل جداً بالنسبه اليك وذالك يعتمد علي كميه المعلومات التي لديك واذا كنت مبتدأ فسوف تواجه بعد من الصعوببات والتعقيدات في هذا واتمني لك التوفيق بأذن الله

Mr Brahim
11-28-2016, 16:43
اعتقد انها لعبة معقده في الرؤيه الخارجيه يفتكر المتداول انها سهله بينما متطلباتها شاقة جدا لمن اراد بلوغ الغايه منها
بالتوفيق للجميع

foxforex2020
11-28-2016, 17:49
فعلا اخي فكل شي عند استعماله لاول مرة يبدو لك صعبا و لكن مع الاستخدام المتكرر و الدوري سوف تتعود عليه و سوف يصبح بالنسبة لك كالحلوة سهلة جدا و حلوة

ebn masr
11-30-2016, 10:46
عمر الفوركس ( التداول فى العملات) ماكان ابدا لعبة واللى بياخده على انه لعبة فسيخسر لانه مجال تداولى كبير مبنى على اسس وقوانين

nonam
12-24-2016, 18:32
السلام عليكم .... السهل الممتنع بس الحقيقة بيكون معتمد علي وجهات نطظر وبيكون التعامل مع السوق يحتاج الي الوقت اللي من الممكن ان تتعامل معاه في التداول من الممكن ان تنتظر الوقت اللازم في التعامل مع التداول لان الامور الي في السوق قكتيرة جدا

ibr08
12-24-2016, 19:17
اولا انا لا اتفق معك فالفوركس ليست لعب اننا اعتبرها تيجارة واتفق معك في اناها في البداية تكون صعب وبعدها تتعلم
وفي هذا الموضوع اتذكر حكمة تقول ....تعلم قواعد اللعب ثم حاول ان تكون افضل اللعبين ..............
لذالك انصح بتعلم اولا وبعدها نحاول ان نصبح الاول في العالم لما لا ................
وبالتوفيق ان شاء الله

عبد الرحيم رافا
01-07-2017, 21:33
السلام عليكم و رحمة الله
اولا الفوركس ليس لعبة يا اخي لو اعتبرته لعبة عمرك ما تحلم ان تحسن عيشك منه الفوركس تجارة صريحة

ahmed_sawalhy
01-08-2017, 16:13
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ان بحكم عملي في هذا المجال فاجب عليك واقول
انه يجب تتعلم جيد لكي تكون متتداول جيد ولا يوجد
اي شئ من التعقيد

him
01-08-2017, 16:17
بسم الله الرحمن الرحيم احببت ان اقول رائى فى هذا الموضوع كلامك ليس صحيح من وجهة نظري
فى الفركس ليس بلعبة وانما هىعالم كبير وفيه اموال كثيرةجدا

عبد الرحيم رافا
01-08-2017, 16:25
السلام عليكم و رحمة الله
الفوركس ليس لعبة اخي الفاضل بل هو مشروع العمر اي هو تجارة فيها ربح و خسارة ولا يعتمد على اللعب و الحظ

jaouad ouaiss
01-08-2017, 18:04
السلام عليكم و رحمة الله الفوركس الكثير من الناس يعتبرونه لعبة حظ او قمار لدى تراهم من الخاسرين بنسبة 95% في هذا السوق و السبب هو عدم المعرفة

عبد الرحيم رافا
01-12-2017, 20:09
السلام عليكم و رحمة الله
اولا اخي الفاضل الفوركس ليس لعبة بل هو تجارة و تجارة صعبة جدا ولا مجال للعب هنا بالاموال لانها حقيقية

mohamedadnan
01-12-2017, 20:15
الفوركس ليس لعبه من يعتقد انه لعبه فاانه سوف يخسر كل امواله كل ما يملك من المال ان الفوركس عمل وعمل يحتاج الي خبرة كبيرة للاستمرار وليس للعب لذا عليك كمتداول
ان تفهم هذا جيدا ولا تعتقد ان العمل لعب انه شاق وليس سهل

Shadyy
01-12-2017, 20:39
السلام عليكم و رحمه الله اخي اختلف معك في ذلك التشبيه فالفوركس ليس بلعبه و انما هو عمل و يحتاج الي وقت و جهد و جهد في التعلم و زياده المعرفه فليس اي شخص يستطيع النجاح كما ذكرت انت و لكن من ينجح فقط هو من يتعب و يصبر و يبحث في احوال الاسواق العالميه و يدرس الاحوال القتصاديه و السياسيه حتي يتوقع ما سوف يحدث و التغيرات التي سوف تطرا و تؤثر في السوق لذلك فالموضوع ليس بالعبه كما ذكرت بل هو عمل و عمل صعب و لا احد يمكنه ان يعمل او يحقق الربح فيه

amine bajjou
01-12-2017, 20:42
بسم الله الرحمان الرحيم الفوركس اخي كاي مجال اخر دائما تكون البداية صعبة و لكن مع الوقت تصبح الامور اكثر سهولة :)

edisoninfo5
01-12-2017, 20:44
الفوركس هو اسهل مجال فكل ما عليك ان تتقنه
وسوف تلاحظه انه سهل بل اكثر من ذلك وانه حل لمشكلة عدم العمل

alihassib0
01-12-2017, 20:49
انها ليست لعبة انها تجارة و هي قد تربحك المال الكثير و قد تخسرك المال الكثير ايضا لذا علينا ان نتعلمه جيدا و بــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى الكــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــرام وفقك الله الجميع لكـــــــــــــل خير و بارك الله في حياتكم و مماتكم

monji125
01-12-2017, 20:55
خلال السنوات الماضية بفضل انتشار التقنية ووسائل الاتصالات.[3]
وبعكس عدة أسواق منتشرة في السوق فأن سوق العملات لا يعد سوق نخبوي يجيد التعامل معه إلا القلة من الناس، ولكن عدم اهتمام الإعلام الاقتصادي بتغطية نشاطات تجارة العملات جعل هذا السوق بعيداً عن العامة. فحتى الأشخاص الذين ليس لديهم خبرات في التعامل مع الإنترنت والحاسوب، يمكنهم التداول عبر مكالمات هاتفية لشركات الوساطة والتوقعات تشير إلى تقبّل شريحة كبيرة من الشباب السعودي والخليجي لتجارة العم

سيد2017
01-12-2017, 21:10
فى البدايه يا اخى الفوركس ليس لعبه او قمار حضرتك بتتعامل معاه انما الفوركس هو عبارة عن بورصة العملات وبيتم التداول فى الفوركس بحوالى 3تريليون دولار وذلك يجعله من اكبر الاسواق الماليه فى العالم ويحتاج الى التعلم واكتساب الخبرة

bakmosta
01-12-2017, 21:12
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
الفوركس ليس لعبة اخي الكريم و انما هو تجارة العملات و الربح منها يأخذ من المتداول الكثير من الوقت للتعلم و كسب الخبةر التي تمكنه من اقتناص الفرص.

alatn123
01-12-2017, 22:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
كلامك صحيح ة الفوركس لعبة صعبة و لا يمكن ان تفوز فيها بدون خبرة و عمل دؤوب و قوة ارادة
بالتوفيق يا غالي

magic777
01-13-2017, 14:49
هو ميعتبرش حقيقي انه لعبه يمكن يكون حلو في التحليل والتوقع ده نظام مشوق وكده لكن لما تخسر كتير بتكون العمليه اصبحت صعبه بالنسبه
ليك فلازم يكون فيه مرونه اكتر للنجاح

audi19844
01-13-2017, 14:53
اولا الفوركس اخي الكريم هو ليس لعبه اطلاقا بل هو علم له نظرياته وتحلالاته ويجب
تعلمه علي اكمل وجه حتي يكون المتاجر قادر علي النجاح في هذا السوق وطبعا
ليس سهل ان تربح دائما وانما يحتاج تعلم وخبره وتحليل واداره جيده لرأس المال

ahmed samaha
01-13-2017, 15:32
الموضوع نصفين يوجد نصف صحيح والنصف الاخر خطأ
فالنصف الصحيح هو عند الاحتراف والممارسه ببخبرة نعم يمكن الوصول لكل الاهداف
اما الجزء الخطأ فهو انه لعبه
اختلف معك فهو مجال عمل مثل كل المجالات الحياتيه ولكن لا يتطيع الجميع التاقلم معه

GHOST_07
01-13-2017, 15:49
السلام عليكم
الفوراكس ليس لعبة كما يعتقد البعض وليس غمار كما يعتقد الكثيرون, فهي سوق وتجارة مثل اي تجارة تعتمد على التحليل الجيد للزوج المراد التداول عليه, فمن يعتقد انها غمار فحتما الخسارة متوقعة في لحضة لانه يخمن السعر ولا يحلل

Samirghatas
01-13-2017, 17:48
لو نظرت للفوركس على انه لعبة فاعلم انك وصلت الى مرحلة الغرور و الاستهانة به قد تكون حققت ارباح عالية
فى فترة قصير مما ادى بك لتخيل ان الفوركس ماهو الا لعبة و سهل تحقيق ربح من خلالها بالتوفيق ياغالى باذن الله

HadeerKamal1
01-13-2017, 17:52
بصراحه مش فكره انها صعبه الفكره انها فيها شويه ملل يعني ممكن تصل لربح كويس وبدل ما تزوده لابتفضل علي نفس الربح ونفس القيمه ولكن الموضوع سهل في حاله الجديه في العمل والمعامله في السوق بإلتزام وقيمه تداول مناسبه من احل ربح مناسب.

mohamedadnan
01-13-2017, 18:11
الفوركس لي بلعبة انه صعب جدا
لكن يحتاج الي المزيد من الخبرة
والاستمرار فيه يجعلك محترف
تتعرف علي حركات السوق والاسعار فقط كل هذا لك

magic777
01-22-2017, 21:35
السوق فعلا مش لعبه وهو مجال عمل حقيقي ولكن يمكن علشان التعامل بيكون من النت وكده والناس هنا مش متعوده على العمل
بالنظام ده في المنطقه العربيه فبيكون اعتباره غير حقيقي مثلا وكده يعني

Ayoubsrv
01-22-2017, 21:40
السلام عليكم
انه تجارة به خسارة وربح يعني ادا اتقنت التعامل مع السوق فيمكنك جني ارباح اما بالنسبة صعب ام سهل بكل صراحة ومصداقية فهو مجال صعب جدا يتطلب ممارسة وتجربة لكي تتعامل مع السوق

zezo3
01-23-2017, 00:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... اخى الفاضل بص هى الاتنين ينفعوا هو لعبه سهله لو اخدناها من نقطه كيب ات سيمبل يعنى نتداول على نمازج الشموع اليابانيه والدعوم والمقاومات بس مفيش اسهل من كدا .

Samira shabban
01-23-2017, 00:09
الفوركس ليس لعبه او قمار لونها هو مجال تجارى كبير فيه عمل وعلم ولكى تتميز وتحقق ارباح فى هذا المجال يجب عليك دراسته وتعلم مصطلحاته وأدواته ..

mamamama
01-23-2017, 00:11
السوق فعلا مش لعبه وهو مجال عمل حقيقي ولكن يمكن علشان التعامل بيكون من النت وكده والناس هنا مش متعوده على العمل
بالنظام ده في المنطقه العربيه فبيكون اعتباره غير حقيقي مثلا وكده يعنيالسوق فعلا مش لعبه وهو مجال عمل حقيقي ولكن يمكن علشان التعامل بيكون من النت وكده والناس هنا مش متعوده على العمل
بالنظام ده في المنطقه العربيه فبيكون اعتباره غير حقيقي مثلا وكده يعنيالسوق فعلا مش لعبه وهو مجال عمل حقيقي ولكن يمكن علشان التعامل بيكون من النت وكده والناس هنا مش متعوده على العمل
بالنظام ده في المنطقه العربيه فبيكون اعتباره غير حقيقي مثلا وكده يعني:happy::happy::happy:

AIMAD HAMEL
01-23-2017, 00:13
صدقني اخي الفوريكس ليس لعبة بل مهنة شاقة و صعبة و تحتاج للكثير من الجهد و العمل الجاد للنجاح فيها
تقبل مروري

ابوفؤاد
01-23-2017, 00:13
الفوركس هو ليس بلعبه و تلك الكلمه تنرفزنى جدا اذ ان ما نقوم به هو مال و ليس بلعبه و على هذا فانالامو التى تسير بها الفهم لامر التدوال عبر الانترنت و الربح منه مما يجعل الامر عبثو هو ليس كذلك

aki
01-23-2017, 00:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
الفوركس مجال مربح لمن يدرس ويتعلم قواعده ويطبقها بإلتزام .سوف يجده سهل وغير معقد بالعكس اذا كان غير متعلم سوف يجده صعب
ويمكن ان يصاب بالاحباط ويتركه.
حظ موفق.

WASEM DALLOUL
01-23-2017, 00:18
السلام عليكم
نعم يا أخي الكريم ان الفوركس هو من السهل الممتنع وفي البداية يظهر ان الفوركس صعب وهو بالحقيقة ليس سهل ولكن ليس صعبا لهذه الدرجة ولكن يحتاج الى العلم والخبرة
وبالتوفيق للجميع

Ahmed Rami Ben Fradj
01-23-2017, 00:20
ليس من الصحيح أخي الفاضل أن تسمية الفوركس بلعبة ..
لينك إن لم تأخذ الفوركس بجدية لن تستطيع الربح أو التعلم على أسس صحيحة ..
بتوفيق

medizem
01-23-2017, 01:34
هل الفوركس لعبة سهلة ام معقدة اخى الفوركس ليس لعبة ولكنه تجارة ويجب على المتاجر معرفة كيفية المتاجرة فى الفوركس
وفهم الطرق التى يتم التتداول بة لكي يقدر ان يحقق الربح ... :)

zakariacr07
01-23-2017, 15:37

أخي الكريم الفوركس ليس لعبة بل عمل يعتمد على الجهد و الذكاء و التعب في وضع الإستراتيجيات

fares2alex
01-23-2017, 20:04
اخي الغالي مبدئيا مينعش ان نطلق على الفوركس لقب اللعبة لان الفوركس ليس لعبة

بل الفوركس عمل حقيقي يعتمد عليه لو كنت ناجح فيه وهو معقد جدا وليس سهل ولا سلس

Khaled metwally
01-23-2017, 20:10
أولا وقبل كل شيء الفوركس ليس لعبة لأنه أهم من أن يكون لعبه لأنه يخول لك الوصول إلى نتائج لم تكون في مخيلتيكفهو يمكن أن يوصلك إلى الغنى أن عرفت كيف تتاقلم معاه وتتعلم قواعده

big.pharaoh
01-23-2017, 20:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... مع تحفظي على كلمة لعبة دي. الفوركس تجاره عالمية واضخم سوق على كوكب الارض وله قواعد لازم تلتزم بيه عشان تنجح

bakdz
01-23-2017, 20:35
السلام عليـكم ورحمة الله تعالى وبركـاته
أخي الكريـم الفوركس ليس لعبة و انما هو نظام و سوق لتداول العملات و الربح كمه يكون بيبع او شراء عملة معينة اخي الكريـم .

Rozeta
01-23-2017, 20:35
اخي انا اري من وجهة نظري ان الفوركس ليس بلعبه ولكن هو سوق كبيره عالم تجاره ويجب التعلم والخبره

a7medsedik
01-23-2017, 21:21
يمكننا احتساب الفوركس كلعبة او رياضة ولكن اللعبة تتوجب ان تعرف ماشروطها وتتدرب عليها جيدا ليس يوم او يومان وتنزل ارض الملعب .. الا لو كنت مخلوق موهوب رباني :D

tolin
01-23-2017, 21:30
ان الفوركس ليس لعبة انه عمل وعمل يحتاج الى الاتقان والخبرة والا تعرضنا الى خسارة اموالنا ففى اللعب لانخسر اموال

Mony Ezzat
01-23-2017, 21:39
بسم الله الرحمن الرحيم
اكيد اي حاجه في بدايتها زي ما حضرتك بتقول انها بتكون صعبه ولكن مع الوقت اكيد بتكون سهله لما تتعلمها طبعا

hoos
01-23-2017, 21:53
اننا رايي انن الفوركس ما يننفعش تكون لعبة لان مافيش لعبة بتسبب مصايب
او افلاس يؤدي الي الموت او السج بسبب الديون بس ككل اعتقد انها تجارة بسيطة

skylol
01-23-2017, 22:53

اخي الغالي كلامك صحيح الفوركس لعبه سهلة على من يعرف السوق بشكل ممتاز

يعني ممكن الواحد يعرف يتاجر لكن لن تكون سهلة بالشكل الي انت متصورة لا يوجد شيء سهل في البداية

karam224
01-23-2017, 23:01
...............................
التجربه وحدها هي التي تقول ان لديك خبرة في هذا المجال ام لا
بدون التجربه الحقيقية وباموال حقيقية بسيطة لن تعرف شيء عن التجارة

جمال صادق
01-23-2017, 23:18
الفوركس كلعبة هو لعبة ممكنة و لكنها قد تكون معقدة الى ابعد الحدود و من الاهم ان نعتبر ان التداول فى سوق الفوركس هو مجال للربح و من الممكن ان نكسب منة الكثير

yacine7
01-23-2017, 23:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ومغفرته
أعتقد بعكس كلامك أخي ، في البداية يظهر الفوركس سهل ثم تظهر الصعوبة

فوريكسي
01-26-2017, 17:52
الفوركس لعبة سهلة ممتنعة اخي الفاضل شكرا جزيلا لك اخي الفاضل على الموضوع بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاخوة الاعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Rozeta
01-26-2017, 21:17
الفوركس ليست لعبه هو ممكن يكون سهل بس يعتمد علي الدارسه والخبره

لخضر
01-28-2017, 20:44
اخي الفوركس ليس لعبة و انما تجارة ما يجعلها سهلة بالنسبة للمتداولين هو التعلم و الستفادة من الاخطاء
اتمنى التوفيق للجميع

doaa sary
01-31-2017, 18:13
الفوركس مش لعبة اخى الكريم
الفوركس
وظيفه حقيقية
من المنزل
للجمييع
علم كبير
لو لعبة مكنش هيبقا فى فيديوهات وكتب كتير موجودة ومكنش حد اتعلم واعتمد ع الحظ
بالتوفيق للجمييع

aboeluosr
01-31-2017, 18:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة مع احترامى لكلامك اخى وتشبيهك بانة لعبة هذا خطا فهو عمل مثل اى عمل
وليس بلعبة ومنة قد تتغير حياة الانسان للاحسن او الاسوء حسب اتقانة لهذا العمل

reyad george
01-31-2017, 18:24
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخى الفوركس ليس لعبة ولكنه تجارة و هى سهله مع اتقانها بنسبه جيده جدا لتحقيق مكاسب رائعه بالتوفيق للجميع ان شاء الله

tolin
01-31-2017, 18:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته......الفوركس ليست لعبة بل هو عمل وعمل يحتاج الى ان تتعلمه وتصبر عليه حتى تصبح ذو خبرة فيه

Saeed EL Sayed
01-31-2017, 18:41
بالظبط كدا انا كنت بفكر بالطريقه دي وكنت بقول لنفسي هعتبر اللوركس لعبه ولكن لعبه مجرد اعتقاد وليس لعبه يعني حظ وكنت بقول اي لعبة انا بتقنها بعدها بفتره يعني لازم صبر علشان اقدر اكسب

midouknight
01-31-2017, 18:53
أخي الغالي وجب التنويه أن العمل
في سوق الفوركس ليس مجرد لعبة وانما
مجال واسع فيه الكثير من الأرباح إن إستطاع المتاجر الالتزام بإدارة راس المال

larbi khirfa
01-31-2017, 19:04
لسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الفوركس يا اخي هو سوق عالمي لتداول العملاة واسهم الشركت
الفورس منصة عالمية صعبة تنبغي من الزائر ان يكون دكبا و
له دراية بهدا المجال حيث لايمكن لاي شخص الدخول بدون خبرة والا سيصاب بخسارة كبيرة

zakariacr07
02-01-2017, 17:08

أولا الفوركس ليس بلعبة و ثانيا الفوركس يعتمد على التعلم الجيد و الإستراتيجية الناجحة أخي

Sofien
02-02-2017, 06:31
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،الفوركس هو ليس لعبة انما هو أصعب أسهل عمل يمكن أن تتحصل عليه

صعب لأهو يحتاج إلى الكثير من الوقت والجهد لتعلمه وسهل لأنه حين تصبح محترفاً كل ما عليك فعله هو الضغط على زر

alonsoo
02-02-2017, 07:34
فعلا هى مسألة وقت على ما اعتقد اخى الفاضل وان شاء الله بعدها يكون سهل بعد اختبار الاستراتيجيات المختلفة واختيار واحدة منها

محمدفؤاد
02-02-2017, 08:53
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته اخى الغالى الفوركس ليس لعبة ولكنه تجارة
ويجب على المتاجر معرفة كيفية المتاجرة فى الفوركس وفهم الطرق التى يتم التتداول بة لكي يقدر ان يحقق الربح

muhammad ismail
02-02-2017, 10:03
طبعا اخى الكريم مفيش حاه سهله فى البدايه كل شئ بيكون صعب فى اوله وانك تتعلم الفوركس وتتقنه بيحتاج مجهود كبير جدا
وتبحث على مصادر وكورسات تعليم اون لاين وتكتسب خبرة بعدها هيكون سهل بالنسبه لك

latraaa
02-02-2017, 12:04
و الله يا اخي الكريم أنا أسمي الفوركس باللعبة السهلة الممتنعة و هدا لكون الكثير من الأمرو تراها بسيطة و لكن في حقيقتها هي جد مغقدة و لابد من العمل على التعلم الحقيقي لكي تصل إلى الناتئج القيمة إن شاء الله، مشكور أخي الكيرم و بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله أخي الكريم

مروه عصر
02-02-2017, 12:36
السلام عليكم
الفوركس ليس بلعبه وانما هو عمل وحتى تستطيع تحقيق الاهداف منه عليك بالتعلم كيفيه العمل به وطرق التداول والتعلم من الاخطاء التى وقع فيها الاخرين وتجنبها

tolin
02-02-2017, 13:55
لو تعاملنا مع مجال الفوركس على انه لعبة مش هنجتهد ونتعلمه ومش هنقدر ننجح فيه وبعدين فى اللعب بنخسارش فلوسنا

capoeira
02-02-2017, 14:45
السلام عليكم ورحمة الله بركاته ان سوق العملات ليست لعبة ولكن هى دراسة كبيرة
وعمل كبير يعتمد عليه الكثير من المستثمرين ولكم عدم اتقان هذا العلم هو سبب الخسائر

zaheralwan
02-02-2017, 14:51
الفوركس في البداية صعب والتاجر المبتدئ يتغلب اولها لكن مع الوقت وفهم السوق تدريجيا وبالتعلم سوف يصبح السوق سهلا وتعرف كيف تحقق الارباح

Mustafa gamal
02-02-2017, 15:47
للنجاح في سوق الفوركس يحتاج المتاجر الى ان يتحلى بالصبر و الألتزام و الى ان يدير رأس ماله بحرص حتى لا يخرج من السوق .... تحياتي لك

بدر اشطيبي
02-02-2017, 16:00
بالفعل الفوركس عبارة عن لعبة لها قواعدها التي يجب على المتداول
بالضرورة ان يحترمها و ينضبط لها شكرا لك على الموضوع

mid0killer
02-02-2017, 16:10
بالاول ياغالي الفوركس ليس بلعبه او شئ من ذالك انما هو مشروع استثمراي يعتمد على خبرتك بالسوق ويبقي صعب طلما انت لم تجتهد

Hanaasnaa
02-02-2017, 16:43
السلام عليكم ورحمة الله اخي الفاضل فوركس لعبة سهلة بس تحتاج لصبر وخبرة والالتزام وقراء ة بالتحاليل والله يوفق الجميع بالخير يارب

Mr Fathy
02-02-2017, 16:53
بسم الله الرحمن الرحيم. الفوركس مش لعبة ابدا يا زعيم انما هو مشروع تجارى كبير لازم نتعلم فيه الاول عشان ننجح ان شاء الله

MOHAMED SAID ELSAYED
02-02-2017, 17:13
بالظبط كدا الفوركس المفروض الكل يتخذه علي انه لعبه في المتاجره فقط ولكن الناس هتفتكر ان اللعبه دي يعني حظ او مقامره لكن لا اللعبه دي مجرد عنوان مبسط لتبسيط استخدام الفوركس

Rozeta
02-04-2017, 01:24
اخي في ناس تحسيبها لعبه وناس تحسيبها مهنه ولكن سواء لعبة او مهنة هيا فقط تحتاج الفهم لكي توصل

ahmedmahmoud2017
02-04-2017, 01:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفوركس من اسهل الالعاب الى الناس المجتهدة ذو خبره ولكن لامعقد بالطبع لاي جديد بالمجال تحياتي اليك

grow
02-04-2017, 02:30
اولا هو مش لعبه خاالص
دا شئ مربك جدا للاعصاااب
الخبره بقا هي اللي هتخليك مرتاح ف كل خطوه بتخدها نحو هدفك بالتوووفيق للجميع

Ahmed youssef elgareb
02-04-2017, 02:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انصحك بالتعرف الجيد على الفوركس لانه ليس لعبه سهله او صعبه فهو سوق كبير لتداول العملات الاجنبية والتداول دون خبره مخاطره كبيرة

احمد ربيع عبد الخالق
02-04-2017, 02:37
انى لا اشكك فى كلامك اخى الفاضل لكن الامر متعلق بالتجربه والمجازفه مثله مثل اى تجاره تعتمد على الخبره
وعند التجربه والتدريب المستمر فى الحسابات الديمو
يصبح الامر بسيط جدا ولكن لانضمن الظروف من الممكن ان تتداول فى اسهم كثيره وتخسر كل ما تملك
والله الموفق والمستعان ..................... شكراااااا

ahmedmahmoud2017
02-04-2017, 02:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفوركس اشبه باللعبه الجدي=دة التى يجب ان تتعلم اصولها جيدا للوصول الى اعلى المستويات وهى الارباح

bakup28
02-04-2017, 07:39
الفوركس ليس لعبة ولكنه تجارة ويجب على
المتاجر معرفة كيفية المتاجرة فى الفوركس
وفهم الطرق التى يتم التتداول بة لكي يقدر ان يحقق الربح

ahmedm
02-04-2017, 13:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخي الكريم الفوركس ليس لعبة بل هو علم كبير يجب دراسته بشكل جيد قبل ان تبدا فيه حتي لا تخسر اموالك وهو مثله مثل اي مجال ان درسته جيدا ستنجح فيه وان لم تردسه بشكل جيد لا شك انك ستخسر

tolin
02-04-2017, 13:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.....الفوركس مش لعبة الفوركس تاجرة فيها مكسب وخسارة لما بنيجى نلعب بنخسرش فلوسنا

Mustafa gamal
02-04-2017, 16:32
التجارة في سوق اللفوركس سهلة و لكن الربح هو الصعب و يجب على المتاجر ان يكون صاحب خبرة لكي ينجح في السوق ... تحياتي لك

ابوعلى
02-04-2017, 16:36
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم الفوركس مش لعبه دا شغل ومحتاج تفهمه كويس اوى علشان تعرف وتقدر تستمر فيه ان شاء الله وربنا يوفق الجميع اخى الكريم تقبل المرور

m7med
02-04-2017, 16:49
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
الصراحة اخي الكريم الفوركس لعبة سهلة لللذين يعلمون طرق التداول فيه و معقدة للمبتدئين و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

Manoush
02-04-2017, 21:38
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه و بـــركــاتــــه.... بالنسبه لياالفوركس ليس لعبه انه عالم جدى جدا ومعقد ويحب علينا حل العقد لفهمه والربحه منه

zunebha
02-04-2017, 21:40
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
الفوركس مش لعبة ولا خاجة فيها تعقيد .الفوركس مجال مهني يجهله الكثيرين..تستطيع تحقيق احلام لا متناهية لها
نحن العرب لا نحسن استغلال الفرص ونعتقد انه لعبة معقدة انما هو ميدان تدثروي وفييير

larbi khirfa
02-04-2017, 21:54
لسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الفوركس يا اخي هو سوق عالمي لتداول العملاة واسهم الشركت
الفورس منصة عالمية صعبة تنبغي من الزائر ان يكون دكبا و
له دراية بهدا المجال حيث لايمكن لاي شخص الدخول بدون خبرة والا سيصاب بخسارة كبيرة
وانصحك به لانه سيعود لك بربح وفير وبالتوفيق

عبد الرحيم رافا
02-04-2017, 23:50
السلام عليكم و رحمة الله
الفوركس ليس لعبة يا اخي و ان اخدته لعبة ظليت تلعب طول حياتك و عمرلاك ما تفهم اللعبة دي ارجو ان تصحح مفاهيمك

fadegogo22
02-04-2017, 23:53
اخى الفوركس مثل اى مجال ف الحياه
سهل وممتع للخبير
وصعب ومعقد المبتدىء

Maryoom
02-04-2017, 23:53
الفوركس هو بنظرى السهل الممتنع إذن هو سهل وصعب بنفس الوقت سهل فى ممارسة
وصعب فى تعلمه

remon2010
02-05-2017, 14:03
السلام عليكم جميعا
الفوركس ليس لعبه بل تجاره ويجب
ان تتقنها جيدا والا ستحقق خسائر فادحه فيجب الحرص
عند التعامل فى سوق الفوركس

lbebulk
02-05-2017, 14:41
الفوركس عبارة عن لعبة بالنسبة للمحترفين فى المجال
أنهم يتاجرون وهم يعتقدون أنها لعبه للحصول على نقاط كثيرة على المنصة
والمبتدئين أيضا لا بد أن يشعرون أنها ىلعبة
تحقق النجاح

عبد الرحيم رافا
02-06-2017, 00:26
السلام عليكم و رحمة الله
الفوركس ليس للصغار الذي هم في سن 6 سنوات او حتى 15 سنة الفوركس للكبار فوق 18 سنة لهذا لا نسميه بلعبة و شكرا

LAMIA1976
02-08-2017, 15:42
بسم الله الرحمن الرحيم الفوركس سوق للتداول بل هو اكبر سوق فلا اضن ان لعبه كلمه مناسبه ففي الفوركس لا نتسلى بل نستخدم كل مجهودنا و نضبط نفوسنا لنحقق الربح تقبلوا مروري

medeldon
05-09-2017, 18:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته الفوركس علم و ليس مجرد لعبة تعتمد عل الحظ كالقمار
هو يعتمد على الدراسة و التحليل و ادارة راس المال بشكل محترف

moha-star
05-09-2017, 19:09
*الســــــلام علــــــــــــيــــكم و رحمــــة الله تعالى وبركـــــــاتـــه*

اخي الكريم ان الفوركس انا لا اسميه لعبة لانه تجارة وكل تجارة يجب ان تتعلمها حتى تكون ناجح

وتكسب منها ارباح مميزة هكذا الفوركس ان لم يكن الصبر ودراسة استراتيجيات ناجحة فلن تنجح.

sayed_markets
05-09-2017, 19:16
السلام عليكم..في البداية اختلف معك اخي الفاضل في توصيف الفوركس علي انه لعبة..الفوركس ليس لعبة انما هو تجارة مثل اي تجارة يجب دراستها وتعلم ادواتها للربح منها او الخسارة ..حتي الحساب التجريبي الوهمي ليس للعب وانما للتدريب علي العمل الجاد لكل استراتيجية

waelmma
05-09-2017, 19:19
:)):)):)) تمام اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة ان الفوركس من المجالاات الخطرة
التى تحتاج الى الحذر الشديد وبارك الله فيك اخى ومنتظرين المزيد ان شاء الله

Hala Abdo
05-09-2017, 19:20
السلام عليكم و رحمه الله تعالى و بركاته
الفوركس عمره ما كان لعبه،، لكنه مكان ربح ممتع جدا و شيق و له وضع مختلف عن اي وظيفة او موقع ارباح اخر

Abu_Yassin
05-09-2017, 19:34
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الكريم معلوماتك الأساسية خاطئة فالفوركس ليس لعبة أنما هو سوق لتداول العملات الأجنبية والربح فيه ليس مبنى على الحظ أو الصدفة أنما هو بالأعتماد على التحاليل والأستراتيجيات للتداول

amirak
05-09-2017, 19:36
مع تقديري واحترامي لكل المواضيع الموجودة في المنتدى خصوصاً هذا الاسبوع
هذا الموضوع افضل ما قرأت
جزاك الله خيراً

michael1
05-09-2017, 19:40
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
صديقى العزيز انا اعتقد فعلا ذلك
وان الفوركس هو لعبة يتقنها ما لعبها كثيرا فى الاسواق
اثناء التداول عليه

tolin
05-09-2017, 19:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.....الفوركس مش لعبة الفوركس تاجرة فيها مكسب وخسارة فى اللعب بنكون مافيش مسئولية علينا

mostafa ilsawi
05-09-2017, 20:04
باسم الله الرحمن الرحيم
الاخ الكريم بعد السلام عليكم و رحمه الله و يركاته تبدا تعليم التداول في الفوركس صعب زي اي بدايه و بعد التدريب و الحرص علي تعليم الفوركس مرات ومرات و مرات يصبح بعد ذلك سهلا
تقبل تحياتي

nour3iny
05-09-2017, 20:05
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اختلف معك لان الفوركس يحتاج الى تعلم وذكاء وفطنه وليس لعبه تلعبها مثل القمار تقبل مرورى

shadry
05-09-2017, 20:10
اعتقد لو ان الفوركس لعبة كانت ستندرج تحت قائمة الالعاب المثيرة لكنى وعلى المستوس الشخصى اعتبرها تجارة ونسبة الخطورة بها عالية ولكن المثير فى الامر انها تجارة مشوقة الى ابعد حد حيت بقليل من التوقع مع حسن الحظ كم الممكن ان تتغبر حياتك بشكل جذرى

mido elshabrawy
05-09-2017, 20:21
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي العزيز انا اختلفك معك في كلمه ان الفوركس لعبه في حد ذاته
و لكن يا اخي ان الفوركس عملو فن و دراسه
لا يتقنه سواء اصحاب الرؤيه و الاشخاص الذين يتقنون فهم عقليات البشر
و انت بما انك تعتقد ان الفوركس لعبه فأنصحك بان تبتعد عنه تمام
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

zouga91
05-09-2017, 20:22
بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم الفوركس بسيط ولكن ليس سهلا كما تتخيل عليك بدراسة معمقة وصبر كبير لكي تحترفو وربما قد يصير عملك المستقبلي

waelmma
05-09-2017, 20:25
:)):)):)) اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة ان الفوركس ملية معقدة تحتاج منك الى
بذل كل جهد حتى تستطيع تحقيق الفوز وبارك الله فيك اخى ومنتظرين المزيد ان شاء الله

mr.khalled
05-09-2017, 20:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ....
مرحبا اخى الكريم ....
عشان تتقن التداول لابد عليك والتعلم الجيد والبحث عن الفيديوهات والشروحات التى تساعدك
اتمنى لك التوفيق وللجميع ان شاء الله.....

uchwaiia
05-09-2017, 20:47
نشكركم على هذا المجهود الرائع

fifi ghonem
05-09-2017, 20:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وبعد
الفوركس اخي الفاضل معقده في البدايه علي كل مبتدئ لايعلم قواعد اللعبه ولذلك يجب الدراسه والتعلم ومعرفة قوانين الفوركس
وبالتوفيق لك و للجميع

AMR ELSISY
05-09-2017, 21:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته نعم الفوركس سوق كبير ومفتوح واذا لم تتقنه جيدا فانك سوف تضيع فى مثل هذه المواضيع يا اخى

Mohamed Youssef
05-09-2017, 21:26
يومك مبارك أخى الفاضل
الفوركس ده السهل الممتنع يعنى سهل وصعب
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع المتميز

مصطفي السيد
05-09-2017, 21:29
اولا اخي الكريم الفوركس ليس لعبه وانما هو عمل جاد ومجهود مضني
والوصول لمرحله الاحتراف اكيد تحتاج الي وقت طويل ودراسه مستمره

Charef1
05-09-2017, 21:32
السلامً عليكم ورحمة الله وبركاته
بالطبع الفوركس تجارة مثل اَي ميدان في الاول يكون صعب
ولاكن بمجرد فهم قانون اللعبة تيسر الأمور
تقبلوا مروري

drahmedmagdy
05-09-2017, 21:38
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ارى فى هذه النقطة التى هى من اهم نقاط الفوركس التى تستحق النقاش ان طبعا اخي الكريم الفوركس ليس لعبة الفورك مهنة مثلها مثل كل المهن تحتاج الى التعلم و الدراسة ثم الى التدريب ثم بعد ذلك تبدا العمل فيها و هي افضل مهنة في هذا العالم الفوركس لعبة سهلة ام معقدة اخى الفوركس ليس لعبة ولكنه تجارة ويجب على المتاجر معرفة كيفية المتاجرة فى الفوركس وفهم الطرق التى يتم التتداول بة لكي يقدر ان يحقق الربح تقبل مرورى ... بارك الله فيك اخى وجزاك الله خيرا .... بالتوفيق لك ولكل اعضاء منتدانا الكريم

murad11
05-24-2017, 20:08
للفوركس عمل او وظيفه له اصول وادوات ويجب على كل من يدخل لهذا العالم أن يدرسه جيدا ويعرف اداواته ويضع استراتيجيه معينه والعمل بها

capoeira
05-24-2017, 20:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان الفوركس من الممكن ان يكون سهل فى حالة الاهتمام بدراسة التحليل
الفنى و دراسة اساسيات التداول ومن الممكن ان يكون معقد فى حالة الاعتماد على العشوائية فى التداول

asmaamagdy2
05-24-2017, 20:25
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
الفوركس شغل ليس بسهل ولا بمعقد ولكن مختاج الى عمل حاد وشاق وللوصول الى الخبرة والتداول الجيد

Feras Alibrahim
05-24-2017, 20:45
اعتقد اخي الكريم سوق الفوركس من اكبر الاسواق في العالم
وليس لعبة ولكنه سهل جدا جدا وصعب ايضا كذلك بالتوفيق

Asmaa1203
05-24-2017, 20:52
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
اخى الفاضل مع احترامى لموضوعك عن الفوركس الا انه ليس لعبة على الاطلاق فهو علم و يجب دراستة حتى يمكن التعرف على كيفية الاستفادة منه

raxid
05-24-2017, 21:30
الفوركس ليس باللعبة كما ترى و إنما هو عالم و سوق كبيرة و فيها الكثير من المال و لابد من العمل على تعلمه و اتقان اسسه و قواعده

مصطفي السيد
05-24-2017, 23:31
في البدايه اعتقدت انها سهله ولما رايت تقلبات السوق
تاكدت انها السهل الممتنع وهي تحتاج الي وقت طويل لاتقانها

M0hsenalawady
05-25-2017, 00:45
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
اولا الفوركس ليس لعبه سهله ولكن علم ودراسة وتدريب ولابد من التدريب والتعليم المستمر ووجود استراتيجية واضحه واداره لراس المال وصبر

tolin
05-25-2017, 01:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.....الفوركس مش لعبة الفوركس تاجرة فيها مكسب وخسارة ولازم عشان ننجح فيه نتعلمه

magdylotfy2
05-25-2017, 01:44
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
لاء الفوركس ليس لعبة لانه هلم له قواعده وقوانينه التى لابد من دراستها وفهمها لكى تستطيع ان تتفهمه وتشتغل فية

noobir
05-25-2017, 01:45
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
صح ادرة راس المال من اهم الامور التى يجب على التاجر اي يعي بها لكي يحقق تقدم وارباخ في الفووركس

bassoumy
05-25-2017, 19:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الفوركس ليس لعبه فهوسوق له احترامه وتجاره يتم التداول بين جميع العملات فيها والله يوفقنا ونحقق هدفنا منه ونربح باذن الله تعالي ....................

abo.tali.wtalin
05-26-2017, 21:13
بسم الله الرحمن الرحيم
جزاك الاه كل خير على طرحك للمواضيع المميزة
والله الموفق المستعان لك وللجميع
وبرجاء تقبل مرورى عل موواضيعك

brahim9955
05-26-2017, 21:15
نصحك بالتعرف الجيد على الفوركس لانه ليس لعبه سهله او صعبه فهو سوق كبير لتداول العملات الاجنبية والتداول دون خبره مخاطره كبيرة

hooda
07-18-2017, 10:30
قواعد اللعب الصحيحه والفوز والربح من الفوركس الى اذا لعبتها اثر من مرة حتى تحترفها
وتكون من كبار المتدولين فى الفوركس بالتوفيق للجميع. تقبل مروري

Khalid badr
07-18-2017, 10:45
بسم الله الرحمن الرحيم
الفوركس ليس لعبه وانما هو علم كبير وخصب ويتطور كل يوم
ولا ينجح فيه سوي المتعلمين والمحترفين
يجب التعلم قبل الدخول اليه حتي لا نخسر اموالنا
شكرا علي الموضوع الجميل والمشاركه المفيده
تقبل مروري

Mhd nour
07-18-2017, 11:49
تحياتي اخي الكريم لقد لاحظت ان الفوركس الكثير من الناس يعتبرونه لعبة حظ او قمار لدى تراهم من الخاسرين بنسبة 95% في هذا السوق و السبب هو عدم المعرفة و بالتوفيق ان شاء الله للجميع

Mahmoud1001
07-18-2017, 11:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم ام الفوركس تجارة كأي نوع تجارة فيه الربح والخسارة ولكن يجب عليك معرفة قواعد اللعب حتي تسطيع التداول بسهولة

yassmiina
07-18-2017, 11:58
الفوركس ليس لعبة او ضربة حظ انما تعلم و اجتهاد و اكتساب خبرة
تقبل مروري و سلامي و بالتوفيق

2017wydadi
07-18-2017, 14:04
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
الفركس ليس لعبة سهلة و لالعبة صعبة الفوركس تجارة كباقي التجارات الموجودة بل افضل من غيرها في الكثير من النواحي واتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية

Anas123
07-18-2017, 14:45
يذكر مؤشر داو ان هناك ثلاث مراحل لكل اتجاه أساسي (رئيسي) ، وهو
أهم الاتجاات التي يجب ان تولي اهتماما.
• مرحله التراكم – المرحلة الاولي من المستثمرين المطلعين للبدء في الدخول
السوق مع الاعتقاد بان نقطه تحول لا مفر منه

waelmma
07-18-2017, 15:02
:):(:( اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة ان الفوركس سوف تجه معقد لو اخدته بعدم اهتمام ولكن
لو اهتميت به هتجه من اسهل مايكون والله الموفق اخى الفاضل

zouga91
07-18-2017, 15:13
بسم الله الرحمان الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم شكرا لك على سوالك الفوركس بسيط لكن ليس سهل كما تتصوره فهو يحمل مخاطر كبيرة يجب تحلي بالصبر وعدم الخوف

elmasry96
07-18-2017, 15:16
احب ان اعلمك اني مازلت مبتدئا واتمني ان تكون الفوركس لعبة سهلة كما تقول وان تكون مربحة ايضا حتي لا يضيع مجهودي

Lord_2009
07-18-2017, 15:30
السلام عليك ة رحمة الله و براكاته
صخيح اخي معك فكل مجال بدايته صعبة و في سوق الفوركس تحتاج لخوطوة اولى من اجل الف ميل لكن السر هو عدم الياس و التعلم جيدا لعبور الخطوة الاولى

Mhd nour
07-18-2017, 15:55
تحياتي اخى الفاضل بص هى الاتنين ينفعوا هو لعبه سهله لو اخدناها من نقطه كيب ات سيمبل يعنى نتداول على نمازج الشموع اليابانيه والدعوم والمقاومات بس مفيش اسهل من كدا و بالتوفيق

IBR
07-18-2017, 15:58
سلام اخي الكريم ان اتفق معك في جزء واختلف معك في جزء اخر فالفوركس حقا تكون صعب في الاول وبعدها تصبح اسهل ولكن هي ليست لعبة
فانت الان تتاجر ولم تكن التجار لعبة يوم من الايام لانك تتاجر على قواعد وانت في حقيقة المكسب يعود عليكبربح والخصارة تعود عليك ايضا عكس اللعب الخسارة او الربح لا يهم
وفي النهاية اتمني النجاح للجميع

mohamed kamal fadel
07-18-2017, 16:05
السلام عليكم

joseph2
07-18-2017, 16:20
ير يدل على الخسارة أي ان المستثمر اتبع اتجاه السوق بشكل خاطئ
18.مردود الارباح؟
هذا هو العائد المالي أو الربح الذي يتحقق عند انتهاء الصفقة. وفي أكثر الأحيان، هذا المصطلح يستخدم لدلالة على الربح
19.خيار بيع؟

ahmedmahmoud2017
07-18-2017, 16:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفوركس لعبه سهلة لمن يتقن التعامل معاه ومعقدة للمبتدي المستعجل والذي يدخل صفقات خاطئة

yeslam
07-18-2017, 17:03
السلام عليكم ورحمة الله
الفوركس ليس لعبه
الفوركس صرح عالمي يحتاج الى دراسة وتعلم واحتراف
غير هذا لا اعتقد ىان الحال يتغير سنظل نحسر الى الابد
تقبل مروري

tolin
07-18-2017, 17:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.........الفوركس ليس لعبة انما هو عمل يحتاج إلى التعلم واكتساب الخبرة لتحقيق النجاح فيه والا سنتعرض للخسارة

محمد حافظ 120
07-18-2017, 17:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل... اما بعد.. صحيح اخي الكريم لذلك انا دائما ما اقول ان التعليم والخبرة في الفوركس اهم عامل من عوامل النجاح والربح في الفوركس... فيجب علي الجميع اكتساب الخبره الكافيه للتداول قبل البدء

Noor1
07-18-2017, 17:22
السلام عليكم شكرًا لك على الموضوع و المؤشر الرهيب نتمنى ان ينفعنا اكثر من ان يضروا
أتمنى التوفيق للجميع و النجاح في الفوركس

abutalia
07-18-2017, 18:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الفوركس ليس لعبه فهو سوق كبير يعتمد علي التحليل الفني والتحللي الاساسي وان شاء الله نكون من الموفقين فيه ونسحب ارباح كبيره منه والله الموفق

yousee
07-18-2017, 18:42
أن الفوركس ليس لعبة معقدة ولكن يحتاج الى الصبر لكي تتعلمه في الأول سيكون بالنسبة لك معقد ولكن مع الوقت ستفهم أن الفوركس ليس لعبة معقدة بل هو جيد جدا وشيء رائع يجب أن تتعلمه وتعطيه الوقت المطلوب

amrelkomy
07-18-2017, 18:49
اخي الكريم الفوركس ليس لعبة الفوركس مهنة مثلها مثل كل المهن تحتاج
الى التعلم و الدراسة ثم الى التدريب ثم بعد ذلك تبدا العمل فيها و هي افضل مهنة في هذا العالم

sonson
07-18-2017, 19:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك يا محترم والفوركس لعبه معقده طبعا والمكسب الدائم من سوق الفوركس امر شبه مستحيل والله يوفقنا ونحقق ربح كبير من التداول

mostafa1995
07-18-2017, 20:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ........... الفوركس لعبة معقدة
لو الفوركس لعبة سهلة لوجدت اغلب الناس يربحون عن طريق الفوركس
مش اي حد يدخل

bassoumy
07-18-2017, 20:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الفوركس يا اخي المحترمه ليست لعبه لكنه تجاره هامه وكبيره وعظيمه وان شاء الله تعالي نحقق ربح كبير من سوق الفوركس...........

ahmedmahmoud2017
07-18-2017, 20:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفوركطس لعبه سهلة جدا لكل متداول محترف ومعقدة لكل متداول ليس له خبرات كبيره بالمجال

zakariacr07
07-20-2017, 23:02

لو كان الفوركس لعبة لأتينا بالأطفال الصغار لكي يلعبوا و يحققوا لنا الربح أخي الكريم

hooda
08-14-2017, 01:13
بسم الله الرحمن الرحيم
والله هي سهله للي يفهمها بسرعه ويفهم تحركات السوق وصعبه على اللي داخل عينه على الطمع عشان هيخسر ويتعقد

بروفسير العرب
08-17-2017, 15:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك يا محترم والفوركس لعبه معقده طبعا والمكسب الدائم من سوق الفوركس امر شبه مستحيل والله يوفقنا ونحقق ربح كبير من التداول

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اشكرك اولا على هذ الرد الطيب وقليل من يفهم الموضوع قبل ان يعلق او حتى يقراء الموضوع للنهايه لكن لحظت
انك قراءت الموضوع وبتشوف التعليقات كمان انت شخص مجتهد بالتوفبق لى ولك

mohamad ahmed 21
08-29-2017, 13:39
اخواني في المنتدي
الفوركس لعبة شيقة جدا من يخسر فيها يدمنها ومن يكسب يعشقها
التوفيق للجميع

---------- Post added at 12:39 PM ---------- Previous post was at 12:38 PM ----------

اخواني في المنتدي
الفوركس سهل ممتنع سها جدا ان تجرى صفقة ولاكن صعب ان تتحكم فيها
التوفيق للجميع

M.R
08-29-2017, 17:55
الفوركس لعبة جميلة ومربحة قبل كل شى ولكن تكون مربحة بالنسبة للمتداول الذى يتقن مجال التحليل وإدارة راس المال وكيفية التداول بأسلوب عالمى والخروج بنقاط كثيرة

algendy
09-25-2017, 01:09
تحية طيبة و بعد , يا أخى الكريم استطيع ان اقول لك بكل ثقة ان الفوركس لعبة معقدة و حلها سهل و ليست لعبة سهلة و حلها معقد فكل من نجح فى الفوركس كان اسلوبه فى التداول بسيط و كلما زاد التعقيد زادت الخسائر لان التعقيد يضيف الى غموض الاتجاة فى حركة السعر و البساطة تعطى وضوح اكبر لحركة السعر المتوقعة

saber mostafa
09-25-2017, 12:33
الفوركس لعبة سهلة لك محترف اما المبتدئين فهي صعبة بالنسبة لهم ولكن مع مرور الوقت ستصبح لعبة سهلة
ولكن يجب ان يكون المتداولين علي خبرة ودراية كاملة بسوق الفوركس لانه سوق متقلب في كل وقت ويجب متابعة الصفقات عليه باستمرار حتي
تنجح في الفوركس ويعتبر بالنسبة لك لعبة سهلة

boudrouma fouad
09-25-2017, 15:30
بسم الله الرحمن الرحيم الفوركس اخي مهنه و كلما احترفتها زاد ربحك و دخلك فلا يمكن ان نقول انها لعبه لانها لها اسس و قواعد و من لم يعتمد على هاته القواغد بليا بخساره فادحه و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

yousif200
09-25-2017, 17:17
الفوركس يظل لعبة مقعدة في وجهة نظري لا يمكن لاحد ان يتقنها وان يفهم قوانينها كلها ولاكننا نظل نلعب
نكسب تارة ونخسر مرة لاكني لن اتوقف عن لعبها سواء سهلة او صعبة

lotfitm
09-25-2017, 17:18
هي لعبة العمر إذا أصبت فيها فقد تنقل حياتك من حال إلى حال
لكن إذا أخطأتها قد تسبب لك ضررا على حسب مقدرتك المالية

احمد نصر 22
09-25-2017, 17:20
بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم مع كامل احترماى لك ولكنى ارفض طبعا فكرة ان الفوركس لعبه بالعكس انا ارى ان الفوركس من اكتر الاسواق تعقيدا ومن الاكتر الاعمال التى تحاتج الى جهد زهنى ونفسيى وبالاخص النفسى بالتالى ليس هناك لعبه تتطلب كل هذا الجهد والتعلم للنجاح فيها

eddine
09-25-2017, 17:33
السلام عليكم اخي العزيز الفوركس هى لعبه فى بدايتها تكون صعبه على المتدولين لانهم لم يعرفون قواعد اللعب الصحيحه اي قواعد التداول في الفوركس
الفوز والربح الى اذا لعبتها اكثر من مرة حتى تحترفها وتكون من كبار المتدولين فى الفوركس

booda
09-25-2017, 17:59
الفوركس علم ومتعة الحياه الحقيقيه والمخاطره والمغامره
لو معملتش كده عمرك ما هتحقق حلمك كمتداول ناجح
عايز يعيش لنفسه ويشتغل مع نفسه اما تروح للوظيفه وتموت فيها

shr
09-25-2017, 18:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اه والله احيانا بحس أنه لعبه لان الواحد بخير ويرجع يتداول تاني ونا على النظام ده بقالي كتيير

Adnan Mustafa
09-25-2017, 18:36
الفروكس ليس لعبه من الاساس فاذا تحول الى لعبه سوف تتحول الى مقامره لان المال ليس للعب يا اخىوبالتتوفيق لك وبالتوفيق للجميع

basma.seif
09-25-2017, 18:40
مرحبا
هو الفوركس مهنة مش سهلة و مش صعبة لكنه ليست لعبة لان اللعب مش بنكسب منه أموال الا ان كان بقصد القمار و لكن بالنسبة للفوركس لا سهل و لا صعب لكن ممكن تتعلمة و تبقى خبير فيه و كمان تقدر تتوقع السوق بشتى الطرق الممكنة من التحليلات بأنواعها التوصيات بأنواعها المؤشرات الفعالة حقيقى مثل الفيبوناتشى

ola.seif
09-25-2017, 19:21
اشكر حضرتك على اهتمامك و حسن تعاونك معنا و ارجو من حضرتك المزيد من النصائح و الاستفادة من خبرتك الواسعة و اتمنى من جميع الخبراء ان يقدموا لنا المزيد من المعرفة و النصائح بشان هذا المجال و ان بتعاونوا معنا مثلما تعاونت و قدمت المعلومات القيمة و جزاك الله كل خير

Elhelbawy
09-25-2017, 23:37
من المؤكد ان لعبه الفوركس لعبه ليست سهله وليست معقده وايضا لعبه سهله ومعقده وذلك لانها تحتاج الي صبر ودراسه لانها قائمه علي اسس علميه ومناهج دراسيه لابد من دراستها والتدرب عليهاااا جيدااا من اجل التوصل لمرحله عاليه من الخبره التي تؤهلك لقراءه وضع السوق وتوقع الانخفاضات و الارتفعات التي تحدث خلاله من خلال النهج الدراسي والتوقع السليم
وتقبل مروري

anaboda
09-25-2017, 23:43
الفوركس ليس لعبه وانه علم كبير يحتاج الى الكثير من الدروس التعليميه والكورسات ويحتاج الى فهم عالى وممارسه حتى تصبح متاجر محترف ذو خبرة كبيرة فى التجارة العالميه وانه معقد كثيرا ويحتاج الى عقل صافى

ahmed_sawalhy
09-25-2017, 23:44
بسم الله الرحمن الرحيم
ان بحكم عملي في هذا المجال فاجب اخي الكريم الله يوفقك و ينصــرك علــى هذا الموضوع الرائع المتميز واصــل أخي هذا التألق فكل تألف الا و كان ورائه تعب و بذل جهذ الله يوفق الجميع و ان شاء الله سوف تحترف في مجال الفوركس و الله يسهل ما صعب و خذ هذه العبارة كقدوة " لو كان الرزق بيد العباد لما بقى على الارض سوى الجبابرة والعصاة ولن يرضوا " الله بوفقك أخي و يرحم والديك شكرا لك لم يشكر الناس لم يشكر الله
فجزاك الله خير على هاته الاضافه الجميله فجعلها الله لك حسنه دائمة يارب
وفي انتظار المزيد من الاكسبرتات فدمت منبع العطاء لنا دائما سيدي الفاضل

om joudy
09-25-2017, 23:46
من وجهة نظري ان الفوركس هو لعبة ذات وجهين اي انها معقدة وسهلة في الوقت ذاته
فالفوركس يعتبر صعب لمن هم ليسو بخبرة او دراية بمجاله او المبتدئين به وغير المتوغلين في تفاصيله
انما هو سهل بالنسبه لمن قد تشبعوا بهذا المجال وتعلموا الكثير عنه ومع العمل بالفوركس تزداد الخبرة والمهارة ويزداد معها سهولة التعامل معه كل شئ في بدايته صعب

fafi9
09-25-2017, 23:47
السلام عليكم الفوركس ليس لعبة بل هي تجارة من يعرف قوانينها من لديه الصبر وذكاء سوف يتعلم
ويبدا العمل وربح منها ارجو ان تتقبل مروري

Alaa Khamis
09-25-2017, 23:52
الافضل حقاً ان كل مبتدئ يتعامل مع الفوركس علي اساس انه لعبه
وكل لعبه في اولها نواجه فيها صعوبات وبعد ذلك تكون سهله بعد التعود عليها
والفوركس هكذا في بدايته يكون صعب لحين نتعلم اساسياته جيداً

Ayobe
09-26-2017, 01:56
فوركس سهلة وصعب يجب عليك تطوير قدراتك دئما المجال ممتع حق توجد بعض الاشياء صعبت الفهم للمبتدئين يوجد القسم التعليمي ممتاز وفقكم لله
تحياتي

Mona33
09-27-2017, 05:06
الفوركس ليس بلعبة لا سهلة ولا معقدة بل هو عمل يحتاج الى التعلم الجيد والصبر حتى اكتساب الخبرة اللازمة للنجاح فيه

waelmma
09-27-2017, 07:05
:)):)):)) مفيش شك اخى الفاضل ان سوق الفوركس من الاسواق شديدة الخطورة وتحتاج
الى فترات طويلة جدا حتى تستطيع استعاب هذا السوق ومعرفة اسراره وخباياه والله الموفق

كامل
09-27-2017, 09:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ، في الحقيقة اخي الفاضل عند معرفة الفوركس جيدا واتقان جميع ماتعلمته في الفوركس سيصبح الفوركس لعبة بالنسبة ولكن عند الدخول من غير معرفة سترى كم ان الفوركس معقد وشكرا لك .

Mona33
09-27-2017, 10:07
الفوركس ليس بلعبة لا سهلة ولا معقدة بل هو عمل يحتاج الى التعلم الجيد والصبر حتى اكتساب الخبرة اللازمه للنجاح فى العمل والتقدم

castoil
09-27-2017, 10:14
الفوركس يحتاج إلى التعلم و التدرب فلن تتقنه فى يوم وليلة بل يحتاج إلى الكثير من الوقت و الجهد حتى تحقق منه ما تصبو إليه و تطمح من أهداف عاليه و هو بالتأكيد يكون معقدا فى البداية لكن مع الممارسة يتحول إلى لعبة مسلية جدا إن شاء الله

moh007
09-27-2017, 12:51
لاياخي الفوركس ليس لعبة الفوركس تجارة
واموال حقيقية وقد تخسر مالك فيه ولا تستطيع ارجاعه لانه صعب ويحتاج التعلم والخبرة
لكي تحترف هذا السوق

tolin
09-27-2017, 12:57
الفوركس مش لعبة لاسهلة ولامعقدة الفوركس تاجرة فيها مكسب وخسارة وعشان تقدر تنجح فيها لابد من ان تتعلمها جيدا وتتدرب عليها حتى تتقنها وتصبح من اصحاب الخبرة فيها والا اكيد مصيرك هيكون الخسارة لو ما تعلمتش كويس

darwesh22
09-27-2017, 13:25
الفوركس لعبه استراتيجية سهله ان انت هيأ ت نفسك ان تكون هكذا اللعبه فبعد ان تتعلم جيدا وتتقن استراتيجيه معينه ستكون اهدافك في مرمي بصرك

forexaly5
09-27-2017, 13:35
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز الكريم
يمكن أن ندرج افوركس في السهل الممتنع في إعتقادي و مع الخبرة لدي لمدة 4 سنوات إستفدت أن الفوركس سهل كتير فقط إحرص على رأس مال كبير جدا و لا تكن طماع

Mohamed El Fadlili
09-27-2017, 13:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبراكاته
اخي الفوركس ليس لعبة عو عبارة عن عمل والعمل يحتاج التخطيط واستراتيجية للربح
واتمنى للجميع الربح و الخير فيكل عمل

احمد نصر 22
09-27-2017, 14:37
بسمً الله الرحمن الرحيم اخي الكريم احب اقولك اني ارفض طبعا انك تقول علي الفوركس لعبه لانها شيء معقد جدا ويوجد الكتير من القيود ولا يوجد لعبه بها كل هذه القواعد والصعوبات بل بالعكس الفوركس هى مشروع قومي

Espoir
09-27-2017, 14:52
شبهت الفوركس بلعبة وانا اقول انه من اخطر واكبر اللعب صعوبة ويحتاج لخبرة سنين كي تقول عن نفسك انك في طريق الاحتراف

eslam etman
09-27-2017, 18:15
من وجهة نظرى المتواضعة انه الاثنين اى انه يكون سهل اذا كان معتمد على اسس علمية مدروسة بجدية واتقان بالاضافة الى الخبرة الكبيرة فى الفوركس ويكون صعب اذا كان معتمد على العشوائية وعدم الفهم وممارسته بدون سند علمى قوى

abumazen
09-28-2017, 12:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الفوركس اصلا ليس لعبه فهو تجاره وتجاره قويه جدا وان شاء الله ربنا يوفقنا ونحقق ربح من حساب البونص ولكن لابد من الالتزام لانه الاساس في التداول

snnaky
09-28-2017, 15:40
طب يا اخى هو حضرتك دة سؤال ولا دة خاطر ولا حضرتك مثلا كنت قاعد وبتفكر مع نفسك ولا اية معلش مش لاقى اى تصنيف اضع لحضرتك فية تصنيف للكلمتين بتوعك دول اللى حتى مش قادر انى اقول عليهم موضوع دة مش اكتر من عنوان فقط وبدون اى افادة احنا عاوزين موضوعات تعليمية يتعلم منها المبتدأ اداة جديدة او معلومة جديدة تنفعة فى المتاجرة

elmister
10-21-2017, 15:28
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم اخواني اعضاء منتدي الفوركس اتفق معا اخواني تماما ان الفوركس ليس لعبه بل انه مجال كاي مجال اخر معرض للمكسب والخساره بمجهود عقلي وليس بدني لتحقق المطلوب وهو الربح

tolin
10-22-2017, 18:03
أعتقد ان الفوركس مش لعبة لاسهلة ولامعقدة الفوركس تاجرة فيها مكسب وخسارة لازم تتعلمه كويس وتتدرب عليه حتى تكتسب خبرة فيه تقدر تنجح بيه والا اكيد هتخسر لانه تاجرة ليها اساسيات يجب معرفتها اولا

ehabbob
10-22-2017, 23:48
شكرا ايها العضو الكريم على ما قدمته وبالفعل الفوركس ايضا لعبه ممكن ان تكون ادمان ولكنها ليست لعبه هو تعليم ودارسه وممارسه ويجب التطبيق على حساب ديمو قبل الحقيقى
التوفيق من عند الله

magic10
10-23-2017, 00:56
بسم الله الرحمن الرحيم

يجب التعامل مع الفوركس بجدية والتزام والفوركس ليس لهبة بالتأكيد وايضاً ليس صعباً فقط بالتعلم والمعرفة الجيدة

مصطفي السيد
10-23-2017, 01:12
الفوركس هو السهل الممتنع يبدوا لك في البدايه وكأن الامر معقدا وكانه بحر
لا تدري كيف تخوضه ومع الخبره والتدريب تجد انه ابسط مما كنت تعتقد

waelmma
10-23-2017, 08:02
:(:(:( بالتاكيد اخى الفاضل ان اى شىء فى اوله بيكون صعب وبعدين الامور
بتكون اكثر سهولة بعد ذلك مع زيادة الخبرة والتعلم خاصة من الخسارة وتكوين استراتجية خاصة بالتداول والله الموفق اخى وفى انتظار المزيد ان شاء الله